PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Op woensdag 13 maart 2002 19:07 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Nu moet ik me speciaal hier aanmelden om te kunnen antwoorden
Maar zeg eens, heb je al mijn berichten (ruim 2000) gelezen of val je ergens midden in, waardoor je conclusie over mij van mijn stemming op dat moment afhangt?
Greetinx
André (de sig volgt, ff kijken hoe dat hier werkt)
Nou, welkom hiero, André (in het nuchtere GoT forum, waar de meeste zich maar net een setje van 1000-2000 euro kunnen veroorloven
Ga meteen een paar postings van je lezen...
edit
Misschien zijn die Yamamura M6000 interconnects aardige input voor de [topic=291824/8/25]
edit2, ik zie dat ik had moeten schrijven "welkom in het land der niet-gelovigen"
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Nuchter en pro-Jan hier, voel ik me wel echt welkom?Op woensdag 13 maart 2002 19:25 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
offtopic:
Nou, welkom hiero, André (in het nuchtere GoT forum, waar de meeste zich maar net een setje van 1000-2000 euro kunnen veroorloven)
Jan heeft veel los gemaakt bij hifi.nl, maar niemand is het 100% met hem eens.
Die luistersessie met Bas kwam na lang aandringen tot stand, opdat Jan naast zijn benadering ook eens inzicht en begrip zou krijgen voor luisterervaringen, want daar gaat het uiteindelijk om.
Zijn toon heeft hij inmiddels bijgesteld tot aanvaardbaar, maar zijn boodschap is nog ongewijzigd.
Natuurlijk heeft hij een punt, maar iets minder zwart-wit mag best wel
Ik ga hier eens kijken naar de verhalen, prijzen maken mij niet uit, principes wel.
Jag huist dus hier, ik ken hem nog van Hifi.nl, groetjes Jag!
Ik hoef toch niet elke keer OFF TOPIC te roepen he?
Greetinx
André
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ben wel benieuwd hoe die luistertest is uitgevoerd.Op woensdag 13 maart 2002 19:43 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Die luistersessie met Bas kwam na lang aandringen tot stand, opdat Jan naast zijn benadering ook eens inzicht en begrip zou krijgen voor luisterervaringen, want daar gaat het uiteindelijk om.
Zijn toon heeft hij inmiddels bijgesteld tot aanvaardbaar, maar zijn boodschap is nog ongewijzigd.
Natuurlijk heeft hij een punt, maar iets minder zwart-wit mag best wel
Ik ga hier eens kijken naar de verhalen, prijzen maken mij niet uit, principes wel.
Jag huist dus hier, ik ken hem nog van Hifi.nl, groetjes Jag!
Ik hoef toch niet elke keer OFF TOPIC te roepen he?
Greetinx
André
Verder is iedere keer groeten en "ondertitelen" hier per faq verboden (iig overbodig)
[off topic]
hoeft niet
[topic]
Ze zijn gebalanceerd (XLR), er is een goede kans dat er weinig op dit forum zijn die deze kunnen aansluiten.Op woensdag 13 maart 2002 19:25 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
offtopic:
Nou, welkom hiero, André (in het nuchtere GoT forum, waar de meeste zich maar net een setje van 1000-2000 euro kunnen veroorloven)
edit
Misschien zijn die Yamamura M6000 interconnects aardige input voor de [topic=291824/8/25]
Zowel cdspeler als versterker moet dan XLR hebben....
LOLedit2, ik zie dat ik had moeten schrijven "welkom in het land der niet-gelovigen"(klopt, geloof niet meer in Sinterklaas)
Greetinx
André
Mijn eindversterker heeft wel een paar XLR inputs, maar mijn (nog in bestelling zijnde) SACD speler niet (XLR output, that is).Op woensdag 13 maart 2002 19:59 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Ze zijn gebalanceerd (XLR), er is een goede kans dat er weinig op dit forum zijn die deze kunnen aansluiten.
Zowel cdspeler als versterker moet dan XLR hebben....
[..]
Maar iemand kan hier best ff een verloopsnoertje solderen hoor
Ik zou niet de kennis die hier aanwezig is onderschatten.Op woensdag 13 maart 2002 19:59 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
..er is een goede kans dat er weinig op dit forum zijn die deze kunnen aansluiten...
Misschien is het verstandig om de faq van dit forum eens te lezen, deze is hier te vinden.
Daarin is ook hierover..
iets te vinden:[..]
LOL
Greetinx
André
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).
je zit wel op GoT, maar je gelooft niet in Sinterklaas?Op woensdag 13 maart 2002 19:25 schreef Duck-Twacy het volgende:
edit2, ik zie dat ik had moeten schrijven "welkom in het land der niet-gelovigen"(klopt, geloof niet meer in Sinterklaas)
lol, dit wordt vast een banOp woensdag 13 maart 2002 20:18 schreef zimbab het volgende:
[..]
je zit wel op GoT, maar je gelooft niet in Sinterklaas?geloof je wel in (wannabe) elfjes dan?
Ik kom net kijken, ik bedoel eigenlijk dat er niet zoveel mensen apparatuur met XLR aansluitingen zullen hebben, dit naar aanleiding van die interlink test.Op woensdag 13 maart 2002 20:13 schreef Tele het volgende:
[..]
Ik zou niet de kennis die hier aanwezig is onderschatten.
En misschien zit ik er naast, ik ken de mensen hier nog niet goed
Ok, begrepen, de faq valt wel mee om ff te lezen.Misschien is het verstandig om de faq van dit forum eens te lezen, deze is hier te vinden.
Daarin is ook hierover..
[..]
iets te vinden:
[..]
De groet is een gewoonte van Hifi.nl, hier zal ik het niet meer doen
Tja, ik denk dat hier meer pro jan wordt gedacht, door de jongere doelgroep die het vooral technisch bekijkt.
Hoi, het ging over mij en dan weet je t wel...Op woensdag 13 maart 2002 22:26 schreef hervaz het volgende:
Haha, hallo andre toch maar eens aan het registreren geweest hier? (op hifi.nl ben ik skiffer)
Tja, ik denk dat hier meer pro jan wordt gedacht, door de jongere doelgroep die het vooral technisch bekijkt.
M'n eerste thread (redelijk off topic) is al verwijderd, dat gaat erg snel hier
Nu nog ff over netsnoeren gaan kleppen, dan heb ik zo die 1700 posts van Hifi.nl geëvenaard
Om alvast te beginnen:
Met betere dan standaard netsnoeren op je cdspeler en/of versterker (afgeschermd, gevlochten of kant en klaar te koop) wordt het geluid van je audioset een stuk mooier.
Dit is voer voor de niet-gelovigen, want technisch is dit effekt niet makkelijk te verklaren, of toch wel
Verwijderd
Verklaar eensOp woensdag 13 maart 2002 22:39 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Hoi, het ging over mij en dan weet je t wel...
Nu nog ff over netsnoeren gaan kleppen, dan heb ik zo die 1700 posts van Hifi.nl geëvenaard
Om alvast te beginnen:
Met betere dan standaard netsnoeren op je cdspeler en/of versterker (afgeschermd, gevlochten of kant en klaar te koop) wordt het geluid van je audioset een stuk mooier.
Dit is voer voor de niet-gelovigen, want technisch is dit effekt niet makkelijk te verklaren, of toch wel
Tja het is hier erg strak de leiding, maar moet ook wel op zo'n vreselijk groot forum.Op woensdag 13 maart 2002 22:39 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Hoi, het ging over mij en dan weet je t wel...
Ik vind dit forum toch wel beter en fijner dan hifi, we schelden elkaar niet uit hier en komen ook altijd leuke discussies naar voren, ik vind het wel grappig dat je hier aan het reageren gaat, iemand met erg veel ervaring op audio gebied is altijd goed voor een forum.
Verwijderd
Ow en kijk ook eens in het #av irc channelOp woensdag 13 maart 2002 22:41 schreef Driez het volgende:
[..]
Verklaar eens
om te connecten staat er een linkje in me sig
Nee, maar psychologisch wel.Op woensdag 13 maart 2002 22:39 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
JepOp woensdag 13 maart 2002 22:43 schreef exter het volgende:
belachelijk...
Je hebt vast al eens zo'n reactie gehad maarre:
Wat maakt dat metertje netsnoer nou uit na al die meters 2,5mm² in je huis, enznenz.. hebben de *fielen ook al netsnoeren met vergulde stekkers btw?
Tja, er staan op iedere site wel dingen die waar/niet waar zijn he.
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
Ik vind het nog steeds vreemd, stroom is stroom in mijn opinie, maar ik ben ook geen elektrotechnicus.
Voor interlinks denk ik, een goede afgeschermde kabel met goede pluggen is beter dan de standaard dropveter, maar exotische interlinks van enkele duizenden euro's begrijp ik het nut niet van!
Ja, da's leuk, de langste thread van Hifi.nlOp woensdag 13 maart 2002 22:51 schreef markvt het volgende:
toch wel cool dat je met 1 enkele website 38 pagina's met reacties kan vullen, respect
Tja, er staan op iedere site wel dingen die waar/niet waar zijn he.
Een goede verklaring staat er niet tussen, wel is het effekt van draden vlechten duidelijk, je vermindert de invloed van de aders onderling, o.a. omdat het elektro-magnetische veld kleiner wordt.
2 aders over een grote lengte naast elkaar werkt niet echt goed, maar wordt wel t meest toegepast (standaard netsnoer en de installatiedraden in je huis).
Dit uit zich in een krachtiger geluid en je hoort behoorlijk wat meer details, de ruisvloer daalt nl. ook.
Het idee dat de netspanning zelf van grote invloed is bestrijd ik, de gelijkspanning in je apparatuur reageert daar niet zo sterk (en hoorbaar) op, of het moet om 10-tallen volts variatie gaan.
Ik hoor meteen grote verschillen, op verschillende audiosets bleek het netsnoer veel te verbeteren.
Ik beeld me dit niet in, want ook de eigenaars van de sets horen elke keer weer het positieve verschil.
Daarom begin ik er hier ook weer over, wellicht hebben meer mensen goede ervaringen met netsnoeren
Verwijderd
Ik denk dat de voedingen die in de duurdere stereo's zitten dusdaning stabilieserend zijn dat het niet uitmaakt met duurdere netspannings kabels. Anders zouden ze op een ML toch wel een netspannings kabel van €300 zetten dat ding is zowiezo duur die €300 maakt dan ook niet uit..Op woensdag 13 maart 2002 23:13 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Ja, da's leuk, de langste thread van Hifi.nl
Een goede verklaring staat er niet tussen, wel is het effekt van draden vlechten duidelijk, je vermindert de invloed van de aders onderling, o.a. omdat het elektro-magnetische veld kleiner wordt.
2 aders over een grote lengte naast elkaar werkt niet echt goed, maar wordt wel t meest toegepast (standaard netsnoer en de installatiedraden in je huis).
Dit uit zich in een krachtiger geluid en je hoort behoorlijk wat meer details, de ruisvloer daalt nl. ook.
Het idee dat de netspanning zelf van grote invloed is bestrijd ik, de gelijkspanning in je apparatuur reageert daar niet zo sterk (en hoorbaar) op, of het moet om 10-tallen volts variatie gaan.
Ik hoor meteen grote verschillen, op verschillende audiosets bleek het netsnoer veel te verbeteren.
Ik beeld me dit niet in, want ook de eigenaars van de sets horen elke keer weer het positieve verschil.
Daarom begin ik er hier ook weer over, wellicht hebben meer mensen goede ervaringen met netsnoeren
Met die snoeren heb je meestal ook betere stekkers aan weerszijden en er zijn audiofielen die een aparte groep aanleggen om zo de lassen te vermijden.Op woensdag 13 maart 2002 22:49 schreef Tele het volgende:
[..]
Nee, maar psychologisch wel.
[..]
Jep
Je hebt vast al eens zo'n reactie gehad maarre:
Wat maakt dat metertje netsnoer nou uit na al die meters 2,5mm² in je huis, enznenz.. hebben de *fielen ook al netsnoeren met vergulde stekkers btw?![]()
Als je het toch aanpakt, doe het dan meteen goed.
Vergulde stekkers heb ik niet (gezien), ik zie het nut daar niet zo van.
Dat vlechten werkt prima, het kost je wat draad, goede stekkers en geduld, dus waarom niet eens geprobeerd
Blinde test?Op woensdag 13 maart 2002 23:13 schreef Speedy-Andre het volgende:
Achja, als alles van je installatie tot in het uiterste geperfectioneerd is, dan hou je weinig over om te tweaken. Toch denk ik dat het alleen nuttig is om een netsnoer te vervangen als hij te kort is. Ruis is zowiezo iets wat niet aanwezig is op een netsnoer. Maargoed, ieder z'n ding, bij de één zijn dat 10mm² zuurstofarme
Verwijderd
ML en co doen er geen merksnoeren bij, omdat klanten het netsnoer graag zelf uitkiezen.Op woensdag 13 maart 2002 23:23 schreef Driez het volgende:
[..]
Ik denk dat de voedingen die in de duurdere stereo's zitten dusdaning stabilieserend zijn dat het niet uitmaakt met duurdere netspannings kabels. Anders zouden ze op een ML toch wel een netspannings kabel van €300 zetten dat ding is zowiezo duur die €300 maakt dan ook niet uit..
Op mijn Wadia 830 en KSA300S maakt het veel verschil, het werkt in alle prijsklasses, al zal je met Yoko spul wat minder verbeteren
Krell doet er trouwens "eenvoudige" maar dikke snoeren bij.
Ik wist wel dat ik de bekende antwoorden zou krijgen, wat dat betreft is elk hifi-forum bijna hetzelfde
Daar mag ik niet aan komenOp woensdag 13 maart 2002 23:38 schreef exter het volgende:
En wat doe met dat stukje draad van jouw huis naar de centrale, leg je daar ook een aparte groep voor aan?
Een aparte groep en betere netsnoeren zijn voldoende, ondanks dat de weg naar de centrale en de andere verbruikers die er ook een zooitje van (op) maken.
Dikker dan 4mm (wat je huis binnenkomt) is zinloos btw.
Verwijderd
Dat is wel errug kort door de bocht, dus dat moeten we zo maar even aannemen?Op donderdag 14 maart 2002 00:07 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Een aparte groep en betere netsnoeren zijn voldoende, ondanks dat de weg naar de centrale en de andere verbruikers die er ook een zooitje van (op) maken.
Als je je beweringen niet hard kunt maken, dan kun je ze maar beter niet doen.
Wat jij dus wilt beweren is dat de spanning cq stroom er aan het eind van dat stukje dure netsnoer er anders uitziet dan aan het begin. Dat wil dus zeggen dat je over dat stukje netsnoer iet zou kunnen meten.
Mag jij vertellen wat.
Tja, dit is dus het heikele puntOp donderdag 14 maart 2002 00:13 schreef exter het volgende:
[..]
Dat is wel errug kort door de bocht, dus dat moeten we zo maar even aannemen?
Als je je beweringen niet hard kunt maken, dan kun je ze maar beter niet doen.
Wat jij dus wilt beweren is dat de spanning cq stroom er aan het eind van dat stukje dure netsnoer er anders uitziet dan aan het begin. Dat wil dus zeggen dat je over dat stukje netsnoer iet zou kunnen meten.
Mag jij vertellen wat.
Je kunt het zonder probleem horen (maak zelf eens een gevlochten of getwist netsnoer) en wees verbaasd.
Ik heb hier vooral luisterervaringen mee en geen directe technische verklaring, of het moet het eerder door mij genoemde effekt van vlechten/twisten zijn.
Ook op hifi.nl (hopelijk heb je een kabelmodem of adsl) http://forum.hifi.nl/cgi-bin/YaBB.pl?board=HHZelfbouw&action=display&num=130 vind je een ellenlange discussie over netsnoeren.
Hij is al een jaar gaande en nog altijd is er geen goed antwoord gegeven waar iedereen mee kan leven.
Toch zijn er een aantal HTS-ers en wetenschappers mee bezig geweest, ook zonder een bevredigend antwoord.
Mijn oren en inmiddels die van vele anderen liegen niet, als er een bolleboos is met het juiste antwoord, dan graag.
Overigens maken vele kabelfabrikanten niet voor niets deze netsnoeren, zonder merkbaar effekt verkoop je ze niet, dus er is echt wel iets aan de hand met die betere netsnoeren.
Ik hou het maar op een filterende werking, al weet ik niet precies hoe dit in z'n werk gaat
Verwijderd
Ik denk dat het een verschil horen eigenlijk haast onmogelijk is. Er word een versterker afgeleverd doorOp donderdag 14 maart 2002 00:58 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Tja, dit is dus het heikele punt
Je kunt het zonder probleem horen (maak zelf eens een gevlochten of getwist netsnoer) en wees verbaasd.
Ik heb hier vooral luisterervaringen mee en geen directe technische verklaring, of het moet het eerder door mij genoemde effekt van vlechten/twisten zijn.
Ook op hifi.nl (hopelijk heb je een kabelmodem of adsl) http://forum.hifi.nl/cgi-bin/YaBB.pl?board=HHZelfbouw&action=display&num=130 vind je een ellenlange discussie over netsnoeren.
Hij is al een jaar gaande en nog altijd is er geen goed antwoord gegeven waar iedereen mee kan leven.
Toch zijn er een aantal HTS-ers en wetenschappers mee bezig geweest, ook zonder een bevredigend antwoord.
Mijn oren en inmiddels die van vele anderen liegen niet, als er een bolleboos is met het juiste antwoord, dan graag.
Overigens maken vele kabelfabrikanten niet voor niets deze netsnoeren, zonder merkbaar effekt verkoop je ze niet, dus er is echt wel iets aan de hand met die betere netsnoeren.
Ik hou het maar op een filterende werking, al weet ik niet precies hoe dit in z'n werk gaat
een willekeurige fabrikant met 0,07% distortion met standaard netsnoer. Stel dat met die gevlochten kabel het 0,06% word dan ga je mij echt niet wijsmaken dat je dat kan horen. Versterkers worden op een dusdanige manier gebouwd dat er al er zo'n kleine marge in storingen zit en dan zou alles opgelost worden door een gevlochten kabel ?
al dit hifi geneuzel gaat toch teniet op het moment dat de muziek gewoon kut gespeelt is, of de mics niet lekker zijn geplaatst.. je hebt GEEN idee hoe ze dat daar gedaan hebben..
als je kijkt naar tielines in een studio, wat voor materiaal zie je dan? of naar de gemiddelde XLR kabel in een studio, zie ik ook geen dure interlink kabels hoor..
zelfde geldt voor netvoeding naar apparaten (bv compressor ofzo, mengtafels hebben vaak wel goeie voedingen)..
en dan neuzelen ze daar al zolang over dat soort dingen...
....
tijdsverspilling..
Wat heet alles, wat is er allemaal mis bij jouw versterker dan?Op donderdag 14 maart 2002 01:07 schreef Driez het volgende:
[..]
Ik denk dat het een verschil horen eigenlijk haast onmogelijk is. Er word een versterker afgeleverd door
een willekeurige fabrikant met 0,07% distortion met standaard netsnoer. Stel dat met die gevlochten kabel het 0,06% word dan ga je mij echt niet wijsmaken dat je dat kan horen. Versterkers worden op een dusdanige manier gebouwd dat er al er zo'n kleine marge in storingen zit en dan zou alles opgelost worden door een gevlochten kabel ?
Geintje, er zijn meer mensen die niets uitproberen omdat ze het niet begrijpen, dat mag natuurlijk.
Ik ben techneut en probeer het toch gewoon.
Als het eenmaal werkt, is de drang om de werking te verklaren ook bij mij nog groter, echter is deze materie misschien wel ingewikkelder dan je zo zou denken.
Zelfs met een harmonic analyzer van Fluke (deze geeft grafisch hogere harmonischen op de netspanning weer) was er weinig tot geen verschil te zien, waarschijnlijk omdat dit apparaat bij veel grotere vermogens z'n werk doet.
Op een scoop kun je het nauwelijks zien, meer middelen heb ik eigenlijk niet voor handen, ik zoek nog steeds naar HET instrument om het verschil zichtbaar te maken.
Voorlopig geniet ik lekker van de muziek, met of zonder gedachtenkronkel
Sommige stukken zijn weldegelijk met beter materiaal opgenomen, alleen komt dit niet vaak voor.Op donderdag 14 maart 2002 01:15 schreef djazete het volgende:
ik heb niet de hele thread gelezen, maar ik snap het nog steeds niet...
al dit hifi geneuzel gaat toch teniet op het moment dat de muziek gewoon kut gespeelt is, of de mics niet lekker zijn geplaatst.. je hebt GEEN idee hoe ze dat daar gedaan hebben..
als je kijkt naar tielines in een studio, wat voor materiaal zie je dan? of naar de gemiddelde XLR kabel in een studio, zie ik ook geen dure interlink kabels hoor..
zelfde geldt voor netvoeding naar apparaten (bv compressor ofzo, mengtafels hebben vaak wel goeie voedingen)..
en dan neuzelen ze daar al zolang over dat soort dingen...
....
tijdsverspilling..
Veel kleinere labels hebben steevast goede opnametechnici achter de knoppen, of de artiest mengt zich in het opnameproces, zoals bijv. Pat Metheny.
Een slechte opname wordt er niet mooier mee, dat beweer ik ook niet.
Gelukkig kan ik toch nog een grote kast vol goede opnames samenstellen, er is nog hoop.
Maar we wijken een beetje af, al vind je dit soort discussies ook op die "grappige site".
Ik volhard in de netsnoerdiscussie omdat ik simpelweg te veel audiosets heb gehoord die er mooier door spelen, ik zeg maar rubbish in (van het net), rubbish out.
Verwijderd
Ik heb zelf wel diverse dingen uitgeprobeerd.Op donderdag 14 maart 2002 01:16 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Wat heet alles, wat is er allemaal mis bij jouw versterker dan?
Geintje, er zijn meer mensen die niets uitproberen omdat ze het niet begrijpen, dat mag natuurlijk.
Ik ben techneut en probeer het toch gewoon.
Als het eenmaal werkt, is de drang om de werking te verklaren ook bij mij nog groter, echter is deze materie misschien wel ingewikkelder dan je zo zou denken.
Zelfs met een harmonic analyzer van Fluke (deze geeft grafisch hogere harmonischen op de netspanning weer) was er weinig tot geen verschil te zien, waarschijnlijk omdat dit apparaat bij veel grotere vermogens z'n werk doet.
Op een scoop kun je het nauwelijks zien, meer middelen heb ik eigenlijk niet voor handen, ik zoek nog steeds naar HET instrument om het verschil zichtbaar te maken.
Voorlopig geniet ik lekker van de muziek, met of zonder gedachtenkronkel
Speakerkabel interlinks etc. Maar uiteidelijk
zit er een interlink tussen van 15€ en speakerkabel van
4€ per meter omdat ik simpelweg het verschil niet hoor.
Bij een minder goeie voedingen kan een filtering in de stroom wel wat verbeteren.
Voorbeeldje
Neem een autoradio en 2 voedingen(gestabiliseerd).
Een dirtcheape voeding en een wat duurdere.
Daarin kan iedereen wel verschil horen omdat de duurdere voeding de stroom waarschijnlijk beter stabiliseerd en geen brom genereerd (of niet hoorbare). En de elcheapo waarschijnlijk een lichte brom genereerd. (zelf al eens getest btw)
Maar goed als je een versterker koopt van een beter merk dan kan je dr vanuitgaan dat er een degelijke voeding inzit en daarom al een dusdanig nivo heeft berijkt dat de storing van het stroomnet niet meer te horen is.
Ik denk eerder dat een ups dan nog meer verschil kan geven dan een kabeltje omdat deze de pieken afkapt en de spanning stabiel houd.
Het zijn je hersens, en die liegen juist welOp donderdag 14 maart 2002 00:58 schreef Speedy-Andre het volgende:
Mijn oren en inmiddels die van vele anderen liegen niet
Hallo trouwens Andre, leuk dat je ons forum bezoekt
Verwijderd
En deze mening deel ik volledig met Speedy.8-)Ik volhard in de netsnoerdiscussie omdat ik simpelweg te veel audiosets heb gehoord die er mooier door spelen,
Ik mag hier geen groetjes doen, maar ik kan het niet laten.:)
Met vriendelijk groet Edwin{Die André, zie ik hem hier ook al}:)
Dat zou een goede methode zijn als iemand anders op een onverwacht moment de kabel(s) omwisselde (en je niet ging spieken). Beetje lastig realiseerbaar, helaas.Op donderdag 14 maart 2002 07:18 schreef zimbab het volgende:
...
dus wat men zou kunnen proberen (heb ik ook eens gedaan) is kijken of je een tijd een goede interlink of speakerkabels kan lenen ofzo en daar gewoon enige weken mee gaan draaien. dan wen je aan dat 'kwaliteitsniveau' en moet je na die weken weer terug gaan naar de 'slechte' kabel.
...
Persoonlijk geloof ik best wel dat er klankmatige verschillen door het gerbruik van andere kabels kunnen voortkomen. Zal alleen persoonlijk nooit de krankzinnige bedragen neertellen die je soms ziet (100 euro voor interlink en 10 euro/meter voor speakerkabel zijn bij de limiet, ruwweg).
Maar mischien is dat kabelgedoe wel een interessante business. Een paar euro aan gronstoffen, beetje knutselen, mooi verhaal verzinnen
Inderdaad, nog interesse in een quadrogetwiste platinum gelaagde turbolink met een diameter van 8,7mm (deze diameter is speciaal afgestemd op klassieke muziek) in een speciale oranje Maxima uitvoering?Op donderdag 14 maart 2002 08:35 schreef Duck-Twacy het volgende:
Maar mischien is dat kabelgedoe wel een interessante business. Een paar euro aan gronstoffen, beetje knutselen, mooi verhaal verzinnenen hup verkopen voor 1000 euro per meter.
Verwijderd
Ach , je hoeft er eigenlijk helemaal niet over te discussieren.Op donderdag 14 maart 2002 00:58 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Tja, dit is dus het heikele punt :)Ook op hifi.nl (hopelijk heb je een kabelmodem of adsl) http://forum.hifi.nl/cgi-bin/YaBB.pl?board=HHZelfbouw&action=display&num=130 vind je een ellenlange discussie over netsnoeren.
Het aantal mensen dat in dat netsnoergeblaat gelooft is dik in de minderheid.
'k heb nu een aantal pagina's gelezen, en het heeft veel weg van André tegen de rest van de wereld, wat uitzonderingen daargelaten.
Dat het tussen de oren zit is wel duidelijk, want er is geen enkele onderbouwing voor deze stelling.
Wat heb je toch bij de hoogspanningskant van je voeding te zoeken, kijk liever naar de laagspanningskant, die is veel belangrijker.
Even nog een wetenschappelijke opmerking, een stof geleid, of het geleid niet, er is geen weg tussen in.
Maar... het merendeel van zulke opvattingen zit tussen de oren, iedereen zijn hobby nietwaar ?
klopt maar ten deels. Als een luidspreker kabel voor 100% uit één stof zou bestaan, zou je opmerking inderdaad kloppen. Het punt is nu juist dat lang niet alle kabels vrij zijn van "vervuiling". Deze kunnen dus wel degelijk voor een verstoring van de geleiding zorgen (ik zeg hier bewust niet verstoring van het signaal, dat mogen anderen uitvechtenOp donderdag 14 maart 2002 14:02 schreef w00Dy het volgende:
Even nog een wetenschappelijke opmerking, een stof geleid, of het geleid niet, er is geen weg tussen in.
de weg er tussen in is: de ene stof heeft een hoge weerstand en de ander een lage. als je 1000 liter gedeminiraliseerd water neemt en je voegt er 1 korreltje zout aan toe geleidt dat water ook....maar vraag niet hoe! zo zou je ook een stenen heatsink op je AMD'tje of P4'tje kunnen zetten, want steen geleidt ook warmte. dus of die opmerking van jou nou zo wetenschappelijk is weet ik nog niet.Op donderdag 14 maart 2002 14:02 schreef w00Dy het volgende:
je mag je oren wel een heeeel klein beetje vertrouwen hoor. bovendien luister je waarschijnlijk met de hoop dat het geen verschil maakt omdat je er dan tenminste geen geld aan uit hoeft te geven en als je dan toch (een zeer duidelijk) verschil hoort lijkt het mij een duidelijke zaak.Op donderdag 14 maart 2002 08:35 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Dat zou een goede methode zijn als iemand anders op een onverwacht moment de kabel(s) omwisselde (en je niet ging spieken). Beetje lastig realiseerbaar, helaas.
Bewijs dat eens, volgens mij is dat een aanname en niet een feitOp donderdag 14 maart 2002 03:07 schreef Jag het volgende:
[..]
Het zijn je hersens, en die liegen juist wel.
Het zou kunnen, maar onder welke omstandigheden, welke gemoedstoestand en in welke omgeving gaat dit 100% van de tijd op? Leuk onderwerp btw
Tja, iemand vertelde me dat hier over mij werd gepraat en dan voel ik me geroepen om in de ring te springenHallo trouwens Andre, leuk dat je ons forum bezoekt.
Hee, wie hebben we daar, de Snoek?Op donderdag 14 maart 2002 04:04 schreef ebg123456 het volgende:
[..]
En deze mening deel ik volledig met Speedy.8-)
Ik mag hier geen groetjes doen, maar ik kan het niet laten.:)
Met vriendelijk groet Edwin{Die André, zie ik hem hier ook al}:)
Jij bent echt forum-ge*l he?
Kom eens naar R'dam, dan kun je eens live horen wat je in al die recensies leest over mijn audioset
Er zouden veel techneuten hier spontaan gelovig van worden denk ik
De site bevat veel informatie, maar ook veel mening, denk dat hij beter de info op feiten kan baseren.
Dit site is ook heel erg anti audiofiel.
Toen ik er over begon heb ik een poll laten doen en 30% zag er wel iets in (van toen 1500 leden).Op donderdag 14 maart 2002 10:54 schreef exter het volgende:
[..]
Ach , je hoeft er eigenlijk helemaal niet over te discussieren.
Het aantal mensen dat in dat netsnoergeblaat gelooft is dik in de minderheid.
Recent is er weer een poll geweest en de stand is 70% van bijna 3000 forummers, dat zegt wel wat!
De laagspanningskant wordt meestal wel goed aangepakt door merken als Wadia, Krell, AR e.d.'k heb nu een aantal pagina's gelezen, en het heeft veel weg van André tegen de rest van de wereld, wat uitzonderingen daargelaten.
Dat het tussen de oren zit is wel duidelijk, want er is geen enkele onderbouwing voor deze stelling.
Wat heb je toch bij de hoogspanningskant van je voeding te zoeken, kijk liever naar de laagspanningskant, die is veel belangrijker.
Ik zie 2 trafo's met gelijkrichting voor analoog en digitaal in cdspelers, geen simpele 78xx stabilisators met hun schakelgedrag en slechte piekdemping maar goed spul, enorme elco's in eindversterkers en nog veel zwaardere trafo's (5KW in mijn Krell KSA300S), hier ligt het echt niet aan.
De netspanning kan in mijn ogen altijd beter.
Wat heeft een capaciteit nou te betekenen in een netsnoer?
(even op iemand anders reagerend)
Er hangt een trafo achter en nog meer capaciteit.
De netspanning is essentieel, lang niet alle rommel wordt door dc voedingen weggehaald en ook andersom komt er storing van bijv. een cdspeler (44,1KHz spikes) het net op.
Dit kun je met netsnoeren sterk verminderen, waardoor het geluid schoner en directer wordt.
Door te vlechten straal je ook minder velden uit naar de omgeving, dus andere apparatuur pikt daar minder van op.
Kom svp zelf met technische stellingen die hout snijden, ik wil graag meer weten over het waarom van de netsnoeren, dat is mijn uitgangspunt in deze discussie.
Gedeioniseerd water... en je stelling is wat overdreven. Je moet namelijk een contact krijgen tussen de twee (meet)elektroden.als je 1000 liter gedeminiraliseerd water neemt en je voegt er 1 korreltje zout aan toe geleidt dat water ook
ok,ok ff voor de duidelijk slecht geleiden is ook geleiden...
ik had beter geleiders en isolatoren genoemt dan hadden jullie het wel verstaan
Hifi.nl is voor iedereen, daar zie je hobbyïsten met elkaar keuvelen over alles wat los en vast zit, zonder al te vaak over een prijs te vallen en er is geen duidelijk aanwezige moderator zoals hier, maar wel een mod die bij grote excessen ingrijpt, heel zelden dus.Op donderdag 14 maart 2002 21:19 schreef FFF het volgende:
Ik vindt deze site een beetje triest, het gaat om de combinatie en kwaliteit en niet om de prijs uiteraard, maar tussen een kabel van 5,- of 100,- hoor je dus wel verschil.
De site bevat veel informatie, maar ook veel mening, denk dat hij beter de info op feiten kan baseren.
Dit site is ook heel erg anti audiofiel.
Er zijn daar veel meningen en uiteraard feiten, de discussies zijn levendig en vaak gedrenkt in humor
Hier zie ik inderdaad een "anti-audiofiele" en meer technische basis, waarschijnlijk omdat het ooit met pc's e.d. is begonnen.
Bij Hifi.nl word je niet zo zwaar betutteld als hier, vrijheid blijheid en niet zomaar een licht off-topic thread verwijderen omdat iemand zichzelf zo belangrijk vindt en het even meldt.
Mijn forum is Tweakers niet, maar het is leuk om te zien dat audio ook hier de ruime aandacht heeft
De computer kant van dit forum interesseert mij wel, ik lees het al tijden, maar post er (nog) niet.
Verwijderd
Droom maar lekker verder over je netsnoertjes vent,Op donderdag 14 maart 2002 21:22 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Toen ik er over begon heb ik een poll laten doen en 30% zag er wel iets in (van toen 1500 leden).
Recent is er weer een poll geweest en de stand is 70% van bijna 3000 forummers, dat zegt wel wat!
[..]
De laagspanningskant wordt meestal wel goed aangepakt door merken als Wadia, Krell, AR e.d.
Ik zie 2 trafo's met gelijkrichting voor analoog en digitaal in cdspelers, geen simpele 78xx stabilisators met hun schakelgedrag en slechte piekdemping maar goed spul, enorme elco's in eindversterkers en nog veel zwaardere trafo's (5KW in mijn Krell KSA300S), hier ligt het echt niet aan.
De netspanning is essentieel, lang niet alle rommel wordt door dc voedingen weggehaald en ook andersom komt er storing van bijv. een cdspeler (44,1KHz spikes) het net op.
Dit kun je met netsnoeren sterk verminderen, waardoor het geluid schoner en directer wordt.
Door te vlechten straal je ook minder velden uit naar de omgeving, dus andere apparatuur pikt daar minder van op.
Kom svp zelf met technische stellingen die hout snijden, ik wil graag meer weten over het waarom van de netsnoeren, dat is mijn uitgangspunt in deze discussie.
Reageer dan niet of iets vriendelijker....Op donderdag 14 maart 2002 21:46 schreef exter het volgende:
[..]
Droom maar lekker verder over je netsnoertjes vent,ik blijf bij mij eerste reply: belachelijk.
Je reageerde hier op mijn topic, neem ik aanOp donderdag 14 maart 2002 21:22 schreef Speedy-Andre het volgende:
Daar hou ik nou van, duidelijke informatie!Op donderdag 14 maart 2002 21:46 schreef exter het volgende:
[..]
Droom maar lekker verder over je netsnoertjes vent,ik blijf bij mij eerste reply: belachelijk.
Nouja, je komt hier binnenvallen met een wazig verhaal over netsnoeren, en verwacht van ons om dat technisch te onderbouwen. Afgaande op je eerdere postings weet je zelf ook wel het één en ander, dus ik zou zeggen, verdedig je, en onderbouw je stelling met technische argumenten. Alleen daarmee kan je ons nuchtere tweekerts overtuigenOp donderdag 14 maart 2002 22:13 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Daar hou ik nou van, duidelijke informatie!
Lol, waarom zou ik jullie willen overtuigen?Op donderdag 14 maart 2002 22:36 schreef Tele het volgende:
[..]
Nouja, je komt hier binnenvallen met een wazig verhaal over netsnoeren, en verwacht van ons om dat technisch te onderbouwen. Afgaande op je eerdere postings weet je zelf ook wel het één en ander, dus ik zou zeggen, verdedig je, en onderbouw je stelling met technische argumenten. Alleen daarmee kan je ons nuchtere tweekerts overtuigen
Ik hoop op wat nadere informatie, kennis of links, zo te zien gaat dat hier niet erg lukken
Wat ik ervan weet heb ik inmiddels verteld, mijn ervaring heb ik hier gedeeld, nu zijn de sceptici aan de beurt
Ik heb nog wel een jaartje de tijd, bij hifi.nl ben ik ook nog niet veel verder gekomen, maar het is wel een leuk verhaal geworden
Ik bezit een 2e hands AVM eindversterker (kostte me nog f1000), waar de vorige eigenaar een Siltech netsnoer op heeft (laten?) monteren (blauw, dik, stug snoer met dikke plug). Als ik het de eindamp op dezelfde wandcontactdoos prik als de rest van de apparatuur dan hoor je een duidelijke fluittoon (geen brom). Op een andere wandcontactdoos gaat het wel (hoewel soms wel nog wat "fluittoontjes" te horen zijn die echt niet op de CD staan
Motto, als je modificeert, doe het dan goed
(ik had ermee terug moeten gaan naar de winkel, maar dat is er destijds niet van gekomen). De amp klinkt verder best goed. Bijna net zo goed als mijn Audio&Techniek klasse A bouwpakket eindversterkers, maar die worden zo heet en laat ik liever niet een halve dag aanstaan).
nb. het snoer is "vast" gemonteerd
edit, wat woorden omgewisseld
...verhaal over netsnoeren, en verwacht van ons om dat technisch te onderbouwen...Op donderdag 14 maart 2002 22:44 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Lol, waarom zou ik jullie willen overtuigen?
Ik hoop op wat nadere informatie, kennis of links, zo te zien gaat dat hier niet erg lukken
Wat ik ervan weet heb ik inmiddels verteld, mijn ervaring heb ik hier gedeeld, nu zijn de sceptici aan de beurt
Ik heb nog wel een jaartje de tijd, bij hifi.nl ben ik ook nog niet veel verder gekomen, maar het is wel een leuk verhaal geworden
Verwijderd
Ben nu nog vriendelijk, als ik hier ga zeggen wat ik denk dan krijg ik een officiële waarschuwing...Op donderdag 14 maart 2002 21:49 schreef hervaz het volgende:
[..]
Reageer dan niet of iets vriendelijker....
Zeg André, er zijn hier nog een paar GoTers die een luistertest willen doen (over de invloed van speakerkabel of interlink geloof ik). Ik wil me er niet mee bemoeien (maar doe het lekker tochOp donderdag 14 maart 2002 21:04 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Hee, wie hebben we daar, de Snoek?
Jij bent echt forum-ge*l he?
Kom eens naar R'dam, dan kun je eens live horen wat je in al die recensies leest over mijn audioset
Er zouden veel techneuten hier spontaan gelovig van worden denk ik
Iig is een dergelijke sessie nuttiger dan eindeloze welles/nietes stukjes.
Goedkope kabels en chips kunnen de heren GoTers eventueel wel verzorgen.
Hopelijk vind je het niet erg dat ik dit voorstel, zoiets is natuurlijk wel enigzins een aanslag op je prive domein. Overigens zodra mijn SACD speler gearriveerd is (begin me een beetje zorgen te maken, had er al 2 weken geleden moeten zijn) wil ik nog een luistersessie at my place organiseren (Wadia vs SACD), als er nog interesse voor is tenminste (other place kan ook).
PS ikzelf hoef niet zozeer mee te doen aan een kabeltest hoor, maar ik ben wel geintersseerd in de ervaringen.
Van mij mag je het neerzettenOp donderdag 14 maart 2002 22:59 schreef exter het volgende:
[..]
Ben nu nog vriendelijk, als ik hier ga zeggen wat ik denk dan krijg ik een officiële waarschuwing...
Ik snap echt niet waar je je toch allemaal druk om maakt, en als je niet in normale zinnen kan antwoorden op een stelling vind ik dat ook vreemd.
Ik heb me net een ongeluk lopen zoeken op het forum, maar volgens mij zijn er een heleboel topics weg! ik kan helaas dat topic niet meer terugvinden
Die opmerking heeft bij mij ervoor gezorgd dat ik hifi.nl echt een half jaar niet meer heb bezocht: Ik was als de dood dat ik weer zoiets zou tegenkomen!!
André zal zich wel niet zo thuis voelen op deze manier.Op donderdag 14 maart 2002 23:29 schreef Lampje het volgende:
Andre: Ben jij toevallig degene die een jaartje terug op hifi.nl iemand aanraadde om in plaats van een speakerset van 2500 gulden er eentje te halen van 1500 en het overgebleven geld te spenderen aan kabels? Omdat je daar een groter effect mee kon halen?
Op zich kan een bepaalde speaker van 1500 (per set?) best beter zijn dan een andere specifieke speaker (set) van 2500 gulden. Duurder is niet altijd beter. Maar om generiek te stellen dat 2/5 deel van het speakerbudget aan speakerkabels moet worden uitgegeven voor een optimaal resultaat is een gedurfde uitspaak (ik vermoed echter dat niet alleen speakerkabel bedoeld werd, maar ook interlink).
Ikzelf zit wel een beetje op de lijn dat een goede versterker vaak best wel een belangrijke rol speelt (als je versterker het niet trekt, dan hebben bepaalde soort duurdere speaker geen zin/meerwaarde meer en kun je beter meer in je amp investeren).
Maar een generieke uitspraak is altijd gevaarlijk. Je krijgt wel oeverloze discussies... Gelukkig heeft niemand de absolute waarheid in pacht.
Ik ga maar pitten, want ik heb al weer te veel gepost vandaag.
Als hij degene is die dat advies gaf: Dan spijt me dat niksOp donderdag 14 maart 2002 23:43 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
André zal zich wel niet zo thuis voelen op deze manier.
Als hij niet degene is: Dan hoop ik dat hij het zich nog kan herinneren wie dat was en hoe ik dat topic kan weervinden. Dat topic is het topic dat ik altijd aanhaal wanneer ik de gevaren van een anoniem forum op het web wil bespreken.
Iemand met weinig ervaring vraagt advies, is voor het eerst op dat forum, weet niet goed wat daar allemaal speelt en krijgt dan zo'n soort advies. Eng.
Het is bovendien een gemeende vraag, niet om iemand af te zeiken! (dat wordt al genoeg gedaan, zie maar een paar posts terug)
Als je denkt dat je er beter van wordt, prima, zolang je dat maar doet uit vrije wil en na gedegen informatie ingewonnen te hebben.
Ik schaar me meer achter de techneutbabbel hiero, maar ik kan me goed voorstellen dat bepaalde fans uren kunnen praten over kabels etc. Kijk eens hoe wij 40 Radeon Topics vol kunnen blaten
Het gaat er niet om wanneer het precies wel en niet opgaat, het gaat erom dat je jezelf niet kan vertrouwen. Om dit te onderstrepen quote ik mezelf even:Op donderdag 14 maart 2002 20:55 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Bewijs dat eens, volgens mij is dat een aanname en niet een feit
Het zou kunnen, maar onder welke omstandigheden, welke gemoedstoestand en in welke omgeving gaat dit 100% van de tijd op? Leuk onderwerp btw
Je kan zo makkelijk mensen dingen laten horen, maar je kan ook heel makkelijk je eigen waarneming beinvloeden. Kortom: blind testen, dan sluit je die invloed uit. En dat houdt niet in dat je per se moet gaan a/b testen. Je zou in principe ook een 8 weken durende test op poten kunnen zetten. Zo lang er maar één factor is die je wisselt, bijvoorbeeld één interlink en voor de rest de omstandigheden (zoveel mogelijk) hetzelfde. En dan ook een significante uitslag, niet naar twee kabels blind luisteren en dan eentje uitkiezen en het daarbij laten. Eerder iets van 20 keer random blind een van de kabels ertussen hebben zitten zonder dat je weet welke, en dat je dan ook elke keer van de 20 de slechte of goede eruit haalt. Dat is in mijn ogen een goede test, maar wie doet dat nou? Zo goed als niemand, als er al iemand is. En daardoor kan het kaft van de koren niet gescheiden worden. En dat IMHO het manco van de HiFi wereld. Niemand is echt geïnteresseerd wat wel en niet waar is.Twee voorbeelden uit de praktijk die dit onderschrijven:
ik zit bij JvS thuis. Hij vertelt mij dat hij zijn pc via de optische uitgang met zijn versterker heeft verbonden en wilt aan mij laten horen dat dat beter klinkt. Dus hij schakelt heen en weer tussen de optische connectie en de analoge. Ik helemaal overtuigd dat de optische beter klonk. Wat later op de avond hebben we dit nog een keer getest, alleen hebben we het toen bij elkaar blind getest. Geen verschil te horen.
Andere situatie: ik zit in de stadsschouwburg achter de mixer tijdens de soundcheck. Ik zat achter de 01V met z'n geweldige user friendly interface, NOT. Iemand lulde in de mic, en ik was hem aan het EQ-en. Iemand anders luisterde kritisch mee. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg hem niet goed klinkend. Die ander gaat zich ermee bemoeien, maar zijn poging stemde hem ook niet tot tevredenheid. Even later kwam ik erachter dat de EQ gebypassed stond. We hadden dus met twee man staan te EQ-en zonder dat die aanstond, maar waren absoluut overtuigd dat er wel verschil was. En ik hoorde ook echt verschil! Het is net zo met dat testje waarbij je de grijze stippen ziet, ze zijn er helemaal niet, maar je neemt ze wel waar. Kortom: blind testen, dan sluit je dat soort invloeden uit. Niet dat blind testen garandeert dat je een goede test doet. Er kunnen wel meer dingen misgaan met een test! Alleen het is wel een voorwaarde van een goede test.
Ik verwacht nu een antwoord als: "jullie oren zijn gewoon niet goed" ofzo...
Als dat zo is, dan heb ik anderhalf jaar lang schandalig mensen audiosets verkocht...
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik sta niet geregistreerd op forum.hifi, ben daarentegen wel een trouwe lezer, passief forum bezoeker. En de manier waarop jij jan belachelijk maakte vond ik erg vervelend. Daarom moest het er ff uit...Op woensdag 13 maart 2002 19:07 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Kun je dat niet op Hifi.nl zeggen
Nu moet ik me speciaal hier aanmelden om te kunnen antwoorden
Greetinx
André (de sig volgt, ff kijken hoe dat hier werkt)
Voor de rest zou ik graag een keertje bij je komen luisteren
Vandaag is het feest en morgen ook.
Iedere geleider waar een elektrische stroom doorloopt, maakt een magnetische veld rondom die geleider. Door het vlechten wordt je magnetische straling eens zo groot.Op donderdag 14 maart 2002 21:22 schreef Speedy-Andre het volgende:
Net hetzelfde bij een spoel, hoe meer windingen hoe krachtiger. Dus zie ik de link niet met minder interferenties...
Als je een goede shielding zou hebben rond je kabels kan je zo een magnetisch veld keren. Maar als het bij iedere snoer apart al is gebeurd zie ik niet waarom het vlechten dan nog zou helpen.
[afbeelding]
Net dit plaatje tegengekomen, dit helpt dus niet... Dit is perfect fysisch weerlegbaar. Het magnetisch veld rond de geleider krijgt hier gewoon een andere vorm. Maar is daarom niet zwakker.
Verwijderd
Hier heb je helemaal gelijk in, het twisten van draden wordt gedaan tegen storingen van buitenaf, en niet tegen storingen naar buiten toe.Op vrijdag 15 maart 2002 13:12 schreef w00Dy het volgende:
[..]
Iedere geleider waar een elektrische stroom doorloopt, maakt een magnetische veld rondom die geleider. Door het vlechten wordt je magnetische straling eens zo groot.
Net hetzelfde bij een spoel, hoe meer windingen hoe krachtiger. Dus zie ik de link niet met minder interferenties...
Als je een goede shielding zou hebben rond je kabels kan je zo een magnetisch veld keren. Maar als het bij iedere snoer apart al is gebeurd zie ik niet waarom het vlechten dan nog zou helpen.
edit:
[afbeelding]
Net dit plaatje tegengekomen, dit helpt dus niet... Dit is perfect fysisch weerlegbaar. Het magnetisch veld rond de geleider krijgt hier gewoon een andere vorm. Maar is daarom niet zwakker.
Ik zit al redelijk "vol" met collega luisteraars van hifi.nl, na een bezoekje word ik veelal beter begrepen (diverse kabels van anderen in mijn set getest).Op donderdag 14 maart 2002 23:11 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Zeg André, er zijn hier nog een paar GoTers die een luistertest willen doen (over de invloed van speakerkabel of interlink geloof ik). Ik wil me er niet mee bemoeien (maar doe het lekker toch), maar volgens mij is jou hifi set een behoorlijke referentieset waar je het nut van een duur snoer (al of niet) kunt horen. Misschien is het leuk om de geintersseerde GoTers ook (al of niet naast een sessie bij Jag) een luistersessie at your place te laten houden.
Verder is mijn werk in de buitendienst en dat betekent onvoorspelbare werktijden (loopt vaak uit).
Ik vind dat welles/nietes wel grappig, maar vruchtbaar is andersIig is een dergelijke sessie nuttiger dan eindeloze welles/nietes stukjes.
Wadia vs SACD vind ik ook interessant, ik heb van diverse kanten vernomen dat Wadia met 2 kanaals muziek wint, meerkanaals is uiteraard niet te vergelijken.Goedkope kabels en chips kunnen de heren GoTers eventueel wel verzorgen.
Hopelijk vind je het niet erg dat ik dit voorstel, zoiets is natuurlijk wel enigzins een aanslag op je prive domein. Overigens zodra mijn SACD speler gearriveerd is (begin me een beetje zorgen te maken, had er al 2 weken geleden moeten zijn) wil ik nog een luistersessie at my place organiseren (Wadia vs SACD), als er nog interesse voor is tenminste (other place kan ook).
Ik woon in R'dam, de zondag(middag) is de beste dag voor mij, zaterdagavond kan soms ook. 24 maart heb ik al een sessie.
Ik vind testen doen leuker dan testen lezen, het eerste is nl. veel leerzamer en je begrijpt de termen beter die anderen gebruiken (ik kan er ook wat vanPS ikzelf hoef niet zozeer mee te doen aan een kabeltest hoor, maar ik ben wel geintersseerd in de ervaringen.
Ik zou zoiets niet letterlijk zeggen denk ik, maar mijn aandacht gaat wel naar kabels uit.Op donderdag 14 maart 2002 23:29 schreef Lampje het volgende:
Andre: Ben jij toevallig degene die een jaartje terug op hifi.nl iemand aanraadde om in plaats van een speakerset van 2500 gulden er eentje te halen van 1500 en het overgebleven geld te spenderen aan kabels? Omdat je daar een groter effect mee kon halen?
Ik heb me net een ongeluk lopen zoeken op het forum, maar volgens mij zijn er een heleboel topics weg! ik kan helaas dat topic niet meer terugvinden
Die opmerking heeft bij mij ervoor gezorgd dat ik hifi.nl echt een half jaar niet meer heb bezocht: Ik was als de dood dat ik weer zoiets zou tegenkomen!!
Als je "bang" bent voor zulke opmerkingen, dan heb ik met je te doen, een beetje anders denken leidt wel eens tot verassende ontdekkingen, daarom experimenteer ik met alles wat ik maar tegen kom.
Een percentage van de prijs van je set of prijsindicatie is geen maat voor goede kabels, ze doen ook niet in elke set hetzelfde, alles moet je uitproberen.
Simpel gezegd: Ik snap niet precies hoe een brandstofmotor werkt, maar ik heb er wel vertrouwen in en stap dagelijks in een auto.
Maak gebruik van ervaringen en tracht niet alles te verklaren, de zoektocht naar technische perfectie voor zo weinig mogelijk geld is in feite nutteloos, je kunt de tijd en energie beter in een paar experimenten stoppen.
Daar leer je namelijk meer van dan alle websites en boeken na te lezen, als je met pensioen gaat vind je het juiste antwoord misschien wel
Het is maar 1 van de werkingen, het snoer straalt minder uit (denk ik) EN pikt minder storing op.Op vrijdag 15 maart 2002 13:12 schreef w00Dy het volgende:
[..]
Iedere geleider waar een elektrische stroom doorloopt, maakt een magnetische veld rondom die geleider. Door het vlechten wordt je magnetische straling eens zo groot.
Dat laatste zal effektiever zijn dan het eerste.
De vergelijking met een spoel is ver gezocht, als je naar de foto kijkt, zie je een redelijk trage spoed.
Het hoorbare verschil geeft bij mij de doorslag, wat maakt het mij nou uit dat het theoretisch schijnbaar niet klopt, ik geniet van het hoorbare effekt
[afbeelding]
[/quote]
Kijk eens naar hoe het veld is t.o.v. de aders zelf, aders naast elkaar beïnvloeden elkaar sterker dan als het snoer gevlochten is, maak er maar eens een heel grote weergave van, daar waar de aders elkaar kruisen is in totaal veel minder oppervlak dan wanneer de aders naast elkaar liggen.
Vergeet ook niet dat de aardedraad is meegevlochten, wat zou dat voor effekt hebben? (scheiding!)
Wat ik zo leuk vind van dit forum is dat er zuiver technisch wordt geoordeeld en dat een ervaring niet telt.
Daardoor mis je een hoop verbeteringen, simpelweg omdat je het niet direct begrijpt.
Is het nou zo'n schande om iets te doen wat je misschien pas over een jaar echt begrijpt of kan uitleggen?
Ik zit daar niet mee
Het is een Sony SCD555ES, 2 kanaals dus (maar ik heb m nog niet binnen). Moet overigens ook nog een goede SACD vinden waar ik met plezier een paar maal achter elkaar naar wil luisteren (Tubelar Bells kan nooit het onderste uit de kan halen, lijkt me). Misschien de Willem-Alexander/Maxima SACDOp vrijdag 15 maart 2002 23:34 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Wadia vs SACD vind ik ook interessant, ik heb van diverse kanten vernomen dat Wadia met 2 kanaals muziek wint, meerkanaals is uiteraard niet te vergelijken.
Ik woon in R'dam, de zondag(middag) is de beste dag voor mij, zaterdagavond kan soms ook. 24 maart heb ik al een sessie.
[..]
Met kabeltesten ed wil ik me voorlopig niet bezig houden. Ik probeer gewoon "redelijke" kwaliteit bekabeling aan te leggen, zonder me zorgen te maken over allerlei verschillen. Ga misschien wel in de future aan mijn nog te bouwen (en kiezen) buizen amp de speakers met DIY zilver draad aansluiten (maar dat worden dan snoertjes van pak em beet 1,5 meter)
Zodra de Sony er is (ga deze week maar is een mailtje versturen) geef ik een gil hiero.
In zekere zin heeft Jan gelijk, kon hij het maar taktisch brengen, dan werd hij anders benaderd dan nu.Op vrijdag 15 maart 2002 10:44 schreef GeJe het volgende:
[..]
Ik sta niet geregistreerd op forum.hifi, ben daarentegen wel een trouwe lezer, passief forum bezoeker. En de manier waarop jij jan belachelijk maakte vond ik erg vervelend. Daarom moest het er ff uit...
Voor de rest zou ik graag een keertje bij je komen luisterenno hard feelings.
De toon van "zijn" website (die is gekopieerd van andere websites) waardeer ik niet.
Als Jan respect toont voor anders denkenden, dan krijgt hij normale antwoorden, nu loopt hij te schoppen en dan trappen "we" terug op Hifi.nl.
Je bent natuurlijk welkom om eens bij mij te komen luisteren, neem wat leuke cd's mee en maak die set eens mee, theoretisch klinkt hij nergens naar maar praktisch is hij uiterst muzikaal
Van Pat Metheny (mod. jazz en meer genres) is Imaginary day uitgebracht op CD (die heb ik) en SACDOp zaterdag 16 maart 2002 00:01 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Het is een Sony SCD555ES, 2 kanaals dus (maar ik heb m nog niet binnen). Moet overigens ook nog een goede SACD vinden waar ik met plezier een paar maal achter elkaar naar wil luisteren (Tubelar Bells kan nooit het onderste uit de kan halen, lijkt me). Misschien de Willem-Alexander/Maxima SACD
De SACD is een "rondgetrokken" stereobeeld, je herkent alles van de CD, maar hoort het ook achter je, dit is een knappe opname die misschien wel origineel meerkanaals is.
Prima, laat het maar weten, hopelijk kun je hem gebalanceerd aansluiten, anders heb ik ook wel cinch.Met kabeltesten ed wil ik me voorlopig niet bezig houden. Ik probeer gewoon "redelijke" kwaliteit bekabeling aan te leggen, zonder me zorgen te maken over allerlei verschillen. Ga misschien wel in de future aan mijn nog te bouwen (en kiezen) buizen amp de speakers met DIY zilver draad aansluiten (maar dat worden dan snoertjes van pak em beet 1,5 meter)
Zodra de Sony er is (ga deze week maar is een mailtje versturen) geef ik een gil hiero.
Ben bekent met Pat (goede vriend van mij is jazz gitarist en heeft zijn 2000 lp's bij "gestald" (hij wou ze weggooien))Op zaterdag 16 maart 2002 00:13 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Van Pat Metheny (mod. jazz en meer genres) is Imaginary day uitgebracht op CD (die heb ik) en SACD
De SACD is een "rondgetrokken" stereobeeld, je herkent alles van de CD, maar hoort het ook achter je, dit is een knappe opname die misschien wel origineel meerkanaals is.
[..]
Prima, laat het maar weten, hopelijk kun je hem gebalanceerd aansluiten, anders heb ik ook wel cinch.
Volgens mij heeft de Sony geen XLR aansluitingen, dus ik koop wel een redelijke interlink in de prijsklasse tot 100 euro. Nog tips?
Ik zal als 'ongelovige' ook even meedoenOp zaterdag 16 maart 2002 00:23 schreef Duck-Twacy het volgende:
Volgens mij heeft de Sony geen XLR aansluitingen, dus ik koop wel een redelijke interlink in de prijsklasse tot 100 euro. Nog tips?
Ik ben zelf heel sceptisch over kabels, maar toch heb ik ooit gemeend verschil te horen. Ik heb een Sony XA2ES cd speler en heb daar op aanraden van een (toenmalige) collega een IXOS 103 kabeltje bij gekocht van 180 gulden. Alleen na een paar dagen luisteren vond ik het allemaal veel te pittig, te schel. Ben toen overgestapt op een klasse goedkoper en een klasse duurder. En ik vond beide kabels beter klinken. Ik ben toen maar voor de goedkope gegaan (de 104) omdat ik het toch een fijn idee vond dat ik betere kabels had dan de standaard kabeltjes.
Ik ben nu alleen bang dat ik destijds gewoon graag verandering wilde horen en dat ik dat daarom ook hoorde. Niet dat ik me een buil val aan die kabel, en de ene collega die net als ik ook echt met muziek bezig was in die winkel vond die ixos104 ook bijzonder
Sindsdien zit die tussen mijn cd-speler en mijn versterker
Overigens ligt tussen mijn als DA-converter werkende MD speler (niet omdat het beter klinkt, maar omdat ik dan geen aardlus heb via optisch aangesloten Xfire
Speedy-Andre, welkom bij ons trouwens
Ik zag dat je introductie al op slot gegaan was
<hr>
iig duck-twacey: probeer het eens met een Ixos104 van +/-80 gulden of een ixos102 van +/-220 gulden. Dat zijn de twee kabels die ik toen heel fijn vond. Met een flinke voorkeur voor de 104, omdat-ie er goed uitziet (ohjawel, telt mee bij mij en bij anderen vast ook, maar ik durf het toe te geven
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Hihi, zulke tips mag ik niet geven op dit forumOp zaterdag 16 maart 2002 00:23 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Ben bekent met Pat (goede vriend van mij is jazz gitarist en heeft zijn 2000 lp's bij "gestald" (hij wou ze weggooien))
Ik heb zelf een puur zilveren (getrokken) interlink die menig duur interlinkje (Siltech, Monster) evenaart.
Het mooiste is de materiaalprijs, onbewerkt zilver is heel goedkoop, voor €50,- heb je een setje met Neutrik connectors, een trekbank vinden en iemand die dit voor je kan doen is wat lastiger.
Er staat vast wel ergens een DIY website met goede tips.
Met UTP netwerkkabel kun je ook mooie interlinks maken voor weinig geld
Wist je dat Pat 10 mei a.s. om 20:00 in de Heineken Music Hall speelt en dat ik al een kaartje heb?
Gewoon bij het postkantoor gehaald
Ik ken geen regel tegen het geven van tips, in feite bestaat 25% van de topics over keuze tussen diverse apparatuur.Op zaterdag 16 maart 2002 00:55 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Hihi, zulke tips mag ik niet geven op dit forum
Ik heb zelf een puur zilveren (getrokken) interlink die menig duur interlinkje (Siltech, Monster) evenaart.
Het mooiste is de materiaalprijs, onbewerkt zilver is heel goedkoop, voor €50,- heb je een setje met Neutrik connectors, een trekbank vinden en iemand die dit voor je kan doen is wat lastiger.
Er staat vast wel ergens een DIY website met goede tips.
Met UTP netwerkkabel kun je ook mooie interlinks maken voor weinig geld
Wist je dat Pat 10 mei a.s. om 20:00 in de Heineken Music Hall speelt en dat ik al een kaartje heb?
Gewoon bij het postkantoor gehaald
Hier staat wel een stukje over het zelf maken van zilveren kabels.
Ixos kwam ook wel in mijn gedachte, dat je de goedkopere prefereert boven de duurdere is wel grappig.Op zaterdag 16 maart 2002 00:50 schreef JvS het volgende:
[..]
iig duck-twacey: probeer het eens met een Ixos104 van +/-80 gulden of een ixos102 van +/-220 gulden. Dat zijn de twee kabels die ik toen heel fijn vond. Met een flinke voorkeur voor de 104, omdat-ie er goed uitziet (ohjawel, telt mee bij mij en bij anderen vast ook, maar ik durf het toe te geven) goed gemaakt is en goed klinkt (denk ik iig
).
Ik wil mijn nog te arriveren Sony zowel aansluiten op mijn "normale" ausio set, als op mijn toekomstige buizenampje, als dat kan. Dus wellicht een stukje diy zilverlink en een Ixos oid.
Btw die buizenamp ga ik voornamelijk bij mijn computerhoek gebruiken. Ik heb een L vormige woonkamer, en de computer staat op een plek waar ik de "hoofdspeakers" niet eens zie, dus is luisteren via die set niet optimaal (okay, een switchkastje voor het aansluiten van meerdere speakers had ook gekunt, maar ik wil gewoon eens weten hoe buizen klinkt).
ed. typos
Kijk eens naar hoe het veld is t.o.v. de aders zelf, aders naast elkaar beïnvloeden elkaar sterker dan als het snoer gevlochten is, maak er maar eens een heel grote weergave van, daar waar de aders elkaar kruisen is in totaal veel minder oppervlak dan wanneer de aders naast elkaar liggen.Op vrijdag 15 maart 2002 23:59 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Het is maar 1 van de werkingen, het snoer straalt minder uit (denk ik) EN pikt minder storing op.
Dat laatste zal effektiever zijn dan het eerste.
De vergelijking met een spoel is ver gezocht, als je naar de foto kijkt, zie je een redelijk trage spoed.
Het hoorbare verschil geeft bij mij de doorslag, wat maakt het mij nou uit dat het theoretisch schijnbaar niet klopt, ik geniet van het hoorbare effekt
edit:
[afbeelding]
Vergeet ook niet dat de aardedraad is meegevlochten, wat zou dat voor effekt hebben? (scheiding!)
Wat ik zo leuk vind van dit forum is dat er zuiver technisch wordt geoordeeld en dat een ervaring niet telt.
Daardoor mis je een hoop verbeteringen, simpelweg omdat je het niet direct begrijpt.
Is het nou zo'n schande om iets te doen wat je misschien pas over een jaar echt begrijpt of kan uitleggen?
Ik zit daar niet mee
[/quote]
Het snoer straalt dus niet minder uit, maar hetzelfde.
En van die scheiding, echt veel zal het niet maken. Volgens mij zijn die gevlochtensnoeren niet bepaald KEMA-keur
[quote]Op zaterdag 16 maart 2002 14:42 schreef w00Dy het volgende:
[..]
Kijk eens naar hoe het veld is t.o.v. de aders zelf, aders naast elkaar beïnvloeden elkaar sterker dan als het snoer gevlochten is, maak er maar eens een heel grote weergave van, daar waar de aders elkaar kruisen is in totaal veel minder oppervlak dan wanneer de aders naast elkaar liggen.
Ik zit daar niet mee
Het snoer straalt dus niet minder uit, maar hetzelfde.
En van die scheiding, echt veel zal het niet maken. Volgens mij zijn die gevlochtensnoeren niet bepaald KEMA-keur
[/quote]
Nee, ik heb mijn snoer niet bij de Kema laten keuren, maar weet wel dat de gebruikte aders en afscherming ruimschoots voldoen aan de (veiligheids)eisen.
Ik hoor verbetering, dus ja, daar hou ik aan vast.
Blijft een ontbrekende verklaring over, ik weet ook niet alles hoor, daarom vraag ik het ook
bij deze temperaturen gedragen metalen zich op z'n neutraalst, en is er het meeste luistergenot te beleven.
probeer het maar eens. Des te kouder de luisteromgeving , des te beter het geluid. de warmte van de electronica kan sneller afgevoerd worden, en daardoor dus sneller zijn oorspronkelijke vorm aannemen-> beter en "strakker" geluid. ikzelf heb dus behoorlijk geiinvesteerd in warme kledij, maar de muziekliefhebberij mag wat kosten. (behalve de interlinks en andere kabels..)
oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-
Hij is heel grappig, maar zullen we aub stoppen met dit soort sarcastische humor. Daar worden de verhoudingen tussen de gelovigen en heidenen (weet ff geen betere naam) ook niet echt beter van.Op maandag 08 april 2002 01:06 schreef BadMotha het volgende:
de beste temperatuur om muziek te luisteren is rond de 5 graden celcius.
bij deze temperaturen gedragen metalen zich op z'n neutraalst, en is er het meeste luistergenot te beleven.
probeer het maar eens. Des te kouder de luisteromgeving , des te beter het geluid. de warmte van de electronica kan sneller afgevoerd worden, en daardoor dus sneller zijn oorspronkelijke vorm aannemen-> beter en "strakker" geluid. ikzelf heb dus behoorlijk geiinvesteerd in warme kledij, maar de muziekliefhebberij mag wat kosten. (behalve de interlinks en andere kabels..)
oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-
Volgens mij was het serieus hoor!Op maandag 08 april 2002 01:12 schreef Jag het volgende:
[..]
Hij is heel grappig, maar zullen we aub stoppen met dit soort sarcastische humor.
Ik weet het: Het is soms moeilijk de grappen en onzin van de serieuze posts te onderscheiden (
Verwijderd
Laat ik het zo zeggen: ik moet de eerste persoon die blind feilloos het verschil tussen 2 redelijke kwaliteit interlinks kan horen nog vinden. Het is een beetje die mp3 test van Jag. Iedereen zegt het te kunnen horen totdat puntje bij paaltje komt.
Bij speakerkabels heb ik al wel een figuur gevonden die het verschil tussen 2.5mm^2 koper en 2.5mm^2 verzilverd kon horen. Bij 4mm^2 niet meer, overigens.
Ik ben een heidene vrees ik....
Op maandag 08 april 2002 10:13 schreef Lampje het volgende:
[..]
Volgens mij was het serieus hoor!
Ik weet het: Het is soms moeilijk de grappen en onzin van de serieuze posts te onderscheiden (), maar deze keer was het volgens mij geen grap...
Denk je echtOp maandag 08 april 2002 01:06 schreef BadMotha het volgende:
ikzelf heb dus behoorlijk geiinvesteerd in warme kledij, maar de muziekliefhebberij mag wat kosten.
Verwijderd
Lollig is het zeker, maar de vraag is ook of het waar is. Dat lijkt me in dit geval onwaarschijnlijk, maar het goede is wel dat hij zich probeert te beroepen op objectief verifieerbare info.Op maandag 08 april 2002 16:08 schreef Jazzy_jef het volgende:
ik vind het eigenlijk almeaal een beetje crap wat die gast op zen site heeft staan,hij probeerd gewoon lollig te zijn met zijn "Buizen 'klinken' alleen anders dan transistoren als je ze stuk gooit.".....Want er zit zeker wel verschill tussen buizen en transistor dus dan vraag ik me tog af waar hij zijn "info" vandaan haalt zijn rechter of zijn linker duim...........
Gaat dit over Jan, "echte elektronicus" of wat voor naam (ter zelfverheerlijking) hij inmiddels gebruikt?Op maandag 08 april 2002 16:08 schreef Jazzy_jef het volgende:
ik vind het eigenlijk almeaal een beetje crap wat die gast op zen site heeft staan,hij probeerd gewoon lollig te zijn met zijn "Buizen 'klinken' alleen anders dan transistoren als je ze stuk gooit.".....Want er zit zeker wel verschill tussen buizen en transistor dus dan vraag ik me tog af waar hij zijn "info" vandaan haalt zijn rechter of zijn linker duim...........
Verwijderd
= nutteloze post... (en niet de eerste)Op dinsdag 09 april 2002 16:24 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
Gaat dit over Jan, "echte elektronicus" of wat voor naam (ter zelfverheerlijking) hij inmiddels gebruikt?
Maar je neemt niks aan, en dat is een probleem waar ik je niet overheen kan helpen...Op zondag 07 april 2002 18:42 schreef Speedy-Andre het volgende:
[..]
[..]
[/b]
Nee, ik heb mijn snoer niet bij de Kema laten keuren, maar weet wel dat de gebruikte aders en afscherming ruimschoots voldoen aan de (veiligheids)eisen.
Ik hoor verbetering, dus ja, daar hou ik aan vast.
Blijft een ontbrekende verklaring over, ik weet ook niet alles hoor, daarom vraag ik het ook
Lekker sfeertje hierOp dinsdag 09 april 2002 18:22 schreef exter het volgende:
[..]
= nutteloze post... (en niet de eerste)
Het spijt me vriendelijk, maar van de 5 afgelopen post van jou waren er 4 ook niet echt nuttig qua inbreng. Verder deel ik je mening dat kabels in deze mate niet zulke grote effecten kunnen hebben. Maar daarnaast hebben dure danwel extreme kabel niet alleen technische/materialistische effecten, hoe klein of groot dan ook, ze hebben ook psychologische effecten welke de audiobeleving ten goede komen. Dit is bij iedereen verschillend natuurlijk, maar het staat voor 100% vast dat deze kunnen optreden.
live and let live...
Er werd iets gezegd zonder te quoten, dus zo nutteloos is het nietOp dinsdag 09 april 2002 18:22 schreef exter het volgende:
[..]
= nutteloze post... (en niet de eerste)
Bovendien zwerft deze Jan ook bij Hifi.nl rond en ventileert hij daar zijn zwart/witte stellingen.
Daarom leek het me leuk om te kijken hoe een techneutenforum daar naar kijkt.
Maar goed, als je alleen zwaar on topic wil posten, ga je gang hoor.
Dit topic gaat over Hifi.nl btw
Verwijderd
Ja, dat ben ik helemaal met je eens.Op dinsdag 09 april 2002 19:33 schreef ShittyOldMan het volgende:
[..]
Het spijt me vriendelijk, maar van de 5 afgelopen post van jou waren er 4 ook niet echt nuttig qua inbreng. .
Ik post meer in andere forums, probeer de mensen op elektronisch gebied wat te helpen.
Ik heb ooit eens een elektronicaopleiding gedaan en dat zal er wel mee te maken hebben dat ik me niet zo in de stellingen van Andrè kan vinden, daarentegen ben ik het in grote lijnen wel vaak met Jan eens.
Ik was dit hele topicje eigenlijk alweer vergeten omdat er in de afgelopen 3 weken niet meer op gereageerd is, en ik vond die kick-up niet echt zinnig.
Maar ja, wie ben ik..