Radeon 8500 Voltage mod

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 1.158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 10:03
He SALVADOR4, jij woont ook in Breda, heb je zin om samen de Radeons te modden :? >:)

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:29
Op dinsdag 18 december 2001 13:51 schreef E-MANs het volgende:
He SALVADOR4, jij woont ook in Breda, heb je zin om samen de Radeons te modden :? >:)
Tja, ik w8 nog heel even op wat verdere ontwikkelingen, ik ben tevens ook druk bezig met mijn case mod (hoort de radeon ook beetje bij ja) Ik verw8 binnen een week een shitload aan bestelde fans/heatsinks/neon en meer case/radeon mod spul binnen te krijgen. Hiermee wilde ik eerst in mijn korte vakantie aan de slag gaan. Over die radeon mem/volt mod, ik wil wel eerst degelijk materiaal hebben om mee te solderen (kan ik wel regelen) want ik heb nu een vrij grove zware bout.. Ik wil alleen maar zeggen dat het ff tijd nodig heeft.

in welke wijk zit je btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alsjeblieft, geen zware gamma bout gebruiken.
Ik meen iets van max 15 watt.
En anders met je regelaar aanpassen.

Ander trek je de soldeer pads weg, en maybe brandt je
wel dwars door het boardje.

Beware het is een multilayer board, dus in de dikte van
het PCB lopen misschien wel 2 a 3 lagen (denk max 2)
Als je te lang te zwaar verhit, maak je er zonder het
te willen 1 dikke laag van 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
ben ik aware van :) daarom heeft het ff tijd nodig voordat ik de juiste spullen/mensen gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je ook van plan met waterkoeling te werken op je Radeon 8500? Ik krijg (hopen dan) binnen afzienbare tijd een Radeon 8500 retail geleverd en wil dan gaan waterkoelen. Lekker stil *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Op dinsdag 18 december 2001 15:21 schreef salvador4 het volgende:

[..]

Tja, ik w8 nog heel even op wat verdere ontwikkelingen, ik ben tevens ook druk bezig met mijn case mod (hoort de radeon ook beetje bij ja) Ik verw8 binnen een week een shitload aan bestelde fans/heatsinks/neon en meer case/radeon mod spul binnen te krijgen. Hiermee wilde ik eerst in mijn korte vakantie aan de slag gaan. Over die radeon mem/volt mod, ik wil wel eerst degelijk materiaal hebben om mee te solderen (kan ik wel regelen) want ik heb nu een vrij grove zware bout.. Ik wil alleen maar zeggen dat het ff tijd nodig heeft.

in welke wijk zit je btw?
Heb een regelbaar soldeerstation, en ik woon in Princenhage, jij?

Op mijn ATI komt ook waterkoeling >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-07 09:28

Redox

Motion Design / VFX

ik ga me 700 piek kaartje niet op zon manier toetakelen.. liever een die andere mod van hoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

topictitel aangepast:
"-= R8500 Voltage mod Topic - Deel 1 =-" >> "Radeon 8500 Voltage mod"

Ik verwacht niet echt dat dit topic 1000 reacties gaat oproepen en heel populair wordt hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hihihi humor dit.

Zeker zo'n mooie blauwe weller bout ?!?!

Of een nieuwere weller met rood geloof ik.

Of een ander merk omdat weller gvd duur is.

Nou soldeerse jongens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
Op dinsdag 18 december 2001 16:39 schreef E-MANs het volgende:

[..]

Heb een regelbaar soldeerstation, en ik woon in Princenhage, jij?
Ik heb over een paar dagen vakantie, dan kunnen we wel eens kijken. Ik heb ook wel wat handig gereedschap, o.a een dremeltje met alles casemod utils :)

ik zit nu in breda..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
he Salvador4, heb je MSN of ICQ, en wat is dan je email adres of icq nummer? en als je het niet hier wil zetten, stuur het dan maar naar mijn email :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quote:
Die 2 manieren mij te link, heb lieverzekerheid over de totale vervangingsweerstand, dus voor mij solderen, of de bios truuk moet werken, maar dat geloof ik niet echt dat dat gaat werken.

Unquote:

Kan heel veilig worden gedaan, mits je het voorzichtig doet en bij het schrapen oplet dat je dit van de bovenzijkanten van de smd weerstand doet en niet in het midden ervan! Dan kan je te gemakkelijk teveel weghalen en gaat het mis!

Potloden kan je makkelijk doseren, en verlaagd de weertsand. tesamen kan je redelijk veilig je voltages omhoog krikken.

Nu kan je ook zeker weten wat je doet, je schraapt een keertje en/of trekt een potloodstreepje op die ander weerstand en laat de kaart draaien. je meet dan even de spanningen realtime en doet dit opnieuw.

Hir vind je alle spanningen die nodig zijn, en dat zijn DUIDELIJKE grote spanningspunten op je Radeon kaart. je kan hier ook heel gemakkelijk twee draadjes aan solderen om te kunnen meten in je kast....

http://virtual5.nebula.fi/~efidata/images/macci/ati/gpu_mem_voltage.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Niet om lullig te doen ofzo, maar die plaatjes doen het hier niet. Of die server is enorm bagger traag ofzo dat ik 10 minuten moet wachten (heb chello dus daar ligt het niet aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat daht je dat die server een beetje overbelast is....

Schijnen veel collega's naar te kijken die een readon 8500LE hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En een linkje voor de echte soldeermeesters onder ons...

Een echte HOWTO:.... mol ik mijn kaart.... ;)

Ik ga mijn kaart niet mollen hiermee... Die soldeerpads zijn mij veel te klein.... :(

http://www.multimania.com/coolpc/r8500.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Op dinsdag 18 december 2001 20:51 schreef John_Hoek het volgende:
En een linkje voor de echte soldeermeesters onder ons...

