[EL] Infrarood-ontvanger zelf maken

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 14.364 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 31357

Topicstarter
Niet echt case modden...alhoewel ik er toch 'n gaatje voor ga boren :7
De URL is reeds lang geleden de revue gepasseerd en ik had 'm reeds een jaar liggen maar post hem hier nog maar eens want zelf ik met m'n 2 linkse handen heb 'm voor 3.60 euro in elkaar gesoldeerd gekregen. Werkt perfect met m'n afstandsbediening van m'n stereo met 60 toppekens :P

Ik raad iedereen aan die het eens wou proberen van het zeker te doen, nu ja het is niet op enkele minuten klaar zoals in de tutorial staat, het heeft me enkele uren gekost maarjah ik ben dan ook niet de handigste thuis :?

Is lekker handig om vanuit je bedje je mp3tjes, divx-jes etc... te besturen 8-)

De link: http://www.tweakhardware.com/guide/remote/

[edit]
Er zijn veel tweakers die problemen hebben met de schema's van (voormalig) remote-controlled.org en heatseekerz.net. De schema's van beide sites zijn het zelfde maar bij het stappenplan van Heatseekerz gebruiken ze bij stap 13 een andere IR-ontvanger. Dit is niet een algemeen voorkomende zgn. TSOP en heeft een andere pinsetting. Bij de vaak gebruikte TSOP van Vishay moeten pin 1 en 2 worden omgedraaid om alles goed werkend te krijgen.

Dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.heatseekerz.net/images/articles/Remote%20Control/Sensor/15%20-%20Voorbereiding%20Zevende%20stap%20A.JPGfoto: Heatseekerz

1 = IN, 2 = GND, 3 = OUT
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/novh/img/948691.giffoto: remote-controlled

1 = GND, 2 = IN, 3 = OUT
(pootje 1 en 2 omdraaien volgens het stappenplan van Heatseekerz!)

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 31357 op 29-04-2003 01:15 ]

Anoniem: 49494

Geinig, levert volgens mij wel leuke mogelijkheden op icm met de iPaq die ik binnenkort aan ga schaffen :)

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 14:54

The_Duke

ho gek!

whehehe die hek ook 1 gemaakt, ook met behulp van die site. ik gebruik m nog steeds elke dag, lekker me winamp zappen >:)
ene, als je er eenmaal 1 heb gemaakt gaat de tweede wel in een paar minuten :)

Anoniem: 14282

Is idd erg leuk speelgoed.

Heb ik ook ooit gebouwd. Ligt nu ergens onder in een la :?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

erhm .. ff inspringen op het feit van palm of andere gadgets voor IR .. tis leuk als je diezelfde palm voor andere "huishoudelijk ;)" apparatuur kan gebruiken ..

kijk ff bij remote+palm .. er is ook een CE variant (zelfde prog) .. ff die in je palm proggen, ik gebruik mijn palm om met die DB alle IR apparatuur of soms met me (aangepaste IR-led) ff bij een tv zaak te zitten zappen :) er is zelfs een zeer extreme database met BIJNA elk apparaat erin :) check it out

Tja vanalles

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
ik maak er morgen ook ff een, moet eerst ff zo'n tsop1738 halen, rest heb ik wel, is wel handig, plant die tsop middeninbovenin mijn philips 21" bakbeest, en dan vanuit mijn bed met winamp zappen, of me toshiba p166 (heeft ook ir) ff configureren en dan remote access van win2k aan zetten, maak ik mijn eigen wireless desktiop met ingebouw tfscherm;) lig ik op mijn bed mijn computer te besturen met laptop

Anoniem: 36147

Kan ik hiermee zapper naar m'n pc? Ja, hij moet wel snappen
wát ik naar em toe zap :) Volgens #huiskamer lieden kon het,
maar ja, dan heb je ze ook wel weer :) Sorry guys...

Afbeeldingslocatie: http://www.sitecom.nl/images/USB_to_fast_IrDA_Combo.gif

Zo ja, welke software is leuk om het spelen mee te laten beginnen?

edit:

Ik moet leren plaatjes posten |:(

Topicstarter
Zo ja, welke software is leuk om het spelen mee te laten beginnen?
WinLirc werkt perfect tesamen met Irex... kan je alles mee doen zolang je afst.bed. maar genoeg toetsjes heeft ;-) Je zou om de duur nog bijna een complete wireless desktop gaan kopen en een beamer... want wireless rulez :9~

Topicstarter
Nog 1 ding dat ik zoek is hoe ik hiermee m'n pc kan laten opstarten... als me dat lukt issie helemaal af :7

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb er dus ook 1 maar heb maar 1 klein probleempje, als ik winamp opstart via mn remote, stop hij met reageren op mn ab. Als ik winamp weer afsluit werkt ie gewoon weer. :?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Anoniem: 25206

zojuist de onderdelen gehaald :)

hmz en nu ff solderen :'( (/me is soldeernewb)

Anoniem: 36147

Op donderdag 28 februari 2002 13:36 schreef Zagato het volgende:

[..]

WinLirc werkt perfect tesamen met Irex... kan je alles mee doen zolang je afst.bed. maar genoeg toetsjes heeft ;-) Je zou om de duur nog bijna een complete wireless desktop gaan kopen en een beamer... want wireless rulez :9~
Dus het werkt wel? Ik heb al een wireless Logitech Pro setje :)

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 23:02

Mex

Op donderdag 28 februari 2002 01:10 schreef mmmuttley het volgende:
Geinig, levert volgens mij wel leuke mogelijkheden op icm met de iPaq die ik binnenkort aan ga schaffen :)
Het ding kan alleen ontvangen, niet zenden...

