Dit topic gaat opeens hard. Gisteravond waren het 3 pagina's en nu opeens 18.
Wat mij opvalt is dat de schuld bij de newbies en vooral bij de noobs gelegd wordt. Nu is dat natuurlijk ook de kern van het probleem, maar een uitspraak die zeker van toepassing is:
"een betere toekomst begint bij jezelf"
Ik loop hier nu ongeveer 2 jaar rond, geregistreerd op 12/08/00 en op Tnet vanaf 20/03/00. Voor mij kwam GOT ook echt later en is ook het verlengde van Tnet. Kijk altijd eerst even naar het nieuws.
Nu ben ik meer een lezer dan een poster. Ik stel wel eens een vraag of ik help iemand als die een probleem heeft en ik het op denk te kunnen lossen. Weet ik er niks vanaf dan reageer ik ook niet. Reageert er iemand voor mij met "mijn oplossing" dan reageer ik ook niet.
De laatste tijd lees ik echter steeds minder techfora, maar zit ik meer in LA, TFF, SG en NSTM. Daar is het namelijk gezellig

. Mensen dollen een beetje met elkaar, maar altijd met liefde
Als iedereen nou in plaats van te zeuren over de noobs ze helpt. Zeg dat ze het niet goed doen en hoe het wel moet. In plaats van te verwijzen naar een sticky over niet groeten leg uit dat het niet hoeft. Aardig bedoeld, maar niet de bedoeling. Dit komt veel beter over.
Is er een vraag waar al een antwoord op is kan je wel zeggen dat hij moet zoeken, maar je kan ook zelf even helpen. Dan ziet ie in hoe het wel moet en doet het de volgende keer zelf ook.
Nu klinkt dit misschien als veel en onbegonnen werk, maar dat valt denk ik wel mee. Als 5 van de 100 users dit doen is het onbegonnen werk. Echter als 30 van de 100 dit doen kom je al een heel eind.
Wij als users moeten de modjes ook helpen die kunnen het niet alleen.
Voorbeeld:
DR kan niet heel SA in de gaten houden als er 100 topics op een dag geopend worden. Hij kan niet op elk topic reageren.
Als er in SA nou 10 users zouden zijn die daar dagelijks komen. Dan ben je met 10 man die noobs die met "foute" vragen komen er op wijzen dat wat ze doen niet de bedoeling is.
Zo leert hij veel beter dan van een slotje. Hoe vaak komt het wel niet voor dat een gesloten topic meteen weer geopend wordt?
We kunnen wel allemaal roepen dat het met GOT de verkeerde kant op gaat, maar daar zijn wij zelf ook schuldig aan.
Je kan moeilijk verwachten dat de crew alles voor ons doet, maar dat is onbegonnen werk. Als je iemand iets fout ziet doen kan je een aantal dingen doen.
1)niks
2)posten in SU
3)heel hard slotje roepen en/of verwijzen naar de search
4)zeggen hoe het wel moet
Als iedereen nou 4 doet....
misschien wat langdradig, maar ik hoop dat het overkomt.