De laatste posts zijn van WhiteRazor, DarkX en mij, het is idd nu aan de/een gm om verder te gaan.
Ahum, als het kan dus hier posts aangaande het voortbestaan van lord Daemons campain. Zoals in die campain te lezen is zijn er mensen die hem nieuw leven in willen blazen. Ook kun je melden als je geen zin meer hebt, dan moet even bekeken worden of character weggaat of tijdelijk npc wordt.
Nogmaals ik wil enkel bereiken dat dit mooie initiatief doorgezet wordt. Vooral omdat het in het begin zo leuk was..
Nogmaals ik wil enkel bereiken dat dit mooie initiatief doorgezet wordt. Vooral omdat het in het begin zo leuk was..
Verwijderd
Ja sorry jongens ik wil ook helpen om de campaign in leven te houden maar ik wist dat ik weing tijd zou hebben in januari. Vandaar ook dat ik met LD afgesproken had dat ik meer als backup zou optreden. In het begin had ik lekker veel tijd vandaar dat ik veel poste dus misschien ontstond er een beetje een scheef beeld dat ik echt een goede fulltime GM zou zijn. Ik zal nu meer posten vooral als LD er niet is. Het is alleen jammer dat er in beide campaigns een paar mensen weggevallen zijn. als je een goede gamemaster zou kunnen vinden zou je eigenlijk de beide campaigns ergens samen moeten smelten. Gegarandeerd een grote groep fanaten. Maar ja wie moet er dan GMen het zijn nu spelers die GM zijn dus ddie zouden dan opeens niet meer mee kunnen doen. Ik vond het in het begin alleemaal een stuk leuker maar ik moet zeggen dat nu icestroms campaign weer een beetje opleeft dankzij onze nieuwe GM''s ik weer aardig enthousiast begin te worden.
Lets keep this alive en nogmaals mijn excuses
Lets keep this alive en nogmaals mijn excuses
Ok, er is nog enthousiasme. Dan zullen we verder gaan. 
Wat een beetje jammer is is dat ik aanstaande donderdag het zwaarste tentamen ooit heb (7 studiepunten, stof van een half jaar), dus op dit moment heb ik niet erg veel tijd. Vanaf vrijdag is dat anders.
Wat een beetje jammer is is dat ik aanstaande donderdag het zwaarste tentamen ooit heb (7 studiepunten, stof van een half jaar), dus op dit moment heb ik niet erg veel tijd. Vanaf vrijdag is dat anders.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Oke, we wachten in spanning afOp maandag 21 januari 2002 22:30 schreef Lord Daemon het volgende:
Ok, er is nog enthousiasme. Dan zullen we verder gaan.
Veel succes met dat tentamen!!
suc6!
Tot vrijdag w88 moet nu ook nog wel lukken..
Tot vrijdag w88 moet nu ook nog wel lukken..
Yippey-kay-yay. Ik ben ook wel van mening dat we gewoon moeten doowrgaan 
Zullen we wachten tot LD tijd heeft of zal ik ff gaan eikelen met mijn chars?
*roffel roffel*
Zullen we wachten tot LD tijd heeft of zal ik ff gaan eikelen met mijn chars?
*roffel roffel*
"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!
Ga maar eikelen met je chars 
Dank je. Quantummechanica 2 - begin er nooit aan.Veel succes met dat tentamen!!
Believe me.. I won'tOp dinsdag 22 januari 2002 10:09 schreef Lord Daemon het volgende:
Ga maar eikelen met je chars
[..]
Dank je. Quantummechanica 2 - begin er nooit aan.
stel je voor dat ik gaan tijd meer had voor HoMM en de GoT rpg
Hmmz, ik zit al te kloten op WiB2. 
Laat staan Quantummmechanica. Ik heb er wel eens een boekje over gelezen. Hmm, daarna had ik er geen zin meer in.
Laat staan Quantummmechanica. Ik heb er wel eens een boekje over gelezen. Hmm, daarna had ik er geen zin meer in.
Verwijderd
Ok willen de GM's van icestorms campaign ff mijn voorstel beoordelen mijn post is namelijk om 19:30 veranderd thx
Verwijderd
Ik heb het net ook in mijn post geedit maar zeg het hier nogeens kijk uit dat je de snelheid niet uit het spel haalt. als je de gevechten puur alleen maar in eigen hand wil houden worden de gevechten erg lastig posten voor ons,maar anderzijds posten jullie GM's vrij snel dus misschien loopt het wel los....Het is nu aan Desdemona (als LD tijd heeft) om het verhaal -tenminste het gedeelte tussen Nova en Des- verder te vertellen....ik begin er overigens weer veel plezier in te krijgen! Oh en 1 probleem ik ben vanaf 25 januari-3 februari snowboarden in alpe d'huez.Kan mijn character ff overgenomen worden of op non-actief gezet worden tegen die tijd?? Ik hoor het wel
Als het nodig is zal ik wel zeggen wat Nova doet. Moet je me wel ff op ICQ contacten wat betreft richtlijnen voor het Roleplayen van hem.
Verwijderd
Ok jongens ik ga over een half uurtje weg. Ik baal er wel een beetje van dat ik ons nu weer enorm lekker lopende topic een week in de steek moet laten
maar ja ik vertrouw erop dat LD mijn char goed roleplayed,en dat blueangel goed dobbelt voor mij
Ok tot 4 Februari adios!!!!
Ennuh good-luck in de mijnen!!!! Laat Pjotr je niet in de problemen brengen heheheh
Ennuh good-luck in de mijnen!!!! Laat Pjotr je niet in de problemen brengen heheheh
Waar HEB je het over?Op vrijdag 25 januari 2002 13:17 schreef ThaNobius het volgende:
mag je met dit spel ook de wizard doodmaken?
Dat is mooi. Dat is het enige dat ik nog even wou weten.Op maandag 21 januari 2002 16:04 schreef PsyFlash het volgende in de 'Lord Daemon's Campaign-topic':
Nu wordt ie mooi... hoezo als spelers er nog zin in hebben, Er is dacht ik toch wel erg duidelijk de hint gegeven dat spelers er nog inderdaad zin in hebben.
In ongeveer iedere topic post je eem post net zo snel als je hem kunt schrijven. Met een beetje een post als GM ben ik zo een half uur kwijt, zo niet meer. Dat kan veel sneller - maar dan is het veel minder goed.LD leuke discussie over Heroes, en ik weet hoe uitgebreid je kunt posten.
Als er te weinig mensen nog verder willen gaan kunnen we de twee groepen overigens samen voegen.kortom wil je stoppen zeg dat dan of reageer hier een paar dagen niet, zoals we van velen al gewend waren. Of zeg even dat je mee wilt blijven doen.
Als je er wel iets mee bedoelde zou dat echter wel terecht zijn geweest, en een beetje grofheid heb ik ook wel verdiend. Ik ben de eerste om te beamen dat ik als GM in gebreke ben gebleven. Ik kan wel wat excuses verzinnen (zoals dat de motivatie om iets serieus te doen op GoT besteed werd/wordt aan de GoT-Raad), maar dat verandert het feit niet dat ik de laatste tijd (veel) te weinig aandacht aan die campaign heb besteed. Ik zal proberen mijn leven te beteren - als ik weer eens niets doe moet je me maar gewoon heel hard schoppen op ICQ of zo.hm, terug lezende vind ik dit nogal grof klinken. Dus even voor de goede orde, ik bedoel er niets mee
Ik heb ook echt het idee dat je druk bezig bent geweest, en GoT raad lijkt me ook zwaar. Hoe ging je tentamen trouwens?Op vrijdag 25 januari 2002 21:16 schreef Lord Daemon het volgende:
Als je er wel iets mee bedoelde zou dat echter wel terecht zijn geweest, en een beetje grofheid heb ik ook wel verdiend. Ik ben de eerste om te beamen dat ik als GM in gebreke ben gebleven. Ik kan wel wat excuses verzinnen (zoals dat de motivatie om iets serieus te doen op GoT besteed werd/wordt aan de GoT-Raad), maar dat verandert het feit niet dat ik de laatste tijd (veel) te weinig aandacht aan die campaign heb besteed. Ik zal proberen mijn leven te beteren - als ik weer eens niets doe moet je me maar gewoon heel hard schoppen op ICQ of zo.
Zelf heb ik het ook vaak genoeg druk met school en ook andere zaken, en ik weet hoe vervelend het is prioriteiten te stellen, die het beste zijn, maar niet veel tijd over laten voor de leuke dingen.
anyway, ik vind het geweldig, dat je weer tijd gaat besteden aan de topic, en ik weet zeker dat het weer net zo wordt als in het begin.
Samenvoegen van de groepen kan wel.. maar dan moet er wel goed naar toe gespeeld worden denk ik.
------
Even over het feit hoe onze (Dura, Orsuros, en Xanatus) campain verder gaat. IK was Dura achterna gelopen en ik stel het volgende scenario voor:
Ik zie Orsuros achter Dura aangaan, en spreek hem aan. Dan zijn wij twee weer bij elkaar. En moet Raz, nog even melden waar Dura dacht heen te gaan. Vervolgens moeten we dus gaan stellen waar we nu gericht heen gaan. Er moet wat vaart in komen, zonder het roleplayen opzich te verpesten.
Iedereen die verder gaat wens ik een fijne voortzetting
en iedereen die ermee ophoudt.. jammer, en ik hoop dat je het toch leuk vond.
Ik schop deze topic even zodat iedereen onze vroige twee posts gelezen heeft.
ik schop mee...
Nee ik denk dat iedereen die meedoet toch wel leest wat er in die topics staat.. regelmatig.
Nee ik denk dat iedereen die meedoet toch wel leest wat er in die topics staat.. regelmatig.
Verwijderd
ow bedankt voor het schoppen
als je het nog niet gemerkt hebt aan mijn posts in icestorm's campaign zeg ik het nog maar een keer voor de duidelijkheid: Ik blijf meedoen
Samenvoegen van de topics lijkt me niet zo'n goed plan, omdat (als ik zo snel even heb geteld) beide party's uit 5 man bestaan. En met 10 man spelen is wel erg massaal. Bovendien heb ik de indruk dat na een kleine dip de beide topics weer redelijk beginnen te lopen.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
En zo moet het ook,
maar topic samenvoegen, tja lijkt me niet handig.. overzicht weg. Het zal altijd wel met vlagen gaan, ivm. met dan weer wel, dan weer niet druk met school. Maar ik vind dat het weer goed vooruit gaat.
maar topic samenvoegen, tja lijkt me niet handig.. overzicht weg. Het zal altijd wel met vlagen gaan, ivm. met dan weer wel, dan weer niet druk met school. Maar ik vind dat het weer goed vooruit gaat.
Ik moet zeggen dat de LD's-campaign weer best aardig loopt.
ff een complimentje aan iedereen die daar aan bijdraagt, en vooral de complimenten aan LD. Keep up the good work!
ff een complimentje aan iedereen die daar aan bijdraagt, en vooral de complimenten aan LD. Keep up the good work!
Ja inderdaad, keep helping us LD,
je bent de motor achter het verhaal
deze topic begint alleen dood te bloeden dus...
stelling:
Hoezeer heeft een RPG een combat system nodig om een rpg te zijn. En wanneer kun je meer spreken van een adventure game?
Zelf denk ik dat combat nodig is, om duidelijk verschil te houden tussen de klassen. Hoewel velen ook vaardigheden bezitten die buiten het gevecht erg handig zijn.
Zonder combat heb je dus geen rpg meer, en is het lastiger een non lineair spel te maken. Verder is levellen een beruchte term geworden. Maar ook dit hoort er in beperkte mate bij, omdat je character zich moet ontwikkelen.
Ik hoop dat een paar mensen het hier totaal niet mee eens zijn, in het kader van een goeie discussie
deze topic begint alleen dood te bloeden dus...
stelling:
Hoezeer heeft een RPG een combat system nodig om een rpg te zijn. En wanneer kun je meer spreken van een adventure game?
Zelf denk ik dat combat nodig is, om duidelijk verschil te houden tussen de klassen. Hoewel velen ook vaardigheden bezitten die buiten het gevecht erg handig zijn.
Zonder combat heb je dus geen rpg meer, en is het lastiger een non lineair spel te maken. Verder is levellen een beruchte term geworden. Maar ook dit hoort er in beperkte mate bij, omdat je character zich moet ontwikkelen.
Ik hoop dat een paar mensen het hier totaal niet mee eens zijn, in het kader van een goeie discussie
Morgoth zal over een tijdje ook de campaign joinen. Ik denk niet dat problemen zal opleveren. Zijn character heeft hij al af en ik zal op een geschikt moment wachten om hem te introduceren. Tot dan blijft het een verrassing!
Cool! Nu TheJoker weg is heb ik eigenlijk helmaal nix meer aan mijn fobie. Geef hem maar een fretje
.
Maar even alle gekheid op het daarvoor bestemde stokje, hij is natuurlijk van harte welkom.
Maar even alle gekheid op het daarvoor bestemde stokje, hij is natuurlijk van harte welkom.
Music Addicted
welke campain gaat ie precies joinen?
ice of LD's ?
ice of LD's ?
Ik denk die van Ice, want daar ib BAG de GM.
Music Addicted
ach zo.
Ja, onze campain gaat momenteel sowieso erg goed.
zo zie je maar weer, hoe belangrijk een goede GM is.
Ja, onze campain gaat momenteel sowieso erg goed.
zo zie je maar weer, hoe belangrijk een goede GM is.
Verwijderd
Gaan we trouwens deze topics nog bundelen en aanbieden bij een uitgeverij???? Ik heb geld nodig
Bij voorbaat welkom, MorgothOp woensdag 06 februari 2002 16:06 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Morgoth zal over een tijdje ook de campaign joinen. Ik denk niet dat problemen zal opleveren. Zijn character heeft hij al af en ik zal op een geschikt moment wachten om hem te introduceren. Tot dan blijft het een verrassing!
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
Uh ja.Op woensdag 06 februari 2002 00:11 schreef PsyFlash het volgende:
Ja inderdaad, keep helping us LD,
Ja, ik ga er meteen hard tegenin!stelling:
Klassen moet je meteen afschaffen. Hoe vaak heb je niet een character die helemaal niet een bepaalde class heeft? Pak een willekeurig fantasyboek en je zult zien dat de meeste personen slechts met moeite onder te brengen zijn bij een class. Het class-systeem limiteert je in je charactercreatie opties. Neem Desdemona, die is geen echte mage, maar een andere class is ze ook niet.
Combat heb je dus niet nodig om verschil te houden tussen classes, want je hoeft geen classes te hebben.
Characterontwikkeling zou skill-based moeten zijn, niet level-based. Dus welke skills je gebruikt, daar wordt je beter in. Dat is logisch. Om even terug te grijpen op de AD&D topic, daar werd mij verteld dat je dat in AD&D ook had: als je level up was gegaan moest je eerst gaan trainen en dan werd je pas beter. Maar dat slaat natuurlijk nergens op, want waar is die hele level up dan voor nodig? Als je gaat trainen zonder eerst een quest gedaan te hebben moet je toch ook beter worden? Het hele idee van levels is gemaakt omdat mensen gewoon steeds meer hitpoints willen hebben.
Uhm, we hebben het hier toch wel over pen-and-paper RPGs he?
Sorry, sorry, sorry - ik kom er vanavond toch niet meer aan toe. Ik heb me net erg lang uit zitten leven aan een statistische analyse... morgen heb ik ook erg weinig tijd, maar ik zal proberen op de Uni te posten.
Verwijderd
Kijk voor zulk soort momenten is de backup GM er 
Ik zal mijn creatieve brein eens loslaten op dit fenomeen.
Ik zal mijn creatieve brein eens loslaten op dit fenomeen.
Koel
Ff checken of er ook echt iets is gebeurd al.
Sorry, ik post ff niet extreem actief, heb dinsdag een dag in het ziekenhuis gelegen en mag nog niet al te veel rondrennen e.d. 
Ben het trouwens eens met LD qua rp filosofie, niet met psyflash. Hitpoints vind ik het meest achterlijke systeem dat er is, levels vind ik ook niet geweldig, maar als je karakter ontwikkeling persee wil uitdrukken.. mja.
En classes zijn ook onzin. Je bent beetje het product van je nature en nurture zoals ze dat in amerika zo leuk uitdrukken, dus je krachten en wat je verder zoal geleerd hebt in het verleden. Als je veel met je zwaard geoefend hebt dan ben je daar vast goed in, maar dat wil toch niet zeggen dat je nix kan jatten of te stom bent om een magic spell te casten?
Orsuros is daar ook wel een voorbeeld van. Hij heeft iets van magische capabiliteiten overgeorven via zijn genen, maar gebruikt deze verder niet echt. Verder is hij opgegroeid in een misdaadsyndicaat waar hij vooral zijn sword skills getrained heeft. Je kunt dus botweg zeggen dat het een fighter is, maar aan de andere kant heeft hij licht magisch talent, dus is het een fighter/mage. Toch vind ik, omdat hij zijn halve leven tussen alle soorten misdadigers zat, het onrealistisch dat hij niks van jatten of sloten kraken weet. Dus minor thieving abilities zouden niet onrealistisch zijn. Dan heb je al een fighter/mage/thief, wat in ADND best een onspeelbaar karakter is, en hoewel ik nu toevallig half-elf ben zou het onmogelijk zijn als ik een mens was. Maar ik speel geen fighter/mage/thief, ik speel een intelligente man die goed kan vechten en die van de andere skills een klein beetje heeft meegekregen.
(In de campaign speel ik Orsuros trouwens helemaal niet met thieving abilities, maar het zou gezien zijn achtergrond zegmaar een mogelijkheid zijn).

Ben het trouwens eens met LD qua rp filosofie, niet met psyflash. Hitpoints vind ik het meest achterlijke systeem dat er is, levels vind ik ook niet geweldig, maar als je karakter ontwikkeling persee wil uitdrukken.. mja.
En classes zijn ook onzin. Je bent beetje het product van je nature en nurture zoals ze dat in amerika zo leuk uitdrukken, dus je krachten en wat je verder zoal geleerd hebt in het verleden. Als je veel met je zwaard geoefend hebt dan ben je daar vast goed in, maar dat wil toch niet zeggen dat je nix kan jatten of te stom bent om een magic spell te casten?
Orsuros is daar ook wel een voorbeeld van. Hij heeft iets van magische capabiliteiten overgeorven via zijn genen, maar gebruikt deze verder niet echt. Verder is hij opgegroeid in een misdaadsyndicaat waar hij vooral zijn sword skills getrained heeft. Je kunt dus botweg zeggen dat het een fighter is, maar aan de andere kant heeft hij licht magisch talent, dus is het een fighter/mage. Toch vind ik, omdat hij zijn halve leven tussen alle soorten misdadigers zat, het onrealistisch dat hij niks van jatten of sloten kraken weet. Dus minor thieving abilities zouden niet onrealistisch zijn. Dan heb je al een fighter/mage/thief, wat in ADND best een onspeelbaar karakter is, en hoewel ik nu toevallig half-elf ben zou het onmogelijk zijn als ik een mens was. Maar ik speel geen fighter/mage/thief, ik speel een intelligente man die goed kan vechten en die van de andere skills een klein beetje heeft meegekregen.
