[overzicht/discussie] Desktop Linux reviews

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.792 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 14:00

deadinspace

The what goes where now?

Inderdaad. De hosting staat atm nog ter discussie, maar dat wordt wel opgelost. Al of niet een sticky is een detail, maar ik neem aan dat er gewoon een sticky voor blijft :)

We willen nu dus verder met het maken van de reviews, en jullie willen dat ook heb ik de indruk. Daarom lijkt het me dus relevant om over de vormgeving/stijl te overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13055

Ik neem aan dat dit met CSS opgelost gaat worden. Is het dan niet een idee om een review op te delen in een aantal vaste elementen, en daar mbv class statements de juiste opmaak aan te hangen? (of trap ik nu een open deur in :? )

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 13055 op 23-04-2003 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ok, dan doe ik hierbij een voorstel. Aangezien ik na de Debian-review nog maar één machine heb geïnstalleerd (en daar gebruikte ik ook Debian), weet ik niet precies hoe de verschillende distributies hun installatie aanpakken. Toch een poging om de installaties samen te vatten...streep en vul naar hartelust aan :).

• Achtergrond distributie (geschiedenis, filosofie, moeilijk/makkelijk, bedrijf/thuissituatie, free/non-free, etc.). Hier kan ook een verschil met vorige versies behandeld worden.
• Mogelijke manieren van installeren (netwerk, CD, diskette, whatever)
• Aanpak partitionering
• Mogelijkheden om software naar eigen keuze wel/niet te installeren (dus: is er een keuze wel/geen KDE/Gnome/exim/vi/cron/whatever)
• i18n-mogelijkheden: is het eenvoudig mogelijk om een andere taal/munteenheid te gebruiken
• Installatie hardware - makkelijk of moeilijk de geluidskaart/printer/netwerkkaart aan de praat krijgen
• Algehele indruk / eventuele problemen
• Conclusie

Het hoeft natuurlijk niet in deze volgorde en sommige punten zijn niet voor alle distributies van belang, maar dat merk je tijdens het schrijven van een review vanzelf. Voor software reviews zijn andere voorstellen nodig, maar daar heb ik nog niet over nagedacht :).

Bovenstaande gaat vooral over de inhoud; over de vormgeving/stijl kan ik minder verzinnen. Reviews die op de frontpage komen te staan hebben natuurlijk gewoon de stijl van daar, qua titels/koppen en dergelijke. Screenshots moeten niet breder zijn dan 450 pixels (490 kan als het ècht moet), omdat de layout van de frontpage het anders niet overleeft. Linken naar grotere afbeeldingen is natuurlijk altijd mogelijk. Om het eenvoudig te houden zou ik afbeeldingen in reviews op het forum ook niet breder maken dan 450px.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@ Odysseus: goed voorstel.
Ik zou het puntje "rol van de te installeren computer" toevoegen (een beetje inhaken op het "welke distro moet ik nemen-topic" ).
Voorbeeld: het maakt nogal een verschil of je een file/web/whatever-servertje, een office-desktop, een thin-client of een multimedia-monster optuigt.

Die verschillende "rollen" zouden zouden informatief kunnen zijn in b.v. de distro-keuze.
Je kunt door de "rol" van de machine ook enigszins focussen op bij voorbeeld hardware-gerelateerde zaken (ik denk aan multimedia, of desktop-response) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Anoniem: 13055 schreef op 23 april 2003 @ 17:58:
Ik neem aan dat dit met CSS opgelost gaat worden. Is het dan niet een idee om een review op te delen in een aantal vaste elementen, en daar mbv class statements de juiste opmaak aan te hangen? (of trap ik nu een open deur in :? )
Zoiets was wel het idee ja... Zo gebruik ik voor mijn review:
code:
1
2
3
4
5
6
7
<h1>hoofdstuk</h1>
<h2>paragraaf</h2>
<div class="blaat">
  <p>Tekst</p>
  <h3>subkopje</h3>
  <p>Meer tekst</p>
</div>

Vrij eenvoudige XHTML, en met CSS maak ik het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Ik zal morgen ff kijken of ik een mooie HTML pagina in elkaar kan flansen voor die Gnome review dan... Zal wel een paar dagen duren, vrije tijd is niet echt in grote mate aanwezig momenteel... Wie is er goed in CSS hier? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Definieer 'goed'? Ik kan me redden met CSS, maar dat kan iedereen die er langer dan tien minuten naar gestaard heeft :P. Morgen ben ik in ieder geval weinig of niet online, maar daarna verwacht ik wel tijd te hebben :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46237

is het nuttig om een knoppix review te schrijven? ik had dat 9 maanden terug al geprobeerd, maar wilde niet echt lukken, (ik ben geen reporter) de site http://www.knoppix.net/ is intussen wel behoorlijk uitgebreid.
AlterEgo schreef op 23 april 2003 @ 18:25:
het maakt nogal een verschil of je een file/web/whatever-servertje, een office-desktop, een thin-client of een multimedia-monster optuigt.

Die verschillende "rollen" zouden zouden informatief kunnen zijn in b.v. de distro-keuze.
Je kunt door de "rol" van de machine ook enigszins focussen op bij voorbeeld hardware-gerelateerde zaken (ik denk aan multimedia, of desktop-response) .
over de distributie keuze, zowel debian als redhat als mandrake (en gentoo) kunnen goed als server, thin client en als powerpc geconfigureerd worden. Heb zelfs mandrake op een compu staan met 32MB ram en 200MB HD space voor OS.
oftewel de keuze ligt meer aan instalatie/configuratie opties dan aan toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik kan behoorlijk omgaan met CSS, dus ik wil dat op zich wel doen. Maar ik vraag me af wat jullie handig / nodig achten aan mogelijke classes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mijn CSS kunsten:

Screenshots site: http://screenshots.luon.net (werkt niet 100% in IE)
Probeerseltje: http://gemini.luon.net/~marcelm/test

</spam>

Wat ik gebruik voor mijn review: http://gemini.luon.net/~marcelm/review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Good enough (die laatste met name, lekker rustig, hou ik wel van). :).

En dat 'ie niet 100% in IE werkt zullen we voor deze keer voor lief nemen. :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zelf zou ik alleen de text-indent weghalen...inspringen na witregels hoort niet, als ik het goed heb. Bovendien worden er op de FP overal witregels gebruikt en wordt er nergens ingesprongen :).

* odysseus weet dat je met CSS2 kunt zorgen dat hoofdstukken automatisch genummerd worden...dat zou je ook nog in je code kunnen gebruiken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik vind hem wat te grijs eigenlijk :X

Waarom niet een kleurtje erin brengen ?
Verder zou het misschien grappig zijn, als tegenhangers van de huidige GoT-faq-template, om de template een soort KDE of Gnome achtig uiterlijk te geven ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Anoniem: 27915 schreef op 24 april 2003 @ 07:44:
En dat 'ie niet 100% in IE werkt zullen we voor deze keer voor lief nemen. :+.
Alleen de eerste doet het niet volledig in IE, de andere twee wel.
odysseus schreef op 24 april 2003 @ 10:57:
Zelf zou ik alleen de text-indent weghalen...inspringen na witregels hoort niet, als ik het goed heb. Bovendien worden er op de FP overal witregels gebruikt en wordt er nergens ingesprongen :).
Ja, maar dit is gaaf :P
* odysseus weet dat je met CSS2 kunt zorgen dat hoofdstukken automatisch genummerd worden...dat zou je ook nog in je code kunnen gebruiken :).
Hmm, wel interessant, maar CSS2 support is nog wat summier.
moto-moi schreef op 24 April 2003 @ 12:48:
Ik vind hem wat te grijs eigenlijk :X

Waarom niet een kleurtje erin brengen ?
Dat is echt heel makkelijk te wijzigen in de CSS, ook achteraf.

edit:
Ik kan zelfs meerdere stylesheets aanbieden, dan kan iemand die de site bekijkt kiezen welke stylesheet hij/zij gebruikt... Eentje grijs, eentje met meer kleur, etc, etc :)

De CSS kan op zich later gemaakt worden, zolang de XHTML-structuur en gebruikte classes en ids maar vast staan.
Verder zou het misschien grappig zijn, als tegenhangers van de huidige GoT-faq-template, om de template een soort KDE of Gnome achtig uiterlijk te geven ?
Mwa, ik hou het liever een beetje eenvoudig, niet al te opzichtig.

[ Voor 7% gewijzigd door deadinspace op 24-04-2003 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 27915 *

Ik zit net een beginnetje te maken, en voordat ik enorm domme dingen ga doen: kan ik via CSS ook tekst in plaatjes omzetten? Dus dat ";)" wordt omgezet in "[img]"http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif"[/img]"? :?. Zou me een boel truttezooi besparen. :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://213.197.11.65/ronald/got-gnome/index.html

Daar een eerste probeersel van mij om de Gnome review wat te vernieuwen. :). Commentaar is welkom, rechten om Nelske's review aan te passen ook. :P.

[edit]

Twee dingen waar ik zelf nog niet tevreden over ben:
• de achtergrond van de tabellen met de plaatjes - die moet w.m.b. gewoon blauw blijven
• onderschrift bij de plaatjes mag van mij wel iets kleiner dan de gewone tekst, en grijs.
Ik neem aan dat ik dan een aparte class ("image" ofzo) voor een tabel moet aanmaken en de tabellen dan allemaal die class moet meegeven... Nouja, ik ben ook geen CSS held hoor. :P.

Allebei al opgelost. :).

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 27915 op 03-05-2003 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
* AlterEgo geeft Beelzebubu een schouderklopje.
Ziet er keurig uit.

[ Voor 10% gewijzigd door AlterEgo op 03-05-2003 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53023

Daar een eerste probeersel van mij om de Gnome review wat te vernieuwen. :). Commentaar is welkom, rechten om Nelske's review aan te passen ook. :P.
Ja! Commentaar! Hier komt ie! 8)

• Dat oude GNOME 1.x logo is h o p e l o o s verouderd ;) waarom gebruik je niet het G2 logo? (de, zwarte, moderner uitziende voet)
Of deze: Afbeeldingslocatie: http://gnome.org/images/logo-large.png
• Waarom zijn alle shots zo donker? (vooral het gebruikte theme, wissel eens wat af met de standaard themes) Zijn computernerds nog niet depri genoeg ofzo? 8)
• Galeon is niet 'dé Gnome Webbrowser', dat wordt waarschijnlijk Epiphany (als het aan Havoc P. ligt was het dat al lang geweest ;) en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn)
• URI's in Nautilus hoef je niet in te tikken als 'fonts:///', 'font:' volstaat (en is denk ik beter om uit te leggen aan nieuwe gebruikers want zelfs ik wist in het begin niet hoeveel slashen ik nou moest typen :P)
• Lichtpaarse links op een grijze achtergrond?? Uuuuhm.. 8)7
• Er is nog veel meer te vinden in/op een standaard GNOME desktop, waar is de rest?
• Waarom 3 dezelfde shots? (Nautilus maar dan met een andere locatie, er veranderd niets behalve de icoontjes en naam van locatie)
• Waarom is t.net paars/blauw op dit plaatje :?
• Gnome != GNOME ;)
• En je desktop is enorm lelijk (graag gedaan O-))

Oja, de letters van de review zien er vreselijk verrot uit, maar dat zal wel komen omdat ik dit nu stiekem bekijk met Internet Exploder :| (zo snel weer terug naar good old Linux :))
(letters onder Linux zien er nu eindelijk beter uit dan onder Windows :*) (gewoon en geAA'd mbv ClearType)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Anoniem: 53023 schreef op 03 May 2003 @ 21:15:
Mensen met een abonnement kunnen kleurstellingen kiezen op de Frontpage :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Woei! :)
Anoniem: 53023 schreef op 03 mei 2003 @ 21:15:
• Dat oude GNOME 1.x logo is h o p e l o o s verouderd ;) waarom gebruik je niet het G2 logo? (de, zwarte, moderner uitziende voet)
Heb ik nu ff toegevoegd... Ziet er echt niet uit! * Anoniem: 27915 kan niet met GIMP omgaan...

Heeft iemand zin/tijd om die icon wat mooier te maken op een hoogte van ongeveer 150 pixels? :).

Afbeeldingslocatie: http://www.gnome.org/start/2.0/foot.png
• Waarom zijn alle shots zo donker? (vooral het gebruikte theme, wissel eens wat af met de standaard themes) Zijn computernerds nog niet depri genoeg ofzo? 8)
Owh, mjah, mijn theme... Als je andere shots wilt toevoegen dan mag je die hier neerpleuren, er kan nog van alles aan gesleuteld worden. :).
• Galeon is niet 'dé Gnome Webbrowser', dat wordt waarschijnlijk Epiphany (als het aan Havoc P. ligt was het dat al lang geweest ;) en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn)
* Anoniem: 27915 heeft ephiphany nog niet geprobeerd... Zal dat ook eens doen.

Desnoods halen we ephiphany erbij in de applicaties review - daar wil ik hierna aan werken. :).
• URI's in Nautilus hoef je niet in te tikken als 'fonts:///', 'font:' volstaat (en is denk ik beter om uit te leggen aan nieuwe gebruikers want zelfs ik wist in het begin niet hoeveel slashen ik nou moest typen :P)
Aangepast.
• Lichtpaarse links op een grijze achtergrond?? Uuuuhm.. 8)7
Ik vond 't wel mooi. :P.
• Er is nog veel meer te vinden in/op een standaard GNOME desktop, waar is de rest?
Dit is allemaal uit Nelske's review. Als je er dingen bijwilt, bijvoorbeeld Gnome Office oid, dat komt in de applicaties review. Als je hier specifiek nog dingen bijwilt - please suggest additions. :).

Het is dus niet de bedoeling dat we alle dingen die bij Gnome geleverd worden, hier gaan bespreken. Het is de bedoeling dat we een eerste indruk van de desktop geven voor mensen die nieuw zijn @ linux.
• Waarom 3 dezelfde shots? (Nautilus maar dan met een andere locatie, er veranderd niets behalve de icoontjes en naam van locatie)
View is anders - om de componentisatie aan te geven. :). Als je andere shots wilt - prop hier maar neer, ik zie wel of ik ze overneem. :).
Abo feature - je bent al de tiende die dat vraagt. :D.

edit:
Heb 't ff aangepast. :).
• Gnome != GNOME ;)
Hm, Nelske gebruikte ook Gnome, dat nam ik dus maar over... GNOME lijkt zo schreeuwerig, wat niet wegneemt dat je op zich wel gelijk hebt...

Wat vinden jullie? (polletje? :P).

Poll: Gnome of GNOME?
Gnome
GNOME
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=1853&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
• En je desktop is enorm lelijk (graag gedaan O-))
Trut. :+.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 27915 op 03-05-2003 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het allereerste begin van een KDE-review heb ik alvast gemaakt, nu Quanta op mijn systeem aan de gang gekregen is. Als er mensen zijn die ook aan het schrijven zijn, meld het dan even, zodat er geen dubbel werk gebeurt. In ieder geval zijn screenshots bijzonder gewenst, om niet altijd en overal hetzelfde uiterlijk te hebben :).

Al ziet mijn KDE er natuurlijk mooier uit dan die shots van Beelzebubu O-) :>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915 schreef op 03 May 2003 @ 21:44:
Heeft iemand zin/tijd om die icon wat mooier te maken op een hoogte van ongeveer 150 pixels? :).

[...]

Owh, mjah, mijn theme... Als je andere shots wilt toevoegen dan mag je die hier neerpleuren, er kan nog van alles aan gesleuteld worden. :).
* Anoniem: 53023 gaat vanmiddag even een uurtje GIMP-en / SodiPodi-en en kijken wat daaruit komt :)
(maar ik beloof niets!)
Dit is allemaal uit Nelske's review. Als je er dingen bijwilt, bijvoorbeeld Gnome Office oid, dat komt in de applicaties review. Als je hier specifiek nog dingen bijwilt - please suggest additions. :).
* Anoniem: 53023 wijst naar release notes @ gnome.org
Het is dus niet de bedoeling dat we alle dingen die bij Gnome geleverd worden, hier gaan bespreken. Het is de bedoeling dat we een eerste indruk van de desktop geven voor mensen die nieuw zijn @ linux.
Dat begrijp ik, maar ik weet haast zeker dat er in de KDE review meer besproken zal worden en dan geeft het een nogal lullige indruk wanneer de Gnome (;)) review alleen maar spreekt over een file manager, browse / e-mail progs en een paar minimale configuratie opties.

Ook zou ik het hebben over het zo simpel mogelijk zijn van Gnome (de 'no crack policy'), itt sommige andere DE's.. O-)
View is anders - om de componentisatie aan te geven. :). Als je andere shots wilt - prop hier maar neer, ik zie wel of ik ze overneem. :).
* Anoniem: 53023 gaat vanmiddag even met z'n shotcam een ritje maken door Gnome.
Abo feature - je bent al de tiende die dat vraagt. :D.
Sorry :P
Hm, Nelske gebruikte ook Gnome, dat nam ik dus maar over... GNOME lijkt zo schreeuwerig, wat niet wegneemt dat je op zich wel gelijk hebt...
Tja, Gnome staat idd wat beter.. (ik schrijf het zelf ook vaak zo dus ik moet eigenlijk niet zeuren B))
Trut. :+.
:P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 53023 op 04-05-2003 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog ff gekeken naar Epiphany, maarruh... Sorry hoor, da's echt drie keer niks. Onder de motorkap is 't een leuk product, maar ze missen nogal wat features die van Galeon behalve een bloated browser ( 8)7 ) ook een enorm featurevolle browser maken, zoals de image search, google search, usenet search... Kan best in die title bar zitten opgeborgen, maar ik wil dat gewoon apart. ;).

Misschien probeer ik 't morgen nog ff, maar ik vind Galeon vooralsnog lekkerder.

