Kan dat wel, wat jij zegt ? Je zou dan dus een 2e AP kopen en die standalone ergens op de 1e verdieping zetten ? Hij moet toch ergens aanhangen ? Of kan bijv. de Linksys WAP11 'repeaten' zonder dat er iets aanhangt ?trankilo schreef op 01 April 2003 @ 14:54:
Aangezien een omni nou niet bepaald goedkoop is in aanschaf. En het prijsverschil tussen omni en AP nihil is, zou ik als ik jou was een 2e AP kopen. Dan hoef je ook niet te pielen met antennes die wel werken maar je op een andere plaats weer geen dekking geven enzow. Zolang je er voor zorgt dat de SSID (en evt WEP) instellingen het zelfde zijn zal de laptop zelf het sterkste signaal kiezen. Dat heet roamen (net als bij GSM).
De AP’s waarmee je de dekking wil uitbreiden moeten inderdaad wel aan het zelfde netwerk verbonden zijn.Kan dat wel, wat jij zegt ? Je zou dan dus een 2e AP kopen en die standalone ergens op de 1e verdieping zetten ? Hij moet toch ergens aanhangen ? Of kan bijv. de Linksys WAP11 'repeaten' zonder dat er iets aanhangt ?
Als je een WAP v2.2 hebt zou je daar andere software (gehackte versie van D-Link) in kunnen zetten en de repeater mode activeren. Dit is alleen zeer sterk af te raden omdat bij iedere repeater de snelheid met de helft af neemt!
Goed.. vraagje van mijn kant af, ik ben van plan ook WiFi te introduceren binnen ons huishouden mede omdat het een huurhuis is en de verhuurder niet wil dat we nog meer gaan boren in de muren dan al reeds geschied is
maar dat terzijde... wat ik mij afvraag is of iemand ervaring heeft met de speedtouch 570... in ieder geval zijn we van plan over te stappen op ADSL, het huidige netwerk moet kunnen worden gekoppelt en uiteraard een goede en snelle WiFi verbinding zou wel erg fijn zijn...
In hoeverre is dit produkt betrouwbaar (mbt beveiliging) en gemakkelijk te installeren / onderhouden ?? en op routershop.nl staat dat een PCMCIA kaart als de speedtouch 110 erg aangeraden wordt... is de combinatie van deze produkten goed of kan ik beter naar een goedkoper alternatief zoeken ??
Verder... wat wordt er aangelevert bij dit produkt ?? ook een PCMCIA kaart of ben ik genoodzaakt 3 extra aan te schaffen... routershop.nl is daar niet duidelijk over en aangezien ik hier niet beschik over e-mail stel ik hier maar even de vraag....
In hoeverre is dit produkt betrouwbaar (mbt beveiliging) en gemakkelijk te installeren / onderhouden ?? en op routershop.nl staat dat een PCMCIA kaart als de speedtouch 110 erg aangeraden wordt... is de combinatie van deze produkten goed of kan ik beter naar een goedkoper alternatief zoeken ??
Verder... wat wordt er aangelevert bij dit produkt ?? ook een PCMCIA kaart of ben ik genoodzaakt 3 extra aan te schaffen... routershop.nl is daar niet duidelijk over en aangezien ik hier niet beschik over e-mail stel ik hier maar even de vraag....
[ Voor 1% gewijzigd door KeeZ op 03-04-2003 08:14 . Reden: verkeerde typenummer speedtouch |:( ]
Deze plek is te koop.
Verwijderd
umm een speedtouch is toch gewoon een normale ADSL router
heeft niks met WiFI uit te staan dacht ik je zult dus naast een ADSL modem een WiFi access point neer moeten zetten of meteen een ADSL WiFi router moeten kopen (ik dacht dat edimax er wel eentje had)
heeft niks met WiFI uit te staan dacht ik je zult dus naast een ADSL modem een WiFi access point neer moeten zetten of meteen een ADSL WiFi router moeten kopen (ik dacht dat edimax er wel eentje had)
check routershop.nl... denk je nou echt dat ik dat niet gelezen heb wat voor specs dat ding heeftVerwijderd schreef op 02 April 2003 @ 22:24:
umm een speedtouch is toch gewoon een normale ADSL router![]()
edit:
sorry zelf nog ff gechekt verkeerde typenummer
sorry zelf nog ff gechekt verkeerde typenummer

[ Voor 7% gewijzigd door KeeZ op 03-04-2003 08:15 ]
Deze plek is te koop.
Verwijderd
Ik heb wat FAQs en topics doorgelezen en kan helaas niet een eenduidig antwoord vinden op mijn vraag: "bestaat er een maximum aantal clients die kunnen connecten aan een AP?".
Er wordt wel geschreven dat een HAP (Hardwarematige Acces Point) meer clients kan bedienen dan een SAP (Softwarematige Acces Point), er wordt echter niet uitgelegd waarom dat is. Er wordt ook gesteld dat er 200+ clients kunnen connecten aan een HAP maar ik kan nergens terug vinden waar dat getal vandaan komt.
Er van uitgaande dat bereik geen rol speelt in mijn situatie zou ik graag willen weten hoe ik erachter kan komen wat het maximum aantal clients is dat verbinding kan onderhouden met 1 HAP (200, 1000, 10.000?)
Er wordt wel geschreven dat een HAP (Hardwarematige Acces Point) meer clients kan bedienen dan een SAP (Softwarematige Acces Point), er wordt echter niet uitgelegd waarom dat is. Er wordt ook gesteld dat er 200+ clients kunnen connecten aan een HAP maar ik kan nergens terug vinden waar dat getal vandaan komt.
Er van uitgaande dat bereik geen rol speelt in mijn situatie zou ik graag willen weten hoe ik erachter kan komen wat het maximum aantal clients is dat verbinding kan onderhouden met 1 HAP (200, 1000, 10.000?)
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 16:01 ]
Dat verschilt per AP, maar meer dan 20 ofzo wil je niet denk ik
If it ain't broken, tweak it!
Verwijderd
Ik wil graag meer dan 20, zat zelf aan een paar duizend te denken 
Zou je uit kunnen leggen waar dat verschil aan ligt tussen AP's?
En wat is nou het maximum? (theoretisch) Waar heeft dat mee te maken?
In mijn geval zal het gebruikt gaan worden voor een toepassing die vrij weinig data naar de clients hoeft te sturen. Vanaf de clients zullen alleen requests komen (eigen protocol), denk hierbij aan hele simpele en kleine requests qua omvang. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat er alleen data van de server via een AP naar de clients gebroadcast dient te worden.
Zou je uit kunnen leggen waar dat verschil aan ligt tussen AP's?
En wat is nou het maximum? (theoretisch) Waar heeft dat mee te maken?
In mijn geval zal het gebruikt gaan worden voor een toepassing die vrij weinig data naar de clients hoeft te sturen. Vanaf de clients zullen alleen requests komen (eigen protocol), denk hierbij aan hele simpele en kleine requests qua omvang. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat er alleen data van de server via een AP naar de clients gebroadcast dient te worden.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 16:16 ]
wil jij +/- 6 (11b) of +/- 20 mbit (11g) met n paar duizend man delen?
Verwijderd
Ik wil zoveel mogelijk mensen met een PDA op een bepaald moment voorzien van dezelfde informatie. De hoeveelheid is zeer gering aangezien op de PDA dingen worden bijgehouden.
Het is dus niet de bedoeling dat mensen met een PDA kunnen internetten of wat dan ook. Het gaat er puur om dat er een aantal keer per minuut een update verstuurd dient te worden van de reeds bestaande info bij de client. Te denken valt aan records die niet groter zullen zijn dan 40 bytes.
Voorbeeld:
Elke client krijgt dus bv 20 updates a 40 bytes per minuut.
Dus: 20 * 40 = 80 bytes p/min -> 80/60 = ongeveer 1,33 bytes/s/client
Het is dus niet de bedoeling dat mensen met een PDA kunnen internetten of wat dan ook. Het gaat er puur om dat er een aantal keer per minuut een update verstuurd dient te worden van de reeds bestaande info bij de client. Te denken valt aan records die niet groter zullen zijn dan 40 bytes.
Voorbeeld:
Elke client krijgt dus bv 20 updates a 40 bytes per minuut.
