Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.
Verwijderd
Matrox daarintegen blijft gewoon altijd het volle pond vragen, en ik denk dat ze zich daarmee goed zichzelf op de vingers slaan. Tegen de tijd dat er een nog snellere kaart uitkomt dan de Parhelia, laat Matrox de prijzen niet dalen.
Gevolg is dus dat de consument voor een goedkopere kaart gaat, met de beste snelheid, en tegen die tijd zullen de Nvidia en Ati kaarten het op 2d gebied voor het oog met de Matrox kunnen meten.
Ja tuurlijk, het mainboard geheugen van een laptop kan AGP x4 niet eens volledig benutten qua bandbreedte, laat staan AGP x8... sterker nog, mainboard geheugen vertraagd de boel alleen maar.Op vrijdag 07 juni 2002 12:00 schreef CaineTanathos het volgende:
agp 8x zal voor revolutionair zijn voor laptops (de iets goedkopere) of onboard videokaart waar de videokaart het geheugen van op het moederbord gebruikt
mijn volgorde als ik iets koopOp vrijdag 07 juni 2002 14:44 schreef warp het volgende:
[..]
Ach, er komt wel meer bij kijken dan alleen maar raw speed.
Althans bij mij iig wel
- kwaliteit kaart
- beeldkwaliteit 2D
- beeldwkaliteit 3D
- handige extra's (tv-out enzo)
- @#$@#$ extra's die ik niet zal gebruiken
- prijs binnen budget
- snelheid
daarom heb ik nu ook nog maar geen G400 max
omdat dat ding nog deed wat ik er mee wil...
nu begint het ondertussen gewoon lastig te worden om ermee te werken, dus ga ik of voor nieuwe matrox of nieuw Ati (R300).
Mooie vergelijkingstabel, alleen staat er bij de r300 0.15µ proces en full dx9.0, 2dingen die niet samen gaan, de p10 is ook dx8.1, dus ik zou zeggen dx9.0 is technisch nog niet te verwezelijken, of men moet 2chips gebruiken ipv 1. Hopelijk krijgen we volgende week nu de board anouncements, w88 doen we al lang genoeg imo
Er staat 4textures per pass, dat zou 16 moeten zijn want P heeft 4texture units(pipelines) die elk 4 textures per keer kunnen verwerken dus 4*4=16 textures per pass, en geen 4.
Wel handig om ff erbij te vermelden dat (tenminste bij mijn weten) die demo ALLEEN voor resellers bedoeld is, en dat je je via AVNet moet aanmelden...Op vrijdag 07 juni 2002 10:57 schreef corpseflayer een heel verhaal over Demo van Matrox
Tenminste, daar kreeg ik het mailtje van. Of je er particulier ook naartoe kan.. denk het niet eik
kan je de inhoud van dat mailtje hier posten?Wel handig om ff erbij te vermelden dat (tenminste bij mijn weten) die demo ALLEEN voor resellers bedoeld is, en dat je je via AVNet moet aanmelden...
Tenminste, daar kreeg ik het mailtje van. Of je er particulier ook naartoe kan.. denk het niet eik
Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
Op zondag 09 juni 2002 14:56 schreef Spice het volgende:
[..]
kan je de inhoud van dat mailtje hier posten?
Van: Avnet Applied Computing <acmd.database.nl@avnet.com>
Aan: [censored]
Datum: 06/07/02 16:24:59
Onderwerp: UITNODIGING VOOR AVNET / MATROX "PARHELIA" OPEN DAG!
--------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer ....,
Avnet Applied Computing en Matrox Graphics UK nodigen u bij deze van harte uit
voor de "MATROX PARHELIA" introductie welke zal worden gehouden in
Het Hilton Royal Parc Soestduinen
Van Weerden Poelmanweg 4-6
NL-3768 MN Soestduinen (bij Utrecht)
op donderdag 20 juni 2002, van 10.00 - 18.00 uur.
Product demonstraties en presentaties zullen door de dag heen met regelmatige
intervallen worden gehouden.
Kom langs en ervaar de Surround Gaming en praat met Avnet en Matrox medewerkers
(technisch en commercieel) en overtuig uzelf van de nieuwe features, zoals:
* Triplehead RGB, Dual DVI and TV out
* High Performance 2D, 3D and video
* 10 bit Gigacolour
* Hardware Displacement Mapping
* Surround Gaming
Wat de bladen zeggen over de Matrox PARHELIA :
http://www.tweakers.net/nieuws/21809?highlight=matrox
http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=279
Alle deelnemers zullen meedoen aan een PRIJSVRAAG met prachtige prijzen, inclusief
een PARHELIA 512 graphische kaart en een Abit moederbord.
Vriendelijk verzoek om via deze e-mail uw deelname te bevestigen. Wij zullen
uw deelname plus routebeschrijving dan voor eind volgende week (14 juni) bevestigen.
Wij zien u graag op donderdag 20 juni aanstaande!
Met vriendelijke groet,
Avnet Applied Computing BV
Niels Vrijken
Product Manager Benelux Graphic Solutions
Tel. +31-40-2659-330
Fax. +31-40-2659-365
e-mail niels.vrijken@avnet.com
Avnet website http://www.aac.avnet.com/nl
EIZO website http://www.eizo.nl
This E-mail message and any files transmitted with this E-mail message, is intended
only for the use of the person or entity to which it is addressed. This E-mail
message may contain confidential and/or privileged material. Any review,
retransmission, dissemination or other use of, or taking any action in reliance
upon, this information by persons or entities other than the intended recipient
is strictly PROHIBITED. If you received this transmission in error, please contact
the sender and delete the material from your computer.
Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
Want op die kaart wachten we uiteindelijk.
Niet op voorraad.