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.dewilde/help.jpg
anyone? :P

[edit]
Ik heb alles bij van Essen gehaald in Apeldoorn voor €4,15

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 11:35
je heb toch op de meeste moederborden een IR functie ergens zitten?

kan je daar niet wat mee doen? anders zit je weer met zo'n compoort te prutsen en daar heb ik geen zin in... tenminste... dat wil ik gewoon niet. Want als je de pinnetje van je mobo pak kan je binnendoor de draadjes maken en das wel netjes

edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/remote/Lirc3.jpg

waarom zit hier een zwart blokkie en een ledje? Kan ik niet terugvinden op de tekening

GoT a clue? Specs

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13
[OCM]?
Dan maar geen tag :+

edit:

waarom zit hier een zwart blokkie en een ledje? Kan ik niet terugvinden op de tekening
dat zwart blokje is "IC2"

ledje is voor de fun denk ik :)

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 17:23 schreef Numb1 het volgende:
[afbeelding]
anyone? :P

[edit]
Ik heb alles bij van Essen gehaald in Apeldoorn voor €4,15
dat kleine ding met zwarte streepje komt overeen met het streepje van het schema dus links... de andere kant van dat dingetje komt aan het pinnetje.
Dat bovenste ding met die kleurenstreepjes is R1 en dat blauw eronder is C2 het maakt niet uit in welke richting je het ertussen hangt. Voor dat laatste ding dat tonnetje op die 2 pootjes moet je kijken naar een pijltje dat erop staat dat pijltje gaat van + naar - zoals je op het schema kan zien staat er bij C1 ook een + en - erop... dus deze wel in de juiste richting plaatsen alsook dat 3-pikkelgeval in de juiste richting... zo lukt het wel :)

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 17:33 schreef Numb1 het volgende:

[..]

Zwarte blokje is IC1 de ontvanger dat ledje zal waarsch oplichten wanneer de IR een signaal ontvangt... IC2 is iets anders... dat 3pikkel-ding...

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Op donderdag 28 februari 2002 17:33 schreef Numb1 het volgende:

[..]

Nou ik zou dat 'ledje' maar niet weghalen, want dat is de IR-ontvanger :D
Zie je bij veel astandsbedieningen ook wel zitten... Maar zonder werkt hij iig niet zo goed :).
Ik ben ook van plan om dit ooit een keer in elkaar te frutselen. Dan kan ik m'n pc echt gebruiken als vervanger voor m'n stereo, moet alleen nog een leuk versterkertje zien te vinden.

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 17:29 schreef 007BigHarry het volgende:
kan je daar niet wat mee doen? anders zit je weer met zo'n compoort te prutsen en daar heb ik geen zin in... tenminste... dat wil ik gewoon niet. Want als je de pinnetje van je mobo pak kan je binnendoor de draadjes maken en das wel netjes
Nja ik weet ook niet perfect hoe dat in elkaar zit maar via da compoort om is niet zo'n drama er loopt nu een kort kabeltje achterom dat ietsjes verder terug m'n case induikt... Van rechtsreeks op het mobo solderen ben ik niet zo'n fan gezien de moeite die ik al had om dit dingetje een beetje redelijk gesoldeerd te krijgen :?

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 17:48 schreef lOdUde het volgende:
Nou ik zou dat 'ledje' maar niet weghalen, want dat is de IR-ontvanger :D
Echt niet hoor!!! Dacht ik zelf eerst ook totdat ik in de shop nergens een ledje bij mn onderdelen kreeg heb 't toen maar gevraagd en het is dus echt wel dat zwart blokkie met dat bultje... Een IR-zender is een LEDje!! Een ontvanger niet dus :)
Zie je bij veel astandsbedieningen ook wel zitten... Maar zonder werkt hij iig niet zo goed :).
Je geeft hier zelf al het antwoord, "bij een afstandsbediening" het zendend toestel dus ;)
Ik ben ook van plan om dit ooit een keer in elkaar te frutselen. Dan kan ik m'n pc echt gebruiken als vervanger voor m'n stereo, moet alleen nog een leuk versterkertje zien te vinden.
Ach ik heb nu m'n goede stereo en PC met al m'n muzak die ik nu met zelfde remote bestuur... lekker :7

• H@rry
  • Laatst online: 01-04 11:35
Op donderdag 28 februari 2002 17:51 schreef Zagato het volgende:

Van rechtsreeks op het mobo solderen ben ik niet zo'n fan gezien de moeite die ik al had om dit dingetje een beetje redelijk gesoldeerd te krijgen :?
hoezo solderen... er zitten pinnetjes waar je een stekkertje over kan schuiven :?

GoT a clue? Specs

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 18:01 schreef 007BigHarry het volgende:
hoezo solderen... er zitten pinnetjes waar je een stekkertje over kan schuiven :?
Nu je het zegt ja... iig ik heb er geen verstand van van al die electronica... een schematje volgen lukt nog net wel :P

edit:

FF in me mobo-boekkie gekeken nu staan er daar 5 pinnetjes:
1 VCC
2 NC (=not connected??)
3 IRRX
4 GND
5 IRTX

Dus imho kan je dat schematje van die seriële ontvanger niet eenvoudig ombouwen naar de on-board IrDa connector :?

Anoniem: 37419

Op donderdag 28 februari 2002 01:10 schreef mmmuttley het volgende:
Een beetje iPaq heeft Blue Tooth (H3870)geen richten met infra rood. Veel gemakkelijker. Alleen een verdomd lange levertijd. In December besteld en wordt hopelijk in April geleverd. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik ga ook effe bouwen, heb ook al plannen voor relaises op lpt poort, zo ken ik mijn gordijn opzijhalen, licht aandoen enzo, maar met wel proggie ken ik via die ir geval me lpt aansturen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26274

weet iemand ook nederlandse sites? niet dat ik geen engels kan maar nederlands is toch makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49603

Zou er iemand in Nederlands en N00b taal kunnen vertalen wat je eig allemaal nodig hebt om dit te maken?? de enige twee dingen die ik ken/begrijp zijn die weerstand en de ir
ontvanger module :?
thx in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
is dat zo moeilijk dan?

Partlist to the receiver
You need a 9 pin plug and the following:
Diode (D1) 1N4148
Resistor (R1) 4,7 kOhm
IR-receiver modul (IC1) TSOP1738 or SFH506-38
Voltageconverter (IC2) 78L05, 100 mA
Capacitor C1 10 µF, 16 V
Capacitor C2 100 nF

Vert:
Onderdelenlijst voor ontvanger
Je hebt een 9-pins (RS232) plug nodig en het volgende:
- Diode (D1) type 1N4148
- Weerstand (R1), 4.7KOhm > 4700 ohm dus :)
- IR-ontvangst module (IC1) TSOP1738 of SFH06-38
- Spanningsregelaar (IC2) 78L05, 100mA
- Condensator (C1) 10 µFarad, 16Volt
- Condenstaor (C2) 100 nFarad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29491

kun je met dat ding ook je pc aanzette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik snap niet helemaal het zender gebeuren, kan iemand me dat ff uitleggen ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49603

ok, thx a lot, k ben er daarjuist omgeweest, straks lekker klooien met soldeerbout :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:25
Ben ff op zoek gegaan maar er zijn ook IR module's met zend en ontvangst mogelijkheden. Dit kan vooral interressant zijn als je een palm hebt 8-) Op deze pagina staat een schema beschreven voor een IR- module met zend en ontvangst mogelijkheden http://www.infraredport.com/ir-modul_en.HTML.
Op de meeste moederborden zit wel een IrDa connector waar je dit op kan aansluiten.
Ik ga vammidag maar is naar de lokale elektronica boer :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Laatst online: 30-05 14:03
Op zaterdag 02 maart 2002 11:33 schreef badpinguin het volgende:
kun je met dat ding ook je pc aanzette?
Nee

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29491

Op zaterdag 02 maart 2002 16:29 schreef Wirf het volgende:

[..]

Nee
k, das duidelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 16:29 schreef Wirf het volgende:

[..]

Nee
Zou het niet mogelijk zijn om de ontvanger te poweren via een batterijtje en te verbinden met de power-switch connector op het mobo zodat je wanneer de pc uitstaat en op een toppie drukt het spel in gank vliegt?? Zou wel kewl zijn maar ik heb de ballen verstand van electronica om het om te bouwen :? Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 12:13 schreef Xplosive het volgende:
Ben ff op zoek gegaan maar er zijn ook IR module's met zend en ontvangst mogelijkheden. http://www.infraredport.com/ir-modul_en.HTML.
Tjah is precies wel eenvoudiger te maken en minder onderdelen maar die zender/ontvanger IC zal wel een pak duurder zijn dan enkel de ontvange niet? Soit... Nog bijkomend probleem... Who verstehet er Deutsch???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 11:50 schreef Atgast het volgende:
ik snap niet helemaal het zender gebeuren, kan iemand me dat ff uitleggen ?
De zender is je remote (afstandsbediening). Wat is er moeilijk aan?? Je richt een IR-afst.bed. op het ontvangertje en dat neemt de IR golven waar en die kunnen uitgelezen worden door een programma via de COM-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
Op zaterdag 02 maart 2002 18:39 schreef Zagato het volgende:

[..]

Tjah is precies wel eenvoudiger te maken en minder onderdelen maar die zender/ontvanger IC zal wel een pak duurder zijn dan enkel de ontvange niet? Soit... Nog bijkomend probleem... Who verstehet er Deutsch???
Ben vammidag bij de plaatselijke electroboer geweest, maar daar hadden ze hem niet :(
Ik zou hem wel bij farnell kunnen bestelllen daar kost ie €5,- , wel iets duurder dan alleen een ontvanger maar dan heb je ook wat, vergeet niet dat deze ook kan zenden. Hier http://www.infrarotport.de/tfd_4.pdf kan je een datasheet downloaden, en daar staat best goed uitgelegd hoe je die chip kan gebruiken (in het engels) en dat is echt niet moeilijk. Het enige wat je naast de chip zelf nodig hebt is een weerstand van 14 Ohm. Als er meer mensen intresse hebben kan ik ze wel bij de farnell bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cErEaL_KS
  • Laatst online: 19-03 17:27
Op donderdag 28 februari 2002 01:21 schreef -Confusion- het volgende:
Is idd erg leuk speelgoed.

Heb ik ook ooit gebouwd. Ligt nu ergens onder in een la :?
Moet je er voor hebben? :)

Smash forehead on keyboard to continue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

die heb ik ook liggen ja. het WinLIRC ontvangertje. mocht iemand deze willen gebruiken of naar hardware alternatieven is geïnterreseerd, ga dan ff langs bij girder.nl.

Girder is een windows-automation-tool (niet zelf verzonnen) om te gebruiken in combinatie met een afstandsbediening. En Girder is IMO echt superieur aan IR-Assistant!!

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op donderdag 28 februari 2002 17:29 schreef 007BigHarry het volgende:

edit:

[afbeelding]

dit zal een zender/ontvanger zijn. zoek maar ff verder op LIRC en WinLIRC (Linux Infrared Remote Control) die kunnnen volgens mij die functie ook hebben en kijk anders op het eerder genoemde girder.nl, daar staat wel iets bij.

het zwarte blokje is dus de ontvanger, het ledje die zender (geen normaal ledje, dat zie je aan de kleur wel...)

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Op zaterdag 02 maart 2002 18:41 schreef Zagato het volgende:

[..]

De zender is je remote (afstandsbediening). Wat is er moeilijk aan?? Je richt een IR-afst.bed. op het ontvangertje en dat neemt de IR golven waar en die kunnen uitgelezen worden door een programma via de COM-poort.
ah, ik dacht dat je ook nog een zender moest knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik wilde dit lollige aparaatje gaan maken van een oude muis, maar aangezien ze voor mij het woord: electron00b hebben uitgevonden, weet ik niet welke draadjes ik hier heb en waar ze zijn aangesloten in het stekkertje.

van links naar rechts :) : blauw - bruin - wit - groen - oranje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 13:22 schreef Atgast het volgende:
ik wilde dit lollige aparaatje gaan maken van een oude muis, maar aangezien ze voor mij het woord: electron00b hebben uitgevonden, weet ik niet welke draadjes ik hier heb en waar ze zijn aangesloten in het stekkertje.

van links naar rechts :) : blauw - bruin - wit - groen - oranje
Dit wist ik ook niet... heb dan maar het stekkertje bewerkt met een breekmes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29544

het werken met winamp via afstandsbediening, werkt die software ook op een infrarood ding van een laptop?
me laptop heeft namelijk al standaard infrarood.
en welke software gebruik je hier dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ken je ook bijv. en tijdens een dvd kijken bijvoorbeeld doorspoelen of op pauze zetten, want ik wil namelijk muziek/videocomputer bouwen en dan wil ik dat wel kennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

kheb t kabeltje doormeten, en nu blijkt alleen de 1,2,3,4,8 pinnetjes worden gebruikt, teminste als je zo teld:
code:
1
2
(1)(2)(3)(4)(5)
 (6)(7)(8)(9)

en pinnetjes 7,5 en 1 zijn nodig, dus hoe the f*ck heeft hij dat dan gedaan ??
RTS 7 Request To Send (Spannungsversorgung)
GND 5 Ground
DCD 1 Data Carrier Detect (IR-Signal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op zondag 03 maart 2002 20:34 schreef Atgast het volgende:
kheb t kabeltje doormeten, en nu blijkt alleen de 1,2,3,4,8 pinnetjes worden gebruikt, teminste als je zo teld:
code:
1
2
(1)(2)(3)(4)(5)
 (6)(7)(8)(9)

en pinnetjes 7,5 en 1 zijn nodig, dus hoe the f*ck heeft hij dat dan gedaan ??
[..]
ik heb een kabel (van een oude laser van kassa systeem(niet boeiend)),en daar zit gewoon alles geconnect, maar bij jouw dus niet bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

idd, maar 5 kabeltjes, maar die gast van die site heeft er ook maar 5, en toch heeft hij dat aangesloten, hoe heeft ie dat geflikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op zondag 03 maart 2002 21:38 schreef Atgast het volgende:
idd, maar 5 kabeltjes, maar die gast van die site heeft er ook maar 5, en toch heeft hij dat aangesloten, hoe heeft ie dat geflikt ?
misschien doorverbonden ofzo, of met de software gekloot???

anders neem je toch gewoon een ander??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
ja duh
je hebt gemeten, dan lijkt het me logisch dat je weet dat GND ground is en dus 0 zal zijn. DCD zal ook 0 zijn, aangezien hier het signaal VAN de irmodule NAAR de pc moet. (en dus niet andersom)

anywayz
ik ga morgen ff langs de elektroboer(alweer) om inkopen te doen. als ik alles morgen gesoldeerd heb laat ik het wel ff zien hiero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 11:23
Hey.. maar als je dan zo'n sender/receiver hebt gebouwd, is er dan ook software om te communiceren met mijn nokia ir poort???

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Op zaterdag 02 maart 2002 18:34 schreef Zagato het volgende:

[..]

Zou het niet mogelijk zijn om de ontvanger te poweren via een batterijtje en te verbinden met de power-switch connector op het mobo zodat je wanneer de pc uitstaat en op een toppie drukt het spel in gank vliegt?? Zou wel kewl zijn maar ik heb de ballen verstand van electronica om het om te bouwen :? Iemand?
Nee

