Ik ben nu een tijdje aan het spelen en ik heb geprobeerd om niet te winnen door Conquest, maar op Culture.
In de Civipedia st aat dat je dan een stad van 20.000 moet hebben of in totaal 100.000 cultuur en da je twee keer zoveel moet hebben als elke tegenstander. Dat heb ik inmiddels, maar geen victory.
Dus besloot ik maar voor de space race te gaan, snel zo'n space ship gebouwd, is het laatste onderdeel klaaar, kan ik niet meer bij dat scherm komen van SpaceShip (F10) en kan k het ook niet launchen! Raar.
Nu zit er dus niets anders op dan toch maar iedereen af te maken, wat niet m'n plan was

.
Verder mag de interface wel herzien worden, een lijstje met alle berichtjes over steden was veel makkelijker geweest dan dat ze elk even een halve seconde in beeld staan met "Civil Disorder" "Starvation" "We love the King" etc. erbij.
En ik hoef nu, nu ik toch zeker 100 workers heb ofzo echt niet de bewegingen van elke worker te zien elke turn, dat maakt het spel
zo ontzettend langzaam dat het niet leuk meer is. Turns duren echt
lang als je een tijd bezigbent.
En de computer is soms iets te autonoom met beslissen wat er waar wordt gebouwd, ik hoef bijvoorbeeld helemaal geen stealth bombers, maar de computer schakelt daar zelf toch weleens op over in oorlogstijd. Erg vervelend.
Kortom het idee achter Civilization III is nog steeds ijzersterk, maar ze hebben het speldusdanig traag gemaakt, de interface dusdanig onoverzichtelijk en de computer dusdanig eigenwijs dat het niet leuk meer is.
Overigens cheat de computer ook, die heeft informate over troepenlocaties die jij niet hebt. Als jij een stad in je binnenland hebt, die je vanaf de grens niet ziet, maar die onbewaakt is, dan racet de compter hier onverwijld op af om 'm in te pikken. Net als colonies die onbewaakt zijn, die weet hij ook moeiteloos te vinden.