[overzicht/discussie] Desktop Linux reviews

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.777 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik ben op het moment de review van Konqueror aan het schrijven, waarbij ik ook de renderengine enigszins wil behandelen, niet echt in-depth maar vooral om te laten zien wat hij kan. Daarom een verzoek: zijn er mensen die 'lastige' sites kennen om te renderen? Ik kan in ieder geval de FP laten zien (menu's) en een Hotmail-account (JavaScript, Mozilla/Gecko pakt die niet helemaal goed), maar andere sites kan ik zo snel niet bedenken. Ik weet dat er ergens een site is die zich met hardware bezighoudt, de naam was www.3drage.com of iets dergelijks, die lastig schijnt te zijn. Deze kan ik helaas niet vinden. Het zou mooit zijn als ik nog wat sites kon vinden die bijvoorbeeld veel gebruik maken van CSS.

Als er nog mensen zijn die een bepaald punt graag behandeld willen zien dan moeten ze dat maar zeggen, ik heb net een lijstje gemaakt (sommige items zijn min of meer dubbel), in willekeurige volgorde:

ondersteuning technieken
netscape-plugins
tabs
uitleg verschillende knoppen
splitsen schermen
io-slaves (man, file, http, ftp, info, help, cgi, news, etc.)
bestandsbeheer
.desktop-bestanden
directories personaliseren
previews
directe HTML/CSS validatie
cookie-handling!
javascript/java aan/uit per site
links naar site
renderengine
geschiedenis (KFM even noemen)
link view-mogelijkheid
ingebouwde console
audiocd:/
LAN-browser
view filters
delete/shred/etc.
form completion
enhanced browsing!
eigen stylesheets
uitgebreide crypto-mogelijkheden
mogelijkheid tot wijzigen UA-string, eventueel per site
view profiles
embedded documenten bekijken
webpagina's vertalen

Sommige items zijn KDE3- of zelf post-KDE3-specifiek, maar in verband met de houdbaarheid van de review lijkt het me niet erg die te behandelen, al zal ik het wel steeds vermelden als opties niet bij KDE3 zitten. Suggesties voor nog wat extra onderwerpen zijn welkom :).

Overigens was mijn plan om de review aankomende week af te maken, maar dit gaat niet lukken verwacht ik. Vanmiddag kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik bij een bedrijf waar ik al vaker heb gewerkt wilde komen werken (tulpen koppen, mocht het iemand interesseren ;)) en daar heb ik zo snel mogelijk 'ja' op gezegd, dus dat betekent een week lang om een uur of vijf ('s morgens) opstaan en om een uur of zes ('s avonds) weer thuiskomen, waardoor er weinig tijd en energie meer overblijft voor het schrijven van teksten :).

* odysseus mag er morgen ook vroeg uit, dus gaat binnen het uur offline.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12-2021

AkaXakA

Just Kidding...

Op vrijdag 19 april 2002 22:26 schreef theJKid het volgende:
Een edit van de review:
----------------------
De Mozilla Review

Natuurlijk hebben we onder Linux niet alleen browsers voor de console (Lynx / Links), maar uiteraard ook een aantal grafische browsers waarvan Mozilla er een is. Mozilla kwam voort uit de 'Open-Sourcing' van Netscape 4 (daardoor geeft Mozilla aan dat hij versie 5.0 is), maar een paar maanden later werd er besloten om volledig opnieuw te beginnen. Uit Mozilla 5.0.9.4.1 kwam uiteindelijk Netscape 6.2 (lekker logisch), maar Mozilla wordt uiteraard gewoon doorontwikkeld... Bij Mozilla moet je niet alleen denken aan een browser maar aan een heel webtools pakket met e-mail + newsgroepen (Mail & Newsgroups) en een WYSIWYG html-maker (Composer).

Over de Browser:

Naast natuurlijk de gewoonlijke dingen die je van een moderne browser mag verwachten, heeft Mozilla ook een aantal extra features. De 'Sidebar' is daarvan een goed voorbeeld. Met de sidebar heb je een plek om op het web te zoeken, je bookmarks en history te browsen en te kijken wat voor websites gerelateerd zijn met de website die je bezoekt (zie ook screenshot). Om even terug te komen op dat zoeken; naast de standaard searchengines zoals Google en dmoz.org is er ook een mogelijkheid om dat aantal (flink!) te vergroten op (http://sherlock.mozdev.org/download.html).

Dat is niet alles want Mozilla heeft nog een hele handige feature:
het in- en uitzoomen! Door, als je op een pagina bent, te drukken op CTRL + en CTRL - kan je respectievelijk in- en uitzoomen. Bij Galeon, een browser voor GNOME die gebaseerd is op Mozilla, zijn er ook aparte knoppen in het GUI om in en uit te zoomen.
Die zoomen alleen tekst in....plaatjes kunnen ook...hoe je dat doet lees je hier:
http://www.squarefree.com/bookmarklets/pagedata.html#zoom_images_in

Recent is er een feature toegevoegd aan Mozilla die een heel aantal gebruikers zeer zal aanspreken; het tabbed-browsen.
En inderdaad, die feature is gejat van Opera, maar: beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? In de preferences van Mozilla (Edit -> Preferences) kan je instellen dat als je met je middelste muisknop op een link klikt, dat hij dan in een extra tabblad geopend wordt. Een tabblad kan je sluiten door er met je middelste muisknop op te klikken. Met je rechter muisknop kan je ook een snelmenu openen met nog meer opties.

Er zijn nog veel meer toevoegingen die je kan vinden voor Mozilla om het browsen te vergemakkelijken, die kan je vinden op: http://www.mozdev.org/categories/browsers.html

De Mail Client:

De Mozilla Mail client die standaard bij mozilla zit ondersteund zowel pop3 (wat de meesten van jullie zullen hebben), als IMAP.
De eerste keer dat je het mail gedeelte opstart krijg je een wizard om je mail-account in te stellen. Die is gemakkelijk in te vullen als je de mail-server informatie van je provider hebt.

-XS4all: http://www.xs4all.nl/helpdesk/besturingssysteem/windows/email/netscape45/index.html
-Planet: http://web.planet.nl/klantenservice/helpdesk/serverinstellingen.html
-Hccnet: http://www.hccnet.nl/info/opstarten/instellingen.html
-TMFweb: http://www.tmfweb.nl/help_content_2.htm#1

Het is natuurlijk mogelijk om meerdere accounts in te stellen; dat doe je door in het menu op 'Edit->Mail & Newsgroups Account Settings' te klikken en dan op 'Add Account'. Je krijgt dan weer dezelfde wizard als de eerste keer. Voor de rest zijn alle functies te vinden, forwarden, reply, reply-all (reply naar iedereen die ook het bericht ontvangen heeft) enzovoort...

Tot Slot:

Het is duidelijk dat Mozilla sinds zijn vroegere jaren flink gegroeid en verbeterd is...met de komst van Mozilla 1.0 RC1 is de snelheid goed en de stabiliteit is ook zeer goed. De browser ondersteund (bijna) alle webstandaarden zoals DOM(2), CSS1/2, xHTML 1.0, enz. De mail client is ook zeer degelijk en meer dan compleet voor normaal gebruik.
-----------------------
Dit was de tekst van de review de screenies zijn op:

http://home.planet.nl/~mul00001/img/moz-screen1.png

http://home.planet.nl/~mul00001/img/moz-screen2.png

En de tumbnails:

http://home.planet.nl/~mul00001/img/moz-screen1-small.jpg

http://home.planet.nl/~mul00001/img/moz-screen2-small.jpg

En ja, dit is eigenlijk een beetje laat maar ik heb een tijd lang problemen gehad om in te loggen en te posten...
Dit is dus de nieuwe Mozilla review...met een stukje over de Mail client erbij. Ik heb het bewust kort gehouden aangezien de doelgroep best weet wat normaal met een email client kan en de icoons van mozilla zijn best makkelijk te begrijpen.
Daarom leg ik bv. ook niet uit wat IMAP is..als je het nodig hebt weet je wat het is en bovendien gebruikt toch 99,999% van de ISP's pop(3)..

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komputilo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 22:28
Hallo allemaal (en vooral Nelske even)

Ik heb het boek ;) natuurlijk ook doorgelezen en ik stoorde me er een beetje aan dat de zin vaak met 'Tja' begint, vooral als er over de verschillende programmaatjes gepraat wordt, begint iedere sectie met 'Tja'. Verder vindt ik het een supergoed initiatief joh! Echt mooi en ook veel dank aan iedereen die er zoveel tijd in heeft willen steken!

of ben ik hier nu al te laat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

Bij deze ff een kick. Ik wil namelijk graag weten hoe 't er allemaal voor staat :) Hoeveel weken nog voordat KDE/Gnome geplaatst wordt? 'k ben onderhand (2.5 maand verder) bijna afgestudeerd -> meer tijd. Kan dus met een week of 2 de boel updaten naar KDE 3. Moet het wel uit kunnen, dus?

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Op donderdag 23 mei 2002 20:01 schreef acq het volgende:
Bij deze ff een kick. Ik wil namelijk graag weten hoe 't er allemaal voor staat :) Hoeveel weken nog voordat KDE/Gnome geplaatst wordt? 'k ben onderhand (2.5 maand verder) bijna afgestudeerd -> meer tijd. Kan dus met een week of 2 de boel updaten naar KDE 3. Moet het wel uit kunnen, dus?
Ik krijg volgende week maandag (eindelijk) mijn laptop. Zal erop neerkomen dat ik daar debian opzet, backup van mijn werkstation maak en dan de redhat 7.3 installatie review maak.

Daarna de multimedia review (lange termijn). :).

en ondertussen gst-record, gstreamer-core+events, lavrec nieuwe interface, mjpegtools 1.7 startup, zoran kernel driver, etc... en dan nog normale schoolwerk, vakantie, sociaal leven, etc...

Tijd zat dus. :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq

acq

Op donderdag 23 mei 2002 20:08 schreef beelzebubu het volgende:

en ondertussen gst-record, gstreamer-core+events, lavrec nieuwe interface, mjpegtools 1.7 startup, zoran kernel driver, etc... en dan nog normale schoolwerk, vakantie, sociaal leven, etc...

Tijd zat dus. :X.
Ja bekend hoor :) Ik begon te schrijven tijden eerste maand afstuderen en had te weinig tijd (verslagen voor school en werk). Afgemaakt. Nu veel later ben ik zowat klaar. Dus straks tijd over. Hoewel schrijven (algemeen) komt me momenteel ff de keel uit na al die pagina's... Anyway, dat houd je toch. Je moet het er altijd naast doen...

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonno
  • Laatst online: 01-06 21:26
Op vrijdag 03 mei 2002 21:52 schreef odysseus het volgende:
Het zou mooit zijn als ik nog wat sites kon vinden die bijvoorbeeld veel gebruik maken van CSS.
Mijn eigen <A HREF="http://charon.nightbird.net">site</A> werkt met CSS dus misschien dat je er wat aan hebt :)

Verder zijn jullie goed bezig met deze reviews, ik draai zelf redhat 7.2 als server en ben nu wel klaar voor de overstap van mijn desktop pc. (mede te danken aan deze reviews *D)

edit:
tsja, soms kan je wel eens een link vergeten te maken naar een site als je die wilt laten zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50519

Op donderdag 20 juni 2002 03:09 schreef BarmyArmy het volgende:

[..]

Mijn eigen <A HREF="http://charon.nightbird.net">site</A> werkt met CSS dus misschien dat je er wat aan hebt :)
Twas gisteravond zeker laat, je hebt geen HTML tags tot je beschikking ;) om een URI moet staan: [ URL ] en [/ URL ].
http://charon.nightbird.net wordt dat dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Op donderdag 20 juni 2002 10:48 schreef Hieronymus het volgende:

[..]

Twas gisteravond zeker laat, je hebt geen HTML tags tot je beschikking ;) om een URI moet staan: [ URL ] en [/ URL ].
http://charon.nightbird.net wordt dat dus...
mijn browsewr (mozilla optimized van jotti :) ) laad de pagina perfect in binnen no-time is dit nu goed of juist slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq

acq

Toch maar weer ff de vraag: waar staan we nu? Er wordt nog geschreven, maar de coordinatie lijkt me wat zoek :? Hoe staat het met de Gnome review?

Enne, Nelske leeg je mailbak eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4521

nee, volgens mij lukt dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq

acq

Op dinsdag 25 juni 2002 15:07 schreef idriaan het volgende:
nee, volgens mij lukt dat niet
Wat niet? Mail legen, of reviews, of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37222

Nog maar 1je er bij dan, Ik ben dus zelf net een weekje met linux bezig, in t dagelijkse leven windows sys admin supporter, dus ik weet nog wel een beetje t verschil tussen een harde schijf en een monitor.
Anyway, is er vraag naar een soort artikeltje van waar ik als n00b tegenaan loop bij linux? ik heb behoorlijk wat tijd omhanden op het moment, en het lijkt me wel leuk om zoiets op papier te zetten.
Een beetje de strekking van hoe pak ik die tar.gz bestanden uit, en vind uit hoe je .bin e.d. opent en waarom werkt mijn xmms niet
Dit met name zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.
zo ja... mail me dan even op damusic2me@msn.com
Mijn insteek is dan natuurlijk vanuit een DOS oogpunt, dus voor mensen die ms-dos wel enigzins kennen en juist omdat ik nog maar net begin met linux zie ik mischien dingen die voor de diehards hier vanzelfsprekend zijn geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 11:18

deadinspace

The what goes where now?

Ik denk dat er zeker wel plaats is voor zoiets in de serie reviews.

Maar iets anders, je kickt het topic nou wel zo mooi, maar er is volgensmij al een hele tijd niks gebeurd aan de reviews... Een beetje stilgevallen zeg maar.
Misschien dat de draad weer eens opgepakt moet worden? Alleen jammer dat zo'n beetje alle install-reviews nu outdated zijn (zelfs die van Debian :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37222

Nou deadinspace dan doen we dat toch vrij simpel...
als je er tijd voor hebt natuurlijk...
Ik type wel iets leuks in elkaar, stuur t richting jou, jij checkt m even en mischien wat achtergrond / hyperlink zooi er bij?
tenminste ik dacht dat ik een pagina terug las dat jij iets met de standaard/ meest gebruikte bash commands wilde doen. maar een beetje het n00b gevoel kwijt bent
voorbeeldje: tar zxvf ik tik t in zonder te weten wat de parameters inhouden, het werkt maar een achtergrondje richting waarom is natuurlijk ook best handig. t zelfde waarom nvidia glx rpm het niet doet, maar de tarball weer wel (heeft me 3 herinstalls gekost om daar achter te komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46237

het was vakantietijd, nu zijn de vakanties weer voorbij, dus gaan we weer verder strompelen met de reviews. Een Linux console/shell review zou erg handig zijn. het zou iig als opstap dienen, de meest praktische dingen zijn vaak heel moeilijk te vinden. zoals het maken van symbolic links. kijken hoeveel HD space je nog hebt, uitpakken van tar,bz2,zip, zoeken van bestanden, oh ja, user rechten enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik heb atm niet zoveel tijd, maar ik zal binnenkort nog eens aan dat basiscommando's-geval werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om het goede voorbeeld te geven heb ik de RH-7.3 installatie maar eens gestart op mijn hoofdcomputer. Als dat fout gaat ben ik dood (da's mijn development boxje), maar dan is de RH-review tenminste uptodate. :P. :X... Ik zal qua hardware detectie iets dieper ingaan op post-install configuratie van hardware zoals printers. Voor de rest niet veel nieuws onder de zon... Eigenlijk wacht ik al een tijdje op RH-8.0 en de reacties daarop. ;).

Doen jullie ook weer eens wat! :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq

acq

Ha d'r komt weer beweging in :)
Anoniem: 27915 schreef op 27 augustus 2002 @ 00:26:
Mja, not anymore. Tenminste, 'k ga niet KDE geval updaten als 't toch niet geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Anoniem: 27915 schreef op 27 augustus 2002 @ 00:26:
Ik krijg, als het goed is, deze week een nieuwe HD erbij (100 gig :9 ), dan zal ik ff de SuSE-review up-daten.. * moto-moi heeft gehoord dat de netwerk-install van SuSE eindelijk grafisch is :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

acq schreef op 27 augustus 2002 @ 09:02:
Mja, not anymore. Tenminste, 'k ga niet KDE geval updaten als 't toch niet geplaatst wordt.
* moto-moi kijkt schuldig
Ik heb niet zoveel tijd/zin in het Gnome-review eigenlijk.. Misschien heeft iemand anders er zin in :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq

acq

moto-moi schreef op 27 augustus 2002 @ 11:01:
[...]

* acq kijkt schuldig
Ik heb niet zoveel tijd/zin in het Gnome-review eigenlijk.. Misschien heeft iemand anders er zin in :?
Hmm, dat verklaart een hoop ;) :) Wachten was i.d.d. op de Gnome review. Wie o wie voelt zich geroepen van alle Gnome gebruikers hier? :)

[ Voor 0% gewijzigd door acq op 27-08-2002 12:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wacht wel op Gnome-2.0 Ximian Desktop hoor. Ik ben lui. :P.

edit:

Ik heb overigens het grootste gedeelte van mijn review al af - ik ben nog even aan het stoeien met Red Carpet (lees: downloaden over ISDN is :'( ) en dan is ie klaar en plaats ik em hier wel, ergens later vanmiddag ofzo.
moto-moi schreef op 27 augustus 2002 @ 11:00:
Ik krijg, als het goed is, deze week een nieuwe HD erbij (100 gig :9 ), dan zal ik ff de SuSE-review up-daten.. * Anoniem: 27915 heeft gehoord dat de netwerk-install van SuSE eindelijk grafisch is :P
choeso jei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13874

Topicstarter
Okee, dan ook een reply van mij in deze topic :P

* Anoniem: 13874 voelt zich een klein beetje (veel) schuldig voor het uitblijven vann updates. Enorm tijdsgebrek is daar de oorzaak van. Als je een paar maanden achter elkaar 50 a 60 uur in de week gewerkt hebt, dan wil het je wel eens aan tijd ontbreken ;)

Gelukkig komt daar vanaf nu verandering in en heb ik weer wat meer tijd tot mijn beschikking. D.w.z. dat ik misschien vanavond nog aan het GNOME-review ga beginnen, gevolgd door een update van het linux_op_de_desktop review en eventueel een update van het mandrake review, hoewel ik van dat laatste nog niet helemaal zeker ben.

Als iemand de respectievelijk plaatjes uit het eerste review voor KDE3 kan leveren dan ben ik erg dankbaar in ieder geval :)

Daarnaast staat er op het gebied van reviews iets T.net breeds te wachten, waardoor ik nog even vraag om nu niet meteen allemaal hard aan de slag te gaan, voordat straks alles omgegooid gaat worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 13874 schreef op 27 augustus 2002 @ 17:36:
Daarnaast staat er op het gebied van reviews iets T.net breeds te wachten, waardoor ik nog even vraag om nu niet meteen allemaal hard aan de slag te gaan, voordat straks alles omgegooid gaat worden ;)
* moto-moi spring op en neer
Vertel! Vertel! Vertel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Redhat Linux 7.3 installatie review - 27/8/2002, door Ronald Bultje <rbultje@ronald.bitfreak.net>

Deze review zal een algemene indurk geven over de installatie van Redhat Linux 7.3 en over de configuratie die na de installatie vaak plaatsvindt om nog-niet-werkende hardware werkend te krijgen. Ook zal in het kort de installatie van Ximian Desktop worden besproken.

