het probleem zit hem vooral in de 'achterstandswijken' grote wijken waar alleem maar mensen met uitkeringen wonen, waar de voorzieningen minder zijn, en waar dus jeugd gaat hangen.
vaak zie je ook dat alle nationaliteiten bij elkaar worden geplaatst of wonen, dus hele gebieden waar veel marrokanen of antillianen bij elkaar wonen, die zoeken elkaar natuurlijk op, wat krijg je dan? groepen jongeren die zich vervelen en daar komt rottigheid van!
Verder weet de jeugd uit die wijken DONDERS GOED dat ze in een achterstandswijk wonen en dat er bij voorbaad al anders tegen ze aan word gekeken, gevolg is dat de groepen harder worden, en masaler voor elkaar op komen. je krijgt iets van (fuk nu ff niet met mij want ik kom uit ....bepaalde wijk....) er ontstaat dus ook een stukje trots-heid.
Criminaliteit komt op die manier sneller op gang omdat je weet dat er een groep achter je staat, je harder word in zo'n wijk, het makkelijk geld verdienen is, en namate steeds meer mensen in de wijk er aan deel nemen het ook geen taboe meer is.
over criminaliteit word net zo gesproken als over een voetbalwedstrijd, normaalste zaak van de wereld als je een bv een brommer hebt gejat, of een gejatte video voor een 10tje van een junk hebt gekocht.
1 ding weet ik wel, je leert er een hoop van als je in zo'n wijk hebt gewoont, en je leert wat ECHTE vriendschap is! maar je leert ook voor jezelf op te komen, je leert ook dat niet alle buitenlanders slecht zijn, je leert bv dat marrokaanse ouders 10X zo streng zijn als Nederlandse ouders ook 10x zo beleefd.
Ik heb er jaren in gewoon, in een achterstandswijk waar zo'n beetje iedereen van de uitkering leefde of een waardeloos betaalde baan had. ik heb er de mooiste tijd van me leven gehad, OOK de meeste ellende gezien in mijn leven. maar me BESTE vrienden heb ik aan die tijd over gehouden, aan die wijk!
en nee, ik ben ook niet zo'n lieverdje geweest vroeger, ik liet me ook meeslepen in het hele gebeuren. heb dan wel nooit iemand beroofd, maar wel het 1 en ander meegemaakt. ben daar verder ook niet trots op, maar terugdraaien kan ik niet, en tja, wat gebeurd is is gebeurd.
de meeste van me nu beste vrienden waren toen we daar opgroeiden ook niet van die lieverdjes, ging er bij ons ook aan toe van: pak je hem, komen we met een groep van 15 je ff terug pakken. deden we niet om stoer te doen, was een zeker en veilig gevoel. je stelde wat voor en liet niet met je sollen.! maar nu hebben die jongens ook allemaal gewoon een baan/vriendin enz. niet iedereen lukt dat, sommigen blijven in het crimi gebeuren, sommigen zijn junkies geworden.. maar het gaat er anders toe dan velen denken.!
Ik heb met het bovenstaande een piep-klein beetje uit me verleden verteld en hoe ik denk dat het komt dat er onder allochtonen meer criminaliteit en agressie is.
ik denk dus dat het helemaal NIX met je huidskleur/afkomst te maken heeft, het heeft er mee te maken waar je opgroeid, maar vooral met de rijkdom waartussen je opgroeid.
en FEIT is dat allochtonen vaak in grote wat minder rijke zeg maar gerust bijna arme kansarme wijken opgroeien, je krijgt daardoor groepsvorming en de rest heb ik hierboven proberen te beschrijven.
Ik weet zeker dat Nederlanders net zo zijn, op wat kleine cultuur verschillen na als je ze in kansarme wijken gooit als allochtonen. heb daar genoeg voorbeelden van gezien..
het probleem zit hem in de wijken, niet in de mensen (niemand word crimineel geboren) maar het probleem zit hem ook in het in hokjes verdelen van rassen.. Marrokanen daar aan die kant van de wijk, turken aan die kant, surinamers aan die kant, antillianen aan die kant.. en hoppa, de groepsvorming kan beginnen.
als daar nix aan verandert, dan los je het probleem NOOIT op, word alleen maar erger. op den duur (begint al in sommige wijken) krijg je een soort ghetto vorming.!
zullen wel een hele ros spelfouten inzitten. maar heb nu ff geen zin om die te gaan verbeteren. d's en 't's enzo