Wie heeft er gezegd dat grondwetsartikel nr. 1 afgeschaft dient te worden? Ik niet, Pim niet, niemand niet. Alleen de tegenstanders van hem roepen dat hij dat gezegd heeft.
Dit is nou precies wat ik bedoel in mijn onderschrift met mensen die dingen zeggen
zonder te weten waar ze over praten
Heb jij dat stukkie van Fortuyn gelezen?? NEE!! Ga nou niet zeggen dat je het wel gedaan hebt terwijl je het stiekem niet hebt gedaan. Je hebt niet eens de moeite genomen om het gewraakte intervieuw te lezen van de persoon die je nu beschermd. Had je het wel gedaan, dan had je devolgende passage gelezen:
Uit het intervieuw met Pim Fortuyn uit de Volkskrant van zaterdag 9-2-02 jl.
Ik ben ook voor afschaffen van dat rare Grondwetsartikel: gij zult niet discrimineren. Prachtig. Maar als dat betekent dat mensen geen discriminerende opmerkingen meer mogen maken, en die maak je in dit land nogal snel, dat zeg ik: dit is niet goed. Laat mensen die opmerkingen maar maken.
Duidelijker dan dit kan het niet krijgen.
Ik ben ook voor afschaffen van dat rare wetsartikel: gij zult niet stelen. Prachtig. Maar als dat betekent dat mensen geen fietsen kunnen stelen, en die steel je in dit land nogal snel, dat zeg ik: dit is niet goed. Laat mensen die fietsen maar stelen.
Klinkt nu al een stuk belachelijke hé. Mischien dat je niet beseft wat het betekent als je artikel
1 afschaft.
Mischien dat je niet beseft dat schelden pijn doet, dat discrimineren een van de ergste dingen is die er zijn.
"Ik mag je niet."
"Waarom niet? Je kent me niet."
"Ik mag je niet, je kleur staat me niet aan."
Als jij serieus gelooft dat dit de oplossing is dan ben je 75 jaar te laat geboren in het verkeerde land.
Dat is inderdaad angst. Dat is angst voor de consequenties die eruit volgen. Voor de bestraffing en de sociale gevolgen aldaar die je te wachten staan op het moment dat je zoiets overkomt. Dat ontbreekt hier helaas. De gevolgen zullen amper groot zijn. Jongeren worden hoogtens bij buro Halt gedropt. Heeft naar mijn mening geen enkele invloed op hun gedrag.
Nee dit is angst voor de politie die je naar de tering slaat als je kauwgom op de straat gooit.
En wat wil jij dan, dat jongeren direct de cel ingaan volgens Amerikaans voorbeeld? Denk je dat het daar beter van wordt...ik weet wel zeker van niet. Bureau Halt is er juist voor om te voorkomen dat ze in de gevangenis komen.
Een aardig voorbeeld is een groep Marrokanen die een bioscoop in Amsterdam terroriseerde. Ze vielen mensen lastig en belde naar elkaar. Politie kon helemaal niks doen (waarom weet ik ook niet). Op een gegeven moment heeft iemand daar zo'n Marrokaan een paar klappen gegeven. uiteindelijk werd hij opgepakt en die Marrokaan diende een aanklacht in.
Nu zijn er meerdere voorbeelden. Niet alleen met Marrokanen ook met Nederlands laten we wel wezen. Maar dat soort ongein moet echt veranderen hier willen we het nog leuk houden.
Nu ga ik je vragen. Welke bioscoopterrorisering in Nederland is uitgebreid in het beeld geweest? Juist, die van de witte voetbal "supporters" die mensen bedreigden niet naar de Ajaxfilm te gaan. Nu mijn volgende vraag: je zegt dat ook autochtonen stout zijn in de bioscoop, maar toch gebruik je dit voorbeeld allochtonen, ik wil van jou weten waarom.
En om nu antwoord te geven op jou voorbeeld. De politie kon wel ingrijpen: verstoring van de openbare orde. Waarom ze niks deden moet je hun vragen. In zo'n geval moet de politie duidelijk ingrijpen. Laat die jongens maar een nacht op het bureau slapen met alle gevolgen van dien. Laat ze opgehaald worden door hun ouders (dan zitten ze in vette shit dat kan ik je verzekeren). Laat ze het hele traject doorlopen (halt etc. etc.) Praten met hulpverleners.
Maar gebeurd dat? Nee. En waarom niet? Wat dacht je van te weinig agenten, te weinig hulpverleners, kortom te weinig geld. Bijna elke autotchtoon zegt dat er te weinig agenten zijn maar zelf bij de politie gaan, ho maar. Autochtonen klagen dat de politiek lokaal te soft is, maar zelf in de politiek gaan, ho maar. Autochtonen kankeren dat alle buurthuizen in de slop zijn geraakt, maar zelf in het bestuur gaan, ho maar.
Het punt meneer Achappey is, wil je iets veranderd zien en je hebt de mogelijkheid om aan deze verandering mee te werken maar je weigert, je kijkt zelfs neer op de mensen die dat voor je moeten doen (respect voor politie??) dan moet je ook niet zeiken als het niet gebeurd.
Ga je eigelijk wel stemmen op 6 maart? Dat zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Ik hoop dat je weet wat dat zijn. Ik hoop ook dat je gaat stemmen dan kan je meebepalen wat er gebeurd.
Heb je ook gehoord van de referendumwet? Dan kan je een beslissing van de regering aanvechten. Als de 2e kamer na alle debatten die nog volgen uiteindelijk positief is over de JSF ga ik een referendum organiseren (mischien krijg ik er nog een studiepunt voor

) ondanks het feit dat het veel werk kost. Als iedereen zich meer bezighoud met de omgeveing, als de sociale controle weer terugkomt wordt 't beter. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is een begin...
Zo, tijd voor school. Tot slot nog 1 vraag achappey, wil je aub goede argumenten aanvoeren in je volgende betoog...