Matrox Parhelia 512 Announcement topic

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 1.039 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Hij zal wel beter zijn, maar ik kies mijn kaart met volgende eisen;
*Goede 2d; beide matrox en ati hebben gewoon goede 2d nvidia tot nu toe niet
*Goede tv out en dual display, ati en matrox wederom, nvidia is kak op dit gebied
*Goede gamerscard, met zowel geode snelheid als kwaliteit in 3d
*Wanneer ze komen, dus de Matrox komt het eerst, die zal het dan ook worden 99% kans, immers heeft P de beste Tv out/dual display/output signal, dsu ze voldoet al aan 50% van mijn eisen, nu nog gewoon snel zijn (20GB/s en beste Tnl, dus snel is ze zeker, alleen de drivers moeten nog goed blijken), w88 kan je eeuwig, dus ik ga voor de eerste die uitkomt :) herinner je je nog dat de GF3 classic uitkwam begin vorig jaar? wel die kaart was toen ook juist nieuw, en kan nog steeds perfect meekomen met de huidige spellen, zo als je meteen de beste matrox pakt (256MB meeste MHz) dan is ze pas 1 jaar later "mid range" en 2jaar later "mainstream" (betaalbaar voor Jan en alleman) 3jaar later bots je dan tegen de limiet met alles op max @ 800*600 en tot die tijd heb je perfecte beeldkwaliteit en output features, dus de keuze ligt voor de hand, r300/omen komen 3/4 maand later dan P, terwijl de BB van beide lager ligt, alleen de occlusion detection is geavanceerd, de gpu hetzelfde, dus laat ons stellen dat OC de gpu/membus voor 30% sneller maakt dan de beste P, dan nog heeft P beter beeld en output features en heb je ze 4maand eerder, dus de keuze ligt voor de hand imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Langste zin van de week?

In ieder geval leuk dat er blijkbaar toch een stukje hardware van ATi draaiend en wel in voorbereiding is :P

Ik heb helaas nog nergens benchmarks van de Parhelia mogen zien. De specs liegen er niet om, maar ze houden echte cijfers angsvallig achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:19
Op donderdag 30 mei 2002 12:08 schreef Wekkel het volgende:
Langste zin van de week?

In ieder geval leuk dat er blijkbaar toch een stukje hardware van ATi draaiend en wel in voorbereiding is :P

Ik heb helaas nog nergens benchmarks van de Parhelia mogen zien. De specs liegen er niet om, maar ze houden echte cijfers angsvallig achter.
er zijn gewoon nog geen cijfers. gedeeltelijk omdat ze teleurstelling willen voorkomen mocht corespeed iets tegenvallen (retailborden zijn nog niet eens aangekondigd), en het feit dat drivers nog beta zijn.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Even higher quality textures
By Agitator | 29-05-2002 | 2 Comments

In an email Carmack has explained that the show at E3 was actually a bit bugged: They had forgotten to turn the detail level all the way up! This means the game will look even more awesome than we had believed:

We actually screwed up at E3 -- we should have been running it at high quality settings (uncompressed textures, anisotropic filtering), but we were chasing some problems the first day, and it got set back to medium quality. The problems had gone away, so we left it that way, rather than risk changing it back.
I read this over at Shacknews and I still can't believe it!
Lol anisotropic filtering stond uit en textures stonden op compressed, beeld je eens in dat ze een video zouden releasen op 800*600 WME met nu wEl alles op max, de camcorder opname ziet er al geil uit, weet zeker dat de eerste echte beelden schokend gaan overkomen als jet ziet in het echt op je schermpje met een next gen kaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
als DoomIII geen 18+ rating krijgt dan weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Since we are not known to be a fps hungry kind of company, I don't think we will beat it in raw powered benchmarks. We're more interested in how we perform in high res with everything on vs everyone else, and that's where we will outshine the GF4, expecially in quad textured games. I don't know about the R300 since it isn't out yet.
We will also beat them as DX8.1 games start coming out taxing everyone's shaders.

If games start doing HDM, then no one will catch us.

If games start coming out with 3 viewports to take full advantage of our TH feature, you won't be able to play in single head anymore.

Add the TH desktop, giga colour, hardware overlay on both outs, etc, features, I think clients who are NOT looking for a bragging right type of card will be more than happy for a few years.

------------------
Haig
Matrox Graphics
Technical Support Manager
Blijkbaar is de DM implementatie wel in orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op donderdag 30 mei 2002 12:33 schreef corpseflayer het volgende:
Blijkbaar is de DM implementatie wel in orde :)
Mag ook wel als je het zelf ontwikkeld hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
If games start doing HDM, then no one will catch us.
Klinkt goed.. :)

Oja, hoe vinden jullie mijn onderste sig..? :D

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op donderdag 30 mei 2002 12:40 schreef Scipionyx het volgende:

[..]

Klinkt goed.. :)

Oja, hoe vinden jullie mijn onderste sig..? :D
maak er maar matrox.com/mga van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Op donderdag 30 mei 2002 12:43 schreef P5ycho het volgende:

[..]

maak er maar matrox.com/mga van :)
Past niet :D :
code:
1
[url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/309815/1?limit=25][i]Het is niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz" onder je post te plakken!![/i][/url][br][url=http://matrox.com][b]If games start doing HDM, then no one will catch us.[/b] - Haig[/url]

Sorry voor layout.

EDIT: toch wel..
code:
1
[url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/309815/1?limit=25]Het is niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz" onder je post te plakken![/url][br][url=http://matrox.com/mga][b]If games start doing HDM, then no one will catch us.[/b]- Haig[/url]

8-)
Op donderdag 30 mei 2002 12:54 schreef P5ycho na mijn post het volgende:
t is ff offtopic, maar van de eerste link kun je
code:
1
[topic=309815]

doen of /1/25 weglaten.
Done. ;)

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
t is ff offtopic, maar van de eerste link kun je
code:
1
[topic=309815]

doen of /1/25 weglaten.

