Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Inkoop]Gfx LCD's 240*128(T6963c) *

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 2.445 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 15:36 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

en heb je al eens geprobeert om deze lijn op de gnd te doen of gewoon niet aan te sluiten ?
kan op zich nix mis mee gaan en we weten voor iets bij
Heb zelfs 2 schakelaars aangesloten zodat ik FS en CS kan switchen, nog steeds bagger. En ik zit nog met een gloeiende chip.

Alle draadjes losgesoldeerd, weer stuk voor stuk vastgesoldeerd en nagemeten. Er kan niets fout zitten, daar ben ik nu absoluut zeker van.

Zou het niet kunnen zijn dat die tester van equinox toch net iets anders is?

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 23:53

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op dinsdag 28 mei 2002 15:36 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

en heb je al eens geprobeert om deze lijn op de gnd te doen of gewoon niet aan te sluiten ?
kan op zich nix mis mee gaan en we weten voor iets bij
Ik ga dit vanmiddag maar ff proberen!
Zal hem er eerst gewoon aflaten, en daarna aan de ground (van het display?) aansluiten.

Dus pin 19 loshalen, testen, zoniet aan de ground?

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

Verwijderd

Niet los laten hangen. Dan kun je namelijk ongedefinieerde niveaus krijgen (en pull-up/down wel/niet aanwezig?) en dat wil je al helemaal niet. Aan 5V of GND weet je iig 100% zeker welk signaal je erop zet.

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op dinsdag 28 mei 2002 16:03 schreef Zotty het volgende:
Niet los laten hangen. Dan kun je namelijk ongedefinieerde niveaus krijgen (en pull-up/down wel/niet aanwezig?) en dat wil je al helemaal niet. Aan 5V of GND weet je iig 100% zeker welk signaal je erop zet.
Dus al ik het goed begrijp (als beginnende electronicanoob)moet ik hem dan van de 5V lijn halen en op de ground van het display aansluiten?

Verwijderd

eLeCtRaBeLg waar haal jij je 5v vandaan?

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 13:26 schreef mmmuttley het volgende:

[..]

Seven_NL jij had toch ook een hete chip? Heb je dat al opgelost?
nee helaas, ook na de tip om de gnd van de molex plug aan de gnd pinnen van de parallele poort hangen heeft niets verbeterd.
Ik ga vanavond nog maar eens de hele boel los halen en opnieuw solderen ( zit nix ander op )

We raar dat bij sommige mensen de chip heet wordt, terwijl bij anderen de chip koel blijft....raar raar raar.
Ik ga er ook even een 2de PC erbij zetten en met deze ook eens testen, mischien is het wel een probleem met mijn printer poort ofzo, wat me erg stug lijkt, maar een beetje testen kan geen kwaad.

Ook de stroom zal ik eens meten, volgens de specs van Powertip zou de rust stroom zonder backlight 35mA zijn en in gebruik ongeveer 50mA z/BL.

Maar vergeet niet, we zijn toch tweakers :)
Dus dit probleem is geen ergernis maar een uitdaging :D

Bedankt voor alle replies hier, toch leuk om met zovelen een proleem, ehhh sorry, uitdaging aan te pakken.

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op dinsdag 28 mei 2002 16:12 schreef mmmuttley het volgende:
Deze heb ik in de molex voor beeld en contrast bijgeplugd?
Of moet ik hier weer een aparte molex voor gebruiken?

Zal straks als ik thuis ben wel ff een foto maken hoe ik het geheel heb aangesloten.

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 16:08 schreef eLeCtRaBeLg het volgende:

Dus al ik het goed begrijp (als beginnende electronicanoob)moet ik hem dan van de 5V lijn halen en op de ground van het display aansluiten?
Das wat Zotty zei ja, dan weet je echt wat er wel of niet door gaat.
Op dinsdag 28 mei 2002 16:12 schreef mmmuttley het volgende:
Maakt op zich toch niet zoveel uit ... ?
als je maar 5V hebt.

ik haal hem uit de PSU van me PC of uit de 2de PSU(oud 386 ding) in me PC die ik nu alleen nog gebruik voor mijn LCD

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 16:20 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Maakt op zich toch niet zoveel uit ... ?
als je maar 5V hebt.

ik haal hem uit de PSU van me PC of uit de 2de PSU(oud 386 ding) in me PC die ik nu alleen nog gebruik voor mijn LCD
Zou ik ook denken, maar ik maak me zorgen over die gloeiende chip (GM76C88AL = Static RAM)... Dat het beeld het niet doet ok (dat lossen we softwarematig waarschijnlijk wel op :)) maar heb me gister behoorlijk gebrand aan dat ding :(

Lees hier dat equinox ook al last had van een hete chip. Begrijp alleen niet precies wat ie bedoelt met de oplossing die daar staat.
R & C op reset eruit moeten laten anders krijg je een hete GM76C88AL chip

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op dinsdag 28 mei 2002 16:27 schreef mmmuttley het volgende:

[..]

Zou ik ook denken, maar ik maak me zorgen over die gloeiende chip (GM76C88AL = Static RAM)... Dat het beeld het niet doet ok (dat lossen we softwarematig waarschijnlijk wel op :)) maar heb me gister behoorlijk gebrand aan dat ding :(
Ik ga over een 15 minuten wel ff stoeien met het gebeuren, maar ik heb vanochtend nog gevoeld of die chipjes warm waren, maar ze waren gewoon koud (PC stond 10 minuten aan, maar goed)

Ik zal de updates hier wel posten, al hoop ik dat ik die Parralel port mode goed heb staan.

Ik zie door alle EPP, ECP, BI DIR, en Normal het bos niet meer. ;(

Ik ga er dus vanuit dat ie op Automatic en Normal moet staan.
Keep ya guys informed >:) end of message

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Mijn Datavision 240x128 draait al een maand, en alleen het chippie waar SC17661 op staat wordt lauw. De rest blijft kamertemp.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:48
Op dinsdag 28 mei 2002 16:27 schreef mmmuttley het volgende:

[..]

Lees hier dat equinox ook al last had van een hete chip. Begrijp alleen niet precies wat ie bedoelt met de oplossing die daar staat.
[..]
Hij zal het RC circuitje (weerstand en condensator) bedoelen voor de auto reset.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

klopt, dat was de Condensator die eruit moest.
En Equinoxe had het over een warme chip, niet over een waar je je klauwen aan verbrand ( like mine :( )

Verwijderd

Heb even de voltages op de pinnen gemeten zoals ze vanuit mijn printerpoort naar de lcd gaan (voltages zijn gemeten op pin 1-19 van de lcd)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
pin   volt
   1   0 (gnd)
   2   5.0 (+5 van gameport)
   3   5.0
   4   4.3
   5   4.3
   6   4.3
7-12   0.0
  13   3.3
  14   3.3
  15   4.3
  17   5.0 (+5 van potmeter)
  18   0.0
  19   5.0 (+5 van gameport)

Deze waarden zijn gemeten aan de pinheader stekker, dus zonder het lcd aangesloten. Begin te vermoeden dat ik de potmeter verkeerd aangesloten heb. Zo is het nu:
code:
1
2
3
 +5 Vo  Vee
 |   |   |
 (xxxxxxx)

Is dat goed? (potmeter getekend met draaistaafje omhoog)

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op dinsdag 28 mei 2002 17:29 schreef mmmuttley het volgende:
Heb even de voltages op de pinnen gemeten zoals ze vanuit mijn printerpoort naar de lcd gaan (voltages zijn gemeten op pin 1-19 van de lcd)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
pin   volt
   1   0 (gnd)
   2   5.0 (+5 van gameport)
   3   5.0
   4   4.3
   5   4.3
   6   4.3
7-12   0.0
  13   3.3
  14   3.3
  15   4.3
  17   5.0 (+5 van potmeter)
  18   0.0
  19   5.0 (+5 van gameport)

Deze waarden zijn gemeten aan de pinheader stekker, dus zonder het lcd aangesloten. Begin te vermoeden dat ik de potmeter verkeerd aangesloten heb. Zo is het nu:
code:
1
2
3
 +5 Vo  Vee
 |   |   |
 (xxxxxxx)

Is dat goed? (potmeter getekend met draaistaafje omhoog)
Je potmeters zitten zo goed. ;)
Ik heb vanavond pin 19 aan de GRND gesoldeerd ipv aan de 5V.
Maar het heeft nix geholpen ;( op naar de volgende truc

Verwijderd

*update*

Ik heb beeld gehad, zij het met wat missende beeldlijnen ed, maar ik heb via powerlcd het een en ander kunnen zien. De kwaliteit was miserabel, maar het begin is er!

Ik begin het vage vermoeden te krijgen dat mijn pinheader niet echt goed kontakt maakt. Het beeld knippert een beetje namelijk (gaat van wazig naar scherp en weer terug). Morgen soldeer ik de draden rechtstreeks op de lcd.

/me gaat iig hoopvol slapen :)

edit:
ohja en heb mijn gameport inmiddels opgeblazen, die geeft geen 5 volt meer voorlopig :Y))

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op woensdag 29 mei 2002 00:37 schreef mmmuttley het volgende:
*update*

Ik heb beeld gehad, zij het met wat missende beeldlijnen ed, maar ik heb via powerlcd het een en ander kunnen zien. De kwaliteit was miserabel, maar het begin is er!

Ik begin het vage vermoeden te krijgen dat mijn pinheader niet echt goed kontakt maakt. Het beeld knippert een beetje namelijk (gaat van wazig naar scherp en weer terug). Morgen soldeer ik de draden rechtstreeks op de lcd.

/me gaat iig hoopvol slapen :)
edit:
ohja en heb mijn gameport inmiddels opgeblazen, die geeft geen 5 volt meer voorlopig :Y))
Hmmm hier nog steeds niks!
Morgen nog maar eens kijken :(

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Op dinsdag 28 mei 2002 15:51 schreef mmmuttley het volgende:

[..]

Heb zelfs 2 schakelaars aangesloten zodat ik FS en CS kan switchen, nog steeds bagger. En ik zit nog met een gloeiende chip.

Alle draadjes losgesoldeerd, weer stuk voor stuk vastgesoldeerd en nagemeten. Er kan niets fout zitten, daar ben ik nu absoluut zeker van.

Zou het niet kunnen zijn dat die tester van equinox toch net iets anders is?
Die tester is precies hetzelfde, alle andere LCD's werkte met dezelfde test-opstelling.

Mijn hete chip kreeg ik toen ik in eerste instantie de oorspronkelijke schema gebruikte van Zotty. Dit kwam daardoor dat de statische ram een behoorlijke optater kreeg door de automatische reset.
Ik heb in de datasheet gekeken en beslist dat ik het best zou kunnen resetten door de reset naar de gnd te schakelen.
Zie mijn schema's.
LAAT DIE LCD NIET TE LANG ERAAN HANGEN ALS IE HEET WORDT, als je ram naar de klote is, krijg je helemaal geen beeld meer!

Vop is de driving voltage (operating voltage) van het LCD scherm. Dit wordt door de printplaat zelf verzorgt (omgezet van 5 volt).
De enige spanning die aangesloten moet worden is 5 V (en de GND natuurlijk).

Ik heb een beetje ge-experimenteerd, ik heb rare lijnen kunnen oproepen door de volgende "fouten" te maken:
- colum select niet of fout te schakelen
- font select niet of fout te schakelen
- bios op ecp en epp te zetten
- daarnaast kreeg ik een hoop zooi op het scherm als ik hem wel goed aan had gestuurd, maar later pas in de parallelle poort hing. Dit heb ik kunnen oplossen door WoL, PowerLCD, of andere plugins van winamp te starten, Xerix bitmap doet af en toe vreemd, omdat de initialisatie niet helemaal overeen komt, resetten help dan niet.

Wat je ook nog moet weten: de backlight trekt 1 watt!
dat is 0.2 A op 5 V het kan zijn dat je gameport dit niet aankan!

Verwijderd

Hmmm, het is wel heel raar dat een RC reset circuitje voor zo'n hete chip zorgt. Het is een simpel super standaard manier van resetten en ik heb er zelf ook nog nooit problemen mee gehad, niet met schakeling van een paar euro, als niet met custom designed boards van een paar honderd euro. En ook nooit met de displays die ik heb (van 1x 16 tot 256x128 formaten).
Zal hier op m'n werk ook eens rondvragen of iemand weet hoe dit kan. Het is iig interresant te weten wat de oorzaak nu precies is.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 18:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Op woensdag 29 mei 2002 08:48 schreef equinoxe het volgende:

[..]

Die tester is precies hetzelfde, alle andere LCD's werkte met dezelfde test-opstelling.

Mijn hete chip kreeg ik toen ik in eerste instantie de oorspronkelijke schema gebruikte van Zotty. Dit kwam daardoor dat de statische ram een behoorlijke optater kreeg door de automatische reset.
Ik heb in de datasheet gekeken en beslist dat ik het best zou kunnen resetten door de reset naar de gnd te schakelen.
Zie mijn schema's.
LAAT DIE LCD NIET TE LANG ERAAN HANGEN ALS IE HEET WORDT, als je ram naar de klote is, krijg je helemaal geen beeld meer!

Vop is de driving voltage (operating voltage) van het LCD scherm. Dit wordt door de printplaat zelf verzorgt (omgezet van 5 volt).
De enige spanning die aangesloten moet worden is 5 V (en de GND natuurlijk).

Ik heb een beetje ge-experimenteerd, ik heb rare lijnen kunnen oproepen door de volgende "fouten" te maken:
- colum select niet of fout te schakelen
- font select niet of fout te schakelen
- bios op ecp en epp te zetten
- daarnaast kreeg ik een hoop zooi op het scherm als ik hem wel goed aan had gestuurd, maar later pas in de parallelle poort hing. Dit heb ik kunnen oplossen door WoL, PowerLCD, of andere plugins van winamp te starten, Xerix bitmap doet af en toe vreemd, omdat de initialisatie niet helemaal overeen komt, resetten help dan niet.

Wat je ook nog moet weten: de backlight trekt 1 watt!
dat is 0.2 A op 5 V het kan zijn dat je gameport dit niet aankan!
Ik kreeg eerst alleen maar wat vage strepen in beeld, ik vermoed dat de moulex die ik er aan had hangen niet 100% was, ik heb 'm nu vervangen, maar moet nu nog ff alle kabeltjes aan een connector solderen...

Mijn contrast deed 't in elk geval wel...

offtopic:
Zeg ff wat anders hé, als je zo'n display op 12v zet worden je proc's natuurlijk ook super heet, maar als je dat meteen ontdekt heb je dan al blijvende schade aangericht, ik had dat namelijk met een "normale" karakter LCD gedaan en nu krijg ik geen beeld meer :'(

Iemand?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Zie mijn schema's.
Dus je moet PIN16 aan de ground schakelen zeg je
ik kijk naar je schema en daar is PIN16 niet aangesloten ?

Ik ben van plan om het gemakkelijke schema te gebruiken, als ik nog weet waar die Reset moet komen en ik heb ff tijd kan ik het ook eens proberen ;)

EDIT : ja ik heb dus mijn LCD ook eindelijk binnen gekregen

• equinoxe
Helaas, 12 v is dodelijk.
Die spanning comt dan ook direct op de Logische poorten te staan, en die klappen dan door: is niets meer aan te doen :(

• equinoxe
Op woensdag 29 mei 2002 10:29 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

Dus je moet PIN16 aan de ground schakelen zeg je
ik kijk naar je schema en daar is PIN16 niet aangesloten ?

Ik ben van plan om het gemakkelijke schema te gebruiken, als ik nog weet waar die Reset moet komen en ik heb ff tijd kan ik het ook eens proberen ;)

EDIT : ja ik heb dus mijn LCD ook eindelijk binnen gekregen
pin 16 moet via DRUKKNOP naar de ground als je een reset wilt gebruiken, als je geen reset wilt gebruiken hangt 16 in het luchtledige.. Het schema klopt dus..

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 10:33 schreef equinoxe het volgende:

[..]

pin 16 moet via DRUKKNOP naar de ground als je een reset wilt gebruiken, als je geen reset wilt gebruiken hangt 16 in het luchtledige.. Het schema klopt dus..
ok, das heel duidelijk, gewoon schema aansluiten zou moeten werken dus

• equinoxe
Ik vind wel dat je verschrikkelijk lang heb moeten wachten op die LCD..

Verwijderd

ik wacht nog op mijn bestelling van conrad zodat ik direct aan de gang kan :) kheb een printerpoort stekker gekocht en een reepje 20 aderige kabel + zooi

nu wachten tot 1 van jullie hem echt werkend heeft gekregen >:)

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 10:39 schreef equinoxe het volgende:
Ik vind wel dat je verschrikkelijk lang heb moeten wachten op die LCD..
Mr.ChronoM is Belg
Als je iets verstuurd onder rembours van België naar Nederland en omgekeerd dan is het binnen 1-2 dagen op de bestemming. Reden hiervoor is dat er altijd 1 post/land geld moet ontvangen van het ander en dat kan plots wel HEEL snel dan.
Als je het gewoon verstuurd zoals nu, blijven pakketjes altijd wel een eindje liggen tot er 'genoeg' zijn om in 1 keer te versturen. Ze gaan dan via Brussel en dan (als ze eens zin hebben) worden ze verstuurd naar de bestemmeling.

(heb het een tijdje geleden eens aan een postbediende gevraagt waarom ik eigenlijk maar moest blijven wachten.)

Dus ik vind het nog redelijk meevallen eigenlijk ;)
Nu alleen hopen dat het LCD nog wil werken, want momenteel zijn er niet veel werkende exemplaren (om niet te zeggen geen)

• equinoxe
Mijne werkt in ieder geval, snap niet waarom die van jullie niet..
Ik weet dat een iemand um op heeft geblazen met 12 Volt, maar waarom andere het niet doen??

Ik ga nu Nogmaals het schema na, eens kijken of hier de fout niet zit..

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 10:55 schreef equinoxe het volgende:
Mijne werkt in ieder geval, snap niet waarom die van jullie niet..
Ik weet dat een iemand um op heeft geblazen met 12 Volt, maar waarom andere het niet doen??

Ik ga nu Nogmaals het schema na, eens kijken of hier de fout niet zit..
Ok, je laat wel iets weten als je iets moest vinden ;)

Ik heb daarnet nog eens zoveel mogelijk baantjes op het LCD gevolgt en vergeleken met de datasheet van de t6963c-controller zelf en tot nu toe ziet alles er goed uit.
Denk echt dat er soldeerfouten of slechte contacten in de schakelingen zitten bij de mensen dat het niet werkt ...
(ik kan natuurlijk mis zijn !)

Verwijderd

Gisteren weer ff bezig geweest.
De hele boel los gemaakt en een heel kort flatkabeltje maar direkt aan de par.plug gehangen.
Nu werkt zelfs het contrast thingy niet.. dus ergens een fout gemaakt, of mijn LCD is ook de eeuwige jachtvelden ingegaan |:(

Vanavond nog maar eens proberen met een nieuwe kabel, ik heb een vermoeden dat het kabeltje een beetje gaar is.
Als het dan nog niet werkt, maak ik er een onderzetter van :D

• equinoxe
Heb zojuist met behulp van datasheets etc het schema nagekeken, kan hier geen fouten in vinden..

Vraagje: hebben jullie pin 18 t/m 25 van de printerkabel wel doorverbonden en met de GND van de molex aangesloten??

Welke Bios instellingen hebben jullie gebruikt (dit was bij mij in het begin ook een probleem)?

Ik zit hier op mijn werk, dus ik kan de zooi niet doormeten..

Ik heb nog 1 scherm liggen, ik zal hem dit weekeinde ook maar eens aansluiten, niet aan mijn kant en klare schakeling die ik voor de tester heb gemaakt (zoals ik de schermpies heb getest), maar direkt via een oude printerkabel. (moest toch gebeuren voor Mixology)

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Op woensdag 29 mei 2002 10:31 schreef equinoxe het volgende:
Helaas, 12 v is dodelijk.
Die spanning comt dan ook direct op de Logische poorten te staan, en die klappen dan door: is niets meer aan te doen :(
logische poorten? Vertel

edit:

ik heb 'm niet opgeblazen, dat was een andere LCD!!!!!

Maar ik heb mijne ook nog niet aan de praat! :'(

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Dus als ik op dit moment nog beeld heb is mijn chip nog niet verneukt neem ik aan. Lastig is natuurlijk wel dat ik mijn lcd nu niet langer dan 10min aan kan laten staan tenzij ik er een massive heatsink opzet :)...
Is dit belangrijk voor het aansluiten van het display? Ik snap niet precies wat je hier mee wilt zeggen (maar hoop dat ik er wat aan heb :))
daarnaast kreeg ik een hoop zooi op het scherm als ik hem wel goed aan had gestuurd, maar later pas in de parallelle poort hing.
Dit begrijp ik ook niet helemaal (heb maar 4 uur geslapen vannacht door dat ding :z). Bedoel je dat ik de lcd aan moet sluiten voordat ik de pc opstart?

edit:

En om nog even antwoord te geven op je vragen equinoxe:[quote]
Op woensdag 29 mei 2002 11:29 schreef equinoxe het volgende:
Vraagje: hebben jullie pin 18 t/m 25 van de printerkabel wel doorverbonden en met de GND van de molex aangesloten??
[/quote]

Yup, alle GNDs zijn met elkaar doorverbonden en vastgesoldeerd aan het metaal van de LPT stekker. Ik neem aan dat ik die als GND kan gebruiken.[quote]
Welke Bios instellingen hebben jullie gebruikt (dit was bij mij in het begin ook een probleem)?
[/quote]

Normal

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op woensdag 29 mei 2002 10:37 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

ok, das heel duidelijk, gewoon schema aansluiten zou moeten werken dus
Tsja, dat dachten wij dus ook, maar da's niet het geval. ;(

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Dat had ik nog niet gedaan.
Ik heb het LCD display gisteren weer losgehaald, en zal vanavond de laatste 7 GRND draden aan de ground v/d molex solderen.

Verder weet ik zeker dat alle draden via het schema aangesloten zijn.

(is het echt mogelijk dat door de GRND draden mijn LCD niet werkt????)

Verwijderd

Heb zojuist met behulp van datasheets etc het schema nagekeken, kan hier geen fouten in vinden..

Ik zit hier op mijn werk, dus ik kan de zooi niet doormeten..

Ik heb nog 1 scherm liggen, ik zal hem dit weekeinde ook maar eens aansluiten, niet aan mijn kant en klare schakeling die ik voor de tester heb gemaakt (zoals ik de schermpies heb getest), maar direkt via een oude printerkabel. (moest toch gebeuren voor Mixology)
Bios staat op normaal, maar alle andere ook geprobeerd.
18-24 aan de gnd van de molex plug: jups.

Equinoxe, als dat schermpje werkt, wil ik em wel :)

• equinoxe
Dat laatste schermpie is voor mijn ex-schoonbroer Mixology..

Dat van die Vop heb ik neergezet omdat er eerder een vraag over was.

Ik heb de GND niet met het metaal van de LPT poort doorverbonden, maar kan ook niet inzien dat dat fout zou zijn..
Ja, alle GND's moeten (door)verbonden zijn...
Heb je dat niet werkt ie ook niet..

Logische poorten: in principe de schakelingen in die chips zitten(AND OR EXOR etc.).

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:21
[compleet offtopic]
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!
* D-Three heeft net zijn eindwerkverdediging met verve doorstaan!!!8-) :7 B-)(is "verve" eigenlijk juist geschreven?)
Laat maar komen die LCD!!! :9~
Gisteren had ik hem trouwens nog niet :'(
[/compleet offtopic]
Op woensdag 29 mei 2002 10:33 schreef equinoxe het volgende:
als je geen reset wilt gebruiken hangt 16 in het luchtledige
Klinkt toch niet echt goed! Dan moet je die aan +5V hangen en niet laten "slingeren". Dat zorgt anders soms voor "0" of voor een "1". (Tenzij er intern een pull-up voorzien is?)

BTW, ik ben eigenlijk weeral aan het uitkijken voor een andere LCD! :) Ik ben nog aan het twijfelen tussen een blauwe en een witte :) Maar eerst dit natuurlijk!

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op woensdag 29 mei 2002 13:05 schreef equinoxe het volgende:
Dat laatste schermpie is voor mijn ex-schoonbroer Mixology..

Dat van die Vop heb ik neergezet omdat er eerder een vraag over was.

Ik heb de GND niet met het metaal van de LPT poort doorverbonden, maar kan ook niet inzien dat dat fout zou zijn..
Wel dan rest mij nog de enige vraag;
Hoe hebben jullie de diodes aangesloten?
Ik heb de 2 diodes in elkaar gestrengeld en op het middelste pootje van de potmeter gesoldeerd.

Dit is het enige wat ik nog fout gedaan kan hebben ;(
De rest moet gewoon kloppen.

Ik zal vanavond de 7 GRND draden van de kabel solderen op de GRND van m'n molex.

• equinoxe
Mmmutley, volgens welk schema heb jij de zooi aangesloten, en wat voor onderdelen heb je gebruikt??
Het kan toch gewoon niet dat de chip heet wordt..

/me EquinoXe is verbaasd dat er zoveel problemen zijn..

• equinoxe
Reset kan je gewoon "vergeten" bij het aansluiten, je hebt weinig kans dat ie dan weer eens hoog, dan weer eens laag gaat hangen.
NB, hang je um aan de 5 Volt, dan bak je je RAM (zie pag 7 ofzo van dit topic)

DIODES????
Welk schema heb jij???

• equinoxe
DUBBELPOST

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 13:11 schreef equinoxe het volgende:
Mmmutley, volgens welk schema heb jij de zooi aangesloten, en wat voor onderdelen heb je gebruikt??
Het kan toch gewoon niet dat de chip heet wordt..
Volgens dit schema.. verder:

- potmeter 10k
- pinheader+stekker
- lpt kabel
- sub-d stekker
- molex (eerst gameport, maar die doet t niet meer :))

Niets geks dus...

Ga nog proberen de gnd van de Molex te halen vanmiddag, misschien dat dat minder storing oplevert ofzo :?

Maar dat idee van die diodes is opzich toch niet verkeerd? (was er zelf niet opgekomen, maar het voorkomt denk ik wel dat de Vee via de potmeter indirect wordt doorverbonden wordt met Vdd, of niet?)

Verwijderd

ik lees hier nu een keer of 2 dat er mensen zijn die het metaal van de LPT-poort aan de 7 laatst pinnen verbinden en aan de ground. Deze vind ik nogal raar (om het ligt uit te drukken).

ik doe altijd de laatste 7 pinnen aan elkaar door er soldeer tussen te doen. Dan doe ik er 1 draadje aan (ergens 1 pin uitkiezen van de 7) en dan doe ik die naar de molex. Samen met een draadje die van de grounds van het LCD komt. Die doe ik allemaal samen aan de ground (5V ground) van de molex.

Pin3 (aan de LCD kant) moet verbonden worden met de s van de 10k Ohm potmeter. De andere pinnen moeten 1 aan de 5Volt en 1 aan de Pin17.

De rest is gewoon datalijnen en controlelijnen die je moet rechtsstreeks doorverbinden.

Alle Grounds (aan de Molex) zijn:
- Pin1 en Pin18 van LCD
- Pin18 tem Pin25 van LPT

Alle 5Volts zijn:
- Pin19 en Pin2 van LCD
- 1 kan van de 10k Ohm Potmeter (niet de S anders gelijk)

Waarschijnlijk een nutteloze uitleg maar goed, je weet nooit ... dat het iemand kan helpen

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 18:44 schreef Mr.ChronoM het volgende:
ik lees hier nu een keer of 2 dat er mensen zijn die het metaal van de LPT-poort aan de 7 laatst pinnen verbinden en aan de ground. Deze vind ik nogal raar (om het ligt uit te drukken).

ik doe altijd de laatste 7 pinnen aan elkaar door er soldeer tussen te doen. Dan doe ik er 1 draadje aan (ergens 1 pin uitkiezen van de 7) en dan doe ik die naar de molex. Samen met een draadje die van de grounds van het LCD komt. Die doe ik allemaal samen aan de ground (5V ground) van de molex.
Ok heb de gnd van het lptmetaal afgehaald en alles op de 5v gnd van de molex gesoldeerd (inclusief pin 18-25). Rest zat al zoals jij omschreef. Geen verbetering helaas :(

equinoxe heb nu 2 v/d 3 lcd's aangesloten en bij beide krijg ik een hete chip en geen (normaal) beeld. Kun jij dat bedrijf waar je ze hebt besteld niet even mailen, misschien weten zij hoe dat ding zo kan gloeien, want dit klopt gewoon niet.

Na 3x opnieuw solderen (pinheader en lpt stekker, das 120 adertjes :P) en doormeten durf ik mijn pc erop in te zetten dat alles volgens jouw schema is aangesloten.

Voor de liefhebbers nog wat crappy webcampics van mijn kabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.waxworks.nl/files/alles.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.waxworks.nl/files/pinheader.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.waxworks.nl/files/lpt.jpg

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op woensdag 29 mei 2002 13:14 schreef equinoxe het volgende:
Reset kan je gewoon "vergeten" bij het aansluiten, je hebt weinig kans dat ie dan weer eens hoog, dan weer eens laag gaat hangen.
NB, hang je um aan de 5 Volt, dan bak je je RAM (zie pag 7 ofzo van dit topic)

DIODES????
Welk schema heb jij???
Hhehehhhehehehhhe [very noob modus]
Ik bedoelde weerstandjes.
Ik zie nu dat mijn vorige post eigenlijk nergens op slaat!

Heb de 8 GRND draden aan de molex gehangen, en ga zo kijken of ie het doet :)
(moet namelijk ff wachten op SOF II download )

Verwijderd

moet zeggen dat vooral de LPT kant van je kabel wel HEEL netjes gedaan is. Jammer dat het nog steeds niet werkt natuurlijk...

• Semper Fight

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Nou heb ik dus alles via het schema in elkaar gezet!
en NOG doet dat *$*&*#$&*^#*&@%*&$^*%@# ding het niet :(

Enige wat ik me nu nog kan bedenken zijn de BIOS instellingen

* Semper Fight gaat zich nu van ellende in de stad vol laten lopen :(

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 19:49 schreef Mr.ChronoM het volgende:
moet zeggen dat vooral de LPT kant van je kabel wel HEEL netjes gedaan is. Jammer dat het nog steeds niet werkt natuurlijk...
Tnx, de andere kant wordt ingebouwd dus dat zie je niet :)

Maar idd je kan nog zo'n mooie kabel hebben, als ie het niet doet dan heb je er nog weinig aan :( ;)

• FireStarter
  • Laatst online: 16-10 17:18
Mijn vraag, past het schermpje nu gewoon in 2 5.25" slots?

w00t

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 20:45 schreef Robbie007 het volgende:
Mijn vraag, past het schermpje nu gewoon in 2 5.25" slots?
Scherm wel, print niet..

Verwijderd

Heden 29 mei 2002 is van ons heengegaan, Heer 'Ik had een mooi schermpje kunnen zijn' LCD 240x128.

Na meerdere reanimatie pogingen, en zware operaties bleef het brein erg heet en heeft het waarschijnlijk niet meer bij gehouden.

Een condoleance register is vanaf nu geopend.
Vrouw LCD 16x2 heeft alle werkzaamheden overgenomen zonder enige problemen.

Rust zacht. :'(

Verwijderd

wat heb je wel met je LCD gedaan dan ? ...

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Op woensdag 29 mei 2002 21:39 schreef Seven_NL het volgende:
Heden 29 mei 2002 is van ons heengegaan, Heer 'Ik had een mooi schermpje kunnen zijn' LCD 240x128.

Na meerdere reanimatie pogingen, en zware operaties bleef het brein erg heet en heeft het waarschijnlijk niet meer bij gehouden.

Ik hoop dat dat ding van mij 't wel gaat doen hoor :'(

Hij heeft 't wel ff gedaan, de contrast en alles deed 't en ik kreeg wat vage strepen op me scherm... Waarschijnlijk wat draadjes die contact maakten...

Ik in al mijn over enthousiasme heb meteen de kabel doorgeknipt en ben opnieuw begonnen :'(
Stom natuurlijk :'(

Ik ga nog eens een poging wagen :)
Kijken wat ie doet :)

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Op woensdag 29 mei 2002 21:53 schreef Mr.ChronoM het volgende:
wat heb je wel met je LCD gedaan dan ? ...
misschien ook 12v erop gezet zoals ik met mijn karakter 2x20 LCD'tje had gedaan.... :'(

Dat wordt pas heeeeet man! :'(
Daarna dus nix meer, zoals Exquinox al zei, da's dus funest...

Wat ik gemerkt had, dat als je 't ff deed, dat 't niet zoveel kwaad kon, maar langer als 10 seconden was dodelijk, vandaag ff uitgeprobeerd met Siemens HD440780 comp. LCD'tjes op me werk...

(nee ik heb er geen over, en ik mag ze niet mee naar huis nemen :'( )

• equinoxe
* equinoxe The EquinoXe draait nu door en grijpt de doos waar de laatste LCD in zit en zet zijn soldeerapparaat aan...

Ik wil nu weten wat met die krengen aan de hand is, soldeer de laatste en zie vanzelf wel of ie werkt of niet..
Ben zo terug ..

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 21:39 schreef Seven_NL het volgende:

Ik betuig mijn oprechte steun aan het tragisch en veel te vroeg heengaan van uw lcd, collega tweaker.

Dit gezegd, vraag ik me af hoe de lijkschouwer de dood heeft vastgesteld? Doet ie nu helemaal niets meer?

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 22:07 schreef equinoxe het volgende:
/me The EquinoXe draait nu door en grijpt de doos waar de laatste LCD in zit en zet zijn soldeerapparaat aan...

Ik wil nu weten wat met die krengen aan de hand is, soldeer de laatste en zie vanzelf wel of ie werkt of niet..
Ben zo terug ..
ik ga nog ff wachten om te gaan slapen dan, ik wil het ook vandaag weten ! damnit

EDIT : 23h14 Mr.ChronoM gaat nu toch echt wel slapen, morgen nog veel studeren voor examen voor de namiddag ...

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 22:07 schreef equinoxe het volgende:
/me The EquinoXe draait nu door en grijpt de doos waar de laatste LCD in zit en zet zijn soldeerapparaat aan...

Ben zo terug ..
Ik ben benieuwd!

/me herinnerd zich dat ie morgen Nederlands examen heeft en gaat maar eens pitten :P

Verwijderd

/me denkt dat equinox inmiddels een hamer heeft gepakt om zijn lcd duidelijk te maken dat het nu echt een beter id is om het maar te doen :Y)

• D-Three
* D-Three begrijpt nog steeds niet dat er zoveel problemen zijn. Hier klopt toch iets niet???
Ofwel doen jullie het hier allemaal verkeerd ofwel is er iets met die LCD's... Dat eerste lijkt mij aannemelijk, dat tweede zou mij verbazen en zwaar ergeren...
Hopelijk zal equinoxe uitsluitsel geven... We zullen zien... En ik wacht nog op m'n LCD! :)

Verwijderd

Super LOL om 'mmmuttley' :D

Ik heb een nieuwe kabel gepakt en de heleboel opnieuw en zeeeeeeeeeeer zorgvuldig aan elkaar geknoopt ( met behulp van een soldeerbout )
5 x over de hele boel gekeken, ja alles zit zoals het hoort.
aansluiten, par poort op normaal, PC boot to XPlee, blanco scherm, zelfs contrast reageerd niet meer.
divere progies geprobeerd, weer mijn vinger verbrand aan de mem chip.
Hij stinkt nog niet dus en goede kans dat de chip nog wel leven inzich heeft, maar niets werkt meer.
Draden doorgemeten, weer het schema nagekeken, ja alles klopt.

16x2 display gepakt en aangesloten ..boot en werkt meteen goed na installatie van de correcte software.

Tja dan bijft voor mij maar een optie open , het display is dood, overleden, heen gegaan naar de eeuwige LCD velden.

Maar hij ligt nog niet in de bin, dus ik blijf deze thread wel volgen hoor :)
Wie weet komt iemand nog met iets heel onverwachts op de proppen , en dat wil ik niet missen.

/me blijft nog ff wakker om de resultaten van EquinoXe te bekijken.

• equinoxe
Ik heb het schermpie van mixology uitgetest (relax M., hij leeft nog!):

Eerst legde ik een brakke soldering aan de gnd: YEP
de ram-chip werd warm.. Let dus op "koude lassen".
Daarna heb ik de GND goedgelegd en de kabels weer wat losser gesoldeerd zodat ze elkaar net niet raakten:
OOK TOEN had ik storing, en werd de ramchip warm toen ik aan de kabels ging rammelen..

na nog eens pin 8 en pin 9 te verwisselen: wazig beeld en warme chip heb ik de kabels volledig afgeknipt en de print opnieuw gesoldeerd..

aangesloten en geen spanning erop gezet..
daarna spanning erop gezet en de winamp plugin opgestart.

Nadat ik het contrast had bijgesteld had ik weer beeld..
:) :)

Dit heb ik met mijn eigen LCD nog eens over gedaan, met dezelfde resultaten.

Moraal: solderen luistert HEEL nauw.
ga de GND's na, fluit de kabels door met een multimeter (of meet de weerstand afhankelijk van het type multimeter die je gebruikt).
Knip alle overbodige draadeinden af met een sidecutter.
CHECK nog eens of er nergens een kortsluiting in zit en of er geen stukjes draadeinden rondslingeren.
sluit de parallele poort aan, en sluit de molex aan.
start dan pas de plugin (deze initialiseerd het scherm).

Conclusie:
Het schema klopt dus (hier ben ikzelf heel blij mee)
De fouten zijn na te bootsen, ook geruststellend, het licht dus niet aan de schermpjes, maar aan de verbindingen naar de schermen.
Let dus op bij het solderen.

edit: typo's (tis laat..)

• D-Three
equinoxe is dus nogmaals de man! :) Ik weet nu genoeg en ga slapen. :Z
Overmorgen ga ik terug naar huis en heb dan hopelijk de LCD in mijn bezit.

Verwijderd

[bunch of crap]

/me is aan het nadenken...

• equinoxe
NOG EEN UPDATE:

nadat ik mijn ram-chips van beide schermen zwaar mishandeld heb is hier een beschadiging opgetreden

De chips kunnen nu een voltage van 5 volt niet meer aan . :(
Beide schermen zijn nu zo instabiel als de pest.

om ze weer te stabiliseren heb ik ze op 4tot 4.5 volt te laten draaien. (via mijn labvoeding)

WAT KUNNEN JULLIE DOEN: zet een weerstand op de 5 volt lijn van 12 Ohm
de 5V wordt nu een 4.4V lijn.
testen wijzen uit dat 12 ohm stabiliseert!
Rekenkundig
R=U/I
R=0.6V/0.05A=12 Ohm

Ik zal morgenavond een langdurige test uitvoeren, zodat ik weet of dit ook voor een lagere tijd effect heeft

Let wel, backlight trekt 200 mA,schakel de 5v lijn van deze dus voor de weerstand, anders krijg je compleet andere waarden (en de weerstand wordt loeiheet)!

Verwijderd

Equinoxe, jij gebruikt zeker geen pinheader?

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

ik ben benieuwd :) Bart_Banaan heeft me vanavond een compelete connector opgestuurd die hij nog over had, die ga ik ff doormeten of ie klopt voor 't schema wat we gebruiken...

Hopelijk werkt dat :)

Kijken of 't dan werkt :) :9

Verwijderd

T'was te laat om nog aan de boel te beginnen , maar de resultaten zijn hoopvol.
Ik kan pas weer in het weekeinde verder met de boel denk ik.
Als ik er nog trek in heb, probeer ik het nog maar een keer.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik het raar zou vinden als het aan de solderingen ligt.
M'n 16x2 is en puur stukje kaaiwerk ( lees: lomp solderen )
en die heeft vanacht heerlijk mijn downloads aangegeven :D

/me denk dat ie ook maar eens naar een 20x4 gaat kijken.
(klein beginnen dan maar ;) )

Ps: is het mischien en idee om alle gegevens uit deze thread eens in 1 post te zetten , dat scheelt ook weer te replien dat ze deze thread moeten doorzoeken.
( een soort van verslag dus )

• equinoxe
Nope ik gebruik geen pinheader.
Ik gebruik een floppy-kabel.

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 08:37 schreef Seven_NL het volgende:

Ps: is het mischien en idee om alle gegevens uit deze thread eens in 1 post te zetten , dat scheelt ook weer te replien dat ze deze thread moeten doorzoeken.
( een soort van verslag dus )
Daarvoor kunnen we nog ff een pagina of 2 wachten en dan direct een deel 2 openen ofzo ?
iets in de zin van
"[LCD]Solderen van Gfx LCD" ?

• equinoxe
helemaal me eens

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
Gewoon even voor alle duidelijkheid, staat hier nog altijd het goeie schema?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/13601110#13601110

Of zijn er ondertussen toch nog wijzigingen gebeurd?
Ik ben al electro-n00b een lijstje van onderdelen aan het opstellen, dus is't wel leuk als alles duidelijk is. :)

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

>>> [topic=509691/1/25]

Deel 2 :)

• D-Three
Ik vind het een beetje onlogisch om een tweede topic te openen. Ofwel moet dit topic gesloten worden anders vrees ik dat er teveel hetzelfde zal gepost worden... Iemand mee eens? Of heb ik ongelijk?

Verwijderd

deze sluiten en daar verder....
27 pagina's is wat veel om door te spitten .

• equinoxe
Gewoon deze sluiten, en een overzicht in de andere draad gooien.

See You On The Other Side

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:39
Deel 2:
[topic=509691/1/25]
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.