nog even voor de duidelijkheid.
SCHEMA 1:
Dit werkt, voor jullie en voor iedereen als je gewoon die rode bolletjes weg denkt, die knopjes kan je beschouwen als een OPTIE en zijn dus overbodig.
Als je WEL knoppen wil dan doeje die er gewoon aan zoals uitgelegt op de afbeelding.
schema 1 is het eenvoudigste schema om te maken en zou volledig moeten werken (heb ik hier ook ergens getest op Datavision LCD)
SCHEMA 2:
dit schema gebruikt de mogelijkheden van het LCD volledig. je hebt extra knopjes voor het kiezen van instellingen. Eerslijk gezegt vind ik een reset, column select, font select compleet nutteloos op deze LCD's omdat de software die dingen toch NIET ondersteund. wil je zelf software gaan schrijven en tegen de regels in gaan, dan moet je dit schema nemen of als je gewoon alles wil solderen voor de fun (altijd leuk

)
SCHEMA 3:
Dit schema is extra en bied de mogelijkheid om de backlight aan te sluiten en zelfs te DIMMEN. dat dimmen vind ik persoonlijk een aanrader, maar als je het gewoon juist aansluit ben je weer makkelijk af.
samenvatting :
Wil je een werkend LCD die alle nuttige dingen kan (aan te raden dus) : gebruikt schema 1 zonder de extra knopjes (rode bollen) en gebruik schema 3 en het deel om te dimmen.
Wie andere dingen wil maakt heeft meestal al kennis genoeg van wat hij doet, dus moet ik niet zitten zwanzen
veel geluk en verder vragen post je maar zou ik zeggen, als je je LCD ontvangd dan zullen jullie wel zien dat het niet zo moeilijk is.(alleen soms kleine puntjes om te solderen)
nog een laatste tip : soldeer geen DRAADJES rechtstreeks op je LCD.
gebruik een Flatcable aansluiting en een flatcable (bij electroboer op maat te krijgen). Dan is de boel niet verkloot als je iets mis doet, gewoon loskoppelen en nieuwe schakeling eraan.