Goed dat ze zich concentreren op de driver voor 1 platform tegelijk ipv halve drivers voor alle platformen bij introductie te gevenMatrox announces support for the standard versions of Microsoft Windows, but what they really mean is that Windows 2000 and XP will be supported first. Support for Windows 9x/Me will be introduced later, as well as support for Linux.
Parhelia also has an intelligent memory controller with several independent sub-controllers, which optimize the access of the intensity, depth, fragment and texture buffers. Furthermore, Matrox has implemented a fast Z Clear function. Various internal caches are designed to prevent bottlenecks in dataflow. Parhelia's units for depth, fragment AA, pixel, texture and display are each connected separately to the 512-bit memory controller array, and they also have a special function that optimizes memory throughput. The requests from these units are handled by the memory controller array. The array contains several independent controllers that simultaneously process various data.
Lijkt er toch op dat de kaart best vette IQ heeft, alleen geen culling, wat overbodig is als spellen gebruik maken van depth adaptive tessellationMatrox has tried to make the data throughput in the chip very efficient. For example, the texture fetcher and the cache are supposed to ensure maximum efficiency when reading texels from the textures in single-pass quad texturing and anisotropic filtering. Here, the texture fetcher calculates where a texel should come from, how many texels should be used and when, so that bottlenecks can be avoided. In addition, the memory is accessed as efficiently as possible during the process. The data are then stored in the texture cache and stand ready for the quad-texturing units.
Other interesting optimizations are related to the depth acceleration and the depth cache, which optimize access to the Z-buffer data. They also contain circuits for fast Z-clear functions, as well as sophisticated logic that combines the Z-reads and Z-writes so that they can be processed in burst access.
/edit/
van ome Tom
http://www6.tomshardware.com/graphic/02q2/020514/index.html
Verwijderd
De prijs staat ook in de preview, 400 dollar voor de normal versie met 128MB, dat werd ook al bevestigd door Haig, de kaart zal niet voorbijgestreefd worden door de r300 en omen, misschien(geruchten blijven geruchtenOp dinsdag 11 juni 2002 16:31 schreef xanaduY2k het volgende:
Ik ben toch echt benieuwd wat de ECHTE prijs van de kaart gaat worden, want hij kan wel goed zijn, maar als matrox nog langer gaat wachten hebben we er toch niets meer aan omdat Nvidea dan alweer iets beters heeft. En als ie dan ook nog duur wordt wil niemand hem hebben.
met 16*FAA 16aniso en 1600*1200 of 1280*1024(voor de niet 19/21 inchers
WOWOp dinsdag 11 juni 2002 17:18 schreef corpseflayer het volgende:
[..]
De prijs staat ook in de preview, 400 dollar voor de normal versie met 128MB, dat werd ook al bevestigd door Haig, de kaart zal niet voorbijgestreefd worden door de r300 en omen, misschien(geruchten blijven geruchten) wel qua features en fps, maar zeker niet qua beeldkwaliteit (zowel 2d/3d) en extras zoals tv out /triple display, bovendien heb je 16xFAA icm een anisotropic filtering die evenveel performance verbruikt als trilinear filtering (op de huidige gfXen/radeons) in dual texture games, dus het beeld gaat echt kwijling veroorzaken, hab al eens gekeken naar screenies van goter die 1280-1024 8ansi 4sxAA, Ultrahigh instelde in de leaked ut2k3 demo ,klik hier voor de pics
met 16*FAA 16aniso en 1600*1200 of 1280*1024(voor de niet 19/21 inchers) (dit is dus te doen met P en NIET met een gf4ti4600!) geloof je je ogen niet
kan ook niet anders
![]()
ok ik denk dat ik mijn vervangin voor mijn Gfroce 2 gts gevonden heb
mare dam dat is ech SUPER mooi maar de datum is een beetje vreemd 2001
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
gf4ti= 4xfsaa en 8tap anisotropic maximum
Parhelia= 16xfaa en 16tap anisotropic maximum+ de hoogwaardigste componenten voor signaaloutput op een gamerskaart ooit EN 10bit per kleurkanaal (RoodGeelBlauw) ipv 8bits, dit alles samen is een helderder, scherper en smoother beeld dan met gelijk welke andere videokaart, het verschil zit hem in de kleine details, in een jpeg pic zal je maar weinig voordeel kunnen opmerken, maar in een real life test met beide kaarten naast elkaar op een gelijk beeldscherm is het verschil overduidelijk, P is beste
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Zou wel het ultieme verjaardagscadeau zijnOp dinsdag 11 juni 2002 18:22 schreef corpseflayer het volgende:
nu fingers crossed dat op 20juni de boardspecs er zijn+ prijzen en pre-ordering
Ook al ben ik op 19 juni jarig
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
*zwaait enthousiast met creditcard*Op dinsdag 11 juni 2002 18:22 schreef corpseflayer het volgende:
Als hij 20-30% sneller is in huidige games zal hij in ut2k3 op zn minst dan toch 30% sneller zijn dan gf4ti4600, dus 1600*1200*10bpchannel*16tap aniso*16*faa@ultrahigh zal moeiteloos bereikt kunnen worden, er waren immers al posts van epic die zei dat ut2 in surroundgaming verrassend goed draait, en dat is dus in 1024*3(!)*768 pixels!, dus het zit er echt wel in, 100% sure met het topmodel (dus niet de 64MB versie), nu fingers crossed dat op 20juni de boardspecs er zijn+ prijzen en pre-ordering
En dan koop je dat ding, installeert het goed, start UT 2k3 op en PATS... Je kijkt opeens dwars door de muren heen en de poppetjes verschijnen niet!Op dinsdag 11 juni 2002 20:43 schreef P5ycho het volgende:
[..]
*zwaait enthousiast met creditcard*
(R8500 met deus ex met een van de eerdere drivers)
Of je starts het spel op.... maar 30 fps terwijl de Ti4600 makkelijk met jouw settings 300 haalt (R8500 met welke drivers dan ook
Het hangt veel af van de drivers af het ook echt sneller is. Een super architectuur is wel veelbelovend, maar als ze crappy drivers schrijven zoals ATI (de R8500 draait nog LANG niet op volle toeren, anders streeft ie de Ti-500 in alle benchies voorbij omdat de architectuur beter is) dan heb je pech. Ik wil eerst eens wat benchies zien voordat ik geloof dat het een snelle kaart is.
Tuurlijk tuurlijk, ik ga em niet blind kopen, dat zou inderdaad behoorlijk stupide zijn.Op woensdag 12 juni 2002 00:28 schreef GambitRS het volgende:
[..]
En dan koop je dat ding, installeert het goed, start UT 2k3 op en PATS... Je kijkt opeens dwars door de muren heen en de poppetjes verschijnen niet!
Of je starts het spel op.... maar 30 fps terwijl de Ti4600 makkelijk met jouw settings 300 haalt (R8500 met welke drivers dan ook)
Het hangt veel af van de drivers af het ook echt sneller is. Een super architectuur is wel veelbelovend, maar als ze crappy drivers schrijven zoals ATI (de R8500 draait nog LANG niet op volle toeren, anders streeft ie de Ti-500 in alle benchies voorbij omdat de architectuur beter is) dan heb je pech. Ik wil eerst eens wat benchies zien voordat ik geloof dat het een snelle kaart is.
Als Matrox de kaart op de wereld zet met superbrakke drivers dan schieten ze zichzelf in de voet, ik denk dat ze dan nog liever een maandje wachten met de release. Maar, aangezien de kaart al overal geshowed wordt en dergelijke, ga ik er vanuit dat het allemaal wel snor zit. Nog even wachten op de reviews en dan waarschijnlijk meteen bestellen.
Onzin, de kaart is met beta drivers al 20-30% sneller in moderne spellen, dat quakeIII sneller draait op GF4 weten we nu al, QIII is een low poly, low texture-intensief spel (het heeft zelfs nog geen detail texture, hooguit een cube mapje), veel beter is om te kijken wat de performance is in serious samII, veel betere test dan QIII voor nieuwere kaarten, de kaart IS dus al sneller zolang er maar genoeg kracht vereist wordt van de kaart, zoniet dan bots je tegen het feit dat de kaart laaggeklokt is, waardoor je dus fps verliest doordat slechts het minimum gebruikt wordt, indien er heeel veel detail zou zijn, dan heeft de GF meerdere klokpulsen nodig om hetzelfde te doen als een P, waarom? vergelijk het parhelia blokschema maar eens met dat van een GF, je zal het dan begrijpen (misschien).Op woensdag 12 juni 2002 00:28 schreef GambitRS het volgende:
[..]
En dan koop je dat ding, installeert het goed, start UT 2k3 op en PATS... Je kijkt opeens dwars door de muren heen en de poppetjes verschijnen niet!
Of je starts het spel op.... maar 30 fps terwijl de Ti4600 makkelijk met jouw settings 300 haalt (R8500 met welke drivers dan ook)
De voodoo3 is sneller in UT dan de TNT2Ultra, maar wie is er de snelste in SSII, SOFII, en al die andere moderne games?, eh juist ja, same met GF4<>P nu.
Als een hardware site een conclusie stelt gebaseerd op QIII benchmarks dan verpats ik geen seconde met het lezen van hun review.
De Parhelia is gebaseerd op een ontwerp met als doelstelling zo veel mogelijk detail weer te geven met zo min mogelijk snelheidsverlies, detail in de vorm veeleisende pixel/vertex shader programmas en 4 textures per poly, geloof me, in de next gen dx9 spellen zal een P de gf4ti4600 er makkelijk uittrekken met 50% meer snelheid (met de veronderstelling dat er genoeg cpu kracht is om de P fully te stressen, XP1800+ met 512MB ddr of iets dergelijks).
Ik koop hem dus zodra hij bestelbaar is, w88 op benchmarks is futile, ik ben inmiddels wel zwaar overtuigd dat deze kaart het helemaal gaat maken, met de veronderstelling dat spellen ook vooruit gaan en QIII(en ALLE andere QIII engine based spellen) ooit met de stempel van "verouderd" bedrukt wordt(en).
Go girl!!Op woensdag 12 juni 2002 14:44 schreef corpseflayer het volgende:
[..]
w88 op benchmarks is futile, ik ben inmiddels wel zwaar overtuigd dat deze kaart het helemaal gaat maken
Enneh.. i agree..
Zodra ie bestelbaar is, bestel ik 'm..
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
Verwijderd
O, en DX9 boeit mij totaal niet omdat ik toch linux gebruik, en DOOM3 toch helemaal openGL is.
/me heeft zijn centjes al opzij gezet

idd niet volledig dx9.0, maar wat heeft een gf4ti van dx9.0 features? idd noppes, dus met een stevige cpu(en een beetje drivers) zit die 50% er 100%zeker inOp woensdag 12 juni 2002 14:52 schreef _minion het volgende:
Ik ben ook zeer enthousiast, maar de P is niet volledig DX9 compliant, en 50% meer performance lijkt mij een beetje overdreven, maar zoals altijd: Time wil tell.
O, en DX9 boeit mij totaal niet omdat ik toch linux gebruik, en DOOM3 toch helemaal openGL is.
* peke heeft zijn centjes al opzij gezet
DirectX features worden ook in openGL gebruikt maar dan met de openGLextensies van je kaart, dus vertex/pixel shading kan ook in openGL.
