De schepping en toeval

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 904 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 20:23 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

[..]
de complexiteit van het leven en het heelal
de complexiteit van het leven en het heelal, dat is inderdaad te mooi voor woorden, maar om dat nou 'bewijs' te noemen voor het bestaan van god...

voor mij is het een bewijs voor hoe koel de natuur inelkaar steekt en sterkt mijn ideeen over hoe systemen functioneren

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Op maandag 15 april 2002 20:48 schreef MrShaggy het volgende:
voor mij is het een bewijs voor hoe koel de natuur inelkaar steekt en sterkt mijn ideeen over hoe systemen functioneren
Hehe :) Die vind ik wel leuk. Een lekkere frisse wind in deze vastgelopen discussie

Verwijderd

Maar goed. Vertel maar; Waarom heb ik bewijs nodig voor het bestaan van God?
Ik vraag me af of je mijn post wel gelezen hebt. Mensen zoals jij ("Ik hebt heulemaal geun bewijs nodig") zijn o.a. de reden voor de kruistochten, de 2e wereld oorlog, de wtc aanslagen en het amerikaanse imperialisme.
Omdat mensen kiezen om zomaar wat aan te nemen worden ze gemakkelijk gemanipuleerd om wat dan ook te doen voor degene die slim genoeg zijn om de kern van hun goedgelovigheid te vinden. Het is belangrijk dat ALLE mensen NIETS zomaar aanemen of dat nou gaat over het bestaan van de grote roze olifant of de zogenaamde supereuriteit van hun land/godsdienst/andere onzin, dat is de enige manier waarop de mensheid ooit vooruit zal komen.

Verwijderd

Het gaat hier over de schepping van het heelal en de aarde niet over geloven op zichzelf toch :?

Voor dingen zoals het ontstaan van de aarde probeert men altijd een begrijpbare verklaring te vinden, en door de schepping van de aarde door een God te geloven is het al een stuk makkelijker.

• Christiaan
Op maandag 15 april 2002 22:12 schreef The_Fur het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je mijn post wel gelezen hebt. Mensen zoals jij ("Ik hebt heulemaal geun bewijs nodig") zijn o.a. de reden voor de kruistochten, de 2e wereld oorlog, de wtc aanslagen en het amerikaanse imperialisme.
Omdat mensen kiezen om zomaar wat aan te nemen worden ze gemakkelijk gemanipuleerd om wat dan ook te doen voor degene die slim genoeg zijn om de kern van hun goedgelovigheid te vinden. Het is belangrijk dat ALLE mensen NIETS zomaar aanemen of dat nou gaat over het bestaan van de grote roze olifant of de zogenaamde supereuriteit van hun land/godsdienst/andere onzin, dat is de enige manier waarop de mensheid ooit vooruit zal komen.
Anders dan dit een brede glimlach op mijn lippen tovert doe ik verder maar niks met deze post. En ga daar maar niet in zien dat je gelijkt hebt - of ... doe dat ook maar wel, want dan zijn we tenminste van af.

Verwijderd

*zucht* gelovigen zijn niet te redden

• Christiaan
Na overleg met Morgoth, Lordy97 en Black_Diamond heb ik besloten je gedrag aan te kaarten in SM. [topic=469258/1]. Het is jammer dat je het zover hebt laten komen, want je hebt van meerdere users en zelfs van een mod een waarschuwing gehad.

Ik kan dit achter je rug om doen, maar ik wil je eens kans geven jezelf te verdedigen.

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50
Deze draad is niet dood - een late reply op iets dat nog op de vorige pagina stond (het zal wel eerder aan bod zijn gekomen, maar goed... misschien valt er wel wat op te zeggen)
Maar de meeste normen en waarden die we tegenwoordig in onze opvoeding meekrijgen zijn ergens afkomstig van de normen en waarden van, in ons geval meestal, het christendom.
Nou, dat betwijfel ik.
Dat veel waarden en normen overeenkomen met christelijke waarden en normen, is moeilijk te ontkennen (liefde, respect, niet stelen, e.d.). Het voert echter te ver te veronderstellen dat veel van de huidige waarden en normen van het christendom zijn afgeleid. Alsof waarden en normen vóór die tijd totaal anders waren.
In die zin is het beter te spreken over z.g. universele waarden en normen, min of meer gebaseerd op de alombekende, niet expliciet christelijke, stelling 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'.

Het grote verschil tussen de universele waarden en normen en de christelijke, is te vinden in de achterliggende 'grondwaarde' in de vorm van een Persoon, die mensen op moreel gebied persoonlijk 'onderdrukt'. Hieraan ligt de doelstelling ten grondslag de betreffende mensen 'op te voeden' tot volmaaktheid (denk aan de paradijselijke situatie aan het begin van Genesis, waarin de schepping voldoet aan het 'programma van eisen', waarmee God, de Schepper, e.e.a. geschapen heeft).

Het verschil tussen andere religies, zoals Jodendom en Islam, is gelegen in het gegeven dat mensen zichzelf bewust mogen zijn dat schuld door 'zonden' tegen God reeds vergeven ZIJN.
Vanuit die gedachte, of beter gezegd: dat geloof, schept dit ruimte voor nieuwe perspectieven in het leven zonder te vervallen in allerlei keurslijven (je hoeft niet dit of dat te doen om de hemel te verdienen - de schuld IS al betaalt, dus GELOOF het en LEEF en je zult de hemel KRIJGEN).
Vanzelfsprekend betekent dit niet dat doorgaan met 'zondigen' aanvaardbaar is. Immers, zondigen is niet meer dan het missen van hét doel van God voor de mensheid. Namelijk: in vrijwillige overgave te leven naar de oorspronkelijke bedoeling van de Schepper.

Dit alles schept impliciet de verplichting te leven in het besef van Iemand die naar je omziet. Maar niet op de manier van: als ik maar elke zondag 2 x naar de kerk ga, kom ik er wel. Nee. juist andersom: OMDAT God me de kans geeft iets van m'n leven te maken, MAG ik onder Zijn leiding het beste leven lijden dat er bestaat.

Christenen dienen bij de invulling van hun leven hier terdege rekening mee te houden. Vergis je daarom als niet-christen niet door 'het geheim' van het christendom te verwarren met de uitwerking van een christelijk leven, dat vaak zo anders doet vóórkomen.
Het is belangrijk dat ALLE mensen NIETS zomaar aanemen of dat nou gaat over het bestaan van de grote roze olifant of de zogenaamde supereuriteit van hun land/godsdienst/andere onzin, dat is de enige manier waarop de mensheid ooit vooruit zal komen.
Laat dat nou nét de reden zijn geweest om eens écht te luisteren naar die God, die me anderhalf jaar geleden op de grond sloeg. En mag ik je vertellen dat dat hoogst pijnlijke moment niet te vergeefs is geweest?
Voor die tijd ging er bij mij ook niks in zonder bewijs. Van alles moest ik zeker zijn. Achteraf bekeken een erg bekrompen gedachte. Het leven op zich bestaat voor het overgrote deel uit het doen van aannames. Nu weet ik dat dit de enige en juiste methode is om écht vooruit te komen. Mensen zijn wat dat betreft zó enorm op zichzelf gericht. Want juist dát belemmert vooruitgang.
Niet voor mij bedoeld, maar toch: het feit dát een bepaalde invloed van buitenaf (gekgenoeg absoluut géén zelf-suggestie) je leven veranderd, is voor mij al een bewijs voor het bestaan van een hoger Wezen. Temeer als het te rijmen valt met een nogal veel gelezen boek, waardoor de 'puzzelstukjes van het leven' langzaam maar zeker op z'n plaats vallen.

Maar wellicht dat jij dit niet als bewijs ziet. Het is in jouw ogen niet proefondervindelijk. Dat is buitengewoon jammer, want het is echt de moeite waard om je ermee in te laten en de zaken eens zélf te ondervinden.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 00:21
Op zaterdag 13 april 2002 00:52 schreef The_Fur het volgende:
Morgoth ik heb geen mail van jouw ontvangen, probeer the_fur@planetunreal.com
Check je email daar eens.

Verwijderd

Bestaan van god discussies lopen vaak uit in dit soort gezemel.
Komt mijn inziens hoofdzakelijk doordat de verschillende groepen verschillende wijzen hanteren bij het funderen van hun mening. De 1 ziet persoonlijke belevingen als zijnde een goede grond om hun visie m.b.t. het wel of niet existeren van een god te vestigen andere, die vaak ook deze ervaringen missen, zien dit weer niet als een voldoende sterke basis voor een dergelijk standpunt.
Het lijkt mij zeer zinnig dat bijde partijen eerst hun aannames waarmee ze naar 'waarheid' zoeken duidelijk formuleren. Hierdoor wordt de positie van de ander helder. Op eventuele verkeerde gevolgtrekkingen van deze aannames kan dan vervolgens gediscussieerd worden.

Verwijderd

Op maandag 15 april 2002 17:50 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Vertel maar op welke bijbelloze volkeren je hier doelt. Ik heb meerdere malen duidelijk gemaakt de religies die ik ken (en daarbij doel ik primair op christendom, islam en jodendom) allen goede normen en waarden prediken. De islam en het jodendom hebben allen een eigen variant van de bijbel (of als christen heb ik een variant van de Koran, het is maar hoe je het wilt noemen).
....

:{

Is het echt waar? Heeft ChristiaanVerwijs nog nooit van bijbelloze volkeren gehoord?

Begrijp je m'n punt nou niet of heb je gewoon nooit gehoord van Boeddhisme, Hindoeisme (om maar even een paar miljard mensen mee te nemen),of talloze natuurreligies die niet op dagelijkse basis verkrachten, moorden, stelen en roven?

Ben jij soms een wustenveld-kloon??

Geez.

:{

Ik ben hier trouwens maar weer weg want ik word een beetje misselijk.

Verwijderd

Ok hier het mailtje dat ik terug had gestuurd naar aanleiding van jou basisloze aantuigingen.

ik had een gigantische lap tekst getikt en al die figuur zijn belachelijke aantuigingen geadresseerd, krijg ik de melding dat ik niet mag posten in dat topic?

naja, gaan we nog een keer, ik zal deze email ook ff posten in het andere topic.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Geloven in god is pure luiheid.
--------------------------------------------------------------------------------
gebaseerd op pure rede, geloof is het opvullen van een gebrek aan kennis, christiaan geeft dit zelf ook toe. Hij zegt zelf "ik heb helemaal geen bewijs nodig om te geloven", ook de geschiedenis leert dat geloof (IE God) altijd heeft gefunctioneerd als opvulling van een gebrek aan kennis, van de plaag in de middeleeuwen tot de zonnegoden van de egyptenaren en de collectie huis tuin en keuken goden van de romeinen. Dit ontkennen is de geschiedenis ontkennen.

quote:
Goed in al jouw (goed)gelovige superioriteit, leg mij maar ff uit waar die god van jou precies voor zorgt, waarom is hij er en wat doet hij dan zal ik bewijzen dat ik gelijk heb.
Sinds wanneer is het illegaal om mensen uit te dagen om met argumenten te komen?

quote:
Interesant gezemel allemaal, net zo interesant als praten over de het al dan niet bestaan van de paashaas ofzo.
Waarom ik zo hamer op bewijs voor god? Om aan te tonen dat het christendom net als de meeste geloven een kruk zijn voor mensen die mentaal zwak zijn, gestoord kan je zelfs zeggen. Niet alleen dat, hun geestesziekte is ook een van de belangrijkste oorzaken voor de situatie waarin wij ons nu bevinden, als de mensheid in z'n geheel.
Zie quote 1, zie ook den gigantische lap tekst die ik gequote heb op pagina 12

quote:
kom op zeg, ff nadenken aub. Het feit dat je iets wel of niet gelopofd is geen hard bewijs, als dat zo zou zijn dan zou ik jou nu voor moord kunnen laten arresteren en veroordelen omdat ik "geloof" dat jij een moordenaar bent.
Ik hoop dat je zelf inziet hoe belachelijk dat is.
Het feit dat hij dit ontkent is alleen al belachelijk, Kan je iemand veroordelen op ALLEEN een getuigenverklaring? Nee, misschien in de middeleeuwen maar niet in onze tijd. Geloof/overtuigingen IS/ZIJN gewoon geen bewijs.

quote:
Wil je het nou gewoon niet begrijpen ofzo, ach stomme vraag ook, uiteraard niet. Daar gaat geloof toch om, het selectief negeren van logica; de grootste steunpilaar van geloof is een gebrek aan kennis. Je kan het ontkennen maar het is zo, zoals je zelf keer op keer bewijst is geloof gewoon het opvullen van een gebrek aan kennis met een basisloze aaname (en dat vervolgens zomaar als "kennis" markeren).
Zie 1, zie ook de lap tekst op pagina 12, zie ook verschijdene van Chris zijn posts, hij heeft immers zelf gezegd (en blijft dat ook herhalen) "ik heb helemaal geen bewijs nodig om te gelven" dat ondersteund deze observatie.

quote:
[tegen mij]
Christiaan ga nou niet het zielige slachtofer spelen, het is makkelijker om niet te geloven dan wel te geloven? Wat voor onzin is dat? Geloven vergt niets van je, niet geloven vergt dat je eerst ff fatsoenlijk nadenkt over dat wat je dus volgens welke geloofsstroming centraal staat in jouw woongebied zou moeten geloven.
Niet dan? Wat is makkelijker gewoon iets aanemen of ergens over nadenken en dan je eigen conclusie trekken? Of om het anders te zeggen, wat is makkelijker, spieken of zelf je proefwerk maken.

quote:
[tegen mij]
En je noemt jezelf niet goedgelovig
"Ik heb helemaal geen bewijs nodig om te geloven", klinkt behoorlijk goedgelovi (zie ook weer pagina 12 voor verdere uitleg).

quote:
[tegen nieuwe poster]
Ik vraag me af of jij uberhaupt iets in deze draad gelezen hebt, waarschijnlijk niet.
Lees de post van de gebruiker in kewstie maar.

quote:
hallo, bijbel=mensen+inkt+teveel vrije tijd, als ik een boek scrijf over roze olifantjes die ons naar het licht zouden leiden is dat toch ook niet een instant waarheid?
de bijbel is nergens bewijs voor, het is gewoon een boek net als elk ander boek, geschreven door mensen.
Ik hoop niet dat we ineens gaan ontkennen dat de bijbel is geschreven door mensen? Zelfs Christiaan zal dat niet doen.
Ten tweede, als ik een boek scrijf over roze olifantjes die ons naar het licht zouden leiden is dat toch ook niet een instant waarheid? of wel soms?

quote:
[tegen mij]
ROFL, het enige wat er niet te ontkennen is is dat je er normen en waarden uit kan halen, de rest is pure onzin.
Zo en zo lang niet alles wat erin staat is uitgekomen, ten tweede, zoals iemand eerder al zei je kan ook uit de Story toekomst voorspellingen halen als je ze maar achteraf inziet (wat zo en zo een vereiste is voor het "uitkomen" van een "voorspelling"). Dat betekent dus niet dat ik nu de Story als leidraad ga gebruiken, hetzelfde met de bijbel. Maare lees eerst ff de topic voordat ik mezelf ALWEER mag gaan herhalen.
Niet dan? Normen en waarden kan je technisch gezien uit de bijbel halen (ik zal mijn mening over die waarden even buiten de discussie houden in dit geval). De rest zal nog bewezen moeten worden, totdat iemand bewijst dat die "wonderen" die erin staan ook daadwerkelijk gebeurt zijn is het niet meer dan een leuk boek, het feit dat veel mensen geloven dat wat erin staat legt geen gewicht in de schaal zie de rechtszaak quote.

quote:
[tegen net binnengekomen user]
BTW lees ff de fucking draad voordat je een comment geeft want het iriteerd behoorlijk om steeds dezelfde onzinnige argumenten te moeten ontkrachten.
Tja ik iriteer me eraan als iemand na 7 paginas ofzo gewoon komt binnenvallen de hele draad overslaat en vervolgens gewooon weer van begin af aan begint. Heb ik al dat werk voor niets gedaan. Raar he dat ik dan kwaad wordt.

quote:
[nadat ik hem verteld heb dat zijn stijl van discussieren me niet aanstaat]
Dat is dan toch echt heel jammer voor je, als ik niet gelijk heb moet je dat maar bewijzen want totdat je of dat bewijst of je een meer op feiten gebaseerde positie aaneemt ipv het halsstarrig vast blijven houden aan een onhoudbare positie ben je toch echt ook "dom en achterlijk" bezig.
Niet dan? Als jij op school volblijt houden dat 1+1 3 is zal men dat ook van je zeggen. Ik kom met rede hij komt met niets.

quote:
[tegen mij]
De reden dat ik je niet met respect behandel is dat jij ondanks alle gefundeerde argumenten die ik aanvoer alleen maar komt met basisloos en ondoordacht gezemel en daar kan ik niet tegen, daar kan ik letterlijk fysiek ziek van worden zo erg erger me ik daaraan.
Zie hierboven, BTW ik kan ook letterlijk ziek worden van stommiteeit ik krijg dan werkelijk braak neigingen en last van mijn maag. Dit is dus gewoon een waarheid.

quote:
[tegen xentric over xentrix]
Xentric: hoe kan ik leren van iemand die niets te leren meebrengt? Je kan niet uit een leeg boek studeren toch?
Zie 2 naar boven

quote:
[tegen nieuwe poster]
Waarom moet er nou zo achter de feiten aangehold worden? LEES AUB DE HELE DRAAD VOOR JE ERIN GAAT POSTEN.
Al eerder ook, komt weer iemand die de hele draad overslaat om weer van voor af aan te beginnen, daar iriteer ik me ten zeerste aan.

quote:
[tegen lasker]
Je hebt IDD dus lekker zitten tutten bij het lezen van mijn posts.
Oh nee, wat een enorme rotopmerking! Dit is toch ongehoord <--- sarcasme
Dat kan je toch niet serieus nemen?

quote:
[tegen mij over zijn zelf-verzonnen theorie]
Christiaantje toch, ik heb mijn theorie dus wel beredeneerd, hij is gebaseerd op observaties uit de geschiedenis en het gedrag van gelovigen.
Nog zoeen, ik beredeneer mijn theorie gebaseerd op observaties in het gedrag van gelovigen en de geschiedenis van de mensheid. Sinds wanneer is dat fout, sterker nog sinds wanneer is dat een "rotopmerking"?

quote:
[tegen mij]
Zie pagina 12.

quote:
*zucht* gelovigen zijn niet te redden
tja, dat is mijn conclusie.

Als je kijkt naar AL mijn posts (MUV de uitbarstingen aan het adres van de twee figuren die zomaar in het midden kwamen binnenvallen) zijn ze allemaal gebaseerd op rede, en ik neem aan dat dat niet strafbaar is (anders kan je het hele forum net zo goed sluiten of in elk geval de naam veranderen in "roddels en geloof" want dat is wat er zonder rede overblijft).

• Morgoth
Het is niet de bedoeling hier nu te gaan discussieren over het gedrag van the_fur, dat handel ik wel via email af. Start aub ook geen LA draad want ik heb deze week tentamens dus daar geen tijd voor, in een LA draad gaat iedereen er zich mee bemoeien en dat is helemaal niet nodig.

Dus niet in gaan op de post van hierboven, ik regel het verder wel.

• Morgoth
Tsja, eigenlijk gaat dit topic toch nergens meer over. Als iemand denkt een fatsoenlijke nieuwe discussie op te starten mag hij dat doen. Maar deze kan net zo goed dicht.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.