Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°
hmz vertel is precies wat je doet bij het opsteigen tot het ap inschakelen?Op donderdag 23 mei 2002 17:04 schreef Karlok[JY-616] het volgende:
Volgens mij wel.
Heb nooit een FMC geprogrammeerd.
Maar heb gewoon de tutorial gevolgd die erbij zat gedaan
Positie opgeven. en destination natuurlijk
Gewicht en SID opgegeven... V1.. VR.. speed enzo
en nog iets van droog of nat runway ennu flaps zooi weet ik niet allemaal (heb nu even geen tijd om nauwkeurig te zijn, moet nu weg)
En dan taxi naar runway... tijdens taxiien wil ik LNAV en VNAV indrukken (gaat niet)
Takeoff 40% stable N1 op TO/GA rammen. en dan (zover lukt me niet) volgens tutorial op Center AP rammen.
Zoiets... post vanavon wel een betere beschrijving als je dit niet genoeg vind.
kijk, tijdens taxien kan je niet op vnav en Lnav rammen, je moet opstijgen, en dan kan je geloof ik vanaf 400ft, of 100ft ofzo de ap pas aanzetten. zelf vlieg ik de sid manual tot zoon 3000ft, nogal gevaarlijk als je ap raar doet en je zit op 400ft... dan is het gauw gebeurt..Op donderdag 23 mei 2002 17:10 schreef Karlok[JY-616] het volgende:
Nou gewoon FMC programmeren.
Positie opgeven. en destination natuurlijk
Gewicht en SID opgegeven... V1.. VR.. speed enzo
en nog iets van droog of nat runway ennu flaps zooi weet ik niet allemaal (heb nu even geen tijd om nauwkeurig te zijn, moet nu weg)
En dan taxi naar runway... tijdens taxiien wil ik LNAV en VNAV indrukken (gaat niet)
Takeoff 40% stable N1 op TO/GA rammen. en dan (zover lukt me niet) volgens tutorial op Center AP rammen.
Zoiets... post vanavon wel een betere beschrijving als je dit niet genoeg vind.
dusss probeer vnav en lnav pas in de lucht aan te zetten
hmm tsja, dit is hoe ik het doe. maarre, je weet dat dattie nog niet helemaal 2002 compatible is hehOp donderdag 23 mei 2002 17:15 schreef Karlok[JY-616] het volgende:
Maar ik schakel de AP toch nog niet in. Zo deden ze dat ook in het filmpje.
En hebbie msn? mijne karlok_wong@hotmail.com
Anoniem: 51137
Ennuh, dat PSS, is dat Posky?
OMGOp donderdag 23 mei 2002 18:02 schreef Uncle-Sam het volgende:
Karlok, vindt je het erg als ik je toevoeg in MSN, kunnen we eens over FS lullen.
Ennuh, dat PSS, is dat Posky?
pss=phoenix simlation software
Wat betekent dat OMG???Op donderdag 23 mei 2002 18:03 schreef nealzie het volgende:
[..]
OMG
De PSS747/777 werken wel in FS2002 op de VNAV en recall na. LNAV werkt wel, dus als je LNAV niet kunt inschakelen wanneer je airborne bent zal er iets in de FMC niet goed staan.Op donderdag 23 mei 2002 17:18 schreef Karlok[JY-616] het volgende:
Ik weet dat ie nog niet Fs2002 compatible is, maar jij hebt ook de PSS 747 in 2002?
En hebbie msn? mijne karlok_wong@hotmail.com
Jij met je OMG ookOp donderdag 23 mei 2002 18:03 schreef nealzie het volgende:
[..]
OMG
Kan iemand mij ff vertellen (in begrijpbare FS taal
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
We beginnen toch niet opnieuw he? Wat OMG betekend staat een stukje terug toen had je het al gevraagtOp donderdag 23 mei 2002 18:10 schreef Uncle-Sam het volgende:
[..]
Wat betekent dat OMG???
ND
dat van die feul is volgens mij dat je net voldoende brandstof hebt voor landing en taxi dus het minimale feul aan boord en dan het gewicht van het heletoestel.
Zoiets ik denk dat andere mensen het beter kunnen uitleggen
Ik denk ook dat andere dat beter kunnen uitleggenOp donderdag 23 mei 2002 18:45 schreef The_FrankO het volgende:
[..]
Zoiets ik denk dat andere mensen het beter kunnen uitleggen
ZFW is het lege gewicht van het vliegtuig+pax+cargo. Wat overblijft is beschikbaar voor fuell. Aan de hand van ZFW berekent een FMC of de bemanning hoeveel fuel er voor een bepaalde afstand moet worden meegenomen. ZFW + Fuelload mag niet MTOW (Max Take Off Weight) overschrijden.Op donderdag 23 mei 2002 18:35 schreef ND het volgende:
[..]
Jij met je OMG ook![]()
![]()
Kan iemand mij ff vertellen (in begrijpbare FS taal) wat men bedoelt met het "Zero Fuel Weight"?
Aaaaaahhh okey das duidelijk, maar wat is PAX?Op donderdag 23 mei 2002 18:48 schreef rdluca het volgende:
[..]
ZFW is het lege gewicht van het vliegtuig+pax+cargo. Wat overblijft is beschikbaar voor fuell. Aan de hand van ZFW berekent een FMC of de bemanning hoeveel fuel er voor een bepaalde afstand moet worden meegenomen. ZFW + Fuelload mag niet MTOW (Max Take Off Weight) overschrijden.
pax=passagiersOp donderdag 23 mei 2002 18:52 schreef ND het volgende:
[..]
Aaaaaahhh okey das duidelijk, maar wat is PAX?
Dan nog ff een ander vraagje : Wat vinden jullie handiger, dat alle SID's/STAR's (SID en STAR WEL apart) van een vliegveld op 1 kaart staat, ipv elke SID op een aparte kaart? Welke preferen jullie?