Verwijderd
Domme vraag misschien, maar wat moet je met een Parhelia onder Linux als er voorlopig toch nog geen drivers voor komen?Op woensdag 12 juni 2002 14:52 schreef _minion het volgende:
O, en DX9 boeit mij totaal niet omdat ik toch linux gebruik
/me heeft zijn centjes al opzij gezet
(Heb daarom zelf maar een Ti4400 besteld...)
klik hierMatt over at 3DGpu has gotten an email from a Hong Kong reader about the R300 board at Computex that he saw in a magazine. Read the full story. He also has a scan of the article. Go check it out.
I found that a Hong Kong Magazine PC Market did talk about the performance of the ATI's new generation card, R300. They said that the performance of the R300 will be about 20% better then Geforce 4 Ti4600, and they did run 3DMark 2001se, however due to under the NDA, they can't tell us the exact number. They test the R300 in the VIA KT400 demo at Taiwan Computex.
If you want, I can scan you a copy of the article, but it is in Chinese. I just think that if ATI R300 really have 700mhz DDR ram and 256bit memory bus, 20% performance increase over Ti4600 is really not that great.
It also tell us that the announce date of RV250 will be 20th of July, and RV250 will have one more RAMDAC compare to RV200, but they don't have futher information. They saw 2 ATI RV250 card, one is unknown brand, with Hynix 3.3ns memory, the other one is from Gigabyte.
Zozo, al bij al zal dan deze kaart dan toch 128bits mem hebben ipv 256bits? immers heeft het ding toch hyperZIII
De R300 en de drivers zijn nog in Alpha stadium, ik denk niet dat je hier veel waarde aan moet hechten, JC zei iig al dat de R300 aanzienlijk sneller was dan een opgevoerde GF4Ti4600 die beiden voor D3 getest werden.Op woensdag 12 juni 2002 20:07 schreef corpseflayer het volgende:
[..]
klik hier
Zozo, al bij al zal dan deze kaart dan toch 128bits mem hebben ipv 256bits? immers heeft het ding toch hyperZIIIen maar 20%? zal toch 128bits zijn om de kosten te drukken, straks wordt de Matrox sneller
Niet op voorraad.
btw er staat "QIII would not run" bij anisotropic en 16faa

De reacties in die thread over 16x FSAA zijn wel veelbelovend btw.
edit, de combinatie met fa16x en aniso is wel super, ik ben benieuwd naar de testsamples.
Niet op voorraad.
als ik naar een lading screenshots van UT2003 @ 800x600 met aniso en 4xfsaa kijk dan lig ik al met de tong op de vloer, kun je nagaan hoe dat gaat bij 1280x960 en 16xedge detect aa...Op woensdag 12 juni 2002 22:21 schreef edward2 het volgende:
Ouch, nou begrijp ik waarom er nog geen reviews waren, maar goed, hier geldt dus hetzelfde als bij de R300, neem de getallen niet te letterlijk, ik zou graag wat andere resultaten willen zien dan dat eeuwige quake, dat is het zelfde als met een Ferrari door de supermarkt rijden..
edit, de combinatie met fa16x en aniso is wel super, ik ben benieuwd naar de testsamples.
Originally posted by Haig:
Eventhough they are using old drivers, those scores may not be far off from the shipping drivers.
posted by Haig
That all depends on your system and what you are benching. I can tell you that on our systems in my dep't, each driver build has an increase in frame rates with the newer games. It may not be a huge increase from build to build but it is going up.
Up until the latest alledged scandal, I was going to say to trust benchmark apps. Hopefully, DX8.1 based games will come out with their own benchmarks apps so that you can properly compare cards.
Check out Morrowind, Serious Sam and UT2003 between us and what is out there with the eye candy on and you will see.
Op vrijdag 14 juni 2002 14:27 schreef corpseflayer het volgende:
Blijkbaar is 3dmark 2k1 ook al te oud om de nieuwe kaarten volledig te benutten, ik kan haast niet w88 om te serious sammen met een P, altijd al een vet spel SS2
, ik post wel screenies zodra ik mn kaart heb
tenzij iedereen al de kaart gaat kopen zodra hij er is
[/quote]
serious sam 2 lijkt me toch niet het ideale spel om zoiets te testen, want die loopt als een zonnetje op mijn geforce2, met alles open, op 1280*1024. deel 1 heb ik zelfs nog uitgespeeld op een voodoo2, wat maar weer de power van de voodoo2 bewijst
kun je beter GTA3 pakken ofzo, die laat de boel hier stevig schokken
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB
Bedoel je niet GTA3?Op vrijdag 14 juni 2002 14:38 schreef Schaapje_BlaaT het volgende:
serious sam lijkt me toch niet het ideale spel om zoiets te testen, want die loopt als een zonnetje op mijn geforce2, met alles open, op 1280*1024. deel 1 heb ik zelfs nog uitgespeeld op een voodoo2, wat maar weer de power van de voodoo2 bewijst
kun je beter GTA2 pakken ofzo, die laat de boel hier stevig schokken
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB
Verwijderd
Al een maand gelden sinds de gpu aankondiging en nog nix verder gezien
Schaapje_BlaaT:
grrr, in de 30 seconden die ik nodig heb om mijn fout te beseffen en te veranderen weet enofandere smartass mij er toch nog op te wijzen
Soon my child.. very soon..BzrK:
Ik vind nu wat lang duren voordat we specs/plaatjes te zien krijgen van de kaarten
Al een maand gelden sinds de gpu aankondiging en nog nix verder gezien
Ik verwacht de Big P voor augustus in mijn nieuwe systeem..
Verwijderd
Serious sam heeft gewoon een heel mooie benchmarksuite, en ook de opties om de boel flink swaar te maken qua textures en polys. Ook bevat hij standaard vele optimale instelleingen voor verschillende videokaarten wat betreft texture en render kwaliteit, dus waarschijnlijk is je conclusie een beetje scheef.Op vrijdag 14 juni 2002 14:38 schreef Schaapje_BlaaT het volgende:
serious sam 2 lijkt me toch niet het ideale spel om zoiets te testen, want die loopt als een zonnetje op mijn geforce2, met alles open, op 1280*1024. deel 1 heb ik zelfs nog uitgespeeld op een voodoo2, wat maar weer de power van de voodoo2 bewijst
kun je beter GTA3 pakken ofzo, die laat de boel hier stevig schokken
[edit]
Oja en ss meet zelfs je daadwerkelijke fillrate (wat dus dat theorethische gezwam meteen in de kiem smoort)
GTA3 is gewoon niet optimaal getuned en te vroeg uitgebracht. Schijnt ook dat de replay functie er iets mee te maken heeft.
Ik heb een eigen georganiseerde LAN in augustus (Shameless plug: Technine) En ik wil dan toch wel weer up2date zijn.Op vrijdag 14 juni 2002 14:45 schreef Scipionyx het volgende:
Soon my child.. very soon..
Ik verwacht de Big P voor augustus in mijn nieuwe systeem..
Niet op voorraad.
ik gok op dinsdag.Op vrijdag 14 juni 2002 18:57 schreef edward2 het volgende:
Grr, ik dacht dat vandaag er een NDA vervalt (matroxuserforum) en er benchmarks zouden komen, ik wil nou wel eens wat concreets zien...met name de Unreal2002 technotest.
Haha en jjij denkt dat ik fout zit heOp vrijdag 14 juni 2002 20:33 schreef CaineTanathos het volgende:
unreal2002 wat is dat ?
Ja, de Unreal2002 technotest je hoort het goed:
http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1635&p=12
Niet op voorraad.
redelijk interesante benchmarks, interesanter dan die met 3dmark 2k1 en nvidia kaarten
Persoonlijk vind ik dit een van de belangrijkste eigenschappen van matrox kaarten
Ja de hoogste laagste framerate, dat vind ik veel belangerijker, dat was in de tijd van de G400 ook al zo.
Maar ik ben erg benieuwd wat de Parhelia hier neerzet, omdat dit toch wel één van de mooiste gameengines wordt en buiten UT2003 en UNreal2 er nog eental games met deze engine worden gemaakt (Deus Ex2, Half-Lif2?, RavenShield, The Y-Project)
Verder denk ik dat deze engine goed gebruik maakt van de eingenschappen van de Parhelia, dus ik zie hem daar graag goed in scoren.
Niet op voorraad.
Zodat je in drukke scènes een hoge framerate hebt, de maximumfps zal veel lager liggen dan gf4 omdat P geen culling heeft, en dus ook niet kan uitschieten naar 300+fps als je tegen een muurtje plakt, dankzij de hoge bandbreedte en pipelines die veel texturebewerkingen kunnen (quad texture/pipe, 4pipelines, dus 16textures/pass max) zal hij idd de hoogste lage fps hebbenOp vrijdag 14 juni 2002 20:56 schreef CaineTanathos het volgende:
De parhelia zal waarschijnlijk ook de hoogste laagste frames hebben, dat vind toch redelijk interesant
Persoonlijk vind ik dit een van de belangrijkste eigenschappen van matrox kaarten
Zelf sta ik ook wel te springen om eens DM in actie te zien, echte geometrieaanpassingen ipv bump mapjes
ok eerst effe een bankje overvallen
UT2003 demo doet 't op een Radeon DDR 64mb heerlijk op 1280 1024 32 bit, rest op normal..
Dat belooft veel goeds voor het sterkere spul aan hardware..
ah, ik wist het nie , maar is het niet zo dat die demo ongeveer rond deze tijd zal gaan uitkomen
maar voor mij is een demo een demo
Nou ja dan maar wachten
de vraag is dan waarom post wekkel het
Deze 'demo' is eigenlijk een erg vroege alfa, en gelekt, dus niet legaal. In de veronderstelling dat je niet wist dat de demo illegaal is, vraag ik je ff vriendelijk om je post ff aan te passenOp zaterdag 15 juni 2002 23:24 schreef CaineTanathos het volgende:
[niet zo geliefd vraagje]
Dat meen je toch niet?Op zaterdag 15 juni 2002 20:38 schreef CaineTanathos het volgende:
gelezen ophet matroxusers forum :in C'T staat dat de Parhelia 512 met 128MB 549 euro zal kosten
ok eerst effe een bankje overvallen

/edit/
en dan mag gij ook wel on par zijn met omen en r300 qua performance
Dat komt misschien omdat bepaalde zaken genegeerd worden die er mogelijk al inzitten zoals cubemaps en andere dx8 zaken, maar zeker weten doe ik het niet, daarvoor moet je in je logfile kijke.Op zaterdag 15 juni 2002 23:03 schreef Wekkel het volgende:
Heerlijk.
UT2003 demo doet 't op een Radeon DDR 64mb heerlijk op 1280 1024 32 bit, rest op normal..
Dat belooft veel goeds voor het sterkere spul aan hardware..
De prijs is zéér acceptabel voor zo'n kaart, we praten hier wel over een 256 bus!Op zondag 16 juni 2002 14:35 schreef corpseflayer het volgende:
[..]
Dat meen je toch niet?Wat een wreed hoog bedrag!, ze mogen dan wel een mooie softwarebundle bijleveren voor die prijs
/edit/
en dan mag gij ook wel on par zijn met omen en r300 qua performance
Aan de andere kant heb je gelijk dat als de concurrentie een minstens gelijkwaardig produkt aanbied voor 300-400, dat nou niet in het voordeel van de Parhelia werkt.
