Toon posts:

18" TFT monitoren > ervaringen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.001 views sinds 30-01-2008

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
Ook ik heb eraan moeten geloven. :) Een19inch belinea (model 101910 met 25ms/mva/fall and rise tijd) en DVI.

Om maar met de deur in huis te vallen, een scherp beeldje maar ik zie echt wel trails. Hoeveel je ze ziet hangt af van wat je doet cq welk spel. Neem bv spel Medal of Honor daar merkte je het niet echt, behalve als je felle rode vaten zag of als je voor tralies stond en even heen en weer ging (maximum vervorming/verstreeping).
Het valt me trouwens op dat rood de meeste last van vegen heeft. Crimson sky gaf nauwelijks vegen, prima speelbaar. Office cq internet zwart op wit perfect, ook geen vegen. Op fel gekleurde pagina's (sommige forums) ietsje minder
Echter in een race spel waar fel gekleurde auto's (rood en blauw) van links naar rechts schieten, daar werden de vegen wel duidelijk zichtbaar tot soms wel heel erg toe. Denk aan ook verkeersborden aan de zijkant van de weg, wel speelbaar, maar wel erg jammer van de vele "vegen".

Kortom LCD is weer een stukje beter geworden, maar is voor mij nog een lange weg verwijderd als streeploze vervanger van CRT schermen. Ik denkt dat de Fall en Rise tijden dan toch echt naar minimaal 10ms moeten. UIn ieder geval kan ik het wel weer even een jaartje of twee mee redden en dan hoop ik dat er lcd's te koop zijn die wel snel genoeg zijn.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Wel ErikRo, dat is tenminste een uitleg waar ik wat aan heb. Very to the point.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 20:13
Er zitten hele mooie in dit topic, maar de mooiste hebben jullie nog niet gezien :P
Namelijke:

Sony SDM-S81B 18" TFT
Afbeeldingslocatie: http://www.sonycenter.hu/vaio/kepek/sdm_s81b.jpg
Click for full-size

SPECIFICATIONS

LCD size: 18.0"
Native resolution: 1280 x 1024
Pixel Pitch: 0.279mm
Colors: 16.78 million
Luminance: 200 cd/m²
Contrast Ratio: 400:1
Horizontal Scan Range: 28-92kHz
Vertical Scan Range: 48-85Hz
Viewing Angle:
Horizontal: 160
Vertical: 160
Response Time:
Rise Time: 20ms
Fall Time: 10ms

Prijs: €1200,-

The devil is in the details.

• Tranquility
  • Nu online
ErikRo schreef op 24 augustus 2002 @ 23:25:
Ook ik heb eraan moeten geloven. :) Een19inch belinea (model 101910 met 25ms/mva/fall and rise tijd) en DVI.

Om maar met de deur in huis te vallen, een scherp beeldje maar ik zie echt wel trails. Hoeveel je ze ziet hangt af van wat je doet cq welk spel. Neem bv spel Medal of Honor daar merkte je het niet echt, behalve als je felle rode vaten zag of als je voor tralies stond en even heen en weer ging (maximum vervorming/verstreeping).
Het valt me trouwens op dat rood de meeste last van vegen heeft. Crimson sky gaf nauwelijks vegen, prima speelbaar. Office cq internet zwart op wit perfect, ook geen vegen. Op fel gekleurde pagina's (sommige forums) ietsje minder
Echter in een race spel waar fel gekleurde auto's (rood en blauw) van links naar rechts schieten, daar werden de vegen wel duidelijk zichtbaar tot soms wel heel erg toe. Denk aan ook verkeersborden aan de zijkant van de weg, wel speelbaar, maar wel erg jammer van de vele "vegen".

Kortom LCD is weer een stukje beter geworden, maar is voor mij nog een lange weg verwijderd als streeploze vervanger van CRT schermen. Ik denkt dat de Fall en Rise tijden dan toch echt naar minimaal 10ms moeten. UIn ieder geval kan ik het wel weer even een jaartje of twee mee redden en dan hoop ik dat er lcd's te koop zijn die wel snel genoeg zijn.
Hmja, ik speel ook geen racespellen ;)
Wat ik wel minder vind, is de interpolatie bij andere resoluties. Dat had wel wat beter gekund (lees minder wazig) vind ik. Maar ik draai toch alleen maar op de natieve 1280x1024 resolutie dus vind ik persoonlijk verder niet zo erg.
Maar Quake en Serious Sam speel ik er net zo vloeiend (op 1280x1024 welteverstaan) mee als toen met m'n iiyama vmpro die inmiddels verkocht is, tenzij je keihard in het rond gaat tollen in een grote ruimte... Misschien dat de zeer snel bewegende racespellen inderdaad het uiterste vergen van een TFT qua responsetijd, die overigens 10/15 (rise/fall) is bij de 101910, mij boeit dat persoonlijk niet zo. Het ging er vooral om dat ik met surfen en scrollen e.d. geen rare dingen zag, en dat is prima in orde. Heb jij hem ook bij die online shop in Geleen gekocht? Zijn website is er inmiddels weer zag ik. En heb je er ook al een DVI-kabel bij gekocht? Voor het geld weet ik in iedergeval geen mooier scherm, sterker, veel schermen die behoorlijk veel duurder zijn, zijn zelfs minder van kwaliteit. Anyway, veel plezier ermee! :)

• ErikRo
Ik heb hem overseas gekocht lekker makkelijk kon hem meteen meenemen :) wel iets duurder 1440euro , maar ik kon hem uitgebreid bekijken en controleren en dat vind ik ook wel prettig. DVI kabel heb ik er meteen bijgekocht, niks 6 winkels :)
Wat betreft scrollen en surfen. Het valt me op dat zwart op wit 100% geen probleem is. Maar wit op zwart wel, of zoals hier op got, zwart op blauw, licht problematisch.
Mijn scrollwiel staat op 3 regels scrollen per keer ingesteld en dan zie ik een fractie het beeld vervagen, ik weet niet hoe het anders moet omschrijven, alsof het oude beeld niet snel genoeg uit is.

Ik gebruik voornamelijk native res dus nauwelijks problemen één spel wat 640x480 draait wordt inderdaag wat wollig maar niet erg, dat vind ik wel beter dan een klein schermpje met zwarte balken. Non Native res gebruiken voor tekstverwerken/surfen is niks, maar waarom zou je?. Er zit trouwens wel een instelling om de "wolligheidnivo" in te stellen heb je die al geprobeerd?

Dit klinkt allemaal negatiever dan de bedoeling is, ik vergroot nu elk nadeel uit. Zodat iedereen weet waar hij op zou moeten letten en weet wat hij in moet verwachten. Op zich kan ik best prima op spelen. Ik zou eigenlijk ipv van relatief donkere 3D shooter een fel gekleurde shooter moeten nemen. Ik zal nog verder testen en jullie op de hoogte houden.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Tranquility
  • Nu online
Heeft de eigenaar je geholpen of die monteur, je weet wel, dat kleine mannetje die tegen mij nogal ongeïnteresseerd deed toen ik het over de drie dode pixels begon te hebben toen ik de drie primaire kleuren bekeek. Toen het hem duidelijk werd dat ik het scherm daarom niet wou kopen "werkte" hij mij als het ware de deur uit zo van "ik heb nog wel wat anders te doen"...
Heb je hem al gecheckt op dode pixels? Ik heb nu dat Nokia programmaatje waarmee je het helemaal perfect kan testen. De mijne heeft gelukkig 0,0 dode pixels :)

Waarom zou je geen "donkere" shooter mogen nemen? het valt me van dit scherm juist op dat hij in vergelijking tot veel andere TFT's niet dichtloopt bij donkere scenes of "moelijke" kleuren. Alles is even helder. Serious Sam is bijvoorbeeld ook erg kleurrijk en heeft hele mooie achtergronden (Egyptische tempels, sterrenhemels e.d.) maar kan ook erg donker zijn met schaduwen e.d, maar blijft desondanks prima speelbaar. ik ben nu met Second Encounter bezig en heb gewoon niet meer in de gaten dat ik op een TFT zit te spelen. :)
Dat zegt toch wel wat...

En wat het "blurren" betreft, ik kan hier op GoT scrollen dat het een lieve lust is, maar ik kan met de beste wil van de wereld niet echt blur ontdekken. Wel lijkt het of de letters tijdens het snel scrollen heel iets "donkerder" of "dikker" worden.

Wel mooi dat je er meteen een DVI-kabel bij kon kopen. Misschien hebben ze die meteen besteld toen ik het er over had toen ik daar kwam kijken O-)

En die wolligheid kun je bijregelen met "smoothing" maar is in feiten niets anders dan het afstellen van de mate van interpolatie. Trouwens, het vreemde is dat je het alleen kunt bijregelen als het scherm analoog is aangesloten :?
Bij digitaal is de "wolligheid" dus altijd aanwezig bij non-native resoluties...