ZFW wordt in Lbs aangegeven in de DF. ZFW van de DreamFleet kan je met de Load Manager wijzigenOp donderdag 23 mei 2002 18:56 schreef ND het volgende:
Aaah okey ikke nu snap, in welke eenheid moet je de ZFW opgeven? (als ik deze antwoord heb, ff huiswerk maken, en dan weer aan de gang met FMC van de DF737)
Dan nog ff een ander vraagje : Wat vinden jullie handiger, dat alle SID's/STAR's (SID en STAR WEL apart) van een vliegveld op 1 kaart staat, ipv elke SID op een aparte kaart? Welke preferen jullie?
Maar als ik dit invoer geeft de FMC een "Invalid entry" Maar volgens mij mag ik maar 4 cijfers invullen (914,0
en als je 91,4 doet? ik zelf rond het altijd af naar boven voor een beetje extra marge. Ik zou zelf 92 invoerenOp donderdag 23 mei 2002 19:17 schreef ND het volgende:
Ik heb dus het volgende berekend dmv de load manager van de DF737
[afbeelding]
Maar als ik dit invoer geeft de FMC een "Invalid entry" Maar volgens mij mag ik maar 4 cijfers invullen (914,0)
Dan diet ie het wel, dan zou ik dus door 1000 moeten delen? (misschien moet staat de ZFW van de 737 wel in LBS x1000Op donderdag 23 mei 2002 19:20 schreef rdluca het volgende:
[..]
en als je 91,4 doet? ik zelf rond het altijd af naar boven voor een beetje extra marge. Ik zou zelf 92 invoeren
Lbs in de DF/PIC/PSS altijd in 1000-tallen.Op donderdag 23 mei 2002 19:25 schreef ND het volgende:
[..]
Dan diet ie het wel, dan zou ik dus door 1000 moeten delen? (misschien moet staat de ZFW van de 737 wel in LBS x1000) En dan het volgende probleemje, heveel Feul je meeneemt, moet toch ook in LBS? (daar kan ik maximaal 3 cijfers invoeren) Stel ik heb zoveel LBS : 3099 aan feul, ahum tsjah de FMC wil dat niet slikken
30.99 al geprobeerd, doet ie niet
Je hoeft niet in te voeren hoeveel fuell je aan boord hebt. De FMC berekent dat zelf. Je voert op de PERF INIT page alleen ZFW (L3) Reserves (L4) Cost Index (L5) en CRZ ALT (R1) in.
Voor Reserves neem ik 5, Cost Index wijzig ik niet omdat ik op de CRZ-page de Target Speed wijzig. De CRZ ALT is je FL waarop je gaat vliegen, Wordt je cruising altitude 33000 ft dan wordt dat voor de CRZ ALT op R1 330.
Aaaaaah bedankt voor de hulpvolle informatie nu kan ik weer verderOp donderdag 23 mei 2002 19:39 schreef rdluca het volgende:
[..]
Lbs in de DF/PIC/PSS altijd in 1000-tallen.
Je hoeft niet in te voeren hoeveel fuell je aan boord hebt. De FMC berekent dat zelf. Je voert op de PERF INIT page alleen ZFW (L3) Reserves (L4) Cost Index (L5) en CRZ ALT (R1) in.
Voor Reserves neem ik 5, Cost Index wijzig ik niet omdat ik op de CRZ-page de Target Speed wijzig. De CRZ ALT is je FL waarop je gaat vliegen, Wordt je cruising altitude 33000 ft dan wordt dat voor de CRZ ALT op R1 330.
Als je de PERF INIT-page hebt gehad ga je met R6 naar de TAKEOFF ref-page. Daar vul je op L1 de buitentemp in (die kan je aflezen boven de Oil Press gauges). De V-speeds rechts gaan dan branden en die bevestig je je door de corresponderend R-button in te drukken zodat ze weer uit zijn. Als je de route erin hebt staan en geen DISCO's in de route zitten (=route DISCOntinuity) ben je klaar voor LNAV en VNAV.Op donderdag 23 mei 2002 19:46 schreef ND het volgende:
[..]
Aaaaaah bedankt voor de hulpvolle informatie nu kan ik weer verderDan maar ff meteen (nog) een vraagje erachteraan
Moet je als je wilt dat de FMC ook de hoogte vliegt, nog andere dingen doen? Want als ik bij legs kijk, dan zie ik daar ook de hoogte staan
Is dit (met die cruize alt) genoeg, en hoef ik dan alleen VNAF aan te klikken met de AP?
De FL's die achter de waypoints staan zijn de hoogtes zoals de FMC ze berekent voor de route. Wanneer je een SID en/of een STAR hebt geselecteerd in je route dan zitten daar vaak vaste hoogtes die die onderdeel van de STAR/SID zijn. Een EHAM-SID eindigt bijvoorbeeld altijd op 6000ft.
F/D aan, en A/T aan en na take off kunnen dan LNAV, VNAV en dan APP A aan.
Als ik in de fmc van PSS bij F-plan op een waypoint klik, als ik dus van eham runway24 opstijg en dan via stars naar arnem vlieg en ik klik op arnem dan kan ik bij VIA/GO TO b.v UL603/BOMBI instellen en stelt hij zelf alle tussenliggen punten in zodat ik netjes de luchtroute blijf volgenen.
Bij DF en PIC krijg ik dit niet voor mekaar of werkt het dan anders??
[img][/img]
German AirportsOp donderdag 23 mei 2002 21:04 schreef The_FrankO het volgende:
Welk scenery heb jij voor innsbruck?
OW zit daar ook Oostenrijk bij? Ik heb sinds ik die heb geinstalleerd niet meer op innsbruck gekekenOp donderdag 23 mei 2002 21:05 schreef rdluca het volgende:
[..]
German Airports
Eerste is dat ik via Avsim planes heb gedowned voor mijn AI FP's. Die kwamen uit de afdeling FS2000-FS2002, dus zouden moeten werken in FS2K2.
Ik krijg echter de volgende error:
Wat is dit en wat is er aan te doen? De readme vertelt hier niet veel over behalve dat *.mdl's gewoon geïmporteerd kunnen worden door FS2K2.
