[EL] Infrarood-ontvanger zelf maken

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 14.537 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:26
De IR-ontvangst module TSOP1738 koste bij mij € 2,79

Die elektroboer heeft het verschijnlijk over iets heel anders.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op maandag 25 maart 2002 18:34 schreef xerix het volgende:
Ik ben ook aan het knutsellen geslagen maar mijne wil dus niet werken :'( Ik heb het lijstje onderdelen van heatseekerz uitgeprint en ben daarmee naar de electroboer gegaan. Daar werd mij verteld dat die IR-receiver modul (IC1) TSOP1738 of SFH506-38 niet meer bestonden en dat er nu een opvolger daarvan was. Het preciese typenummer weet ik niet meer maar het was iets met 34 geloof ik :? Dus toen heb ik die maar genomen.. Maargoed ik heb dus alles volgens het schemaatje van heatseekerz gesoldeerd en aangesloten op m'n com poort. Maar met geen enkel programma krijg ik een signaal binnen van een afstandsbediening :(
Op het weerstandje wat ik heb gekregen staat trouwens de kleurcode geel paars rood goud, maar dit is toch 472 Ohm en geen 4700 Ohm?
Ik las hierboven ook dat andere mensen problemen hadden met hun ontvanger als ze het schema van heatseekerz gebruikten, ik kan dus nog proberen om het andere schema te gebruiken, alleen hier wordt een onderdeeltje minder gebruikt :? Is dit dat blauwe vierkante blokje met 2 pootjes die ik heb? :D
Hopelijk kan iemand deze electron00b verder opweg helpen.. :)
Jouw electroboer is een oplichter, je MOET zo'n onvanger met een 38 hebben, een 34 Werkt niet ...

Die 38 staat voor de frequentie, een afstandsbediening werkt op 38 (Hz/KHz ... weet niet precies wat maar zoiets is t) die van jouw ontvangt 34 Hz ... maar dat stuurd de bediening niet.

(Dit weet ik niet 100% zeker, maar ik heb me er enige tijd geleden in verdiept ... dit is dacht ik de verklaring voor jouw probleem)

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vb
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-09 16:35
Kleine variaties worden wel geaccepteerd door zon ir-ontvanger en de software, maar het verschil tussen 38 en 34KHz is een beetje groot. Dus inderdaad een beetje opgelicht, of die elektroboer had er gewoon geen verstand van :p Wat trouwes dus duidelijk ook het geval is bij C.44, die ir-ontvanger is zoals Oxigun al zei nieteens het duurste, dat is de plug + case.
€2.79 is trouwes ook aan de dure kant, maarja.

Artstation: https://www.artstation.com/markvanberkel7 | Oeroude CG showreel: www.markvanberkel.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Iemand een idee hoe snel Conrad kan leveren ?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xerix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2020
Jouw electroboer is een oplichter, je MOET zo'n onvanger met een 38 hebben, een 34 Werkt niet ...
Die 38 staat voor de frequentie, een afstandsbediening werkt op 38 (Hz/KHz ... weet niet precies wat maar zoiets is t) die van jouw ontvangt 34 Hz ... maar dat stuurd de bediening niet.
Ja ik had al zoiets gelezen dat je perse die 38 moest hebben, maar die electroboer vertelde mij dat die TSOP1738 en SFH06-38 niet meer werden gemaakt :? en dat dit de opvolger was. En deze zou ook gewoon moeten werken, en ik heb er niet zo heel veel verstand van dus heb die maar gewoon genomen toen. Maar ik kan hier dus voor de rest niks mee? :'( Dan zal ik van de week ff teruggaan met dat ding en me geld terug vragen...

vtec just kicked in yo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook wat problemen met dit dingetje. Heb m gebouwd zoals in de guide enzo, en alles ziet er goed uit. Als ik echter met serial watcher kijk naar de signalen die m'n com-port ontvangt, zie ik dat er ook signalen binnenkomen als ik geen knop induw op m'n remote...
Is dit de bedoeling? Of kan dit het probleem zijn waardoor ik in bijvoorbeeld PC Remote Control geen goeie herkenning krijg?
Ik heb trouwens niet een 78L05 maar een 7805 gebruikt, dit is een 1 A spanningsregelaar en geen 100 mA zoals er dus eigenlijk in hoort te zitten. Volgens de figuren hier in de electronicazaak moest dat nix uitmaken, maar op die gasten vertrouw ik niet echt. Kan deze spanningsregelaar het probleem zijn of moet ik het ergens anders zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik maak me ook een beetje zorgen om mijn spanningsregelaar, volges mij ligt t in mijn geval ook daaraan. weet iemnand hoe je kan testen of dat ding de boosdoener is ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vb
C.44... zoiets bestel je toch niet bij conrad, sterker nog, die leveren niet eens bij bestellingen onder €20. Bij elk gehucht is toch wel een elektrozaak (zelfs in Sittard :P )

En die spanningsregelaar zou op de out 5V moeten leveren, als alles goed werkt. Als die spanningsregelaar minder dan 5 volt regelt denk ik zelfs dat dat op DCD opgevat wordt als een 1, dus misschien is dat wel het probleem van GillroY. Je zou de weerstanden van die ICs eens na moeten gaan om te kijken of het uitmaakt, dat ampèrage.
Misschien zou t anders nog aan een soldeerfoutje kunnen liggen, zorg ervoor dat pin3 van de IR-ontvanger rechtstreeks aan pin1 van je plug zit. Dus onder de weerstand.

Artstation: https://www.artstation.com/markvanberkel7 | Oeroude CG showreel: www.markvanberkel.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

sjees wat is dit een simpele schakeling.. en aangezien ik toch aan et verzamelen ben met casemodden : IKKE BOUWEN :)

het mooiste is dat die site ook nog in het duits kan.goeie optie :P

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Op dinsdag 26 maart 2002 23:16 schreef MarK_vB het volgende:
C.44... zoiets bestel je toch niet bij conrad, sterker nog, die leveren niet eens bij bestellingen onder €20. Bij elk gehucht is toch wel een elektrozaak (zelfs in Sittard :P )
D'r is hier inderdaad een electrotoko, maar die geven 30 piek aan voor dat ding... en dan nog es 2 tot 3 weken levertijd, als de leverancier em al op voorraad hebben heet dat...

M'n vriendin heeft nog gekeken bij een elektro toko in maastricht, maar die hadden em ook al niet, en ga morgenvroeg nog even snel naar een andere electro toko in sittard, als die er nog zit heet dat... (ben al een hele tijd niet meer in sittard wezen shoppen - vriendin zit in maastricht ;))

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb een leuke ir ontvanger / zender liggen.. komt uit een oude hp computer (486)

ik weet niet wat ik er mee moet doen want er staat alleen maar dit op :
TFK 23 TFDS 1010
523 5063 - 4547
er zit een pluggie aan (zoeen die van je cdrom naar je geluidskaart gaat)
met een witte,bruinte, gele en groene..

kent iemand toevallig dit ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

5 polig toevallig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

4 :( anders had ik em op me mobo kunnen aansluiten ...
daarom is het juist zo verwarrend :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Zelfs dan kan het ;) ik heb een Abit VP6, en daar heb ik een IRDA module op het mobo gezet die ook maar 4 van de 5 posities gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hmz.. mjwa.. wie weet is de grnd dan wel anders :? dan werkt dat ding ook niet ... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

wat voor mobo heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik weet dat ik em op men celly466 mobo had.. dat is een : gigabyte 6LX7 en waarmee ik em wil modden is op deze pc : mobo : abit kg7-raid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

kun je een plaatje posten van dat ding wat je uit die hp gesloopt hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

als me webcam werkt :|

http://www.xtreme-gaming.net/3lancer/1.jpg
http://www.xtreme-gaming.net/3lancer/2.jpg
http://www.xtreme-gaming.net/3lancer/3.jpg
http://www.xtreme-gaming.net/3lancer/4.jpg
http://www.xtreme-gaming.net/3lancer/5.jpg

de laatste hoorde er niet tussen :9
sorry.. heb geen beter webcam ofzow

[ Voor 9% gewijzigd door Sprite_tm op 27-03-2006 22:44 . Reden: Plaatjes gaven een login-venstertje. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

hmm zou ik zo 123 nix over kunnen zeggen, je kunt die stekker in ieder geval niet zo erop pluggen omdat er tussen twee draden een opening moet zitten, en die zie ik bij jou niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

nej..dat is em et nou juist ;)
als ik wist welke kabel nou wat is..ik probeer em ff open te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:35
Ik heb dat ding dus ook al een keer geknutseld en hij doet het wel maar als ik in WinLIRC hem wil instellen dan ontvangt hij hem wel. Maar dan moet je een toets meerdere keren intoetsen om hem in te stellen, maar zodra ik klaar ben zegt hij dat het biet goed gegaan is. Ik heb dit al tig keer geprobeerd.

Hoe los ik dit op en waar ligt het aan???? zou wel leuk zijn als ik hem eens echt kon gebruiken :)

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet niet of deze link ( http://rcswww.urz.tu-dresden.de/~sb831436/irda/irda.htm ) al gepost is (geen zin om 8 pages door te spitten :) ) maar met deze kun je een IRDA port maken, oftewel met je palm en je mobliel communiceren. Zelf heb ik ook dat ding met de TSOP gemaakt en die doet het ook super chill :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

die print zit vol met SMD dingetjes :'(
hij is iig van "temic" ofzoq :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 00:09 schreef gitaarwerk het volgende:
die print zit vol met SMD dingetjes :'(
hij is iig van "temic" ofzoq :?
ja hij staat in de RS-catalogus en daar kunnen de meeste electronica-zaken em wel bestellen. en voor dat smd ding kun je verloopprintjes krijgen. En het solderen heb ik gedaan door er een grote kloder soldeer op te gooien en dan met soldeerzuiglint het overtollige ting weg te zuigen :7
en dat werkt best wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, klinkt leuk.

FF kijken of ik dit goed begrijp:
1. Stel ik print deze site uit... http://www.tweakhardware.com/guide/remote/

2. Loop ermee naar de electronica zaak.
haal daar die onderdelen.

3. Probeer dat ding op t plaatje na te maken....

4. Stop die in mijn ??com?? port...

5. Installeer de juiste software...

en heb dan een afstandsbediening voor nog geen 5 euro???
dit klinkt te mooi om waar te zijn :9~
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 27 maart 2002 00:17 schreef jona het volgende:

[..]

ja hij staat in de RS-catalogus en daar kunnen de meeste electronica-zaken em wel bestellen. en voor dat smd ding kun je verloopprintjes krijgen. En het solderen heb ik gedaan door er een grote kloder soldeer op te gooien en dan met soldeerzuiglint het overtollige ting weg te zuigen :7
en dat werkt best wel.
RS catalogus... :? ikke neit weten wat dat is.
themic zegt me verder niets.. heb jij ook zo'n ding?
en kan je er misschien wat pic's van maken hoe je dat gedaan hebt? ik wil er namelijk zo min mogelijk voor uitgeven hehe :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Maakt het uit of je de TSOP1738 gebruikt of de TSOP1838 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een elco... is het korte pootje de min? Ja toch...? n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Op woensdag 27 maart 2002 13:16 schreef _Trinity_ het volgende:
Bij een elco... is het korte pootje de min? Ja toch...? n00b
Alle elco's die ik hier heb liggen staat het er op dus lijkt me sterk dat het er bij jou niet op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 14:26 schreef Westereinder het volgende:

[..]

Alle elco's die ik hier heb liggen staat het er op dus lijkt me sterk dat het er bij jou niet op staat.
Staat er niet op bij mij, maar de korte is idd de min :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Op woensdag 27 maart 2002 12:36 schreef C.44 het volgende:
Maakt het uit of je de TSOP1738 gebruikt of de TSOP1838 ?
Kan iemand me uit de brand helpen please ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 18:55 schreef C.44 het volgende:

[..]

Kan iemand me uit de brand helpen please ?
de 17 en de 18 zijn het generatie nummer (18 is dus een nieuwe versie van 17) en die 38 staat voor de draaggolf frequentie van je afstandbediening. Er zijn bv ook 40khz versies te krijgen.

dus ik denk dat het wel zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aarrgg! Ik kheb hem dus nu gebouwd... maar ik krijg hem niet aan de praat! Why.... *snik*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeej ! bij mij werkt ie nu goed :)
Muis besturen met de afstandsbediening suckt wel een beetje :[ cursur gaat erg traaaag :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Op donderdag 28 maart 2002 13:25 schreef Numb1 het volgende:
jeej ! bij mij werkt ie nu goed :)
Muis besturen met de afstandsbediening suckt wel een beetje :[ cursur gaat erg traaaag :'(
Waarom de muis besturen als je winamp ed zelf kunt besturen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vb
Als je naast bijv. IRa of wat je ook gebruikt, ook eventjes IREX installeert dan kun je de cursorsnelheid zelf instellen in de cfg van IREX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Op woensdag 27 maart 2002 00:41 schreef dekikker het volgende:
Ok, klinkt leuk.

FF kijken of ik dit goed begrijp:
1. Stel ik print deze site uit... http://www.tweakhardware.com/guide/remote/

2. Loop ermee naar de electronica zaak.
haal daar die onderdelen.

3. Probeer dat ding op t plaatje na te maken....

4. Stop die in mijn ??com?? port...

5. Installeer de juiste software...

en heb dan een afstandsbediening voor nog geen 5 euro???
dit klinkt te mooi om waar te zijn :9~
:9
Klopt dit nou of niet ?ik zou het graag ook zelf weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ik heb het gewoon geprobeerd, onderdelen liggen bij elkaar om en de nabij 5 euro bij elkaar jah, software kun je op het i-net vinden (freeware meestal) en als je een beetje kunt solderen is het leuk om es te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Op donderdag 28 maart 2002 14:48 schreef Djeen het volgende:

[..]

Klopt dit nou of niet ?ik zou het graag ook zelf weten..
je hebt dan een ONTVANGER. de afstandbediening moet je zelf ergens vandaan halen. als ie niet werkt niet meteen gaan schelden maar andere remote proberen! Want dat was mijn probleem... (JVC)

tegen de €5 klopt. Bij mij kostte het €4,60

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit forum wat laat ontdekt, maar IR bediening van een PC is werkelijk FANTASTISCH. Ik gebruik het zelf nu al 2 jaar en heb al mijn Audio/Video equipment (met uitzondering van versterker) vervangen door een HTPC (Home Theater PC). Nu kan ik;

Digitaal TV kijken (en opnemen, eletronische programma gids, videotext, etc.)
Digitaal Radio
MP3/CD jukebox
DVD afspelen
Divx (MPEG4) afspelen
en photo's bekijken

en dat alles met een enkele, normale afstandsbediening ;) .

Ik gebruik echter niet het hier besproken schema maar een zogeheten Universal Infrared Receiver and Transmitter (UIRT) http://people.a2000.nl/rwvgesse/ Deze ontvanger heeft 2 voordelen in vergelijk met de simpele hier besproken ontvanger;
- Gebruikt minder processing power van PC
- Kan ook IR signalen versturen :D .

Deze ontvanger wordt op dit moment verder ontwikkeld en er is al een UIRT versie 2. Daarmee kan de PC nu ook ingeschakeld worden met de afstandsbediening. Dat geheel wordt besproken in het forum van Girder, een must voor iedere afstandsbediening voor PC liefhebber ! www.girder.nl (engelstalig).

In het AVSforum wordt ondertussen nog verder gedacht. Daar wordt op dit moment over Wireless LAN gewerkt aan 2 richtings verkeer. Je kan dan bijvoorbeeld op je PDA de video programmeren via de EPG terwijl je naar de film kijkt.

Iedereen veel plezier ermee,

Wykat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allanon
  • Laatst online: 13-09 10:05

Allanon

appearance is overrated

Na veel gedoe (bijna 2 uur) een werkende receiver in elkaar geknusteld volgens schema (8> .

Dan ook maar een tweede, foutje gemaakt met aansluiten IC2 (voltage converter) de in en out omgedraait. En wat blijkt zelfde fout ook in (werkende) versie 1 gemaakt :?

Maakt het uit als je in/out van de voltage converter verwisselt ? Indien niet laten we het mooi zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen
Maar welk schema klopt er nu ?
dat van tweakhardware of dat van heatseekerz ???(en werken die proggie's nu onder XP ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

tweakhardware werkt hier :)

alleen dus probleempje (:?) reply van mij hierboven (IC2) of je de in en out daarvan mag omkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vb
schema "van tweakhardware" klopt, ookal is t niet van tweakhardware zelf maarja. Bij heatseakerz hebben ze trouwes het zelfde schema gebruikt, maar ze hebben een andere IC1. En t lijkt me sterk dat die in en out van de IC2 echt verkeerd zitten, dan zou het gewoon niet moeten werken. Denk dat je gewoon een kijkfoutje hebt gemaakt, misschien zit je IC1 anders ook wel verkeerdom, dat het daarom lijkt alsof in en out zijn omgewisseld. En al die software werkt perfect onder XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op zaterdag 30 maart 2002 16:58 schreef Djeen het volgende:
Maar welk schema klopt er nu ?
dat van tweakhardware of dat van heatseekerz ???(en werken die proggie's nu onder XP ?)
wat winlirc onder XP? ja hoor, no prob

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Op zaterdag 30 maart 2002 18:08 schreef MarK_vB het volgende:

Denk dat je gewoon een kijkfoutje hebt gemaakt, misschien zit je IC1 anders ook wel verkeerdom, dat het daarom lijkt alsof in en out zijn omgewisseld.
We zullen zien, heb er nu ook nog 1 gemaakt die "goed zit"
we zulllen wel posten als ik 'm getest heb.

Maar wat een geweldige gadget die reciever, mp3 luisteren, zappen in bed, en als je er genoeg van hebt hoef je niet op te staan op je compu uit te zetten: *zap* :P

En dat idd onder XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij hadden ze alleen een radiale elko (zo'n roze ding). Wie weet er wat de plus is en wat de min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kermit_2002
  • Laatst online: 14:06
Zeg, waar hebben ze op www.remote-controlled.org eigenlijk dat kapje van hun ontvanger aan draadje variant vandaan? Ziet er een stuk mooier uit dan al dat geprop in zo'n serieel behuizinkje. Vooral als het dan ook nog eens niet past |:(.
Kan je tenminste even netjes alles op een printplaatje solderen, alle ruimte enzo.
Iemand een idee? Bij conrad kon ik iig niets vinden, ook de lokale elektroboer liet het afweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

vraagje, de pinout van de TSOP1738 en de TSOP1838 is die hetzelfde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen
Hallo,

ik heb gisteren zo'n spul gemaakt,wel is de ontvanger 36mhz in plaats van 38mhz ,de verkoper zei dat het geen kwaad kon.
Nu detecteren programma's zoals PC remote wel mijn ontvnager ma ze reageren niet op de afstandsbediening,
Zou dat liggen aan die ontvanger ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Op woensdag 03 april 2002 07:18 schreef Djeen het volgende:
Hallo,

ik heb gisteren zo'n spul gemaakt,wel is de ontvanger 36mhz in plaats van 38mhz ,de verkoper zei dat het geen kwaad kon.
Nu detecteren programma's zoals PC remote wel mijn ontvnager ma ze reageren niet op de afstandsbediening,
Zou dat liggen aan die ontvanger ?
als je afstandbediening op 38mHz uitzend (normaal) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen
Welke afstandsbedieningen kan ik vinden 36mhz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie

mpegernie

.mpe

krijg je ook raw data?

eigenlijk zou het niet zoveel uit moeten maken. een 36MHz ontvangern ontvangt ook nog wel 36MHz signalen. Wel is het zo dat nieuwere modellen ontvangers kieskeuriger zijn.

ff wat voor je opgezocht
Finally the receiver J2 is an IR receiver module like SFH506 (36KHz **) , SFH5110 (36KHz **), TSOP1736 or IS1U60 (Not tested), all types or compatible types will fit on the PCB,.. However, the newer parts ( SFH5110) have a much more narrow bandwidth than the older ones. This is OK when you know that the remote control you are using uses a specific frequency, but if you do not know,, it might mean trouble. An SFH5110 with a center frequency of 36KHz will have halve the sensitivity at 38KHz or 34KHz and LESS than 1/10 the sensitivity at 32KHz or 40KHz making it useless for 40KHz remote controls. A SFH506 (36KHz) will still have about halve the sensitivity at 40KHz so it is also pretty useful for these types of remote control (range is a little less but still more than fair).
Bron: http://people.a2000.nl/rwvgesse

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:42
Hoe duur is zo iets eigelijk.

ik las 3.60 euro.
wat heeft de rest er voor betaalt ongeveer.
Partlist to the receiver
You need a 9 pin plug and the following:
Diode (D1) 1N4148
Resistor (R1) 4,7 kOhm
IR-receiver modul (IC1) TSOP1738 or SFH506-38
Voltageconverter (IC2) 78L05, 100 mA
Capacitor C1 10 µF, 16 V
Capacitor C2 100 nF

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:23
Tsja, en ik heb een Irman, die het trouwens wel perfect doet (nog niet één keer een hapering gehad...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was geloof ik 4 euro 52 kwijt bij stuut en bruin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
Ik heb ook zo'n ding gebouwd alleen werkt ie nog niet goed. Maar hij was idd ook maar 4 euro en een beetje *D

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

hier koste ie ongeveer 5 a 6 euro. maar ut ding wil niet werken... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb al 3 van die dingen gemaakt, zijn heel simpel te maken en passen hier zelfs in de helft van die seriele stekker :P

Dat je continu signalen ontvangt klopt: je hebt last van TL licht (ikke hier zelfs van mn Kabelmodem :( )

WinLIRC doet het lang niet goed met elke afstandsbediening, wat veel beter werkt is girder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Op donderdag 04 april 2002 00:17 schreef _JGC_ het volgende:
Ik heb al 3 van die dingen gemaakt, zijn heel simpel te maken en passen hier zelfs in de helft van die seriele stekker :P

Dat je continu signalen ontvangt klopt: je hebt last van TL licht (ikke hier zelfs van mn Kabelmodem :( )

WinLIRC doet het lang niet goed met elke afstandsbediening, wat veel beter werkt is girder
welke instellingen heb je gebruikt bij girder ? ik krijg em niet aan de praat namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op donderdag 04 april 2002 00:17 schreef _JGC_ het volgende:

? hoe bedoel je. bij de winlirc hardware heb je altijd de winlirc server nodig... daarbij kun je dan idd girder gebruiken ism de bijbehorende plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Op donderdag 04 april 2002 00:42 schreef mpegernie het volgende:

[..]

? hoe bedoel je. bij de winlirc hardware heb je altijd de winlirc server nodig... daarbij kun je dan idd girder gebruiken ism de bijbehorende plugin.
ik krijg het ding niet aan de praat, niet met winlirc en niet met girder :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op donderdag 04 april 2002 00:43 schreef C.44 het volgende:

[..]

ik krijg het ding niet aan de praat, niet met winlirc en niet met girder :'(
Laat girder maar ff zitten. eerst heb je de winlirc server nodig, die moet je ff instellen op de goeie com-poort en dan checken of je raw data binnen krijgt. als dat ok is kun je buttons gaan leren (ja, dat zuigt zwaar). Het is dan wel ff leuk om een paar toetsjes te leren en dan eerst wat uit te gaan proberen met girder(beetje advanced) of een winlirc plugin(gen_ir.dll) voor winamp(snel resultaat).

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Op donderdag 04 april 2002 00:56 schreef mpegernie het volgende:

[..]

Laat girder maar ff zitten. eerst heb je de winlirc server nodig, die moet je ff instellen op de goeie com-poort en dan checken of je raw data binnen krijgt. als dat ok is kun je buttons gaan leren (ja, dat zuigt zwaar). Het is dan wel ff leuk om een paar toetsjes te leren en dan eerst wat uit te gaan proberen met girder(beetje advanced) of een winlirc plugin(gen_ir.dll) voor winamp(snel resultaat).

suc6
ik kom tot en met het instellen van winlirc, maar er komt geen ene nada noppes binnen (raw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 09:34

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Kun je WinLirc ook handmatig instellen? Dus bijv. mbv de Raw Codes een .cf file maken?!?
Dit ivm dat veel van mijn toetsen wel bij raw codes ontvangen worden, maar geen coherent signaal vormen volgens de learn optie... |:(

Used to be Down Under... Foto gallery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEdje80

PrinsEdje80

Truukje in WinLirc: Als je de ene keer de ene helft aan de praat krijgt en de andere keer de andere helft: gewoon ff in notepad beide configuratie-files de codes van de een bij de andere inpluggen en dat werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Op donderdag 04 april 2002 10:59 schreef PrinsEdje80 het volgende:
Truukje in WinLirc: Als je de ene keer de ene helft aan de praat krijgt en de andere keer de andere helft: gewoon ff in notepad beide configuratie-files de codes van de een bij de andere inpluggen en dat werkt!
bij mij niet
kijk eens of je remote al kant en klaar geconfigureerd is? op de site die eerder is genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Zoals ik al eerder zei, het ding ontvangt nada nix noppes, niet in RAW, niet in learn modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen
Bij mij het zelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

En hier ook :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
zo , ik heb ook even de onderdelen gehaalt en had hem binnen 30 min in elkaar, nu wou ik gringer proberen.
maar de download werkt niet dus kan ik niet aan de plug-in komen.

kan iemand deze misschien emailen naar mrfatmen@happyfun.nl
dit is geen warez want het is een plug in voor een freeware proggie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vb
Je zult zoals Mpegernie al meerdere keren heeft uitgelegd toch eerst winlirc in moeten stellen.

En C. 44, ik denk echt dat er iets fout zit in je soldeerwerk, controleer nog eens goed of er nergens kortsluiting wordt gemaakt, of anders verbindingen (draad tegen draad) op ongewenste plaatsen. Isoleer desnoods de hele zooi met plakband of tape. (krimpkous zal wel niet meer gaan tenzij je alles weer uit elkaar soldeert) En als je alles hebt nagelopen en je soldeerwerk klopt en is overal geisoleerd, probeer het dan eens op een andere pc/os.

Wat PrinsEdje80 zei werkt trouwens inderdaad. ik was de eerste keer ook ongeduldig met het leren van de knoppen, en heb zodoende niet alles afgemaakt, ben daarna onder een andere cfg verder gegaan met de rest van de knoppen en heb die handmatig samengevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
is er iemand die voor mij een goeie manual heb voor girder.
of kan iemand mij een voorbeeld gml file geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:09

tweakerbee

dus..?

LET OP:

WIN2K en WINXP KUNNEN GEEN COMPOORT TOEKENNEN AAN EEN SERIELE IR POORT, EN JE KUNT DAARDOOR WINLIRC NIET GEBRUIKEN...

Sorry voor het geschreeuw. :)

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Op vrijdag 05 april 2002 16:48 schreef tweakerbee het volgende:
LET OP:

WIN2K en WINXP KUNNEN GEEN COMPOORT TOEKENNEN AAN EEN SERIELE IR POORT, EN JE KUNT DAARDOOR WINLIRC NIET GEBRUIKEN...

oh, ik draai winxp en hier draait alles perfect ook winlirc via de com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEdje80

PrinsEdje80

LET OP:

:X (<- lol)
Ook hier werkt het prima onder XP. En bij een huisgenoot ook (die ontdekte dit topic ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan hij ook IRDA aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Op vrijdag 05 april 2002 18:14 schreef tweakerrrr het volgende:
Kan hij ook IRDA aan?
LEES maar. ik andere schakeling maar die werkt niet op alle moeders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vb
LET OP:

Een hoop bullsh*t en nog in caps ook, maarja, t zal wel goed bedoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
wie heeft er een gml girder file voor mij waar al die commands instaan.

ik heb er al een paar gemaakt maar die werken voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
Ik heb nu een nieuw config file'tje aangemaakt en ben opnieuw gaan "leren" in WinLIRC.
En ik heb de increase error wat lager gezet en nu doet ie het.

Dus weer een tevreden klant.

BTW het ging trouwens om de ir ontvanger uit een hele oude C't

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op vrijdag 05 april 2002 20:03 schreef Mr-FaTMeN het volgende:
wie heeft er een gml girder file voor mij waar al die commands instaan.

ik heb er al een paar gemaakt maar die werken voor geen meter.
staan d'r op de export pagina's van girder niet wat? misschien moet je ze ff door de convertor heen halen maar die hebben zat voorbeelden. BTW, Voor mij waren de voorbeelden die in de help worden geboden alles wat ik nodig had om girder te leren.

oja, en hier staat nog een Menu voorbeeldje van mij die die is overbodig sinds iemand op het idee kwam om er een plugin voor te bouwen :( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01-2024
hallo dan ik heb even alles door gelezen hier over die ontvanger en was van plan om het schema van http://www.tweakhardware.com/guide/remote/ te gaan maken klopt dit schema of kan ik beter een andere nemen en heb je verder nog handige tips??:?
GreetZzz Poelie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:31

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Op maandag 22 april 2002 17:06 schreef Poelie het volgende:
hallo dan ik heb even alles door gelezen hier over die ontvanger en was van plan om het schema van http://www.tweakhardware.com/guide/remote/ te gaan maken klopt dit schema of kan ik beter een andere nemen en heb je verder nog handige tips??:?
GreetZzz Poelie
Ja dat schema is ok.. Heb het hier al zo'n jaar geleden ook es gesoldeert. Vond alleen winlirc een beetje een gekut, maar dr is zeker wel uit te komen na wat prutsen :)

Specs | Audioscrobbler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEdje80

PrinsEdje80

Zo, ben een tijdje geleden bezig geweest en dit is mijn zgn 'casemod' voor de IR-receiver :)
Afbeeldingslocatie: http://www.astro.rug.nl/~westra/tennisbal.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe sweet! Kun je er ook mee tennissen tegen de muur zodat ie terugkomt omdat er een kabeltje aan zit? :D

Kan iemand mij nog ff vertellen wat precies de pin-in en de -out is van de spanningsregulator. Het schema van aP spreekt zich hierin tegen namelijk.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Op dinsdag 23 april 2002 19:44 schreef xoploosx het volgende:
Hehe sweet! Kun je er ook mee tennissen tegen de muur zodat ie terugkomt omdat er een kabeltje aan zit? :D
Ik word gek van het gebonk kan ik je vertellen :)
Kan iemand mij nog ff vertellen wat precies de pin-in en de -out is van de spanningsregulator. Het schema van aP spreekt zich hierin tegen namelijk.. :?
En hier nog ff het stukje over die spanningsregulator zoals het op http://www.tweakhardware.com/guide/remote/ staat.

succes ermee

Voltageconverter (IC2) 78L05, 100 mA

6. now comes IC2. turn the plug, so you can see the back (flat) side from IC1. turn IC2 so you can see the flat part (the labeled side - I think). solder the most left pin on the middle pin from IC1 next solder the middle pin from IC2 on the right pin from IC1. and last solder the most right pin from IC2 on the node from D1, R1 and plus from C1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-03 13:05
Ik probeer ook mee te gaan doen met de IR gekte :)

Ben dus naar de ff naar 't electronica team geweest. Heb nu de volgende goede onderdelen gekregen:
- Diode 1N4148
- Resistor 4,7 kOhm
- Voltage Regulator 78L05, 100mA

De TSOP1738 moesten ze effe mee bestellen... jammer, maar 'k heb geen haast.

Waar 't me nu eigenlijk om gaat zijn de andere 2 onderdelen:

Moet zijn: Capacitor 10µF, 16V
Ik heb gekregen:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1406349590

En de andere moet zijn: Capacitor 100nF
Heb gekregen:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1118148585

Ik heb echt (bijna :P) de ballen verstand van al die electro-namen en begrippen, zijn dit nu WEL of NIET de zelfde onderdelen, zo niet, wat zijn 't dan wel ? :? ?

ps. 'k zal wel effe mijn-oude-muis-mod-naar-een-ir-ontvanger posten als ie af is :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

Bij de electroboer in Apeldoorn (van Essen) hadden ze geen IR-ontvangers meer :'( :'(
Ik heb nu dus alles, behalve de ontvanger :(
Het ding is in bestelling maar dat ging volgens de eigenaar nog minstens een maand duren en zolang wil ik niet wachten!! :P

Is er iemand die voor mij snel aan zo'n ding kan komen en hem naar me wil opsturen? Ik betaal er uiteraard voor! :)

Plies... help! :)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Op woensdag 24 april 2002 13:50 schreef Whuzz het volgende:
Bij de electroboer in Apeldoorn (van Essen) hadden ze geen IR-ontvangers meer :'( :'(
Ik heb nu dus alles, behalve de ontvanger :(
Het ding is in bestelling maar dat ging volgens de eigenaar nog minstens een maand duren en zolang wil ik niet wachten!! :P

Is er iemand die voor mij snel aan zo'n ding kan komen en hem naar me wil opsturen? Ik betaal er uiteraard voor! :)

Plies... help! :)
ik heb er nog een liggen, zo'n heel ding trouwes, maar ik krijg em maar neit aan de praat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Op dinsdag 23 april 2002 21:05 schreef The Collector het volgende:

Ik heb gekregen:
plaatje

Heb gekregen:
plaatje

Ik heb echt (bijna :P) de ballen verstand van al die electro-namen en begrippen, zijn dit nu WEL of NIET de zelfde onderdelen, zo niet, wat zijn 't dan wel ? :? ?
Dat zijn de goeie wel ;)
Dat die ene max. 40V is maakt niet uit voor de werking van dit ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke het is mij ook in 1 keer gelukt en ik heb nul komma nul soldeerervaring. Zie deze post voor het resultaat, dat ik heb behaald aan de hand van het schema uit deze post. Je moet er gewoon op letten dat je geen onderdelen verkeerd om soldeert, ik heb 't idee dat dat de fout van veel mensen is. Ook onderdelen niet te lang verhitten met de soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsfeenema
  • Laatst online: 10-09 02:29

sjorsfeenema

de mijne is mooier

kan iemand hier de proggies posten die wel werken met deze ontvanger en ook eventueel een handleiding?

Ik heb hier ook zo'n ontvanger liggen en hij werkt ook (of hij doet iets met een proggie van winlirc, dan bedoel ik dus dat ik em iets kan leren en als ik dan op een knoppie van m'n afstandsbediening druk dan verkleurt het button-tje in de balk wel)
maar in winamp vind ie geen ontvanger op de com poort

Of moet ik eerst een ander programma draaien voor die ontvanger (gebruik nu een plugin in winamp)

kortom ik heb er niks aan zo maar wil em graag gebruiken met winamp wie weet hoe dit precies moet?

die van hen is mooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier vind je WinLirc: http://winlirc.sourceforge.net/

Die moet je installeren en daarnaast nog een plugin voor winamp. Je kan trouwens met IRAssistant toetscombinaties en muisbewegingen toewijzen aan een afstandsbediening. Dan moet je ook voor IRAssistant de universele COMdriver hebben die je op de IRAssistant homepage vindt. Je vindt hier ook de Winamp plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsfeenema
  • Laatst online: 10-09 02:29

sjorsfeenema

de mijne is mooier

[quote]Op donderdag 02 mei 2002 03:06 schreef xoploosx het volgende:
Hier vind je WinLirc: http://winlirc.sourceforge.net/

Die moet je installeren en daarnaast nog een plugin voor winamp.

Owkee maar moet ik versie 0.6.2 downloaden of een andere?

Ik word helemaal nuts van die ontvanger en ik had em zo mooi gemaakt :'(

die van hen is mooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cool man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Owkee maar moet ik versie 0.6.2 downloaden of een andere?

Ik word helemaal nuts van die ontvanger en ik had em zo mooi gemaakt :'(
0.6.2 is de nieuwste he. Dus gewoon downloaden ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Laatst online: 13-09 19:26

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

GVD, net alle ook maar beetje electronicazaken afgeweest, met m'n suffe kop, ben nml. flink ziek. Heeft er ook gewoon geen een zaak zo'n ir-ontvanger. Ik kon hem wel bestellen maar dat ging min. 4weken duren :( en ik was eigenlijk van plan, dat ding in elkaar te gaan zetten, als ik aan het uitzieken was ;(

Zou een van de mede tweakertjes zo lief willen zijn er eentje naar me op te sturen, ik vergoed natuurlijk alle kosten + kleine extraatje :)

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vb
Op dinsdag 23 april 2002 21:05 schreef The Collector het volgende:
Ik probeer ook mee te gaan doen met de IR gekte :)

Ben dus naar de ff naar 't electronica team geweest. Heb nu de volgende goede onderdelen gekregen:
- Diode 1N4148
- Resistor 4,7 kOhm
- Voltage Regulator 78L05, 100mA

De TSOP1738 moesten ze effe mee bestellen... jammer, maar 'k heb geen haast.

Ik heb gekregen:
[afbeelding]

Heb gekregen:
[afbeelding]

ps. 'k zal wel effe mijn-oude-muis-mod-naar-een-ir-ontvanger posten als ie af is :) :)
Die ronde is eigenlijk een elco... waarbij je dus ook ff op de polen moet letten, die andere is gewoon een condensatortje. Als 75 procent van jullie trouwens de moeite zou nemen het hele topic door te lezen, zouden jullie zien dat jullie overbodige vragen stellen.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.