Getah schreef op 20 juli 2003 @ 22:46:
Vraagje: Wat gebeurt er als je voeding niet zwaar genoeg is? Gaat hij stuk, ontploft hij of valt je computer gewoon uit??
En natuurlijk: red ik het volgende met een 350 watt (aopen) voeding?
Asus a7n8x
AMD Athlon XP 2500+ barton met standaard koeler
2 x 256 MB DDR-RAM @ 333 mhz (corsair)
Ati Radeon 9500 non pro @ 9700 pro
Hercules gamesurround muse 5.1 DVD
Maxtor 40 GB 7200 RPM Harddisk (ATA 133)
Aopen 52x cd-rom
Plextor 24\10\40a
4 casefans waarvan 3 coolermaster SAF-B82 en 1 onbekend
Alvast bedankt voor je antwoord!

Ten eerste zal je voeding niet zo gauw ontploffen. Eerder zal hij te warm worden en stuk gaan. Maar in de meeste gevallen is je systeem gewoon erg instabiel of start hij helemaal niet meer op.
Ik denk dat je net voldoende hebt met je 350 Watt AOpen. Ik denk dat het verstandig is uit te breiden naar een 400 Watt of meer.
350 Watt kan dus wel, maar je houdt niet over.

NoControl schreef op 21 July 2003 @ 04:18:
Hoe kan ik weten wat voor voeding ik nodig heb? Ik wil wel weten wat voor voeding ik nodig heb, maar als ik het gewoon vraag heb ik nog niets bijgeleerd. Op de eerste post staat wel een lijstje met verbruiken voor CPU's, maar waar kan ik dit vinden voor andere onderdelen? (op de website van de fabrikant staat het in mijn geval nergens bij de specs)
Systeem:
Gigabyte 8KNXP
P4 2.8C
2x 512MB DDR400 (apacer)
sapphire radeon 9800pro
2x Maxtor 80GB SATA
Aopen 52x schrijver
Samsung 16x dvd drive
CTX 17" scherm
Ik heb een 420Watt Chieftec voeding besteld maar ik kan nog snel switchen naar een 350Watt Enermax (stiller denk ik zo)...
Dus: is 350 watt genoeg voor deze configuratie (plus misschien 2 pci kaartjes als uitbreiding), en hoe weet je dat?
Ik denk toch dat het te maken heeft met dat beetje ervaring dat je ermee hebt. Je kunt natuurlijk per onderdeel gaan uitrekenen wat het verbruikt en wat voor voeding erbij hoort, maar je kunt het met de ervaring die je opbouwt ook een heel eind komen.
Je zult met de 350 Watt niet kunnen voldoen. Ik basseer dat vooral op je harde schijven, het geheugen en de videokaart. De rest wat erbij komt kijken, wijkt vaak niet veel af van het gemiddelde. Misschien je processor, maar aangezien die nog niet helemaal tot het uiterste gaat, zal die ook niet voor al teveel problemen zorgen.
Tip: Als je graag wat zaken op gebied van voedingen wilt leren, zul je dit topic goed moeten volgen. Iedere keer goed afwegen waarom een bepaalde voeding geadviseerd wordt bij een groepje onderdelen. Zo leer je dat het snelste en beste.

Anoniem: 88873 schreef op 21 July 2003 @ 17:37:
Ik wil mijn pc gaan upgraden:
Dit draait nu op een 300W voeding
Ecs K7vta3 v3
AMD Athlon XP 2000+
1x 512 DDR Ram (2700)
Lite-on Dvd speler
Gforce 4mx 440
Sblive 1024
Avermedia tvkaart
Maxtor 80 gb 2 mb (7200)
Maxtor 40 gb (7200)
1 casefan merk onbekend
(Eerst zat er ook nog een Maxtor 15 gb in en dat werkte prima)
Nu wil ik mijn systeem gaan uitbreiden met een Maxtor 40 gb of een Maxtor 80 gb,
1 of 2 extra casefan's. En mischien nog een 42 speed brander.
(die tv kaart kan er evt uit)
Mischien nog van belang: Voltage's
+12v= 13
+5v = 4.8
Core = 1.7
I/O = 3.3
Aux = 2.50
Is dit nog mogelijk, ik denk namelijk dat ik nu al op het randje zit met mijn voeding.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Je zult wel kunnen upgraden naar wat je zojuist allemaal zei, maar dan zit je echt tot aan het nokje vol. Wat ik je dus aanraad is, om je voeding te upgraden naar minstens 350 Watt. Je zit dan qua bereik beter en misschien is het ook stabieler. Vooral de 12 volt lijn zal er op vooruit gaan.