Die P zal nog een hoop waar moeten maken, daarom ben ik hondsnieuwsgierig naar een review.
Niet op voorraad.
http://www.theinquirer.net/17060215.htmACCORDING TO OUR SOURCES close to Matrox, the company should introduce its Parthelia cards as soon as tomorrow. There are still very little details available but there are some samples knocking about and some of our industry friends have seen these already.
Still, from Matrox UK representatives we heard that still there are no samples for the UK, which is where we in Bosnia belong, by some strange quirk of mathematics.
Anyhow, we heard that the Parhelia 512 will easily outperform Geforce 4 Ti 4600 and Parthelia will become the first to dethrone Nvidia from the pinnacle of the graphics card performance tables. If it's true, of course.
"Of course the Parhelia 512 is going to be faster than TI 4600," we were told, so why should we doubt them.
For their part, Nvidia do not seem to be worried about this card, suggesting its not going to be as good a performer as some people claim. Nvidians do not expect it to be faster than a TI 4600.
Still, performance wise, Matrox have some nice things in pocket, like triple monitor support for surround gaming and partial DX 9 support with displacement mapping inside but not the whole DX 9 caboodle that would make it fully hardware compatible. It's still AGP 4X, at least for the time being. µ
Lekker als het waar is
Anyhow, we heard that the Parhelia 512 will easily outperform Geforce 4 Ti 4600 and Parthelia will become the first to dethrone Nvidia from the pinnacle of the graphics card performance tables. If it's true, of course.
Verwijderd
Straks staat de Omen der, kunnen ze weer opnieuw beginnen
Wanneer komt dat ding eigenlijk. Je leest overal "Juni"........tis nu al 17 dagen Juni............wanneer in Juni ??????Op maandag 17 juni 2002 20:07 schreef SM-DoubleD het volgende:
Is dat ding nu eigenlijk al uit
Straks staat de Omen der, kunnen ze weer opnieuw beginnen
Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex
Preis: zirka 550 Euro
Verkaufsstart: Juli 2002

Niet op voorraad.
Op maandag 17 juni 2002 22:06 schreef edward2 het volgende:
Wil ik net posten, hier het doosie:
[afbeelding]
550€'s?!?!Op maandag 17 juni 2002 21:59 schreef KeiFront het volgende:
http://www.chip.de/produkte_tests/produkte_tests_8736963.html
Preis: zirka 550 Euro
Verkaufsstart: Juli 2002
Doe daar maar 100 (misschien 50
inkoopactie??
Dan balen diegene die een Parhelia hebben echt wel
Op vrijdag 14 juni 2002 20:31 schreef P5ycho het volgende:
[..]
ik gok op dinsdag.
Ik d8 dat Matrox dat toch altijd wel goed voor mekaar had. beter als Ati iig.Op maandag 17 juni 2002 23:16 schreef Saekerhett het volgende:
Hehehe, en dan zul je zien dat Matrox o zo slecht is in het maken van drivers
Raku
Dat weet ik niet, ik ken Matrox niet, maar het zou natuurlijk kunnen dat ze megabrakke drivers leveren bij de Parhelia. Nvidia heeft zich al bewezen qua driversupport, dat is ruim voldoende.Op maandag 17 juni 2002 23:21 schreef Eth3r3al het volgende:
[..]
Ik d8 dat Matrox dat toch altijd wel goed voor mekaar had. beter als Ati iig.
Als je wilt flamen ga dan maar naar een ander forum. Dit is hier niet gewaardeerd, gij zijt gewaarschuwd.Op maandag 17 juni 2002 23:16 schreef Saekerhett het volgende:
Hehehe, en dan zul je zien dat Matrox o zo slecht is in het maken van drivers
[edit]
Dat maakt bovenstaande quote wel helemaal tot een flame.Dat weet ik niet, ik ken Matrox niet
matrox heeft zich ook bewezen hoor........Op maandag 17 juni 2002 23:24 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik ken Matrox niet, maar het zou natuurlijk kunnen dat ze megabrakke drivers leveren bij de Parhelia. Nvidia heeft zich al bewezen qua driversupport, dat is ruim voldoende.
maar goed, dit wordt de snelste kaart die er op de markt is. Net als de g400 max. Over 2 maanden slaan ati en nvidia terug en loopt matrox weer achter, zo gaat het he........

Geen grote heatsink, geen groene extra draadjes, gewoon een heel net plankje met een heel clean design. I like it.
Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex
waarom ben je dan de zak? de kaart wordt er heus niet minder snel op namelijk.Op dinsdag 18 juni 2002 00:18 schreef Centaur het volgende:
Heeft iemand enig idee hoelang het nog duurt voordat Nvidia weer met nieuwe stuff komt ? Ik wil nl. de Parhelia gaan kopen, maar als Nvidia dan ineens 2 weken later met een betere komt, dan ben ik de l*l.
Ziet der idd mooi uit, niet teveel frutsels deropOp dinsdag 18 juni 2002 00:15 schreef P5ycho het volgende:
[afbeelding]
Geen grote heatsink, geen groene extra draadjes, gewoon een heel net plankje met een heel clean design. I like it.
wel lekker dual monitor support en der zal nog wel meer upkunnen/komen aan de uitsparingen te zien
correctie: triple monitorOp dinsdag 18 juni 2002 00:52 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
[..]
Ziet der idd mooi uit, niet teveel frutsels derop
wel lekker dual monitor support en der zal nog wel meer upkunnen/komen aan de hoop vrijgemaakte ruimte te zien
Verwijderd
Forget it.!!Op maandag 17 juni 2002 23:24 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik ken Matrox niet, maar het zou natuurlijk kunnen dat ze megabrakke drivers leveren bij de Parhelia. Nvidia heeft zich al bewezen qua driversupport, dat is ruim voldoende.
Ik ben na jaren Matrox naar NVidia (ELSA kaartje) overgestapt. Maar dat is een cultuurschok van jewelste. De éne brakke crashende driver na de andere, en koppijn van het zelf uit moeten testen.
Dat is mijn ervaring met dat "NVidia heeft zich al bewezen." verhaal.
NIET dus.
Laat mij raden, do?More info coming this week
------------------
Haig
Matrox Graphics
Technical Support Manager
Verwijderd
ik waardeer het dus dat ze zo'n kaart en doos maken (ik heb het over de layout) Lekker zakelijk, minder van die felle kleurtjes, sommige geforce dozen / kaarten lijken wel lolliesOp maandag 17 juni 2002 22:06 schreef edward2 het volgende:
Wil ik net posten, hier het doosie:
[afbeelding]
Then again, it's all about performance, isn't it
Verwijderd
Je koopt de Parhelia eigenlijk ook niet alleen om 3D performanceOp dinsdag 18 juni 2002 00:18 schreef Centaur het volgende:
Heeft iemand enig idee hoelang het nog duurt voordat Nvidia weer met nieuwe stuff komt ? Ik wil nl. de Parhelia gaan kopen, maar als Nvidia dan ineens 2 weken later met een betere komt, dan ben ik de l*l.
Die FSAA is retegeil, ontken ik niet. Maar als ik alleen op zoek zou zijn naar 3D performance, zou ik persoonlijk nog even wachten op de volgende Nvidia levering, welke sneller in prijs zullen dalen dan de Matrox kaarten
Matrox staat nou niet bepaald bekend om sterke dalingen in prijs, omdat de markt waarop ze zich focussen nou niet de markt van gamers is, maar de markt van workstations, en grafisch georienteerde workstations
[edit]
Alleen 128MB kaarten int begin met win2k/xp drivers. goede zaak, geen onnodige recources besteden aan een oud platform waar niemand van de doelgroep toch nog mee werkt. 550 euro, das wat minder maarja dat moet dan maar.
vanaf begin juli te bestellen @ matrox shop en half juli verkrijgbaar via retailkanalen.
Ik wacht op m'n emailtje van Matroxshop om hem pré orderenOp dinsdag 18 juni 2002 13:08 schreef P5ycho het volgende:
De kaarten zijn aangekondigd, ik ga ff alles lezen brb
[edit]
Alleen 128MB kaarten int begin met win2k/xp drivers. goede zaak, geen onnodige recources besteden aan een oud platform waar niemand van de doelgroep toch nog mee werkt. 550 euro, das wat minder maarja dat moet dan maar.
vanaf begin juli te bestellen @ matrox shop en half juli verkrijgbaar via retailkanalen.
Niet op voorraad.
Dus jij hebt er E550's voor over?Op dinsdag 18 juni 2002 13:08 schreef P5ycho het volgende:
De kaarten zijn aangekondigd, ik ga ff alles lezen brb
[edit]
Ik heb er zelf wel wat voor over, maar 550 is mij toch wel wat te gek..
Maar aan de andere kant... Het is wel een Matrox
Hoe eerder hoe beter, tis wel een berg geld, maar tevens m'n enige hobby nou, daar heb ik wel wat voor over en het valt wel mee als je vroeger autogek bent geweestOp dinsdag 18 juni 2002 14:59 schreef Scipionyx het volgende:
[..]
Dus jij hebt er E550's voor over?
Ik heb er zelf wel wat voor over, maar 550 is mij toch wel wat te gek..
Maar aan de andere kant... Het is wel een Matrox
Niet op voorraad.
Mwaah.. valt mee..edward2
[..]
valt wel mee
Dat zal per persoon wel verschillen denk ik.
Ter vergelijking: voor E550 heb je een compleet systeem
Zou een inkoopactie(tje) geen idee zijn?
Met een beetje geluk zouden we de prijs iets kunnen drukken
Maar dat waren guldens.. nou betaal je 220% meer. Vind ik toch wel een heel verschil.
Maar aan de andere kant: Je kunt met deze kaart wel heeel lang mee doen. Bovendien heeft ie leuke features onboard. En het is een Matrox.
Denk toch wel dat ik 'm ga aanschaffen..
Niet op voorraad.
dat is zo, maar de rol van de videokaart is flink veranderd de laatste jaren. tegenwoordig zijn ze complexer dan menig cpu's.Op dinsdag 18 juni 2002 15:25 schreef Scipionyx het volgende:
Die van mij heeft ook ong. zoveel gekost, en ik heb er ook heel lang (3jaar?) mee gedaan.
Maar dat waren guldens.. nou betaal je 220% meer. Vind ik toch wel een heel verschil.
Maar aan de andere kant: Je kunt met deze kaart wel heeel lang mee doen. Bovendien heeft ie leuke features onboard. En het is een Matrox.
Denk toch wel dat ik 'm ga aanschaffen..
Press ReleaseMatrox announced their first Parhelia based graphic cards. There will be two card available in the beginning:
Bulk: 128MB DDR, Chipclock: 200 MHz, Memoryclock 250 MHz (DDR), Pirce: about $349
Retail: 128MB DDR, Chipclock: 220 MHz, Memoryclock 275 MHz (DDR), Price: $399
The card can be distinguished by special markings on the board. 64MB and 256MB version will be released later this year. The 128MB version should be available at the end of this month.
image:Montreal, Canada, June 18th, 2002-Matrox Graphics Inc., the leading professional graphics company, announces the Matrox Parhelia family of graphics accelerators the first graphics boards based on the revolutionary, new Matrox Parhelia-512 high fidelity GPU. Delivering the highest quality, excellent performance and unique features, the Matrox Parhelia line of graphics boards is the first to offer a multitude of new features, including a full 256-bit DDR memory interface, partial compatibility with Microsoft® DirectX® 9.0 and the most advanced multi-display computing capabilities.
