Toon posts:

[W&G forum quality] Hoe kwaliteit /13 te verhogen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ja, dit topic zat er van mijn kant al een tijdje aan te komen......

Er zijn de laatste tijd weer lekker weer wat bezoekers en nieuwe mensen in W&G, er is een leuke drukte, wat ik erg kan waarderen. Toch merk ik dat de kwaliteit net zo hard achteruit gaat.....check het aantal slotjes op dit moment.
Kan men (de /13 admins&modjes&lite mods) wat strenger worden de komende tijd? Lijkt mij een duidelijk signaal dat we hier niet zitten te 'my first'en'.
Ik zou het jammer vinden als dit forum zo geflood met n00b en lazy people requests dat ik de leuke topics er niet meer uit kan pikken.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet erg als een n00b wat komt vragen, maar laten we duidelijk zijn qua beleid, als dingen makkelijk ge [f1]'ed zijn, of duidelijk script request zijn, een harde tik op de vingers, met een uitlegje over het waarom.

Your comments please.

Verwijderd

het grootste probleem is dat de nieuwe bezoekers niet weten wat de richtlijnen zijn, wist ik ook niet toen ik hier net kwam, toen dacht ik ook dat dit een handig forum was waar je _alles_ kon vragen.

ondanks dat de faq hierboven plakt, lezen mensen hem niet, en krijg je i.d.d. van die vragen die je met zelf zoeken ook zo oplost.

vraag is dus: hoe krijg je nieuwkomers duidelijk gemaakt hoe het werkt, bij mij was het gewoon een kwestie van tijd, maar als je hier 1 keer per maand een vraag stelt die drect op slot gaat, weet je niet hoe het werkt (9 van de 10 keer vraagt de newbie zich af waar z'n topic heen is en zien niet eens dat er gesloten topics onderaan de pagina hangen) misschien is het beter gesloten topics niet direct naar onderen te moven, maar gewoon rustig laten wegzakken

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Helemaal mee eens, maar strenger betekend meer slotjes, niet minder. Zeker GoT steeds groter wordt blijft het een probleem dat je een enorme aanwas van vers-volk krijgt binnen een forum. Daar is niets mis mee, ware het niet dat nogal wat mensen moeite hebben met de begrippen zelfstudie, leren, nadenken, zoeken, geduld etc. Wat dat betreft kun je zo hard modden als je wilt, je neemt de oorzaak niet weg. Strenger toelatingsbeleid zou al een begin zijn. Voorkomen kun je het alleen niet.

Persoonlijk vind ik ook dat wanneer er op een simpele vraag wel positief en behulpzaam antwoord wordt gegeven dat dat minder depressing is dan een slotje.

Maar ok, ik heb dit soort dingen de laatste weken tig keer getikt. In LA vooral en het is lastig duidelijk te maken dat de users het niveau bepalen binnen een forum, niet de mods. At least, dat is mijn visie. Die F1 topics moeten inderdaad gewoon keihard op slot. Alleen daar gaat het niveau niet mee omhoog. Wat dat betreft moeten users gewoon goede topics openen, interessante stellingen etc. Nu sneeuwen die nog weleens onder (helaas).

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 24 maart 2002 16:09 schreef mophor het volgende:
...misschien is het beter gesloten topics niet direct naar onderen te moven, maar gewoon rustig laten wegzakken
Dat was vroeger zo, maar dit is voor de serieuzere users een stuk overzichtelijker. Minder last van de trash.

Verwijderd

Ik wil best harder gaan modden als dat nodig is.
Maar dan krijg je weer meer topics in LA. Maar inderdaad, topics die niet voldoen aan de beschrijving 'Een nieuw topic starten' in de FAQ kunnen we op slot doen om die reden.

Dat doen ze in /14 nog veel sneller dan hier, maar ik vind eigenlijk dat er al zo weinig topics zijn. Op dit moment zijn er 21 open, ik begin gewoon te denken dat er verdomd weinig nieuwe mensen met kennis bij komen.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het valt me op dat klachten over niveau van anderen, altijd van de pro`s komen. Ik ben ook van mening dat iedereen minstens de FAQ kan lezen, en zelf wat research kan doen voordat hij/zij daadwerkelijk een topic post. Maar wat voor velen hier een newbie vraag lijkt, kan voor heel veel anderen iets zijn waar ze nooit achter kunnen komen.

Misschien moet je het anders stellen: "het verwachtte niveau ligt te hoog".

Maar dit is natuurlijk niet algemeen genomen. Er zijn beginners bij die gewoon niet de FAQ lezen, geen moeite doen een normale post op te stellen, en al helemaal geen research verrichten. Die personen verander je niet met een slotje, meestal vinden die hun eigen topic nieteens terug.
Hoe je dit het beste kunt aanpakken laat ik mooi aan de mods over, want ik het eerlijk gezegd geen enkel idee :)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A moet zeggen dat sinds er dire lite-mods bij zijn er een stuk minder crap zichtbaar is voor Yellow

Dit vind ik erg mooi :)

Tja en misschien een extra FAQ met daarin verwijzingen naar sites voor newbie vragen. Niet dat er in de huidige FAQ dat ook niet staat, maar een FAQ met de titel [FAQ] Handige sites voor nieuwe bezoekers

Of iets dergelijks ..

|{ brrr }] |

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 16:35 schreef Yellow het volgende:
Tja en misschien een extra FAQ met daarin verwijzingen naar sites voor newbie vragen. Niet dat er in de huidige FAQ dat ook niet staat, maar een FAQ met de titel [FAQ] Handige sites voor nieuwe bezoekers
Ik heb daar ooit nog eens een topic voor geopend. Ik (of iemand anders) moet nogeens al die linkjes in een nette pagina stoppen, maar dan nog betwijfel ik of zo'n sticky topic dan gelezen wordt :{

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 16:24 schreef Blue-eagle het volgende:
Het valt me op dat klachten over niveau van anderen, altijd van de pro`s komen. Ik ben ook van mening dat iedereen minstens de FAQ kan lezen, en zelf wat research kan doen voordat hij/zij daadwerkelijk een topic post. Maar wat voor velen hier een newbie vraag lijkt, kan voor heel veel anderen iets zijn waar ze nooit achter kunnen komen.

Misschien moet je het anders stellen: "het verwachtte niveau ligt te hoog".

Maar dit is natuurlijk niet algemeen genomen. Er zijn beginners bij die gewoon niet de FAQ lezen, geen moeite doen een normale post op te stellen, en al helemaal geen research verrichten. Die personen verander je niet met een slotje, meestal vinden die hun eigen topic nieteens terug.
Hoe je dit het beste kunt aanpakken laat ik mooi aan de mods over, want ik het eerlijk gezegd geen enkel idee :)
Ach ja, het verwachte niveau is in mijn ogen niet zo hoog, maar ik zie gewoon teveel [F1] topicz voorbij komen, voor de rest mogen er best simpele n00b vragen zijn, geen probleem mee, maar ik zie de laatste tijd naast de F1'ers ook een boel script requests, en dat is gewoon niet de bedoeling....
Vooral aan dat 'maak mijn banner wat minder zwaar' topic van van de week begin ik te begrijpen dat er mensen zijn die denken dat we hier met de groep pro's zitten om hun shit gratiz te bouwen. Dat weiger ik, het is hier voor mij een leerschool en een ontspan plek, als ik me daarmee bezig zou willen houden zou ik dat wel doen, maar dan tegen een dikke vergoeding.

Alles wat ik van deze plek verwacht is dat het een relaxte plek is om inspiratie op te doen, en te meeten met anderen.
Het moet niet zo zijn dat elke 17 jarige stagiaar met een bijbaantje als html knip en plak jochie ons hier zijn dirty work laat doen........

Kort antwoord op een vraag kan iedereen van me krijgen, en ik zal ook op de n00b dingen blijven reageren, alleen is dat voor mij niet de reden dat ik hier heen kom.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 16:38 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Ik heb daar ooit nog eens een topic voor geopend. Ik (of iemand anders) moet nogeens al die linkjes in een nette pagina stoppen, maar dan nog betwijfel ik of zo'n sticky topic dan gelezen wordt :{
Als we als stamgasten zijnde allemaal gewoon hard er naar toe verwijzen?

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 24 maart 2002 16:39 schreef B-Top het volgende:

[..]

Als we als stamgasten zijnde allemaal gewoon hard er naar toe verwijzen?
Ik vind het prima.. zolang het niet de kant van het flamen op gaat. Maar op het moment dat jij een F1 vraag ziet staan ook gewoon via ICQ ff iemand aan de haren trekken :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik voor de zinloze flash vragen ook idd met cutter afgesproken (ik geloof cutter, het was een druk weekje zeg maar). Dat is een van de oplossing ja.

Verwijderd

Het rottige is, dat er vragen langskomen die met 2 sec. zelfwerk zelf opgelost hadden kunnen worden. Deze worden achteloos hier neergekwakt, en krijgen vervolgens ook nog eens antwoorden. Op zo'n moment kun je moeilijk het topic gaan sluiten, met als gevolg dat er nog tig anderen een dergelijke simpele vraag maar neerplempen.

Nu ben ik afgelopen week ook behoorlijk hard uitgevallen naar de mods over een aantal van dit soort topics, hier in ieder geval richting de mods mijn excuus nog voor, ik zie gewoon een leuk forum naar zijn klote gaan.

Verwijderd

Verder misschien idee om in het mailtje wat je krijgt (bij aanmelding) een vermelding te maken naar de faq, en de sticky topics in de verschillende categoriën. Weet niet of dit nu al is, maar toen ik mij aanmelde iig niet,

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 16:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

/14 heeft een codebase, kunnen we dat niet hier maken? een sticky topic waar iedereen zijn bijdrage kan leveren, maar geen vragen stellen. Lijkt mij nuttig voor de n00bjes.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 17:05 schreef Prammenhanger het volgende:
/14 heeft een codebase, kunnen we dat niet hier maken? een sticky topic waar iedereen zijn bijdrage kan leveren, maar geen vragen stellen. Lijkt mij nuttig voor de n00bjes.
Dat zal de b00bjes een worst wezen. Als ze nu al niet zelf zoeken met google zullen ze al helemaal niet gaan zoeken in de codebase. Nee die lui die reggen zich, en pleuren hun vraag hier neer; "zo lossen jullie het maar op".

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

crisp

Devver

Pixelated

Ik wil nog wel eens een simpele vraag beantwoorden in de vorm van hints, en geen complete knip-en-plak oplossing. Bij iemand die duidelijk al wat meer werk zelf verzet heeft ben ik vaak wel bereid wat dieper erop in te gaan, zelfs al ligt het onder het 'gewenste' niveau.
Niet iedereen is auto-didact en kan leren scripten aan de hand van een tutorial. Met een persoonlijke uitleg komen die mensen vaak weer wat verder.

Intentionally left blank

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op zondag 24 maart 2002 17:07 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Dat zal de b00bjes een worst wezen. Als ze nu al niet zelf zoeken met google zullen ze al helemaal niet gaan zoeken in de codebase. Nee die lui die reggen zich, en pleuren hun vraag hier neer; "zo lossen jullie het maar op".
Gordijnstok, je bent een eikel. :)

Ik vind het de moeite waard om te proberen, ipv af te wachten totdat het vanzelf beter wordt. Dat wordt het namelijk niet.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Booster
  • Laatst online: 27-08 22:11

Booster

Superuser

Ik denk er gewoon simpel over:
- Zolang mensen niet lezen blijft je dit houden.

En aangezien er niet echt een manier is om mensen tot lezen te dwingen...

Je kunt een hoop topic sluiten, de user waarvan dat topic is zal het misschien weten vanaf dat punt. Maar de users die hier zomaar binnen vallen lezen gewoon NIKS.

Ik neem zelf over het algemeen wel de tijd voor de FAQ e.d., maar ik draai ook alweer mee sinds FIDO-net en aanverwante waar ook regels en nettiqette gesteld werden.
(en daar las ik meer dan dat ik postte, dus had ik de regels al door voor ik 1 post deed)

Opzich vind ik het niveau niet echt laag eigenlijk... Het is lekker druk zoals eerder gesteld en vervelende vragen worden aan de kant gezet.
Dingen zoals SPAM e.d los je niet op, ookal lezen mensen de FAQ dan posten ze het toch nog.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 17:07 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Daarom vraag ik me af of het nut heeft om bij aanmelding gelijk te verwijzen naar faq, faq bijsluiten, sticky topics uitleggen, dat soort dingen, nieuwe mensen beter uitleggen wat bedoeling van forum is,

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Misschien iets bij scripten dat voor je in een forum kan posten je de FAQ moet hebben gelezen?

• Booster

Booster

Superuser

Dit is zeker geen W&G only question, maar meer iets als:
'Hoe verander ik de mentaliteit van de gemiddelde newbie', en dat is GoT-wide.

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Op zondag 24 maart 2002 17:13 schreef Prammenhanger het volgende:
Misschien iets bij scripten dat voor je in een forum kan posten je de FAQ moet hebben gelezen?
Ja :) Of nog beter een super zoekmachine die voor het posten eerst kijkt of er toevallig al topics met gelijksoortige sleutelwoorden zijn en dat je die dan eerst verplicht moet hebben bekeken voordat je kunt posten :)

(Ja ik weet, praktisch onhaalbaar, maar wel handig :) )

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Bluestorm
Op zondag 24 maart 2002 17:14 schreef Booster het volgende:
Dit is zeker geen W&G only question, maar meer iets als:
'Hoe verander ik de mentaliteit van de gemiddelde newbie', en dat is GoT-wide.
Of internet-wide natuurlijk. Niet alleen GoT kent dit 'probleem'. (Je kunt je zelfs afvragen of het niet gewoon een probleem is van de mens in het algemeen :) )

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Of iedereen mag een keer een 'burget-slot' maken, als opvolger van het burger-arrest. Als die dan terecht was, krijg je hem terug. Anders krijg je een ban :)

• Booster

Booster

Superuser

Op zondag 24 maart 2002 17:16 schreef Bluestorm het volgende:
Of internet-wide natuurlijk. Niet alleen GoT kent dit 'probleem'. (Je kunt je zelfs afvragen of het niet gewoon een probleem is van de mens in het algemeen :) )
Persoonlijk heb ik het idee dat dit soort dingen op Nederlandse fora lastiger bestreden kunnen worden dan op (bv!) Amerikaanse. Maar dat kan ik ook totaal verkeerd zien, uiteraard.

[edit]taalkundig een tikje verduidelijkt[/edit]

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

want :?

• Booster

Booster

Superuser

Er is niet echt een 'want', het lijkt wel of dat men op andere buitenlandse fora anders omgaat met dit soort dingen, of gewoon minder last heeft van n00bs die zomaar alles neerkwakken. Net of men wat makkelijk leest, wat beter weet wat de standaard regeltjes zijn enzo.

Ik ga even eten, brb

• maratropa
  • Niet online
Of zou dat komen door de praat mentaliteit hier in nederland. Als je vanaf het begin keihard mod, dan werkt het misschien...

specs

Verwijderd

i.d.d. niet zo'n stom idee om in het "nieuwe topic" dialoog een extra knop "zoeken" toe te voegen, met een duidelijke text: eerst zoeken!

Verwijderd

Ik denk trouwens dat er nog wat regels moeten komen dat je in een "fout" topic niet mag posten.

In vele sitechecks, script requests etc.. worden nog steeds "goede" replies gedaan. De site word nog steeds beoordeeld en een simpel script word ook nog wel eens geschreven. Daarentegen zou een user alleen moeten zeggen dat het een "fout" topic is, verwijzen naar sitechecks.nl/google/w3schools.com en daarna het modje waarschuwen.

Vele n00bs krijgen antwoord op hun vraag terwijl hun topic fout is.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zoals OzBoz al zei... wacht even, ik ga zo quoten :)
Op zondag 24 maart 2002 16:10 schreef OzBoz het volgende:
Persoonlijk vind ik ook dat wanneer er op een simpele vraag wel positief en behulpzaam antwoord wordt gegeven dat dat minder depressing is dan een slotje.
Ik vind het leuk om af en toe eens een scriptje te maken voor iemand die daar moeite mee heeft. Sitechecks ok, daar doe ik niks mee. Maar je kan toch gewoon antwoord geven, al is de vraag simpel?

Verwijderd

Iets wat ik in ieder geval heel handig vind, zijn die sticky-topics over een bepaald onderwerp. Zo is er in het Audio, Video & HiFi Forum een sticky-topic speciaal voor de SoundBlaster Live gebruikers die er problemen mee hebben. Hier staan dan een aantal links in naar pagina's met oplossingen. Als we ook zoiets zouden hebben met bijvoorbeeld pagina's erin voor:

- HTML/PHP/ASP/DHTML
- Flash/Photoshop/Paintshop pro
- 3dsmax/blender/lightwave enz...

dan zou dat misschien al voor een groot deel de simpele vragen op kunnen lossen :?

• Booster

Booster

Superuser

Op zondag 24 maart 2002 17:37 schreef Prammenhanger het volgende:
Ik vind het leuk om af en toe eens een scriptje te maken voor iemand die daar moeite mee heeft.
KUNNEN JULLIE DAN HELEMAAL NIKS ALLEEN???
Mja :) Maar om even op dezelfde quote te reageren:
Het is zeker minder depressing, maar je moet het ook op een dergelijke manier brengen dat men ook niet terugkomt met soortgelijke simpele vragen.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op zondag 24 maart 2002 17:37 schreef Prammenhanger het volgende:
Zoals OzBoz al zei... wacht even, ik ga zo quoten :)
[..]

Ik vind het leuk om af en toe eens een scriptje te maken voor iemand die daar moeite mee heeft. Sitechecks ok, daar doe ik niks mee. Maar je kan toch gewoon antwoord geven, al is de vraag simpel?
Jawel, dat ben ik met je eens, maar als wíj daarmee doorgaan, dan blijven die [F1-niveau]script-requests ook binnenkomen.
Aan de andere kant, we moeten wel wat te doen hebben... :)

toch?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 17:45 schreef MaSsiE het volgende:
Iets wat ik in ieder geval heel handig vind, zijn die sticky-topics over een bepaald onderwerp. Zo is er in het Audio, Video & HiFi Forum een sticky-topic speciaal voor de SoundBlaster Live gebruikers die er problemen mee hebben. Hier staan dan een aantal links in naar pagina's met oplossingen. Als we ook zoiets zouden hebben met bijvoorbeeld pagina's erin voor:

- HTML/PHP/ASP/DHTML

dan zou dat misschien al voor een groot deel de simpele vragen op kunnen lossen :?
Maar dan moeten mensen nog wel de moeite nemen op die sites te gaan zoeken en krijgen ze het antwoord niet helemaal in simpel Nederlands uitgelegd. Voor hun is het makkelijker een vraag hiero te stellen en het antwoord binnen no-time voorgekauwd terug te krijgen. Voor de newbies (!=noobs) is zo'n lijst wel makkelijker en er word al aan gewerkt geloof ik.

• Booster

Booster

Superuser

[knip]
Als we ook zoiets zouden hebben met bijvoorbeeld pagina's erin voor:
[knip]

Daar kan ik het wel mee eens zijn, ik denk dat *meer* verschillende sticky topics met aparte onderwerpen zouden kunnen helpen.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 17:49 schreef Booster het volgende:

[..]

Daar kan ik het wel mee eens zijn, ik denk dat *meer* verschillende sticky topics met aparte onderwerpen zouden kunnen helpen.
Meerdere sticky topics ziet er wel erg lullig uit. Doe maar een sticky topic met de naam "Antwoord op al uw vragen".
Gewoon in een sticky topic bovenaan een stel anchor links die naar punten in die pagina wijzen. Bij zo'n punt kleine introductie van wat dat programma/onderwerp inhoud en daaronder een lijst met links naar de bekende tutorial sites.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 17:49 schreef Thick het volgende:

[..]

Maar dan moeten mensen nog wel de moeite nemen op die sites te gaan zoeken en krijgen ze het antwoord niet helemaal in simpel Nederlands uitgelegd. Voor hun is het makkelijker een vraag hiero te stellen en het antwoord binnen no-time voorgekauwd terug te krijgen. Voor de newbies (!=noobs) is zo'n lijst wel makkelijker en er word al aan gewerkt geloof ik.
Wat je best veel ziet zijn vragen als: Waar vind ik 3dsmax tutorials, of hoe zet ik een tabel links of rechts in html. Als ik naar zoiets opzoek ben, en ik zie een topic staan met dat onderwerp, dan zou ik daar gaan kijken omdat daar het antwoord waarschijnlijk al staat. Toen ik iets wou weten over mijn sblive, en ik zag het sticky-topic erover staan ben ik meteen daarheen gegaan waar allemaal voorgekouwde informatie stond waarmee ik snel mijn probleem op kon lossen.

Of iedereen ze meteen de eerste keer leest is inderdaad maar de vraag. Maar als je ze er één keer op hebt gewezen zullen ze (denk ik) de volgende keer eerst daar gaan kijken...

• Booster

Booster

Superuser

Op zondag 24 maart 2002 17:49 schreef Thick het volgende:
Maar dan moeten mensen nog wel de moeite nemen op die sites te gaan zoeken en krijgen ze het antwoord niet helemaal in simpel Nederlands uitgelegd.[knip]
Mh ja, wat er wordt bedoeld is het volgende:
- Een onderwerp over bv het maken van een bepaald object in 3DSMax is al eens gesteld en beantwoord.
- Dit wordt dan opgenomen in de sticky topic
- Of men schrijft zelf even een korte tutorial in de FAQ zelf, dus zelfs nog zonder verwijzing.

Er wordt dus niet 'zomaar' verwezen naar engelse sites bv.
Op zondag 24 maart 2002 17:52 schreef Thick het volgende:
Gewoon in een sticky topic bovenaan een stel anchor links die naar punten in die pagina wijzen.
Dat is redelijk hetzelfde (principe), maar ik denk dat men topics die genoemd worden naar de programma's (bv Photoshop en Paint Shop vragen) makkelijker bezocht worden.

Verder vind ik meerdere sticky topics niet echt 'lullig'? Hoezo dat?

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Okee, conclusie:

[FAQ] Photoshop tutorials <!-- hier kan iedereen een bijdrage inzetten -->
[FAQ] Flash en Swish <!-- ook hier postbaar -->
[FAQ] Html en JavaScript <!-- zelfde verhaal -->

• Booster

Booster

Superuser

'Postbaar' is misschien lastig, maar als je ideeen kunt aandragen dan lijkt me dat prima.

Ik wil zelf eventueel wel het een en het ander doen (gedeelte van de FAQ in elkaar zetten voor Photoshop bv) nu ik toch ziek ben en niet weet tot wanneer dat gaat duren. (alhoewel dit na maandag misschien veranderd)

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 18:00 schreef Prammenhanger het volgende:
Okee, conclusie:

[FAQ] Photoshop tutorials <!-- hier kan iedereen een bijdrage inzetten -->
[FAQ] Flash en Swish <!-- ook hier postbaar -->
[FAQ] Html en JavaScript <!-- zelfde verhaal -->
Misschien kan er beter iemand aangesteld worden die boeiende topics bij de goede onderwerpen zet? Dat postbaar lijkt me namenlijk geen goed plan. Dan krijg je zo'n ultiem lang topic waar je nooit doorheen komt.

Gewoon als een van de mod's een interessant topic langs ziet komen, dan zou de mod een link hiernaar in één van de sticky-topic kunnen plaatsen. Zo krijg je een heleboel topics over één onderwerp allemaal onder elkaar. Lijkt mij erg handig :)

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 17:53 schreef MaSsiE het volgende:

[..]

Wat je best veel ziet zijn vragen als: Waar vind ik 3dsmax tutorials, of hoe zet ik een tabel links of rechts in html. Als ik naar zoiets opzoek ben, en ik zie een topic staan met dat onderwerp, dan zou ik daar gaan kijken omdat daar het antwoord waarschijnlijk al staat. Toen ik iets wou weten over mijn sblive, en ik zag het sticky-topic erover staan ben ik meteen daarheen gegaan waar allemaal voorgekouwde informatie stond waarmee ik snel mijn probleem op kon lossen.

Of iedereen ze meteen de eerste keer leest is inderdaad maar de vraag. Maar als je ze er één keer op hebt gewezen zullen ze (denk ik) de volgende keer eerst daar gaan kijken...
Je hebt hier het verschil newbie en n00b. N00bs stellen vraag en zoeken niet op Got/google voor hun antwoord. Newbies daarentegen zoeken wel, en lezen de FaQ. Helemaal niks tegen die usertjes. Ik vind dat je een topic waarin je dus een ander om hulp vraagt alleen als allerlaatste hoop mag openen. Als je dus al de faq hebt gelezen en heel internet hebt bekeken. (Beetje overdreven misschien maar dat zou toch in mindere mate moeten gebeuren.) In zo'n geval weet je iig geval dat een topic aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Een forum is imo primair bedoeld voor discussies en in het /13 geval kan dat zijn over usability/xhtml/flashmx. Dat er mensen zijn die vragen stellen. Best, geen probleem mee maar laat ze wel inzet tonen en voordat je een vraag stelt op zijn minst de faq lezen.
De n00bs dus die lezen die faq niet.
Op zondag 24 maart 2002 17:56 schreef Booster het volgende:

Verder vind ik meerdere sticky topics niet echt 'lullig'? Hoezo dat?
Dan krijg je een sticky topic lijst van 10 topics. Staat niet echt mooi in een forum en is imo niet echt bevorderlijk voor het vinden van antwoorden in de faq.
Voor een forum moeten er imo hooguit 4 sticky topics staan, en dat vind ik al veel.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op zondag 24 maart 2002 17:56 schreef Booster het volgende:

[..]

- Of men schrijft zelf even een korte tutorial in de FAQ zelf, dus zelfs nog zonder verwijzing.

Er wordt dus niet 'zomaar' verwezen naar engelse sites bv.
[..]
Als er een Flash(5) BasisHandleiding geschreven moet worden, wil ik dat (samen met iemand anders :? ) wel doen.
Die van mij moet toch 's nodig ge-update worden..

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Booster

Booster

Superuser

Op zondag 24 maart 2002 18:08 schreef Thick het volgende:
Dan krijg je een sticky topic lijst van 10 topics.
[knip]
Voor een forum moeten er imo hooguit 4 sticky topics staan, en dat vind ik al veel.
Nee zo uitgebreid bedoelde ik het niet :)

Ik denk dat we aan 3 extra sticky topics met duidelijke titels genoeg hebben.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 18:10 schreef Booster het volgende:

[..]

Nee zo uitgebreid bedoelde ik het niet :)

Ik denk dat we aan 3 extra sticky topics met duidelijke titels genoeg hebben.
I Agree, en het lijkt me eerlijk gezegd erg overzichtelijk om niet al teveel tekst in de sticky topics zelf te zetten, maar eerder te linken naar verschillende topics. Zo kun je zelf een keuze maken uit de verschillende onderwerpen over bijvoorbeeld 3dsmax. Bijvoorbeeld tutorials, creaties, updates, bestellen, kosten, opleidingen enz...

Verwijderd

Edit en quote knopje door elkaar.
code:
1
delete from degrotegotdatabase where replyid='12848606'

• Booster

Booster

Superuser

Op zondag 24 maart 2002 18:12 schreef MaSsiE het volgende:
I Agree, en het lijkt me eerlijk gezegd erg overzichtelijk om niet al teveel tekst in de sticky topics zelf te zetten, maar eerder te linken naar verschillende topics. Zo kun je zelf een keuze maken uit de verschillende onderwerpen over bijvoorbeeld 3dsmax. Bijvoorbeeld tutorials, creaties, updates, bestellen, kosten, opleidingen enz...
Moment!
:)
Ik denk dat we op dit moment alweer het 'uitwerk' vlak op duiken, terwijl we volgensmij meer puur op zoek zijn naar goeie ideeen.

Hoe het uitgewerkt wordt kan altijd nog bekeken worden, iedereen heeft hier zo zijn (goeie) ideeen over maar dat is voor later.

imho

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op zondag 24 maart 2002 18:08 schreef Thick het volgende:
* Thijsmans vind 3 sticky topics wel mooi staan :X

• Booster

Booster

Superuser

Enkele mensen zijn in ieder geval van mening dat een of meer extra sticky topics met (linkjes naar) uitleg zouden kunnen helpen.

En verder? We kunnen het geval met sticky topics in principe nu even laten liggen en verder gaan met andere ideeen.

Verwijderd

/me bedenkt zich dat een jaar geleden een apart onderdeel werd geopend voor de serieuzere design zaken. Hardcore Interaction Design heette dat geloof ik.

Waar dit topic een beetje naar toe gaat is dat we dit nu omkeren. Dus dat we een apart domein creeren voor alle n00bs en ander 'uitschot' :) Op deze manier word dit forum alleen nog maar aantrekkelijker en zal de n00b-flow alleen maar groter worden. Willen we dit wel?

n00bs zal je altijd blijven houden en je zal ze gewoon hard moeten blijven modden denk ik, hierbij is het wel goed om de desbetreffende n00b uit te leggen waarom z'n topic gesloten worden.