(In de campaign speel ik Orsuros trouwens helemaal niet met thieving abilities, maar het zou gezien zijn achtergrond zegmaar een mogelijkheid zijn).
DarkX, wij zijn het helemaal eens.
Het klassensysteem legt een beperking op aan de characters die je kan maken - en je wilt geen beperking. (Overigens vind ik rollen voor je stats ook erg slecht. Je moet toch kunnen spelen wie je wilt?)
Verwijderd
ej mensen, sorry dak de laatste week niet heb gepost, maar ik moest fff afkicken van m'n ouders 
anyway, ik denk dat het handig is als iemand mijn char overneemt,
tis dus een Half-Elf Bard, redelijk ijdel, en geneigt naar het kwade, al zal hij zijn vrienden en iedereen die hem goed behandeld ook goed behandelen,
Chaotic-Good dus
ik zie wel wie wil, maar ik heb er de tijd niet meer voor (school en ouders e.d.)
anyway, ik denk dat het handig is als iemand mijn char overneemt,
tis dus een Half-Elf Bard, redelijk ijdel, en geneigt naar het kwade, al zal hij zijn vrienden en iedereen die hem goed behandeld ook goed behandelen,
Chaotic-Good dus
ik zie wel wie wil, maar ik heb er de tijd niet meer voor (school en ouders e.d.)
Hmm, ik had gister ff discussietje met psyflash, maar daar kwamen ook wel geinige dingen uit, misschien dat ik dat es uit moet werken. Maar ik denk dat LD en ik het wel kunnen vinden qua ideeen
Is dit ook wat eternal blabla inhoud? Of is dat toch anders?
//edit//
Vooral magie kreeg ik wat geinige ideeen over, misschien dat ik daar binnenkort een essaytje over schrijf
//edit//
Vooral magie kreeg ik wat geinige ideeen over, misschien dat ik daar binnenkort een essaytje over schrijf
Zoals blueangel al had aangekondigd ga ik dus binnenkort meedoen, ik heb er iig zin in. Ik wacht rustig af, ben ondertussen al die godsgruwelijk lange topics aan het doorlezen
Verwijderd
Ik zou geëerd zijn (goed gespeld?) als een mod mijn char over zou nemenOp vrijdag 08 februari 2002 19:54 schreef Morgoth het volgende:
Zoals blueangel al had aangekondigd ga ik dus binnenkort meedoen, ik heb er iig zin in. Ik wacht rustig af, ben ondertussen al die godsgruwelijk lange topics aan het doorlezen
Hij heeft al zelf een character gemaakt. 
Dat is anders. Qua aantal regels en zo wel redelijk lijkend op AD&D, heeft ook nog levels en zo - maar geen hitpoints (althans, je krijgt er niet meer als je level up gaat), geen classes, een spell-less magic system - best wel anders dan AD&D dus. Over een low-rule system ben ik alleen nog maar aan het nadenken.Op vrijdag 08 februari 2002 14:42 schreef DarkX het volgende:
Hmm, ik had gister ff discussietje met psyflash, maar daar kwamen ook wel geinige dingen uit, misschien dat ik dat es uit moet werken. Maar ik denk dat LD en ik het wel kunnen vinden qua ideeenIs dit ook wat eternal blabla inhoud? Of is dat toch anders?
Ik wou wat ideeën die een tijde in m'n kop ronddwaalden neerkladden voor publicatie, maar krijg er nog niet echt een systematisch ding uit. Maar omdat ik anders weer met andere dingen druk bezig ga zijn heb ik toch maar vast de ruwe lijnen neergeklad, anders ben ik het volgende week ofzo weer gans kwijt. En omdat het toch op mijn HD stond kan ik het net zo goed posten
Misschien dat de opgepoetste systematisch opgebouwde versie ook nog wel ooit online komt 
Als de grote lap text het topic verneukt dan verwijder het maar, dan post ik het wel op een andere manier
Als de grote lap text het topic verneukt dan verwijder het maar, dan post ik het wel op een andere manier
Magie...
Hoewel er in de geschiedenis altijd veel geloof aan gehecht is zijn er geen duidelijke aanwijzingen dat er op aarde magische krachten zijn in de traditionele zin van het woord, waarbij ik niet doel op magie in de betekenis van rituelen waar geloof aan gehecht wordt. Voor de rest van het artikel versta ik het volgende onder magie: een soort proto-kracht die gebruikt kan worden om energie en materie in de wereld te brengen of weg te halen op een manier die in strijd is met de bekende natuurwetten. Dit is, zover bekend, absoluut onmogelijk, maar toch heeft het mensen altijd gefascineerd, en komt magie nogsteeds veelvuldig voor. Echter niet in de wereld om ons heen, maar in alternatieve werelden, waarvan Middle Earth de laatste tijd het meest in de publiciteit is geweest. En hoe uitgewerkt de meeste werelden zijn, magie is het haast nooit. Het werkt meestal gewoon, zonder verklaring. Opzich is het voor de boeken ook niet zo interessant om dat te verklaren, je gaat ook niet zeggen waarom iemand gewond raakt als je hem hard raakt met een scherp zwaard, maar om een realistisch rpg systeem op te bouwen is een verklaring wel handig. Het meest gebruikte systeem van het moment, (A)D&D, heeft een mijns inziens zwaar onlogisch systeem, waarin je hersenen een soort magic slots bevatten.
Daarom leek het me interessant om een soort gedachte experiment te voeren over een wereld waarin magie bestaat, en daaruit een logisch systeem op te bouwen. Uitgaande van de basic D&D regels, zijn er twee soorten spellcasters: magiërs en priesters. Omwille van duidelijkheid geef ik de verschillen even heel zwart/wit aan: de priester kan healen en de magiër kan fireballs toveren. Ook zijn de bronnen vanwaar ze hun macht halen anders: de priester krijgt zijn macht geschonken van zijn godheid, de magiër wordt niet verklaard, maar het is in ieder geval van aardsere oorsprong.
Hoewel deze verschillen niet persee zo strikt hoeven te zijn als D&D ze aangeeft, zal een theorie evengoed aan dienen te geven hoe deze verschillen ontstaan zijn. De oorsprong van de magie zal zeker de bron van deze verschillen zijn, vandaar dat ik dezen iets verder uitdiep. Goddelijke magie wordt verkregen als gunst van een welwillende godheid, die via de priester een deel van zijn goddelijke macht kanaliseerd in de vorm van een spreuk. Dit kost evengoed energie van de kant van de priester, enorme machten die door een lichaam gekanaliseerd worden laten hun sporen na. De spreuk wordt echter door de godheid als het waren opgesteld, waardoor er van de kant van de priester geen verdere kennis van de precieze krachten nodig is die in de spreuk gebruikt worden. In principe kan daardoor onafhankelijk van de kennis van de priester zijn spreuk een oneindige complexiteit bevatten, afhankelijk van wat zijn godheid hem verstrekt. De kracht van de spreuk wordt naast de welwillendheid van zijn godheid ook nog beperkt door de ervaring van de priester om de krachtstroom onder controle te houden, en misschien zijn natuurlijk talent hierin.
Magiërs halen hun magie uit een hele andere bron. Hiervoor wordt geen directe verklaring gegeven, ik persoonlijk vind de verklaring die in Terry Pratchett's Discworld gegeven wordt wel interessant: magie is een soort alternatieve vorm van radioactiviteit. Alle stoffen zenden een soort straling uit ("thaumatic radiation", bestaande uit thaums die weer bestaan uit resons) en die straling kan gebruikt worden voor magische spreuken. Er zijn verschillende soorten straling (misschien verschillende golflengte of samenstelling?) en sommige stoffen zenden meer straling uit dan andere. Hierdoor zijn sommige stoffen nodig voor bepaalde spreuken omdat ze een bepaalde soort straling sterk uitzenden. Er is echter overal wel een soort background radiation, waardoor de meest basic spells wel haast overal te casten zijn. Gebruikers van deze magie nemen deze proto-energie in zich op en kanaliseren het door middel van eerder uitgezochte rituelen in het gewenste effect. Om erachter te komen hoe dat effect bereikt wordt dient een magiër veel research te verichten en veel te oefenen in het kanaliseren van krachten. Het gevolg hiervan is dat een magiër een veel grotere krachtstroom goed onder controle kan houden dan een priester, omdat een priester het alleen doet wanneer nodig terwijl een magiër altijd moet blijven oefenen om verder te komen. Ook kan een magiër aan een andere magiër zijn ervaring overgeven, om zo spreuken uit te wisselen. Er kleven echter ook nadelen aan deze vorm van magie: omdat alle krachtstromen individueel gecontroleerd moeten worden zijn veel spreuken moeilijk te casten, niet vanwege hun kracht maar vanwege hun enorme complexiteit.
Neem de eenvoudige healingspreuken: deze dienen de wond dicht te maken, te ontsmetten, aan elkaar te laten groeien en de patient de pijn te ontnemen. Dit maakt gebruikt van zeer veel minieme krachtjes, en het is haast onmogelijk deze allen te controleren. Maar het wil niet zeggen dat een zeer begaafd beoefenaar van aardse magie het niet misschien zal lukken om een dergelijke spell te leren.
En hier ontstaat ook het eerste grote verschil met D&D: je hebt priest spells en mage spells, punt. Dit is echter volgens dit gegeven niet waar: er is gewoon magie, en magiërs controleren deze persoonlijk, en priesters kanaliseren goddelijke kracht. Daardoor hebben ze inderdaad verschillende kwaliteiten, maar hun mogelijkheden worden niet beperkt door wat er in dat regelboek staat. De verschillen zijn niet zo strikt als beschreven, veel van de verschillen in spreuken zijn eerder als gevolg van culturele verschillen dan van natuurkundige verschillen. Een priester kan prima een grote vuurbal toveren, theoretisch gezien. De grote energiestroom zal moeilijk zijn maar niet ondoenbaar voor een ervaren priester. Je moet echter ook nog lid zijn van een religie wiens ethiek het toelaat om dergelijke spreuken te gebruiken, en religies, als ze al aggressief zijn, neigen altijd meer naar gerafineerder werk dan een bal verhit gas.
Door deze gedachtespinsels ben ik van mening geworden dat een magiesysteem veel flexibeler moet worden. Er zijn verschillende bronnen van magie, en verschillende manier om deze te gebruiken, en de uitkomst van deze manieren moeten niet zo strikt zijn. Een aanhanger van een gaia beweging kan uit de natuur om zich heen veel aardse magie oppikken en daarmee de aarde steunen, en daardoor steun krijgen van een aardgodin die hem of haar de beschikking stelt over enkele goddelijke spreuken. Een krijger die altijd achteraf op een berg gewoond heeft, heeft instinctief wat magische controle opgepikt en kan de wind om hem heen enigzins controleren. Een orde van magiërs die veel onderzoek doen en een strenge ethiek naleven kunnen goddelijke krachten krijgen van een wijsheidsgod. Een groep priester in een klooster merken dat ze soms zonder hulp van hun god de wereld kunnen manipuleren. Een dief, altijd alleen met de nachtelijke stilte, voelt trillingen in de wereld om haar heen, en merkt dat ze zich nog stiller en onzichtbaarder kan maken dan normaal. Waarom kunnen dit soort dingen in D&D niet? Magie moet een natuurkracht in de wereld zijn, en daar moet alles op gebaseerd zijn, niet op het feit of iemand een kruisje draagt of een punthoed. De laatste zijn slechts culturele acesoires.
Welke vorm het systeem aan gaat nemen weet ik nog niet, en of ik het ooit afrond ook niet, maar ik hoop dat het in ieder geval mijn idee overbrengt en misschien andere inspireert iets te verzinnen. Ik denk dat de theorie interessante mogelijkheden heeft: gebieden kunnen sterker of minder sterk magisch zijn, bepaalde voorwerpen kunnen magie versterken of verzwakken, en kennis, ervaring, devotie en talent zijn nog de enige limieten aan magie, niks geen brainslots waar je spreukjes ingooid.
Ik ben me er van bewust dat dit een extreem warrig stuk text is, maar ik heb nog geen tijd of zin gehad om er een mooi artikeltje van te maken, en aangezien die tijd soms lang op zich laat wachten vond ik het zonde om er nog niks van te laten zien
(C) 2002 by Rens Schreurs
Ik logeer bij een vriend. Dus ik zal niet zo veel kunnen posten. Volgende week maandag zal ik weer gewoon verder gaan. Dan zal ik ook morgoth's character introduceren.
Wil morgoth even zijn character naar ivo_van_der_sangen@hotmail.com mailen. Op blueangel@home.nl heb ik nu geen toegang!
Wil morgoth even zijn character naar ivo_van_der_sangen@hotmail.com mailen. Op blueangel@home.nl heb ik nu geen toegang!
Done 
Met volgende week maandag bedoel je maandag de 18e?
Met volgende week maandag bedoel je maandag de 18e?
He, de RPG-topics zijn verdwenen? Ff kicken.
Verwijderd
Ja icestorms campaign begint net weer te lopen en gaver te worren, en nou post er niemand meer
okayz tis carnaval, maar da vier ik ook iedere dag en ik kan nog steeds posten...dan ga je maar zat achter de puter zitten dan krijgen we misschien nog wel een gaver verhaal
Carnaval is STOM!
BlueAngelGoT heeft aangegeven dat hij minder kan posten deze week, en aangezien we toch een beetje op hem wachten (ik wacht althans op de antwoorden op de vragen die Desdemona heeft gesteld aan de guard) loopt het even wat minder. Wederom: geduld dus 
Ik moet trouwens wel zeggen dat het inderdaad lekker liep. Mooie posts, lekker verhaal: genieten
. Keep up the good work
Ik moet trouwens wel zeggen dat het inderdaad lekker liep. Mooie posts, lekker verhaal: genieten
Verwijderd
GRRR Carnaval is toevallig wel de mooiste tijd van het jaar! Jij woont dus zeker nie in het zuiden! anders zou je zoiets niet durven zeggen! Vuile nep nederlanderOp maandag 11 februari 2002 15:36 schreef Lord Daemon het volgende:
Carnaval is STOM!
Nee, in het zuiden zijn ze lekker, een beetje bezopen lallend achter elkaar aan in een polonaise lopen en dan meezingen met de slechtste muziek die ooit op deze aarde is gehoord.
Nja, polonaises doe ik niet aan, maar carnaval is wel gewoon VET gezellig 
Gewoon gaaf feest van paar dagen, maf pak aan en beetje maf doen
Muziek enzo is wel kut, maar boeie.
Moet je eigenlijk wel een keer meemaken (als je feesten leuk vind dat is
)
Alleen kan ik dit jaar niet mee doen
Gewoon gaaf feest van paar dagen, maf pak aan en beetje maf doen
Moet je eigenlijk wel een keer meemaken (als je feesten leuk vind dat is
Alleen kan ik dit jaar niet mee doen
Verwijderd
Pollonaises? blah..das boring...jij hept dus een heel fout idee van carnaval ook nog. Carnaval is gewoon super veel zuipen, en iedereen ziet er dan kei cool uit mi zo'n pak aan of andere vage dingen. Mi carnaval zijn er ook echt NOOIT gevechten in de disco's, de sfeer is dan echt zo super fantastisch..nie normaal! En de meiden zijn dan in een keer veeeeeel gewilliger
en die muziek valt ook nog wel mee hoor....gewoon beetje apres-ski afgewisseld met wa dance/trance (wel iets te commercieel over het algemeen (naar mijn mening))..maja je moet ut gewoon een keer mee gemaakt hebben, anders kan je er nie over oordelen!
Oke sorry sorry,
Ik hoop niet dat ik door mijn afwezigheid de indruk heb gewekt druk bezig geweest te zijn met Carnaval. Want dat is dus totaal niet zo.
Ik heb twee dagen AD&D gedaan. IceStorm kan getuigen want die was DM (nee, we zijn niet allebei naar een kroeg geweest en liegen niet voor elkaar).
Maar om door te gaan op rpg Discussie.
Tja Moet zeggen dat zowel DarkX als Lord Daemon, leuke stellingen hebben. Het zou ergens prachtig zijn als je echt helemaal je eigen character zou kunnnen samenstellen. Hitpoints zijn misschien niet helemaal realistisch, maar ze zijn wel eerlijk. Het systeem werkt in veel gevallen vrij aardig. Hitpoints per ledemaat oid lijkt me nog wel een oplossing ja, en er moeten ook regels komen, voor kansen op instant death bij cheap shots van achteren met dagger terwijl persoon slaapt, reuma heeft, en 89 jaar oud is, maar wel 15 level fighter veteraan.
Dan magie,
Ik intrepeteer het stuk van Orsuros dat hij priestly en wizard magic wel samenvoegen. Vervolgens maakt hij van de priest een chaneler, en de mage laat je intact.
Vind dat vrij acceptabel.ik speel nu std. chaneler als ik mage ben.
Het systeem lijkt me de moeite waard, maar het werkt ook gewoon alleen als je echte RPG-ers hebt. Anders heeft het gewoon GEEN zin.
Ik hoop niet dat ik door mijn afwezigheid de indruk heb gewekt druk bezig geweest te zijn met Carnaval. Want dat is dus totaal niet zo.
Ik heb twee dagen AD&D gedaan. IceStorm kan getuigen want die was DM (nee, we zijn niet allebei naar een kroeg geweest en liegen niet voor elkaar).
Maar om door te gaan op rpg Discussie.
Tja Moet zeggen dat zowel DarkX als Lord Daemon, leuke stellingen hebben. Het zou ergens prachtig zijn als je echt helemaal je eigen character zou kunnnen samenstellen. Hitpoints zijn misschien niet helemaal realistisch, maar ze zijn wel eerlijk. Het systeem werkt in veel gevallen vrij aardig. Hitpoints per ledemaat oid lijkt me nog wel een oplossing ja, en er moeten ook regels komen, voor kansen op instant death bij cheap shots van achteren met dagger terwijl persoon slaapt, reuma heeft, en 89 jaar oud is, maar wel 15 level fighter veteraan.
Dan magie,
Ik intrepeteer het stuk van Orsuros dat hij priestly en wizard magic wel samenvoegen. Vervolgens maakt hij van de priest een chaneler, en de mage laat je intact.
Het systeem lijkt me de moeite waard, maar het werkt ook gewoon alleen als je echte RPG-ers hebt. Anders heeft het gewoon GEEN zin.
My point exactly!Op dinsdag 12 februari 2002 18:33 schreef Kramy het volgende:
Pollonaises? blah..das boring...jij hept dus een heel fout idee van carnaval ook nog. Carnaval is gewoon super veel zuipen, en iedereen ziet er dan kei cool uit mi zo'n pak aan of andere vage dingen. Mi carnaval zijn er ook echt NOOIT gevechten in de disco's, de sfeer is dan echt zo super fantastisch..nie normaal! En de meiden zijn dan in een keer veeeeeel gewilligeren die muziek valt ook nog wel mee hoor....gewoon beetje apres-ski afgewisseld met wa dance/trance (wel iets te commercieel over het algemeen (naar mijn mening))..maja je moet ut gewoon een keer mee gemaakt hebben, anders kan je er nie over oordelen!
Ja.Op dinsdag 12 februari 2002 23:04 schreef PsyFlash het volgende:
Tja Moet zeggen dat zowel DarkX als Lord Daemon, leuke stellingen hebben. Het zou ergens prachtig zijn als je echt helemaal je eigen character zou kunnnen samenstellen.
EW heeft dat bijvoorbeeld - werkt wel goed, alleen kost het iets meer tijd (je moet altijd ene hit-location rollen). Ik vind het health systeem van EW eigenlijk nog steeds best goed.Hitpoints zijn misschien niet helemaal realistisch, maar ze zijn wel eerlijk. Het systeem werkt in veel gevallen vrij aardig. Hitpoints per ledemaat oid lijkt me nog wel een oplossing ja,
Dat is maar al te waar.Het systeem lijkt me de moeite waard, maar het werkt ook gewoon alleen als je echte RPG-ers hebt. Anders heeft het gewoon GEEN zin.
Dat moet dus juist niet - dan krijg je veel te veel regels - gewoon lekker alles overlaten aan de GM.en er moeten ook regels komen, voor kansen op instant death bij cheap shots van achteren met dagger terwijl persoon slaapt, reuma heeft, en 89 jaar oud is, maar wel 15 level fighter veteraan.
Oke, ik kan me voorstellen dat dat op veel plaatsen goed gaat. Ik denk zelfs dat dat bij onze (lees: een adnd groep waar ik in zit) groep goed zal gaan.
Maar het vergt echt wel een bepaalde diciplne. Of eigenlijk is het belangrijkste de reden waarom je een RPG speelt. Zolang dat om het verhaal en het roleplayen gaat, komt alles in orde. Maar zogauw mensen het spel beginnen, om sterk te worden en veel "beesten" in mekaar te kunnen "stampen", is de poging bij voorbaat verspilde moeite.
Zoals mensen die in LD's rpg nu bezig zijn, wel gemerkt hebben, is het zo dat er weinig tot niet gevochten wordt. Misschien kunnen we wat tests doen met die campain.
[edit]
Schreef dit toen het nogal laat was, en laatste stuk was geraaskal.
Maar het vergt echt wel een bepaalde diciplne. Of eigenlijk is het belangrijkste de reden waarom je een RPG speelt. Zolang dat om het verhaal en het roleplayen gaat, komt alles in orde. Maar zogauw mensen het spel beginnen, om sterk te worden en veel "beesten" in mekaar te kunnen "stampen", is de poging bij voorbaat verspilde moeite.
Zoals mensen die in LD's rpg nu bezig zijn, wel gemerkt hebben, is het zo dat er weinig tot niet gevochten wordt. Misschien kunnen we wat tests doen met die campain.
[edit]
Schreef dit toen het nogal laat was, en laatste stuk was geraaskal.
Ik ga binnenkort een IRL campaign spelen met 4 man (3 spelers en een GM), en ik heb met de GM afgesproken dat we onze characters in principe volgens het EW systeem maken, maar dat we gaan proberen rule-arm te spelen. Mochten er plotseling rules nodig zijn dan hebben we altijd snel EW om op terug te grijpen. Zie het als een experiment. 
Mijn character wordt overigens echt koel.
Een profetes wier levensbeschouwing ergens tussen pacifistisch hinduisme en boeddhisme in zit, en die alleen kan profeteren onder invloed van bedwelmende wierrook. Ik heb al 7 pagina's volgeschreven met haar levensverhaal zonder nog een stat oid verzonnen te hebben.
Mijn character wordt overigens echt koel.
Gaaf.
Dat lijkt me een zeer interessant experiment. Ook het feit dat je een lang levensverhaal hebt, zorgt dat je character meer gaat leven. Een duidelijke persoonlijk heid heeft.
Het belangrijkste bij roleplayen is denk ik, dat de speler een duidelijk beeld heeft van zijn eigen character, en gaande ook een beeld ontwikkeld van zijn mede spelers.
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen LD.
Dat lijkt me een zeer interessant experiment. Ook het feit dat je een lang levensverhaal hebt, zorgt dat je character meer gaat leven. Een duidelijke persoonlijk heid heeft.
Het belangrijkste bij roleplayen is denk ik, dat de speler een duidelijk beeld heeft van zijn eigen character, en gaande ook een beeld ontwikkeld van zijn mede spelers.
Je mist een beetje het punt, ik ga de priest en de magiër geen andere naam geven of whadever, het gaat er net om dat het zinloze titels zijn. Het zijn job-descriptions, maar het zegt niet persee iets over hun functies. Er is inderdaad zoiets als goddelijke en aardse magie, maar de verschillen tussen de priester en de magiër zoals ze bekend zijn zijn culturele verschillen. Een priester is lid van een orde (standaard iets christelijk-achtigs) en gebruikt veelal goddelijke magie, maar een gebruiker van die magie hoeft geen lid van die orde te zijn, er zijn best andere ordes denkbaar waarin geen priester zit, maar iemand die beide magie soorten gebruikt, of misschien zijn er wel devote fighters die priesterlijke magie hebben. Er zijn nu ook wel druids en paladin's, maar het hoeft daar niet te stoppen. Je stelt je karakter samen uit skills, waar LD het ook al over heeft, en deze blik op magie maakt het mogelijk om magie ook in een skillz systeem te gieten op een realistische manier. Alle soorten magiërs zijn imo een soort chanelers, zulke enorme krachten kunnen niet uit de magiër zelf komen imo.Op dinsdag 12 februari 2002 23:04 schreef PsyFlash het volgende:
<knipperdeknip>
Dan magie,
Ben er weer! 
Nog ff over Carnaval (sorry voor off-topicness):
Carnaval moet je NIET heengaan voor de muziek! Je gaat erheen om gewoon dom te zijn (voor ff). Best melig, vooral na een bier of 10.
Polonaises, mwah boeie, iedereen doet et.
Het enige waarom ik ga is om de sfeer! Geen stress! (Nouja, voor de meeste, vrienden van mij zitten in diepe relatie-problemen
)
Who cares of er stomme muziek gedraaid wordt (okee op dag 6 hing me het ook de keel uit!).
Carnaval is cool !
Nog ff over Carnaval (sorry voor off-topicness):
Carnaval moet je NIET heengaan voor de muziek! Je gaat erheen om gewoon dom te zijn (voor ff). Best melig, vooral na een bier of 10.
Who cares of er stomme muziek gedraaid wordt (okee op dag 6 hing me het ook de keel uit!).
Carnaval is cool !
heh..Op maandag 18 februari 2002 21:10 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Carnaval is cool !
Het is wat offtopic indeed,
Maar ik vind de vakantie die met carnaval gepaard gaat inderdaad .. koel.
We hebben gisteren een charcter-create sessie gehouden, en onze party is echt koel.Op donderdag 14 februari 2002 13:53 schreef PsyFlash het volgende:
- Een ongelooflijk lelijke half-feary. Het is een mannetje van 1.5 meter met vleugelstompjes op zijn rug. Hij kan redelijk goed toveren en heeft heel lang in de bossen geleefd. Hij heeft maar 65 character points gebruikt.
- Een mislukte thief, dwz, iemand die heel graag een dief wou zijn maar die al zo vaak is opgepakt dat hij ondertussen door heeft dat hij helemaal niet goed is in thieving. Hij heeft maar iets van 55 character points gebruikt.
- Mijn pacifistische mystica. Ze kan niet vechten, geen armour dragen, niet toveren en ze heeft geen enkele thief skill. Ik heb maar 45 character points gebruikt.
Dus, allemaal losers - wij gaan echt roelen.
Zo, ik moest hier even m'n character posten. Bij deze:
Ik heb nog niet echt een mening over de meeste andere mensen, maar die ga ik tijdens het spelen vormen.Naam: Cassandra Baratheon
Ras: Half-Elf
Geslacht: Vrouw
Lengte: 1 m 68
Gewicht: 58kg
Huidskleur: Blank
Haarkleur: Donkerblond
Strenght - iets onder gemiddeld
Health - onder gemiddeld
Dexterity - gemiddeld
Balance - iets onder gemiddeld
Perception - boven gemiddeld
Beauty - iets boven gemiddeld
Charisma - boven gemiddeld
Wisdom - iets boven gemiddeld
Willpower - zwaar boven gemiddeld
Intelligence - boven gemiddeld
Weapon Proficiencies:
Dagger
Hand-crossbow
Non-Weapon Proficiencies:
Ancient-history
Bowyer/Fletcher
Dancing
Gaming
Lying/Bluffing
Move Silently
Storytelling
Reading/writing
Talen:
Elf, human, common
Inventory:
Kleren, zoals paar broeken en wat stevige schoenen, ondergoed, sokken en warme truien en shirts)
Riem met belt knife en sheath, dagger, hand-crossbow, oud gerafeld boekje met oude verhalen van elven vs. orc, eten, 4 koperstukken.
Beschrijving:
Casandra werd 53 jaar geleden geboren, haar moeder was een human en haar vader een elf. Helaas zijn beide reeds overleden,
ze hield vooral erg van haar moeder. Haar ouders zijn toen zij een jaar of 11 was, en in de bossen aan het spelen was, overvallen door een groep rovers en vermoord, maar boze tongen beweren dat haar vader haar moeder heeft vermoord en gevlucht is. Dit gelooft casandra niet en gaat ervanuit dat haar ouders beide zijn omgekomen.
Vervolgens ben ik tot 15e opgevoed door een verbannen tovenaar die mij hulpeloos alleen vond in de bossen. Toen ik 15 was ben ik hier weggelopen, opzich was de tovenaar wel aardig, maar hij was veelste streng en ik wilde totaal niet opgevoed worden als tovenaar. Toen ben ik gaan zwerven en kwam uiteindelijk in de stad uit. Daar werkte ik wat, en zorgde dat ik kon blijven overleven.
Verder is haar wil ijzersterk, als zij eenmaal iets in haar hoofd heeft dan moet het ook gebeuren, en ze zal niet schromen om duidelijk te maken aan andere mensen wat ze dan precies wilt. Haar eigen wil gaat vaak ook boven die van anderen, hoewel ze soms (en daarmee verbaast ze zichzelf ook wel eens) ook heel altruistisch (dus soms doet ze wel eens dingen puur voor iemand anders) uit de hoek kan komen.
Ze zal bijna nooit fysiek geweld gebruiken, ze houdt hier absoluut niet van. Ze is wel aardig bedreven in haar kruisboog, maar zal deze alleen in noodgevallen gebruiken.
Ze houdt verder niet van veel mensen, ze is altijd maar geinteresseerd in een paar mensen en de rest laat ze links liggen. Ook maakt ze dus niet snel vrienden en bemoeit ze haarzelf niet zo met andersmans zaken. Ze ziet graag dat mensen hun eigen zaakjes opknappen. Tevens heeft ze ook een gruwelijke hekel aan het doortrekken van principes tot in het uiterste, hier kan ze soms heel kwaad om worden.
Mening over groepsgenoten:
Desdemona:
Ze kan nog niet door haar naive houding heen kijken, en denkt dat ze een hulpeloos meisje is. Ze vraagt zich dan ook af wat zij, als ze blind is, doet bij zo'n groep.
Nova Virnocte:
Ze vertrouwt dit persoon niet echt. Ze is niet graag bij hem in de buurt, maar wel vind ze het een interessant persoon en vraagt zich af waarom hij toch soms goede acties doet terwijl hij zo in eerste instantie niet overkomt.
Conradh van chiray:
Conradh vind ik wel een sympathike gast, hij is ook aardig slim, maar verder valt hij niet binnen mijn interesse gebied.
Pjotr Dramus:
Ze vind hem een beetje lomp figuur, drinkt te veel bier naar mijn mening, verder ook te geweldadig.
Caspian singinstone:
Caspian begrijp ik wel, tevens half elf en ook naar de stad gegaan, met hem kan ik wel aardig omgaan, maar verder zal dit geen goede vriend van me worden.
vincent alever:
Dit vind ze wel een aardige gast, ze kan z'n humor wel waarderen af en toe, maar daar blijft het ook wel bij.
Kaldour silverheart:
Ze vind hem soms te principieel eerlijk, verder wel eerlijk en ze zal wel is een praatje met hem aan gaan.
Verwijderd
Geweldig een halfelf!!! Dit kan leuk worden jullie merken later wel waarom maar de komst van cassandra maakt het leven wat moeilijke voor Nova.....
Dat wat Desdemona aan die guard vertelde was voor mij *kuck nogal ironisch. 
Hmm, ik vond Casandra met 1 s ook al vreemd, maar dacht dus dat gezien te hebben in de character-description. Nog een link met de Cassandra uit de mythologie?
Hmm, ik vond Casandra met 1 s ook al vreemd, maar dacht dus dat gezien te hebben in de character-description. Nog een link met de Cassandra uit de mythologie?
Oh by the way welcome Morgoth! en keep up the goodwork allemaal het topic raasde als een gek vanavond echt super!!!
(oops dit is broers nieuwe acount maar ik ben het westpark binnekort verander ik mijn acount ook maar dat horen jullie wel)
(oops dit is broers nieuwe acount maar ik ben het westpark binnekort verander ik mijn acount ook maar dat horen jullie wel)
Woei 
Begint iig erg leuk.
Nu even wachten tot de andere mensen wakker worden en mijn komst zien
Begint iig erg leuk.
Nu even wachten tot de andere mensen wakker worden en mijn komst zien
Hehe je komt in ieder geval op een interessant tijdstip.Sinds we een beetje in de buurt van de mijn zijn post iedereen als een gek en loopt het verhaal ook lekker.. hopelijk blijft dat zo.
Eigenlijk niet - Morgoth vroeg of ik nog een naam wist, dus ik keek eens rond in mijn kamer, mijn oog viel op een CD van Theatre of Tragedy waarvan alles nummers vrouwennamen zijn, en het eerste nummer heette Cassandra.Op dinsdag 19 februari 2002 22:52 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Nog een link met de Cassandra uit de mythologie?
Mijn IRL RPG-character heeft trouwens op dit moment een valse identiteit aangenomen en noemt zich nu ook Cassandra - en dat is geen toeval, aangezien zijn een profetes is. Haar normale naam, Phemonoë, is ook al geen toeval - dat was de eerste profetes van Delphi.
'IRL RPG' is een hele duidelijke term.
Ld, impressive. Jullie hebben een geweldig party neergezet. Ik moet zeggen dat het bij AD&D met onze groep, van de vakantie ook erg goed ging. Maar dat ter zijde.Op woensdag 20 februari 2002 20:07 schreef Lord Daemon het volgende:
'IRL RPG' is een hele duidelijke term.
Het lijkt me gaaf een lekker inperfecte groep te spelen een keer. En niet volgens de dragonmagazine character flaws...
Jullie constructies zitten ook wel erg creatief in elkaar. Die half fairy lijkt me de gene die nog enigzins in staat is om zichzelf te verdedigen. Hij doet me somehow aan Aery denken van BGII.
IRL-rpg lijkt me een beetje.. een foute term. Ook al speel je het niet op een pc, je zit toch in een wereld, niet het echte leven. Hoewel je weer zou kunnen gaan zeuren over het feit dat je roleplayed, in het echte leven...
Ahum. Overigens ik wilde dit al veel eerder ter sprake brengen, maar door vervelend tijdgebrek is het er niet van gekomen.
Jullie hebben vast allemaal die ergerlijke documantaire gezien over Lord of the Rings: het boek. Deze kwam een tijdje geleden op Discovery. Hierin werd het boek van alle kanten afgekraakt. Ik houd niet van mensen die boeken aanvallen met een psychologische analyse van de schrijver. Mensen die em nog nooit gekend hebben.
Ze zeiden dat roleplay een ernstige vorm van escapisme is. Ik vraag me dat soms af. Ik denk dat het dat zou kunnen zijn namelijk. Niet ernstig, maar wel een vorm van.
Het is zelfs zo, dat ik het me kan voorstellen..
IRL-rpg klinkt als een term van een computernerd of een Torment/BG/IWD-verslaafde
. Ik vind hem wel sterk verzonnen, zeker met de GoT Roleplay topics die regelmatig hier ter sprake komen.
Ik heb de documentaire over LotR niet gezien. Wat waren de argumenten om het boek af te kraken? En hebben ze ook rekening gehouden met persoonlijke smaak e.d.?
Over het escapisme: dat kan inderdaad kloppen, maar wat is daar mis mee? Er zijn zoveel vormen van escapisme. Je kan zelfs films kijken in de bioscoop beschouwen als escapisme. Er zijn schadelijker vormen van escapisme, bijvoorbeeld overmatig alcohol/drugsgebruik. Maar zolang je niet doordraaft en alles in een RPG-perspectief ziet/zet, zie ik geen probleem.
Ik heb de documentaire over LotR niet gezien. Wat waren de argumenten om het boek af te kraken? En hebben ze ook rekening gehouden met persoonlijke smaak e.d.?
Over het escapisme: dat kan inderdaad kloppen, maar wat is daar mis mee? Er zijn zoveel vormen van escapisme. Je kan zelfs films kijken in de bioscoop beschouwen als escapisme. Er zijn schadelijker vormen van escapisme, bijvoorbeeld overmatig alcohol/drugsgebruik. Maar zolang je niet doordraaft en alles in een RPG-perspectief ziet/zet, zie ik geen probleem.
Ik zie niet in waarom een RPG (of een irl-rpg) een ergere vorm van 'escapisme' zou zijn dan bijvoorbeeld een film of een boek. Bij een goed boek of een goede film kan je jezelf ook geheel in het verhaal mengen en wegdromen in de verhalen.
Zoals iedereen hier waarschijnlijk vind ik het nonsens
Zoals iedereen hier waarschijnlijk vind ik het nonsens
Hehehhehe lol Colle post Morgoth dus Cassasndra is ECHT het meisje uit Nova's jeugd heheh dit kan leuk worden en alle mensen die na Morgoths post nog niet gepost hebben,meng je ff in het verhaal dan kunnen we verder...
Uhuh, ik heb nooit gezegd dat dat het meisje is uit jouw verleden 
Misschien denkt ze wel weer dat jij iemand bent uit haar verleden enzo
* Morgoth houdt het vaag
Misschien denkt ze wel weer dat jij iemand bent uit haar verleden enzo
* Morgoth houdt het vaag
IRL rpg? Da klinkt een beetje als die dewds die met latex zwaardjes en piepschuim armor over een grasveldje rennen
Dat, DarkX, is LARP. 
Roleplaying stimuleert je creativiteit, improvisatievermogen en inlevingsvermogen. Roleplayen lijkt me dan ook een stuk nuttigere vrom van escapisme dan de meeste andere vormen. En daarnaast: het is gewoon leuk.Ze zeiden dat roleplay een ernstige vorm van escapisme is. Ik vraag me dat soms af. Ik denk dat het dat zou kunnen zijn namelijk. Niet ernstig, maar wel een vorm van.
Het is zelfs zo, dat ik het me kan voorstellen..
Vergat ik inderdaad te zeggen: RPG-en is een stuk actiever dan voor de TV hangen of je suf blowen, hoe leuk mensen dat kunnen vinden. Niet je laten vermaken, maar je vermaak zelf verzorgen. Als ik het zo hoor hebben de gasten van Discovery alleen dat stichtelijke stripje van die ene kerkelijke site gezien.
Voor de computernerd of een Torment/BG/IWD-verslaafde die ook verslaafd is aan tabletop-RPG-en is LARP natuurlijk IRL-IRL-RPG
Voor de computernerd of een Torment/BG/IWD-verslaafde die ook verslaafd is aan tabletop-RPG-en is LARP natuurlijk IRL-IRL-RPG
Wel dan.
We zijn het er allen over eens dat roleplayen geen kwaad kan. Dat denk ik ook niet hoor, anders zou ik het niet zo vaak doen. Maar ik denk wel dat er iets van waarheid inzit.
Een goeie opmerking vond ik wel van Prachett, die vergeleek hem met de Mount Everest. Je kunt er stenen naar gooien maar hij wordt alleen maar hoger. En dat was zo. Veel publiciteit en het boek is meerdere malen terug gekeerd. Dat zo veel mensen het mooi vinden zegt genoeg dunkt me.
Oh well, ook al zou ie wat literaire regeltjes gebroken hebben, wat maakt het uit? Het is een meesterwerk, dat moet je niet ontleden. Net als de film trouwens.
We zijn het er allen over eens dat roleplayen geen kwaad kan. Dat denk ik ook niet hoor, anders zou ik het niet zo vaak doen. Maar ik denk wel dat er iets van waarheid inzit.
Die documantaire was ergerlijk. Een psycholoog die Tolkien op nogal onsympatieke wijze zat de ontleden. Er werd gezegd dat het boek geen literair werk was, en dat het niet logisch in elkaar stak.Op donderdag 21 februari 2002 10:03 schreef Coffeemonster het volgende:
Een goeie opmerking vond ik wel van Prachett, die vergeleek hem met de Mount Everest. Je kunt er stenen naar gooien maar hij wordt alleen maar hoger. En dat was zo. Veel publiciteit en het boek is meerdere malen terug gekeerd. Dat zo veel mensen het mooi vinden zegt genoeg dunkt me.
Oh well, ook al zou ie wat literaire regeltjes gebroken hebben, wat maakt het uit? Het is een meesterwerk, dat moet je niet ontleden. Net als de film trouwens.
Goh, vreemd he, in een roleplay-topicOp donderdag 21 februari 2002 23:54 schreef PsyFlash het volgende:
Wel dan.
Ik ben best wel benieuwd naar de argumenten hiervan. Misschien kan ik beter Discovery weer opzetten. ik zal vast niet lang hoeven wachten voordat dat item weer eens langskomt.Die documantaire was ergerlijk. Een psycholoog die Tolkien op nogal onsympatieke wijze zat de ontleden. Er werd gezegd dat het boek geen literair werk was, en dat het niet logisch in elkaar stak.
Natuurlijk is dit ook een stuk commercie. Een paar jaar na deel drie zal de grote massa dit weer zijn vergeten (zie bijvoorbeeld Jurassic Park of zo).Een goeie opmerking vond ik wel van Prachett, die vergeleek hem met de Mount Everest. Je kunt er stenen naar gooien maar hij wordt alleen maar hoger. En dat was zo. Veel publiciteit en het boek is meerdere malen terug gekeerd. Dat zo veel mensen het mooi vinden zegt genoeg dunkt me.
Tolkien is geen literatuur. Moet dat dan? Mensen die lopen te blaten dat alle boeken literaire waarde moeten hebben vind ik nogal kortzichtig.Oh well, ook al zou ie wat literaire regeltjes gebroken hebben, wat maakt het uit? Het is een meesterwerk, dat moet je niet ontleden. Net als de film trouwens.
Je kan toch niet serieus vinden dat de film een meesterwerk is? Qua cijfer zou de film van mij zeker geen 8 krijgen.Op donderdag 21 februari 2002 23:54 schreef PsyFlash het volgende:
Het is een meesterwerk, dat moet je niet ontleden. Net als de film trouwens.
Mwa, het boek is bijna niet te verfilmen, dat is net zoiets als de Odyssee (of hoe schrijf je dat) verfilmen, daar zijn ook al een hoop bagger films uitgekomen. Het is gewoon te groot. Maar ik denk niet dat iemand deze poging sterk kan verbeteren, het is gewoon erg mooi gemaakt. Enige wat mij stoorde was Lothlorien en Galadriel, die kwamen er totaal anders uit dan ik ze in de boeken interpreteerde (daarbij vind ik die cate blanchett maar een raar mens en totaal geen verblindende schoonheid
). Ok, het is jammer dat er zoveel karakters geschrapt zijn, maar met de overgang naar dit medium kan het niet anders.
Ik geef de film 5* op de schaal van 5.Op vrijdag 22 februari 2002 14:30 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Je kan toch niet serieus vinden dat de film een meesterwerk is? Qua cijfer zou de film van mij zeker geen 8 krijgen.
Vreemd genoeg vermoede ik dat al - kan ook te maken hebben met het feit dat we hier al een paar maal over gediscussieerd hebben.Op vrijdag 22 februari 2002 18:08 schreef Morgoth het volgende:
Ik geef de film 5* op de schaal van 5.
AArgh. hoe irritant. Twee W&L moderators met rode nicks en Lacrimosa icon... Vluchtig kijken deed me ff denken dat LD spontaan van mening switchte, erg irritant.Op vrijdag 22 februari 2002 18:08 schreef Morgoth het volgende:
[..]
Ik geef de film 5* op de schaal van 5.
LD check ff je email je hebt mail van Westpark ivm jouw campaign...(dit is mijn broers acount vandaar)
Nou ja, hoe kan je mij nou verwarren met morgoth!Op vrijdag 22 februari 2002 19:20 schreef DarkX het volgende:
[..]
AArgh. hoe irritant. Twee W&L moderators met rode nicks en Lacrimosa icon... Vluchtig kijken deed me ff denken dat LD spontaan van mening switchte, erg irritant.
Misschien, ik heb het ook nooit echt zien gebeuren, maar ergens kan ik het me wel voorstellen. Maar ergens is het jammer, als je een nieuwe wereld moet scheppen omdat de echte nergens op lijkt. Ik zou uren kunnen praten over het verval dat onder het laagje vernis van de maatschappij plaatsvindt maar dat is nu niet aan de orde. RPG-en is slechts een erg mooi en boeiend spel, als je dat er zelf van maakt..Op vrijdag 22 februari 2002 09:27 schreef Coffeemonster het volgende:
[..]
Goh, vreemd he, in een roleplay-topic. Wat betreft die kern van waarheid: Het kan inderdaad gebeuren dat je blijft hangen in een RPG-wereld ofzo (ik neem aan dat dat het grote bezwaar is van de documentairemakers), maar ik denk dat in die gevallen er met de persoon psychisch veel meer mis is. Ik denk niet dat je dat dan kan toeschrijven aan het RPG-en.
Voornamelijk, zeiden ze dat Tolkien een erg onrealistisch wereldbeeld had, en dat de personages in zijn boeken een kinderlijke indruk maken. Ik heb em opgenomen, maar alleen omdat ik hem misschien nog aan anderen wil laten zien. Overigens zaten er veel slechte dingen in hoor. Zoals bijvoorbeeld een zgn. gevecht met een stel clowns in versleten kleden. Ach eigenlijk is het ook niet belangrijk wat die uitgedroogde dwazen over het boek zeggen. Ik weet dat ik het prachtig vond en velen met mij.Ik ben best wel benieuwd naar de argumenten hiervan. Misschien kan ik beter Discovery weer opzetten. ik zal vast niet lang hoeven wachten voordat dat item weer eens langskomt.
Misschien, maar het is niet bepaald een paar jaar na de uitgave van het boek. Natuurlijk komt het nu weer even in de schijnwerpers te staan, maar ik denk niet dat als deel 3 niet langer in de zalen draait, dat er ooit nog wel weer iets zal komen. Het is ergens onsterfelijk.Natuurlijk is dit ook een stuk commercie. Een paar jaar na deel drie zal de grote massa dit weer zijn vergeten (zie bijvoorbeeld Jurassic Park of zo).
Ik vind het zeker literaire waarde hebben, maar niet op de manier zoals de experts dat vinden. Het taalgebruik is erg mooi, en de karakters hebben diepgang. Het is misschien klasiek, maar toen het geschreven werd was nog niet alles gedaan.Tolkien is geen literatuur. Moet dat dan? Mensen die lopen te blaten dat alle boeken literaire waarde moeten hebben vind ik nogal kortzichtig.
Ik zeg dat het boek een meesterwerk is, en dat zowel film als boek niet te hoeven worden ontleed. Je kunt zeggen wat je wilt van die film, maar hij was erg mooi om te zien. Misschien dat er stukjes niet 100% volgens het boek waren, en dat er dingen zoals Tom uit zijn gelaten, maar dat doet niets aan de film op zich af. Hij was goed. Zeker bovengemiddeld. Ik ga binnenkort voor de 4e keer. En zal em nog zeker vaker zien als de DVD uitkomt.Op vrijdag 22 februari 2002 14:30 schreef Lord Daemon het volgende:
Je kan toch niet serieus vinden dat de film een meesterwerk is? Qua cijfer zou de film van mij zeker geen 8 krijgen.
Het sterkste personage vond ik overigens Boromir. Erg goed neergezet. Representateert de gehele mensheid.
Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand er geestelijk onderdoor ging en dingen in het perspectief van zijn schijnwereld zette (min of meer dan; het waren eigenlijk meer uitgebreide gedachten, die niet in de werkelijkheid passen). Niet helemaal zoals hierboven bedoeld, maar het lijkt er sterk op. Geloof me: dat wil je niet meemakenOp maandag 25 februari 2002 00:17 schreef PsyFlash het volgende:
[..]
Misschien, ik heb het ook nooit echt zien gebeuren, maar ergens kan ik het me wel voorstellen. Maar ergens is het jammer, als je een nieuwe wereld moet scheppen omdat de echte nergens op lijkt. Ik zou uren kunnen praten over het verval dat onder het laagje vernis van de maatschappij plaatsvindt maar dat is nu niet aan de orde. RPG-en is slechts een erg mooi en boeiend spel, als je dat er zelf van maakt..

Escapisme bij RPG-en heeft volgens mij niet alleen te maken met een betere wereld, maar ook met dingen in je eigen hand hebben. Dit hoeft niet per se in een perfecte wereld te zijn (je kan een volledig corrupte wereld maken). Maar inderdaad: RPG-en is vooral een leuke en ontspannende bezigheid.
"Onrealistisch wereldbeeld"Voornamelijk, zeiden ze dat Tolkien een erg onrealistisch wereldbeeld had, en dat de personages in zijn boeken een kinderlijke indruk maken. Ik heb em opgenomen, maar alleen omdat ik hem misschien nog aan anderen wil laten zien. Overigens zaten er veel slechte dingen in hoor. Zoals bijvoorbeeld een zgn. gevecht met een stel clowns in versleten kleden. Ach eigenlijk is het ook niet belangrijk wat die uitgedroogde dwazen over het boek zeggen. Ik weet dat ik het prachtig vond en velen met mij.
Ik doelde meer op de merchandize van LotR naar aanleiding van de film. Voor de verfilming was dat namelijk veel minder. Dat het er was (bv. Tolkien-kalender, tekenfilm) zegt natuurlijk genoeg.Misschien, maar het is niet bepaald een paar jaar na de uitgave van het boek. Natuurlijk komt het nu weer even in de schijnwerpers te staan, maar ik denk niet dat als deel 3 niet langer in de zalen draait, dat er ooit nog wel weer iets zal komen. Het is ergens onsterfelijk.
Bestaat er wel een eenduidige definitie van 'literaire waarde'?Ik vind het zeker literaire waarde hebben, maar niet op de manier zoals de experts dat vinden. Het taalgebruik is erg mooi, en de karakters hebben diepgang. Het is misschien klasiek, maar toen het geschreven werd was nog niet alles gedaan.
Ik ben naar de film gegaan met het idee dat die niet te vergelijken is met het boek. De film was dan ook geen teleurstelling voor mij, maar juist een erg goede film (in tegenstelling tot anderen, die de film graag hadden gezien als een complete weerspiegeling van het boek)... Je kunt zeggen wat je wilt van die film, maar hij was erg mooi om te zien. Misschien dat er stukjes niet 100% volgens het boek waren, en dat er dingen zoals Tom uit zijn gelaten, maar dat doet niets aan de film op zich af.
[quote]
Op maandag 25 februari 2002 13:53 schreef Coffeemonster het volgende:
Op maandag 25 februari 2002 13:53 schreef Coffeemonster het volgende:
Nee, ik kan me voorstellen, dat dat geen pretje is. Maar ook denk ik, dat roleplayen niet iemand over de rand drijft. Er moet al iets geweest zijn.Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand er geestelijk onderdoor ging en dingen in het perspectief van zijn schijnwereld zette (min of meer dan; het waren eigenlijk meer uitgebreide gedachten, die niet in de werkelijkheid passen). Niet helemaal zoals hierboven bedoeld, maar het lijkt er sterk op. Geloof me: dat wil je niet meemaken. Gelukkig is die jongen er weer helemaal bovenop gekomen.
Misschien heeft het zelfs totaal niet met de wereld zelf te maken. Maar heeft het te maken met wie je kunt zijn. Namelijk wie je wilt zijn. Of juist iemand waarvan je wilt weten hoe het is om te spelen. Je hoeft in ieder geval niet jezelf te zijn, zeg maar. Ik kan me in sommige gevallen, en dat is niet rottig bedoelt, indenken dat er mensen zijn die daar steun in vinden.Escapisme bij RPG-en heeft volgens mij niet alleen te maken met een betere wereld, maar ook met dingen in je eigen hand hebben. Dit hoeft niet per se in een perfecte wereld te zijn (je kan een volledig corrupte wereld maken). Maar inderdaad: RPG-en is vooral een leuke en ontspannende bezigheid.
die kinderlijke indruk was niet de wereld zelf, maar ging over hoe Tolkiens personages in elkaar zaten. Die psychologen merkten op dat Tolkien zijn wereld liet zijn als een waar men nog aan oude waarden vast hield. Zoals hoffelijkheid en gevoel. Eer en platonische banden met iemand. Dat vonden ze onrealistisch van hem."Onrealistisch wereldbeeld". Goh, is dat niet een van de essenties van het boek? De kinderlijke indruk zal wel op de hobbits slaan, maar ja, die wonen ook in een beschermende omgeving. Tja, smaken verschillen, zullen we maar zeggen.
Natuurlijk, het komt opnieuw in de schijnwerpers. En het is een uitstekende tijd om merchandize op de markt te brengen. Het is weer even een hype. Wat ik bedoel is, dat het hiermee waarschijnlijk nog niet afglopen is. Wie weet wat er nog gaat komen. Zowieso is het einde nog niet in zicht, zolang de andere twee delen nog niet in de bioscoop zijn verschijnen.Ik doelde meer op de merchandize van LotR naar aanleiding van de film. Voor de verfilming was dat namelijk veel minder. Dat het er was (bv. Tolkien-kalender, tekenfilm) zegt natuurlijk genoeg.
Ik denk dat er geen algemene definitie geld, of te definieren is. Maar dat het wel voor jezelf is te bepalen. Maar het blijft een mening.Bestaat er wel een eenduidige definitie van 'literaire waarde'?
Heel goed. Zo denk ik er grotendeels ook over. Misschien zijn wat stukjes weggelaten, of lichtelijk aangepast, maar ik moet zeggen dat de sfeer echt goed overeenkomt, met wat ik uit het boek haalde.Ik ben naar de film gegaan met het idee dat die niet te vergelijken is met het boek. De film was dan ook geen teleurstelling voor mij, maar juist een erg goede film (in tegenstelling tot anderen, die de film graag hadden gezien als een complete weerspiegeling van het boek)
Yup, je kunt nog 100 jaar gaan zitten zaniken, waarom dit of dat eruit gelaten was, of blablablabla...... de film was goed PUNTOp dinsdag 26 februari 2002 11:45 schreef PsyFlash het volgende:
Heel goed. Zo denk ik er grotendeels ook over. Misschien zijn wat stukjes weggelaten, of lichtelijk aangepast, maar ik moet zeggen dat de sfeer echt goed overeenkomt, met wat ik uit het boek haalde.
Klopt, die jongen scheen oververmoeid te zijn. Maar goed, dit soort dingen kunnen op veel manieren ontstaan. Roleplayen zal dan wel als werken als iets waarop je dan kan 'terugvallen'.Op dinsdag 26 februari 2002 11:45 schreef PsyFlash het volgende:
Nee, ik kan me voorstellen, dat dat geen pretje is. Maar ook denk ik, dat roleplayen niet iemand over de rand drijft. Er moet al iets geweest zijn.
Dit lijkt me inderdaad het meest voorkomen, maar ik denk dat beide gevallen kunnen voorkomen. Kijk maar naar het volgende deel van je quote:Misschien heeft het zelfs totaal niet met de wereld zelf te maken. Maar heeft het te maken met wie je kunt zijn. Namelijk wie je wilt zijn. Of juist iemand waarvan je wilt weten hoe het is om te spelen. Je hoeft in ieder geval niet jezelf te zijn, zeg maar. Ik kan me in sommige gevallen, en dat is niet rottig bedoelt, indenken dat er mensen zijn die daar steun in vinden.
Escapisme? Maar de auteur wilden een fantasywereld die de normen en waarden van onze huidige samenleving hanteert? Dus alle boeken moeten de huidige normen en waarden weerspiegelen? Wazigdie kinderlijke indruk was niet de wereld zelf, maar ging over hoe Tolkiens personages in elkaar zaten. Die psychologen merkten op dat Tolkien zijn wereld liet zijn als een waar men nog aan oude waarden vast hield. Zoals hoffelijkheid en gevoel. Eer en platonische banden met iemand. Dat vonden ze onrealistisch van hem.
Ik denk dat LotR inderdaad bekender zal blijven dan voor de film. Ze hebben een aantal dingen geïntroduceerd die de bedoeling hebben om langer te blijven, zoals een LotR-miniatuurspel a la Warhammer (hoewel ik van Warhammer-spelers hoor dat het minder mooi/leuk is). Maar wie weet zakt de hype weer helemaal weg. Mag van mij hoor, ik ben volledig wars van hypes.Natuurlijk, het komt opnieuw in de schijnwerpers. En het is een uitstekende tijd om merchandize op de markt te brengen. Het is weer even een hype. Wat ik bedoel is, dat het hiermee waarschijnlijk nog niet afglopen is. Wie weet wat er nog gaat komen. Zowieso is het einde nog niet in zicht, zolang de andere twee delen nog niet in de bioscoop zijn verschijnen.
Dus lopen roepen dat iets zonder literaire waarde is (zoals die lui van Discovery) is dus onzin.Ik denk dat er geen algemene definitie geld, of te definieren is. Maar dat het wel voor jezelf is te bepalen. Maar het blijft een mening.
Zouden er hier ook mensen rondlopen die hier anders over denken (dus de film slecht vonden omdat die niet op het boek lijkt)? Ik ben wel benieuwd naar hun mening hierover.Heel goed. Zo denk ik er grotendeels ook over. Misschien zijn wat stukjes weggelaten, of lichtelijk aangepast, maar ik moet zeggen dat de sfeer echt goed overeenkomt, met wat ik uit het boek haalde.