Audio Psychologie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Om zowiezo verschillen in kabels te kunnen horen zal je eerst aan een aantal voorwaarden moeten voldoen betreffende de opstelling van je set.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat het merendeel van de mensen die zeggen dat verschillen in kabels bullshit is
hun set niet optimaal opgesteld hebben staan, denk aan speakers die ergens boven op een kast staan of in een willekeurige hoek zijn geknikkerd.
Stel eerst de set eens goed op; dus de speakers minimaal een meter uit de achterwand, precies op één lijn met elkaar en met een meter of 2 / 3 tussenruimte. Zet je luisterstoel precies in het midden voor de speakers op een iets grotere afstand dan de ruimte tussen je speakers groot is. Een driehoekje dus. Tweeters ongeveer op oorhoogte, en om te beginnen je speakers een graadje of 10 ingedraaid naar de luisterplek toe.

Wat je dan zult merken is dat een zanger of zangeres in het midden tussen de speakers in staat te zingen, ongeveer een metertje achter de speakers. Een saxofonist staat bijv. voor je gevoel een meter of 2 achter de rechterspeaker te spelen. Bij veel opname's hoor je het drumstel werkelijk méters achter de zanger staan.
Dit noemen we nu het veelbesproken "3-dimensionale" of
"holografische" beeld.

Met zo'n opstelling zul je merken dat er wel degelijk verschillen zijn in bekabeling.
Je hoort dat in eerste instantie vaak aan de "openheid" van het geluid. D.w.z. hoe makkelijk "kijk" je de zanger aan die voor je neus staat. Een slechte kabel klinkt hier "verstopt", net alsof er een waas voor z'n gezicht zichtbaar is. Ook hoor je goed verschillen in de mate van
focussering. Een slechte kabel kan bijv. de saxofoon niet zo duidelijk aftekenen, net als een fotocamera die niet goed scherpgesteld staat.
En zo kunnen we nog wel een uurtje doorgaan over termen
als "smering", "een strak laag", "neutraliteit" etc. etc.

Maar idd, wat hier al een paar keer gezegd werd over akoustiek etc. is belangrijk, maar zorg in eerste instantie voor een goede opstelling van je set. Daarna pakken we de ruimte aan en als laatste kun je eens wat proberen met kabels.
(Nog even voor de "kabelhaters" onder ons; het laatste wat ik zei HOEFT niet persé, het is alleen ter overweging bedoeld om de puntjes op de i te zetten. ;) )

Veel luisterplezier :)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op vrijdag 07 juni 2002 23:39 schreef Speedy-Andre het volgende:

[..]
mooi zo :)
ik ben er nog niet geweest, heineken music hall, maar het schijnt wel ok te zijn daar :)
naja..wat ik eigenlijk wilt zeggen, dat ik toch audiofiel zijn toch wel ergends een grens heeft.... als je zoveel weet enzo, kan je dan niet beter er wat mee gaan doen ipv alleen luisteren voor je plezier ? :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
Veel hangt ook af van de muziek die je luistert. Ik ben voor punk metal (wel alleen old-school metal) en dan denk i toch niet dat het een goed idee is om veel aan je audio-installatie uit te geven. Vooral omdat ik vind dat je liedjes dan kut klinken. :?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 08 juni 2002 00:23 schreef Chaot het volgende:
Veel hangt ook af van de muziek die je luistert. Ik ben voor punk metal (wel alleen old-school metal) en dan denk i toch niet dat het een goed idee is om veel aan je audio-installatie uit te geven. Vooral omdat ik vind dat je liedjes dan kut klinken. :?
commercieel vaak minder ja... maar wie wil er nou echt commerciele metal.... en zeker old school vind je wat minder.

dus jah :Y)

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 00:04 schreef Apple het volgende:
Om zowiezo verschillen in kabels te kunnen horen zal je eerst aan een aantal voorwaarden moeten voldoen betreffende de opstelling van je set.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat het merendeel van de mensen die zeggen dat verschillen in kabels bullshit is
hun set niet optimaal opgesteld hebben staan, denk aan speakers die ergens boven op een kast staan of in een willekeurige hoek zijn geknikkerd.
Stel eerst de set eens goed op; dus de speakers minimaal een meter uit de achterwand, precies op één lijn met elkaar en met een meter of 2 / 3 tussenruimte. Zet je luisterstoel precies in het midden voor de speakers op een iets grotere afstand dan de ruimte tussen je speakers groot is. Een driehoekje dus. Tweeters ongeveer op oorhoogte, en om te beginnen je speakers een graadje of 10 ingedraaid naar de luisterplek toe.

