In mijn PC heb ik 2 RAID controllers, namelijk de Promise 378 en de VIA VT8237, beiden onboard. Vooral op tweakers.net had ik gelezen dat de VIA beter presteerd dan de Promise. Na een hoop data wegschrijven op DVD'tjes en een andere computer ben ik overgestapt van controller. Hier de benchmarks.
2x Hitachi Deskstar 7K250 in RAID 0 @ Promise 378, 128K stripesize, C:\ 16K clustersize, D:\ 64K clustersize.
ATTO: tegenvallende write scores.
HDSpeed: een simpel programmaatje. Ik heb het een half minuutje laten lopen. De write test is destructive dus die heb ik niet gedaan.
HDTach: beter dan ik had verwacht. Toch een beetje grillig en de burstrate klopt van geen kant.
HDTune: ook netjes. Het dropje op 45% komt door de screensaver

. De accuraatheid staat maximaal.
PCMark 04: hiervan weet ik niet of het goed of slecht is.
Toch erg goede resultaten, zou die Promise wel zo slecht zijn? Toch ben ik overgestapt naar de VIA, mede omdat die VIA de V-Link gaat en niet via de PCI bus.
2x Hitachi Deskstar 7K250 in RAID 0 @ Via VT8237, 64K stripesize, C:\ 4K clustersize, D:\ 64K clustersize.
ATTO: zo, dat is een flinke verbetering. Echter met de kleine pakketjes blijft de write snelheid behoorlijk achter.
HDSpeed: ongeveer hetzelfde. Verschil zal wel komen omdat er nu minder data op de C schijf staat.
HDTach: dit is slechts iets beter dan de Promise. De burstrate is normaal, of zou de rond de 300 moeten zitten? CPU utilization is de helft van de Promise.
HDTune: erg grillig in het begin. CPU utilization is weer hetzelfde als met de Promise

. Dit is zelfs ietsje slechter dan de Promise.
PCMark 04: alles behalve file copying is slechter
Tsja, was het de goede keus om over te stappen naar de Via? Het lijkt me dat ik met de Promise beter af was, vooral als ik kijk naar PCMark. Helaas zijn er te veel verschillen om het een goede vergelijkingstest te kunnen noemen.
De verschillen:
Promise 378
vs Via VT8237
SP1
vs SP2
Oude Hyperion
vs nieuwe Hyperion
Stripesize 128K
vs 64K (maximale waarden van beide)
Clustersize C:\ 16K
vs 4K (kreeg het niet voor elkaar om een goede partitie te maken met Partition magic, steeds BSODs tijdens XP installatie

)
Dit is trouwens zo ongeveer mijn eerste post hier, als ik iets fout doe hoor ik het graag