Wat ik nu eigenlijk wil zeggen is dat je het niveau verhoogd door je op de andere groep te richten: de serieuze users. Door interessante topics met discussies/thema-designs/bijdrages te blijven openen kan je deze mensen boeien en zullen zij ook vaker op GoT komen. Zo trek je zelf nog meer "pro's" en dan word het pas echt interessant.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een nieuw forum aanvragen voor n00bs, 'Scriptrequests & Google' :)

• Booster

Booster

Superuser

Ik denk juist niet dat we hier proberen de n00bs en pro's/semipro's uit elkaar te trekken of er aparte groepjes van te maken.

Tenminste, ik zie niet precies waar jij dit idee ziet staan in deze thread?

Verwijderd

Hmmm well, ik snap niet precies waarom topics nou op 'slot' gaan en niet gewoon worden verwijderd :?.

Ik bedoel topics gaan op slot omdat bijvoorbeeld zo'n topic al vele malen voorbij is gekomen. En in die topic lees je niks anders dan : "gebruik de search , RTFM" etc etc.

En als je dan de search gebruikt vind je misschien 1 topic waar je wat aan hebt, en een heleboel die ook op slot zitten..

Dus, waarom een slotje op een topic waar men toch niks aan heeft? gewoon verwijderen zou ik zeggen.. En bij het verwijderen misschien een mailtje sturen naar de topicstarter met een standaard mail waarin staat waarom z'n topic is verwijderd. Dus doordat de topic al langer is voorbijgekomen, dat z'n vraag makkelijk via google beantwoord kan worden, dat hij eens ff de FAQ moet lezen etc etc..

Verwijderd

Forum voor n00bs is ook fout. Daar gaan de gewone /13 ers toch niet heen. Ben een beetje gek om naar een n00b forum te gaan. (Tenzij je techposts nodig hebt :P )

Op zich vind ik het nu wel aardig gaan. Discussie op zijn tijd ( thank you Cheetah :) ), thema's zijn ook leuk.
Dat mag er wel wat meer komen. Wekelijks een discussie ergens over zou wel kewl zijn.
/me brainstormt eventjes

Je zou bijvoorbeeld grote sites als microsoft.com/ yahoo.com/amazon.com kunnen bespreken of bijvoorbeeld een stel nederlandse kranten sites vergelijken (nrc.nl,telegraaf.nl,ad.nl) etc..

Naast een "post je 3d stuff" topic ook nog eentje voor het "gewone" photoshop geweld.

Nieuwe ontwikkelingen (komen al aan bod maja)

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 18:41 schreef JunkyJaz het volgende:
Hmmm well, ik snap niet precies waarom topics nou op 'slot' gaan en niet gewoon worden verwijderd :?.

Ik bedoel topics gaan op slot omdat bijvoorbeeld zo'n topic al vele malen voorbij is gekomen. En in die topic lees je niks anders dan : "gebruik de search , RTFM" etc etc.

En als je dan de search gebruikt vind je misschien 1 topic waar je wat aan hebt, en een heleboel die ook op slot zitten..

Dus, waarom een slotje op een topic waar men toch niks aan heeft? gewoon verwijderen zou ik zeggen.. En bij het verwijderen misschien een mailtje sturen naar de topicstarter met een standaard mail waarin staat waarom z'n topic is verwijderd. Dus doordat de topic al langer is voorbijgekomen, dat z'n vraag makkelijk via google beantwoord kan worden, dat hij eens ff de FAQ moet lezen etc etc..
Ik zie liever dat mijn topic gesloten word met een reden erbij, dan dat ie ineens weg is en ik 2 dagen later in mijn mail lees dat mijn topic verwijdert is.

Zolang er bij het sluiten van een topic naar een oplossing word verwezen heb je ook wat aan het topic als je het zou vinden mbv de search. Dan zit de oplossing er namenlijk bij...

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 18:44 schreef Thick het volgende:
Naast een "post je 3d stuff" topic ook nog eentje voor het "gewone" photoshop geweld.
Open er een zou ik zeggen :)

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 18:46 schreef MaSsiE het volgende:

Zolang er bij het sluiten van een topic naar een oplossing word verwezen heb je ook wat aan het topic als je het zou vinden mbv de search. Dan zit de oplossing er namenlijk bij...
Mja, maar eigenlijk kan je al raden waarnaar je verwezen word als je topic op slot gaat : google / search / RTFM. Dus als je een topic leest die op slot zit, weet je eigenlijk ook meteen de reacties op de andere topics die op slot zitten.

En ik bedoel, 2 dagen wachten op de mail is toch niet erg als je zelf niet eens de moeite heb genomen om wat nuttigs te posten? of eerst de faq te lezen voordat je post etc etc..

Maar als je per se wilt weten in je eigen topic waarom het op slot is gegaan, dan kan men toch de topic 2 dagen nadat die op slot is gegaan verwijderen?

Ik vind dat door teveel slotjes hier een n00b sfeer rondspookt...

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op zondag 24 maart 2002 18:44 schreef Thick het volgende:
Je zou bijvoorbeeld grote sites als microsoft.com/ yahoo.com/amazon.com kunnen bespreken of bijvoorbeeld een stel nederlandse kranten sites vergelijken (nrc.nl,telegraaf.nl,ad.nl) etc..
Sitecheck ;)

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 18:57 schreef Prammenhanger het volgende:

[..]

Sitecheck ;)
Usabilitycheck ;)
Maar er zouden leuke discussies uit voort kunnen vloeien.

Verwijderd

Waarom niet met een slim moderatie systeem werken zoals de meuktracker?

Het moet een persoonlijk systeem zijn, met een soort profiles.

Het idee is als volgt:

Je hebt basisprofielen.

Basiskennis,
advanced.

Iemand die in het basisprofiel zit, ziet alle posts.
Iemand in advanced ziet geen basisposts. (zowel topics als reacties)

Er is een aantal mods (en roulerende advanced users) die de kwaliteit van een post beoordelen:

Als een basisprofiler een goede post doet, wordt de post (niet de user!) geupgrade naar advanced, zodat de advanced users hem zien.

Een basis profiler kan geupgrade worden na een aantal kwalitatief goede posts naar advanced.

Na 3 posts van advanced mensen, hebben basiskenners geen schrijfrecht meer.

Iemand adopteert zo'n profiel, en kan hem zelf aanpassen.

Als hij een bepaalde user wel of niet wil zien, kan hij die persoon dicht of open klappen.

Als je een profiel hebt verklooid, omdat je hem fout hebt aangepast, dan reset je gewoon weer naar default.

Specifieke users krijgen een mooi profiel door slim met filters om te springen.

Dat userprofiel kan worden geexporteerd, en geimporteerd voor andere gebruikers, die GOT met een specifiek gefilterde blik willen zien.

Zo zorg je ervoor dat advanced mensen niet steeds geconfronteerd worden met n00bs, en dat de kwaliteit van de posts wordt afgedwongen, te gelijkertijd laat je iedereen toe op het forum en zorg je dat newbies ook kunnen leren.

techposts hoeven max 25 lang te zijn, dan op slot. De topic starter dient dan nog een laatste bericht posten met wat hij heeft geprobeerd, en met welk succes (met klein dankwoordje naar de helpers is ook niet fout!).

Als een user *POM* of goeiemorgen wil zeggen:

-advanced user -1 punt, na een grens wordt je weer basisuser.

-basisuser: zet de thread op onzichtbaar, heb je er geen last van. of je reageert met *pom* terug, en dat levert je gewoon geen advancedpunten op. Als het te gortig wordt, volgt het gebruikelijke slotje.

Er moet een database met FAQ/handleidingen komen.

Hoe deel ik mijn internet?:

-kabelmodem
-instellingen
-problemen
-adsl
enz.

Als een user een probleem heeft, en het zelf niet kan vinden in de DB, dan zoekt iemand even het juiste linkje op (dus niet een stukje in een lap text, dat trekken newbies niet om te lezen), je wordt doorverwezen naar een pagina met een serie stappen om je probleem op te lossen.

Deze pagina's worden gemaakt als compilatie van opgeloste problemen in het forum. Eens in de zoveel tijd krijgen advanced users de gelegeheid een nieuwe handleiding samen te stellen uit een set gerelateerde topics.

Zo creeer je een levende knowledge base, op basis van een geselecteerd advanced publiek, dat ook toegankelijk is voor beginners.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 18:56 schreef JunkyJaz het volgende:

[..]

Mja, maar eigenlijk kan je al raden waarnaar je verwezen word als je topic op slot gaat : google / search / RTFM.
Als een topic word gesloten met als reden daarbij UTFS, dan zul je het antwoord wel met de search kunnen vinden he :) Anders zou het topic niet om die reden gesloten worden lijkt mij...

• Bluestorm
Op zondag 24 maart 2002 18:57 schreef Prammenhanger het volgende:

[..]

Sitecheck ;)
Precies... daarom is dat ook een al langer lopend plan voor sitechecks.nl (alleen nog niet gerealiseerd :( )

* Bluestorm brainstormt lekker mee over een (eventueel) interessant discussie onderwerp.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 19:01 schreef olav het volgende:

...Tekst van olav...
Mwah, opzich is het geen slecht idee dat je kan kiezen welke posts je wel en welke je niet wil zien. Maar om hiervoor nou heel GoT te gaan re-scripten? en je zal ook meer moderators nodig hebben... Dus het lijkt me niet helemaal haalbaar.

Het lijkt me ook niet echt motiverend om nog eens iets te posten als je van drie gebruikers een -1 krijgt. Het lijkt me motiverender als je word verwezen naar een oplossing met een beetje kritiek erbij hoe je het in het vervolg aan moet pakken.

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 10-09 13:22

Tim Schuhmacher

abasios

Zouden die stickytopics wel helpen? Net zo simpel als je daar een antwoord zou kunnen vinden, lukt dat ook met f1 of google.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 19:09 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
Zouden die stickytopics wel helpen? Net zo simpel als je daar een antwoord zou kunnen vinden, lukt dat ook met f1 of google.
Dat is naar mijn mening niet altijd zo... Ik ben nogal een n00b wat betreft HTML :) En ik wou eerst weten hoe ik in een tabel een plaatje kon centreren. Nou als je niet weet dat dat met align moet, dan weet je ook niet waar je op moet zoeken, en dan kan het erg handig zijn als er ergens staat: Klik hier voor een HTML-Tutorial over tabellen

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 19:13 schreef MaSsiE het volgende:
[..]
Dat is naar mijn mening niet altijd zo... Ik ben nogal een n00b wat betreft HTML :) En ik wou eerst weten hoe ik in een tabel een plaatje kon centreren. Nou als je niet weet dat dat met align moet, dan weet je ook niet waar je op moet zoeken, en dan kan het erg handig zijn als er ergens staat: Klik hier voor een HTML-Tutorial over tabellen
Dat is juist de mentaliteit waar men vanaf wilt hier? Het voorbeeld van een tabel wat jij aanhaalt is ook gelijk een goed voorbeeld van iets dat je op honderd andere plaatsen op het web evengoed kan vinden en waar je helemaal niet voor op GoT bij W&G hoeft ( / hoort? ) te zijn...

• Blue-eagle
  • Niet online
Stickys worden toch niet gelezen door n00bs die hier maar een paar keer komen, en dan niet om anderen te helpen, maar alleen voor zichzelf :)

Misschien is het zelfs beter om van W&G een voorwaarden forum te maken. Een bepaald aantal dagen geregistreerd of iets dergelijks. Het is overdreven misschien, maar je garandeerd dan wel dat alleen de ervaren mensen hier naar binnen kunnen. En die hebben of de FAQ`s wel gelezen, of ze zijn er op gewezen.

Op die manier kun je ook makkelijker iemand een bepaalde tijd de toegang van dit forum ontzeggen.

Verwijderd

Als je op die manier aan de slag gaat zou je bijvoorbeeld ook in kunnen stellen dat een gebruiker pas na een x-aantal dagen nieuwe topics mag plaatsen, maar ondertussen wel kan reageren en lurken.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 19:26 schreef SpiritX het volgende:

[..]

Dat is juist de mentaliteit waar men vanaf wilt hier? Het voorbeeld van een tabel wat jij aanhaalt is ook gelijk een goed voorbeeld van iets dat je op honderd andere plaatsen op het web evengoed kan vinden en waar je helemaal niet voor op GoT bij W&G hoeft ( / hoort? ) te zijn...
Ik ben het met je eens dat er geen topic over geopent moet worden. Maar er zijn samen met mij veel mensen die naar een oplossing voor zoiets zoeken. Het lijkt mij dan dat we beter één sticky-topic aan zoiets kunnen wijden, dan dat iedere n00b er een topic over gaat openen.

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 24 maart 2002 16:45 schreef Gordijnstok het volgende:
Nu ben ik afgelopen week ook behoorlijk hard uitgevallen naar de mods over een aantal van dit soort topics, hier in ieder geval richting de mods mijn excuus nog voor, ik zie gewoon een leuk forum naar zijn klote gaan.
:) Maar ok, ik geloof dat ik namens alle mods kan spreken als ik zeg dat we die frustratie delen. Maar daarover heb ik via ICQ al contact gehad.
Als we ook zoiets zouden hebben met bijvoorbeeld pagina's erin voor:

- HTML/PHP/ASP/DHTML
Daar ben ik fel op tegen, dat betekent dat je van diverse onderwerpen een koppiepaste-first-hit-google kan doen. Ik ben echt verschrikkelijk tegen die algehele Olvarit (voorgekauwd voedsel) mentaliteit. En daarmee dus tegen het feit om het ze nog meer voor te prakken. Besteed dan je design/gfx klussen gewoon uit als je liever lui dan moe bent.

Gaat trouwens wel heel erg hard dit topic, maar ok. Ik ben dus voor uitbereiding van FAQ en stickies. Die worden toch niet gelezen. Ben zelf erg voor veel hardere aanpak van de echt tragische gevallen. Ik zou graag de mogelijkheid hebben dat ik mensen die alleen maar vragen stellen en verder geen nut hebben (lees: helemaal geen nut hebben dus) gewoon de mogelijkheid ontzeggen topics te starten voor een onbepaalde tijd.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 19:55 schreef OzBoz het volgende:
Ben zelf erg voor veel hardere aanpak van de echt tragische gevallen. Ik zou graag de mogelijkheid hebben dat ik mensen die alleen maar vragen stellen en verder geen nut hebben (lees: helemaal geen nut hebben dus) gewoon de mogelijkheid ontzeggen topics te starten voor een onbepaalde tijd.
Als je de gebruikers die inderdaad alleen domme vragen stellen eruit zou kunnen pikken dan ben ik er ook voor dat die eens een schop onder de kont krijgen ja. Maar laten we het alsjeblieft wel gezellig houden op het forum, en niet dat je al word aangevallen als je hier voor het eerst komt.

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 24 maart 2002 20:00 schreef MaSsiE het volgende:

[..]

Als je de gebruikers die inderdaad alleen domme vragen stellen eruit zou kunnen pikken dan ben ik er ook voor dat die eens een schop onder de kont krijgen ja. Maar laten we het alsjeblieft wel gezellig houden op het forum, en niet dat je al word aangevallen als je hier voor het eerst komt.
Posters die erg in het profiel passen wat ik schetste krijgen een vriendelijk mailtje waarin ik probeer uit te leggen dat een forum niet werkt op het moment dat er alleen maar gevraagd wordt en niet gereageerd.. vervallen ze in hun patroon dan gaat het de ambtelijke molen in beginnende bij een gewone waarschuwing tot 8 maanden later een ban ;)

• Blue-eagle
  • Niet online
Het moet ook gewoon van 2 kanten komen :) De beginners moeten de FAQ lezen, en wij moeten dan maar de 'simpele' topics slikken...

Volgens mij kun je er weinig aan doen als de stickies en de FAQ`s niet worden gelezen.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 20:10 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Posters die erg in het profiel passen wat ik schetste krijgen een vriendelijk mailtje waarin ik probeer uit te leggen dat een forum niet werkt op het moment dat er alleen maar gevraagd wordt en niet gereageerd.. vervallen ze in hun patroon dan gaat het de ambtelijke molen in beginnende bij een gewone waarschuwing tot 8 maanden later een ban ;)
Ok, goed plan :9
Op zondag 24 maart 2002 20:10 schreef Blue-eagle het volgende:
Volgens mij kun je er weinig aan doen als de stickies en de FAQ`s niet worden gelezen.
Ik denk dat je gelijk hebt, en aangezien de faq/stickies alleen worden bekeken als je er iemand op wijst, zullen we dat moeten doen i guess...

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op zondag 24 maart 2002 20:10 schreef Blue-eagle het volgende:
Zou een beleid als dit...
We willen je graag helpen, maar houd je aan de forum regels. Lees eerst de faq en stel daarna je vraag in dit topic opnieuw.
...te streng zijn? Naar mijns inziens niet hoor.

Maar dan zou je er weer iets op moeten verzinnen dat een mod hem kan sluiten totdat de poster een nieuwe vraag heeft ingestuurd (dmv editten)en dan kan er weer gereageerd worden.

Maar dit schrikt wellicht nieuwe users af...?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Ik ben er ook wel voor om een link naar bepaalde threads in een stickie te stoppen.

[topic=444783/1/25]
deze bijvoorbeeld, posten in die gefaqte draden is alleen geoorloofd als je echt iets toevoegt. Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/delete.gif is zo ingedrukt bij onzinnige replies die niets toevoegen.

Ik wil niet alles op slot zetten dat niet helemaal /13 waardig is, als er al een discussie op gang is waar iemand een ander behulpzaam is bij het oplossen van een tamelijk, al dan niet, noob probleem, vind ik het niet netjes om er een slot op te zetten. Er moet ook tijd voor behulpzaamheid zijn.

Mijn ICQ staat altijd open als ik online ben en ik kan het zelf erg waarderen als iemand mij waarschuwt met wat er met een topic moet gebeuren. Heb liever dat dan dat ik SU moet checken.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 19:02 schreef MaSsiE het volgende:

[..]

Als een topic word gesloten met als reden daarbij UTFS, dan zul je het antwoord wel met de search kunnen vinden he :) Anders zou het topic niet om die reden gesloten worden lijkt mij...
Inderdaad, dus als elke keer een topic die om de 2 dagen voorbij komt word gesloten omdat de topicstarter ff de search moest gebruiken, is het toch nutteloos om al die topics op slot te zetten en te bewaren?... deleten dus. :)

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op zondag 24 maart 2002 20:55 schreef JunkyJaz het volgende:

[..]

Inderdaad, dus als elke keer een topic die om de 2 dagen voorbij komt word gesloten omdat de topicstarter ff de search moest gebruiken, is het toch nutteloos om al die topics op slot te zetten en te bewaren?... deleten dus. :)
Deleten riekt een beetje naar censuur en je krijgt allerlei posts in LA 'waar is mijn topic gebleven'. Niet doen dus.

• Blue-eagle
  • Niet online
Eigenlijk zou een moderating systeem zoals op de frontpage wel handig zijn. Zo kun je bijvoorbeeld het volgende overzicht krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.sundance.nl/troep/screen_got.gif
Door op het pijltje te klikken, kun je mijn niet-interessante bericht dan ook lezen :)

Het is maar een idee ;)

• McVirusS
  • Laatst online: 10-09 10:16
Zo gauw we hier net zo'n verknipt moderatiesysteem gaan invoeren als op de frontpage ben ik weg :). Ik hou niet zo van dat systeem....iedereen moet hier gewoon kunnen zeggen wat hij kwijt wil (binnen de perken wel natuurlijk :P) zonder weg gemodereert te worden....zo werkt een forum gewoon niet. Iedereen moet input kunnen leveren in discussies....ik ben zwaar tegen raten van postings :).

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zie het wel zitten:
'Ik geef jou een -100.000.000 omdat jij mij een 0 gaf, eikel!'
Hmm, toch maar niet? :)

• Blue-eagle
  • Niet online
Op zondag 24 maart 2002 22:52 schreef McVirusS het volgende:
Zo gauw we hier net zo'n verknipt moderatiesysteem gaan invoeren als op de frontpage ben ik weg :). Ik hou niet zo van dat systeem....iedereen moet hier gewoon kunnen zeggen wat hij kwijt wil (binnen de perken wel natuurlijk :P) zonder weg gemodereert te worden....zo werkt een forum gewoon niet. Iedereen moet input kunnen leveren in discussies....ik ben zwaar tegen raten van postings :).
Als ongewenste reacties weg worden gemod door het grote publiek, zien de newbies vanzelf dat hun type posts niet worden gewaardeerd. Dan zullen ze meer tijd steken in serieuse posts, omdat ze niet irrelevant willen zijn :)

Ik denk zelf dat je zo een interessant board houd, met interessante users.
Daarbij, je zou natuurlijk moeten in kunnen stellen of je slecht gemodde replies wel of niet wilt zien.

En het is niet zo dat 1 user kan uitmaken of een reactie verdwijnt. Dat doen we dan met z`n allen.

Denk eens aan de mogelijkheden, in plaats van dat ene nadeel dat niet iedereen zijn mening kan geven. Niet iedere mening is interessant namelijk.
Op zondag 24 maart 2002 22:59 schreef Prammenhanger het volgende:
Ik zie het wel zitten:
'Ik geef jou een -100.000.000 omdat jij mij een 0 gaf, eikel!'
Hmm, toch maar niet? :)
Hoe denk je dat dat op de FP wordt gedaan? ;) Gewoon, mods kunnen je het recht ontnemen om te modden, vanwege modden met wraak >:)

• Booster

Booster

Superuser

Moderatie is gewoon geen optie, ik verwacht iig niet dat ACM dit in het nieuw forum heeft gezet en bovendien komt er zoveel meuk bij kijken en verlies je er waarschijnlijk zoveel (goeie) users op dat het het zeker niet waard is.

Het is gewoon lastig om een forum te maken waarbij newbies in kort tijdsbestek 'de spirit' te pakken krijgen, en bereid om dingen te lezen en te leren.

• McVirusS
IMHO heeft dit systeem ook het discusseren op de frontpage om zeep geholpen...en het mooie van een forum is dat er kan worden gediscusseert zonder dat er een gaar moderatiesysteem tussen zit....iedereen kan gewoon zeggen wat hij wilt.....zo'n systeem doet daar inbreuk op.....geen vrije discussie.... en er is hier al vaker over gediscusseert in LA en uitslag was elke keer het zelfde; we willen het niet.

• McVirusS
Op zondag 24 maart 2002 23:07 schreef Booster het volgende:
Moderatie is gewoon geen optie, ik verwacht iig niet dat ACM dit in het nieuw forum heeft gezet en bovendien komt er zoveel meuk bij kijken en verlies je er waarschijnlijk zoveel (goeie) users op dat het het zeker niet waard is.
Het technische aspect is even niet van belang in deze discussie...denk dat het tweede deel van je zin veel meer van belang is. Denk dat zo'n systeem voor veel mensen het plezier ontneemt...
Het is gewoon lastig om een forum te maken waarbij newbies in kort tijdsbestek 'de spirit' te pakken krijgen, en bereid om dingen te lezen en te leren.
En dat is denk ik iets wat je alleen maar voor elkaar kan krijgen door newbie's constant op de FAQ te wijzen...en duidelijk proberen te maken hoe dit forum werkt (qua regels en verwachte mentaliteit).... er moet gewoon duidelijk worden gemaakt dat GoT geen helpdesk is. 1 van die manieren omdat te bereiken (eigenlijk zou dat laatste maatregel moeten zijn) is afdwingen dmv slotjes.....jammer maar helaas.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 23:07 schreef Booster het volgende:

Kunnen we ze niet verplicht een soort user-agreement laten lezen bij het inschrijven ofzo? ;) Dan zou je daarin uit kunnen leggen wat ongeveer de bedoeling is van dit forum...

• McVirusS
Op zondag 24 maart 2002 23:13 schreef MaSsiE het volgende:
Kunnen we ze niet verplicht een soort user-agreement laten lezen bij het inschrijven ofzo? ;) Dan zou je daarin uit kunnen leggen wat ongeveer de bedoeling is van dit forum...
Er is geen hond die dat leest :)...het enige nut van zo'n ding is dat je er later naar kan verwijzen (Zo van: je had het kunnen weten als je dat ding goed gelezen had ;)).

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 23:13 schreef MaSsiE het volgende:

[..]

Net zoals je bij Hotmail de hele EULA leest?

Volgens mijn moet iemand er eerst persoonlijk op aan
gesproken worden voordat hij of zij veranderd.
En dus zul je iedere individu persoonlijk moeten aanspreken.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 23:17 schreef Angelic het volgende:

[..]

Net zoals je bij Hotmail de hele EULA leest?

Volgens mijn moet iemand er eerst persoonlijk op aan
gesproken worden voordat hij of zij veranderd.
En dus zul je iedere individu persoonlijk moeten aanspreken.
Nah ik bedoelde niet zo'n heeeeel lang geval, maar gewoon een stuk of 10 zinnen met wat regeltjes... Maar of ze het lezen is inderdaad maar de vraag :?

• Booster

Booster

Superuser

Op zondag 24 maart 2002 23:13 schreef McVirusS het volgende:
Het technische aspect is even niet van belang in deze discussie...denk dat het tweede deel van je zin veel meer van belang is.
Klopt :) Maar ik wilde ook even benadrukken dat het technisch in principe niet echt een optie is. (ipv dat je alleen mensen hebt die denken te weten wat voor effect het heeft)
En dat is denk ik iets wat je alleen maar voor elkaar kan krijgen door newbie's constant op de FAQ te wijzen... [knip]
Ok, maar ook dit verwijzen kan op verschillende manieren... Het is natuurlijk makkelijk om enigsinds streng naar de FAQ te verwijzen, maar zouden er ook andere manieren zijn om hetzelfde te zeggen maar dan op een manier die meer indruk maakt?

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46
<vaag idee?>

Kun je niet 1 forum maken voor "beginners" en als je meer dan een bepaalde hoeveelheid posts heb dan zie je /13 ook

soort huiskamer effect zeg maar

zo filter je de one-timers er al uit

als je dit ook nog toepast dat die hoeveelheid perse in dat beginnersforum moeten zitten dan heb je ook geen n00b's van andere fora dan /13

my $0,02

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

• Booster

Booster

Superuser

Op zondag 24 maart 2002 23:26 schreef Karp het volgende:
<vaag idee?>
[knip]

als je dit ook nog toepast dat die hoeveelheid perse in dat beginnersforum moeten zitten dan heb je ook geen n00b's van andere fora dan /13
Mh, wel op het moment dat de experts in de 'W&G huiskamer' (:D) de vragen moeten beantwoorden...

Je maakt het ze dan juist weer te makkelijk om 'even dit en even dat' te weten te komen.

• Karp
Op zondag 24 maart 2002 23:28 schreef Booster het volgende:

[..]

Mh, wel op het moment dat de experts in de 'W&G huiskamer' (:D) de vragen moeten beantwoorden...

Je maakt het ze dan juist weer te makkelijk om 'even dit en even dat' te weten te komen.
je *moet* niks, en de beschrijving van dat forum moet gewoon duidelijk zijn, google/search/F1 vermeld in de omschrijving ofzo

• Booster

Booster

Superuser

Op zondag 24 maart 2002 23:31 schreef Karp het volgende:
je *moet* niks, en de beschrijving van dat forum moet gewoon duidelijk zijn, google/search/F1 vermeld in de omschrijving ofzo
Het is heel simpel: op het moment dat er niemand met enig verstand in deze huiskamer gaat zitten dan komt er gewoon geen antwoord op de vragen die er staan.

En bovendien ga je dan weer onderscheid maken tussen users en dat willen we ook niet. (toch?)

Verwijderd

<vaag idee?>

Kun je niet 1 forum maken voor "beginners" en als je meer dan een bepaalde hoeveelheid posts heb dan zie je /13 ook

my $0,02
Is al heel vaak geopperd in diverse fora en de conclusie is dat het niet werkt. Als pro ga je geen newbies helpen als er ook pro-onderwerpen zijn. Als newbie kan je beter in een pro-fora posten, de kans is groter dat je daar antwoord krijgt.
/me doneert ook 2 centjes

• OzBoz

OzBoz

<vaag idee?>
Ik ben zelf al helemaal tegen wat voor een HK dan ook. GoT is voor de tweakers (was in elk geval), door de grote aanwas van kleuters die zich niet weten te gedragen gaat onzin/kroeg naar de verdoemenis.. dus wordt de HK het trash-forum. Wat W&G betreft niet handig, zoals Booster al min of meer zegt, je hebt mensen met de antwoorden nodig. Een HK-W&G is waardeloos want dan krijg je een forum met alleen vragen. Dat kan niets worden.

GoT zou voor de wat gevorderde vragen moeten zijn.. iig voor die mensen die wel de moeite nemen zelf wat studie te doen. En voor de rest is er http://www.beginnersweb.nl/forum :)

• Karp
sorry, ik leg de huiskamer link niet goed uit

huiskamer als in, dat je er pas in kan na een hoeveelheid posts, niet kwa nivo :D

• Booster

Booster

Superuser

Op zondag 24 maart 2002 23:41 schreef Karp het volgende:
huiskamer als in, dat je er pas in kan na een hoeveelheid posts, niet kwa nivo :D
Mhja, dat veranderd niet echt veel aan het principe... Je krijgt dan altijd weer mensen die 10 (near-)onzinnige vragen hebben gesteld en dan ineens bij de 'elite' horen.

Hoe je het ook went of keert, er zullen users moeten zijn die de newbie vragen daar willen beantwoorden, en je zet een muur tussen de newbie en de (semi) pro.

Pagina: 1 2 3 Laatste