Voorts heb ik een aardig uitgebreide AI FP voor EHAM (Eigenlijk voor alle vliegtuigen zo'n beetje die op en vanaf EHAM vliegen). Ik heb alleen problemen met de opvulling van de vliegtuigen. De paints zijn er gewoon (is te zien als ik kies om met dat vliegtuig te vliegen), alleen als ze, zoals op onderstaande screenshots te zien is, als AI rondvliegen en -rijden, krijg ik geen paint en zijn ze grijs:
Of je ziet stukken met paint en stukken zonder
Enig idee hoe dit op te lossen? Heeft het er soms mee te maken dat de AI te veel van mijn systeem vergt en niet de tijd heeft om de paints op te vullen (Athlon 850 Geforce1 DDR, 384Mb RAM)
Oh ja, werken de afcad files voor rnw 24 voor take-off en 01 voor landings ook als je geen Lago hebt en/of geen NL2000 scenery?
OMG!!!
ik heb niet voor nix die post geedit hoor
Anoniem: 38628
w00t dat ziet er vet uitOp donderdag 23 mei 2002 21:01 schreef rdluca het volgende:
Pff, eindelijk weer eens een vluchtje kunnen maken. LOWI-EHAM, de nieuwe 737-800 van AFG uitgeprobeerd
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[url="http://"][afbeelding][/url]
Bij de DF en PIC voer je de airways op de RTE page in. Heb je departure runway en SID gekozen dan ga je naar de RTE page (route). Daar vul je links de airway en rechts waypoint waar je de airway verlaat.Op donderdag 23 mei 2002 20:40 schreef Gilly het volgende:
Als we toch ff een rondje FMC doen, heb ik ook ff een vraagje.
Als ik in de fmc van PSS bij F-plan op een waypoint klik, als ik dus van eham runway24 opstijg en dan via stars naar arnem vlieg en ik klik op arnem dan kan ik bij VIA/GO TO b.v UL603/BOMBI instellen en stelt hij zelf alle tussenliggen punten in zodat ik netjes de luchtroute blijf volgenen.
Bij DF en PIC krijg ik dit niet voor mekaar of werkt het dan anders??
daarvoor kan je mdlrepair op AVSIM downloadenOp donderdag 23 mei 2002 21:07 schreef Tai-Pan het volgende:
Ik heb de laatste dagen last van een twee-tal probleempjes in FS.
Eerste is dat ik via Avsim planes heb gedowned voor mijn AI FP's. Die kwamen uit de afdeling FS2000-FS2002, dus zouden moeten werken in FS2K2.
Ik krijg echter de volgende error:
[afbeelding]
Wat is dit en wat is er aan te doen?
FF zonder dollen, Thanx for the help hellogoodbye, I appreciate it. Ik heb dus wat problemen. Naar wat ik begrijp uit de Manuals van de PSS, dat de airbus gewoon alles zelf doet. Autothrust, alles zelf berekenen enz... Maar moet je tijdens de landing gewoon de AP overriden en alles handmatig in je FCU gaan invoeren bij het intercepten van de ILS ofzo?
tampert, kriminalpolizei
Anoniem: 37797
respect aigh,Op donderdag 23 mei 2002 21:01 schreef rdluca het volgende:
Waar had je de vulkaan livery vandaan?
Die wolken in jou pics zijn erg mooi.
Hoe heb je dat gedaan?
Hoe voer je een hold in FMC in
iemand?
1 fs meteoOp donderdag 23 mei 2002 21:51 schreef dutchplanet het volgende:
[..]
respect aigh,
Hoe heb je dat gedaan?
iemand?
2 op hold knopje drukken
Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop
;zie mijn reactie van 13:40 http://digilander.iol.it/aliditalia/Eruzione-Etna.zip
Hoe heb je dat gedaan?
;dat is Real Cumulus Pack 1 http://fsw.simflight.com/FSWFs2k2Clouds.html
;DF en PIC naar HOLD en dan waypoint selecteren, dan belandt je op de HOLD page en kan je verder alles van de hold regelen.
wicked,Op donderdag 23 mei 2002 21:58 schreef rdluca het volgende:
;zie mijn reactie van 13:40 http://digilander.iol.it/aliditalia/Eruzione-Etna.zip
Ik zit nu op een pI 133 dus wil allemaal niet zo snel vandaar dat ik er overheen las.
Ik gaat het morgen gelijk proberen en checken, aigh.
Da groeten
wicked wicked, volgens mij zijn die wolken van FSW en niet van fsmeteoOp donderdag 23 mei 2002 22:08 schreef dutchplanet het volgende:
[..]
wicked,
Ik zit nu op een pI 133 dus wil allemaal niet zo snel vandaar dat ik er overheen las.
Ik gaat het morgen gelijk proberen en checken, aigh.
Da groeten
Respect
tampert, kriminalpolizei
wolkjes zijn van FSW http://fsw.simflight.com/FSWFs2k2Clouds.htmlOp donderdag 23 mei 2002 22:10 schreef Evilernie het volgende:
[..]
wicked wicked, volgens mij zijn die wolken van FSW en niet van fsmeteo
Respect
maar de verschillende lagen komen van FsMeteo
Nou mijn screenshots, (niet zo mooi als die van rdluca
Check dit plaatje, klopt dit wel, ik bedoel er staat verderestgeen hoogtes (alleen bij VALKO stond 10000, maar hij wil niet op 12000?
Hij wilde de hoogte niet vasthouden

tampert, kriminalpolizei
Had je de ALT op de MCP wel op 12000 gezet. De ALT overruled de FMC dus als je FL120 in de FMC hebt staan maar je ALT nog op 10000 staat zal de A/P niet verder dan 10000ft gaan. Op die manier gaat VNAV uit en kan die dus ook de daling niet inzetten.Op donderdag 23 mei 2002 22:15 schreef ND het volgende:
Hij wilde de hoogte niet vasthoudenIk had bij CRZ ALT 120 opgegeven, maar hij bleef maar bij FL100 vliegen
![]()
En hij moet toch ook vanzelf zijn daalvucht inzetten? Right? (correct me if i am wrong
) Nou dat deed hij dus ook niet, hij bleef vrolijk op FL100 vliegen
![]()
(zie ook et plaatje)
Voor de daling, ongeveer 10nm voor t/d (top of descend) als je bijvoorbeeld op FL330 vliegt en je ALT dus ook op 33000 staat, moet je de ALT wijzigen naar de hoogte waar je naartoe wil dalen anders gaat VNAV niet dalen. De FMC geeft dan ook de melding RESET ALTITUDE.
Nee, ik heb geen LAGO
Oke bedankt, heb ook ff de PIC FMC manual utgeprint. Ga ik me er ff echt in verdiepen.Op donderdag 23 mei 2002 21:13 schreef rdluca het volgende:
[..]
Bij de DF en PIC voer je de airways op de RTE page in. Heb je departure runway en SID gekozen dan ga je naar de RTE page (route). Daar vul je links de airway en rechts waypoint waar je de airway verlaat.
[afbeelding]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
aaaaaaaaaaaaaaaaaah dus eigenlijk bestuurt de FMC de ALTitude helemaal niet?Op donderdag 23 mei 2002 22:29 schreef rdluca het volgende:
[..]
Had je de ALT op de MCP wel op 12000 gezet. De ALT overruled de FMC dus als je FL120 in de FMC hebt staan maar je ALT nog op 10000 staat zal de A/P niet verder dan 10000ft gaan. Op die manier gaat VNAV uit en kan die dus ook de daling niet inzetten.
Voor de daling, ongeveer 10nm voor t/d (top of descend) als je bijvoorbeeld op FL330 vliegt en je ALT dus ook op 33000 staat, moet je de ALT wijzigen naar de hoogte waar je naartoe wil dalen anders gaat VNAV niet dalen. De FMC geeft dan ook de melding RESET ALTITUDE.
Top of descend, euhm, wat is dat? (is dat net zoiets als die ene regel, 4x de verticale afstand dat je wilt dalen is de afstand dat je vanf het gerichte punt de daling moet inzetten? ofsowiets)
De FMC bestuurt de altitude wel, alleen de MCP overruled de FMC. Bij de climb stijgt hij dus niet verder dan op de MCP aangegeven en bij de descent daalt hij niet verder dan op de MCP aangegeven! ToD (Top Of Descent) is het punt waarop de descent (daling) wordt ingezet.Op donderdag 23 mei 2002 23:02 schreef ND het volgende:
[..]
aaaaaaaaaaaaaaaaaah dus eigenlijk bestuurt de FMC de ALTitude helemaal niet?aangezien je zelf ook nog de alt op je MCP moet wijzigen.....
Top of descend, euhm, wat is dat? (is dat net zoiets als die ene regel, 4x de verticale afstand dat je wilt dalen is de afstand dat je vanf het gerichte punt de daling moet inzetten? ofsowiets)
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ik begrijp dus dat mijn pic's niet mooi zijnOp donderdag 23 mei 2002 22:15 schreef ND het volgende:
rdluca, teeeeeering, dat noem ik nou eens mooie screenshots, echt waar, ze zien er heeel mooi uit.
Ik heb gelezen op Planet Izzy, van een co-piloot op een Transavia B737, dat ze de daling meestal inzetten op een afstand tussen de 140nm en 200nm van de uiteindelijke bestemming, dit licht uiteraard ook aan je FL.Op donderdag 23 mei 2002 23:02 schreef ND het volgende:
[..]
is dat net zoiets als die ene regel, 4x de verticale afstand dat je wilt dalen is de afstand dat je vanf het gerichte punt de daling moet inzetten? ofsowiets
(niet uit medelijden maar omdat ik was vergeten te reageren)Op donderdag 23 mei 2002 13:12 schreef The_FrankO het volgende:
Harde daling
[afbeelding]
[afbeelding]
Wow dat is wat je noemt dalen zeg! Een redelijk fors glide path zeg maar
Verders vind ik je pics welzekers mooi, en de scenery de moeite waard. Waar ben je op MSN te vinden? Try Delphi321@hotmail.com
Ik zie net dat de FS2002 MDL SDK uit is.. voer voor de techno's onder ons
En weet iemand ook af dat in FS2002 veel verschil zal uit maken tegen over een Radeon 72 (64mbram)
Want als alles mee zit ben ik morgen een gelukkig mens en in het bezit van een Radeon 8500 le .. ( ram weet ik nog niet ) scheeld maar 12 euro.
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
JAOp vrijdag 24 mei 2002 00:11 schreef Blackhole het volgende:
IK heb een vraagje heeft iemand hier ervaring met de Radeon 8500 le (64 of 128 MBram } met FS 2002
En weet iemand ook af dat in FS2002 veel verschil zal uit maken tegen over een Radeon 72 (64mbram)
Want als alles mee zit ben ik morgen een gelukkig mens en in het bezit van een Radeon 8500 le .. ( ram weet ik nog niet ) scheeld maar 12 euro.
Hey dude, welke plane is dat en waar kan ik die downloaden?Op dinsdag 21 mei 2002 19:12 schreef Gilly het volgende:
Wat gisteren met de PIC niet lukte. Ben benieuwd hoe mijn "vriendje" PSS A320 het er van afbrengt.
ello.nl/~g.ensink/fs2/fsscr024.jpg][afbeelding][/url]
Alsof we voor elkaar gemaakt zijn
Ziet er kewl uit!!!
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Hey dat zei ik nietOp donderdag 23 mei 2002 23:11 schreef The_FrankO het volgende:
[..]
Ik begrijp dus dat mijn pic's niet mooi zijnomdat ook niemand reageert
Dat is payware en kost dus euro'sOp vrijdag 24 mei 2002 07:16 schreef Microkid het volgende:
[..]
Hey dude, welke plane is dat en waar kan ik die downloaden?
Ziet er kewl uit!!!
www.phoenix-simulation.co.uk
tampert, kriminalpolizei
Ik sim op op 2e level intermediate heet het volgens mij, en heb nar een vlucht al 12000 v$ verdiend.
Alleen helaas kost een Check na 8 vlieguren al 12000 V$
In het weekend ga ik eens fleets aanmaken, KLM, Cathay, BA enz.. enz... en dan ga ik eens goed kennismaken met FsM
DAt wordt weer eens smullen ..
Hopelijk kan ik dan FS 2002 ook een beetje vol open gaan "spelen" ... Simmen bedoel ik ...
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
De KLM is deze week de koffers van de Nicaraguaanse president Enrique Bolaos en zijn legerchef Javier Carron kwijtgeraakt. Dat gebeurde tijdens de reis van Spanje naar Taiwan. De president liet een kleermaker binnen twaalf uur een maatpak maken. De legerchef kon niet aan vervangende kleding komen, in zijn verloren koffer zat een galapak met insignes en eretekens. (ANP)
Oeps das niet zo mooi van de zwaan.
Anoniem: 16235
Nee,hoor. Met de Airbus kan je zelfs PERFECT autlanden op de AP. Ik begin de landing in managed mode. Ik laat alles regelen door de AP: ik kom dus niet meer aan de knoppen op de FCU die de snelheid, hdg en en alt regelen.Op donderdag 23 mei 2002 21:40 schreef Evilernie het volgende:
Respect, Da Evil is back,
FF zonder dollen, Thanx for the help hellogoodbye, I appreciate it. Ik heb dus wat problemen. Naar wat ik begrijp uit de Manuals van de PSS, dat de airbus gewoon alles zelf doet. Autothrust, alles zelf berekenen enz... Maar moet je tijdens de landing gewoon de AP overriden en alles handmatig in je FCU gaan invoeren bij het intercepten van de ILS ofzo?
Na het punt D, dat je ziet op de ND (het rode rondje met de letter D erin, het punt waarop automatisch de Approach mode wordt ingesteld), begint eigenlijk de landing. Je kunt ook handmatig de APPR PHASE starten via de MCDU.
Zodra de speed 210 is ga in naar Flaps 1. Je ziet op de speed tape een oranje = teken (dat zeg maar van beneden af naar boven meegaat): dat geeft aan waneer je de volgende flap zetting kunt instellen. Bij elke volgende flapsetting zal de Airbus automatisch de snelheid weer verlagen, tot aan de juiste landingssnelheid toe (als je de MCDU tenminste goed hebt ingevuld).
Vervolgens druk ik op LOC (AP 1 en A/THR gewoon aanlaten). Op de FMA (bovenin de PFD) zie je LOC verschijnen in het blauw, op de tweede regel van het derde 'vakje' (waar alle lateral modes staan). Dat betekent dat 'ie -ge-armed' is.
Op een bepaald moment verschijnt LOC* op de eerste regel. Dat betekent dat 'ie bezig is te locken.
Zodra het * verdwijnt en er gewoon LOC in 't groen staat is de Localizer geintercept.
Op dat moment druk ik meteen op APPR. (Sinds de laatste patch hoef je daar zoals het hoort maar één keer op te drukken).
Nu verschijnt er G/S op de tweede regel van het tweede vlakje (waar alle vertical modes staan). Na een poosje zal G/S* verschijnen op de eerste regel. Dan is hij dus bezig met het intercepten van de Glideslop. Als er G/S in het groen staat, is dat ook gebeurt.
Vervolgens druk ik de AP 2 ook in. Dat is nodig om te kunnen autolanden. Op de FMA zie je CAT 3 DUAL en AP1 + AP 2 verschijnen in de twee rechter vlakjes.
Daarna doe ik gear down. De flaps staan langzamerhand op full. Wanneer je de flaps instelt en gear down doet, tja, dat hangt een beetje af van wanneer je de landing inzet en zo. Ik doe het nogal op gevoel, een beetje verspreid.
Da's alles. Zodra je de co-pilot zo'n 20 ft boven de grond RETARD hoort roepen, druk je een keer op - om de thrust levers van CL naar idle te zetten (anders remt 'ie niet...)
O ja, van tevoren moet je natuurlijk wel de spoilers armen, autobrake aanzetten en zo.
Nou, ik ben benieuwd of je hier wat aan hebt... of bedoelde je wat anders...?
hier de pics:

Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR
Anoniem: 16235
Het gaat trouwens weer goed hier: veel pics, goede vragen, goede antwoorden en een prettig sfeertje! Het is weer als vanouds!
Het slotje van IceStorm heeft echt gewerkt!
Wat trouwens wel grappig is (nou ja, grappig): ik heb al zo'n vier, vijf weken niet gevlogen...
FS blijft gewoon schitterend en al helemaal met de PSS Airbus! Maar ik heb onderhand Nascar 2002 en THPS 3 gekocht en die (vooral de laatste) vreten al m'n tijd...
in ieder geval: ik voel me hier, zelfs zonder te vliegen, helemaal thuis (helemaal na het slotje). Maar na mijn korte Airbus-landings tutorial hier vlak boven (totally from the memory: hopelijk heb ik me nergens vergist
tuurlijkOp vrijdag 24 mei 2002 11:15 schreef Delphi32 het volgende:
* Delphi32 ziet met veel plezier dat ook de 'oudere' forummers nog meedoen
Enter jealousy mode hereOp vrijdag 24 mei 2002 11:21 schreef jos_zwa het volgende:
nu heb ik ff vrij dus meteen maar weer even gevlogen.
Ik zit hier een beetje op mn werk te testen, procdes duurt tussen 5 minuten en 2 uur... en ik moet nog 200 tests
Eén troost: vanavond zit ik zeker weer te vliegen; want als het weer meezit dan vlieg ik morgen IRL
Relaxed! Als ik thuis ben wil ik ff je msnOp vrijdag 24 mei 2002 11:07 schreef hellogoodbye een zeer nuttig verhaal:
tampert, kriminalpolizei
mooie shots! meOp vrijdag 24 mei 2002 11:09 schreef jos_zwa het volgende:
Ook maar weer eens gaan vliegen: dit keer met de martinair PIC 767 van lowi (innsbruck) naar eham (schiphol)
hier de pics:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Alleen de landing was

Hier dan de 19 pics. Het spijt me dat ze NIET op VOLGORDE staan, een beetje puzzelen dus.
