Ik zou heel graag met jullie GoT-ers willen spelen, maar wat heb ik er allemaal voor nodig?
Nou als eerste waarderen wij het heel erg dat je mee wilt doen, en iedereen is welkom, ook al speel je het voor het eerst. Over het algemeen is het het handigste om een re-install te doen. Je begint gewoon met een regular TA install, en dan installeer je CC (Core Contingency) erover heen. De missions zijn niet nodig, de maps wel!
Vervolgens patch je TA naar versie 3.1c, en dat doe je met
deze patch. Vervolgens download je
deze file, en die zet je in de root van je TA dir (waar ook totala.exe staat). Deze file zorgt ervoor dat de unit limit van 250 units naar 500 units max gaat. Als laatste mogen de extra Cavedog units niet ontbreken, deze kan je
hier vinden. Ook deze moet je in de root van je TA dir zetten.
Als je dit allemaal gedaan hebt, dan mag je mirc opstarten, connecten met irc.tweakers.net en dan #TA joinen. Van daaruit worden alle games gestart. Je kan ook op
deze link clicken. Je hebt het meeste kans om veel mensen te treffen rond een uur of zeven 's avonds tot een uur of 1 's nachts. Maar eigenlijk zit er altijd wel iemand in het kanaal.
Ik wil wel benadrukken dat iedereen die wilt meespelen zich aan deze install guide moet houden. We verliezen zo vaak een uren tijd vanwege versie conflicten.
Mocht je ondanks dat je je aan de guide hebt gehouden, toch problemen hebben, zijn wij niet te beroerd om te wachten met het starten van de game om het probleem op te lossen

.
Ik steeds van die rare messages in beeld verschijnen met position van spelers enzo!
Dat zijn messages van de TA demo recorder, die veel gebruikt wordt. Met dat programma kan je games opnemen en later terug kijken. Dat is een uitstekende manier om van je eigen fouten te leren, en bovendien de kunst van anderen af te kijken. Bovendien kan je als je de TA demo recorder gebruikt, zien wat je allies zien, een soort share vision. De TA demo recorder kan je
hier downen.
Ik zie dode units doorrijden, en al mijn units blijven er op schieten, wat is er aan de hand?
Dit wordt veroorzaakt door lag: de games lopen niet meer synchroom. Vaak komt er een verschil in game time van verschillende players van wel 30 seconden! Op dit moment is er weinig dat we eraan kunnen doen. Niet iedereen is gezegend met een T1 lijn met een ping van 30ms, dus we zullen het ermee moeten doen, zo goed en zo kwaad als het kan. Soms kan ff pauzeren helpen, je ziet dan andermans units doorijden/vliegen/varen en alsnog ontploffen. Als je de game ineens op pauze ziet gaan, dan is er waarschijnlijk iemand die dat vanwege de lag doet. Gelieve hier begrip voor te hebben, en niet meteen de game weer van pauze af te halen.
Uiteraard verlangen we wel dat je voordat je joint, je ff alle kazaa's en edonkey's uitzet, om pings zo laag mogelijk te houden. Zoiezo is het beter om alle onnodige dingen zoals virus scanners en ICQ-like progsels uit te zetten. Lag hou je altijd, maar dan heb je er iig alles aan gedaan.
Ik wil een game joinen, maar ik kan hem niet vinden, help!
Geen paniek, waarschijnlijk heb je een firewall draaien of zit je achter een router. Je hebt zelfs kans dat al je spellen het doen, alleen TA niet. Dat komt omdat TA niet de gebruikelijke poorten gebruikt. In
deze text file wordt het onderwerp behandeld, en kan je lezen welke poorten je moet forwarden.
Ok, ik zit dan nu in de game, maar ik heb alleen nog maar tegen AI's gespeeld. Kan iemand me wat tips geven om wat langer te overleven?
Om te beginnen heeft het in TA weinig zin om afwachtend te spelen, dat is het recept om binnen enkele ogenblikken van de map weggevaagd te zijn. Veel en snel is het motto.
In het begin is het het lastigste om inkomsten en uitgaven in balans te houden. Vaak heb je maar enkele metal patches tot je beschikking, waar je soms ook nog eens hard voor moet knokken om ze te behouden. Gelukkig zijn er ook metal makers, en je zult er veel van nodig hebben. Helaas hebben die heel veel energy nodig. Over het algemeen is het een vrij zinloze onderneming om dit met Solar plants te financieren. Solars hebben het voordeel dat ze altijd +20 leveren, maar ze kosten erg veel metal. En die metal heb je keihard nodig om units te bouwen! Wind generators zijn veel goedkoper, maar de hoeveelheid energy die zij leveren hangt af van de map die je speelt, en vaak is het ook nog eens sterk wisselend (het ene moment +7 en het andere +23). Je zult merken dat je voor een beetje metal inkomsten hele parken wind generators nodig hebt. Niet schrikken, dat is normaal.
Als je beschikking hebt over water, dan zijn tidal generators bouwen vaak een uitkomst. Deze kun je bouwen met je commander, maar beter is het om ze met contruction ships te bouwen. De hoeveelheid energie die tidals leveren is wederom afhankelijk van de map.
De meeste maps hebben ook vents, waar je een geothermal power plant op kan plaatsen. Deze leveren +250 energy, en zijn naar verhouding erg goedkoop. Als je zo'n vent ziet, meteen een geothermal erop bouwen.
Als je inkomsten een beetje op niveau zijn (denk aan +40 metal inkomsten), kan je eens gaan denken over het bouwen van fusions en Moho Metal Makers. Je zult merken dat als je de eerste fusion met Moho metal maker hebt staa, dat de inkomsten rap omhoog gaan.
Maar je moet wel lang genoeg overleven om zover te komen. Veel potjes zijn al beslist ver voordat iemand aan een fusion is toe gekomen. Het is dan ook zaak om zo snel mogelijk een flinke unit productie op te zetten. De meest populaire level 1 units zijn Flashes en Samsons voor de Arm, en Slashers voor de Core. Alhoewel je kans hebt dat het je niet in dank wordt afgenomen dat je Flashes bouwt, aangezien die nogal wat lag veroorzaken. Er is een soort gentleman's agreement dat je niet al teveel flashes bouwt, je moet maar zien wat je ermee doet.
Bij dat overleven hoort ook dat je genoeg air defence bouwt. Hier zijn defenders goed geschikt voor, die bovendien zichzelf ook goed kunnen verweren tegen ground units. Maar echte killers zijn Flakkers(Arm)/Cobras(Core), helaas duren die erg lang om te bouwen. Je moet er dus niet te laat mee beginnen. Je kunt ook mobile flakkers bouwen (Phalanx voor Arm en Copperhead voor Core), dat kun je doen in de Advanced Vehicle Plant, die zijn wat goedkoper en duren minder lang om te bouwen.
Als laatste wil ik ook benadrukken dat mensen, in tegenstelling tot de AI, wel nukes gooit. Alhoewel sommige mensen nukes flauw vinden, staan wij ze wel toe, omdat het nieuwe strategieen mogelijk maakt. Het is dus zaak om te snel een anti nuke gebouw te bouwen. Deze heet Protector bij de Arm en Fortitude missile defence bij de Core. Vergeet ook niet om anti nukes te bouwen als je er één hebt staan, anders heb je er nog niets aan. Kijk ook of de dekking wel volledig is voor je basis (kan je zien aan de cirkel op de mini map als je het anti nuke gebouw selecteert: een doorgetrokken cirkel betekent dat er geen anti nuke klaar is, en een onderbroken cirkel betekent dat je beschermd bent). Soms is 1 anti nuke gebouw niet genoeg: als er meerdere nukes tegelijk op je geschoten worden, komt er alsnog 1 doorheen.
Mijn basis staat, ik heb alle bovenstaande dingen gedaan. Wat nu? Je bent in principe nooit klaar met het opbouwen van je basis. Er word ten zeerste aangeraden om ten alle tijden verdedigings units bij je basis neer te zetten. In tegenstelling tot de AI-speler die met lekker handzame groepjes van +- 20 units aanvalt hebben mensenlijke spelers de vervelende neiging om af en toe met 200 units je basis te bestormen.
Probeer niet om een ondoordringbare verdediging neer te zetten maar bouw een verdediging die de tegenstander afremt en afmaakt. Hiermee word bedoelt: Bouw geen "lijn" van verdediging alleen, en zeker niks waar je omheen kan lopen. Een menselijke speler zal altjid proberen je op je zwakke plekken aan te vallen, dus als hij ook via de zijkant je basis in kan rijden moet daar ook defence staan. Bouw ook door de hele basis heen luchtafweergeschut en dergelijke. Niks is zo vervelend als een aantal vijanden in je basis die net buiten het bereik van de verdediging om je basis staan. Dit is meestal fataal.
Een ander zeer belangrijk iets is om alles in overvloed te hebben. Je moet instaat zijn om het verlies van een aantal fusions op te kunnen vangen. Als er iets kapot moet en je tegenstander probeert dit serieus, dan gaat het ook echt kapot, verdediging of niet. Bombers zijn als geen ander in staat om een zwaar verdedigde basis te doordringen en hun doel te slopen. De verdediging maakt alleen de kosten voor het slopen een stuk hoger.
High Priority targets zijn onder andere Protectors/Fortitude missele defence en Targeting Facilities. Vaak wordt voor grote aanvallen gepoogd om die gebouwen te slopen om vrij baan te maken voor nukes of de aanvals units. Het is vaak dan ook geen overbodige luxe om spare gebouwen te hebben. En bouw die spare gebouwen dan ook niet vlakbij de andere versie

.
Ga er bij het opbouwen van je basis ook vanuit dat je tegenstander net zo smerig speelt als jij tegen de AI. Bouw hierom nooit al je belangrijke gebouwen bij elkaar. Dit is de natte droom van de gemiddelde bommenwerper. Bovendien heb je kans dat de onploffing van het ene gebouw het andere meeneemt. Zo kan je in één klap al je fusions kwijt zijn. Dus belangrijke gebouwen zoveel mogelijk verspreiden over je basis, zo zijn ze moeilijker te vinden en moeilijker kapot te maken.
Je zult merken dat je steeds sneller zult gaan opbouwen als de ervaring stijgt, en dat je ipv het hele potje in de defence gedrukt wordt, je zelf het initiatief kan nemen. De beste oefening is om het gewoon te spelen en een keer de kunst afkijken van iemand anders met de TA demo recorder kan ook geen kwaad. Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden.
Meer strategy guides kan je vinden op
Cavedog.
Ik kan een gebouw bouwen dat Targeting Facility heet, wat heb je daaraan?
De Targeting Facility is een Core Contingency unit, en wel een hele nuttige. Het is namelijk zo dat je units standaard alleen maar op sight schieten. De Targeting Facility (TF for short) zorgt ervoor dat units gebruik maken van de radar. Als je radar dekking hebt, en de unit ligt in bereik van jouw unit of defence, dan schieten ze automatisch. Dit is een zeer groot voordeel, zeker voor units/gebouwen met een grote range.
Je moet wel zorgen dat je radar dekking hebt. Vaak is dat voor de verdediging niet zo'n probleem (daar bouw je gewoon een adv radar achter), maar tijdens een aanval is het lastiger. Gelukkig heb je mobiele radar units, zowel als vehicle, kbot, plane en boot. Zorg dat je altijd radar dekking hebt op het stuk dat je gaat aanvallen, het kan het verschil betekenen tussen winnen en verliezen.
Je kan ook er voor zorgen dat je units niet door de vijand's radar gezien kan worden, door een radar jammer in de buurt te zetten. Ook deze heb je als vehicle, kbot, enz. Dit is vooral van belang om lang afstands geschut zoals een Big Bertha/Intimidator niet te laten prijsschieten op je units/verdeding.
Hier een voorbeeld van radar dekking met een combinatie van vaste radars en mobiele (vliegende):
Kan je ook waypoints uitzetten of dingen queuen in TA?
Ja, en dit is zelfs één de sterkste punten van TA (de interface). Je kan namelijk zelfs een heleboel! Het meeste kom je achter door gewoon te proberen, maar ik zal je een beetje op weg proberen te helpen.
Om te beginnen kan je met elke unit een willekeurige actie queuen met de shift knop. Je kan uiteraard ook queues maken met verschillende acties, bijvoorbeeld, attack, move en daarna patrollen. Je zult ook merken dat als je shit ingedrukt houdt, met een unit (of meerdere) geselecteerd, dat je ziet wat in zijn queue staat. Je kan ook weer acties uit de queue halen. Niet met alle acties kan dat (guarden bijvoorbeeld niet), maar de meeste wel. Dit doe je door er nog een keer op te klikken.
Voor bouw units zijn er commando's die speciale betekenis hebben:
Guard -> als je met een construction unit een plant (vehicle plant bijvoorbeeld) guard, dan helpt de unit de plant met units bouwen. Je moet wel de plant guarden, en niet de unit die de plant maakt!
Patrol -> een bouw unit zal rondrijden en repairen wat er beschadigd is. En bovendien helpt hij andere construction units met het bouwen van gebouwen als deze op zijn patrol route liggen.
Als je met een bouw unit geselecteerd op shift drukt, dan zie je in het groen aangegeven waar de construction unit gebouwen gaat maken. En in het blauw is aangegeven waar
anderere con units gaan bouwen.
Dan heb je in TA nogal wat shortcuts, het is een beetje persoonlijke voorkeur of ze nuttig zijn. Maar hier zijn er een aantal:
CTRL + A Select all units
CTRL + Z Select all units of selected type
CTRL + B Select all construction units except the Commander
CTRL + C Select Commmander
CTRL + V Select all aircraft
CTRL + P Select all aircraft with weapons
CTRL + R Select all radar, radar jammers, sonar and sonar jammers
CTRL + W Select all mobile units with weapons except Commander
CTRL + M Select all mines
CTRL + D Selfdestruct selected units
Met CTRL + 1-9 kan je groepen maken. Vaak is het handig om met CTRL + Z alle units van dat type te selecteren. Zo kan je bijvoorbeeld snel een groepje maken van al je flashes. Maar TA heeft nog een veel handigere feature: als je namelijk een factory/plant, of een factory/plant plus een aantal units een nummer geeft, dan krijgen alle units die uit die factory/plant ook dat nummer. Zo kan je dus automatisch al je units nummers laten geven.
Als laatste de mini map. Op de mini map zie je een overzicht van de map, met alle units erop. Of je vijandige units ziet ligt natuurlijk aan je radar dekking. Maar er valt nog meer op te zien. Als je namelijk een unit selecteert met radar/sonar, dan zie je met een groene cirkel de range van die radar of sonar aangegeven. Hetzelfde geldt voor radar en sonar jammers, alleen wordt het dan met een rode cirkel de range van het jammen aangegeven. Dat betekent dat je tegenstander geen units van jou op de radar of sonar kan zien die zich in die cirkel bevinden (tenzij hij units in visible range heeft staan uiteraard).
Als laatste kan je zien wat de range is van een cloacker als je een cloackable unit selecteert (de commander bijvoorbeeld), deze cirkel is wit. Dit werkt echter precies andersom als de cirkel van een radar: de cirkel geeft de range aan waarin enemy units moeten komen om de unit te kunnen zien.
Ik zie mensen aan het begin van de game allemaal rare commando's intypen, waar dienen die voor?
Ok, wat veel voorkomende commando's:
+shareradar: laat al je units zien op de radar van je allies. Helaas deel je niet al je radar info met je allies.
+sharemetal: als je boven een bepaalde hoeveelheid voorraad metal komt, geef je metal weg aan je allies als die dat nodig hebben. Dit kan eigenlijk nooit kwaad, dus altijd doen dus, teamplay is heel belangrijk!
+setsharemetal xxxx: vul voor de x-en de threshold is waarboven je metal gaat sharen.
+shareenergy: zelfde alleen dan met energy
+setshareenergy: zelfde alleen dan met energy
+shareall: doet alle bovenstaande dingen, behalve threshold van sharen instellen.
+shootall: standaard schieten je units alleen maar uit zichzelf op units van de tegenstander. Dit zorgt ervoor dat ze ook automatisch op gebouwen van de tegenstander schieten.
Deze commando's kan je intypen door op enter te drukken.
Ik wil alleen maar met met allies praten, en niet met de tegenstander, waar stel je dat in?
Dat doe je door op enter te drukken, en dan op options. Vergeet ook vooral niet om dat in te stellen voordat je verklapt aan iedereen dat je strategie is om zo snel mogelijk te nuken

.
En andersom: mocht je een tegenstander zien die duidelijk vergeten is om chat op allies only te zetten, waarschuw hem dan ff.
Help! Ik kan de units van mijn tegenstander niet targeten! Wat is er aan de hand?
Heel vervelend, maar het wil nog wel eens voorkomen dat er iets fout gaat met de instellingen van de allies. De oplossing is simpel: gewoon even een alliance sluiten met je tegenstanders, en vervolgens meteen weer verbreken. Allies instellen doe je met TAB en vervolgens Allies te kiezen.
Ik wil ook van die mooie screenshots maken, hoe doe ik dat?
Print screen werkt niet in TA, in plaats daarvan moet je op contr + F9 drukken. Er wordt dan een dir aangemaakt in je TA root, die hetzelfde als je login in windows heet. Daarin staat weer een dir die screenshots heet, en daar komen ze te staan. Ze zijn in het pcx formaat, maar dat kan je gewoon met Photoshop of Paint Shop Pro naar jpg-jes converten.