Hopelijk kondigen ze die kaart 1 Juni al aan want ik ben t wachten eigenlijk wel beu nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat de Gamers-Hype veel te zeggen heeft over de Parhelia. Ik denk meer aan de Radeon 87008800 en IBMRC/GT1000 Fire GL kaarten van ATI. Ze zijn langzamer dan een GF4/3 of Radeon 8500 onder OpenGL of DirectX 7/8 spellen, maar beestachtig voor CAD/CAM werk.

De prijsstelling (1000 tot 3000 euro) komt ook beter in de buurt.

Dat er een gamers versie van de Parhelia zal komen is weer een andere kwestie.

ATI GL4 kaartje :
Afbeeldingslocatie: http://www.ati.com/designpartners/media/images/fgl4board1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het is gewoon meer een allround pc enthousiast kaart. Niet puur gamer-gericht in ieder geval.

Die GL4 is een beetje te hoog gegrepen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met prijzen tussen de 800 en 1600 dollar ?

Denk het niet. Matrox wil de professionele markt weer terug hebben zoals in de tijd van de Impression en de Ultima.

De fire GL8800 zit ergens rond de 800 Euro, de GL3 en 4 rond de 1500 tot 3000 Euro. Splat in the middle van wat de Parhelia reeksen gaan doen.

Als ze als bijprodukt NVidia een flinke trap terug kunnen geven zullen ze dat niet laten. Verder interesseert hun de spelletjes markt niet zo vreselijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Hmmz me Com21 modem moest ff updaten, grrr

Hoe kom je aan 800 tot 1600 dollar? ik heb begrepen dat 500 tot 1000 euro meer in de richting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Nope, het is in de eerste plaats een gamerskaart, ze hebben niet voor niets op de E3 gestaan met UT2003 draaiende op hun kaartje, de P is gericht op mensen die goede tv-out/dual display willen gecombineerd met een goede gamerskaart, nadruk leggen ze eerder op hoge kwaliteit graphics dan op fps, 64/128/256MB versies waarvan 64MB budget is, 128MB de normale P voor hc gamers en dan nog een 256MB versie als ultieme kaart voor mensen met geld teveel waarschijnlijk, toch zou ik voor die laatste kiezen aangzien ik dan nu op ultra high gfx (1280*1024*32bbp*64tapaniso*16XFAA) kan draaien en volgend jaar nog steeds gewoon high (1024*768*16XFAA*16tap aniso), dus het is een zeer goed schaalbaar kaartje, nu haal je er alles uit door de aniso en FAA, volgend jaar nog steeds dankzij de goede TnL textureunit, ik denk dat julie wat te veeleisend zijn als je beslist de P te skippen en w88 op een snellere kaart zoals de r300/omen, immers gaat het nog heeel lang duren eer er games uitkomen die echt dx9 zijn, kijk maar naar UT2003, dx7 spel dat deels 8 ondersteund, DoomIII zal ook dx8.1 zijn (dx8.1 features in open GL wel te verstaan ;) )dx9 ten vroegste einde volgend jaar, tegen die tijd hebben we al weer de omen/r300 opvolger, dus w88 is tijd verspillen aangezien je allang lol zou kunnen hebben met een P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dit is niet lullig bedoeld hoor, maar maak eens kortere zinnen en alinea's... das wat meer leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Op donderdag 30 mei 2002 15:00 schreef P5ycho het volgende:
Dit is niet lullig bedoeld hoor, maar maak eens kortere zinnen en alinea's... das wat meer leesbaar.
Nee,

Waarom niet :?

A
Ik ben te lui om tekst te ordenen (typ snel de zinnen die ik denk)

B
Jij bent te lui om veel te lezen >:) :+ NOFI

edit:

C
Meer tekst=duidelijkere omschrijving van mijn humble opinion :), anders komt de helft niet aan bod :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Vind je nou dat je goed bezig bent? we vragen het netjes hoor.

Enne gebruik dat nofi niet om je in te dekken, beetje lame.

Laten we alsjeblieft gewoon redelijk blijven en lekker door discussieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
http://gamespot.com/gamespot/stories/news/0,10870,2868166,00.html

wtf, Matrox maakt clockspeed openbaar? vreemde move imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Hola, das toch tegenvallen "slechts" 220MHz, eerder hoorde ik 300MHz, misschien dat ze dan een model uitbrengen op 220MHz als low end (met 64Mb) en de standaard en ultra als hoger geclocked leveren + meer ram, heb hier trouwens nog een mooie heatsink liggen voor op de GPU, maar die plak ik er pas op als het standaard fannetje begint te verslijten, kwestie van hem niet metteen te slopen op de 1ste dag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Niemand heeft 300Mhz gezegd, iedereen ging er alleen vanuit omdat nVidia ook zo draait. Niet dat iemand zich even bedenkt dat de parhelia chip een stuk complexer is... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Displacement mapping adds additional geometry at the 3D card level, it would cause the Doom3 engine similar problems TruForm would and JC already said he wouldn't/couldn't use that. So from Carmacks comments I think its safe to say we can forget about Doom3 using displacement mapping, at least for now - who knows how much the engine might still evolve before or even after Doom3's release, which is obviously still off in a rather distant future...
Truform en DM kunnen niet met DIII aangezien de shadows niet meer zouden kloppen dan, DM en Truform worden immers door de 3d kaart gedaan zonder dat de cpu daar tussenkomst in heeft, dat zorgt ervoor dat de models truformed/DMed zijn maar de real time shadows niet, overigens is het Zstencil voor de shadows dus zal FAA werken tegen die tijd? (Haig zei dat ze gingen kijken of ze via de software(drivers) een oplossing konden vinden om het te doen werken)
Noemenswaardig is ook dat de Xbox D3 niet gaat trekken met full detail;
The Xbox is not nearly powerful enough to run Doom III at a near decent framerate. Maybe they will downgrade the graphics for the Xbox though.
Dus de aanbevolen specs zullen nu vast veranderd zijn van gf3 naar gf4, een reden te meer om een P te kopen ipv een gf4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op donderdag 30 mei 2002 18:18 schreef corpseflayer het volgende:

[..]