En gelijk maar weer een vraagje erachter aan, hij was al gesteld in deel 18 door Jos_Zwa maar geen antwoord... Weet iemand of je een filmpje gemaakt in FS ook te bewerken is zodat je hem kan openen in bijvoorbeeld real one, mediaplayer o.i.d. En dan kan je er een leuke muziekje achter zetten stukjes weglaten en een heel cool spotje maken.
Ik heb gisterenochtend dan eindelijk m'n eerste vliegles gehad
Cool!Op vrijdag 24 mei 2002 16:47 schreef bennierex het volgende:
Zow, tijdje ff nix gepost vanwege tijdgebrek
Ik heb gisterenochtend dan eindelijk m'n eerste vliegles gehadAangezien ik niet weet of iedereen het op prijs stelt dat ik een aantal pics hier post (het zijn immers geen FS screenies), zijn voor de geïnteresseerden hier een aantal footootjes te bezichtigen.
Waar heb je dat gedaan, welke school?
Ja, kan wel door twee machines te nemen en met tv-in en de andere met tv-out.Op vrijdag 24 mei 2002 16:36 schreef Uncle-Sam het volgende:
Ik heb weer eens gevlogen naast het lessen (foei!). De vlucht was van EHRD naar EHAM in een Cessna 172, oh, dan is het niet zo erg...
Alleen de landing wasdoor een ^&$#)@&@# framerate, toch maar eens een nieuwe processor, geheugen, moederboerd, videokaart, harde schijf, monitor...
Hier dan de 19 pics. Het spijt me dat ze NIET op VOLGORDE staan, een beetje puzzelen dus.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En gelijk maar weer een vraagje erachter aan, hij was al gesteld in deel 18 door Jos_Zwa maar geen antwoord... Weet iemand of je een filmpje gemaakt in FS ook te bewerken is zodat je hem kan openen in bijvoorbeeld real one, mediaplayer o.i.d. En dan kan je er een leuke muziekje achter zetten stukjes weglaten en een heel cool spotje maken.
Op vrijdag 24 mei 2002 16:47 schreef bennierex het volgende:
Zow, tijdje ff nix gepost vanwege tijdgebrek
Ik heb gisterenochtend dan eindelijk m'n eerste vliegles gehadAangezien ik niet weet of iedereen het op prijs stelt dat ik een aantal pics hier post (het zijn immers geen FS screenies), zijn voor de geïnteresseerden hier een aantal footootjes te bezichtigen.
tampert, kriminalpolizei
Dat was bij Vliegclub Rotterdam op EHRD. De pleen waarin ik vloog was trouwens een (aerobatics-gecertificeerdeOp vrijdag 24 mei 2002 16:52 schreef Uncle-Sam het volgende:
[..]
Cool!
Waar heb je dat gedaan, welke school?
Ik begrijp nu dat de MCP de FMC overruled, en je moet dus 10nm voor top of descent je ALT op de MCP veranderen? Maar begint hij dan niet meteen te dalen wanneer je die lager zet? (aangezien de MCP de FMC overruled) En hoe kan ik mijn top of descent bepalen?
En nog iets, ik zie dat jij je DF737 panel hebt "overgeplaatst" naar die Transavia, wat moet je dan allemaal doen? (ik bedoel, is gewoon de /panel map kopieren genoeg?
Als MCP Main Cocpit Panel (in ieder geval dat boven je hoogtemeter en zo, waar je snelheid invoert en zo)oid betekent is dit het misschien: als je op die MCP de ALT lager zet maar gewoon niet aan zet, dus dat knopje uitdrukt, dan staat hij wel op die ALT maar niet aan, dus dan heeft de AP die niet 'in zijn bestand' staan, dus je blijft gewoon rechtuit vliegen, en dan kan je dus de FMC instellen.Op vrijdag 24 mei 2002 17:43 schreef ND het volgende:
Rdluca :
Ik begrijp nu dat de MCP de FMC overruled, en je moet dus 10nm voor top of descent je ALT op de MCP veranderen? Maar begint hij dan niet meteen te dalen wanneer je die lager zet? (aangezien de MCP de FMC overruled) En hoe kan ik mijn top of descent bepalen?
En nog iets, ik zie dat jij je DF737 panel hebt "overgeplaatst" naar die Transavia, wat moet je dan allemaal doen? (ik bedoel, is gewoon de /panel map kopieren genoeg?)
Maar misschien is dit dus totale waanzin, maar ik dacht, laat ik ook eens meedenken.
Takeoff

Redelijk bewolkt daar verderop

Tijd om naar het zuiden te draaien voor de approach

Figueras, met kasteeltje

Gerona

Middle marker

Kom maar op met die bus, de mensen worden ongeduldig

Progress:

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha
Het waait lekker hard nu...
Op de MCP (Mode Control Panel) bepaal je in welke mode je vliegt dat kan dus ALT/SPD zijn of VNAV.Op vrijdag 24 mei 2002 17:43 schreef ND het volgende:
Rdluca :
En nog iets, ik zie dat jij je DF737 panel hebt "overgeplaatst" naar die Transavia, wat moet je dan allemaal doen? (ik bedoel, is gewoon de /panel map kopieren genoeg?)
Vlieg je op ALT/SPD mode, dan zal bij het wijzigen van de ALT je plane dit direct volgen. Wanneer je op VNAV vliegt heeft de FMC de controle en zal die de route en hoogtes volgen zoals die door de FMC is berekend. In dat geval zal die zelf van hoogte wisselen mits de ALT-waarde dat toestaat.
Als je in de FMC een cruiselevel van 330 hebt ingesteld zal de FMC op VNAV naar die hoogte proberen te klimmen. Wanneer je ALT op 30000ft staat zal VNAV bij het bereiken van Fl300 niet verder kunnen klimmen aangezien de ALT dat niet toestaat en zal de A/P van VNAV afgaan en overgaan op ALT/SPD mode.
Bij de daling hetzelfde. Top of descend (t/d) wordt door de FMC op de EHSI (scherm onder de horizon) in het groen weergegeven op je route. Dat is het punt volgens de FMC waar de daling moet beginnen. Als je dan op VNAV vliegt op FL330 en de ALT dus ook op 33000 staat zal VNAV willen gaan dalen maar wordt die door de ALT overruled en dus op FL330 blijven en van VNAVmode afgaan.
Wil je de FMC op VNAV zijn ding laten doen, moet je dus wel de FMC toestaan naar een lagere FL te dalen, dat doe je dan door de ALT.
Oftwel:
bij stijgen op VNAV bepaalt de ALT maximale hoogte en bij de daling op VNAV bepaalt de ALT de minimale hoogte. De ALT bepaald dus de range waarbinnen je de FMC op VNAV toestaat zijn werk te doen.
Ik gebruik het DF panel door gewoon de panel dir naar die van de AFG te copien.
Anoniem: 43578
Ik ben zelf ook bezig met de dreamfleet, dus het is ook voor mij weer duidelijk. Maar nu ben ik bezig met de quick start manual, maar een ding is me niet helemaal duidelijk. Wat is nou de EADI en wat is de EFIS. Volgens jou verhaal is de EADI scherpie onder de horizon, zal vast wel zo zijn, maar ik heb volgens mij gelezen dat de EADI de horizon is en de EFIS dat schermpie onder de horizon. Heb ik heb nou verkeerd begrepen?Op vrijdag 24 mei 2002 19:25 schreef rdluca het volgende:
[..]
Op de MCP (Mode Control Panel) bepaal je in welke mode je vliegt dat kan dus ALT/SPD zijn of VNAV.
Vlieg je op ALT/SPD mode, dan zal bij het wijzigen van de ALT je plane dit direct volgen. Wanneer je op VNAV vliegt heeft de FMC de controle en zal die de route en hoogtes volgen zoals die door de FMC is berekend. In dat geval zal die zelf van hoogte wisselen mits de ALT-waarde dat toestaat.
Als je in de FMC een cruiselevel van 330 hebt ingesteld zal de FMC op VNAV naar die hoogte proberen te klimmen. Wanneer je ALT op 30000ft staat zal VNAV bij het bereiken van Fl300 niet verder kunnen klimmen aangezien de ALT dat niet toestaat en zal de A/P van VNAV afgaan en overgaan op ALT/SPD mode.
Bij de daling hetzelfde. Top of descend (t/d) wordt door de FMC op de EADI (scherm onder de horizon) in het groen weergegeven op je route. Dat is het punt volgens de FMC waar de daling moet beginnen. Als je dan op VNAV vliegt op FL330 en de ALT dus ook op 33000 staat zal VNAV willen gaan dalen maar wordt die door de ALT overruled en dus op FL330 blijven en van VNAVmode afgaan.
Wil je de FMC op VNAV zijn ding laten doen, moet je dus wel de FMC toestaan naar een lagere FL te dalen, dat doe je dan door de ALT.
Oftwel:
bij stijgen op VNAV bepaalt de ALT maximale hoogte en bij de daling op VNAV bepaalt de ALT de minimale hoogte. De ALT bepaald dus de range waarbinnen je de FMC op VNAV toestaat zijn werk te doen.
Ik gebruik het DF panel door gewoon de panel dir naar die van de AFG te copien.
after take off kan je op de CLB-page lezen
L1 CRZ ALT dus 310
R2 de afstand tot t/c (top of climb), het punt waarop je de in de FMC ingestelde CRZ ALT van FL310 zal bereiken, in dit geval dus nog 31,1nm voordat we op 31000ft zitten.
T/C wordt op de EHSI op je route in het groen weergegeven, iets na DIDAM dus.
eenmaal op CRZ ALt kan je op de CRZ-page de info voor de CRZ fase zien.
FL310 (L1) tot top of descend (R2). Volgens de FMC bereiken we dus over 31nm ons punt waar we met de daling moeten beginnen willen we op VNAV-mode blijven. T/D wordt op de EHSI op de route in het groen met T/D weergegeven. In dit geval na LEGNI.
Als je t/d nadert zal de FMC kijken of de MCP goed staat om op VNAV te gaan dalen. Wanneer je ALT nog op 31000 staat zal de FMC bemerken dat de MCP niet toestaat dat onder de 31000ft gaat. De FMC zal je dan waarschuwen met RESET MCP ALTITUDE; ik wil gaan dalen maar de ALT op de MCP staat dat niet toe, als je de ALT niet wijzigt zal de FMC van VNAV afgaan en verder vliegen op ALT/SPD.
Als je de FMC toestaat om tot een bepaalde hoogte te dalen door de ALT te wijzigen zal de FMC op VNAV gaan dalen.
In mijn geval heb ik op de LEGS page bij waypoint MTR 250/8000 ingevoerd. Op de DES page kan je vervolgens alle info voor de daling zien. In dit geval nog 68,4nm voordat we MTR op 250/8000 passeren.
Heb je niets achter een waypoint ingevoerd dan zal de FMC de daling aanhouden die hij zelf heeft berekend.
Op vrijdag 24 mei 2002 20:10 schreef J-063 het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook bezig met de dreamfleet, dus het is ook voor mij weer duidelijk. Maar nu ben ik bezig met de quick start manual, maar een ding is me niet helemaal duidelijk. Wat is nou de EADI en wat is de EFIS. Volgens jou verhaal is de EADI scherpie onder de horizon, zal vast wel zo zijn, maar ik heb volgens mij gelezen dat de EADI de horizon is en de EFIS dat schermpie onder de horizon. Heb ik heb nou verkeerd begrepen?

nee hoor, ik maak gewoon een fout. je hebt helemaal gelijk, de EADI is de kunstmatige horizon en de EHSI is het scherm eronder waarop de route en navdata wordt weergegeven.
Sorry voor de verwarring maar de pics zullen wel duidelijker zijn dan mijn gebrabbel.
Anoniem: 43578
De pics zijn idd duidelijk!! Bedankt daarvoor, ik heb eigenllijk de fmc nog helemaal niet bestudeert, maar die plaatjes maken het echt duidelijk. Ik had nog wel 2 vragen, maar dat zal vast komen omdat ik die fmc niet ken.Op vrijdag 24 mei 2002 20:22 schreef rdluca het volgende:
[..]
nee hoor, ik maak gewoon een fout. je hebt helemaal gelijk, de EADI is de kunstmatige horizon en de EHSI is het scherm eronder waarop de route en navdata wordt weergegeven.
Sorry voor de verwarring maar de pics zullen wel duidelijker zijn dan mijn gebrabbel.
250/8000, wat wil dat zeggen? 8000ft,maar wat betekent die 250 dan? Ook ALT/SPD weet ik niet wat dat betekent, is dat gewoon de altitude die je ingesteld heb bij de MCP?
wat je zegt is niet helemaal fout unmcle sam, op zoon soort manier werkt het namenlijk wel in de airbus.Op vrijdag 24 mei 2002 17:52 schreef Uncle-Sam het volgende:
[..]
Als MCP Main Cocpit Panel (in ieder geval dat boven je hoogtemeter en zo, waar je snelheid invoert en zo)oid betekent is dit het misschien: als je op die MCP de ALT lager zet maar gewoon niet aan zet, dus dat knopje uitdrukt, dan staat hij wel op die ALT maar niet aan, dus dan heeft de AP die niet 'in zijn bestand' staan, dus je blijft gewoon rechtuit vliegen, en dan kan je dus de FMC instellen.
Maar misschien is dit dus totale waanzin, maar ik dacht, laat ik ook eens meedenken.
ik zie trouwens dat je het echt aan het leren bent!!
keep up the good work, enne moet je niet eens in een groter pleen gaan vliegen?
Voor de mensen die het kunnen ontvangen...Enjoy
Ben nog bezig met de lessen, zit nu bij de Landings van student pilot, maar ik lees uiteraard ook de Ground School, dus kost soms wat tijd, alleen vlieg ik soms stiekem in 757 van American AirlinesOp vrijdag 24 mei 2002 21:01 schreef nealzie het volgende:
[..]
moet je niet eens in een groter pleen gaan vliegen?
Heb advies nodig... Want ik snap het nog niet helemaal nu ben ik van LEMD naar EHAM aan het vliegen hem minstens al 15x Incorrect Flight Level..
Vlieg gewoon op Fl 300 en Altimeter op 2992
Wie helpt
Dat is een bug die ook met de 2e patch nog niet is verholpen. Ze zijn er achter wat de fout nu is en zal in de volgende patch verholpen worden.Op vrijdag 24 mei 2002 21:42 schreef Karlok[JY-616] het volgende:
Wie heeft er hier nou allemaal FsMaintenance....
Heb advies nodig... Want ik snap het nog niet helemaal nu ben ik van LEMD naar EHAM aan het vliegen hem minstens al 15x Incorrect Flight Level..
Vlieg gewoon op Fl 300 en Altimeter op 2992
Wie helpt
*zucht*Op vrijdag 24 mei 2002 21:45 schreef rdluca het volgende:
[..]
Dat is een bug die ook met de 2e patch nog niet is verholpen. Ze zijn er achter wat de fout nu is en zal in de volgende patch verholpen worden.
Het vreemde is dat ik op de heen weg dus EHAM-LEMD ook op de zelfde hoogte vloog, zelfde altimeter, zelfde snelheid en nul keer inc. fl. lvl. kreeg
Inflight to EHAM
MTR at 250/8000 betekent dat je waypoint MTR met een speed van 250knots op 8000ft wil passeren.Op vrijdag 24 mei 2002 20:44 schreef J-063 het volgende:
[..]
De pics zijn idd duidelijk!! Bedankt daarvoor, ik heb eigenllijk de fmc nog helemaal niet bestudeert, maar die plaatjes maken het echt duidelijk. Ik had nog wel 2 vragen, maar dat zal vast komen omdat ik die fmc niet ken.
250/8000, wat wil dat zeggen? 8000ft,maar wat betekent die 250 dan? Ook ALT/SPD weet ik niet wat dat betekent, is dat gewoon de altitude die je ingesteld heb bij de MCP?
ALT/SPD betekent dat je op ALTitude en SPeeD mode vliegt. Je bepaalt zelf de hoogte en snelheid via de MCP. Wanneer je op VNAV vliegt bepaalt de FMC de hoogte en snelheid aan de hand van de waypoint, afstand en de target speeds zoals die in de FMC zijn ingevoerd. Standaard staat de target speed voor CRZ (cruise) op 0.745 Mach voor een 737-400. Aangezien de 737-700/800 motoren hebben met wat meer vermogen is de cruising speed 0.785 Mach. Zelf voer ik voor de target speeds op de CRZ page .800 Mach in.
Wanneer je dat op de CRZ page wil invoeren moet je /.800 invoeren op L2.
btw, klopt het dat de route van EGLL naar EHAM een omweg is, vergeleken met EHAM to EGLL? Want als je EHAM vantui het westen wilt naderen, dan kan je alleen toch via REFDA en BLUFFA STAR's naar EHAM komen?
Uncle Sam : niet TEveel in die Cesna vliegen, die Cesna is alleen bedoelt voor de basics, vooral als je het aanvliegen van landingen en via instrumenten wilt navigeren is die Cesna handig, omdat deze "makkelijker" corrigeert dan een grote logge jetliner
Doet het het dan ook als je dit hebt gedaan?
Dat is namelijk wel heel erg makkelijk.
Krijg een melding over unable to establish connection to the server. server may be too busy to handle your request...iets van dien aard.
Hebben anderen dit ook al gemerkt?
Dit topic is gesloten.