Wat je dan zult merken is dat een zanger of zangeres in het midden tussen de speakers in staat te zingen, ongeveer een metertje achter de speakers. Een saxofonist staat bijv. voor je gevoel een meter of 2 achter de rechterspeaker te spelen. Bij veel opname's hoor je het drumstel werkelijk méters achter de zanger staan.
Dit noemen we nu het veelbesproken "3-dimensionale" of
"holografische" beeld.

Met zo'n opstelling zul je merken dat er wel degelijk verschillen zijn in bekabeling.
Je hoort dat in eerste instantie vaak aan de "openheid" van het geluid. D.w.z. hoe makkelijk "kijk" je de zanger aan die voor je neus staat. Een slechte kabel klinkt hier "verstopt", net alsof er een waas voor z'n gezicht zichtbaar is. Ook hoor je goed verschillen in de mate van
focussering. Een slechte kabel kan bijv. de saxofoon niet zo duidelijk aftekenen, net als een fotocamera die niet goed scherpgesteld staat.
En zo kunnen we nog wel een uurtje doorgaan over termen
als "smering", "een strak laag", "neutraliteit" etc. etc.

Maar idd, wat hier al een paar keer gezegd werd over akoustiek etc. is belangrijk, maar zorg in eerste instantie voor een goede opstelling van je set. Daarna pakken we de ruimte aan en als laatste kun je eens wat proberen met kabels.
(Nog even voor de "kabelhaters" onder ons; het laatste wat ik zei HOEFT niet persé, het is alleen ter overweging bedoeld om de puntjes op de i te zetten. ;) )

Veel luisterplezier :)
Kuch .. hieruit neem ik aan dat jij het beeld hebt van de mensen die tegen kabel fetishisme zijn hun speakers niet goed genoeg geplaatst hebben. Zal ff je balon stuk prikken de meeste mensen hier zijn echt intelligent genoeg om hun speakers goed genoeg op te stellen. En deze mensen hebben ook
vrijwel allemaal genoeg basis om uberhaubt de discussie over kabels te beginnen ;)

Ik geloof zelfs (weet het bijna wel zeker) dat die mensen ook niet wegschrikken voor een luister test maar dan wel blind omdat wij nuchtere liefhebbers onzelf niet voor de gek willen houden ;)

Verwijderd

Ik geloof zelfs (weet het bijna wel zeker) dat die mensen ook niet wegschrikken voor een luister test maar dan wel blind omdat wij nuchtere liefhebbers onzelf niet voor de gek willen houden
Over luistertesten gesproken...
Ik liep tegen een topic aan op dit forum waarin door een aantal 'gelovigen' en 'ongelovigen' een poging werd gedaan om eens bij elkaar te komen.
Vol ongeloof en steeds groter wordende hilariteit zag ik dat na een maand of 8 "afspreken" en 900 berichtjes verder men de topic een stille dood heeft laten bekomen, zonder uitslag.
omdat wij nuchtere liefhebbers...
Even voor alle duidelijkheid. Ik ben ook nuchter. Als je je eens zou verdiepen in zelfbouw evenaar je met 100 gulden aan materiaal fabriekskabels die het 20-voudige kosten. Het hoeft écht geen kapitalen te kosten hoor. :P
Kuch .. hieruit neem ik aan dat jij het beeld hebt van de mensen die tegen kabel fetishisme zijn hun speakers niet goed genoeg geplaatst hebben.
Klopt helemaal, anders zou je niet tegen 'betere' kabels zijn. Je hebt m'n verhaal toch duidelijk gelezen waarin ik verschillen omschrijf tussen een "dropveter uit de doos"
en een 'betere' kabel?
En op de manier waarop 99 van de 100 mensen hun set opgesteld hebben staan hoor je idd weinig tot geen verschillen. En zeg me nou niet dat dat niet waar is want ik zie door m'n monitor heen dat jouw speakers niet op
MINIMAAL 1 meter uit de muur staan. ;) :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op zaterdag 08 juni 2002 00:33 schreef Driez het volgende:

[..]

Kuch .. hieruit neem ik aan dat jij het beeld hebt van de mensen die tegen kabel fetishisme zijn hun speakers niet goed genoeg geplaatst hebben. Zal ff je balon stuk prikken de meeste mensen hier zijn echt intelligent genoeg om hun speakers goed genoeg op te stellen. En deze mensen hebben ook
vrijwel allemaal genoeg basis om uberhaubt de discussie over kabels te beginnen ;)

Ik geloof zelfs (weet het bijna wel zeker) dat die mensen ook niet wegschrikken voor een luister test maar dan wel blind omdat wij nuchtere liefhebbers onzelf niet voor de gek willen houden ;)
Oh-oh, daar is de blindtest weer.... :+
Zo nuchter als je daar over bent, zo makkelijk word je (door jezelf) bij de neus genomen :D
Zo'n blindtest veroorzaakt een bepaalde spanning en je zit niet meer relaxt te luisteren, want oh, stel je voor dat die dropveter het best klinkt.....
Dan blijkt dus dat je bang wordt van het resultaat.

Nu een (voor mij) normale methode.
Ik kom bij iemand luisteren en sluit een voor hem totaal onbekende merkloze zilveren interlink aan, hij weet echt niet wat voor iets het is en wat hij kan verwachten.
Ik denk dat ik na een aantal van zijn cd's een redelijk objectief oordeel heb over wat er (ten goede) is veranderd.

Zelf heb ik de bestaande audioset eerst beluisterd en weet wat ie ongeveer doet, daarna hoor ik wat de interlink doet.
Er zijn nu 2 meningen, eentje totaal onbevooroordeeld en eentje gebaseerd op ervaring.
Eventueel ga ik nog schuiven met de speakers of met meubels als ik iets hoor wat niet lekker gaat.

Netsnoeren en speakerkabels zijn een volgende stap en ik vind altijd wel iets wat is te verbeteren, soms tegen zeer geringe kosten, want het gaat mij niet om geld.
Ook heb ik iemand eens geadviseerd om te gaan bi-ampen en hij is nu helemaal in de wolken met zijn audioset, terwijl hij het spulletje eerst bijna het raam had uit gekiept ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op zaterdag 08 juni 2002 00:17 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

mooi zo :)
ik ben er nog niet geweest, heineken music hall, maar het schijnt wel ok te zijn daar :)
naja..wat ik eigenlijk wilt zeggen, dat ik toch audiofiel zijn toch wel ergends een grens heeft.... als je zoveel weet enzo, kan je dan niet beter er wat mee gaan doen ipv alleen luisteren voor je plezier ? :)
Daar heb ik al aan gedacht, in een winkel zit ik dan met die klote werktijden en bij een importeur ben je aan een paar merken gebonden, terwijl ik juist met alle merken iets wil kunnen doen.
Een adviseurs funktie lijkt me het mooist, maar ja, waar komen de klanten vandaan, wie wil er voor betalen?
Dan beland je al gauw weer in een hifi/high-end winkel....

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Op zaterdag 08 juni 2002 12:12 schreef Speedy-Andre het volgende:

[..]

Dan beland je al gauw weer in een hifi/high-end winkel....
En probeer dan maar eens met nuchtere argumenten je klanten van een goed advies te voorzien...

Knappe jongen (m/v) die dan nog iets verkoopt.

Specs? Zie ondertitel...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op zaterdag 08 juni 2002 13:48 schreef DaDaJoker het volgende:

[..]

En probeer dan maar eens met nuchtere argumenten je klanten van een goed advies te voorzien...

Knappe jongen (m/v) die dan nog iets verkoopt.
Je vertelt de klanten wat ze willen horen, in die zin zou een techneut op de verkeerde plek werken :+
En dan dat spelletje dat je het ook zo mooi vindt klinken, terwijl je eigenlijk aan de vette marge denkt ;)
Zo bezien zou het mij niet perfect passen, ik geef liever vrijblijvende adviezen ;)

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 01:01 schreef Apple het volgende:

[..]

Over luistertesten gesproken...
Ik liep tegen een topic aan op dit forum waarin door een aantal 'gelovigen' en 'ongelovigen' een poging werd gedaan om eens bij elkaar te komen.
Vol ongeloof en steeds groter wordende hilariteit zag ik dat na een maand of 8 "afspreken" en 900 berichtjes verder men de topic een stille dood heeft laten bekomen, zonder uitslag.
[..]

Even voor alle duidelijkheid. Ik ben ook nuchter. Als je je eens zou verdiepen in zelfbouw evenaar je met 100 gulden aan materiaal fabriekskabels die het 20-voudige kosten. Het hoeft écht geen kapitalen te kosten hoor. :P
[..]

Klopt helemaal, anders zou je niet tegen 'betere' kabels zijn. Je hebt m'n verhaal toch duidelijk gelezen waarin ik verschillen omschrijf tussen een "dropveter uit de doos"
en een 'betere' kabel?
En op de manier waarop 99 van de 100 mensen hun set opgesteld hebben staan hoor je idd weinig tot geen verschillen. En zeg me nou niet dat dat niet waar is want ik zie door m'n monitor heen dat jouw speakers niet op
MINIMAAL 1 meter uit de muur staan. ;) :)
Helaas is dat topic een beetje doodgebloed jah maar om nou er direct maar van uit te gaan dat er helemaal geen test meer komt.. Het probleem is mensen moeten wel kunnen/vervoer hebben en er is ook een ruimte nodig om alle mensen in te herbergen.

Tuurlijk met zelfbouw kun je voor een scheintje het zelfde berijken voor het zelfde overprijsde artikel in de winkel.
Maar er zijn grenzen ikzelf heb ook geen dropveters tussen mijn speakers heb wel redelijke kabels ;) Ik ga geen 1mm2 gebruiken om 42ampere aan current te verplaatsen da's logica.
Maar je hebt gewoon een classering kabels wat gewoon imho bullshit is je gaat echt geen 20mille neer leggen voor een interlink die van de zelfde grondstof is dan een veeeel goedkopere. Volgens mij ben je dan ziek.

Ik kan je verzekeren dat het gros van de mensen die hier discussieren wel enig inzicht hebben en hun speakers niet dom geplaast hebben. Minimaal 1 meter uit de muur is trouwens ook een beetje bullshit elke speaker vraagt zijn eigen plaatsing waar hij het beste tot zijn recht komt. Jammer dat me digicam gestorven is :P anders had ik je me opstelling kunnen laten zien. Mijn speakers staan op oorhoogte en +- 75cm uit de muur van de zijkant en van achteren.
[b]Op zaterdag 08 juni 2002 12:04 schreef Speedy-Andre iets [b]
Tja dat [b]jij[b] gespannen gaat doen bij een blinde test omdat je bang bent dat je veel te veel uit gegeven hebt aan een kabel. Een blinde test doe je om ergens achter te komen anders stel je em niet eens voor. Sommigen mensen duiken weg in de angst ongelijk te krijgen.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 08 juni 2002 14:22 schreef Speedy-Andre het volgende:

[..]

Je vertelt de klanten wat ze willen horen, in die zin zou een techneut op de verkeerde plek werken :+
En dan dat spelletje dat je het ook zo mooi vindt klinken, terwijl je eigenlijk aan de vette marge denkt ;)
Zo bezien zou het mij niet perfect passen, ik geef liever vrijblijvende adviezen ;)
een speciaal zaak..die zitten niet altijd aan importerus gebonden, maar de koste zijn wel hoger dan

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op zaterdag 08 juni 2002 16:26 schreef Driez het volgende:

Tja dat [b]jij[b] gespannen gaat doen bij een blinde test omdat je bang bent dat je veel te veel uit gegeven hebt aan een kabel. Een blinde test doe je om ergens achter te komen anders stel je em niet eens voor. Sommigen mensen duiken weg in de angst ongelijk te krijgen.
Daar gaat t niet om, zou ik naar mij onbekende kabels luisteren, dan kan ik nog steeds een vreemde keuze maken, alleen omdat de opzet van een goede DBT zorgt dat je geen referentie hebt, iets om mee te vergelijken.
Snel wel of niet wisselen schept verwarring, dat is het voornaamste wat een DBT aantoont.
De keus die je dan maakt zegt iets over DIE kabels in DIE setup, in een andere setup kies je weer wat anders.

Daarom is zo'n DBT vrij waardeloos, de conclusie is niet van toepassing op alleen de kabel, maar op het wel of niet matchen met de set waarin hij is aangesloten.
Ik speel trouwens o.a. met een getrokken zilveren interlinks, gewoon zelfbouw met nog geen €50,- materiaal.
Die dingen laten je veel duurdere interlinks vergeten, maar met name als je ze in je eigen bekende set hoort.

Verwijderd

Mijn speakers staan op oorhoogte en +- 75cm uit de muur van de zijkant en van achteren.
Driez, ff een serieuze tip; zorg ervoor dat de afstand 'speaker - achtermuur' en 'speaker - zijmuur' niet gelijk is, maar meer richting een verhouding van 1:2.
Dus bijv. 80 cm. van de achterwand af en 40 cm van de zijwand. Wat je dan zal merken is een gelijkmatiger frequentieverloop in het laag én een paar hz. extra bereik naar beneden toe.

Verwijderd

Bedankt voor de tip maar ben een aantal maanden bezig geweest met plaatsen en zo klonk het het beste :P Kheb speciaal voor me muziek ook vloerbedekking etc verwijderd :P

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op zondag 09 juni 2002 12:08 schreef Driez het volgende:
Bedankt voor de tip maar ben een aantal maanden bezig geweest met plaatsen en zo klonk het het beste :P Kheb speciaal voor me muziek ook vloerbedekking etc verwijderd :P
AhA! Maar dat klinkt verrot, dan wordt het helemaal schel en hol man! Althans, dat vind ik. Voel je em :P Ook dat telt nog mee, jij bepaalt niet wat ik mooi vind, of wat uberhaupt mooi is. Jij hebt het zo aangepast dat jij het mooi vind klinken en dus voor jouw gevoel de bodem eruit haalt. Audiofielen die dus brallen dat een JBL mooier klinkt dan een B&W LULT uit zijn nek, want, wat hij vind, zal die B&W liefhebber geen ene moer kunnen schelen :)

Dus, wat is het moraal van mijn verhaal, laat je niet verleiden om naar een mening te luisteren. Leuk en aardig om te zeggen dat dat de beste opstelling is, maar vergeet niet tijden het schuiven goed te luisteren naar wat er met het geluid gebeurt. Speakers zijn ook allemaal anders, basspoortje voor, of juist achter, maakt allemaal uit voor hoe je em moet moet plaatsen. Let hier dus ook op :D

Woei! Let's get the thing goin' here people :P Meningen, feiten en argumenten pls :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Er lagen hier meerdere lagen vloerbedekking op elkaar :+
Dit was dus wel een verbetering :P

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 10 juni 2002 18:11 schreef Driez het volgende:
Er lagen hier meerdere lagen vloerbedekking op elkaar :+
Dit was dus wel een verbetering :P
Ik geloof je ook wel, alleem ging het mij om het idee :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op zondag 09 juni 2002 12:08 schreef Driez het volgende:
Een aantal maanden, waren ze zo zwaar dat je maar een milimeter per dag kon schuiven? :+
Ik schuif me ook rot btw, granieten tegels met daarop de speakers, da's niet best voor je rug ;)

Pagina: 1 2 3 Laatste