Op woensdag 10 april 2002 21:07 schreef Abbadon het volgende:
Ik probeer het gewoon met een gezonde dosis scepsis te aanschouwen, er zijn ons tenslotte al genoeg gouden bergen beloofd door jan en alleman (o.a. AMD en Intel).
Ja dat denk ik ook de Hammer is nu onderhevig aan hype. Mensen met veelt te hoge verwachtingen van de Hammer. Ik doe er ook niet aan mee na al die overhypte produkten in het verleden, moet je ondertussen wel weten dat je op vele reviews moet wachten voor de harde feiten. Real-live Performance
In hoevere zal de performance in een 32bit omgeving toenemen?
K8 is gebaseerd op K7, dus K7+ performance door vele verbeteringen en omdat er zoveel verschillende verbeterinen of technieken worden gebruikt is het een grote vraagteken maar in ieder geval schaald deze weer wat beter op de clock dus zal zeker AMD snelste worden zelfs met gelijk of iets betere IPC, dus als AMD aanhanger zul je toch voor K8 moeten kiezen omdat dit de upgradepad bied voor de toekomst socket A is een doodlopend spoor, ongeacht weinig of grote performance verbetering.
Vergeet niet dat tegen die tijd de P4's al boven de 3GHz zitten en met FSB533 zijn uitgerust. De ClawHammer moet 't doen met een single channel PC2700 interface (later wellicht DDR-II, maar da's later), en dat vormt al een beperking.
Je bent wel van intel onder de indruk met zijn slappe(low IPC) hoge clocken en zijn O zo grote FSB.
Intels performance voorsprong ligt groten deels aan hun produktie procses voorsprong 0,13 vs 0,18.
AMD heeft over een lange periode met zijn low FSB CPU intel met performance kunnen verslaan op enkele bijzondere situatie na, FSB is niet zalig makend maar een van de factoren die invloed hebben op performance met een sterk gevarierende mate per applicatie. Waarbij 'n groot deel dus blijkbaar niet FSB dependend of negatief gevoelig voor de netburst architektuur.
De Hammer is tov de Athlon ook 'n FSB verbetering.
Geen FSB bottle neck doordat de FSB vervalt, alleen heeft het natuurlijk voordelen maar ook nadelen.
Het is mooie techniek hoor; on-die memory controller

, HyperTransport, NUMA, alleen denk ik dat 'ie pas een vuist kan maken als het -64 gedeelte in x86-64 redlijk goed benut wordt. De
Tja in de HAmmer tijd lijkt het mee heel interresant voor DUAL AMD te gaan 'n OS met NUMA drivers heb je dan wel nodig, maar als ze aan bijde CPU geheugenbanken implementeren, dan is je Mem bandbreedte in een specifieke opzicht ook verdubbeld, this dus weer een duidelijke vooruitgang tov de point to point 760MP(x)
en eindelijk ook
+++ Heatspreider
P4 was in begin ook een draak van een product, en kijk tot wat die nu staat is. Zo'n soort ontwikkeling verwacht ik ook voor de Hammers, en da's an sich ook vrij logisch voor een totaal nieuwe processor met afwijkende architectuur.
Nee dit lijkt mee niet hetzelfde.
de P4 Netburst lijkt meer, het zelfde software probleem in mindermate, op de iTanium EPIC te hebben.
Bijde hebben gerecomplileerde software nodig en de ander emuleerd. omdat de bestaande oude software IA32 sterk negatief op netburst(EPIC ook) reageerde.
De P4 deed en doet nu nog in sommige extreme gevallen extreem slecht zelfs nu. P4 is dus sterk van software patching, recomplilatie, optimalisatie, SSE2 afhankelijk.
De P4 is een long term oplossing die in 2 á 4 jaar na software migratie zijn innoverende krachten laat zien zoals grote SSE2 support en P4 gecomplileerde software. Nu surfen ze puur op produktie prosces AMD voorbij.
De Hammer is gebasseerd op 'n oude techniek de ge-extendeerd( 64bits )is en geoptimaliseerd/tuned
En zal dus direct met bestaande software goed presteren omdat ze minder recompiler afhankelijk zijn op IA32 gebied.
En bij overstap naar x86-64 krijg je 'n extra boostje in sommige gevallen.
Maar misschien zit ik er wel naast, wie weet. Alleen mogen ze er om mij wel wat meer vaart achter zetten; de XP is in feite al een achterhaald product zonder al te veel rek (stapjes van 66MHz is met zulke kloksnelheden natuurlijk te belachelijk voor woorden).
AMD zou es wat meer onpar moeten lopen met hun produktie prosces. We hadden eigenlijk nu op de barton moeten wachten die T-bred aflosten ip van op T-bred dus ze lopen overduidelijk achter met hun 0,13 ben benieuwed hoe het ,met 0.09 gaat zal wel 0,09(intel) vs 0,13SOI(AMD) worden helaas.
Ik denk dat die ClawHammers als High-end Desktop CPU zal worden geleverd en T-Bred als midrange mainstream en zal nog wel 'n tijdje naast de C-Hammer lopen.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K