Hoezo niet?Op donderdag 10 mei 2001 15:18 schreef Atar het volgende:
Je kan niet bewijzen dat een diersoort uigestorven is
olav> Ik snap wat je bedoelt, maar iets subtieler kan wel... ok?
Verwijderd
Hey, voor we beginnen even een ''disclaimerje''; de benedenstaande mening is van mij, en komt overeen met de mening van de kerk waar ik in zit (ik ben dus christen). Het is dus niet zo dat de onderstaande mening de mening is van de kerk of van iets anders. Tjonge, dat klonk zwaar volgens mij... 
Oke, ik hebt gemerkt dat er hier nogal veel gedenkt wordt over geloof enof evolutie, ik wil nu even niet ingaan op evolutie omdat ik het inprincipe vanuit mijn oogpunt wel oneruit kan schopen maar dat neemt zo''n tijd.
Waar ik het over wil hebben is dus maar weer eens: bestaat God wel of niet, geloof jij dat God bestaat/bestaan heeft en dat wat in de bijbel staat waarheid is? En natuurlijk waarom.
Ikzelf geloof dat wat in de Bijbel staat waar is, ik geloof dat God bestaat en dat Jezus voor mijn zonde is gestorven.
Ik ga met plezier naar de kerk en lees de Bijbel en stuff, een echte freak dus
Redenen voor mij dat God bestaat: Ik heb zelf God in mij gelvoeld (hmzzz, moeilijk te omschrijven, lijkt een beetje op een rilling alleen dan warm (weer eens mijn mening)), ik merk dat God mij steunt in dingen die ik moeilijk vind. Ook ken ik een man die uit een rolstoel is opgestaan, erg toffe vent. Hij had twee jaar lang MS en kon maar voor 80% ofzo zien.
Ja, om toch nog ff op evolutie terug te komen, ik geloof dat God de aarde geschapen heeft als een volwassen man (staat ook in de Bijbel), oftewel: compleet, met alles er op en aan. Aan de andere kant zijn er vragen waar ik geen andwoord op kan geven, zoals waar het heelal eindigt of wat er bedoeld wordt als de Bijbel zegt: "God is er altijd al geweest". Maar goed, je kannie alles weten hè?
*Atar kijkt omhoog*
Hmzzz, is al aardig lang geworden, ik zal jullie nu laten.
Iemand met een mening over dit onderwerp?
Auta í Lomé, Atar
ps. that greeting is Quenya, a other big hobby of mine
Oke, ik hebt gemerkt dat er hier nogal veel gedenkt wordt over geloof enof evolutie, ik wil nu even niet ingaan op evolutie omdat ik het inprincipe vanuit mijn oogpunt wel oneruit kan schopen maar dat neemt zo''n tijd.
Waar ik het over wil hebben is dus maar weer eens: bestaat God wel of niet, geloof jij dat God bestaat/bestaan heeft en dat wat in de bijbel staat waarheid is? En natuurlijk waarom.
Ikzelf geloof dat wat in de Bijbel staat waar is, ik geloof dat God bestaat en dat Jezus voor mijn zonde is gestorven.
Ik ga met plezier naar de kerk en lees de Bijbel en stuff, een echte freak dus
Redenen voor mij dat God bestaat: Ik heb zelf God in mij gelvoeld (hmzzz, moeilijk te omschrijven, lijkt een beetje op een rilling alleen dan warm (weer eens mijn mening)), ik merk dat God mij steunt in dingen die ik moeilijk vind. Ook ken ik een man die uit een rolstoel is opgestaan, erg toffe vent. Hij had twee jaar lang MS en kon maar voor 80% ofzo zien.
Ja, om toch nog ff op evolutie terug te komen, ik geloof dat God de aarde geschapen heeft als een volwassen man (staat ook in de Bijbel), oftewel: compleet, met alles er op en aan. Aan de andere kant zijn er vragen waar ik geen andwoord op kan geven, zoals waar het heelal eindigt of wat er bedoeld wordt als de Bijbel zegt: "God is er altijd al geweest". Maar goed, je kannie alles weten hè?
*Atar kijkt omhoog*
Hmzzz, is al aardig lang geworden, ik zal jullie nu laten.
Iemand met een mening over dit onderwerp?
Auta í Lomé, Atar
ps. that greeting is Quenya, a other big hobby of mine
Verwijderd
Of ik echt geloof in god weet ik niet, aan de ene kant is het logies maar als je het anders bekijkt ook weer niet.
Als die wel bestaat: waarom laat hij de mensheid lijden, is dat een soort evolutie?
Dan is het een hele vage, vind ik dan.
Maar als die niet bestaat: hoe komen wij hier dan, misschien door eindeloose evolutie, maar uit niks kan ook niks ontstaan, dus der moet wel iets zijn geweest.
Dus ik weet het niet, net als ik eerder zei, voor alle twee is wat te zeggen.
Als die wel bestaat: waarom laat hij de mensheid lijden, is dat een soort evolutie?
Maar als die niet bestaat: hoe komen wij hier dan, misschien door eindeloose evolutie, maar uit niks kan ook niks ontstaan, dus der moet wel iets zijn geweest.
Dus ik weet het niet, net als ik eerder zei, voor alle twee is wat te zeggen.
Verwijderd
OK, ik ben een beetje flauw vandaag. Vandaar deze twee opmerkingen:
1. Waarom verander je je nick niet in Altar, lijkt me veel toepasselijker.
2. Waarom maak je zoveel spel- en stijlfouten.
Serieus:
Ik geloof wel dat er een god bestaat, maar meer als een soort energie i.p.v. de standaard patriarch die de bijbel ons voorschotelt.
Ik geloof dat de bijbel een bijzonder document is waar veel wijsheid in te vinden is, maar ik geloof ook dat er veel mist in de bijbel, m.a.w. de kerk heeft in de loop der eeuwen de bijbel nogal aangepast aan wat de kerk op dat moment vond.
Ik geloof dat het niet zo''n goed idee is om enkel de bijbel als uitgangspunt voor je leven te nemen. Beetje eenzijdig.
Ik geloof dat je als mens zelf moet nadenken over wat het leven voor je betekent en dat betekent dus dat je wel kennis kunt nemen van wat het christelijk geloof mensen te zeggen heeft maar dat elke zondag naar de kerk gaan om daar gehersenspoeld te worden daar niet aan bijdraagt.
Ik geloof ook nog wel meer maar hier wilde ik het eerst maar bij laten.
Serieus:
Ik geloof wel dat er een god bestaat, maar meer als een soort energie i.p.v. de standaard patriarch die de bijbel ons voorschotelt.
Ik geloof dat de bijbel een bijzonder document is waar veel wijsheid in te vinden is, maar ik geloof ook dat er veel mist in de bijbel, m.a.w. de kerk heeft in de loop der eeuwen de bijbel nogal aangepast aan wat de kerk op dat moment vond.
Ik geloof dat het niet zo''n goed idee is om enkel de bijbel als uitgangspunt voor je leven te nemen. Beetje eenzijdig.
Ik geloof dat je als mens zelf moet nadenken over wat het leven voor je betekent en dat betekent dus dat je wel kennis kunt nemen van wat het christelijk geloof mensen te zeggen heeft maar dat elke zondag naar de kerk gaan om daar gehersenspoeld te worden daar niet aan bijdraagt.
Ik geloof ook nog wel meer maar hier wilde ik het eerst maar bij laten.
Verwijderd
Ik geloof dat God niets anders is dan een andere benaming voor eigen verstand. Als je bid tot God en daar goede ideeen van krijgt, dan kan dat niet anders zijn dan je eigen gedachten, simpel weg omdat er geen God bestaat.
Waarom zou er een God bestaan? Alles heeft zo z''n fysische reden, niets is te zien als "Gods wil", puur en alleen omdat voor elke gebeurtenis een fysissche ookzaak aan te wijzen is.
Waarom zou er een God bestaan? Alles heeft zo z''n fysische reden, niets is te zien als "Gods wil", puur en alleen omdat voor elke gebeurtenis een fysissche ookzaak aan te wijzen is.
Verwijderd
1. mijn nick is Atar omdat ik Tolkien fan ban en mijn (echte) naam Vader betekent, dat vertaald in Quenya (een van Tolkiens vele talen) is Atar.Op donderdag 10 mei 2001 14:56 schreef quadraplex het volgende:
OK, ik ben een beetje flauw vandaag. Vandaar deze twee opmerkingen:
2. hmzzz, snap ik niet. Wat vind je een taal/stijl fout. Als je bedoeld te wijzen dat ik af en toe woorden aan elkaarplak zoals "khad" en "enof" etc, sorry. dit is gewoon de manier van typen die ik gewend ben.
Ik geloof niet dat ik blind mij de bijbel laat voorschotelen, ik geloof dat ik het ene en ware geloof heb gevonden. Ik weet dat ik me opstel als schietschijf door dit zo te zeggen maar ik weet dat het de waarheid is.
Klinkt raar waarschijnlijk, maar jah.
*snip*
*snip*
Dit vind ik een beetje raar. Als je mijn post goed begrepen had (let op: dit is dus niet bedoeld als flame!) had je er uit kunnen opmaken dat ik weldegelijk nadenk over het leven, ik ben er de hele dag mee bezig. Het verschil is dat ik het doe vanuit mijn (Christelijke) oogpunt.
Naar Psycho-M:
*snip*
*snip*
Andwoord: mens heeft een eigen wil. Als God ons had geschapen zonder eigen wil was er inderdaad geen oorlog/ellende geweest.
*snip*
*snip*
ja, goeie: als God/een hogere macht niet bestaat hoe is alles dan op aarde gekomen?
Verwijderd
Sheesh, gaat wel snel hier 
Nee. Hoe weet je dit tot je het bewezen hebt? Je kan niet bewijzen dat een diersoort uigestorven is, je kan wel bewijzen dat er een diersoort niet uigestorven is. Door die soort te vinden. Zoals ik al zei: ik heb God zelf ervaren en er genezen wel degelijk mensen tegenwoordig (voor als je dacht dat het iets van vroeger was)Op donderdag 10 mei 2001 15:06 schreef MREn het volgende:
Verwijderd
[je vroeg er zelf om]Op donderdag 10 mei 2001 15:13 schreef Atar het volgende:
[..]
Tekst............
2. hmzzz, snap ik niet. Wat vind je een taal/stijl fout. Als je bedoeld te wijzen dat ik af en toe woorden aan elkaarplak zoals "khad" en "enof" etc, sorry. dit is gewoon de manier van typen die ik gewend ben.
Ik geloof niet dat ik blind mij de bijbel laat voorschotelen, ik geloof dat ik het ene en ware geloof heb gevonden. Ik weet dat ik me opstel als schietschijf door dit zo te zeggen maar ik weet dat het de waarheid is.
Klinkt raar waarschijnlijk, maar jah.
*snip*
*snip*
Dit vind ik een beetje raar. Als je mijn post goed begrepen had (let op: dit is dus niet bedoeld als flame!) had je er uit kunnen opmaken dat ik weldegelijk nadenk over het leven, ik ben er de hele dag mee bezig. Het verschil is dat ik het doe vanuit mijn (Christelijke) oogpunt.
Tekst...............
Spel- en stijlfouten:
- benedenstaande mening --> onderstaande
- gedenkt??? --> nagedacht
- inprincipe --> in principe
- gelvoeld --> gevoeld
- andwoord --> antwoord
[/je vroeg er zelf om]
Verder schrijf je dat je heel veel nadenkt over het leven, alleen wel uit een christelijk oogpunt. Dat bedoel ik dus met niet zelf nadenken, je haalt a.h.w. alles door een christelijk filter.
Probeer nu eens als experiment over iets uit het leven na te denken en dan bij jezelf na te gaan hoe je er echt vanuit jezelf over denkt of wat je er bij voelt.
Verwijderd
Ik ben sinds mijn 18e levensjaar (12 jaar geleden) atheist geworden omdat ik destijds ''geregistreerd'' stond als Rooms Katholiek. Dit stuitte tegen mijn borst omdat ik de christelijke god niet in mijn hart kon sluiten, noch kon ik mijn heil vinden in een andere vorm van religie.
Voor mij is de bijbel een interessant boek vol avonturen van oude samengebundelde verhalen, waarvan veel op fictie is gebaseerd maar hier en daar ook op historische feiten.
Ik geloof niet in (een) god maar ik erken wel de vaak waardevolle kracht van het geloof in het algemeen. Op veel van mijn levensvragen ben ik in staat om een wetenschappelijk antwoord te vinden en dat volstaat voor mij meer dan genoeg.
Wat ik echter bijzonder jammer vind is dat er nogal wat Christelijken onder ons zijn die vastklampen aan wat de bijbel verkondigd, da''s een bijzondere eenzijdige geloofsovertuiging, zoals eerder vermeld in deze topic en daar ben ik het dus helemaal mee eens!
Zolang mijn mening gerespecteerd wordt door mensen met een andere geloofsovertuiging heb ik vrede met mijzelf en de wereld.
Voor mij is de bijbel een interessant boek vol avonturen van oude samengebundelde verhalen, waarvan veel op fictie is gebaseerd maar hier en daar ook op historische feiten.
Ik geloof niet in (een) god maar ik erken wel de vaak waardevolle kracht van het geloof in het algemeen. Op veel van mijn levensvragen ben ik in staat om een wetenschappelijk antwoord te vinden en dat volstaat voor mij meer dan genoeg.
Wat ik echter bijzonder jammer vind is dat er nogal wat Christelijken onder ons zijn die vastklampen aan wat de bijbel verkondigd, da''s een bijzondere eenzijdige geloofsovertuiging, zoals eerder vermeld in deze topic en daar ben ik het dus helemaal mee eens!
