Grote roze olifant! ben ff een dagje afwezeg weer een uur leeswerk.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
In het geval van christelijke waarden wordt het zelfs compleet omgedraaid, zwakheid is het ultieme doel en kracht wordt bestraft.
--------------------------------------------------------------------------------
Onzin! Als iemand Jezus aanneemt als Verlosser van zijn/haar zonden, dan is zo iemand VRIJ. Het gaat om een persoonlijke relatie met God, net zoals je een persoonlijke relatie met een goede vriend hebt, of met je moeder, je geliefde, who-ever.
Sorry hoor maar iemand die je eewig laat leiden als je niet lief en aardig bent en alles doet wat hij zegt kan ik nou niet echt een "goede vriend" noemen, zoiemand noem je een afperser. Als jij leven onder de voortdurende dreiging van eewige pijn "vrij" noemt moet je toch echt eens de psychiater bezoeken.
Wat dacht je van:
"Heb uw naaste lief als uzelf?"
STEL dat ALLE mensen op de wereld zich dat voor zouden nemen, zou de mensheid ALS GEHEEL dan niet veel verder komen? Wat een geld kunnen we besparen aan beveiliging in de breedste zin van het woord.
Zijn we het daar dus mee over eens, MAAR denk AUB wel na over de toepassing hiervan. Het is in dit geval van toepassing op de dagelijkse omgang. als je gaat kijken naar wat ik erover zei dan volgt nog dat dit geen excuus is om "defecte" exemplaren in leven te houden. Het is ook geen excuus om concurentie af te straffen. Iedereen hoeft niet altijd lief en aardig tegen elkaar te doen zolang mensen maar normaal met elkaar omgaan wanneer er niets om over te strijden is.
De 'aanname' dat de bijbel de waarheid is, houdt al 2000 jaar stand... Dat noem ik niet basisloos. Zie de basis als 'het heeft al 2000 jaren doorstaan'.
En? Het romeinse geloof heeft ook een paar duizend jaar stand gehouden, geloven zoals boedisme zijn NOG ouder, geloven als hindoeisme zijn NOG veel ouder.
Het feit dat mensen langer ergens in hebben geloofd zegt helemaal niets over de validiteit van het waarin geloofd wordt.
BTW ik heb d ie FAQ van je eens doorgebladerd en is wel leuk gezemel allemaal maar het hele punt is juist dat de waarheid van de bijbel niet vast staat. Je kunt dus niet de bijbel gaan gebruiken om wat dan ook te bewijzen omdat deze zelf niet bewezen is.
Is toevallig precies wat ze daar doen, overal halen ze de bijbel bij als "bewijs".
Die verslagen zijn helemaal belachelijk, ze claimen bijvoorbeeld dat de "illumnatii" (ook een grop waarvan het bestaan niet bewezen of te bewijzen is) Hitler hebben gefinancieerd. Slaat nergens op, Duitsland had niet voor niets te maken met een inflatie van hier tot tokyo, dat kwam door de manier waarop duitsland tekorten dichtte (gewoon lekker cash evrbij drukken). De Duitse economie was een kaartenhuis dat op instorten stond, niks geen illumnatii.
Ik lag bijna dubbel toen ik de onzin over de illumatii (illumnatie zoals er steeds getypd wordt op die FAQ is verkeerd gespeld).
Geen greintje bewijs, bijvoorbeeld die wazige quote over de zogenaamde doelstellingen, ik vraag me af uit welk boek dat komt wat het is zogenaamd "in boekvorm verschenen" maar welk boek dat is dat laten ze natuurlijk achterwege.
nog zoiets;
De voorspelde rampen vóór de Grote Verdrukking: deze periode zal voorafgegaan worden door talrijke vreselijke rampen, veroorzaakt door de antichrist. Deze rampen zullen uiteindelijk het rijk van de antichrist doen wankelen: 'ook bezitten zij de macht de hemel te sluiten, zodat er geen regen meer valt in de tijd dat zij hun boodschap verkondigen. Ook bezitten zij de macht om, zo dikwijls ze het willen, de watermassa's in bloed te veranderen en de aarde met allerlei plagen te treffen.' (Openbaring 11: 6).
Lijkt me een beetje veel bullshit, ook weer lekker vaag zodat het makkelijk overal op van toepassing kan zijn zoals gewoonlijk. Zo kan ik ook wel voorspellingen doen.
Beetje doorzichtig allemaal.
Uiteraard speelt opvoeding een grote rol en kan een geloof een 'last' zijn voor de rest van je leven. Overigens kan ook het christelijk geloof dat verkeerd gepraktiseerd/geleerd wordt door een instelling belastend werken. Ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Maar je weet de oorzaak wel van het verschil: wij (de buurmannen en ik) hebben een verschillend uitgangspunt (Bijbel, Torah, Koran)
Ik weet niet wat ik hier nou mee aanmoet, Jugalo geeft juist aan dat alle drie een ander beginpunt hebben en dat alle 3 "de waarheid" claimen. Dan zeg jij weer dat dat is omdat jullie een ander beginpunt hebben, daar ging het toch juist om?
Je doet dingen die God verboden heeft en bent doordrenkt van ontheiligende gedachten. (Ik ben overigens net zo zondig)
Ga je dan niet zelf ook naar de hel? Waarom geloof je dan ook al weer in "al dat goede" wat het je zogenaamd zou brengen? Volgens jou ga je zelf dus ook voor de eeuwigheid op de gril, lekker vooruitzicht.
Christiaan:
De waarheid is een driezijdig zwaard: je hebt jouw waarheid, hun waarheid en de waarheid. Het is een mening. Ik zie de bijbel zelf als geenszins beter dan bijvoorbeeld de Koran. Het zijn allemaal heilige boeken en daarmee is voor mij de kous af.
Dan is het dus geen waarheid, het is een aaname. Een waarheid is iets wat absoluut is, een feit. Je kan niet 3 feiten hebben die elkaar tegenspreken, feiten kunnen elkaar niet tegenspreken, anders zijn het per definitie geen feiten.
In dit geval is het dus een feit dat jullie alle 3 claimen de waarheid te hebben maar daaruit volgt ook dat TENMINSTE 2 van jullie het fout hebben omdat er maar 1 waar kan zijn (in dit geval kan het voor geen van allen bewezen worden en is het dus zo en zo al belachelijk om van waarheden te spreken).
Nee, maar er zijn ook andere redenen om te geloven. Zoals het ontmoeten van mensen en het hebben van iets om over te kunnen praten. Maar natuurlijk kies je voor een geloof als je voelt dat er meer is - of daar nu wel of geen fysiek bewijs voor is. Geloven is een gevoel, geen kennis.
Klinkt voor mij best wel droevig dat je moet geloven dat een of andere abraham jou straks in de hel gooit of euwig laat schaken met onze geliefde roze olifant alleen maar omdat je mensen wilde ontmoeten.
Het laatste ben ik het wel mee eens, ik ben blij dat je tot inzicht bent gekomen. Het probleem is alleen dat mensen dat uiterst belangrijke feit gouw vergeten en voor je het weet lopen ze weer "de waarheid" te verkondigen en daarover mensen op te sluiten/af te slachten.
Daarom heb ik liever dat mensen voetbal fan of schaak fanaat ofzo worden dan dat ze maar lukraak gaan geloven, die twee brengen over het algemeen minder gevaar met zich mee.
Wisten die vrouwen dan ook dat er voor hen gebeden werd? Als je gelovig bent en denkt dat bidden helpt dan is het heel geruststellend dat een aantal mensen voor je bidt. Ik neem aan dat een geboorte beter verloopt als een vrouw rustig is...
Het onderzoek bewijst alleen maar dat er meer succesvolle geboortes zijn omdat er gebeden wordt en niet doordat er gebeden wordt.
Placebo effect heet dat. Helaas leggen die gelovigen dat weer uit als "bewijs" van het bestaan van welke god dan ook, ze vergeten het laatste belangrijke stukje. OMDAT, niet DOORDAT. Je zou net zo goed kunnen bidden tot sinterklaas als je er echt in geloofde, dan zou j het waarschijnlijk ook toeschrijven aan hem.
Lasker:
"Ik denk, dus ik besta" is mischien wel een van de meest fundamentele waarheden, omdat het zuiver op de rede berust en niet op waarnemingsfeiten. Ook als we in de Matrix zitten doet dat niets af aan deze waarheid, maar het zou wel schokkende gevolgen kunnen hebben voor de natuurkundige werkelijkheid.
Overigenswijs ik die gedachte af op grond van een door "the fur" voortdurend verkeerd gebruikte ervaringsregel: namelijk "Oskams razor", die zegt dat de eenvoudigste verklaring de meest waarschijnlijke is.
Je hebt IDD dus lekker zitten tutten bij het lezen van mijn posts. Zo en zo, het "denken" is ook maar een opsomming van wat jouw zintuigen je doorgeven, het kan ook zijn dat we een film volgen die wordt afgespeeld. Dan kan je misschien zeggen dat dat niet zo is omdat we vbrije keuze hebben... maar dan moet je wel even nadenken of dat echt zo is, je kan niet terug in de tijd dus je kan niet bewijzen dat je ook het andere had kunnen kiezen.
Het bestaan zelf is ook niet te bewijzen en het is mogelijk dat ik als ik straks wakker wordt erachter kom dat jullie allemaal nooit hebben bestaan en ik weer verder kan met mijn "echte" leven. Het is dan natuurlijk ook weer mogelijk dat ik daaruit wakker wordt etc etc etc etc tot in het oneindige.
De meest eenvoudige is niet altijd de waarheid, het is wel zo dat omdat we alles waar we systemen achter kunnen zetten die door herhaalbare tests steeds hetzelfde resultaat opleveren als "feit" bestempeld kan worden.
God en zijn zogenaamde macht zijn niet een van die dingen. Sterker nog de "macht" van god wordt wet elke stap van de wetenschap kleiner. Kijk maar naar de geschiedenis (of lees een paar van mijn vorige posts).
Als je wilt komen tot kennis moet je bereid zijn de werkelijkheid objectief te benaderen en begrippen als "voor de hand liggend" los laten. Moderne natuurkundigen en filosofen zijn tot de conclusie gekomen dat de werkelijkheid helemaal niet voor de handliggend is, maar soms indruist tegen alles wat wij als logisch ervaren.
Is dat zo, heb ik nog nooit gehoord, geef daar eens een voorbeeld van? (AUB met bewijzen).
Daarom zijn er maar weinig natuurkundigen op deze wereld die Einsteins theorien echt kunnen begrijpen.
Bovendien onderscheiden filosofen verschillende werkelijkheden, die naast elkaar bestaan
- de fysische werkelijkheid: de zwaartekreacht etc.
- de metafysische werkelijkheid: Zoals "Ik denk dus ik besta"
De metafysysche werkelijkheid is subjectief, daar is dus zo en zo al niets aan te "wetenschpapperen" (newspeak?

). Er is geen voor iedereen gelijke grond is waarvandaan je kan redeneren/meten.