Dus: 20 * 40 = 80 bytes p/min -> 80/60 = ongeveer 1,33 bytes/s/client
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 16:55 ]
mjah... ik weet niet wat de max ondersteuning is voor dat soort doeleinden... lijkt me dat het AP ook een soort van routinglist zal moeten bijhouden i.v.m. encryptie en dergelijke... of daar een max aanzit hangt natuurlijk van je AP af...
Deze plek is te koop.
Verwijderd
Concreet heb ik hier een "Avaya Wireless Access Point I". Ik kan in de technische specificaties informatie vinden over de modulatie techniek, de frequenties die hij gebruikt, het aantal kanalen, de nominale output en de prestaties (snelheid en afstand in bepaalde situaties).
Er staat echter niet aangegeven hoeveel clients hij kan bijhouden. Ik ben die informatie ook nog niet tegengekomen in de specs van andere AP's.
Is er dan wel een maximum? Of is het een simpele rekensom: (bandbreedte/hoeveelheid data die verstuurd moet worden per sec).
Er staat echter niet aangegeven hoeveel clients hij kan bijhouden. Ik ben die informatie ook nog niet tegengekomen in de specs van andere AP's.
Is er dan wel een maximum? Of is het een simpele rekensom: (bandbreedte/hoeveelheid data die verstuurd moet worden per sec).
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 17:15 ]
Verwijderd
Oke, vraagje
De linksys wap11 kun je ombouwen.
WAP11v2.2 naar DWL900AP+
nu wil ik die DWL900AP+ gewoon orgineel kopen.
merk je nu het verschil met die linksys?
of zijn ze nu gewoon hetzelfde dus even goed?
De linksys wap11 kun je ombouwen.
WAP11v2.2 naar DWL900AP+
nu wil ik die DWL900AP+ gewoon orgineel kopen.
merk je nu het verschil met die linksys?
of zijn ze nu gewoon hetzelfde dus even goed?
Ze zijn vrijwel hetzelfde, ze worden beiden door GlobalSun gemaakt. Het verschil is dat de D-Link n stuk kleiner is, 1 antenne intern heeft, en 1 extern, aangesloten met n RP-SMA connector.
De Linksys is dus iets groter, heeft 2 externe antennes, aangesloten met n RP-TNC connector. De RP-TNC connector en antennes van de Linksys zijn iets beter, maar je verliest wel je garantie als je er D-Link software op flasht en er gaat iets fout.
Wil je je garantie behouden en dsu NIET gaan flashen, dan zou ik de D-Link nemen, vanwege de vele extra functies die die in de firmware heeft.
De Linksys is dus iets groter, heeft 2 externe antennes, aangesloten met n RP-TNC connector. De RP-TNC connector en antennes van de Linksys zijn iets beter, maar je verliest wel je garantie als je er D-Link software op flasht en er gaat iets fout.
Wil je je garantie behouden en dsu NIET gaan flashen, dan zou ik de D-Link nemen, vanwege de vele extra functies die die in de firmware heeft.
Verwijderd
ik heb nu dus die d-link gekochtFatalError schreef op 04 april 2003 @ 11:40:
Ze zijn vrijwel hetzelfde, ze worden beiden door GlobalSun gemaakt. Het verschil is dat de D-Link n stuk kleiner is, 1 antenne intern heeft, en 1 extern, aangesloten met n RP-SMA connector.
400 meter outdoors haal ik dus eg ni
100 meter kom ik niet eens.
verder is hij wel goed.
ik vraag me alleen af of er toevallig programmas zijn die kijke hoe sterk je signiaal is in Dbi
Je moet nooit letten op wat fabrikanten als afstanden opgeven.
Met n wat sterkere antenne moet 400 metere trouwens prima te doen zijn.
Met n wat sterkere antenne moet 400 metere trouwens prima te doen zijn.
Verwijderd
ik zoek een programma
Een programma die kan kijken op hoeveel meter een accesspoint van je vandaan staat.
zodat je kan inschatten wat het bereik is en hoever,
programma moet:
Iig minimaal trial versie zijn
kijken hoeveel meter een AP van je vandaan is.
de netwerk naam er van, mac address etc.
welke clients er op die AP zitten evntueel computer naam
het bereik in %en van de accesspoint
Een programma die kan kijken op hoeveel meter een accesspoint van je vandaan staat.
zodat je kan inschatten wat het bereik is en hoever,
programma moet:
Iig minimaal trial versie zijn
kijken hoeveel meter een AP van je vandaan is.
de netwerk naam er van, mac address etc.
welke clients er op die AP zitten evntueel computer naam
het bereik in %en van de accesspoint
Volgens mij bestaat zoiets niet, en is het ook niet mogelijk.
AP zoals 3Com en Cisco kunnen per stuk theoretisch 254 clients aan.
In de praktijk blijkt dat bij 14 notebooks op een AP bij ons hier de zaak nog maar net te draaien. ( SMC AP)
Internet loopt aardig maar echt netwerk verkeer op 11Mb shared, wat ALLE AP's hebben die er in nederland te koop zijn ( WiFi norm!) is natuurlijk huilen.
De g ( en a) norm zal hier wel iets verbetering in brengen maar there's a long way to go, vergeleken met vaste lijn verkeer.
Ik heb trouwens een linksys usb adapter die iedere twee minuten de verbinding even verliest, mateloos irritant. Zou dit een hardwareprobleem zijn?
( signaal en connectie 100% op een tiental meter van het AP)
In de praktijk blijkt dat bij 14 notebooks op een AP bij ons hier de zaak nog maar net te draaien. ( SMC AP)
Internet loopt aardig maar echt netwerk verkeer op 11Mb shared, wat ALLE AP's hebben die er in nederland te koop zijn ( WiFi norm!) is natuurlijk huilen.
De g ( en a) norm zal hier wel iets verbetering in brengen maar there's a long way to go, vergeleken met vaste lijn verkeer.
Ik heb trouwens een linksys usb adapter die iedere twee minuten de verbinding even verliest, mateloos irritant. Zou dit een hardwareprobleem zijn?
( signaal en connectie 100% op een tiental meter van het AP)
Copyright and left by SED...
Dat het niet bestaat wil niet zeggen dat het niet kan.FatalError schreef op 05 april 2003 @ 23:39:
Volgens mij bestaat zoiets niet, en is het ook niet mogelijk.
Je zou zelf iets kunnen maken dat mbv ping ofzo een aftandsmaat laat bepalen, dat vervolgend mbv GPS en een beetje rondrijden aan een locatie te koppelen.
Misschien dat er op het forum van netstumbler wat over staat.
If you don’t have enough time, stop watching TV.
Je zou kunnen pingen met 10 cijfers achter de komma en dan de afstand uit kunnen rekenen. Maar ik denk dat de AP zelf n onregelmatige en niet meetbare vertraging geeft.
Bovendien hangt de voortplantingssnelheid ook af van het materiaal waar het signaal doorheen gaat.
Ik zie het al voor me: 'Om de afstand te bepalen hebben wij het volgende nodig:
-luchtdruk
-aantal meter baksteen waar het signaal doorheen gaat
-aantal meter beton waar het signaal doorheen gaat
-aantal meter glas waar het signaal doorheen gaat
..
Bovendien hangt de voortplantingssnelheid ook af van het materiaal waar het signaal doorheen gaat.
Ik zie het al voor me: 'Om de afstand te bepalen hebben wij het volgende nodig:
-luchtdruk
-aantal meter baksteen waar het signaal doorheen gaat
-aantal meter beton waar het signaal doorheen gaat
-aantal meter glas waar het signaal doorheen gaat
..
ik heb een vraag die ook vast terug te vinden is maar ik vond 25 pagina's net iets teveel....
ik krijg maybe binnenkort een router met Wlan derin, (merk nog onbekend) van een kennis.
kan ik hier nu met elk ander merk pci en pcmcia kaartjes draadloos verbinding mee maken?
waar moet ik op letten, om te weten of het "past" in die zin dat het werkt
ik krijg maybe binnenkort een router met Wlan derin, (merk nog onbekend) van een kennis.
kan ik hier nu met elk ander merk pci en pcmcia kaartjes draadloos verbinding mee maken?
waar moet ik op letten, om te weten of het "past" in die zin dat het werkt
ze moeten allebij OF 802.11b OF 802.11a OF 802.11g OF 802.11 ondersteunen.
dus als de standaard hetzelfde is past het altijd op elkaar?
ja... in principe wel, maar ik heb gevallen gezien van uiteraard minder bandwijdte bereik en dergelijke maar nog geen gevallen van totaal geen connectie onderling...
om nog maar even mijn vraag te herhalen (Gezien er geen antwoord kwam) de alcatel speedtouch 570... iemand ervaring ?? De aanschaf komt nu iig een stuk dichterbij...
om nog maar even mijn vraag te herhalen (Gezien er geen antwoord kwam) de alcatel speedtouch 570... iemand ervaring ?? De aanschaf komt nu iig een stuk dichterbij...
Deze plek is te koop.
Verwijderd
Heb je enig idee waar dat maximum mee te maken heeft. (Even los van het feit dat je "maar" 11Mbit/sec hebt) Ik heb in mijn situatie maar 25 bytes/sec per client nodig. Dat zou dan (minus overhead enz) neerkomen op zo'n 27.500 clients die ik, theoretisch, kan bedienen. Waarom dan dat limiet van 254?SED schreef op 06 April 2003 @ 01:13:
AP zoals 3Com en Cisco kunnen per stuk theoretisch 254 clients aan.
Weet iemand of een Wifi netwerk zich erg stoort aan een normale FM zender?
Ik krijg misschien een optie om in een hoge mast een antenne te plaatsen.
In deze zelfde mast zitten ook nog een tweetal dipooltjes waar een 50Watt zender aan zit.
Gaat namelijk om een lokaal radiostation.
Ik zelf denk dat de storing van beide kanten wel mee valt.
De frequentie van Wifi ligt velen malen hoger.
Iemand die dit weet?
Ik krijg misschien een optie om in een hoge mast een antenne te plaatsen.
In deze zelfde mast zitten ook nog een tweetal dipooltjes waar een 50Watt zender aan zit.
Gaat namelijk om een lokaal radiostation.
Ik zelf denk dat de storing van beide kanten wel mee valt.
De frequentie van Wifi ligt velen malen hoger.
Iemand die dit weet?
Je zult daar geen last van hebben hoor , die omroep zenders zijn allemaal gekeurd.
De frequentie ligt ook zover uitelkaar dat ze elkaar niet in de weg zitten.
Het kan voorkomen dat de ingangstrap van je WiFi kaart overstuurd/geraakt wordt door een groot elektrisch veld , maar aangezien het om 50 watt's gaat is het absoluut geen probleem
Ik heb zelf ooit eens met 700 watts mogen experimenteren op de FM , en ik weet vrijwel zeker dat dat ook nog goed zal gaan met WiFi.
De frequentie ligt ook zover uitelkaar dat ze elkaar niet in de weg zitten.
Het kan voorkomen dat de ingangstrap van je WiFi kaart overstuurd/geraakt wordt door een groot elektrisch veld , maar aangezien het om 50 watt's gaat is het absoluut geen probleem
Ik heb zelf ooit eens met 700 watts mogen experimenteren op de FM , en ik weet vrijwel zeker dat dat ook nog goed zal gaan met WiFi.
Verwijderd
aloha.
heb zelf net een 2 tal Linksys producten aangeschaft. een wireless router met AP, de WRT54G en een pcmcia kaartje, de WPC54G.
je zou verwachten dat deze producten toch out of the box moeiteloos met elkaar zouden moeten samenwerken, dat was alleen helaas niet zo.
na vele uren gerommeld, geswitched met settings, gereboot etc te hebben, heb ik toch eigenlijk de moed opgegeven om zelf tot een snelle oplossing te komen.
De Wlan Monitor software van Linksys geeft ook aan 'WPC54G is inactive'.
Ik vind de documentatie en faq karig van Linksys zelf. helaas.
De notebook is een Jewel Opal 4200.
ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben met Linksys, of met dit soort problemen in het algemeen, en mij misschien een nuttige tip of iets in de goeie richting kunnen geven.
Bij voorbaat dank.
heb zelf net een 2 tal Linksys producten aangeschaft. een wireless router met AP, de WRT54G en een pcmcia kaartje, de WPC54G.
je zou verwachten dat deze producten toch out of the box moeiteloos met elkaar zouden moeten samenwerken, dat was alleen helaas niet zo.
na vele uren gerommeld, geswitched met settings, gereboot etc te hebben, heb ik toch eigenlijk de moed opgegeven om zelf tot een snelle oplossing te komen.
ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben met Linksys, of met dit soort problemen in het algemeen, en mij misschien een nuttige tip of iets in de goeie richting kunnen geven.
Bij voorbaat dank.
Email: europe-support@linksys.com
Telefoon: 0900 - LINKSYS (5465797)
Telefoon: 0900 - LINKSYS (5465797)
Verwijderd
Het staat er vast wel ergens in, maar aangezien ik geen zin heb om het hele topic door te lezen vraag ik het nog een keer 
Is het mogelijk om met een draadloos netwerk een verbinding te delen met 2 huizen die ongeveer 1 km uit elkaar staan? Zoja wat heb je hier allemaal voor nodig en hoe groot is de kans dat je problemen krijgt met je provider?
Is het mogelijk om met een draadloos netwerk een verbinding te delen met 2 huizen die ongeveer 1 km uit elkaar staan? Zoja wat heb je hier allemaal voor nodig en hoe groot is de kans dat je problemen krijgt met je provider?
edit:
er staan huizen en bomen tussen...
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 17:22 ]
Dat is mogelijk, zolang je vrij zicht hebt van het ene huis naar het andere en mits je een antenne hebt met voldoende versterking [beiden minimaal 15dBi]. Heb me daarnet eens flink ingelezen hier op GoT over antenne's, reikwijdten, golflengtes, antenneversterkingen, zendvermogen en de regels daarover...Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 16:48:
Het staat er vast wel ergens in, maar aangezien ik geen zin heb om het hele topic door te lezen vraag ik het nog een keer
edit:
Verwijderd
Een snel vraagje ik zit te twijfelen tussen de Draytek Vigor2200WE en de Linksys Wireless AP. Of hebben jullie een betere router
Ik heb thuis gewoon een Alcatel SpeedTouch Ethernet die je krijg bij een standaart ADSL pakketje. Beide Routers zouden het toch moeten doen op de Alcatel. Ik wil zowiezo internet op alle pc's die ik erop aansluit ook wireless.
Ik heb thuis gewoon een Alcatel SpeedTouch Ethernet die je krijg bij een standaart ADSL pakketje. Beide Routers zouden het toch moeten doen op de Alcatel. Ik wil zowiezo internet op alle pc's die ik erop aansluit ook wireless.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2003 00:27 ]
De LinkSys is goedkoper, de Draytek heeft meer mogelijkheden. Je kunt ze allebei gebruiken I guess. Kijk op www.practicallynetworked.com voor reviews van je AP...Verwijderd schreef op 15 April 2003 @ 00:26:
Een snel vraagje ik zit te twijfelen tussen de Draytek Vigor2200WE en de Linksys Wireless AP. Ik heb thuis gewoon een Alcatel SpeedTouch Ethernet die je krijg bij een standaart ADSL pakketje. Beide Routers zouden het toch moeten doen op de Alcatel. Ik wil zowizo internet op alle pc's die ik erop aansluit ook wireless.
Verwijderd
Kijk das een snel antwoord maar moet ik mijn modem nog tweaken ofzo ?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2003 00:34 ]
Nee dat hoeft niet, je ramt gewoon de UTP kabel die uit je ADSL modem komt in je WAN poort van je AP.Verwijderd schreef op 15 april 2003 @ 00:33:
Kijk das een snel antwoord maar moet ik mijn modem nog tweaken ofzo ?
Graag gedaan
Heb trouwens net zelf een BEFW11S4 besteld, van Linksys
Btw, check de www.tweakers.net/pricewatch/cat/59/top nog ff voordat je besteld.. Als je dat tenminste nog niet had gedaan..
Ik neem aan van niet, anders mogen ze er geen 54mbit op zetten toch? Ze zullen vast wel sneller zijn...Verwijderd schreef op 15 April 2003 @ 00:46:
Ik vroeg me trouwens af er is 54mbit wireless versie uit. Ik hoor van verschillende kanten dat deze dingen effectief langzamer zijn dan de 11mbit versies.
hallo, ik heb een klein probleempje met me conceptronic ap
quote effe me verhaal uit een gesloten topic:
weet iemand een goeie config/oplossing?...
heb alleen 1 probleem, ik heb een domein server (win2k AS) daar draait op, dhcp, dns, wins, nat, die zit op internet en op een HUB, me eigen pc's en andere server zitten ook op de hub, nu zit dus die AP (acces point idd) ook op die hub, en die functioneert als een soort gateway voor die draadloze dingen.
Nou had ik eerst DHCP op het AP aangezet, en dat ding zelf een fixed adres gegeven, met als gateway de win2k AS bak. Dat heb ik dus maar uitgezet, omdat 2dhcp servers een beetje overdreven is, en omdat het problemen kan veroorzaken. Nu had ik dus effe die DHCP van het AP uitgezet, en wat blijkt, me andere DHCP geeft gewoon door die AP ip's
volgens mij mis ik nog wat uit je verhaal... wat is het probleem exact ??Mister_X schreef op 15 April 2003 @ 13:53:
hallo, ik heb een klein probleempje met me conceptronic ap
[...]
weet iemand een goeie config/oplossing?
Deze plek is te koop.
Ik wil een d-link 900 AP gaan kopen met 650 kaartjes. Momenteel heb ik een HUB. Vlak bij mij in de wijk staat de NHL en daar heeft iedereen een lappie met een wireless nicje. Beveiliging moet dus echt in orde komen, anders voorzie ik grote problemen. Op welke wijze kan ik een juiste beveiliging realiseren met deze set.
/dev/null
ik heb vandaag voor iemand een e-tech wireless router + usb "netwerkkaartjes" gekocht..
nou heb ik een heel vaag probleem.. als ik alles netjes geinstalleerd heb volgens de handeleiding krijg ik dus dat tooltje te zien (windows 98..) staat netjes op infrastructure. dus dat is wel goed ! en dan toch heb ik GEEN link ! ookal sta ik naast de router ! het maakt allemaal geen zak uit. iemand een idee wat dit kan zijn ?? (wireless staat enabled in de router)
dit is de router http://www.e-tech.nu/producten/wireless_wirelessrouter.htm
nou heb ik een heel vaag probleem.. als ik alles netjes geinstalleerd heb volgens de handeleiding krijg ik dus dat tooltje te zien (windows 98..) staat netjes op infrastructure. dus dat is wel goed ! en dan toch heb ik GEEN link ! ookal sta ik naast de router ! het maakt allemaal geen zak uit. iemand een idee wat dit kan zijn ?? (wireless staat enabled in de router)
dit is de router http://www.e-tech.nu/producten/wireless_wirelessrouter.htm
hmm... kan je met deze set access toewijzen per MAC adres ?? Zoja dan lijkt me dit het beste... Anders zal je het op basis van WEP encryptie moeten doen... Ik heb zelf geen ervaring met dit ding dus kan je ook geen garanties gevenI_Stealth_I schreef op 15 april 2003 @ 21:15:
Ik wil een d-link 900 AP gaan kopen met 650 kaartjes. Momenteel heb ik een HUB. Vlak bij mij in de wijk staat de NHL en daar heeft iedereen een lappie met een wireless nicje. Beveiliging moet dus echt in orde komen, anders voorzie ik grote problemen. Op welke wijze kan ik een juiste beveiliging realiseren met deze set.
Deze plek is te koop.
Zowieso is wep encryptie een goed idee. Toegang op basis van MAC adres zorgt er alleen voor dat de adapter niet kan connecten, het zorgt er niet voor dat de data versleuteld door de ether gaat. Iemand met een soort van radioscanner zou dus ongecodeerde data kunnen oppikken [hoewel onwaarschijnlijk met DSSS]KeeZ schreef op 15 april 2003 @ 23:15:
[...]
hmm... kan je met deze set access toewijzen per MAC adres ?? Zoja dan lijkt me dit het beste... Anders zal je het op basis van WEP encryptie moeten doen... Ik heb zelf geen ervaring met dit ding dus kan je ook geen garanties geven
je kan wel macs filteren: (ff link kopieren)insan1ty schreef op 15 April 2003 @ 23:58:
[...]
Zowieso is wep encryptie een goed idee. Toegang op basis van MAC adres zorgt er alleen voor dat de adapter niet kan connecten, het zorgt er niet voor dat de data versleuteld door de ether gaat. Iemand met een soort van radioscanner zou dus ongecodeerde data kunnen oppikken [hoewel onwaarschijnlijk met DSSS]
http://support.dlink.com/...Emulator/adv_filters.html
[ Voor 5% gewijzigd door I_stealth_I op 16-04-2003 09:08 ]
/dev/null
naja... een combinatie van beide is in dit geval uitstekend
Deze plek is te koop.
ik heb nou weer wat raars, met m'n linksys befw11s4 accesspoint+router icm linksys wireless usb-adapter.
alles werkte eerst, zonder wep encryptie. wep erop gezet, code ingevoerd, nog steeds alles werkte. wep eraf gehaald, code verwijderd. werkt niet meer.
op mijn pcmcia kaartje geen problemen, kan zonder moeite connecten, op de usb vind ie 'm wel, maar kan niet connecten, en hij heeft de zelfde settings als ik.
nog een raar iets: als ik kijk wat voor netwerken er zijn vind ik alleen mijn eigen netwerk.
als hij daar naar kijkt ziet hij mijn netwerk(waar hij geen verbinding mee kan maken) en een of ander ander netwerk( omnimac heet het) waar hij wel verbinding mee krijgt, maar vervolgens niets mee kan doen. iemand een idee wat dit kan zijn?
alles werkte eerst, zonder wep encryptie. wep erop gezet, code ingevoerd, nog steeds alles werkte. wep eraf gehaald, code verwijderd. werkt niet meer.
op mijn pcmcia kaartje geen problemen, kan zonder moeite connecten, op de usb vind ie 'm wel, maar kan niet connecten, en hij heeft de zelfde settings als ik.
nog een raar iets: als ik kijk wat voor netwerken er zijn vind ik alleen mijn eigen netwerk.
als hij daar naar kijkt ziet hij mijn netwerk(waar hij geen verbinding mee kan maken) en een of ander ander netwerk( omnimac heet het) waar hij wel verbinding mee krijgt, maar vervolgens niets mee kan doen. iemand een idee wat dit kan zijn?
ow me probleem is opgelost, de dhcp server van de ap staaat uit, dat ding heeft een vast ip, en fungeeneert niet als gateway voor de clients, clients pakken meteen de andere gateway...
oja heb het conceptronic AP (22mbits) en clients (pcmcia en een pci) ook van conceptronics (22mbits) (en om het verhaal compleet te maken heb ik voormezelf nog een 8poorts conceptronic 10/100 switch erbij gedaan
) anyway werkt goed, hoewel het AP op me kamer sstaat en de clients beneden, moet ik echt die antennes naar beneden mikken voordat er fatsoenlijk gei'nternet kan worden...
kan ik gewoon andere antennes er op plakken desnoods?
oja heb het conceptronic AP (22mbits) en clients (pcmcia en een pci) ook van conceptronics (22mbits) (en om het verhaal compleet te maken heb ik voormezelf nog een 8poorts conceptronic 10/100 switch erbij gedaan
kan ik gewoon andere antennes er op plakken desnoods?
[ Voor 55% gewijzigd door Mister_X op 16-04-2003 10:03 ]
Even tussendoor:
Als ik het goed begrijp is het volgende heel makkelijk. Ik wil met 1 huisgenoot (2 verdiepingen hoger) een mini-netwerkje maken.
We kopen allebei een Sweex USB-dingetje (Klik), doen een Ad-Hoc netwerkje en klaar?
Als ik het goed begrijp is het volgende heel makkelijk. Ik wil met 1 huisgenoot (2 verdiepingen hoger) een mini-netwerkje maken.
We kopen allebei een Sweex USB-dingetje (Klik), doen een Ad-Hoc netwerkje en klaar?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
ja
ad hoc is redelijk simpel op te zetten (is gewoon crosslink)
ad hoc is redelijk simpel op te zetten (is gewoon crosslink)
Hou wel in de gaten dat een radio signaal niet zo handig door verdiepingsvloeren gaat en zeker niet twee. Waar is dat gebouw van gemaakt? Gewapend beton? Want dan kun je het wel vergeten denk ik.anandus schreef op 16 April 2003 @ 10:13:
Even tussendoor:
Ik heb de zelfde config gekocht maar dan heb ik alleen een Compaq E500 laptop. Maar bij mij werkt het perfect. Ik heb inderdaad in het begin ook even zitten kutten. Ik denk dat het verstandig is om XP te draaien op je laptop en dan vervolgens de Linksys connection Tool uit je startup te halen. Vervolgens een gewone XP connection opzetten en de tool dan alleen gebruiken om de WEP code uit te rekenen. Het probleem wat ik had met de linksys tool was dat als ik de laptop opstarte geen verbinding kreeg met de WAP. Heb dus nu de gewone XP connectie met 128bit WEP aanstaan en dat werkt perfect!!!!Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 21:14:
aloha.
Bij voorbaat dank.
Probeer het zou ik zeggen...
P.S. onder 2000 en 98 en dergelijke zit je wel aan de tool vast.
Nee, het is een oud en gehorig huis, dus denk gewoon houten balken. Gaat dat wel lukken dan? (Ik weet niet hoe sterk de signalen afgezwakt worden door materialen)..insan1ty schreef op 16 April 2003 @ 10:50:
[...]
Hou wel in de gaten dat een radio signaal niet zo handig door verdiepingsvloeren gaat en zeker niet twee. Waar is dat gebouw van gemaakt? Gewapend beton? Want dan kun je het wel vergeten denk ik.
staal, water, HR glas (met ijzer oid opgedampt), nat hout zijn allemaal flink dempend. Droog hout, glas en baksteen geven relatief weinig demping.
Dan heb je wel kans dat het goed gaat werken ja... Het wordt zowieso afgezwakt... maar houten vloeren zullen niet zo'n groot probleem vormen als gewapend beton.anandus schreef op 16 April 2003 @ 14:06:
[...]
Nee, het is een oud en gehorig huis, dus denk gewoon houten balken. Gaat dat wel lukken dan? (Ik weet niet hoe sterk de signalen afgezwakt worden door materialen)..
Voor de frequentie waar WiFi mee werkt is hout redelijk doorzichtig, i.t.t. bomen en gewapend beton. Dus dikke kans dat het wel gaat werken.
Kun je ze niet op zicht krijgen van de winkel ?
Kun je ze niet op zicht krijgen van de winkel ?
If you don’t have enough time, stop watching TV.
Nou had ik gister dus een BEFW11S4 besteld, volgens routershop is ie gister verzonden maar tot nu toe nog geen TPG auto gezien. Kunnen ze na 4en nog komen? Tot hoe laat duurt hun postronde?
zal dus vandaag of morgen wezen...insan1ty schreef op 16 april 2003 @ 15:54:
Nou had ik gister dus een BEFW11S4 besteld, volgens routershop is ie gister verzonden maar tot nu toe nog geen TPG auto gezien. Kunnen ze na 4en nog komen? Tot hoe laat duurt hun postronde?
Deze plek is te koop.
Verwijderd
Na vieren komen ze niet meer. Meestal tussen 1200 en 1500 uur... heb je niet toevallig een papiertje op je deurmat liggen ?insan1ty schreef op 16 april 2003 @ 15:54:
Ja dat dacht ik dus ook, dus ik ging weg om half vijf.. komt mn moeder om 5 uur thuis en ja hoor.. Briefje op de mat.Verwijderd schreef op 16 april 2003 @ 23:00:
[...]
Na vieren komen ze niet meer. Meestal tussen 1200 en 1500 uur... heb je niet toevallig een papiertje op je deurmat liggen ?
Beelden van de beveiligingscamera aka Philips Vesta Pro

Nouuuuww.. altijd he! al - f*cking - tijd.
Jeeeuj ik heb hem binnen [eigenlijk al een paar uurtjes
] en hij werkt perfect. Net ff een Netgear PCMCIA wifi kaartje besteld zodat ik daar ook gebruik van kan maken
heb nu namelijk al mn pc's in de 'echte' router in het apparaat gestopt
Ben ik weer.. Baal hiervan. Krijg MSN File transfers dus niet aan de gang he..
Bij Port Triggering die port range 6981-6900 ingeklopt.. Werkt niet.. Bij port range forwarding werkt het ook niet, zelfs als ik mijn pc in de DMZ zet werkt het niet..
Rara politiepet.
Bij Port Triggering die port range 6981-6900 ingeklopt.. Werkt niet.. Bij port range forwarding werkt het ook niet, zelfs als ik mijn pc in de DMZ zet werkt het niet..
Rara politiepet.
mjah... daar hebben meer mensen last van... don't worry ligt echt niet aan jouinsan1ty schreef op 17 April 2003 @ 23:19:
Ben ik weer.. Baal hiervan. Krijg MSN File transfers dus niet aan de gang he..
Rara politiepet.
Deze plek is te koop.
Ja weet ik, maar het gare is: als ik m reset dan doet ie het wel.. Maar zodra ik ook maar 1 portmap aanmaak of mn WEP instellingen verander doet ie het dus niet meer.KeeZ schreef op 17 april 2003 @ 23:37:
[...]
mjah... daar hebben meer mensen last van... don't worry ligt echt niet aan jouelke router heeft dat... had MS maar beter moeten definieren...
Ik heb een aantal vragen mbt tot WIFI.
Wat is mijn bedoeling met WIFI:
Ik wil een netwerkje opzetten tussen een pc of notebook zodat ik in mijn tuin kan internetten. De afstanden zijn zeer klein +/- 25 tot 40 meter maximaal denk ik. Ik wil ermee kunnen internetten en wat bestanden uitwisselen.
Veiligheid
Veligheid is absolute pré. Ik woon hier zeer dichtbij een school voor Technische Informatica (100M) en iedereen loopt daaro met een laptop + wifikaartje. Lijkt me dus wel zo verstandig om een AP te kopen en deze aan mijn HUB te hangen.
Techniek?
802.11B: 11 Mbit/s lijkt me genoeg. Hoe zit het met de G- en A-standaard? Is het de moeite waard op dit soort apparaten aan te schaffen m.b.t. de prijs en hoe zijn de verwachtingen tot deze genoemde nieuwe 'standaarden'?
D-link 900 Ap+ -VS- BEFW11S4/WAP11
Ja vertel het maar. Beide zijn de meest gebruike AP's. D-link heeft een betere firmware heb ik gelezen en meer functies. Hoe zit het met de 22 Mbit snelheid en het bereik? De Linksys is volgens mij net iets duurder. Uitbereiding antennis etc.
Netwerkkaarten
Zit hier veel verschil tussen m.b.t. bereik, stroom (laptop!) en snelheid. Om voor 22 Mbit in aanmerking te kunnen komen moet ik kaarten gelijk merk hebben als mijn AP (bij Linksys en D-link). Wat zijn bijv. andere zeer geschikte combo's?
Zow, dat waren me vragen, kom maar op WIFI-experts
Wat is mijn bedoeling met WIFI:
Ik wil een netwerkje opzetten tussen een pc of notebook zodat ik in mijn tuin kan internetten. De afstanden zijn zeer klein +/- 25 tot 40 meter maximaal denk ik. Ik wil ermee kunnen internetten en wat bestanden uitwisselen.
Veiligheid
Veligheid is absolute pré. Ik woon hier zeer dichtbij een school voor Technische Informatica (100M) en iedereen loopt daaro met een laptop + wifikaartje. Lijkt me dus wel zo verstandig om een AP te kopen en deze aan mijn HUB te hangen.
Techniek?
802.11B: 11 Mbit/s lijkt me genoeg. Hoe zit het met de G- en A-standaard? Is het de moeite waard op dit soort apparaten aan te schaffen m.b.t. de prijs en hoe zijn de verwachtingen tot deze genoemde nieuwe 'standaarden'?
D-link 900 Ap+ -VS- BEFW11S4/WAP11
Ja vertel het maar. Beide zijn de meest gebruike AP's. D-link heeft een betere firmware heb ik gelezen en meer functies. Hoe zit het met de 22 Mbit snelheid en het bereik? De Linksys is volgens mij net iets duurder. Uitbereiding antennis etc.
Netwerkkaarten
Zit hier veel verschil tussen m.b.t. bereik, stroom (laptop!) en snelheid. Om voor 22 Mbit in aanmerking te kunnen komen moet ik kaarten gelijk merk hebben als mijn AP (bij Linksys en D-link). Wat zijn bijv. andere zeer geschikte combo's?
Zow, dat waren me vragen, kom maar op WIFI-experts
/dev/null
Wat betreft de veiligheid: als je een Linksys neemt kunt je Broadcast SSID afzetten. Ik weet niet of dat ook kan bij de D-link, maar het zorgt er in ieder geval voor dat je netwerk niet echt zichtbaar is.. Verder moet je natuurlijk denken aan WEP, maar dan loopt de snelheid ook terug[overhead?]
[ Voor 62% gewijzigd door insan1ty op 17-04-2003 23:57 ]
...de proc van je AP is niet sterk genoeg om 11mbit op 128bits te encrypteninsan1ty schreef op 17 April 2003 @ 23:57:
[overhead?]
Er zijn genoeg AP's die totaal geen moeite hebben om op volledige snelheid te encrypten. De D-Link DWL-900AP+ is er 1 van
noem de rest eens op die dat ook kunnen
Dat scheelt me een hoop uitzoeken
Deze plek is te koop.
256 Bit encryptie neemt uiteraard de nodige processorkracht met zich mee. Is er ook zo'n verschoiil tussen netwerkkaarten bij WIFI zoals bij PCI tussen bijv. Intel <-> Realteck?I_Stealth_I schreef op 17 April 2003 @ 23:53:
Netwerkkaarten
[ Voor 4% gewijzigd door I_stealth_I op 18-04-2003 10:41 ]
/dev/null
Ik denk van wel, kijk maar eens naar de WiFi review van maart 2002 of 2001 op de FP ofzo..I_Stealth_I schreef op 18 April 2003 @ 10:41:
[...]
256 Bit encryptie neemt uiteraard de nodige processorkracht met zich mee. Is er ook zo'n verschoiil tussen netwerkkaarten bij WIFI zoals bij PCI tussen bijv. Intel <-> Realteck?
Wat is al vrij achterhaald en de het betreft maar een zeer oppervlakkige test van merken.insan1ty schreef op 18 April 2003 @ 10:48:
[...]
Ik denk van wel, kijk maar eens naar de WiFi review van maart 2002 of 2001 op de FP ofzo..
/dev/null
Dat is waar, maar het is wel duidelijk dat intel of 3com veel beter uit de bus kwam. Is ook logisch eigenlijk, ze zijn veel duurder.
Verwijderd
Wat ik eigenlijk zoek is een AP _ZONDER_ WEP, dat scheelt een (dure?) encryptie processor in de AP. WEP voldoet niet aan mijn eisen voor veiligheid en er komt toch hoe dan ook een VPN verbinding overheen. Dus ik heb zo'n idee van laat heel die WEP encryptie maar weg, ik doe het zelf wel beter.
Het idee hiervoor is om geld te besparen, ben maar een arme student en ik wil toch op 't grasveld voor de studentenflat kunnen werken als de zon weer eens pal op 't raam staat...
In de PW zit de goedkoopste AP zo rond de EUR 100, de helft ervan of nog minder lijkt me een iets betere prijs...
Het idee hiervoor is om geld te besparen, ben maar een arme student en ik wil toch op 't grasveld voor de studentenflat kunnen werken als de zon weer eens pal op 't raam staat...
In de PW zit de goedkoopste AP zo rond de EUR 100, de helft ervan of nog minder lijkt me een iets betere prijs...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 14:02 ]
Ik denk dat het niet erg vel goedkoper uit gaat pakken.Verwijderd schreef op 20 april 2003 @ 14:00:
Wat ik eigenlijk zoek is een AP _ZONDER_ WEP, dat scheelt een (dure?) encryptie processor in de AP. WEP voldoet niet aan mijn eisen voor veiligheid en er komt toch hoe dan ook een VPN verbinding overheen. Dus ik heb zo'n idee van laat heel die WEP encryptie maar weg, ik doe het zelf wel beter.
Nu we het toch over beveiliging hebben; hoe zet je een VPN op en hoe kan je beste realiseren? Hard- of software bijvoorbeeld.
Ik laat mijn internet delen voor een adsl-modem-router via NAT. Ik zie daar dus enorm weinig mogelijkheden in om dat te beveiligen. Je kan ieder process wel apart beveilingen, (secure POP, IMAP, Proxy, FTP etc.) maar daar heb je enorm veel werk van. VPN tussen me LAN en WLAN lijkt me simpeler.
/dev/null
Verwijderd
Ik vroeg me af,
ik woon iets van 5 km. van een vriend af... als ik een draadloos netwerkje op wil gaan starten, lukt dat? ik post het ff omdat ik uit de afgelopen posts niet kon opmaken of dat mogelijk is, eventueel is er een mast beschikbaar waar ik de antenne op zou kunnen zetten (+/- 20 meter hoog) is er een antenne die dit soort bereik garandeerd met een snelheid van 10 mbps.?
ik woon iets van 5 km. van een vriend af... als ik een draadloos netwerkje op wil gaan starten, lukt dat? ik post het ff omdat ik uit de afgelopen posts niet kon opmaken of dat mogelijk is, eventueel is er een mast beschikbaar waar ik de antenne op zou kunnen zetten (+/- 20 meter hoog) is er een antenne die dit soort bereik garandeerd met een snelheid van 10 mbps.?
Verwijderd
Het systeem dat ik voor ogen heb is als volgt.I_Stealth_I schreef op 20 april 2003 @ 14:14:
[...]
Ik denk dat het niet erg vel goedkoper uit gaat pakken.
Nu we het toch over beveiliging hebben; hoe zet je een VPN op en hoe kan je beste realiseren? Hard- of software bijvoorbeeld.
Ik laat mijn internet delen voor een adsl-modem-router via NAT. Ik zie daar dus enorm weinig mogelijkheden in om dat te beveiligen. Je kan ieder process wel apart beveilingen, (secure POP, IMAP, Proxy, FTP etc.) maar daar heb je enorm veel werk van. VPN tussen me LAN en WLAN lijkt me simpeler.
Ik heb een servertje staan met op dit moment 2 netwerkkaarten (eentje WAN, eentje LAN). De LAN aansluiting gaat naar de switch waar wat andere computerdingen op zijn aangesloten.
Ik ga een extra netwerkkaart in de server zetten met tussen die kaart en de AP een crosscable. Op dat moment kan ik de 3e netwerkkaart firewallen zodat ie alles dropt behalve 1 udp poort (5000) http://openvpn.sourceforge.net .
De clients starten bij het booten ook openvpn om het VPN open te schoppen en voila, je zit op het netwerk.
Daarom zoek ik dus gewoon eigenlijk een wireless 'hub' eigenlijk, zonder al die bullshit (configuratie, DHCP, WEP, mac filtering enz) erbij, zo kaal mogelijk zonder dat het ding zich met de data gaat bezighouden en gewoon dom packets doorgeeft...
Je zit er bijna aan te denken om gewoon een pci + pcmcia adapter in die server te stoppen en hem gewoon AP laten spelen
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 14:59 ]
Verwijderd
Je moet sowieso LoS (Line of Sight) hebben tussen de 2 masten. Verder vrees ik dat 5 km wel net iets te ver is om nog een beetje snelheid over te houden. Je zal sowieso met richtantennes op de masten moeten werken en deze echt super nauwkeurig afstellen. Dat doe je niet in een middagje prutselen.Verwijderd schreef op 20 april 2003 @ 14:27:
Ik vroeg me af,
Verder mag je volgens mij maar max 5m boven de nok van je huis met een mast zitten...
is het dan ook mogelijk om met een windows client in te loggen op die VPN-tunnel die op die linuxbak draait?Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 14:50:
[...]
Het systeem dat ik voor ogen heb is als volgt.
Ik ga een extra netwerkkaart in de server zetten met tussen die kaart en de AP een crosscable. Op dat moment kan ik de 3e netwerkkaart firewallen zodat ie alles dropt behalve 1 udp poort (5000) http://openvpn.sourceforge.net .
De clients starten bij het booten ook openvpn om het VPN open te schoppen en voila, je zit op het netwerk.
/dev/null
Verwijderd
Als je perse Windows wil zou je naar PPTP kunnen kijken, of voor 't betere werk naar IPSEC (FreeS/WAN) etc. Windows was voor mij niet relevant, vandaar OpenVPN vanwege de simpele configI_Stealth_I schreef op 20 april 2003 @ 15:19:
[...]
is het dan ook mogelijk om met een windows client in te loggen op die VPN-tunnel die op die linuxbak draait?
Verwijderd
Ik ben op zoek naar informatie om een netwerk van AP's aan te leggen. Ik heb dit topic al doorgenomen maar vaak wordt hier gesproken over situaties waarin een verbinding nodig is met een andere pc. Ik zoek echter informatie over 1 computer met meerdere AP's en dan het liefst met zo min mogelijk kabels 
Ik ben er reeds achter gekomen dat je bv 3 AP's binnen elkaars bereik kunt gebruiken zonder dat ze elkaar storen. Ik zou echter graag weten of het mogelijk is maar 1 AP op een computer aan te sluiten via kabel en alle andere AP's draadloos te voorzien van een connectie met deze ene computer. Via elk AP zou het dus mogelijk moeten zijn om met een client informatie van de computer af te halen. Hieronder een overzichtje ter verduidelijking:
[computer]-----UTP-----[AP]~~~lucht~~[AP]~~~lucht~~[AP]
Is het bovenstaande mogelijk?
En werkt het schema hieronder ook?
[computer]----UTP-----[AP][AP][AP]~~~lucht~~[AP][AP][AP]~~~lucht~~[AP][AP]
(In het bovenstaande verhaal mag voor het gemak de beschikbare bandbreedte even vergeten worden omdat die voor de toepassing ruimschoots voldoende is)
Ik ben er reeds achter gekomen dat je bv 3 AP's binnen elkaars bereik kunt gebruiken zonder dat ze elkaar storen. Ik zou echter graag weten of het mogelijk is maar 1 AP op een computer aan te sluiten via kabel en alle andere AP's draadloos te voorzien van een connectie met deze ene computer. Via elk AP zou het dus mogelijk moeten zijn om met een client informatie van de computer af te halen. Hieronder een overzichtje ter verduidelijking:
[computer]-----UTP-----[AP]~~~lucht~~[AP]~~~lucht~~[AP]
Is het bovenstaande mogelijk?
En werkt het schema hieronder ook?
[computer]----UTP-----[AP][AP][AP]~~~lucht~~[AP][AP][AP]~~~lucht~~[AP][AP]
(In het bovenstaande verhaal mag voor het gemak de beschikbare bandbreedte even vergeten worden omdat die voor de toepassing ruimschoots voldoende is)
Ik heb nog iets niet gevonden over wat er nou gebeurt met de snelheid als je meerdere wireless routers gebruikt ( ik wil zelf 3 of meer linksys WRT54G gebruiken ).
Als Router1 en Router2 onderling een snelheid van 5mbps hebben en van Router2 naar Router3 een snelheid haalt van 54mbps.
Gaan de 3 routers dan op de laagste snelheid werken als ze alle 3 aan staan of blijft dit de maximale snelheid tussen de routers onderling?
Als Router1 en Router2 onderling een snelheid van 5mbps hebben en van Router2 naar Router3 een snelheid haalt van 54mbps.
Gaan de 3 routers dan op de laagste snelheid werken als ze alle 3 aan staan of blijft dit de maximale snelheid tussen de routers onderling?
1 > 2 is 5mbpsmikeoke schreef op 25 april 2003 @ 01:38:
Ik heb nog iets niet gevonden over wat er nou gebeurt met de snelheid als je meerdere wireless routers gebruikt ( ik wil zelf 3 of meer linksys WRT54G gebruiken ).
1 > 3 blijft 5mbps
2 > 1 is 5mbps
2 > 3 is 54mbps
3 > 1 blijft ook 5mbps
3 > 2 is 54 mbps.
dankje voor snelle antwoordinsan1ty schreef op 25 April 2003 @ 01:40:
[...]
1 > 2 is 5mbps
1 > 3 blijft 5mbps
2 > 1 is 5mbps
2 > 3 is 54mbps
3 > 1 blijft ook 5mbps
3 > 2 is 54 mbps.
nou ook nog even het volgende
als ik er ook nog een router4 toevoeg een BEFW11S4 (802.11b) die verbinding maakt met router3 blijf de verbinding tussen router 2 en 3 dan nog steeds 54mb
of gaat router3 dan naar protocol 802.11b?
Verwijderd
Heel vervelend waarschijnlijk WEER zo'n vraag van "gaat dit werken", maar de fijne zaak waar ik een Kobishi wireless setje wil kopen, wil deze NIET terugnemen als e.e.a. niet voldoende bereik heeft dus vandaar mijn vraag: gaat dit werken:
Ik wil een Kobishi kitje kopen, omdat hier precies inzit wat ik nodig heb, en erg voordelig ook nog: 1 acces point, 1x PCMCIA en 1x USB adapter. In de access point stop je ook een PCMCIA kaartje, dus ik kan geen losse antenne oid gebruiken.
Nu wil ik dus met mijn buurman gaan WiFi-en die 4 huizen verderop woont. Het betreft hetzelfde blokje rijtjeshuizen van zo'n 5 meter breed.
Het gaat dus om zo'n 20 meter. Maar elke huis heeft keihard betonnen tussenmuren (gestort) met ijzer vlechtwerk erin. En er zitten dus 4 van die muren tussen.
Ik ben genoodzaakt de accespoint op zolder te hangen, kan geen externe antenne gebruiken. Mijn buurman heeft zijn PC op de 1e etage (dus een verdiepinkje lager).
Denken jullie dat dit het gaat redden ? Gaat het signaal door die muren heen, of er misschien een beetje omheen ?
Ik wil een Kobishi kitje kopen, omdat hier precies inzit wat ik nodig heb, en erg voordelig ook nog: 1 acces point, 1x PCMCIA en 1x USB adapter. In de access point stop je ook een PCMCIA kaartje, dus ik kan geen losse antenne oid gebruiken.
Nu wil ik dus met mijn buurman gaan WiFi-en die 4 huizen verderop woont. Het betreft hetzelfde blokje rijtjeshuizen van zo'n 5 meter breed.
Het gaat dus om zo'n 20 meter. Maar elke huis heeft keihard betonnen tussenmuren (gestort) met ijzer vlechtwerk erin. En er zitten dus 4 van die muren tussen.
Ik ben genoodzaakt de accespoint op zolder te hangen, kan geen externe antenne gebruiken. Mijn buurman heeft zijn PC op de 1e etage (dus een verdiepinkje lager).
Denken jullie dat dit het gaat redden ? Gaat het signaal door die muren heen, of er misschien een beetje omheen ?
Nee, dat kan je wel vergeten.
Je zou wel de apparatuur buiten kunnen hangen in n waterdichte doos, zodat ze elkaar wel zien (die doos ertussen maakt weinig uit).
Als je toch in n rijtjeshuis woont, waarom dan niet n UTP kabel gebruiken ?
Gewoon onder de dakgoot vastmaken ofzo.
Je zou wel de apparatuur buiten kunnen hangen in n waterdichte doos, zodat ze elkaar wel zien (die doos ertussen maakt weinig uit).
Als je toch in n rijtjeshuis woont, waarom dan niet n UTP kabel gebruiken ?
Gewoon onder de dakgoot vastmaken ofzo.
Ik wist niet zeker of dit een apart topic waard is, dus ik gooi hem hier ertussen....:
Dit gaat over Wireless Leiden.
*disclaimer: ik weet nada van wifi's (en ook weinig van netwerken)*
Wel contact, maar 'kan DHCP-server niet bereiken'?
Okee, ik zit op de hoek van de Haarlemmerstraat, vlak bij NodeMarcel.
Met mijn Sweex (
) WLAN USB adapterje kan ik wel een verbinding krijgen (als ik 'Ad-Hoc' (!) doe, niet als ik 'Infrastructure' kies).
SSID is dan 'wleiden' en BSSID is een hele mond vol (lijkt op MAC-adres), verder zit-ie op kanaal 3. Ik weet niet of dat wat uitmaakt.
Hij heeft dus contact. En verzendt pakketjes (dat zie ik ook langzaam oplopen). Maar hij heeft dus een zichzelf toegewezen IP.
Als ik probeer te vernieuwen dan zegt-ie dat-ie de DHCP-server niet kan vinden...
Wat doe ik fout?
* anandus denkt dat het infra ipv adhoc moet zijn, maar dan heb ik dus nul contact.
Met mijn Sweex (
SSID is dan 'wleiden' en BSSID is een hele mond vol (lijkt op MAC-adres), verder zit-ie op kanaal 3. Ik weet niet of dat wat uitmaakt.
Hij heeft dus contact. En verzendt pakketjes (dat zie ik ook langzaam oplopen). Maar hij heeft dus een zichzelf toegewezen IP.
Als ik probeer te vernieuwen dan zegt-ie dat-ie de DHCP-server niet kan vinden...
Wat doe ik fout?
* anandus denkt dat het infra ipv adhoc moet zijn, maar dan heb ik dus nul contact.
[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 25-04-2003 17:23 ]
Ik wilde je zeggen dat je hiervoor beter naar het forum van wirelessnederland kan gaan, maar toen zag ik dat je daar al een zelfde bericht neergezet had
Verwijderd
cross-forum post

Ik wil dit ook erg graag weten aangezien ik ook in Leiden woon. Ik vind de website van wireless Leiden een beetje onoverzichtelijk en kan er niet echt goede info vinden over hoe ik nou het best te werk kan gaan om op dat netwerk te komen.
Draadje bookmarked
Ik wil dit ook erg graag weten aangezien ik ook in Leiden woon. Ik vind de website van wireless Leiden een beetje onoverzichtelijk en kan er niet echt goede info vinden over hoe ik nou het best te werk kan gaan om op dat netwerk te komen.
Draadje bookmarked
Ben een evil crossposterFatalError schreef op 25 april 2003 @ 17:28:
Ik wilde je zeggen dat je hiervoor beter naar het forum van wirelessnederland kan gaan, maar toen zag ik dat je daar al een zelfde bericht neergezet had
Het lijkt dat een wlan client in Ad-hoc modus met meer vermogen zend.anandus schreef op 25 April 2003 @ 17:12:
Ik wist niet zeker of dit een apart topic waard is, dus ik gooi hem hier ertussen....:
Met mijn Sweex () WLAN USB adapterje kan ik wel een verbinding krijgen (als ik 'Ad-Hoc' (!) doe, niet als ik 'Infrastructure' kies).
Wat doe ik fout?
Dit is niet iets wat ik beweer maar ervaar.
In Ad-hoc heb ik volgens Windows één streepje betere ontvangst.
Jij MOET die usb client op Infrastructure zetten anders wil het nooit werken.
Waarcshijnlijk heb je net geen goed signaal op je usb geval
Verwijderd
Ben op zoek naar een Pcmcia kaartje + een Accesspoint (zonder switch) , is dit dan wat?
11mbit 802.11b (Meer dan zat voor mijn thuis netwerk)
BenQ AWL500 LAN wireless Accespoint €94,01

Standard Compliance IEEE 802.11b(11Mbit/s)/Wi-Fi Compliant
IEEE802.3 (10/100 BASE-TX) Compliant for Wired LAN
Ethernet Interface 1 10/100Base-TX Ethernet (RJ45) port
Management Utility Web-Base Configuration & Management
Data Security 64/128-bit WEP (Wired Equivalent Privacy) Encryption
Frequency Range 2.400 ~ 2.484 GHz (Subject to local requirements)
Roaming Full mobility and seamless roaming across access points in the same LAN segment
Antenna External dipole antenna
Range Coverage Indoor: 30m -100m
Icm een BenQ Pcmcia kaartje...
Of kan ik beter gaan voor een Linksys of een Sitecom Ap?
Denk dat het merk Pcmcia kaartje niet veel uitmaakt maar ik wil gewoon een goed Ap'tje.
11mbit 802.11b (Meer dan zat voor mijn thuis netwerk)
BenQ AWL500 LAN wireless Accespoint €94,01

Standard Compliance IEEE 802.11b(11Mbit/s)/Wi-Fi Compliant
IEEE802.3 (10/100 BASE-TX) Compliant for Wired LAN
Ethernet Interface 1 10/100Base-TX Ethernet (RJ45) port
Management Utility Web-Base Configuration & Management
Data Security 64/128-bit WEP (Wired Equivalent Privacy) Encryption
Frequency Range 2.400 ~ 2.484 GHz (Subject to local requirements)
Roaming Full mobility and seamless roaming across access points in the same LAN segment
Antenna External dipole antenna
Range Coverage Indoor: 30m -100m
Icm een BenQ Pcmcia kaartje...
Of kan ik beter gaan voor een Linksys of een Sitecom Ap?
Denk dat het merk Pcmcia kaartje niet veel uitmaakt maar ik wil gewoon een goed Ap'tje.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 08:23 ]
Ik zou n D-Link DWL-900AP+ nemen. Die heb ik ook en ben er heel erg tevreden over 
Die D-Link heeft erg veel functies die je in andere AP's niet tegenkomt, zoals dat je het uitgangsvermogen kan regelen. Waarschijnlijk geeft de D-Link ook n sterker signaal dan deze BenQ. Als Client zou ik kiezen voor n D-Link DWL-650+ waardoor je ongeveer 13 mbit/s kan halen (normaal max 5 mbit/s ongeveer). Ik geloof dat deze ook meer vermogen heeft dan de gemiddelde kaart.
Die D-Link heeft erg veel functies die je in andere AP's niet tegenkomt, zoals dat je het uitgangsvermogen kan regelen. Waarschijnlijk geeft de D-Link ook n sterker signaal dan deze BenQ. Als Client zou ik kiezen voor n D-Link DWL-650+ waardoor je ongeveer 13 mbit/s kan halen (normaal max 5 mbit/s ongeveer). Ik geloof dat deze ook meer vermogen heeft dan de gemiddelde kaart.
[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 26-04-2003 10:43 ]
1 dezer dagen komt mijn alcatel speedtouch 570 binnen
ff testen dat ding
nu nog ADSL

Deze plek is te koop.
Verwijderd
vraagje:
ik heb dus een BEFW11S4 AP
nu wil ik mijn bereik ermee verhogen binnenshuis en het signaal moet alle kanten uit
ik zat dus te denken aan een:
DA-8080A ( http://www.linksys.nl/prod_soort.asp?IdSoort=34 )
alleen daar weet ik niet van of het signaal alle kanten uitgaat
of ik zat te denken aan een:
Avaya Range Extender 2.5 dBi indoor omni (http://www.routershop.nl/nl/dept_15.html#item_267 )
alleen daar weet ik niet van of die wel op de AP past
maar verder heb ik dus ook niks kunnen vinden over die desktop anntenne's, laat staan die 8080
als je met google zoekt, vindt je ook alleen die linksys.nl site
ik heb dus een BEFW11S4 AP
nu wil ik mijn bereik ermee verhogen binnenshuis en het signaal moet alle kanten uit
ik zat dus te denken aan een:
DA-8080A ( http://www.linksys.nl/prod_soort.asp?IdSoort=34 )
alleen daar weet ik niet van of het signaal alle kanten uitgaat
of ik zat te denken aan een:
Avaya Range Extender 2.5 dBi indoor omni (http://www.routershop.nl/nl/dept_15.html#item_267 )
alleen daar weet ik niet van of die wel op de AP past
maar verder heb ik dus ook niks kunnen vinden over die desktop anntenne's, laat staan die 8080
als je met google zoekt, vindt je ook alleen die linksys.nl site
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 12:03 ]
Ik zou geen antenne van Linksys zelf bestellen, je betaalt 3x zoveel voor hetzelfde...
Bij wifishop hebben ze ook richtantenne's, flatpanels en omni's.
Of je kunt zelfs proberen er zelf een te maken, het is niet zo moeilijk, zie Topic Start van dit topic..
Bij wifishop hebben ze ook richtantenne's, flatpanels en omni's.
Of je kunt zelfs proberen er zelf een te maken, het is niet zo moeilijk, zie Topic Start van dit topic..
Dit topic is gesloten.