De schepping en toeval

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 904 views sinds 30-01-2008

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Op donderdag 11 april 2002 21:53 schreef ReV3rEnD het volgende:
okay... vergeef me dat ik niet het hele topic doorlees maar dit wil ik zeggen over het geloof :

ik ben er zeker niet op tegen, mensen moeten kunnen doen wat ze willen, zelf ben ik niet gelovig..

maar wat ik nou vervelend vind van het geloof is dat mensen het moeten laten merken door middel van kerken, waarbij ze ook nog eens de nodige kerkklokken moeten ophangen.

dit irriteert mij dus heel erg, want ik heb geen zin om door mensen die zonodig moeten laten horen dat ze gelovig zijn, gewekt te worden....

en tsja : over het geloof zelf..

eerst zien dan geloven (noem mij maar ongelovig)
Als je skater, neo-nazi, gabber, punker, ajax-supporter, fortuynist, oranje-supporter of non bent...je hebt een eigen visie en die laat je aan de wereld zien. Als ajax-supporter heb je misschien je hele achterbank vol met ajax-shirts en andere accessoires, als nazi heb je een duidelijk hekel tegen mensen die niet blank zijn en....nou goed....je kunt het verder wel invullen. Religies vormen nu eenmaal een grote groep.

En vind je die torenklok nu echt zo erg? Ik vind het wel passen bij Nederland eigenlijk (terwijl het natuurlijk overal gebeurd).

• Christiaan
Op donderdag 11 april 2002 23:05 schreef The_Fur het volgende:
Dat is dan toch echt heel jammer voor je, als ik niet gelijk heb moet je dat maar bewijzen want totdat je of dat bewijst of je een meer op feiten gebaseerde positie aaneemt ipv het halsstarrig vast blijven houden aan een onhoudbare positie ben je toch echt ook "dom en achterlijk" bezig.

[edit]grmbl weer ge instapost
Je hebt er een overtuigingswedstrijd van gemaakt en dat is nooit een goede discussie. Je wilt perse je gelijk halen en wat ik ook zeg kan daar toch niks aan veranderen. Andersom geldt hetzelfde. Gelukkig kom ik hier helemaal om mensen te bekeren - daar heb ik helemaal geen zin in. Dat lijkt jouw doel wel te zijn. De argumenten die je aandraagt zijn deels zinnig maar deels ook onzinnig. Ik bemerk gewoon absoluut geen respect voor de mening van anderen in je posts. Op W&L vind ik dat een hoger niveau van discussieren helemaal geen gekke vraag is.

Verwijderd

Kom dan met tegenargumenten, je kan wel gezellig van die holle statements maken zoals "dels zinnig en deels onzinnig" maar dan moet je daar ook wat achter hebben staan ipv gebakken lucht.
De reden dat ik je niet met respect behandel is dat jij ondanks alle gefundeerde argumenten die ik aanvoer alleen maar komt met basisloos en ondoordacht gezemel en daar kan ik niet tegen, daar kan ik letterlijk fysiek ziek van worden zo erg erger me ik daaraan.

• Christiaan
Op donderdag 11 april 2002 23:16 schreef The_Fur het volgende:
Kom dan met tegenargumenten, je kan wel gezellig van die holle statements maken zoals "dels zinnig en deels onzinnig" maar dan moet je daar ook wat achter hebben staan ipv gebakken lucht.
De reden dat ik je niet met respect behandel is dat jij ondanks alle gefundeerde argumenten die ik aanvoer alleen maar komt met basisloos en ondoordacht gezemel en daar kan ik niet tegen, daar kan ik letterlijk fysiek ziek van worden zo erg erger me ik daaraan.
Maar wat wil je nou van me horen? Dat God bestaat omdat ik zijn telefoonnummer heb? Er is geen bewijs in de wereld waarmee ik jou kan overtuigen. En dat weet je zelf ook heel goed. De discussie is volstrekt zinloos zoals je hem voert. Je praat niet onhoudelijk over geloof, je zit gewoon door te drammen op iets wat geen enkele gelovige en niet-gelovige met de beste wil van de wereld kan bewijzen. Als ik kan bewijzen dat God bestaat, dan zou ik dat doen. Maar dan kan ik niet - daarom heet het geloven. Wat ik in posts die jij 'ondoordacht gezemel' noem probeer duidelijk te maken is dat bewijs mij geen worst interesseert. Ik hoef geen bewijs dat God bestaat, dat bewijs is er toch niet. Dat voor jou de weg daar ophoudt kan ik me voorstellen, maar voor mij doet die dat niet.

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Op donderdag 11 april 2002 23:16 schreef The_Fur het volgende:
De reden dat ik je niet met respect behandel is dat jij ondanks alle gefundeerde
argumenten die ik aanvoer alleen maar komt met basisloos en ondoordacht gezemel
en daar kan ik niet tegen, daar kan ik letterlijk fysiek ziek van worden zo erg
erger me ik daaraan.
Kijk, en hier draai je dus eigenhandig de discussie de nek om...

Het doel van de discussie zou moeten zijn dat je leert van wat een ander zegt.
Ook als een ander zijn denkbeelden je niet aan staan kan je veel leren, en
daar gaat het uiteindelijk om.

Als je nou weet dat je hem niet kan overtuigen van jouw gelijk, en hij jou niet
kan overtuigen van zijn gelijk, dan kan je nog steeds wat van de conversatie
leren.

En om iemand wegens een verschillende mening te des-respecteren vind ik, sorry dat
ik het zeg, een uitting van frustratie. En toont meer over jouw karakter dan over
de ander zijn zogenaamde domheid.

Ik vind jullie alletwee goeie kerels, en ik respecteer jullie meningen. Wie ben
ik om een oordeel te vellen over het waarheidsgehalte van jullie meningen?
Ik ga deze discussie aan om geprikkeld te worden in mijn hersens, tot denken te
worden aangezet, en niet om zonodig mijn gelijk te halen.

Dus kom op Fur, met deze instelling gooi je voor jezelf roet in het eten !

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

Maar wat wil je nou van me horen? Dat God bestaat omdat ik zijn telefoonnummer heb? Er is geen bewijs in de wereld waarmee ik jou kan overtuigen. etc. etc.
correctie, er is geen bewijs in de wereld, punt. Gelukkig zie je dat zelf ook in maar dan vraag ik me dus af hoe je daar in kan blijven geloven. Je zegt dat je niet gioedgelovig bent en je doet je voor als een inteligent persoon maar het fet dat je geloofd spreekt beide tegen wat je dus ook toegeeft, waarom dan toch geloven? Dat gedrag is karakteristiek voor gelovigen en ook wat geloof in het algemeen dus zo'n gevaar maakt. Het leert je aan om blind te vertrouwwen en dat zorgt voor dingen zoals de 2e wereldoorlog en de huidige situatie in bijvoorbeeld israel of the WTC aanslag. Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk mensen af te keren van het geloof, of dat nou in Alah en de profeet mohammed is of in God en christus maakt me niet uit. Ik wil dat mensen voor zichzelf gaan denken alleen op die manier kunnen we ooit eens uit die rompslomp waar de mens zich nu in verkeert komen.

BTW was vandaag een goeie film over geloof op net5 (is nog steeds aan de gang BTW).

Xentric: hoe kan ik leren van iemand die niets te leren meebrengt? Je kan niet uit een leeg boek studeren toch?

Verwijderd

Waarom kom je tot die conclusie? Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat het heelal uit niets is ontstaan, dat is iets wat we dus iet weten. Daarom is het zo en zo al onmogelijk om een "logische" conclusie te trekken over het al dan niet bestaan van een god uit het al dan niet uit het niets ontstaan van het heelal. Omdat het tweede niet vast staat kan je het eerste dus ook niet vast stellen.
Als we met onze huidige kennis van zaken nadenken over de aard van ons universum, en hoe alles in elkaar steekt, dan kun je het toch niet als logisch beschouwen dat het heelal werkelijk 'uit het niets' is ontstaan? Of dat het altijd al bestaan heeft? Wacht, laat ik nog het nog eens duidelijk vragen. Welk van de volgende 3 vind je het meest voor de hand liggen:

1 - De natuurwetten en logica waaraan ons universum onderhevig is, is alles wat er bestaat. Deze realiteit is 'plots' begonnen met bestaan, daarvoor/daarbuiten bestaat niet.

2 - De natuurwetten en logica waaraan ons universum onderhevig is, is alles wat er bestaat. Deze realiteit heeft altijd al bestaan, er is geen begin.

3 - Met de natuurwetten en logica waaraan ons universum onderhevig is, valt logischerwijs niet te rijmen dat onze realiteit zomaar is ontstaan, danwel geen begin heeft. Let op, ik bedoel hier dus echt het fundamentele begin van hetgeen (vermoedelijk via een big bang) tot ons universum heeft geleid. Materie, energie, noem de hele zooi maar op. Wij kunnen redelijkerwijs niet zeggen dat al die rommel er domweg altijd al is geweest, of 'zomaar' is ontstaan. De oorzaak van het heelal ligt dus buiten onze wetten.

Kun jij aangeven welke van deze 3 je het meest voor de hand vind liggen, en waarom? Wat is je eigen idee, komt dat overeen met 1 van deze 3 mogelijkheden of geloof jij nog iets anders? Uiteraard kun je het niet weten (dat kan geen enkel mens), maar waar zou je, met je huidige kennis en inzichten, op gokken?

Verwijderd

Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk mensen af te keren van het geloof, of dat nou in Alah en de profeet mohammed is of in God en christus maakt me niet uit. Ik wil dat mensen voor zichzelf gaan denken alleen op die manier kunnen we ooit eens uit die rompslomp waar de mens zich nu in verkeert komen.
Kijk, daar kan ik me wel een beetje in vinden. Hoewel je na het lezen van deze thread toch ook direct toegeven dat er ook heel veel gelovigen helemaal niet op deze manier met hun geloof bezig zijn.
Christiaan, er is iets wat ik aan jouw geloofsbeleving niet begrijp. Je zegt dat het geloof in een god een hoop goeds brengt, en mensen helpt beter te leven. Ook geef je direct toe dat je helemaal niet zeker weet of god wel of niet bestaat, en dat het in feite zelfs niet uit zou maken als bleek dat ie niet bestond.

Waarom dan uberhaupt bezig zijn met het geloof in een god (die al dan niet almachtig en/of intelligent zou zijn, en ons met een bedoeling heeft gemaakt, enz). Je kunt toch (minstens) net zo goed een goed en ethisch levend mens zijn door je gezonde verstand te gebruiken. Uhm.. ik heb dat een page terug ook geschreven, zie hier.

• xentric
Op donderdag 11 april 2002 23:47 schreef The_Fur het volgende:
Xentric: hoe kan ik leren van iemand die niets te leren meebrengt? Je kan niet uit een leeg boek studeren toch?
Nee logischerwijze kan dat niet. Maar omdat ik niet uitsluit dat er misschien
wel een god is kan ik zijn stellingen op z'n minst overdenken.

Je zegt het precies goed: "Hoe kan IK leren?"

Jij wilt leren hoe het in elkaar zit. Maar dat is ook precies wat Christiaan wil,
en ook precies wat ik wil. Maar alledrie hebben we een andere mening.
Als jij wilt leren moet je om je heen kijken, dat weet je al. Maar discussie is
ook een vorm van "om je heen kijken".

Als jij dus een discussie ingaat met in je achterhoofd "ik moet die mensen van hun
potentieel gevaarlijke geloof afhalen" dan loop je dus snel vast, en leer jijzelf
ook niks. Je fietst jezelf dus in de wielen.

Er is een ding in deze wereld, "al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald
hem wel". En ik moet toegeven dat als er niks tussen hemel en aarde zou zijn, de
leugen behoorlijk goed is want die gaat al een poosje mee en zal nog veel langer
doorgaan :)

Meer kan ik er niet van zeggen.

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

Ik weet het dus NIET en ik ga er dus ook niet op gokken, het valt ook buiten mijn capaciteit om het te onderzoeken dus laat ik het in het midden voor iemand anders om dat uit te zoeken.
Wat ik steeds zeg; het is belachelijk is om aan te nemen dat het heelal uit het niets is ontstaan maar dan te zeggen dat het idioot dat het heelal gemaakt is door een god die zelf dan weer uit het niets is ontstaan. Omdat je dan nog steeds op hetzelfde punt uitkomt en geen van beide zijn te bewijzen.
Je kan met niet een van de twee aanhangen en de ander afkraken zonder je geloofwaardigheid te verliezen.

Xentric; Ik sta open, maar ik sta open voor bewijs, ik laat me geen roze olifantjes verhaal aansmeren alleen maar omdat iemand daar een boek over heeft geschreven of omdat een persoon vasthoud dat ze bestaan.

BTW als je een discussie houd kan je toch niet "discussieren" zonder ook bewijs te leveren? Anders heet dat roddelen of kletsen IRCC.

• xentric
Op donderdag 11 april 2002 23:49 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Welk van de volgende 3 vind je het meest voor de hand liggen:

1 - De natuurwetten en logica waaraan ons universum onderhevig is, is alles wat er bestaat. Deze realiteit is 'plots' begonnen met bestaan, daarvoor/daarbuiten bestaat niet.

2 - De natuurwetten en logica waaraan ons universum onderhevig is, is alles wat er bestaat. Deze realiteit heeft altijd al bestaan, er is geen begin.

3 - Met de natuurwetten en logica waaraan ons universum onderhevig is, valt logischerwijs niet te rijmen dat onze realiteit zomaar is ontstaan, danwel geen begin heeft. Let op, ik bedoel hier dus echt het fundamentele begin van hetgeen (vermoedelijk via een big bang) tot ons universum heeft geleid. Materie, energie, noem de hele zooi maar op. Wij kunnen redelijkerwijs niet zeggen dat al die rommel er domweg altijd al is geweest, of 'zomaar' is ontstaan. De oorzaak van het heelal ligt dus buiten onze wetten.
Als ik moet gokken dan zeg ik 1. en omdat ervoor/erbuiten niet bestaat zoals jij
het stelt, heeft afvragen van de reden van "plots" ontstaan dus ook geen zin omdat die
dan ook niet bestaat. En momenteel kan ik niet meer zeggen dan dat wij nog niet eens
weten hoe het begin was, als dat er al was.

Dus het maakt niet uit welke ik zou kiezen, op dit moment zijn ze allemaal nog
mogelijk.

Verwijderd

Ik weet het dus NIET en ik ga er dus ook niet op gokken, het valt ook buiten mijn capaciteit om het te onderzoeken dus laat ik het in het midden voor iemand anders om dat uit te zoeken.
Het viel ook ver buiten de capaciteit van de mens, tot voor kort geleden, om op zoiets te komen als de big bang, wat nu toch een hele aannemelijke, voor de hand liggende verklaring is.

Maar serieus, doe eens een gok? Stel dat je een miljoen zou winnen voor het goede antwoord, wat zou je gokken? (die miljoen is om je te stimuleren na te denken en dan echt te kiezen wat jou het meest waarschijnlijke lijkt :) ). En wat is je argumentatie?
Wat ik steeds zeg; het is belachelijk is om aan te nemen dat het heelal uit het niets is ontstaan maar dan te zeggen dat het idioot dat het heelal gemaakt is door een god die zelf dan weer uit het niets is ontstaan. Omdat je dan nog steeds op hetzelfde punt uitkomt en geen van beide zijn te bewijzen.
Klopt, maar met dat verschil dat met onze natuurwetten, het bestaan van het universum niet te verklaren is (ik wil nog niet zeggen "onmogelijk", omdat wij mensen nog niet alle natuurwetten kennen). Wat er dan aan mogelijkheden overblijft ligt daar per definitie buiten.

Ik snap best wat jij tegen dit argument hebt. Eigenlijk moet ik m'n argument nog anders uitdrukken: ofwel onze realiteit valt vanuit zichzelf te verklaren, dit aannemende kunnen we er dus ook vanuit gaan dat de wetenschap vroeg of laat de oorsprong van alles kan verklaren (of kan aantonen dat deze niet bestaat), ofwel onze realiteit valt niet vanuit zichzelf te verklaren, en de oorsprong moet derhalve ook daarbuiten liggen.
Als ik moet gokken dan zeg ik 1. en omdat ervoor/erbuiten niet bestaat in jouw visie
heeft afvragen van de reden van "plots" ontstaan dus ook geen zin omdat die
dan ook niet bestaat.
Ik ben niet gelovig, en ik geloof zeker niet in een god zoals die door veel gelovigen wordt geschetst: alsof hij over ons waakt, ons liefheeft, enz. Dat vind ik typische menselijke interpretaties van dingen hoe men graag wil dat ze zijn.

Maar welbeschouwd, dat ons heelal met al z'n natuurwetten en complexe inhoud "plots" ontstaat, dat.. spoort toch niet. Mogelijkheid 3 zegt in feite dat er wel een ervoor/erbuiten is, en dat de oorzaak van ons heelal daar ligt. Nee sterker nog, omdat het gewoon geen sense maakt dat alles plots zou zijn ontstaan (en trouwens evenmin dat het altijd al bestaan heeft, zonder begin), moet de oorzaak dus buiten onze realiteit liggen. En die oorzaak kun je dan "god" noemen.

• xentric
sorry voor het editten van mijn post terwijl jij een reply aan het typen was.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 11 april 2002 19:10 schreef Captain Proton het volgende:

Zonder je in je geloof aan te willen vallen, wil ik daar toch een aantal kanttekeningen bij plaatsen.
Ik ga er ook even op in met de bijbel in mijn hand. Misschien irriteert het je, maar je zet kanttekeningen bij het christendom. Ik ben christen dus ik ga graag in op jouw kanttekeningen met mijn levensovertuiging. En mijn levensovertuiging is dat de bijbel WAAR is.
Allereerst kan je best een goed mens zijn zonder je aan alle tien geboden houden.
Als je met 'best een goed mens' een mens bedoelt die anderen over het algemeen niet bewust kwaad doet in de meest brede zin van het woord, ben ik het met je eens.

Als je met 'best een goed mens' bedoelt dat die mens God recht in de ogen kan kijken (in figuurlijke zin) dan zit je er bijbels gezien naast. Elk mens zondigt en dus is elk mens veroordeeld.
...een heel wat beter mens dan een christen die alleen maar christen is omdat hij goed wil zitten in het hiernamaals en om die reden geen enkel gebod overtreedt, maar die verder de normen en waarden vooral als lastig ziet, en een onaardig en hooghartig persoon is, verwaand door zijn eigen ingebeelde goedheid.
Klopt! Daar ben ik het VOLLEDIG met je over eens. Gelukkig is het zo dat God in het hart van mensen kan kijken. En als je niet van God HOUDT maar eigenlijk bang bent van God en/of de richtlijnen van God eigenlijk maar vervelend vindt, dan zal Hij je daar echt wel mee confronteren.

Zie het als een vrienschap: als jij poeslief doet tegen iemand omdat je iets van hem wilt, dan is dat geen vriendschap uit liefde/respect voor die ander.
Het zijn natuurlijk hypothetische gevallen die ik opnoem
Ik denk dat er meer christenen zijn dan jij en ik kunnen vermoeden die zo denken.
Daarnaast is er voor elk gebod wel een situatie te bedenken waarin bewust het gebod overtreden moreel gezien beter is dan je er onvoorwaardelijk aan houden.
Jezus heeft de vraag gesteld aan de farizeers die voor die onvoorwaardelijkheid pleitten: wat zou JIJ doen als er een dier in levensgevaar was op sabbat? (rustdag voor de Joden) Het dier redden of je strikt houden aan de regels.

Verder heeft Jezus de wet samengevat:
"Heb God lief boven alles en je naaste lief als jezelf."

Uiteraard is dit ruim op te vatten (zeker het tweede deel) dus is het in de bijbel, God zij dank, uitgewerkt.

Als laatste wil ik nog even terugkomen op het 'best wel goede mens' verhaal: God kijkt niet naar jouw 'goede werken' maar naar jouw hart. Het gaat erom of je LIEFDE hebt voor God.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Waarom moet er nou zo achter de feiten aangehold worden? LEES AUB DE HELE DRAAD VOOR JE ERIN GAAT POSTEN.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik heb de hele draad nu doorgelezen.