Mocht ik nog wat anders vreemds tegenkomen dan vermeld ik het hier ook wel even uiteraard. :)

• Tranquility
  • Nu online
-]MaRc0[- schreef op 25 augustus 2002 @ 10:55:
Er zitten hele mooie in dit topic, maar de mooiste hebben jullie nog niet gezien :P
Namelijke:

Sony SDM-S81B 18" TFT
Hmm, onze Belinea 101910's hebben betere specs.. :+

• ErikRo
Heeft de eigenaar je geholpen of die monteur.
Geen van beide er stond uitzendkracht ivm pcdumpdag. En die was heel vriendelijk en behulpzaam en liet me een uur lang alles testen. Sloot zelfs nog op andere pc's aan toen er golven door het beeld liepen.
Heb je hem al gecheckt op dode pixels? Ik heb nu dat Nokia programmaatje waarmee je het helemaal perfect kan testen. De mijne heeft gelukkig 0,0 dode pixels :)
Yep, dat was de enige reden dat ik het demo model meenam hij had nul pixles en ik wilde hem eigenlijk meteen kopen, helemaal perfect
Waarom zou je geen "donkere" shooter mogen nemen? het valt me van dit scherm juist op dat hij in vergelijking tot veel andere TFT's niet dichtloopt bij donkere scenes of "moelijke" kleuren. Alles is even helder. Serious Sam is bijvoorbeeld ook erg kleurrijk en heeft hele mooie achtergronden (Egyptische tempels, sterrenhemels e.d.) maar kan ook erg donker zijn met schaduwen e.d, maar blijft desondanks prima speelbaar. ik ben nu met Second Encounter bezig en heb gewoon niet meer in de gaten dat ik op een TFT zit te spelen. :)
Donker is echt perfect, maar het valt me op dat vooral fel rood en blauw het meeste last van veegeffecten hebben. Of het nou aan de lcd ligt of dat het oog er gevoeliger voor is weet ik niet.
Maar afijn daarom dacht ik zou eens moeten testen met een felgekleurde shooter . Gewoon om te kijken. Ik zal SS er weer eens op zetten die was best wel gekleurd.
En wat het "blurren" betreft, ik kan hier op GoT scrollen dat het een lieve lust is, maar ik kan met de beste wil van de wereld niet echt blur ontdekken. Wel lijkt het of de letters tijdens het snel scrollen heel iets "donkerder" of "dikker" worden.
Hoe scroll jij?
Wel mooi dat je er meteen een DVI-kabel bij kon kopen. Misschien hebben ze die meteen besteld toen ik het er over had toen ik daar kwam kijken O-)
Ik was er in ieder geval heel blij mee :)
En die wolligheid kun je bijregelen met "smoothing" maar is in feite niets anders dan het afstellen van de mate van interpolatie. Trouwens, het vreemde is dat je het alleen kunt bijregelen als het scherm analoog is aangesloten :?
Bij digitaal is de "wolligheid" dus altijd aanwezig bij non-native resoluties...
Ondertussen ook eens geprobeerd, maar op DVI kan ik hem gewoon instellen. Je hebt toch wel de res op 1024 of 800 gezet want daar is hij het beste zichtbaar/bruikbaar. Ik heb hem uiteindelijk op ongeveer 55% gezet voor het mooiste resultaat.
Mocht ik nog wat anders vreemds tegenkomen dan vermeld ik het hier ook wel even uiteraard. :)
Graag, ik ga nog eens verder testen. Ik heb trouwens de helderheid iets teruggedraaid op ongeveer 40% dat scheelde wel iets in motionblur.
Verder heb ik nog wel even getest met anoloog signaal via mijn matrox G400 dit gaf geen probleem, resultaat volledig scherm (videosignaal in de winkel ook). Maar op mijn Radeon 8500LE kreeg ik hem niet goed. Het was alsof ik een 1280x1024 beeldscherm bekeek door een viewpoort van 1024x768 (monitor gaf eigenlijk een onbekende en vreemde resolutie aan).
Een .inf file van internet gehaald (meer drivers zijn er niet) maar na twee uur experimenteren waaronder nieuwste ati drivers installeren ben ik maar gestopt. DVI is echter wel weer perfect fullscreen :) dus....
Probleem kan ook aan mijn gerommel gelegen hebben in het verleden. Maar om nou voor de grap even winxp opnieuw te installeren ging met even te ver voor een test.

Welke grafische kaart heb jij eigenlijk?

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Ik werk alweer geruime tijd met een IBM 18" (T85A) en die bevalt prima. Valt wel duurder uit dan EUR 1800 maar is het mij wel waard.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• Tranquility
  • Nu online
ErikRo schreef op 25 augustus 2002 @ 21:39: Geen van beide er stond uitzendkracht ivm pcdumpdag. En die was heel vriendelijk en behulpzaam en liet me een uur lang alles testen. Sloot zelfs nog op andere pc's aan toen er golven door het beeld liepen.
Dat is netjes en zoals het hoort.
Yep, dat was de enige reden dat ik het demo model meenam hij had nul pixles en ik wilde hem eigenlijk meteen kopen, helemaal perfect.
Een geluk voor je dat ze dus weer een nieuwe hadden neergezet.
Donker is echt perfect, maar het valt me op dat vooral fel rood en blauw het meeste last van veegeffecten hebben. Of het nou aan de lcd ligt of dat het oog er gevoeliger voor is weet ik niet.
Het blijft natuurlijk nog wel zo dat geen enkele LCD exact zo snel is als een CRT, maar ze komen wer erg dicht in de buurt.
Hoe scroll jij?
Gewoon met de muis of met de balk aan de rechterkant. Wanneer ik met de balk heel snel scrol, zie ik dus dat de letters hier wat dikker worden dan normaal, maar niet dat ze wazig of echt veegeffecten vertonen.
Ik was er in ieder geval heel blij mee :)
Same here :)
Ondertussen ook eens geprobeerd, maar op DVI kan ik hem gewoon instellen. Je hebt toch wel de res op 1024 of 800 gezet want daar is hij het beste zichtbaar/bruikbaar. Ik heb hem uiteindelijk op ongeveer 55% gezet voor het mooiste resultaat.
Klopt, in Windows kan ik hem inderdaad gewoon instellen, maar in DOS-omgeving kan ik het niet uitschakelen of regelen...
Graag, ik ga nog eens verder testen. Ik heb trouwens de helderheid iets teruggedraaid op ongeveer 40% dat scheelde wel iets in motionblur.
40%? Da's wel erg donker... Ik heb zowel het contrast als brightness op zo'n 75% staan.
Verder heb ik nog wel even getest met anoloog signaal via mijn matrox G400 dit gaf geen probleem, resultaat volledig scherm (videosignaal in de winkel ook). Maar op mijn Radeon 8500LE kreeg ik hem niet goed. Het was alsof ik een 1280x1024 beeldscherm bekeek door een viewpoort van 1024x768 (monitor gaf eigenlijk een onbekende en vreemde resolutie aan).
Een .inf file van internet gehaald (meer drivers zijn er niet) maar na twee uur experimenteren waaronder nieuwste ati drivers installeren ben ik maar gestopt. DVI is echter wel weer perfect fullscreen :) dus....
Probleem kan ook aan mijn gerommel gelegen hebben in het verleden. Maar om nou voor de grap even winxp opnieuw te installeren ging met even te ver voor een test.
Hmm, bij mij werkte hij analoog prima, geen problemen gezien.
Welke grafische kaart heb jij eigenlijk?
Ik had een Matrox G400 zonder DVI, maar die heb ik een maand geleden vervangen omdat ik een nieuw P4 moederbord met Intel chipset kocht waar hij niet meer in mocht vanwege het voltage (1.5 volt only) en omdat ik toch al een TFT wilde kopen moest er DVI komen. Nu heb ik een AOpen Aeolus GF4 Ti4200 VIVO met DVI. draait als een zonnetje :)

• ErikRo
He JazzySOB,

Ik heb ondertussen ook eens met SS gespeeld, die had er minder last van. Maar in dat level, waar je voor het eerst een dubbelloops geweer krijgt in het midden van de zaal. Daar waar er eerst 100 skeletten op je af stormen gevolgd door 250 vleesetende kikkers (pittig level trouwens).
Als ik daar voor één van de vele pilaren ga staan en snel beweeg dan worden zijkanten van de pilaar toch wel even oranjeachtig, wil jij eens kijken hoe jij dat ervaart. Het is hetzelfde panel, dus het effect hoort hetzelfde moeten zijn. Misschien is het ene oog hier gevoeliger dan het andere?

Ik merk nu wel dat het niet perfect is en ik heb nu gemengde gevoelens. Aan de ene kant ga ik me steeds meer storen aan het "vervagen/verkleuren" bij bv scrollen. Aan de andere kant ik moet er niet echt aan denken om weer zo'n grote bak (17inch ) op mijn buro neer te zetten, de ruimte die erbij heb is fantastisch. Laat staan 19 of 21 inch, waarschijnlijk zou die door de tafel zakken :)

Verwijderd

Ik herken wat jij omschrijft ook maar al te goed :)
Heb ik met m'n Samsung 171P ook, maar dat hoort nou ook eenmaal bij een TFT he. Genoeg reviews gelezen waarbij gezegd werd dat dit een monitor was die totaal geen last meer van ghosting had, gelukkig geloofde ik dat al niet want het is wel degelijk te zien. Vooral UT veegt een beetje bij subtiele kleurovergangen, en bij bijvoorbeeld bij deze site is de tekst niet meer te lezen bij het scrollen. Maar bij normaal gebruik heb je er gelukkig echt geen last van imho.

Verwijderd

Ik ben momenteel de 181T en de 191T van Samsung aan het bekijken, maar kan nou niet ontdekken waarom je voor de 191T moet gaan :? Beide hebben dezelfde resolutie.

• ErikRo
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 11:53:
Ik herken wat jij omschrijft ook maar al te goed :)
Heb ik met m'n Samsung 171P ook, maar dat hoort nou ook eenmaal bij een TFT he. Genoeg reviews gelezen waarbij gezegd werd dat dit een monitor was die totaal geen last meer van ghosting had, gelukkig geloofde ik dat al niet want het is wel degelijk te zien. Vooral UT veegt een beetje bij subtiele kleurovergangen, en bij bijvoorbeeld bij deze site is de tekst niet meer te lezen bij het scrollen. Maar bij normaal gebruik heb je er gelukkig echt geen last van imho.
Gelukkig, ik begon al te geloven dat ik de enige was die alles zag :)
Bij die site die je noemt, is het bij mij net even of het beeld op zwart gaat tot alles weer uitgescrold is.

Wat wel erg prettig is van mijn TFT dat ik geen last meer heb van pijnlijke ogen of hoofdpijn. Het is ook nog eens heerlijk groot scherm. Mijn 18 inch EIZO scherm op het werk lijkt klein vergeleken met dit monster, wel had ik het idee dat hij iets minder veegde bij scrollen. Spellen kon ik helaas niet installeren :( Wat gek is omdat de Eizo L680 langzamere (20ms fall / 20ms raise) tijden heeft.

