Ja, laat ik eens gaan vertellen waarom ik de film niet goed vond.
Laat ik eerst een cijfer geven. Als film - dus los van het boek gezien - geef ik het een 7. Als verfilming geef ik het een 4.
Eerst als film. Het is natuurlijk prachtig verfilmd. De setting is echt supermooi, alles is supermooi. (Behalve Lothlorien, maar goed.) Wat dat betreft scoort de film erg hoog. De acteurs vond ik zeer wisselend. Gandalf en Legolas werden bijvoorbeeld erg gooed gespeeld - maar ik had al binnen een minuut een hekel aan die sukkel die Frodo speelde. Wat dat betreft was de film redelijk, maar niet echt heel goed. Het geluid - de muziek was vaak ronduit slecht, en in ieder geval nooit erg goed. Een duidelijk minpunt. Het verhaal dan - los van het boek gezien is dat niet erg goed, met name dat het echt plotseling in het niets ophoudt is dan een duidelijk minpunt.
Dan zitten er zulke stomme dingen in als de scene waarbij Frodo net zo hard rent als een galloperend paard - dat vervolgens niet eens 1 meter durft te springen. Erg zwak.
Maar goed, al met al toch wel een 7 of een 7.5 waard. Overigens, om naar te kijken was het best vermakelijk, de film was alleen niet echt
goed. Niet zoals een echt goede film goed is, zeg maar.
Nu als verfilming. Daar kan ik alleen dit op zeggen: ronduit waardeloos. Helemaal verneukt.
Ik val er helemaal niet zo over dat ze dingen veranderen of eruit knippen als dat niet erg is. Bombadil eruit - jammer, maar vooruit. Barrow wights eruit - jammer, maar vooruit. Het belangrijkste vind ik dat de
sfeer hetzelfde blijft.
En daar zijn ze dus volledig en totaal in gefaald. Het begint al met die
lame intro. Sauron, de halfgod met de ultieme One Ring of Power wordt neergezet als iemand die niets beters te doen heeft dan in een Sharevok-armour met een knots gaan zwaaien.
Dan de film zelf. In het boek wordt de spanning heel langzaam opgebouwd, en dat is goed. In de film zijn ze daar volledig van afgestapt. De film begint gewoon al met de balck riders die wegrijden uit Mordor. Vervolgs zie je ze in een ijzingwekkende tijdsnood scene door de Shire denderen... dan heb je het hoogtepunt van de spanning dus al aan het begin zitten. Hollywood-achtig? Ja. Goede verfilming? Nee.
Zo zit het helemaal vol met lame veranderingen. Elrond's Council wordt van een vergadering van wijze mannen omgevormd tot een ordinaire ruziepartij - en dat misselijkmakende moment dat Frodo komt en zegt "Ik doe het wel" - julch, wat een vals Hollywood sentiment.
De storm op Caradhras die veroorzaakt wordt door Saruman ipv door Caradhras zelf. Lame, en niet half zo poetisch als het origineel.
De 'vallende bruggen scene' in Moria: lame tot in de hoogste graad. Wat een afgezaagde en voorspelbare Hollywood additie.
Gandalf en Saruman die elkaar met stokken door de lucht gaan gooien: lame, en absoluut niet in-character.
Frodo die Aragorn vertelt dat hij weg gaat: wat een nutteloze verandering, die alleen maar spanning wegneemt.
O, en dan dat beest in dat meer voor Moria die de hele tunnel laat instorten - doe me een lol! Wilden ze nou gewoon zoveel mogelijk special effects of wat?
En zo zou ik nog wel een tijdje kunnen doorgaan. Het enige echt sterke moment in de film is als Bilbo de ring weer ziet en heel even in iets engs transfoprmeert - dat was echt geniaal gedaan.