Quote of Gambit's HOWTO:
Aangezien ik zelf geen webspace heb en ik zonder al te veel moeite toch een soort plaatje heb is het gewoon maar behelpen.
http://virtual5.nebula.fi/~efidata/images/macci/ati/vmem_res2.jpg
Zie het plaatje. Als je een held bent met solderen dan haal dat rood omcirkelde ding eraf en je zet er een 1800 Ohm weerstand op. Voor de mensen die niet willen solderen:
Naast het weerstandje aan de linkerkant kan een diode zitten of een klein weerstandje. Als het een weerstandje is dan is die even groot, de diode is wat groter. Op de diode staat heel duidelijk letters, op de weerstand moet je even met een vergrootglas kijken. Als je dus een iets groter blokje ziet en het heeft witte letters erop, dan is het een diode. Was het een weerstandje, dan zet je daar een potloodstreep. Gewoon op de bovenkant over het weerstandje heen een streepje zetten. Het is de bedoeling een zo'n klein mogelijk streepje te zetten. Werkt de overclock daarna niet goed dan zet er een klein streepje bij, net zolang totdat het werkt (of je bekijkt ff het resultaat met een multi-meter maar aangezien ik zelf zo'n ding ook niet heb wordt het gewoon gokken en hopen dat het in een keer goed gaat, anders wordt het overnieuw blijven doen )
Als er links van het rood omcirkelde weerstandje een diode zat, dan wandel je vanaf het rood omcirkelde weerstandje 2 plaatsjes naar rechts. Zit daar dan een weerstandje, dan moet je die potloden. Zie boven voor uitleg hoe je dat doet
Istie zo goed John? Gewoon zeggen alstie nie goed is, maar ik ben er van overtuigd dat je het zo hebt uitgelegd.
>>Klopt helemaal Macci!
Ik heb zelf helaas geen digitale camera om plaatjes te nemen, maar het klopt dat de DIODE de grootste jongen van de 5 SMD componenten naast elkaar is. De tweede weerstand is altijd de meest linkse of de 4e van links.... Maar wel net zo groot als weerstand 1(die omcirkeld is). De bruin gekleurde zijn condensators.
Maar je hebt volledig gelijk en mijn methode goed begrepen, Je moet een scherp potloodje nemen, hardheidsclasse HB (=90% van alle potloden) en dan een lijntje op de weerstand zetten (die inderdaad de kleinste is; ofwel de meest linkse ofwel de 4e van linksaf geteld), net zo dat de soldeeraansluitingen met elkaar worden verbonden!
Dan even testen en de wijze mensen onder ons doen dat meteen VOLTMETER.... Daarna eventueel herhalen etc.
hier kan je zien waar:
http://virtual5.nebula.fi/~efidata/images/macci/ati/gpu_mem_voltage.jpg