hallo,
eerst mijn excuses voor mijn username. dit wordt veranderd
Ik heb dit forum een tijd lang gevolgd en nu vind ik dat het wel zo bont geworden is hier,
dat ik me even heb geregistreerd om me te kunnen bemoeien met wat hier al gezegd wordt.
De enigen hier die níet op stel en sprong onzin lopen te verkondigen zijn Voodoo_Man en Jump-
Start. Maar dat is wat VoodooMan betreft een kwestie van échte voodoo fans onder elkaar he :-).
Ten eerste vraag ik me af of jullie allemaal wel fanatiek gamer zijn. Als ik namelijk zie
wat hier zoal gepost wordt, zakt me de broek gewoon af. Snappen jullie niet hoe relatief
alles is? Ik weet ook niet alles, maar wat ik niet weet, zeg ik ook niet. Ik verklaar nader...
Iemand beweerde dat een TNT sneller is dan een Voodoo2. Gewoon zomaar. Sneller dan een V2.
Hoe kun je dat nu zeggen? Je hebt een drietal API's + software rendering (uitgezonderd die S3 metal en PowerVR toestanden, die trokken op niet veel

) en honderden softwareproducten, samen
met een hele kloet aan verschillende processoren. Unreal 1 loopt veel minder snel op een
TNT(2!!!) dan een Voodoo2 (in GLide, ook dit is relatief; in D3D verslaat de TNT de Voodoo, maar goed, in GLide dus) op mijn PIII, dus deze uitspraak is sowieso in beginsel al nonsens. Een ander claimt echter weer dat je Unreal 1 (of UT, ff vergeten) niet op een Geforce2 kunt laten lopen. Be-la-che-lijk! Als je de meest recente patch hebt geïnstalleerd zoals ik (v2.25 geloof ik) dan kun je zowel in DIRECT3D ALS IN OPENGL fantastisch Unreal 1 draaien, in mijn geval op een PIII450 met genoeg geheugen. Ik heb een GeForce2MX, trouwens. En UT draait ook supersnel in OpenGL op een GF2MX in 1024x768, 32 bit!. Vraag me niet om een screenshot, dan moet ik weer die kewle V5 eruit rippen en doar hek gene zin an. Ik zou dit alleen doen, mocht het een weddenschap zijn voor een eurootje of tien. Geloof me dan maar op mijn gamerswoord.
Dan zie ik weer iemand roepen dat een TNT2 in 32-bit er erger uitziet dan een Voodoo3 in
16 bit. Relatief, relatief, relatief. Speel een game als Ground Control maar eens op een Voodoo3. Banding
jongens, BANDING! In sommige andere spellen is 16 bit voodoo IN VERHOUDING wel 'beter' dan
een 32 bit TNT. Maar dat zijn altijd weer dé GLide games he.
Ik ben het trouwens eens met de stelling dat de 2D kwaliteit van de Nvidia producten over
het algemeen zuigt. Ik heb een Tnt2 en een GF2mx gehad, en een GTS aan het werk gezien en het is en blijft zo wazig dat je de pixels niet eens kunt onderscheiden. Pixel blur op zijn best

.
Iemand riep ook dat een Voodoo Graphics (dus 4MB Voodoo1 kaartje) een filter had voor de puntjes bij transparantie. Mmm, niet helemaal waar. Mijn vooodoo2 gaf in The Wheel of Time nog steeds heel duidelijk van die puntjes en op een Voodoo Graphics die ik geleend had, hoe ik de filtering en alpha blending ook instelde, was dit een half jaar geleden nog erger. Deze uitspraak is dus al sowieso per definitie niet waar. Waarom roep je dan zoiets?!
Intussen ben ik overigens overgeschakeld op een Voodoo5 5500 AGP, die mij gigantisch goed bevalt. Dit omdat ik behoorlijk wat GLide games speel. Ik heb dan ook resoluut mijn GeForce2MX tussen de patatten gegooid want die hoef ik voorlopig even niet meer. Ik ben trouwens helemaal weg van de FSAAx4 in Carmageddon2 en in Quake2. En het verschil tussen 2xfsaa van de GF en de Voodoo...
Ik las ook nog wat over een vergelijking tussen de GF2Mx en de Voodoo5. Dit zijn mijn eigen ervaringen. In Sacrifice en Giants gaat de GF2MX harder door de relatief intense (we zijn nog lang niet waar we willen zijn) HW T&L. In echte Glide games gaat de Voodoo5 stukken sneller, eender welke resolutie. In games die voor geen van beide geoptimaliseerd zijn gaat het erg nek aan nek maar daar moet wel bij verteld worden dat de 16 bit optie van 3dfx veel knapper is dan die van nVidia. In WoT kreeg in op de Gforce immers die puntjes in de transprantie terwijl op de Voodoo5 de filter wél vakwerk aflevert. Dit alles ervoer ik op een PIII450 met 384MB SDR SDRAM en een Voodoo5500 AGP respectievelijk een Asus V7100-T 32MB. Ik vermoed dat op een PII of lager de Geforce de scepter gaat zwaaien en dit door de scalability (zo spel je het dus) van de V5, waar iedereen ook al over lijkt te vallen behalve een paar die zich er wijselijk buiten houden :-). Ik heb voor de grap eens een testje gedaan in 3D mark '99, een demo versie wel te verstaan. Met de GF haalde ik een score van pakweg 3700, met de Voodoo een score van 4100. Dit is dus 400/3700 = zo'n 10% sneller, in een resolutie van 800x600x16. Gaat de resolutie omhoog, dan wint de Voodoo waarschijnlijk terrein. Bovendien is dit buiten de Glide (maar ook HW T&L) gerekend.
Oh ja, tot slot nog dit. Aan het begin van de topic zei iemand iets heel, ehm, onslims: "als 3dfx er nog was, zouden ze concurreren met Nvidia." ==========================>>>>>>> D.O.M. Sorry, misschien is de persoon in kwestie best slim en ik geef hem bij deze de kans om zijn woorden terug in te slikken. Ce n'est pas trop tard!
3dfx hééft immers met Nividia geconcurreerd, hééft de kans gekregen om Nvidia om de oren te slaan en hééft gefaald door een paar marketingfouten (te laat 32 bit, hoge productiekosten, geen hw T&L, termen die door de consumenten geslikt worden met de kilo) en hoewel mijn verdriet niet groter kan zijn (voor het eerst Quake2 op mijn Helios Voodoo2!!! I don't have to tell you what it meant to me

) had Nvidia een betere marketingmachine tot zijn beschikking dan 3dfx.
Helaas. Ik blijf een 3dfx fan en zal Nvidia nooit tot mijn favorieten kunnen rekenen. Daarvoor vond ik GLide té indrukwekkend (prachtige helderheid in eender welk spel, ivm D3D en default OpenGL) en hun producten te 'stoer'. Foute reden he?

. Hierom heb ik een Voodoo5 aangeschaft - heerlijk in Earth 2150, UT, WoT, etc. - en wil binnenkort nog weer eens een V3'tje op de kop tikken, gewoon voor de lol. ATI doet me trouwens een beetje denken aan 3dfx, al zijn ze totaal elkaars tegenpolen in support, drivers en technologie, dus misschien is het binnenkort tijd voor een lekkere Rad8,5k!
Al met al krijg ik sterk de indruk dat de meesten hier zich meer bezig houden met de video kaarten op zich dan met het gebruikmaken van deze kaarten voor spellen. Op zich helemaal niet erg maar ga dan niet van die narrowminded uitspraken roepen zoals ik die hierboven opgesomd heb. Of zoiets als "een voodoo2 loopt grafisch mooier op Unreal dan een TNT2". Glide maakt veel goed maar kan het tekort ten opzichte van de TNT2 grafisch gezien niet tenietdoen. Neem maar eens een screenshot van een flakcannon op een TNT2 respectievelijk een Voodoo. Op de TNT2 kun je met AGP textures en de hele zwik in 32 bit zelfs nog de schrammen op het wapen zien. Op de voodoo zie ik, ja, met alle opties aan, veel minder detail. Beide in 800x.."Hey, maar je vergelijkt twee totaal verschillende zaken". Tja, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. 3dfxjes vergelijken met alle andere videokaarten is appels (want glide) met peren (Dirukt3D en OGL) en daarom kun je bepaalde dingen gewoon niet per definitie zeggen. 3dfx tegen de rest, mmm.
Maar genoeg over jullie, nu wat over mij (

). Ik ben wat videokaartjes betreft, begonnen met een 4MB Ati 2D/3D charger. Toen kwam een Voodoo2, een Rage128, een Voodoo3 2000, een TNT2 m64, een Geforce2MX, een ATI Radeon VIVO, weer een voodoo2 (ik had de vroegere weggedaan, dom dom dom) en nu een Voodoo5 5500 AGP. Nogal wat nutteloze upgrades dus

. Vooral de Voodoo3 met zijn gigantische framerates in GLide, de Voodoo2 in Quake2 (!!!) en nu de Voodoo5500 hebben fuore gemaakt voor mij. Daarom ben ik ook in hart en nieren een 3dfx fan; ik ben er eentje die in Quake2 de 3dfx GL kiest in 640x480 in plaats van de DefOGL in 1024x768 om alleen maar het idee te hebben dat ik in GLide speel. Tja, ik word dus nogal eens slachtoffer van mijn gekte. Ach, die Voodoo serie heeft ook iets magisch vind ik. En laten we eerlijk zijn: een Voodoo5 5500 waar een hele bonk technologie en manuren inzit en die over dat typische 3dfx gevoel beschikt, is toch veel bijzonderder dan zo'n marketing GF2MX, waar rendering pipes, kloksnelheid en DDR geheugen vanaf zijn gestript om snel goedkope typical home peeceetjes in elkaar te stampen?
Bovendien is 3dfx ook zo'n heerlijk simpel bedrijfje. Ik zag iemand de SLI technologie (built SLI zoals in de V5 en analoog) afkraken maar verdorie het werkt! Schakel maar eens twee goedkope GF3ti200's in SLI; wedden dat dit over de megadure Ti4600 heen vliegt? Zelfs in theorie zou de GF3 in sli goedkoper zijn dus dat is ook geen punt. Natuurlijk is dit niet mogelijk, maar het gaat om het principe natuurlijk. Just pointing out. Verder nam 3dfx ook de moeite om een eigen API in elkaar te knutselen en deze heeft wel zoveel invloed gehad op de PC wereld dat de Voodoo2 nú soms nog meekan (The Moon Project en UT in 800x600 vloeiend op mijne PIII, jaja!!) terwijl zijn concurrenten uit die tijd (TNT, G200) zichzelf zouden afbranden als ze het maar zouden proberen. Toen kwam de 'Naplam (v4 geloof ik)' met zijn T-buffer en toen gooide 3dfx het nog eens op die heerlijke Voodoo5... Maar lange liedjes duren nooit lang en nu is 3dfx dan toch uitgeschakeld. Hoevaak moet ik 'jammer' tikken?
Nou, that's it. Ik ga nu leren voor mijn herexamen Economie 2 want daar moet nog een 4,9 uitrollen. Mazzel!
Ps. The Fur zou nog een screenshot geven van Mohaa met alles op high in 1180x1024 aan een gigantische framerate. Wees eens 'ne man en toon dat picske es efkes!