Truform en DM kunnen niet met DIII aangezien de shadows niet meer zouden kloppen dan, DM en Truform worden immers door de 3d kaart gedaan zonder dat de cpu daar tussenkomst in heeft, dat zorgt ervoor dat de models truformed/DMed zijn maar de real time shadows niet, overigens is het Zstencil voor de shadows dus zal FAA werken tegen die tijd? (Haig zei dat ze gingen kijken of ze via de software(drivers) een oplossing konden vinden om het te doen werken)
Noemenswaardig is ook dat de Xbox D3 niet gaat trekken met full detail;
[..]

Dus de aanbevolen specs zullen nu vast veranderd zijn van gf3 naar gf4, een reden te meer om een P te kopen ipv een gf4.
Of een R300 ipv Parhelia...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Mwah, de r300 zal pas te bestellen zijn rond september/oktober, en das dan in de US, dus dan mag je hoge kosten betalen om dat te laten overkomen (tax erop enzo), de P kan je bestellen via Matrox UK, 7euro verzendkosten ofzo :)
R300 zal wel sneller zijn maar daar wacht ik niet op, het moment dat hij echt beschikbaar is zal gewoon later zijn, net zoals de Omen en P10, ze zeggen wel augustus maar 9/10 dat dat is om P potentiële kopers te laten w88 voor hun kaartje, logisch eigenlijk, als een concurent onverw8s met iets beter komt wil je zo min mogelijk van je fanbase verliezen aan je rivaal, dus dan stuur je geruchten de wereld in van een veel vroegere release date als normaal (augustus ipv eind dit jaar), het zal wel dat hij nu door de P eerder gaat uitkomen om een minimaal aantal kopers te mislopen, maar verw8 maar dat de "officiële" date gewoon verder is dan de geruchten, die zouden je namelijk laten w88 op deze "superieure" kaart.
Zoals ik al zei hoe langer je w8 hoe ouder je gehele pc wordt en hoe minder lol je eraan hebt (langer w88 das is), dus kies je het beste van de next generation kaartjes, P is next gen, en met beste bedoel ik kwaliteit/release date/prijs verhouding, de kwaliteit is er, de release date is ook gunstiger en de prijs is minder, maargoed je krijgt dan wel een kaart met 5th order filters, perfecte tvOut en gewoon excellente support (drivers weten we nog niet), qua features/snelheid zullen allen elkander niet te ver mislopen (ik schat 35% tussen de zwakste en de snelste van de 4 met goede drivers, zwakste is dan nog steeds sneller dan de Gf4Ti in nieuwe spellen)
Straks zijn we 31mei en begin juni krijgen we board specs, hopelijk ook benchmarks, dan komt er meer duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Toch knap hoor dat je het nog steeds voor mekaar krijgt zo'n lap tekst in 2 zinnen te proppen. ik ben halverwege afgehaakt helaas.
7euro verzendkosten ofzo
eerder 20 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
4 zinnen eigenlijk, vind het trouwens raar dat je daar moeite mee hebt, zelf lees ik mijn post nog 2keer over op typos en of er niet te veel afwijkende tekst in zit, kvind mijn zinnen zelf niet te lang iig. Een beetje degelijk discusiëren over de nieuwe kaartjes kan je niet in een paar woordjes, van mij mag jij net zulke langezinnen/ grotereplies posten, dan heb ik tenminste ook wat te lezen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
If total gaming immersion (at least on the visual side of things) is what you're after, then the Matrox Parhelia is the card to get. At this year's E3, with numerous ATI and NVIDIA logos and advertisements plastered on the sides of monitors and machines, the little-talked-about "dark horse" from Matrox was able to make a big statement. Although the company has been a low-level player in the video game graphic's market for the past few years, the Parhelia could set them apart -- quickly. So, just what is the Parhelia? Not getting too technical, Matrox describes its creation as the ultimate solution for "Surround Gaming." Simply, the Parhelia is a "TripleHead" video card, able to support the output of three monitors simultaneously, spreading the expanse of what you actually see across the width of them.

To put this in perspective, imagine sitting at your desk, ready to fire up you favorite FPS, and not being limited to seeing what is directly in front of you, but also being able to see what evils might be creeping up from either your left or right. Like a letterboxed film, the Parhelia opens up the screen, giving you more perspective.

But there is a cost. Early estimates conclude that the entry level Parhelia card will retail for about $399.00, and that's not including the cost of purchasing that extra monitor (or two). But again, if it's cutting edge technology you crave, the Matrox Parhelia should suppress your hunger. It looks damn cool, and I wouldn't hesitate locking one down tight in my machine.
Best hardware at E3 (Gamespy)
Lol 400 dollar, het instapmodel zal dan wel echt goed moeten zijn voor zon prijs (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Who cares about the price, it's all about the features :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Ik betaal toch liever 400 USD ipv 600 USD voor de highest end :), in Matrox forum zei Haig dat de kaartjes idd rond de 200MHz gaan lopen, als je 250MHz wilt moet je hem maar overklokken zei hij :D :9 ,ik maak de heatsink wel al tijdens het w88 (helft van een coolermaster) 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op vrijdag 31 mei 2002 16:40 schreef corpseflayer het volgende:
Ik betaal toch liever 400 USD ipv 600 USD voor de highest end :), in Matrox forum zei Haig dat de kaartjes idd rond de 200MHz gaan lopen, als je 250MHz wilt moet je hem maar overklokken zei hij :D :9 ,ik maak de heatsink wel al tijdens het w88 (helft van een coolermaster) 8-)
Ik ga in september Industrieel produkt ontwerp doen, oftewel eigen design waterblokkies voor mem en core :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Op donderdag 30 mei 2002 15:00 schreef P5ycho het volgende:
I agree.

