Redhat Linux 7.3 installatie review - 27/8/2002, door Ronald Bultje <rbultje@ronald.bitfreak.net>
Deze review zal een algemene indurk geven over de installatie van Redhat Linux 7.3 en over de configuratie die na de installatie vaak plaatsvindt om nog-niet-werkende hardware werkend te krijgen. Ook zal in het kort de installatie van Ximian Desktop worden besproken.
Deel 1 - Installatie

De installatie start vrij simpel: doe de installatie CD (die je van
ftp.redhat.com of van mirrors kunt downloaden) in de lade van je CD-ROM speler en herstart de computer. Je krijgt nu het zwarte scherm links te zien (die overigens van Redhat-7.2's installatie is

). Druk op enter of wacht 10 seconden. Na een tijdje zal je in de grafische installer terechtkomen.

De installer ziet er uit zoals hierboven staat aangegeven. Links staat altijd enige hulp tekst. Rechts staat de installatie-opties (of, zoals nu, het logo van redhat). Druk op next om verder te gaan.
Vervolgens moet je een
taal selecteren. Momenteel is een Nederlandse installatie nog niet aanwezig, en dus zullen de meesten voor Engels kiezen. In de volgende stap moet je een
toetsenbord selecteren. Zoals je ziet kun je niet alleen uit de standaard modellen kiezen, maar is ook een optie voor Logitech's of Microsoft's speciale modellen aanwezig. Hetzelfde geldt voor de
muis-selectie .
Nu wordt het tijd om te bepalen wat voor installatie we willen doen. Voor de meeste standaard desktops of laptops zal de 'workstation' of 'laptop' optie voldoende zijn. Voor servers is 'server' de juiste keuze.
Voor de volledigheid zal ik voor 'custom' kiezen, waarbij zelf gedetailleerde installatie opties kunnen worden bepaald.

Als je een bestaande redhat-installatie hebt, kun je deze upgraden (met behoud van al je instellingen) door middel van de 'Upgrade' optie. Deze zal echter niet nader besproken worden.
Nu is het tijd om de
harde schijf te partitioneren. Pas op! Als je al partities op de harde schijf hebt staan (bijvoorbeeld van Windows of enig ander OS) welke je wilt bewaren, let dan goed op dat deze niet verwijderd worden! De meeste mensen zullen voor automatisch partitioneren kiezen. Hierbij zal de installer zelf de optimale partitie-indeling berekenen.
Ik doe een handmatige partitionering via Disk Druid. Hierna kan ik zelf de partities instellen zoals ik wil.
Hier staat een screenshot van Disk Druid. Aan de onderkant kan ik de huidige partitie indeling zien. Met edit kan ik filesystem aanpassen of mountpoint veranderen. Met Delete en Add kan ik nieuwe partities aanmaken. Het edit en add scherm ziet er
zo uit zoals rechts. Als je niet begrijpt wat hier staat, gebruik dan de automatische partitionerings-optie.

.
Hierna zal worden gevraagd of je een
bootloader wil installeren. Hier hoef je over het algemeen niks aan te wijzigen, druk gewoon (as usual) op next.
Als je een bestaande windows installatie hebt, wil je deze misschien toevoegen, als hij er al niet tussen staat. Uiteraard kan dit ook nog na de installatie.
Vervolgens zal worden gevraagd of je een
password op de bootloader wilt installeren. Voor laptops kan dit handig zijn als diefstalbeveiliging en voor servers als extra protectie, maar over het algemeen is dit niet nodig.
Als jouw computer een directe internetverbinding heeft, kan een firewall soms handig zijn. Let wel - enige kennis van zaken is vereist voordat je dit doet, anders werkt straks je internet helemaal niet. In deze review zal ik
deze optie dan ook achterwege laten - maar het is dus mogelijk om tijdens de installatie al een standaard firewall te installeren.
In de volgende stap kun je
talen selecteren. Hier is Nederlands wel een optie. Deze talen zijn de talen waarin Linux zal functioneren na de installatie. Ik kies voor zowel Nederlands als Engels, met Engels als eerste taal. Veel mensen zullen echter lieve Nederlands als eerste taal willen selecteren – ga gerust je gang!

Daarna moet je een tijdzone selecteren. Kies voor Europe/Amsterdam, tenzij je opeens aan de andere kant van de wereld bent beland.

. Belgen mogen voor Timboektoe kiezen of voor Europe/Brussels.

.
Nu kun je accounts aanmaken en het root (administrator) password toewijzen. Maak tenminste een user-account aan, het is nl. niet de bedoeling dat je als root werkt.

.

De
pagina
daarna behoeft over het algemeen geen invulling.

Nu is het tijd om te bepalen wat we willen installeren. Als je exact wilt aangeven welke programma's geinstalleerd moeten worden, kies dan voor 'select individual packages'. Dan kom je in een scherm als
hier staat aangegeven. Over het algemeen is dat echter niet nodig. Je kunt als desktop Gnome (default) en KDE installeren (of allebei). Ik ga in deze review alleen uit van Gnome. Als je zelf pakketen wilt installeren, zorg er dan voor dat je 'development packages' onderaan de lijst selecteert. Voor kernels compileren is 'kernel development' ook vereist. Dit zijn echter zaken waar de gemiddelde gebruiker geen last van zou moeten hebben.
Na op 'next' gedrukt te hebben, kun je nu een
videokaart selecteren. Over het algemeen is de geselecteerde kaart (via autodetection) de juiste. Anders kun je handmatig de juiste kaart uitzoeken.

Dat is (bijna) alles. Door nog eenmaal op next te drukken zal de installatie van de software plus het besturingssysteem beginnen! Hierna moet je je monitor plus grafische omgeving nog selecteren, en dan ben je klaar voor je eerste linux avontuur!

Na op Next gedrukt te hebben
begint de installatie.
Na enige tijd zul je van CD moeten wisselen. Na ongeveer een uur wachten kun je verdergaan.
De
bootdisk creation (na de installatie) kun je vaak skippen. De installatie-CD heeft een rescue optie waarmee je hetzelfde kunt bereiken.
Hierna zul je nog een
resolutie voor je grafische omgeving moeten aangeven en een
monitor selecteren.

That's it! Je linux installatie is voltooid! 'Please reboot for the changes to take effect', en daarna kun je beginnen met het echte werk: de post-installatie configuratie, waarover hieronder een korte samenvatting zal worden gegeven.
* Anoniem: 33349 * 
.
Deel 2 - Configuratie
Na de reboot zul je voor het eerst kunnen
inloggen. Voor het goede gebruik kun je alvast het beste leren om in te loggen als gebruiker. Log dus in als de gebruiker die je tijdens de installatie hebt aangemaakt. Na enige tijd
wachten terwijl Gnome laadt verschijnt de desktop:
Dit is vanaf nu je werkplek. Via het voetje linksonder kun je programma's starten. Maar wij gaan nog niet gebruiker spelen, wij gaan eerst de configuratie van het systeem doen, wat neerkomt op hardware werkend krijgen en internet configureren.
De printer

printers configureren is vrij simpel. Kies voor Start (het gnome voetje linksonder) -> Programma's -> Systeem -> Printer Configuration. Voer desgevraagd je root-wachtwoord in. Waarschijnlijk is er nog geen printer geconfigureerd. Kies voor 'New'.
Hier kun je aangeven wat voor printer je wilt configureren – waarschijnlijk een local printer. Geef het een naam (let op: geen spaties! Gebruik streepjes of underscores) en druk op next (links).
Selecteer nu het juiste
device (of druk op 'Custom Device') die voor de printer moet worden gebruikt en druk weer op 'next'.
Nu moet je een
driver selecteren. Vaak heb je meerdere keuzes en zul je moeten uitproberen om te zien welke het beste is als je niet weet waar het over gaat. Voor HP printers is HP's eigen driver (hpijs) vaak een goede keuze. Druk weer op 'next' en je bent klaar.