[edit]
Anoniem: 53023 schreef op 04 mei 2003 @ 07:19:
Dat begrijp ik, maar ik weet haast zeker dat er in de KDE review meer besproken zal worden en dan geeft het een nogal lullige indruk wanneer de Gnome (;)) review alleen maar spreekt over een file manager, browse / e-mail progs en een paar minimale configuratie opties.
Valt wel mee, die bespreken exact hetzelfde. Eventueel kunnen we dat nu wel uitbreiden als we toch bezig zijn, maar Nelske had dat in de eerste serie redelijk netjes verdeeld hoor. :).

Kijk dingen als office: de meeste mensen zullen toch OpenOffice gebruiken, dus je kunt wel Gnome Office en KOffice bespreken als primaire office pakket, maar dat geeft eiggenlijk al een beeld wat niet realistisch is. Dingen als Gnome Games en gnome-sound-recorder zijn ook superinteressant ( :P ), maar boeien de gemiddelde desktop gebruiker niet zo (alhoewel patience zeer belangrijk is). Dus de release notes... Mjah... 90% daarvan komt in het applicatie gedeelte wel aan bod (ga ik later wel mee bezig ofzo. :)), of boeit niet echt... Als je 't niet met me eens bent en vind dat bepaalde dingen wel in de DE-specifieke gedeeltes moeten, please elaborate. :).

Maargoed, again, we willen een eerste indruk geven, niet een compleet overzicht. De applicaties zullen apart worden behandeld in deel 4 (net zoals in Nelske's review).

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 27915 op 04-05-2003 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 02:17
Hier moet je dus Redhat downen, maar wat is nu verschil tussen SRPMS en i386 ?

ftp://ftp.belnet.be/packages/redhat/linux/9/en/iso/i386/

[ Voor 222% gewijzigd door C00P op 09-09-2003 01:33 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 16:37

Leon

Rise Of The Robots

C00P schreef op 09 September 2003 @ 00:40:
Hier moet je dus Redhat downen, maar wat is nu verschil tussen SRPMS en i386 ?

ftp://ftp.belnet.be/packages/redhat/linux/9/en/iso/i386/
Het is niet ech leuk om een topic van 3 maanden oud te kicken met een off-topic vraag... :P

offtopic:
De i386 staat voor de processorarchitectuur..
en SRPMS (Source Redhat Package Manager) zijn geen voorgecompileerde paketten maar rpms die een tar.gz en .spec file installeren in /usr/src/<redhat,rpm,whatever> of "%_topdir" als dat in je ~/.rpmmacros gespecificeerd is.

Een .spec file heb je dus nodig om een rpm te maken van source files (tar.gz) dit is handig als je geen rpm kan vinden van een bepaald programma met een bepaalde feature die je nodig hebt. (bijv. xchat met ipv6 oid.)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64102

mooi plan kan amper w88 totdat ut allemaal af is.

1 vraagje kan iemand als een gek game review maken over wineX heb daar namenlijk vet veel moeite mee :D

Ga nu maar gauw me gentoo install is oplappen. trouwes voor de gene die niet kunnen w88 met gentoo op hun site www.gentoo.org staan onder docs duidelijk en nederlandse install pagina's zowel als voor gentoo gewoon als install voor kde/gnome en uitleg voor nvidia drivers!

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 64102 op 09-09-2003 11:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Laatst online: 10-06 07:26
Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die hieraan werken? Aangezien er toch al weer aardig wat veranderen zijn...

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Justin_Time schreef op 09 februari 2004 @ 11:23:
Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die hieraan werken? Aangezien er toch al weer aardig wat veranderen zijn...
Eh nee.
Maar we (de nodmods en het t.net fp tuig) willen er wel weer mee beginnen. Ik loop al over een paar ideetjes te piekeren, maar die moet ik nog even laten uitkristaliseren en met een van de t.net redactieleden doorspreken.

Alleen heb ik het op dit moment vrij druk, net zoals Wilke (hoe het met blaataaps zit weet ik niet :+ ) , dus het zal nog wel een paar weekjes duren voordat ik uberhaupt genoeg vrije tijd had om me hierop te richten ;)
Hetgeen niet betekend dat jullie hier geen ideeen mogen spuien ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
De nieuwe debian installer zou ik wel een review van willen zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 15:31

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik wil best een Gentoo desktop review maken...

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
WHiZZi schreef op 09 februari 2004 @ 20:48:
Ik wil best een Gentoo desktop review maken...
Nou ik ben zeer benieuwd, wil weten wat er veranderd is t.o.v. gentoo 1.2. Ik zelf had de grootste moeite met het bakken van een eigen kernel. Ben dus wel benieuwd hoe nu die auto-kernel bak functie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:56

BoAC

Memento mori

Miki schreef op 09 februari 2004 @ 21:04:
[...]
Nou ik ben zeer benieuwd, wil weten wat er veranderd is t.o.v. gentoo 1.2. Ik zelf had de grootste moeite met het bakken van een eigen kernel. Ben dus wel benieuwd hoe nu die auto-kernel bak functie werkt.
Geweldig!! Genkernel en dan heeeeeeeel lang wachten (op een Pentium II 450 MHz) en dan is de kernel in feite klaar ;)
Verder is de site van Gentoo duidelijk genoeg dus een howto lijkt me quite simple ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 15:31

WHiZZi

Museumdirecteurtje

mja, da's wel zo. Het stelt niet veel voor..

vanaf stage 1:
HDD's partitioneren, formatteren en mounten
Stage tarbal uitpakken
bootstrap.sh starten
**insert lang wachten
chrooten in nieuwe omgeving
emerge sync; emerge system
**insert lang wachten
emerge gentoo-sources sysklogd vcrond
kernel bakken, logger en crontab toevoegen aan je startup
voila!
:P

en dan voor je grafische shell:
emerge kde of emerge gnome
:+

[ Voor 11% gewijzigd door WHiZZi op 09-02-2004 21:22 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
BoAC schreef op 09 februari 2004 @ 21:15:
[...]

Geweldig!! Genkernel en dan heeeeeeeel lang wachten (op een Pentium II 450 MHz) en dan is de kernel in feite klaar ;)
Verder is de site van Gentoo duidelijk genoeg dus een howto lijkt me quite simple ;)
Uh wat heb ik nier nu aan? Ik wilde dolgraag naar gentoo overstappen alleen het eigen kernel bakken gebeuren ging fout. Nu is er de mogelijkheid om het te zien hoe het werkt (auto-kernel bak functie) en word ik verwezen naar de howto die ik al tig-keer gelezen heb. Had um speciaal uitgeprint toen ik gentoo 1.2 wilde installeren.... how to lezen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

Miki schreef op 09 februari 2004 @ 21:22:
[...]

Uh wat heb ik nier nu aan? Ik wilde dolgraag naar gentoo overstappen alleen het eigen kernel bakken gebeuren ging fout. Nu is er de mogelijkheid om het te zien hoe het werkt (auto-kernel bak functie) en word ik verwezen naar de howto die ik al tig-keer gelezen heb. Had um speciaal uitgeprint toen ik gentoo 1.2 wilde installeren.... how to lezen |:(
NOFI, maar als je geen kernel kunt bakken kun je beter niet aan gentoo beginnen.

Gentoo is eigenlijk een beetje een dubbele distro, aan de ene kant heel basaal, waardoor je kennis van zaken moet hebben, maar aan de andere kant zijn er dingen die vergeleken met andere distros veel beter vanzelf lopen.

Ik zou wel mee willen helpen aan die gentoo-review, weet niet of het makkelijk is om door verschillende mensen te laten doen, omdat je dan niet echt een consistent en lopend verhaal krijgt, maar aan de andere kant kun je wel dieper op sommige dingen ingaan.

Nou ja, ik heb me aangeboden, als er behoefte is aan mijn diensten hoor ik het wel :P

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
smokalot schreef op 09 februari 2004 @ 22:20:
[...]

NOFI, maar als je geen kernel kunt bakken kun je beter niet aan gentoo beginnen.

Gentoo is eigenlijk een beetje een dubbele distro, aan de ene kant heel basaal, waardoor je kennis van zaken moet hebben, maar aan de andere kant zijn er dingen die vergeleken met andere distros veel beter vanzelf lopen.

Ik zou wel mee willen helpen aan die gentoo-review, weet niet of het makkelijk is om door verschillende mensen te laten doen, omdat je dan niet echt een consistent en lopend verhaal krijgt, maar aan de andere kant kun je wel dieper op sommige dingen ingaan.

Nou ja, ik heb me aangeboden, als er behoefte is aan mijn diensten hoor ik het wel :P
Je hebt red-hat 9 bekeken en je bent er niet van onder de indruk, helemaal vanwege de rpm hell. Alle hardware aan de praat gekregen zoals een mx500 muis en ATI Radeon 9700pro met schneider drivers zonder enig probleem. Alle mogelijke how to's gebruikt om alle hardware te installeren. Suse 8.2 is ook niet je van het en je ziet Gentoo wat al je wensen omvat kwa updaten en goede support forums.

Tot aan het kernel-bakken ging het prima, geen enkel probleem (wel veel tijd verloren). Na het booten liep mijn systeem steeds vast tijdens het booten. Misschien iets vergeten aan te vinken of iets dergelijks. Wel tig how to's gelezen en oude red-hat config files(uitgeprint, niet gebruikt!) gebruikt als leidraad. Helaas hielp het allemaal niet en heb ik mijn gentoo droom in de ijskast gezet. Nu zie ik dat in gentoo 1.4 (wist het al een tijdje hoor) dat er een auto kernel bak functie in zit. Huiverig als ik ben wil ik er niet aan beginnen om weer me hele systeem overhoop te gooien met partities enzo, krijg ik nu de kans om te zien wat hoogstwaarschijnlijk de gen-kernel auto bak functie nu werkelijk doet. Ja ik weet dat ie de instellingen van de live-cd voor een deel gebruikt.

Enige wat ik graag wil zien is een objectieve review met het liefst/hopelijk wat screenshots van het gen-kernel gebeuren.

Ps. ter info, het mislukken van de installatie gebeurde op het systeem die in mijn sig staat. Op een oude PII 233 is een Stage 3 install wel gelukt met blackbox als desktop. Zo noob ben ik dus ook weer niet :D

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 09-02-2004 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

moto-moi schreef op 09 februari 2004 @ 11:37:
Eh nee.
Maar we (de nodmods en het t.net fp tuig) willen er wel weer mee beginnen. Ik loop al over een paar ideetjes te piekeren, maar die moet ik nog even laten uitkristaliseren en met een van de t.net redactieleden doorspreken.
Hoewel ik geen redactielid ben, weet je me hopelijk wel te vinden voor dit soort zaken :).
Alleen heb ik het op dit moment vrij druk, net zoals Wilke (hoe het met blaataaps zit weet ik niet :+ ) , dus het zal nog wel een paar weekjes duren voordat ik uberhaupt genoeg vrije tijd had om me hierop te richten ;)
Die vrije tijd is dus ook hier nog wel eens een probleem :).

Mijn eigen insteek is overigens om een KDE-bespreking te schrijven, waarin de verschillende onderdelen van KDE eens nader besproken worden. Het gaat dan om zowel de algemene opzet (KParts e.d.) als losse applicaties (Konqueror, KMail/Kontact, KDevelop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2198

http://projects.tuxed.net/fedora/

Is m'n FC1 howto/review ding, binnenkort ga ik hem updaten naar fc2-test1 (als die eindelijk eens uitkomt :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Anoniem: 2198 schreef op 10 februari 2004 @ 00:45:

Is m'n FC1 howto/review ding, binnenkort ga ik hem updaten naar fc2-test1 (als die eindelijk eens uitkomt :+)
Volwassen review! :P
Misschien is dit wel +1 behulpzamer voor de beginnende linuxer dan de "standaard" NOS installatiereviews: mensen haken (tegenwoordig) volgens mij eerder af doordat ze de functionaliteit van linux niet onder controle krijgen, dan doordat de installatie faalt. Juist op die functionaliteits-eigenaardigheden ga je heel goed in (Nvidia; MP3, updaten etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2198 schreef op 10 februari 2004 @ 00:45:

Als ik 3 duimen had gehad, zou ik ze nu allemaal opsteken! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://tclab.kaist.ac.kr/~dingulx2/cgi-bin/img/emoticon/thumbs_up.gif Afbeeldingslocatie: http://tclab.kaist.ac.kr/~dingulx2/cgi-bin/img/emoticon/thumbs_up.gif Afbeeldingslocatie: http://tclab.kaist.ac.kr/~dingulx2/cgi-bin/img/emoticon/thumbs_up.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Laatst online: 10-06 07:26
Is er hier nog iets nieuws over? Er is weer een boel verandert in linux land.. (gnome, kde, openoffice, etc,,,)

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Waarover wil je precies iets nieuws horen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
Wat mij betreft zouden een installatie review van Gentoo en een van Debian als de nieuwe installer final is wel een idee zijn. Verder Knoppix, en met name dan toelichting op de bootopties en de harddiskinstall functie, alsmede de resque mogelijkheden.

Er zijn nog wel een heel aantal distro's, maar dit zijn in mijn optiek de meest interessante aanvullingen op de huidige reviews.

Btw. Felix _/-\o_ (En dat geld ook voor de mannen (en vrouwen?) die de reviews hier op GoT geschreven hebben, ik heb er veel plezier van (gehad))

[ Voor 36% gewijzigd door Jesse op 28-06-2004 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ter informatie voor iedereen: ik heb mijn review over Debian een paar maanden geleden nog eens gebruikt toen we vanuit de UT op een middelbare school Linux-installaties zijn gaan uitvoeren. De review hebben we toen als installatiehandleiding gebruikt. Leuk detail is dat ik er op een gegeven moment van 'beschuldigd' werd dat we de tekst niet zelf hadden geschreven, maar overgenomen van Tweakers.net - de teksten worden dus blijkbaar wel gebruikt :).

* odysseus heeft overigens de aankomende tijd geen tijd om teksten te schrijven - ik verwacht niet veel achter een pc te vinden te zijn :). Ik doe pas weer toezeggingen zodra ik echt zeker weet dat ik ze waar kan maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2198

Mijn review is inmiddels geupdate naar FC2. Als er nog dingen niet duidelijk zijn (of als er meer algemene uitleg van iets nodig is, dus niet over NVIDIA of ATI binary meuk :P) staan er onderaan contact mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 10:59
mensen,

Ik weet dat dit een oude koe is, maar toch het volgende.

Ik wil me er ook maar eens aan wagen om een linux distro te gaan installeren ,en ben momenteel bezig met het downloaden van SUSE 9.1

komt deze installatie handleiding nog enigzins overéén ?
Installatie review SuSe Linux 7.3

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73593

Grolsch schreef op 14 oktober 2004 @ 11:56:
mensen,

Ik weet dat dit een oude koe is, maar toch het volgende.

Ik wil me er ook maar eens aan wagen om een linux distro te gaan installeren ,en ben momenteel bezig met het downloaden van SUSE 9.1

komt deze installatie handleiding nog enigzins overéén ?
Installatie review SuSe Linux 7.3
Nee die is weer net wat te oud. Overigens had deze denk ik ook in het welke distro-topic gekund. :)

De installatie zoals deze tegenwoordig gaat is eigenlijk simpel: ISO branden op CDtje, booten van CDtje, instructies volgen. Het enige waar je nog over kan vallen is de partitionering, maar daar is veel over te vinden/dat staat wel in die oude review. Kies overigens wel voor Ext3 in plaats van Ext2 (anders krijg je zo'n enorm lange 'scandisk' als de stroom er een keer af is gevallen). Alles wijst prachtig en mooi zichzelf. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 73593 op 14-10-2004 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Anoniem: 73593 schreef op 14 oktober 2004 @ 12:16:
[...]

Nee die is weer net wat te oud. Overigens had deze denk ik ook in het welke distro-topic gekund. :)

De installatie zoals deze tegenwoordig gaat is eigenlijk simpel: ISO branden op CDtje, booten van CDtje, instructies volgen. Het enige waar je nog over kan vallen is de partitionering, maar daar is veel over te vinden/dat staat wel in die oude review. Kies overigens wel voor Ext3 in plaats van Ext2 (anders krijg je zo'n enorm lange 'scandisk' als de stroom er een keer af is gevallen). Alles wijst prachtig en mooi zichzelf. :)
tnx, kan ik het trouwens ook installeren op een virtual pc sessie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:22
de installatie die ze daar doen is de ncurses versie.
suse heeft al een tijdje ? in ieder geval vanaf 9.1 de yast installer, die het bijna net zo makkelijk maakt als een windows installatie *teminste in mijn opinion*
ik heb suse op een 32-bit systeem gehad (9.0) en nu 9.1 op een 64 Bits systeem en het is zo makkelijk als 1 2 3

*dammit te laat*

Als je het in een virtuele omgeving zouw doen doe het dan in VMware virtual machine van MS support officeel namelijk geen linux vmware wel

[ Voor 20% gewijzigd door lordgandalf op 14-10-2004 12:37 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
lordgandalf schreef op 14 oktober 2004 @ 12:36:
de installatie die ze daar doen is de ncurses versie.
suse heeft al een tijdje ? in ieder geval vanaf 9.1 de yast installer, die het bijna net zo makkelijk maakt als een windows installatie *teminste in mijn opinion*
ik heb suse op een 32-bit systeem gehad (9.0) en nu 9.1 op een 64 Bits systeem en het is zo makkelijk als 1 2 3

*dammit te laat*

Als je het in een virtuele omgeving zouw doen doe het dan in VMware virtual machine van MS support officeel namelijk geen linux vmware wel
tot op heden loopt de installatie perfect op virtual machine van MS.

Het ziet er idd zeer gebruiksvriendelijk uit tot nu toe!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste