"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Ja kijk ik op m'n pc.. Wat ik bedoelde was toen ik nog geen DVD had, hoorde je allemaal veel over die geweldige beeldkwaliteit enzo, maar toen ik het eenmaal had, op die 720 x nogiets resolutie, vond ik dat niet zo super.. Het is wel een nette resolutie en op de gemiddelde TV ziet het er ook wel leuk uit, maar een TV is eigenlijk ook maar een crap-resolutie..Op maandag 12 november 2001 11:49 schreef Baklap het volgende:
He TripleM wat bedoelde je nou met DVD niet goed ? Kijk je op je PC ?
Ik had echt verwacht op hoge resolutie video te kunnen zien, 720 x 756 (PAL, even opgezocht) is niet echt een hoge resolutie..
Beetje duffe redenatie. DVD ziet er op die resolutie gewoon goed uit. Het is haarscherp en levensecht. Een hoger oplossingsvermogen is helemaal niet nodig (in de VS misschien met NTSC TV's). Dat je nou met je neus op je 22" monitor gaat zitten en dan hoekjes kan onderscheiden als je het beeld op pauze zet, is jouw probleemOp maandag 12 november 2001 13:20 schreef TripleM het volgende:
[..]
Ja kijk ik op m'n pc.. Wat ik bedoelde was toen ik nog geen DVD had, hoorde je allemaal veel over die geweldige beeldkwaliteit enzo, maar toen ik het eenmaal had, op die 720 x nogiets resolutie, vond ik dat niet zo super.. Het is wel een nette resolutie en op de gemiddelde TV ziet het er ook wel leuk uit, maar een TV is eigenlijk ook maar een crap-resolutie..
Ik had echt verwacht op hoge resolutie video te kunnen zien, 720 x 756 (PAL, even opgezocht) is niet echt een hoge resolutie..
DVD is gewoon scherp genoeg (misschien niet als je het op 5 meter projecteert ofzo).
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ja daar ben ik het helemaal mee eens... Persoonlijk denk ik ook dat PC monitor en TV helemaal niet met elkaar te vergelijken zijn. Ik zal eens kijken of ik dat technisch kan onderbouwenOp maandag 12 november 2001 18:47 schreef JvS het volgende:
[..]
Beetje duffe redenatie. DVD ziet er op die resolutie gewoon goed uit. Het is haarscherp en levensecht. Een hoger oplossingsvermogen is helemaal niet nodig (in de VS misschien met NTSC TV's). Dat je nou met je neus op je 22" monitor gaat zitten en dan hoekjes kan onderscheiden als je het beeld op pauze zet, is jouw probleem. Het is niet zoals bij Games noodzakelijk om een hoge resolutie te hebben, omdat het anders brokkelig wordt ofzo. Het is zeg maar natuurlijk anti-aliasd
.
DVD is gewoon scherp genoeg (misschien niet als je het op 5 meter projecteert ofzo).
Sja, TripleM had me wel ff aan het twijfelen. Maar aan de andere kant: als het waar zou zijn wat hij zei, dan zou dat betekenen dat je alleen maar het verschil tussen video en film kan zien als je in de bios kijkt.Omdat het in dit geval niet gaat om hoe je het opslaat.. of hoe je het uitzend.. Maar de kwaliteit van het opnemen..
Helemaal geen duffe redenatie.. Als ik al 9.5 jaar in een bioscoop films zie op een ontzettend groot doek en thuis op een gewoon standaard tv'tje.. En dan vervolgens hoor over DVD, dan verwacht ik heel wat.. Dan is het vervolgens 720 x blaat en dat is niet hoog.. 800 x 600 is ook geen hoge resolutie, niet in de tijd dat er al meer dan zat mensen zijn die hun desktop op 1600 x 1200 draaien.. DAT is hoge resolutie..Op maandag 12 november 2001 18:47 schreef JvS het volgende:
Beetje duffe redenatie. DVD ziet er op die resolutie gewoon goed uit. Het is haarscherp en levensecht. Een hoger oplossingsvermogen is helemaal niet nodig (in de VS misschien met NTSC TV's). Dat je nou met je neus op je 22" monitor gaat zitten en dan hoekjes kan onderscheiden als je het beeld op pauze zet, is jouw probleem. Het is niet zoals bij Games noodzakelijk om een hoge resolutie te hebben, omdat het anders brokkelig wordt ofzo. Het is zeg maar natuurlijk anti-aliasd
.
Mijn verwachtingen waren dus wellicht te hoog gespannen, maar wie ben jij om uit te maken dat DVD scherp genoeg is?
Tja tis moeilijk uit te leggen.. Maar laat ik het zo zeggen, hoe kun je nou de kwaliteit van een lp beoordelen als je hem overgezet op cd hoort?Op maandag 12 november 2001 20:04 schreef Jag het volgende:
Sja, TripleM had me wel ff aan het twijfelen. Maar aan de andere kant: als het waar zou zijn wat hij zei, dan zou dat betekenen dat je alleen maar het verschil tussen video en film kan zien als je in de bios kijkt.
Er zal wel verschil zijn, maar ik snap het niet als iemand eerst roept dat het verschil levensgroot is, om daarna te zeggen dat je op een beamer zulk geweldig "film" beeld te hebben gezien..
Waarom zouden die niet te vergelijken zijn? Beiden hebben ze een bepaalde resolutie.. Dat de kwaliteit van het beeld van een monitor hoger is weten we allemaal.. Maar als ik dus videobeelden wil bekijken op mijn monitor dan mag dat niet? Want dat moet ik op tv bekijken om dan te mogen zeggen dat ik het geen geweldige kwaliteit vind? Tv is gewoon ook ouderwets, tegenwoordig heb je 100 Hz, HDTV, plasma zooi, alles om tv's beter te maken.. Betere beeldkwaliteit o.a. door hogere resolutie!Op maandag 12 november 2001 19:57 schreef Baklap het volgende:
Ja daar ben ik het helemaal mee eens... Persoonlijk denk ik ook dat PC monitor en TV helemaal niet met elkaar te vergelijken zijn. Ik zal eens kijken of ik dat technisch kan onderbouweni'll be back...
* JvS , aangenaamOp maandag 12 november 2001 23:16 schreef TripleM het volgende:
[..]
Mijn verwachtingen waren dus wellicht te hoog gespannen, maar wie ben jij om uit te maken dat DVD scherp genoeg is?
<font size=1>ff serieus:</font>
Ik heb vrij veel ervaring met mensen en DVD. Ik weet van veel mensen die ook kunnen zeuren over beelkwaliteit dat ze DVD ook gewoon goed vinden. Heb een goed jaar bij een Hifi-winkel gewerkt (waarvan ik uit pieteit met Baklap de naam niet zal noemen
Verder wil ik als het moet het niet-nuttig-zijn van een resolutie van 1600x900 op een breedbeeld tv van 72cm op 350cm afstand ook wel biologisch voor je uitrekenen (gaat boven het oplossingsvermogen van je oog, zeker gezien het feit dat het niet 100% scherp is, zoals bij games (zoals ik al vertelde), maar dat het natuurlijk anti-aliassed, waardoor de effectieve scherpte hoger is dan je aan de hand van de resolutie zou verwachten (net zoals een 4xFSAA op 1024 mooier is dan niet FSAA op 1600x1200, bij die laatste zie je gewoon nog kartelrandjes op een beetje 19" monitor, bij 1024@4xFSAA niet, maar dat is weer een andere discussie
En toch worden commercials op 2000 x zoveel gemaakt, dat is dan toch ook niet nodig? Wil je beter beeld, dan wil je een hogere resolutie, dat is gewoon zo. Nou zeg ik absoluut niet dat DVD slecht beeld geeft, maar met het beeld uit de bioscoop in het achterhoofd viel het me inderdaad een beetje tegen dat het 'slechts' 720 x zoveel was.Op dinsdag 13 november 2001 01:41 schreef JvS het volgende:
Je bent, zegmaar, de eerste die ik over de resolutie van DVD hoor klagen. En iets zegt me dat je teveel in je hoofd zit met een PC of een Game ofzo, waarbij een reso van ~750x400 inderdaad zwaar onacceptabel zou zijn... Dat je dus teveel last hebt van het feit dat een PC veel hoger kan, dus dat dat er veel beter uitziet.
Het beeld is mooi, maar het doet mij nog niet 'oeh' en 'ah' zeggen en dat is wat ik zoek. Daarom gaf ik al aan dat wat ik zoek er waarschijnlijk nog niet is, maar ik denk wel dat het gaat komen.