Via de menu-optie 'Test' kun je de printer testen op verschillende manieren. Hiermee kun je ook uitzoeken welke drivers het beste zijn (selecteer printer en druk op 'Edit' om een andere driver te kiezen).
User beheer

Via Start -> Programma's -> Systeem -> User Manager kun je gebruikers aanmaken en verwijderen. Tijdens de installatie heb je vaak al een gebruiker aangemaakt. Via dit programma kun je na de installatie users voor elk persoon thuis aanmaken.
Met 'New user' maak je gebruikers aan. Voor de rest werkt het net zo als tijdens de installatie.
Netwerk/Internet

Veruit het belangrijkste voor linux is een goede internetverbinding. Hiervoor is dan ook een goed programma aanwezig, welke je kunt opstarten via Start -> Programma's -> Systeem -> Internet Configuration Wizzard.
Selecteer wat voor internetverbinding je hebt, in mijn geval ethernet (netwerk/LAN) en druk op Next.
Kies nu een
device, dit is over het algemeen 'Other', die je daarna handmatig moet selecteren. Als je dit programma al eerder hebt gerunt kun je ook eerder geconfigureerde devices selecteren.
Om het device
aan te maken hoef je alleen maar het type adapter te selecteren. De rest kun je over het algemeen op autodetect laten. Als het niet werkt (zie beneden), kun je eventueel handmatig een IRQ invoeren of iets dergelijks.
Daarna moet je een
hostname en IP invoeren (of je kiest voor DHCP, zoals ik hier doe). Door op 'Next' en 'OK' te drukken sluit je de configuratie af en kun je de kaart testen.
Om de kaart te testen kies je simpelweg voor 'Activate'. Als het fout gaat kun je de configuratie wijzigen. Als het goed gaat is je netwerk/internet geconfigureerd!

Zoals je ziet is de configuratie van veel hardware niet al te moeilijk. Dingen als geluidskaarten, USB etc. worden allemaal ge-autodetect en automatisch geconfigureerd. Voor hardware die niet geconfigureerd is, kun je via Start -> Programma's -> Systeem -> Hardware Browser uitzoeken wat voor driver erbij hoort (indien bekend). Deze hardware kun je daarna simpelweg werkend krijgen door de betreffende module te laden. Om de module automatisch te laden, kun je daarna opties in /etc/modules.conf deifnieren en daarna ofwel een alias in datzelfde bestand zetten, ofwel de driver via '/sbin/modprobe <driver>' in /etc/rc.local laden (dat bestand wordt uitgevoerd na elke boot). Hieronder volgen enkele voorbeelde van zulke hardware.
Overige Hardware
Mijn computer is vrij uitgebreid, en nog niet alle hardware is goed geconfigureerd. De geluidskaart en internet werken, maar mijn scanner (Epson 640U), TV-kaart (Hauppauge WinTV/BT848), capture-kaart (Pinnacle DC10+) en MPEG decoder (Creative DXR3) werken nog niet. Elk daarvan zal ik hieronder handmatig configureren, als voorbeeld.
De scanner module is al geladen, volgens /sbin/lsmod:
code:
1
2
3
4
| [root@localhost modules]# /sbin/lsmod | grep scanner
scanner 10080 0
usbcore 73152 1 [scanner usb-uhci]
[root@localhost modules]# |
Ik kan echter nog niet scanner met xsane, welke een foutmelding geeft. Ik zal dus handmatig iets moeten veranderen aan de configuratie. Hiervoor ga ik (het is een USB scanner) naar
http://www.linux-usb.org -> devices, en selecteer ik de desbetreffende scanner. Iemand geeft aan dat je opties aan de module moet meegeven om het werkend te krijgen. Hiervoor edit je /etc/modules.conf, alwaar je de volgende regel toevoegt:
code:
1
| options scanner vendor=0x04b8 product=0x010c |
Ook staat er dat ik iets aan /etc/sane.d/epson.conf moet wijzigen, en ook dat doe ik. Vervolgens herlaadt ik de module (/sbin/modprobe -r scanner && /sbin/modprobe scanner), en de scanner blijkt te werken als ik met 'xsane' een proefscan doe.
Dan, de TV kaart. Hiervoor kijk ik in /usr/src/linux-2.4/Documentation/video4linux/bttv/CARDLIST welk nummer bij mijn kaart hoort (2) en voeg ik toe aan /etc/modules.conf:
code:
1
2
| options bttv card=2
alias char-major-81 bttv |
Vervolgens start ik xawtv en ook de TV kaart werkt nu! De DC10+ werkt exact hetzelfde (alleen met 'zr36067' in plaats van 'bttv' als driver). De DXR3 is iets moeilijker, omdat de drivers niet met de standaard kernel worden meegeleverd. Echter, met behulp van de website
http://dxr3.sf.net/ kom ik er wedeorm zonder problemen uit - al mijn hardware werkt nu. Missie volbracht, RedHat Linux 7.3 werkt probleemloos en naar behoren. Zoals je ziet kan het even zoeken zijn om de juiste informatie te vinden, maar als je dat eenmaal hebt, dan werkt het al vrij snel naar behoren.
Deel 3 - Ximian Desktop
RedHat ziet er niet slecht uit, maar het kan altijd beter. En daarom zullen we een meer gebruikersvriendelijke desktop installeren over RedHat heen, zonder de systeeminstellingen te verliezen: Ximian Desktop.
Je begint met op
http://www.ximian.com/ Red Carpet te downloaden. Deze kun je installeren via rpm (commandline) of met GnoRPM (Start -> Programma's -> Systeem -> GnoRPM. Ik gebruik uiteraard GnoRPM (Install, dan 'Add', dan zoek je de RPM van redcarpet op, klikt op 'Add' en dan 'Close', en dan op 'Install'). Via Start -> Programma's -> systeem -> Red Carpet kan ik Red Carpet
starten.

Red Carpet zelf werkt als een zonnetje.

. Via 'Unsubscribed Channels' kun je je aanmelden op software kanalen, zoals de Ximian Desktop. Ik zelf sta ingeschreven op Gnome2 preview, Ximian Desktop, Redhat-7.3 en OpenOffice. Door op een van de kanalen te klikken en daarna
rechtsonder op 'Subscribe' kun je je aanmelden op een kanaal. Daarna kan je dat kanaal via
'Subscribed Channels' bereiken en zo software updaten, installeren of verwijderen. Klik op een kanaal om in dat kanaal software te installeren.

Via Edit -> Select All kun je alle software selecteren. Dat is vooral handig bij het updaten, zo installer je alle updates in het betreffende kanaal. Rechtsboven zie je dat je momenteel aan het updaten bent.
Na de packages geselecteerd te hebben, druk je op 'Update Packages' rechtsonder, waarmee je de packages gaat installeren.
Druk nogmaals op 'Next' om alles te
bevestigen, en dan wordt alles automatisch
gedownload,,
geverifieerd, en
geinstalleerd,. Na dit voor elk kanaal gedaan te hebben, kun je uitloggen en opnieuw inloggen.

Inderdaad, dat ziet er heel anders uit. En wat mij betreft veel beter dan zonet! Dit wordt je uiteindelijke werkomgeving.

Welkom bij Ximian Gnome, draaiend op RedHat Linux-7.3! Je kan je systeem nu nog tot in de verre details finetunen, zoals het (GNU/)Linux betaamt, maar de basis staat als een huis.

.
Conclusie
RedHat Linux-7.3 levert een perfect werkbaar systeem waarin zonder al te veel moeite alle hardware werkend is te krijgen. Op mijn laptop en mijn ouders' computer werkt alle hardware zonder enige handmatige configuratie, op mijn eigen computer, met meer exotische hardware (TV-kaart, capture kaart) komt er wat handwerk bij kijken, maar ook dat is vrij makkelijk gdaan te krijgen. Met Ximian Desktop komt er bovendien een behoorlijk gelikte grafische desktop overheen, waar je met veel plezier op zult werken. Met applicaties als Xine, Mozilla, OpenOffice en Evolution mag dit dan ook geen probleem zijn.

.
edit:
Met dank aan Nelske voor de plaatjes