Op donderdag 11 april 2002 23:16 schreef MrWizzard het volgende:
Sorry voor het omhoog scheppen van 'oude'-topics, maar ik wil graag weten, of er nou veel verschil te horen is, tussen 132kbit atrac-r en 192kbit mp3 / audio-cd.
Alvast bedankt
Ja en nee.
Ten eerste is 192kbit MP3 afhankelijk van de encoder, en aangezien de meeste mensen slechte encoders gebruiken... Staan vaak de tranen in mijn ogen bij 192kbit MP3s
Maargoed, uitgaande van optimale omstandigheden is 192kbit marginaal beter, maar dit is echt bijna niet te horen. Als je even je best doet om het op te zoeken dan kan je die ATRAC3 codec voor je pc downloaden en zelf aan de slag ermee. LP2 is gewoon erg goed, het 'verschil' dat je hoort zit over het algemeen tussen je oren, ik heb nog nergens echt de vinger op kunnen leggen. LP3 kan je vergelijken met een 128kbit MP3 dus vooral de hi hats gaan eraan en slissen. maar als je het als walkman gebruikt (ipv thuis er goed voor gaan zitten) maakt het niet zo veel uit.
LP4 is crap, dat is 96/112kbit MP3 kwaliteit.
MAAR, zoals elke andere codec heeft ATRAC3 zijn eigen 'geluid'. De artifacts van ATRAC3 in LP3 zijn, als je ze al hoort, een stuk minder storend dan die van een MP3 codec die in de knel komt bij 128kbit.
Bij LP4 is het echt dikke swishy swooshy stylez, maar dat is ook meer bedoeld voor dicteerapparaat onzin dan dat je word geacht er muziek mee op te nemen...
Wat ik hier trouwens LP3 noem is 105kbit ATRAC3, een mode die wel in de software codec zit maar niet is geimplementeerd in de hardware players.
Dus de enige mode die voor jou interessant is, LP2, is gewoon goed.