Op vrijdag 09 november 2001 14:09 schreef TripleM het volgende:
[..]
Stofjes? Valt reuze mee toch? Nou ja in onze bioscoop niet maar in de meeste andere wel..
Dat er nog steeds banden worden gebruikt heeft volgens mij verschillende oorzaken.. Ten eerste wordt er nog steeds analoog opgenomen met Panavision camera's, daar gaat gewoon film in volgens mij..
Dan heb je misschien ook te maken met het kwaliteits-aspect.. Door licht op een 'dia' te schijnen kun je over grotere afstanden een scherper beeld krijgen.. Denk ik tenminste, of is dat niet zo? Geen idee eigenlijk
Als je digitaal een film maakt voor in de bios dan moet deze volgens mij op een resolutie 2048 x 1536 draaien.. Kost wel meer dan zomaar een DVD'tje om op die resolutie films te verspreiden..
Kortom, eigenlijk weet ik het ook niet

Banden.. jongens, FILMROLLEN hebben we het over.. het is optisch, Panavision is 70mm film !!!! Dan heb je dus een waarzinnig hoge resolutie, maar aangezien film niet met pixels werkt, maar met korrels heb je het eigenlijk niet over resoluties, maar goed, als je specialeffects, 3d etc gaat maken voor bioscoop films, ga je met 2k of 4k resolutie werken, (....x... pixels ?)
Het is dus puur een kwestie van kwaliteit.
Bovendien is het verschil in beeld tussen iets wat op video en iets wat op film gedraaid is ENORM !! Een verschil tussen dag en nacht.
Film is veel mooier en natuurlijker om te zien, de kleuren zijn mooier, neutraler, en de luma waardes lopen veel verder door. Als je met video een hoop licht door de lens heen jaagt krijg je een keiharde wit vlak. Bij film, krijg je een veel vloeiend uit een lopende witte vlek.
Bovendien is film dus optisch, en kan je bij het scannen (naar video zetten voor bv. reclame om het te bewerken) Dus je kan de hele "look" en "feeling" van de film nog beinvloeden door een kleurcorrectie, en daarmee je film, heel warm, heel koud, of een andere look geven.
Als je de Special Edition hebt van se7en moet je maar eens op de 2e disc kijken staat een heel gedeelte op over de kleurcorrectie, en over de "powerwindows" die ze van die telecine gebruikt hebben ( telecince is een apparaat om film naar video te scannen).
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©