GoT RolePlay topic

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 1.053 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Ben er weer! :)

Nog ff over Carnaval (sorry voor off-topicness):

Carnaval moet je NIET heengaan voor de muziek! Je gaat erheen om gewoon dom te zijn (voor ff). Best melig, vooral na een bier of 10. :P Polonaises, mwah boeie, iedereen doet et. ;) Het enige waarom ik ga is om de sfeer! Geen stress! (Nouja, voor de meeste, vrienden van mij zitten in diepe relatie-problemen :( )

Who cares of er stomme muziek gedraaid wordt (okee op dag 6 hing me het ook de keel uit!).

Carnaval is cool ! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 19:17
Op maandag 18 februari 2002 21:10 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Carnaval is cool ! :P
heh..

Het is wat offtopic indeed,
Maar ik vind de vakantie die met carnaval gepaard gaat inderdaad .. koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 13:53 schreef PsyFlash het volgende:
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen LD.
We hebben gisteren een charcter-create sessie gehouden, en onze party is echt koel. :P In Eternal Worlds heb je standaard 80 character points waarmee je je character mag bouwen - als je wilt hoef je ze niet allemaal te gebruiken, maar dan is je character dus niet zo sterk. Onze party bestaat nu uit:
- Een ongelooflijk lelijke half-feary. Het is een mannetje van 1.5 meter met vleugelstompjes op zijn rug. Hij kan redelijk goed toveren en heeft heel lang in de bossen geleefd. Hij heeft maar 65 character points gebruikt.
- Een mislukte thief, dwz, iemand die heel graag een dief wou zijn maar die al zo vaak is opgepakt dat hij ondertussen door heeft dat hij helemaal niet goed is in thieving. Hij heeft maar iets van 55 character points gebruikt.
- Mijn pacifistische mystica. Ze kan niet vechten, geen armour dragen, niet toveren en ze heeft geen enkele thief skill. Ik heb maar 45 character points gebruikt. :+

Dus, allemaal losers - wij gaan echt roelen. >:)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 09:57
Zo, ik moest hier even m'n character posten. Bij deze:
Naam: Cassandra Baratheon
Ras: Half-Elf
Geslacht: Vrouw
Lengte: 1 m 68
Gewicht: 58kg
Huidskleur: Blank
Haarkleur: Donkerblond

Strenght - iets onder gemiddeld
Health - onder gemiddeld
Dexterity - gemiddeld
Balance - iets onder gemiddeld
Perception - boven gemiddeld
Beauty - iets boven gemiddeld
Charisma - boven gemiddeld
Wisdom - iets boven gemiddeld
Willpower - zwaar boven gemiddeld
Intelligence - boven gemiddeld

Weapon Proficiencies:
Dagger
Hand-crossbow

Non-Weapon Proficiencies:

Ancient-history
Bowyer/Fletcher
Dancing
Gaming
Lying/Bluffing
Move Silently
Storytelling
Reading/writing

Talen:

Elf, human, common

Inventory:
Kleren, zoals paar broeken en wat stevige schoenen, ondergoed, sokken en warme truien en shirts)
Riem met belt knife en sheath, dagger, hand-crossbow, oud gerafeld boekje met oude verhalen van elven vs. orc, eten, 4 koperstukken.

Beschrijving:

Casandra werd 53 jaar geleden geboren, haar moeder was een human en haar vader een elf. Helaas zijn beide reeds overleden,
ze hield vooral erg van haar moeder. Haar ouders zijn toen zij een jaar of 11 was, en in de bossen aan het spelen was, overvallen door een groep rovers en vermoord, maar boze tongen beweren dat haar vader haar moeder heeft vermoord en gevlucht is. Dit gelooft casandra niet en gaat ervanuit dat haar ouders beide zijn omgekomen.

Vervolgens ben ik tot 15e opgevoed door een verbannen tovenaar die mij hulpeloos alleen vond in de bossen. Toen ik 15 was ben ik hier weggelopen, opzich was de tovenaar wel aardig, maar hij was veelste streng en ik wilde totaal niet opgevoed worden als tovenaar. Toen ben ik gaan zwerven en kwam uiteindelijk in de stad uit. Daar werkte ik wat, en zorgde dat ik kon blijven overleven.

Verder is haar wil ijzersterk, als zij eenmaal iets in haar hoofd heeft dan moet het ook gebeuren, en ze zal niet schromen om duidelijk te maken aan andere mensen wat ze dan precies wilt. Haar eigen wil gaat vaak ook boven die van anderen, hoewel ze soms (en daarmee verbaast ze zichzelf ook wel eens) ook heel altruistisch (dus soms doet ze wel eens dingen puur voor iemand anders) uit de hoek kan komen.

Ze zal bijna nooit fysiek geweld gebruiken, ze houdt hier absoluut niet van. Ze is wel aardig bedreven in haar kruisboog, maar zal deze alleen in noodgevallen gebruiken.

Ze houdt verder niet van veel mensen, ze is altijd maar geinteresseerd in een paar mensen en de rest laat ze links liggen. Ook maakt ze dus niet snel vrienden en bemoeit ze haarzelf niet zo met andersmans zaken. Ze ziet graag dat mensen hun eigen zaakjes opknappen. Tevens heeft ze ook een gruwelijke hekel aan het doortrekken van principes tot in het uiterste, hier kan ze soms heel kwaad om worden.

Mening over groepsgenoten:

Desdemona:

Ze kan nog niet door haar naive houding heen kijken, en denkt dat ze een hulpeloos meisje is. Ze vraagt zich dan ook af wat zij, als ze blind is, doet bij zo'n groep.

Nova Virnocte:

Ze vertrouwt dit persoon niet echt. Ze is niet graag bij hem in de buurt, maar wel vind ze het een interessant persoon en vraagt zich af waarom hij toch soms goede acties doet terwijl hij zo in eerste instantie niet overkomt.

Conradh van chiray:

Conradh vind ik wel een sympathike gast, hij is ook aardig slim, maar verder valt hij niet binnen mijn interesse gebied.

Pjotr Dramus:

Ze vind hem een beetje lomp figuur, drinkt te veel bier naar mijn mening, verder ook te geweldadig.

Caspian singinstone:

Caspian begrijp ik wel, tevens half elf en ook naar de stad gegaan, met hem kan ik wel aardig omgaan, maar verder zal dit geen goede vriend van me worden.

vincent alever:

Dit vind ze wel een aardige gast, ze kan z'n humor wel waarderen af en toe, maar daar blijft het ook wel bij.

Kaldour silverheart:

Ze vind hem soms te principieel eerlijk, verder wel eerlijk en ze zal wel is een praatje met hem aan gaan.
Ik heb nog niet echt een mening over de meeste andere mensen, maar die ga ik tijdens het spelen vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geweldig een halfelf!!! Dit kan leuk worden jullie merken later wel waarom maar de komst van cassandra maakt het leven wat moeilijke voor Nova.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Dat wat Desdemona aan die guard vertelde was voor mij *kuck nogal ironisch. ;)

Hmm, ik vond Casandra met 1 s ook al vreemd, maar dacht dus dat gezien te hebben in de character-description. Nog een link met de Cassandra uit de mythologie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:41
Oh by the way welcome Morgoth! en keep up the goodwork allemaal het topic raasde als een gek vanavond echt super!!!

(oops dit is broers nieuwe acount maar ik ben het westpark binnekort verander ik mijn acount ook maar dat horen jullie wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Woei :)

Begint iig erg leuk. :)

Nu even wachten tot de andere mensen wakker worden en mijn komst zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Hehe je komt in ieder geval op een interessant tijdstip.Sinds we een beetje in de buurt van de mijn zijn post iedereen als een gek en loopt het verhaal ook lekker.. hopelijk blijft dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 22:52 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Nog een link met de Cassandra uit de mythologie?
Eigenlijk niet - Morgoth vroeg of ik nog een naam wist, dus ik keek eens rond in mijn kamer, mijn oog viel op een CD van Theatre of Tragedy waarvan alles nummers vrouwennamen zijn, en het eerste nummer heette Cassandra. :)

Mijn IRL RPG-character heeft trouwens op dit moment een valse identiteit aangenomen en noemt zich nu ook Cassandra - en dat is geen toeval, aangezien zijn een profetes is. Haar normale naam, Phemonoë, is ook al geen toeval - dat was de eerste profetes van Delphi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
"IRL-RPG"?

Interessante term :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Hey, wie is CKY2002? Iemand vergeten uit te loggen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Das -WestPark-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
'IRL RPG' is een hele duidelijke term. :+

• PsyFlash
Op woensdag 20 februari 2002 20:07 schreef Lord Daemon het volgende:
'IRL RPG' is een hele duidelijke term. :+
Ld, impressive. Jullie hebben een geweldig party neergezet. Ik moet zeggen dat het bij AD&D met onze groep, van de vakantie ook erg goed ging. Maar dat ter zijde.
Het lijkt me gaaf een lekker inperfecte groep te spelen een keer. En niet volgens de dragonmagazine character flaws...

Jullie constructies zitten ook wel erg creatief in elkaar. Die half fairy lijkt me de gene die nog enigzins in staat is om zichzelf te verdedigen. Hij doet me somehow aan Aery denken van BGII.

IRL-rpg lijkt me een beetje.. een foute term. Ook al speel je het niet op een pc, je zit toch in een wereld, niet het echte leven. Hoewel je weer zou kunnen gaan zeuren over het feit dat je roleplayed, in het echte leven...

Ahum. Overigens ik wilde dit al veel eerder ter sprake brengen, maar door vervelend tijdgebrek is het er niet van gekomen.
Jullie hebben vast allemaal die ergerlijke documantaire gezien over Lord of the Rings: het boek. Deze kwam een tijdje geleden op Discovery. Hierin werd het boek van alle kanten afgekraakt. Ik houd niet van mensen die boeken aanvallen met een psychologische analyse van de schrijver. Mensen die em nog nooit gekend hebben.

Ze zeiden dat roleplay een ernstige vorm van escapisme is. Ik vraag me dat soms af. Ik denk dat het dat zou kunnen zijn namelijk. Niet ernstig, maar wel een vorm van.
Het is zelfs zo, dat ik het me kan voorstellen..

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-10 17:43
IRL-rpg klinkt als een term van een computernerd of een Torment/BG/IWD-verslaafde :P ;). Ik vind hem wel sterk verzonnen, zeker met de GoT Roleplay topics die regelmatig hier ter sprake komen.

Ik heb de documentaire over LotR niet gezien. Wat waren de argumenten om het boek af te kraken? En hebben ze ook rekening gehouden met persoonlijke smaak e.d.?

Over het escapisme: dat kan inderdaad kloppen, maar wat is daar mis mee? Er zijn zoveel vormen van escapisme. Je kan zelfs films kijken in de bioscoop beschouwen als escapisme. Er zijn schadelijker vormen van escapisme, bijvoorbeeld overmatig alcohol/drugsgebruik. Maar zolang je niet doordraaft en alles in een RPG-perspectief ziet/zet, zie ik geen probleem.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Morgoth
Ik zie niet in waarom een RPG (of een irl-rpg) een ergere vorm van 'escapisme' zou zijn dan bijvoorbeeld een film of een boek. Bij een goed boek of een goede film kan je jezelf ook geheel in het verhaal mengen en wegdromen in de verhalen.

Zoals iedereen hier waarschijnlijk vind ik het nonsens :)

• -TheNose-
Hehehhehe lol Colle post Morgoth dus Cassasndra is ECHT het meisje uit Nova's jeugd heheh dit kan leuk worden en alle mensen die na Morgoths post nog niet gepost hebben,meng je ff in het verhaal dan kunnen we verder... >:)

• Morgoth
Uhuh, ik heb nooit gezegd dat dat het meisje is uit jouw verleden >:)

Misschien denkt ze wel weer dat jij iemand bent uit haar verleden enzo :P

* Morgoth houdt het vaag :P

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

IRL rpg? Da klinkt een beetje als die dewds die met latex zwaardjes en piepschuim armor over een grasveldje rennen :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Dat, DarkX, is LARP. ;)
Ze zeiden dat roleplay een ernstige vorm van escapisme is. Ik vraag me dat soms af. Ik denk dat het dat zou kunnen zijn namelijk. Niet ernstig, maar wel een vorm van.
Het is zelfs zo, dat ik het me kan voorstellen..
Roleplaying stimuleert je creativiteit, improvisatievermogen en inlevingsvermogen. Roleplayen lijkt me dan ook een stuk nuttigere vrom van escapisme dan de meeste andere vormen. En daarnaast: het is gewoon leuk. :)

• Coffeemonster
Vergat ik inderdaad te zeggen: RPG-en is een stuk actiever dan voor de TV hangen of je suf blowen, hoe leuk mensen dat kunnen vinden. Niet je laten vermaken, maar je vermaak zelf verzorgen. Als ik het zo hoor hebben de gasten van Discovery alleen dat stichtelijke stripje van die ene kerkelijke site gezien.

Voor de computernerd of een Torment/BG/IWD-verslaafde die ook verslaafd is aan tabletop-RPG-en is LARP natuurlijk IRL-IRL-RPG :+ :P

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

• PsyFlash
Wel dan.
We zijn het er allen over eens dat roleplayen geen kwaad kan. Dat denk ik ook niet hoor, anders zou ik het niet zo vaak doen. Maar ik denk wel dat er iets van waarheid inzit.
Op donderdag 21 februari 2002 10:03 schreef Coffeemonster het volgende:
Ik heb de documentaire over LotR niet gezien. Wat waren de argumenten om het boek af te kraken? En hebben ze ook rekening gehouden met persoonlijke smaak e.d.?
Die documantaire was ergerlijk. Een psycholoog die Tolkien op nogal onsympatieke wijze zat de ontleden. Er werd gezegd dat het boek geen literair werk was, en dat het niet logisch in elkaar stak.
Een goeie opmerking vond ik wel van Prachett, die vergeleek hem met de Mount Everest. Je kunt er stenen naar gooien maar hij wordt alleen maar hoger. En dat was zo. Veel publiciteit en het boek is meerdere malen terug gekeerd. Dat zo veel mensen het mooi vinden zegt genoeg dunkt me.

Oh well, ook al zou ie wat literaire regeltjes gebroken hebben, wat maakt het uit? Het is een meesterwerk, dat moet je niet ontleden. Net als de film trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Op donderdag 21 februari 2002 23:54 schreef PsyFlash het volgende:
Wel dan.
We zijn het er allen over eens dat roleplayen geen kwaad kan. Dat denk ik ook niet hoor, anders zou ik het niet zo vaak doen. Maar ik denk wel dat er iets van waarheid inzit.
Goh, vreemd he, in een roleplay-topic ;). Wat betreft die kern van waarheid: Het kan inderdaad gebeuren dat je blijft hangen in een RPG-wereld ofzo (ik neem aan dat dat het grote bezwaar is van de documentairemakers), maar ik denk dat in die gevallen er met de persoon psychisch veel meer mis is. Ik denk niet dat je dat dan kan toeschrijven aan het RPG-en.
Die documantaire was ergerlijk. Een psycholoog die Tolkien op nogal onsympatieke wijze zat de ontleden. Er werd gezegd dat het boek geen literair werk was, en dat het niet logisch in elkaar stak.
Ik ben best wel benieuwd naar de argumenten hiervan. Misschien kan ik beter Discovery weer opzetten. ik zal vast niet lang hoeven wachten voordat dat item weer eens langskomt.
Een goeie opmerking vond ik wel van Prachett, die vergeleek hem met de Mount Everest. Je kunt er stenen naar gooien maar hij wordt alleen maar hoger. En dat was zo. Veel publiciteit en het boek is meerdere malen terug gekeerd. Dat zo veel mensen het mooi vinden zegt genoeg dunkt me.
Natuurlijk is dit ook een stuk commercie. Een paar jaar na deel drie zal de grote massa dit weer zijn vergeten (zie bijvoorbeeld Jurassic Park of zo).
Oh well, ook al zou ie wat literaire regeltjes gebroken hebben, wat maakt het uit? Het is een meesterwerk, dat moet je niet ontleden. Net als de film trouwens.
Tolkien is geen literatuur. Moet dat dan? Mensen die lopen te blaten dat alle boeken literaire waarde moeten hebben vind ik nogal kortzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 23:54 schreef PsyFlash het volgende:
Het is een meesterwerk, dat moet je niet ontleden. Net als de film trouwens.
Je kan toch niet serieus vinden dat de film een meesterwerk is? Qua cijfer zou de film van mij zeker geen 8 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Mwa, het boek is bijna niet te verfilmen, dat is net zoiets als de Odyssee (of hoe schrijf je dat) verfilmen, daar zijn ook al een hoop bagger films uitgekomen. Het is gewoon te groot. Maar ik denk niet dat iemand deze poging sterk kan verbeteren, het is gewoon erg mooi gemaakt. Enige wat mij stoorde was Lothlorien en Galadriel, die kwamen er totaal anders uit dan ik ze in de boeken interpreteerde (daarbij vind ik die cate blanchett maar een raar mens en totaal geen verblindende schoonheid ;)). Ok, het is jammer dat er zoveel karakters geschrapt zijn, maar met de overgang naar dit medium kan het niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Op vrijdag 22 februari 2002 14:30 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Je kan toch niet serieus vinden dat de film een meesterwerk is? Qua cijfer zou de film van mij zeker geen 8 krijgen.
Ik geef de film 5* op de schaal van 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op vrijdag 22 februari 2002 18:08 schreef Morgoth het volgende:
Vreemd genoeg vermoede ik dat al - kan ook te maken hebben met het feit dat we hier al een paar maal over gediscussieerd hebben. :+ Laat ik het dus niet allemaal nog een keer gaan roepen, dat lijkt me erg zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Op vrijdag 22 februari 2002 18:08 schreef Morgoth het volgende:

[..]

AArgh. hoe irritant. Twee W&L moderators met rode nicks en Lacrimosa icon... Vluchtig kijken deed me ff denken dat LD spontaan van mening switchte, erg irritant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
LD check ff je email je hebt mail van Westpark ivm jouw campaign...(dit is mijn broers acount vandaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op vrijdag 22 februari 2002 19:20 schreef DarkX het volgende:

[..]

AArgh. hoe irritant. Twee W&L moderators met rode nicks en Lacrimosa icon... Vluchtig kijken deed me ff denken dat LD spontaan van mening switchte, erg irritant. :)
Nou ja, hoe kan je mij nou verwarren met morgoth! :( Dat vind ik zielig voor morgoth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Ja idd!

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
Op vrijdag 22 februari 2002 09:27 schreef Coffeemonster het volgende:

[..]

Goh, vreemd he, in een roleplay-topic ;). Wat betreft die kern van waarheid: Het kan inderdaad gebeuren dat je blijft hangen in een RPG-wereld ofzo (ik neem aan dat dat het grote bezwaar is van de documentairemakers), maar ik denk dat in die gevallen er met de persoon psychisch veel meer mis is. Ik denk niet dat je dat dan kan toeschrijven aan het RPG-en.
Misschien, ik heb het ook nooit echt zien gebeuren, maar ergens kan ik het me wel voorstellen. Maar ergens is het jammer, als je een nieuwe wereld moet scheppen omdat de echte nergens op lijkt. Ik zou uren kunnen praten over het verval dat onder het laagje vernis van de maatschappij plaatsvindt maar dat is nu niet aan de orde. RPG-en is slechts een erg mooi en boeiend spel, als je dat er zelf van maakt..
Ik ben best wel benieuwd naar de argumenten hiervan. Misschien kan ik beter Discovery weer opzetten. ik zal vast niet lang hoeven wachten voordat dat item weer eens langskomt.
Voornamelijk, zeiden ze dat Tolkien een erg onrealistisch wereldbeeld had, en dat de personages in zijn boeken een kinderlijke indruk maken. Ik heb em opgenomen, maar alleen omdat ik hem misschien nog aan anderen wil laten zien. Overigens zaten er veel slechte dingen in hoor. Zoals bijvoorbeeld een zgn. gevecht met een stel clowns in versleten kleden. Ach eigenlijk is het ook niet belangrijk wat die uitgedroogde dwazen over het boek zeggen. Ik weet dat ik het prachtig vond en velen met mij.
Natuurlijk is dit ook een stuk commercie. Een paar jaar na deel drie zal de grote massa dit weer zijn vergeten (zie bijvoorbeeld Jurassic Park of zo).
Misschien, maar het is niet bepaald een paar jaar na de uitgave van het boek. Natuurlijk komt het nu weer even in de schijnwerpers te staan, maar ik denk niet dat als deel 3 niet langer in de zalen draait, dat er ooit nog wel weer iets zal komen. Het is ergens onsterfelijk.
Tolkien is geen literatuur. Moet dat dan? Mensen die lopen te blaten dat alle boeken literaire waarde moeten hebben vind ik nogal kortzichtig.
Ik vind het zeker literaire waarde hebben, maar niet op de manier zoals de experts dat vinden. Het taalgebruik is erg mooi, en de karakters hebben diepgang. Het is misschien klasiek, maar toen het geschreven werd was nog niet alles gedaan.
Op vrijdag 22 februari 2002 14:30 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik zeg dat het boek een meesterwerk is, en dat zowel film als boek niet te hoeven worden ontleed. Je kunt zeggen wat je wilt van die film, maar hij was erg mooi om te zien. Misschien dat er stukjes niet 100% volgens het boek waren, en dat er dingen zoals Tom uit zijn gelaten, maar dat doet niets aan de film op zich af. Hij was goed. Zeker bovengemiddeld. Ik ga binnenkort voor de 4e keer. En zal em nog zeker vaker zien als de DVD uitkomt.

Het sterkste personage vond ik overigens Boromir. Erg goed neergezet. Representateert de gehele mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Op maandag 25 februari 2002 00:17 schreef PsyFlash het volgende:

[..]

Misschien, ik heb het ook nooit echt zien gebeuren, maar ergens kan ik het me wel voorstellen. Maar ergens is het jammer, als je een nieuwe wereld moet scheppen omdat de echte nergens op lijkt. Ik zou uren kunnen praten over het verval dat onder het laagje vernis van de maatschappij plaatsvindt maar dat is nu niet aan de orde. RPG-en is slechts een erg mooi en boeiend spel, als je dat er zelf van maakt..
Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand er geestelijk onderdoor ging en dingen in het perspectief van zijn schijnwereld zette (min of meer dan; het waren eigenlijk meer uitgebreide gedachten, die niet in de werkelijkheid passen). Niet helemaal zoals hierboven bedoeld, maar het lijkt er sterk op. Geloof me: dat wil je niet meemaken :{. Gelukkig is die jongen er weer helemaal bovenop gekomen.

Escapisme bij RPG-en heeft volgens mij niet alleen te maken met een betere wereld, maar ook met dingen in je eigen hand hebben. Dit hoeft niet per se in een perfecte wereld te zijn (je kan een volledig corrupte wereld maken). Maar inderdaad: RPG-en is vooral een leuke en ontspannende bezigheid.
Voornamelijk, zeiden ze dat Tolkien een erg onrealistisch wereldbeeld had, en dat de personages in zijn boeken een kinderlijke indruk maken. Ik heb em opgenomen, maar alleen omdat ik hem misschien nog aan anderen wil laten zien. Overigens zaten er veel slechte dingen in hoor. Zoals bijvoorbeeld een zgn. gevecht met een stel clowns in versleten kleden. Ach eigenlijk is het ook niet belangrijk wat die uitgedroogde dwazen over het boek zeggen. Ik weet dat ik het prachtig vond en velen met mij.
"Onrealistisch wereldbeeld" :D. Goh, is dat niet een van de essenties van het boek? De kinderlijke indruk zal wel op de hobbits slaan, maar ja, die wonen ook in een beschermende omgeving. Tja, smaken verschillen, zullen we maar zeggen.
Misschien, maar het is niet bepaald een paar jaar na de uitgave van het boek. Natuurlijk komt het nu weer even in de schijnwerpers te staan, maar ik denk niet dat als deel 3 niet langer in de zalen draait, dat er ooit nog wel weer iets zal komen. Het is ergens onsterfelijk.
Ik doelde meer op de merchandize van LotR naar aanleiding van de film. Voor de verfilming was dat namelijk veel minder. Dat het er was (bv. Tolkien-kalender, tekenfilm) zegt natuurlijk genoeg.
Ik vind het zeker literaire waarde hebben, maar niet op de manier zoals de experts dat vinden. Het taalgebruik is erg mooi, en de karakters hebben diepgang. Het is misschien klasiek, maar toen het geschreven werd was nog niet alles gedaan.
Bestaat er wel een eenduidige definitie van 'literaire waarde'?
... Je kunt zeggen wat je wilt van die film, maar hij was erg mooi om te zien. Misschien dat er stukjes niet 100% volgens het boek waren, en dat er dingen zoals Tom uit zijn gelaten, maar dat doet niets aan de film op zich af.
Ik ben naar de film gegaan met het idee dat die niet te vergelijken is met het boek. De film was dan ook geen teleurstelling voor mij, maar juist een erg goede film (in tegenstelling tot anderen, die de film graag hadden gezien als een complete weerspiegeling van het boek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
[quote]
Op maandag 25 februari 2002 13:53 schreef Coffeemonster het volgende:
Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand er geestelijk onderdoor ging en dingen in het perspectief van zijn schijnwereld zette (min of meer dan; het waren eigenlijk meer uitgebreide gedachten, die niet in de werkelijkheid passen). Niet helemaal zoals hierboven bedoeld, maar het lijkt er sterk op. Geloof me: dat wil je niet meemaken :{. Gelukkig is die jongen er weer helemaal bovenop gekomen.
Nee, ik kan me voorstellen, dat dat geen pretje is. Maar ook denk ik, dat roleplayen niet iemand over de rand drijft. Er moet al iets geweest zijn.
Escapisme bij RPG-en heeft volgens mij niet alleen te maken met een betere wereld, maar ook met dingen in je eigen hand hebben. Dit hoeft niet per se in een perfecte wereld te zijn (je kan een volledig corrupte wereld maken). Maar inderdaad: RPG-en is vooral een leuke en ontspannende bezigheid.
Misschien heeft het zelfs totaal niet met de wereld zelf te maken. Maar heeft het te maken met wie je kunt zijn. Namelijk wie je wilt zijn. Of juist iemand waarvan je wilt weten hoe het is om te spelen. Je hoeft in ieder geval niet jezelf te zijn, zeg maar. Ik kan me in sommige gevallen, en dat is niet rottig bedoelt, indenken dat er mensen zijn die daar steun in vinden.
"Onrealistisch wereldbeeld" :D. Goh, is dat niet een van de essenties van het boek? De kinderlijke indruk zal wel op de hobbits slaan, maar ja, die wonen ook in een beschermende omgeving. Tja, smaken verschillen, zullen we maar zeggen.
die kinderlijke indruk was niet de wereld zelf, maar ging over hoe Tolkiens personages in elkaar zaten. Die psychologen merkten op dat Tolkien zijn wereld liet zijn als een waar men nog aan oude waarden vast hield. Zoals hoffelijkheid en gevoel. Eer en platonische banden met iemand. Dat vonden ze onrealistisch van hem.
Ik doelde meer op de merchandize van LotR naar aanleiding van de film. Voor de verfilming was dat namelijk veel minder. Dat het er was (bv. Tolkien-kalender, tekenfilm) zegt natuurlijk genoeg.
Natuurlijk, het komt opnieuw in de schijnwerpers. En het is een uitstekende tijd om merchandize op de markt te brengen. Het is weer even een hype. Wat ik bedoel is, dat het hiermee waarschijnlijk nog niet afglopen is. Wie weet wat er nog gaat komen. Zowieso is het einde nog niet in zicht, zolang de andere twee delen nog niet in de bioscoop zijn verschijnen.
Bestaat er wel een eenduidige definitie van 'literaire waarde'?
Ik denk dat er geen algemene definitie geld, of te definieren is. Maar dat het wel voor jezelf is te bepalen. Maar het blijft een mening.
Ik ben naar de film gegaan met het idee dat die niet te vergelijken is met het boek. De film was dan ook geen teleurstelling voor mij, maar juist een erg goede film (in tegenstelling tot anderen, die de film graag hadden gezien als een complete weerspiegeling van het boek)
Heel goed. Zo denk ik er grotendeels ook over. Misschien zijn wat stukjes weggelaten, of lichtelijk aangepast, maar ik moet zeggen dat de sfeer echt goed overeenkomt, met wat ik uit het boek haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 12:38
Op dinsdag 26 februari 2002 11:45 schreef PsyFlash het volgende:

Heel goed. Zo denk ik er grotendeels ook over. Misschien zijn wat stukjes weggelaten, of lichtelijk aangepast, maar ik moet zeggen dat de sfeer echt goed overeenkomt, met wat ik uit het boek haalde.
Yup, je kunt nog 100 jaar gaan zitten zaniken, waarom dit of dat eruit gelaten was, of blablablabla...... de film was goed PUNT :D . Ik vond hem zelf super, en ben razend benieuwd naar deel 2 en 3 ( wat ik belachelijk vindt dat ze daar een JAAR tussen moeten doen :( , doe dan een half jaar ofzo), en zit dan ook elke dag theonefellowship af te zoeken naar de trailer die binnenkort komt van 4 min. :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Op dinsdag 26 februari 2002 11:45 schreef PsyFlash het volgende:
Nee, ik kan me voorstellen, dat dat geen pretje is. Maar ook denk ik, dat roleplayen niet iemand over de rand drijft. Er moet al iets geweest zijn.
Klopt, die jongen scheen oververmoeid te zijn. Maar goed, dit soort dingen kunnen op veel manieren ontstaan. Roleplayen zal dan wel als werken als iets waarop je dan kan 'terugvallen'.
Misschien heeft het zelfs totaal niet met de wereld zelf te maken. Maar heeft het te maken met wie je kunt zijn. Namelijk wie je wilt zijn. Of juist iemand waarvan je wilt weten hoe het is om te spelen. Je hoeft in ieder geval niet jezelf te zijn, zeg maar. Ik kan me in sommige gevallen, en dat is niet rottig bedoelt, indenken dat er mensen zijn die daar steun in vinden.
Dit lijkt me inderdaad het meest voorkomen, maar ik denk dat beide gevallen kunnen voorkomen. Kijk maar naar het volgende deel van je quote:
die kinderlijke indruk was niet de wereld zelf, maar ging over hoe Tolkiens personages in elkaar zaten. Die psychologen merkten op dat Tolkien zijn wereld liet zijn als een waar men nog aan oude waarden vast hield. Zoals hoffelijkheid en gevoel. Eer en platonische banden met iemand. Dat vonden ze onrealistisch van hem.
Escapisme? Maar de auteur wilden een fantasywereld die de normen en waarden van onze huidige samenleving hanteert? Dus alle boeken moeten de huidige normen en waarden weerspiegelen? Wazig :?. Geen historische romans, geen SF, geen fantasy. Ik noem dat eerder onrealistisch. Maar ik denk wel dat je het daar met me eens bent :). Zullen we eens een psychologische analyse van die documentaire maken? >:)
Natuurlijk, het komt opnieuw in de schijnwerpers. En het is een uitstekende tijd om merchandize op de markt te brengen. Het is weer even een hype. Wat ik bedoel is, dat het hiermee waarschijnlijk nog niet afglopen is. Wie weet wat er nog gaat komen. Zowieso is het einde nog niet in zicht, zolang de andere twee delen nog niet in de bioscoop zijn verschijnen.
Ik denk dat LotR inderdaad bekender zal blijven dan voor de film. Ze hebben een aantal dingen geïntroduceerd die de bedoeling hebben om langer te blijven, zoals een LotR-miniatuurspel a la Warhammer (hoewel ik van Warhammer-spelers hoor dat het minder mooi/leuk is). Maar wie weet zakt de hype weer helemaal weg. Mag van mij hoor, ik ben volledig wars van hypes.
Ik denk dat er geen algemene definitie geld, of te definieren is. Maar dat het wel voor jezelf is te bepalen. Maar het blijft een mening.
Dus lopen roepen dat iets zonder literaire waarde is (zoals die lui van Discovery) is dus onzin.
Zouden er hier ook mensen rondlopen die hier anders over denken (dus de film slecht vonden omdat die niet op het boek lijkt)? Ik ben wel benieuwd naar hun mening hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
Op dinsdag 26 februari 2002 21:39 schreef Coffeemonster het volgende:

Escapisme? Maar de auteur wilden een fantasywereld die de normen en waarden van onze huidige samenleving hanteert? Dus alle boeken moeten de huidige normen en waarden weerspiegelen? Wazig :?. Geen historische romans, geen SF, geen fantasy. Ik noem dat eerder onrealistisch. Maar ik denk wel dat je het daar met me eens bent :). Zullen we eens een psychologische analyse van die documentaire maken? >:)
Een puik plan, maar ik vrees dat er te veel .. ongewenste woorden in zouden voorkomen. Laat ik het erop houden dat De overmatig corpulente analist, niet zo corpulent zou zijn geweest als hij behalve zijn theoretische kennis, ook echt eens de buiten wereld zou opzoeken.
Dan kan hij meteen zelf het recht verdienen een mening te hebben over die wereld.
Ik denk dat LotR inderdaad bekender zal blijven dan voor de film. Ze hebben een aantal dingen geïntroduceerd die de bedoeling hebben om langer te blijven, zoals een LotR-miniatuurspel a la Warhammer (hoewel ik van Warhammer-spelers hoor dat het minder mooi/leuk is). Maar wie weet zakt de hype weer helemaal weg. Mag van mij hoor, ik ben volledig wars van hypes.
Ach, dat is nu even leuk, maar dat trekt wel weer weg. Ik kan het best begrijpen dat mensen even posters en dergelijke kopen van zo'n geweldige film. Zelf ben ik niet zo merchandize achtig aangelegd.
Dus lopen roepen dat iets zonder literaire waarde is (zoals die lui van Discovery) is dus onzin.
My thoughts exactly, uitzonderingen daar gelaten, heeft denk ik elk boek wel iets van waarde.
Zouden er hier ook mensen rondlopen die hier anders over denken (dus de film slecht vonden omdat die niet op het boek lijkt)? Ik ben wel benieuwd naar hun mening hierover.
Ja, ik ook eigenlijk wel. Mensen zoals LD mogen uitleggen wat er allemaal aan ontbrak. Overigens, als je zoals al gezegd een copy van het boek verwacht, sja.. dan kan ik wel wat verzinnen.
Maar lijkt me een leuke discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Ja, laat ik eens gaan vertellen waarom ik de film niet goed vond. :)

Laat ik eerst een cijfer geven. Als film - dus los van het boek gezien - geef ik het een 7. Als verfilming geef ik het een 4.

Eerst als film. Het is natuurlijk prachtig verfilmd. De setting is echt supermooi, alles is supermooi. (Behalve Lothlorien, maar goed.) Wat dat betreft scoort de film erg hoog. De acteurs vond ik zeer wisselend. Gandalf en Legolas werden bijvoorbeeld erg gooed gespeeld - maar ik had al binnen een minuut een hekel aan die sukkel die Frodo speelde. Wat dat betreft was de film redelijk, maar niet echt heel goed. Het geluid - de muziek was vaak ronduit slecht, en in ieder geval nooit erg goed. Een duidelijk minpunt. Het verhaal dan - los van het boek gezien is dat niet erg goed, met name dat het echt plotseling in het niets ophoudt is dan een duidelijk minpunt.

Dan zitten er zulke stomme dingen in als de scene waarbij Frodo net zo hard rent als een galloperend paard - dat vervolgens niet eens 1 meter durft te springen. Erg zwak.

Maar goed, al met al toch wel een 7 of een 7.5 waard. Overigens, om naar te kijken was het best vermakelijk, de film was alleen niet echt goed. Niet zoals een echt goede film goed is, zeg maar.

Nu als verfilming. Daar kan ik alleen dit op zeggen: ronduit waardeloos. Helemaal verneukt.

Ik val er helemaal niet zo over dat ze dingen veranderen of eruit knippen als dat niet erg is. Bombadil eruit - jammer, maar vooruit. Barrow wights eruit - jammer, maar vooruit. Het belangrijkste vind ik dat de sfeer hetzelfde blijft.

En daar zijn ze dus volledig en totaal in gefaald. Het begint al met die lame intro. Sauron, de halfgod met de ultieme One Ring of Power wordt neergezet als iemand die niets beters te doen heeft dan in een Sharevok-armour met een knots gaan zwaaien. :z

Dan de film zelf. In het boek wordt de spanning heel langzaam opgebouwd, en dat is goed. In de film zijn ze daar volledig van afgestapt. De film begint gewoon al met de balck riders die wegrijden uit Mordor. Vervolgs zie je ze in een ijzingwekkende tijdsnood scene door de Shire denderen... dan heb je het hoogtepunt van de spanning dus al aan het begin zitten. Hollywood-achtig? Ja. Goede verfilming? Nee.

Zo zit het helemaal vol met lame veranderingen. Elrond's Council wordt van een vergadering van wijze mannen omgevormd tot een ordinaire ruziepartij - en dat misselijkmakende moment dat Frodo komt en zegt "Ik doe het wel" - julch, wat een vals Hollywood sentiment.

De storm op Caradhras die veroorzaakt wordt door Saruman ipv door Caradhras zelf. Lame, en niet half zo poetisch als het origineel.

De 'vallende bruggen scene' in Moria: lame tot in de hoogste graad. Wat een afgezaagde en voorspelbare Hollywood additie.

Gandalf en Saruman die elkaar met stokken door de lucht gaan gooien: lame, en absoluut niet in-character.

Frodo die Aragorn vertelt dat hij weg gaat: wat een nutteloze verandering, die alleen maar spanning wegneemt.

O, en dan dat beest in dat meer voor Moria die de hele tunnel laat instorten - doe me een lol! Wilden ze nou gewoon zoveel mogelijk special effects of wat?

En zo zou ik nog wel een tijdje kunnen doorgaan. Het enige echt sterke moment in de film is als Bilbo de ring weer ziet en heel even in iets engs transfoprmeert - dat was echt geniaal gedaan.

• DarkX

DarkX

Ik?

Ik ben het met je eens dat sommige toevoegingen zoals die meeting met aragorn voordat frodo vertrok nogal lame zijn, maar als die niet waren toegevoegd had het bioscooppubliek dat het boek niet had gelezen het helemaal niet begrepen. Velen vonden het nu al een superingewikkelde film :)

In het boek heb je er de gedachtegang van frodo enzo erbij, maar dat soort dingen zijn veel moeilijker in een film te gieten, en moeten door conversaties kenbaar worden gemaakt. Film en boek zijn een heel ander medium, en het omzetten van een film naar een boek kent nu eenmaal vele beperkingen. Gedachtes e.d. zijn niet zo duidelijk, alles moet visueel gebracht worden. Het gemiddeld bioscooppubliek is niet van bovengemiddelde intelligentie en moet het toch bergrijpen want de studiobazen eisen dit. Zoveel mogelijk mensen moeten het ook koel vinden dus, anders was New Line Cinemas nu failliet geweest.

En binnen de beperkingen van het medium vind ik het een erg goede verfilming.

Sommige argumenten van je vind ik trouwens niet erg steekhoudend: de muziek is erg afhankelijk van smaak, ik vond em wel erg goed.

• PsyFlash
Oke, dit vergt meer tijd dat ik nu, op school heb, dus een uitgebreid commentaar volgt nog. Op sommige stukken ben ik het met LD eens, ik bedoel ja natuurlijk is Frodo nogal.. nichterig afgebeeld. Ik kan er niets anders van maken.
De muziek vond ik wel erg goed. De soundtrack mag er zijn.

Maar ik zei al, more yet to come, want dit gaat me wel even kosten.

• Ivo

Ivo

Hmmz, laat ik dn ook maar eens mensen met mijn mening vervelen.
Dan zitten er zulke stomme dingen in als de scene waarbij Frodo net zo hard rent als een galloperend paard - dat vervolgens niet eens 1 meter durft te springen. Erg zwak.
Hmm, deze scene kan ik me niet meer herinneren. Hoe ging die rpecies en op welk tijdstip?
En daar zijn ze dus volledig en totaal in gefaald. Het begint al met die lame intro. Sauron, de halfgod met de ultieme One Ring of Power wordt neergezet als iemand die niets beters te doen heeft dan in een Sharevok-armour met een knots gaan zwaaien.
In het boek wordt Sauron helemaal niet "gevisualiseerd". Ze kunnen in de film moeilijk een rood oog neerplanten dat een Orc leger aanvoerd. Dat staat ook zo knullig. :P
Dan de film zelf. In het boek wordt de spanning heel langzaam opgebouwd, en dat is goed. In de film zijn ze daar volledig van afgestapt. De film begint gewoon al met de balck riders die wegrijden uit Mordor. Vervolgs zie je ze in een ijzingwekkende tijdsnood scene door de Shire denderen... dan heb je het hoogtepunt van de spanning dus al aan het begin zitten. Hollywood-achtig? Ja. Goede verfilming? Nee.
Ik vond dat eigenlijk wel een sterk punt. Je werd meteen het verhaal ingezogen!
Zo zit het helemaal vol met lame veranderingen. Elrond's Council wordt van een vergadering van wijze mannen omgevormd tot een ordinaire ruziepartij - en dat misselijkmakende moment dat Frodo komt en zegt "Ik doe het wel" - julch, wat een vals Hollywood sentiment.
Okee, die vond ik ook vreselijk!
De storm op Caradhras die veroorzaakt wordt door Saruman ipv door Caradhras zelf. Lame, en niet half zo poetisch als het origineel.
Hmm, wel een koein detail en niks om je druk over te maken, vind ik.
De 'vallende bruggen scene' in Moria: lame tot in de hoogste graad. Wat een afgezaagde en voorspelbare Hollywood additie.
Jah, was inderdaad ook niet de geweldigste scene.
Gandalf en Saruman die elkaar met stokken door de lucht gaan gooien: lame, en absoluut niet in-character.
Bij deze scene flikkerde ik bijna op degene die naast me zat. :( Erbarmelijke scene!
Frodo die Aragorn vertelt dat hij weg gaat: wat een nutteloze verandering, die alleen maar spanning wegneemt.
Iets om je ruk over te maken? Nee!
O, en dan dat beest in dat meer voor Moria die de hele tunnel laat instorten - doe me een lol! Wilden ze nou gewoon zoveel mogelijk special effects of wat?
Ik vond dit niet eens een slechte scene hoor. Best wel mooie spanning in gecreëerd.
En zo zou ik nog wel een tijdje kunnen doorgaan. Het enige echt sterke moment in de film is als Bilbo de ring weer ziet en heel even in iets engs transfoprmeert - dat was echt geniaal gedaan.
Bij deze had ik een brok in mijn keel!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 15:54 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Hmm, deze scene kan ik me niet meer herinneren. Hoe ging die rpecies en op welk tijdstip?
Redelijk in het begin, als ze die veerpont over gaan. Dan rent Frodo echt een halve minuut lang drie meter voor een galloperend paard uit.
In het boek wordt Sauron helemaal niet "gevisualiseerd". Ze kunnen in de film moeilijk een rood oog neerplanten dat een Orc leger aanvoerd. Dat staat ook zo knullig. :P
Nee, dat was juist koel geweest! :)
Ik vond dat eigenlijk wel een sterk punt. Je werd meteen het verhaal ingezogen!
Kwestie van smaak dan - ik vond het compleet de sfeer verpesten. Het moet juist relaxed beginnen. De langzaam opbouwende spanning en het langzaam opbouwende gevaar komen precies overeen met de psychologische ontwikkeling van de hobbits. Dat wordt nu zomaar overboord gegooid.
Okee, die vond ik ook vreselijk!
Hmm, wel een koein detail en niks om je druk over te maken, vind ik.
Jawel. Het is juist ultiem koel dat die berg een persoonlijkheid heeft. Caradhras the Cruel - fantastisch. Nu is het een beetje een lame "kijk Saruman is helemaal de man want hij kan op 300 kilometer afstand een storm veroorzaken" scene geworden. :Z
Jah, was inderdaad ook niet de geweldigste scene.
Hertstikke leuk in Indiana Jones, maar verveel me er niet mee in LotR. :z
Bij deze scene flikkerde ik bijna op degene die naast me zat. :( Erbarmelijke scene!
Ja. :)
Iets om je ruk over te maken? Nee!
Ik vond het nogal out-of-character dat Aragorn hem liet gaan eigenlijk. Die gast is zo lawful als de pest, en hij had beloofd om Frodo te vergezellen.

• Morgoth
* Morgoth heeft geen zin om hier op te replyen.

Ld, je begint gewoon een zeurpiet :+

• DarkX

DarkX

Ik?

Op donderdag 28 februari 2002 18:41 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]

Ik vond het nogal out-of-character dat Aragorn hem liet gaan eigenlijk. Die gast is zo lawful als de pest, en hij had beloofd om Frodo te vergezellen.
Nouja, Aragorn is wel iemand die het grote plaatje overziet, en hij weet dat hij in boek 2 achter die aapjes aan moet rennen zodat ie uiteindelijk die horsehuggers tegenkomt dus die gaat echt niet Frodo achteraan want dan klopt da tweede boek helemaaaal niet meer :)

Heeft iemand hier The fellowship in two hours nog niet gelezen btw?

http://www.netfunny.com/rhf/jokes/02/Jan/lotr.html

• Ivo

Ivo

Aragorn krijgt dus minder XP, want dat is meta-game thinking. :P

edit: FUCKING TERING TYPO!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
DarkX: die is echt koel! :P

BlueAngelGoT: weiniger XP nog wel? :P

• Ivo

Ivo

Kijk, nou is het dus duidelijk dat ik een limbo ben! :P

• -TheNose-
Sorry hoor dat mjn broer niet zo lief deed over ICQ Morgoth maar hij wordt een beetj moe van verhalen over elfjes enzo.... ach ja ieder zijn meug he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Was het niet zo dat Sauron pas na die eerste oorlog zijn stoffelijke vorm kwijtraakt? Dan is het logisch dat hij in persoon zijn legers aanvoert. Maar Sauron die met een knots loopt te zwaaien... nah.

Wel of geen spanning in het begin is een kwestie van smaak. Waarschijnlijk dacht de regisseur dat je die drie uur toch moet uitzitten, en met alleen spanning gaat dat sneller :P

Voor de rest kan ik me wel in de kritiek van Lord Daemon vinden, wat niet wegneemt dat het toch een geweldige film is :)
Op donderdag 28 februari 2002 20:31 schreef DarkX het volgende:
Nouja, Aragorn is wel iemand die het grote plaatje overziet, en hij weet dat hij in boek 2 achter die aapjes aan moet rennen zodat ie uiteindelijk die horsehuggers tegenkomt dus die gaat echt niet Frodo achteraan want dan klopt da tweede boek helemaaaal niet meer :)
Of hij vond Frodo een vreselijk kereltje :P
Heeft iemand hier The fellowship in two hours nog niet gelezen btw?

http://www.netfunny.com/rhf/jokes/02/Jan/lotr.html
Erg drøøg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 09:47 schreef Coffeemonster het volgende:
Of hij vond Frodo een vreselijk kereltje :P
Of hij had gewoon een hekel aan die acteur. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Op donderdag 28 februari 2002 23:05 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Kijk, nou is het dus duidelijk dat ik een limbo ben! :P
Lul vur dieen eige, neet vur anger limburgers, ich kin good hollands kalle!

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 14:52 schreef DarkX het volgende:
Lul vur dieen eige, neet vur anger limburgers, ich kin good hollands kalle!
Kalle?

Hm - ik ben blij dat ik niet in Limbo woon... is ook zo chaotic neutral. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Op vrijdag 01 maart 2002 16:43 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Kalle?

Hm - ik ben blij dat ik niet in Limbo woon... is ook zo chaotic neutral. :+
Ik moet zeggen dat ik ook nooit limburgs lul, kan het ook niet echt en die zin zal ook niet erg kloppen :) Maar heb hele leven die shit gehoord dus heb wel beetje meegekregen. Kalle is praten btw als je da nie doorhad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Chaotic Neutral? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Op vrijdag 01 maart 2002 17:32 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Chaotic Neutral? :?
volgens AD&D de alignment van madmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Limbo is in Planescape de Chaotic Neutral plane. :)

In de Christelijke mythologie is het een niemandsland tussen de Hemel en de Hel, waar de zielen van ongedoopte kinderen ed heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Op vrijdag 01 maart 2002 22:03 schreef Lord Daemon het volgende:
Limbo is in Planescape de Chaotic Neutral plane. :)

In de Christelijke mythologie is het een niemandsland tussen de Hemel en de Hel, waar de zielen van ongedoopte kinderen ed heen gaan.
Ach ik kan me er wel in vinden, ik vind die absolute alignments toch onzin :) Lekker zwitsertje spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Evil figuren in deze wereld kan ik niet uitstaan, maar om zo af en toe eens evil te zijn is wel fun! Law sucks! Chaotic neutral rulezzz. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo dus Nova is niet je favoriet???? beetje jammer Blueangel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
Op zaterdag 02 maart 2002 00:10 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Evil figuren in deze wereld kan ik niet uitstaan, maar om zo af en toe eens evil te zijn is wel fun! Law sucks! Chaotic neutral rulezzz. :+
The alignment of lunatics and madmen... :)

True Neutral heeft ook wel wat. In het kader van leuk roleplayen dat is. Alles draait om balans. En als de tegenstanders te makkelijk een gevecht verliezen, ga je die helpen. Overigens heeft evil ook wel wat, maar veel mensen zien evil als barbaarse bruten die alles kort en klein slaan. Of alleen maar aan zichzelf denken.
Dit is natuurlijk maar gedeeltelijk waar. Een evil pc kan in mijn ogen prima in een 'good group' functioneren. Het zal alleen snel duidelijk worden waar zijn interesses liggen.
Ook kunnen evil personen iemand mogen. Of vrienden hebben die niet evil zijn. (in AD&D bedoel ik dus even voor de goede orde).
Maar nee, chaotic neutral.. nee bedankt.

[edit]
Hm, ik heb het idee dat het nu wat laat is om op LD'S film review achtige post te reply-en, maar ik doe het een dezer dagen toch nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Tja, alignments - wat zal ik er eens van zeggen. Ze dwingen je character in een hokje. Er zijn zoveel characters die niet binnen 1 van de 9 alignments passen. Alignment is veel te simplistisch. Iemand is niet 'good', 'neutral' of 'evil' - alsof dat uberhaupt goed-gedefinieerde termen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Hoe wil je het dan definiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
'Good' en 'evil' wil ik helemaal niet objectief definieren. Bijna ieder persoon denkt van zichzelf dat hij goed is. Drow elves vinden dat zij de enige goede moraal hebben - dus ik zou het helemaal niet onlogisch vinden als zij zichzelf 'good' noemen.

Iedere character noemt zichzelf 'good', tenzij hij geindoctrineerd is met een objectieve moraal waar hij het niet mee eens is.

Dus je character 'good' noemen zegt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
Op zondag 03 maart 2002 19:50 schreef Lord Daemon het volgende:
Dus je character 'good' noemen zegt helemaal niets.
Leuke discussie is dat ja. Ik heb em pas nog met iemand over icq een beetje gevoerd. Zo kwamen wij er al uit, dat iemand met goede bedoelingen kan handelen maar toch andere leed berokkend.. is deze persoon dan 'evil' ?
Ik zeg nee, omdat in mijn ogen alleen kwaade bedoelingen hebben evil is. Hoe goed deze voor andere ook mogen uitpakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Nee, als iemand handelt kan die in jouw ogen kwade bedoelingen hebben, terwijl hij verder zijn bedoelingen goed vind, ook al berokkent hij er kwaad mee bij andere mensen, dan nog kan hij het goed vinden. Een objectieve definitie van goed en kwaad kan alleen maar bestaan als het of een of andere natuurwet is of als er een godheid is die dit gecreerd hebt (en dan is het nog dubieus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Dat geeft het Players Handbook ook aan. Er staat:
"Good" implies altruism, respect for life and a concern for the dignity of sentient beings. Good characters make sacrifices to help others.
"Evil" implies hurting, oppressing and killing others. Some evil creatures simply have no compassion for others and kill without qualms if doing so is convenient. Others actively pursue evil, killing for sport or out of duty to some evil deity or master.
Ze hebben gewoon twee termen nodig om dit verschil aan te geven. Ze gebruiken good en evil omdat dit de meest logische zijn. (Altruism vs Egoism was ook wel wat) Vooral door de " laten ze zien dat ze het ook geen objectieve termen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
Op maandag 04 maart 2002 16:01 schreef Morgoth het volgende:
Nee, als iemand handelt kan die in jouw ogen kwade bedoelingen hebben, terwijl hij verder zijn bedoelingen goed vind, ook al berokkent hij er kwaad mee bij andere mensen, dan nog kan hij het goed vinden. Een objectieve definitie van goed en kwaad kan alleen maar bestaan als het of een of andere natuurwet is of als er een godheid is die dit gecreerd hebt (en dan is het nog dubieus).
Dat lijkt erg veel op wat wij ook tegenkwamen. De enige die echt over goed en kwaad kan oordelen binnen een persoon, is iemand die niet alleen daden ziet maar ook de gedachten, en dit dan vervolgens objectief bekijken. Ofwel alleen een god zou dat kunnen.

het onderwerp heeft wel wat moet ik zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

En toch denk ik dat iedereen met inzicht weet wat "goed" is en wat kwaad. Alleen heerst bij velen een te grote verleiding naar het egoïsme, omdat dit makkelijk is. Het ontbreekt hen aan de wilskracht om goed te zijn.

Degenen zonder inzicht die kun je niet betitelen met goed of kwaad omdat zij zelf opportunistisch leven en er vaker niet bij stilstaan of het goed of kwaad is. (Een blikje weggooien in de berm: "Ik gooi het toch niet bij iemand in de tuin".)

En een derde mogelijkheid. Het is een gek, maar wien ben jij om te zeggen of iemand gek is! Nu zitten we weer bij het begin. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 23:40 schreef BlueAngelGoT het volgende:
En toch denk ik dat iedereen met inzicht weet wat "goed" is en wat kwaad.
O? Wat is goed en wat is kwaad dan?

Is het wat de Christenen zeggen - houd je aan de geboden van God, en heb je naaste lief als jezelf? Is het wat de Utilitaristen zeggen - zorg voor het grootst mogelijke geluk in de wereld? Is het wat de objectivisten zeggen - zorg voor je eigen geluk, zolang je anderen er gaan schade mee berokkent? Is het zoals de stoicijnen zeiden - doe je plicht, ook al gaat het ten koste van jezelf? Ik het zoals ik zeg - streef naar geluk, waarheid en schoonheid? Of is het zoals nog duizenden anderen zeggen?

Goed en kwaad verschilt niet alleen van cultuur tot cultuur, maar zelfs van persoon tot persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Ik het zoals ik zeg - streef naar geluk, waarheid en schoonheid? Of is het zoals nog duizenden anderen zeggen?
Zijn die 3 geheel gelijkwaardig? Stel nu dat je in een situatie zit waar je een keuze mag maken, keuze A of B. A zorgt ervoor dat je geluk met 100 omhoog gaat, keuze B zorgt ervoor dat waarheid met 100 omhoog gaat, welke kies je dan?

En kan waarheid en schoonheid niet geluk veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Komt hij weer - ik heb al gezegd dat ik daar geen formule voor op wil stellen. :P Je kan die drie toch niet objectief meten, dus dat zou ook zinloos zijn. Ik identificeer alleen de drie doelen waar ik naar streef.
En kan waarheid en schoonheid niet geluk veroorzaken?
Ja, maar dat hoeft niet. Ze kunnen ook best ongeluk veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

En als je daarnaast gaat betwijfelen of er wel een absolute waarheid bestaat, dan wordt het helemaal lastig om daar een maatstaf aan op te hangen. :P

Ik vind trouwens dat die drie dingen niet zo gek veel te maken hebben. Schoonheid heeft net zoveel kans je gelukkig te maken als geld: an sich hoeft het je totaal niet gelukkkig te maken, maar het gebrek eraan bij jezelf of je omgeving kan je wel ONgelukkig maken.

Waarheid vind ik helemaal moeilijk, je kunt in een leugen net zoveel geluk vinden als in de waarheid, en daarbij is de waarheid imo niet absoluut. Ik weet wel dat velen liever zien dat je alleen met totale waarheid gelukkig kan worden maar dat is meer een hang naar moraal dan een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Ikz eg dus ook expliciet niet dat Schoonheid of Waarheid wegen naar Geluk zijn, ik postuleer het als doelen op zich. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Op dinsdag 05 maart 2002 13:27 schreef Lord Daemon het volgende:
Komt hij weer - ik heb al gezegd dat ik daar geen formule voor op wil stellen. :P Je kan die drie toch niet objectief meten, dus dat zou ook zinloos zijn. Ik identificeer alleen de drie doelen waar ik naar streef.
Je moet op z'n minst deze 3 dingen definieren, wat is geluk, wat is waarheid en wat is schoonheid?
Ja, maar dat hoeft niet. Ze kunnen ook best ongeluk veroorzaken.
Ja, maar geluk kan geen waarheid of schoonheid veroorzaken, terwijl waarheid of schoonheid wel geluk kunnen veroorzaken... dus geluk lijkt hoger te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

En toch vind ik dit een zeer bizarre role playing discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 18:39 schreef Morgoth het volgende:
Je moet op z'n minst deze 3 dingen definieren, wat is geluk, wat is waarheid en wat is schoonheid?
Als je daar geen intuitief begrip van hebt kan ik je ook niet helpen.
Ja, maar geluk kan geen waarheid of schoonheid veroorzaken, terwijl waarheid of schoonheid wel geluk kunnen veroorzaken... dus geluk lijkt hoger te staan?
Nee, geluk is een emotie, schoonheid een waardeoordeel en waarheid een abstracte eigenschap van een stelling. Ze zijn simpelweg allemaal heel anders. Je kan schoonheid en waarheid niet veroorzaken, want dat zijn geen gebeurtenissen. Dus je redenatie slaat helemaal nergens op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumbleCow
  • Laatst online: 17-10 10:50

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Op dinsdag 05 maart 2002 19:36 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Toch denk ik dat geluk, schoonheid, en waarheid termen zijn die ieder appart ook weer erg lastig te defineren zijn, misschien nog wel lastiger dan goed en kwaad.

Dus door goed en kwaad te defineren met die termen maak je het probleem eigenlijk alleen maar 3x groter. ;)

Ik denk dat goed en kwaad op een aantal punten ook wel intuitief aan te voelen is. Waarschijnlijk niet op alle punten, maar dat is schoonheid ook niet.

Verder moet ik zeggen dat ik de 'good' en 'evil' beschrijving van Ad&d vrij aardig vind. Het is misschien wel niet precies hetzelfde, maar het is iig een bruikbare definitie.

En om nog een laatste stelling te lanceren :) : Ik vind waarheid absoluut niet bruikbaar ter definitie van goed en kwaad. Het klopt dat het soms uit egoisme (als in Altruism vs Egoism) makkelijker is om te liegen, maar je kan zeker ook uit 'goedheid'(gemakszucht?) besluiten dat het voor iemand beter is om de waarheid niet te horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
Op dinsdag 05 maart 2002 21:37 schreef wHiTeRaZoR het volgende:
Toch denk ik dat geluk, schoonheid, en waarheid termen zijn die ieder appart ook weer erg lastig te defineren zijn, misschien nog wel lastiger dan goed en kwaad.
Dat lijkt mij ook.. Ja. Schoonheid en waarheid. De waarheid is denk ik voor iedereen wat hij / zij geloofd dat deze is. Zoals via het jargon van onze groep gezegd wordt; de waarheid is een polyintrepetabiliteit. Iedereen ziet ze anders. Als je ze alledrie vind in je leven, heb je veel bereikt lijkt me.
Dus door goed en kwaad te defineren met die termen maak je het probleem eigenlijk alleen maar 3x groter.
Ik denk dat het inderdaad dingen gecompliceerder maakt. Hoewel het er natuurlijk niet geheel los van staat. Sommige mensen zullen 'goed' in een persoon zien, als waarheid en schoonheid.
Bij veel kwesties is (voor je zelf) goed in te schatten of je goed of kwaad bezig bent. Sommige liggen wat ingewikkelder. Een totaal beeld vormen kan daardoor soms lastig zijn.
Verder moet ik zeggen dat ik de 'good' en 'evil' beschrijving van Ad&d vrij aardig vind. Het is misschien wel niet precies hetzelfde, maar het is iig een bruikbare definitie.
In het 3rd eddition PHB ( *slaat kruisteken* ), staan best uitgebreide uitwerkingen van die alignments. Ik vind alleen niet dat een alignment nuttig is. Omdat je daarmee je karakter in een hokje wringt. Zoals hierboven al gezegd.

Eigenlijk zou een alignment achter wegen gelaten moeten worden, zodat je zelf helemaal kunt beschrijven hoe je character over dingen denkt. En wat hij doet en laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Op dinsdag 05 maart 2002 19:36 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Pff, je lijkt diadem wel :)

Hoe kan ik nou in godesnaam weten of mijn definitie van die 3 dingen gelijk is aan die van jou, en of we dus wel enigsinds normaal communiceren? Ten eerste vind ik waarheid duidelijk, maar wat je nu met schoonheid en geluk bedoelt snap ik niet. Ik dacht toch dat we tijdens een meeting hadden gestelt dat geluk een te vage term is? En schoonheid... een mooie vrouw :? Of een mooie auto? Of bedoel je mooie natuur, of kunnen acties ook mooi zijn, denkbeelden misschien?

Ik vind niet dat je dit kan afdoen met 'dat is intuitief duidelijk', want dat is het niet.
Nee, geluk is een emotie, schoonheid een waardeoordeel en waarheid een abstracte eigenschap van een stelling. Ze zijn simpelweg allemaal heel anders. Je kan schoonheid en waarheid niet veroorzaken, want dat zijn geen gebeurtenissen. Dus je redenatie slaat helemaal nergens op. :)
Dat je waarheid niet kan veroorzaken: ok, maar schoonheid? Ik kan toch iets heel mooi's (schoons) doen?

[edit]
Overigens, vind jij jezelf een utilitarist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Straks moeten we deze thread nog moven naar W&L. :D
Op dinsdag 05 maart 2002 21:37 schreef wHiTeRaZoR het volgende:
Dat denk ik niet. Over goed en kwaad zijn werkelijk compleet verschillende ideeen, die je nooit met elkaar in overeenstemming kunt brengen. En dan heb ik het niet over de vraag welke specifieke dingen goed of kwaad zijn (dat heb je bij schoonheid en waarheid net zo), maar over de betekenis van de termen zelf.

De ene persoon vindt dat goed en kwaad termen zijn die op deugden slaan, de volgende dat het termen zijn die op acties slaan, de volgende dat wezens goed of kwaad kunnen zijn (de grove denkfout van het alignmentsysteem) - als je al niet weet op wat voor categorie objecten een begrip uberhaupt slaat is het wel erg dubieus. :)
Dus door goed en kwaad te defineren met die termen maak je het probleem eigenlijk alleen maar 3x groter. ;)
Mwah, dat vind ik niet. Iedereen zal met me eens zijn dat geluk een emotie is, schoonheid een waardeoordeel is en waarheid een abstract concept is dat op stellingen slaat. Dat is alvast meer overeenstemming dan we over 'goed' en 'kwaad' hebben.
Ik denk dat goed en kwaad op een aantal punten ook wel intuitief aan te voelen is.
Ik denk het niet. Je eigen leven geven voor dat van iemand anders - volgens de ene moraal is dat ultiem goed, volgens de andere moraal ultiem slecht. Wie heeft er gelijk? Niemand - goed en kwaad kan je niet eenduidig definieren.

Het mag overigens duidelijk zijn dat mijn 'definitie' dan ook niet bedoeld is als objectieve definitie, maar als intentieverklaring van mijn kant.
Mwah. Laten we hem nog even pakken:
"Good" implies altruism, respect for life and a concern for the dignity of sentient beings. Good characters make sacrifices to help others.
"Evil" implies hurting, oppressing and killing others. Some evil creatures simply have no compassion for others and kill without qualms if doing so is convenient. Others actively pursue evil, killing for sport or out of duty to some evil deity or master.
Wat D&D 'good' noemt, noem ik altruistisch. Wat D&D 'evil' noemt, noem ik wreed. Beetje vreemd om die aan elkaar gelijk te stellen. Volgens deze definitie is het niet goed om een prachtig kunstwerk te maken, en niet kwaad om een prachtig kunstwerk te vernietigen. Dat lijkt me nogal vreemd.
En om nog een laatste stelling te lanceren :) : Ik vind waarheid absoluut niet bruikbaar ter definitie van goed en kwaad. Het klopt dat het soms uit egoisme (als in Altruism vs Egoism) makkelijker is om te liegen, maar je kan zeker ook uit 'goedheid'(gemakszucht?) besluiten dat het voor iemand beter is om de waarheid niet te horen..
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt - ik stel 'waarheid' als een doel, als iets waarnaar ik streef. Kwaad is niet gelijk aan egoisme, dus of het wel of niet egoistisch kan zijn om te liegen doet niet ter zake. Is het goed om niet te streven naar waarheid?

Natuurlijk kan je waarheid soms laten varen, bijvoorbeeld voor geluk, maar dat is een afweging tegen een ander doel. Laat ik een simpele vraag stellen: vind jij het goed dat mensen zich bezig houden met het ontsluieren van de raadselen van het Universum? We worden daar heus niet gelukkiger van of zo, maar ik vind dat iig wel goed. Waarheid is voor mij een doel op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 22:50 schreef PsyFlash het volgende:
De waarheid is denk ik voor iedereen wat hij / zij gelooft dat deze is. Zoals via het jargon van onze groep gezegd wordt; de waarheid is een polyintrepetabiliteit.
Nee, de gegevens zijn polyinterpretabel, de waarheid an sich natuurlijk niet. Ik vind het overigens ultieme onzin om te zeggen dat "de waarheid is [..] voor iedereen wat hij / zij gelooft dat deze is." Het lijkt me nogal duidelijk dat er een objectieve werkelijkheid en dus een objectieve waarheid bestaat.
Op dinsdag 05 maart 2002 23:29 schreef Morgoth het volgende:

Ik vind niet dat je dit kan afdoen met 'dat is intuitief duidelijk', want dat is het niet.
Zo, net ff opgelost op ICQ, of niet? :)
Overigens, vind jij jezelf een utilitarist?
Nee, hoezo? Ik WAS een utilitarist, totdat ik eerst 'waarheid' en later 'schoonheid' toevoegde aan het rijtje dat begon met 'geluk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Op woensdag 06 maart 2002 00:47 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Nee, de gegevens zijn polyinterpretabel, de waarheid an sich natuurlijk niet. Ik vind het overigens ultieme onzin om te zeggen dat "de waarheid is [..] voor iedereen wat hij / zij gelooft dat deze is." Het lijkt me nogal duidelijk dat er een objectieve werkelijkheid en dus een objectieve waarheid bestaat.
Hmm, dit vind ik erg zwak. De filosofen uit de geschiedenis zijn er nog niet uit of er een objectieve werkelijkheid is, en jij impliceerd dat wij wel stom bezig zijn om dit niet te accepteren? Pfff....

Ik persoonlijk ben helemaal niet zo dol op het idee van een absolute waarheid waar onze semi waarheden afspiegelingen van zijn oid. Je hebt een waarheid die misschien het meest met de gegevens overheen stemt, maar volgens mij blijft het altijd een interpretatie van de waarheid, en is er geen echte achterliggende onwrikbare waarheid waar je niet omheen kunt.

Maarja, wie ben ik...

En met het streven naar schoonheid, wat bedoel je dan? Het waarnemen van zoveel mogelijk schoonheid (binnen je eigen interpretatie/smaak), het creeëren van zoveel mogelijk schoonheid of streven naar persoonlijke schoonheid (plastichirurgie :?). Of weer iets heel anders? Buiten dat schoonheid al een heel vaag en persoonlijk begrip is vind ik dat je het streven ook nog eens heel onduidelijk gedefineerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Wat D&D 'good' noemt, noem ik altruistisch. Wat D&D 'evil' noemt, noem ik wreed. Beetje vreemd om die aan elkaar gelijk te stellen. Volgens deze definitie is het niet goed om een prachtig kunstwerk te maken, en niet kwaad om een prachtig kunstwerk te vernietigen. Dat lijkt me nogal vreemd.
Zo staat het verschil tussen good en evil uitgelegd, maar als je de negen alignments naast elkaar zet dan zie je dat good en evil eigenlijk iets uitgebreider is, maar het eerder niet zo uitgebreid staat gedefinieerd. Ik weet alleen niet of ik die negen alignments mag posten hier. Er zit namelijk een copyright op het Player's Handbook. Als dat mag van een mod dan post ik zel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 14:23 schreef DarkX het volgende:
Hmm, dit vind ik erg zwak. De filosofen uit de geschiedenis zijn er nog niet uit of er een objectieve werkelijkheid is, en jij impliceerd dat wij wel stom bezig zijn om dit niet te accepteren? Pfff....
Er zijn erg weinig filosofen (lees: ik zou er geen weten) die zeggen dat er geen objectieve werkelijkheid is.
Ik persoonlijk ben helemaal niet zo dol op het idee van een absolute waarheid waar onze semi waarheden afspiegelingen van zijn oid. Je hebt een waarheid die misschien het meest met de gegevens overheen stemt, maar volgens mij blijft het altijd een interpretatie van de waarheid, en is er geen echte achterliggende onwrikbare waarheid waar je niet omheen kunt.
Ik snap niet wat je bedoelt. Een steen is er, of hij is er niet - of jij denkt dat hij er is doet wat dat betreft niet ter zake. Als je zegt dat er geen objectieve waarheid is, dan zeg je eigenlijk dat het enige wat ter zake doet is of jij of iemand anders denkt dat die steen er is - en dat het zinloos is om te zeggen dat die steen er ook echt is of niet. Dat lijkt me nogal vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Op woensdag 06 maart 2002 16:29 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Er zijn erg weinig filosofen (lees: ik zou er geen weten) die zeggen dat er geen objectieve werkelijkheid is.
Nou, er is er geen een die zegt dat hij er per definitie niet is, maar wel die zeggen dat je het niet weet. Dit aangezien je niets zeker kan weten en ook dat niet, alles is gebaseerd op aannames, dat de waarnemingen overeenkomen met (een) objectieve werkelijkheid is ook een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Op woensdag 06 maart 2002 16:56 schreef Morgoth het volgende:

[..]

Nou, er is er geen een die zegt dat hij er per definitie niet is, maar wel die zeggen dat je het niet weet. Dit aangezien je niets zeker kan weten en ook dat niet, alles is gebaseerd op aannames, dat de waarnemingen overeenkomen met (een) objectieve werkelijkheid is ook een aanname.
Ik wou zeggen, ik ben niet extreem into filosofie, maar weet toch wel dat er filosofien zijn die twijfelen aan wat we voor waar aannemen, en zelfs twijfelen of dat er wel 1 waarheid is die totaal goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

GM required in LD's campaign!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyFlash
Op donderdag 07 maart 2002 18:41 schreef BlueAngelGoT het volgende:
GM required in LD's campaign!
A bitter farewell...
It is with heavy hand and heavy heart, dear reader that I lay down my pen. The future is uncertain, I have seen it in scattered visions..
I pray the master will not abandon the realm. If so, it's hystory and the world it chronicles will be lost to darkness.

Ik hoop dat LD's campain nog zal doorgaan. Zo niet wil ik toch iedereen bedanken, want het was een leuke opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Inderdaad Psyflash. Ik wilde ongeveer hetzelfde zeggen, maar toen zag ik jouw post staan. Bij LD's campaign wil ik me ook bedanken bij iedereen, tenzij er weer leven komt, en Icestorm's campasign... Wie wil er nog spelen? Als de mensen die per se door willen gaan even posten dan kunnen we misschien met een kleinere groep verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 22:24

Boekster

Naimoholic

Dames en heren, ik ben bang dat ik gewoonweg geen tijd meer heb om mee te doen aan de RPG. Ik heb het op het moment gewoon veel te druk. Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet zo leuk vond als ik had gehoopt, hoewel het zeker wel op de goede weg aan het komen was.

Mocht er iemand zijn die Kaldour over wil nemen, dan heb ik hier absoluut geen problemen mee.

Wel ga ik proberen de campaigns te blijven volgen, zolang ik er wat tijd voor kan vinden.

Ik wens de overgebleven spelers iig nog veel plezier en succes.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Jammer Boekster, dat je geen tijd meer hebt. In ieder geval bedankt voor je inbreng en het vermaak dat je ons gaf met Kaldour :).

Ik zag dat ProPHet_Ewok (kan het nog onregelmatiger met hoofdletters? Ik vond je vorige nick al lastig met dat GoT aan het eind :P ;)) Kaldour uit het verhaal heeft geschreven. Ik denk dat het aan hem is om te kijken of we het verhaal ook kunnen vervolgen zonder Kaldour, of dat iemand hem moet overnemen. Met twee characters posten lijkt mij erg lastig, hoewel niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Het is geen probleem als jullie Kaldour niet meer terug zullen zien om de een of andere vage reden die ik me nog moet bedenken. :P

Boekster, bedankt voor je inbreng en jammer dat je niet meer meedoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Misschien een beetje een bizarre kick, maar het leuk me best wel eens leuk om hier weer wat leven in te blazen. Ik heb in ieder geval redelijk wat tijd, en ben ook flink aan het lezen in wat novels (vooral Drizzt) en had wel zin om weer wat te role-playen. De opzet zou op ich hetzelfde kunnen blijven, maar ik denk dat er wat minder spelers per spel moeten zijn, zodat het allemaal wat sneller kan.

Nog meer mensen die zin ende tijd hebben weer iets in de richting van een campaign te doen?

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Roleplaying is altijd goed =) heb bij vorige keren weliswaar niet meegedaan maja, als je poppies nodig hebt, geef maar 'n gil...

idd bizarre kick ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

RP-en is opzich wel leuk, vorige keer is het door omstandigheden nogal stuk gelopen (er is dus nog een campaign tussen deze en nu geweest) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

DarkX schreef op donderdag 02 december 2004 @ 14:52:
RP-en is opzich wel leuk, vorige keer is het door omstandigheden nogal stuk gelopen (er is dus nog een campaign tussen deze en nu geweest) :)
Ok, die heb ik dan volledig gemist! Ik heb in de campaign van Icestorm gezeten, en de Campaign van Lord Daemon liep naast die. Verder heb ik geen campaigns gezien, ook niet erna. Maargoed, als er meer mensen zijn die er zin in hebben, wie weet!

Heb je trouwens een link naar de desbetreffende campaign?

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Wel jammer dat die campaign zo doodgebloed is ook, zonder enige duidelijke aanleiding.

Maar ook niet echt veel mensen die nog enthousiast zijn geloof ik, jammer. Nouja, ik gaf het topic ook maar een schop :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Mja, het had er mee te maken dat ik toen heel weinig tijd kreeg, en met een trage GM houdt het snel op.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste