"Iets onstaat uit niets" is binnen onze realiteit (dwz onze logica en natuurwetten) niet mogelijk. Conclusie: ons heelal, of op z'n minst de aanzet tot het onstaan ervan, moet gemaakt zijn door iets wat buiten onze realiteit valt. Dat noem ik ff "god".
Waarom kom je tot die conclusie? Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat het heelal uit niets is ontstaan, dat is iets wat we dus iet weten. Daarom is het zo en zo al onmogelijk om een "logische" conclusie te trekken over het al dan niet bestaan van een god uit het al dan niet uit het niets ontstaan van het heelal. Omdat het tweede niet vast staat kan je het eerste dus ook niet vast stellen.
Komt god=stopfverf weer om de hoek kijken. Je weet het niet dus, "gods werk" stikker erop. Lekker makkelijk toch?
De basis van ons meningsverschil bestaat uit de volgende tegenstelling: materiaal/immaterieel.
De niet-gelovigen in deze thread bezien de situatie vanuit materieel oogpunt. Bestaat God? Kun je hem of zijn werken vastpakken? Nee..? Dan bestaat hij dus ook niet en dan heeft geloven in hem geen zin.
Is wel leuk maar dat zijn dus allemaal ongebaseerde aannames. Is er uberhaupt een immateriele wereld? Voor mij niet in elk geval, alles is wetenschappelijk uit te leggen als je maar ver genoeg zoekt.
Bijvoorbeeld, je zou liefde toerekenen aan de "immateriele wereld" terwijl je liefde (gewoon een extentie van lust in de meeste gevallen) gewoon kan beinvloeden.
Je kan ook voorspellen waar mensen liefde voor voelen gebaseerd op hun karaktertrekken en weet ik wat allemaal. Die karaktertrekken bijvoorbeeld zijn ook weer afhankelijk van jouw genetische opmaak, cultuur en je jeugd ervaringen etc. niks "paranormaals" aan. Daarom kan je bijvoorbeeld dmv hormonen iemands gedrag beinvloeden.
De "immateriele wereld" zoals jij die waarschijnlijk ziet is het gevolg van een gebrek aan kennis/inzicht net als god het gevolg was van jou drang naar een diepere betekenis.
De gelovigen benaderen de situatie vanuit een immaterieel oogpunt.
Zoals ik steeds zeg, vanuit een gebrek aan kennis/inzicht dus.
Het gaat hen niet om de concrete bewijzen, maar om de meerwaarde die geloof hen levert. In hun omgeving hebben ze vrienden en kenissen die ook geloven en met elkaar ervaren ze dingen die geen materiele tegenhanger bevatten.
Voorbeeldje voor die "immateriele ervaringen" graag, kan ik dat weer lekker lek prikken. Ga ik weer, gbrek aan kennis/inzicht.
Geloof is immaterieel. Het is vertrouwen in iets dat je niet kunt pakken of kunt zien.
Komt het grote roze olifanten verhaal weer tevoorschijn. Kan je ook niet vastpakken of zien daar wordt hij echt niet echter op hoor.
Voor beide standpunten is wat te zeggen. Het is maar net hoe goed je van vertrouwen bent.
Juist ja, zoals ik ook al eerder opmerkte, hoe goedgelovig je bent. Zijn we het daar in elk geval over eens.
Geloven vereist vertrouwen in iets dat je niet kunt zien en dat mogelijk niet eens bestaat. Is dan verkeerd of blind vertrouwen? Dat kunnen we alleen bepalen als we de consequenties zien van geloof.
Dat is in elk geval de definitie van blind vertrouwen en ja, dat is verkeerd zoals ik zo zal aantonen. Want al die consequenties van geloof die jij noemt zijn helemaal niet consequenties van geloof, geloof is niet nodig om een vaste waarden set op te bouwen, dat is de taak van cultuur, die kan door geloof beinvloed worden (en is dat vaak ook) maar dat is niet een vereiste.
1. Mensen die geloven zijn het eens met (het merendeel van) de bijbel. Daar staan een heleboel regels en normen en waarden in die heel menselijk zijn. Niet allemaal, maar de meesten wel (de 10 geboden zeker). Als je die geboden volgt, dan zou je in principe een goed mens moeten kunnen zijn. Ik neem aan dat de discussie daar niet over hoeft te gaan, want ik geloof niet dat je het hier mee oneens kunt zijn. Alhoewel al die geboden lang niet door alle christenen even eerlijk worden nageleefd, denk ik dat je wel kunt zeggen dat dit niks slechts van geloven is.
Juist ja maar ff 2 puntjes:
1) Je hoeft niet te geloven om je aan bepaalde omgangs regels te houden, het enige wat er voor zorgt dat mensen zich aan bepaalde omgangsregels houden zijn andere mensen. Peer pressure weet je wel? Gelukkig is dat niet helemaal 100 procent effectief anders zou het maar een dooie boel zijn

2) Goed of Fout is meestal ook compleet subjectief want ik ben het dus ff NIET eens met alle 10 gebodemn zoals ik al eerder had laten weten, ze druisen direct in tegen wat het beste is voor de mensheid in zijn geheel door de natuurlijke selectie buiten werking te stellen, de mensheid holt dan ook genetisch achteruit.
Kijk ook eens bijvoorbeeld naar wat in Iran als goed en fout en passende straf etc wordt gezien, die mensen zijn er net zo van overtuigd als jij. De enige manier om goed of fout compleet objectief te zien is als iedereen vanuit de mens denkt en niet vanuit een boek, zijn cultuur of wat voor andere onzin dan ook.
Oorzaak van deze misvatting gebrek aan zicht, je kijkt niet verder dan je eigen cultuur.
2. Mensen die geloven kunnen over het algemeen goed praten met mensen die dat ook doen. Ook al zijn ze van verschillende kerken, vanwege de gezamelijke basis bestaat er een wij gevoel. Dat merk ik persoonlijk vooral onder de jongeren. Veel jongerengroepen van kerken zijn relatief groot en hecht. Het betreft een meestal gezonde mix van mannen en vrouwen waarbij de vrouwen vaak in de meerderheid zijn. Als je bijvoorbeeld verhuist naar een nieuwe gemeente en je meldt je daar aan bij de plaatselijke kerk, dan wordt je hartelijk welkom geheten, er komt een ouderling op bezoek om met je praten. Met andere woorden; je bent welkom. Geloof stelt je in staat veel mensen te ontmoeten en sociale contacten op te bouwen. Niks slechts, daar kun je het niet mee oneens zijn.
Dit slaat toch wel nergens op, ik geloof niet en ik kan prima praten met al mijn collegas, volgens jou zou ik minder op kunnen schieten met andere mensen omdat ik niet geloof?
Je zou geloven in dit geval kunnen vervangen met "die voetbal fan zijn" (en dan bedoel ik dus mensen die van de sport houden (ik overigens niet) niet die nep gasten die het voetballen als een leuke bijkomstigheid bij de wedstrijden zien). Slaat uiteindelijk ook nergens op he?
En dan de redenen waarom geloven slecht zou zijn:
1. Mensen die geloven kunnen te blind vertrouwen in hun geloof en het allemaal als zoete koek slikken en dat vervolgens gaan verkondigen terwijl ze het zelf niet eens begrijpen. Vervolgens zijn ze overal tegen en proberen voortang te belemmeren omdat dat volgens hen in strijd is met de bijbel. Dat is een gevaar.dat je vooral bij oudere gelovigen ziet. Jongeren zijn kritischer. Ze lezen kritisch de bijbel en discussieren met elkaar over het nut van de bijbel en de bedoeling van stukken tekst. Ook wordt er gepraat over de implicaties van het bestaan van een God of juist het tegenovergestelde: het niet bestaan van een God. Ik denk dus dat dit argument voor de jongere generatie zeker niet geldt. Voor de oudere generatie meer, maar ook lang niet volledig.
Sorry hoor maar je spreekt jezelf weer eens een keer tegen, jij loopt steeds te verkondigen dat je het maar gewoon moet geloven dat er een god is en het feit dat er dus waarschijnlijk geen is wil je niet aan, daarom hebben we deze hele discussie. Als jij een indicatie ben (en uit mijn andere aanvaringen met geloofsfreaks zou ik zeggen dat dat het geval is) zwam je toch wel redelijk uit je nek hier.
2. Er worden oorlogen gevoerd uit de naam van God. Het is maar net hoe je het bekijkt. God zelf heeft met de oorlog niks te maken, het gaat om de (mis?) interpretatie van een religieus document. Eigenlijk koppelt dit terug naar punt 1. Het liefhebben van de medemens is een speerpunt van alle geloven dus is dit argument bij voorbaat kansloos. De mensen die de oorlogen voeren zijn geen gelovigen. Punt. Zou het afschaffen van geloven dan helpen? Ampermensen verzinnen wel weer anders om over te ruzieeen, dat zit ons. Het is goedkoop dit op God af te schuiven, we zijn volwassen genoeg om onze eigen zooi op te ruimen.
Lol, ga jij maar even aan die fanatici verkondigen dat ze niet geloven in god/allah of wie dan ook. Of dat nou die amerikaanse religieuze neo-nazis zijn of de zelfmoord commandos van een of andere sjeik ze geloven allemaal even hard in wat ze voorgeschoteld krijgen en precies daarom is geloven zo gevaarlijk, de hele basis ervan is blind vertrouwen, vertrouwen zonder feitelijke motivatie dus.
3. Religie en wetenschap botsen. Jamaar waarom eigenlijk? Als gelovige probeer ik echt niet alles te verklaren door naar God te wijzen hoor. Bovendien kan ik eigenlijk geen reden verzinnen waarom wetenschap en religie moeten botsen. Religie is gewoon heel iets anders Ik denk eerder andersom; religie en wetenschap kunnen heel goed samen gaan. De wetenschap probeert te begrijpen hoe alles gemaakt is zoals het is, religie verteld het verhaal van de maker.
Daar zit het probleem al, het verklaart het verhaal van de maker? Het gaat er dus metteen al vanuit dat er een maker is terwijl dat nu juist de kern van de hele discussie is over religie is.
Wetenschappelijk onderzoek is goed voor de wereld en de vooruitgang. Als er geen wetenschap zou zijn, zouden we nog vastzitten in de middeleeuwen. Het probleem is wel dat wetenschappelijk onderzoek met betrekking TOT religie botst. Religie is immaterieel en daarom amper te onderzoeken.
Zie ergens hierboven
Het is net als met psychologie, maar dan nog veel en veel erger. Zijnoot: Psychologie kent haast ook religies in diens stromingen behavoriosme, psychoanalyse en cognitieve psychologie.
Veel onderdelen van psychologie en filosofie zijn eigenlijk vaak verkapte geloven met als belangrijkste verschil dat ze WEL onderhevig zijn aan verandering, en vaak ook een groot deel op feiten en observaties zijn gebaseerd. Anders dan in een geloof kan een psycologische "regel" gewoon aangepast worden als deze niet blijkt te kloppen.
Samengevat is het dus zo dat we eigenlijk discussieren over het feit of het wel zinvol is te geloven in iets dat je niet kunt zien, voelen, horen of ruiken.
Zie bovengelegen tekst
Je kunt het wel ervaren, maar daar moet je voor open staan. Waar je in gelooft doet er eigenlijk niet toe. In de posts van sommigen proef ik heel duidelijk: ik geloof niet in wat ik zien kan. Dan vraag ik je dit: geloof je in buitenaards leven? Als het antwoord daar ja op is, dan doe je precies hetzelfde.
Juist ja, ik "geloof" niet in buitenaards leven maar dat wil niet zeggen dat ik de mogelijkheid uitsluit omdat het aanemelijk is dat in zoveel verschillende sterrenstelsels er ergens wel een planeet is die ook geschikt is voor leven. Heeft niets met blind geloof te maken omdat het gebaseerd is op wat de wetenschap ons zegt, IE kans.
Buitenaards leven is wetenschappelijk niet aangetoond, maar je kunt er de donder op zeggen dat het er is met zoveel planeten (er staat nergens in de bijbel dat wij de enigen zijn! Ook hier botst religie niet met wetenschap!). Er is geen bewijs voor leven op andere planeten, maar het lijkt logisch gezien het overweldigende aantal planeten en sterrenstelsels. Maar het blijft geloven.je weet het niet. (overigens geloof ik ook in buitenaards leven).
zie hierboven, het is dus niet "geloven" omdat het ergens op gebaseerd is en in dit geval NIET een gebrek aan kennis het is gebaseerd op kans, of het er is of niet laat je in het midden. Als je zegt "ja er zijn buitenaardsen" zonder bewijs ben je weer aan het geloven.
Overigens is de discussie over de roze olifant deels wel onzin, want de roze olifant heeft niet hetzelfde verkondigt als God. Er is geen bijbel van de roze olifant en hij heeft geen normen en waarden waarmee ik mij kan identificeren.
Lol nou heb je jezelf in je voet geschoten. Je weet hopelijk wel dat de bijbel door mensen is geschreven? (of in elk geval tastbare wezens). Jij zegt dus eigenlijk dat god niet bestond voordat de bijbel klaar was? Oftewel mensen hebben god gecreerd, geef je me dus weer gelijk.
Als God een roze olifant zou zijn, zou ik net zo goed in hem geloven, maar daar gaat het mij dus niet om.
En je noemt jezelf niet goedgelovig

Ik wil een levenswijze die bij mij past God biedt die wel, de olifant niet.
Aangezien je de levenswijze die de heilige roze olifant bied niet kent hoe kan je die dan niet willen? Dat is net zoiets als zeggen dat een boterham met pindakaas vies is omdat je het nooit gegeten hebt. Klint toch wel behoorlijk dom.
Weer de tegenstelling tussen materieel/immaterieel. De stelling van de roze olifant is materiaal.
Nee volgens jouw redenering is hij toch duidelijk immaterieel want immers niemand heeft hem ooit gezien maar je kan wel "geloven" dat hij bestaat wa hem zijn bestaansrecht geeft, net als god.
Hij bestaat ook niet, dus waarom zou God dat wel doen? Wat ik zoek is immaterieel: ik zoek wat ze mij te bieden hebben dat ik in mijn leven kan gebruiken.
Zie ongeveer al mijn replies.
Beantwoordt dit maar eens:
Waarom zou je geloven in een God?
1. Om dingen te verklaren die je niet begrijpt
2. Om een thuis te hebben bij mensen die daar ook in geloven
3. Omdat de normen en waarden je aanspreken
4. Om in een grotere macht te geloven die wel controle heeft waar jij geen controle over hebt (en dus heb je indirect wel controle).
Waarom zou je niet geloven in een God?
1. Er is geen bewijs dat hij bestaat
2. Geloven in hem heeft geen zin, er verandert toch niks
3. Omdat de normen en waarden je niet aanspreken
waarom geloven
1. Zie boven, stopverf voor gaten in je kennis/zicht dus.
2. Zie boven
3. Zie boven
4. ok dat slaat dus helemaal nergens op, je spreekt je zelf wel vaker tegen maar dit is wel een nieuw record. In dezelfde zin nog.
1 juist
2 juist
3 onzin, normen en waarden staan los van het al dan niet geloven in een god.