Zolang mijn mening gerespecteerd wordt door mensen met een andere geloofsovertuiging heb ik vrede met mijzelf en de wereld.
Ik geloof niet in het bestaan van God. Waarom niet?
Hij laat vrij weinig merken van Zijn bestaan. Gat geld voor mij tenminste.
Ik sluit het bestaan van een hogere macht niet uit, want ik geloof wel dat er meer is. Wat datgene is weet ik niet.
Ook geloof ik niet wat er in de Bijbel staat. Sommige delen uit de Bijbel ben ik het wel mee eens (dit zijn maar enkele. Bijvoorbeeld dat elk mens gelijk is, hetgeen in de Bijbel staat) maar alle verhaaltjes die erin staan geloof ik niet.
Ik geloof ook niet in de evolutie theorie. IK geloof eerder de wetenschappelijke manier van het ontstaan van de aarde (doormiddel van de explosie dus).
Ik sluit het bestaan van een hogere macht niet uit, want ik geloof wel dat er meer is. Wat datgene is weet ik niet.
Ook geloof ik niet wat er in de Bijbel staat. Sommige delen uit de Bijbel ben ik het wel mee eens (dit zijn maar enkele. Bijvoorbeeld dat elk mens gelijk is, hetgeen in de Bijbel staat) maar alle verhaaltjes die erin staan geloof ik niet.
Ik geloof ook niet in de evolutie theorie. IK geloof eerder de wetenschappelijke manier van het ontstaan van de aarde (doormiddel van de explosie dus).
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
hmzzz, kijk eens? de zwarte Valar van Tolkien komt even langs... 
ik zou ook een topic over Tolkien moeten starten
ik zou ook een topic over Tolkien moeten starten
Verwijderd
Omdat je niet zeker weet of er nog ergens in een verlaten hoekje van deze planeet eentje voorkomt.Op donderdag 10 mei 2001 15:34 schreef Wouter17 het volgende:
[..]
Hoezo niet?
Verwijderd
Natuurlijk genezen er mensen tegenwoordig, waarvoor is de mens anders zo ver gevorderd in de medische wetenschap. Of geloof jij serieus dat elke genezing Gods werk is?Op donderdag 10 mei 2001 15:18 schreef Atar het volgende:
Sheesh, gaat wel snel hier
[..]
Nee. Hoe weet je dit tot je het bewezen hebt? Je kan niet bewijzen dat een diersoort uigestorven is, je kan wel bewijzen dat er een diersoort niet uigestorven is. Door die soort te vinden. Zoals ik al zei: ik heb God zelf ervaren en er genezen wel degelijk mensen tegenwoordig (voor als je dacht dat het iets van vroeger was)
Verwijderd
Dus de bigbang theorie en de evolutietheorie sluiten elkaar uit? Da''s mafOp donderdag 10 mei 2001 15:41 schreef NukeZz het volgende:
Ik geloof niet in het bestaan van God. Waarom niet?
Ontopic kan ik niet gaan, omdat ik er een megaflame uit zou persen. Laat ik het zo zeggen, ik vind het geloven in een god een beetje hypocriet
Ik ben ook Atheist, en geloof niet in het bestaan van een God.
Dit om meerdere redenen.
1. Waarom zou er een God zijn ?
2. Ik vind geloof moreel/ethisch onverantwoord.
3. Ik merk er niets van.
4. Het bestaan van een God heeft voor mij geen verdere betekenis, het levert geen antwoorden op vragen die ik heb.
De bijbel is uit geschiedenis oogpunt een interessant boek, maar hecht ik verder geen waarde aan. Af en toe wel lachen met die Arc van Noah.
Dit om meerdere redenen.
3. Ik merk er niets van.
4. Het bestaan van een God heeft voor mij geen verdere betekenis, het levert geen antwoorden op vragen die ik heb.
De bijbel is uit geschiedenis oogpunt een interessant boek, maar hecht ik verder geen waarde aan. Af en toe wel lachen met die Arc van Noah.
Eeuhm, de evolutie van de aarde staat loodrecht op de evolutie van het Heelal (die van die explosie)Ik geloof ook niet in de evolutie theorie. IK geloof eerder de wetenschappelijke manier van het ontstaan van de aarde (doormiddel van de explosie dus).
Maar hoe onstaan van het ene op het andere moment diersoorten uit een explosie?Op donderdag 10 mei 2001 15:41 schreef NukeZz het volgende:
Verwijderd
sorry voor de slechte spelling, je hebt gelijk.
*snip*
Of geloof jij serieus dat elke genezing Gods werk is?
*snip*
nee, tuurlijk niet, maar ik geloof ook niet dat een man met MS kan opstaan uit een rolstoel -nadat er voor hem gebeden is- door pure wetenschap.
*snip*
Of geloof jij serieus dat elke genezing Gods werk is?
*snip*
nee, tuurlijk niet, maar ik geloof ook niet dat een man met MS kan opstaan uit een rolstoel -nadat er voor hem gebeden is- door pure wetenschap.
snap dat dan; god heeft natuurlijk de aarde gemaakt door middel van een explosie! En tijdens die explosie zijn alle diersoorten en plantensoorten in 1 keer ontstaan.Op donderdag 10 mei 2001 15:53 schreef Defspace het volgende:
Ik ben ook Atheist, en geloof niet in het bestaan van een God.
Dit om meerdere redenen.
3. Ik merk er niets van.
[..]
Eeuhm, de evolutie van de aarde staat loodrecht op de evolutie van het Heelal (die van die explosie)
Dus alles is altijd al geweest zoals het nu is; dat verklaart meteen waarom er nu nog steeds waarneembare veranderingen zijn aan diersoorten en plantensoorten. Of spreekt dat elkaar nu juist tegen
whatever
Verwijderd
nou, misschien zit er een klein lichtpuntje van waarheid in
Waarom zou het scheppen van de aarde niet met een knal gepaart (sp? ik ga er opeens op letten
)gaan
Verwijderd
Heel verstandig....Op donderdag 10 mei 2001 14:45 schreef Atar het volgende:
Hey, voor we beginnen even een ''disclaimerje'';
Hahahaha.Ik wil nu even niet ingaan op evolutie omdat ik het inprincipe vanuit mijn oogpunt wel oneruit kan schopen
Sorry!
Duidelijke vraag, dus je wilt specifek argumenten horen, waarom GOd wel of niet bestaat, zonder je bezig te houden met andere benaderingen.Waar ik het over wil hebben is dus maar weer eens: bestaat God wel of niet, geloof jij dat God bestaat/bestaan heeft en dat wat in de bijbel staat waarheid is? En natuurlijk waarom.
Dit impliceert een meer filosofische benadering. We moeten aantonen dat er geen grote entiteit kan bestaan.
Je mening is helder.Ikzelf geloof dat wat in de Bijbel staat waar is, ik geloof dat God bestaat en dat Jezus voor mijn zonde is gestorven.
Ik voel zelf wel eens dat ik zelf god ben. Dan raakt mijn ervaring opeens vervuld van vreugde over de schoonheid van het universum.Ik heb zelf God in mij gelvoeld (hmzzz, moeilijk te omschrijven,
Als wij nu het zelfde voelen: hoe beslissen we dan of ik god ben, of dat er een god is, zoals jij vertelt dat hij is.
Met andere woorden: het is geen argument.
Sooo, wel eens van spontaan herstel gehoord. Waarom zit god daarachter.Ook ken ik een man die uit een rolstoel is opgestaan, erg toffe vent. Hij had twee jaar lang MS en kon maar voor 80% ofzo zien.
Met als enige bron van kennis: de bijbel. En omdat wat in de bijbel staat, waar is, kunnen we er niet meer over discussieren.Ja, om toch nog ff op evolutie terug te komen, ik geloof dat God de aarde geschapen heeft als een volwassen man (staat ook in de Bijbel), oftewel: compleet, met alles er op en aan.
Ik bedoel: je zou al mijn kennis afwijzen. Ik zeg: God bestaat niet, want... Dan zeg jij doodleuk: Is niet , want staat niet in de bijbel.
Dus: we kunnen hierover niet praten. Ga naar God, mijn heer, mijn herder om je hart uit te storten.
Precies, he. Toch twijfel. Maar twijfel volgens de bijbel is het begin van afvalligheid. Dus als je echt gods liefde wil ervaren, moet je nooit meer twijfelen, maar met heel je hart voor god gaan.Aan de andere kant zijn er vragen waar ik geen andwoord op kan geven, zoals waar het heelal eindigt of wat er bedoeld wordt als de Bijbel zegt: "God is er altijd al geweest"
Maar als je afvallig wilt zijn, mag je de bijbel niet als refentie gebruiken, anders kon je alleen maar op halve conclusies.
Verwijderd
oke, op jouw lachen, dat was en als grap bedoeld maar er zit wel wat waarheid in. Ik zou kunnen proberen met de argumenten die ik heb de evolutie onderuit te trappen. Maar je hebt terecht gelachen, kan niet zeggen: "De evolutie theorie is niet waar" en het daarbij laten.
En nee, om echt Gods liefde te ervaren hoef je niet ''niet te twijfelen'', Jezus is ook voor twijfelaars gestorven
Hoe weet je trouwens zo zeker dat hij niet bestaat als je het zelf niet ervaren hebt?
Ik heb het wel ervaren en ik weet het wel zeker. Maar goed, om het te ervaren moet je je er aan overgeven, en dat moet je wel doen....
edit: quote tags werkte niet:?
Hoe weet je of we hetzelfde voelen? ik weet gewoon zeker dat God er is en dit is een van de dingen die ik daarbij ervaar. En als ik iets ervaar dan is dat (lichaamelijke) gevoel er gewoon, sorry.Ik voel zelf wel eens dat ik zelf god ben. Dan raakt mijn ervaring opeens vervuld van vreugde over de schoonheid van het universum.
Als wij nu het zelfde voelen: hoe beslissen we dan of ik god ben, of dat er een god is, zoals jij vertelt dat hij is.
Met andere woorden: het is geen argument.
Omdat er op dat moment tot God gebeden werd.Sooo, wel eens van spontaan herstel gehoord. Waarom zit god daarachter.
tuurlijk wel. waarom niet? dit is een van de redenen waarom ik een topic als deze start, om te kijken hoe mensen hier over denken. Ik sta open voor discussie, maar ik verander mijn mening alleen niet omdat ik -voor mijzelf- ZEKER weet dat dit de waarheid is.Met als enige bron van kennis: de bijbel. En omdat wat in de bijbel staat, waar is, kunnen we er niet meer over discussieren.
Nee, geen twijfel, ik weet het gewoon simpelweg niet. Dat heet geen twijfel, als ik wist dat er ergens een teken of tekst ofzo was waarmee ik zou kunnen bewijzen of zeker weten hoe dit werkte nam ik het van harte aan, ik weet het gewoon niet.Precies, he. Toch twijfel. Maar twijfel volgens de bijbel is het begin van afvalligheid. Dus als je echt gods liefde wil ervaren, moet je nooit meer twijfelen, maar met heel je hart voor god gaan.
En nee, om echt Gods liefde te ervaren hoef je niet ''niet te twijfelen'', Jezus is ook voor twijfelaars gestorven
Hoe weet je trouwens zo zeker dat hij niet bestaat als je het zelf niet ervaren hebt?
Ik heb het wel ervaren en ik weet het wel zeker. Maar goed, om het te ervaren moet je je er aan overgeven, en dat moet je wel doen....
edit: quote tags werkte niet:?
Geloof is vertrouwen dat iets waar is. Je vertrouwt er bijvoorbeeld op dat wat in de bijbel staat waar is. Ik ben niet van mening dat je het hoeft te onderbouwen of moet verdedigen. Je kunt er natuurlijk wel over discussiëren, maar gevoel is sterker dan het verstand...en m.b.v. god valt alles te verklaren.
Geloof is dus meer een kwestie van gevoel dan verstand.
Spooks - Things I''ve Seen:
"Emotion or reason; wich one do you obey?"
Geloof is dus meer een kwestie van gevoel dan verstand.
Spooks - Things I''ve Seen:
"Emotion or reason; wich one do you obey?"
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Nou ik dus ook. Op het moment dat mijn ervaring vervuld is van liefde, waarbij ik de machtige perfectie van het heelal waarneem, voel ik me god. Dat is gewoon mijn gevoel van god. Sorry. Ik kan het ook niet helpen. Het is een lichamelijk gevoel dat een feit is voor mij.Op donderdag 10 mei 2001 17:22
Hoe weet je of we hetzelfde voelen? ik weet gewoon zeker dat God er is en dit is een van de dingen die ik daarbij ervaar. En als ik iets ervaar dan is dat (lichaamelijke) gevoel er gewoon, sorry.
Er werd op dat moment ook iemand ter dood gebracht. Waarom kwam het daar niet door?Omdat er op dat moment tot God gebeden werd.
Als je je mening al van te voren niet bereid bent om op te geven, verwijs is je weer door naar de Ik wil niet discussieren, maar alleen maar vertellen wat ik voel site.tuurlijk wel. waarom niet? dit is een van de redenen waarom ik een topic als deze start, om te kijken hoe mensen hier over denken. Ik sta open voor discussie, maar ik verander mijn mening alleen niet omdat ik -voor mijzelf- ZEKER weet dat dit de waarheid is.
DAT bedoel ik dusEn nee, om echt Gods liefde te ervaren hoef je niet ''niet te twijfelen'', Jezus is ook voor twijfelaars gestorven
Nee, het is iets anders: ik ervaar dat IK god ben.Hoe weet je trouwens zo zeker dat hij niet bestaat als je het zelf niet ervaren hebt?
Verwijderd
hmmzz, ik gebruik ICQmail, en ik zij ook, dat zie ik als een gebedsverhoring.
Ik krijg hem niet meer open, bid en hij werkt weer.
Het feit dat geloof bepaald wordt door sociale achtergronden (land van herkomst, geloofsovertuiging ouders, gevolgd onderwijs, beschikbare literatuur) geeft naar mijn mening al aan dat een geloofsovertuiging onzin is. Als een 100% overtuigd christen (b.v. de paus) als boeren zoon in Iran geboren (of als baby ontvoerd en daar geadopteerd zijn) zou zijn, zou hij nu overtuigd moslim zijn. Dit betekent dat bijna alle geloofsstroming per definitie niet de hele waarheid bevatten. Daarom is het gewoon onzin en onjuist om te beweren ik geloof in god en daarom is het waar, omdat een moslim uit India die dat ook roept door de persoonlijke overtuiging van persoon 1 een leugenaar is. Omgekeerd is natuurlijk ook weer van toepassing.
Het enige wat dit eventueel zou kunnen bewijzen (omdat er overal op de wereld verschillende geloven zijn) is dat er 1 gemeenschappelijke god (als er al een god bestaat) is die door cultuurverschillen anders beoordeeld of geïnterpreteerd wordt.
Dit is naar mijn mening weer 1 van de vele logische redenen (gebruik de search maar op mijn username) waarom er geen god/goden bestaan.
Het enige wat dit eventueel zou kunnen bewijzen (omdat er overal op de wereld verschillende geloven zijn) is dat er 1 gemeenschappelijke god (als er al een god bestaat) is die door cultuurverschillen anders beoordeeld of geïnterpreteerd wordt.
Dit is naar mijn mening weer 1 van de vele logische redenen (gebruik de search maar op mijn username) waarom er geen god/goden bestaan.
Laten we bij het begin beginnen: wat betekent het woord ''god''?
Zonder begrijpelijke definitie, waarmee we kunnen bepalen of een bepaald ''object'' (in de ruimste zin van het woord) al dan niet ''god'' is, is de hele discussie zinloos.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat zo''n bergijpelijke definitie niet bestaat (of althans belachelijk makkelijk te verwerpen is als je wel een begrijpelijke definitie maakt), maar ga je gang.
Lord Daemon
Zonder begrijpelijke definitie, waarmee we kunnen bepalen of een bepaald ''object'' (in de ruimste zin van het woord) al dan niet ''god'' is, is de hele discussie zinloos.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat zo''n bergijpelijke definitie niet bestaat (of althans belachelijk makkelijk te verwerpen is als je wel een begrijpelijke definitie maakt), maar ga je gang.
Lord Daemon
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Hmmmmm
intressante topic dat zeker....
Atar vertelde in een van zijn posts dat hij de wereld geschapen heeft alszijnde helemaal compleet en goed.
Waarom in hemelsnaam heeft ie dan de mens hier neergeplant? Om in zijn eigen stront te rollen? Om te lijden onder zijn "mensgenoten"? Of om mekaar gewoon maar uitteschelden/verot te trappen/uit te moorden?
De mensheid is Zijn grote fout geweest. Als ie God was had ie nooit zo''n kapitale fout gemaakt....
Oh toch nog snel wat over mezelf: Ja ik ben christen geweest tot mijn 21 en kwam na 7 jaar tot de ontdekking dat het christelijke geloof gewoon een grote farce (toneelstuk) is. Ik geloof in God en geloof ook in Jezus maar ik aanvaard absoluut zijn offer niet die hij gemaakt heeft. Ik nagel hem weer aan het kruis zoals de meeste christen zullen zeggen.
intressante topic dat zeker....
Atar vertelde in een van zijn posts dat hij de wereld geschapen heeft alszijnde helemaal compleet en goed.
Waarom in hemelsnaam heeft ie dan de mens hier neergeplant? Om in zijn eigen stront te rollen? Om te lijden onder zijn "mensgenoten"? Of om mekaar gewoon maar uitteschelden/verot te trappen/uit te moorden?
De mensheid is Zijn grote fout geweest. Als ie God was had ie nooit zo''n kapitale fout gemaakt....
Oh toch nog snel wat over mezelf: Ja ik ben christen geweest tot mijn 21 en kwam na 7 jaar tot de ontdekking dat het christelijke geloof gewoon een grote farce (toneelstuk) is. Ik geloof in God en geloof ook in Jezus maar ik aanvaard absoluut zijn offer niet die hij gemaakt heeft. Ik nagel hem weer aan het kruis zoals de meeste christen zullen zeggen.
Ik zou het bij god niet weten (das toepasselijk). Maar ik kan gewoon niet geloven dat re iets is dat elk boompje, elk diertje, elk plantje, elk struikje, elke plas water op aarde heeft gezet.Op donderdag 10 mei 2001 15:54 schreef Wouter17 het volgende:
[..]
Maar hoe onstaan van het ene op het andere moment diersoorten uit een explosie?
Verder ben ik het wel eens met wat Darth-Sentinel zegt. Als er idd een God is zoals jullie die zien, waarom heeft Hij dan zoveel leed in de werld gemaakt? Waarom schept hij eerst een ras om het zichzelf daarna te laten uitroeien? En om ook de ''zogenaamkd'' door Hem geschapen wereld te vernietigen (denk eens aan al dat regenwoud dat elke DAG verdwijnt) en waarom laat Hij datzelfde ras ook andere rassen (dieren) uitroeien?
Verwijderd
Als we geeneens kunnen voorspellen hoe de wereld er over 100 jaar uit zal zien, hoe kun je dan in godsnaam iets concluderen over de veranderingen in de afgelopen 5 miljard!! jaarMaar hoe onstaan van het ene op het andere moment diersoorten uit een explosie?
Verwijderd
Heheheh, dat is altijd een goeie!Op donderdag 10 mei 2001 21:27 schreef Lord Daemon het volgende:
Laten we bij het begin beginnen: wat betekent het woord ''god''?
Helemaal mee eens!Zonder begrijpelijke definitie, waarmee we kunnen bepalen of een bepaald ''object'' (in de ruimste zin van het woord) al dan niet ''god'' is, is de hele discussie zinloos.
Maar weet je dan niet: in de bijbel staat dat god ........Mijn persoonlijke overtuiging is dat zo''n bergijpelijke definitie niet bestaat (of althans belachelijk makkelijk te verwerpen is als je wel een begrijpelijke definitie maakt), maar ga je gang.
Gaan we weer*D
Ik ben het eveneens met darth eens (alles goed trouwens?)
Ik wil er nog aan toevoegen dat ik altijd erg geinteresserd ben in religie....
Ik ben zelf niet gelovig, maar wil dit er nog wel ff over zeggen.
De bijbel is door god geschreven via de mens, althans, dat zou zo moeten zijn. Wat mij altijd tegen het borst stuitte is dat er in de bijbel staat wanneer de aarde ontstaan is. Aangezien de meeste hier vrij wetenschappelijk zijn, vraag ik me af wat jullie hier van denken. Namenlijk er zijn vondsten gedaan, oude dingen, uit tijden dat de wereld volgens de bijbel nog niet bestond. Dit is voor mijn enorm tegenstrijdig, ik geloof idd dat er iets is, maar niet in de zin van een alles controlerende of regelende macht, als die er toch is, doet ie het flink fout. Jezus was voor mij persoonlijk gewoon een hele slimme gozer die een boodschap had, waar die vandaan kwam maakt me niet uit, het gaat er bij mij gewoon niet in dat er in zo''n mate een God aanwezig is, dat hij "alles" zou kunnen.
Ik wil er nog aan toevoegen dat ik altijd erg geinteresserd ben in religie....
Ik ben zelf niet gelovig, maar wil dit er nog wel ff over zeggen.
De bijbel is door god geschreven via de mens, althans, dat zou zo moeten zijn. Wat mij altijd tegen het borst stuitte is dat er in de bijbel staat wanneer de aarde ontstaan is. Aangezien de meeste hier vrij wetenschappelijk zijn, vraag ik me af wat jullie hier van denken. Namenlijk er zijn vondsten gedaan, oude dingen, uit tijden dat de wereld volgens de bijbel nog niet bestond. Dit is voor mijn enorm tegenstrijdig, ik geloof idd dat er iets is, maar niet in de zin van een alles controlerende of regelende macht, als die er toch is, doet ie het flink fout. Jezus was voor mij persoonlijk gewoon een hele slimme gozer die een boodschap had, waar die vandaan kwam maakt me niet uit, het gaat er bij mij gewoon niet in dat er in zo''n mate een God aanwezig is, dat hij "alles" zou kunnen.
...Is die Hij is.Maar weet je dan niet: in de bijbel staat dat god ........
Over cryptisch gesproken. En nu denk jij dat dat een nietszeggend stukje tekst is "Ik ben die Ik ben." Maar gelukkig heb je altijd nog Thomas van Aquino om het voor je uit te leggen. Wat God hiermee bedoeld is dat zijn ''essentie'' en zijn ''existentie'' aan elkaar gelijk zijn.
Het woord god een omschrijving ... schreef lord daemon. Wel, eerst twee zaken:
1 - Als je niet in de God van de Bijbel gelooft over welke god wil je het dan hebben? De Bijbel leert dat er maar één God is (JHWH) en alle andere goden door mensenhanden gemaakt. Zodra mensen zich gaan neerbuigen voor zulk soort goden (=dienen), gemaakt bedacht of wat dan ook, dan gaat daar een demoon achter zitten en ben je misleid.
2 - Waarom wil je een omschrijving van god hebben? Of je gelooft in JHWH en je kunt zijn beschrijving zo je wilt uit de Bijbel halen, of je wilt een omschrijving van een andere god, door mensen bedacht.
Ad.2 In het eerste geval: Lees de Bijbel!
In het tweede geval, als iets door mensen bedacht is, heel leuk, maar dan kun je er GééN zinnige uitspraak over doen, want iedereen heeft dan gelijk/ongelijk; Dan zoek je in die religie voor een omschrijving van hun begrip god.
In het geval van lord daemon, schreef hij dat er geen begrijpelijke omschrijving is (voor hem), dus dan gelooft hij ook niet in JHWH. plain simple!
paraphraser
1 - Als je niet in de God van de Bijbel gelooft over welke god wil je het dan hebben? De Bijbel leert dat er maar één God is (JHWH) en alle andere goden door mensenhanden gemaakt. Zodra mensen zich gaan neerbuigen voor zulk soort goden (=dienen), gemaakt bedacht of wat dan ook, dan gaat daar een demoon achter zitten en ben je misleid.
2 - Waarom wil je een omschrijving van god hebben? Of je gelooft in JHWH en je kunt zijn beschrijving zo je wilt uit de Bijbel halen, of je wilt een omschrijving van een andere god, door mensen bedacht.
Ad.2 In het eerste geval: Lees de Bijbel!
In het tweede geval, als iets door mensen bedacht is, heel leuk, maar dan kun je er GééN zinnige uitspraak over doen, want iedereen heeft dan gelijk/ongelijk; Dan zoek je in die religie voor een omschrijving van hun begrip god.
In het geval van lord daemon, schreef hij dat er geen begrijpelijke omschrijving is (voor hem), dus dan gelooft hij ook niet in JHWH. plain simple!
paraphraser
Wat bedoel je met "dat zou zo moeten zijn"? Het is moeilijk voor een ongelovige te accepteren dat de Bijbel het enige geinspireerde woord van God is. Volgens de Bijbel heeft de Heilige Geest diverse mensen geinspireerd de 66 boeken van de Bijbel te schrijven en staan er daarom fouten noch tegenstrijdigheden in.Op vrijdag 11 mei 2001 00:53 schreef dutchrups het volgende:
De bijbel is door god geschreven via de mens, althans, dat zou zo moeten zijn.
Hahaa, waarneer dan?? 1 - Er staat HELEMAAL nergens in de Bijbel dat de wereld ontstaan is. Er staat dat de wereld GESCHAPEN is. en 2 - Waarom zou jou dat tegen de borst stuiten? Je gelooft het, of NIET.Op vrijdag 11 mei 2001 00:53 schreef dutchrups het volgende:
Wat mij altijd tegen het borst stuitte is dat er in de bijbel staat wanneer de aarde ontstaan is.
Oké. Eén misstand is dat Christendom en wetenschap elkaar uitsluiten. Dat hoeft niet zo te zijn. En je fout is: Hoe kan je nu over de Bijbel en de schepping discussieren als je dat niet toch niet gelooft?Op vrijdag 11 mei 2001 00:53 schreef dutchrups het volgende:
Aangezien de meeste hier vrij wetenschappelijk zijn, vraag ik me af wat jullie hier van denken. Namenlijk er zijn vondsten gedaan, oude dingen, uit tijden dat de wereld volgens de bijbel nog niet bestond. Dit is voor mijn enorm tegenstrijdig,
Maar om je misstand uit de weg te ruimen. Er wordt in de Bijbel nergens gesproken over de tijd die nodig was om de wereld te maken er staat namelijk nergens iets over "de tijd toen de wereld nog niet bestond"; Dan ga je dus een tijdrekening maken die sowieso onjuist is. Wat er staat dat is dat in zes dagen van de week een categorie items werd gemaakt; (Dit is niet mijn mening maar sommigen denken dat => Tussen die scheppingsdagen kan nog wel 1000 jaar gezeten hebben) Dat is een theorie.
Verder ga ik er niet op in, ik wil eerst weten of je daadwerkelijk gelooft wat er in de Bijbel staat en dan kan ik pas de Bijbel voor je uitleggen. Raar vind ik wel dat als je niet gelooft, toch met zaken uit de Bijbel aanklopt. (Wil je dan ook een "Bijbels" antwoord??)
Het enige wat ik hierover nog kan zeggen is de vraag wat jou benaderwijze is (en die van iedereen op een forum die denkt over God te moeten schrijven)Op vrijdag 11 mei 2001 00:53 schreef dutchrups het volgende:
Jezus was voor mij persoonlijk gewoon een hele slimme gozer die een boodschap had, waar die vandaan kwam maakt me niet uit, het gaat er bij mij gewoon niet in dat er in zo''n mate een God aanwezig is, dat hij "alles" zou kunnen.
Als je dus gelooft in God (Als ik over God schrijf is dat JHWH), dan weet je dat er een verschil is tussen Hem en z''n creaturen. Else if: Dan ga je ervanuit dat God op eenzelfde niveau staat als de mens en denk je dat je Hem ter verantwoording kunt roepen ... Dan kan Hij ook niet alomvattend, overal aanwezig, alwetend en almachtig zijn, want DAAR kun JIJ niet bij met jouw mensenverstand ... en dan kan hij dat ook niet volgens jou.
IF geintereseerd THEN explanation ...
paraphraser
Sorry hoor maar in dit geval betekdn geschapen en ontstaan vrijwel hetzelfde. Dutchrups heeft dus wel gelijk.Op vrijdag 11 mei 2001 09:56 schreef ParaphraSer het volgende:
[..]
...
[..]
Hahaa, waarneer dan?? 1 - Er staat HELEMAAL nergens in de Bijbel dat de wereld ontstaan is. Er staat dat de wereld GESCHAPEN is. en 2 - Waarom zou jou dat tegen de borst stuiten? Je gelooft het, of NIET.
Want, wat gschapen word, ontstaat.
Ik kan je er wel antwoord op geven. Ik geloof (op enkele standpuntn na) niet in de Bijbel. Dit heb ik al in een vorige post geschreven. Volgens mij is de Bijbel ook geschreven door mensen en niet door een of ander bovennatuurlijk iets.[..]
...
Verder ga ik er niet op in, ik wil eerst weten of je daadwerkelijk gelooft wat er in de Bijbel staat en dan kan ik pas de Bijbel voor je uitleggen. Raar vind ik wel dat als je niet gelooft, toch met zaken uit de Bijbel aanklopt. (Wil je dan ook een "Bijbels" antwoord??)
Verwijderd
Wat doet hij fout? Kan je dit uitleggen?Op vrijdag 11 mei 2001 00:53 schreef dutchrups het volgende:
ik geloof idd dat er iets is, maar niet in de zin van een alles controlerende of regelende macht, als die er toch is, doet ie het flink fout.
Met "alles kunnen" bedoel je waarschijnlijk dat God een Almachtig God is. Hiermee heb je waarschijnlijk de "almacht" verkeerd begrepen, want God is zowiezo al gebonden "Want zichzelf verloochenen kan hij niet"Op vrijdag 11 mei 2001 00:53 schreef dutchrups het volgende:
dat er in zo''n mate een God aanwezig is, dat hij "alles" zou kunnen.
Dus het verhaal "Kan God een steen maken, die hij niet kan optillen" gaat hier dus niet op.
Er is een kapper die in zijn wijk alle mannen scheert, die zichzelf NIET scheren. Scheert deze kapper dan ook zichzelf?
Verwijderd
Waarna op last van de duivel aka Bill Gates het prgramma zo aangepast is dat het ook reageert op gevloek
En dat is nou precies het verschil tussen alle argumenten voor en tegen.Op vrijdag 11 mei 2001 13:26 schreef NukeZz het volgende:
.....
...... Volgens mij is de Bijbel ook geschreven door mensen en niet door een of ander bovennatuurlijk iets.
Voor de een is het bestaan van God op zo aannemelijk geworden, dat hij of zij in Hem is gaan geloven.
Voor een ander geldt dat niet.
Bovendien is het bij de God van de Bijbel geen eenzijdig geloven vanuit de mens. Het is juist God zelf die zichzelf laat "zien". Vaak alleen op je eigen verzoek of n.a.v. je houding naar Hem toe.
wowowowowowowow... Maybe heb je me verkeerd begrepen ofzo;Op vrijdag 11 mei 2001 00:51 schreef olav het volgende:
[..]
Als we geeneens kunnen voorspellen hoe de wereld er over 100 jaar uit zal zien, hoe kun je dan in godsnaam iets concluderen over de veranderingen in de afgelopen 5 miljard!! jaar
dit was mijn reaktie op NukeZz die zei dat hij NIET in evolutie geloofd en ook NIET in god maar WEL in de oerknal.
Dus ik vroeg me af hoe volgens hem dan dieren en planten onstonden als ze: 1) niet door god waren geschapen en 2) niet door evolutie zijn ontstaan.
Die zin die jij quote was een beetje sarcastisch bedoeld; als in "hoe zit het volgens jou dan wel?"
Of er een god is weet ik niet; maybe, het lijkt me alleen onwaarschijnlijk.
Zelf geloof ik wel in evolutie.
Maar je gelooft ook niet in evolutie?Op vrijdag 11 mei 2001 00:40 schreef NukeZz het volgende:
[..]
Ik zou het bij god niet weten (das toepasselijk). Maar ik kan gewoon niet geloven dat re iets is dat elk boompje, elk diertje, elk plantje, elk struikje, elke plas water op aarde heeft gezet.
Hoe zit het volgens jou dan wel?
Dieren en planten waren er volgens jou niet in 1 keer en zijn ook niet geleidelijk zo geworden. Blijven er weinig mogelijkheden over he?
Weet ik het, ik wil juist een omschrijving voor ''god''! Die moet iemand die in een god gelooft moet zo''n omschrijving toch kunnen geven, anders gelooft hij nergens in.Het woord god een omschrijving ... schreef lord daemon. Wel, eerst twee zaken:
Omdat je anders niet over ''god'' kunt spreken; dan kan er geen discussie zijn, dan kan je niet eens zeggen of je wel of niet in ''god'' gelooft; want je weet niet wat het betekent.2 - Waarom wil je een omschrijving van god hebben?
Wel of niet in een bepaalde god, zij het JHWH of een ander, geloven komt noodzakelijkerwijs na het weten wat ''god'' betekent. Want hoe kan je nu in iets geloven waarvan je niet weet wat het is? Dan kan je net zo goed zeggen ''ik geloof in bjhksfbh'', want dat betekent dan net zo veel. Als er een zinnige omschrijving van ''god'' in de Bijbel staat mag je hem mij geven; ik ben nooit verder gekomen dan het geniale ''Ik ben die ik ben''.Of je gelooft in JHWH en je kunt zijn beschrijving zo je wilt uit de Bijbel halen, of je wilt een omschrijving van een andere god, door mensen bedacht.
Ik heb hele stukken van de Bijbel gelezen, en het is me niet bevallen, maar als gelovige kan jij me vast ook wel vertellen waar je in gelooft.Ad.2 In het eerste geval: Lees de Bijbel!
De wiskunde is door mensen bedacht; toch lijkt het me onzinnig te zeggen dat je daar geen zinnige uitspraken over kan doen. Maar daar gaat het niet om, ik wil gewoon dat een gelovige mij even uitlegt waar hij in gelooft.In het tweede geval, als iets door mensen bedacht is, heel leuk, maar dan kun je er GééN zinnige uitspraak over doen, want iedereen heeft dan gelijk/ongelijk;
Niet zo plain simple, want je begreep mij niet helemaal: ik stel dat er geen begrijpelijke omschrijving van het woord ''god'' is; dat niemand begrijpt wat het woord ''god'' inhoudt; en dat dus niemand in een god kan geloven. Want hoe kan je geloven in iets waarvan je niet weet wat het is! Ik ben hier om een keiharde epistemologische oorlog tegen god te voeren.In het geval van lord daemon, schreef hij dat er geen begrijpelijke omschrijving is (voor hem), dus dan gelooft hij ook niet in JHWH. plain simple!
Het is moeilijk voor een werkloze om een baan te hebben? Natuurlijk kan een ongelovige dat niet accepteren, want dan is hij geen ongelovige meer...Het is moeilijk voor een ongelovige te accepteren dat de Bijbel het enige geinspireerde woord van God is.
Discussie komt voor het geloof. Je kan ergens pas in geloven (als het goed is) als je er eerst eens goed met jezelf of anderen over gediscussieerd hebt. Je kan moeilijk zeggen "Ik geloof at random dit en dit en dit en dit. Laat ik er nu eens over gaan discussieren."En je fout is: Hoe kan je nu over de Bijbel en de schepping discussieren als je dat niet toch niet gelooft?
Wat een ziekelijke drogreden!!! Hoe kan je nu iets eerst geloven en het dan pas uitgelegd krijgen?? Je MOET iets snappen voordat je het kan geloven, dat is zo evident als iets maar zijn kan!Verder ga ik er niet op in, ik wil eerst weten of je daadwerkelijk gelooft wat er in de Bijbel staat en dan kan ik pas de Bijbel voor je uitleggen.
Ja. Immers, als hij zichzelf niet scheert, moet hij zichzelf scheren; dat is een contradictie. Als hij zichzelf wel scheert, mooi. Niemand heeft gezegd dat hij alleen alle mannen scheert die zichzelf niet scheren. Zeg je dat wel, dan is de premisse betekenisloos.Er is een kapper die in zijn wijk alle mannen scheert, die zichzelf NIET scheren. Scheert deze kapper dan ook zichzelf?
Ik ben overigens ERG geïnteresseerd is die prachtige weerlegging van de evolutietheorie die men mij hier zodirect gaat geven.
Lord Daemon
Verwijderd
Goed zo, Lord!
Ik ben ook benieuwd naar zijn weerlegging>:)
btw: check de liefdes draad nog even*D
btw: check de liefdes draad nog even*D
Verwijderd
Verder:
Het godsbeeld van de mens is antroposomorf.
Dat betekent: geschapen naar zijn wereldbeeld.
In de tijd dat een gebied bestond uit vele kleine gemeenschappen die door verschillende heersers bestuurd werd, bestonden er in het geloof meerdere goden.
Mensen baden voor het weer, voor de oogst. Juist datgene dat ze niet konden verklaren, dichtte ze bewuste, beinvloedbare eigenschappen toe. Ze zagen god in het weer dus. Door te bidden en te offeren naar het weer hoopte ze in gunste te komen.
Bij de grieken waren er ook meerdere goden. Daar was sprake van een democratisch staat. Er waren dus meerdere goden die allemaal hun eigen inbreng hadden.
Toen Julius Cesar heerste, is ook het christendom goed naar Europa gebracht. Er was 1 heerser, en ook 1 god.
In de huidige tijd krijgt new age meer de aandacht. Deze mengeling van onduidelijkheden richt zich meer op het bewustzijn van de mens zelf.
Dus: je hebt god in je.
Conclusie:
Als door de eeuwen heen het god beeld precies verandert zoals het maatschappijbeeld, denk ik dat god verzonnen is door de mens.
Verzonnen om de eenzaamheid en onvoorspelbaarheid het grote universum tegen te gaan.
Het godsbeeld van de mens is antroposomorf.
In de tijd dat een gebied bestond uit vele kleine gemeenschappen die door verschillende heersers bestuurd werd, bestonden er in het geloof meerdere goden.
Mensen baden voor het weer, voor de oogst. Juist datgene dat ze niet konden verklaren, dichtte ze bewuste, beinvloedbare eigenschappen toe. Ze zagen god in het weer dus. Door te bidden en te offeren naar het weer hoopte ze in gunste te komen.
Bij de grieken waren er ook meerdere goden. Daar was sprake van een democratisch staat. Er waren dus meerdere goden die allemaal hun eigen inbreng hadden.
Toen Julius Cesar heerste, is ook het christendom goed naar Europa gebracht. Er was 1 heerser, en ook 1 god.
In de huidige tijd krijgt new age meer de aandacht. Deze mengeling van onduidelijkheden richt zich meer op het bewustzijn van de mens zelf.
Dus: je hebt god in je.
Conclusie:
Als door de eeuwen heen het god beeld precies verandert zoals het maatschappijbeeld, denk ik dat god verzonnen is door de mens.
Verzonnen om de eenzaamheid en onvoorspelbaarheid het grote universum tegen te gaan.
Olav, gebruik jij geen ICQ of heb je het gewoon niet in je profile staan?
Tot uw dienst.Goed zo, Lord!
Weet je dat zeker? Antropomorf = gelijkend op een mens. Maar ''antroposomorf''? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ''antroposos'' oid Grieks is voor ''wereldbeeld''?Het godsbeeld van de mens is antroposomorf.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar Caesar is gestorven in 44 voor Christus.Toen Julius Cesar heerste, is ook het christendom goed naar Europa gebracht. Er was 1 heerser, en ook 1 god.
Verwijderd
Terecht! erg slordig, maar dit is nog erger:Op vrijdag 11 mei 2001 18:38 schreef Lord Daemon het volgende:
Weet je dat zeker? Antropomorf = gelijkend op een mens. Maar ''antroposomorf''? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ''antroposos'' oid Grieks is voor ''wereldbeeld''?
errrhhhhhh (zware kreun van ongenoegen)|:(Ik durf het bijna niet te zeggen, maar Caesar is gestorven in 44 voor Christus.
JA! DAT KLOPT!
Het is nog erger: de romeinen hadden ook meerdere goden, vergelijkbaar met de grieken.
Hmmmm
Het lijkt erop dat de mensen die geloven in een God mensen wat door de strot proberen te duwen wat eigenlijk niet nodig is....
Kijk nou eerst eens naar jezelf en hoor jezelf bazelen over "alomvattend" "ik ben die ik ben" enz. IMHO lijkt het erop dat jullie gewoon jullie oogkleppen al op hebben en gewoon niet willen redeneren over het bestaan van God. Tuurlijk je gelooft in hem. Tuurlijk heb je hem gevoelt (dat heb ik ook gehad). Tuurlijk kijkt ie om naar de mens. Maar op wel zo''n verkeerde manier dat het gewoon fout moet zijn....
Je kan niet vragen aan een ongelovige om eerst te geloven en pas daarna te discussieren. Dat is eerst het monddood maken van de ander en dan afmaken die zooi.
Het lijkt erop dat de mensen die geloven in een God mensen wat door de strot proberen te duwen wat eigenlijk niet nodig is....
Kijk nou eerst eens naar jezelf en hoor jezelf bazelen over "alomvattend" "ik ben die ik ben" enz. IMHO lijkt het erop dat jullie gewoon jullie oogkleppen al op hebben en gewoon niet willen redeneren over het bestaan van God. Tuurlijk je gelooft in hem. Tuurlijk heb je hem gevoelt (dat heb ik ook gehad). Tuurlijk kijkt ie om naar de mens. Maar op wel zo''n verkeerde manier dat het gewoon fout moet zijn....
Je kan niet vragen aan een ongelovige om eerst te geloven en pas daarna te discussieren. Dat is eerst het monddood maken van de ander en dan afmaken die zooi.
offtopic:
Volgens mij heb ik nog nooit zoveel spel en grammatica fouten gemaakt
.
Volgens mij heb ik nog nooit zoveel spel en grammatica fouten gemaakt
Verwijderd
ik reageer even van boven naar beneden als ''t niet erg is.
God houdt van je, laat ik het zo stellen: Hij heeft een perfect plan met je leven. Je zou in pricipe (lees: ''stel'') kunnen gaan geloven door dit topic en God zou aan jouw leven kunnen gaan werken.
edit: de [ qoute ] tag werkt niet als ik hem tiep?
nee, God heeft de mens op aarde gezet om dat Hij van mensen houdt, ik weet niet of je van kinderen houdt maar je zou het hier mee kunnen vergelijken: Jij bent vader geworden (ie: kinderen op de wereld gezet) -> kinderen groeien op -> gaan uit huis ->zondigen in jouw ogen -> zij luisteren nietOp donderdag 10 mei 2001 23:43 schreef Darth-Sentinel het volgende:
God houdt van je, laat ik het zo stellen: Hij heeft een perfect plan met je leven. Je zou in pricipe (lees: ''stel'') kunnen gaan geloven door dit topic en God zou aan jouw leven kunnen gaan werken.
sorry, maar hier spreek je jezelf tegen: eerst heeft ie de mensen op de aarde gezet maar omdat wij fouten maken is Hij geen God....?De mensheid is Zijn grote fout geweest. Als ie God was had ie nooit zo''n kapitale fout gemaakt....
mag ik vragen waarom niet? Hij heeft het uit liefde gedaan voor jou.Oh toch nog snel wat over mezelf: Ja ik ben christen geweest tot mijn 21 en kwam na 7 jaar tot de ontdekking dat het christelijke geloof gewoon een grote farce (toneelstuk) is. Ik geloof in God en geloof ook in Jezus maar ik aanvaard absoluut zijn offer niet die hij gemaakt heeft. Ik nagel hem weer aan het kruis zoals de meeste christen zullen zeggen.
Verwijderd
''t Scheelt misschien als je voortaan met [ quote]...[/quote] citeert ipv [qoute]...[/qoute]Op vrijdag 11 mei 2001 23:38 schreef Atar het volgende:
Na de q komt altijd een u
Verwijderd
ik wou hier eigenllijk niet mee beginnen maar omdat je het vraagt. Ik weet dat dit heel er gek gaat klinken maar er is een keer uigerekent met de ''feiten'' die zijn aangedragen evolutionisten hoe groot de kans is dat die twee cellen elkaar op de juiste tijd en onder de juiste omstandigheden zouden ontmoeten. Ik zal de cijfers hier zo gauw mogelijk posten, maar als je het ziet vind je het op eens minder aantrekkelijk (sorry dat ik het niet uit mijn hoofd weet maar het was nog al grootolav:
Ook kan ik nog een leuk verhaal doen over schietkever (kever die doormiddel van gemie kan ''schieten'' naar zijn vijanden).
ik zal dat wel in een nieuw topic posten als je ''t wil...
Dus het kan niet omdat de kans klein is.
OK, ik ben overtuigd.
OK, ik ben overtuigd.
Twee cellen? Jaja, wat een onzin. Dat zijn van die geniale berekeningen van het kaliber "Het duurt heel lang voordat een DNA-molekuul zomaar plosteling ontstaat uit losse aminozuren!" Net alsof er ooit een evolutionist gezegd heeft dat dat gebeurd is.Ik weet dat dit heel er gek gaat klinken maar er is een keer uigerekent met de ''feiten'' die zijn aangedragen evolutionisten hoe groot de kans is dat die twee cellen elkaar op de juiste tijd en onder de juiste omstandigheden zouden ontmoeten.
Lord Daemon
Verwijderd
Als je niet weet hoe de wereld er over 100 jaar uitziet, hoe kun je dan bevatten wat er de afgelopen 5 miljard jaar is gebeurd.
Een kans kan klein zijn, maar als je kijkt naar 5 miljard jaar, dan is de verwachtingswaarde van het event opeens een stuk groter.
Vb. Wat is de kans dat je in een worp met 2 dobbelstenen 6&6 gooit.
Wat is de kans op tenminste 1x 6&6 als je 100x gooit?
Een kans kan klein zijn, maar als je kijkt naar 5 miljard jaar, dan is de verwachtingswaarde van het event opeens een stuk groter.
Vb. Wat is de kans dat je in een worp met 2 dobbelstenen 6&6 gooit.
Wat is de kans op tenminste 1x 6&6 als je 100x gooit?
Hmmmm waar heb ik dat vaker gehoord.Op vrijdag 11 mei 2001 23:38 schreef Atar het volgende:
ik reageer even van boven naar beneden als ''t niet erg is.
[..]
nee, God heeft de mens op aarde gezet om dat Hij van mensen houdt, ik weet niet of je van kinderen houdt maar je zou het hier mee kunnen vergelijken: Jij bent vader geworden (ie: kinderen op de wereld gezet) -> kinderen groeien op -> gaan uit huis ->zondigen in jouw ogen -> zij luisteren niet
Seriues: Leuke beeldspraak en ik begrijp wat je ermee wil zeggen. Het 2e gedeelte kan ik helaas niet achter staan. Aan mijn leven werken? Voorzover ik weet is dat in die 7 jaar nooit gebeurt en heb ik gekozen....
Ik spreek me hier niet tegen. Dit is meer bedoeld als ondersteuning voor het 1e gedeelte van mijn post. En ik beweer ook niet dat Hij geen God is...[..]
sorry, maar hier spreek je jezelf tegen: eerst heeft ie de mensen op de aarde gezet maar omdat wij fouten maken is Hij geen God....?
Mee eens... Maar ik heb het idee gehad dat ik die 7 jaar van mijn leven heb weggepleurd door naar de kerk te gaan, bezig te zijn met aanbidding, bijeenkomsten bezoeken, uitvogelen hoe de bijbel nou eigenlijk in mekaar steekt, enz. En idd hij heeft het uit liefde gedaan voor mij. Dus is de keus aan mij of ik dat aanvaard van zo''n aardig man of niet....[..]
mag ik vragen waarom niet? Hij heeft het uit liefde gedaan voor jou.
Verwijderd
je hebt gelijk, de keuze is aan jou. En als je dit gekozen hebt zal ik jou en je keuze respecteren.
Over die quote die ik boven gebruikte bedoelde ik dat je eigenlijk zei dat God almachtig is en ons gemaakt heeft, maar omdat het fout gaat in de wereld kan Hij dan geen almachtig God zijn...
ik geloof dat ik dat (jou?) dan niet begrijp...
Over die quote die ik boven gebruikte bedoelde ik dat je eigenlijk zei dat God almachtig is en ons gemaakt heeft, maar omdat het fout gaat in de wereld kan Hij dan geen almachtig God zijn...
ik geloof dat ik dat (jou?) dan niet begrijp...
LD: ik denk dat de kans dat DNA ontstaat uit aminozuren idd wel HEEL klein is.
Acj ja, niemand is perfect.
Niet mee eens: je draait de redenering om, nl. gevolg oorzaak. Zo kan je alles wel naar je hand zetten. Ik heb god gezien dus ik geloof, bla bla bla. Dat is een fout in je betoog. Als iets geschapen wordt heb je een schepper en wordt iets GEMAAKT; als iets ontstaat kan het netzo goed "toeval" zijn.Sorry hoor maar in dit geval betekdn geschapen en ontstaan vrijwel hetzelfde. Dutchrups heeft dus wel gelijk.
Want, wat gschapen word, ontstaat.
Maar daarin spreek ik je toch niet tegen? Ik zeg OOK dat de Bijbel door mensen geschreven is ... alleen geinspireerd door de Heilige Geest, maar dat wil niet zeggen "geschreven door bovennatuurlijk iets"Volgens mij is de Bijbel ook geschreven door mensen en niet door een of ander bovennatuurlijk iets.
christenen moeten eens ophouden hun geloof in God te omschrijven als "een vaag gevoel", anders kun je toch niet praten met ongelovigen? Doet denken aan tv-shows van de EO ... waarin tieners hetzelfde zeiden.Hoe weet je of we hetzelfde voelen? ik weet gewoon zeker dat God er is en dit is een van de dingen die ik daarbij ervaar. En als ik iets ervaar dan is dat (lichaamelijke) gevoel er gewoon, sorry.
Hahaa, maar aangezien jij ook niet bereid bent JOUW mening op te geven, verwijs ik jou ook door naar de zelfde site!!Als je je mening al van te voren niet bereid bent om op te geven, verwijs is je weer door naar de Ik wil niet discussieren, maar alleen maar vertellen wat ik voel site.
Hoezo "we"?Dit impliceert een meer filosofische benadering. We moeten aantonen dat er geen grote entiteit kan bestaan.
Oké, doe es een wonder, of vertel hoe de aarde ontstaan is ...Nee, het is iets anders: ik ervaar dat IK god ben.
Nee, blijkbaar weet je het niet. Wat jij doet is de bal lekker terugkaatsen, zonder antwoord te geven op de vraag. Je filosofische inslag doet me deugd, maar jij zit gewoon in je loopgraaf en bent aan het schieten ... zo kom je nergens. Trouwens wat een vooroordeel is DAT "anders gelooft hij nergens in"Weet ik het, ik wil juist een omschrijving voor ''god''! Die moet iemand die in een god gelooft moet zo''n omschrijving toch kunnen geven, anders gelooft hij nergens in.
Dat begrijp ik, maar bedoel ik niet; Als ik jou zo''n definitie geef, ga je dan geloven in god? Btw: er zijn juist teveel discussies! Juist OMDAT men een mening heeft zonder daadwerkelijk te weten!Omdat je anders niet over ''god'' kunt spreken; dan kan er geen discussie zijn, dan kan je niet eens zeggen of je wel of niet in ''god'' gelooft; want je weet niet wat het betekent.
"Het geloof nu is de zekerheid van de dingen die men hoopt en het bewijs (=overtuiging) van de dingen die men nog niet ziet."Wel of niet in een bepaalde god, zij het JHWH of een ander, geloven komt noodzakelijkerwijs na het weten wat ''god'' betekent.
In het Latijn en Grieks hebben "geloof" en "vertrouwen" dezelfde betekenis. Maar dat is tussendoor ... Heb jij niet gelezen wat ik schreef? Als je in JHWH gelooft, kun je Zijn beschrijving uit de Bijbel halen. (Omschrijving, definitie) Geloof je dat niet dan haal je de beschrijving van je god uit een religie. Wederom leg je het balletje weer terug, erg zwakke argumentatie hoor.
Very funny indeed. Als jij in ''bjhksfbh'' gelooft, het zij je vergunt.Want hoe kan je nu in iets geloven waarvan je niet weet wat het is? Dan kan je net zo goed zeggen ''ik geloof in bjhksfbh'', want dat betekent dan net zo veel.
En wat begrijp je daar dan niet aan, als je zo filosofisch aangelegd bent?Als er een zinnige omschrijving van ''god'' in de Bijbel staat mag je hem mij geven; ik ben nooit verder gekomen dan het geniale ''Ik ben die ik ben''.
Wat is je niet bevallen en waarom niet? Hoe kom je erbij dat ik een gelovige ben? En waar geloof ik dan in, als jij niet eens kunt omschrijven wie ''god'' is?Ik heb hele stukken van de Bijbel gelezen, en het is me niet bevallen, maar als gelovige kan jij me vast ook wel vertellen waar je in gelooft.
Ik hoop dat het je bekend is dat als men een filosofische redenatie wil dat het, of eindigd in oeverloos geklets, of het duurt heel lang voordat men overtuigd is!
En waarom dan niet? De wiskunde gaat uit van axioma''s; op het moment dat je die veranderd krijg je een hele andere wiskunde en je kunt er nog steeds zinnige uitspraken over doen.[-----------------------------------------
In het tweede geval, als iets door mensen bedacht is, heel leuk, maar dan kun je er GééN zinnige uitspraak over doen, want iedereen heeft dan gelijk/ongelijk;
------------------------------------------]
De wiskunde is door mensen bedacht; toch lijkt het me onzinnig te zeggen dat je daar geen zinnige uitspraken over kan doen.
Maar op het moment dat jij twijfelt aan de axioma''s houd het verhaal op en kun je er geen zinnige uitspraak meer over doen.
Waarom? Klinkt alsof de aap uit de mouw komt. Je poneert je stelling als ik wil weten wie god is en nu wil je weten waarin een gelovige gelooft?Maar daar gaat het niet om, ik wil gewoon dat een gelovige mij even uitlegt waar hij in gelooft.
Geef dan antwoord op mijn vraag: WAAROM is er geen begrijpelijke omschrijving van god? Omdat jij daar niet in gelooft?[------------------------------------------
-------------------------------------------]
Niet zo plain simple, want je begreep mij niet helemaal: ik stel dat er geen begrijpelijke omschrijving van het woord ''god'' is; dat niemand begrijpt wat het woord ''god'' inhoudt; en dat dus niemand in een god kan geloven.
Dat had ik ALLANG begrepen.Ik ben hier om een keiharde epistemologische oorlog tegen god te voeren.
Dat is een waarheid als een koe. Betekend net zoveel als op=opHet is moeilijk voor een werkloze om een baan te hebben? Natuurlijk kan een ongelovige dat niet accepteren, want dan is hij geen ongelovige meer...
Je draait het om. Eerst komt de kennis (informatie vergaren), dan de discussie en tot slot de conclusie. (Ladderprincipe uit het management) ... Blijft: hoe kun je discussieren met jezelf?[------------------------------------------En je fout is: Hoe kan je nu over de Bijbel en de schepping discussieren als je dat niet toch niet gelooft?
------------------------------------------]
Discussie komt voor het geloof. Je kan ergens pas in geloven (als het goed is) als je er eerst eens goed met jezelf of anderen over gediscussieerd hebt. Je kan moeilijk zeggen "Ik geloof at random dit en dit en dit en dit. Laat ik er nu eens over gaan discussieren."
Er was eens een atheistische studente die haar scriptie schreef over de Bijbel. Ze las de hele Bijbel van A tot Z en vond het steeds opmerkelijker hoe in de onafhankelijk overkomend geschreven Bijbelboeken, de ene na de andere profetie na zoveel honderd jaar ook uitkwam! Onzin zeggen andere atheisten, maar zij raakte ervan overtuigd dat de inhoud van de Bijbel dan wel waar moest zijn! En zij ging geloven!
Gelukkig voor jou dat we niet van aangezicht tot aangezicht spreken .. ([------------------------------------------
Verder ga ik er niet op in, ik wil eerst weten of je daadwerkelijk gelooft wat er in de Bijbel staat en dan kan ik pas de Bijbel voor je uitleggen.
-------------------------------------------]
Wat een ziekelijke drogreden!!! Hoe kan je nu iets eerst geloven en het dan pas uitgelegd krijgen?? Je MOET iets snappen voordat je het kan geloven, dat is zo evident als iets maar zijn kan!
ParaphraSer
Wetten worden altijd opgesteld door iemand, daarom moeten de wetten van de natuur ook opgesteld zijn.
De wetten dat de bij een raat heeft leren bouwe, een spin een spinnenweb en een vogel een nest.
Deze wetten gelden niet alleen op zichtbaar niveau, maar ook op chemisch niveau, hetgeen de evolutie bepaalt.
Aangezien een auto ook niet zonder chauffer van Amsterdam naar Parijs kan rijden, kunnen we veronderstellen dat ook het evolutieproces niet zonder bestuurder, zonder opsteller van de wetten der natuur voortgegaan is.
Die opsteller kan er maar 1 zijn en dat is God.
De wetten dat de bij een raat heeft leren bouwe, een spin een spinnenweb en een vogel een nest.
Deze wetten gelden niet alleen op zichtbaar niveau, maar ook op chemisch niveau, hetgeen de evolutie bepaalt.
Aangezien een auto ook niet zonder chauffer van Amsterdam naar Parijs kan rijden, kunnen we veronderstellen dat ook het evolutieproces niet zonder bestuurder, zonder opsteller van de wetten der natuur voortgegaan is.
Die opsteller kan er maar 1 zijn en dat is God.
Verwijderd
het schijnt dat mensen een beeld willen van God? natuurlijk, ik kan je een beeld geven van hoe ik God zie/ervaar. Sorry, ik kan je geen uiterlijke omschrijving geven...
Ik zie God als een persoonlijke vriend/vader figuur, iemand waar ik altijd bij kan aankloppen en mij help als ik het nodig heb. Ik vind het fijn om ''bij hem in de buurt'' te zijn. Hiermee bedoel ik de aanbiddingsnummers die je vast wel eens hebt gehoort (nee, niet de "Halleluuuuujaa" nummers die je mensen ziet zingen in de kerkbanken (no offense)). Ook bidden tot God kan mij rust geven en mij tot beslissingen lijden, ik houdt van God omdat ik ook merk dat Hij me helpt. Een klein voorbeeldje, gisteren had ik een GRUWELIJK lange mail geschreven naar mijn vriendin, ik was net van plan hem te verzenden maar zat nog even in deze thread te lezen, ik probeer terug te klikken naar die mail... FUCKED ie!!! zo, ik voelde me goed Kut als je snap wat ik bedoel. Ik ctrl+alt+del en ja hoor [reageert niet] juist en alleen achter dat scherm, ik heb behoorlijk wat geprobeert F5, vorige/volgende, etc, etc.
Niks werkte, ik bidden of ''t browsertje misschien weer wou werken. Dus ik klik er op, gebeurt niks.... ik wil er rechts op klikken en afsluiten en toen deed ie het weer.
Ja, je kan zeggen wat je wilt maar ik zie dat als gebedsverhoring.
ik heb trouwens geprobeert mijn handen te krijgen op dat boekie. ''t probleem is dat ik vandaag gewerkt
en nogal druk ben geweest met een site waar ik aan werk...
(wordt een site waar je skins/layouts kan halen voor je UBB, vBulletin, IkonBoard, whatever)
ik zal het zo snel mogelijk zien te vinden...
Ik zie God als een persoonlijke vriend/vader figuur, iemand waar ik altijd bij kan aankloppen en mij help als ik het nodig heb. Ik vind het fijn om ''bij hem in de buurt'' te zijn. Hiermee bedoel ik de aanbiddingsnummers die je vast wel eens hebt gehoort (nee, niet de "Halleluuuuujaa" nummers die je mensen ziet zingen in de kerkbanken (no offense)). Ook bidden tot God kan mij rust geven en mij tot beslissingen lijden, ik houdt van God omdat ik ook merk dat Hij me helpt. Een klein voorbeeldje, gisteren had ik een GRUWELIJK lange mail geschreven naar mijn vriendin, ik was net van plan hem te verzenden maar zat nog even in deze thread te lezen, ik probeer terug te klikken naar die mail... FUCKED ie!!! zo, ik voelde me goed Kut als je snap wat ik bedoel. Ik ctrl+alt+del en ja hoor [reageert niet] juist en alleen achter dat scherm, ik heb behoorlijk wat geprobeert F5, vorige/volgende, etc, etc.
Niks werkte, ik bidden of ''t browsertje misschien weer wou werken. Dus ik klik er op, gebeurt niks.... ik wil er rechts op klikken en afsluiten en toen deed ie het weer.
ik heb trouwens geprobeert mijn handen te krijgen op dat boekie. ''t probleem is dat ik vandaag gewerkt
(wordt een site waar je skins/layouts kan halen voor je UBB, vBulletin, IkonBoard, whatever)
ik zal het zo snel mogelijk zien te vinden...
Altijd leuke topics over het christelijk geloof, mag ik?
Dank je...
Hoe kan een christelijk mens leven met de gedachte dat er ongeveer elke seconde 3 wezens (met zelfbewustzijn) worden gecreeerd die verdoemd zijn, en af en toe word er is een uitgepikt en mag er naar de hemel... terwijl de rest gewoon fijn door glijd op de glijbaan naar de eeuwige verdoemenis.
''Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.''
Het plaatje is vrij simpel. God maakt per seconde 3 wezens, gooit ze op een glijbaan die naar de hel lijdt. En iedereen glijd er naar toe, kan niet meer terugkomen.... alleen af en toe pikt god er is eentje uit.
Dit is toch te immoreel voor woorden? Dit kan toch niet voor een algoed en rechtvaardig god?
Dank je...
Hoe kan een christelijk mens leven met de gedachte dat er ongeveer elke seconde 3 wezens (met zelfbewustzijn) worden gecreeerd die verdoemd zijn, en af en toe word er is een uitgepikt en mag er naar de hemel... terwijl de rest gewoon fijn door glijd op de glijbaan naar de eeuwige verdoemenis.
Het plaatje is vrij simpel. God maakt per seconde 3 wezens, gooit ze op een glijbaan die naar de hel lijdt. En iedereen glijd er naar toe, kan niet meer terugkomen.... alleen af en toe pikt god er is eentje uit.
Dit is toch te immoreel voor woorden? Dit kan toch niet voor een algoed en rechtvaardig god?
Verwijderd
[bezorgde ouder mode]
Morgoth, ik wil niet meer hebben dat je met LD omgaat. Die jongen heeft een slechte invloed op je , je gaat allemaal rare dingen zeggen...
[/bezorgde ouder mode]
maarre God zet mensen in de speeltuin
ze kunnen zelf kiezen of ze de glijbaan nemen
of dat ze gewoon gaan schommelen ( ofzowiets )
Morgoth, ik wil niet meer hebben dat je met LD omgaat. Die jongen heeft een slechte invloed op je , je gaat allemaal rare dingen zeggen...
[/bezorgde ouder mode]
of dat ze gewoon gaan schommelen ( ofzowiets )
Het hoeft uiteraard geen beschrijving te zijn van Zijn uiterlijk, maar van Zijn eigenschappen. Ik zou je willen aanraden de thread Waarom geloof jij? te lezen. Hierin stelt Lord Daemon dezelfde vraag (op de tweede pagina, als je 25 posts per pagina hebt ingesteld) en wordt er wat dieper op ingegaan.Op zondag 13 mei 2001 01:17 schreef Atar het volgende:
het schijnt dat mensen een beeld willen van God? natuurlijk, ik kan je een beeld geven van hoe ik God zie/ervaar. Sorry, ik kan je geen uiterlijke omschrijving geven...
Ehm tja... volgens mij haal je chronologische volgorde en causaal verband een beetje door elkaar. Ik heb eventueel wel een wat prozaïscher verklaring voor dat voorval. Ik neem aan dat je een mailprogramma gebruikt? Okay, dat draait en kenmerk van een mailprogramma is dat hij af en toe jouw mailserver controleert of er nieuwe mail is (om de tien minuten bijvoorbeeld). Nu wil het wel eens gebeuren dat wanneer de verbinding met je mailserver niet goed gaat (bijv. door packet loss) het hele programma even blijft hangen. Dit duurt zolang de verbinding nog niet tot zijn time out limiet is (meestal een minuut of zo). Wanneer de time out limiet verstreken is, wordt de verbinding als verbroken beschouwd en gaat het programma gewoon weer verder.[..] ik houdt van God omdat ik ook merk dat Hij me helpt. Een klein voorbeeldje, gisteren had ik een GRUWELIJK lange mail geschreven naar mijn vriendin, ik was net van plan hem te verzenden maar zat nog even in deze thread te lezen, ik probeer terug te klikken naar die mail... FUCKED ie!!! zo, ik voelde me goed Kut als je snap wat ik bedoel. Ik ctrl+alt+del en ja hoor [reageert niet] juist en alleen achter dat scherm, ik heb behoorlijk wat geprobeert F5, vorige/volgende, etc, etc.
Ben je er werkelijk van overtuigd dat God de electronenstromen in jouw CPU beïnvloedt en het programma weer laat werken
so? heb ik ook wel eensOp zondag 13 mei 2001 01:17 schreef Atar het volgende:gisteren had ik een GRUWELIJK lange mail geschreven naar mijn vriendin, ik was net van plan hem te verzenden maar zat nog even in deze thread te lezen, ik probeer terug te klikken naar die mail... FUCKED ie!!! zo, ik voelde me goed Kut als je snap wat ik bedoel. Ik ctrl+alt+del en ja hoor [reageert niet] juist en alleen achter dat scherm, ik heb behoorlijk wat geprobeert F5, vorige/volgende, etc, etc.
meestal na te vloeken
Come on; als we willekeurige spontaan herstelde fouten in windows al als gebedsverhoring gaan zien... get real.
Daarvoor moet je bij mircosoft zijn en niet bij god.
Verwijderd
Och waarschijnlijk hebben die fundamentalistische christenen uit de VS gewoon microsoft gedwongen "god" subroutines in te bouwen
Ach ja ... Is dat Gods doel? Dat jouw ICQmail weer werkt? Jij zou je eens moeten afvragen wat God met jouw leven wil en of je daar naar wil luisteren ...Op zondag 13 mei 2001 14:34 schreef Atar het volgende:
Ik moet nu echt weg, maar vanavond rond 22.00u ben ik er weer, om wat te reageren ...
paraphraser
yes i read most of what jou all said
Well I an a christian
I will say that you will not know whay people are christians unless jou have realized what he is doing in youre life
Well I an a christian
I will say that you will not know whay people are christians unless jou have realized what he is doing in youre life
god lets us make ouer own decisions in the right or wrong
we can understand god not even the simplest the love has for us
some people say they believe in science but how do you know science is right in what they say they prove it with chemicals and declaire a date to something
who says it is whrite
we can understand god not even the simplest the love has for us
some people say they believe in science but how do you know science is right in what they say they prove it with chemicals and declaire a date to something
who says it is whrite
Jedi
Type gewoon Nederlands want dat kan haast niet slechter zijn dan je overduidelijk nep-engels (aan de spelfouten te zien)
Type gewoon Nederlands want dat kan haast niet slechter zijn dan je overduidelijk nep-engels (aan de spelfouten te zien)
If you love some one, you don''t want them to suffer. You want to take their sufferings on yourself. If Even I feel this way, Why doesn''t God?
- T.S.elliot
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Ik gebruik Linux, die is gewoon stabiel, heb ik geen god voor nodigOp zondag 13 mei 2001 01:17 schreef Atar het volgende:
gisteren had ik een GRUWELIJK lange mail geschreven naar mijn vriendin, ik was net van plan hem te verzenden maar zat nog even in deze thread te lezen, ik probeer terug te klikken naar die mail... FUCKED ie!!! zo, ik voelde me goed Kut als je snap wat ik bedoel. Ik ctrl+alt+del en ja hoor [reageert niet] juist en alleen achter dat scherm, ik heb behoorlijk wat geprobeert F5, vorige/volgende, etc, etc.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Wow! Ik ben bekeerd!
Het geluid van mijn TV deed het net opeens niet meer! Dus ik allemaal wachten tot het het weer zou doen! En het bleef het gewoon niet doen!
Toen bad ik tot God.
En toen sloeg ik op mijn TV.
OPEENS deed het geluid het weer. Ik zie dit als gebedsverhoor!
Het geluid van mijn TV deed het net opeens niet meer! Dus ik allemaal wachten tot het het weer zou doen! En het bleef het gewoon niet doen!
Toen bad ik tot God.
Lord Daemon is tof... voor een atheist...
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Alleen DAARDOOR? Jij bent snel te overtuigen zegOp zondag 13 mei 2001 22:01 schreef Wouter17 het volgende:
Wow! Ik ben bekeerd!
Toen bad ik tot God.
paraphraser
Geluid doet het niet meer, ik bid, ik sla erop en hij doet het weer.Op zondag 13 mei 2001 22:13 schreef ParaphraSer het volgende:
[..]
Alleen DAARDOOR? Jij bent snel te overtuigen zeg
paraphraser
Duidelijker kan toch niet?
Sorry, ik kwam bijna niet meer bij van het lachenGeluid doet het niet meer, ik bid, ik sla erop en hij doet het weer.
Duidelijker kan toch niet?
(of kwam het toch door de klap dat je TV het weer ging doen? draadbreuk + klap = geluid
paraphraser
wat denk je nou; lees ff een end naar boven en ontdek een gelijkenisOp zondag 13 mei 2001 22:22 schreef ParaphraSer het volgende:
[..]
Sorry, ik kwam bijna niet meer bij van het lachenWaarom zou je voor je TV bidden? Ben je ECHT serieus?
Dat had ik wel begrepen; Maar mag ik er daarom niet om lachen?wat denk je nou; lees ff een end naar boven en ontdek een gelijkenis
paraphraser
tuurlijk welOp zondag 13 mei 2001 22:26 schreef ParaphraSer het volgende:
[..]
Dat had ik wel begrepen; Maar mag ik er daarom niet om lachen?
paraphraser
Verwijderd
hmmm, ik zie dat ik hier een gevoelige snaar hebt geraakt. Ik zeg niet dat het ''genezen'' van mijn ICQmail het ultime doel is in mijn leven. Ik geef een voorbeeld uit mijn dagelijks leven, maar blijkbaar trap ik daarmee op jullie (technische) lul.Ach ja ... Is dat Gods doel? Dat jouw ICQmail weer werkt? Jij zou je eens moeten afvragen wat God met jouw leven wil en of je daar naar wil luisteren ...
Zoals ik al gezegd heb, ik neem mijn geloof zeer serieus, jullie denken misschien; "ach, als christen mag je dit en dat en dat en dat niet meer" dat is niet zo. Ik wil het niet meer.
Ik heb mijn leven opengesteld voor God om er in te werken en het werkt, ik merk dat als ik praat over God (of in sommige gevallen tiep) ik geleid wordt door de Heilige geest. Het spijt me maar dat zijn de diepere dingen die ik eigenlijk niet echt kan uitleggen zonder dat je het gelooft....
en waarom zou dit géén toeval zijn, tkan best toeval zijn. Maar ik zie hier de hand van God in, de kleine dingtjes. Aan de andere kant weet ik zeker dat dingen enof mensen door God kunnen genezen. Ik heb deze wonderen zelf zien gebeuren en ik ga dagelijks met mensen om die genezen zijn, onderandere die man waar ik van vertelde.
Ik heb het met verbazing gelezen en er verscheen een glimlach om mijn mond (ik ben niet zo''n schaterlacher als ik alleen achter PC zit).Op maandag 14 mei 2001 00:16 schreef Atar het volgende:
van mijn ICQmail het ultime doel is in mijn leven. Ik geef een voorbeeld uit mijn dagelijks leven, maar blijkbaar trap ik daarmee op jullie (technische) lul.
*schudt hand* * Lordy79 is ook zeer overtuigd Christen.Zoals ik al gezegd heb, ik neem mijn geloof zeer serieus, jullie denken misschien; "ach, als christen mag je dit en dat en dat en dat niet meer" dat is niet zo. Ik wil het niet meer.
Maar hoezo is het niet zo dat we minder ''mogen'' dan niet-christenen? Ik ben ook christen en ik ondervind dagelijks een serieuze strijd tussen mijzelf en Gods Wet. Als je GELOOFT wat er in de bijbel staat, dan begrijp je op den duur dat het juist een vrijheid is, maar als je daar niet in gelooft word je voor gek verklaard. Waarom niet werken op zondag als het dubbel verdient?
Klopt. Same here.Ik heb mijn leven opengesteld voor God om er in te werken en het werkt, ik merk dat als ik praat over God (of in sommige gevallen tiep) ik geleid wordt door de Heilige geest.
Ik weet ''t niet... Er zijn natuurwetten en ik geloof zeer sterk dat deze zijn opgesteld door God. En die heeft Hij niet voor niets opgesteld en zal ze niet ''zomaar'' gaan doorbreken.en waarom zou dit géén toeval zijn, tkan best toeval zijn. Maar ik zie hier de hand van God in, de kleine dingtjes.
Dat rijmt trouwens ook niet met mijn overtuiging omtrent andere dingen in de wereld waar God niets aan doet. Je kunt immers zelf ongetwijfeld een voorbeeld bedenken waarbij een net-zo-oprecht-christen-als-jij voor iets veel belangrijkers bidt, maar dan niet verhoord wordt. (voor ziek kind o.i.d.)
Verwijderd
lordy, ik bedoel met die zin over zondigen of niet dat het ik het niet ''wetjes'' vindt. Ik hou me eraan en ik heb er geen problemen mee, ik vindt dat God wetten hebt gemaakt om je leven better te maken, niet om je life miserable te maken. Maar goed, ik zit op school en ga maar eens naar huis, lekker wandklimmen/sonnûh.
Ik weet niets van een loopgraaf. Ik wil een discussie aan gaan, over god, en niemand wil mij vertellen wat ''god'' nu eigenlijk is. Als ik al in een loopgraaf zit dan is dat omdat niemand mij eruit wil trekken; persoonlijk zou ik als beeld eerder een grote deur zien waar ik op klop en die niemand open doet.Nee, blijkbaar weet je het niet. Wat jij doet is de bal lekker terugkaatsen, zonder antwoord te geven op de vraag. Je filosofische inslag doet me deugd, maar jij zit gewoon in je loopgraaf en bent aan het schieten ... zo kom je nergens.
Dat is geen vooroordeel, dat is evident. Als jij geen enkel idee hebt wat het woord ''god'' betekent, kan je ook niet zeggen ''ik geloof in god''. Want je weet niet wat dat betekent; dus kun je er niet in geloven. Aangezien jij zegt in god te geloven neem ik aan dat je wel een idee hebt wat ''god'' betekent en mij dat ook kan vertellen.Trouwens wat een vooroordeel is DAT "anders gelooft hij nergens in"
Als je mij zo''n definitie geeft kan ik overwegen om te gaan geloven in god. Dan kan ik argumenten voor en tegen god gaan afwegen en daaruit mijn conclusie trekken. Zolang ik echt niet weet wat ''god'' is is dat nogal lastig. begrip komt noodzakelijkerwijs voor argumentatie.Dat begrijp ik, maar bedoel ik niet; Als ik jou zo''n definitie geef, ga je dan geloven in god?
Hoe zou ik zelfs maar een mening kunnen hebben over ''god'' als dat voor mij neits meer is dan een woord waarvan ik geen idee heb wat het betekent?Btw: er zijn juist teveel discussies! Juist OMDAT men een mening heeft zonder daadwerkelijk te weten!
Waarom moet je in JHWH geloven voordat je zijn ebschrijving uit de Bijbel kan halen? dat kan je toch zeker altijd?Heb jij niet gelezen wat ik schreef? Als je in JHWH gelooft, kun je Zijn beschrijving uit de Bijbel halen. (Omschrijving, definitie) Geloof je dat niet dan haal je de beschrijving van je god uit een religie. Wederom leg je het balletje weer terug, erg zwakke argumentatie hoor.
Aaargh! Wat ik nu juist zeg is dat ik niet in bjhksfbh kan geloven, omdat ik niet weet wat het betekent. Dat is zo''n ontzettend evidente uitspraak, dat moet je toch met me eens zijn?Very funny indeed. Als jij in ''bjhksfbh'' gelooft, het zij je vergunt.
Als ik "ik ben die ik ben" zou interpreteren, zou ik zeggen dat het een belachelijke ''truthism'' is. Volledig niets zeggend. "Wie ben jij?" "Ik ben ik." Nee, daar schiet je lekker mee op. Dat zegt precies niets.En wat begrijp je daar dan niet aan, als je zo filosofisch aangelegd bent?
Als ik het de belangrijkste Christelijke theoloog laat interpreteren dan schijnt het te betekenen dat de essentie en de existentie van god aan elkaar gelijk zijn... en daar snap ik inderdaad niets van, maar misschien dat je het mij even uit kan leggen.
Wat mij niet bevalt aan de Bijbel staat buiten deze discussie, maar persoonlijk kan ik alleen in afgrijzen neerzien op zulke passages als Numeri 31. Of prachtige stukken waarin mensen hun dochters tot brandoffer brengen en zo. Werkelijk verheffende literatuur.Wat is je niet bevallen en waarom niet?
Atheisten hebben het niet zo vaak oevr de Bijbel.Hoe kom je erbij dat ik een gelovige ben?
Daar probeer ik nu juist achter te komen! Alsjeblieft, vertel mij nu eens waar jij in gelooft, ik heb het je al vele malen gevraagd!En waar geloof ik dan in, als jij niet eens kunt omschrijven wie ''god'' is?
Dat is mij niet bekend; ik had mijn moeder toch binnen een kwartier overtuigd van het determinisme.Ik hoop dat het je bekend is dat als men een filosofische redenatie wil dat het, of eindigd in oeverloos geklets, of het duurt heel lang voordat men overtuigd is!
Alle wiskunde vindt plaats binnen de context van de axioma''s. Aan die axioma''s kan je niet twijfelen, simpelweg omdat ze geen enkele waarheidswaarde pretenderen te hebben. Wiskundige axioma''s zijn niet ''waar'' of ''onwaar''; men zegt "Kom, dit gaan we gebruiken." en dan doet men dat. En dus zijn de uitspraken zinnig, zolang je ze binnen hun context laat.Maar op het moment dat jij twijfelt aan de axioma''s houd het verhaal op en kun je er geen zinnige uitspraak meer over doen.
Waarom? Klinkt alsof de aap uit de mouw komt. Je poneert je stelling als ik wil weten wie god is en nu wil je weten waarin een gelovige gelooft?
Bedoel je nou omdat ik niet in god geloof? In dat geval is je vraag absurd, want zonder omschrijving van god kan ik er niet ing eloven. Of bedoel je omdat ik niet geloof dat die omschriving bestaat? in dat geval is het antwoord ''nee'', want hoe zou of ik ergens wel of niet in geloof de waarheidswaarde daarvan nu kunnen veranderen.Geef dan antwoord op mijn vraag: WAAROM is er geen begrijpelijke omschrijving van god? Omdat jij daar niet in gelooft?
Waarom die omschrijving er niet is? Nou, laat ik het anders zeggen: ik heb nog nooit een begrijpelijke omschrijving gezien, dus ben ik ondertussen zover gaan twijfelen dat ik vermoed dat er geen is.
Waarom ben je dan nog geen seconde op de epistemologie van ''god'' ingegaan?Dat had ik ALLANG begrepen.
Ja, heel leuk. Lekker gemakkelijk om binnen een cyclus boeken profetieen te laten uitkomen... en als je dan nog zulke leugenachtige streken moet uithalen als Mattheus met zijn ''maagdelijke geboorte'' profetie; pathetisch gewoon. (Side info: Ezechiel of een van die andere profeten, ik ben even kwijt welke, probeert op een bepaald moment een koning te overtuigen dat hij een veldslag gaat winnen. Om te bewijzen dat hij de waarheid spreekt zegt hij "Kijk, er zal een kind geboren worden aann de maagd / het meisje (volgens de meesten staat er in het Hebreeuws het laatste); en even later gebeurt dat en is iedereen blij. Wat doet Mattheus? Die pakt die ene zin, haalt ''m compleet uit z''n verband en roept "Kijk, de profetie is uitgekomen!"Onzin zeggen andere atheisten, maar zij raakte ervan overtuigd dat de inhoud van de Bijbel dan wel waar moest zijn! En zij ging geloven!
Ben jij zo lelijk dan?Gelukkig voor jou dat we niet van aangezicht tot aangezicht spreken .. ()
Sorry, ik mis het echt helemaal en volledig... Ik zie geen ad hominem, ik heb jou niet persoonlijk aangevallen. Dooddoener? JOUW uitspraak dat je iemand iets pas kan uitleggen als hij het gelooft is een ultieme dooddoener; die maakt iedere discussie bij voorbaat onmogelijk.Wat een dooddoener is dat, jammer dat ik op het moment supreme niet online was! (andere problemen) En vanuit het oogpunt van de retoriek onjuist. Je mag iemand niet persoonlijk aanvallen! Verder zie boven.
Ik zeg alleen dat je iets moet kunnen snappen voor dat je het kan geloven. Dit lijkt mij werkelijk van zo''n evidentie dat ik het niet in nog meer basis-termen kan omschrijven... ik bedoel.. dat is toch logisch? Dat is toch.. evident? natuurlijk kan je iets niet geloven voordat je weet wat je dan gelooft! Ik bedoel.... kom op! Dat kan je niet met me oneens zijn! Het is equivalent aan zeggen "Je kan een woord niet zeggen als je het niet kan uitspreken." of zo. Snappen wat ''A'' betekent komt noodzakelijkwijs voor ''A'' geloven. Dat lijkt me overduidelijk.
Drogreden. De verschillen tussen wetten uit het wetboek van strafrecht en die uit de natuur zijn zo evident en groots dat het gebruik van het woord ''wet'' voor allebei grote afkeuring verdient. Een ''wet'' in de eerste is een regel waarvoor je straf krijgt als je hem overtreedt. Een ''wet'' in de tweede zin is een noodzakelijk principe van causaliteit. Deze twee hebben niets met elkaar te maken een een analogie tussen beide is dan ook niet terecht.Wetten worden altijd opgesteld door iemand, daarom moeten de wetten van de natuur ook opgesteld zijn.
Onzinnig. Het is wetenschappelijk duidelijk waarom een auto niet zonder bestuurder kan rijden: al was het maar omdat het gaspedaal moet worden ingedrukt. Het is wetenschappelijk ook vrij duidelijk (en wordt nog steeds duidelijker) hoe het evolutieproces volgt uit de principes van causaliteit; met andere woorden, hoe er nu juist geen enkele externe impuls voor nodig is. Opnieuw is het gebruik van een analogie tussen twee dingen die zo volslagen anders zijn als een door de mens gefabriceerd vervoermiddel en een gevolg van de noodzakelijke principes van de causaliteit ongegrond.Aangezien een auto ook niet zonder chauffer van Amsterdam naar Parijs kan rijden, kunnen we veronderstellen dat ook het evolutieproces niet zonder bestuurder, zonder opsteller van de wetten der natuur voortgegaan is.
Tja, bedankt, maar het is niet echt een filosofisch verantoowrde definitie.Ik zie God als een persoonlijke vriend/vader figuur, iemand waar ik altijd bij kan aankloppen en mij help als ik het nodig heb.
Lord Daemon
Tjeptjeptjep... met jou valt niet te praten, het is gewoon absurd dat er geen externe impuls nodig is voor hetgeen dat is, en als je denkt dat dat niet nodig is vind ik je erg kortzichtig en arrogant.Op maandag 14 mei 2001 16:39 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Drogreden. De verschillen tussen wetten uit het wetboek van strafrecht en die uit de natuur zijn zo evident en groots dat het gebruik van het woord ''wet'' voor allebei grote afkeuring verdient. Een ''wet'' in de eerste is een regel waarvoor je straf krijgt als je hem overtreedt. Een ''wet'' in de tweede zin is een noodzakelijk principe van causaliteit. Deze twee hebben niets met elkaar te maken een een analogie tussen beide is dan ook niet terecht.
[..]
Onzinnig. Het is wetenschappelijk duidelijk waarom een auto niet zonder bestuurder kan rijden: al was het maar omdat het gaspedaal moet worden ingedrukt. Het is wetenschappelijk ook vrij duidelijk (en wordt nog steeds duidelijker) hoe het evolutieproces volgt uit de principes van causaliteit; met andere woorden, hoe er nu juist geen enkele externe impuls voor nodig is. Opnieuw is het gebruik van een analogie tussen twee dingen die zo volslagen anders zijn als een door de mens gefabriceerd vervoermiddel en een gevolg van de noodzakelijke principes van de causaliteit ongegrond.
Verwijderd
Sorry maar helaas. Als jij dit van anderen durft te zeggen, moet je er ook tegen kunnen dat anderen wat van jou vinden. Dus:Op maandag 14 mei 2001 18:25 schreef Mastermind het volgende:
[..]
Tjeptjeptjep... met jou valt niet te praten
Ik heb de discussie nauwkeurig gelezen, en wat me opvalt is dat jij niet echt weet wat redeneren is. Redeneren is het logisch afleiden van uitspraken uit axioma''s. Die zijn er niet echt in taal, daarom zul je ook nooit echte eenheid krijgen, maar je kunt wel duidelijk aanwijzen wie bedreven is in redeneren en wie niet.
Tot die laatste categorie behoor jij. Je hebt waarschijnlijk nooit een logica boek gelezen, laat staan een boek over drogredenen.
Je hebt slechts een intuitie, en die ga je met slecht geconstrueerde argumenten kracht bij zetten. Dat mag, maar verwacht dan niet dat we je geloven. Bovendien, we kunnen hooguit je argumenten mooi vinden, en die overnemen, maar waarom zou ik jou geloven?.
Je mag van mij vinden wat je wilt! Of god niu bestaat of niet. Maar de bedoeling is dat je leert van elkaar listigheid om mooie argumenten te vinden.
Ik vind jouw argumenten niet zo heel mooi, omdat ze vaak lijken gebaseerd op een autoriteitsprincipe: Het is waar, want in de bijbel staat dat het waar is.
Het is ook niet erg als je niet heel goed kunt redeneren. Dat kun je leren door veel te oefenen en je bewust te worden van de structuren waarin je praat.
Maar kom niet aan met :"Met jou valt niet te praten ", je kunt het gewoon niet hebben dat je geen gelijk krijgt.
Jaja, laatste redmiddel: schelden.Het is gewoon absurd dat er geen externe impuls nodig is voor hetgeen dat is, en als je denkt dat dat niet nodig is vind ik je erg kortzichtig en arrogant.
Schaam je: als je waarlijk in god gelooft, dan heb je je vijanden lief, en kere men zijn andere wang toe.
*dubbel*
Je hebt IETS ervaren en of dat God was dat heb je jezelf wijgemaakt maar of dat zo is WEET je niet. Hetzelfde met die genezingen: wie zegt dat God dat doet, misschien is het wel je overleden buurman die nu mensen beter maakt (even als voorbeeld hoor, niet te serieus nemenOp donderdag 10 mei 2001 15:18 schreef Atar het volgende:
Zoals ik al zei: ik heb God zelf ervaren en er genezen wel degelijk mensen tegenwoordig (voor als je dacht dat het iets van vroeger was)
En ik las ook in een bericht van je dat je ook nadenkt en kijkt naar de wereld alleen dan wel vanuit het christelijk oogpunt. Hoe kun je als je uit dat oogpunt kijkt nog andere dingen zien dan? Je kijkt op die manier toch volkomen met oogkleppen op? Ik vindt dat je altijd open moet staan voor alles en ook moet kijken zonder vooroordeel (wat natuurlijk niet altijd even makkelijk is)
Dus jij denkt dat dat BELANGRIJK is? Vertel mij eens, waarom zou God ooit jouw mail maken? Dat is toch totaal niet belangrijk, wat boeit hem (als je kunt spreken van een persoon en ook nog eens in mannelijke vorm) nou dat jouw email het niet doet. Ik hoop dat jij inziet dat er wel belangrijkere dingen in het leven zijn. En dat sommige dingen in het leven zo lopen heeft allemaal een functie en als die functie jouw niet aanstaat dan kun je dat echt niet veranderen door even te bidden lijkt mij.Op zondag 13 mei 2001 14:34 schreef Atar het volgende:
Ben ik gedeeltelijk met je eens. God is idd liefde.Op maandag 14 mei 2001 19:24 schreef moderator het volgende:
Ik zal je vertellen wat God is. God is Liefde. Je kunt God niet in een menselijk beeld vatten omdat God niet in ons tijdsbesef/ besef van realiteit valt. Hij is in de "geesten wereld". Een andere dimensie als je dat beter vind.
Het is dus niet echt zinvol om te proberen God in ons verstand te plakken omdat Hij veel groter is dan dat. We kunnen hem wel voelen omdat de mens voor een deel in de geesten wereld leeft. Dit omdat de mens uit 3 dingen bestaat, namelijk ziel, lichaam en geest. Het gedeelte geest kan dus in contact staan met God. Hier zijn wel wat regels aan gesteld maar die kan je allemaal lezen in het nieuwe testament.(Hierop (het in contact komen met God) is eigenlijk een deel van het christendom gebazeerd.)
En God is alles bij elkaar. Rotsen, mensen, geesten, licht, noem maar op. Alles wat je wel en niet ziet. En God voelen kan omdat wij zelf God zijn (een deel van). Daarom hebben wij ook het eeuwige leven in ons en daarom gaan wij nooit dood, daarom kunnen wij ook zo veel, allemaal omdat we de Goddelijke energie/krachten bezitten.
En hoe je dat geheel als God dan moet zien dat is idd niet voor ons voor te stellen (ook al zijn we het zelf), maar dat komt wel alleen dat zal nog wel een heleboel jaren duren (onvoorstelbaar veel jaren).
HehehOp zondag 13 mei 2001 02:44 schreef Flamez het volgende:
[bezorgde ouder mode]
[/bezorgde ouder mode]
of dat ze gewoon gaan schommelen ( ofzowiets )![]()
Maaruh niemand kan er voor kiezen, erfzonde.... iedereen is al vanaf het moment dat ie geboren is zondig. En als je dat ontkent dan ontken je paulus
Overigens, altijd als ik in een topic een argument stel of een vraag stel krijg ik nooit antwoord... typisch
[edit]Op zondag 13 mei 2001 01:49 schreef morgoth het volgende:
Altijd leuke topics over het christelijk geloof, mag ik?
Dank je...
Flamez, ben jij nou theist of atheist? En als je theist bent, christen? baptist? boedhist? of gewoon theist (zoals ik?) ?
Is god ''liefde'', zoals in het woordenboek onder ''liefde'' staat? Zo ja: waarom zou je nog een woord voor ''liefde'' verzinnen? Of is god ''Liefde'', wat iets anders is dan ''liefde''? Zo ja, wat is ''Liefde''?Ik zal je vertellen wat God is. God is Liefde.
Ah, dus God is onbergijpelijk? Dan zijn we niet veel opgeschoten vanaf het moment dat we niet wisten wat ''God'' betekende...Je kunt God niet in een menselijk beeld vatten omdat God niet in ons tijdsbesef/ besef van realiteit valt.
Heel veel beter.Hij is in de "geesten wereld". Een andere dimensie als je dat beter vind.
Ja, maar hij moet toch begrijpelijke eigenschappen hebben... anders weten we nog niet wat ''god'' is.Het is dus niet echt zinvol om te proberen God in ons verstand te plakken omdat Hij veel groter is dan dat.
O? Hoe weet je dat? Wat doen die onderdelen? hoe wisselwerken ze? Welke argumenten zijne er voor die theorie?We kunnen hem wel voelen omdat de mens voor een deel in de geesten wereld leeft. Dit omdat de mens uit 3 dingen bestaat, namelijk ziel, lichaam en geest.
Lord Daemon
Laat ik maar weer even inhaken...
Hoezo wil jij God helemaal begrijpen? Dat KAN helemaal niet. God is onbegrijpelijk. En het beeld dat jij en ik van God hebben door de bijbel is genoeg. Daar staat o.a. ook in dat wij naar Gods beeld geschapen zijn.[/quote]
Wat ''men'' ermee bedoel is: God is een overvloedige bron van al het goede. Hij geeft zonder te nemen en is ongelooflijk liefdevol.Op maandag 14 mei 2001 22:53 schreef Lord Daemon het volgende:
Is god ''liefde'', zoals in het woordenboek onder ''liefde'' staat? Zo ja: waarom zou je nog een woord voor ''liefde'' verzinnen? Of is god ''Liefde'', wat iets anders is dan ''liefde''? Zo ja, wat is ''Liefde''?
Dat zeg jij nou zo vaak... ik vind het ook zo''n onzinJa, maar hij moet toch begrijpelijke eigenschappen hebben... anders weten we nog niet wat ''god'' is.
Verwijderd
Over liefde is reeds een draadje op: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/173724/
De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig;
de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen. De liefde vergaat nimmermeer;
maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden;
hetzij talen, zij zullen ophouden;
hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig;
de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen. De liefde vergaat nimmermeer;
maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden;
hetzij talen, zij zullen ophouden;
hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.