Geloof ik meteen, FSAA is ontzettend mooi, maar ik kijk geen video op een breedbeeld tv, ik kijk op mijn monitor. En pas daar valt die lagere resolutie op. Op een tv niet omdat het er daar gewoon niet beter uit kan zien. Net zoals het op een filmdoek op zou vallen als je een DVD gaat projecteren, de resolutie van een DVD is daar gewoon te laag voor. Het heeft er dus mee te maken waarop je het kijkt, wil je eventuele kwaliteitsverschillen merken.Verder wil ik als het moet het niet-nuttig-zijn van een resolutie van 1600x900 op een breedbeeld tv van 72cm op 350cm afstand ook wel biologisch voor je uitrekenen (gaat boven het oplossingsvermogen van je oog, zeker gezien het feit dat het niet 100% scherp is, zoals bij games (zoals ik al vertelde), maar dat het natuurlijk anti-aliassed, waardoor de effectieve scherpte hoger is dan je aan de hand van de resolutie zou verwachten (net zoals een 4xFSAA op 1024 mooier is dan niet FSAA op 1600x1200, bij die laatste zie je gewoon nog kartelrandjes op een beetje 19" monitor, bij 1024@4xFSAA niet, maar dat is weer een andere discussie).
Verwijderd
het .1 kanaal kan inderdaad bij het encoden ingesteld worden tot 120 Hz, maar dat hoeft niet. er zijn zelfs DVD-Audio's waarin het 6e (.1) kanaal gebruikt wordt als boven speaker.Op vrijdag 09 november 2001 13:01 schreef Chilly_Willy het volgende:
Goed hier wat juiste informatie:
.......
Deze kanalen zijn fullrange behalve het LFE (.1) kanaal wat alleen <120Hz bevat.
........
DTS is ontwikkeld voor Jurassic Park en heeft normaal een bitrate van 1,4 Mb/s, hetzelfde als normale CD (44.1 Khz 16 bit).
DTS heeft standaard op dvd's 48 kHz, alleen op DTS audio CD's hebben ze 44 kHz, nieuwe ontwikkeling is DTS 96/24 aldus 96 kHz en 24 bit resolutie
Als ik thuis ben van m'n werk maak ik wel een scan.
Bedoel je dat er reclame is gemaakt over DVD die vertelde dat het 2000 beeldlijnen gebruikt? Dat is dan hoogst twijfelachtig van degene die die reclame heeft gemaakt. Ik kan me dat niet echt voorstellen ook.Op dinsdag 13 november 2001 08:53 schreef TripleM het volgende:
[..]
En toch worden commercials op 2000 x zoveel gemaakt, dat is dan toch ook niet nodig?
Of bedoel je dat er commercials worden opgenomen met 2000 beeldlijnen? Dat kan, want in de bios is een hoog aantal beeldlijnen toch best wel nuttig (en nodig). Je hebt daar ook wel eens commercials die direct van TV afkomen (die van fanta oa.) en dan zie je gewoon dat het echt foeilelijk is, zo brokkelig enzo.
Nou moet je natuurlijk wel realistisch zijn en in gedachte houden dat je bij een hogere resolutie een veel hogere bitrate nodig hebt. Dan zou er op een DVD dus geen 130minuten hoge kwaliteit beel staan, maar bijvoorbeels maar 60minuten. En ik denk dat niemand zit te wachten op dure Double Sideded Double Layered disks, die je nog om moet draaien ookWil je beter beeld, dan wil je een hogere resolutie, dat is gewoon zo.
Ja, dat dacht ik alNou zeg ik absoluut niet dat DVD slecht beeld geeft, maar met het beeld uit de bioscoop in het achterhoofd viel het me inderdaad een beetje tegen dat het 'slechts' 720 x zoveel was.
Maar de specs van de gemiddelde TV (al helemaal die van mij
Mjah, voor Oeh ah heb je toch een behoorlijke beelddiagonaal nodig. Dat is voor mij en voor 98% van de DVD bezitters niet te realiseren. Ik moet zeggen dat ikzelf DVD voor het formaat behoorlijk oeh en ah vind hoorHet beeld is mooi, maar het doet mij nog niet 'oeh' en 'ah' zeggen en dat is wat ik zoek. Daarom gaf ik al aan dat wat ik zoek er waarschijnlijk nog niet is, maar ik denk wel dat het gaat komen.
Mjah, ik vind kijken op een monitor toch niet echt iets om oeh an ah van te zeggenik kijk geen video op een breedbeeld tv, ik kijk op mijn monitor. En pas daar valt die lagere resolutie op.
[...]
Het heeft er dus mee te maken waarop je het kijkt, wil je eventuele kwaliteitsverschillen merken.
Ik zeg eerder oeh en ah met 720 beeldlijnen op een 96cm 16:9 TV, dan dat ik met mijn neus op een 22"scherm met 1200 beeldlijnen doe
NeeOp dinsdag 13 november 2001 16:00 schreef JvS het volgende:
Bedoel je dat er reclame is gemaakt over DVD die vertelde dat het 2000 beeldlijnen gebruikt? Dat is dan hoogst twijfelachtig van degene die die reclame heeft gemaakt. Ik kan me dat niet echt voorstellen ook.
Ja!Of bedoel je dat er commercials worden opgenomen met 2000 beeldlijnen? Dat kan, want in de bios is een hoog aantal beeldlijnen toch best wel nuttig (en nodig). Je hebt daar ook wel eens commercials die direct van TV afkomen (die van fanta oa.) en dan zie je gewoon dat het echt foeilelijk is, zo brokkelig enzo.
Ehm.. I don't mind!Nou moet je natuurlijk wel realistisch zijn en in gedachte houden dat je bij een hogere resolutie een veel hogere bitrate nodig hebt. Dan zou er op een DVD dus geen 130minuten hoge kwaliteit beel staan, maar bijvoorbeels maar 60minuten. En ik denk dat niemand zit te wachten op dure Double Sideded Double Layered disks, die je nog om moet draaien ook.
Psies.. Vandaar de term toekomstmuziek..Ja, dat dacht ik al. De specs vallen je dus tegen enzo
.
Maar de specs van de gemiddelde TV (al helemaal die van mij) vallen ook helemaal in het niet bij die van een echte procector..
De gemiddelde vriend die bij mij film komt kijken krijgt een flinke diagonaal voor z'n neus hoor.. Zolang ze maar op zaterdagmiddag komen en het niet erg vinden om Disney en/of andere kinderfilms te zien..Mjah, voor Oeh ah heb je toch een behoorlijke beelddiagonaal nodig. Dat is voor mij en voor 98% van de DVD bezitters niet te realiseren. Ik moet zeggen dat ikzelf DVD voor het formaat behoorlijk oeh en ah vind hoor. En de gemiddelde vriend die bij mij een film komt kijken vindt dat toch ook
.
Dan verschillen we daarin van mening.. Maar waar blijven die HDTV's?! Kunnen we onze standpunten verenigen, kom ik bij jou film kijkenIk zeg eerder oeh en ah met 720 beeldlijnen op een 96cm 16:9 TV, dan dat ik met mijn neus op een 22"scherm met 1200 beeldlijnen doe.
Waar heb jij leren rekenen ?Op vrijdag 09 november 2001 13:01 schreef Chilly_Willy het volgende:
Goed hier wat juiste informatie:
DTS: Digital Theater System. Ook een digitale stream waarin 1 t/m 6.1 kanalen. Bij 6.1 kanalen kan het EX zijn waarbij het net als DD EX gaat, of ES waarbij het een echt extra kanaal is wat digitaal in de stream zit.
DTS is ontwikkeld voor Jurassic Park en heeft normaal een bitrate van 1,4 Mb/s, hetzelfde als normale CD (44.1 Khz 16 bit).
44100 samples per seconde
16 bits per sample is 2 bytes per sample
2 kanalen (stereo)
dus 44100 * 2 * 2 = 176400 bytes/seconde voor een CD
7 kanalen (6.1 audio)
dus 44100 * 2 * 7 = 617400 bytes/seconde voor 6.1 kanaals geluid
Hoezo dan ineens 1.4 Mb/s ?
(leuk dat je het inleidt met 'Hier wat juiste informatie')
PS: Ik heb geen verstand van dit hele verhaal (DTS/DD/blaat) maar ik kan *wel* rekenen...
Typo
Running Unix with a reason : it runs and keeps running.
Unity for all, HD breedbeeld 1,5 mtr diagonaal minimaal 70mm Theater MAXIMAAL
176400 bytes/sec = 176400*8 = 1.411 Mbps = 1,4Mb/secOp dinsdag 13 november 2001 17:20 schreef weirdje het volgende:
[..]
Waar heb jij leren rekenen ?
44100 samples per seconde
16 bits per sample is 2 bytes per sample
2 kanalen (stereo)
dus 44100 * 2 * 2 = 176400 bytes/seconde voor een CD
7 kanalen (6.1 audio)
dus 44100 * 2 * 7 = 617400 bytes/seconde voor 6.1 kanaals geluid
Hoezo dan ineens 1.4 Mb/s ?
(leuk dat je het inleidt met 'Hier wat juiste informatie')
PS: Ik heb geen verstand van dit hele verhaal (DTS/DD/blaat) maar ik kan *wel* rekenen...
edit:
Typo
Je vergeet de compressiefactor
Je kan ook een audioDTS cd gewoon met een audio CD speler afspelen. Komt geen geluid uit de analoge uitgang, maar uit de digitale uitgang komt wel een signaal dat een DTS decoder snapt
Ok, maar in dat geval is een digicam dus magnetisch of optisch ? Optisch/Chemisch/Magnetisch is de opslag methode. Het signaal waar het hier om gaat is analoog. Het is analoog omdat het niet digitaal is. Het is niet digitaal omdat er niet nullen en eentjes staan. Het is allemaal redelijk simpel.Op vrijdag 09 november 2001 14:51 schreef tbusquet het volgende:
[..]
Het is idd een chemisch proccess om de film te belichten (opnemen) en te ontwikkelen. Ik kan het niet analoog noemen, dat is een video/audio term. Het is optisch/chemisch !!
Wat ik gehoord heb (hou me ten goede) is dat voornamelijk de duplicatie kosten van een film een reden zijn voor digitale bioscoop. Dit zou ook de reden zijn waarom films van land naar land verhuizen (en op andere dagen premieren)Het voordeel van digitaal is de hoge kwaliteit die je kunt behalen, voor het bewerken van het materiaal, en om het zo goed te kunnen doen om het uiteindelijk terug te zetten naar film doe je dit op 2k (voor ca 35mm) of 4k (voor ca 70mm) en dit moet uncompressed zijn, omdat je het anders zult gaan zien bij het projecteren, en je weet het.. bij speelfilms nothing than the best !!
Het probleem met het afspelen zit hem in de datarate.. verwerk maar eens 30MB per frame dus x25, of 24 soms nog.
Eh das 750 megabyte per seconde !! Er zijn "videorecorders" die dit zouden moeten kunnen. Heb ik alleen nog niet gezien.
Compressen zul je uit eindelijk wel MOETEN, maar de kwaliteit wordt er dus zwaar minder van.
Maar goed het is nu dus nog gissen wat het formaat voor digitale bioscoop/projectie gaat worden. Het zal uiteindelijk wel ideaal zijn, want een filmrol kan je maar zo vaak afspelen voordat hij vervangen moet worden.
Digitale films zouden eenvoudiger te dupliceren zijn, een handje vol "superdvd's" gooi je makkelijker op de markt. En of je die pers nou 100K of 200K keer laat afdrukken, dat doet er dan niet zo veel toe.
Ik heb een tijdje bij een bedrijf in diervoeders gewerkt, maar dat wil niet zeggen dat ik er alles van af weet. Your argument is moot. Als je je eigen authoriteit dient te bewijzen dan klopt je verhaal niet (waar ik in dit geval verder niet over kan oordelen, ik heb nooit gewerkt bij post-production bureaus oid).Ik begrijp wederom niet wat je met je vage verhaal over remasteren bedoelt hier..
En ik heb een tijdje bij een post-production bureau gewerkt, waar al dit soort dingen plaats vinden. Vandaar dat ik toch wel denk dat ik er wat vanaf weet
I stand corrected. Inderdaad, maar als ik het over audio e.d. heb, zie ik mb als megabyte en bij netwerken zie ik mb als megabit. Sorry - komt door m'n achtergrondOp dinsdag 13 november 2001 17:32 schreef JvS het volgende:
[..]
176400 bytes/sec = 176400*8 = 1.411 Mbps = 1,4Mb/secBytes en bits enzo
.
Mijn fout, OP kan wel rekenen, ik kan niet lezen ! (gelukkig wel rekenen

Ik weet overigens niet helemaal 100% zeker of het SDDS signaal ook aan de rechterkant van de film zit, gezien alles zo'n beetje links zit, maar ik dacht van wel.
Is ook veel te duur.. Een ton is niks als je SDDS wil.. Dat is het bij een goede DD/DTS installatie ook niet, maar wil je SDDS dan ben je er nog lange na niet met een ton, bij DD valt dat nog enigszins mee..Op dinsdag 13 november 2001 20:10 schreef JvS het volgende:
achja, ik ken niet eens een bios die SDSS geluid heeft. Moest Sony weer eigenwijs doen enzo
.
Grand Theatre, Amersfoort.Op dinsdag 13 november 2001 20:10 schreef JvS het volgende:
achja, ik ken niet eens een bios die SDSS geluid heeft. Moest Sony weer eigenwijs doen enzo
.
Laat ik daar nou net wonen
Precies !! Laat je niet van de wijs brengen hehOp maandag 12 november 2001 20:04 schreef Jag het volgende:
[..]
Sja, TripleM had me wel ff aan het twijfelen. Maar aan de andere kant: als het waar zou zijn wat hij zei, dan zou dat betekenen dat je alleen maar het verschil tussen video en film kan zien als je in de bios kijkt.
Snap je het nou echt niet ? Het gaat om het beeld wat je krijgt bij film OPNAMES !! En je gebruikt digitale video in dit geval om DAT beeld op te slaan. CCD's van camera's geven gewoon een knetterhard beeld af.Op maandag 12 november 2001 23:18 schreef TripleM het volgende:
[..]
Tja tis moeilijk uit te leggen.. Maar laat ik het zo zeggen, hoe kun je nou de kwaliteit van een lp beoordelen als je hem overgezet op cd hoort?
Er zal wel verschil zijn, maar ik snap het niet als iemand eerst roept dat het verschil levensgroot is, om daarna te zeggen dat je op een beamer zulk geweldig "film" beeld te hebben gezien..
De reden dat in de bioscopen nog van film af geprojecteerd wordt is, dat er nog te weinig beamers zijn die de resolutie van film kunnen evenaren.
PAL resolutie is trouwens 720x576 en niet allerlei varianten die ik net hier gehoord heb..
Bovendien moet ik zeggen dat PAL en NTSC behoorlijk verouderd zijn. Voor bioscoop films helemaal, aangezien je MINIMAAL op HD zult gaan moeten werken voor specialeffects, 3D etc. Anders blijft er geen ruk van over als je het projecteert op zo'n enorme grote.
Daarbij is DVD HEEL acceptabel. Het gaat nog jaren duren voordat HD hier eens een keer ingevoerd gaat worden. In Amerika gaat het al wel die kant op gelukkig.
DVD beschikt trouwens over 500 beeldlijnen.
Voor schermen tot zo'n 2 meter is PAL voldoende.. NTSC met zijn 640x480 zit dan al behoorlijk aan de krappe kant, je ziet ook sneller interlace lijnen, en het gaat "kartelen" bij hoog contrast.
Waar vind ik het bewijs voor deze claim ? Ik heb hier een bron die zegt dat PAL resolutie 768x576 heeft :Op dinsdag 13 november 2001 20:18 schreef tbusquet het volgende:
[..]
PAL resolutie is trouwens 720x576 en niet allerlei varianten die ik net hier gehoord heb..
http://www.futuretech.vuurwerk.nl/resvid.html
Je klinkt indrukwekkend moet ik zeggen en veel van je verhalen klinken waar (zullen het ook ongetwijfeld zijn), maar als je on-onderbouwde stellingen posteert, ben ik al snel erg argwanend.
URL aangepast
Maar iets zegt met dat PAL 576 effectieve beeldlijnen heeft. En (576/3)*4=768 (4:3 TV). Dus 768x576
Maarja, om daar nu over te gaan mierenneuken
Snap IK het nou niet? Snap JIJ wel wat ik bedoel?!Op dinsdag 13 november 2001 20:18 schreef tbusquet het volgende:
Snap je het nou echt niet ? Het gaat om het beeld wat je krijgt bij film OPNAMES !! En je gebruikt digitale video in dit geval om DAT beeld op te slaan. CCD's van camera's geven gewoon een knetterhard beeld af.
De reden dat in de bioscopen nog van film af geprojecteerd wordt is, dat er nog te weinig beamers zijn die de resolutie van film kunnen evenaren.
Als beamers niet de kwaliteit hebben om de resolutie van film te evenaren, hoe kun je daar dan mee de kwaliteit van film beoordelen!!! Ja niet dus! De kwaliteit van film kijk je met een projector, met een prachtige Xenon lamp in een lampenhuis, die door de vlinder licht laat vallen op een stuk film, die door een lens (of combinatie van lenzen) geprojecteerd wordt op een mooi, groot, wit doek! Ga je op een beamer kijken (ook al zou ie de resolutie van film evenaren) dan is het niet dezelfde kwaliteit!
Weet je, ik hou het in deze thread gewoon voor gezien..
Aan de ene kant heb ik te weinig kennis en aan de andere kant wordt hier van alles door elkaar geluld.. Ik heb geen zin om 3 keer uit te moeten leggen wat ik bedoel.. Ik weet wat ik weet en daar hou ik het dan wel bij..
Heb hier wel veel geleerd, bedankt daarvoor.. I bid you adieu..
Er is ook nog zoiets als over en underscan, verliest altijd een stuk op je tv, m.a.w. de randen van je beeld raak je kwijt, hiermee moet je ook heel erg oppassen vooral met titels als je voor tv produceert, aangezien computerschermen er geen last van hebben (die kun je immers bijstellen).Op woensdag 14 november 2001 00:33 schreef weirdje het volgende:
[..]
Waar vind ik het bewijs voor deze claim ? Ik heb hier een bron die zegt dat PAL resolutie 768x576 heeft :
http://www.futuretech.vuurwerk.nl/resvid.html
Je klinkt indrukwekkend moet ik zeggen en veel van je verhalen klinken waar (zullen het ook ongetwijfeld zijn), maar als je on-onderbouwde stellingen posteert, ben ik al snel erg argwanend.
edit:
URL aangepast
Maar goed, de effectieve en meest gebruikte reso. van PAL is 720x576. Ik zeg dit omdat als ik op full res PAL werk (non linear videomontage) dat je dan met 720x576 werkt.
PAL bevat trouwens 625 beeldlijnen MAX, DVD gebruikt er bv. maar 500.
Info gevonden... HIEROp woensdag 14 november 2001 09:57 schreef tbusquet het volgende:
[..]
PAL bevat trouwens 625 beeldlijnen MAX, DVD gebruikt er bv. maar 500.
PAL
Afkorting voor Phase Alternate Line, het televisiesysteem dat in de meeste landen van Europa en in Nederland wordt gebruikt.
Het televisiesignaal bevat 625 beeldlijnen die 50 keer per seconde ververst worden. DVD films in het PAL-formaat bieden
maximaal 575 horizontale beeldlijnen en worden ververst met een framerate van 25 keer per seconde.
parental lock
Op diezelfde pagina :
Dit is niet waar - Er zijn macrovisionvrije DVD spelers. Die voegen dus niet de genoemde storing toe.Macrovision
Alle DVD-spelers zijn uitgerust met een kopieerbeveiliging volgens de Macrovision methode. Macrovision voegt stoorsignalen aan beeld en geluid toe zodat videorecorders in de war raken en het beeld niet goed kunnen kopiëren.
Wat ik maar wil zeggen is dat als iets op het internet staat, het nog niet per se direct waar is. Altijd alles met een korreltje zout nemen. En het liefst bevestiging met een tweede (niet gerelateerde) link.
Dat zijn dan of omgechipte of DVD spelers van een 'ander' merk zegmaar. Alle DVD spelers van de a-merken hebben gewoon macrovisionOp donderdag 15 november 2001 12:01 schreef weirdje het volgende:
[..]
Op diezelfde pagina :
[..]
Dit is niet waar - Er zijn macrovisionvrije DVD spelers. Die voegen dus niet de genoemde storing toe.
Pessiiieesss. Een auto mag in Nederland ook maar 120 max dat weet iedereen en toch kunnen ze harder... Regiocode is ook standaard en toch zijn ze er ook zonder... Een Athlon 500 kan ook op 700 draaien en toch is het maar een 500... Het is nou eenmaal zo dat DVD MAX 575 beeldlijnen gebruikt... en toch zijn er DVD's die minder gebruiken...Op donderdag 15 november 2001 12:02 schreef JvS het volgende:
[..]
Dat zijn dan of omgechipte of DVD spelers van een 'ander' merk zegmaar. Alle DVD spelers van de a-merken hebben gewoon macrovision

Hehehehe leuke smiley's...
Je mag hem wel regiovrij laten maken.