"We are excited to see hardware implementation of an important part of Microsoft DirectX 9.0 technology in the Matrox Parhelia graphics adaptors," says Channing Verbeck, Director of Windows Graphics and Gaming Technologies at Microsoft Corp. "With its DirectX 9.0-compatible Quad Vertex Shader Array and Hardware Displacement Mapping support, Parhelia takes a significant step toward increasing the realism of 3-D graphics. And, with Parhelia's support for innovative multidisplay features such as TripleHead Desktop, its users will greatly benefit from the enhanced productivity made available by running Windows XP in a multimonitor environment."
Matrox Parhelia graphics adaptors represent the highest quality 2D and 3D multi-display computing solutions available on the market. Ideal for desktop publishing, web design, software development, digital photography, video editing and gaming, the Matrox Parhelia is targeted to the 2D workstation, professional and PC enthusiast markets.
"Matrox has a long history of leadership in professional graphics, display quality and multi-display computing," says Jon Peddie, president, Jon Peddie Research. "With Parhelia, Matrox brings substantial ingenuity and compelling features to the 2D workstation and high-end enthusiast markets."
Widest variety of display outputs
All Parhelia boards are full-height ATX form factor with two DVI-I connectors integrated on the bracket, and allow Matrox to offer the widest variety of display output options on the market:
Dual independent DVI-out at 1600 x 1200 resolution each (165MHz)
Dual independent RGB-out at 400MHz each (dual 2048 x 1536 @ 85Hz)
Triple independent RGB-out in extended desktop mode at 3840 x 1024 32bpp
Various mixes of DVI-, RGB- and TV-out
The full flexibility of display configurations are offered to end users by the standard bundling of three cables/adaptors:
One "Y-shaped" DVI-I to dual HD-15 cable
One DVI-I to HD-15 adaptor
One HD-15 to S-video and composite cable
Matrox Parhelia boards employ highly developed electronics, which-coupled with the Parhelia's dual 10-bit RAMDACs-ensure that signal quality is maintained at the highest frequency desktop settings, resulting in flicker-free, ultra-crisp displays, free of any pixel ghosting, sparkling or shadowing artifacts to deliver the highest-fidelity RGB, DVI and TV outputs.
The Matrox Parhelia boards deliver the fastest 2D performance, and are the first full-speed AGP 4X devices capable of accelerating 3D across three monitors. All boards offer an incredible range of cutting-edge 2D and 3D features, including 10-bit GigaColor Technology, four quad-textured pixels rendered per clock, 64 Super Sample Texture Filtering, 16x Fragment Antialiasing (FAA-16x), Glyph Antialiasing, a Quad DirectX 9 Vertex Shader Array, a 36-op pixel shader array, and many more.
Surround Gaming
For the ultimate gaming experience, Matrox Parhelia boards uniquely offer Surround Gaming for three- display game play, providing the most immersive 3D experience for many popular gaming titles including: Flight Simulator 2002, by Microsoft Corporation; Quake III Arena, by Id Software/ Activision®; Return to Castle Wolfenstein, by Gray matter and Id Software, Inc./Activision; Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast, by Raven Software/LucasArts® Entertainment Company LLC; Unreal® Tournament 2003, by Digital Extremes and Epic Games, Inc./Atari®; Imperium Galactica 3: Genesis, by Philos Laboratories/CDV Software Entertainment AG, and many, many more.
Included software
All Matrox Parhelia graphics boards will ship standard with full-featured drivers for Microsoft Windows XP and Windows 2000 including support for Microsoft DirectX 8.1 and OpenGL® . Parhelia comes with Matrox's completely new PowerDesk-HF utility suite, providing easy-to-use controls for hardware configuration and multi-display desktop management.
Parhelia is bundled with a special version of the Waytech Coloreal® advanced color calibration system. The Matrox version of Coloreal takes full advantage of the Parhelia's dual, high precision 10-bit RAMDACs and allows users to precisely color match multiple monitors.
Also included is the Matrox GigaColor plug-in for Adobe® Photoshop®, allowing users to view extremely high color .TIF and .PNG files in 10-bit per color channel employing one billion simultaneously displayed colors. This applet is launched through Adobe's plug-in architecture and allows interactive viewing of images at the highest fidelity.
Matrox technology demos include the stunning Reef demo-which showcases Parhelia's 3D technology and includes more than 100 realistic underwater denizens rendered simultaneously-and demos of Matrox's Hardware Displacement Mapping, which provides a new method of representing and rendering complex 3D geometry using a simple and compact data representation for the most realistic 3D scenes.
Pricing and availability
At introduction, Matrox Parhelia graphics boards will be available with 128MB of DDR memory in both retail and bulk packaging. The retail packaged version of the Matrox Parhelia 128MB board will have an estimated street price of US $399 and both versions are expected to begin shipment by June 30th, 2002. Additionally, Matrox plans to bring a 64MB and a 256MB version of the Parhelia to market later this summer.
About Parhelia-512
A source of unparalleled quality, excellent performance, and the widest range of innovative features, ParheliaTM-512 is designed to bring outstanding graphics quality to professional users and PC enthusiasts alike. This AGP 4X, 80 million transistor, 0.15µ, 2D, 3D and DVD/video GPU supports a unified frame buffer of up to 256MB in size and features a true 256-bit DDR memory interface. ParheliaTM-512 delivers advanced multi-display computing with support for TripleHead RGB output, DualHead digital output and TV output for the ultimate in high fidelity graphics. With an unprecedented number of groundbreaking technologies, ParheliaTM-512 takes 2D quality and 3D realism to a whole new level.

Niet op voorraad.
Dit topic is gesloten.