Wat het ook erg lastig maakt om een TFT te kiezen, tenminste als ik de reviews er nog eens op na lees. De ene tft veegt meer bij wit->zwart, de ander juist Z->W. Weer een ander is te donker, een ander heeft een roze gloed. Dan is hij weer geschikt voor office, maar gamed slecht of omgekeerd. Dit maakt het verschrikkelijk moeilijk om een TFT te kiezen

• XippIX
  • Niet online
ik heb de iiyama 18' " tft bevalt echt zeer goed, hele fijne monitor en ben er echt zeer blij mee!

Verwijderd

Ik zou voor sony gaan of IIyama dan heb je teminste ook iets :D

• ErikRo
Vandaag heb ik toch maar mijn Belinia 101910 teruggebracht naar de winkel. Het was een moelijke keuze, maar ik denk toch het beste in mijn geval, dat geveeg werd toch wel erg vervelend.
In de winkel hadden ze nog twee 18 inchers staan, een analoge Nec en een LG1800(dvi). Die NEC viel snel af trailde al met de muispointer. De LG1800 kon ik niet uitgebreid testen alleen even een snelle racer erop gezet. Maar de trails waren 5x korter, nog net niet helemaal perfect maar wel een flinke verbetering.
Dit leek tenminste meer op een 25ms scherm, ik was dan ook uitermate verbaasd toen ik de specs zag (50ms typical). Nu kom ik tot de volgende aannames.
1. Specs zeggen geen ene r*** sommige fabrikanten geven zo laag mogelijke getallen, die niet kloppen met de werkelijkheid, maar wel goed verkopen.
2. Misschien bevatte die LG ooit 50ms panels, maar zijn die later stilzwijgend vervangen door snellere. Zou het omgekeerde ook gebeuren?

In heb nog geen nieuwe gekocht, heb nog een paar dagen. Maar het zal vermoedelijk de LG worden, de portait mode en het 1 cm dunne randje beviel me wel.
Of iemand moet nog een betaalbaar 18inch model weten (max €1500), die 100% niet veegt/verkleurd bij snelle bewegingingen links en rechts. En dan wel een beetje onderbouwd graag.

Termen als "ik heb merk xxxxx en die is goed omdat ik dat zeg" zegt weinig, is niet controleerbaar en klinkt vaak als het voorlezen van een reclamefolder zonder hem echt in werking gezien te hebben.

• Tranquility
  • Nu online
Wat jammer dat je zo'n mooi scherm terug hebt gebracht. ;( Ik vind de Belinea nog steeds een van de snelste en mooiste TFT-schermen (behalve de behuizing dan). En ok, ik speel dan wel geen racespellen, met SS en Quake gaat het prima en van ghosting heb ik absoluut geen last. Vaak wordt ghosting verward met trailing, maar zijn het twee totaal verschillende zaken. Bij ghosting kan na een tijdje een stilstaand beeld weergegeven te hebben het oude beeld zichtbaar blijven. Hier hebben vooral IPS-panels last van (zelfs tot een paar uur is mogelijk) MVA-panels kennen dit verschijnsel nagenoeg niet. Trailing (motionblur) is een ander verhaal en kan van panel tot panel sterk verschillen. Ik heb vele schermen de revue zien passeren en er nog geen eentje gezien die sneller is dan de Belinea, zelf schermen die 1000 Euro duurder zijn!. Het door jou genoemde LG1800 scherm heb ik ook gezien (zowel bij overseas als bij de Mediamarkt) en vond ik juist verschrikkelijk. Fletse kleuren en een vaag contrast en matige kijkhoek waarbij de kleuren snel van tint veranderen. Mijn keus zou dat dus nooit worden. Daarbij is dat scherm ook nog eens fors duurder :? Maar misschien verwacht je gewoon teveel van een TFT en verwacht je een 100% CRT-karakter met spellen, en dat is vooralsnog niet mogelijk.

Desondanks de minieme aanwezige blur vind ik dat ik prima kan gamen op mijn TFT en zoals ik als eens eerder aangaf heb ik vaak niet eens in de gaten dat ik op een TFT zit te spelen en heb ik de grootste lol met het neerknallen van die monsters en geniet ik van de prachtige achtergronden van het spel met al die tempels en luchten die net echt lijken. Maar ik moet bekennen dat ik geen hardcore 24 uur per dag gamer ben en de PC ook voor andere zaken dan spelletjes gebruik. En dan vind ik de voordelen van een TFT zoals de absolute scherpte, kleurweergave en helderheid VELE malen opwegen tegen de nadelen van een CRT. Ik moet er niet aan denken om weer zo'n onscherp bakbeest op mijn bureau te hebben staan. Het valt me trouwens op dat mijn ogen helemaal niet meer moe of geïrriteerd worden na een paar uur achter het scherm te hebben gezeten. Dit was wel wat anders met m'n oude iiyama CRT. Buiten dat, het is technisch gewoon niet haalbaar om de electronenstralen van een CRT 100% zuiver op de juiste fosforbanen te schieten voor een echt scherp beeld. Altijd zit je met convergentieproblemen, moire en kromme geometrie e.d. De beeldbuis is wat dat betreft gewoon aan het eind van zijn kunnen en is in feite uitontwikkelde anciënt technology ;)

En nogmaals, een TFT die absoluut 100% niet veegt bestaat simpelweg (nog) niet en komt er volgens mij ook niet omdat vloeibare kristallen gewoon niet snel genoeg zijn. Ik verwacht in de toekomst meer van organische OLE displays of verdere ontwikkeling van plasmaschermen. Dat word als hardcore gamer dus weer aan de CRT voor je ben ik bang... :|
Poeh, wat een lap tekst weer...

• Tranquility
  • Nu online
ErikRo schreef op 27 augustus 2002 @ 09:16:
He JazzySOB,

Ik heb ondertussen ook eens met SS gespeeld, die had er minder last van. Maar in dat level, waar je voor het eerst een dubbelloops geweer krijgt in het midden van de zaal. Daar waar er eerst 100 skeletten op je af stormen gevolgd door 250 vleesetende kikkers (pittig level trouwens).
Als ik daar voor één van de vele pilaren ga staan en snel beweeg dan worden zijkanten van de pilaar toch wel even oranjeachtig, wil jij eens kijken hoe jij dat ervaart. Het is hetzelfde panel, dus het effect hoort hetzelfde moeten zijn. Misschien is het ene oog hier gevoeliger dan het andere?

Ik merk nu wel dat het niet perfect is en ik heb nu gemengde gevoelens. Aan de ene kant ga ik me steeds meer storen aan het "vervagen/verkleuren" bij bv scrollen. Aan de andere kant ik moet er niet echt aan denken om weer zo'n grote bak (17inch ) op mijn buro neer te zetten, de ruimte die erbij heb is fantastisch. Laat staan 19 of 21 inch, waarschijnlijk zou die door de tafel zakken :)
Ik ben ff naar dat level met die vierkante pilaren gegaan (waar je voor het eerst de dubbelloops krijgt) en ben snel heen-en-weer gaan strafen voor één zo'n pilaar maar wat ik zie is dat de details van de pilaar verdwijnen (uitsmeren) tijdens de zijdelingse beweging wat inderdaad door de traagheid van de LCD komt, maar ik kan niet zien dat hij roder van kleur wordt.. :? Ook laat hij geen veegeffecten achter of dat de randen superwazig worden of zo, alleen dus dat de details verdwijnen, maar dat had ik ook wel verwacht. Als ik stilsta is het verschijnsel dan ook direkt weg en "ijlt" er niets na. Maar dit soort traagheid bederft bij mij i.i.g. niet het spelplezier. Het is van een te ondergeschikt belang vind ik. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat bij een racespel anders zou kunnen zijn, alhoewel je toch voor je kijkt als je in de raceauto zit en niet steeds naar de zijkant waar de even snel rijdende auto's zijn? maar goed, daar heb ik verder dus geen ervaring mee.

Maar ik ben het met je eens dat een LCD op dat punt niet perfect is, maar de vele positieve voordelen van een LCD wegen bij mij meer op tegen de nadelen van een CRT.

• Tranquility
  • Nu online
ErikRo schreef op 27 augustus 2002 @ 13:14:
[...]

Gelukkig, ik begon al te geloven dat ik de enige was die alles zag :)
Bij die site die je noemt, is het bij mij net even of het beeld op zwart gaat tot alles weer uitgescrold is.

Wat wel erg prettig is van mijn TFT dat ik geen last meer heb van pijnlijke ogen of hoofdpijn. Het is ook nog eens heerlijk groot scherm. Mijn 18 inch EIZO scherm op het werk lijkt klein vergeleken met dit monster, wel had ik het idee dat hij iets minder veegde bij scrollen. Spellen kon ik helaas niet installeren :( Wat gek is omdat de Eizo L680 langzamere (20ms fall / 20ms raise) tijden heeft.

Wat het ook erg lastig maakt om een TFT te kiezen, tenminste als ik de reviews er nog eens op na lees. De ene tft veegt meer bij wit->zwart, de ander juist Z->W. Weer een ander is te donker, een ander heeft een roze gloed. Dan is hij weer geschikt voor office, maar gamed slecht of omgekeerd. Dit maakt het verschrikkelijk moeilijk om een TFT te kiezen
Dat is inderdaad ook moeilijk. Vandaar dat ik de Belinea hoog op mijn verlanglijstje had staan omdat die qua neutraalheid gewoon het beste naar voren kwam. Maar als je wellicht die Eizo op je werk wilt proberen met een spel, waarom neem je dan niet ff je systeemkast mee naar je werk (als je een auto hebt o.i.d.) en sluit hem ff aan op die Eizo, dan weet je hoe die het doet met games. Mag vast wel van je baas :)

• Tranquility
  • Nu online
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 12:01:
Ik ben momenteel de 181T en de 191T van Samsung aan het bekijken, maar kan nou niet ontdekken waarom je voor de 191T moet gaan :? Beide hebben dezelfde resolutie.
Dezelfde resolutie, dat wel ja, alleen is de 191T groter, wat dus prettiger kan zijn doordat je verder van het scherm kan gaan zitten. Grote resoluties zijn doorgaans prettiger op een groter scherm :)

Verwijderd

Gisteren de Philips 180P2 gekregen in het zwart.
Ziet er echt prachtig uit.
Geen enkele dode pixel en mooi rustig scherm.
De helderheid en het contrast stonden wel veel te hoog maar dat is allemaal gemakkelijk bij te stellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.consumer.philips.com/global/b2c/ce/catalog/assets/products/180p2g_l.jpg

• ErikRo
Wat jammer dat je zo'n mooi scherm terug hebt gebracht. ;( Ik vind de Belinea nog steeds een van de snelste en mooiste TFT-schermen (behalve de behuizing dan). Het door jou genoemde LG1800 scherm heb ik ook gezien (zowel bij overseas als bij de Mediamarkt) en vond ik juist verschrikkelijk. Fletse kleuren en een vaag contrast en matige kijkhoek waarbij de kleuren snel van tint veranderen.
Ja het was ook niet makkelijk, maar ik begon op een gegeven moment steeds even mijn ogen dicht te doen of af te wenden als ik scrollde. Ja dan besef dat de monitor niet bij jou past.
Prijs LG was trouwens hetzelfde, dus dat was nog te doen, maar wel een inch kleiner en dat valt echt op :(
Eerste instantie stond de LG op een analoge gf2mx!!! Ik vond de tekst lelijk alsof hij op de verkeerde res stond. Met een ati7000 op DVI was dat probleem opgelost.
Contrast en hoeken zijn me eerlijk gezegd niet opgevallen, maar ook niet opgelet, maar ik geloof je meteen. Ik ga nog wel even bij MM kijken vanmiddag.

• ErikRo
JazzySOB schreef op 29 augustus 2002 @ 02:05:
[...]Maar als je wellicht die Eizo op je werk wilt proberen met een spel, waarom neem je dan niet ff je systeemkast mee naar je werk (als je een auto hebt o.i.d.) en sluit hem ff aan op die Eizo, dan weet je hoe die het doet met games.
Baas is geen probleem auto wel, maar de Eizo is ook 600 euro duurder en dat gaat me te ver, veel te ver.

• ErikRo
Ik ben ff naar dat level met die vierkante pilaren gegaan (waar je voor het eerst de dubbelloops krijgt) en ben snel heen-en-weer gaan strafen voor één zo'n pilaar maar wat ik zie is dat de details van de pilaar verdwijnen (uitsmeren) tijdens de zijdelingse beweging wat inderdaad door de traagheid van de LCD komt, maar ik kan niet zien dat hij roder van kleur wordt.. :? Ook laat hij geen veegeffecten achter of dat de randen superwazig worden of zo, alleen dus dat de details verdwijnen, maar dat had ik ook wel verwacht. Als ik stilsta is het verschijnsel dan ook direkt weg en "ijlt" er niets na. Maar dit soort traagheid bederft bij mij i.i.g. niet het spelplezier. Het is van een te ondergeschikt belang vind ik. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat bij een racespel anders zou kunnen zijn, alhoewel je toch voor je kijkt als je in de raceauto zit en niet steeds naar de zijkant waar de even snel rijdende auto's zijn? maar goed, daar heb ik verder dus geen ervaring mee.
De auto's waren net iets te snel voor mij waardoor ze steeds voor mij heen weer slingerden :) en de pijltjesborden [>][>][>][>][>][>][>][>][>] in de bochten werden bij het nemen van de bocht vaak één lange streep, vandaar.

Dat van die pilaar (waarvoor mijn dank) verbaast mij.
Ik vraag mij af of dat misschien toch met een probleem van de TFT te maken had, aansturing elektronca, een ander panel erin, maar eigenlijk kan dat helemaal niet.

Zie ik dingen die jij niet ziet :) (gevoeligheid oog). Jammer genoeg heb ik de TFT niet meer, anders hadden we ze eens met elkaar kunnen vergelijken om te zien hoe en wat. Want ik heb wel zoiets van "verdomme, ik wil nou wel eens weten hoe het zit" wat is hier aan de hand dat onze meningen op bepaalde punten zoveel afwijken. terwijl ik toch aan je opmerkingen zie dat je kennis van zaken hebt en je ook behoorlijk in de materie verdiept hebt.

• Hahn
JazzySOB schreef op 25 augustus 2002 @ 21:03:
[...]

Hmm, onze Belinea 101910's hebben betere specs.. :+
Wat is er beter aan dan :?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op 26 mei 2002 @ 00:37:
[...]

zo langzamerhand moet het toch wel kunnen? ik dacht dat die dingen nu wel genoeg ontwikkeld waren om de kleuren goed weer te geven
Daar heb je ongelijk. Voor fotobewerking etc is een lcd nog altijd helemaal niets. Kleurechthied van een crt is vele malen hoger. Ook kan een lcd niet zo veel kleuren maken als een crt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• ErikRo
Is dat nog wel zo? Twee jaar terug waren die dingen inderdaad nog 16 bits, maar ik dacht dat ze ondertussen al weer 24 bits zaten. De betere exemplaren wel te verstaan.

• Tranquility
  • Nu online
Ik heb zelf een digitale camera en heb veel foto's gemaakt die ik dus uiteraard op mijn oude CRT heb gezien. Nu op mijn nieuwe TFT vind ik de kleurweergave juist beter (neutraler). De kleuren komen op mij neutraler over terwijl op de iiyama CRT de kleuren wel eens te verzadigd waren. En ik merk er trouwens absoluut NIETS van dat een TFT minder aantal kleuren weer kan geven. Het is minimaal 24 bits kleurdiepte en mijn videokaart staat netjes op 32 bits (aangesloten met DVI) en ik bekijk er heel veel foto's op en kan geen kleurverloop (overgangen) waarnemen. Dus dat een moderne TFT te weinig kleuren weer kan geven is helaas een hardnekkige fabel. Enige punt is dat het zwart van een TFT wat minder zwart is dan dat van een CRT, maar dar merk je bij normaal gebruik weinig van en bij foto's helemaal niet is mijn ervaring. Iedere dag weer geniet ik vooral van de enorme scherpte. Als ik dan op mijn werk naar een CRT kijk, krijg ik elke keer de neiging om in mijn ogen te wrijven ;)

• Tranquility
  • Nu online
-]MaRc0[- schreef op 29 augustus 2002 @ 13:12:
[...]

Wat is er beter aan dan :?
Uhh helderheid, contrastwaarden, kijkhoek (niet veel verschil maar toch) responsetijd en formaat (een 19" kijkt net ff wat lekkerder)

Maar de Sony is wel de mooiste wat betreft de behuizing. De Belinea is maar een saaie witte muis...

• Hahn
Hoe duur is zo'n Belinea? En volgens mij heeft die Sony 25 ms responsetijd.

Verwijderd

18" tft = 19" crt
19" tft = 21" crt

klopt dit? :)

• Hahn
19" TFT = 20" CRT dacht ik...
Die rand om je beeld heen bij CRT neemt meestal maar 1" in dus dan scheelt het precies 1" met een TFT :)

Verwijderd

Stel dat je af en toe een game wilt spelen op het TFT scherm, maar vanwege je videokaart (die niet state of the art is) niet wilt gamen op de standaard TFT reso van zegge 1280x1024. Is het beeld dan overduidelijk en irriterend waziger op de lagere reso's?

• thevisman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 16:53
Iemand ervaring met de 18.1 tft van Sun?

• ErikRo
Vandaag even een NEC 18 inch iets met met SX erin, voor €1800 tering wat een mooi en haarscherp beeld vanuit elke hoek nog wel. Kantelbaar en een randje van nog geen cm erom heen. Helaas geen bewgende beelden erop gezien dus hoe hij is voor spellen..

De Samsung 181T en 191T hebben ook erg goede spec met tijden onder de 25ms (natuurlijk geloof ik de fabrikant meteen ;) ) contrast 500:1.
Iemand toevallig al ervaring met deze jongens, ik ga ze zelf ook nog aan een onderzoek onderwerpen. Want ik begin weer hoofdpijn van die crt bak te krijgen :(

• Tranquility
  • Nu online
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 14:25:
Stel dat je af en toe een game wilt spelen op het TFT scherm, maar vanwege je videokaart (die niet state of the art is) niet wilt gamen op de standaard TFT reso van zegge 1280x1024. Is het beeld dan overduidelijk en irriterend waziger op de lagere reso's?
Het is waziger door de interpolatie ja. Maar als je geld hebt voor een TFT, dan kan een knappe GF4 Ti4200 met DVI er toch ook nog wel af? Die kosten helemaal niet zo veel meer door de komst van de opvolgers. Gewoon lekker alles op 1280x1024 :)

• Tranquility
  • Nu online
ErikRo schreef op 30 augustus 2002 @ 17:09:
Vandaag even een NEC 18 inch iets met met SX erin, voor €1800 tering wat een mooi en haarscherp beeld vanuit elke hoek nog wel. Kantelbaar en een randje van nog geen cm erom heen. Helaas geen bewgende beelden erop gezien dus hoe hij is voor spellen..

De Samsung 181T en 191T hebben ook erg goede spec met tijden onder de 25ms (natuurlijk geloof ik de fabrikant meteen ;) ) contrast 500:1.
Iemand toevallig al ervaring met deze jongens, ik ga ze zelf ook nog aan een onderzoek onderwerpen. Want ik begin weer hoofdpijn van die crt bak te krijgen :(
Je bedoelt deze?:
The digital 18.1-inch Super-Fine-TFT panel from NEC - a panel with a dot pitch of 0.28 mm and 16.77 million colours - has a brightness of 240cd/m2 at a contrast ratio of 350:1. The viewing angle of 170° horizontally and vertically produces an impressive picture quality even if the user is not located directly in the front of the screen, or if many users are watching the LCD at the same time. The recommended resolution is 1280 x 1024.

Verder is de responsetijd 33 ms. Niet zulke bijzondere specificaties dus. Wel ziet hij er zeer gelikt uit, maar daar kies ik persoonlijk geen scherm op. Bovendien is tie veel te duur en dan heb ik ook nog liever een 19".

I.p.v. de NEC zou ik liever naar de Samsungs kijken, maar dat zijn eveneens IPS-panels met dus kans op ghosting-effecten (niet te verwarren met motionblur).

Maar als je puur voor racespellen op zoek ben naar een sneller scherm dan de Belinea, dan kun je nog lang zoeken ben ik bang en kun je beter een jaartje of zo wachten totdat er platte schermen uitkomen die wel aan je response-eisen voldoen... Zelfs de peperdure Eizo's zijn niet sneller (zelf geconstateerd), maar Eizo is ook geen merk wat zich bepaalt richt op de gamer...

• ErikRo
De pest is dat ik eigenlijk al twee jaar aan het wachten ben :) en ik heb tegenwoordig bijna elke dag hoofdpijn als ik meer dan 15 min met een CRT werk.
Ik wil nog één poging wagen en neem al genoegen met een TFT niet teveel motionblur heeft. Die Samsung schijnt het over het algemeen ook wel redelijk te doen, maar heeft helaas in ieder geval al één probleem. Hij is wel weer kantelbaar (maar lastig). Het verschil in 18inch en 19 inch is maar €400 :)

Eén jaar is niet genoeg schat ik, reken op minimaal 2 jaar voor een 60fps beeld.

Verwijderd

Als je toch na 15min al hoofdpijn krijgt dan zou ik die CRT snel wegpleuren.
Ik heb hier een Sony G420 Trinitron staan en op 100hz of 120hz is het beeld echt superstrak. Er zit ook een knopje op voor de helderheidsinstelling: professional, standard, multimedia waardoor de helderheid en het contrast enigszins aangepast worden. Voor gamen is multimedia goed en voor het normale werk een van de andere stande.

• Tranquility
  • Nu online
Als je echt niet meer wilt of kunt wachten, zou een andere oplossing kunnen zijn dat je gewoon je CRT ernaast houd voor de spellen en de rest op een TFT doet. Kost je wel een hoop bureauruimte... Snellere TFT's dan de huidige bestaan domweg nog niet en komen voorlopig ook nog niet volgens mij doordat vloeibare kristallen gewoon niet meer sneller reagerend kunnen worden gemaakt. Wat dat betreft denk ik dat we aan het eind zitten van de technologische mogelijkheden van LCD qua reaktievermogen. De toekomst zit volgens mij dan ook in andere techologiën zoals organische OLE-displays zoals die nu al worden toegepast op bijvoorbeeld autoradio display's (van o.a. Pioneer) en binnenkort (of reeds al?) die van mobiele telefoons en digitale camera's. Ook verwacht ik veel van plasmatechnieken, maar dat word nog niet zoveel toegepast op kleinere schermen omdat het simpelweg nog te duur is. Hopelijk komt daar binnenkort verandering in. Het is nu alleen nog te betalen voor de happy few in Wassenaar...

Verwijderd

In de hoop dat iemand in dit topic me hier een beetje mee kan helpen.

Ik weet dat "ervaring met vragen" direct op slot gaan, maar kent iemand van jullie de IIyama AS4332UT?

Ik wil deze kopen, maar 3 dingen houden me tegen, de prijs, de kans op dode pixels en de mogelijk om div-x en dvd fatsoenlijk te kunnen bekijken.

Is er hier iemand die deze monitor gezien heeft en me kan vertellen waar die in de buurt komt (van welke monitor) en of het een beetje mogelijk is om bv een dvd te bekijken?

Als deze vraag hier niet past, dan verwijder ik hem wel, zodat dit goede topic niet op slot gaat.

• ErikRo
pixels is altijd een lotterij. Op sommige waaronder iyama mag je er wel een paar hebben voordat je hem mag ruilen.
Wil je geen stukke pixels, koop dan niet in een webwinkel. Zeg in de winkel dat je hem even wilt controleren maar dat je hem wel koopt zodra 100% in orde is en leg uit wat je daarmee bedoelt. De meeste winkels hebben daar geen probleem mee. Als een winkel dat toch niet wil, jammer maar dan ga je naar een andere winkel.

ps iiyama werkt met teleplan, maw je koopt hem en hij 100% goed. Er gebeurt iets binnen 3 jaar, hij wordt dan omgeruild voor een ander exemplaar. Theoretisch kun je dan alsnog een tft met niet werkende pixels krijgen, zonder dat je daar wat aan kunt doen.
.

Verwijderd

Ik ken Teleplan, daar ga ik geen monitor meer heenbrengen. Jammer genoeg zijn alternatieve merken ook bij Teleplan voor de service. Ik zal een winkel zoeken waarbij ik in de zaak de monitor kan bekijken. In de meeste winkels die ook veel over het inet verkopen willen dat echter niet.

Iemand die een IIyama 4332 heeft (gehad) of in werking heeft gezien? Zoals bekend zijn er weinig zaken die ze uitgestald hebben.

• RMU
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-08 20:19

RMU

ik heb ook een TFT scherm thuis en merk niks geen verschil tussen TFT of CRT TFT is alleen stukken scherper eerst stond ie zo ingesteld dat je er na 5 minuten hoofdpijn van kreeg omdat het beeld zo scherp was maar dat is opgelost door hem iets donkerder in te stellen

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
Hoe zit dat nu eigenlijk in spellen zoals Quake 3 of Sof2 in donkere kamers/hoekjes, kan je dan die gasten net zo goed zien als op een CRT :?

Reality beats fiction by far!

• ErikRo
Zichtbaarheid/donkerheid wisselt per scherm, sommigen hebben echt een te donker scherm, hierbij worden donkere gedeelten in een level snel één geheel/vlak.
Die blauwe 15 incher met dat zilveren voetje stond daar bv om bekend. Ook hier geldt, probeer het in de winkel uit, alhoewel quake installeren wel iets moelijker wordt. Of kijk zelf eens bij een vriend of kennis. Wat een ander prima vindt kan voor jou net te donker zijn of omgekeerd.
Er zijn gelukkig ook schermen tegenwoordig die dat probleem onder de knie hebben, helaas heb ik geen lijstje voor je. Ben zelf nog hard zoekende.

• Tranquility
  • Nu online
E-MANs schreef op 31 augustus 2002 @ 20:23:
Hoe zit dat nu eigenlijk in spellen zoals Quake 3 of Sof2 in donkere kamers/hoekjes, kan je dan die gasten net zo goed zien als op een CRT :?
De 19" Belinea 101910 TFT die ik heb is juist extreem helder en heeft geen donkere hoekjes of dichtlopende kleuren en heeft dezelfde fijne grijswaarden- en kleuren als een goede CRT. Helaas zijn er genoeg TFT-schermen die niet mooi zijn en wel te donker zijn in bepaalde situaties zoals sommige spellen... In de winkel bekijken is vaak nog het beste. Koop wel altijd een scherm met een DVI ingang.

Let er wel op dat ook een videokaart van invloed kán zijn op de helderheid/kleurkwaliteit!

Verwijderd

JazzySOB schreef op 30 augustus 2002 @ 17:49:
[...]

Je bedoelt deze?:
The digital 18.1-inch Super-Fine-TFT panel from NEC - a panel with a dot pitch of 0.28 mm and 16.77 million colours - has a brightness of 240cd/m2 at a contrast ratio of 350:1. The viewing angle of 170° horizontally and vertically produces an impressive picture quality even if the user is not located directly in the front of the screen, or if many users are watching the LCD at the same time. The recommended resolution is 1280 x 1024.

Verder is de responsetijd 33 ms. Niet zulke bijzondere specificaties dus. Wel ziet hij er zeer gelikt uit, maar daar kies ik persoonlijk geen scherm op. Bovendien is tie veel te duur en dan heb ik ook nog liever een 19".

I.p.v. de NEC zou ik liever naar de Samsungs kijken, maar dat zijn eveneens IPS-panels met dus kans op ghosting-effecten (niet te verwarren met motionblur).

Maar als je puur voor racespellen op zoek ben naar een sneller scherm dan de Belinea, dan kun je nog lang zoeken ben ik bang en kun je beter een jaartje of zo wachten totdat er platte schermen uitkomen die wel aan je response-eisen voldoen... Zelfs de peperdure Eizo's zijn niet sneller (zelf geconstateerd), maar Eizo is ook geen merk wat zich bepaalt richt op de gamer...
Het scherm heet de 1880SX van NEC. Ik werk er nu al een paar maanden mee en ben er reuze tevreden over.

Enorm scherp beeld, goede kleuren, goed contrast, mooi design en totaal geen last van ghosting, zelfs bij games als Quake.

Enigste nadeel aan dit scherm is zijn prijs maar als je er het geld voor hebt zal je het je zeker niet beklagen.

Ik heb zelf ook een tijdje met een MVA-scherm gewerkt ipv een S-IPS-scherm en persoonlijk vind ik die S-IPS stukken beter. Een veel beter kleurenweergave en ghosting (bij dit paneel toch) is er totaal niet.

• Tranquility
  • Nu online
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 13:26:
[...]

Het scherm heet de 1880SX van NEC. Ik werk er nu al een paar maanden mee en ben er reuze tevreden over.

Enorm scherp beeld, goede kleuren, goed contrast, mooi design en totaal geen last van ghosting, zelfs bij games als Quake.

Enigste nadeel aan dit scherm is zijn prijs maar als je er het geld voor hebt zal je het je zeker niet beklagen.

Ik heb zelf ook een tijdje met een MVA-scherm gewerkt ipv een S-IPS-scherm en persoonlijk vind ik die S-IPS stukken beter. Een veel beter kleurenweergave en ghosting (bij dit paneel toch) is er totaal niet.
Welk MVA-scherm heb je dan bekeken wat je zo slecht vond? IPS-panels kunnen mij persoonlijk in iedergeval niet bekoren en ik heb er ondertussen toch aardig wat gezien inclusief de laatste generatie... Het is natuurlijk zo dat de eerste MVA-panels eveneens niet zo geweldig waren. Maar de laatste generatie MVA-panels, waarvan ik er eentje heb, vind ik toch echt duidelijk beter dan de laatste generatie IPS-varianten. Over het algemeen vind ik de kleurweergave van IPS wat fletser en minder helder overkomen. Maar om echt goed te kunnen beoordelen moet ieder TFT-scherm, MVA of IPS, digitaal aangesloten worden via de DVI-ingang.
En ghosting heb ik bij mij totaal niet kunnen ontdekken, ok na een hele dag aan te hebben gestaan met herzelfde beeld (word) niet.

• Tranquility
  • Nu online
ErikRo schreef op 31 augustus 2002 @ 20:38:
Zichtbaarheid/donkerheid wisselt per scherm, sommigen hebben echt een te donker scherm, hierbij worden donkere gedeelten in een level snel één geheel/vlak.
Die blauwe 15 incher met dat zilveren voetje stond daar bv om bekend. Ook hier geldt, probeer het in de winkel uit, alhoewel quake installeren wel iets moelijker wordt. Of kijk zelf eens bij een vriend of kennis. Wat een ander prima vindt kan voor jou net te donker zijn of omgekeerd.
Er zijn gelukkig ook schermen tegenwoordig die dat probleem onder de knie hebben, helaas heb ik geen lijstje voor je. Ben zelf nog hard zoekende.
Wat je ook kan bekijken is de 19" Dell 1900FP welke bij de MediaMarkt 1449,- kost en hetzelfde scherm is als de Samsung 191T maar dan een stukje goedkoper.
Nadeel bij de MediaMarkt is dat ze geen enkel scherm met DVI hebben aangesloten, dus vergelijken wordt lastig en moeite willen ze daar niet voor je doen, zelfs niet voor zoveel geld!
offtopic:
En ze adverteren met prijzen waar de energiepremie al van afgetrokken is (mag dat eigenlijk zomaar?) en belazeren zo de consument die wel zelf de moeite moet doen om die premie te krijgen, terwijl de MM er lekker mee advereert...
:(

Trouwens, heb je zonder morren je geld terug gekregen van Overseas? Ik kan me haast niet voorstellen dat ze niet moeilijk zijn gaan doen..

Verwijderd

JazzySOB schreef op 01 september 2002 @ 17:07:
[...]

Welk MVA-scherm heb je dan bekeken wat je zo slecht vond? IPS-panels kunnen mij persoonlijk in iedergeval niet bekoren en ik heb er ondertussen toch aardig wat gezien inclusief de laatste generatie... Het is natuurlijk zo dat de eerste MVA-panels eveneens niet zo geweldig waren. Maar de laatste generatie MVA-panels, waarvan ik er eentje heb, vind ik toch echt duidelijk beter dan de laatste generatie IPS-varianten. Over het algemeen vind ik de kleurweergave van IPS wat fletser en minder helder overkomen. Maar om echt goed te kunnen beoordelen moet ieder TFT-scherm, MVA of IPS, digitaal aangesloten worden via de DVI-ingang.
En ghosting heb ik bij mij totaal niet kunnen ontdekken, ok na een hele dag aan te hebben gestaan met herzelfde beeld (word) niet.
Het MVA-scherm waar ik mee gewerkt heb was een Iiyama (weet type niet meer).

Mijn NEC1880SX is via DVI aangesloten op een Matrox G550.

Het is natuurlijk wel zo dat veel afhangt van welk scherm je hebt. Een duur scherm met S-IPS zal een beter beeld geven dan een goedkoop scherm met S-IPS. Wat natuurlijk hetzelfde is bij MVA schermen.

De discussie tussen wat beter is - S-IPS, MVA of TN - kan nog lang doorgaan. Dat is een persoonlijke keuze, ik vind de weergave op een S-IPS beter, jij op een MVA. Iedere generatie van schermen zal ook telkens beter worden.

Beste is dus nog steeds zelf gaan kijken en vergelijken.

Verwijderd

ik vin het nadeel van die TFT schermpies altijd dat ze zo rond de 1280x1024 blijven steken ofzo, als er een TFT is die 1600x1200 kan weergeven hoor ik het graag!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 19:53:
ik vin het nadeel van die TFT schermpies altijd dat ze zo rond de 1280x1024 blijven steken ofzo, als er een TFT is die 1600x1200 kan weergeven hoor ik het graag!!
Er zijn enkele 17" en 18" schermen die 1600x1200 aankunnen (ik weet niet vanbuiten welke, ik zou moeten zoeken).

19", 20", 21", ... schermen werken wel op 1600x1200.

Maar de prijskaartjes zijn dan ook wel toepasselijk (spijtig genoeg).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 19:53:
Da's idd heel jammer :'(
Als het nou tenminste nog 1280x960 zou zijn... al moet ik zeggen dat het me niet (meer) opvalt dat het niet perfect 4:3 formaat is.

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 23:52:
[...]

Da's idd heel jammer :'(
Als het nou tenminste nog 1280x960 zou zijn... al moet ik zeggen dat het me niet (meer) opvalt dat het niet perfect 4:3 formaat is.
Daar heb ik dus vandeweek ook naar zitten kijken, maar het gekke is dat een blokje van 300x300px bij 1280x1024 meer vierkant is dan bij 1280x960. Is wel op een CRT getest trouwens (LG 795FT+).

P R N D

Verwijderd

nose schreef op 02 september 2002 @ 01:13:
[...]

Daar heb ik dus vandeweek ook naar zitten kijken, maar het gekke is dat een blokje van 300x300px bij 1280x1024 meer vierkant is dan bij 1280x960. Is wel op een CRT getest trouwens (LG 795FT+).
Dan zou je beeldscherm in 5:4 formaat zijn zodat bij een resolutie van 1280x1024 de dimensies gelijk zijn aan de resolutie, terwijl bij andere resoluties het beeld er dus in de lengte gestretched uitziet. Dat is namelijk het geval bij een TFT met een native resolution van 1280x1024. Dan is alles in de native resolution tenminste nog vierkant, maar het blijven natuurlijk wel nog vreemde verhoudingen.

Ik heb dus zelf dat alles in windows met de native resolution gewoon eruit ziet zoals het hoort, maar als ik een spelletje in 800x600 draai is iedereen een stuk langer :P

Verwijderd

Heeft er soms iemand ervaringen met de neovo S19?

Afbeeldingslocatie: http://www.pcpro.co.uk/picture_library/dir_44/it_portal_pic_22296.jpg

Ik wil deze namelijk volgende maand kopen... of kan ik beter één van deze kiezen:

-Belinea 10 19 10
-Samsung 191T
-iiyama AS4637UT

Ik wil ook af en toe een spelletje spelen dus ik wil zo weinig mogelijk ghosting/trailing. (de neovo is 25ms rise+fall)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 02:38:Ik heb dus zelf dat alles in windows met de native resolution gewoon eruit ziet zoals het hoort, maar als ik een spelletje in 800x600 draai is iedereen een stuk langer :P
Sommige LCD monitors bieden de mogelijkheid om de beeldverhoudingen in stand te houden bij interpoleren. Dat levert dan wel een zwarte balk op (of een paar zwarte balken), maar dan kun je dus wel 4:3 games in de juiste verhouding op een 5:4 scherm tonen.

Daarnaast is het bij een aantal schermen mogelijk om helemaal niet te interpoleren, waardoor je bij een lagere resolutie slechts een deel van het schermoppervlak gebruikt. Niet erg handig bij 640x480 ofzo, maar 1280x960 zou dan natuurlijk prima moeten werken, zij het - opnieuw - met een zwarte balk in het beeld. Maarja: als je toch al 1280x1024 hebt, waarom zou je dan in 's hemelsnaam nog 1280x960 willen? Interpoleren doe je normaal gesproken toch alleen maar bij games e.d.; voor het gewone office-werk en internet is 1280x1024 imho een stuk comfortabeler.

In elk geval is het wel belangrijk om ook goed te kijken naar de interpolatieopties van een scherm voordat je het aanschaft, want er zijn ook schermen die alle andere resoluties dan de optimale altijd interpoleren over het complete schermoppervlak.

Verwijderd

JazzySOB schreef op 30 augustus 2002 @ 17:49:
Je bedoelt deze?:

In het juninummer van de C'T (niet te verwarren met C!T) kwamen de NEC 1880SX en de Eizo Flexscan L685 wel zeer goed uit de test, met een vergelijkbare score als de Samsung SyncMaster 191T. Helaas was het 18" model van Samsung niet in die test opgenomen, maar die zal waarschijnlijk niet veel anders zijn. De Samsungs zijn weliswaar duidelijk goedkoper, maar het is absoluut onzin om te suggereren (mijn, ietwat overdreven, interpretatie van jouw woorden) dat de NEC niets meer is dan een middenmoter met een hoog prijskaartje; het is absoluut een topscherm!

Ik zit zelf nog steeds hard te twijfelen tussen precies deze drie schermen. Volgens de test was de interpolatie van de NEC en Eizo beter dan van de Samsung; ook iets om rekening mee te houden (zie mijn voorgaande post). Ook heb ik het idee dat de mechanische afwerking van de NEC beter is dan van de Samsung, maar daar staat dus wel weer die lagere prijs tegenover.

In elk geval ben ik er inmiddels wel achter gekomen dat het vergelijken van schermen puur op basis van de specificaties van fabrikanten zeer onzinnig is, omdat de fabrikanten erg creatief zijn met het manipuleren van deze gegevens. Ook de termen 'MVA' en 'IPS' zijn op zichzelf vooral nietszeggend: de ene MVA is de andere niet en hetzelfde geldt voor IPS.
offtopic:
Jammer dat dit soort schermen nog relatief weinig verkocht worden; er zijn maar zeer weinig winkels die je echt in de gelegenheid stellen om deze schermen naast elkaar te bekijken. Als iemand daarvoor nog goede adressen weet in de buurt van Amsterdam (of laten we zeggen: ergens in Noord-Holland, Zuid-Holland of Utrecht)... post ze dan vooral ook hier!
:)

Verwijderd

Voor de }:O prijsbewuste }:O tweaker misschien ook eens kijken in dit 18" TFT onder de 1000 EUR draadje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 01:36:
[...]
In het juninummer van de C'T (niet te verwarren met C!T) kwamen de NEC 1880SX en de Eizo Flexscan L685 wel zeer goed uit de test, met een vergelijkbare score als de Samsung SyncMaster 191T. Helaas was het 18" model van Samsung niet in die test opgenomen, maar die zal waarschijnlijk niet veel anders zijn. De Samsungs zijn weliswaar duidelijk goedkoper, maar het is absoluut onzin om te suggereren (mijn, ietwat overdreven, interpretatie van jouw woorden) dat de NEC niets meer is dan een middenmoter met een hoog prijskaartje; het is absoluut een topscherm!

Ik zit zelf nog steeds hard te twijfelen tussen precies deze drie schermen. Volgens de test was de interpolatie van de NEC en Eizo beter dan van de Samsung; ook iets om rekening mee te houden (zie mijn voorgaande post). Ook heb ik het idee dat de mechanische afwerking van de NEC beter is dan van de Samsung, maar daar staat dus wel weer die lagere prijs tegenover.

In elk geval ben ik er inmiddels wel achter gekomen dat het vergelijken van schermen puur op basis van de specificaties van fabrikanten zeer onzinnig is, omdat de fabrikanten erg creatief zijn met het manipuleren van deze gegevens. Ook de termen 'MVA' en 'IPS' zijn op zichzelf vooral nietszeggend: de ene MVA is de andere niet en hetzelfde geldt voor IPS.
offtopic:
Jammer dat dit soort schermen nog relatief weinig verkocht worden; er zijn maar zeer weinig winkels die je echt in de gelegenheid stellen om deze schermen naast elkaar te bekijken. Als iemand daarvoor nog goede adressen weet in de buurt van Amsterdam (of laten we zeggen: ergens in Noord-Holland, Zuid-Holland of Utrecht)... post ze dan vooral ook hier!
je kan eens kijken bij de RAF in hilversum, daar staan ook heel veel beeldschermen en TFT's ik denk dat ze je daar wel laten vergelijken...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 01:36:
[...]

offtopic:
Wel ik twijfelde ook tussen die beide schermen en ik ben ze beide gaan bekijken (heb de hoofdverdelers opgebeld en na wat aan te dringen mocht ik bij zowel een verdeler van NEC als één van Eizo langs komen om te schermen te bekijken. Ik moet er wel bijzeggen dat ik me voorgedaan had als bedrijf en niet als particulier want ander raak je zeker niet binnen).

Beide schermen hebben een prachtig beeld. Het verschil tussen beide zit hem dat de Eizo wat last heeft van ghosting en de NEC niet. Voor de prijs tussen beide moet je het niet laten, ze kosten (toen ik hem kocht) beide rond de € 2000.

Het was een serieuze investering maar ik beklaag het me zeker niet.

Als je hem in een winkel zal willen bekijken zal je al heel veel geluk moeten hebben, dit zijn namelijk veel te dure schermen om als toonzaalmodel te gebruiken en op stock heeft een winkel die ook niet.

Verwijderd

Bedankt, Thommy en Destroyer. Ik moet er nog eens erg goed over nadenken (het blijft een hele investering), maar ik denk dat ik ergens in de komende weken toch eens een dikke knoop ga doorhakken. Dit klinkt goed, in elk geval! :)

Verwijderd

Ik heb juist de neovo S19 in het echt gezien en ik vind de glasplaat maar niets, je zag meer weerspiegelingen dan dat je het scherm zag :/

Nu twijfel ik tussen de Belinea 10 19 10 en de Samsung 191T... Welke zouden jullie kiezen? De Samsung 191T komt zeer goed uit de reviews maar naar het schijnt is hij echt niet geschikt voor gamen... En de Belinea is ook een 25ms scherm maar daar vind ik geen reviews van.

Samsung:
Afbeeldingslocatie: http://www.techwarelabs.com/reviews/display/samsung_19_lcd/feature.jpg

Belinea:
Afbeeldingslocatie: http://www.belinea.nl/include/data/101910/101910bildgross.jpg

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

die samsung niet geschikt voor gamen?!!! neeeeeeeehh :'( , damn dat ding wilde ik juist kopen, en ik game heel veel.

39

• talpje
  • Laatst online: 31-07-2025
die samsung is zeker wel geschikt voor gamen... ik heb hem en nergens last van! trouwens, een betere vind je toch niet :) heb dan wel de 181t weet niet of dat nog veel scheelt

mekkerrrrrrrrrrrr

Verwijderd

Talpje, ik ben wel blij om dat te horen! :)

Spijtig dat de reviews geen positief woord hebben i.v.m gaming.
Hier zijn alle reviews die ik heb kunnen vinden:
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1663
http://www.iamnotageek.co...?name=samsung191t760v&p=1
http://www.targetpc.com/hardware/monitors/samsung_191t/
http://www.techwarelabs.com/reviews/display/samsung_19_lcd/
http://www.tweaknews.net/reviews/samsung191t/
nieuw: http://www.modfactor.com/...%20SyncMaster191TLCD.html

Anandtech:
Gamers beware, however, as the 191T shares the same streaking problem that plagues the vast majority of LCD monitors on the market.

Techware:
In high FPS gaming there was a substantial amount of ghosting and tearing even for the average gamer to quickly realize. DVD playback was similar but not as severe. I would have really liked this display to perform much better in these two functions.

Tweaknews:
The one other drawback is the gaming. Although games do look beautiful on this TFT, ghosting is apparent. I hope soon in the future, Samsung will release a LCD of this size that will have a fast enough response time to wipe out the delay in rendering frames at 100+ fps and allow some of the gamers to take advantage of the new technology.

Zou de 18" versie echt verschillen t.o.v de 19"?
Moest de 18" echt beter voor gamen zijn zou ik die wel kopen!

EDIT:
Er is een nieuwe review verschenen die POSITIEF staat t.o.v gaming op de 191T :)
Wat moet ik nu geloven :?
Modfactor:
Thanks to the 25ms Response Time there was no ghosting or any other noticeable problem with games. I am also happy to say all the games looked incredible and the colors where rich very rich, the dark colors did not fade all into one either.

Verwijderd

Heeft er iemand eigenlijk een idee hoeveel kans ik heb op een defecte pixel/hotpixel bij Samsung? In procent? :)

Verwijderd

ForMatPrO , Belinea schijnt in ieder geval zeer goed te werken met games... De enige echte oplossing is eigenlijk dat je de schermen van te voren in de winkel bekijkt...

• talpje
  • Laatst online: 31-07-2025
ik had bij mijn samsung geen 1 dode pixel... maar had wel eerst de winkel gevraagt of ze moeilijk zouden doen als ik er 1 had... en ze zeiden dat ze altijd inruilden dus np :) wel vantevoren checken natuurlijk

mekkerrrrrrrrrrrr

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 20:17:
ForMatPrO , Belinea schijnt in ieder geval zeer goed te werken met games... De enige echte oplossing is eigenlijk dat je de schermen van te voren in de winkel bekijkt...
idd... maar hier in de buurt zijn er enkel winkels waar er 1 of 2 low budget tft's staan ;) (En ik ben al in VEEL winkels gaan zien)

Verwijderd

talpje schreef op 05 september 2002 @ 20:22:
ik had bij mijn samsung geen 1 dode pixel... maar had wel eerst de winkel gevraagt of ze moeilijk zouden doen als ik er 1 had... en ze zeiden dat ze altijd inruilden dus np :) wel vantevoren checken natuurlijk
De winkels in mijn buurt willen niet omruilen als er een pixel stuk is (enkel in het midden) ;(

Verwijderd

Wat vinden jullie van de (zonet uitgekomen) 19" iiyama TFT? model: AS4821DT
Afbeeldingslocatie: http://www.iiyama.nl/1024x768/gfx/gfxvariabel/as4821dt(bk)_klein.gif
specs:
http://www.iiyama.nl/1024...itor-lcd.php?monitorid=45

Ziet er niet slecht uit vind ik! Weet er iemand wat "Multi-domain Vertical Alignment" is?

• thevisman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 16:53
Wat ik me nu afvraag is dat de dot pitch van een 18 inch gemiddeld .28 en van 17 gemiddeld .26 en allebei 1280x1024 native. Heeft een 17"dan niet een scherper beeld als een 18" of zie ik het fout??

• nose

nose

size matters

thevisman schreef op 06 september 2002 @ 23:16:
Wat ik me nu afvraag is dat de dot pitch van een 18 inch gemiddeld .28 en van 17 gemiddeld .26 en allebei 1280x1024 native. Heeft een 17"dan niet een scherper beeld als een 18" of zie ik het fout??
Ja da's een goeie, dat vroeg ik me eigenlijk ook al af ja.....

P R N D

• Peertje NL
nose schreef op 07 september 2002 @ 03:35:
[...]

Ja da's een goeie, dat vroeg ik me eigenlijk ook al af ja.....
scherm is groter dus de pixels zijn ook groter dus als je op 9mm van je lcd zit te gotten is een 17" scherper

• Peertje NL
grrr dit begint echt irritant te worden
volgens mij als ik naar got ga pingen heb ik bijna een time-out :r

• Peertje NL
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 12:59:
[afbeelding]
specs:
http://www.iiyama.nl/1024...itor-lcd.php?monitorid=45

Ziet er niet slecht uit vind ik! Weet er iemand wat "Multi-domain Vertical Alignment" is?
Dat is gewoon MVA.

Heeft iemand hier engelse reviews van gezien, ik iig niet, alleen chinees oid :(

• Tranquility
  • Nu online
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 12:59:
[afbeelding]
specs: http://www.iiyama.nl/1024...itor-lcd.php?monitorid=45
Wel grappig om te zien dat iiyama nu ook overstapt op MVA-panels voor hun topmodel.
Dat is dus MVA. MVA heeft in tegenstelling tot het goedkopere en daardoor meestgebruikte IPS wat minder last van ghosting en motionblur hoewel er beslist ook hele goede en snelle IPS-panels zijn zoals de Samsung 181T/191T serie.
Zelf heb ik sinds een paar weekjes de Belinea 101910 (MVA-panel) en deze bevalt me bijzonder goed. Spellen (Serious Sam en Quake) doen het er uitstekend op en de scherpte via DVI is iets waar je aan verslaafd raakt :) Als je een paar dagen achter zo'n scherm zit en vervolgens weer achter een CRT plaats gaat nemen dan ga je over je... :r
Echte aanrader dus die Belinea, en hij is ook nog eens één van de voordeligste 19" TFT's, dus als je zaken als design en Pivot enz. niet zo belangrijk vindt is dit gewoon een superscherm voor een prima prijs. Voor meer info over IPS en MVA kijk eens op: http://www.pctechguide.com/07panels.htm

Verwijderd

Bedankt voor al de uitleg!

Ik heb 1 review gevonden van de AS4821DT: http://www.pcpro.co.uk/reviews/reviews_story.php?id=31429

Blijkbaar niet geschikt voor gaming...

• Peertje NL
Ik was zondag op een lan, daar heb ik mijn monitor verkocht (20" aperture grill).
Op dat lan was er ook een kerel met een 15" tft (samsung 151S).
Zag er allemaal goed uit, geen of slecht zichtbaar "motion blur" in spellen (zat er redelijk ver vandaan)
over de kleur echtheid: beetje te flets (cartoon achtig)

1- Maar de wat donkere hoeken in spellen waren toch echt te donker.

2- ook vondt ik de bovenste en onderste rand een stuk lichter dan het midden van het scherm.

over punt 1: met een hoger contrast (deze had geloof ik 300:1) is dit verholpen :?

over punt 2: is dit bij alle tft schermen zo :?

Verwijderd

1: Hij had het contrast hoger in moeten stellen.

2: Dat komt door de niet optimale plaatsing en aantal back-lights. Dit komt bij meer schermen voor.

• Peertje NL
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 22:57:
1: Hij had het contrast hoger in moeten stellen.

2: Dat komt door de niet optimale plaatsing en aantal back-lights. Dit komt bij meer schermen voor.
dat had ie wel gedaan, hielp wel een beetje, alleen als ie het te ver deed werdt licht blauwe lucht gewoon wit.... en haalde het dan nog niet bij een goede CRT.
Misschien bij 500:1 een stuk minder.....

• ErikRo
Peertje NL schreef op 10 september 2002 @ 22:36:
1- Maar de wat donkere hoeken in spellen waren toch echt te donker.

2- ook vondt ik de bovenste en onderste rand een stuk lichter dan het midden van het scherm.

over punt 1: met een hoger contrast (deze had geloof ik 300:1) is dit verholpen :?

over punt 2: is dit bij alle tft schermen zo :?
1. nee, sommige modellen zijn gewoon zo ingesteld door de fabrikant.
2. nee, ik heb het zelfs bij nog geen een gezien.

• ErikRo
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 20:17:
Ik heb de mijne anders juist terug gebracht omdat gamen bij mij echt niet te doen was.

• Peertje NL
ErikRo schreef op 10 september 2002 @ 23:14:
[...]

Ik heb de mijne anders juist terug gebracht omdat gamen bij mij echt niet te doen was.
heb je mijn mailtje nog gehad?
en welke tft/crt heb je nu in gedachte?

• ErikRo
yep, ik heb mijn hoop nu gevestigd op een samsung 18 inch, de iets kleinere maar veel goedkopere versie van de 19 inch versie, verder helemaal gelijk.
Zodra ik hem binnen heb zal ik mijn ervaringen hier verkondigen. Maar het spul is maar mondjesmaat verkrijgbaar. Dus nog even geduld hebben.

• nose

nose

size matters

ErikRo schreef op 10 september 2002 @ 23:36:
yep, ik heb mijn hoop nu gevestigd op een samsung 18 inch, de iets kleinere maar veel goedkopere versie van de 19 inch versie, verder helemaal gelijk.
Zodra ik hem binnen heb zal ik mijn ervaringen hier verkondigen. Maar het spul is maar mondjesmaat verkrijgbaar. Dus nog even geduld hebben.
Kweet niet of je de 181T bedoeld, maar bij Powerline (Zoetermeer) hebben ze m staan. Heb er vandeweek ook even naar staan kijken, ik twijfel nog steeds tussen de 171P en de 181T.

P R N D

Verwijderd

Nu ik even naar die prijzen zit te kijken van die 181T, vallen de prijzen me erg mee.

Zelf ben ik bezig met een 17" TFT, MET s-video/composiet ingang. Degene die ik nu op het oog heb, is de IIyama AS4332UT.

Weten jullie ook een andere TFT die deze aansluiting(en) heeft? Maat 17" of hoger.

Op de site van IIyama zie ik dat ook de 18.1" AS4637UT video-aansluitingen heeft, IIyama noemt ze RCA-Pin S-Video, betekent dit composiet EN s-video? Ook bij de 17" uitvoering het de video-ingang(en) RCA-Pin S-Video.

De 18.1 uitvoering is wel aanmerkelijk duurder...

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Iron Mike schreef op 26 mei 2002 @ 10:48:
Mij lijkt de Samsung SyncMaster 191T LCD (19") wel wat :9~

kost $ 1200
Idd de samsungs zijn superieur aan andere merken op tft gebied. De 171P is ook onverslaanbaar (17")

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Peertje NL
Over het "DVI is 200x beter dan VGA" "fabeltje" :

Als je een scherm hebt met DVI en VGA dan zal er minder aandacht zijn besteed aan de kwaliteit van de ADC en zal het met DVI er duidelijk beter er uit zien.

Als je alleen maar VGA hebt dan is er zeker voor gezorgt dat er goede analoog naar digitaal convertors in ziten, het verschil met DVI zal in dit verschil niet of nauwlijks merkbaar zijn.

• ErikRo
Dat kan ook nog, maar ik merk dat een video kaart ook heel bepalend is.
Scherm X gaf met gf2mx VGA een slecht beeld (echt slecht, onscherp en flets) daarna radeon7000 met DVI erop redelijk goed beeld.
Maar mijn Radeon8500 op de Belinea 10191 vga was mooi, scherp en kleurig, DVI veranderde daar niet veel meer aan, ietje maar ik had ermee kunnen leveren.

ps voor de prijzenneukers hier. Hou er rekening mee dat een goede dvi kabel zo 30 euro kost. De belinea had hem niet inbegrepen, 2 andere fabrikanten weer wel. Iets ok rekening mee te houden.

• rig0r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03-2025
ErikRo schreef op 10 september 2002 @ 23:36:
Hmm die 181T had ik eerst ook op het oog, maar wat mij niet beviel is dat "service" erop geleverd wordt door het beruchte Teleplan. Ik heb daar zelf ook al beroerde ervaringen mee met m'n Iiyama. Ik hoop voor je dat je Teleplan niet nodig gaat hebben ;) Enneh laat ff weten hoe ie bevalt als je em hebt :)

Verwijderd

JazzySOB schreef op 09 september 2002 @ 23:09:
Wel grappig om te zien dat iiyama nu ook overstapt op MVA-panels voor hun topmodel.
Wel grappig om te zien dat hun oude S-IPS topmodel bij de test van PCPro beter uit de komt dan dit nieuwe MVA paneel. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2002 15:54 . Reden: linkje gecorrigeerd ]

• Tranquility
  • Nu online
Dergelijke "tests" zijn erg subjectief en voor iedereen weer anders. Zo heb ik zelf ook de Samsungs (181T, 191T) bekeken. Prachtige schermen, maar ze zijn met games echt niet sneller dan de Belinea, dus voor ErikRo: Ik hoop niet voor je dat je er te hoge verwachtingen van hebt i.v.t. de Belinea die je hebt teruggebracht, anders wordt je wellicht weer teleurgesteld. Voor de allerhoogste (race)spel eisen is gewoon nog geen enkel TFT-panel echt geschikt, en dat zal voorlopig nog zo blijven ook omdat het technisch nagenoeg onmogelijk is om vloeibare kristallen te maken die nog sneller zijn dan de -globaal 25ms- responsetime van dit moment. Wat dat betreft zitten we al erg dicht tegen de grens aan van wat er technisch mogelijk is met vloeibare kristallen. Maar voor Quake e.d. is het best goed te doen. Ik spreek uit ervaring, ik heb inmiddels met veel plezier Serious Sam, The Second Encounter uitgespeeld op m'n Belinea 101910 :)

• ErikRo
Ik weet het maar we zien het wel. De portrait mode lijkt me echt te gek. Als je meer doet dan spellen spelen, bv programmeren, surfen en office dan is portraitmode echt een aanrader/killer kan ik uit eigen ervaring vertellen. Lees minder tot geen gescroll en A4 fullscreen en leesbaar.

Toch heb ik die racer op een andere tft gezien met slechtere response tijden en daar veegde die stukken minder!! Weliswaar niet veegloos maar wel een flinke verbetering. Er zijn dus zeker nog mogelijkheden.

Maar goed zolang ik dat ding niet op mijn buro heb staan, kan ik zo weinig uittesten. Laat staan mijn ervaringen hiermee mededelen.
Dus tot nu toe zullen we het met geruchten uit 3e hand, twijfelachtige sites moeten doen :(
Ben bang dat het nog wel een paar weken gaat duren ook (backorder dan weet je het wel).

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ook ik ben aan het rondkijken voor een 18" TFT scherm.. Ik lees wat wisselende verhalen over gamen op zo'n scherm, ik heb een aantal leuke schermen gezien:

Samsung 181T
Sony P82

Ook de 18" Iiyama's lijken me leuk.. Het probleem is dat ik nog nooit een TFT heb gezien groter dan 15".. En als ik meer dan 1200 euro ga uitgeven wil ik toch even zien wat ik koop.. Is er niet een bekende winkel die een groot aanbod aan TFT's heeft staan?

Verder iemand ervaringen met de Sony?

• Pogostokje
  • Laatst online: 15-08 01:30

Pogostokje

* twiet *

Powerline in Zoetermeer heeft een redelijke verzamling TFT's staan ... van groot tot klein. Daarnaast staan CRT's ... je ziet ze gewoon knipperen vanuit je ooghoek. :)
Op verzoek draaien ze een benchmark proggie met een autorace-demo erop zodat je direkt kan zien hoe het met de responsetijden zit.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Damn, das voor mij 2 uur rijden.

Ook nog iemand die een zaak weet die wat meer naar het noorden ligt?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.