Fur, ik zal eens een paar dingen van jou citeren:
In het geval van christelijke waarden wordt het zelfs compleet omgedraaid, zwakheid is het ultieme doel en kracht wordt bestraft.
Onzin! Als iemand Jezus aanneemt als Verlosser van zijn/haar zonden, dan is zo iemand VRIJ. Het gaat om een persoonlijke relatie met God, net zoals je een persoonlijke relatie met een goede vriend hebt, of met je moeder, je geliefde, who-ever.
ik ben bang voor het precedent wat het (geloven)schept, zomaar iets geloven zonder ook maar een greintje hard bewijs, dat zet de deur wagenwijd open voor misinformatie en dus ook exploitatie.
Wat ik wil is absolute normen en waarden die voor iedereen hetzelfde ZIJN (en niet zouden moeten zijn ofzoeits) ze moeten aantoonbaar "goed" of "slect" zijn.
Wat dacht je van:
"Heb uw naaste lief als uzelf?"

STEL dat ALLE mensen op de wereld zich dat voor zouden nemen, zou de mensheid ALS GEHEEL dan niet veel verder komen? Wat een geld kunnen we besparen aan beveiliging in de breedste zin van het woord.
Daar gaat geloof toch om, het selectief negeren van logica; de grootste steunpilaar van geloof is een gebrek aan kennis. Je kan het ontkennen maar het is zo, zoals je zelf keer op keer bewijst is geloof gewoon het opvullen van een gebrek aan kennis met een basisloze aaname
De 'aanname' dat de bijbel de waarheid is, houdt al 2000 jaar stand... Dat noem ik niet basisloos. Zie de basis als 'het heeft al 2000 jaren doorstaan'.
ik wil dat onderzoek van jou wel eens zien want je kan net zomeer afleiden uit de bijbel dat god bestaat als je kan afleiden uit een sinterklaas gedicht dat sinterklaas bestaat
Dan nodig ik je bij deze uit op www.faq-online.nl en het forum www.faq-online.nl/phpBB/index.php. Op de site staan heel veel verslagen over het christendom en jodendom, allemaal gebaseerd op de bijbel. Ik hoop ECHT dat je de moeite neemt om eens te kijken. Niet omdat ik je wil overtuigen, maar wel omdat ik benieuwd ben of jij mij kunt overtuigen van jouw gelijk. Daarbij irriteer ik me ook een beetje aan je gedrag hier en ben ik benieuwd of je het ook aandurft in 'mijn' virtuele huis.

Anderen zijn uiteraard ook welkom.

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 18:36 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

[..]

Zeker, bijna de gehele wetenschap is gebaseerd op aannames en waarschijnlijkheden. Maar ik vind wel dat wiskunde wat dat betreft op een ander niveau ligt dan bijvoorbeeld de fysica.

Het concept 'natuurlijke getallen' (dwz de getallen 1, 2, 3, enz) is geen aanname maar een abstract feit. De gehele wiskunde is hierop gebaseerd. Ik denk dat ook dat als we in contact zouden komen met buitenaardse wezens, dat zij dezelfde wiskunde als wij zouden hebben, afgezien natuurlijk van een niveauverschil (ik bedoel, de kans is vrij groot dat zij ten opzichte van ons het denkniveau hebben van een onderontwikkelde amoebe, of omgekeerd).

1+1=2 betreft een operatie (+), die vastligt in de aard van het begrip getal op zich.
Een concept is geen feit, dat zit namenlijk al in het woord concept al besloten. Een concept is een creatie van ons brein. Hoe graag jij en ik het ook anders zouden willen, en hoe logisch zij ook te werk gaat, ook de wetenschap is uiteindelijk gefundeerd op roze olifantjes.

Om zijn relativiteitstheorie te kunnen maken moest Einstein bestaande ideeen over feiten loslaten. Daarvoor ging hij te rade bij filosofen als Kant en Mach. Dat stelde hem in staat een theorie te ontwikkelen waarin 200.000 + 200.000 = 300.000 klopt.

Ik merk dat dit heel moeilijk te accepteren is voor de niet-gelovigen omdat hun weerstand tegen het geloof mede is gebaseerd op de onbewijsbaarheid ervan. Daarom kunnen ze niet aanvaarden dat wetenschappelijke kennis geen keiharde rots is in de branding. Ik vind het verzet een beetje mechanisch aandoen.

Overigens bevinden ze zich daarbij in goed gezelschap. Einstein heeft zich het grootste deel van zijn leven erg verzet tegen de Bigbang theorie, omdat hij een gruwelijke hekel had aan de kerk. Hij gaf dat later toe als zijn grootste fout.

Verwijderd

Ik ga er ook even op in met de bijbel in mijn hand. Misschien irriteert het je, maar je zet kanttekeningen bij het christendom. Ik ben christen dus ik ga graag in op jouw kanttekeningen met mijn levensovertuiging. En mijn levensovertuiging is dat de bijbel WAAR is.
Akkoord. Maar stel, mijn buurman is moslim en die zegt dat de koran WAAR is. En mijn andere buurman beweert net zo stellig dat de thora HELEMAAL WAAR is. Ik raak daardoor in de war.. hoe kunnen nou 3 mensen (dwz jij en mijn 2 buurmannen) die alledrie over deze zaken nadenken, nou tot zulke verschillende conlusies komen. Is het omdat ze alledrie een andere opvoeding hebben gekregen en daarom (onbewust) bevooroordeeld zijn?
Als je met 'best een goed mens' bedoelt dat die mens God recht in de ogen kan kijken (in figuurlijke zin) dan zit je er bijbels gezien naast. Elk mens zondigt en dus is elk mens veroordeeld.
In welk opzich ben ik dan zondig? En waartoe ben ik veroordeeld? Ik probeer goed & ethisch te leven. Dat wil zeggen, niet door een aantal regeltjes uit een oud boek proberen op te volgen, maar door met gezond verstand en gevoel na te denken over wat goed en slecht is. Iedereen kan dat. Ik vind het zo typisch dat sommige mensen daar een geloof, god, profeet/messias of bijbel voor denken nodig te hebben.

Ik geloof niet in een god (althans niet als een almachtig en/of intelligent iets wat het huidige heelal bewust en actief heeft gecreëerd, en zich met ons bemoeit). Maar mocht ie toch blijken te bestaan, dan kan ik hem beslist recht in de ogen kijken.
Jezus heeft de vraag gesteld aan de farizeers die voor die onvoorwaardelijkheid pleitten: wat zou JIJ doen als er een dier in levensgevaar was op sabbat? (rustdag voor de Joden) Het dier redden of je strikt houden aan de regels.
Ook zonder bijbel of 10 geboden kan ieder weldenkend wezen intuïtief aanvoelen dat het beter is om dat dier te redden. Mensen die zelfs maar overwegen omdat niet te doen omdat het sabbat is, zouden zich diep moeten schamen.

Heb ik het fout als ik denk dat het erop neer komt dat je de 10 geboden 'in principe' moet naleven, evenals een hoop andere ongeschreven (maar gevoelsmatig juiste) regels, behalve als je rederlijkerwijs kunt oordelen dat het overtreden van die regels in een bepaalde situatie beter is? Waar is dan precies het geloof, bijbel of die 10 geboden voor nodig, je kunt dan toch beter altijd oordelen op grond van je gevoel, intuïtie en verstand? In je hart weet je als mens zelf heus wel of je 'goed bezig' bent of niet, en een god (zo hij bestaat) zal dat echt niet over het hoofd zien. Geen honderd geboden om mee te schermen brengen daar verandering in.

Mijn overtuiging is dan ook: denk zelf na. Er is absoluut geen geloof of bijbel (of koran, of ...) nodig om een mens te vertellen wat goed en slecht is. Ieder weldenkend mens kan dat zelf. En je voelt vanzelf aan dat het beter is om goed & ethisch te leven, voor jezelf en je omgeving. Dat heeft niets te maken met of je een god wel of niet recht in de ogen kunt kijken.

Verwijderd

Om zijn relativiteitstheorie te kunnen maken moest Einstein bestaande ideeen over feiten loslaten. Daarvoor ging hij te rade bij filosofen als Kant en Mach. Dat stelde hem in staat een theorie te ontwikkelen waarin 200.000 + 200.000 = 300.000 klopt.
Wacht, even voor de duidelijkheid, bedoel je met dit voorbeeld nou snelheid? Of is dit 'zomaar' een optelsom die (volgens de gangbare wiskunde) niet klopt, om te laten zien dat het ook anders kan.
Een concept is geen feit, dat zit namenlijk al in het woord concept al besloten. Een concept is een creatie van ons brein. Hoe graag jij en ik het ook anders zouden willen, en hoe logisch zij ook te werk gaat, ook de wetenschap is uiteindelijk gefundeerd op roze olifantjes.

Ik merk dat dit heel moeilijk te accepteren is voor de niet-gelovigen omdat hun weerstand tegen het geloof mede is gebaseerd op de onbewijsbaarheid ervan. Daarom kunnen ze niet aanvaarden dat wetenschappelijke kennis geen keiharde rots is in de branding. Ik vind het verzet een beetje mechanisch aandoen.
Mee eens, de hedendaagse wetenschap is inderdaad gefundeerd op roze olifanten. Maar: wel de meest logische en voor de hand liggende olifanten.

Kijk, ik ben de eerste om te zeggen dat de mens niets zeker weet dan dat hij bestaat. Met Descartes ben ik het eens (dwz dat we in ieder geval op de een of andere manier bestaan), maar verder is er geen mens op aarde die kan bewijzen dat we niet allemaal in een soort The Matrix zitten. Niets is bewijsbaar, dus in dat opzich zou ik een even grote weerstand moeten hebben tegen de hedendaagse wetenschappelijke opvattingen.

Wat ik alleen wel normaal vind, is dat je met helder denkvermogen probeert na te gaan hoe de zaken in elkaar steken. Als je door waarnemen en vooral goed nadenken op een gegeven moment tot de conclusie moet komen dat je je wereldbeeld drastisch moet wijzigen, ben je een halsstarrige eigenwijs als je dat niet doet. Maar desondanks is het toch redelijk om van de meest aannemelijke, logische verklaringen uit te gaan (of zo je wilt, daarin te 'geloven').

En dat is ook wat ik niet accepteer aan de uitspraak dat mijn niet-geloof op onbewijsbaarheid is gefundeerd. Ik heb geen alternatief wat wel bewijsbaar is, ik denk alleen dat je met gezond verstand niet anders kunt concluderen dat de 'wetenschappelijke' theorieën meer voor de hand liggen dan het geloof (althans op de punten waar die elkaar uitsluiten). En dat het daarom voor mij een rare stap is om meer te geloven in een god dan in de wetenschap. Net zoals het (neem ik aan?) voor jou meer voor de hand ligt om in een god te geloven, dan in een roze olifanten.
Overigens bevinden ze zich daarbij in goed gezelschap. Einstein heeft zich het grootste deel van zijn leven erg verzet tegen de Bigbang theorie, omdat hij een gruwelijke hekel had aan de kerk. Hij gaf dat later toe als zijn grootste fout.
Uhm, verzette hij zich nou tegen de big bang, oftegen de kerk, of tegen beide (want die twee spreken elkaar toch tegen)? En wat gaf hij toe als fout, zijn verzet tegen de kerk of tegen de big bang?

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op vrijdag 12 april 2002 08:46 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

Akkoord. hoe kunnen nou 3 mensen (dwz jij en mijn 2 buurmannen) die alledrie over deze zaken nadenken, nou tot zulke verschillende conlusies komen. Is het omdat ze alledrie een andere opvoeding hebben gekregen en daarom (onbewust) bevooroordeeld zijn?
Uiteraard speelt opvoeding een grote rol en kan een geloof een 'last' zijn voor de rest van je leven. Overigens kan ook het christelijk geloof dat verkeerd gepraktiseerd/geleerd wordt door een instelling belastend werken. Ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Maar je weet de oorzaak wel van het verschil: wij (de buurmannen en ik) hebben een verschillend uitgangspunt (Bijbel, Torah, Koran)
In welk opzich ben ik dan zondig?
Je doet dingen die God verboden heeft en bent doordrenkt van ontheiligende gedachten. (Ik ben overigens net zo zondig)
En waartoe ben ik veroordeeld?
Tot Godsverlating. God is liefdevol, barmhartig, rechtvaardig, geduldig, almachtig. Je zult aan je lot overgelaten worden. (Ik ben overigens net zo veroordeeld en verloren als jij)
Ik probeer goed & ethisch te leven. Dat wil zeggen, niet door een aantal regeltjes uit een oud boek proberen op te volgen, maar door met gezond verstand en gevoel na te denken over wat goed en slecht is. Iedereen kan dat. Ik vind het zo typisch dat sommige mensen daar een geloof, god, profeet/messias of bijbel voor denken nodig te hebben.
Kijk. Je kunt je onderwerpen aan God omdat je Zijn normen en waarden volmaakt vindt, of niet. Dat is ieder zijn eigen verantwoordelijkheid en zolang niemand mij beperkt in het toepassen van mijn geloof vind ik alles prima.
Ik geloof niet in een god (althans niet als een almachtig en/of intelligent iets wat het huidige heelal bewust en actief heeft gecreëerd, en zich met ons bemoeit). Maar mocht ie toch blijken te bestaan, dan kan ik hem beslist recht in de ogen kijken.
Ik ben benieuwd of je er tzt nog steeds over denkt.
Ook zonder bijbel of 10 geboden kan ieder weldenkend wezen intuïtief aanvoelen dat het beter is om dat dier te redden. Mensen die zelfs maar overwegen omdat niet te doen omdat het sabbat is, zouden zich diep moeten schamen.
Het was een voorbeeld. En voorbeelden dienen helder te zijn.
Heb ik het fout als ik denk dat het erop neer komt dat je de 10 geboden 'in principe' moet naleven, evenals een hoop andere ongeschreven (maar gevoelsmatig juiste) regels, behalve als je rederlijkerwijs kunt oordelen dat het overtreden van die regels in een bepaalde situatie beter is?
Nou, ik hanteer de bijbel zo:
1) Wat zou Jezus doen?
2) Maak ik een beslissing omdat dat MIJ beter uitkomt, of omdat het de ANDER beter uitkomt?

Overigens doe ik dat niet omdat ik niet zelf wil/durf na te denken, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat zoals Jezus het zou doen, de juiste methode is. 99 van de 100 dingen die ik doe, zijn niet moeilijk te beredeneren, maar soms moet ik er over nadenken.
Waar is dan precies het geloof, bijbel of die 10 geboden voor nodig, je kunt dan toch beter altijd oordelen op grond van je gevoel, intuïtie en verstand?
Je gevoel/intuitie/verstand is veranderlijk, onderhevig aan omstandigheden (moeheid, geirriteerdheid, aanziens des persoons (vooroordelen)) etc. God is onveranderlijk (Hij noemt Zich: Ik ben Die Ik ben)
In je hart weet je als mens zelf heus wel of je 'goed bezig' bent of niet, en een god (zo hij bestaat) zal dat echt niet over het hoofd zien. Geen honderd geboden om mee te schermen brengen daar verandering in.
Maar het gaat niet om die geboden. Het gaat erom dat je inziet dat de wereld verrot is en het zonder God niet kan.

God WERKT. God HELPT. Ik ken mensen die door God bevrijd zijn van demonie. Maar dat laatste zal wel worden weggemoffeld onder 'waanzinnigheid' of 'placebo-effecten'. En dan komen we weer terug op het topic 'Gods Werk of toeval' ?

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:15
Amen!

• Romulus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 20:26
Juggalin_Juggalo ik ben het helemaal met je eens.
Je hebt geen God of Bijbel nodig om goed & ethisch te leven.
Als ik het zo lees ben jij net als ik een seculaire Humanist. Een seculaire Humanist is iemand die niet een God of Bijbel als belangrijkste entiteit aanvaard maar de mens zelf.

Hier kun je meer lezen:

http://www.secularhumanism.org/intro/declaration.html

Klein uittreksel:

Free Inquiry

The first principle of democratic secular humanism is its commitment to free inquiry. We oppose any tyranny over the mind of man, any efforts by ecclesiastical, political, ideological, or social institutions to shackle free thought.

Separation Of Church And State

Because of their commitment to freedom, secular humanists believe in the principle of the separation of church and state. The lessons of history are clear: wherever one religion or ideology is established and given a dominant position in the state, minority opinions are in jeopardy.

The Ideal Of Freedom

There are many forms of totalitarianism in the modern world - secular and nonsecular - all of which we vigorously oppose. As democratic secularists, we consistently defend the ideal of freedom, not only freedom of conscience and belief from those ecclesiastical, political, and economic interests that seek to repress them, but genuine political liberty, democratic decision making based upon majority rule, and respect for minority rights and the rule of law.

Ethics Based On Critical Intelligence

The moral views of secular humanism have been subjected to criticism by religious fundamentalist theists. The secular humanist recognizes the central role of morality in human life; indeed, ethics was developed as a branch of human knowledge long before religionists proclaimed their moral systems based upon divine authority.

Religious Skepticism

As secular humanists, we are generally skeptical about supernatural claims. We recognize the importance of religious experience: that experience that redirects and gives meaning to the lives of human beings. We deny, however, that such experiences have anything to do with the supernatural. We are doubtful of traditional views of God and divinity.

Reason

We view with concern the current attack by nonsecularists on reason and science. We are committed to the use of the rational methods of inquiry, logic, and evidence in developing knowledge and testing claims to truth.

Science And Technology

We believe the scientific method, though imperfect, is still the most reliable way of understanding the world. Hence, we look to the natural, biological, social, and behavioral sciences for knowledge of the universe and man's place within it.

Evolution

Today the theory of evolution is again under heavy attack by religious fundamentalists. Although the theory of evolution cannot be said to have reached its final formulation, or to be an infallible principle of science, it is nonetheless supported impressively by the findings of many sciences. There may be some significant differences among scientists concerning the mechanics of evolution; yet the evolution of the species is supported so strongly by the weight of evidence that it is difficult to reject it.

• Christiaan
Op donderdag 11 april 2002 23:57 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Christiaan, er is iets wat ik aan jouw geloofsbeleving niet begrijp. Je zegt dat het geloof in een god een hoop goeds brengt, en mensen helpt beter te leven. Ook geef je direct toe dat je helemaal niet zeker weet of god wel of niet bestaat, en dat het in feite zelfs niet uit zou maken als bleek dat ie niet bestond.

Waarom dan uberhaupt bezig zijn met het geloof in een god (die al dan niet almachtig en/of intelligent zou zijn, en ons met een bedoeling heeft gemaakt, enz). Je kunt toch (minstens) net zo goed een goed en ethisch levend mens zijn door je gezonde verstand te gebruiken. Uhm.. ik heb dat een page terug ook geschreven, zie hier.
Je kunt idd net zo goed een goed mens zijn zonder daar een bijbel of een geloof voor te verkiezen. Ik voel me gewoon thuis in het christelijk geloof. Ik kan me identificeren met de normen en waarden en ik vind het fijn om een leidraad te hebben. Dat ik die ergens anders ook kan vinden weet ik ook.

Er was een moment waarop een dominee bij ons in de gemeente verzeild raakte in een zedendelict. De aard van dit delict is nog steeds niet duidelijk, maar het feit was dat hij weg moest. Er was een afscheidsreceptie. Op dat moment waren er duidelijk 2 groepen; voor- en tegenstanders van zijn vertrek. Ik heb toen mijn moeder geholpen die heel actief tegenstander was. Die avond zag ik dat al die mensen zo dankbaar waren dat ik er was en de deur openhield (en dat soort kleine dingen) dat ik later zei 'bij zo'n gemeente wil ik horen'. Ik had tot op dit moment nog niet expliciet voor een geloof gekozen door belijdenis te doen.

Niemand kan bewijzen of God bestaat. Voor mij is er geen twijfel, ik heb er zelf bewijs voor....maar dat is mijn bewijs en het is wel duidelijk dat dat voor anderen niet geldt. Je kunt echter ook niet bewijzen dat God niet bestaat. Ik hoor hier mensen die zeggen dat ze niet kunnen geloven in iets waarvan het bestaan niet kunnen bevestigen. Dat vind ik een beetje kinderachtig eigenlijk. Er zijn zat goede redenen om niet te geloven, maar ik vind die reden te kortzichtig. Gelovigen wordt dan verweten niet vrij te denken, maar ik denk eerlijk gezegd dat als je tegenwoordig kiest voor een religie, dan denk je vrijer dan de mensen die religies bij voorbaat afdoen als onzin omdat ze geen bewijs voor het bestaan van een God hebben. Mijn reden om te geloven is simpelweg niet dat ik bewijs denk gevonden te hebben dat God bestaat - de reden is een hele andere. En dat is waarom ik de discussie of je wel of niet moet geloven omdat God mogelijk niet bestaat niet zinvol. Je kunt beter discussieren over de mogelijke meerwaarde van een geloof en de aard van de normen en waarden die gepredikt.

Maar goed, maar vraag is dan meteen. Als God dan wel blijkt te bestaan? Ga je dan ineens wel geloven ofzo?

• Christiaan
Op vrijdag 12 april 2002 08:46 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Akkoord. Maar stel, mijn buurman is moslim en die zegt dat de koran WAAR is. En mijn andere buurman beweert net zo stellig dat de thora HELEMAAL WAAR is. Ik raak daardoor in de war.. hoe kunnen nou 3 mensen (dwz jij en mijn 2 buurmannen) die alledrie over deze zaken nadenken, nou tot zulke verschillende conlusies komen. Is het omdat ze alledrie een andere opvoeding hebben gekregen en daarom (onbewust) bevooroordeeld zijn?
De waarheid is een driezijdig zwaard: je hebt jouw waarheid, hun waarheid en de waarheid. Het is een mening. Ik zie de bijbel zelf als geenszins beter dan bijvoorbeeld de Koran. Het zijn allemaal heilige boeken en daarmee is voor mij de kous af.
In welk opzich ben ik dan zondig? En waartoe ben ik veroordeeld? Ik probeer goed & ethisch te leven. Dat wil zeggen, niet door een aantal regeltjes uit een oud boek proberen op te volgen, maar door met gezond verstand en gevoel na te denken over wat goed en slecht is. Iedereen kan dat. Ik vind het zo typisch dat sommige mensen daar een geloof, god, profeet/messias of bijbel voor denken nodig te hebben.
Dat is ook zo. Maar ik geloof niet omdat ik denk dat ik zonder de regels uit de bijbel geen goed leven kan leiden. Mensen hebben een vermogen om goed en kwaad te onderscheiden, en ik denk dat het merendeel van de regels uit de bijbel gewoon ingebakken zitten in onze mechaniek - het merendeel is en blijft common sense (niet allemaal - maar die volg ik ook lang niet allemaal). Je geloof belijdt je niet door regels op te volgen. Je geloof belijdt je met anderen, door te praten, door te groeien, door te ervaren. Het gaat er echt niet om dat je de hele dag denkt 'mag dit wel van God'. Je bent een volwassen mens, en je kunt zelf echt wel zien wat wel en niet mag/kan

Heb ik het fout als ik denk dat het erop neer komt dat je de 10 geboden 'in principe' moet naleven, evenals een hoop andere ongeschreven (maar gevoelsmatig juiste) regels, behalve als je rederlijkerwijs kunt oordelen dat het overtreden van die regels in een bepaalde situatie beter is? Waar is dan precies het geloof, bijbel of die 10 geboden voor nodig, je kunt dan toch beter altijd oordelen op grond van je gevoel, intuïtie en verstand? In je hart weet je als mens zelf heus wel of je 'goed bezig' bent of niet, en een god (zo hij bestaat) zal dat echt niet over het hoofd zien. Geen honderd geboden om mee te schermen brengen daar verandering in.
Nee. Dat heb je niet fout. Maar veel mensen zijn opgevoed volgens deze regels, en het is dus niet zo heel raar. In vroeger tijden was het een stuk voor de hand liggender om wraak te nemen op de moordenaar van je broer (of iets dergelijks). Bloedwraak e.d. waren toen veel voorkomender. Als ras zijn we ook volwassener geworden en intussen zijn de geboden grotendeels inbegrepen in ons intellectuele eigendom. Ze zijn daardoor niet overbodig geworden. Maar nogmaals; geloof is niet bedoeld als keurslijf waar je alleen maar regeltjes van krijgt.
Mijn overtuiging is dan ook: denk zelf na. Er is absoluut geen geloof of bijbel (of koran, of ...) nodig om een mens te vertellen wat goed en slecht is. Ieder weldenkend mens kan dat zelf. En je voelt vanzelf aan dat het beter is om goed & ethisch te leven, voor jezelf en je omgeving. Dat heeft niets te maken met of je een god wel of niet recht in de ogen kunt kijken.
Nee, maar er zijn ook andere redenen om te geloven. Zoals het ontmoeten van mensen en het hebben van iets om over te kunnen praten. Maar natuurlijk kies je voor een geloof als je voelt dat er meer is - of daar nu wel of geen fysiek bewijs voor is. Geloven is een gevoel, geen kennis.

• Romulus
Voor mij is er voldoende bewijs dat er GEEN barmhartige god bestaat. Als gelovige hoe kun je het volgende verklaren.

Persbericht van vanochtend:

Quake hits northern Afghanistan

Tremors in area where more than 1,000 died in recent quakes

Kabul, Afghanistan, April 12 An earthquake hit the northern Afghan town of Nahrin on Friday collapsing dozens of buildings little more than two weeks after a series of tremors killed more 1,000 people in the area, officials said. The reports which we have collected in the past half an hour say tens of shops and houses have collapsed as a result of the quake, a military officer told Reuters from nearby Kunduz province.

Hoe kan een goede, barmhartige god die controle heeft over mens en natuur zoiets doen???
Deze mensen hebben en hadden al helemaal niets voor hen staat elke dag in het teken van overleven.
Ze zijn nu net bevrijdt van jarenlange onderdrukking door een verschrikkelijk regiem en net nu er weer een puntje van licht is komt god er nog even overheen met een aantal aardbevingen. Overigens was er ook nog een overstroming een aantal weken geleden waar ook een grote hoeveelheid doden bij vielen. Allemaal onschuldige mensen die net als wij gewoon proberen te leven.

Hoe kan dit???? Waarom doet die zogenaamde god dit???
En kom nou niet met Gods wegen zijn ondoorgrondelijk of ze geloven in de verkeerde god.

Voor mij is dit voldoende bewijs dat er geen God, Allah, Boeddha of noem het maar op is! En mocht hij er wel zijn betwijfel ik of ik wel wat met hem te maken wil hebben, hij zal een verdomd goede reden moeten hebben voor het veroorzaken van al deze ellende.

• Christiaan
Op vrijdag 12 april 2002 10:33 schreef Romulus het volgende:
Voor mij is er voldoende bewijs dat er GEEN barmhartige god bestaat. Als gelovige hoe kun je het volgende verklaren.

Persbericht van vanochtend:

Quake hits northern Afghanistan

Tremors in area where more than 1,000 died in recent quakes

Kabul, Afghanistan, April 12 An earthquake hit the northern Afghan town of Nahrin on Friday collapsing dozens of buildings little more than two weeks after a series of tremors killed more 1,000 people in the area, officials said. The reports which we have collected in the past half an hour say tens of shops and houses have collapsed as a result of the quake, a military officer told Reuters from nearby Kunduz province.

Hoe kan een goede, barmhartige god die controle heeft over mens en natuur zoiets doen???
Deze mensen hebben en hadden al helemaal niets voor hen staat elke dag in het teken van overleven.
Ze zijn nu net bevrijdt van jarenlange onderdrukking door een verschrikkelijk regiem en net nu er weer een puntje van licht is komt god er nog even overheen met een aantal aardbevingen. Overigens was er ook nog een overstroming een aantal weken geleden waar ook een grote hoeveelheid doden bij vielen. Allemaal onschuldige mensen die net als wij gewoon proberen te leven.

Hoe kan dit???? Waarom doet die zogenaamde god dit???
En kom nou niet met Gods wegen zijn ondoorgrondelijk of ze geloven in de verkeerde god.

Voor mij is dit voldoende bewijs dat er geen God, Allah, Boeddha of noem het maar op is! En mocht hij er wel zijn betwijfel ik of ik wel wat met hem te maken wil hebben, hij zal een verdomd goede reden moeten hebben voor het veroorzaken van al deze ellende.
Laten we het andersom redeneren. Als er dan wel een barmhartige God zou zijn; verwacht je dan dat alles pijs en vree is en er helemaal niks meer gebeurd? Ik denk eerlijk gezegd niet dat God dit soort dingen *doet*. Het is de natuur die zijn werk gaat, en God staat intussen aan de zijlijn en kijkt toe. Hoe gruwelijk het ook is, niet alles heeft een reden en bovendien is dit hoe het leven gaat. Als God alle rampen zou voorkomen, dan zou deze wereld enorm overbevolkt raken en volledig vergrijzen.

Ik geloof niet dat God de oorzaak is. Je moet wel beseffen dat hij in de bijbel de zondvloed heeft opgewekt en daar vervolgens heel veel spijt van kreeg. Hij verzoende zich met zijn volk en beloofde nooit meer zoiets te zullen doen. Hieruit, en uit mijn gevoel, concludeer ik dat God er helemaal niks mee te maken heeft.

Er zijn ook zat verhalen van mensen die door een 'wonder' ontsnapt zijn aan de dood.

• Romulus
Quote:
Ik geloof niet dat God de oorzaak is. Je moet wel beseffen dat hij in de bijbel de zondvloed heeft opgewekt en daar vervolgens heel veel spijt van kreeg. Hij verzoende zich met zijn volk en beloofde nooit meer zoiets te zullen doen.

Je beschrijft hier toch wel erg menselijke trekjes: eerst iets doen dan spijt krijgen en vervolgens verzoenen (of te wel excuus aanbieden). God is dus toch niet perfect anders had hij zijn spijt al kunnen voorzien.

Voor mij is dit allemaal veel te dun en zeker geen basis om dan maar te gaan geloven. Het bewijst voor mij opnieuw dat de mens op zichzelf is aangewezen.

• Christiaan
Op vrijdag 12 april 2002 10:54 schreef Romulus het volgende:
Quote:
Ik geloof niet dat God de oorzaak is. Je moet wel beseffen dat hij in de bijbel de zondvloed heeft opgewekt en daar vervolgens heel veel spijt van kreeg. Hij verzoende zich met zijn volk en beloofde nooit meer zoiets te zullen doen.

Je beschrijft hier toch wel erg menselijke trekjes: eerst iets doen dan spijt krijgen en vervolgens verzoenen (of te wel excuus aanbieden). God is dus toch niet perfect anders had hij zijn spijt al kunnen voorzien.

Voor mij is dit allemaal veel te dun en zeker geen basis om dan maar te gaan geloven. Het bewijst voor mij opnieuw dat de mens op zichzelf is aangewezen.
Wij zijn volgens hem geschapen naar zijn evenbeeld. Als wij niet perfect zijn, dan is hij dat misschien ook niet. De bijbel, en vooral het begin van het boek, is natuurlijk wel door mensen opgetekend en door overlevering in stand gehouden. Neem het niet allemaal letterlijk.

Je hoeft ook helemaal niet te gaan geloven door wat ik zeg. Ik vind het als gelovige soms ook heel onrechtvaardig en dan kan ik wel boos op God zijn (ook als er dingen in mijn leven gebeuren die ik niet leuk vind). Maar het is veel te makkelijk om maar te denken dat God alles wel even voor je op komt lossen.

• Romulus
Quote:
Je hoeft ook helemaal niet te gaan geloven door wat ik zeg. Ik vind het als gelovige soms ook heel onrechtvaardig en dan kan ik wel boos op God zijn (ook als er dingen in mijn leven gebeuren die ik niet leuk vind). Maar het is veel te makkelijk om maar te denken dat God alles wel even voor je op komt lossen.

Dit is juist de essentie van wat ik bedoel: God lost helemaal NIETS op dat moeten we allemaal zelf doen en ontdekken. Het is dus de mens die dingen oplost en daarbij rekening moet houden met dezelfde elementen die hem/haar hebben gecreëerd.

Overigens begrijp ik dan ook niet waarom zoveel gelovigen tot god bidden om bepaalde zaken te veranderen of goed te laten verlopen. Zoals het bidden voor soldaten die de strijd met de vijand moeten aangaan. Als god dit toch niet kan regelen of oplossen heeft het ook weinig zin om ervoor te bidden lijkt me.

• Christiaan
Op vrijdag 12 april 2002 11:16 schreef Romulus het volgende:
Quote:

Dit is juist de essentie van wat ik bedoel: God lost helemaal NIETS op dat moeten we allemaal zelf doen en ontdekken. Het is dus de mens die dingen oplost en daarbij rekening moet houden met dezelfde elementen die hem/haar hebben gecreëerd.

Overigens begrijp ik dan ook niet waarom zoveel gelovigen tot god bidden om bepaalde zaken te veranderen of goed te laten verlopen. Zoals het bidden voor soldaten die de strijd met de vijand moeten aangaan. Als god dit toch niet kan regelen of oplossen heeft het ook weinig zin om ervoor te bidden lijkt me.
Ik geloof ook niet in God omdat hij mijn problemen oplost. Ik bid voor steun dat ik het zelf kan doen. Indirect helpt hij wel. Overigens is uit weteschappelijk onderzoek gebleken dat er een significant verschil bestaat in het aantal succesvolle geboortes als er gebeden wordt voor de zwangere vrouw (zie 'de psycholoog' van deze maand).

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 09:05 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

[..]

Wacht, even voor de duidelijkheid, bedoel je met dit voorbeeld nou snelheid? Of is dit 'zomaar' een optelsom die (volgens de gangbare wiskunde) niet klopt, om te laten zien dat het ook anders kan.
[..]
Zoals jij terecht had opgemerkte ligt 1+1=2 besloten in het concept van natuurlijke getallen, zoals rond een onweerlegbare eigenschap is van een bol. Dat komt omdat rond besloten ligt in het concept bol. Op basis van die uitgangspunten kun je dan logisch afleiden dat 200.000 + 200.000 = 400.000.

Andere wetenschappen gebruiken deze kennis weer: 1 gulden + 1 gulden = 2 gulden. Einstein heeft voor een aantal situaties aangetoond dat dat niet kan. Bijv. bij snelheden. Zijn theorie druist recht in tegen alle ervaringsfeiten en wat wij als logisch ervaren.

De reden ligt in o.a. het feit dat de werkelijkheid uit veel meer dimensies bestaat dan wij kunnen waarnemen. Einstein ging uit van 4 dimensies, waaronder tijd. Voor de dimensie tijd hebben wij geen zintuigen, daarom kunnen wij het bestaan alleen maar afleiden uit de vervormingen die het geeft op de 3 dimensies die wij wel kunnen waarnemen. Moderne natuurkundigen zoals Hawkins gaan uit van wel 15 dimensies.

Wetenschappelijke axioma's vinden hun uitgangspunt in ervaringsfeiten. Daarbij doen zich de volgende problemen voor:
- Een groot aantal dimensies kunnen wij niet waarnemen
- Onze zintuigen hebben slecht een heel beperkt waarnemingsbereik in de dimensies waarbinnen ze opereren
- Onze waarneming is meer dan het ontvangen van prikkels. Het blijkt dat de informatie al wordt voorbewerkt, alvorens de hersens deze bewust gaan analyseren. Wij projecteren al bepaalde concepten (zoals natuurlijke getallen) op de werkelijkheid. Waarneming en analyse zijn dus geen los van elkaar staande processen.
- Tot overmaat van ramp blijkt de werkelijkheid zo in elkaar te zitten dat enkel een waarneming de werkelijkheid al veranderd.

Vooral dat laatste drijft natuurkundigen tot waanzin. Het staat bekend als de onzekerheidsrelatie van Heissenberg. Als je de plaats van een deeltje kent, weet je zijn snelheid niet en omgekeerd. Dit komt dat doordat deeltjes een waarschijnlijkheidskarakter hebben. Zo heeft men kunnen aantonen dat als je een elektron afvuurt op twee naast elkaar gelegen gaatjes, het deeltje door alle twee de gaatjes tegelijkertijd gaat. Einstein noemde dit de achterdeur waardoor God naar binnen komt.
Mee eens, de hedendaagse wetenschap is inderdaad gefundeerd op roze olifanten. Maar: wel de meest logische en voor de hand liggende olifanten.
Met logica heeft het niets van doen. Onze axioma's zijn gebaseerd op waarnemingsfeiten met alle kanttekeningen die daarboven zijn geschetst. Omdat God door mensen ook wordt gevoeld en dus op een bepaalde manier wordt waargenomen, wordt God door wetenschappers als Einstein en filosofen als Kant gezien als een metafysiche werkelijkheid die zij niet afwijzen.
Kijk, ik ben de eerste om te zeggen dat de mens niets zeker weet dan dat hij bestaat. Met Descartes ben ik het eens (dwz dat we in ieder geval op de een of andere manier bestaan), maar verder is er geen mens op aarde die kan bewijzen dat we niet allemaal in een soort The Matrix zitten. Niets is bewijsbaar, dus in dat opzich zou ik een even grote weerstand moeten hebben tegen de hedendaagse wetenschappelijke opvattingen.
"Ik denk, dus ik besta" is mischien wel een van de meest fundamentele waarheden, omdat het zuiver op de rede berust en niet op waarnemingsfeiten. Ook als we in de Matrix zitten doet dat niets af aan deze waarheid, maar het zou wel schokkende gevolgen kunnen hebben voor de natuurkundige werkelijkheid.

Overigenswijs ik die gedachte af op grond van een door "the fur" voortdurend verkeerd gebruikte ervaringsregel: namelijk "Oskams razor", die zegt dat de eenvoudigste verklaring de meest waarschijnlijke is.
Wat ik alleen wel normaal vind, is dat je met helder denkvermogen probeert na te gaan hoe de zaken in elkaar steken. Als je door waarnemen en vooral goed nadenken op een gegeven moment tot de conclusie moet komen dat je je wereldbeeld drastisch moet wijzigen, ben je een halsstarrige eigenwijs als je dat niet doet. Maar desondanks is het toch redelijk om van de meest aannemelijke, logische verklaringen uit te gaan (of zo je wilt, daarin te 'geloven').
Dat ben ik met je eens. Wel moet je je twee dingen realiseren
- de beperkingen van je waarneming
- de beperkingen van je voorstellingsvermogen

Een fraai Joods spreekwoord zegt: Ieder mens stelt zich God voor naar hij verstand heeft. In het woord theorie zit het woord God (theo). Theorien zijn begonnen als zienswijze op God. Einstein erkende dat drang naar wetenschappelijke kennis gevoed werd door het geloof, met name door verklaringen te vinden voor God. Daarom is het standpunt "dat geloof de vijand van wetenschap is" dat door mensen als "the fur" worden aangedragen zo schrijnend.
En dat is ook wat ik niet accepteer aan de uitspraak dat mijn niet-geloof op onbewijsbaarheid is gefundeerd. Ik heb geen alternatief wat wel bewijsbaar is, ik denk alleen dat je met gezond verstand niet anders kunt concluderen dat de 'wetenschappelijke' theorieën meer voor de hand liggen dan het geloof (althans op de punten waar die elkaar uitsluiten). En dat het daarom voor mij een rare stap is om meer te geloven in een god dan in de wetenschap. Net zoals het (neem ik aan?) voor jou meer voor de hand ligt om in een god te geloven, dan in een roze olifanten.
Als je wilt komen tot kennis moet je bereid zijn de werkelijkheid objectief te benaderen en begrippen als "voor de hand liggend" los laten. Moderne natuurkundigen en filosofen zijn tot de conclusie gekomen dat de werkelijkheid helemaal niet voor de handliggend is, maar soms indruist tegen alles wat wij als logisch ervaren. Daarom zijn er maar weinig natuurkundigen op deze wereld die Einsteins theorien echt kunnen begrijpen.

Bovendien onderscheiden filosofen verschillende werkelijkheden, die naast elkaar bestaan
- de fysische werkelijkheid: de zwaartekreacht etc.
- de metafysische werkelijkheid: Zoals "Ik denk dus ik besta"

In veel postings worden die voortdurend op één hoop gegooid.
[..]

[/quote]
Uhm, verzette hij zich nou tegen de big bang, oftegen de kerk, of tegen beide (want die twee spreken elkaar toch tegen)? En wat gaf hij toe als fout, zijn verzet tegen de kerk of tegen de big bang?
[/quote]

Einstein hield vast aan de theorie dat het heelal altijd bestaan moest hebben, omdat hij zich realiseerde dat als je de BigBang-theorie accepteert je bijna niet meer om het bestaan van een soort God heen kunt. Hij vond de kerk gevaarlijk voor de mensen. Uiteindelijk moest hij erkennen dat er te veel bewijzen waren voor de BigBang-theorie en daarop heeft hij ook het idee van een God aanvaard. Hij noemde dat zijn grootste vergissing.

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 11:23 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet in God omdat hij mijn problemen oplost. Ik bid voor steun dat ik het zelf kan doen. Indirect helpt hij wel. Overigens is uit weteschappelijk onderzoek gebleken dat er een significant verschil bestaat in het aantal succesvolle geboortes als er gebeden wordt voor de zwangere vrouw (zie 'de psycholoog' van deze maand).
Wisten die vrouwen dan ook dat er voor hen gebeden werd? Als je gelovig bent en denkt dat bidden helpt dan is het heel geruststellend dat een aantal mensen voor je bidt. Ik neem aan dat een geboorte beter verloopt als een vrouw rustig is...

Het onderzoek bewijst alleen maar dat er meer succesvolle geboortes zijn omdat er gebeden wordt en niet doordat er gebeden wordt.

Verwijderd

Grote roze olifant! ben ff een dagje afwezeg weer een uur leeswerk.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
In het geval van christelijke waarden wordt het zelfs compleet omgedraaid, zwakheid is het ultieme doel en kracht wordt bestraft.
--------------------------------------------------------------------------------

Onzin! Als iemand Jezus aanneemt als Verlosser van zijn/haar zonden, dan is zo iemand VRIJ. Het gaat om een persoonlijke relatie met God, net zoals je een persoonlijke relatie met een goede vriend hebt, of met je moeder, je geliefde, who-ever.
Sorry hoor maar iemand die je eewig laat leiden als je niet lief en aardig bent en alles doet wat hij zegt kan ik nou niet echt een "goede vriend" noemen, zoiemand noem je een afperser. Als jij leven onder de voortdurende dreiging van eewige pijn "vrij" noemt moet je toch echt eens de psychiater bezoeken.
Wat dacht je van:
"Heb uw naaste lief als uzelf?"
STEL dat ALLE mensen op de wereld zich dat voor zouden nemen, zou de mensheid ALS GEHEEL dan niet veel verder komen? Wat een geld kunnen we besparen aan beveiliging in de breedste zin van het woord.
Zijn we het daar dus mee over eens, MAAR denk AUB wel na over de toepassing hiervan. Het is in dit geval van toepassing op de dagelijkse omgang. als je gaat kijken naar wat ik erover zei dan volgt nog dat dit geen excuus is om "defecte" exemplaren in leven te houden. Het is ook geen excuus om concurentie af te straffen. Iedereen hoeft niet altijd lief en aardig tegen elkaar te doen zolang mensen maar normaal met elkaar omgaan wanneer er niets om over te strijden is.
De 'aanname' dat de bijbel de waarheid is, houdt al 2000 jaar stand... Dat noem ik niet basisloos. Zie de basis als 'het heeft al 2000 jaren doorstaan'.
En? Het romeinse geloof heeft ook een paar duizend jaar stand gehouden, geloven zoals boedisme zijn NOG ouder, geloven als hindoeisme zijn NOG veel ouder.
Het feit dat mensen langer ergens in hebben geloofd zegt helemaal niets over de validiteit van het waarin geloofd wordt.

BTW ik heb d ie FAQ van je eens doorgebladerd en is wel leuk gezemel allemaal maar het hele punt is juist dat de waarheid van de bijbel niet vast staat. Je kunt dus niet de bijbel gaan gebruiken om wat dan ook te bewijzen omdat deze zelf niet bewezen is.
Is toevallig precies wat ze daar doen, overal halen ze de bijbel bij als "bewijs".

Die verslagen zijn helemaal belachelijk, ze claimen bijvoorbeeld dat de "illumnatii" (ook een grop waarvan het bestaan niet bewezen of te bewijzen is) Hitler hebben gefinancieerd. Slaat nergens op, Duitsland had niet voor niets te maken met een inflatie van hier tot tokyo, dat kwam door de manier waarop duitsland tekorten dichtte (gewoon lekker cash evrbij drukken). De Duitse economie was een kaartenhuis dat op instorten stond, niks geen illumnatii.

Ik lag bijna dubbel toen ik de onzin over de illumatii (illumnatie zoals er steeds getypd wordt op die FAQ is verkeerd gespeld).
Geen greintje bewijs, bijvoorbeeld die wazige quote over de zogenaamde doelstellingen, ik vraag me af uit welk boek dat komt wat het is zogenaamd "in boekvorm verschenen" maar welk boek dat is dat laten ze natuurlijk achterwege. |:(

nog zoiets;
De voorspelde rampen vóór de Grote Verdrukking: deze periode zal voorafgegaan worden door talrijke vreselijke rampen, veroorzaakt door de antichrist. Deze rampen zullen uiteindelijk het rijk van de antichrist doen wankelen: 'ook bezitten zij de macht de hemel te sluiten, zodat er geen regen meer valt in de tijd dat zij hun boodschap verkondigen. Ook bezitten zij de macht om, zo dikwijls ze het willen, de watermassa's in bloed te veranderen en de aarde met allerlei plagen te treffen.' (Openbaring 11: 6).
Lijkt me een beetje veel bullshit, ook weer lekker vaag zodat het makkelijk overal op van toepassing kan zijn zoals gewoonlijk. Zo kan ik ook wel voorspellingen doen.

Beetje doorzichtig allemaal.
Uiteraard speelt opvoeding een grote rol en kan een geloof een 'last' zijn voor de rest van je leven. Overigens kan ook het christelijk geloof dat verkeerd gepraktiseerd/geleerd wordt door een instelling belastend werken. Ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Maar je weet de oorzaak wel van het verschil: wij (de buurmannen en ik) hebben een verschillend uitgangspunt (Bijbel, Torah, Koran)
Ik weet niet wat ik hier nou mee aanmoet, Jugalo geeft juist aan dat alle drie een ander beginpunt hebben en dat alle 3 "de waarheid" claimen. Dan zeg jij weer dat dat is omdat jullie een ander beginpunt hebben, daar ging het toch juist om?
Je doet dingen die God verboden heeft en bent doordrenkt van ontheiligende gedachten. (Ik ben overigens net zo zondig)
Ga je dan niet zelf ook naar de hel? Waarom geloof je dan ook al weer in "al dat goede" wat het je zogenaamd zou brengen? Volgens jou ga je zelf dus ook voor de eeuwigheid op de gril, lekker vooruitzicht.

Christiaan:
De waarheid is een driezijdig zwaard: je hebt jouw waarheid, hun waarheid en de waarheid. Het is een mening. Ik zie de bijbel zelf als geenszins beter dan bijvoorbeeld de Koran. Het zijn allemaal heilige boeken en daarmee is voor mij de kous af.
Dan is het dus geen waarheid, het is een aaname. Een waarheid is iets wat absoluut is, een feit. Je kan niet 3 feiten hebben die elkaar tegenspreken, feiten kunnen elkaar niet tegenspreken, anders zijn het per definitie geen feiten.

In dit geval is het dus een feit dat jullie alle 3 claimen de waarheid te hebben maar daaruit volgt ook dat TENMINSTE 2 van jullie het fout hebben omdat er maar 1 waar kan zijn (in dit geval kan het voor geen van allen bewezen worden en is het dus zo en zo al belachelijk om van waarheden te spreken).
Nee, maar er zijn ook andere redenen om te geloven. Zoals het ontmoeten van mensen en het hebben van iets om over te kunnen praten. Maar natuurlijk kies je voor een geloof als je voelt dat er meer is - of daar nu wel of geen fysiek bewijs voor is. Geloven is een gevoel, geen kennis.
Klinkt voor mij best wel droevig dat je moet geloven dat een of andere abraham jou straks in de hel gooit of euwig laat schaken met onze geliefde roze olifant alleen maar omdat je mensen wilde ontmoeten.

Het laatste ben ik het wel mee eens, ik ben blij dat je tot inzicht bent gekomen. Het probleem is alleen dat mensen dat uiterst belangrijke feit gouw vergeten en voor je het weet lopen ze weer "de waarheid" te verkondigen en daarover mensen op te sluiten/af te slachten.
Daarom heb ik liever dat mensen voetbal fan of schaak fanaat ofzo worden dan dat ze maar lukraak gaan geloven, die twee brengen over het algemeen minder gevaar met zich mee.
Wisten die vrouwen dan ook dat er voor hen gebeden werd? Als je gelovig bent en denkt dat bidden helpt dan is het heel geruststellend dat een aantal mensen voor je bidt. Ik neem aan dat een geboorte beter verloopt als een vrouw rustig is...
Het onderzoek bewijst alleen maar dat er meer succesvolle geboortes zijn omdat er gebeden wordt en niet doordat er gebeden wordt.
Placebo effect heet dat. Helaas leggen die gelovigen dat weer uit als "bewijs" van het bestaan van welke god dan ook, ze vergeten het laatste belangrijke stukje. OMDAT, niet DOORDAT. Je zou net zo goed kunnen bidden tot sinterklaas als je er echt in geloofde, dan zou j het waarschijnlijk ook toeschrijven aan hem.

Lasker:
"Ik denk, dus ik besta" is mischien wel een van de meest fundamentele waarheden, omdat het zuiver op de rede berust en niet op waarnemingsfeiten. Ook als we in de Matrix zitten doet dat niets af aan deze waarheid, maar het zou wel schokkende gevolgen kunnen hebben voor de natuurkundige werkelijkheid.
Overigenswijs ik die gedachte af op grond van een door "the fur" voortdurend verkeerd gebruikte ervaringsregel: namelijk "Oskams razor", die zegt dat de eenvoudigste verklaring de meest waarschijnlijke is.
Je hebt IDD dus lekker zitten tutten bij het lezen van mijn posts. Zo en zo, het "denken" is ook maar een opsomming van wat jouw zintuigen je doorgeven, het kan ook zijn dat we een film volgen die wordt afgespeeld. Dan kan je misschien zeggen dat dat niet zo is omdat we vbrije keuze hebben... maar dan moet je wel even nadenken of dat echt zo is, je kan niet terug in de tijd dus je kan niet bewijzen dat je ook het andere had kunnen kiezen.
Het bestaan zelf is ook niet te bewijzen en het is mogelijk dat ik als ik straks wakker wordt erachter kom dat jullie allemaal nooit hebben bestaan en ik weer verder kan met mijn "echte" leven. Het is dan natuurlijk ook weer mogelijk dat ik daaruit wakker wordt etc etc etc etc tot in het oneindige.

De meest eenvoudige is niet altijd de waarheid, het is wel zo dat omdat we alles waar we systemen achter kunnen zetten die door herhaalbare tests steeds hetzelfde resultaat opleveren als "feit" bestempeld kan worden.
God en zijn zogenaamde macht zijn niet een van die dingen. Sterker nog de "macht" van god wordt wet elke stap van de wetenschap kleiner. Kijk maar naar de geschiedenis (of lees een paar van mijn vorige posts).
Als je wilt komen tot kennis moet je bereid zijn de werkelijkheid objectief te benaderen en begrippen als "voor de hand liggend" los laten. Moderne natuurkundigen en filosofen zijn tot de conclusie gekomen dat de werkelijkheid helemaal niet voor de handliggend is, maar soms indruist tegen alles wat wij als logisch ervaren.
Is dat zo, heb ik nog nooit gehoord, geef daar eens een voorbeeld van? (AUB met bewijzen).
Daarom zijn er maar weinig natuurkundigen op deze wereld die Einsteins theorien echt kunnen begrijpen.
Bovendien onderscheiden filosofen verschillende werkelijkheden, die naast elkaar bestaan
- de fysische werkelijkheid: de zwaartekreacht etc.
- de metafysische werkelijkheid: Zoals "Ik denk dus ik besta"
De metafysysche werkelijkheid is subjectief, daar is dus zo en zo al niets aan te "wetenschpapperen" (newspeak? :)). Er is geen voor iedereen gelijke grond is waarvandaan je kan redeneren/meten.

Verwijderd

Ik denk dat de schepping gewoon een toevalstreffer is en dat dit proces zeker vaker is herhaald of al is afgelopen. het heelal is zover ik weet oneindig groot en zelfs met een kans van 1 op een miljard zal er dus meer leven zijn. Ik geloof alleen in dingen die ik kan zien en/of bewezen zijn. De mens is een organisme dat teveel hersens heeft en daar door een zelfbewust zijn heeft ontwikkeld.

"The meaning of life is to strive. Without pursuit of a goal, what can one achieve, no matter what one might seem to be doing?"

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op vrijdag 12 april 2002 20:41 schreef The_Fur het volgende:

Grote roze olifant! ben ff een dagje afwezeg weer een uur leeswerk.
Hehe... soms is het leven niet makkelijk. >:)
Sorry hoor maar iemand die je eewig laat leiden als je niet lief en aardig bent en alles doet wat hij zegt kan ik nou niet echt een "goede vriend" noemen, zoiemand noem je een afperser.
VERDORIE, NOU DOE JE HET NOG EEN KEER!!
Ik leg het nog een keer uit (ben een geduldig mens, soms)

God schept de mens. God wil samenleven met de mens. De mens wil dat niet. God verlaat daarop de mens en daarmee komt de mens in een wereld zonder: liefde, licht, warmte, vergeving, recht, eerlijkheid, etc. etc.

En dan durf jij God 'afperser' te noemen?!!!
Als jij leven onder de voortdurende dreiging van eewige pijn "vrij" noemt moet je toch echt eens de psychiater bezoeken.
Je slaat de spijker op z'n kop!
Ik ben juist vrij gemaakt DOOR Jezus Christus VAN die voortdurende dreiging! En vanuit mijn perspectief vind ik dat JIJ naar een psychiater moet omdat jij niet wilt kiezen voor die vrijheid!
Zijn we het daar dus mee over eens
Hoera, we nemen beide de grondbeginselen van de normen en waarden uit de bijbel aan. Voet aan de grond is gezet. >:)
MAAR denk AUB wel na over de toepassing hiervan. Het is in dit geval van toepassing op de dagelijkse omgang. als je gaat kijken naar wat ik erover zei dan volgt nog dat dit geen excuus is om "defecte" exemplaren in leven te houden.
Waarom niet? Dus jij vindt dat wij gehandicapten moeten doden of moeten verbieden dat zij nageslacht krijgen? Waar leg jij de grens dan? Bij het syndroom van Down? Bij mensen met een IQ <100 ? Of er tussenin? Of erbuiten? En WIE mag die grens bepalen?
Iedereen hoeft niet altijd lief en aardig tegen elkaar te doen zolang mensen maar normaal met elkaar omgaan wanneer er niets om over te strijden is.
BAH! Dit had ik toch wel beter van jou verwacht. Subjectief geneuzel:
'normaal met elkaar omgaan' -> graag concreet!
'niets om over te strijden is' -> definieer de dingen die de moeite waard zijn om 'onze' regel te overtreden
En? Het romeinse geloof heeft ook een paar duizend jaar stand gehouden, geloven zoals boedisme zijn NOG ouder, geloven als hindoeisme zijn NOG veel ouder.
Ouder dan het Jodendom?
Het feit dat mensen langer ergens in hebben geloofd zegt helemaal niets over de validiteit van het waarin geloofd wordt.
Een theorie van iemand die al 200 jaar staat vind ik betrouwbaarder dan een willekeurige theorie (roze olifanten) die ter plekke wordt bedacht. Zeker als die theorie niet in 3 regels opgeschreven staat, maar in een heel dik boek.
ik heb die FAQ van je eens doorgebladerd en is wel leuk gezemel allemaal maar het hele punt is juist dat de waarheid van de bijbel niet vast staat. Je kunt dus niet de bijbel gaan gebruiken om wat dan ook te bewijzen omdat deze zelf niet bewezen is.
Maar schop jij de bijbel dan eens onderuit. Jij wilt mij overtuigen van jouw gelijk, namelijk dat de bijbel een doodgewoon boek is met een paar leuke normen en waarden, een paar spannende verhalen, maar toch vooral een moraliserend boek en meer niet.
Die verslagen zijn helemaal belachelijk, ze claimen bijvoorbeeld dat de "illumnatii" (ook een grop waarvan het bestaan niet bewezen of te bewijzen is) Hitler hebben gefinancieerd. Slaat nergens op, Duitsland had niet voor niets te maken met een inflatie van hier tot tokyo, dat kwam door de manier waarop duitsland tekorten dichtte (gewoon lekker cash evrbij drukken). De Duitse economie was een kaartenhuis dat op instorten stond, niks geen illumnatii.

Ik lag bijna dubbel toen ik de onzin over de illumatii (illumnatie zoals er steeds getypd wordt op die FAQ is verkeerd gespeld).
Geen greintje bewijs, bijvoorbeeld die wazige quote over de zogenaamde doelstellingen, ik vraag me af uit welk boek dat komt wat het is zogenaamd "in boekvorm verschenen" maar welk boek dat is dat laten ze natuurlijk achterwege. |:(
Ten eerste: val mij/FAQ niet aan op spelfouten, dat is totaal irrelevant.
Ten tweede: ik ben niet verantwoordelijk voor dat stuk, ik weet zelf helemaal NIETS van de illumatii, dus daar kan ik helaas niet op reageren.
Lijkt me een beetje veel bullshit, ook weer lekker vaag zodat het makkelijk overal op van toepassing kan zijn zoals gewoonlijk. Zo kan ik ook wel voorspellingen doen.
Je hebt de uitleg niet gelezen.
Ik weet niet wat ik hier nou mee aanmoet, Jugalo geeft juist aan dat alle drie een ander beginpunt hebben en dat alle 3 "de waarheid" claimen. Dan zeg jij weer dat dat is omdat jullie een ander beginpunt hebben, daar ging het toch juist om?
Onderzoek de 3 heilige boeken en ik ben benieuwd tot welke conclusie jij komt.
Ga je dan niet zelf ook naar de hel?
Ik verdien het wel, maar door mijn geloof zal ik behouden blijven omdat mijn fouten op Jezus' rug worden gelegd en ik dus vrij ben van schuld.
Waarom geloof je dan ook al weer in "al dat goede" wat het je zogenaamd zou brengen? Volgens jou ga je zelf dus ook voor de eeuwigheid op de gril, lekker vooruitzicht.
Het leven met God is goed. Het leven zonder God heb ik hierboven al omschreven. The choice is yours.

btw: zullen we niet meer flamen maar proberen van elkaar te leren?

Verwijderd

God en zijn zogenaamde macht zijn niet een van die dingen. Sterker nog de "macht" van god wordt wet elke stap van de wetenschap kleiner. Kijk maar naar de geschiedenis (of lees een paar van mijn vorige posts).
Discutieren met jou heeft veel weg van luisteren naar een kapotte grammofoonplaat. Een Eindeloze herhaling van de zelfde banaliteiten
Is dat zo, heb ik nog nooit gehoord, geef daar eens een voorbeeld van? (AUB met bewijzen).
Lees eens een boek of als je daar te lui voor bent, gebruik eens een zoekmachine op internet, hoef je niet steeds je onwetendheid te etaleren
De metafysysche werkelijkheid is subjectief
Het moet heerlijk zijn je mening te kunnen geven zonder door einige kennis te worden gehinderd. Voor mij ben jij geen discussiepartner meer.

Verwijderd

VERDORIE, NOU DOE JE HET NOG EEN KEER!!
Ik leg het nog een keer uit (ben een geduldig mens, soms)
God schept de mens. God wil samenleven met de mens. De mens wil dat niet. God verlaat daarop de mens en daarmee komt de mens in een wereld zonder: liefde, licht, warmte, vergeving, recht, eerlijkheid, etc. etc.

En dan durf jij God 'afperser' te noemen?!!!
Ik heb het niet over verlaten worden door god, dat zou me toch echt heel weinig kunnen schelen aangezien al die dingen die jij noemt het resultaat azijn van chemische reacties in mijn lichaam lijkt me het sterk dat die spontaan ophouden als ik niet in een of ander allesomvattend concept geloof.

PS te vroeg ob submit gedrukt, sorry voor mesen die de helft gemist hadden.
Ik had het over het straffen dmv mensen in de hel proppen bijvoorbeeld.
Als je je niet naar mijn regels gedraagd tijdens je leven mag je voor de eeuqigheid bakken in de hel weet je nog?

Klinkt toch best wel als afpersing IMO.
Je slaat de spijker op z'n kop!
Ik ben juist vrij gemaakt DOOR Jezus Christus VAN die voortdurende dreiging! En vanuit mijn perspectief vind ik dat JIJ naar een psychiater moet omdat jij niet wilt kiezen voor die vrijheid!
Zie hierboven, door te geloven in het hele god en jezus gedoe moet je dus ook geloven in de hel en de straf van de hel. Krijg je weer dat afpersings scenario.
Hoera, we nemen beide de grondbeginselen van de normen en waarden uit de bijbel aan. Voet aan de grond is gezet.
Fout, dat zijn niet "de grond beginselen uit de bijbel" dat zijn de grondbeginselen geredeneerd vanuit de mensheid die toevallig ook in bijna elk ander geloofs boekje staan.
Ouder dan het Jodendom?
Mogelijk
Een theorie van iemand die al 200 jaar staat vind ik betrouwbaarder dan een willekeurige theorie (roze olifanten) die ter plekke wordt bedacht. Zeker als die theorie niet in 3 regels opgeschreven staat, maar in een heel dik boek.
Waarom? Zoals ik al op merkte iets dat ouder is is niet automatisch juist kijk maar eens naar de wetenschap een heleboel van die oude "waarheden" zijn al overhoop geschopt, bijvoorbeeld dat de zon om de aarde zou draaien of dat de aarde plat was. Als iedereen zo als jou gedacht zou hebben waaren we er nooit achter gekomen dat het onzin was.

Dat is het gevaar van het geloof he, gewoon maar slikken zonder gedachte.
Maar schop jij de bijbel dan eens onderuit. Jij wilt mij overtuigen van jouw gelijk, namelijk dat de bijbel een doodgewoon boek is met een paar leuke normen en waarden, een paar spannende verhalen, maar toch vooral een moraliserend boek en meer niet.
Is niet mijn taak, als ik van moord verdacht wordt is het toch ook niet mijn taak om te bewijzen dat ik onschuldig ben? het is de taak van de aanklager om te bewijzen dat ik schuldig ben.

Als je iets als waarheid wilt markeren moet je dat bewijzen of in elk geval beredeneren. Pas als iets als waarheid "bewezen" is dan moet je bewijs gaan aanvoeren als je het als onwaarheid wilt aanmerken.
Anders komen we weer op het roze olifantjes verhaal.
Je hebt de uitleg niet gelezen.
Oh nee? wijs jij maar even de duidelijk aanwijsbare data en gebeurtenissne aan in de "uitleg".
De voorspelde rampen vóór de Grote Verdrukking: deze periode zal voorafgegaan worden door talrijke vreselijke rampen, veroorzaakt door de antichrist. Deze rampen zullen uiteindelijk het rijk van de antichrist doen wankelen: 'ook bezitten zij de macht de hemel te sluiten, zodat er geen regen meer valt in de tijd dat zij hun boodschap verkondigen. Ook bezitten zij de macht om, zo dikwijls ze het willen, de watermassa's in bloed te veranderen en de aarde met allerlei plagen te treffen.' (Openbaring 11: 6).
Het is allemaal lekker vaag zodat het makkelijker te passen is op allerlij gebeurtenissen, zo is bijvoorbeeld elke aardbeving "een vreselijke ramp". het "rijk" van de antichrist wordt ook gezellig weer niet gedfineerd dus dat kan zo ongeveer alles zijn van een staat tot een geloofsgroep etc.
-Ik weet niet wat ik hier nou mee aanmoet, Jugalo geeft juist aan dat alle drie een ander beginpunt hebben en dat alle 3 "de waarheid" claimen. Dan zeg jij weer dat dat is omdat jullie een ander beginpunt hebben, daar ging het toch juist om?-

Onderzoek de 3 heilige boeken en ik ben benieuwd tot welke conclusie jij komt.
Ik vraag me af welke redenering jij gebruikt om de mijne tegen te gaan, kan jij even uitleggen welk gedeelte je niet hebt begrepen?
Ik verdien het wel, maar door mijn geloof zal ik behouden blijven omdat mijn fouten op Jezus' rug worden gelegd en ik dus vrij ben van schuld.
Ok ik kan dus lukraak mensen gaan neer knallen als ik maar in god geloof? Dat is wat jij nu eigelijk zegt.

Ik leef zonder god en ik kan net zo zeer liefhebben etc als jij, dat het leven zonder god dus zou zijn wat jij allemaal zegt slaat dus totaal nergens op.

lasker, boohooo, ik ben niet meer je vriendje, wat jammer nou :Z

Discutieren met jou heeft veel weg van luisteren naar een kapotte grammofoonplaat. Een Eindeloze herhaling van de zelfde banaliteiten
Spreek me maar tegen zou ik zeggen, kan je wel gaan zeuren dat ik mezelf herhaal maar als jij steeds weigert antwoord te geven tja...
De metafysysche werkelijkheid is subjectief

Het moet heerlijk zijn je mening te kunnen geven zonder door einige kennis te worden gehinderd. Voor mij ben jij geen discussiepartner meer.
Sorry hoor maar ik heb een duidelijke beragumenteren gegeven, als het niet zo is beredeneer dan het tegendeel. Gaan lopen huilen legt toch echt niets in de weegschaal.

• Christiaan
The_Fur:

Je neemt alles overal letterlijk. Je wilt letterlijk bewijs dat God bestaat, je neemt het scheppingsverhaal letterlijk en....je neemt alles in de bijbel letterlijk. het trieste is dat je geen flauw benul waarom mensen tegenwoordig nog geloven.

Het begint er steeds meer op te lijken dat je ook nog echt gelooft in je stopverf theorie. Kun je hem bewijzen? Nee...geloof je erin...ja... Dus nu geloof je het zelf zonder bewijs te hebben. Je zoekt in posts en je leest ze op zo'n manier dat ze jouw theorie ondersteunen maar verder doe je geen enkele moeite om te snappen wat andere trachten te zeggen. Je hele stopverf theorie is *jouw* geloof The_Fur - jouw overtuiging.

JIJ BENT HIER DIEGENE DIE OVERAL EEN LABELTJE OPPLAKT EN ZEGT "ZIE STOPVERF THEORIE" EN VERVOLGENS WEGLOOPT ZONDER DE MOEITE TE NEMEN DE REACTIES VAN ANDERE TE LEZEN EN TE TRACHTEN ZE TE BEGRIJPEN. WIE IS HIER NOU LEKKER MAKKELIJK? JE BENT EEN ENORME HYPOCRIET.

Kun jij bewijzen dat God niet bestaat? Nee.... Kunnen wij het tegendeel bewijzen? Nee.... dus is het een zinloze discussie die je voert. Je hebt een andere draad naar de knoppen geholpen over dit onderwerp, en nu doe je het weer. Deze post is dan ook een haast 1-1 copy-paste van een post van mij in die draad. Het wil kennelijk maar niet doordringen.

Ik volg Lasker; jij bent geen discussiepartner meer.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op vrijdag 12 april 2002 23:57 schreef The_Fur het volgende:

Ik heb het niet over verlaten worden door god
[..knip..]

Ik had het over het straffen dmv mensen in de hel proppen bijvoorbeeld.
Als je je niet naar mijn regels gedraagd tijdens je leven mag je voor de eeuqigheid bakken in de hel weet je nog?

Klinkt toch best wel als afpersing IMO.
Ik geloof niet dat je het begrijpt, maar ik zal het voor de derde keer proberen uit te leggen.

Jij geeft een cadeau aan iemand. Diegene wil jouw cadeau niet. Vervolgens neem jij het cadeau af omdat diegene het niet wil. Ben jij dan een afperser als je zegt dat je het cadeau alleen opnieuw wilt geven als die ander het graag wil?
Fout, dat zijn niet "de grond beginselen uit de bijbel" dat zijn de grondbeginselen geredeneerd vanuit de mensheid die toevallig ook in bijna elk ander geloofs boekje staan.
Het zijn WEL de grondbeginselen uit de bijbel.
Mogelijk
Oftwel: je weet het niet.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

The_Fur, ik vind het trouwens jammer en zelfs een beetje laf dat je niet ingaat op mijn andere punten.

Verwijderd

Het begint er steeds meer op te lijken dat je ook nog echt gelooft in je stopverf theorie. Kun je hem bewijzen? Nee...geloof je erin...ja... Dus nu geloof je het zelf zonder bewijs te hebben. Je zoekt in posts en je leest ze op zo'n manier dat ze jouw theorie ondersteunen maar verder doe je geen enkele moeite om te snappen wat andere trachten te zeggen. Je hele stopverf theorie is *jouw* geloof The_Fur - jouw overtuiging.
Christiaantje toch, ik heb mijn theorie dus wel beredeneerd, hij is gebaseerd op observaties uit de geschiedenis en het gedrag van gelovigen.

Ontken jij dat men vroeger dacht dat "god" voor de bliksem, regen ED zorgde (sommige mensen dnken het nog steeds)? Ontken jij dat men vroeger dacht dat "god" je de overwinning in oorlog zou schenken als je maar hard genoeg bad?
Sterker nog dat is niet eeens vroeger, veel mensen doen dat nog steeds maarr degenen die ff verder kijken dan hun neus lang zijn komen erachter dat er een systeem achter het weer zit (daarom kunnen we nu het weer voorspellen), mensen die verder denken komen erachter dat dingen als bewapening, training en strategie bepalen wie er veldslagen wint.

Dat is mijn stopverf theorie, men gelooft dat god ergens voor verantwoordelijk is totdat ze de systemen die erachter schuil gaan hebben geleerd.

• Morgoth
  • Laatst online: 22-11 00:21
The_fur, heb jij mijn mailtje ontvangen? Ik heb je iig een mailtje gestuurd een tijdje geleden maar het ziet er nog niet echt naar uit dat je hem gelezen hebt. Doe dat eerst eens...

Verwijderd

[quote]
Op zaterdag 13 april 2002 00:12 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat je het begrijpt, maar ik zal het voor de derde keer proberen uit te leggen.

Jij geeft een cadeau aan iemand. Diegene wil jouw cadeau niet. Vervolgens neem jij het cadeau af omdat diegene het niet wil. Ben jij dan een afperser als je zegt dat je het cadeau alleen opnieuw wilt geven als die ander het graag wil?
[..]
[quote]Sorry hoor maar je leest volgens mij een beetje scheef, ik heb het over het straffen, IE het eeuwig bakken in de hel, heeft niets te maken met het terugnemen van welk "cadeau" dan ook.
Het zijn WEL de grondbeginselen uit de bijbel.
[..]
Niet uit de bijbel, in de bijbel en zoongeveer elk ander geloofsboekje, maar dat had ikl al letterlijk gezegd. Sla er maar een paar andere religieuze boeken op na.
Oftwel: je weet het niet.
Ik wist het net nog niet zeker maar ik heb het dus ff opgezocht, Hinduisme (is eigenlijk de verkeerde naam, het wordt of "Sanatana Dharma" (het eeuwige geloof) of "Vaidika Dharma" (het geloof van de Vedas) genoemd en stamt uit ergens tussen 4000 en 2200 Voor Christus dit geloof is ook weer een aanpassing van een ander NOG ouder geloof;
The classical theory of the origins of Hinduism traces the religion's roots to the Indus valley civilization circa 4000 to 2200 BCE. The development of Hinduism was influenced by many invasions over thousands of years. The major influences occurred when light-skinned, nomadic "Aryan" Indo-European tribes invaded Northern India (circa 1500 BCE) from the steppes of Russia and Central Asia. They brought with them their religion of Vedism. These beliefs mingled with the more advanced, indigenous Indian native beliefs, often called the "Indus valley culture.". This theory was initially proposed by Christian academics some 200 years ago. Their conclusions were biased by their pre-existing belief in the Hebrew Scriptures (Old Testament). The Book of Genesis, which they interpreted literally, appears to place the creation of the earth at circa 4,000 BCE, and the Noahic flood at circa 2,500 BCE. These dates put severe constraints on the date of the "Aryan invasion," and the development of the four Veda and Upanishad Hindu religious texts. A second factor supporting this theory was their lack of appreciation of the sophisticated nature of Vedic culture; they had discounted it as primitive. 6
Emerging The Aryan Invasion view of ancient Indian history has been challenged in recent years by new conclusions based on more recent findings in archaeology, cultural analysis, astronomical references, and literary analysis. One scholar, David Frawley, has established a convincing argument for this new interpretation. 7 Archeological digs have revealed that the Indus Valley culture was not "destroyed by outside invasion, but...[by] internal causes and, most likely, floods." The "dark age" that was believed to have followed the Aryan invasion may never have happened. A series of cities in India have been studied by archeologists and shown to have a level of civilization between that of the Indus culture and later Indian culture, as visited by the Greeks. Finally, Indus Valley excavations have uncovered many remains of fire altars, animal bones, potsherds, shell jewelry and other evidences of Vedic rituals. "In other words there is no racial evidence of any such Indo-Aryan invasion of India but only of a continuity of the same group of people who traditionally considered themselves to be Aryans...The Indo-Aryan invasion as an academic concept in 18th and 19th century Europe reflected the cultural milieu of the period. Linguistic data were used to validate the concept that in turn was used to interpret archeological and anthropological data."

op de volgende pagina kan je de bewijzen vinden die aanduiden dat het NOG ouder is dan de voorgenoemde 4000 jaar.
http://www.hindunet.org/hindu_history/ancient_history.html
Toch al wat ouder dan het christendom dus als jij je eigen beredenering zou volgen zou je nu meer moeten gaan geloven in het Hinduisme dan in het Christendom.

Verwijderd

Morgoth ik heb geen mail van jouw ontvangen, probeer the_fur@planetunreal.com

• Christiaan
Op zaterdag 13 april 2002 00:29 schreef The_Fur het volgende:

[..]

Christiaantje toch, ik heb mijn theorie dus wel beredeneerd, hij is gebaseerd op observaties uit de geschiedenis en het gedrag van gelovigen.

Ontken jij dat men vroeger dacht dat "god" voor de bliksem, regen ED zorgde (sommige mensen dnken het nog steeds)? Ontken jij dat men vroeger dacht dat "god" je de overwinning in oorlog zou schenken als je maar hard genoeg bad?
Sterker nog dat is niet eeens vroeger, veel mensen doen dat nog steeds maarr degenen die ff verder kijken dan hun neus lang zijn komen erachter dat er een systeem achter het weer zit (daarom kunnen we nu het weer voorspellen), mensen die verder denken komen erachter dat dingen als bewapening, training en strategie bepalen wie er veldslagen wint.

Dat is mijn stopverf theorie, men gelooft dat god ergens voor verantwoordelijk is totdat ze de systemen die erachter schuil gaan hebben geleerd.
The_Fur; lees nou verdorie eens wat iedereen hier schrijft man! Er wordt door iedereen hier geschreven dat geen gelovige tegenwoordig meer zo denkt. Je theorie is onzin man! Vroeger gold het inderdaad. Maar in tegenstelling tot jouw wereldbeeld staan religie en wetenschap niet lijnrecht tegenover elkaar. Wordt nou eens wakker en lees de posts van anderen voordat je weer van wal steekt met je stopverf theorie. Je leest overduidelijk helemaal niks van andere.

En doe niet zo verschrikkelijk denigrerend door te beginnen met 'christiaantje'. Je hebt de hele discussie al een vervelende sfeer gegeven en het vervelende is dat je daar ook geen boodschap aan hebt en vervolgens gewoon verder gaat.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op zaterdag 13 april 2002 00:49 schreef The_Fur het volgende:

Niet uit de bijbel, in de bijbel en zoongeveer elk ander geloofsboekje, maar dat had ikl al letterlijk gezegd. Sla er maar een paar andere religieuze boeken op na.
*zucht*
Ik wist het net nog niet zeker maar ik heb het dus ff opgezocht
Ik ga je bron zeker eens bekijken, vind ik interessant.
Toch al wat ouder dan het christendom dus als jij je eigen beredenering zou volgen zou je nu meer moeten gaan geloven in het Hinduisme dan in het Christendom.
opnieuw *zucht*
Het christendom is zo oud als de schepping. Zoals je ongetwijfeld weet is het christendom gebaseerd op het joodse geloof en dat is ook zeer oud.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 20:23 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

[..]

Dat zeg ik zelf ook al de hele tijd. Waar het om gaat zijn de volgende twee mogelijkheden:

1: het heelal heeft altijd al bestaan
2: het heelal is gemaakt door een god, en die heeft altijd al betaan

Wat ik nou steeds probeer te vragen, is waarom vind je 2 logischer of meer voor de hand liggend dan 1?
Waarom zou 1 logischer zijn dan 2?

Verwijderd

Ik heb niet alles gelezen want ik ben 3 dagen afwezig geweest, maar ik heb het idee dat er steeds hetzelfde wordt gezegd. (ook door dezelfde mensen trouwens).

De discussie blijft om het zelfde heen draaien:

*Er is een God die er altijd al was en die het heelal heeft geschapen.
*Het heelal was er altijd al en bij toeval is de aarde ontstaan.

Verder dan dit komen we niet (toch?)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op zaterdag 13 april 2002 12:57 schreef C3PO het volgende:

En beide theorieen zijn niet te bewijzen en ook niet uit te sluiten.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 12:57 schreef C3PO het volgende:
Ik heb niet alles gelezen want ik ben 3 dagen afwezig geweest, maar ik heb het idee dat er steeds hetzelfde wordt gezegd. (ook door dezelfde mensen trouwens).

Verder dan dit komen we niet (toch?)
Het is jammer dat veel niet-gelovingen, die de wetenschap zien als de enige bron van kennis, erg slecht op de hoogte zijn van diezelfde wetenschap. Door de wetenschappers is de bigbang theorie algemeen geaccepteerd als de meest waarschijnlijke theorie voor het onstaan van het heelal

De gelovigen kun je hierover grofweg verdelen in twee categorien:
- Zij die de bijbel letterlijk nemen en geloven dat de wereld niet ouder dan 5000 jaar is. Steeds minder mensen geloven dat en in deze discussie ben ik ze nog niet tegengekomen
- Zij die geloven dat het universum door God is geschapen en dat de Bigbang-theorie daarvoor een belangrijke aanwijzigng is. Hieronder vind je ook veel beroemde natuurkundigen zoals Pauli, Einstein.

Het lijkt mij tegenstrijdig om de bigbang theorie af te wijzen en tegelijkertijd een wetenschappelijk wereldbeeld aan te hangen.

Ik heb mij in de discussie tot nu voornamelijk op wetenschappelijke argumenten gebaseerd. Maar wat blijkt: de meeste personen zijn helemaal niet op de hoogte van moderne wetenschappelijke inzichten. Mij wordt dan gevraagd om ze bewijzen.

Steeds worden argumenten gebruikt als dat ligt niet voor de hand of het het gezonde verstand zegt ... Tevens wordt beweerd dat de axioma's van de wetenschap logisch zouden zijn, terwijl dat alleen voor de afleidingen geldt. Een bekende Nederlandse natuurkundige zei 30 jaar geleden al "het gezond verstand hoort op de vuilnishoop, bij alle andere achterhaalde theorien"

Deze discussie is aan het verzanden omdat de mensen die God afwijzen dat doen op basis van "gezond verstand argumenten" maar niet op basis van enige kennis van modene wetenschappelijke inzichten.

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 23:08 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

[..]

Als je skater, neo-nazi, gabber, punker, ajax-supporter, fortuynist, oranje-supporter of non bent...je hebt een eigen visie en die laat je aan de wereld zien. Als ajax-supporter heb je misschien je hele achterbank vol met ajax-shirts en andere accessoires, als nazi heb je een duidelijk hekel tegen mensen die niet blank zijn en....nou goed....je kunt het verder wel invullen. Religies vormen nu eenmaal een grote groep.

En vind je die torenklok nu echt zo erg? Ik vind het wel passen bij Nederland eigenlijk (terwijl het natuurlijk overal gebeurd).
ik zeg ook niet dat ze niet mogen laten merken dat ze een eigen mening hebben, en dit ook mogen laten zien, maar als dit tot last lijdt van andere vind ik het niet kunnen...

• Christiaan
Op zaterdag 13 april 2002 20:16 schreef ReV3rEnD het volgende:

[..]

ik zeg ook niet dat ze niet mogen laten merken dat ze een eigen mening hebben, en dit ook mogen laten zien, maar als dit tot last lijdt van andere vind ik het niet kunnen...
Ga je dat ook tegen de NS zeggen die hier iedere nacht 2 chloortreinen voorbij laat komen dan? En schiphol? En de snelweg 2 km van je huis? En de ijscoboer die op warme dagen langskomt? En de haan die je 's ochtends hoort als je op/bij het platteland woont? En het luchtalarm als ze dat testen? En de gozer die zijn stereo hard zet dat hij over de weg stuitert met zijn auto? En de jongen in de trein die zijn walkman zo hard zet dat de hele coup meegenieten kan?

Ik vind het een beetje flauw om torenklokken hun lol te ontzeggen :) Bovendien vervullen ze ook een functie door ieder uur en halfuur te luiden. Die paar keer op zondag en bij trouwdagen/begrafenissen is toch niet erg?

• Romulus
Of de mens is geschapen door een God of is onstaan door Evolutie is niet geheel te bewijzen.

Als je echter naar de wetenschappelijke feiten kijtk zoals die op dit moment beschikbaar zijn dan is evolutie echter wel veel waarschijnlijker dan schepping.
Geloven in iets is geloven en daar is toch niets tegenin te brengen aangezien de persoon die gelooft zaken aanneemt zonder dat er aannemelijke feiten zijn die daar op wijzen. Het is dus altijd een zinloze discussie.

Persoonlijk geloof ik meer in Evolutie wegens deze feiten:

In 1951 lukte het de Amerikaan Miller organische stoffen te laten ontstaan uit een mengsel van ammoniak (NH3), methaan (CH4), waterstof (H2) en water (H2O) door dit mengsel bloot te stellen aan elektrische ontladingen. Tijdens zijn experimenten ontstonden vele organische verbindingen waaronder aminozuren en nucleïnezuren, verbindingen die onmisbaar zijn voor de bouw van eiwitten en chromosomen.

Men veronderstelt dat zoiets ook vroeger heeft plaatsgevonden. In de afkoelende oeratmosfeer waren waarschijnlijk dezelfde stoffen aanwezig als die Miller in zijn proef gebruikte.

Door bliksem ontladingen zouden hieruit organische verbindingen zijn ontstaan en deze zouden in oerzeeën terecht zijn gekomen. Door verdamping uit de binnenzeeën zou daar indikking hebben plaatsgevonden waardoor een organische oersoep zou zijn ontstaan. In deze oersoep zouden dan grotere moleculen en vervolgens de eerste vormen van leven zijn ontstaan.

Wat Miller hiermee heeft aangetoond is dat organische verbindingen konden ontstaan uit het 'niets'.

Zo ontstonden dus 3.5 miljard jaar geleden de eerste ééncellige levensvormen. Deze waren in staat tot fotosynthese: zij ademden kooldioxyde en water in en veranderden dit in eiwitten, vetten en andere organische verbindingen. Deze omzetting kost energie, die ze haalden uit het zonlicht. Soortgelijke organismen bestaan nog steeds. Algen, planten en bomen zijn ook in staat tot fotosynthese.

In die tijd bevatte de atmosfeer zeer veel koolzuur en weinig zuurstof. Dat veranderde snel. Want door deze samenstelling van de atmosfeer konden de ééncelligen snel groeien en zich vermenigvuldigen. Zij hadden toen nog geen vijanden. Bij fotosynthese wordt kooldioxyde en water omgezet in zuurstof en zetmeel. De ééncelligen veranderden grote hoeveelheden koolzuur in zuurstof. En er waren nog geen dieren die zuurstof verbruikten. Daarom nam het koolzuur in de atmosfeer snel af en nam de zuurstof toe. De atmosfeer veranderde radicaal. En na korte tijd was de atmosfeer verzadigd met zuurstof. De eerste ééncelligen hadden zich ontwikkeld in een koolzuurrijke atmosfeer. Nu was de atmosfeer zuurstofrijk en koolzuur arm. Dit eiste aanpassing van de ééncelligen. Een aantal ééncelligen veranderden van zuurstofproducenten (planten) in zuurstofconsumenten (dieren). Zij aten de oude ééncelligen op en verbranden ze met behulp van zuurstof. Hierbij kwam koolzuur vrij.

Na verloop van tijd ontstond een nieuw evenwicht. Als er veel zuurstofproducenten (planten) waren, was er veel voedsel voor zuurstofconsumenten (dieren). Deze aten de zuurstofproducenten op en namen zelf in aantal toe. Dan nam het voedsel af, en stierven de zuurstofconsumenten van de honger. Dan namen de zuurstofproducenten weer in aantal toe. Deze cyclus bleef zich herhalen, tot op de dag van vandaag.

Tussen 65 miljoen jaar geleden en 3 miljoen jaar geleden werden zoogdieren en vogels de dominante soorten. Verschillende soorten zoogdieren leerden gereedschap te gebruiken. Niet alleen primaten (aapachtigen), maar ook otters. Een aantal primaten waren zeer succesvol. Van hen stammen de chimpansees, de gorrila's, de orang oetan's en de mensen af.

Gevonden fossielen ondersteunen bovenstaand verhaal.

Verwijderd

Op zaterdag 13 april 2002 20:02 schreef lasker het volgende:

[..]

De gelovigen kun je hierover grofweg verdelen in twee categorien:
- Zij die de bijbel letterlijk nemen en geloven dat de wereld niet ouder dan 5000 jaar is. Steeds minder mensen geloven dat en in deze discussie ben ik ze nog niet tegengekomen
- Zij die geloven dat het universum door God is geschapen en dat de Bigbang-theorie daarvoor een belangrijke aanwijzigng is. Hieronder vind je ook veel beroemde natuurkundigen zoals Pauli, Einstein.
Ik denk dat ik volgens jou bij de eerste groep hoor, alleen heb ik nooit gezegd dat de aarde niet ouder is dan 5000 jaar.

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 16:03 schreef C3PO het volgende:

[..]

Ik denk dat ik volgens jou bij de eerste groep hoor, alleen heb ik nooit gezegd dat de aarde niet ouder is dan 5000 jaar.
Ik deel niemand in bij een bepaalde groep. Van mij mag je eigen inzichten aanhangen, ook een letterlijke interpretatie van de bijbel, al vind ik persoonlijk dat je daar de bijbel te kort mee doet.

Verwijderd

Op zondag 14 april 2002 11:02 schreef Romulus het volgende:
Of de mens is geschapen door een God of is onstaan door Evolutie is niet geheel te bewijzen.

Als je echter naar de wetenschappelijke feiten kijtk zoals die op dit moment beschikbaar zijn dan is evolutie echter wel veel waarschijnlijker dan schepping.
Geloven in iets is geloven en daar is toch niets tegenin te brengen aangezien de persoon die gelooft zaken aanneemt zonder dat er aannemelijke feiten zijn die daar op wijzen. Het is dus altijd een zinloze discussie.
Prima verhaal, maar de discussie hier draait niet zozeer of de mens, maar of het heelal ontstaan is door schepping. Veel gelovigen nemen de bijbel hierover niet meer letterlijk, dus geloof sluit de evolutieleer niet meer uit.
Persoonlijk geloof ik meer in Evolutie wegens deze feiten:

In 1951 lukte het de Amerikaan Miller organische stoffen te laten ontstaan uit een mengsel van ammoniak (NH3), methaan (CH4), waterstof (H2) en water (H2O) door dit mengsel bloot te stellen aan elektrische ontladingen. Tijdens zijn experimenten ontstonden vele organische verbindingen waaronder aminozuren en nucleïnezuren, verbindingen die onmisbaar zijn voor de bouw van eiwitten en chromosomen.
Enige kanttekeningen bij de rest van je verhaal.
Tegen de proeven van Miller zijn later bezwaren gerezen bij wetenschappers, met name werd betwijfeld of zijn apparatuur wel schoon genoeg was. Het is namelijk vrijwel onmogelijk hier op aarde een bacterievrije omgeving te maken. Zelfs in de ultraschone omgeving van de chipsbakkers blijken bacterien niet te weren, komen op wafers voor en weten zelfs het proces te overleven.

Een andere theorie heeft nu evenveel aanhangers, namelijk dat het leven via asteroiden naar de aarde is gebracht. Dit komt omdat er tussen de sterren grote hoeveelheden koolstof is aangetroffen. Verder is gebleken dat leven ontzettend taai is. Zo zagen astronauten bij een jaren later bezoek aan de maan een vlek op het piepschuim van de poot van schotel die daar was neergezet om de afstand te meten. Bij analyse bleek dat het om een bacteriecultuur te gaan die jaren in het vacuum had getrotseerd. Sommige wetenschappers zijn er van overtuigd dat het heelal vergeven is van leven.

Verwijderd

Christiaan, wat scrijf jij aan god toe? Pak daar eens mijn theorie bij en ga erover nadenken.

• Christiaan
Op maandag 15 april 2002 08:36 schreef The_Fur het volgende:
Christiaan, wat scrijf jij aan god toe? Pak daar eens mijn theorie bij en ga erover nadenken.
Ik schrijf weinig aan God toe - in ieder geval niet wat jij hoopt te horen. Ik geloof dat hij ons gemaakt heeft en ons in onze 'jonge' jaren als beschaving begeleid heeft. Wie die God dan is, en als je de thread over God als tijdreiziger hebt gelezen weet je dat, doet er voor mij niet zo toe.

Denk je nou *echt* dat ik over dat soort dingen niet nadenk? Haal je eigen stopverf nu eens uit je ogen en lees wat iedereen hier schrijft. Geloof is allang niet meer bedoeld om te verklaren wat we niet begrijpen. Ik snap ook wel dat je dat denkt - maar je stopverf theorie snijdt echt geen hout tegenwoordig. Niet bij mij in ieder geval, en ook niet bij de jongeren die ik ken die gelovig zijn.

Verwijderd

Mensen we komen hier niet uit. Mensen zijn niet geschikt om te denken in termen van 'heelal' en 'voor het heelal' etc. Zelfs een begrip als 'altijd', we gebruiken het wel, maar we snappen er niks van.

Kunnen we niet beter wat praktischer onderwerpen bespreken hier? Zoals laatst [topic=463714/1/25] ? Of hoevaak je naar de kerk gaat (of niet) voor mijn part, of desnoods of abortus nou wel of niet mag, maar dit! Stel je voor dat we er uit zouden komen! Ik moet er niet aan denken!

• Christiaan
Op maandag 15 april 2002 09:38 schreef frytzzz het volgende:
Mensen we komen hier niet uit. Mensen zijn niet geschikt om te denken in termen van 'heelal' en 'voor het heelal' etc. Zelfs een begrip als 'altijd', we gebruiken het wel, maar we snappen er niks van.

Kunnen we niet beter wat praktischer onderwerpen bespreken hier? Zoals laatst [topic=463714/1/25] ? Of hoevaak je naar de kerk gaat (of niet) voor mijn part, of desnoods of abortus nou wel of niet mag, maar dit! Stel je voor dat we er uit zouden komen! Ik moet er niet aan denken!
Je hoeft natuurlijk niet altijd tot een oplossing te komen in een discussie. Het is bedoeld om ideeen uit te wisselen. W&L is sowieso vaak niet praktisch, en dat is maar goed ook, want ook over niet-praktische zaken kun je praten. Ik ben het wel met je eens dat de sfeer van de discussie niet altijd even goed is.

Verwijderd

Christiaan waarop baseer jij het "feit" dat;

A) god de mensheid heeft geschapen
B) ons heeft geleid

Op een gebrek aan kennis dus, je weet niet hoe het wel is gegaan (dat geef je zelf gelukkig toe) dus "gods werk" stikker erop.

Het valt gewoon niet te ontkenne, zoals je zelf hebt gezegd, geloof heeft geen bewijs nodig, dat op zich ondersteund mijn theorie.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 09:48 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Je hoeft natuurlijk niet altijd tot een oplossing te komen in een discussie.
Nee maar je kunt ook overdrijven...
Het is bedoeld om ideeen uit te wisselen. W&L is sowieso vaak niet praktisch, en dat is maar goed ook, want ook over niet-praktische zaken kun je praten.
Oh ja joh? :{
Ik ben het wel met je eens dat de sfeer van de discussie niet altijd even goed is.
Om niet te zeggen dat de discussies gewoon belabberd worden gevoerd. Hoop dat je ook met me eens bent dat deze discussie iig niet erg opschiet.

• Christiaan
Jouw theorie zegt dat mensen gaten in hun kennis op vullen door te verwijzen naar een Godheid als ze iets niet begrijpen. In het begin concludeerde je dat mensen die geloven vervolgens ook nergens meer voor open staan. Dat wat jij 'kortzichtigheid' noemde.
Christiaan waarop baseer jij het "feit" dat;

A) god de mensheid heeft geschapen
B) ons heeft geleid
Het zijn geen feiten. Het is wat ik geloof. Ik heb de bijbel als bewijs, maar oo
Op een gebrek aan kennis dus, je weet niet hoe het wel is gegaan (dat geef je zelf gelukkig toe) dus "gods werk" stikker erop.
Jij valt constant over het begrip kennis. Kennis, The_Fur, komt uit bronnen. Of die bronnen nu bestaan uit een bijbel of uit je BINAS doet er niet toe. Beide bronnen zijn gebaseerd op een grote verzameling van aannames. Zowel de bijbel als de wetenschap zijn gebaseerd op aannames. Maar dat betekent niet dat beiden bronnen van kennis kunnen zijn.

En nee, natuurlijk weet ik niet hoe het is gegaan. Maar dat weet jij ook niet. Niemand weet dat. Dat ik dan geloof dat God er verantwoordelijk is, is wat ik geloof. Jij gelooft iets anders. Maar het beperkt mij niet om alle andere mogelijkheden ook te beredeneren (lees thread over God als tijdreiziger maar eens). En het bewijs daarvoor vind ik in de bijbel, maar ook in de complexiteit van de natuur en de verschillende levensvormen (of in de complexiteit van het heelal). Een complexiteit waarvan ik maar moeilijk kan geloven dat het zomaar ontstaan is. Het is geen bewijs, maar het is wel een reden. Jij hebt geen concretere bewijzen dan ik. Jij hebt ook je redenen om een meer wetenschappelijk verklaring te geloven, maar wie er gelijk heeft weten we niet.
Het valt gewoon niet te ontkenne, zoals je zelf hebt gezegd, geloof heeft geen bewijs nodig, dat op zich ondersteund mijn theorie.
Nee. Geloof heeft geen bewijs nodig. Daarom heet het ook 'geloven', anders was het wel 'weten' geweest. En jouw theorie gaat over heel iets anders dan dat geloven bewijs nodig heeft. Jouw theorie gaat over de aanname die je maakt dat mensen geloven omdat ze op die manier dingen die ze niet snappen kunnen verklaren. En dat is gewoon niet meer zo.

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12 14:20
Op maandag 15 april 2002 12:20 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Nee. Geloof heeft geen bewijs nodig. Daarom heet het ook 'geloven', anders was het wel 'weten' geweest. En jouw theorie gaat over heel iets anders dan dat geloven bewijs nodig heeft. Jouw theorie gaat over de aanname die je maakt dat mensen geloven omdat ze op die manier dingen die ze niet snappen kunnen verklaren. En dat is gewoon niet meer zo.
Hebreeen 11:1
Het geloof nu is een vaste grond(1) der dingen, die men hoopt, en een bewijs(2) der zaken, die men niet ziet.(3)

1) is een vaste grond
Of een vast vertrouwen; dat is, hetgeen doet bestaan, of vast en als tegenwoordig staan de dingen die van God in Christus beloofd zijn, en die derhalve door de hoop worden verwacht, hetwelk niet alleen geschiedt door een toestemming van Gods beloften in ons verstand, maar ook door een vertrouwen op deze in onzen wil; zie Rom. 4:18, enz. en hiervoor Hebr. 3:14. Grieks hypostasis; dat is, zelfstandigheid; van welk woord, zie ook 2 Cor. 9:4, en 2 Cor. 11:17.

2) een bewijs
Of overtuiging; want het geloof ziende op Gods openbaring en belofte, overtuigt en verzekert het hart des mensen veel sterker van de waarheid der zaak, dan enig ander bewijs uit de natuurlijke rede voortgebracht.

3) der zaken, die men niet ziet.
Dat is, zelfs die door natuurlijke zinnen of rede door ons niet worden begrepen; of, die niet tegenwoordig zijn voor onze ogen. Want hoewel de dingen, die gezien worden ook wel geloofd worden, gelijk Christus tot Thomas spreekt, Joh. 20:29; nochtans is dit eigenlijk niet het Goddelijk geloof, dat is ons door den Heiligen Geest wordt gewrocht, hetwelk alleen op Gods belofte of openbaring ziet, het zij de dingen nu verleden, tegenwoordig, of toekomende zijn, gelijk uit de voorbeelden, die Paulus voortbrengt, zal blijken.

Verwijderd

1: het heelal heeft altijd al bestaan
2: het heelal is gemaakt door een god, en die heeft altijd al betaan
Wat ik nou steeds probeer te vragen, is waarom vind je 2 logischer of meer voor de hand liggend dan 1?

Waarom zou 1 logischer zijn dan 2?
Omdat je bij 2 een extra aanname maakt die 'uit de lucht geplukt' is.
Als je 2 logischer vindt dan 1, moet je om dezelfde reden 3 nog logischer vinden dan 2:

3: het heelal is gemaakt door een god, en die is gemaakt door een andere god (genaamd god2), en die god2 heeft altijd al bestaan

En evenzo moet je, weer om dezelfde reden, 4 nog logischer vinden dan 3:

4: (naja, dit snap je zelf ook wel)

Verwijderd

knip: foutje

Verwijderd

Klaar! :)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik trek mij terug uit deze discussie. Ik ken en begrijp de standpunten van een ieder. Met sommigen ben ik het eens, met anderen iets minder en met sommigen helemaal NIET.

Mocht de discussie een nieuwe wending krijgen, zal ik met plezier weer deelnemen, maar op dit moment is er een herhaling van zetten aan de gang.

• Christiaan
Same here. Tenzij er wel zinvolle reacties komen.

Verwijderd

En nee, natuurlijk weet ik niet hoe het is gegaan. Maar dat weet jij ook niet. Niemand weet dat.
Juist ja, hoe moeilijk is het om gewoon te zeggen dat je het niet weet IPV daar weer een god aan vast te plakken met alle gevolgen vandien?

Hier ff een uitleg die overeenkomt met mijn problemen met religie:
Cultural conditioning is a very strong factor in all of our lifes, because they fundamentally shape the way that we view the world, they often lay the ground work for laws, and religious beliefs, and can be very powerfull. The dangers of Cultural conditioning are that they can be exploited realtivly easily by charasmatic people offering solutions in tough times, and it's not just "stupid" people that can be exploited. WW2 Germany is a prime example. Shortly after WW2 American scientists were perplexed as to how an entire nation such as Germany full of rational, inteligent individuals could be so easily turned into nearly thoughtless worker bees capable of performing any deed.

It's now almost a science. Any person who can locate another person suffering, can manipulate them without end, should they choose to. Waco texus, Heaven's Gate, and sadly many religions all have the same mind altering practices built into their customs.

One such practice is that of "thought blocking". This is taught as a means of stoping bad thoughts such as "satan entering the mind" or fighting the coersion of evil. In one cult (i can't recall it's name but one person had elevated themselves to a god, or supreme leader postion) people were taught that when ever they felt that the leader was wrong, that they should pray to themselves and say "satan leave my mind, blesed by the holy spirt ect ect" till that "gut feeling" left. Eventualy the person wont need to "pray" and will (as the saying goes) take the leader's word as gospel.

Hence the ability for that individual to question reality... to perform reality checks are removed, and they will over time and pressure become more and more subsetable to brainwashing. The scary thing with religions is that this type of absolutism is many many times built into them. For example with "god" based religions, there usually is a line that says "What God says is right, all else is wrong". So what are usually non-threatening, love preaching systems of belief can very very easily be tweaked by predjudice, and fear into a way for a poltican to exact almost god like power over his/her citizens.

This isn't to say that religions are bad, because the overall message for 99% of all religions is that of, understanding, caring, compasion and peace.. it's just that it's a very easy bit of programing for a religious hacker to change into persecute & execute.

In fact religon isn't even required to manipulate a group, just authority. Shortly after M.L King was assinated a small but famous test was conducted on a 3rd grade class of children. In the test the teacher told the class that people with blue eyes were better than people with brown eyes. That blue eye'd people were smarter, and were morally superior. That brown eye'd people weren't as smart, or good. The teacher re-inforced this by asking "what color eye's were G.Washington's?" The class devoide of any pictures of that person simply answered "blue". Then the teacher informed the class that blue eyes, and brown eyes were no longer permited to play with each other, and blue colored arm bands were issued to the blue eye'd students for easy identifcation on the play ground. When recess came....

Several fights broke out all between brown and blue eye'd children, many of the brown eye'd children were crying ect ect ect.

When the students returned from recess, they were "debreifed" and asked to explain what happend and how they felt. They explained that many of the fights occured because the blue eye'd children were taughting them.. calling them "brownies" or brown eyes.

Blue eye'd children at the time couldn't articulate why they had done the things they had, but later (about 20 years) they explained that by picking on the inferior brown eyes that they felt superior, that any pent up anger could be released by taking it out on the inferior.

It's just intresting to note that in the course of a single 20 min class prior to recess, a completely new, completely real type of racial predjudice could be created, with absolutely nothing to spark it other than the authority figure saying so. So by no means is religion neccessary to brainwash, it's just easy to, but it's just as easy to use the "i have facts and figures.. scientific proof" type of brainwashing. Which is often the politcal version of manipulation espically in cultures that aren't very religious..

Above all the only bit of wisdom that i can, and hope to spread is that we should always be questioning our thoughts and actions "good and bad" alike. Never assume that your position in an argument is correct, and rather than automatically dismissing what is different as wrong, that we should try to understand why things are the way they are. There's no point to a discussion if both sides don't listen.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 13:18 schreef The_Fur het volgende:

[..]
Juist ja, hoe moeilijk is het om gewoon te zeggen dat je het niet weet IPV daar weer een god aan vast te plakken met alle gevolgen vandien?

Hier ff een uitleg die overeenkomt met mijn problemen met religie:
[..]
Ik zie dat je mij advies over het gebruik van zoekmachines hebt opgevolgd. Nu nog zelf interpreteren, want aan ellenlange citaten heeft niemand behoefte.

Dus er zitten gevaren aan religie, anderen kunnen daar misbruik van maken. So what.

Hoe zit het met wetenschap: De theorie van Karl Marx, de atoomboom, chemische wapens, bacteriologische wapens, broeikaseffect, klimaatverandering, genetische manipulatie. massale manipulatie door de media en commercie obv psychologische en sociologische theorien. Evengoed afschaffen dus, veeeel te gevaarlijk!

Zonder religie en daaruit voortkomende normen en waarden zijn we helemaal overgeleverd aan gewetenloze manipulators die wetenschap en techniek zonder scrupules gebruiken. Personen die het leven zien als de survival of the fittest en denken: na mij de zondsvloed.

Je schaft God af en Jij krijgt de Mammon terug. De God van het geld. De God die 1.500.000 miljoen gezonde dieren laat vermoorden, omdat het beter is voor de export. Straks werken we allemaal rond de klok, zeven dagen in de week, want ook onze nieuwe God eist gehoorzaamheid.

Of je propageert anarchie (survival of the fittest in de zuiverste vorm) of je richt de samenleving in naar hogere idealen. Dan ben ik voor een geloof in het goede, de heiligheid van het leven en het belang van ieder mens, klein, groot of gehandicapt. Het communisme heeft aangetoond dat in andere heilsstaten het individu snel wordt het onderspit delft.

Ik vind het niet erg dat jij 20% van de bandbreedte hier opeist, maar zorg dan dat je steeds met nieuwe gezichtspunten komt. Anders is het: holle vaten klinken het hardst.

Verwijderd

waarom zou je gaan dobbelen als je geen kans hebt?
yahtzee is juist 'aangepast' aan de kans die je hebt..

En al was er een hogere macht...denk je echt dat die zich gaat bezighouden met het beïnvloeden van kansspelen?
Zou ie zich ook bezighouden met het uitsluiten van het Nederlands Elftal? Voetbal is voor een deel net zo goed een kansspel.

• Christiaan
De quote die je postte is duidelijk van iemand die wel verder durft te kijken, en zich niet blind staart op 1 aspect van religies. Hij ziet tenminste ook wat religie ook is. Wat is overigens het doel van deze quote? Wil je hiermee bevestigen dat je gelijk hebt? Want dan geloof ik niet dat je de quote goed gelezen hebt. De schrijvern laat duidelijk merken respect te hebben voor geloof en dat het in principe een goed doel dient. Wat hij wel zegt, en waar ik het helemaal mee eens ben, is dat geloof te misbruiken is. Maar daar ging de hele discussie niet over!
Above all the only bit of wisdom that i can, and hope to spread is that we should always be questioning our thoughts and actions "good and bad" alike. Never assume that your position in an argument is correct, and rather than automatically dismissing what is different as wrong, that we should try to understand why things are the way they are. There's no point to a discussion if both sides don't listen.
Lees dit stuk van je eigen quote maar eens goed en neem het ter harte. Wij luisteren. Jij reageert inhoudelijk niet op mijn posts of die anderen, het enige wat je tot nu toe hebt gedaan is herhalen wat je al gezegd hebt of gewoon een quote van ander posten.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 15:02 schreef lasker het volgende:
Zonder religie en daaruit voortkomende normen en waarden zijn we helemaal overgeleverd aan gewetenloze manipulators die wetenschap en techniek zonder scrupules gebruiken. Personen die het leven zien als de survival of the fittest en denken: na mij de zondsvloed.
Het hebben van normen en waarden heeft slechts indirect te maken met het hebben van een godsdienst. Godsdiensten leggen bepaalde normen en waarden op, maar godsdiensten zijn niet de enige brengers van normen en waarden. De in het westen sterk vertegenwoordigde normen en waarden van het humanisme bv, die hebben zeker geen religieuze basis.
Of je propageert anarchie (survival of the fittest in de zuiverste vorm) of je richt de samenleving in naar hogere idealen. Dan ben ik voor een geloof in het goede, de heiligheid van het leven en het belang van ieder mens, klein, groot of gehandicapt. Het communisme heeft aangetoond dat in andere heilsstaten het individu snel wordt het onderspit delft.
Wat een onzin. Heb je je wel eens afgevraagd wat het individu te lijden had in het middeleeuwse Europa, toen er nog volgens "Gods Wetten" geregeerd werd? "Ora et Labora" was het toen (Bid en Werk, en houd voor de rest je kop).

• Christiaan
Maar The_Fur; dit stuk van je quote is erg goed:
It's just intresting to note that in the course of a single 20 min class prior to recess, a completely new, completely real type of racial predjudice could be created, with absolutely nothing to spark it other than the authority figure saying so. So by no means is religion neccessary to brainwash, it's just easy to, but it's just as easy to use the "i have facts and figures.. scientific proof" type of brainwashing. Which is often the politcal version of manipulation espically in cultures that aren't very religious..
Ook de wetenschap leidt onder hetzelfde 'probleem'!. Hij zegt hier, en het is waar, dat ook de wetenschap makkelijk labeltjes plakt en mensen achter zich kan scharen onder het mom van (al dan niet juist) bewijs.

• Christiaan
Op maandag 15 april 2002 15:33 schreef mietje het volgende:
Het hebben van normen en waarden heeft slechts indirect te maken met het hebben van een godsdienst. Godsdiensten leggen bepaalde normen en waarden op, maar godsdiensten zijn niet de enige brengers van normen en waarden. De in het westen sterk vertegenwoordigde normen en waarden van het humanisme bv, die hebben zeker geen religieuze basis.
Maar de meeste normen en waarden die we tegenwoordig in onze opvoeding meekrijgen zijn ergens afkomstig van de normen en waarden van, in ons geval meestal, het christendom. Geef me 1 voorbeeld van een norm/waarde waarvoor dat niet geldt. Overigens denk ik dat het humanisme ook tot religie verworden is. Je gelooft in jezelf (of de mens). Maar het is waar dat religies niet de enige brengers zijn. Ik denk dat het wel de grootsten zijn. Het probleem is dat gevolgen daarvan tegenwoordig ingeworteld zijn in onze opvoedingen. De nieuwere normen en waarden van andere partijen zijn duidelijker te onderscheiden.
Wat een onzin. Heb je je wel eens afgevraagd wat het individu te lijden had in het middeleeuwse Europa, toen er nog volgens "Gods Wetten" geregeerd werd? "Ora et Labora" was het toen (Bid en Werk, en houd voor de rest je kop).
De wetten die toen werden gehanteerd waren grotendeels geschreven door de mensen. De catochismes waren toen sterk ingeburgerd in het normen en waarden stelsel. Die waren geschreven door mensen. Vergeet ook niet dat er geen tijd is waarin er meer misbruik is gemaakt van voornamelijk het christendom om de landheren (en het vaticaan) rijker te maken dan ze al waren. Waarom denk je dat in die tijd het protestantse geloof onstond in Nederland? Veel mensen waren dat najagen van rijkdom door de kerken spuug zat. Ook was het op dat moment het perfect middel om de mensen dom te houden. En hierbij kun je teruggrijpen op de quote van The_Fur. Hier werd idd handig gebruikt gemaakt van het geloof om mensen stom te maken/houden.

Verwijderd

Zonder religie en daaruit voortkomende normen en waarden zijn we helemaal overgeleverd aan gewetenloze manipulators die wetenschap en techniek zonder scrupules gebruiken.
Dit vind ik echt een grote fout. Ik vind het nog steeds onzin dat mensen niet in staat zouden zijn goede normen en waarden te bepalen en daarnaar te leven zonder religie. Sterker nog, ik vind het in zekere mate een vorm van zelfontkenning, door te zeggen dat de mens iets anders nodig heeft dan zijn eigen verstand om tot een goede manier leven te komen.
Je schaft God af en Jij krijgt de Mammon terug. De God van het geld. De God die 1.500.000 miljoen gezonde dieren laat vermoorden, omdat het beter is voor de export. Straks werken we allemaal rond de klok, zeven dagen in de week, want ook onze nieuwe God eist gehoorzaamheid.
Liever nog schaf ik iedere god af, en laat de mens aangewezen zijn op zichzelf. Als iedereen dat doet, en eens naar zijn eigen hart en verstand luistert, komt alles prima in orde. Geen geloof, geen god, geen bijbel, niets van dat alles is daarvoor nodig. Dat bij sommigen desondanks het geloof in een god de manier is om dit te bereiken, prima! Wellicht dat dit inzicht door het in de vorm van een geloof te gieten voor meer mensen makkelijker toegankelijk wordt. Maar de essentie blijft toch iets wat ieder mens beslist kan bereiken zonder enig geloof.
Ik vind het niet erg dat jij 20% van de bandbreedte hier opeist, maar zorg dan dat je steeds met nieuwe gezichtspunten komt. Anders is het: holle vaten klinken het hardst.
Hulde en lof! :) Vind ik ook. The_Fur, je bedoelingen en standpunten zijn inmiddels duidelijk. Het zou de discussie ten goede komen als je eens inhoudelijk probeert in te gaan op wat anderen al meerdere malen herhaald hebben, ipv telkens dezelfde argumenten er tegenaan te blijven rammen.

Anders worden er straks nog mensen moe, en dan gaan ze op dezelfde manier tegenargumenten geven, bijvoorbeeld: "Maar Fur, geef jij dan eens een bewijs voor de wetenschappelijke verklaringen! Want dat bewijs is er evenmin!"

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 15:44 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Maar de meeste normen en waarden die we tegenwoordig in onze opvoeding meekrijgen zijn ergens afkomstig van de normen en waarden van, in ons geval meestal, het christendom. Geef me 1 voorbeeld van een norm/waarde waarvoor dat niet geldt. Overigens denk ik dat het humanisme ook tot religie verworden is. Je gelooft in jezelf (of de mens). Maar het is waar dat religies niet de enige brengers zijn. Ik denk dat het wel de grootsten zijn. Het probleem is dat gevolgen daarvan tegenwoordig ingeworteld zijn in onze opvoedingen. De nieuwere normen en waarden van andere partijen zijn duidelijker te onderscheiden.
[..]

De wetten die toen werden gehanteerd waren grotendeels geschreven door de mensen. De catochismes waren toen sterk ingeburgerd in het normen en waarden stelsel. Die waren geschreven door mensen. Vergeet ook niet dat er geen tijd is waarin er meer misbruik is gemaakt van voornamelijk het christendom om de landheren (en het vaticaan) rijker te maken dan ze al waren. Waarom denk je dat in die tijd het protestantse geloof onstond in Nederland? Veel mensen waren dat najagen van rijkdom door de kerken spuug zat. Ook was het op dat moment het perfect middel om de mensen dom te houden. En hierbij kun je teruggrijpen op de quote van The_Fur. Hier werd idd handig gebruikt gemaakt van het geloof om mensen stom te maken/houden.
Ik kijk wel uit om me hier echt in te mengen, maar wil wel kwijt dat mietje op dit punt gelijk heeft. en Christiaan niet :P

Vooral t.a.v. die tweede quote wentel je je er wel erg glad onderuit, meneer Verwijs. Die zogenaamde middeleeuwse Kerk (nu is het ineens weer allemaal mensenwerk...) is minstens zo erg als die zogenaamde goddeloze verwording die je zou moeten verwachten als die zogenaamde bijbelse grondwaarden er niet waren.

Pak het eens antropologisch aan. Kijk eens naar bijbelloze volkeren. Dacht je dat daar geen normen tegen diefstal, overspel en geweld bestonden? En daar is geen greintje Christendom aan te pas gekomen.

edit:
ben ik toch aan 't meedoen

• Christiaan
Vooral t.a.v. die tweede quote wentel je je er wel erg glad onderuit, meneer Verwijs. Die zogenaamde middeleeuwse Kerk (nu is het ineens weer allemaal mensenwerk...) is minstens zo erg als die zogenaamde goddeloze verwording die je zou moeten verwachten als die zogenaamde bijbelse grondwaarden er niet waren.
Natuurlijk is er in de middeleeuwen in naam van God heel veel kwaad gedaan. Mensen zijn onderdrukt, dom gehouden en stom gemaakt. Dat het geloof daarvoor misbruikt is is niet te verdedigen, maar dat maakt een religie zelf niet slecht. Ik ga dat niet goedpraten, want dat kan niet. Gelukkig zijn er heel veel jaren verstreken. In de tussentijd is er echt heel erg veel veranderd.
Pak het eens antropologisch aan. Kijk eens naar bijbelloze volkeren. Dacht je dat daar geen normen tegen diefstal, overspel en geweld bestonden? En daar is geen greintje Christendom aan te pas gekomen.
Vertel maar op welke bijbelloze volkeren je hier doelt. Ik heb meerdere malen duidelijk gemaakt de religies die ik ken (en daarbij doel ik primair op christendom, islam en jodendom) allen goede normen en waarden prediken. De islam en het jodendom hebben allen een eigen variant van de bijbel (of als christen heb ik een variant van de Koran, het is maar hoe je het wilt noemen).

Kijk, waar je je normen en waarden vandaan haalt doet er wat mij betreft niet zo heel veel toe. Als ze maatschappelijk acceptabel zijn dan is er geen enkel probleem. Religies hebben deze rol van oudsher gespeeld. Tegenwoordig is dat veel minder het geval. Om maar wat te noemen, ook van TV krijg je normen en waarden mee (niet allemaal even goed overigens). Ik zie alleen geen probleem in het feit dat mijn geloof een aantal goede normen en waarden hanteert en die predikt (respect, tolerantie, het liefhebben van de ander, etc). Maar het christendom is geenszins de enige bron. Daarover kunnen we het volledig eens zijn. Dat ik het over het christendom heb is niet vreemd - ik behoor er zelf tenslotte ook toe. Maar het is echt niet de enige of de beste stroming hoor.

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-12 21:41

Dr C

met C en CK

Op dinsdag 02 april 2002 23:24 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

...
Doet me denken aan een discussie van sceptici vs. paranormale "gelovers". Ze vertelden over mensen die een vliegtuigongeluk overleeft hadden en beweerden dat ze van te voren al een sterk gevoel hadden dat er iets zou gaan gebeuren. Ze waren dus hierbij overtuigd dat ze wel paranormaal moesten zijn! Wat ze echter vergaten is dat ze elke keer dat ze in het vliegtuig stapten, angst hadden dat het vliegtuig zou verongelukken.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Verwijderd

Lasker, steek die zoekmachine ff waar de zon niet schijnt AUB, als je mij voor klein kind uitmaakt zonder ook maar iets inhoudelijks toe te voegen kan je ff lekker voor de trein springen ofzo.

Dat citaat komt uit een andere discussie die ik had over religie. En verschilt inhoudelijk niets van mijn standpunt zoals ik dat uitdraag, ik heb alleen minder geduld met minder inzichtelijke mensen en zal je dus eerder voor mongool uitmaken.

Christiaan, heb jij wel opgelet door al mijn posts? Ik ben even tegen het zo maar aanemen van "bewijs" omdat een "wetenschapper" het zegt. Als je op had gelet had je gemerkt dat ik ook de theorie van een big bang weiger aan te nemen omdat het uiteindelijk even min te bewijzen is als het geloof in een god.
IIRC heb ik ook al letterlijk gezegd dat het geloof op zich wel gezellig allemaal leuke regels meebrengt maar uiteindelijk gaat het mij niet eens om sommige van de schadelijke regels die worden uitgedragen door bijvoorbeeld het Christendom maar vooral door het slechte precedent die het zet door het vereisen van blind geloof.

BTW het aanemen dat niet geloven in god=geloven in geld is op zijn zachts gezegd achterlijk. Ik geloof niet in god en geld kan me ook weinig schelen, het kon me weinig schelen toen ik er bijna niets van had en nu ik er zat van heb kan het me nog steeds niets schelen.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 12:20 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Jij valt constant over het begrip kennis. Kennis, The_Fur, komt uit bronnen. Of die bronnen nu bestaan uit een bijbel of uit je BINAS doet er niet toe. Beide bronnen zijn gebaseerd op een grote verzameling van aannames. Zowel de bijbel als de wetenschap zijn gebaseerd op aannames. Maar dat betekent niet dat beiden bronnen van kennis kunnen zijn.
BINAS, en wetenschap in het algemeen zijn voor het overgrote deel niet gebaseerd op aannames, maar op metingen/observaties.

Wetenschap bestaat uit meer dan boeken, het is vooral een methode voor het verkrijgen van inzicht in 'hoe de wereld werkt' - waarbij de praktijk de enige echte test is om te bepalen in hoeverre het verkregen inzicht 'waar' is. Wetenschap is een conitunue proces van het verbeteren van dat inzicht.

Geloof is gebaseerd op de aanname dat wat in de bijbel staat waar is.
Jij hebt geen concretere bewijzen dan ik.
metingen, dan wel wetenschappelijke observaties, zijn m.i toch tamelijk concreet.
Nee. Geloof heeft geen bewijs nodig.
Waarom heb je het dan zo vaak over de bijbel als bewijs?

Je schijnt wel te vinden dat geloof en wetenschap over twee heel verschillende dingen gaan.
Als religie niet een verklaring geeft voor het onverklaarde en geen bewijs nodig heeft, dan is het al dan niet even waar of onwaar zijn van wetenschap en religie toch een non-issue.

Verwijderd

Ik sluit mij aan bij Lordy79 en ChristiaanVerwijs door mij uit deze discussie terug te trekken aangezien er wijnig zinnigs meer wordt gezegd

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 15:36 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Maar The_Fur; dit stuk van je quote is erg goed:

[..]
"...So by no means is religion neccessary to brainwash, it's just easy to, but it's just as easy to use the "i have facts and figures.. scientific proof" type of brainwashing. Which is often the politcal version of manipulation espically in cultures that aren't very religious.. "

Ook de wetenschap leidt onder hetzelfde 'probleem'!. Hij zegt hier, en het is waar, dat ook de wetenschap makkelijk labeltjes plakt en mensen achter zich kan scharen onder het mom van (al dan niet juist) bewijs.
nee dat zegt hij niet: het gaat erom of je al dan niet afgaat uitsluitend op wat _gezegt_ wordt door iemand met enige authoriteit in de ogen van het 'slachtoffer'.

oftwel, onder het mom van wetenschap _kan_ je het vertrouwen van mensen winnen, en vervolgens misbruik maken van dat vertrouwen. zo ook bij religie.

punt is dat religie niets meer te bieden heeft dan 'Het Woord'.
wetenschap heeft wel meer te bieden, namelijk de praktijk. je hoeft het helemaal niet te geloven, je kan het zelf zien.

• Christiaan
Op maandag 15 april 2002 19:44 schreef BadRespawn het volgende:

[..]

nee dat zegt hij niet: het gaat erom of je al dan niet afgaat uitsluitend op wat _gezegt_ wordt door iemand met enige authoriteit in de ogen van het 'slachtoffer'.

oftwel, onder het mom van wetenschap _kan_ je het vertrouwen van mensen winnen, en vervolgens misbruik maken van dat vertrouwen. zo ook bij religie.

punt is dat religie niets meer te bieden heeft dan 'Het Woord'.
wetenschap heeft wel meer te bieden, namelijk de praktijk. je hoeft het helemaal niet te geloven, je kan het zelf zien.
Lees de goede posts van Lasker in deze thread maar. Je denkt dat wetenschap gebaseerd is op feiten. Dat is niet zo. In ieder geval niet op zuivere 100% zekere feiten. De wetenschap hangt aan mekaar van aannames. Niemand weet of atomen daadwerkelijk bestaan. Ze zijn nog nooit gezien. MAAR, we hebben hele sterke indicaties dat ze daadwerkelijk bestaan. Maar dan nog is niet duidelijk wat het precies zijn, zijn het golven of bolletjes, etc. Er zijn veel theorieen, zoals de supersnaar theorie en de quantum chromodynamic theorie. Er zijn verschillende visies die allemaal consequenties hebben voor ons wereldbeeld. Er is geen unificatietheorie die de natuurwetten op macro- en microniveau weet te binden. De huidige natuurwetten op de twee niveaus vallen niet te rijmen met elkaar. 1 van de twee is dus nog niet juist.

Wat wij zien is niet de werkelijkheid. We kunnen alleen waarnemen wat onze zintuigen voor ons mogelijk maken. Er zijn mensen die beweren aura's te kunnen zien. Wie zijn wij om te zeggen dat dat onzin is. Zien zij de ziel? energiebanen? Of is het inderdaad onzin? Onze oren kunnen een groot scala aan tonen niet horen. Onze neus is beperkt en onze smaak ook. We hebben geen weet van alles wat we niet kunnen waarnemen. Misschien is God gewoon zichtbaar voor ons mensen (als energie), maar missen we de gevoeligheid om hem concreet waar te nemen (en misschien is dat 'waarnemen' via een zintuig dat anders werkt dan de zintuigen die we kennen). Wetenschap is gebaseerd op conclusies die zijn afgeleid van onze beperkte waarneming van de wereld. Het zijn in meer of mindere mate aannames. Waarom denk je dat Einstein met zijn unificatietheorie zo bang was om de hele natuurwetenschap onderuit te schoppen? Omdat het allemaal klopte en keihard bewezen was? Welnee...het was juist omdat hij heel goed besefte dat het allemaal aannames waren. Maar zoals ik zei; Lasker heeft hier al heel veel erg goede posts over gelezen. Het boek 'wie zit er op Einsteins Stoel' van Ed Regis is een heel goed boek over dit onderwerp overigens.

Dat wat in BINAS staat zijn acceptabele feiten. Zoiets zul je van God niet kunnen krijgen, want hem bewijzen is nog veel en veel moeilijker. Geloof heeft geen bewijs *nodig*, maar er is bewijs in de vorm van de bijbel, de complexiteit van het leven en het heelal, dat wat veel mensen beschrijven als wonderen.

Zijn er andere verklaringen voor het ontstaan van leven en het heelal? Natuurlijk. Allemaal bevatten ze een kern van waarheid. Ik geloof dat er een God bij kwam kijken om het gehele proces in gang te zetten (om maar weer on-topic te komen).

• Christiaan
Maar goed. Vertel maar; Waarom heb ik bewijs nodig voor het bestaan van God?

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 20:23 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

[..]
de complexiteit van het leven en het heelal
de complexiteit van het leven en het heelal, dat is inderdaad te mooi voor woorden, maar om dat nou 'bewijs' te noemen voor het bestaan van god...

voor mij is het een bewijs voor hoe koel de natuur inelkaar steekt en sterkt mijn ideeen over hoe systemen functioneren

• Christiaan
Op maandag 15 april 2002 20:48 schreef MrShaggy het volgende:
voor mij is het een bewijs voor hoe koel de natuur inelkaar steekt en sterkt mijn ideeen over hoe systemen functioneren
Hehe :) Die vind ik wel leuk. Een lekkere frisse wind in deze vastgelopen discussie

Verwijderd

Maar goed. Vertel maar; Waarom heb ik bewijs nodig voor het bestaan van God?
Ik vraag me af of je mijn post wel gelezen hebt. Mensen zoals jij ("Ik hebt heulemaal geun bewijs nodig") zijn o.a. de reden voor de kruistochten, de 2e wereld oorlog, de wtc aanslagen en het amerikaanse imperialisme.
Omdat mensen kiezen om zomaar wat aan te nemen worden ze gemakkelijk gemanipuleerd om wat dan ook te doen voor degene die slim genoeg zijn om de kern van hun goedgelovigheid te vinden. Het is belangrijk dat ALLE mensen NIETS zomaar aanemen of dat nou gaat over het bestaan van de grote roze olifant of de zogenaamde supereuriteit van hun land/godsdienst/andere onzin, dat is de enige manier waarop de mensheid ooit vooruit zal komen.

Verwijderd

Het gaat hier over de schepping van het heelal en de aarde niet over geloven op zichzelf toch :?

Voor dingen zoals het ontstaan van de aarde probeert men altijd een begrijpbare verklaring te vinden, en door de schepping van de aarde door een God te geloven is het al een stuk makkelijker.

• Christiaan
Op maandag 15 april 2002 22:12 schreef The_Fur het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je mijn post wel gelezen hebt. Mensen zoals jij ("Ik hebt heulemaal geun bewijs nodig") zijn o.a. de reden voor de kruistochten, de 2e wereld oorlog, de wtc aanslagen en het amerikaanse imperialisme.
Omdat mensen kiezen om zomaar wat aan te nemen worden ze gemakkelijk gemanipuleerd om wat dan ook te doen voor degene die slim genoeg zijn om de kern van hun goedgelovigheid te vinden. Het is belangrijk dat ALLE mensen NIETS zomaar aanemen of dat nou gaat over het bestaan van de grote roze olifant of de zogenaamde supereuriteit van hun land/godsdienst/andere onzin, dat is de enige manier waarop de mensheid ooit vooruit zal komen.
Anders dan dit een brede glimlach op mijn lippen tovert doe ik verder maar niks met deze post. En ga daar maar niet in zien dat je gelijkt hebt - of ... doe dat ook maar wel, want dan zijn we tenminste van af.

Verwijderd

*zucht* gelovigen zijn niet te redden

• Christiaan
Na overleg met Morgoth, Lordy97 en Black_Diamond heb ik besloten je gedrag aan te kaarten in SM. [topic=469258/1]. Het is jammer dat je het zover hebt laten komen, want je hebt van meerdere users en zelfs van een mod een waarschuwing gehad.

Ik kan dit achter je rug om doen, maar ik wil je eens kans geven jezelf te verdedigen.

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50
Deze draad is niet dood - een late reply op iets dat nog op de vorige pagina stond (het zal wel eerder aan bod zijn gekomen, maar goed... misschien valt er wel wat op te zeggen)
Maar de meeste normen en waarden die we tegenwoordig in onze opvoeding meekrijgen zijn ergens afkomstig van de normen en waarden van, in ons geval meestal, het christendom.
Nou, dat betwijfel ik.
Dat veel waarden en normen overeenkomen met christelijke waarden en normen, is moeilijk te ontkennen (liefde, respect, niet stelen, e.d.). Het voert echter te ver te veronderstellen dat veel van de huidige waarden en normen van het christendom zijn afgeleid. Alsof waarden en normen vóór die tijd totaal anders waren.
In die zin is het beter te spreken over z.g. universele waarden en normen, min of meer gebaseerd op de alombekende, niet expliciet christelijke, stelling 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'.

Het grote verschil tussen de universele waarden en normen en de christelijke, is te vinden in de achterliggende 'grondwaarde' in de vorm van een Persoon, die mensen op moreel gebied persoonlijk 'onderdrukt'. Hieraan ligt de doelstelling ten grondslag de betreffende mensen 'op te voeden' tot volmaaktheid (denk aan de paradijselijke situatie aan het begin van Genesis, waarin de schepping voldoet aan het 'programma van eisen', waarmee God, de Schepper, e.e.a. geschapen heeft).

Het verschil tussen andere religies, zoals Jodendom en Islam, is gelegen in het gegeven dat mensen zichzelf bewust mogen zijn dat schuld door 'zonden' tegen God reeds vergeven ZIJN.
Vanuit die gedachte, of beter gezegd: dat geloof, schept dit ruimte voor nieuwe perspectieven in het leven zonder te vervallen in allerlei keurslijven (je hoeft niet dit of dat te doen om de hemel te verdienen - de schuld IS al betaalt, dus GELOOF het en LEEF en je zult de hemel KRIJGEN).
Vanzelfsprekend betekent dit niet dat doorgaan met 'zondigen' aanvaardbaar is. Immers, zondigen is niet meer dan het missen van hét doel van God voor de mensheid. Namelijk: in vrijwillige overgave te leven naar de oorspronkelijke bedoeling van de Schepper.

Dit alles schept impliciet de verplichting te leven in het besef van Iemand die naar je omziet. Maar niet op de manier van: als ik maar elke zondag 2 x naar de kerk ga, kom ik er wel. Nee. juist andersom: OMDAT God me de kans geeft iets van m'n leven te maken, MAG ik onder Zijn leiding het beste leven lijden dat er bestaat.

Christenen dienen bij de invulling van hun leven hier terdege rekening mee te houden. Vergis je daarom als niet-christen niet door 'het geheim' van het christendom te verwarren met de uitwerking van een christelijk leven, dat vaak zo anders doet vóórkomen.
Het is belangrijk dat ALLE mensen NIETS zomaar aanemen of dat nou gaat over het bestaan van de grote roze olifant of de zogenaamde supereuriteit van hun land/godsdienst/andere onzin, dat is de enige manier waarop de mensheid ooit vooruit zal komen.
Laat dat nou nét de reden zijn geweest om eens écht te luisteren naar die God, die me anderhalf jaar geleden op de grond sloeg. En mag ik je vertellen dat dat hoogst pijnlijke moment niet te vergeefs is geweest?
Voor die tijd ging er bij mij ook niks in zonder bewijs. Van alles moest ik zeker zijn. Achteraf bekeken een erg bekrompen gedachte. Het leven op zich bestaat voor het overgrote deel uit het doen van aannames. Nu weet ik dat dit de enige en juiste methode is om écht vooruit te komen. Mensen zijn wat dat betreft zó enorm op zichzelf gericht. Want juist dát belemmert vooruitgang.
Niet voor mij bedoeld, maar toch: het feit dát een bepaalde invloed van buitenaf (gekgenoeg absoluut géén zelf-suggestie) je leven veranderd, is voor mij al een bewijs voor het bestaan van een hoger Wezen. Temeer als het te rijmen valt met een nogal veel gelezen boek, waardoor de 'puzzelstukjes van het leven' langzaam maar zeker op z'n plaats vallen.

Maar wellicht dat jij dit niet als bewijs ziet. Het is in jouw ogen niet proefondervindelijk. Dat is buitengewoon jammer, want het is echt de moeite waard om je ermee in te laten en de zaken eens zélf te ondervinden.

• Morgoth
Op zaterdag 13 april 2002 00:52 schreef The_Fur het volgende:
Morgoth ik heb geen mail van jouw ontvangen, probeer the_fur@planetunreal.com
Check je email daar eens.

Verwijderd

Bestaan van god discussies lopen vaak uit in dit soort gezemel.
Komt mijn inziens hoofdzakelijk doordat de verschillende groepen verschillende wijzen hanteren bij het funderen van hun mening. De 1 ziet persoonlijke belevingen als zijnde een goede grond om hun visie m.b.t. het wel of niet existeren van een god te vestigen andere, die vaak ook deze ervaringen missen, zien dit weer niet als een voldoende sterke basis voor een dergelijk standpunt.
Het lijkt mij zeer zinnig dat bijde partijen eerst hun aannames waarmee ze naar 'waarheid' zoeken duidelijk formuleren. Hierdoor wordt de positie van de ander helder. Op eventuele verkeerde gevolgtrekkingen van deze aannames kan dan vervolgens gediscussieerd worden.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 17:50 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Vertel maar op welke bijbelloze volkeren je hier doelt. Ik heb meerdere malen duidelijk gemaakt de religies die ik ken (en daarbij doel ik primair op christendom, islam en jodendom) allen goede normen en waarden prediken. De islam en het jodendom hebben allen een eigen variant van de bijbel (of als christen heb ik een variant van de Koran, het is maar hoe je het wilt noemen).
....

:{

Is het echt waar? Heeft ChristiaanVerwijs nog nooit van bijbelloze volkeren gehoord?

Begrijp je m'n punt nou niet of heb je gewoon nooit gehoord van Boeddhisme, Hindoeisme (om maar even een paar miljard mensen mee te nemen),of talloze natuurreligies die niet op dagelijkse basis verkrachten, moorden, stelen en roven?

Ben jij soms een wustenveld-kloon??

Geez.

:{

Ik ben hier trouwens maar weer weg want ik word een beetje misselijk.

Verwijderd

Ok hier het mailtje dat ik terug had gestuurd naar aanleiding van jou basisloze aantuigingen.

ik had een gigantische lap tekst getikt en al die figuur zijn belachelijke aantuigingen geadresseerd, krijg ik de melding dat ik niet mag posten in dat topic?

naja, gaan we nog een keer, ik zal deze email ook ff posten in het andere topic.

quote:
Geloven in god is pure luiheid.
gebaseerd op pure rede, geloof is het opvullen van een gebrek aan kennis, christiaan geeft dit zelf ook toe. Hij zegt zelf "ik heb helemaal geen bewijs nodig om te geloven", ook de geschiedenis leert dat geloof (IE God) altijd heeft gefunctioneerd als opvulling van een gebrek aan kennis, van de plaag in de middeleeuwen tot de zonnegoden van de egyptenaren en de collectie huis tuin en keuken goden van de romeinen. Dit ontkennen is de geschiedenis ontkennen.

quote:
Goed in al jouw (goed)gelovige superioriteit, leg mij maar ff uit waar die god van jou precies voor zorgt, waarom is hij er en wat doet hij dan zal ik bewijzen dat ik gelijk heb.
Sinds wanneer is het illegaal om mensen uit te dagen om met argumenten te komen?

quote:
Interesant gezemel allemaal, net zo interesant als praten over de het al dan niet bestaan van de paashaas ofzo.
Waarom ik zo hamer op bewijs voor god? Om aan te tonen dat het christendom net als de meeste geloven een kruk zijn voor mensen die mentaal zwak zijn, gestoord kan je zelfs zeggen. Niet alleen dat, hun geestesziekte is ook een van de belangrijkste oorzaken voor de situatie waarin wij ons nu bevinden, als de mensheid in z'n geheel.
Zie quote 1, zie ook den gigantische lap tekst die ik gequote heb op pagina 12

quote:
kom op zeg, ff nadenken aub. Het feit dat je iets wel of niet gelopofd is geen hard bewijs, als dat zo zou zijn dan zou ik jou nu voor moord kunnen laten arresteren en veroordelen omdat ik "geloof" dat jij een moordenaar bent.
Ik hoop dat je zelf inziet hoe belachelijk dat is.
Het feit dat hij dit ontkent is alleen al belachelijk, Kan je iemand veroordelen op ALLEEN een getuigenverklaring? Nee, misschien in de middeleeuwen maar niet in onze tijd. Geloof/overtuigingen IS/ZIJN gewoon geen bewijs.

quote:
Wil je het nou gewoon niet begrijpen ofzo, ach stomme vraag ook, uiteraard niet. Daar gaat geloof toch om, het selectief negeren van logica; de grootste steunpilaar van geloof is een gebrek aan kennis. Je kan het ontkennen maar het is zo, zoals je zelf keer op keer bewijst is geloof gewoon het opvullen van een gebrek aan kennis met een basisloze aaname (en dat vervolgens zomaar als "kennis" markeren).
Zie 1, zie ook de lap tekst op pagina 12, zie ook verschijdene van Chris zijn posts, hij heeft immers zelf gezegd (en blijft dat ook herhalen) "ik heb helemaal geen bewijs nodig om te gelven" dat ondersteund deze observatie.

quote:
[tegen mij]
Christiaan ga nou niet het zielige slachtofer spelen, het is makkelijker om niet te geloven dan wel te geloven? Wat voor onzin is dat? Geloven vergt niets van je, niet geloven vergt dat je eerst ff fatsoenlijk nadenkt over dat wat je dus volgens welke geloofsstroming centraal staat in jouw woongebied zou moeten geloven.
Niet dan? Wat is makkelijker gewoon iets aanemen of ergens over nadenken en dan je eigen conclusie trekken? Of om het anders te zeggen, wat is makkelijker, spieken of zelf je proefwerk maken.

quote:
[tegen mij]
En je noemt jezelf niet goedgelovig
"Ik heb helemaal geen bewijs nodig om te geloven", klinkt behoorlijk goedgelovi (zie ook weer pagina 12 voor verdere uitleg).

quote:
[tegen nieuwe poster]
Ik vraag me af of jij uberhaupt iets in deze draad gelezen hebt, waarschijnlijk niet.
Lees de post van de gebruiker in kewstie maar.

quote:
hallo, bijbel=mensen+inkt+teveel vrije tijd, als ik een boek scrijf over roze olifantjes die ons naar het licht zouden leiden is dat toch ook niet een instant waarheid?
de bijbel is nergens bewijs voor, het is gewoon een boek net als elk ander boek, geschreven door mensen.
Ik hoop niet dat we ineens gaan ontkennen dat de bijbel is geschreven door mensen? Zelfs Christiaan zal dat niet doen.
Ten tweede, als ik een boek scrijf over roze olifantjes die ons naar het licht zouden leiden is dat toch ook niet een instant waarheid? of wel soms?

quote:
[tegen mij]
ROFL, het enige wat er niet te ontkennen is is dat je er normen en waarden uit kan halen, de rest is pure onzin.
Zo en zo lang niet alles wat erin staat is uitgekomen, ten tweede, zoals iemand eerder al zei je kan ook uit de Story toekomst voorspellingen halen als je ze maar achteraf inziet (wat zo en zo een vereiste is voor het "uitkomen" van een "voorspelling"). Dat betekent dus niet dat ik nu de Story als leidraad ga gebruiken, hetzelfde met de bijbel. Maare lees eerst ff de topic voordat ik mezelf ALWEER mag gaan herhalen.
Niet dan? Normen en waarden kan je technisch gezien uit de bijbel halen (ik zal mijn mening over die waarden even buiten de discussie houden in dit geval). De rest zal nog bewezen moeten worden, totdat iemand bewijst dat die "wonderen" die erin staan ook daadwerkelijk gebeurt zijn is het niet meer dan een leuk boek, het feit dat veel mensen geloven dat wat erin staat legt geen gewicht in de schaal zie de rechtszaak quote.

quote:
[tegen net binnengekomen user]
BTW lees ff de fucking draad voordat je een comment geeft want het iriteerd behoorlijk om steeds dezelfde onzinnige argumenten te moeten ontkrachten.
Tja ik iriteer me eraan als iemand na 7 paginas ofzo gewoon komt binnenvallen de hele draad overslaat en vervolgens gewooon weer van begin af aan begint. Heb ik al dat werk voor niets gedaan. Raar he dat ik dan kwaad wordt.

quote:
[nadat ik hem verteld heb dat zijn stijl van discussieren me niet aanstaat]
Dat is dan toch echt heel jammer voor je, als ik niet gelijk heb moet je dat maar bewijzen want totdat je of dat bewijst of je een meer op feiten gebaseerde positie aaneemt ipv het halsstarrig vast blijven houden aan een onhoudbare positie ben je toch echt ook "dom en achterlijk" bezig.
Niet dan? Als jij op school volblijt houden dat 1+1 3 is zal men dat ook van je zeggen. Ik kom met rede hij komt met niets.

quote:
[tegen mij]
Zie hierboven, BTW ik kan ook letterlijk ziek worden van stommiteeit ik krijg dan werkelijk braak neigingen en last van mijn maag. Dit is dus gewoon een waarheid.

quote:
[tegen xentric over xentrix]
Zie 2 naar boven

quote:
[tegen nieuwe poster]
Waarom moet er nou zo achter de feiten aangehold worden? LEES AUB DE HELE DRAAD VOOR JE ERIN GAAT POSTEN.
Al eerder ook, komt weer iemand die de hele draad overslaat om weer van voor af aan te beginnen, daar iriteer ik me ten zeerste aan.

quote:
[tegen lasker]
Je hebt IDD dus lekker zitten tutten bij het lezen van mijn posts.
Oh nee, wat een enorme rotopmerking! Dit is toch ongehoord <--- sarcasme
Dat kan je toch niet serieus nemen?

quote:
[tegen mij over zijn zelf-verzonnen theorie]
Nog zoeen, ik beredeneer mijn theorie gebaseerd op observaties in het gedrag van gelovigen en de geschiedenis van de mensheid. Sinds wanneer is dat fout, sterker nog sinds wanneer is dat een "rotopmerking"?

quote:
[tegen mij]
Zie pagina 12.

quote:
*zucht* gelovigen zijn niet te redden
tja, dat is mijn conclusie.

Als je kijkt naar AL mijn posts (MUV de uitbarstingen aan het adres van de twee figuren die zomaar in het midden kwamen binnenvallen) zijn ze allemaal gebaseerd op rede, en ik neem aan dat dat niet strafbaar is (anders kan je het hele forum net zo goed sluiten of in elk geval de naam veranderen in "roddels en geloof" want dat is wat er zonder rede overblijft).

• Morgoth
Het is niet de bedoeling hier nu te gaan discussieren over het gedrag van the_fur, dat handel ik wel via email af. Start aub ook geen LA draad want ik heb deze week tentamens dus daar geen tijd voor, in een LA draad gaat iedereen er zich mee bemoeien en dat is helemaal niet nodig.

Dus niet in gaan op de post van hierboven, ik regel het verder wel.

• Morgoth
Tsja, eigenlijk gaat dit topic toch nergens meer over. Als iemand denkt een fatsoenlijke nieuwe discussie op te starten mag hij dat doen. Maar deze kan net zo goed dicht.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.