Het grote AMD Hammer topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 5.550 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:49

admiral866

The King Personality Disorder

Op maandag 03 juni 2002 08:09 schreef Abbadon het volgende:
Heb je daar geen kleinere variant van met een link naar deze grote? Ik zag 'm net op the inquirer, maar deze pic past zelfs geen eens op twee 21" schermen :+
Afbeeldingslocatie: http://www.flevolan.nl/dscf0034.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

uhm wat is dat voor gele 'sleuf' links op het mobo ?
wat bedoel je precies, die verticale connector?
Ik vermoed een serial ata aansluiting?

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

ja die bedoel ik.
maar wat kun je daar mee dan?
ik heb dat nog nooit ergens gezien namelijk.

edit:
oh heb al wat gevonden
http://www.tweakers.net/nieuws/21927?highlight=serial+ata+
en
http://www.serialata.org/

maar in dat artikel van t.net heeft men het over kleiner, maar ik vind em er eigenlijk groter uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice

Spice

ik weet het niet, was een gokje, ik zal kijken of ik iets kan vinden.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IEmand al op de Computex-site van MSI gekeken naar het K8A Gem moderbord, gebaseerd op AMD K8 chipset, man die ziet er freaky uit, me AGP-slot midden tussen de PCI's, north en southbridge plek tegenelkaar naast dat AGP-slot, DIMM's boven CPU,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:53
Op maandag 03 juni 2002 18:35 schreef GiGNiC het volgende:
IEmand al op de Computex-site van MSI gekeken naar het K8A Gem moderbord, gebaseerd op AMD K8 chipset, man die ziet er freaky uit, me AGP-slot midden tussen de PCI's, north en southbridge plek tegenelkaar naast dat AGP-slot, DIMM's boven CPU,...
Nee, maar nu wel :) (was ff zoeken)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/msi_k8gem.jpg

Wat me wel opvalt is dat al die borden slechts twee DIMM sockets hebben :{ De Clawhammer ondersteund naar mijn weten wel vier DIMM, registered weliswaar, maar dat deed de AMD 761 ook. Ik ben benieuwd of er ook Sledgehammer/Opteron single borden komen; heb je één cpu, maar wel met een 128bit mem interface. EIgenlijk vind ik in het licht van de huidige ontwikkelingen zoals PC1066 voor de P4 met dus 4.2GB/s bandbreedte een single channel PC2700 oplossing voor de Clawhammer maar een non-ontwikkeling. Als ik t.z.t. weer eens wat nieuws wil, wil ik iets met enorm veel bandbreedte.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice

Spice

Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/computex2002/day1/PDRM1096.jpg
auw

edit gevonden serial ata:
Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/computex2002/day1/PDRM1069.jpg
is dus niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 15:02 schreef admiral het volgende:
uhm wat is dat voor gele 'sleuf' links op het mobo ?
De aansluiting van de Promise serial ATA + ATA 133 blabla support. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker belangrijk, zo'n topic over een proc die er nog lang niet is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op dinsdag 04 juni 2002 13:21 schreef Spice het volgende:
[afbeelding]
auw

[afbeelding]
is dus niet groot.
Jammer dat we niet kunnen zien wat voor soort die HD is die daar op z'n kop ligt.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice

Spice

een ter vergelijking pic
Afbeeldingslocatie: http://www.legionhardware.com/Pics/Computex_Day_1/Image_02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Op maandag 03 juni 2002 20:50 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Nee, maar nu wel :) (was ff zoeken)

[afbeelding]

Wat me wel opvalt is dat al die borden slechts twee DIMM sockets hebben :{ De Clawhammer ondersteund naar mijn weten wel vier DIMM, registered weliswaar, maar dat deed de AMD 761 ook. Ik ben benieuwd of er ook Sledgehammer/Opteron single borden komen; heb je één cpu, maar wel met een 128bit mem interface. EIgenlijk vind ik in het licht van de huidige ontwikkelingen zoals PC1066 voor de P4 met dus 4.2GB/s bandbreedte een single channel PC2700 oplossing voor de Clawhammer maar een non-ontwikkeling. Als ik t.z.t. weer eens wat nieuws wil, wil ik iets met enorm veel bandbreedte.
Via komt met 3banken.
Maar uh registered is meer voor de server markt, leuk voor Opteron systemen. Desktop en home bouwers gaan liever voor unbuffered is vaak goedkoper en sneller. En het gross zal niet echt memory hongerig zijn na 512MB zijn het meer semi profesionals of heavy user en het gross breid zijn geheugen niet 4 keer uit van 512Mb naar 1GB en dan 1,5 en dan 2GB dat zijn extreme gevallen. Die hier op het forum wel vaker voorkomen maar op de volume markt niet.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Wat te denken van het volgende bericht?

AMD concedes poor performance of early Hammer processors

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op dinsdag 04 juni 2002 17:19 schreef AMDLover het volgende:
lekker belangrijk, zo'n topic over een proc die er nog lang niet is :P
Nou in december is ie er ,als ze die deadline halen dus wat kan je aan de kerstman vragen 'n Hamer systeem.

De K8 is op zich 'n bijzondere Desktop CPU en architektuur.

Aangezien de nieuwe K8 Athlon op Server architektuur en techniek, ALpha is gebaseerd ipv intels Desktop platform.
Waarbij je ook nog 64bits krijgt of je het nodig hebt of niet.
Bepaalde zware software o.a. Games engines kunnen hiervan gebruik maken door 'n patch. In de toekomst.

Dus het is voor de desktop markt een mijlpaal (64bit/Numa)alleen is het nog wachten of ze het voor elkaar krijgen de verwachtingen en of het 'n sucses wordt met betere ASP voor hun CPU'tjes.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op dinsdag 04 juni 2002 20:09 schreef Tachyon het volgende:
Wat te denken van het volgende bericht?

AMD concedes poor performance of early Hammer processors
'n welles nietes bericht en dus weer 'n gerucht erbij dat is wat ik denk.

Wat boeid dat we zien wel in December dan hebben we het over harde tastbare feiten als je zo'n ding kan kopen.

Ze hadden het over test samples voor mobo's te ontwerpen met 'n zeer lage gelockte Clock van 800Mhz.

Zie het als toen ze de Athlon 500Mhz releaseden en ze sturen samples van 200Mhz ruim 6 maanden van tevoren naar mobo/chipset bakkers.

Dus blijkbaar zijn insiders iets in de war van de juiste bedoelingen en shrokken ze van de lage clock of AMD heeft problemen met clockschalin dus 'n welles nietes geruchten katalysator.

/me ziet het wel kan niet meer wachten dus effe misschien 'n Dual 760MPX binnenkort met twee goedkope Athlon XP/MP en later barton erin en de andere PC in 2003 met 'n Hammer upgrade als het AMD gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

[afbeelding]
is dus niet groot.
ja zoiets had ik ook net gevonden, dus ff kijken weer in dit topic.
Maarja dat is nog niet een verklaring voor de grote/lange gele sleuf op dit plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/computex2002/pdrm1022.jpg
want die serial ata's zijn dus idd een stuk kleiner.
Of zou deze lange gleuf een aantal serial ata aansluitingen zijn naast elkaar?

edit:
hmmz nu ik em nog es bekijk, kan het best een ide-'sleuf' zijn.
Ik dacht namelijk eerst dat ie langer was, mar dat zal wel komen op de manier waarop de foto gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

Nog een paar mooie plaatjes van Computex 2002:

Opteron:
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/2002/0605/comp0630.jpg

Clawhammer:
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/2002/0605/comp0631.jpg

en nog een mooi Serial ATA en ATA133 vergelijkings plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/2002/0605/comp0623.jpg

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 22:19 schreef admiral het volgende:

[..]

ja zoiets had ik ook net gevonden, dus ff kijken weer in dit topic.
Maarja dat is nog niet een verklaring voor de grote/lange gele sleuf op dit plaatje
Foto hier
want die serial ata's zijn dus idd een stuk kleiner.
Of zou deze lange gleuf een aantal serial ata aansluitingen zijn naast elkaar?

edit:
hmmz nu ik em nog es bekijk, kan het best een ide-'sleuf' zijn.
Ik dacht namelijk eerst dat ie langer was, mar dat zal wel komen op de manier waarop de foto gemaakt is.
Mjah, die extra gele sleuf is inderdaad standaard parallelle ATA133, die wordt geleverd door de promise-chip daarnaast die ook de 2 serial ATA-kanalen levert
origineel door SuperG
Ze hadden het over test samples voor mobo's te ontwerpen met 'n zeer lage gelockte Clock van 800Mhz.
Anandtech had het daarbij over 800Mhz met 1MB L2-cache (al zal de desktop-versie vermoedelijk bij 512KB blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

hehe....ff http://www.tecchannel.de/index.html in de gaten houden, ze beweren het volgende (helemaal naar onderen scrollen, onder "THEMEN-VORSCHAU":

Noch heute: Erste Benchmarks von AMDs 64 Bit Athlon (Clawhammer)
Wir haben AMDs ersten 64 Bit Prozessor für den Desktop exklusiv getestet. Schon jetzt beeindrucken die Werte des Clawhammer-Prototypen.

Vooral dat "Schon jetzt beeindrucken die Werte des Clawhammer-Prototypen" >:)

Dus als het goed is, nog vandaag benchmarks....ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
[afbeelding]
auw

[afbeelding]
is dus niet groot.
Dat Abit bord (de bovenste) is een dual Xeon bord (zie hier), geen Hammer stuff dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Hum ja das intterresant hebben blijkbaar scheisse aan NDA scheisse.

Dat buchmarken we effe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bleh.. laten we ook al ff mofs gaan praten.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Yes....hij is er...nog niet gelezen...maar alvast de link:

http://www.tecchannel.de/hardware/936/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Gelezen :) Mja, wat me iig tegenvalt is de 256kB L2 cache. In feite kun je helemaal niks met deze review. Wat me wel opvalt is dat de QuakeIII test op de 800MHz ClawHammer even snel verloopt als op de P4 1600 Willamette met PC800 RDRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Helaas wordt hij nog niet op zijn 64-bit "fähigkeiten" getest... Maar de 32-bit performance op 800MHz is behoorlijk indrukwekkend. Ben benieuwd waar de werkelijke clockspeed komt te liggen.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

damn, 256 KB L2 cache, AMD schijnt niet veel geleerd te hebben van de performance-boost die de P4 kreeg van de verdubbeling...

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op donderdag 06 juni 2002 22:14 schreef Tachyon het volgende:
Helaas wordt hij nog niet op zijn 64-bit "fähigkeiten" getest... Maar de 32-bit performance op 800MHz is behoorlijk indrukwekkend. Ben benieuwd waar de werkelijke clockspeed komt te liggen.
De meesten zullen hem gebruiken in 32bit want het is de vraag of MS al OEM 64bits windows al rond december en begin 2003 gelevert kan worden aangezien de massa niet massaal overstapt op SUSE 64bits linux van de verse hammer owners.

De Athlon 64 is ook bedoeld als 32bit IA32 schuurijzer.

Dus IA32 benches zijn zeer belangrijk 64bit is voor de toekomst alleen is het mooi megenomen als dat ook op tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op donderdag 06 juni 2002 22:32 schreef Species5618 het volgende:
damn, 256 KB L2 cache, AMD schijnt niet veel geleerd te hebben van de performance-boost die de P4 kreeg van de verdubbeling...
Het was 'n performance boostje van 5 tot 10/15%

Maar kost je weer extra wafer space.

AMD zal geen 512KB L2 toepassen als de K8 met de helft op zijn 2Gh clock de P4 3,5 Northwood al kan kloppen.

AMD moet namelijk zuinig zijn met wafer space aangezien de Opteron maar tot 1MB L2 Cach gaat en dus geen directe concurent is met de Top Mckinley CPU met veelvoudige grote Caches L2/L3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 08:05 schreef SuperG het volgende:

[..]

Het was 'n performance boostje van 5 tot 10/15%

Maar kost je weer extra wafer space.

AMD zal geen 512KB L2 toepassen als de K8 met de helft op zijn 2Gh clock de P4 3,5 Northwood al kan kloppen.

AMD moet namelijk zuinig zijn met wafer space aangezien de Opteron maar tot 1MB L2 Cach gaat en dus geen directe concurent is met de Top Mckinley CPU met veelvoudige grote Caches L2/L3
Maar wie zegt dat de eindeversie ook 256kb gaat hebben ? zoals in de review staat, early sample, en daarnaast, andere samples op computex van claw waren 1MB L2, dus niets staat vast

Op aceshardware forums is trouwes al gespeculeerd dat er veel kans is dat AMD opzettelijk deze sample heeft beperkt tot 256kb, beetje zan din de ogen van de competitie strooien weet je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolleDries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-07 12:27
Besides dat, wat denk je wat het verchil in latency is van professor naar main memory van een P4 versus een Hammer ?
Voorzichtig gokje dat hoe groter dat latency getal is, de meer lol je hebt van een groter cache, dus kan in dat geval de Hammer met minder af dan de p4 (gokje) 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

>:) Go AMD go AMD >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Op vrijdag 07 juni 2002 14:01 schreef Timrek het volgende:
-1 overbodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Laatst online: 13-09 08:27
Ik vind alles er nu veel degelijker uitzien dan 'vroeger' bij AMD. De bevestiging v/d koeler bijvoorbeeld is veel beter :) Als ik dan het geld zou hebben zou ik waarschijnlijk voor zo'n hamer gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD heeft blijkbaar veel opgestoken van de reacties van de consument:

- heatspreader gemonteerd
- betere bevestingssysteem (geen verhaaltjes meer over koelers die afvallen)
- stabiliteit van de huidige prototypes zijn al zéér goed
- serieuze ondersteuning van moboleveranciers
- software ondersteuning van MS & Linux
- doorgedreven ontwikkeling voor iedere doelgroep: ik bedoel hiermee:
notebook: PowerNow! technologie wederom verbeterd op de K8
desktop: Clawhammer
server: Opteron met extra cache, dubbele memorycontroller...

Ze zijn een serieuze aanval (op de markt ;-) ) aan het plannen.

Nog wel een vraag da'k heb over die memorycontroller:

Betekent dit dat je met een gewoon mobo die "universele" RAM sleuven heeft, dan bv eerst PC2700 kunt gebruiken.
En later dan (dmv een nieuwere cpu) bv al ondersteuning hebt voor (ik zeg maar wat) PC5000 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Op vrijdag 07 juni 2002 16:09 schreef timdeh het volgende:

Nog wel een vraag da'k heb over die memorycontroller:

Betekent dit dat je met een gewoon mobo die "universele" RAM sleuven heeft, dan bv eerst PC2700 kunt gebruiken.
En later dan (dmv een nieuwere cpu) bv al ondersteuning hebt voor (ik zeg maar wat) PC5000 ?
Ik wist niet dat er ook een heatspreader op zat :? (8> Heb je daar misschien een plaatje van ofzo?

Maar over die memoryconrtoller -> die zit onboard op de cpu d8 ik dus je kunt daar waarschijnlijk gewoon alle ddr(2?) ram op kwijt lijkt me :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de foto's zie je toch niet de core, maar de heatspreader ?

edit:

Zie "pagina" 9 van deze topic.
da's toch een heatspreader ? en niet de core?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Op vrijdag 07 juni 2002 16:23 schreef timdeh het volgende:

edit:

Ja je hebt gelijk. Die foto had ik nog niet gezien :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 16:23 schreef timdeh het volgende:

edit:

Eh ?? zijn wij nu niet op pagina 3 aan het babbelen dan ?

Nu: over welke types RAM, de eerste Hammers gaan zeker tot en met PC2700 ondersteunen, misschien PC3200 (al zal het niet officieel zijn denkik), en met heeel wat geluk zal DDR II mogelijkheid er al opzitten, ik zeg met heeeeeel wat geluk. en zelfs als het zo is, nieuw mobo nodig, want de slots zijn anders, interface is anders, voltage-levels zijn anders,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op vrijdag 07 juni 2002 16:56 schreef GiGNiC het volgende:

[..]

Eh ?? zijn wij nu niet op pagina 3 aan het babbelen dan ?

Nu: over welke types RAM, de eerste Hammers gaan zeker tot en met PC2700 ondersteunen, misschien PC3200 (al zal het niet officieel zijn denkik), en met heeel wat geluk zal DDR II mogelijkheid er al opzitten, ik zeg met heeeeeel wat geluk. en zelfs als het zo is, nieuw mobo nodig, want de slots zijn anders, interface is anders, voltage-levels zijn anders,...
Die Ondie memory controler bestaat uit twee delen de algemene CPU<>MEMCL deel en de specifieke memory type afhankelijk deel die dus uit maakt of de CPU DDR/DDRII/RDRAM/SDR kan ondersteunen.

/me denk dat er voor DDRII 'n nieuwe reeks CPU gebakken moeten worden.Dus mobo(232pinsdimms) en CPU(DDRII MCL) en dimms(232pin dimms) moeten vervangen worden door (DDRII)versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op vrijdag 07 juni 2002 16:09 schreef timdeh het volgende:

We hebben het hier wel over socket A en die heeft het heel lang uigehouden.

Socket A is nooit bedoeld geweest voor deze huidige athlons.

Maar voor de SlotA vervanger dus de eerste Socket A CPU die werden niet zo warm want die verstookten toen nog niet zo veel de eerste socket A koelers waren tevens PIII koelers

Socket A is meer een afgeleide van de socket 370 en toen kwam intel met de Socket 423 die was totaal anders en hield meer rekening met CPU kachels Whillamette verstookt net zoveel als een Thunderbird maar had wel een moderne verse koeler specificatie voor deze toen nieuwe CPU's

En nu is AMD aan de beurt met hun K8 HSF specificatie wat veel lijkt op de P4 koelers. veel ruimte en bevestiging implementatie voor grote keolblok waardoor je er een grote stillere koelerfan op kan zetten zonder tering herie van 'n koel toren van 'n halve kilomet hoge toerental fan en zonder je core te slopen door twee linker handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op vrijdag 07 juni 2002 13:29 schreef DolleDries het volgende:
Besides dat, wat denk je wat het verchil in latency is van professor naar main memory van een P4 versus een Hammer ?
Voorzichtig gokje dat hoe groter dat latency getal is, de meer lol je hebt van een groter cache, dus kan in dat geval de Hammer met minder af dan de p4 (gokje) 8-)
Ja Cache is een buffer voor iets wat langzaam is.
Latency & bandbreedte.

Dus de P4 op SDR-SDRAM heeft veel baat bij een grotere cache dat maskeerd de slechte mem performance en bij RDRAM de latency.

Het geheugen van de Hammer is een heel stuk rapper in response dus erg branch gevoelige code zal het veel beter moeten doen op de hammer aangezien de performance penalty bij een cache mis aanzienlijk minder is dan bij de P4 vooral igv RDRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 18:56 schreef SuperG het volgende:

[..]

Die Ondie memory controler bestaat uit twee delen de algemene CPU<>MEMCL deel en de specifieke memory type afhankelijk deel die dus uit maakt of de CPU DDR/DDRII/RDRAM/SDR kan ondersteunen.

/me denk dat er voor DDRII 'n nieuwe reeks CPU gebakken moeten worden.Dus mobo(232pinsdimms) en CPU(DDRII MCL) en dimms(232pin dimms) moeten vervangen worden door (DDRII)versies.
Jah: memory-controller, en die stuurt de DRAM-controller aan die het RAM bestuurd.

Maar wat ik dus bedoelde, is dat die DRAM-controller MAYBE al DDRII capable zal zijn, MAYBE. DDRII is daarenboven nog backwards-compatible met DDRI, dus wie weet

maar ook veel kans dat DDRII pas in de 90nm-Hammer steekt, en die komt pas midden 2003 ten vroegste (al zal VIA P4X800 wel DDRII ondersteunen tegen einde dit jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op zaterdag 08 juni 2002 15:46 schreef GiGNiC het volgende:

[..]

Jah: memory-controller, en die stuurt de DRAM-controller aan die het RAM bestuurd.

Maar wat ik dus bedoelde, is dat die DRAM-controller MAYBE al DDRII capable zal zijn, MAYBE. DDRII is daarenboven nog backwards-compatible met DDRI, dus wie weet
ALI heeft dat dus al es gedaan met SDRAM & DDR Chipset
maar ook veel kans dat DDRII pas in de 90nm-Hammer steekt, en die komt pas midden 2003 ten vroegste (al zal VIA P4X800 wel DDRII ondersteunen tegen einde dit jaar)
De geheugen markt loop niet zo snel vooruit als dat met CPU het geval is.
AMD verwacht dat begin 2003 PC2700 Mainstream is zal zijn en AMD richt zich op betaalbare geheugen dat goed te verkrijgen is op dat moment als de K8 de markt bestormed 2'a3 maanden na release.

DDRII is mooi maar daar zullen eerst mobo's van moeten komen en dan zal het in het begin duur en slecht verkrijgbaar zijn en voor PC3200 gewoon DDR zijn er grotere kans op complicaties en dat risiko willen ze niet lopen aangezien sommigen PC3200 niet willen ondersteunen maar direct of wacht op de DDRII variant hiervan.

Zo ver ik weet zal het alleen PC2700 zijn of ze hebben de ALI truk uitgevoerd maar dat lijkt me sterk.

dacht ook dat DDRII 232pins zou zijn tov 184voor DDR en 168 tov SDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 17:26 schreef SuperG het volgende:

[..]

ALI heeft dat dus al es gedaan met SDRAM & DDR Chipset
Net als SiS, en zelfs de VIA KT266 kan het
[..]

De geheugen markt loop niet zo snel vooruit als dat met CPU het geval is.
AMD verwacht dat begin 2003 PC2700 Mainstream is zal zijn en AMD richt zich op betaalbare geheugen dat goed te verkrijgen is op dat moment als de K8 de markt bestormed 2'a3 maanden na release.

DDRII is mooi maar daar zullen eerst mobo's van moeten komen en dan zal het in het begin duur en slecht verkrijgbaar zijn en voor PC3200 gewoon DDR zijn er grotere kans op complicaties en dat risiko willen ze niet lopen aangezien sommigen PC3200 niet willen ondersteunen maar direct of wacht op de DDRII variant hiervan.

Zo ver ik weet zal het alleen PC2700 zijn of ze hebben de ALI truk uitgevoerd maar dat lijkt me sterk.

dacht ook dat DDRII 232pins zou zijn tov 184voor DDR en 168 tov SDR
Indeed, maar: er komen geen DDRII moederborden zonder CPU-support (vroeger lag dat aan de chipset), en aangezien de specs door JEDEC al zijn afgewerkt, hou ik het als mogelijkheid.

De pincount is naar mijn vermoeden ook al meegerekend in de socket (moet maar eens doordenken op het kleine verschil tussen sledge en claw op pin-count, als je met extra power/ground/memory/HT-pins gaat tellen, zeer interessant).

trouwens: kwa module-pins is DDR inderdaad breder, maar aan de controllerkant heeft een DDR-interface 1 pin minder nodig dan SDR (ni veel, maar minder dus), DDR-II weetik niet aan controller-zijde, maar ik vermoed dat het niet al te veel gaat schelen.

AMD heeft gezien wat er met socket-432 naar socket-478 is gebeurd, ik durf vermoeden dat ze dat dus zeker willen vermijden, en dus DDR-II ready zijn op pin-countvlak.

so far for pins.

Maar dus, ik zie DDR-II in release-versie als kans, maar een kleine, en vanaf de 90nm versie moet het er zeker zijn, want AMD kan niet blijven nieuwe revisies uitbrengen om "kleinigheden", daar hebben ze de mogelijkheid niet toe (en de zin heeft niemand), die ondersteuning moet daarom zelfs niet officiëel zijn eigenlijk, want dat zou te veel verwachtingen brengen onder de consumenten, die geen DDR-II in de winkel zullen vinden (misschien op een videokaart dan, maar das al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op zaterdag 08 juni 2002 19:20 schreef GiGNiC het volgende:

[..]

Net als SiS, en zelfs de VIA KT266 kan het
[..]

Indeed, maar: er komen geen DDRII moederborden zonder CPU-support (vroeger lag dat aan de chipset), en aangezien de specs door JEDEC al zijn afgewerkt, hou ik het als mogelijkheid.

De pincount is naar mijn vermoeden ook al meegerekend in de socket (moet maar eens doordenken op het kleine verschil tussen sledge en claw op pin-count, als je met extra power/ground/memory/HT-pins gaat tellen, zeer interessant).

trouwens: kwa module-pins is DDR inderdaad breder, maar aan de controllerkant heeft een DDR-interface 1 pin minder nodig dan SDR (ni veel, maar minder dus), DDR-II weetik niet aan controller-zijde, maar ik vermoed dat het niet al te veel gaat schelen.

AMD heeft gezien wat er met socket-432 naar socket-478 is gebeurd, ik durf vermoeden dat ze dat dus zeker willen vermijden, en dus DDR-II ready zijn op pin-countvlak.

so far for pins.

Maar dus, ik zie DDR-II in release-versie als kans, maar een kleine, en vanaf de 90nm versie moet het er zeker zijn, want AMD kan niet blijven nieuwe revisies uitbrengen om "kleinigheden", daar hebben ze de mogelijkheid niet toe (en de zin heeft niemand), die ondersteuning moet daarom zelfs niet officiëel zijn eigenlijk, want dat zou te veel verwachtingen brengen onder de consumenten, die geen DDR-II in de winkel zullen vinden (misschien op een videokaart dan, maar das al).
Tja alles heeft voor en nadelen. OnDIe memcontroler ook.
De voordelen zijn bekend.
De nadelen gedeeltelijk bijvoorbeeld NUMA drivers vereised en langere weg van AGP naar AGPtunnelchip naar CPU naar Memory
Maar d'r komt ook bij dat de memory type CPU afhankelijk is.
Hoe lost AMD dat op of niet wordt dat gewoon
Opteron II/Athlon 64 II.

Ben dus ook benieuwed.

/me hoopt dat je gelijk heb anders moet je CPU(extra) met mobo&MEm upgraden heb je meteen 'n snellere K8 maar dan zit je met die 2ehand K8 oude type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Dus pc2700 gaat zoiezo ondersteunt worden in de eerste serie k8's als ik het goed begrijp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 20:27 schreef kutkip het volgende:
Dus pc2700 gaat zoiezo ondersteunt worden in de eerste serie k8's als ik het goed begrijp :)
absoluut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 14:01 schreef Timrek het volgende:
+1 cheerleader-power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat die eerste hammer vrij brak gaat zijn.

- Nieuw ontwerp CPU van AMD (64bit, snufjes, ...).
- Nieuw ontwerp chipsets (64bit, snufjes, ...).
- 64 Bit, optimalisatie software geeft pas echt boost.

Kijk meer uit naar een 400 DDR bordje met serial ata en een radeon R300, om dan daarna upgrade te doen naar een latere hammer versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op zondag 09 juni 2002 00:32 schreef poing het volgende:
Persoonlijk denk ik dat die eerste hammer vrij brak gaat zijn.

- Nieuw ontwerp CPU van AMD (64bit, snufjes, ...).
- Nieuw ontwerp chipsets (64bit, snufjes, ...).
- 64 Bit, optimalisatie software geeft pas echt boost.

Kijk meer uit naar een 400 DDR bordje met serial ata en een radeon R300, om dan daarna upgrade te doen naar een latere hammer versie.
De HAmmer is zo kompleet anders en grotendeels in positieve zin dat hooguit de Clockshaling en 0,13 produktie prosces problemen voor de 2Ghz introductie speed 'n probleem kan worden zolang ze in de buurt vann de 2Ghz zitten zou ie 'n 3Ghz P4 aan moeten kunnen.

Maar 'n uitstel kunnen ze niet hebben aangezien die P4 3Ghz opeens dan 'n 3,5Ghz dan zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Ik vraag me af of er ook single Opteron systemen komen dan heb je meteen Dual channel PC2700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op zondag 09 juni 2002 13:52 schreef SuperG het volgende:
Ik vraag me af of er ook single Opteron systemen komen dan heb je meteen Dual channel PC2700
Op maandag 03 juni 2002 20:50 schreef Abbadon het volgende:

[..]

... Ik ben benieuwd of er ook Sledgehammer/Opteron single borden komen; heb je één cpu, maar wel met een 128bit mem interface. EIgenlijk vind ik in het licht van de huidige ontwikkelingen zoals PC1066 voor de P4 met dus 4.2GB/s bandbreedte een single channel PC2700 oplossing voor de Clawhammer maar een non-ontwikkeling. Als ik t.z.t. weer eens wat nieuws wil, wil ik iets met enorm veel bandbreedte.
Ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 13:52 schreef SuperG het volgende:
Indeed, een niet-server, single-CPU Opteron mobotje ziet veel volk wel zitten denk ik

dus gewoon iets als de clawhammer-mobo's die we nu zien, maar dan voor Opteron. zalig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Iets voor nVidia 'n nForce Pro Opteron :9~ met 'n NV30 in de AGP tunnel chip met dedicated onboard Videomem van 128MB.
Of 'n gelijke IGP met R300 onboard.

/me heeft effe veel fanta thee gezopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Wat ik mij ook twijfels bij had was de AGP performance.

Maar de Quake benches op de Clawhammer hebben mij die zorgen verminderd.

Aangezien het vroeger AGP<>NBridge<>Memory
en bij de hammer AGP<>Tunnelchip<>CPU<>Memory

dus een extra tussen station dus meer chip en bus latencys.

Maar aangezien de performance van AGP 2 tov AGP 4 nihil is ligt het er gewoon aan dat de Videomemory gewoon voldoende groot is. dus zolang er geen DME uit AGP Videomemory nodig is igv een bench zoals die van codecreatures zal het reuze mee valen.

/me toch zou ik die AGP performance wel es gebench zien worden met codecreatures met 'n 64MB kaart zodat ie moet DME'en uit AGP memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hee, ik heb net de hele topic gelezen, snap er niet alles van maar goed, ik wilde eigenlijk iets vragen aan de hand van dit alles. Ik ben namelijk aan het sparen voor een upgrade en zat te denken aan een xp 2100. Nou lees ik dit alles en nu denk ik van OH OH nou koop ik dadelijk alles nieuw en dan is het al niet meer compatible of tyoch?!?.
Mijn vraag is dan ook, zal ik dan nog vooruit kunnen met die upgrade of is het zo dat ik na een jaar of zo al weer alles nieuw moet kopen, omdat bijv, de nieuwe windows 64 bit is ipv 32 (zo was het toch he) en kan ik dan ook gewoon de spellen blijven spelen??
Ik weet dat het misschien een domme vraag is maar ik zit hem nu eigenlijk een beetje te knijpen. Kan namelijk niet wachten heb in september een snellere computer nodig in verband met nieuwe school.
en hoe zit het nu met die ddr rammen, zit de controller nou ingebouwd of snap ik dit ook al niet.
Kan iemand mij geruststellen.

Gerben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 21:49 schreef 31gerbe het volgende:
hee, ik heb net de hele topic gelezen, snap er niet alles van maar goed, ik wilde eigenlijk iets vragen aan de hand van dit alles. Ik ben namelijk aan het sparen voor een upgrade en zat te denken aan een xp 2100. Nou lees ik dit alles en nu denk ik van OH OH nou koop ik dadelijk alles nieuw en dan is het al niet meer compatible of tyoch?!?.
Mijn vraag is dan ook, zal ik dan nog vooruit kunnen met die upgrade of is het zo dat ik na een jaar of zo al weer alles nieuw moet kopen, omdat bijv, de nieuwe windows 64 bit is ipv 32 (zo was het toch he) en kan ik dan ook gewoon de spellen blijven spelen??
Ik weet dat het misschien een domme vraag is maar ik zit hem nu eigenlijk een beetje te knijpen. Kan namelijk niet wachten heb in september een snellere computer nodig in verband met nieuwe school.
Kan iemand mij geruststellen.

Gerben
Dat vroeg ik me nou ook af :) als ik een betere proc ed wil kan ik dan niet beter eventjes doorsparen een een AMD K8/hamer er opzetten? ipv een XP2200 of hoger

en wat zijn evt voor en nadelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Hoe langer je wacht, hoe sneller de pc's worden... Tis maar net de vraag wanneer je een nieuwe pc nodig hebt en hoeveel geld je hiervoor over hebt.

De Hammer wordt duur, naar verwachting duurder dan de duurste AMD CPU nu. Als je dat ervoor over hebt, ga dan voor de Hammer. Over compatibiliteit hoef je je niet druk te maken, zolang er nog steeds 32-bits CPUs zijn, zal er 32 bits software zijn (en dat duurt dus nog wel even) en ook die kan probleemloos draaien op Hammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

De eerste Clawhammers zullen de top CPU van AMD zijn, dus ook aardig wat kosten. 500 á 600 Euro ofzo voor de CPU.
Dan een heel nieuw type mobo op Solo 2 basis met AMD 8000 chippie set en die zullen in het begin ook duur zijn.

Afhankelijk hoe lang je nog met je huidige kan uithouwen.

Ze zouden pas in december uitkomen en dan voor high-end systemen dus dat wordt wachten en sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh gelukkig moet namelijk snel wezen, ik ben gerustgesteld, ik kan er dan namelijk dus spellen en grafische programmas mee blijven gebruiken, voor de komende jaren.
pfeww pak van mijn hart.

Gerben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn duron 1.0@1.1 kan nog wel even mee maar toch zat ik al voor uit te kijken ed :) mischien volgend jaar dat ik hem er uit kick :)

mijn lieve (not) Ecs k7s5a vreet het toch wel :) mischien dus wel eerder een Xp 2000 of meer er op :) en DDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Mijn huidige TB (en dat is geen Thoroughbred :P) 1000@1125 houdt het nog vol tot het einde van het jaar... ben nu al flink aan het sparen... Weet iemand trouwens of er al Hammer-mobo's met onboard RAID zijn aangekondigd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op maandag 10 juni 2002 09:10 schreef Species5618 het volgende:
Mijn huidige TB (en dat is geen Thoroughbred :P) 1000@1125 houdt het nog vol tot het einde van het jaar... ben nu al flink aan het sparen... Weet iemand trouwens of er al Hammer-mobo's met onboard RAID zijn aangekondigd??
Ja tegenwoordig kan je beter TB vermijden en TBird of TBred gebruiken voor onduidelijkheden te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Volgens de roadmap komt Barton alleen als MP versie.
Dus daarmee kan je je voorlopig mee behelpen eer de eerste DUAL OPterons verschijnen voor de workstation markt. Aangezien deze gepland staan voor eerste helft 2003.

Denk dat ik dus tussen door effe naar 760MPX upgrade daar goedkope XP 1600+ op poot en die later vervangt voor de stuk duurdere Bartons MP.

Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/styleone/roadmap060502.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Op maandag 10 juni 2002 19:01 schreef SuperG het volgende:
Volgens de roadmap komt Barton alleen als MP versie.
Ehm, ik zie toch echt de Barton bij desktops staan tussen Tbred en CHammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Ah...weer wat nieuws voor de Hammer, een PLL draaiend op 4,8 GHz:

NURLOGIC IMPLEMENTS 4.8GHz PHASE LOCKED LOOP INTO AMD's EIGHTH-GENERATION PROCESSORS

Zoals Nurlogic zelf al zegt: "The design challenges to create a PLL such as this are extensive"

PLL's zijn toch van die kristallen die een kloksignaal afgeven waarvan de FSB en CPU kloksnelheid afgeleid wordt?
Betekent dit dan, dat AMD verwacht dat de Hammer zowiezo doorschaalt tot 4,8 GHz ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op maandag 10 juni 2002 19:57 schreef Species5618 het volgende:

[..]

Ehm, ik zie toch echt de Barton bij desktops staan tussen Tbred en CHammer...
Oeps!
Wordt tijd voor 'n nieuwe bril op sterkte en een kwaliteits monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Op maandag 10 juni 2002 20:35 schreef SuperG het volgende:

[..]

Oeps!
Wordt tijd voor 'n nieuwe bril op sterkte en een kwaliteits monitor.
Ik heb hier nog wel een superscherpe Philips 17" staan, daarop is in 1280*1024 nog duidelijk te zien dat Barton ook voor de desktop gaat komen... ruilen tegen die 19" uit je sig ? >:)
[/off-topic]

En dat die PLL tot 4.8 Ghz doorschaalt betekent natuurlijk niet dat de CPU dat ook haalt. Tis gewoon een type PLL dat maximaal 4.8 Ghz kan aangeven, en voor AMD-CPU's is dat (voorlopig) meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Op maandag 10 juni 2002 22:57 schreef Species5618 het volgende:

[..]

Ik heb hier nog wel een superscherpe Philips 17" staan, daarop is in 1280*1024 nog duidelijk te zien dat Barton ook voor de desktop gaat komen... ruilen tegen die 19" uit je sig ? >:)
[/off-topic]

En dat die PLL tot 4.8 Ghz doorschaalt betekent natuurlijk niet dat de CPU dat ook haalt. Tis gewoon een type PLL dat maximaal 4.8 Ghz kan aangeven, en voor AMD-CPU's is dat (voorlopig) meer dan genoeg.
IK had die brakke 17" adi gebruikt aangezien die 19" door iemand anders in gebruik was voor werkstuk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

De Barton MP komt gelijk met de Opterons, Barton XP is er al veel eerder.
Die zal wel beter SMP disabled zijn ben ik bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand een idee wat voor clocksnelheden een 4.8Ghz PLL nu eigenlijk toelaat ?

Volgens Paul DeMone (realworldtech) komt dat tot 2.4Ghz

Iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand dan misschien een idee welke de "feature" is die Vanshardware pas in de 90nm Hammers had verwacht, en toch in de 130nm versie blijkt te gaan zitte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

zou MultyCore of DDRII controler kunnen zijn. MAar ik weet het ook niet.

Waarom zegt die vanHardware dat gewoon niet wat die gewoon bedoeld op zijn website.

Of valt dat weer onder NDA meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 07:59 schreef SuperG het volgende:
zou MultyCore of DDRII controler kunnen zijn. MAar ik weet het ook niet.

Waarom zegt die vanHardware dat gewoon niet wat die gewoon bedoeld op zijn website.

Of valt dat weer onder NDA meuk.
misschien heeft ie meer hits nodig dus doet die misterieus over een of ander kleinigheidje (een random number generator ofzow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik met trouwens vanmorgen afvroeg wat de mogelijkheden zouden zijn om met bulp van HyperTransport machines te klusteren via een snelle interface een beetje al la Myrinet ...volgens mij moet je op die manier een gigantisch snelle koppeling kunnen leggen tussen verschillende nodes van een cluster...haast direct van cpu naar cpu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Zou idd erg snel zijn, clustering via HT. De SMP-mobo's voor Hammer hebben ook al een HyperTransport link tussen de CPU's, dus dat pompt goed door. De vraag is of je een kabel kunt maken die die datasnelheid aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 17:57 schreef Species5618 het volgende:
Zou idd erg snel zijn, clustering via HT. De SMP-mobo's voor Hammer hebben ook al een HyperTransport link tussen de CPU's, dus dat pompt goed door. De vraag is of je een kabel kunt maken die die datasnelheid aankan.
En toch heb ik volgens mij ergens een afbeelding gezien van zo'n kabel..

If I could only remember where.. |:( :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 18:12 schreef Glorfindel het volgende:

[..]

En toch heb ik volgens mij ergens een afbeelding gezien van zo'n kabel..

If I could only remember where.. |:( :)
Inderdaad, heb zo ook al eens een foto gezien waar 2 bordjes met een kabel aaneen waren verbonden (een hypertransport-kabel welteverstaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

/me is meer geinterreseerd in Hammers voor de gewone sterfeling dus desktop en hooguit workstaion. dus
Athlon 64 of Opteron DP (Claw/Sledge-Hammer)

dit gaat meer richting naar Multy Proscesing of clustering of renderfarm shit en das leuk te weten dat cray konkurentie krijgt maar voor thuis en power users niet relevant.

Of Hyper Transport dan als vervanging van het netwerk bedrading dus ipv 10Bit 100bit ATM wordt het dan HyperT dat lijkt me wel interresant maar zal het niet zijn ?

Kan je HD sharen maar ook CPU met mem. in een HyperT LAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Quote VansHardware:Most exciting is that we have very good reason to believe that AMD has accelerated a design that we werent expecting until 90nm Hammers. In fact, samples of this innovation should be available by now or within the next week. We will elaborate on this development shortly.
Als het met 0,09 te maken heeft dan is het iets wat Die size in neemt of iig meer transistoren dus meer iets in de richting van de core zelf en dan denk ik aan multy core CPU's.

Maar kan ook 'n gerucht zijn wat ie zelf opblaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 21:00 schreef SuperG het volgende:

[..]

Als het met 0,09 te maken heeft dan is het iets wat Die size in neemt of iig meer transistoren dus meer iets in de richting van de core zelf en dan denk ik aan multy core CPU's.

Maar kan ook 'n gerucht zijn wat ie zelf opblaasd.
Ik bedenk plots iets, omdat het in de 90nm versie werd veracht is het niet noodzakelijk een die-size-related ding, maar misschien ook een timing ding, 90nm staat namelijk voor H2 2003 gepland, en wat moet er dan stillaan beginnen doorbreken ? u zegt het DDR-II

dat ding waarover Van zo enthousiast is, het zou DDR-II kunnen zijn denkik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

De memory specifieke implementatie zou voor de die shrink niet zoveel uitmaken aangezien de DDR MC-unit gestript wordt en daar ipv komt dan de DDRII MCUnit. dus de transistor count zal ongeveer het zelfde zijn.

Terwijl DUAL CORE duidelijk meer transistoren betekend.

of Wat ook dan kan is L2 groter dan 1MB wat de Opteron zeker nodig heeft om tegen de L2/L3 van itanium varianten te concureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 18:14 schreef SuperG het volgende:
De memory specifieke implementatie zou voor de die shrink niet zoveel uitmaken aangezien de DDR MC-unit gestript wordt en daar ipv komt dan de DDRII MCUnit. dus de transistor count zal ongeveer het zelfde zijn.

Terwijl DUAL CORE duidelijk meer transistoren betekend.

of Wat ook dan kan is L2 groter dan 1MB wat de Opteron zeker nodig heeft om tegen de L2/L3 van itanium varianten te concureren.
kerel
wa zeg ik: wat als het NIET MET TRANSISTORCOUNT/DIE-SIZE te maken heeft, MAAR MET TIMING.

Mijn punt was dus, dat zowat iedereen verwacht dat Hammer pas DDR-II krijgt in de 90nm-versie, omdat DDR-II toch niet veel eerder te krijgen zal zijn.
Mijn mening is dus, dat die "feature" van Van daarop slaat en dus DDR-II misschien al in de 130nm versie zit.
En inderdaad, dat heeft op size/tranistorcount weinig of geen betekenis, maar het is wel iets dat we pas voor de 90nm-versie hadden verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Wat ik mij nu afvraag is in hoeverre je geheugen timings kunt manipuleren. Dus CL en de hele rataplan maar met name de snelheid (MHz).

De diverse parameters lijken me eigenlijk niet zo'n probleem ('t is maar net wat AMD allemaal inbouwt in de on-die controller aan mogelijke opties) maar het aantal MHz'en wél. Stel ik wil een PC2700/'PC3200' DIMM op 200MHz laten draaien en het moederbord biedt me de optie (dit door de PLL), hoe gaat de on-die memcontroller er mee om en wat zijn de gevolgen? Gaat hierdoor de cpu ook sneller lopen (in dit geval 20%) of past de memcontroller zich hier ook gewoon op aan en bestaat er nul komma nul verband tussen de snelheid v.d. memcontroller en de eigenlijke cpu core of vertikt de zooi het dan gewoon (waardoor moederborden deze schijnbaar overbodige oc optie dus ook niet zullen krijgen)?

Het enige idee wat ik heb is dat hier in principe hetzelfde proces in werking treedt als dat je er PC1600 of 2100 in propt; de cpu snelheid blijft onveranderd maar de controller krijgt sneller z'n data binnen. Er van uitgaande dat de interne verbinding tussen de memcontroller en de eigenlijke core zo breed/snel is dat deze geen bottleneck vormt (ik gok er op dat die verbinding behoorlijk wat GB/s aan kan, meer dan een PC-huppeldeup DIMM kan leveren), waardoor het sneller laten lopen v.d. DIMM daadwerkelijk effect heeft. Of zal de memcontroller alleen een paar gepredefinieerde snelheden aankunnen: DDR200, DDR266 en DDR333? Iemand hier wat meer over gehoord/gelezen of zelf ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Dat lijkt mij totaal niet logisch aangezien AMD het mainstream geheugen na streeft en dat zal zijn PC2700 in 2003 omdat voor DDR het stabielste is PC3200 wordt niet officieel door 'n Chipset ondersteund en zal net als
PC150
PC166
gewoon OC markt DDR zijn.

Ik ga er van uit dat DDR & DDRII niet samengaan op de mem controler of wil je gelijk hebben moet de Hammer beide DDR & DDRII ondie ondersteunen.

zodat je alleen van mobo hoeft te swappen met DDRII sloten en de CPU kan overzetten.

DDRII is meer voor 2004 DDRIII meer voor 2006.

AMD zou dus daarmee de
CPU memorry onafhankelijk maken dus geen noodzaak voor twee verschilende soorten CPU's DDR/DDRII types.

AMD hoeft dan geen twee lijnen te gebruiken voor het fabriseren van 'n bijna identieke CPU op de Mem SPecifike controlerna. als de markt overgaat naar DDRII geheugen & mobo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 19:49 schreef SuperG het volgende:
Ik ga er van uit dat DDR & DDRII niet samengaan op de mem controler of wil je gelijk hebben moet de Hammer beide DDR & DDRII ondie ondersteunen.
Een DDR-II memory-controller kan perfect DDR-I aansturen, dus "als" Hammer van in het begin DDR-II ondersteund hangt het enkel van het moederbord af welk geheugen je kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Op dinsdag 25 juni 2002 14:03 schreef GiGNiC het volgende:

[..]

Een DDR-II memory-controller kan perfect DDR-I aansturen, dus "als" Hammer van in het begin DDR-II ondersteund hangt het enkel van het moederbord af welk geheugen je kan gebruiken
idd... DDRII is backwards compatible... Je zult dan in het begin wel K7S5A-style bordjes zien die beiden slikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
En Terw_Dan, moet jij niet in je sig: "Met een Hammer kan alles" zetten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 13:14 schreef kutkip het volgende:
En Terw_Dan, moet jij niet in je sig: "Met een Hammer kan alles" zetten? :P
kan wel, maar dan moet ik wel eerst een hammer hebben. en die heb ik nog niet. moet het slechts doen met een xP2000+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 15:38 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

kan wel, maar dan moet ik wel eerst een hammer hebben. en die heb ik nog niet. moet het slechts doen met een xP2000+
$slechts$, janet :p:p
doe het maar is me mijnen Athlon 600 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Op vrijdag 28 juni 2002 12:16 schreef GiGNiC het volgende:

[..]

$slechts$, janet :p:p
doe het maar is me mijnen Athlon 600 :)
En ik dan met m'n Duron 700? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 16:52 schreef kutkip het volgende:

[..]

En ik dan met m'n Duron 700? :Y)
Nu we toch offtopic bezig zijn:
Die Duron is sneller dan mijn Athlon, keep in mind, ik heb nog zo'n originele K7, 250nm proces, 512KB L2 op halve clockspeed (magere 300Mhz) en inclusief (dus 512kb cache-totaal), terwijl de jouwe 180nm is, 64KB L2 op 700Mhz exclusief (wat 192kb totaal geeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcoo
  • Laatst online: 26-08 21:51
ik ga als de Thoroughbred 2200+ een beetje leverbaar is die maar eens bestellen, als ik die ff flink opfok icm. met mijn Samsung/Samsung geheugen heb ik daar toch ook wel hoge verwachtingen van.. dus voor mij wordt het zeker niet de eerste serie hammers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

D'r waren op Xbit-LAbs inquire geruchten over dat intel niet Yamhill doorzet dus die willen gaan voor Itanium IA64.

Wat voor AMD goed nieuws is want als X86-64 dus de hammers 'n Sucses worden vooral met steun van MS dan heeft iNtel 'n achterstand probleem want de Hammer zal dan het Ia32<->IA64 gat invullen. omdat het 32bit vs 64bits is ook leuk voor marketing doeleinden in de desktop/servermarkt en IA64 heeft het $$$ probleem om evenredig te concurreren.

intel zal dus hooguit zeer laat reageren met hun eigen X86-64 oplossing om hun Itanium(door inq Itanic genoemd)niet dwars te zitten.

dan krijg je het Tulatalin vs Whilamette verhaal en dat wil intel dus mijden.
Yahmill vs Itanium. 'n interne strijd plus die van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik lees net dit in een threadje op Ace's Hardware:

http://www.aceshardware.com:8000/cgi-bin/ace/tech.pl?read=17598
> I just hope by integrating memory controller, it will not stop us
> overclockers overclocking.

I recently read a comment from an AMD representative where they specifically said that overclocking WILL be possible with the Hammer chips. Obviously they didn't go into any great details though.
Ik weet niet waar die opmerking vandaan komt, maar het klinkt positief :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Op maandag 01 juli 2002 16:50 schreef GiGNiC het volgende:

[..]

Nu we toch offtopic bezig zijn:
Die Duron is sneller dan mijn Athlon, keep in mind, ik heb nog zo'n originele K7, 250nm proces, 512KB L2 op halve clockspeed (magere 300Mhz) en inclusief (dus 512kb cache-totaal), terwijl de jouwe 180nm is, 64KB L2 op 700Mhz exclusief (wat 192kb totaal geeft)
Ok, ok, jij wint het kwa brakste cpu >:) ;) * kutkip kut-kip heeft inmiddels nl al een Athlon 1GHz *D :) (8> 8-) B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 17:48 schreef kutkip het volgende:

[..]

Ok, ok, jij wint het kwa brakste cpu >:) ;) /me kut-kip heeft inmiddels nl al een Athlon 1GHz *D :) (8> 8-) B-)
:pp

Op die comment van Femme:
Die integrated controller op zich kan het niet onmogelijk maken om te OC-en, het kan het anders wel wat gecompliceerder maken, of net simpeler om je RAM in spec te houden, of juist je RAM te OC-en.

Het valt te bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Het zou mogelijk kunnen zijn dat

Bij Hammer heb je 'n HTbus Membus en OnDIE FSB

Misschien bepaald de gebruikte memory via jump/bios instelingen de interne FSB

en de Core Clock is gelinkt met de HTClock.

Maar ja we zullen wel zien op het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

AMD heeft in theorie de volledig controle over de kloksnelheid van de processor, maar als ze zelf willen dat overklokken mogelijk is dan kunnen ze het toestaan. Ook is het denkbaar dat de frequentie van de processor toch gebaseerd is op een basisfrequentie die door het moederbord wordt aangestuurd. Als dat het geval is zou overklokken ook mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 19:51 schreef Femme het volgende:
AMD heeft in theorie de volledig controle over de kloksnelheid van de processor, maar als ze zelf willen dat overklokken mogelijk is dan kunnen ze het toestaan. Ook is het denkbaar dat de frequentie van de processor toch gebaseerd is op een basisfrequentie die door het moederbord wordt aangestuurd. Als dat het geval is zou overklokken ook mogelijk moeten zijn.
De basisklok komt altijd van het moederbord (1.9nogwat Mhz als ik me niet vergis)

Wat er vandaar met PLL's allemaal word multiplied hangt van het moederbord enzo af natuurlijk, maar het moederbord levert altijd de basisklok
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.