Deel 1 - Installatie
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-install-img0.png
De installatie start vrij simpel: doe de installatie CD (die je van ftp.redhat.com of van mirrors kunt downloaden) in de lade van je CD-ROM speler en herstart de computer. Je krijgt nu het zwarte scherm links te zien (die overigens van Redhat-7.2's installatie is ;) ). Druk op enter of wacht 10 seconden. Na een tijdje zal je in de grafische installer terechtkomen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-install-img1.png
De installer ziet er uit zoals hierboven staat aangegeven. Links staat altijd enige hulp tekst. Rechts staat de installatie-opties (of, zoals nu, het logo van redhat). Druk op next om verder te gaan.

Vervolgens moet je een taal selecteren. Momenteel is een Nederlandse installatie nog niet aanwezig, en dus zullen de meesten voor Engels kiezen. In de volgende stap moet je een toetsenbord selecteren. Zoals je ziet kun je niet alleen uit de standaard modellen kiezen, maar is ook een optie voor Logitech's of Microsoft's speciale modellen aanwezig. Hetzelfde geldt voor de muis-selectie .

Nu wordt het tijd om te bepalen wat voor installatie we willen doen. Voor de meeste standaard desktops of laptops zal de 'workstation' of 'laptop' optie voldoende zijn. Voor servers is 'server' de juiste keuze.
Voor de volledigheid zal ik voor 'custom' kiezen, waarbij zelf gedetailleerde installatie opties kunnen worden bepaald.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-install-img5.png
Als je een bestaande redhat-installatie hebt, kun je deze upgraden (met behoud van al je instellingen) door middel van de 'Upgrade' optie. Deze zal echter niet nader besproken worden.

Nu is het tijd om de harde schijf te partitioneren. Pas op! Als je al partities op de harde schijf hebt staan (bijvoorbeeld van Windows of enig ander OS) welke je wilt bewaren, let dan goed op dat deze niet verwijderd worden! De meeste mensen zullen voor automatisch partitioneren kiezen. Hierbij zal de installer zelf de optimale partitie-indeling berekenen.
Ik doe een handmatige partitionering via Disk Druid. Hierna kan ik zelf de partities instellen zoals ik wil.
Hier staat een screenshot van Disk Druid. Aan de onderkant kan ik de huidige partitie indeling zien. Met edit kan ik filesystem aanpassen of mountpoint veranderen. Met Delete en Add kan ik nieuwe partities aanmaken. Het edit en add scherm ziet er zo uit zoals rechts. Als je niet begrijpt wat hier staat, gebruik dan de automatische partitionerings-optie. :Y).
Hierna zal worden gevraagd of je een bootloader wil installeren. Hier hoef je over het algemeen niks aan te wijzigen, druk gewoon (as usual) op next.
Als je een bestaande windows installatie hebt, wil je deze misschien toevoegen, als hij er al niet tussen staat. Uiteraard kan dit ook nog na de installatie.
Vervolgens zal worden gevraagd of je een password op de bootloader wilt installeren. Voor laptops kan dit handig zijn als diefstalbeveiliging en voor servers als extra protectie, maar over het algemeen is dit niet nodig.

Als jouw computer een directe internetverbinding heeft, kan een firewall soms handig zijn. Let wel - enige kennis van zaken is vereist voordat je dit doet, anders werkt straks je internet helemaal niet. In deze review zal ik deze optie dan ook achterwege laten - maar het is dus mogelijk om tijdens de installatie al een standaard firewall te installeren.

In de volgende stap kun je talen selecteren. Hier is Nederlands wel een optie. Deze talen zijn de talen waarin Linux zal functioneren na de installatie. Ik kies voor zowel Nederlands als Engels, met Engels als eerste taal. Veel mensen zullen echter lieve Nederlands als eerste taal willen selecteren &#8211; ga gerust je gang!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-install-img13.png
Daarna moet je een tijdzone selecteren. Kies voor Europe/Amsterdam, tenzij je opeens aan de andere kant van de wereld bent beland. ;). Belgen mogen voor Timboektoe kiezen of voor Europe/Brussels. >:).

Nu kun je accounts aanmaken en het root (administrator) password toewijzen. Maak tenminste een user-account aan, het is nl. niet de bedoeling dat je als root werkt. ;).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-install-img14.png
De pagina daarna behoeft over het algemeen geen invulling.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-install-img17.png
Nu is het tijd om te bepalen wat we willen installeren. Als je exact wilt aangeven welke programma's geinstalleerd moeten worden, kies dan voor 'select individual packages'. Dan kom je in een scherm als hier staat aangegeven. Over het algemeen is dat echter niet nodig. Je kunt als desktop Gnome (default) en KDE installeren (of allebei). Ik ga in deze review alleen uit van Gnome. Als je zelf pakketen wilt installeren, zorg er dan voor dat je 'development packages' onderaan de lijst selecteert. Voor kernels compileren is 'kernel development' ook vereist. Dit zijn echter zaken waar de gemiddelde gebruiker geen last van zou moeten hebben.

Na op 'next' gedrukt te hebben, kun je nu een videokaart selecteren. Over het algemeen is de geselecteerde kaart (via autodetection) de juiste. Anders kun je handmatig de juiste kaart uitzoeken.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-install-img20.png
Dat is (bijna) alles. Door nog eenmaal op next te drukken zal de installatie van de software plus het besturingssysteem beginnen! Hierna moet je je monitor plus grafische omgeving nog selecteren, en dan ben je klaar voor je eerste linux avontuur!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-install-img22.png
Na op Next gedrukt te hebben begint de installatie. Na enige tijd zul je van CD moeten wisselen. Na ongeveer een uur wachten kun je verdergaan.

De bootdisk creation (na de installatie) kun je vaak skippen. De installatie-CD heeft een rescue optie waarmee je hetzelfde kunt bereiken.
Hierna zul je nog een resolutie voor je grafische omgeving moeten aangeven en een monitor selecteren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-install-img27.png
That's it! Je linux installatie is voltooid! 'Please reboot for the changes to take effect', en daarna kun je beginnen met het echte werk: de post-installatie configuratie, waarover hieronder een korte samenvatting zal worden gegeven.

* Anoniem: 33349 * :D.

Deel 2 - Configuratie
Na de reboot zul je voor het eerst kunnen inloggen. Voor het goede gebruik kun je alvast het beste leren om in te loggen als gebruiker. Log dus in als de gebruiker die je tijdens de installatie hebt aangemaakt. Na enige tijd wachten terwijl Gnome laadt verschijnt de desktop:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-install-img31.png

Dit is vanaf nu je werkplek. Via het voetje linksonder kun je programma's starten. Maar wij gaan nog niet gebruiker spelen, wij gaan eerst de configuratie van het systeem doen, wat neerkomt op hardware werkend krijgen en internet configureren.

De printer
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-config-printer1.png
printers configureren is vrij simpel. Kies voor Start (het gnome voetje linksonder) -> Programma's -> Systeem -> Printer Configuration. Voer desgevraagd je root-wachtwoord in. Waarschijnlijk is er nog geen printer geconfigureerd. Kies voor 'New'.
Hier kun je aangeven wat voor printer je wilt configureren &#8211; waarschijnlijk een local printer. Geef het een naam (let op: geen spaties! Gebruik streepjes of underscores) en druk op next (links).
Selecteer nu het juiste device (of druk op 'Custom Device') die voor de printer moet worden gebruikt en druk weer op 'next'.

Nu moet je een driver selecteren. Vaak heb je meerdere keuzes en zul je moeten uitproberen om te zien welke het beste is als je niet weet waar het over gaat. Voor HP printers is HP's eigen driver (hpijs) vaak een goede keuze. Druk weer op 'next' en je bent klaar.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-config-printer4.png
Via de menu-optie 'Test' kun je de printer testen op verschillende manieren. Hiermee kun je ook uitzoeken welke drivers het beste zijn (selecteer printer en druk op 'Edit' om een andere driver te kiezen).

User beheer
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-config-users.png
Via Start -> Programma's -> Systeem -> User Manager kun je gebruikers aanmaken en verwijderen. Tijdens de installatie heb je vaak al een gebruiker aangemaakt. Via dit programma kun je na de installatie users voor elk persoon thuis aanmaken.
Met 'New user' maak je gebruikers aan. Voor de rest werkt het net zo als tijdens de installatie.

Netwerk/Internet
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-config-network1.png
Veruit het belangrijkste voor linux is een goede internetverbinding. Hiervoor is dan ook een goed programma aanwezig, welke je kunt opstarten via Start -> Programma's -> Systeem -> Internet Configuration Wizzard.
Selecteer wat voor internetverbinding je hebt, in mijn geval ethernet (netwerk/LAN) en druk op Next.
Kies nu een device, dit is over het algemeen 'Other', die je daarna handmatig moet selecteren. Als je dit programma al eerder hebt gerunt kun je ook eerder geconfigureerde devices selecteren.
Om het device aan te maken hoef je alleen maar het type adapter te selecteren. De rest kun je over het algemeen op autodetect laten. Als het niet werkt (zie beneden), kun je eventueel handmatig een IRQ invoeren of iets dergelijks.
Daarna moet je een hostname en IP invoeren (of je kiest voor DHCP, zoals ik hier doe). Door op 'Next' en 'OK' te drukken sluit je de configuratie af en kun je de kaart testen.
Om de kaart te testen kies je simpelweg voor 'Activate'. Als het fout gaat kun je de configuratie wijzigen. Als het goed gaat is je netwerk/internet geconfigureerd!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-config-network5.png
Zoals je ziet is de configuratie van veel hardware niet al te moeilijk. Dingen als geluidskaarten, USB etc. worden allemaal ge-autodetect en automatisch geconfigureerd. Voor hardware die niet geconfigureerd is, kun je via Start -> Programma's -> Systeem -> Hardware Browser uitzoeken wat voor driver erbij hoort (indien bekend). Deze hardware kun je daarna simpelweg werkend krijgen door de betreffende module te laden. Om de module automatisch te laden, kun je daarna opties in /etc/modules.conf deifnieren en daarna ofwel een alias in datzelfde bestand zetten, ofwel de driver via '/sbin/modprobe <driver>' in /etc/rc.local laden (dat bestand wordt uitgevoerd na elke boot). Hieronder volgen enkele voorbeelde van zulke hardware.

Overige Hardware
Mijn computer is vrij uitgebreid, en nog niet alle hardware is goed geconfigureerd. De geluidskaart en internet werken, maar mijn scanner (Epson 640U), TV-kaart (Hauppauge WinTV/BT848), capture-kaart (Pinnacle DC10+) en MPEG decoder (Creative DXR3) werken nog niet. Elk daarvan zal ik hieronder handmatig configureren, als voorbeeld.

De scanner module is al geladen, volgens /sbin/lsmod:

code:
1
2
3
4
[root@localhost modules]# /sbin/lsmod | grep scanner
scanner                10080   0 
usbcore                73152   1  [scanner usb-uhci]
[root@localhost modules]#

Ik kan echter nog niet scanner met xsane, welke een foutmelding geeft. Ik zal dus handmatig iets moeten veranderen aan de configuratie. Hiervoor ga ik (het is een USB scanner) naar http://www.linux-usb.org -> devices, en selecteer ik de desbetreffende scanner. Iemand geeft aan dat je opties aan de module moet meegeven om het werkend te krijgen. Hiervoor edit je /etc/modules.conf, alwaar je de volgende regel toevoegt:

code:
1
options scanner vendor=0x04b8 product=0x010c

Ook staat er dat ik iets aan /etc/sane.d/epson.conf moet wijzigen, en ook dat doe ik. Vervolgens herlaadt ik de module (/sbin/modprobe -r scanner && /sbin/modprobe scanner), en de scanner blijkt te werken als ik met 'xsane' een proefscan doe.

Dan, de TV kaart. Hiervoor kijk ik in /usr/src/linux-2.4/Documentation/video4linux/bttv/CARDLIST welk nummer bij mijn kaart hoort (2) en voeg ik toe aan /etc/modules.conf:

code:
1
2
options bttv card=2
alias char-major-81 bttv

Vervolgens start ik xawtv en ook de TV kaart werkt nu! De DC10+ werkt exact hetzelfde (alleen met 'zr36067' in plaats van 'bttv' als driver). De DXR3 is iets moeilijker, omdat de drivers niet met de standaard kernel worden meegeleverd. Echter, met behulp van de website http://dxr3.sf.net/ kom ik er wedeorm zonder problemen uit - al mijn hardware werkt nu. Missie volbracht, RedHat Linux 7.3 werkt probleemloos en naar behoren. Zoals je ziet kan het even zoeken zijn om de juiste informatie te vinden, maar als je dat eenmaal hebt, dan werkt het al vrij snel naar behoren.

Deel 3 - Ximian Desktop
RedHat ziet er niet slecht uit, maar het kan altijd beter. En daarom zullen we een meer gebruikersvriendelijke desktop installeren over RedHat heen, zonder de systeeminstellingen te verliezen: Ximian Desktop.

Je begint met op http://www.ximian.com/ Red Carpet te downloaden. Deze kun je installeren via rpm (commandline) of met GnoRPM (Start -> Programma's -> Systeem -> GnoRPM. Ik gebruik uiteraard GnoRPM (Install, dan 'Add', dan zoek je de RPM van redcarpet op, klikt op 'Add' en dan 'Close', en dan op 'Install'). Via Start -> Programma's -> systeem -> Red Carpet kan ik Red Carpet starten.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/red-carpet-img2.png
Red Carpet zelf werkt als een zonnetje. :D. Via 'Unsubscribed Channels' kun je je aanmelden op software kanalen, zoals de Ximian Desktop. Ik zelf sta ingeschreven op Gnome2 preview, Ximian Desktop, Redhat-7.3 en OpenOffice. Door op een van de kanalen te klikken en daarna rechtsonder op 'Subscribe' kun je je aanmelden op een kanaal. Daarna kan je dat kanaal via 'Subscribed Channels' bereiken en zo software updaten, installeren of verwijderen. Klik op een kanaal om in dat kanaal software te installeren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/red-carpet-img5.png
Via Edit -> Select All kun je alle software selecteren. Dat is vooral handig bij het updaten, zo installer je alle updates in het betreffende kanaal. Rechtsboven zie je dat je momenteel aan het updaten bent.
Na de packages geselecteerd te hebben, druk je op 'Update Packages' rechtsonder, waarmee je de packages gaat installeren.
Druk nogmaals op 'Next' om alles te bevestigen, en dan wordt alles automatisch gedownload,, geverifieerd, en geinstalleerd,. Na dit voor elk kanaal gedaan te hebben, kun je uitloggen en opnieuw inloggen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/ximian-gnome-login.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/ximian-gnome-logon.png
Inderdaad, dat ziet er heel anders uit. En wat mij betreft veel beter dan zonet! Dit wordt je uiteindelijke werkomgeving.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/ximian-gnome-desktop.png
Welkom bij Ximian Gnome, draaiend op RedHat Linux-7.3! Je kan je systeem nu nog tot in de verre details finetunen, zoals het (GNU/)Linux betaamt, maar de basis staat als een huis. O+.

Conclusie
RedHat Linux-7.3 levert een perfect werkbaar systeem waarin zonder al te veel moeite alle hardware werkend is te krijgen. Op mijn laptop en mijn ouders' computer werkt alle hardware zonder enige handmatige configuratie, op mijn eigen computer, met meer exotische hardware (TV-kaart, capture kaart) komt er wat handwerk bij kijken, maar ook dat is vrij makkelijk gdaan te krijgen. Met Ximian Desktop komt er bovendien een behoorlijk gelikte grafische desktop overheen, waar je met veel plezier op zult werken. Met applicaties als Xine, Mozilla, OpenOffice en Evolution mag dit dan ook geen probleem zijn. :*).

edit:
Met dank aan Nelske voor de plaatjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als iemand de respectievelijk plaatjes uit het eerste review voor KDE3 kan leveren dan ben ik erg dankbaar in ieder geval :)
Ik zal eens kijken wat ik kan doen :). Moet je alle KDE-plaatjes nieuw hebben? Ik draai momenteel een pre-3.1-versie, dus sommige dingen zitten misschien niet precies zo in KDE3.0. Het voordeel is wel dat het dan zeker tot 3.1 redelijk up-to-date blijft.

Daar is bij mijn weten nog niets over beslist (niet dat ik het erg zou vinden overigens)...

Ik zie in het reactiescherm dat Beelzebubu een review heeft neergezet...zal hem na het eten eens doorlezen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beelzebubu lees mijn links nog eens goed door ;)

Die plaatjes staan er al lang, alleen dan wel op aphrodite.tweakers.net ;)
moto-moi schreef op 27 augustus 2002 @ 17:49:
[...]

* moto-moi spring op en neer
Vertel! Vertel! Vertel!
Als er meer te vertellen is, dan zou ik dat wel doen ;)

Er is nog helemaal niks zeker en nog zeker niks beslist, dus w.d.b. kan ik niks zeggen. Wel wil ik opmerken, dat het mogelijk is dat' alles omgegooid gaat worden en dan zou het jammer zijn als iedereen nu druk bezig is met het maken van reviews in een bepaalde (HTML) stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 13874 schreef op 27 augustus 2002 @ 18:26:
Als er meer te vertellen is, dan zou ik dat wel doen ;)
Foei, je vertrouwt ons niet :P ICQ :P
Er is nog helemaal niks zeker en nog zeker niks beslist, dus w.d.b. kan ik niks zeggen. Wel wil ik opmerken, dat het mogelijk is dat' alles omgegooid gaat worden en dan zou het jammer zijn als iedereen nu druk bezig is met het maken van reviews in een bepaalde (HTML) stijl.
Hmm, het enige wat erbij overeen kwam, is dat we die template van Exirion gebruikten, waardoor de reviews er allemaal ongeveer hetzelfde uitzagen, voor de rest hadden we toch geen bepaalde stijl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13874 schreef op 27 augustus 2002 @ 18:26:
Beelzebubu lees mijn links nog eens goed door ;)

Die plaatjes staan er al lang, alleen dan wel op aphrodite.tweakers.net ;)
Ik ontken alles! Ik heb de link rechtstreeks van jou gecopypast op ICQ. :P. 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaXakA
  • Laatst online: 01-12-2021

AkaXakA

Just Kidding...

Hier is v3 van de Mozilla review die ook te vinden is in HTML (4.01 validated BTW) op:
http://home.planet.nl/~mul00001/img/mozilla-review.html
De Mozilla Review
Inleiding

Natuurlijk hebben we onder Linux niet alleen browsers voor de console (Lynx / Links), maar uiteraard ook een aantal grafische browsers waarvan Mozilla er een is. Mozilla kwam voort uit de 'Open-Sourcing' van Netscape 4 (daardoor geeft Mozilla aan dat hij versie 5.0 is), maar een paar maanden later werd er besloten om volledig opnieuw te beginnen. Uit Mozilla 5.0.9.4.1 kwam uiteindelijk Netscape 6.2 (lekker logisch), maar Mozilla wordt uiteraard gewoon doorontwikkeld... Bij Mozilla moet je niet alleen denken aan een browser maar aan een heel webtools pakket met e-mail + newsgroepen (Mail & Newsgroups) en een WYSIWYG webpagina maker (Composer).

Mozilla is er voor Linux, Windows, Mac OS 9/X, en nog veel meer os'en!

Over de Mozilla Browser:

Naast natuurlijk de gewoonlijke dingen die je van een moderne browser mag verwachten, heeft Mozilla ook een aantal leuke extra mogelijkheden. De 'Sidebar' is daarvan een goed voorbeeld. Met de sidebar heb je een plek om op het web te zoeken, je bookmarks en history te doorzoeken en te kijken wat voor websites gerelateerd zijn aan de website die je bezoekt.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/%7Emul00001/img/moz-screen1-small.jpg

Om even terug te komen op dat zoeken; naast de standaard searchengines zoals Google en dmoz.org is er ook een mogelijkheid om dat aantal (flink!) te vergroten op (http://mycroft.mozdev.org/).

Dat is niet alles want Mozilla heeft nog een hele handige feature:
het in- en uitzoomen! Door, als je op een pagina bent, te drukken op CTRL + en CTRL - kan je respectievelijk in- en uitzoomen. Bij Galeon, een browser voor GNOME die gebaseerd is op Mozilla, zijn er ook aparte knoppen in het GUI om in en uit te zoomen.
Die zoomen alleen tekst in....plaatjes kunnen ook...hoe je dat doet lees je hier:
http://www.squarefree.com...edata.html#zoom_images_in

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/%7Emul00001/img/moz-screen2-small.jpg

Recent is er een feature toegevoegd aan Mozilla die een heel aantal gebruikers zeer zal aanspreken; het tabbed-browsen.
En inderdaad, die feature is gejat van Opera, maar: beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? In de preferences van Mozilla (Edit -> Preferences) kan je instellen dat als je met je middelste muisknop op een link klikt, dat hij dan in een extra tabblad geopend wordt. Een tabblad kan je sluiten door er met je middelste muisknop op te klikken. Met je rechter muisknop kan je ook een snelmenu openen met nog meer opties.

Er zijn nog veel meer toevoegingen die je kan vinden voor Mozilla om het browsen te vergemakkelijken, die kan je vinden op: http://www.mozdev.org/categories/browsers.html

De Mail Client:

De Mozilla Mail client die standaard bij mozilla zit ondersteund zowel pop3 (wat de meesten nederlandse providers aanbieden), als IMAP.
De eerste keer dat je het mail gedeelte opstart krijg je een wizard om je mail-account in te stellen. Die is gemakkelijk in te vullen als je de mail-server informatie van je provider hebt.

* XS4all: http://www.xs4all.nl/help...ail/netscape45/index.html
* Planet: http://web.planet.nl/klan...k/serverinstellingen.html
* Hccnet: http://www.hccnet.nl/info/opstarten/instellingen.html
* TMFweb: http://www.tmfweb.nl/help_content_2.htm#1

Het is natuurlijk mogelijk om meerdere accounts in te stellen; dat doe je door in het menu op 'Edit->Mail & Newsgroups Account Settings' te klikken en dan op 'Add Account'. Je krijgt dan weer dezelfde wizard als de eerste keer. Voor de rest zijn alle functies te vinden, forwarden, reply, reply-all (reply naar iedereen die ook het bericht ontvangen heeft) enzovoort...

Tot Slot:

Het is duidelijk dat Mozilla sinds zijn vroegere jaren flink gegroeid en verbeterd is...met de komst van Mozilla 1.1 is de snelheid goed en de stabiliteit is ook goed. De browser ondersteund (bijna) alle webstandaarden zoals DOM(2), CSS1/2, xHTML 1.0, enz. De mail client is ook zeer degelijk en meer dan compleet voor normaal gebruik.

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
Ik heb net even Redmond Linux geinstalleerd (hahahahaha) en ik zal er een beknopte review van maken. Wat een grap is dit zeg! Alles is tot zover mogelijk door de XP converter gehaald. Zelfs dubbelklikken op de 'bovenste rand van een window' is verwindowsd (maximize). Ik zal eens kijken wat er van komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loial
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik heb me net door 10 pagina's met posts geworsteld en begon het al een beetje warm te krijgen, omdat ik bang was dat dit mooie initiatief een stille dood gestorven was. Ik ben dan ook erg blij dat er weer wat schot in de reviews komt! Erg mooi gedaan allemaal.
Jammer voor acq dat zijn review nogaltijd niet gepost is, misschien is het mogelijk dit alsnog te doen?
Het lijkt mij verder erg interessant om de multimedia review te kunnen lezen, maar ik geloof dat die nog niet op het programma staat voorlopig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq

acq

Gelukkig komt daar vanaf nu verandering in en heb ik weer wat meer tijd tot mijn beschikking. D.w.z. dat ik misschien vanavond nog aan het GNOME-review ga beginnen, gevolgd door een update van het linux_op_de_desktop review en eventueel een update van het mandrake review, hoewel ik van dat laatste nog niet helemaal zeker ben.
Blij dat het weer loopt (het review gebeuren bedoel ik)! :)
De reacties gingen nu ineens zo verrekte snel dat Odysseus me een stapje voor was. [ICQ] --> OK pics worden dus geregeld :)
Ben zeer benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Laatst online: 20:44

klown

geek

Hoe zit het met de reviews van Linux op de server? Wordt daar mee begonnen wanneer dit op de desktop allemaal afgerond is?
Is dat complete plan afgeblazen? of post ik hier helemaal in het verkeerde draadje? :+

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

Mwa, ik heb nu ruim 60 screenshots van de installatie van Slackware-8.1 in VMWare. De begeleidende tekst moe'k nog maken. Maar er wordt aan gewerkt :) Ik verwacht over een week of 2 wel iets op te kunnen leveren wat Slackware-8.1 review genoemd zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4775

Komt er ook nog een Gentoo review? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 4775 schreef op 28 augustus 2002 @ 21:52:
Komt er ook nog een Gentoo review? :?
Persoonlijk vind ik Gentoo iets voor een gevorderde gebruiker, niet voor een beginner, waar de reviews in eerste instantie op zich gericht.
Ten again, als jij het leuk vind om daarover een review te schrijven, zal niemand je tegenhouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nelske, wanneer ga je de 7.3 review update erin zetten? :P. [/zeurmode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inmiddels is de Slackware-8.1 review ook bij dhr. Nelske in de postbus geland. Dus die kan dan ook bijgeplaatst worden. (p)review
offtopic:
Slackware 9.0 (current) is inmiddels verkrijgbaar op de ftp van Slackware. Alles met gcc-3.2 :)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 32223 op 01-09-2002 00:19 . Reden: url toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46237

Ok de live linux CD review is ook bijna af. Ik heb hem ook in latex geschreven. ( http://eddo.dyndns.org/linux/livecd.tex )
hier is de HTML versie, en hier is de multipage versie.
Wat is een Live Linux Cd
Het is een bootable CD die direct de linux OS inlaad vanaf diezelfde CD zonder gebruik te maken van bestaande gegevens op een HD. Vaak zelfs zonder ook maar iets met de HD te doen. De hardware word automatisch gedetecteerd en geconfigureerd. Het heeft voor zover ik weet nog nooit hardware beschadigd. De meetse gegevens die nodig zijn voor het draaiende houden van de OS worden in het RAM geheugen bewaard op zogenaamde 'variabele RAM schijven'. Een RAM-disk is een directory ( /dev/shm ) die alleen in de RAM bestaat en varieerd van grootte afhankelijk van wat er opgestart is.

Waar is dat goed voor
* Eerste keer linux uitproberen, als je liever niet met je HD wilt gaan rommelen.
* demonstratie CD om bij andere mensen linux te starten of op andere plaatsen.
* recovery CD voor als de gewone boot opeens niet werkt (bootloader verkloot of HD probleem)

Voordelen / nadelen
voordelen:
* geen HD partitioneren.
* geen ingewikkelde of lange installatie
* weinig kans op per ongeluk wissen van HD
* werkt nog als je HD niet meer werkt
* je kan de OS niet verprutsen (tenzij je krassen op de CD maakt)
nadelen:
* trager (alhoewel knoppix binnen 2min ingeladen is)
* moeilijk software of drivers toe te voegen
* opslaan van gegevens gaat moeilijker.
* niet alle hardware ondersteund, autodetectie hoeft niet altijd goed te werken
* veel geheugen gebruik (128 MB is nodig om volledig te draaien)

Waar te verkrijgen
Er zijn inmiddels meer dan 10 verschillende Live Linux CD's de meeste grote distributies hebben wel een bootable equivalent.:
* Debian - http://www.knoppix.org
* Debian - http://www.demolinux.org/
* Redhat - http://dc.qut.edu.au/adios/bootcd.html
* Suze - http://www.suze.com niet te downloaden, staat op de 7CD versie 0
* Mandrake - http://sourceforge.net/projects/virtual-linux
* Gentoo - http://gentoo.linux.no/releases/livecd/
Er zijn ook compacte versies,
* http://www.lnx-bbc.org/ - past op een 100MB cd'tje (voor in je portemonnee)
* http://lab.dyne.org/DyneBolic/ - 150MB gzip file
NetBSD en FreeBSD hebben ook een direct bootable versie
* http://www.netbsd.org/Changes/#live-cd
* http://livecd.sourceforge.net/
Je kan ook proberen zelf een LiveCD te maken. Er zijn al wat handleidingen gemaakt
* TBD (to be defined)

Hoe te branden
Ze komen allemaal in .ISO formaat (op freeBSD na, die moet je zelf compileren en dan ISO branden) daar staan ook md5 checksums bij, dat zijn algoritmes die controleren of de ISO goed overgekomen is.
in LINUX:
cdrecord -v speed=12 dev=0,0,0 -data /mnt/iso/knoppix/KNOPPIX_V3.1-22-08-2002-EN.iso
speed, dev en de locatie zullen natuurlijk niet hetzelffde zijn.
Windows;
Nero (vanaf 5.0)
Als het goed is ondersteund nero dan .ISO en .bin files. anders moet je via file->burn image en dan *.* selecteren. klik de .ISO file aan en brand hem in mode 1
Easy CD creator:
TBD (to be defined)

Als branden niet lukt kan je sommige CD's ook via internet bestellen.
*
Screenshots
Hier zijn 3 screenshots van KNOPPIX, dit is op dit moment (sept 2002) de beste bootable LINUX versie.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/boelen/livecd/boot.jpg
bootprocedure detecteerd alles netjes
.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/boelen/livecd/shot1_thumb.jpg
binnen 2 minuten is KDE3 al ingeladen
.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/boelen/livecd/shot2_thumb.jpg
openoffice heeft een MS word document van de windows schijf geopend zonder ook maar iets te ingesteld te hebben. tevens zie je de KDE3 transparent menu met de KNOPPIX utilities

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/boelen/livecd/shot3_thumb.jpg
Dyne bolic linux gebruikt Windowmaker als GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb eens nagedacht over die multimedia review die ik nog zou doen - ik neem aan dat (ondanks de kleine zomerpauze) we gewoon doorgaan, toch? :P.

Maar even kort over wat er eigenlijk inmoet, dat is eigenlijk best wel ontzettend veel! :o. Bepaalde dingen die ik zou kunnen bespreken: video recorden, audio recorden, TV kijken, media players, audio editors, video editors, encoding/decoding/transcoding, hardware overview:

Media Players:
• mplayer
• xine (plus andere GUIs zoals totem)
• videolan client
• ogle
• XMMS
• gst-player
• noatun?
• ..:?

Audio Recorders:
• grecord

Video Recorders:
• LVS met BTTV-0.8
• xawtv/streamer, kwintv, gnome-tv-kijker(?)/rt1e
• avicap

TV kijken:
• stv
• kwintv
• xawtv
• gnome-tv-kijker

Video endoding/decoding:
• mjpegtools/LVS
• mencoder
• avirecompress
• gstreamer

Audio Editors:
• audacity

Video Editors:
• LVS
• Kino
• Broadcast/Cinelerra
• Mainactor

Hardware Support onder Linux:
• TV kaarten
• Geluidskaarten
• Encoder-/Decoder-kaarten (MJPEG (DC10+), MPEG (PVR, DXR3), ...)

Da's dus best wel veel eigenlijk, en waarschijnlijk kan hier en daar nog wel een item worden toegevoegd ook. :P. Iemand nog suggesties voor andere dingen of algemene opmerkingen over dingen die ik eigenlijk beter weg kan laten?

Ik wil me dus specifiek focussen op video/audio/multimedia mogelijkheden onder linux, van simpelweg video of TV kijken of audio luisteren tot aan het professionele editen aan toe.

Overigens heb ik (nu, bij nader inzien) het idee dat het gedeelte over encoding/decoding al erg de command line kant op zal gaan, en dat wil ik dus juist zo veel mogelijk voorkomen. :P. MAargoed, ik wacht even jullie meningen af. Shoot me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

vraagje:
komt er ook een *.zip oid van iedere review? met alle afbeeldingen? of een pdfje of zo?
zodag ik (als 56kb/s user) en vele andere deze kunnen downloaden en op hun gemak kunnen doorlezen.
Dat zou namelijk wel ongelofelijk makkelijk zijn :)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk eens wat beter in het review draadje dan. Volgens mij staan er al pdf en gezipte versies. En 56Kb schiet inderdaad niet echt op, dat maak ik alleen mee als ik bij ftp.slackware.com aan het downloaden ben (7KB/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 12:02
beelzebubu:

nice plans, maar was dit niet een screenshot topic?

Ik vind het eigenlijk niet erg als het de commandline kant opgaat, en de meeste andere ook niet (vooral screenshots als ascii file zijn voor de modemmers hier zeker een opluchting, gezien dit voor hun ultrazware topic) ;)
Je bent trouwens erg veel van plan, ik hoop dat je je dan ook voor alle onderdelen de tijd neemt om het ff goed te doen. Ben trouwens wel benieuwd ...
Bij hardware ben je trouwens imo nog de vga kaarten vergeten, misschien dat die al ergens goed gereviewed staan, maar 't hoort er zeker bij. En, wat ik persoonlijk ook interessant zou vinden is tv-out, want dat is volgens mij in linux nogal klote. Correct me if I'm wrong though ... zou fijn zijn.

Is er trouwens een nieuwe versie van knoppix? ik had er een met kde2.2 geprobeerd, startte wel op me eigen pc goed op, maar op diegene van me vriendin dan weer niet ...

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Laatst online: 27-01 12:02
zie hierboven.

[ Voor 0% gewijzigd door sebas op 03-09-2002 16:18 . Reden: ... dus niet dubbelklikken om een post te versturen? ;) ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53023

Anoniem: 27915 schreef op 03 september 2002 @ 10:13:
Audio Editors:
• audacity
ReBorn? (is eigenlijk een tracker..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ReBorn is dood... Ik heb nog even op SF (http://llol.sf.net) gekeken, LAoE, ReZound en MusE zijn enkele sound editor achtige programma's die ik nog zou kunnen behandelen... Ik ken ze echter nauwelijks, ik gebruik zelf over 't algemeen audacity. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sebas schreef op 03 september 2002 @ 15:21:
nice plans, maar was dit niet een screenshot topic?
Deels... Zie de first post. :P.
Je bent trouwens erg veel van plan, ik hoop dat je je dan ook voor alle onderdelen de tijd neemt om het ff goed te doen. Ben trouwens wel benieuwd ...
Ik zal het in kleine stapjes moeten doen, onderdeel per onderdeel. Ik wil alle onderdelen wel volledig behandelen, dus 't kan best lang worden. :o.
Bij hardware ben je trouwens imo nog de vga kaarten vergeten, misschien dat die al ergens goed gereviewed staan, maar 't hoort er zeker bij. En, wat ik persoonlijk ook interessant zou vinden is tv-out, want dat is volgens mij in linux nogal klote. Correct me if I'm wrong though ... zou fijn zijn.
TV-out/VGA hoort imho niet bij multimedia, meer bij 'X config zooi' ofzo... Gaat er iemand een stukje over X server tweaking schrijven? >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 27915 schreef op 03 september 2002 @ 16:38:
TV-out/VGA hoort imho niet bij multimedia, meer bij 'X config zooi' ofzo... Gaat er iemand een stukje over X server tweaking schrijven? >:).
Hmmm, good point :)
Zoveel vragen die ik daarover zie, (Vooral nvidia), maar ook andere merken, en tvout is ook wel veelgevraagd...

En het kan wat dieper op de materie ingaan, dan een installatie-review IMHO..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915 schreef op 03 september 2002 @ 16:35:
ReBorn is dood... Ik heb nog even op SF (http://llol.sf.net) gekeken, LAoE, ReZound en MusE zijn enkele sound editor achtige programma's die ik nog zou kunnen behandelen... Ik ken ze echter nauwelijks, ik gebruik zelf over 't algemeen audacity. ;).
Waar staat dat ReBorn dood is?

En nog bedankt voor de link (kon ik nog niet)
is trouwens http://loll.sf.net ipv llol, lol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oja.. Psycle is er ook nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de website van reborn natuurlijk. :P. http://www.deadvirgins.org.uk/reborn/index.html
It was fun while it lasted...

I have today been instructed by Propellerhead Software to remove ReBorn from my Website. The ReBorn user interface falls foul of the copyright inherent in the ReBirth product and is consequently an infringement of Propellerhead Software's rights.

Unfortunatley, this situation means I have had to reverse my position on releasing the ReBorn source code, which will now not be made publicly available. However, the effort in developing ReBorn will not go entirely to waste. I already have plans to integrate the core audio code into a new Open Source soft-synth application, with an all-new interface and 100% incompatibilty with all Propellerhead's products :-)

Thankyou to all those people who contacted me to say nice things about ReBorn. I ask all of you to respect Propellerhead Software's wishes (as I have) and not to distribute the program on other websites.

David J. Singer
14 August 2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eh, oh.. jah.. :D dat was idd wel een erg stomme reply :P

Ik had die pagina voor 14 Augustus voor de laatste keer gezien, vandaar dat ik nog van niets wist.. erg jammer iig..
Enne, f*** Propellerhead Software! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 32223 vraagt zich af wanneer de onlangs geupdate reviews worden bijgeplaatst.

Of valt dat samen met nog voor ons 'gewone NOSsers' onbekende nieuwe, tweakers.net brede ontwikkelingen waar Nelske in zijn post van 27 augustus aan refereerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 27915 *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
* Anoniem: 13874 heeft vanacht even gebruikt om beide bijgewerkte reviews te plaatsen en links te maken naar de oude reviews.

Ondanks het feit dat ik op het moment weer 6 a 7 dagen in de week werk denk/hoop ik het Gnome review over een goede week af te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi werk, Nelske! :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks Nelske. Ziet er weer goed uit :) Is er al wat bekend over de nieuwe, tweakers.net brede ontwikkelingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 27915 SCHOP * O-).

We hadden net even een discussie op IRC dat we dit best wel eens nieuw leven in konden blazen. Wilke en vrotogel hebben modrechten (hebben jullie tijd en zin om te plaatsen?), Nelske schijnt ook weer meer tijd te krijgen, etc. etc. etc. Nu wil het toeval dat de RH, Suse en Mdk reviews hopeloos verouderd zijn en dat de rest is doodgevallen. Allemaal niet zo erg... Is er vanuit de users interesse om dit weer op te pakken? Kleinschalig welliswaar, d.w.z., ik wil wel weer een update van de RH8.0 review plaatsen, zijn er mensen (preferrably degenen die de oude ook hebben gemaakt) die de andere install/desktop reviews willen updaten? Zowel KDE als Gnome is compleet outdated, dat moet echt worden vernieuwd. :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Nu snap ik hoe je aan die hoge postcount komt : Je trapt gewoon onwijs oude topics omhoog :P ;)
Is er vanuit de users interesse om dit weer op te pakken? Kleinschalig welliswaar, d.w.z., ik wil wel weer een update van de RH8.0 review plaatsen, zijn er mensen (preferrably degenen die de oude ook hebben gemaakt) die de andere install/desktop reviews willen updaten? Zowel KDE als Gnome is compleet outdated, dat moet echt worden vernieuwd. :o.
Ik moet nog steeds een keertje een update van SuSE maken :X Alleen ga ik in de komende paar weken verhuizen, dus heb ik niet extreem veel tijd. Maar ik gok dat ik eind Februari wel weer tijd zal krijgen, en dan wil ik wel weer een poging wagen.