De PC moet de signalen decoderen, je zou het kunnen proberen met een PIC (Programmable Itegrated Circuit oid) maar daar weet ik zelf ook helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Op zondag 03 maart 2002 22:01 schreef Foxfire het volgende:
Hey.. maar als je dan zo'n sender/receiver hebt gebouwd, is er dan ook software om te communiceren met mijn nokia ir poort???
Nee, zover ik weet werkt dit alleen met afstandsbedieningen, niet met data-IR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Op zondag 03 maart 2002 21:38 schreef Atgast het volgende:
Nieuwe stekker erop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op zondag 03 maart 2002 16:26 schreef _ferry_ het volgende:
ken je ook bijv. en tijdens een dvd kijken bijvoorbeeld doorspoelen of op pauze zetten, want ik wil namelijk muziek/videocomputer bouwen en dan wil ik dat wel kennen
ja dat kan. maar niet zomaar. daarvoor met je met girder of IRassistant gaan kloten. het voordeel dan is dat je wel echt alles kunt. Winamp bediene, windows mediaplayer, computer uitzetten, geluid aanpassen, resolutie veranderen, de muis bedienen, keystrokes geven etc... Je kunt ook een player nemen die je IR-hardware ondersteund. BSplayer doet dit bijvoorbleed maar ik weet eigenlijk niet of het DVD afspleelt. d8 het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I
  • Laatst online: 24-05 23:40

I

Op donderdag 28 februari 2002 01:25 schreef vso het volgende:
erhm .. ff inspringen op het feit van palm of andere gadgets voor IR .. tis leuk als je diezelfde palm voor andere "huishoudelijk ;)" apparatuur kan gebruiken ..

kijk ff bij remote+palm .. er is ook een CE variant (zelfde prog) .. ff die in je palm proggen, ik gebruik mijn palm om met die DB alle IR apparatuur of soms met me (aangepaste IR-led) ff bij een tv zaak te zitten zappen :) er is zelfs een zeer extreme database met BIJNA elk apparaat erin :) check it out
errug handig dit kan nu gewoon met mn palm winamp besturen
(had die ontvanger al) trouwens vet simpel om inelkaar te flansen heb et zelf in een zon pulg gebouwd

nog vraagje waar is die grote db en welk progie gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:20
Op zaterdag 02 maart 2002 19:18 schreef Xplosive het volgende:
[..]
Ik zou hem wel bij farnell kunnen bestelllen daar kost ie €5,- , wel iets duurder dan alleen een ontvanger maar dan heb je ook wat, vergeet niet dat deze ook kan zenden. Als er meer mensen intresse hebben kan ik ze wel bij de farnell bestellen.
Bij Conrad hebben ze 'm ook.. kost ie alleen € 6 ofzo..
'k denk dat ik 'm daar dan wel even ga halen. Anders zit je toch altijd weer met verzendkosten enzo...

Maar wel bedankt voor de tip :9

edit:

best.nr: 181331-89
exacte prijzen
1:6,62 5+: 5,60

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
Op maandag 04 maart 2002 16:00 schreef martkrui het volgende:

[..]

Bij Conrad hebben ze 'm ook.. kost ie alleen € 6 ofzo..
'k denk dat ik 'm daar dan wel even ga halen. Anders zit je toch altijd weer met verzendkosten enzo...

Maar wel bedankt voor de tip :9

edit:

best.nr: 181331-89
exacte prijzen
1:6,62 5+: 5,60
Ik zie ineens dat de rijkwijdte niet echt denderend is, 3m. Ik vraag me af of dit nu alleen voor zenden is of ook voor ontvangen, ander heb je er nog vrij weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Laatst online: 20:20
Op maandag 04 maart 2002 19:12 schreef Xplosive het volgende:
[..]
Ik zie ineens dat de rijkwijdte niet echt denderend is, 3m. Ik vraag me af of dit nu alleen voor zenden is of ook voor ontvangen, ander heb je er nog vrij weinig aan.
3M zal dan voor het zenden zijn... ontvangen hangt van de zender af...
Bij een 2 weg communicatie zal het de zwakste zijn die de maximale afstand bepaald...

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aP_
  • Laatst online: 14-11-2024

aP_

Iets van een half jaar geleden heb ik dat ding ook gesoldeerd. Gewoon van dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://ap0001.virtualave.net/got/infra%20rood%20schematics.gif

In één keer goed gesoldeerd en doet het nog steeds goed. Ik gebruik 'm alleen voor winamp. Ik gebruik Winlirc met gen_ir-0.3 plugin voor winamp.

edit:

Ow jah.. ik gebruik een sony afstandsbediening voor het besturen (van de videorecorder).

Ik heb de onderdelen gekocht bij Okaphone in Groningen. De onderdelen kostten tezamen iets van 17,50 gulden. ik heb voor de handigheid de hele brut in zo'n seriele connector geplakt en daar komt een meter lange kabel uit met daaraan de TSOP 1738 (omdat de case onder mijn bureau staat)

Het is lastig om je specs up to date te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik ga morgen effe halen, de spulletjes, gebruik de afstandsbediening van mijn versterker, die is ook bruikbar voor bijv. cd speler, tuner en cassettte deck, maar die heb ik niet van harman kardon dus ken ik gewoon lekker de overgebleven knopjes voor mijn compu gebruiken, wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7260

|:( [hier stond onzin]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
ok ik heb alles gesoldeerd.. maar het werkt niet :(

het schema van aP_ is trouwens anders, daar zit die ene condensator niet in. Dus ik ga ff de mijne eruit solderen.
btw de enige condensator die dar in zit is 4.7 microfarad... klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lo3k
  • Laatst online: 08-05-2024
ik heb nog een ouwe videorecoder op zolder liggen incl afstandsbediening....

kan ik daar die infrarood dingen gewoon van gebruiken?
want die vcr werkt toch niet meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
Op dinsdag 05 maart 2002 14:37 schreef insan1ty het volgende:

het schema van aP_ is trouwens anders, daar zit die ene condensator niet in. Dus ik ga ff de mijne eruit solderen.
Dat schema met die 4.7uF heb ik vaker gezien staat zelfs in de officiele datasheet van de TSOP1738, die zou dus moeten werken. Condensator is voor het eventueel ontstoren van de voeding, die weerstand is een pullup weerstand deze is om de lijn standaard op 5 volt te houden, dit heb je nodig voor een active low ontvanger. Dit houdt in dat een 1 verstuurd wordt als een spanning van 0 volt,en een 0 verstuurd wordt als een spanning van 5 volt. Ik weet niet wat voor ontvanger jij gebruikt maar als dit een active high ontvanger is moet je deze weerstand dus weglaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aP_

aP_

Op dinsdag 05 maart 2002 14:37 schreef insan1ty het volgende:

Jah, er zit maar één condensator in. Hij doet het prima met de rest van de onderdelen die zijn aangegeven in het schema. Ik heb alleen die onderdelen gebruikt en geen ervan vervangen. En wat Xplosive zegt geeft ook nog eens aan dat het wel goed is lijkt me.
Dit is het software dat ik er bij gebruik:
- winlirc-0.6pre2
- gen_ir-0.3 plugin voor winamp
- IRAssistant Version 3.30 Voor soms wat functies als Windows Media player of bv muis besturen.

Volgens mij is het allemaal freeware (winlirc onder GNU).
Ik heb het ook ff HIER in een zipje met de hele brut gezet. (net alles geupt.. met @home verbinding uit Hoogezand :r)

edit:
Upload status

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb de mijne ook gesoldeert, maar als ik hem aansluit, t werkt niet, voor de diode meet ik ca 9 volt(pin 5+7 en na de diode nauwelijks iets, zou t aan de diode liggen? ik heb em met t streepje van de voeding af staan, met een ledje heb ik het ook geprobeerd, die doet het ook alleen voor de diode, en als ik de diode omdraai doet ie het aan geen van beide kanten, iemand idee???????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
idd!!
ik heb ook de diode gemeten, en kom op een weerstand van 1.690.000 Ohm!! oftewel dicht.

diode eruit, nog steeds hetzelfde.
morgen maar weer naar de elektroman.... voor een andere condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 maart 2002 21:20 schreef insan1ty het volgende:
idd!!
ik heb ook de diode gemeten, en kom op een weerstand van 1.690.000 Ohm!! oftewel dicht.

diode eruit, nog steeds hetzelfde.
morgen maar weer naar de elektroman.... voor een andere condensator.
Heb je de diode dan wel de goede kant op gemeten :?
wat is de weerstand de andere kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
de weerstand de andere kant op is oneindig dus ja goed gemeten

btw ik heb ff gekloot met de spanningsregelaar maar t mocht niet baten..

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2833270891
dit is mn ding tot nu toe
maar daar hebben jullie nie veel aan

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2888932724
het binnenste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
naja ik ga morgen wéér onderdeeltjes halen
en dat schema van aP_ maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aP_

aP_

Op dinsdag 05 maart 2002 22:06 schreef insan1ty het volgende:

het binnenste
Heeft iedereen com-poorten voor in de computer zitten of zo :? Overal staan plaatjes met daarop de connector met een ingebouwde IR-ontvanger. Bij al mijn computers zitten de com-poorten aan de achterkant. Daarom heb ik de TSOP1738 ook aan een 1m lange kabel vastgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42689

beste tweakers,

ik ben dus een enorme amateur hier, maar het lijkt me wel grappig om een afstandsbediening te hebben voor mijn pc, maar ik volg nou niet helmaal precies wat ik moet doen. ok, ik moet onderdelen kopen(welke eigenlijk allemaal precies? ik weet namelijk bijv. niet wat ik voor spannnig moet gebruiken). maar hoe ik uberhaupt moet beginnen weet ik al niet. waar ik alles moet solderen etc. weet ik ook niet zo goed, ik heb nog niet zoo vaak met dit soort tekeningen gewerkt I:. nu zullen sommigen van jullie wel denken: ja, dan kan ie er beter gewoon niet aan beginnen. maar ik wil wel graag zo'n dingetje, en ik ben een sdoorzetter, duzzz... Pleaz help me (kan iemand hier dus AUB!!! de tijd voor nemen om het een beetje goed uit te leggen??).
moet ik iets, en zo ja, WAT, moet ik aan m'n pc (moederbord ofzo?) veranderen?

thanx anyways,

Floris (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Op dinsdag 05 maart 2002 22:20 schreef aP_ het volgende:

[..]

Heeft iedereen com-poorten voor in de computer zitten of zo :? Overal staan plaatjes met daarop de connector met een ingebouwde IR-ontvanger. Bij al mijn computers zitten de com-poorten aan de achterkant. Daarom heb ik de TSOP1738 ook aan een 1m lange kabel vastgemaakt.
ik heb een male stekker ipv female omdat ik een 1.5m lange verlengkabel heb :) :)

en floris, op die site staat een stap voor stap handleiding hoor..
of kun je geen engels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 maart 2002 22:29 schreef insan1ty het volgende:

[..]

ik heb een male stekker ipv female omdat ik een 1.5m lange verlengkabel heb :) :)

en floris, op die site staat een stap voor stap handleiding hoor..
of kun je geen engels?
jawel hoor *D, maar ik ben niet echt bekend in de wereld van de diodes etc., heb er alleen wat over op school gehad, meer niet I:(, vandaar. maarem, als iemand me wil helpen ben ik daar echt blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb t ledje effe aan beisde kanten gezet van de diode, toen deed ie het wel, dat kwam natuurlijk doordat ie met die condensators verbonden zat, vandaar. maar alsnog doet ioe et niet :( :( :( :( maar moet je nog ergens bij je com poort instellingen ergens op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aP_

aP_

Op dinsdag 05 maart 2002 22:25 schreef MeAndMyself het volgende:
beste tweakers,

ik ben dus een enorme amateur hier, maar het lijkt me wel grappig om een afstandsbediening te hebben voor mijn pc, maar ik volg nou niet helmaal precies wat ik moet doen. ok, ik moet onderdelen kopen(welke eigenlijk allemaal precies? ik weet namelijk bijv. niet wat ik voor spannnig moet gebruiken). maar hoe ik uberhaupt moet beginnen weet ik al niet. waar ik alles moet solderen etc. weet ik ook niet zo goed, ik heb nog niet zoo vaak met dit soort tekeningen gewerkt I:. nu zullen sommigen van jullie wel denken: ja, dan kan ie er beter gewoon niet aan beginnen. maar ik wil wel graag zo'n dingetje, en ik ben een sdoorzetter, duzzz... Pleaz help me (kan iemand hier dus AUB!!! de tijd voor nemen om het een beetje goed uit te leggen??)

thanx anyways,

Floris (8>
Voor de onderdelen die je moet hebben kun je gewoon met bijv dat schema dat ik heb gepost naar de dichtsbijzijnde electroboer gaan en die weet wel wat je moet hebben. Wat niet op het schema staat is natuurlijk de behuizing voor de connector. Daar kun je het beste een redelijk grote voor nemen zodat al het soldeerwerk enz erin past.

De spanning hoef je verder niets mee. De com-poort levert een bepaalde waarde en als je het schema goed maakt hoef je daar geen rekening mee te houden.

Voor de rest kun je wel naar de sites gaan die eerder zijn aangegeven, netals insan1ty al zegt. Ik heb hier verder niet veel tijd voor, omdat ik nu net midden in een proefwerkweek zit :r.

Je kunt het beste eerst die sites doorlezen en dit topic volgen. De electroboer kan je ook wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aP_

aP_

Op dinsdag 05 maart 2002 22:31 schreef _ferry_ het volgende:
ik heb t ledje effe aan beisde kanten gezet van de diode, toen deed ie het wel, dat kwam natuurlijk doordat ie met die condensators verbonden zat, vandaar. maar alsnog doet ioe et niet :( :( :( :( maar moet je nog ergens bij je com poort instellingen ergens op letten?
waar gebruik je 'm voor? en met welke progs/plugins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 maart 2002 22:06 schreef insan1ty het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]
het binnenste
Lijkt me erg vreemd dat je de diode gemold hebt met solderen. Zoals mijn natuurkunde leraar zou zeggen "dat zijn wel taaie jongens" :) . Maar ja, als de diode een nniet verwaarloosbare weerstand heeft, issie stuk denk ik.
Mooi geknutseld, een beetje jammer is alleen dat je het ontvang-gedeelte van de TSOP nu op je systeemkast richt.
Ik maak redelijk veel van die dingen (zie sig :) ) en zorg altijd dat de TSOP door het gaatje waar noormaal de kabel doorheengaat komt.
pics:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/novh/pics/01%20dicht.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/novh/pics/02%20open.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 maart 2002 22:31 schreef MeAndMyself het volgende:

[..]

jawel hoor *D, maar ik ben niet echt bekend in de wereld van de diodes etc., heb er alleen wat over op school gehad, meer niet I:(, vandaar. maarem, als iemand me wil helpen ben ik daar echt blij mee.
Contact me maar ff op icq, wil je wel een aantal dingen uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 maart 2002 22:37 schreef 5731N het volgende:

[..]

Contact me maar ff op icq, wil je wel een aantal dingen uitleggen.
heb ik ff pech, ik heb alleen msn messenger. e-mail: hoppe@dolfijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op dinsdag 05 maart 2002 22:33 schreef aP_ het volgende:

[..]

waar gebruik je 'm voor? en met welke progs/plugins?
ik heb em met winamp plugin, girder en irassistent,maar misschien is het zo dat ik die programmatjes verkeerd gebruik, bij girder selecteer je toch gewwon wat je wilt uitvoeren, klik je op toewijzen en druk je daarna eebn knop van je bediening in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

....De spanning hoef je verder niets mee. De com-poort levert een bepaalde waarde en als je het schema goed maakt hoef je daar geen rekening mee te houden.
......

jullie hebben het steeds over de com-poort. dit is toch de muis etc. bij oude computers, of ben ik nu echt helemaal blacked-out.. :( ;( ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aP_

aP_

Op dinsdag 05 maart 2002 22:41 schreef _ferry_ het volgende:

[..]

ik heb em met winamp plugin, girder en irassistent,maar misschien is het zo dat ik die programmatjes verkeerd gebruik, bij girder selecteer je toch gewwon wat je wilt uitvoeren, klik je op toewijzen en druk je daarna eebn knop van je bediening in?
Ik ken girder niet. Ik gebruik Winlirc. Dat doet het goed bij mijn schema. Dus ik zou niet weten hoe dat proggie werkt. Bij Winlirc kun je gewoon de compoort selecteren en daarna moet je Winlirc de knoppen leren. Daarna op analyze drukken en dan is ie ingesteld.

In het begin had ik ook wat probs, maar na een tijdje met de help en readme's doorgebracht te hebben wilde het wel :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aP_

aP_

Op dinsdag 05 maart 2002 22:45 schreef MeAndMyself het volgende:
....De spanning hoef je verder niets mee. De com-poort levert een bepaalde waarde en als je het schema goed maakt hoef je daar geen rekening mee te houden.
......

jullie hebben het steeds over de com-poort. dit is toch de muis etc. bij oude computers, of ben ik nu echt helemaal blacked-out.. :( ;( ??
Neh, dat klopt wel hoor. Maar ik heb een ps/2 toetsenbord en een USB muis, dus heb ik 2x compoort over. Daar kun je leuke dingen mee doen :)

Als je geen com-poorten meer over hebt kun je misschien een I/O kaartje in je comp zetten. (ik weet niet of het conflicten bij je geeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 maart 2002 22:45 schreef MeAndMyself het volgende:
......

foutje, sorry mensen, ik was een beetje scheel vbezig. die com-poort zit toch naast m'n 'printer-ingang'. ja zal wel. iemand die me kan helpen, pleaz contact me op msn of email of post hier ofzo. hoe dan ook bedankt,

Floris (hoppe@dolfijn.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aP_

aP_

[zeikmodus]
Voor groeten en namen onder posts zetten (wat veel mensen erie vinden):
[topic=309815/1/25]
[/zeikmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28195

Op donderdag 28 februari 2002 14:03 schreef Zagato het volgende:
Nog 1 ding dat ik zoek is hoe ik hiermee m'n pc kan laten opstarten... als me dat lukt issie helemaal af :7
Kan je vaak in je bios instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 05 maart 2002 22:58 schreef 00fly747 het volgende:

[..]

Kan je vaak in je bios instellen.
Dit ding heeft voeding uit de compoort nodig, en ik geloof niet dat er spanning op de compoort staat als je computer uit is. Dan nog denk ik niet dat veel bii een wake-on-COM oid zullen hebben. (misshcien is dit hardwarematig wel niet eens mogelijk :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aP_

aP_

Daar is al een keer eerder een discussie over geweest.. ik weet zo geen link of zo, maar de NIC heeft toch ook een wake-on-lan functie. Moet je ff stroom aftappen van een pci-slot en dat doorlussen naar je IR-ontvanger >:)
PCI- pinout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Er zijn een paar keer van die opmerkingen langs
gekomen van: contact me @ icq, maar persoonlijk lijkt t me wel handig als je dat gewoon ff hier post, althans de kern van het verhaal :)

wat ik uit dit topic heb kunnen opmaken:
Onderdelenlijst voor ontvanger
Je hebt een 9-pins (RS232) plug nodig en het volgende:
- Diode (D1) type 1N4148
- Weerstand (R1), 4.7KOhm > 4700 ohm dus
- IR-ontvangst module (IC1) TSOP1738 of SFH06-38
- Spanningsregelaar (IC2) 78L05, 100mA
- Condensator (C1) 10 µFarad, 16Volt
- Condenstaor (C2) 100 nFarad
en daarbij gebruik je dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/remote/schaltplan.gif

of je gebruikt dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://ap0001.virtualave.net/got/infra%20rood%20schematics.gif

in dit laatste geval bespaar je je een Condensator (C2) 100 nFarad.

Kan iemand mij nog uitleggen wat presies t verschil is tussen beide systemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
Op woensdag 06 maart 2002 07:59 schreef Atgast het volgende:
Er zijn een paar keer van die opmerkingen langs
gekomen van: contact me @ icq, maar persoonlijk lijkt t me wel handig als je dat gewoon ff hier post, althans de kern van het verhaal :)

wat ik uit dit topic heb kunnen opmaken:
[..]

en daarbij gebruik je dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakhardware.com/images/guide/remote/schaltplan.gif

of je gebruikt dit schema:

in dit laatste geval bespaar je je een Condensator (C2) 100 nFarad.

Kan iemand mij nog uitleggen wat presies t verschil is tussen beide systemen ?
Nou die condensator van 10uF is voor ontstoring van het voedingssignaal. Let wel op dat deze condensator met lijn 5 en lijn 7 is verbonden en niet met lijn 1 en 5 !! anders werkt het idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9305

Een stap voor stap how-to article, alsook de software die je kan gebruiken kan je hier vinden:
http://www.heatseekerz.net/index.php?page=articles&articleid=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
DE OPLOSSING

thnx 2 LSD heb ik kunnen concluderen dat de stap voor stap instructie op tweakhardware.com verkeerd is...

de plug aansluiting is dan vekeerd (dus de nummering enz)

edit

ik zie het al.. mijn fout... ik heb nl een male plug waarbijde nummering gespiegeld is... |:(

zodirect wéér naar de elektroboer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
ok ben weer terug..
wat denken jullie? alles op print solderen of gewoon op de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aP_

aP_

Op woensdag 06 maart 2002 12:26 schreef insan1ty het volgende:
ok ben weer terug..
wat denken jullie? alles op print solderen of gewoon op de stekker?
Ik heb het gewoon op de connector gedaan, zonder printplaatje. Op die eerder aangegeven site hebben ze dat ook gedaan. Als je een printplaatje gaat gebruiken neemt het meestal veel meer ruimte in. Dan moet je de connector behuizing slopen. Als geen printplaatje gebruikt moet je alles goed isoleren zodat er geen kortsluiting ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
ok doen we dat
voor nix een printje van €1.50 gekocht ohoohoh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
hij doet het nog steeds niet :'(

geen id waarom

moet winxp in compatibility mode draaien?
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.