Die massieve blokken tekst zijn echt niet lekker om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
surround gaming videos

naaaais, im impressed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Ok, that does it!! :(

Ik wil ook zo'n monitor(en) :9

Wel knap trouwens: gamen zonder de muis of toetsenbord te gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Ziet er erg vet uit, alleen jammer dat ik dat niet kan betalen zon triple TfT setupje ;) ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
nier kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Op vrijdag 31 mei 2002 23:42 schreef P5ycho het volgende:
nier kopen?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op vrijdag 31 mei 2002 23:48 schreef corpseflayer het volgende:

[..]

:?
moet ik dat echt uit gaan leggen? ;(

een nier is veel geld waard, waarvan ik makkelijk een triplehead tft kan kopen snappie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Dan zou er toch moeten staan nier verkopen ipv kopen? :)
/edit/
slaapwel mannen ik ga maffen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op zaterdag 01 juni 2002 00:00 schreef corpseflayer het volgende:
Dan zou er toch moeten staan nier verkopen ipv kopen? :)
/edit/
slaapwel mannen ik ga maffen :z
nee want IK moet die nier kwijt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Ah :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
We know for sure that we will be excluding some of the game buying public with fairly stiff hardware requirements, but we still think it is the right thing to do.

The requirement for GF1/Radeon 7500 as an absolute minimum is fundamental to the way the technology works, and was non-negotiable for the advances that I wanted to make. At the very beginning of development, I worked a bit on elaborate schemes to try and get some level of compatibility with Voodoo / TNT / Rage128 class hardware, but it would have looked like crap, and I decided it wasn't worth it.

The comfortable minimum performance level on this class of hardware is determined by what the artists and level designers produce. It would be possible to carefully craft a DOOM engine game that ran at good speed on an original SDR GF1, but it would cramp the artistic freedom of the designers a lot as they worried more about performance than aesthetics and gameplay.

Our "full impact" platform from the beginning has been targeted at GF3/Xbox level hardware. Slower hardware can disable features, and faster hardware gets higher frame rates and rendering quality. Even at this target, designers need to be more cognizant of performance than they were with Q3, and we expect some licensee to take an even more aggressive performance stance for games shipping in following years.

Games using the new engine will be on shelves FIVEYEARS (or more) after the initial design decisions were made. We had a couple licensees make two generations of products with the Q3 engine, and we expect that to hold true for DOOM as well. The hardware-only decision for Q3 was controversial at the time, but I feel it clearly turned out to be correct. I am confident the target for DOOM will also be seen as correct once there is a little perspective on it.

Unrelated linux note: yes, there will almost certainly be a linux binary for the game. It will probably only work on the nvidia drivers initially, but I will assist any project attempting to get the necessary driver support on on other cards.

John Carmack
JC zei eerder al dat hij geen nieuwe features gaat toevoegen aan de DIII engine, dus geen DM, PS2.0, etc., dit omdat het er al goed genoeg uitziet + slechts een klein percentage van de markt gaat die features hebben, in combo met de real time shadows zou het beeld niet helemaal kloppen (zie eerdere post van mij), de engine is dus eigenlijk al helemaal klaar en up, gf1/radeon7500 is het absolute minimum, snellere hardware dan gf3 is meer fps en rendering kwaliteit, dsu in het geval van de P is dat dan Aniso/FAA (als die Zstencil gefixed is tegen dan)/alles op highest :9, de max resolutie voor een P met alles aan zal denk ik ;) waarschijnlijk 1280*1024 zijn, als je weet dat hij geen occlusion detection heeft + de fillrate stats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 21:55
Op donderdag 30 mei 2002 12:58 schreef Hooi het volgende:
Ik denk niet dat de Gamers-Hype veel te zeggen heeft over de Parhelia. Ik denk meer aan de Radeon 87008800 en IBMRC/GT1000 Fire GL kaarten van ATI. Ze zijn langzamer dan een GF4/3 of Radeon 8500 onder OpenGL of DirectX 7/8 spellen, maar beestachtig voor CAD/CAM werk.

De prijsstelling (1000 tot 3000 euro) komt ook beter in de buurt.

Dat er een gamers versie van de Parhelia zal komen is weer een andere kwestie.

ATI GL4 kaartje :
[afbeelding]
Als Matrox niet gericht is op bijna puur gamers, waarom hebben ze dan 4 aparte texture units per pixel pipeline ingebouwd ??

Als een spel 4 textures zou gebruiken, dan is de Parhelia --+2 x zosnel (filrate gezien, want the Parhelia kan 4 textures in 1 pas en in 1 klok, een GF4 kan 4 texuters per pas maar in 2 klok (of cycles))

en het leuke is als een spel meer dan 4 textures gebruikt heeft het 2 passen nodig, maar of het nu 5 textures gebruikt of 8 het blijft even snel.
dus zijn toch wel een beetje gericht op de gamers denk ik

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Idd, en omdat je nu nog texture kracht over hebt in de huidige games, kan je Anisotropic filtering aanzetten zonder performance verlies :) , pas als spellen quad textured worden niet meer (performance hit zoals bij Gf4 nu), en dat kan nog wel een jaartje duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woei!! ik kan niet wachten totdat de Parhelia uit is... Lijkt me zo'n vette plank (als 'tie maar niet te duur is). Kortom: Matrox Parhelia = :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat eigenlijk nog interessanter is. Is de architectuur van de Parhelia geschikt om op door te borduren voor de volgende Matrox serie. :)

Zoals Nvidia de Geforce3 uitbracht welke in feite een opgefokte Geforce 2 was, kan de Parhelia ook opgefokt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op zaterdag 01 juni 2002 20:04 schreef Gordijnstok het volgende:
Wat eigenlijk nog interessanter is. Is de architectuur van de Parhelia geschikt om op door te borduren voor de volgende Matrox serie. :)

Zoals Nvidia de Geforce3 uitbracht welke in feite een opgefokte Geforce 2 was, kan de Parhelia ook opgefokt worden?
sterker nog: de Geforce4 is een opgefokte Riva 128 :D

ehm, de parhelia is compleet nieuw, behalve gedeelts van de 2d engine (das maar 2% van de chip ofzo) en het zou dom zijn als ze dit design niet verder ontwikkelden. De 'update'van de kaart zal wel minstens een jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 19:19
Op zaterdag 01 juni 2002 11:55 schreef corpseflayer het volgende:
de max resolutie voor een P met alles aan zal denk ik ;) waarschijnlijk 1280*1024 zijn, als je weet dat hij geen occlusion detection heeft + de fillrate stats.
dit is zeer zeker ongegrond en ik zou er echt niet op rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op zondag 02 juni 2002 14:55 schreef bolleh het volgende:

[..]

dit is zeer zeker ongegrond en ik zou er echt niet op rekenen
inderdaad. daar had ik em ook al op gewezen, corpseflayer verkondigt zijn voorspellingen als feiten... Hij wil alleen ons goedbedoelde advies niet ter hand nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Voor in DoomIII, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op zondag 02 juni 2002 15:33 schreef corpseflayer het volgende:
Voor in DoomIII, waarom niet?
Omdat:
a) er nog compleet geen cijfers van de Parhelia zijn
b) DoomIII nog alpha is.

Geef me eens 1 bron waaruit jij dat concludeert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Ik heb een half uur gezocht naar bronnen, maar vind ze niet meer.
JC zei eerder al dat de DoomIII zo goed als af is en dat ze zich nu volledig toespitsen op de gameplay, de engine zelf is dus niet alpha, Raven heeft hem namelijk ook al een tijdje om QIV mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op zondag 02 juni 2002 21:42 schreef corpseflayer het volgende:
Ik heb een half uur gezocht naar bronnen, maar vind ze niet meer.
JC zei eerder al dat de DoomIII zo goed als af is en dat ze zich nu volledig toespitsen op de gameplay, de engine zelf is dus niet alpha, Raven heeft hem namelijk ook al een tijdje om QIV mee te maken.
Development op een engine kan al beginnen zodra de 'basisblokken' klaar zijn. ik doelde meer op dingen waarmee je de snelheid van parhelia + doomIII kon verklaren eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Op zaterdag 01 juni 2002 11:55 schreef corpseflayer het volgende:

[..]

JC zei eerder al dat hij geen nieuwe features gaat toevoegen aan de DIII engine, dus geen DM, PS2.0, etc., dit omdat het er al goed genoeg uitziet + slechts een klein percentage van de markt gaat die features hebben, in combo met de real time shadows zou het beeld niet helemaal kloppen (zie eerdere post van mij), de engine is dus eigenlijk al helemaal klaar en up, gf1/radeon7500 is het absolute minimum, snellere hardware dan gf3 is meer fps en rendering kwaliteit, dsu in het geval van de P is dat dan Aniso/FAA (als die Zstencil gefixed is tegen dan)/alles op highest :9, de max resolutie voor een P met alles aan zal denk ik ;) waarschijnlijk 1280*1024 zijn, als je weet dat hij geen occlusion detection heeft + de fillrate stats.
Er staat; denk ik ;) ,dus en ruwe gok, en daarbij de specs komen vrij vandeweek als het goed zit;

posted May 28, 2002 10:47 AM
--------------------------------------------------------------------------------
Product specs will be available shortly.

------------------
Haig
Matrox Graphics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
we zullen zien. je loopt alleen een beetje op de feiten vooruit. ik lees ook liever nieuwe revu een goede krant dan actueel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik lees net dat er een solar eclipse is 10 Juni... mooie dag om de Parhelia te releasen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko75
  • Laatst online: 15-08-2022
Ik ga maar gewoon eens ff wachten tot er bordjes bij de verschillende hardware sites liggen. Tot die tijd blijft het het toch maar gissen hoe goed of slecht de hardware en drivers zijn.

MSI K7T266 Pro2 + XP 1600+@1,53(1800+)(10.5 x 146) + 512mb DDR Crucial PC2100 + Leadtek GF3 Ti200 @ 235/535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Question: so when are you gonna post some new movies/pictures

Haig: Don't know about movies but pics are on their way.
Kooooomma komma komma komma :9

Bron: Matrox Tech Support Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09 21:36

edward2

Schieten op de beesten

Nog nieuws over de testsamples? ik vind dat er maar weer snel een grote stilte is neergedaald over de Parhelia..

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op maandag 03 juni 2002 19:15 schreef edward2 het volgende:
Nog nieuws over de testsamples? ik vind dat er maar weer snel een grote stilte is neergedaald over de Parhelia..
zal wel niet lang meer duren. komt omdat de grote sites niet elk geruchtje posten, wat wel bij nvidia gebeurt. Ik vind het wel beter zo eigenlijk, laat de fanboys maar wegblijven van de Parhelia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Ik had stiekem links en rechts toch wel gehoopt op performance indicaties, en dan niet plain 3dMark tests, maar bv die zware Unreal 2002 technotest met al de eyecandy aan, daar moet de Parhelia gaan "schijnen", maar deze maand gaat dat hopelijk lukken :)

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Q: Will they be on the parhelia page ?
A: Either there or somewhere in our gaming section.

Q: will a game ship with the card as with the G400 ?

A: Software bundle hasn't been finalized yet.

------------------
Haig
Matrox Graphics
Ooooooooooo we krijgen zelfs een software bundel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:40
Hmmm videokaartje (ti4600) voor nieuwe pc hoeft gelukkig toch niet gewijzigd te worden :) opluchting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op maandag 03 juni 2002 22:19 schreef BlubberZwijn het volgende:
Hmmm videokaartje (ti4600) voor nieuwe pc hoeft gelukkig toch niet gewijzigd te worden :) opluchting..
sorry kun je dit ff uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Op maandag 03 juni 2002 19:18 schreef P5ycho het volgende:

[..]
Ik vind het wel beter zo eigenlijk, laat de fanboys maar wegblijven van de Parhelia.
Als ik zo dit topic doorblader heeft Matrox al aardig wat Parhelia-fanboys rondlopen (no offence :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op maandag 03 juni 2002 22:58 schreef Andamanen het volgende:

[..]

Als ik zo dit topic doorblader heeft Matrox al aardig wat Parhelia-fanboys rondlopen (no offence :))
er is verschil tussen een fanboy en iemand die gewoon enthousiast is over een kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
Op maandag 03 juni 2002 22:27 schreef P5ycho het volgende:

[..]

sorry kun je dit ff uitleggen?
Hmmm las datie niet VEEL sneller wordt dan GF4ti...
(nouja niet hele topic doorgelezen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op maandag 03 juni 2002 23:05 schreef BlubberZwijn het volgende:

[..]

Hmmm las datie niet VEEL sneller wordt dan GF4ti...
(nouja niet hele topic doorgelezen ;))
:{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
psycho zit jij 24/7 in dit topic ofzo :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
aan P5ycho :
En waarom niet ?

Er zijn al genoeg Nvidia fanboys and Ati fanboys

Ieder zijn keuze.

Ik ben altijd al fan geweest van Matrox, vanaf de Millenium I.

Ze zullen waarschijnlijk niet de snelste zijn, maar ze zullen waarschijnlijk wel de hoogste laagste frames hebben
dat was de G400/max het geval. Deze was zeker niet de snelste, maar doordat de laagste frames een stuk hoger was, was het wel een stuk fijner om er mee te gamen

Ik heb ze behoorlijk lang gehad, ongeveer 2 jaar, toen ben ik over gestap naar ATI (radeon), maar de driver & stabiliteit waren niet zo denderend) Op het moment heb ik een Elsa Gf3 Ti200 , maar als de matrox uitkomt , smijt ik er deze uit voor 150 euro (hoop ik :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op maandag 03 juni 2002 23:08 schreef BlubberZwijn het volgende:
psycho zit jij 24/7 in dit topic ofzo :o
www.hottopic.nl

Als de R300 gewoon op alle fronten beter is dan koop ik die. simpel. Matrox is een bedrijf met een instelling die me wel bevalt, maar mocht een ander bedrijf ze overtreffen aan de hand van mijn benodigdheden ga ik echt niet alsnog Matrox kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
Op maandag 03 juni 2002 23:13 schreef P5ycho het volgende:

[..]

www.hottopic.nl

Als de R300 gewoon op alle fronten beter is dan koop ik die. simpel. Matrox is een bedrijf met een instelling die me wel bevalt, maar mocht een ander bedrijf ze overtreffen aan de hand van mijn benodigdheden ga ik echt niet alsnog Matrox kopen.
Ja maar daar zit nu het probleem, van de R300 is er enkel speculatie

het kan zijn dat ze ze overtreffen , maar als je een probleem heb met Ati , moet je niet rekenen op hun support
want die bestaat niet.

een voorbeeldje:
ik had problemen met quake3 in smp mode te draaien (mijn systeem crashte telkens )
ik had dus dat formulier ingevult op hun site, na een week kreeg ik een reply

wat er instond :
hoe je problemen in windows 95/98 moet oplossen
en problemen oplossen in quake 2

???

ik had wel duidelijk vermeld dat ik XP gebruikte

ik heb toch liever een firma die degelijke support levert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nvidia kaarten zijn fantastisch voor mensen met een goedkoop scherm.

ATI is goed voor mensen met 1 kwaliteit scherm.

Matrox is goed voor mensen met 3 kwaliteit schermen.

Ik kies nu even geen kant, dit is harde realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
bij nvidia ligt het eraan welk merk je hebt ook denk ik
ik heb nu een iiyama 454 (wat ik denk toch wel redelijk is)
maar het verschil in beeld kwaliteit zal pas merken denk ik als ik er die matrox insteek :)

Ati is ook vrij goed, maar ik ga toch nooit meer een ATI nemen door mijn slechte ervaringen

De 3 schermen zijn een zeer interesante feature, mocht ik het geld hebben om zo'n triple lcd schermke te kopen :)

maar dat is niet de enigste interesante feature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De R300 is puur speculatie, maar van de parhelia weten we ook niet veel meer. ok, we weten de chipspecs, daarmee kunnen we een hoop inschatten, maar ik denk dat we er ook wel vanuit kunnen gaan dat de R300 sneller wordt. Displacement mapping ondersteunt. minstens dualhead heeft. goede beeldkwaliteit heeft. helaas ook ATi kwaliteit drivers heeft :{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
De kaarten zijn verstuurd naar de verschillende hardware sites, dus reviews kunnen eind deze week of volgende week al komen. ik denk volgende week want het is computex week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
P5ycho, denk nu maar niet dat de r300 zo uber beter gaat zijn dan een Parhelia, de kwaliteit in 2d/3d is igg best op de P, tenzij de ati ook faa16* en 5th order filters gaat hebben, ik heb al een ati gehad en nu wil ik wel eens een andere kaart dan een radeon, P lijkt perfect tot nu toe, het wil niet zeggen omdat JC zei dat r300 superieur is aan gf4 dat het ook superieur is aan een P, zodra P benchmarks vrij zijn zal Carmack wel zijn zegje doen over de Matrox, dus ook of de P tot nu toe de beste kaart is in d3 of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

maar mocht een ander bedrijf ze overtreffen aan de hand van mijn benodigdheden ga ik echt niet alsnog Matrox kopen.
Ditto, mijn commentaar in TFF is schijnbaar wat mensen in het verkeerde keelgat geschoten maar ik ben geen matrox-addict die moet en zal die kaart hebben. Als ik hem koop zal dat niet in het begin zijn maar wat later als ie zich bewezen heeft en iets goedkoper zal zijn. Mij huidige config doet het goed. Ik switch makelijk van amd naar pentium, ik heb ze nu naast elkaar (atlon 1600 en p4 1.6A)
Tot-nu-toe heb ik 1 bagger ervaring en dat is twinview van nvidia met een geforce 2 mx. Ik heb voor de fun dit weekend zo'n goedkope geforce2 GTS besteld, waarom niet?
Ik hoop hiermee te ontzenuwen dat matrox mijn leven is, ik ben gewoon een kritische hardware lezer cq gebruiker.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
het grote voordeel van de parhelia is the 256 bit geheugen bus, hebben die andere kaarten dat niet, wel dan hebben die een probleempje denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als die kaart nou es aangekondigd werd, dan konden we tenminste een lading reviews lezen en onze vragen grotendeels beantwoord zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

In het verleden was het zo dat Matrox uitblonk in in gamescenes met alle eyecandy aan.

Met dit doel voor ogen is de Parhelia ontworpen, zeer lage aniso- en aa-hit.

Moet in de praktijk nog wel de waarheid gaan worden.

Het 1e mogelijke nadeel wat ik zie is dat de R300 en NV30 8 pipelines gaan krijgen tov 4 voor de Parhelia.

Daarmee is nog niet alles beslist omdat 8 pipelines niet altijd de efficienste oplossing zullen worden, afh van de gameengine.

Ik hou echter erg van beeldkwaliteit en features zoals displacement mapping en aniso en als de Parhelia dit kan samen met de overige unieke beeldkwaliteit dan wordt het een topper, de Parhelia zal voorlopig snel genoeg zijn dus zal ik me meer op beeldkwaliteit richten.

Maar, er is nog niks zeker of we de R300 en NV30 al deze zomer zien, mogelijk komen er van ATI en nVidia 2 tussenpauzen, en komen de full dx9 kaarten pas aan het eind van het jaar, hopelijk op de Computex meer info.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
R300 en 'omen' (talking about ego) worden allebei wel herfst, ze krijgen nooit op tijd goede yields uit het benodigde 0.13micron proces...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
ja 8 pipelines, heb je ook gezien welk soort geheugen ze willen gebruiken.

voor 8 pipelines heb je minstens dezelfde bandbreedte nodig als de parhelia en ze willen ook nog eens Pixelshaders 2.0 nouja grote chip zal het worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
450Mhz geheugen, dat gewoon ontieglijk duur gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
0.13 is nog in een vroeg stadium voor videochip makers
en het verschil tussen 0.15 en .13 is niet zo groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
Op dinsdag 04 juni 2002 00:12 schreef P5ycho het volgende:
450Mhz geheugen, dat gewoon ontieglijk duur gaat worden...
En waarschijnlijk nog niet eens 256 bit (weeral speculatie :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op dinsdag 04 juni 2002 00:14 schreef CaineTanathos het volgende:

[..]

En waarschijnlijk nog niet eens 256 bit (weeral speculatie :) )
nee een feit, nVidia heeft gezegd dat ze geen 256bit zullen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
de parhelia heeft ook wel een cool design:
per pipeline een pixelshader (5 instructies)

een GF4 heeft 1 pixelshader (2 instructies)voor 4 pipelines

welke zal sneller zijn als pixelshaders gebruikt zullen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
Op dinsdag 04 juni 2002 00:15 schreef P5ycho het volgende:

[..]

nee een feit, nVidia heeft gezegd dat ze geen 256bit zullen gebruiken.
Ja ze zeiden iets van dat 256 te duur zou zijn voor te implementeren :)

Dus gebruiken ze maar 450mhz DDR |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op maandag 03 juni 2002 23:41 schreef CaineTanathos het volgende:
het grote voordeel van de parhelia is the 256 bit geheugen bus, hebben die andere kaarten dat niet, wel dan hebben die een probleempje denk ik :)
Weet je wat nou zo leuk is? In bits houd niemand rekening met DDR en in Mhz ineens wel. Niet snappen?

We zeggen allemaal Pc800 rdram, 800mhz rdram terwijl die echt keihard op 400mhz draait. met DDR support pompt ie 2x zoveel data, vandaar die magical 800.

We zeggen nu allemaal 256 bit (wat feitelijk goed is)terwijl dat volgens onze logica 512 bit moet zijn, 256 bit + ddr support.

Word je al een beetje maf, ik wel ! :) :+

Toen ik riep tegen ieder, neehoor hij draait op 400mhz werk ik voor gek verklaart. als ik nu ga roepen het is 512bit doen ze het weer |:(

Weet je wat? hou lekker mijn mond 8-)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
Rambus draait op 400 mhz , jep want het is dual channel :)
maar rambus is slechts 16 bit

DDR voor CPU's is slechts 64bit en bv the NV chipset heeft support voor dual channel DDR , dus 2 x 64 bit = 128 Bit

parhelia is ook niet echt 512 bit, maar heeft 4 x 128bit vertex shaders

en het geheugen is 2 x 128 bit (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Nah het is 256bit, maar dat is geen DDR. Van de andere kant, het is 256bit in en 256bit uit. als de chip tegelijk kan lezen en schrijven met het geheugen, zou je wel weer van 256DDR kunnen spreken. Lekker verwarrend :D

De G400 serie had 256Bits chip en 128bit geheugentoegang. komt overeen zou je zeggn, maar toendertijd werd er niet gesproken over DDR. Nu is DDR gewoon een marketingterm...

De definitie van Mhz wordt ook steeds vager. Is een Hz een volledige kloktik, of een enkele 'verzending'...

[edit] geheugen zou 4x64 moeten zijn, had dat ergens gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Op dinsdag 04 juni 2002 00:10 schreef CaineTanathos het volgende:
voor 8 pipelines heb je minstens dezelfde bandbreedte nodig als de parhelia en ze willen ook nog eens Pixelshaders 2.0 nouja grote chip zal het worden
Maar, Z-occulling, Z-compression en LMA3 om maar eens een paar zaken te noemen, zullen bv de nv30 een eind in de buurt brengen wat betreft de benodigde bandbreedte.

Van de Parhelia hebben we nog steeds niets vernomen van bandbreedte besparende features, die misschien ook helemaal niet nodig zijn, al zal een eenvoudigere vorm van Z-compressie wel aanwezig zijn?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
die gebruikte SGRAM wat een stuk sneller was dan SDram

op tomshardware staat dat een GF4 Ti 4600
DDR SGRAM gebruikt
de quote :
"Unlike the 'Deluxe' versions, the 'Pure' models strictly follow NVIDIA's reference board design. ASUS also chooses to stick to NVIDIA's specifications where clock speeds are concerned: 300MHz core speed and 650MHz memory speed. The 128MB RAM consists of 4Mx32 DDR SGRAM chips rated at 2.8ns in a BGA package. The benefit of BGA packaging is its better signal quality, a must at these high clock speeds. According to ASUS, the BGA chips even use gold contacts to connect to the PCB, a technique that is common practice with HiFi components."

http://www6.tomshardware.com/graphic/02q1/020304/geforce4-02.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
ik vraag mij af hoeveel texels ze allemaal per pass kunnen (per pipeline) huidige gf4 kan er bv maar 2, de nieuwe matrox moet er 4 kunnen, stel nvidia doet er bij de NV30 nog steeds 2, dan zijn die 8 pipelines perspraat, want in realiteit is dit trager dan 4x4 (als het spel het gebruikt, bv doom3)
Ati heeft er nu 3 d8 ik, dan zou die 8x3 worden, idd beter, maar zoals reeds gezegd, hopelijk hebben ze bandbreedte, zoals JC ook zegt: op papier is de 8500 sneller dan de GF4... (meer bandbreedte enz), maar toch is ie trager, dus of de chip zelf, of de drivers zijn niet echt efficient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
Op dinsdag 04 juni 2002 00:31 schreef edward2 het volgende:

[..]

Maar, Z-occulling, Z-compression en LMA3 om maar eens een paar zaken te noemen, zullen bv de nv30 een eind in de buurt brengen wat betreft de benodigde bandbreedte.

Van de Parhelia hebben we nog steeds niets vernomen van bandbreedte besparende features, die misschien ook helemaal niet nodig zijn, al zal een eenvoudigere vorm van Z-compressie wel aanwezig zijn?
misschien zijn ook niet echt effectief (misschien maar 25% ofzo)

parhelia heeft wel bandbreedte besparende functies , maar die zijn anders gebruikt :)

Displacement mapping en Level of Detail zijn de bandbreedte besparende functies

ze hebben ook verschillende buffers , dat helpt ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
Op dinsdag 04 juni 2002 00:34 schreef catfish het volgende:
ik vraag mij af hoeveel texels ze allemaal per pass kunnen (per pipeline) huidige gf4 kan er bv maar 2, de nieuwe matrox moet er 4 kunnen, stel nvidia doet er bij de NV30 nog steeds 2, dan zijn die 8 pipelines perspraat, want in realiteit is dit trager dan 4x4 (als het spel het gebruikt, bv doom3)
Ati heeft er nu 3 d8 ik, dan zou die 8x3 worden, idd beter, maar zoals reeds gezegd, hopelijk hebben ze bandbreedte, zoals JC ook zegt: op papier is de 8500 sneller dan de GF4... (meer bandbreedte enz), maar toch is ie trager, dus of de chip zelf, of de drivers zijn niet echt efficient
GF4 heeft 2 texture units per pipeline, maar elke texture unit can 2 textures aan.

dus een GF4 kan 4 textures per pass , maar heeft 2 clocks nodig

Parhelia kan 4 textures per pass per clock , dus is een stukie sneller :)

8500 heeft ook 2 texture units elke unit kan 3 textures verwerken dus 6 in totaal . 1 pass maar heeft 3 clocks nodig

bij de parhelia :als er nu meer dan 4 textures worden gebruikt, maakt het niet uit of het er nu 5 zijn of 8 , dat duurt even lang (heeft dan 2 passen nodig)

//update//
ik ben maffen :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ze hebben fast Z clear en de simpele culling technieken, maar ze denken bandbreedte genoeg te hebben en die besparende features niet echt nodig te hebben. (naar een mail van matrox zelf als antwoord op een vraag van een MatroxUser)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
jep het officieel matrox forum is ook niet slecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op dinsdag 04 juni 2002 00:39 schreef CaineTanathos het volgende:
jep het officieel matrox forum is ook niet slecht ;)
idd..

enne ga je nog slapen of hoe zit dat ;)

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.