Laatst had blackd een interresant punt over deze reviews. We hadden het op IRC erover dat we het niveau omhoog willen krijgen. Toen zei hij, hoe we dat konden rijmen met de desktopreviews die toch op de beginnende users zijn gericht. Iemand een idee hoe ik hem het beste duidelijk kan maken, dat dat allemaal maar positief is enzo ? :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 15:26
Ik weet niet of ik op tijd ben ont-n00bed (;)), maar ik wil me wel eens wagen aan een review van xmms, kmail, kate, amsn en eventueel het msn gedeelte van gaim. Ik weet nog lang niet alles, maar zulke kleine progsels kan ik wel proberen te reviewen, mits gewenst natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

|orion schreef op 26 januari 2003 @ 22:30: maar ik wil me wel eens wagen aan een review van xmms, kmail, kate, amsn en eventueel het msn gedeelte van gaim. Ik weet nog lang niet alles, maar zulke kleine progsels kan ik wel proberen te reviewen, mits gewenst natuurlijk...
xmms valt denk ik beter onder de algemene multimedia zooi, waar ook bijv. mplayer , Xine en gnome-media onder vallen. Wat ik me kan herrineren, wilde Beelzebubu daar een review over schrijven, maar ik kon hem niet in het grote 'Linux op de Desktop reviews'-topic terugvinden. Dat zul je dus even met hem moeten bespreken ;)

Verder denk ik niet dat het echt nodig is om dingen als kmail of kate te bespreken. Maar een review over de verschillende IM-programma's en de vergelijking naar de Windows-software is volgens mij juist weer wel interresant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
moto-moi schreef op 26 January 2003 @ 23:40:
Verder denk ik niet dat het echt nodig is om dingen als kmail of kate te bespreken. Maar een review over de verschillende IM-programma's en de vergelijking naar de Windows-software is volgens mij juist weer wel interresant.
KMail kan je natuurlijk samen met nog een paar andere mailclients (mozilla mail bijvoorbeeld) behandelen. Het lijkt me dat op de desktop wel zo af en toe de mail gechecked word :)

[ Voor 3% gewijzigd door |orion op 27-01-2003 00:04 . Reden: quote gesloopt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

|orion schreef op 27 January 2003 @ 00:02:
KMail kan je natuurlijk samen met nog een paar andere mailclients (mozilla mail bijvoorbeeld) behandelen. Het lijkt me dat op de desktop wel zo af en toe de mail gechecked word :)
Err... You've GoT a point there :Y) Naja, eerst maar eens horen wat de almachtige Nelske van het plan vind _o_ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
moto-moi schreef op 27 January 2003 @ 00:37:Err... You've GoT a point there :Y)
:+
moto-moi schreef op 27 January 2003 @ 00:37:Naja, eerst maar eens horen wat de almachtige Nelske van het plan vind _o_ ;)
Ik bied mij in ieder geval dus aan om iets te reviewen om op die manier toch nog iets bij te dragen aan dit forum :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat het een goede zaak is dat dit weer nieuw leven in wordt geblazen. Over het hoe en wat precies moeten we maar even nadenken. Ik denk dat naast de reviews van distro's er meer dingen kunnen, zoals een live-cd review en een aantal applicaties. Maar ik ben ook benieuwd hoe mijn collega mods hier over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35542

Helemaal mee eens. Het zou zonde zijn als dit initiatief doodbloed. Er waren toch al een aantal reviews klaar die nog niet zijn gepost? Het lijkt me wel een goed plan om die eerst te posten ipv te wachten op nog een distro review (of wat dan ook alweer de rede was dat het zo lang duurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hier ligt nog het allereerste begin van een review over Konqueror. Aangezien ik daar nog altijd actief mee werk en ook nog wel eens in de source aan het hacken ben geweest, denk ik dat ik een tekst over die browser best af kan maken.

* odysseus zal eens zien wat hij kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
ik kan mozilla wel bespreken, maar elke (sub)optie en (sub)menu enzo word wat lastig. En anders nog lynx&links :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet juist een vergelijkende review doen. ;). Dus voordelen/nadelen van elke browser t.o.v. elkaar en zo aangeven welke browser voor wie een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aangezien er destijds sprake was van misschien een vorm van knowledgebase achtig iets op T.net/GoT is er destijds "even" wat achterstand opgelopen in het hele gebeuren. Ik zal zometeen dat hele gebeuren een enorme kick gaan geven in het crewforum ;) Daarnaast zullen we als NOS-moderators in ons mini-crewforum ook hier eens verder over gaan praten.

Ik sta zeer welwillend tegenover het inblazen van nieuw leven in dit hele idee. Het heeft mij echter afgelopen jaar enorm aan tijd ontbroken, daar waar het sinds een paar dagen mij de komende periode niet meer aan die tijd zal ontbreken. Echter ligt mijn zwaartepunt ten eerste bij de moderatie van NOS en allerlei andere GoT-gerelateerde zaken. Het hele review-gebeuren heeft mij namelijk in het verleden erg veel tijd gekost en daarom wil ik ook intern eens aankaarten hoe we dat wat beter aan kunnen pakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
*************KICK*************

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

*************KICK*************
nelske, wanneer wil je een gentoo install review hebben? Of een helemaal gentoo desktop review, en met welke wm?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het ligt bij mijn weten nog steeds in het crewforum te wachten op stappen. Daar moet maar even iemand een schop aan een topic gaan geven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
idd ja, want zo'n review moet in een weekje wel geregeld zijn (voor gentoo dan). Heb er twee draaien waar er eentje hoe dan ook naar 1.4 moet (nu nog 1.2) en dat gaat een fresh install worden.... dus ik wacht ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 14:09

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
(html gefixt)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28844

Ik heb een Mandrake 9.1 install review met plaatjes ed op mijn website gezet, voornamelijk voor vrienden die ik probeer te helpen met de overstap.

Verder heb ik een pagina gemaakt over de configuratie van Mandrake 9.1, hoe je bv je dvd players aan het werken kunt krijgen, nvidia drivers (nee, nog niet over de nieuwe drivers, komt binnenkort, zag het vandaag pas), en nog een paar dingetjes.

Het is allemaal in het engels, maar ik wil het voor GoT best in het NL vertalen (en aanpassen, vooral bv de hd partitionering, daarover zijn hier best veel zinnige topics geweest).

In elk geval, het staat op het moment hier:
http://www.mandrake.tips.4.free.fr/install.html
http://www.mandrake.tips.4.free.fr/configuration.html

Die tweede pagina is misschien erg toegespitst op mijn hardware, maar het geeft wel een eerlijk beeld van wat je na je installatie eventueel nog moet doen voor je bak goed werkt...

BTW urpmi werkt echt goed. Probeer het en je weet het. ;)

Oh ja, commentaar op deze post hier, commentaar op mijn site dat hier los van staat graag via het emailadres op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die Mdk-9.1 is nooit op GoT gezet. ;(. Vandaag viel me ook op hoe oud de Gnome-1.4.1 en KDE-2.x.x reviews eigenlijk zijn. Daarom bij deze wat geupdate screenies van Gnome-2.2.1 (current) die in plaats van de oude screenshots zouden kunnen gaan in de Gnome review. Kan iemand datzelfde doen voor de KDE review? Wat er nu staat is een beetje obsolete. :P.

Als eerste de desktop op zich. Na installatie van RedHat-9.0 en het nodige persoonlijke gefruttel ziet dat er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/gnome_desktop-tn.png

Hoe ziet de file manager er tegenwoordig uit? Nou, als volgt (Nautilus 2.2.1):

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/nautilus_icons-tn.png

Er is ook een list view:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/nautilus_list-tn.png

Of je kunt audio beluisteren:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/nautilus_audio-tn.png

En natuurlijk kun je browsen:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/nautilus_www-tn.png

De preferences zien er tegenwoordig zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/nautilus_preferences-tn.png

Webbrowsen onder Nautilus? Uiteraard, met de Galeon view. Maar je kan ook Galeon apart draaien (1.3.4):

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/galeon_portal-tn.png

Galeon heeft uitstekende tab support:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/galeon_tabs-tn.png

Preferences scherm:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/galeon_preferences-tn.png

De email client van voorkeur blijft Evolution (1.3.2):

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/evolution_summary-tn.png

Email lezen:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/evolution_email-tn.png

Email schrijven:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/evolution_send-tn.png

Agenda:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/evolution_calendar-tn.png

Preferences:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/evolution_preferences-tn.png

Hoe je dit alles configureert? Nou, ook grotendeels via Nautilus. Zo kun je het menu aanpassen (rechtermuisklik, "New Folder" of "New Shortcut"), etcetera:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/config_startmenu-tn.png

Preferencs van je desktop als geheel kun je via "preferences:///" doen. Systeem settings via "system-settings:///":

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/config_systemsettings-tn.png

Theme aanpassen gaat bijvoorbeeld via preferences:/// en dan Themes:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/config_theme-tn.png

Background gaat via preferences:/// en dan Background:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/config_background-tn.png

Ook de panel kan je naar eigen wensen aanpassen:

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/config_panel-tn.png

Ik heb in het screenshot topic gisteren als plaatjes van media applicaties onder Gnome neergezet, die kan ik hier evt. nog aan toevoegen. Heeft iemand interesse (van de modjes) om daarna dit verhaal in het Desktop Review topic van Nelske te copypasten zodat die (qua Gnome) weer uptodate is?

:*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Anoniem: 27915 schreef op 21 april 2003 @ 14:18:
Vandaag viel me ook op hoe oud de Gnome-1.4.1 en KDE-2.x.x reviews eigenlijk zijn. Daarom bij deze wat geupdate screenies van Gnome-2.2.1 (current) die in plaats van de oude screenshots zouden kunnen gaan in de Gnome review. Kan iemand datzelfde doen voor de KDE review? Wat er nu staat is een beetje obsolete. :P.
Ik heb bijgewerkte screenshots van KDE gemaakt. De afbeeldingen zijn hier bereikbaar...ze staan er nog niet allemaal, want ik ben nog aan het uploaden :). Er ontbreekt in ieder geval één screenshot, namelijk dat van HTML-mail in KMail: ik heb geen HTML-mail om dat te laten zien. Daarnaast is alles in PNG-formaat, maar daar kan vrij eenvoudig iets aan gedaan worden als er toch overgestapt wordt op het inferieure JPEG :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, modjes, ga eens aan de slag. >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het lijkt erop dat die met Paasreces zijn...niemand te vinden op ICQ. Jij ook niet overigens :P.

* odysseus heeft nog twee dagen school en daarna drie weken studietijd voor de examens...in die tijd zou ik een review moeten kunnen schrijven, als andere dingen mijn tijd niet verorberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

odysseus schreef op 21 april 2003 @ 16:19:
Het lijkt erop dat die met Paasreces zijn...niemand te vinden op ICQ. Jij ook niet overigens :P.
Mij kun je altijd op IRC vinden...

irc.chatjunkies.org #dutch of irc.tweakers.net #nos. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Coppens
  • Laatst online: 25-11-2021
Bah, * Bart Coppens schopt Beelzebubu. Nu zit ik hier een uur lang screenies te maken, heb je er al :(
Iig, dit zijn ze:
http://www.bartcoppens.be/review/
Een aantal pics heb niet kunnen maken omdat konqueror/kmail niet mee willen werken (dat audio-cd gedoe onder andere).

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hey, ik heb die van KDE gemaakt...Beelzebubu wil niets van KDE weten :P. Nelske kan nu in ieder geval kiezen bij het selecteren van screenshots, zodat er af en toe nog eens een ander theme tussendoor komt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

odysseus, als ik jouw linkje klik dan kom ik op mijn eigen fotoalbum terecht. Kun je de plaatjes niet beter gewoon in dit topic plaatsen? Dat kan nl. ook met ie fotoalbums op t.net. :P.
odysseus schreef op 21 April 2003 @ 17:41:
Hey, ik heb die van KDE gemaakt...Beelzebubu wil niets van KDE weten :P.
O-).

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 27915 op 21-04-2003 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Anoniem: 27915 schreef op 21 april 2003 @ 17:47:
odysseus, als ik jouw linkje klik dan kom ik op mijn eigen fotoalbum terecht. Kun je de plaatjes niet beter gewoon in dit topic plaatsen? Dat kan nl. ook met ie fotoalbums op t.net. :P.
Met een crewabonnement heb ik geen mooi knopje 'afbeelding invoegen' of iets soortgelijks, helaas ;(. In eerste instantie wilde ik ze gewoon in het afbeeldingen-archief van Tweakers.net uploaden, maar dat tooltje kan (nog altijd) niet tegen PNG-bestanden. Een login voor crewspace heb ik ook niet liggen, dus toen bleef alleen het fotoalbum over :). Ik wil die foto's hier best neerzetten, maar ik heb er geen thumbs van...de meeste zijn 1152x864, dus nogal layoutverpestend. Je kunt het geheel echter gewoon via http://www.tweakers.net/gallery/13116/fotoalbum/?MapID=756 bekijken, dat is het makkelijkst...mijn vorige link is gewoon niet zo handig ;).

[ Voor 1% gewijzigd door odysseus op 21-04-2003 17:55 . Reden: directe link naar de goede map in het fotoalbum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht altijd dat KDE AA deed? Of heb je dat uitgezet?

Ziet er verschrikkelijk uit als je eenmaal AA tekst gewend bent. :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Anoniem: 27915 schreef op 21 April 2003 @ 18:00:
Ik dacht altijd dat KDE AA deed? Of heb je dat uitgezet?

Ziet er verschrikkelijk uit als je eenmaal AA tekst gewend bent. :+.
wat is er mis met non-AA letters? ziet er een beetje rafelig uit, maar zo storend is dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Doet het ook, maar heb me daar nooit echt mee beziggehouden. Het verschil tussen XFS, XFS2, fontconfig, truetype, type1 en nog wat van die termen heeft me nooit echt geïnteresseerd, ik ben gewoon tevreden als er leesbare tekst op mijn scherm komt ;). Overigens staat AA wel aan in mijn instellingen zie ik nu, maar blijkbaar past hij het niet overal toe. De tekst in mijn browser is bijvoorbeeld wel ge-AA'd, maar de menuopties en dergelijke niet.

* odysseus moet daar maar een keer naar kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Coppens
  • Laatst online: 25-11-2021
De mijne zijn wel geAAd, maar ik krijg de indruk dat die 'minder' is dan die van GTK2 (vast ergens foute instelling ;))

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nah, Gnome levert een config tooltje mee waarin je de manier van AA'ing kan instellen (preferences -> fonts).

Afbeeldingslocatie: http://213.197.11.65/ronald/config_fonts-tn.png

:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

KDE biedt de mogelijkheid om al of niet AA in te schakelen en daarbij al of niet verschillende soorten sub-pixel hinting te gebruiken. Tevens kun je bepaalde fontsizes uitschakelen voor AA, bijvoorbeeld omdat kleine letters vaak slecht leesbaar worden. Al deze dingen zijn ook in een of ander font-configuratiebestand van Xft in te stellen overigens, maar daar zou ik eerst de documentatie een keer voor moeten lezen :).

Over de reviews gesproken: nu er met wat geluk een beetje schot in gaat komen, is het misschien handig om even te kijken wat er zoal geschreven wordt :). Zelf wil ik als het even kan de aankomende tijd een stuk over KDE in zijn geheel of Konqueror in het bijzonder schrijven. Misschien dat ik me nog eens verdiep in DCOP of Kiosk-mode, maar dat is voor de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zullen we eerst de Gnome/KDE reviews maar weer eens uptodate helpen? We hadden al zulke grote plannen en daar is al zo weinig terecht van gekomen - ik zou niet te hard van stapel lopen. :).

Overigens wel leuk als we dit weer een beetje op gang kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Mwah, als ik na volgende week terug ben uit het Parijse nachtleven zal ik op mijn nieuwe pc gentoo eens gaan installen... Zal er direct wat screeny's van proberen te maken zodra ik in X zit, kunnen we die direct toevoegen aan de desktop install reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan mag ik ook die RH-9.0 review wel eens gaan updaten. :P.

Btw, modjes, waar blijven jullie? * Anoniem: 27915 *.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Er is de afgelopen tijd veel discussie geweest over de reviews. We zijn er allemaal nog niet helemaal uit, maar waarschijnlijk gaan de reviews niet meer in GoT topics gehost worden, zoals vroeger altijd het geval was. Waarschijnlijk worden het gewoon op-zichzelf-staande HTML pagina's.

Het is dan handig om te zorgen dat alle reviews in dezelfde stijl gemaakt zijn. Zelfde layout, zelfde standaard-grootte screenshots, zelfde fonts, e.d. Het lijkt me voor zoiets handig om het voor de reviews bij eenvoudige XHTML te houden, en dan het uiterlijk van alle reviews tegelijk te bepalen dmv CSS. Eventueel kan er dan een "omvattende" pagina gemaakt worden met navigatie e.d., waar de reviews dan in bevat worden (is bv. met php te includen), maar de haalbaarheid daarvan staat niet vast.

Wat zijn jullie meningen hierover? Hebben jullie ideeen, suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Wat misschien ook belangrijk is, met name met het oog op de omvang van de reviews in megabytes: bepaal tot waar je de installatie-reviews laat gaan, en waar de desktop-reviews beginnen.

In de bestaande installatie-reviews is de grens installatie -> tweaken en aanbrangen van eye-candy in mijn ogen niet consequent. Een strakke afspraak daarover zou de pure omvang van de installatie-reviews flink kunnen beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoorde al een en ander ("wandelgangen"; :P) over dat idee... Is op zich interessant, maar "wie, wat, waar, hoelaat?" - wie gaat dat doen, zijn er al enigzins gedetailleerde ideeen hierover in de crewfora geweest? Waar gaat de pagina geplaatst worden (tweakers.net crewspace?) en komt er een directe topiclink daarnaartoe of wordt die ergens in de FAQ weggemoffeld? En wat is de tijdspanne waarin jullie/wij dit denken te kunnen doen?

Met name een directe sticky topic link daarnaartoe zou interessant zijn, alhoewel ik niet weet of dit kan in React. Daarmee blijven ze echter altijd binnen de "viewspace" van de NOS users, voor wie ze toch allereerst gemaakt zijn. Zolang ze makkelijk te bereiken blijven, vind ik het een goed idee. :).

Re: AlterEgo - klopt. Met name dingen als installatie van Ximian desktop ( O-) ) zouden niet in de installatie reviews thuishoren, maar in latere aparte reviews. Echter, systeemconfiguratie e.d. weer wel (denk aan Suse's YAST, Mdk's Control Center, RedHat's losse PyGtk2 tooltjes) omdat die specifiek zijn - en omdat systeemconfiguratie bij de installatie/configuratie van een systeem hoort, imho.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 27915 op 23-04-2003 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

De precieze uitwerking laat nog even op zicht wachten - daar wordt 'van hogerhand' nog over overlegd :). Als het aan mij ligt waren we al begonnen, maar logischerwijs neemt de organisatie en opzet van die HTML-pagina's tijd in beslag. Bovendien is NOS niet het enige forum met reviews - ook in I&T zijn er enkele te vinden en er zijn nog andere fora waar het idee ook van pas zou kunnen komen. Enige coördinatie is daar dus wel gewenst :). Over de bereikbaarheid van de reviews hoef je je geen zorgen te maken, want ik neem aan dat het sticky topic over die dingen blijft staan, onafhankelijk van de plaats voor nieuwe reviews :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De reviews kunnen van start zonder duidelijkheid over wat hogerhand beslist. We kunnen toch niet alle reviews op de frontpage plaatsen dus moet er ook een alternatief zijn. Vandaar dat we hebben gekozen om gewoon te beginnen en ons later pas te buigen over hetgeen er eventueel naar de frontpage zou kunnen. :)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste