Wanneer je je enigzins in de materie verdiept en niet zo handelt zoals ik net zei... En een echte hifi-er wil ik het ook niet noemen... meer iemand die er tijd en energy insteekt voordat ie iets aanschaft dan iemand die 1 x De Blcok doorwandelt en dan ff een setje aanschaft zonder dan maar ook enig voorbereidend werk te hebben gedaan.Op maandag 27 mei 2002 14:54 schreef Driez het volgende:
[..]
Wanneer ben je een echte hifi'er dan ?
Ik wil niet wijzen, maar hier doel ik zeker niet op jou (zover ik je ken zou je zelfs een van de laatsten zijn), maar een aantal posts verder wordt een opmerking gemaakt over andre incl. foto, dat voorbeeld wou ik even aanhalen omdat ik die toch wel erg fout vind. Excuses dat het zo moet.Op maandag 27 mei 2002 10:17 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Gaan we wijzen?
Niemand heeft het recht om van het andere te schrijven dat ie "fout bezig is". Zeker niet in zo'n (op zicht leuk begonnen) topic dat uitmondt in dit soort "ik ben beter" gekibbel.
bah
ed. stijlfoutje
Daarnaast hou ik er verder over op, ik heb mijn zegje kunnen doen over deze situatie, dat moest ik gewoon even kwijt. Om het positief in te blijven zien houd ik het op een verkeerde woordkeuze, zonder denigrerende bedoelingen.
Okay, zand erover. Ik schoot ook een beetje te veel uit...Op maandag 27 mei 2002 19:34 schreef ShittyOldMan het volgende:
[..]
Ik wil niet wijzen, maar hier doel ik zeker niet op jou (zover ik je ken zou je zelfs een van de laatsten zijn), maar een aantal posts verder wordt een opmerking gemaakt over andre incl. foto, dat voorbeeld wou ik even aanhalen omdat ik die toch wel erg fout vind. Excuses dat het zo moet.
...
Overigens ben ik iemand die zijn hifi hobby niet al te serieus neemt (vind het gewoon een leuk tijdverdrijf). Ik zal ook best wel eens een kortzichtige post plaatsen (en hopelijk word ik dan gecorrigeerd), maar verder neem ik het meestal met een korreltje zout.
Maar discussies als deze zijn prima, zolang het met een gezonde dosis respect en humor gepaard gaat.
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
offtopic/
De mensen hier hebben het vandaag wel op hun heupen, iedereen van die lappen tekst, heb je met psychologie, ik lees alles nog wel een keer door en misschien komt er dan wat nuttigs uit...
offtopic/
De mensen hier hebben het vandaag wel op hun heupen, iedereen van die lappen tekst, heb je met psychologie, ik lees alles nog wel een keer door en misschien komt er dan wat nuttigs uit...
offtopic/
Waar staat dat, die fotoOp maandag 27 mei 2002 19:34 schreef ShittyOldMan het volgende:
[..]
Ik wil niet wijzen, maar hier doel ik zeker niet op jou (zover ik je ken zou je zelfs een van de laatsten zijn), maar een aantal posts verder wordt een opmerking gemaakt over andre incl. foto, dat voorbeeld wou ik even aanhalen omdat ik die toch wel erg fout vind. Excuses dat het zo moet.
Ik zie geen foto van mij, maar de exemplaren die er zijn gebruik ik voor hifi.nl en er zwerft nog wat rond.
Ik ben verder ook uitgepraat, terug naar de psycholgieDaarnaast hou ik er verder over op, ik heb mijn zegje kunnen doen over deze situatie, dat moest ik gewoon even kwijt. Om het positief in te blijven zien houd ik het op een verkeerde woordkeuze, zonder denigrerende bedoelingen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Wellicht op pagina 2 of 3 als je per 25 kijkt.Op maandag 27 mei 2002 22:16 schreef Speedy-Andre het volgende:
Waar staat dat, die foto
Ik zie geen foto van mij, maar de exemplaren die er zijn gebruik ik voor hifi.nl en er zwerft nog wat rond.
Weer ff terug ontopic:
Ik denk dus dat het wel degelijk uitmaakt of je een standaard kabeltje gebruikt, of een fatsoenlijke, goed afgeschermde kabel met metalen pluggen (Cordial of Proell met Neutrik ofzo).
Neemt niet weg dat zo'n kabel echt niet veel meer dan €25 hoeft te kosten.
Ik heb het zelf eens getest, en mijn computer geeft dus op een lengte van 3 meter met een goede kabel zo'n 3dB meer uit dan met zo'n standaard dun zwart plastic gevalletje, en dat vind ik toch wel erg veel. Ik geloofde het eerst zelf niet.
Verder is het stereobeeld veel breder, en is het laag strakker en het hoog sprankelender.
Dus nogmaals: tot op een bepaalde hoogte scheelt het dus wel. Aanzienlijk.
Ik denk dus dat het wel degelijk uitmaakt of je een standaard kabeltje gebruikt, of een fatsoenlijke, goed afgeschermde kabel met metalen pluggen (Cordial of Proell met Neutrik ofzo).
Neemt niet weg dat zo'n kabel echt niet veel meer dan €25 hoeft te kosten.
Ik heb het zelf eens getest, en mijn computer geeft dus op een lengte van 3 meter met een goede kabel zo'n 3dB meer uit dan met zo'n standaard dun zwart plastic gevalletje, en dat vind ik toch wel erg veel. Ik geloofde het eerst zelf niet.
Verder is het stereobeeld veel breder, en is het laag strakker en het hoog sprankelender.
Dus nogmaals: tot op een bepaalde hoogte scheelt het dus wel. Aanzienlijk.
Specs? Zie ondertitel...
Fijne vrieden, maak nou geen ruzie...
Ik hoor eigenlijk alleen maar verhalen over kabels, maar dat was eik. niet helemaal de opzet. Lees anders mijn eerste post nog eens. Misschien kunnen we weer terug gaan naar de essentie dan ?
Ik hoor eigenlijk alleen maar verhalen over kabels, maar dat was eik. niet helemaal de opzet. Lees anders mijn eerste post nog eens. Misschien kunnen we weer terug gaan naar de essentie dan ?
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Verwijderd
De starter van deze thread, Tbusquet, heeft mij met zoveel woorden gevraagd om een reactie te geven.
Ik doe dat graag in mijn hoedanigheid van elektronica technicus met affiniteit t.a.v. hifi en boosheid over technische onzin.
1. De vraagstelling in het start-artikel lijkt me uitstekend. Er wordt nu eenmaal een ongelooflijke
hoeveelheid technisch klinkende onzin rondgepompt in het high-end hifi wereldje, en veel mensen beschikken
niet over voldoende kennis van zaken om de scheidslijn tussen zin en onzin te kunnen trekken.
Men valt dus gemakkelijk ten prooi aan allerlei charlatans die veel te dure spullen aanprijzen.
Nog veel triester is het dat ook nogal wat hobbyisten zich uitputten om zulke onzin en misvattingen verder te verspreiden.
2. In de reacties in deze thread zie ik zowel zinnige opmerkingen als de reeds vaak gehoorde misvattingen en prietpraat.
Hoewel er hier en daar mensen vanuit een technische achtergrond lijken te reageren zie ik helaas nergens een poging e.e.a. van een technische onderbouwing te voorzien.
Ook is er niemand die een kwantitatieve benadering probeert: Hoe erg zijn bepaalde effecten en problemen nu eigenlijk wel.
Het is me onmogelijk om op alle reacties commentaar te geven, maar een paar opmerkingen in het algemeen:
- Je ziet vaak een grenzeloze overschatting van de nauwkeurigheid en reproduceerbaarheid van het menselijk gehoor.
- Er ontbreekt vaak de meest basale kennis over geluid, akoestiek en electronica, en over hoe effecten in het elektronische traject zich vertalen naar het hoorbare geluid.
- Men is geobsedeerd door extreem hoge prijzen van sommige apparatuur en accessoires: Zooooo duur, dan moet het wel heeeel bijzooonder zijn.
3. Bijvoorbeeld, met slechts een bescheiden kennis van de elektronica kun je op een hoekje van de krant al uitrekenen dat een signaalkabeltje geen enkel hoorbaar effect op het geluid kan hebben.
Bij nadere beschouwing blijkt dat zeer veel claims in High-end land niet met technische argumenten onderbouwd kunnen worden, integendeel, vaak volstrekt haaks staan op wat er met de huidige technische en wetenschappelijke kennis bekend is over hoe de audio-wereld werkt.
4. In het algemeen geldt heden ten dage dat er in het electronische traject (cd-spelers, kabels, versterkers e.d.) zo goed als geen verbetering meer te halen valt. (de allergoedkoopste rommel daargelaten)
Mensen die daar per se nog willen verbeteren gaan dus gemakkelijk gekke dingen doen.
Substantiele verbeteringen zijn doorgaans alleen nog mogelijk in de luidsprekers, de opstelling ervan en de kamer akoestiek.
5. Op mijn website vind je informatie -nogal technisch- over zin en onzin in hifi land.
Naast een uitvoerige begrippenlijst onder andere:
- Hoe komen elektronische verschijnselen tot uitdrukking in het geluid: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/fldtechniek/pgelectroklank.htm
- Berekeningen aan een interlink: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/fldtechniek/pgintlnk.htm
- Een protocol voor een eenvoudige blinde test tussen twee objecten: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/pgabtest.htm
- Een beschouwing over de betrouwbaarheid van informatie bronnen: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/pgbetrouwbaar.htm
- De hoofdingang is: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/index.htm
Ik vrees dat ik niet de tijd heb om dit forum systematisch verder te volgen. Als je wilt reageren op mijn uitspraken hier of op mijn website moet je naar het mail-adres op mijn website schrijven. Je krijgt dan een antwoord van me, of je reactie komt met mijn commentaar in de rubriek "reacties" of "vraag & antwoord". Dit kan enige tijd duren, en er komen ook vakanties aan, dus het kan nog langer duren.
Iedereen kan die rubrieken op mijn website raadplegen.
http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/pgreacties.htm
http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/pgvraagantw.htm
Vriendelijke groeten,
Jan.
Ik doe dat graag in mijn hoedanigheid van elektronica technicus met affiniteit t.a.v. hifi en boosheid over technische onzin.
1. De vraagstelling in het start-artikel lijkt me uitstekend. Er wordt nu eenmaal een ongelooflijke
hoeveelheid technisch klinkende onzin rondgepompt in het high-end hifi wereldje, en veel mensen beschikken
niet over voldoende kennis van zaken om de scheidslijn tussen zin en onzin te kunnen trekken.
Men valt dus gemakkelijk ten prooi aan allerlei charlatans die veel te dure spullen aanprijzen.
Nog veel triester is het dat ook nogal wat hobbyisten zich uitputten om zulke onzin en misvattingen verder te verspreiden.
2. In de reacties in deze thread zie ik zowel zinnige opmerkingen als de reeds vaak gehoorde misvattingen en prietpraat.
Hoewel er hier en daar mensen vanuit een technische achtergrond lijken te reageren zie ik helaas nergens een poging e.e.a. van een technische onderbouwing te voorzien.
Ook is er niemand die een kwantitatieve benadering probeert: Hoe erg zijn bepaalde effecten en problemen nu eigenlijk wel.
Het is me onmogelijk om op alle reacties commentaar te geven, maar een paar opmerkingen in het algemeen:
- Je ziet vaak een grenzeloze overschatting van de nauwkeurigheid en reproduceerbaarheid van het menselijk gehoor.
- Er ontbreekt vaak de meest basale kennis over geluid, akoestiek en electronica, en over hoe effecten in het elektronische traject zich vertalen naar het hoorbare geluid.
- Men is geobsedeerd door extreem hoge prijzen van sommige apparatuur en accessoires: Zooooo duur, dan moet het wel heeeel bijzooonder zijn.
3. Bijvoorbeeld, met slechts een bescheiden kennis van de elektronica kun je op een hoekje van de krant al uitrekenen dat een signaalkabeltje geen enkel hoorbaar effect op het geluid kan hebben.
Bij nadere beschouwing blijkt dat zeer veel claims in High-end land niet met technische argumenten onderbouwd kunnen worden, integendeel, vaak volstrekt haaks staan op wat er met de huidige technische en wetenschappelijke kennis bekend is over hoe de audio-wereld werkt.
4. In het algemeen geldt heden ten dage dat er in het electronische traject (cd-spelers, kabels, versterkers e.d.) zo goed als geen verbetering meer te halen valt. (de allergoedkoopste rommel daargelaten)
Mensen die daar per se nog willen verbeteren gaan dus gemakkelijk gekke dingen doen.
Substantiele verbeteringen zijn doorgaans alleen nog mogelijk in de luidsprekers, de opstelling ervan en de kamer akoestiek.
5. Op mijn website vind je informatie -nogal technisch- over zin en onzin in hifi land.
Naast een uitvoerige begrippenlijst onder andere:
- Hoe komen elektronische verschijnselen tot uitdrukking in het geluid: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/fldtechniek/pgelectroklank.htm
- Berekeningen aan een interlink: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/fldtechniek/pgintlnk.htm
- Een protocol voor een eenvoudige blinde test tussen twee objecten: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/pgabtest.htm
- Een beschouwing over de betrouwbaarheid van informatie bronnen: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/pgbetrouwbaar.htm
- De hoofdingang is: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/index.htm
Ik vrees dat ik niet de tijd heb om dit forum systematisch verder te volgen. Als je wilt reageren op mijn uitspraken hier of op mijn website moet je naar het mail-adres op mijn website schrijven. Je krijgt dan een antwoord van me, of je reactie komt met mijn commentaar in de rubriek "reacties" of "vraag & antwoord". Dit kan enige tijd duren, en er komen ook vakanties aan, dus het kan nog langer duren.
Iedereen kan die rubrieken op mijn website raadplegen.
http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/pgreacties.htm
http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/pgvraagantw.htm
Vriendelijke groeten,
Jan.
Verwijderd
Had niet gehoeven, de kringloop zal zich nu weer halen herhalen en daar heb ik geen zin in.De starter van deze thread, Tbusquet, heeft mij met zoveel woorden gevraagd om een reactie te geven.
Als ik misschien het woord hifi.nl laat vallen, weet je wel waar het over heb.
Ik meng me er verder niet meer mee, Andre kan de strijd aangaan, maar ik doe het niet meer.
Jan, kijk eens naar deze draad
.
Ik waardeer je poging, maar het is echt een onmogelijke discussie die je probeert te voeren; de verschillen tussen de typische audiofiel en de technicus zijn veel te groot om te kunnen overbruggen.
Ik waardeer je poging, maar het is echt een onmogelijke discussie die je probeert te voeren; de verschillen tussen de typische audiofiel en de technicus zijn veel te groot om te kunnen overbruggen.
vlechten van speakerkabel of signaalkabel is een ander verhaal dan het vlechten van 220 volt voedingskabel. die heb ik nog nooit door een professional gevlochten zien worden.Op zaterdag 25 mei 2002 17:38 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Heb jij zoveel last van die draden in de muur dan? Ik niet, maar je begrijpt niet waar t over gaat zie ik.
Geeft niet, nu kan ik ook weer ergens om lachen
edit:
Vlechten en/of twisten wordt ook bij microfoons gebruikt, bij speakerkabels voor 100V systemen (testen is mijn werk) en ook in de pro-audio wereld, allemaal onzin natuurlijk
Verwijderd
Wat mij ex\cht vreselijk irriteert is dat er mensen zijn die die lopen te zeiken op alles wat betaalbaar is. Nee dat is niet goed het moet DUUR zijn.
Lijkt me oma wel die een bril gaat halen van 1100 Euro, alsof ze dan opeens beter kan kijken ofzo
, want mooi is ie niet, het zit puur tussen de oren.
Ik weet dat er veel verschil is in computerland, maar om verdorrie kabels van 600 Piek/Euro te kopen, nou daar zakt me broek van af zeg, dan spoor je niet (als het voor huisgebruik is) als je zoveel geld over hebt, geef het dan liever aan mij, ik ben student en heel blut....
Lijkt me oma wel die een bril gaat halen van 1100 Euro, alsof ze dan opeens beter kan kijken ofzo
Ik weet dat er veel verschil is in computerland, maar om verdorrie kabels van 600 Piek/Euro te kopen, nou daar zakt me broek van af zeg, dan spoor je niet (als het voor huisgebruik is) als je zoveel geld over hebt, geef het dan liever aan mij, ik ben student en heel blut....
Verwijderd
Door Jag (HGM Harde waren) - vrijdag 31 mei 2002 01:12
Jan, kijk eens naar deze draad (zie boven)
unquote
Bedankt dat je me op deze thread wijst. Het geeft aan dat er toch heel wat mensen zijn die mijn inspanning waarderen, en dat geeft best een goed gevoel.
Dat er een zeer harde kern van betweters zal blijven, tsja, jammer dan....
De echte audiofiel is naar mijn mening iemand die op zoek gaat naar deugdelijke informatie over hoe audio werkt en die niet zal rusten voor 'ie het ook begrijpt (=logisch kan beredeneren).
Ik hoop daar met mijn webstek aan bij te dragen.
Jan (uit de Betuwe, maar je kunt op mijn webstek inmiddels wat meer informatie over mijn achtergrond vinden)
unquote
Bedankt dat je me op deze thread wijst. Het geeft aan dat er toch heel wat mensen zijn die mijn inspanning waarderen, en dat geeft best een goed gevoel.
De echte audiofiel is naar mijn mening iemand die op zoek gaat naar deugdelijke informatie over hoe audio werkt en die niet zal rusten voor 'ie het ook begrijpt (=logisch kan beredeneren).
Jan (uit de Betuwe, maar je kunt op mijn webstek inmiddels wat meer informatie over mijn achtergrond vinden)
Verwijderd
Tsja , dit kun je ook omdraaien hè. Er zijn mensen die zich irriteren omdat ze voor idioot worden aangezien daar zij het in hun hoofd halen om meer aan audio uit te geven dan een gemiddeld mens.Op vrijdag 31 mei 2002 03:28 schreef nitraat het volgende:
Wat mij echt vreselijk irriteert is dat er mensen zijn die die lopen te zeiken op alles wat betaalbaar is. Nee dat is niet goed het moet DUUR zijn.
Blijkbaar is het in Nederland heel normaal dat iemand 30.000 gulden uitgeeft voor een inbouwkeuken, maar wanneer je vertelt dat je dit bedrag niet aan een inbouwkeuken maar aan een installatie hebt uitgegeven (2e hands nogalliefst!) dan zijn er mensen die
plotseling de behoefte voelen om bijv. website's op te zetten (Jan
Als je dit écht stug blijft volhouden dan kan ik maar 2 dingen bedenken: óf je bent zo doof als een kwartel óf je hebt nog nooit een écht goede CD-speler gehoord.
Ga vooral door met de 'hetze', dan zet ik nog een CD'tje op
Verwijderd
misschien een rare opmerking,
maar heeft het ook wel te maken met de training van je oren?
ik als dj merk dat ik na 10 jaar veel subtieler met geluid en klanken om kan gaan.. en ja ik ben niet zo'n nerd die alles op zijn mengtafel voluit gooit!!!
vroeger was ik blij met een setje jamo speakers... maar tegenwoordig wordt ik ook steeds kritischer...
maar heeft het ook wel te maken met de training van je oren?
ik als dj merk dat ik na 10 jaar veel subtieler met geluid en klanken om kan gaan.. en ja ik ben niet zo'n nerd die alles op zijn mengtafel voluit gooit!!!
vroeger was ik blij met een setje jamo speakers... maar tegenwoordig wordt ik ook steeds kritischer...
Ik waardeer je poging zeker, en ben het ook met je eens op veel punten. Ik zou ook graag zien dat alle mensen die audio een warm hart toedragen samen op een wetenschappelijke manier audio helemaal zouden proberen te doorgronden.Op zondag 02 juni 2002 01:22 schreef jandbr het volgende:
unquote
Helaas heeft in werkelijkheid iedereen een andere approach en mening. En daar doe je (helaas) niets aan.
Ik denk dan ook dat jou insteek meer kwaad bloed zet dan goed doet, ook al is het goed bedoeld.
Verwijderd
Probeer je zo je vrouw te vertellen dat et niet te duur is ?Op zondag 02 juni 2002 03:18 schreef Apple het volgende:
[..]
Tsja , dit kun je ook omdraaien hè. Er zijn mensen die zich irriteren omdat ze voor idioot worden aangezien daar zij het in hun hoofd halen om meer aan audio uit te geven dan een gemiddeld mens.
Blijkbaar is het in Nederland heel normaal dat iemand 30.000 gulden uitgeeft voor een inbouwkeuken, maar wanneer je vertelt dat je dit bedrag niet aan een inbouwkeuken maar aan een installatie hebt uitgegeven (2e hands nogalliefst!) dan zijn er mensen die
plotseling de behoefte voelen om bijv. website's op te zetten (Jan) waarin je als 'idioot' wordt afgeschilderd en er allerlei argumenten op tafel worden gegooid om aan te tonen dat bijv. een CD-speler van 800 gulden identiek klinkt als ééntje van 8000 gulden.
Als je dit écht stug blijft volhouden dan kan ik maar 2 dingen bedenken: óf je bent zo doof als een kwartel óf je hebt nog nooit een écht goede CD-speler gehoord.
Ga vooral door met de 'hetze', dan zet ik nog een CD'tje op
Een keuken en een stereo.. Appels en Peren
Persoonlijk heb ik het trouwens wel eens meegemaakt dat
een goedkopere cd-speler duidelijk beter klonk dan 1 die minimaal 2x zo duur was. Ik heb toen zelfs die goedkope ook maar gekocht
Van mij mag de de discussie best wel gevoerd worden (ook tussen technofielen en audiofielen (niet oneerbiedig bedoeld
).
Alleen vind het topic "kabels" wel een beetje afgezaagd. Al die aandacht aan iets wat hoogstwaarschijnlijk maar een marginale impact heeft (tenzij je natuurlijk zeeeer slechte kabels bgebruikt, bv 1 draadje koper van 0.1 mm over 20 meter oid).
Denk dat er genoeg andere topics zijn waar veel meer resultaat uit te halen is. Opnamekwaliteit is 1 (maar daar doe je niet zo snel iets aan), kamer-akoustiek is een andere. Wellicht ook iets over "verkeerde bezuinigingen" in electronica (denk aan de opamps in de eindfilters van CD spelers).
Denk trouwens dat er fysieke beperkingen zijn die bepalen wat je nog goed kunt laten klinken in een doorsnee woonkamer. Een symphony orkerst op volle sterkte klinkt nooit echt mooi in mijn betonnen apartementen woonkamer met een plafondhoogte van 2,4 m. Een leuk kamerorkestje wel natuurlijk.
Dan heb je nog onderwerpen over vernieuwende ontwikkelingen (multi channel, DVD-A/SACD, MP3/inet) maar daar zijn we toch uiteindelijk overgeleverd aan de macht (en desintresse) van de muziekuitgevers (en die willen alleen maar meer geld kloppen aan bestaande investeringen. ls je daar sommige redactionele artikelen leest in bv de HVT, dan wordt je daar behoorlijk bedroefd van).
Oke, dit was dus niet zozeer ontopic voor de topicstarter (da busquet), maar meer een pleidooi voor zinvolle discussies.
BTW. vind wel dat heren technici ook hun best moeten doen om iets begrijpelijk uit te leggen
Alleen vind het topic "kabels" wel een beetje afgezaagd. Al die aandacht aan iets wat hoogstwaarschijnlijk maar een marginale impact heeft (tenzij je natuurlijk zeeeer slechte kabels bgebruikt, bv 1 draadje koper van 0.1 mm over 20 meter oid).
Denk dat er genoeg andere topics zijn waar veel meer resultaat uit te halen is. Opnamekwaliteit is 1 (maar daar doe je niet zo snel iets aan), kamer-akoustiek is een andere. Wellicht ook iets over "verkeerde bezuinigingen" in electronica (denk aan de opamps in de eindfilters van CD spelers).
Denk trouwens dat er fysieke beperkingen zijn die bepalen wat je nog goed kunt laten klinken in een doorsnee woonkamer. Een symphony orkerst op volle sterkte klinkt nooit echt mooi in mijn betonnen apartementen woonkamer met een plafondhoogte van 2,4 m. Een leuk kamerorkestje wel natuurlijk.
Dan heb je nog onderwerpen over vernieuwende ontwikkelingen (multi channel, DVD-A/SACD, MP3/inet) maar daar zijn we toch uiteindelijk overgeleverd aan de macht (en desintresse) van de muziekuitgevers (en die willen alleen maar meer geld kloppen aan bestaande investeringen. ls je daar sommige redactionele artikelen leest in bv de HVT, dan wordt je daar behoorlijk bedroefd van).
Oke, dit was dus niet zozeer ontopic voor de topicstarter (da busquet), maar meer een pleidooi voor zinvolle discussies.
BTW. vind wel dat heren technici ook hun best moeten doen om iets begrijpelijk uit te leggen
Verwijderd
Nee, ik probeerde uit te leggen waarom ik het vreemd vind dat wanneer een vrouw tegen haar man zegt: "schat, ik wil een keuken van 30 ruggen" dat dan niemand daar raar van opkijkt.Probeer je zo je vrouw te vertellen dat et niet te duur is ?
Een keuken en een stereo.. Appels en Peren
Zeg je echter dat je installatie 30 ruggen kost dan kijken ze je aan alsof je van een andere planeet komt.
Bovendien, ik proef persoonlijk geen verschil tussen een maaltijd uit een keuken van 7000 gulden of 30000 gulden. Verschil tussen een installatie van 7000 en 30000 gulden hoor ik wél, in het voordeel van laatsgenoemde.
Verwijderd
Een keuken van 30 ruggen gaat wat langer mee dan een stereo waar je aan blijft upgraden en met je stereo kan je niet koken..
Lekkere vergelijking. Een keuken koop je niet alleen maar omdat je daar lekkere maaltijden mee kan maken, maar ook omdat hij handig is en mooi eruit ziet, ik noem maar wat.Op zondag 02 juni 2002 18:30 schreef Apple het volgende:
[..]
Nee, ik probeerde uit te leggen waarom ik het vreemd vind dat wanneer een vrouw tegen haar man zegt: "schat, ik wil een keuken van 30 ruggen" dat dan niemand daar raar van opkijkt.
Zeg je echter dat je installatie 30 ruggen kost dan kijken ze je aan alsof je van een andere planeet komt.
Bovendien, ik proef persoonlijk geen verschil tussen een maaltijd uit een keuken van 7000 gulden of 30000 gulden. Verschil tussen een installatie van 7000 en 30000 gulden hoor ik wél, in het voordeel van laatsgenoemde.
Ik kan me best voorstellen dat mensen het raar vinden dat je zoveel geld uitgeeft aan audio, maar ja, ieder z'n hobby.
Met zinvolle discussie bedoelde ik niet de vergelijking tussen audiospul en keukens.
Heb wel lekker gegeten net uit mijn standaard huurwoning keuken (zelf gekookt, iemand het recept?
)
Heb wel lekker gegeten net uit mijn standaard huurwoning keuken (zelf gekookt, iemand het recept?
Ik ben student, kan altijd recepten gebruiken
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik ben lui ik ben altijd in voor een goed recept.
Zal ik een nieuw topic starten in HK?
Jammer ik kan erg goed koken (al zeg ik het zelf)
Brandt alleen wel eens wat aan
Brandt alleen wel eens wat aan
Verwijderd
een installatie van 30 ruggen (in mijn geval, en ook nog eens 2e hands!) koop je ook niet alleen voor het waanzinnige geluid.Een keuken koop je niet alleen maar omdat je daar lekkere maaltijden mee kan maken, maar ook omdat hij handig is en mooi eruit ziet, ik noem maar wat.
Kijk maar ff of je m'n audiosetje mooier vind als een inbouwkeuken.
Dat is zeker een indrukwekkende setOp zondag 02 juni 2002 21:29 schreef Apple het volgende:
[..]
een installatie van 30 ruggen (in mijn geval, en ook nog eens 2e hands!) koop je ook niet alleen voor het waanzinnige geluid.
Kijk maar ff of je m'n audiosetje mooier vind als een inbouwkeuken.
Had je hem al hier gepost? [topic=302660/1/50]
Verwijderd
Nee, vind dat een beetje te poenerig overkomen. Zo van "wat een patser zeg".Had je hem al hier gepost? Hoeveel kostte jullie hifi-set?
In dit geval wilde ik alleen maar even het 'dure high-end spul' "verdedigen" omdat er hier nogal meewarig naar gekeken wordt, sterker nog, sommigen maken je min of meer uit voor idioot. (bijv. JAN uit de Betuwe en sommige anderen.)
Laat mij nou maar lekker een "idioot" zijn.
Verwijderd
Ben een echte sloddevos. Ik doe wel eens m'n best om m'n CD's weer netjes in het rek te zetten, maar een week later liggen ze er weer naast. 
Maar om eventjes op de oorspronkelijke vraag van de topicstarter terug te komen:
Het is alweer een poosje terug maar ik dacht ook ooit dat een CD-speler van pak 'm beet 1000 of 2000 gulden identiek zou klinken aan een speler van 20000 gulden. Nou, niet dus, je valt echt van de bank af bij een a/b vergelijking. Hoe beter de kwaliteit van de DAC, des te meer 'ambiance' informatie je hoort, microdetails, en een toename van 'klankrijkheid'. (tis audiofiel geneuzel maar weet ff geen andere omschrijving.)
Wat betreft speakers wijst de boel voor zich. Hier weet zelfs een ongeïnteresseerde huisvrouw dat een Yoko-speaker anders klinkt dan bijv. een electrostaat. Heeft alles te maken met constructie van de kast, gebruikte units, ontwerp van de scheidingsfilters etc. etc.
Versterkers kunnen al snel goed klinken. Grote (en dure) bakken hebben over het algemeen een betere controle over de speaker wat zich uit in bijv. een strakkere laagweergave. Maar het is ook wel zo dat een mooie buizenversterker een transparanter geluid laat horen dan een gemiddelde transistorversterker. Transistors hebben hun eigen kwaliteiten daarentegen weer. Smaken verschillen.
Kabels: ooit gaf ik hier ook veel geld aan uit maar heb via
heel veel lezen en DIY-forums bezoeken geleerd hoe je zelf goede kabels kunt maken. En idd, hierdoor heb ik 3 maanden geleden nog een zéér prijzig interlinkje te koop gezet. Gelukkig, want daar kon ik dan weer een grote stapel CD's van kopen.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om m'n speakerkabels
te kunnen evenaren of overtreffen met zelfbouw, vandaar dat
deze nog aan m'n set hangen.
Ik hoop dat dat me ooit lukt, kunnen ze ook op internet gezet worden
Maar om eventjes op de oorspronkelijke vraag van de topicstarter terug te komen:
Naar mijn mening zitten de écht grote verschillen in klankkwaliteit bij punt 3 en 8, de DAC en de luidsprekers.1. Het loopwerk
2. De digitale interlink
3. De DAC
4. De analoge interlink
5. De voorversterker
6. De eindversterker
7. De luidspreker kabel
8. De luidspreker
Waar zitten nou de grote hoorbare verschillen in de audioketen zoals hij hierboven staat ?
Het is alweer een poosje terug maar ik dacht ook ooit dat een CD-speler van pak 'm beet 1000 of 2000 gulden identiek zou klinken aan een speler van 20000 gulden. Nou, niet dus, je valt echt van de bank af bij een a/b vergelijking. Hoe beter de kwaliteit van de DAC, des te meer 'ambiance' informatie je hoort, microdetails, en een toename van 'klankrijkheid'. (tis audiofiel geneuzel maar weet ff geen andere omschrijving.)
Wat betreft speakers wijst de boel voor zich. Hier weet zelfs een ongeïnteresseerde huisvrouw dat een Yoko-speaker anders klinkt dan bijv. een electrostaat. Heeft alles te maken met constructie van de kast, gebruikte units, ontwerp van de scheidingsfilters etc. etc.
Versterkers kunnen al snel goed klinken. Grote (en dure) bakken hebben over het algemeen een betere controle over de speaker wat zich uit in bijv. een strakkere laagweergave. Maar het is ook wel zo dat een mooie buizenversterker een transparanter geluid laat horen dan een gemiddelde transistorversterker. Transistors hebben hun eigen kwaliteiten daarentegen weer. Smaken verschillen.
Kabels: ooit gaf ik hier ook veel geld aan uit maar heb via
heel veel lezen en DIY-forums bezoeken geleerd hoe je zelf goede kabels kunt maken. En idd, hierdoor heb ik 3 maanden geleden nog een zéér prijzig interlinkje te koop gezet. Gelukkig, want daar kon ik dan weer een grote stapel CD's van kopen.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om m'n speakerkabels
te kunnen evenaren of overtreffen met zelfbouw, vandaar dat
deze nog aan m'n set hangen.
Ik hoop dat dat me ooit lukt, kunnen ze ook op internet gezet worden
Daar ben ik blij om (hoop dat je mijn plaagsteekje niet erg vond)Op zondag 02 juni 2002 22:01 schreef Apple het volgende:
[..]
Nee, vind dat een beetje te poenerig overkomen. Zo van "wat een patser zeg".
[..]
Las vanmiddag net een artikeltje van van Es in de laatste HVT (juni/2002) over "digitale interlink" nav een bezoek bij Siltech. Er blijkt zoveel mis te kunnen gaan met de huidige kabels (o.a. door de cinch connector? Jaja echte H.E. gebruikt XLR), dat 1 van de HVT redactie leden (Henk Peters) opperde dat je maar beter voor een 1 box oplossing kunt gaan (dus de beste interlink is geen interlink).Op zondag 02 juni 2002 22:34 schreef Apple het volgende:
[..]
Naar mijn mening zitten de écht grote verschillen in klankkwaliteit bij punt 3 en 8, de DAC en de luidsprekers.
[..]
Maar ik had gezegd t niet over kabels te willen hebben
Verwijderd
'One box' heeft ook mijn voorkeur. Je hebt geen verlies bij de contactovergangen en bovendien heb je geen interlinkje die in 'de buitenlucht' zweeft. Hoogfrequente troep uit bijv. GSM's hebben hier nu eenmaal vat op.
De HVT associeer ik nog steeds met dat artikel over die stekkerblokken (Sun Leiste geloof ik). Waarbij ze beweerden dat het een geweldige verbetering wasOp zondag 02 juni 2002 22:49 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Daar ben ik blij om (hoop dat je mijn plaagsteekje niet erg vond)
[..]
Las vanmiddag net een artikeltje van van Es in de laatste HVT (juni/2002) over "digitale interlink" nav een bezoek bij Siltech. Er blijkt zoveel mis te kunnen gaan met de huidige kabels (o.a. door de cinch connector? Jaja echte H.E. gebruikt XLR), dat 1 van de HVT redactie leden (Henk Peters) opperde dat je maar beter voor een 1 box oplossing kunt gaan (dus de beste interlink is geen interlink).
Maar ik had gezegd t niet over kabels te willen hebben
Maar wat betreft die digitale interlinks, maar ook normale interlinks. Ik snap echt niet dat je het daar over gaat hebben als je in de rest van de keten zulke onwerkelijk imperfecte schakels hebt.
Ik bedoel jullie hebben het over signaalverlies door overgangen van interlinks. Dat soort minimale effecten vallen toch volledig in het niet vergeleken bij de effekten die je krijgt door akoestiek
In de HVT van juni staat weer een stukje over netfilters. Deze is echter redelijk genuanceerd (zou zelf nooit 500 euro uitgeven aan zo'n filter). De HVT heeft veel verschillende schrijvers. Van Es is bv een kabelneuroot (hoop niet dat ie dit leestOp maandag 03 juni 2002 08:48 schreef Jag het volgende:
[..]
De HVT associeer ik nog steeds met dat artikel over die stekkerblokken (Sun Leiste geloof ik).
Dat zei ik dus om 14:45 ook.Maar wat betreft die digitale interlinks, maar ook normale interlinks. Ik snap echt niet dat je het daar over gaat hebben als je in de rest van de keten zulke onwerkelijk imperfecte schakels hebt (etc...)
Ik heb laatst wat oude studioapparatuur gekregen, ook een 3e octaafs spectrum analyzer, nog helemaal met hardware filters enzo, heb ff opegeschroeft, over potmetertjes en weet ik het. Maar ik weet niet wat ik daar mee moet, met cool edit kan ik veel meer, maar wat do jij met jouw analyzer allemaal, ik heb er eens pink noise en een sweepje opgezet, toen had ik het wel weer gezien...Op vrijdag 24 mei 2002 13:40 schreef UltrAnalog het volgende:
Ik heb omdat ik dat zelfbouwen leuk vind speciaal daarvoor een spectrum analyzer gekocht, en het afgelopen jaar van dat ding zoveel geleerd, dat ik een bod op die kist van 20x mijn aankoopprijs al afgewezen heb. Ik heb inmiddels ongeveer 10% van de mogelijkheden van dat apparaat ontdekt...
你还记得吗 记忆的炎夏
Helemaal mee eens Jag! Ik denk trouwens dat de discussie altijd zal blijven bestaan tussen mensen die iets technischer/wetenschappelijker onderlegd zijn, aangzien die behalve vanuit hun eigen gehoor, andermans (al dan niet sterke) verhalen en mode-trends, ook vanuit een wetenschappelijke basis kunnen argumenteren.Op maandag 03 juni 2002 08:48 schreef Jag het volgende:
[..]
Dat soort minimale effecten vallen toch volledig in het niet vergeleken bij de effekten die je krijgt door akoestiekComb filters, staande golven, reflecties van alle kanten. Die zorgen er voor dat je geluid echt totaal veranderd wordt, echt duizend keer meer dan je ooit aan een kabel zou kunnen toeschrijven.
Ik snap alleen niet waar sommige mensen zich druk om kunnen maken, iedereen moet weten waar hij/zij zijn geld aan uitgeeft, of dit nu nuttig is of niet. Volgens mij is dat zelfs de definitie van 'hobby': veel geld en tijd uitgeven voor compleet nutteloze dingen, maar er wel erg veel plezier aan beleven.
Verwijderd
Natuurlijk, maar wil dat dan zeggen dat je er maar een flutkabeltje aan moet hangenDat soort minimale effecten vallen toch volledig in het niet vergeleken bij de effekten die je krijgt door akoestiek Comb filters, staande golven, reflecties van alle kanten. Die zorgen er voor dat je geluid echt totaal veranderd wordt, echt duizend keer meer dan je ooit aan een kabel zou kunnen toeschrijven.
Nee, maar het is wel vreemd als je eerst honderden (of duizenden?) euro's aan kabels uitgeeft, voordat je eerst de inrichting van je luisteromgeving geoptimaliseerd hebt (gratis). Natuurlijk als je het maximale uit je systeem wilt halen horen daar goede kabels bij, maar vergeet de overige factoren niet, zie alles goed in zijn perspectief en relativeer het hele verhaal een beetje.
Ik hoor bij de groep high-enders/audiofielen(beginstadium) met beperkt budget.
Je hoeft helemaal geen perfecte oren te hebben om verschillen in geluid waar te nemen.
Het zit niet alleen in hoe zuiver het geluid is.
Maar ook bijvoorbeeld, de plaatsing, de natuurlijkheid, de controle, detail helderheid, dynamiek etc.
Een onkundige hoort deze verschillen ook, alleen weet die dan vaak niet in te delen of te benoemen.
Je hoeft echt geen geoefend luisteraar te zijn om verschillen te horen.
Natuurlijk zijn de sets die duurder zijn vaak beter, wat ook echt zo is.
Het is maar net hoe ver wil je gaan. Als ik multimiljonair was, had ik ook een set van meer als 100000,- guldens dan wel, hier staan.
Maar je hebt wensen en je hebt een budget, en een bepaalde tevredenheid die je moet bereiken.
wat audiofielere mensen, blijven altijd inversteren in hun geluid. de set is nooit perfect.
Die mensen zijn ook begonnen met een amp van misschien 1000,- maar dan mis je wat in je geluid, of er is altijd wat dta je wilt verbeteren. en koop je een betere, en zo heel het verhaal af, tot je voor echt veel geld in je huis hebt staan.
Als dan de vraag is of het zinnig is 500,- aan een interlink uit te geven, dan vindt ik van wel. Als JIJ echt het verschil hoort tussen een interlink van 300,- of van 500,- en je hebt het geld er voor over moet je het zeker niet laten.
Wel moet je er op letten dat je eigen (klank) voorkeur zeker zo belangrijk is. Het is geen kwestie van dure spullen bij elkaar zetten en klaar. Je moet gaan luisteren, en daarop je aankoop baseren.
Ik vindt het ook zonde om een cd speler van 10000,- gulden te hebben en daar een interlinkje van 50 euro tussen te hangen.
Kortom mijn mening is: Het geld is nooit weggegooit, en als je echte liefhebber bent, gewoon kopen.
Je hoeft helemaal geen perfecte oren te hebben om verschillen in geluid waar te nemen.
Het zit niet alleen in hoe zuiver het geluid is.
Maar ook bijvoorbeeld, de plaatsing, de natuurlijkheid, de controle, detail helderheid, dynamiek etc.
Een onkundige hoort deze verschillen ook, alleen weet die dan vaak niet in te delen of te benoemen.
Je hoeft echt geen geoefend luisteraar te zijn om verschillen te horen.
Natuurlijk zijn de sets die duurder zijn vaak beter, wat ook echt zo is.
Het is maar net hoe ver wil je gaan. Als ik multimiljonair was, had ik ook een set van meer als 100000,- guldens dan wel, hier staan.
Maar je hebt wensen en je hebt een budget, en een bepaalde tevredenheid die je moet bereiken.
wat audiofielere mensen, blijven altijd inversteren in hun geluid. de set is nooit perfect.
Die mensen zijn ook begonnen met een amp van misschien 1000,- maar dan mis je wat in je geluid, of er is altijd wat dta je wilt verbeteren. en koop je een betere, en zo heel het verhaal af, tot je voor echt veel geld in je huis hebt staan.
Als dan de vraag is of het zinnig is 500,- aan een interlink uit te geven, dan vindt ik van wel. Als JIJ echt het verschil hoort tussen een interlink van 300,- of van 500,- en je hebt het geld er voor over moet je het zeker niet laten.
Wel moet je er op letten dat je eigen (klank) voorkeur zeker zo belangrijk is. Het is geen kwestie van dure spullen bij elkaar zetten en klaar. Je moet gaan luisteren, en daarop je aankoop baseren.
Ik vindt het ook zonde om een cd speler van 10000,- gulden te hebben en daar een interlinkje van 50 euro tussen te hangen.
Kortom mijn mening is: Het geld is nooit weggegooit, en als je echte liefhebber bent, gewoon kopen.
Of dat helemaal gratis is betwijfel ik. Afgezien van vrij veel denk, uitzoek of experimenteer werk, zijn er de materiaalkosten voor gordijnen, een extra kleedje, wandbekleding of zelfs bastubes etc. En niet iedereen zal het leuk vinden zijn kamerindeling aan te passen aan de optimale akoustiek (ik wel bv geen gordijnen, laat staan noppenschuimOp maandag 03 juni 2002 15:17 schreef TheLemon het volgende:
Nee, maar het is wel vreemd als je eerst honderden (of duizenden?) euro's aan kabels uitgeeft, voordat je eerst de inrichting van je luisteromgeving geoptimaliseerd hebt (gratis).
[...]
Overweeg wel on het softwarepakketje Cara aan te schaffen om eens te bekijken of er nog wat eenvoudige verbeteringen mogelijk zijn.
Ultranalog heeft voor de komende periode een forumstop afgekondigd, heeft hij me gister gemaild. Je kan eens op zijn websaait kijken om te zien wat hij ermee doet: klik hierOp maandag 03 juni 2002 11:45 schreef Inge het volgende:
[..]
Ik heb laatst wat oude studioapparatuur gekregen, ook een 3e octaafs spectrum analyzer, nog helemaal met hardware filters enzo, heb ff opegeschroeft, over potmetertjes en weet ik het. Maar ik weet niet wat ik daar mee moet, met cool edit kan ik veel meer, maar wat do jij met jouw analyzer allemaal, ik heb er eens pink noise en een sweepje opgezet, toen had ik het wel weer gezien...
Ik denk dat echte hifi high end audio freaks, of hoe ze zich ook noemen, altijd zo fel zijn over 'hun' kabeltjes, of 'hun' interlinks, omdat het ongelovelijk stoer is om te denken/ te vinden dat je allerlei onmogelijke verschillen kan horen. Het punt hierin is gewoon dat als je een auto van 50.000€ koopt je ook niet constant ingehaald wilt worden door Fiat panda's van 7.500€ oid. Die gasten met superdure alles hebben zich mee laten slepen in een soort wereld van vage terminologie en denkwijzen. Ook gaan ze allemaal eerst op zoek naar een merk of een type om het daarna prachtig te vinden. Juist andersom eerst luisteren voordat je prijs etc weet zou in principe veel slimmer zijn. Nu krijg je met een denkwijze als deze geen vrienden in de audiowereld, maar die wil ik ook niet
Ook weer gewoon omdat ik niet wens mee te doen aan dingen die gewoonweg onmogelijk zijn. Wat dat aan gaat ben ik aspirant audiofiel, die super kritisch 2 kanten op is: Ten eerste naar m'n eigen spullen en aankopen en ten tweede naar wat de audiofilische verkopers me proberen wijs te maken.
Een OFC kabel met een goed uiterlijk (dus koper ziet er netjes uit, knappe mantel, paar mm tussen de 2 aders e.d.) doet het voor mij net zo goed als een mega multi miljoener kabel met 12 kernen en 13 manteltjes om alle sporen te scheiden en weetik veel. Als je net voor 25.000€ aan audioapparatuur de winkel uit wandelt dan kan die verkoper het ook wel maken om te zeggen dat er dan ook een paar draadjes en interlinkies van 500€ of 1000€ bij moeten. Dat je aan je design lamp van 5000€ geen nieuwe afgemeten 230v lijn gaat laten aanleggen is normaal, maar knappe draden in en om je audio set is absurd, dat kan duurder
Anyway, ik heb de hele draad gelezen en het valt me vooral op dat ook 'wij' allemaal een heel agressief eigen idee hebben over hoe en wat. De een zweert bij interlinks, de ander bij gedraaide 230v draden enzo tot aan kamer acoustiek aan toe.
Het punt is dat jullie allemaal gelijk hebben, de een wat meer dan de ander. Kameracoustiek (zegt Jag terecht) is belangerijker dan een dure interlink of nog duurdere set (heb het niet over verschil Yoko en HK oid). Maar .10mm2 draadjes aan je speakers of je speakers achter de bank zetten is ook heel dom. Ik geloof niet zo in interlinks die mega vet moeten zijn, natuurkundig, scheikundig en wiskundig gezien is dat bullshit en die theorie heeft het meestal bij het juiste eind. Dus probeer elkaar nou ietsie meer tegemoet te komen door de dingen om te draaien.
Zeg niet 'Jamaar je hebt klote interlinks, je moet bladiebla hebben' ofzo, maar zeg dat _JIJ_ veel baat bij andere interlinks had. Dit geld voor alles.. een doof iemand hoort toch het verschil niet, of je het nou hoort omdat je het wilt horen, of omdat er verschil is, je zult het moeten kunnen horen (veeel mensen horen het niet).
Heel verhaal, zal wel beetje wazig zijn, maar ik vind het mateloos intrigerend om te volgen en hoop dat we alleen iets minder 'audioforum-style' flame wars hoeven op te lopen omdat we elkaars mening niet willen respecteren. Mening is een mening en daar valt niets aan te doen. Owjah, mocht je er dan toch tegenin willen gaan, kom dan met iets concreets, beargumenteer en breek niet af.
Woei!
Een OFC kabel met een goed uiterlijk (dus koper ziet er netjes uit, knappe mantel, paar mm tussen de 2 aders e.d.) doet het voor mij net zo goed als een mega multi miljoener kabel met 12 kernen en 13 manteltjes om alle sporen te scheiden en weetik veel. Als je net voor 25.000€ aan audioapparatuur de winkel uit wandelt dan kan die verkoper het ook wel maken om te zeggen dat er dan ook een paar draadjes en interlinkies van 500€ of 1000€ bij moeten. Dat je aan je design lamp van 5000€ geen nieuwe afgemeten 230v lijn gaat laten aanleggen is normaal, maar knappe draden in en om je audio set is absurd, dat kan duurder
Anyway, ik heb de hele draad gelezen en het valt me vooral op dat ook 'wij' allemaal een heel agressief eigen idee hebben over hoe en wat. De een zweert bij interlinks, de ander bij gedraaide 230v draden enzo tot aan kamer acoustiek aan toe.
Het punt is dat jullie allemaal gelijk hebben, de een wat meer dan de ander. Kameracoustiek (zegt Jag terecht) is belangerijker dan een dure interlink of nog duurdere set (heb het niet over verschil Yoko en HK oid). Maar .10mm2 draadjes aan je speakers of je speakers achter de bank zetten is ook heel dom. Ik geloof niet zo in interlinks die mega vet moeten zijn, natuurkundig, scheikundig en wiskundig gezien is dat bullshit en die theorie heeft het meestal bij het juiste eind. Dus probeer elkaar nou ietsie meer tegemoet te komen door de dingen om te draaien.
Zeg niet 'Jamaar je hebt klote interlinks, je moet bladiebla hebben' ofzo, maar zeg dat _JIJ_ veel baat bij andere interlinks had. Dit geld voor alles.. een doof iemand hoort toch het verschil niet, of je het nou hoort omdat je het wilt horen, of omdat er verschil is, je zult het moeten kunnen horen (veeel mensen horen het niet).
Heel verhaal, zal wel beetje wazig zijn, maar ik vind het mateloos intrigerend om te volgen en hoop dat we alleen iets minder 'audioforum-style' flame wars hoeven op te lopen omdat we elkaars mening niet willen respecteren. Mening is een mening en daar valt niets aan te doen. Owjah, mocht je er dan toch tegenin willen gaan, kom dan met iets concreets, beargumenteer en breek niet af.
Woei!
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Jaja, op terras zitten met een biertje zeker.Op maandag 03 juni 2002 18:38 schreef Lampje het volgende:
[..]
Ultranalog heeft voor de komende periode een forumstop afgekondigd, heeft hij me gister gemaild. Je kan eens op zijn websaait kijken om te zien wat hij ermee doet: klik hier
(doe maar de groeten)
Mwoaaah en terecht!!Op maandag 03 juni 2002 20:26 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Jaja, op terras zitten met een biertje zeker.
(doe maar de groeten)
Maak je niet zo druk man
damn..die ultranalog is goed.. leuke DIY projecten man!
jammer dat ik toch te weinig geld ervoor heb!
jammer dat ik toch te weinig geld ervoor heb!
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Op maandag 03 juni 2002 20:30 schreef nigelator het volgende:
[..]
Mwoaaah en terecht!!
Maak je niet zo druk man
Je karakteriseert heel mooi de audiowereldOp maandag 03 juni 2002 19:15 schreef nigelator een mooie analyse over de audiowereld
Ik denk dat dat komt omdat de geluidswereld toch een beetje rationaliteit mist; het is niet wetenschappelijk. En daardoor doet iedereen maar wat. Vaak wel met goede resultaten, maar handig is anders. En daarom hebben fabels ook een overlevingskans.
Met licht is dat heel anders, dat is toch meer de wereld van de nuchtere technici.
Wat betreft dat ik zo hamer op kamerakoestiek: sja, dat is ook maar om tegengas te geven. Ik vind dat kamerakoestiek een beetje een ondergeschoven kindje is. Overigens best lastig om er vat op te hebben. Ik heb me een tijdje lang verdiept op het ETF software pakket. Heel wat uren manuals en application notes zitten lezen. Veel metingen gedaan, veel gecorrigeerd. Maar alhoewel sommige metingen redelijk simpel zijn om verantwoord uit te voeren, zijn andere echt schier onmogelijk. Verantwoord is hier the key word, omdat je de helft van de tijd nauwlijks weet waar je mee bezig bent. En het resultaat is dan dat je de meting verkeerd uitvoert en dat je uren lang meten resulteert in een volkomen ruk geluid
Ik ben er nu een beetje op afgeknapt het meten, dat is misschien toch wat out-of-my-leage. Beetje jammer, want alhoewel de straight forward meten met je oren en dat trial and error gaan verbeteren best kan werken, denk ik dat je met metingen veel meer dingen kan herkennen en kan oplossen met uiteindelijk een beter resultaat. Maar het mooie is ook dat je weet waarmee je bezig bent.
I stand correctedOp maandag 03 juni 2002 10:03 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
In de HVT van juni staat weer een stukje over netfilters. Deze is echter redelijk genuanceerd (zou zelf nooit 500 euro uitgeven aan zo'n filter). De HVT heeft veel verschillende schrijvers. Van Es is bv een kabelneuroot (hoop niet dat ie dit leest), maar er zijn zat redelijke schrijvers, Dik van Merwe bv of van Ommeren (of hoe heet ie ook alweer). Ik vind het een leuk tijdschrijft om te lezen. Leuker dan menig Duits of Engels blad.
[..]
Dat zei ik dus om 14:45 ook.
/offtopicOp maandag 03 juni 2002 20:26 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Jaja, op terras zitten met een biertje zeker.
(doe maar de groeten)
Heb je je sacd speler al laten verherbouwen?
Icq/mail me even, ik weet mischien een mooie buizenversterker voor weinig
/offtopic
Pcies, de volgende situatie ontstaat nu dus:Op maandag 03 juni 2002 23:45 schreef Jag het volgende:
Wat betreft dat ik zo hamer op kamerakoestiek: sja, dat is ook maar om tegengas te geven. Ik vind dat kamerakoestiek een beetje een ondergeschoven kindje is. Overigens best lastig om er vat op te hebben.
[..]
KNIP
[..]
Ik ben er nu een beetje op afgeknapt het meten, dat is misschien toch wat out-of-my-leage. Beetje jammer, want alhoewel de straight forward meten met je oren en dat trial and error gaan verbeteren best kan werken, denk ik dat je met metingen veel meer dingen kan herkennen en kan oplossen met uiteindelijk een beter resultaat. Maar het mooie is ook dat je weet waarmee je bezig bent.
- Mensen hebben een mening en nemen dat aan als feit, ook wordt het gehoor als objectief meetorgaan aangenomen.
- Mensen die wel rationeel en analytisch willen proberen te ontdekken waarom dingen zo zijn zoals ze zijn komen terecht in een groot gebied met natuurkundige berekeningen die voor een beetje audiofiel niet te volgen zijn. Wat weer als resultaat heeft dat het niet als objectief kan meerekenen, want wat meet je dan wel en wat niet?
Uiteindelijk komt het erop neer, dat je nu beter af bent als je gewoon dat rationele niet zomaar overboort gooit voor subjectieve luistertests, maar ook niet je gehoor als meetinstrument weg doet.
Oftewel, je zult minder open moeten staan voor collega audiogekken die een mening hebben die niet gebasseerd is op feiten of rationele conclusies en meer zelf de wereld in moeten hollen en alle zijden van de audiowereld een kans geven.
Dus de natuurkundigen die zeggen dat alle kabels gelijk zijn tegenover de audiofielen die zeggen dat alleen een kabel van 500 euro of meer een kans heeft. Wees kritisch en ga voor de 'gulden' middenweg is de conclusie van mijn relaas
Jag, ik hoop dat er toch ooit een manier ontstaat waarin je en kan meten of een set goed geluid geeft en kan beredeneren waarom je bepaalde beslissingen moet nemen (oa over je kameraccoustiek, woon je in een studio, of in een huis
Verwijderd
Even tussendoor, welke audiofielen verkondigen dat eenDus de natuurkundigen die zeggen dat alle kabels gelijk zijn tegenover de audiofielen die zeggen dat alleen een kabel van 500 euro of meer een kans heeft
kabel minimaal 500 euro moet kosten? Ik ben die bewering nog niet tegengekomen hier en ook niet op hifi.nl.
Ondertussen wordt er maar continue tegen "die mening" aangeschopt. Een zogenaamde mening die ik dus nog nooit ben tegengekomen.
Verwijderd
Die is alwel eens op irc voorbij gekomen en daar komt dit topic ook weg.Op dinsdag 04 juni 2002 16:00 schreef Apple het volgende:
[..]
Even tussendoor, welke audiofielen verkondigen dat een
kabel minimaal 500 euro moet kosten? Ik ben die bewering nog niet tegengekomen hier en ook niet op hifi.nl.
Ondertussen wordt er maar continue tegen "die mening" aangeschopt. Een zogenaamde mening die ik dus nog nooit ben tegengekomen.
Verwijderd
Btw, volgens natuurkundigen is geen enkele kabel gelijk. Inductie, capaciteit en weerstand is altijd anders. De verschillende isolerende ommantelingen (pvc, teflon etc.) hebben ook allemaal een andere di-elektrische waarde.Dus de natuurkundigen die zeggen dat alle kabels gelijk zijn tegenover de audiofielen die zeggen dat alleen een kabel van 500 euro of meer een kans heeft
Zet mij maar bij de groep die liever een oude krakende installatie hoort, gewoon om da iets heeft, daar zit een ziel in. Tegenwoordig vind ik alle muziek veel te dood klinken. (Ik zal hier wel de enige zijn die een goedkope 2de handsinstallatie beter vind dan al die dure troep) en nee ik ben Geen Nederlander
Verwijderd
Ik hoor liever alleen de ziel van de muzikantZet mij maar bij de groep die liever een oude krakende installatie hoort, gewoon om da iets heeft, daar zit een ziel in.
Heb je wel eens gekeken naar Cara en denk je dat die Audio Controller eer nuttig apparaat is (kost 199 euro geloofOp maandag 03 juni 2002 23:45 schreef Jag het volgende:
[..]
Wat betreft dat ik zo hamer op kamerakoestiek: sja, dat is ook maar om tegengas te geven. Ik vind dat kamerakoestiek een beetje een ondergeschoven kindje is. Overigens best lastig om er vat op te hebben. Ik heb me een tijdje lang verdiept op het ETF software pakket. Heel wat uren manuals en application notes zitten lezen. Veel metingen gedaan, veel gecorrigeerd. Maar alhoewel sommige metingen redelijk simpel zijn om verantwoord uit te voeren, zijn andere echt schier onmogelijk. Verantwoord is hier the key word, omdat je de helft van de tijd nauwlijks weet waar je mee bezig bent. En het resultaat is dan dat je de meting verkeerd uitvoert en dat je uren lang meten resulteert in een volkomen ruk geluid.
[..]
I stand corrected.
ik)?
http://www.cara.de/
http://www.cara.de/ENU/ac.html
http://www.hifish.de/englisch/ac.php3

Ben dus van plan CARA te kopen (je kunt het met korting kopen bij HVT), maar die AC weet ik nog niet.
edit. ik snap er eigenlijk geen hout van wat je er mee moet
Verwijderd
Die hoor je echt niet door je dure stereo installatieOp dinsdag 04 juni 2002 23:38 schreef Apple het volgende:
[..]
Ik hoor liever alleen de ziel van de muzikant
De klank van een gitaar door de versterker van de gitarist zal bij jou nooit zo klinken als het in de studio klinkt door de amp van de gitarist.
Lekker vage verdeling. Ik mis mijn eigen kudde erbijOp vrijdag 24 mei 2002 12:12 schreef tbusquet het volgende:
De verdeling van het soort mensen dat hier in AV komt. ...
Trouwens, 1 keuzecriterium heb ik wel: nog voordat ik de geluidskwaliteit heb beoordeeld gaan sommige componenten al heel hard de zwarte lijst op als ze een moe gevoel in mijn oren veroorzaken. Dit is heeeeel subjectief en ik weet nog geen technische verklaring, maar ik heb het binnen een paar seconden luisteren te pakken, of niet. Voorbeeld: de Sennheiser HD600 die door velen wordt verafgood kon ik niet eens een halve luistertest verdragen. Hij klonk best goed maar mijn oren deden regelrecht pijn. Een Philips 890 ofzo is bij die gelegenheid mijn favoriet geworden. Dezelfde druk op mijn oren voel ik bij sommige 128kb MP3s. Deze zijn altijd van onbekende herkomst dus ik weet niet of het aan een bepaalde encoder is te wijten. Hoe dan ook, pijn doet t
Mja, ik denk dat er in alle componenten wel wat te halen valt. Het begint zeker niet pas na de DAC, zoals iemand ergens in de lading posts hiervoor opperde. Ooit leek dat me ook zo simpel, waarop ik van een ingenieur van Fraunhofer hele andere dingen leerde. Luisterervaring heb ik daarbij niet; nou ja, ik hoor wel verschil tussen verschillende apparaten maar ik vermoed daarbij steeds dat die vooral in de uitgangstrap na de dac-chip zitten.1. Het loopwerk
2. De digitale interlink
3. De DAC
4. De analoge interlink
5. De voorversterker
6. De eindversterker
7. De luidspreker kabel
8. De luidspreker
Ik ben te slaperig om over problemen in de verschillende componenten uit te wijden, en dat kan je toch al 100x in dit forum lezen ergens. Een ding heb ik nooit gesnapt en moet ik voor t slapengaan even kwijt: waarom men dure digitale interlinks blijft ontwerpen terwijl de problemen die daarmee bestaan veel goedkoper op te lossen zij door aanpassen van de bus-standaard. Een meer aderige verbinding met clock-tick ader en misschien word-length ader doet volgens mij wonderen...
* John_Glenn probeert ruim 300 offtopic posts te negeren maar gaat hier zelf helaas ook hier en daar flink offtopic
Dat heb ik laatst ook ergens gelezen. Misschien verdient men er dan niet zoveel aan. Daarnaast zal het best lastig zijn voor een klein merk om zomaar over te stappen op een andere interface.Op woensdag 05 juni 2002 01:29 schreef John_Glenn het volgende:
[..]
Een ding heb ik nooit gesnapt en moet ik voor t slapengaan even kwijt: waarom men dure digitale interlinks blijft ontwerpen terwijl de problemen die daarmee bestaan veel goedkoper op te lossen zij door aanpassen van de bus-standaard. Een meer aderige verbinding met clock-tick ader en misschien word-length ader doet volgens mij wonderen...
Niet in de letterlijkste zin van wat er staat, maar wel in die strekking. Hoe vaak ik die crap over dure kabels al niet heb aan moeten horen. DE mooiste motivatie is nog steeds 'als je zulke speakers etc hebt, moeten er wel knappe kabels bij'. Dat is toch geen reden? Ook duurkoop is niet per definitie goed-koop.Op dinsdag 04 juni 2002 16:00 schreef Apple het volgende:
[..]
Even tussendoor, welke audiofielen verkondigen dat een
Magoed, het ging mij om het levendige voorbeeld.. zo te horen ben je met het fenoneem 'dure kabel' bekend?
Jupz, diezelfde kereltjes kunnen je verzekeren dat met de voltages en wattaged die we door onze supersone kabeltjes heen proppen al die verschillende invloeden gewoon weg in het niet vallen en daarom per definitie onhoorbaar zijn.Op dinsdag 04 juni 2002 18:54 schreef Apple het volgende:
[..]
Btw, volgens natuurkundigen is geen enkele kabel gelijk. Inductie, capaciteit en weerstand is altijd anders. De verschillende isolerende ommantelingen (pvc, teflon etc.) hebben ook allemaal een andere di-elektrische waarde.
Je volumeknop heeft nog meer debet aan een andere klank dat de meeste verschillen die worden toegeschreven aan die ellendige kabel-crap.
(Ben in een wat minder milde bui vandaag, excuse moi
Anyway, om weer even op de audiopsychologie trug te komen, het gaat er niet om wat voor kabel je koopt, het gaat erom waarom je em koopt. Als je 'denkt' dat het beter is dan zit je al fout. Je moet het weten. Geloven is dan ook niet goed genoeg hoor.. beredeneer voor jezelf nou gewoon waarom iets beter zou klinken. Jag meld constant, super terecht, dat het verplaatsen van je speakers _meer_ invloed heeft op het klankgedrag (of welke term we er nu weer voor gebruiken
Dus zegt Jag, voor je nu geld weggooit, denk eens na over je eigen 'studio' voordat je het verkeerde als oorzaak van je ongenoegen wijst en het via een financiele manier probeert op te lossen.
Dit topic is dus ook niet bedoeld om mensend die in mijn voorbeeld kabeltjes voor 500€ kopen te flamen (ja, het lijkt er wel op ja
Dus, ben je nog boos op me?
Verwijderd
waar bij de meeste cd spelers de beste verbeterign verkregen kan worden is bij de analoge interlink (het uitgangsfilter van de cd-speler zelf) dit is (vooral bij de goedkopere en ook draagbare varianten) een punt waar snel op bezuinigt wordt
Verwijderd
Ik neem aan dat je 't tegen mij hebt.Dus, ben je nog boos op me?
Waarom zou ik boos zijn?
Voor mij part hangt iemand waslijnen aan z'n set of gouden kettingen in het andere uiterste geval. Discussiëren hierover is verspilde moeite.
Jaaa, jaaaa!! Spread the word :P!!Op woensdag 05 juni 2002 14:08 schreef nigelator het volgende:
Dus zegt Jag, voor je nu geld weggooit, denk eens na over je eigen 'studio' voordat je het verkeerde als oorzaak van je ongenoegen wijst en het via een financiele manier probeert op te lossen.
Overigens zijn er best redelijk wat audiofielen die zich hiervan wel bewust zijn (het gedeelte dat speakerplaatsing veel uithaalt). Maar er zijn er ook een aantal die een probleem in laagweergave constateren, en dat dan proberen op te lossen met een andere interlink
Het is vooral dat de mensen die aan die oren hangen niet echt betrouwbaar zijn denk ikDaarbij ga ik weer melden dat je gehoor alles behalve betrouwbaar is en derhalve nooit kan worden gerekend als meetinstrument
Maar geen nood, gewoon een goede blinde test opzetten en je elemineert de hele invloed die de menselijke psychologie (het horen wat je wil deel) heeft. Alleen, dat willen ze niet. Dat snap ik wel, maar zo kom je nergens natuurlijk. Maar goed, op deze discussie kom je altijd uit. Dit is denk ik de essentie van de discussie tussen "believers" en "heidenen". Het grappige is dat als je op andere audio fora komt, je exact dezelfde discussies ziet
Overigens heb je deze issues ook op andere gebieden: geneeskunde (reguliere Vs alternatieve) bijvoorbeeld. En het komt altijd op hezelfde neer. Het is gewoon een verschil in opvatting tussen mensen (laten we het maar neutraal houden
Hmmm, ziet er interessant uit. Ik denk dat jij die dingen maar moet kopen en dan aan mij vertellen of het wat isOp woensdag 05 juni 2002 00:22 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Heb je wel eens gekeken naar Cara en denk je dat die Audio Controller eer nuttig apparaat is (kost 199 euro geloof
ik)?
http://www.cara.de/
http://www.cara.de/ENU/ac.html
http://www.hifish.de/englisch/ac.php3
[afbeelding]
Ben dus van plan CARA te kopen (je kunt het met korting kopen bij HVT), maar die AC weet ik nog niet.
edit. ik snap er eigenlijk geen hout van wat je er mee moet
Dat software pakketje Cara koop ik wel. Maar die AC weet ik nog niet. 199 euro, daar heb ik ook hele mooie interlink voor...
Driez:
Je verhaal over de gitaarversterker in de studio vind ik een beetje raar...
Ik neem aan dat je zelf wel eens in de studio hebt gezeten omdat je dit opmerkt?
Dan zou je dus ook moeten weten dat een gitaarversterker (Fender twin, Marshall JCM900 enzovoorts) pas mooi gaat klinken als je hem redelijk ver open zet (vervorming van de buizen welke (mede) het geluidskarakter van de amp nou juist bepalen).
Weleens voor een JCM900 met het volume op twaalf uur gestaan? Zonder oordoppen absoluut NIET aan te raden en dus ZEKER niet mooier dan wat je thuis hoort (en de mic voor de speaker dus in de studio opneemt ;-).
Je wilt thuis niet nabootsen wat de muzikant in de opnameruimte hoort, maar wat de producer achter de mengtafel hoort; en dat is in de huiskamer juist heel goed benaderbaar met een fatsoenlijke audio installatie
Ik neem aan dat je zelf wel eens in de studio hebt gezeten omdat je dit opmerkt?
Dan zou je dus ook moeten weten dat een gitaarversterker (Fender twin, Marshall JCM900 enzovoorts) pas mooi gaat klinken als je hem redelijk ver open zet (vervorming van de buizen welke (mede) het geluidskarakter van de amp nou juist bepalen).
Weleens voor een JCM900 met het volume op twaalf uur gestaan? Zonder oordoppen absoluut NIET aan te raden en dus ZEKER niet mooier dan wat je thuis hoort (en de mic voor de speaker dus in de studio opneemt ;-).
Je wilt thuis niet nabootsen wat de muzikant in de opnameruimte hoort, maar wat de producer achter de mengtafel hoort; en dat is in de huiskamer juist heel goed benaderbaar met een fatsoenlijke audio installatie
I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...
Ik hoor liever de ziel van het muziekstuk dat speelt, met de R90's ben ik een behoorlijke stap dichterbijOp dinsdag 04 juni 2002 23:38 schreef Apple het volgende:
[..]
Ik hoor liever alleen de ziel van de muzikant
Over de akoestiek vs interlinks ga ik maar niet uitwijden, een serieuze audiofiel heeft dat eerste allang voor elkaar en kan goed horen wat voor invloed een interlink heeft.
Dat Jan (nu ook al hier:?) en zijn aanhangers dat niet (willen) horen zal de audiofiel een biet wezen
Jan heeft zelf al aangegeven dat hij niet eerder "kostbare" interlinks op nog veel kostbaardere audiosets heeft gehoord, dus waar praat hij nou helemaal over
Een afspraak met bijv. Bas (Hifi.nl auteur) komt er niet van en zo lang kan Jan "zijn" zwart/wit mening verkondigen.
Technisch redeneren en onbevooroordeeld luisteren passen blijkbaar niet bij elkaar.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Verwijderd
Ik heb zelf diverse versterkers geen twin helaas en die hebben niet zo erg dat ze op 12uur moeten voor het warmere geluid. En ik zie een fender twin ook niet echt in een studiotje staan eveneens als zo'n marshallOp donderdag 06 juni 2002 22:40 schreef GreenGras het volgende:
Driez:
Verwijderd
En de mensen die wel geluisterd hebben naar dure sets met dure interlinks én goedkope die het verschil niet hebben kunnen horen dan ? Niet willen horen is echt dr niet bij. Elke muziek liefhebber die zich enigzins in hifi zit wil altijd verbeteringen. En als die kabel het doet dan word die gekocht. Dr zijn alleen een aantal die dit blind getest hebben en het niet hebben kunnen onderscheiden. Denk dat een serieuze audiofiel niet in fabels geloofd en zich niet zichzelf voor de gek houd en naar marketing praatjes luisterdOp donderdag 06 juni 2002 23:04 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Ik hoor liever de ziel van het muziekstuk dat speelt, met de R90's ben ik een behoorlijke stap dichterbij
Over de akoestiek vs interlinks ga ik maar niet uitwijden, een serieuze audiofiel heeft dat eerste allang voor elkaar en kan goed horen wat voor invloed een interlink heeft.
Dat Jan (nu ook al hier:?) en zijn aanhangers dat niet (willen) horen zal de audiofiel een biet wezen
Jan heeft zelf al aangegeven dat hij niet eerder "kostbare" interlinks op nog veel kostbaardere audiosets heeft gehoord, dus waar praat hij nou helemaal over
Een afspraak met bijv. Bas (Hifi.nl auteur) komt er niet van en zo lang kan Jan "zijn" zwart/wit mening verkondigen.
Technisch redeneren en onbevooroordeeld luisteren passen blijkbaar niet bij elkaar.
hahaha andre, das een goeie, audiofielen "weten" dat interlinks verschil maken en wij simpele zielen horen het niet?
Da's toch wel een ietwat vreemde houding, als ik op het hifi.nl forum dingen lees als "zwarter laag" en veel betere "staging" en "breder beeld", vraag ik me af wat voor wonderlijk touw je er tussen hebt zitten.
Als die verschillen zo duidelijk zouden zijn, dan zouden wij ze toch ook moeten horen?
Da's toch wel een ietwat vreemde houding, als ik op het hifi.nl forum dingen lees als "zwarter laag" en veel betere "staging" en "breder beeld", vraag ik me af wat voor wonderlijk touw je er tussen hebt zitten.
Als die verschillen zo duidelijk zouden zijn, dan zouden wij ze toch ook moeten horen?
Neem bijv. Roger Waters met Amused to death, ik heb al zoveel verschillende beschrijvingen gehoord van hoe die cd klinkt of hoort te klinken, dat er kennelijk verschil in de sets en kabels moet zitten.Op vrijdag 07 juni 2002 08:32 schreef hervaz het volgende:
hahaha andre, das een goeie, audiofielen "weten" dat interlinks verschil maken en wij simpele zielen horen het niet?
Ik zou eigenlijk een bekende cd die ik heb moeten beschrijven en dan eens kijken wat "jullie" nou horen
Als ik zeg dat best veel opnames een "brede stage" hebben, dus het beeld tot ver naast de speakers laten doorlopen, is dat dan wazig of herken je dit soort dingen
Een zwart laag is echt wazig, ik bedoel dus duidelijke dingen die ik als een kwaliteit van een hifiset zie.
Diepte betekent muziek die letterlijk achter je speakers is te horen, ik wil ook wel proberen uit te leggen wat nou bedoeld wordt met die "wazige" termen
Het lijkt me eerder liggen aan de manier van beschrijven. Maar daarnaast ook zeker aan de set, dat zelfs het meest. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe verschillend de sets zijn en hoe verschillend de beschrijvingen. Maar ik denk niet dat je uit een dergelijk verschil in beschrijving kunt herleiden dat er verschil in de kabel zit.Op vrijdag 07 juni 2002 21:04 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Neem bijv. Roger Waters met Amused to death, ik heb al zoveel verschillende beschrijvingen gehoord van hoe die cd klinkt of hoort te klinken, dat er kennelijk verschil in de sets en kabels moet zitten.
Die termen zijn over het algemeen wazig, maar veel dingen zijn makkelijk te begrijpen. Ik had het al eerder gezegd over kleuring inhet geluid: klankkleur is een dermate verandering in het geluid dat je kunt koppelen aan een gevoel, en dat gevoel ook aan een kleur. Bij een donker geluid denkt bijna iedereen denk ik wel aan een vrij zwaar laag geluid, wellicht wat dof. Bij helder wit ligt de nadruk meer op het hoog. (of ben ik de enige die er zo over denkt? Want ook dat is mogelijk)Ik zou eigenlijk een bekende cd die ik heb moeten beschrijven en dan eens kijken wat "jullie" nou horen
Als ik zeg dat best veel opnames een "brede stage" hebben, dus het beeld tot ver naast de speakers laten doorlopen, is dat dan wazig of herken je dit soort dingen
Een zwart laag is echt wazig, ik bedoel dus duidelijke dingen die ik als een kwaliteit van een hifiset zie.
Diepte betekent muziek die letterlijk achter je speakers is te horen, ik wil ook wel proberen uit te leggen wat nou bedoeld wordt met die "wazige" termen
Nou is er opzich niks mis mee om kleuren e.d. te gebruiken om muziek of een geluid te beschrijven, maar je moet wel de kern erachter kunnen beschrijven. Een "bredere stage" is bijvoorbeeld het gevolg van een lichte reverb, een techniek welke zeer vaak wordt toegepast in bijv tv's, kleine minisets, enz. Een andere oorzaak kan zijn een fasedraaiing. Als ik er goed voor ga zitten hoor ik namelijk welke geluiden er in pro-logic van achteren horen te komen (deze zijn t.o.v. elkaar 180deg gedraaid) (dit is zeker niet altijd, zeker niet met alles, maar sommige dingen zijn erg duidelijk). Deze geluiden lijken dan echt in je oren te horen. Dit kun je ook 'het loskomen van de speaker' noemen, alsof het dichterbij is, maar eigenlijk is het in dit geval een fasedraaiing.
Wat ik nu wil zeggen is dat je dus op twee heel verschillende manieren eenzelfde geluid kunt beschrijven. Een abstracte en concrete manier als het ware. En wat ik nou zo lastig vind is om een concrete uitleg te zoeken bij een abstracte omschrijving. Wat is bijvoorbeeld een transparant geluid?
Wel erg interessant overigens deze termen, het kan zijn dat verschillende mensen er verschillende gevoelens bij hebben en zo een verkeerde beschrijving zullen geven. Misschien een idee om er eens wat op een rijtje te zetten?
Het verschil kan inderdaad in alles zitten, maar ik sluit de kabels zeker niet uit, daar heb ik iets teveel verschillen voor gehoord, het match in een set of niet.Op vrijdag 07 juni 2002 21:53 schreef ShittyOldMan het volgende:
[..]
Het lijkt me eerder liggen aan de manier van beschrijven. Maar daarnaast ook zeker aan de set, dat zelfs het meest. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe verschillend de sets zijn en hoe verschillend de beschrijvingen. Maar ik denk niet dat je uit een dergelijk verschil in beschrijving kunt herleiden dat er verschil in de kabel zit.
Een luisterervaring duidelijk beschrijven is ontzettend lastig, omdat je het zo verschillend kan interpreteren.
Ook luister je zelf op een bepaalde manier naar muziek, waardoor een ander je misschien niet begrijpt.
Tja, over jouw verhaal van stage verschil ik van mening[..]
Die termen zijn over het algemeen wazig, maar veel dingen zijn makkelijk te begrijpen. Ik had het al eerder gezegd over kleuring inhet geluid: klankkleur is een dermate verandering in het geluid dat je kunt koppelen aan een gevoel, en dat gevoel ook aan een kleur. Bij een donker geluid denkt bijna iedereen denk ik wel aan een vrij zwaar laag geluid, wellicht wat dof. Bij helder wit ligt de nadruk meer op het hoog. (of ben ik de enige die er zo over denkt? Want ook dat is mogelijk)
Nou is er opzich niks mis mee om kleuren e.d. te gebruiken om muziek of een geluid te beschrijven, maar je moet wel de kern erachter kunnen beschrijven. Een "bredere stage" is bijvoorbeeld het gevolg van een lichte reverb, een techniek welke zeer vaak wordt toegepast in bijv tv's, kleine minisets, enz. Een andere oorzaak kan zijn een fasedraaiing. Als ik er goed voor ga zitten hoor ik namelijk welke geluiden er in pro-logic van achteren horen te komen (deze zijn t.o.v. elkaar 180deg gedraaid) (dit is zeker niet altijd, zeker niet met alles, maar sommige dingen zijn erg duidelijk). Deze geluiden lijken dan echt in je oren te horen. Dit kun je ook 'het loskomen van de speaker' noemen, alsof het dichterbij is, maar eigenlijk is het in dit geval een fasedraaiing.
Wat ik nu wil zeggen is dat je dus op twee heel verschillende manieren eenzelfde geluid kunt beschrijven. Een abstracte en concrete manier als het ware. En wat ik nou zo lastig vind is om een concrete uitleg te zoeken bij een abstracte omschrijving. Wat is bijvoorbeeld een transparant geluid?
Wel erg interessant overigens deze termen, het kan zijn dat verschillende mensen er verschillende gevoelens bij hebben en zo een verkeerde beschrijving zullen geven. Misschien een idee om er eens wat op een rijtje te zetten?
Ik heb ook disco veramelaars en die klinken plat, dus het geluid zit "op de speakers" zonder dieptewerking en net zo breed als de speakers zelf staan, of dat nou 2 of 5 meter uit elkaar is.
De betere opnames laten een stage horen die "laidback" is, het hangt vooral achter de speakers en een stuk ernaast, terwijl je ook verschillende diepte-gradaties kunt waarnemen.
Bij orkesten is dat helemaal duidelijk, de muzikanten zitten in de opname waar je ze in de zaal ook verwacht.
Dit is een vrij natuurgetrouwe weergave, die je ook hoort bij jazz ensembles en kamerorkesten en sommige rock.
Bij mij let je niet meer op de speakers, want die vallen gewoon niet op in het geluidsbeeld.
Deze effekten schrijf ik niet alleen toe aan eigenschappen van audiosets, want je hoort het op de meeste goede sets ongeveer hetzelfde, en dat met steeds weer andere kamer-akoestieken.
Ik bezoek nl. vrij veel mensen met mooie audiosets, en ze komen ook bij mij luisteren, zodat ik ook hun commentaren over mijn set ken
Over kleuren heb ik het maar helemaal niet, want niets is lastiger te beschrijven dan dat
is hetniet gewoon makkelijker om gewoopn naar optredens/concerten etc te gaan dan je tijd verspillen om erover te praten
heheh..
dan hoef je niet te praten over de diepte van geluid en of alles wel goed is.. neen.. luisteren
haha
sorry..
dan hoef je niet te praten over de diepte van geluid en of alles wel goed is.. neen.. luisteren
sorry..
Verwijderd
Transparantie is de mate waarin je geluiden die achterin het geluidsbeeld zijn geplaatst kunt waarnemen. Maar eigenlijk moet je niet spreken over "transparant geluid" maar over een "transparant beeld".En wat ik nou zo lastig vind is om een concrete uitleg te zoeken bij een abstracte omschrijving. Wat is bijvoorbeeld een transparant geluid?
Hoe transparanter het beeld des te makkelijker neem je dus bijv. een triangel waar die ergens achterin het orkest speelt.
Ja maar dat is dan toch ook precies wat ik zeg? Dat een bredere stage ook makkelijk kan komen door bepaalde eigenschappen dan door bijv. een kabel? Ik merk het zelf ook overigens, bijvoorbeeld bij een orkest. Het 'ruimtelijke' of 'loskomen'. Maar dit kan ook zeker komen door de opname, als dit niet in een akoestisch dode ruimte is kan er door de achtermuur een lichte reverb optreden (echo dus), en een goed stel speakers gooit dit er evengoed weer uit. Nu is dit wederom op twee manieren te beschrijven, namelijk een bredere stage (abstract), en een reverb in de opname (concreet). Electronische muziek bijvoorbeeld heeft hier geen last van en kan eerder 'plat' klinken.Op vrijdag 07 juni 2002 22:24 schreef Speedy-Andre het volgende:
Tja, over jouw verhaal van stage verschil ik van mening
Ik heb ook disco veramelaars en die klinken plat, dus het geluid zit "op de speakers" zonder dieptewerking en net zo breed als de speakers zelf staan, of dat nou 2 of 5 meter uit elkaar is.
De andere kant is dat het niet komt door de opname, maar juist wel door de kabel (want daar ging het even om). Dit moet je er uit halen bij een goede vergelijking. Veel luisteraars, waaronder jij en ik, gebruiken dan wederom abstracte termen. Echter wat ik graag zie is dat deze worden gekoppeld aan iets concreets. Hiermee kun je wellicht ook aan de hand van materialistische eigenschappen de verklaring achter het anders klinken van een kabel vinden. Bijv. dat 'donkere geluid' (=abstract) -> het hoog is wat geremd (=concreet) -> bij onderzoek en doormeting is gebleken dat het gebruikte materiaal de hogere frequenties minder goed doorlaat. Tadaa, de kabel klinkt dus bewezen anders. (even simpel gezegd dan he).
Maargoed, dan moet je dus wel de 'wazige abstracte' termen kunnen omzetten naar iets concreets. En bij dat omzetten heeft iedereen een iets ander beeld.
Ah kijk, meteen duidelijk, ik liep al langer met deze vraag rond. Om maar even op mijn bovenstaande post door te gaan, transparant beeld zou dus kunnen betekenen een 100% correcte signaaloverdracht, in ieder geval in het gebied waar de transparantie herkenbaar blijkt (vergeleken met een andere kabel). Deze correctere doorgave zou bijv. kunnen komen door betere isolatie.Op vrijdag 07 juni 2002 23:13 schreef Apple het volgende:
Transparantie is de mate waarin je geluiden die achterin het geluidsbeeld zijn geplaatst kunt waarnemen. Maar eigenlijk moet je niet spreken over "transparant geluid" maar over een "transparant beeld".
Hoe transparanter het beeld des te makkelijker neem je dus bijv. een triangel waar die ergens achterin het orkest speelt.
Kijk, mocht er dus verschil zijn dan kun je op deze manier van doorberedeneren je standpunt harder maken, en komt het ook veel beter over dan wanneer je alleen in de eerdergenoemde wazige termen blijft. Dan heb je ook meteen antwoord de eerdergestelde vraag en tevens de vraag waarom ik hierover begon:
als ik op het forum dingen lees als "zwarter laag" en veel betere "staging" en "breder beeld", vraag ik me af wat voor wonderlijk touw je er tussen hebt zitten.
Ja eh, je hebt een hobby of niet heOp vrijdag 07 juni 2002 22:59 schreef gitaarwerk het volgende:
is hetniet gewoon makkelijker om gewoopn naar optredens/concerten etc te gaan dan je tijd verspillen om erover te pratenheheh..
dan hoef je niet te praten over de diepte van geluid en of alles wel goed is.. neen.. luisterenhaha
sorry..
Ik bezoek natuurlijk ook concerten en dan kun je het weer hebben over de PA die ze wel of niet goed gebruiken en de zaal-akoestiek of de man achter de knoppen die er een zooitje van maakt
Laatst was ik in de Heineken Music Hall en stond zo'n 10m voor het podium bij Pat Metheny Group, dit was verschrikkelijk goed, mede omdat Pat alle spullen zelf uitzoekt en test, en niet de eerste de beste soundengineer de boel laat verkloten (sorry voor de goeden onder hen).
Toch presteerde hij het om te dicht op z'n monitor speaker te spelen met z'n gitaar en dat gaf en pieeeeeeeep zeg!
De akoestiek is daar lekker dood, dus ook dichtbij klinkt het nog goed, vooral het loeistrakke laag beviel me wel
Verwijderd
Om zowiezo verschillen in kabels te kunnen horen zal je eerst aan een aantal voorwaarden moeten voldoen betreffende de opstelling van je set.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat het merendeel van de mensen die zeggen dat verschillen in kabels bullshit is
hun set niet optimaal opgesteld hebben staan, denk aan speakers die ergens boven op een kast staan of in een willekeurige hoek zijn geknikkerd.
Stel eerst de set eens goed op; dus de speakers minimaal een meter uit de achterwand, precies op één lijn met elkaar en met een meter of 2 / 3 tussenruimte. Zet je luisterstoel precies in het midden voor de speakers op een iets grotere afstand dan de ruimte tussen je speakers groot is. Een driehoekje dus. Tweeters ongeveer op oorhoogte, en om te beginnen je speakers een graadje of 10 ingedraaid naar de luisterplek toe.
Wat je dan zult merken is dat een zanger of zangeres in het midden tussen de speakers in staat te zingen, ongeveer een metertje achter de speakers. Een saxofonist staat bijv. voor je gevoel een meter of 2 achter de rechterspeaker te spelen. Bij veel opname's hoor je het drumstel werkelijk méters achter de zanger staan.
Dit noemen we nu het veelbesproken "3-dimensionale" of
"holografische" beeld.
Met zo'n opstelling zul je merken dat er wel degelijk verschillen zijn in bekabeling.
Je hoort dat in eerste instantie vaak aan de "openheid" van het geluid. D.w.z. hoe makkelijk "kijk" je de zanger aan die voor je neus staat. Een slechte kabel klinkt hier "verstopt", net alsof er een waas voor z'n gezicht zichtbaar is. Ook hoor je goed verschillen in de mate van
focussering. Een slechte kabel kan bijv. de saxofoon niet zo duidelijk aftekenen, net als een fotocamera die niet goed scherpgesteld staat.
En zo kunnen we nog wel een uurtje doorgaan over termen
als "smering", "een strak laag", "neutraliteit" etc. etc.
Maar idd, wat hier al een paar keer gezegd werd over akoustiek etc. is belangrijk, maar zorg in eerste instantie voor een goede opstelling van je set. Daarna pakken we de ruimte aan en als laatste kun je eens wat proberen met kabels.
(Nog even voor de "kabelhaters" onder ons; het laatste wat ik zei HOEFT niet persé, het is alleen ter overweging bedoeld om de puntjes op de i te zetten.
)
Veel luisterplezier
Ik ben er namelijk van overtuigd dat het merendeel van de mensen die zeggen dat verschillen in kabels bullshit is
hun set niet optimaal opgesteld hebben staan, denk aan speakers die ergens boven op een kast staan of in een willekeurige hoek zijn geknikkerd.
Stel eerst de set eens goed op; dus de speakers minimaal een meter uit de achterwand, precies op één lijn met elkaar en met een meter of 2 / 3 tussenruimte. Zet je luisterstoel precies in het midden voor de speakers op een iets grotere afstand dan de ruimte tussen je speakers groot is. Een driehoekje dus. Tweeters ongeveer op oorhoogte, en om te beginnen je speakers een graadje of 10 ingedraaid naar de luisterplek toe.
Wat je dan zult merken is dat een zanger of zangeres in het midden tussen de speakers in staat te zingen, ongeveer een metertje achter de speakers. Een saxofonist staat bijv. voor je gevoel een meter of 2 achter de rechterspeaker te spelen. Bij veel opname's hoor je het drumstel werkelijk méters achter de zanger staan.
"holografische" beeld.
Met zo'n opstelling zul je merken dat er wel degelijk verschillen zijn in bekabeling.
Je hoort dat in eerste instantie vaak aan de "openheid" van het geluid. D.w.z. hoe makkelijk "kijk" je de zanger aan die voor je neus staat. Een slechte kabel klinkt hier "verstopt", net alsof er een waas voor z'n gezicht zichtbaar is. Ook hoor je goed verschillen in de mate van
focussering. Een slechte kabel kan bijv. de saxofoon niet zo duidelijk aftekenen, net als een fotocamera die niet goed scherpgesteld staat.
Maar idd, wat hier al een paar keer gezegd werd over akoustiek etc. is belangrijk, maar zorg in eerste instantie voor een goede opstelling van je set. Daarna pakken we de ruimte aan en als laatste kun je eens wat proberen met kabels.
(Nog even voor de "kabelhaters" onder ons; het laatste wat ik zei HOEFT niet persé, het is alleen ter overweging bedoeld om de puntjes op de i te zetten.
Veel luisterplezier
mooi zoOp vrijdag 07 juni 2002 23:39 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
ik ben er nog niet geweest, heineken music hall, maar het schijnt wel ok te zijn daar
naja..wat ik eigenlijk wilt zeggen, dat ik toch audiofiel zijn toch wel ergends een grens heeft.... als je zoveel weet enzo, kan je dan niet beter er wat mee gaan doen ipv alleen luisteren voor je plezier ?
Veel hangt ook af van de muziek die je luistert. Ik ben voor punk metal (wel alleen old-school metal) en dan denk i toch niet dat het een goed idee is om veel aan je audio-installatie uit te geven. Vooral omdat ik vind dat je liedjes dan kut klinken.
commercieel vaak minder ja... maar wie wil er nou echt commerciele metal.... en zeker old school vind je wat minder.Op zaterdag 08 juni 2002 00:23 schreef Chaot het volgende:
Veel hangt ook af van de muziek die je luistert. Ik ben voor punk metal (wel alleen old-school metal) en dan denk i toch niet dat het een goed idee is om veel aan je audio-installatie uit te geven. Vooral omdat ik vind dat je liedjes dan kut klinken.
dus jah
Verwijderd
Kuch .. hieruit neem ik aan dat jij het beeld hebt van de mensen die tegen kabel fetishisme zijn hun speakers niet goed genoeg geplaatst hebben. Zal ff je balon stuk prikken de meeste mensen hier zijn echt intelligent genoeg om hun speakers goed genoeg op te stellen. En deze mensen hebben ookOp zaterdag 08 juni 2002 00:04 schreef Apple het volgende:
Om zowiezo verschillen in kabels te kunnen horen zal je eerst aan een aantal voorwaarden moeten voldoen betreffende de opstelling van je set.
"holografische" beeld.
(Nog even voor de "kabelhaters" onder ons; het laatste wat ik zei HOEFT niet persé, het is alleen ter overweging bedoeld om de puntjes op de i te zetten.)
Veel luisterplezier
vrijwel allemaal genoeg basis om uberhaubt de discussie over kabels te beginnen
Ik geloof zelfs (weet het bijna wel zeker) dat die mensen ook niet wegschrikken voor een luister test maar dan wel blind omdat wij nuchtere liefhebbers onzelf niet voor de gek willen houden
Verwijderd
Over luistertesten gesproken...Ik geloof zelfs (weet het bijna wel zeker) dat die mensen ook niet wegschrikken voor een luister test maar dan wel blind omdat wij nuchtere liefhebbers onzelf niet voor de gek willen houden
Ik liep tegen een topic aan op dit forum waarin door een aantal 'gelovigen' en 'ongelovigen' een poging werd gedaan om eens bij elkaar te komen.
Vol ongeloof en steeds groter wordende hilariteit zag ik dat na een maand of 8 "afspreken" en 900 berichtjes verder men de topic een stille dood heeft laten bekomen, zonder uitslag.
Even voor alle duidelijkheid. Ik ben ook nuchter. Als je je eens zou verdiepen in zelfbouw evenaar je met 100 gulden aan materiaal fabriekskabels die het 20-voudige kosten. Het hoeft écht geen kapitalen te kosten hoor.omdat wij nuchtere liefhebbers...
Klopt helemaal, anders zou je niet tegen 'betere' kabels zijn. Je hebt m'n verhaal toch duidelijk gelezen waarin ik verschillen omschrijf tussen een "dropveter uit de doos"Kuch .. hieruit neem ik aan dat jij het beeld hebt van de mensen die tegen kabel fetishisme zijn hun speakers niet goed genoeg geplaatst hebben.
en een 'betere' kabel?
En op de manier waarop 99 van de 100 mensen hun set opgesteld hebben staan hoor je idd weinig tot geen verschillen. En zeg me nou niet dat dat niet waar is want ik zie door m'n monitor heen dat jouw speakers niet op
MINIMAAL 1 meter uit de muur staan.
Oh-oh, daar is de blindtest weer....Op zaterdag 08 juni 2002 00:33 schreef Driez het volgende:
[..]
Kuch .. hieruit neem ik aan dat jij het beeld hebt van de mensen die tegen kabel fetishisme zijn hun speakers niet goed genoeg geplaatst hebben. Zal ff je balon stuk prikken de meeste mensen hier zijn echt intelligent genoeg om hun speakers goed genoeg op te stellen. En deze mensen hebben ook
vrijwel allemaal genoeg basis om uberhaubt de discussie over kabels te beginnen![]()
Ik geloof zelfs (weet het bijna wel zeker) dat die mensen ook niet wegschrikken voor een luister test maar dan wel blind omdat wij nuchtere liefhebbers onzelf niet voor de gek willen houden
Zo nuchter als je daar over bent, zo makkelijk word je (door jezelf) bij de neus genomen
Zo'n blindtest veroorzaakt een bepaalde spanning en je zit niet meer relaxt te luisteren, want oh, stel je voor dat die dropveter het best klinkt.....
Dan blijkt dus dat je bang wordt van het resultaat.
Nu een (voor mij) normale methode.
Ik kom bij iemand luisteren en sluit een voor hem totaal onbekende merkloze zilveren interlink aan, hij weet echt niet wat voor iets het is en wat hij kan verwachten.
Ik denk dat ik na een aantal van zijn cd's een redelijk objectief oordeel heb over wat er (ten goede) is veranderd.
Zelf heb ik de bestaande audioset eerst beluisterd en weet wat ie ongeveer doet, daarna hoor ik wat de interlink doet.
Er zijn nu 2 meningen, eentje totaal onbevooroordeeld en eentje gebaseerd op ervaring.
Eventueel ga ik nog schuiven met de speakers of met meubels als ik iets hoor wat niet lekker gaat.
Netsnoeren en speakerkabels zijn een volgende stap en ik vind altijd wel iets wat is te verbeteren, soms tegen zeer geringe kosten, want het gaat mij niet om geld.
Ook heb ik iemand eens geadviseerd om te gaan bi-ampen en hij is nu helemaal in de wolken met zijn audioset, terwijl hij het spulletje eerst bijna het raam had uit gekiept
Daar heb ik al aan gedacht, in een winkel zit ik dan met die klote werktijden en bij een importeur ben je aan een paar merken gebonden, terwijl ik juist met alle merken iets wil kunnen doen.Op zaterdag 08 juni 2002 00:17 schreef gitaarwerk het volgende:
[..]
mooi zo
ik ben er nog niet geweest, heineken music hall, maar het schijnt wel ok te zijn daar
naja..wat ik eigenlijk wilt zeggen, dat ik toch audiofiel zijn toch wel ergends een grens heeft.... als je zoveel weet enzo, kan je dan niet beter er wat mee gaan doen ipv alleen luisteren voor je plezier ?
Een adviseurs funktie lijkt me het mooist, maar ja, waar komen de klanten vandaan, wie wil er voor betalen?
Dan beland je al gauw weer in een hifi/high-end winkel....
En probeer dan maar eens met nuchtere argumenten je klanten van een goed advies te voorzien...Op zaterdag 08 juni 2002 12:12 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Dan beland je al gauw weer in een hifi/high-end winkel....
Knappe jongen (m/v) die dan nog iets verkoopt.
Specs? Zie ondertitel...
Je vertelt de klanten wat ze willen horen, in die zin zou een techneut op de verkeerde plek werkenOp zaterdag 08 juni 2002 13:48 schreef DaDaJoker het volgende:
[..]
En probeer dan maar eens met nuchtere argumenten je klanten van een goed advies te voorzien...
Knappe jongen (m/v) die dan nog iets verkoopt.
En dan dat spelletje dat je het ook zo mooi vindt klinken, terwijl je eigenlijk aan de vette marge denkt
Zo bezien zou het mij niet perfect passen, ik geef liever vrijblijvende adviezen
Verwijderd
Helaas is dat topic een beetje doodgebloed jah maar om nou er direct maar van uit te gaan dat er helemaal geen test meer komt.. Het probleem is mensen moeten wel kunnen/vervoer hebben en er is ook een ruimte nodig om alle mensen in te herbergen.Op zaterdag 08 juni 2002 01:01 schreef Apple het volgende:
[..]
Over luistertesten gesproken...
Ik liep tegen een topic aan op dit forum waarin door een aantal 'gelovigen' en 'ongelovigen' een poging werd gedaan om eens bij elkaar te komen.
Vol ongeloof en steeds groter wordende hilariteit zag ik dat na een maand of 8 "afspreken" en 900 berichtjes verder men de topic een stille dood heeft laten bekomen, zonder uitslag.
[..]
Even voor alle duidelijkheid. Ik ben ook nuchter. Als je je eens zou verdiepen in zelfbouw evenaar je met 100 gulden aan materiaal fabriekskabels die het 20-voudige kosten. Het hoeft écht geen kapitalen te kosten hoor.
[..]
Klopt helemaal, anders zou je niet tegen 'betere' kabels zijn. Je hebt m'n verhaal toch duidelijk gelezen waarin ik verschillen omschrijf tussen een "dropveter uit de doos"
en een 'betere' kabel?
En op de manier waarop 99 van de 100 mensen hun set opgesteld hebben staan hoor je idd weinig tot geen verschillen. En zeg me nou niet dat dat niet waar is want ik zie door m'n monitor heen dat jouw speakers niet op
MINIMAAL 1 meter uit de muur staan.![]()
Tuurlijk met zelfbouw kun je voor een scheintje het zelfde berijken voor het zelfde overprijsde artikel in de winkel.
Maar er zijn grenzen ikzelf heb ook geen dropveters tussen mijn speakers heb wel redelijke kabels
Maar je hebt gewoon een classering kabels wat gewoon imho bullshit is je gaat echt geen 20mille neer leggen voor een interlink die van de zelfde grondstof is dan een veeeel goedkopere. Volgens mij ben je dan ziek.
Ik kan je verzekeren dat het gros van de mensen die hier discussieren wel enig inzicht hebben en hun speakers niet dom geplaast hebben. Minimaal 1 meter uit de muur is trouwens ook een beetje bullshit elke speaker vraagt zijn eigen plaatsing waar hij het beste tot zijn recht komt. Jammer dat me digicam gestorven is
Tja dat [b]jij[b] gespannen gaat doen bij een blinde test omdat je bang bent dat je veel te veel uit gegeven hebt aan een kabel. Een blinde test doe je om ergens achter te komen anders stel je em niet eens voor. Sommigen mensen duiken weg in de angst ongelijk te krijgen.[b]Op zaterdag 08 juni 2002 12:04 schreef Speedy-Andre iets [b]
een speciaal zaak..die zitten niet altijd aan importerus gebonden, maar de koste zijn wel hoger danOp zaterdag 08 juni 2002 14:22 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Je vertelt de klanten wat ze willen horen, in die zin zou een techneut op de verkeerde plek werken
En dan dat spelletje dat je het ook zo mooi vindt klinken, terwijl je eigenlijk aan de vette marge denkt
Zo bezien zou het mij niet perfect passen, ik geef liever vrijblijvende adviezen
Daar gaat t niet om, zou ik naar mij onbekende kabels luisteren, dan kan ik nog steeds een vreemde keuze maken, alleen omdat de opzet van een goede DBT zorgt dat je geen referentie hebt, iets om mee te vergelijken.Op zaterdag 08 juni 2002 16:26 schreef Driez het volgende:
Tja dat [b]jij[b] gespannen gaat doen bij een blinde test omdat je bang bent dat je veel te veel uit gegeven hebt aan een kabel. Een blinde test doe je om ergens achter te komen anders stel je em niet eens voor. Sommigen mensen duiken weg in de angst ongelijk te krijgen.
Snel wel of niet wisselen schept verwarring, dat is het voornaamste wat een DBT aantoont.
De keus die je dan maakt zegt iets over DIE kabels in DIE setup, in een andere setup kies je weer wat anders.
Daarom is zo'n DBT vrij waardeloos, de conclusie is niet van toepassing op alleen de kabel, maar op het wel of niet matchen met de set waarin hij is aangesloten.
Ik speel trouwens o.a. met een getrokken zilveren interlinks, gewoon zelfbouw met nog geen €50,- materiaal.
Die dingen laten je veel duurdere interlinks vergeten, maar met name als je ze in je eigen bekende set hoort.
Verwijderd
Driez, ff een serieuze tip; zorg ervoor dat de afstand 'speaker - achtermuur' en 'speaker - zijmuur' niet gelijk is, maar meer richting een verhouding van 1:2.Mijn speakers staan op oorhoogte en +- 75cm uit de muur van de zijkant en van achteren.
Dus bijv. 80 cm. van de achterwand af en 40 cm van de zijwand. Wat je dan zal merken is een gelijkmatiger frequentieverloop in het laag én een paar hz. extra bereik naar beneden toe.
Verwijderd
Bedankt voor de tip maar ben een aantal maanden bezig geweest met plaatsen en zo klonk het het beste
Kheb speciaal voor me muziek ook vloerbedekking etc verwijderd
AhA! Maar dat klinkt verrot, dan wordt het helemaal schel en hol man! Althans, dat vind ik. Voel je emOp zondag 09 juni 2002 12:08 schreef Driez het volgende:
Bedankt voor de tip maar ben een aantal maanden bezig geweest met plaatsen en zo klonk het het besteKheb speciaal voor me muziek ook vloerbedekking etc verwijderd
Dus, wat is het moraal van mijn verhaal, laat je niet verleiden om naar een mening te luisteren. Leuk en aardig om te zeggen dat dat de beste opstelling is, maar vergeet niet tijden het schuiven goed te luisteren naar wat er met het geluid gebeurt. Speakers zijn ook allemaal anders, basspoortje voor, of juist achter, maakt allemaal uit voor hoe je em moet moet plaatsen. Let hier dus ook op
Woei! Let's get the thing goin' here people
Ik geloof je ook wel, alleem ging het mij om het ideeOp maandag 10 juni 2002 18:11 schreef Driez het volgende:
Er lagen hier meerdere lagen vloerbedekking op elkaar
Dit was dus wel een verbetering
Een aantal maanden, waren ze zo zwaar dat je maar een milimeter per dag kon schuiven?Op zondag 09 juni 2002 12:08 schreef Driez het volgende:
Bedankt voor de tip maar ben een aantal maanden bezig geweest met plaatsen en zo klonk het het besteKheb speciaal voor me muziek ook vloerbedekking etc verwijderd
Ik schuif me ook rot btw, granieten tegels met daarop de speakers, da's niet best voor je rug