Een echte HOWTO:.... mol ik mijn kaart.... ;)

Ik ga mijn kaart niet mollen hiermee... Die soldeerpads zijn mij veel te klein.... :(

http://www.multimania.com/coolpc/r8500.html
hebbie ook een NL of een Engelse, ik snap er geen ruk van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Links van U8 heb je 5 dingentjes zitten, de 2e van links is 1,5k ohm, die maak ik 1,8k ohm, maar moet ik die 1e van links nu ook kleiner/groter maken :? dit is mij niet helemaal duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
dubbel post, zat te slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff gemeten:
Memory: 3.143v
GPU: 1.633v

Is een ATI Radeon 8500 OEM.
GPU gaat stabiel tot 286Mhz, geheugen tot 266Mhz en met sinkjes tot 270Mhz

Is het die weerstaand waaraan die 2 gele draadjes hangen op de foto die je moet inkleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De tweede weestand van links moet je GROTER maken, standaard is die 1500Ohm, en deze moet ca 1800Ohm worden (is ca. 3,65Volt)

de tweede weerstand van rechts (die parrallel aan die linkse staat, alleen met een verbinding naar het RAM toe ipv massa) moet je juist VERKLEINEN!

vergroten en verkleinen kan door ; solderen

Vergroten kan ook door iets van de zijkanten van de linkse weerstand af te schrapen.

Verkleienen kan je door te potloden. Ik blijf erbij dat deze methode het meest veilig is en je kan het altijd ongedaan maken, mocht het toch misgaan.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

kan je niet een howto schrijven met duidelijk op het plaatje aangegeven waar je moet potloden? Ja, langs het weerstandje, maar tweede van rechts is op meerdere manieren te vertalen :P Is dit het tweede van links? :
Afbeeldingslocatie: http://www.multimania.com/coolpc/images/vmem.jpg
Volgens mij wel, dan zit die weerstand waarlangs je moet potloden 2 naar rechts, toch? Als ik het fout heb, moet je het gewoon ff zeggen :+

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die franse site is echt vrij recht toe recht aan.
Met je gebrekkige frans van school is dat best te lezen.

En anders moet je een woordenboek er naast leggen.
Beetje moeite doen jongens.

En voor de Die Hards :-)

www.radeon2.ru

of

http://www.radeon2.ru/konkurs/8500le_upg.html

De hele online doc :-)

Je hebt er de hele kerstvakantie voor hoor !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 21:35
offtopic:
[quote]
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/usericons/405/ffeyeblink.gif
[/quote]

Hey naaperd, da's mijn icoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Guide met plaatjes pleaze... :P

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een discussie met die russische gasten..
Oftewel de weesrtand om te potloden is de meest links (naast die standaard van de soldeertruuk) Dit is volgens de russen de juiste.

Ik ben van mening dat het die tweede van rechts is oftewel de vierde van links....

Ach ik zie al het verschil!

De weerstand en de diiode zijn verwisseld op sommige kaarten.... :?

De diode is makkelijk te herkennen met de opdruk erop, de weerstand niet.

De connectie is verder hetzelfde, want weerstand en diode staan gewoon parrallel aan elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n kaart ziet er dus juist uit als op de foto, welk smd'tje is dit nu juist? 1,2 of 4e van links?
En is het bovenop het smd'tje dat je moet potloden of langsonder tss de 2 soldeerpuntjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS

GambitRS

w00t

Op woensdag 19 december 2001 15:07 schreef John_Hoek het volgende:
Ik heb een discussie met die russische gasten..
Oftewel de weesrtand om te potloden is de meest links (naast die standaard van de soldeertruuk) Dit is volgens de russen de juiste.

Ik ben van mening dat het die tweede van rechts is oftewel de vierde van links....

Ach ik zie al het verschil!

De weerstand en de diiode zijn verwisseld op sommige kaarten.... :?

De diode is makkelijk te herkennen met de opdruk erop, de weerstand niet.

De connectie is verder hetzelfde, want weerstand en diode staan gewoon parrallel aan elkaar...
De meest linkse heeft een opdruk, maar de tweede van rechts ook. Welke is het nu, allebei niet? Is het ding zwart, oranje? Is het zo'n groot of zo'n klein blokje? Beiden zijn zwart met opdruk, de linker 2 zijn wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS

GambitRS

w00t

Op woensdag 19 december 2001 15:50 schreef KawaFD het volgende:
M'n kaart ziet er dus juist uit als op de foto, welk smd'tje is dit nu juist? 1,2 of 4e van links?
En is het bovenop het smd'tje dat je moet potloden of langsonder tss de 2 soldeerpuntjes?
4e van links, en over de weerstand heen. Iig zo heb ik het begrepen. Wacht toch maar even op John :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, liever een uurtje wachten dan je kaart kapot te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Laatst online: 14-06 11:28
klokje tikt :+

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Mijn vaste handje wordt vanavond getest bij 1500@1800 Ohm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Alhoe wel mijn mem tot 278 ging, is mijn 2e weerstand 1503 ohm, plaats nu de 1796 ohm >:)

moet zeggen dat het makkelijk gaat, het is echt niet zo klein, en je vrij veel ruimte tussen de komponenten :)

EDIT: hij zit er op, 8 minuutjes over gedaan om te solderen, 8 uur nodig gehad om mij zelf over te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
Op woensdag 19 december 2001 19:21 schreef E-MANs het volgende:
Alhoe wel mijn mem tot 278 ging, is mijn 2e weerstand 1503 ohm, plaats nu de 1796 ohm :)
succes, ik ga het maandag doen, dan heb ik de tijd (om evt. een nieuwe te halen :+ ).

ga je ook de gpu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Op woensdag 19 december 2001 19:27 schreef salvador4 het volgende:

[..]

succes, ik ga het maandag doen, dan heb ik de tijd (om evt. een nieuwe te halen :+ ).

ga je ook de gpu doen?
weet het nog niet, zal wel, zullen we het samen doen, ben maandag vrij, heb nog 7 weerstanden liggen, inc voorbeeld hoe het moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
Op woensdag 19 december 2001 19:34 schreef E-MANs het volgende:

[..]

weet het nog niet, zal wel, zullen we het samen doen, ben maandag vrij, heb nog 7 weerstanden liggen, inc voorbeeld hoe het moet worden
Ik mod em op de technische dienst waar ik stage loop, collega neemt dan goei spul mee, hij kan ook echt goed solderen, maakt zowat de hele dag monitoren. Lijkt me iets safer dan dat ik het zelf doe. Ben maandag ook vrij en heb nog niks te doen, ik verw8 dat ik rond een uur of 12:00 klaar ben. Ik ken wel ff langs komen dan? even 't en en't ander testen. Ik heb vervoer. En een digitale camera, kenne we wat pics schieten van 2 gemodde 8500's 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS

GambitRS

w00t

Is het potlood truukje van John op het normale Radeon topic door mij goed verteld of bega ik een misser? John zelf reageert nie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Op woensdag 19 december 2001 19:52 schreef GambitRS het volgende:
Is het potlood truukje van John op het normale Radeon topic door mij goed verteld of bega ik een misser? John zelf reageert nie.
denk dat je het vrij goed hebt verteld, maar ik zou solderen als ik jou was, best simpel, alleen het oude smd weerstandje er afhalen gaat moeilijk, beste is 2 bouten te pakken en dan te gelijk de 2 uiteindes verwarmen, en dan de oude smd er af pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS

GambitRS

w00t

ik zou echt wel willen, tis niet dat ik het niet durf, maar ik heb a) geen soldeerbout voor elektronica en 2) geen plek waar ik kan solderen. Op mijn kamer mag het niet vanwege het brandgevaar en de garage staat zo gigantisch vol dat je er nauwelijks kan lopen. Dus dan moet ik of de garage gaan opruimen, of een potlood pakken. Moeilijke keus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Willen jullie mijn nieuwe OC resultaten niet weten? Voor de gene die interresse heeft:
Oude config, 278 max mem + fan, nu met mod zonder fan haalde ik iets van 303mhz, maar daarna na een tijdje kreeg ik artifect, of hoe ze ook heten, denk dat het aan de koeling ligt. Mem is nu vrij warm, maar ik heb van de Oc-shop nog 8 mini headsinkjes liggen met Artic Silver lijm :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Op woensdag 19 december 2001 20:08 schreef GambitRS het volgende:
ik zou echt wel willen, tis niet dat ik het niet durf, maar ik heb a) geen soldeerbout voor elektronica en 2) geen plek waar ik kan solderen. Op mijn kamer mag het niet vanwege het brandgevaar en de garage staat zo gigantisch vol dat je er nauwelijks kan lopen. Dus dan moet ik of de garage gaan opruimen, of een potlood pakken. Moeilijke keus :+
Denk dat je zonder een regelbaar temperatuur soldeerstation hem zo molt, maarja, die potloodtruuk is ook niet helemaal zonder gevaar, bovendien blijf dat wel altijd zitten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
Op woensdag 19 december 2001 19:52 schreef GambitRS het volgende:
erg dom imo om te gaan testen zonder multimeter. je weet niet wat voor type potlood je moet hebben, hoe lang de streep moet zijn, hoe dik de streep moet zijn enz. voltage kan of te hoog of er is gewoon helemaal niks veranderd. Lijkt mee geen prettig gevoel als je niet eens zeker weet hoeveel volt je gpu en/of mem krijgen. kan wellicht problemen gaan geven na een tijd. Ik zou als het werkt wel het streepje afdekken want dat gaat natuurlijk vervagen. Bij mij iig wel met mijn airflow en ik haal mijn redeon er nog wel eens uit.

Stukjes er af schrapen en dan zonder meten te gaan testen is nog dommer. kan je straks als nog gaan solderen. ik zou ff wachten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
Op woensdag 19 december 2001 20:08 schreef E-MANs het volgende:
Willen jullie mijn nieuwe OC resultaten niet weten? Voor de gene die interresse heeft:
Oude config, 278 max mem + fan, nu met mod zonder fan haalde ik iets van 303mhz, maar daarna na een tijdje kreeg ik artifect, of hoe ze ook heten, denk dat het aan de koeling ligt. Mem is nu vrij warm, maar ik heb van de Oc-shop nog 8 mini headsinkjes liggen met Artic Silver lijm :9
woei beter! mod netjes gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Op woensdag 19 december 2001 20:14 schreef salvador4 het volgende:

[..]

woei beter! mod netjes gelukt?
als je je email geeft stuur ik ff een paar webcam fototjes op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
Op woensdag 19 december 2001 20:17 schreef E-MANs het volgende:

[..]

ik heb je net geadd op icq, ken je dat niet ff openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 20:17 schreef E-MANs het volgende:

[..]

Je mag mij ook wel altijd wat fototjes zenden :)
kdx@pandora.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
of zet ze gewoon hier ff weg =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS

GambitRS

w00t

en die resultaten?

Trouwens, in mijn korte beschrijving staat niets over wegschrapen, je zou het maar eens fout doen en teveel eraf halen. Heb je trouwens daarna wel een mooi motief om te gaan solderen >:)

Misschien dak in de elektronica winkel een multimeter kan halen, hoe werkt zo'n ding? De ene kant aan de linkerkant van het weerstandje en de andere kant aan de rechterkant, en dan? Kweet alleen dat er een draaiknop op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
zet die pic's idd maar hier, want ik wil ook en velen zijn met mij ;)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPool
  • Laatst online: 24-08 09:12
Ja idd, ik zou het ook wel willen zien, ik ga morgen m'n radeonnetje halen :9 dus ik zou wel willen weten hoe het er uit is komen het zien.

• GambitRS

GambitRS

w00t

geen pics? Geeft niet, hoe snel kannie nu? :+

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 16:52

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Welke temperatuur moet de soldeerbout op ingesteld worden, en wat zijn veilige waardes voor de tijd die je contact mag maken?

Breek je nek voorzichtig

• Peertje NL
Volgens mij haalt ie na Mem volt mod de 300mhz stabiel :) ben 99% zeker

En de soldeerbout zo instellen dat het soldeertin net smelt, veel suc6

En maandag zijn er pics van 2 (vet) gemodde radeons >:)

Verwijderd

Stelletje idiooten! :?

Uiteraard moet je NA ELKE MOD even met een multimeter even je Voltage checken! Als je pech hebt, kan je zonder het te weten teveel spanning hebben opgevoerd, en langzaam je kaart mollen.....

Toch lullig dat pas na een paaer weken of maanden opeens je kaart fouten gaat geven of niet meer werkt! ;)

Wat betrefd dat potloden, ik heb meer info gekregen van mijn russische vrienden. deze hebben de Radeon 8500 kaart geheel uit elkaar gesloopt en mij verzekerd dat je de meest linkse weerstand moet verkleinen of de tweede van links vergroten.

Ze zijn mijn methode ook aan het testen en komen hier snel op terug.

Verwijderd

Quote of Gambit's HOWTO:

Aangezien ik zelf geen webspace heb en ik zonder al te veel moeite toch een soort plaatje heb is het gewoon maar behelpen.

http://virtual5.nebula.fi/~efidata/images/macci/ati/vmem_res2.jpg

Zie het plaatje. Als je een held bent met solderen dan haal dat rood omcirkelde ding eraf en je zet er een 1800 Ohm weerstand op. Voor de mensen die niet willen solderen:
Naast het weerstandje aan de linkerkant kan een diode zitten of een klein weerstandje. Als het een weerstandje is dan is die even groot, de diode is wat groter. Op de diode staat heel duidelijk letters, op de weerstand moet je even met een vergrootglas kijken. Als je dus een iets groter blokje ziet en het heeft witte letters erop, dan is het een diode. Was het een weerstandje, dan zet je daar een potloodstreep. Gewoon op de bovenkant over het weerstandje heen een streepje zetten. Het is de bedoeling een zo'n klein mogelijk streepje te zetten. Werkt de overclock daarna niet goed dan zet er een klein streepje bij, net zolang totdat het werkt (of je bekijkt ff het resultaat met een multi-meter maar aangezien ik zelf zo'n ding ook niet heb wordt het gewoon gokken en hopen dat het in een keer goed gaat, anders wordt het overnieuw blijven doen )

Als er links van het rood omcirkelde weerstandje een diode zat, dan wandel je vanaf het rood omcirkelde weerstandje 2 plaatsjes naar rechts. Zit daar dan een weerstandje, dan moet je die potloden. Zie boven voor uitleg hoe je dat doet

Istie zo goed John? Gewoon zeggen alstie nie goed is, maar ik ben er van overtuigd dat je het zo hebt uitgelegd.

>>Klopt helemaal Macci!

Ik heb zelf helaas geen digitale camera om plaatjes te nemen, maar het klopt dat de DIODE de grootste jongen van de 5 SMD componenten naast elkaar is. De tweede weerstand is altijd de meest linkse of de 4e van links.... Maar wel net zo groot als weerstand 1(die omcirkeld is). De bruin gekleurde zijn condensators.

Maar je hebt volledig gelijk en mijn methode goed begrepen, Je moet een scherp potloodje nemen, hardheidsclasse HB (=90% van alle potloden) en dan een lijntje op de weerstand zetten (die inderdaad de kleinste is; ofwel de meest linkse ofwel de 4e van linksaf geteld), net zo dat de soldeeraansluitingen met elkaar worden verbonden!

Dan even testen en de wijze mensen onder ons doen dat meteen VOLTMETER.... Daarna eventueel herhalen etc.

hier kan je zien waar:

http://virtual5.nebula.fi/~efidata/images/macci/ati/gpu_mem_voltage.jpg

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Zo, ik heb mijn Radeon nu hier liggen, klaar om te modden. Ik ga nog ff niet solderen dus ik ga een potloodstreepje zetten, solderen kan later ook nog wel.

Ik heb ff alle weerstanden na zitten meten, maar ben hier (blijkbaar) niet zo'n held in. Ik heb ff een fototje gemaakt om mijn ondervindingen duidelijker uit te leggen.
Afbeeldingslocatie: http://selachii.xcl-clan.com/resistors.jpg

Ok, als ik de weerstand meet over Nr2 (Multimeter 20k Ohm :?...ennuh...wordt het dan wel goed over die weerstand gemeten?) krijg ik als waarde 1.39. Ik neem aan dat die weestand dan 1390 Ohm is...Naja, op een rijtje:

Nr1: 0,93
Nr2: 1,39
Nr3: 1,38

De rest is niet van belang als het goed is. Nr1 is een diode al ik het goed begreep, maar ik heb hem gewoon meegemeten. Op welke van de bovenstaande weerstandjes (geef gewoon het nummer, dat is tenminste duidelijk, moet nou ee streepje, en wat moet de waarde dan worden ???

Hoe kan je die Vmem aflezen ? Multimeter op gelijkstroom zetten en dan in die 2 aangegeven gaatjes duwen? Als de kaart uit staat ???

Alvast bedankt.

...gamen blijft leuk...

Verwijderd

Druif !!

Pak die kaart weer in, vergeet dit topic.
Start RTCW op en probeer de dag door te komen.

OK dit is erg flauw van me.
Maar je maakt duidelijk dat je geen echte
ervaring hebt met elektronica.

Je kan NOOIT de R waarde meten dan die componenten
als ze op je PCB zitten gesoldeerd.

Verder kan je zeker niet op die manier ff een diode
door meten, dit moet je aan beide kanten doen, want
zo'n ding kan in sper staan en doorlaat.

PlZ pak die kaart weer in, zo meteen sloop je hem.
En om met een kapotte Radeon de kerst door te moeten
komen lijkt me geen pretje.

Nogmaals het is erg sarcastisch maar als je hem sloopt
sla je jezelf voor je kop !!

Verwijderd

Tot hoeveel volt mag dat ddr geheugen eigenlijk gaan?
Als ik binnenkort die 1500Ohm smd wil vervangen zou ik misschien een 2000Ohm nemen ipv die 1800Ohm, of zou de spanning wat té hoog worden voor het geheugen?
Of kan het geheugen meer spanning verdragen als het goed gekoeld wordt dmv. heatsinkjes?

• Selachii

Selachii

gamedev

Op donderdag 20 december 2001 12:41 schreef Klaas_Baas het volgende:
Druif !!

Pak die kaart weer in, vergeet dit topic.
Start RTCW op en probeer de dag door te komen.
blablabla
Ok, dankje, je kan ook GEWOON zeggen dat ik dat fout doe. WEET IK VEEL, dat zei ik toch ook. Verder had ik zelf ook al bedacht dat het niet direct op het pcb kon, maar had het toen al gedaan. (en RTCW is een k*tspel ;) ) Vergeet dit topic? Hallo, je moet toch EEN keer beginnen met leren Vmodden. Als jij al Koning Vmod bent, fijn voor je, geef dan liever aanwijzingen en tips dan te gaan lopen zeiken als een kind.

Los daarvan blijven mijn vragen nog staan. Op welke Nummertje moet nou de potloodstreep?
En hoe gebruik je die Vmem reading? Ik ben niet van plan echt freaky dingen te doen zonder dat ik zeker weet hoe het zit.

...gamen blijft leuk...

• GambitRS

GambitRS

w00t

nummertje 4. Je zegt het zelf al, nummer 1 is een diode, nummer 2 moet je vergroten en niet verkleinen, en dan is nummer 3 opeens bruin. Volgens mij gaan ze niet het zelfde onderdeel in meerdere kleurtjes op de printplaat solderen om bv in de kerststemming te komen :+ anyways, dat bruine ding is volgens john een condensator. nummer 4 is weer zwart en nummer 5 weer bruin. De bruine weet je nu dat die het nie zijn, 5 en 3 vallen dus af. En die eerste is een diode. Blijft nimmer 2 en 4 over, nummer 2 wist je dat je die moest vergroten. Dus over nummer 4 moet je het potloodstreepje trekken.

Verwijderd

Sorry zo was het niet bedoeld, dat maakte ik al duidelijk.

En ik wil je graag aanmoedigen om Vmodding King te worden.
Ik zelf ben dat overigens niet hoor.

Maar dit Vmodden is niet echt geschikt voor starters.
Geloof me, het lijkt simpel, is ook simpel.
Maar het uitvoeren is vrij lastig.

Ik zou het gewoon sneu vinden om je kaart
zo tijdens de kerst weer aan de kerstman mee
te geven.

Gewoon wachten op een goeie online guide.

BTW er staat er een op;

http://www.radeon2.ru/konkurs/8500le_upg.html

Na vjso pa Rusky, izvinitsje !

• salvador4
noem je dat een duidelijke guide?? je weet toch dat 99,999 % hier geen russisch kan. Dan moet je helemaal gaan gokken. vond die in het frans nog beter. Je kan beter naar het rage3d forum gaan daar staat het meerdere keren uitgelegd met pics enzo. als je dat bios topic doorleest word het interessant vanaf blz 17 qua modden geloof ik. lees dat 2 keer door tot het einde en je weet alles.

[edit]

• Selachii

Selachii

gamedev

bedankt gambit,

ik laat het nog even rusten tot ik ook weet hoe ik die Vmem kan controleren.

Is al goed hoor klaasbaas, bedankt voor de tip, maar ik ben altijd een beetje stoutmoedig als het op modden aankomt...niet altijd even handig, maar tot nu toe nog niks gesloopt. (Ooit een keer een aluminium plaatje op de achterkant m'n voodoo5 gelegd terwijl hij aantond, dat ding schoof over m'n kaart met een 'enorme' fonkenregen eracteraan van alle kortsluitinkjes...pc viel uit. Alles deed het nog wel :D)

...gamen blijft leuk...

Verwijderd

Dan heb je veel mazzel gehad.

Nee ik heb in mijn leven wel het een en ander
naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.
En meerdere malen dus me zelf voor de kop
geslagen. Maar daar kreeg ik het niet mee
ongedaan. Ik weet wat leergeld betalen is op
basis van enkel een studie beurs.

Dat is balen balen en balen. En een slechte
nacht rust voor een nacht.

Ik hoop dat je hem binnenkort zelf met veel succes
kan overclocken !!
Bye

Verwijderd

Nou Salvador je hebt wel gelijk,
maar ik zei ook niet dat die Russische
duidelijk was.

Dwz hij is het wel, maar je moet inderdaad
wel russisch kunen.
Maar de foto's erbij zijn heel handig.
Oook als je de Rage3d forum leest, kan je
heel goed die Russische site gebruiken
voor de foto's

Ik wil gewoon geen info achterhouden, en
voor sommige mensen die bijna alles al snapten
kunnen die foto's van de Rus site net genoeg
info bieden om hen weekend te verpesten met
solderen of scratchen !

• Peertje NL
Op donderdag 20 december 2001 11:52 schreef Selachii het volgende:

Hoe kan je die Vmem aflezen ? Multimeter op GELIJKSTROOM zetten en dan in die 2 aangegeven gaatjes duwen? Als de kaart uit staat ???
LOL

Nee je moet je kaart aanzetten en dan op de gelijkstroom stand je kaart door meten |:(

• Selachii

Selachii

gamedev

Op donderdag 20 december 2001 14:58 schreef E-MANs het volgende:

[..]

LOL

Nee je moet je kaart aanzetten en dan op de gelijkstroom stand je kaart door meten |:(
??? wat is het nou, want hier heb ik niks aan !

Er wordt op die foto's 1 plekje aangegeven als 'Vmem reading'. Ik nam dus aan dat je het daar moest meeten, maar ik weet niet precies hoe(of hoe anders).
kopstotende smiley's kan iedereen posten, antwoorden zijn handiger.

...gamen blijft leuk...

Verwijderd

Je moet de spanning meten tss dat punt op je radeon en op het metaal van je case, pc moet aanstaan.

• Peertje NL
je Vmem moet je meten op Gelijkspanning, vaak aangegeven door V=, dus deze V~ moet je niet hebben!

• Selachii

Selachii

gamedev

OK, kheb het al.

Nee heh dat van V~ en V= weetik wel, als ik geen ervaring heb met Vmodding wil dat niet zeggen dat ik ECHT niks weet ;) Kzei het er ff bij om aan te geven hoe ik alles deed.

Maar iig, je moet de plus op dat piefje zetten wat daar uitsteekt en de min op je kast, of een case-schroefje of whatever (schroefje moet wel in je kast zitten geschroefd en niet los op tafel liggen :D:D)
Mijn MEM draait op 3,18-3,20. De eene keer was het iets anders als de andere keer. Verder maakte potloodstreepje zetten niks uit... misschien moet ik harder drukken ofzo, maar heb er op het moment ff sch**t aan. Wel ff een brute coolermaster heatsink met heatpipe eropgezet :)

OEPS BIG TYPEO

...gamen blijft leuk...

Verwijderd

Wow be carefull.

Je Vmem zou ideal ergens op 3.5 volt terecht moeten
komen. Vcore (dus Vgpu) was 1.66 ofzo uit de winkel.
EN die hoef je niet te veranderen, dat is over the edge
clocken. Je zou stiekem 1.7 volt kunnen proberen.

Maar doe alsjeblieft alleen Vmem.
Meten tussen het aangegeven punt (macci foto)
en ground (PC case, VGA card case).

En maak geen short circuit. Meestal wordt dat maar
1 keer toegelaten, en dat is meteen je laatste keer.
En kijk op je voltmeter dat die op V = staat.
V ~ is niet erg, geeft wel de verkeerde waarde.

Maaaaaar als die op A = staat dan krijg je misschien
een vervroegde kerstverlichting. Dan kan het gaan vonken.
Want in worst case zet je het dan in kortsluiting tussen
de meetpunten, tenzij je miliampere gaat meten, maar be warned.

• salvador4
ik heb ff wat pics gemaakt van mijn nog te modden radeon, en ben er achter dat de mijne anders is dan dan de meeste die ik gezien heb. check dit.

zo zien de meeste er uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.cybercomm.nl/~qual/got/atimac.gif

de mijne (komt van completer 1 v/d eerste ladingen)
Afbeeldingslocatie: http://www.cybercomm.nl/~qual/got/ati1.gif

nog een keer
Afbeeldingslocatie: http://www.cybercomm.nl/~qual/got/2.gif

heb nog niks doorgemeten of meer tijd in gestoken komt allemaal maandag.
ben nu weg tot 0:00 ik zie de reacties dan wel.

• GambitRS

GambitRS

w00t

Hmmm, mag ik even snel een soort conclusie maken die misschien helemaal fout is maar die met mijn beperkte kennis een nieuw blik erop kan werpen? Dat allerlinker ding in het eerste plaatje, is dat misschien niet een iets grotere weerstand ipv een diode? Ik zou iig op het linkerding het potlood streepje zetten en kijken of dat de Vmem omhoog haalt. In het tweede plaatje van die vroegere revisie is het namelijk een normaal weerstandje.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik moet helaas nog w88 op m'n Radeon.... :(:(:(:(

maar dan >:)

bah, waarom wil nou net de hele wereldbevolking ook Geforce 3en en Radeons 8500....

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Yeajah, eindelijk die coolermaster erop gezet selachii?
mooizo. Ik heb inmiddels door selachii's vragen aardig wat geleerd, kan nergens een multie meter of iets wat er op lijkt vinden, dus modden zit er ff niet in. :(

Maar goed, het uiteindelijk doel is een duidelijke how to te krijgen voor vooral de vmem aangezien die gewoon incorrect staan!

Verwijderd

Gambit heft waarschijnlijk gelijk. De reden dat ik dacht dat er een diode werd toegepast is puur omdat dit in de specificatiebladen van de spanningsregelaar 51031 staat vermeld. Maar is niet noodzakelijk om te gebruiken ;)

Dat brengt me bij de theorie dat hier dus het verschil zit tussen retail en OEM. ATI heeft een extra weerstand toegepast om als correctieweerstand te dienen, zodat er verschillende spanningen worden aangeboden aan de kaarten.

Ps. Op de OEM kaart is het normaal dat je spanning tussen de 3,15 en 3,2Volt maximaal ligt... ATI heeft dat bewust gedaan omdat je dan net onder de officiele specificaties blijft voor 275Mhz op het RAM. Dan moet je minimaal 3,25 volt hebben!

Mijn advies is dus kleuren op weerstand 1; de meest linkse!

Na wat testen met een potlood te hebben gedaan, ben ik tot conclusie gekomen dat de weerstandverlaging minimaal is per kras. je kan dus niet zo makkelijk je kaart per ongeluk opblazen in een keer!

• Peertje NL
Wie heeft er z'n gpu al gemod?

Afbeeldingslocatie: http://virtual5.nebula.fi/~efidata/images/macci/ati/vpgumod.jpg

• Peertje NL
Hoeveel watt gooit een R8500 gpu er uit :? ivm met peltier element >:)

ps ik vraag dit al voor de 4x keer... :(

• GambitRS

GambitRS

w00t

Hoe gebruik ik een multimeter om het te testen? Ik wil dus weten hoe ik het test zonder dat ik steeds de kaart terug moet stoppen om de Vmem af te kunnen lezen als de kaart aan staat. Ik weet dat het op gelijkspanning ofzo moet maar als je me duidelijk kan vertellen op welke stand ik die draaischijf moet zetten en in welke van de 3 dingen ik de contact gevalletjes moet stoppen en waar ik ze dan moet plaatsen dan heb je me goed geholpen. Om tijdens draaien te testen moet je een van die dingen aan 10V doen en de ander aan ground, de ground stekker gaat dan tegen de kast. toch?

Beter stomme dingen vragen dan stomme dingen doen :+

• Peertje NL
Op donderdag 20 december 2001 23:14 schreef GambitRS het volgende:
Hoe gebruik ik een multimeter om het te testen? Ik wil dus weten hoe ik het test zonder dat ik steeds de kaart terug moet stoppen om de Vmem af te kunnen lezen als de kaart aan staat. Ik weet dat het op gelijkspanning ofzo moet maar als je me duidelijk kan vertellen op welke stand ik die draaischijf moet zetten en in welke van de 3 dingen ik de contact gevalletjes moet stoppen en waar ik ze dan moet plaatsen dan heb je me goed geholpen. Om tijdens draaien te testen moet je een van die dingen aan 10V doen en de ander aan ground, de ground stekker gaat dan tegen de kast. toch?

Beter stomme dingen vragen dan stomme dingen doen :+
Kweet eigenlijk ook niet, moet je ze niet alle 2 op je kaart steken?
Maar als je je die 1500 ohm vervangt door 1800 ohm, en dan de weerstand na meet als ie er op zit (uit de puter dus), moet je iets van tussen de 1800 en de 800 ohm zitten, lager en hoger is verkeert.
hoger -> beide kanten van de weerstand zitten niet vast
lager -> je hebt kortsluiting gemaakt, opnieuw solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selachii

Selachii

gamedev

Vmem bekijken is erg makkelijk!!!

Ik heb het hierboven al een keer beschreven maar ik doe het nog een keer.
Zet je multimeter op gelijkspanning (V=) En neem het 2 cijferige getal (bij mij 20). Je krijgt dan een 0.00 .

Houdt de minpool tegen een metale deel van je kast (liefst de kast waar je Radeon in zit ;)) En houdt de pluspool tegen dat uitstekende puntje wat wordt aangegeven als 'Vmem reading' op de plaatjes. Et voila.
Happy reading :)

...gamen blijft leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS

GambitRS

w00t

Op vrijdag 21 december 2001 00:36 schreef Selachii het volgende:
Vmem bekijken is erg makkelijk!!!

Ik heb het hierboven al een keer beschreven maar ik doe het nog een keer.
Zet je multimeter op gelijkspanning (V=) En neem het 2 cijferige getal (bij mij 20). Je krijgt dan een 0.00 .

Houdt de minpool tegen een metale deel van je kast (liefst de kast waar je Radeon in zit ;)) En houdt de pluspool tegen dat uitstekende puntje wat wordt aangegeven als 'Vmem reading' op de plaatjes. Et voila.
Happy reading :)
En werkt dat ook als de pc uit staat en de Radeon op tafel ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS

GambitRS

w00t

Laat maar. Man wat was dat ONGELOOFELIJK EASY. Sorry hoor, maar nu ben ik dus over happy :) :) :) Ik heb met mijn HB scherpgeslepen potlood een aantal malen een streep op de allerlinker weerstand gezet, ook al zag ie er wat groter uit, en nu loopt mijn Radeon op retail speeds zonder artifacts!!!! >:) Snel ff benchen, hoger dan retail ga ik nog niet, maar happy dat ik nu ben :) Eerst kon ik alleen tot 280/263 maar nu draai ik ff happy op 275/275 en zie dan wel verder.

Oeps, iets te vroeg gejuigd. Toch nog een artifactje of 2/300 :+ Maar nu draait ie wel op 268 zonder arties dus nog even verder kleuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
en hoeveel voltage krijgt je mem nou of hoe groot is de weerstand nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS

GambitRS

w00t

Dit is jammer. Vergeet het potloden maar. In het begin, net na het potloden, loopt alles prima, super, woohoo..... en dan ontstaan er steeds vroeger artifacts. Ik denk dat het grafiet verdampt of mijn chippies worden te heet. Eerst draait max payne goed @ 275/275, een paar minuten loopen later artifacts. Daarna terugzetten naar 272, weer even goed, daarna artifacts. Misschien moet je een hele dikke laag grafiet erop krassen of misschien moet ik heatsinks instaleren, ik weet het iig niet.

John, heb je misschien wat tips voor me? Misschien afplakken of beschadig ik dan iets? En met wat, plakband?

Trouwens, heb nu wel 6631 3dmarks, w00t! Degene boven mij heeft 6743 maar met 45Mhz meer en waarschijnlijk op retail speeds terwijl de mijne nog net iets daaronder loopt op 270 (zag trouwens net 1 artifactje opduiken, snif, maar het is iig beter dan niet boven 263 uit te komen >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ff ramsinkjes monteren. die ramchippen worden vanzichzelf al aardig warm. ik kwam met die dingen 5Mhz hoger. dus door ze eenvoudig weg beter te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
GEBRUIK in godsnaam EEN MULTIMETER f 20 bij de gamma je verneukt je kaart zo |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Op vrijdag 21 december 2001 00:09 schreef Atgast het volgende:
http://world.altavista.com/sites/nlnl/pos/babelfish/urltrurl?url=http%3A%2F%2Fwww.radeon2.ru%2Fkonkurs%2F8500le_upg.html&lp=ru_en&tt=url&urltext=

voor de lui bij wie rusisch niet echt hun moedertaal is...
Bedankt!

John, lukt het al een beetje met de 300/300 bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Emans, ahhaha die icon onder je naam. hahhaa erg leuk bedacht.

dat potloden moet helpen, en dat doet het ook. ik denk dat het ram gewoon heter wordt en daardoor fouten maakt. en dus alsnog dezelfde glitches geeft als een te laag voltage. beter koelen dus. het is net overclocken van je cpu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Afbeeldingslocatie: http://virtual5.nebula.fi/~efidata/images/macci/ati/vpgumod.jpg

Rechts van Q10 zitten 4 dingen.
van boven naar beneden
1 condensator
2 weerstand
3 weerstand -> meer weerstand, meer gpu voltage
4 diode
klopt de volgorde van de 4 smd componenten voor alle kaarten :?
ik heb namelijk een club3d!

Known-(OEM/LE ONLY!)
(GPU)
OHMS-Volts-MHZ
0700-1.60 -280
0800-1.66 -283
0900-1.74 -285
0910-1.75 -290
1.0k-1.80 -306
????-1.780-348(extreme-cooled)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 12-09 15:32
Op vrijdag 21 december 2001 03:09 schreef GambitRS het volgende:
Dit is jammer. Vergeet het potloden maar. In het begin, net na het potloden, loopt alles prima, super, woohoo..... en dan ontstaan er steeds vroeger artifacts. Ik denk dat het grafiet verdampt of mijn chippies worden te heet. Eerst draait max payne goed @ 275/275, een paar minuten loopen later artifacts. Daarna terugzetten naar 272, weer even goed, daarna artifacts. Misschien moet je een hele dikke laag grafiet erop krassen of misschien moet ik heatsinks instaleren, ik weet het iig niet.

John, heb je misschien wat tips voor me? Misschien afplakken of beschadig ik dan iets? En met wat, plakband?

Trouwens, heb nu wel 6631 3dmarks, w00t! Degene boven mij heeft 6743 maar met 45Mhz meer en waarschijnlijk op retail speeds terwijl de mijne nog net iets daaronder loopt op 270 (zag trouwens net 1 artifactje opduiken, snif, maar het is iig beter dan niet boven 263 uit te komen >:) )
Dan gebruik je toch je potje zilverlijm die je nog over hebt van je unlockte Athlon XP >:)

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Guardian
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:02

The Guardian

I'll keep an I on you

Op zaterdag 22 december 2001 11:41 schreef robbie007 het volgende:
Dan gebruik je toch je potje zilverlijm die je nog over hebt van je unlockte Athlon XP >:)
Dat spul geleidt te goed en dat wil je dus juist niet. Zelfs een heeeel fijn lijntje hiervan geleidt al te veel denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Op zaterdag 22 december 2001 12:43 schreef TheGuardian het volgende:

[..]

Dat spul geleidt te goed en dat wil je dus juist niet. Zelfs een heeeel fijn lijntje hiervan geleidt al te veel denk.
Ow, en als je een BB potlood pakt, zou dat niet beter dekken dan?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Guardian
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:02

The Guardian

I'll keep an I on you

Ik heb niet veel verstand van die potlood aanduidingen en welke er nu meer lood bevat of beter dekt ofzo. ALs iemand mij de codering van potloden kan uitleggen, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liggie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2022
Op zaterdag 22 december 2001 13:31 schreef TheGuardian het volgende:
Ik heb niet veel verstand van die potlood aanduidingen en welke er nu meer lood bevat of beter dekt ofzo. ALs iemand mij de codering van potloden kan uitleggen, graag.
Meestal liggen ze in de winkel met de aanduidingen 6H 5H 4H 3H 2H H HB B 2B 3B 4B 5B 6B

HB is het normale potlood. De H range is de kant die harder is. 6H is het hardste. Zit meer klei in en minder grafiet. Die geven lichtere en fijnere lijnen.
De B range is de zachte kant. 6B is het zachtste. Meer Grafiet en minder klei. Geeft donkere dikkere lijnen. Deze lijken mij dus het meest geschikt voor electronica gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op zaterdag 22 december 2001 11:41 schreef robbie007 het volgende:

[..]

Ik weet niet hoor, no offense, maar er lijken hier heel veel mensen rond te lopen die eerst willen doen en dan denken.

Het gebruik van zilverlijm hier staat gelijk aan opgeblazen DDR chips, dus moet je vooral doen ja.

|:( :(

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Laatst online: 18-08 23:53
Domme vraag misschien, maar hebben deze modjes ook nut op LE 250/250 qems met maar 4 ms geheugen ipv 3.6ms?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
Overclockers.com
Tomorrow, how to get some better coolers onto the Radeon.

Hmm... ik hoop een duidelijke guide hoe je de heatsink vast zet

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste