• HeWie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:51
Hallo MiniDV-ers,
Ik heb nog een groot aantal MiniDV-bandjes liggen die ik wil digitaliseren. Daartoe heb ik een Sony DSC-HC44E gekocht en een Delock PCIe kaart. DE kaart is geïnstalleerd en wordt herkend in Apparaatbeheer. Ik heb diverse drivers gedownload waaronder de Legacy variant. Ik heb de camera verbonden via een firewire kabel (9 pins) en op het display van de camera wordt iLink aangegeven. De kabel zit dus goed in het docking station. Ik heb Minidv geïnstalleerd maar die software krijgt geen contact. TLV mediaplayer heeft één keer contact gehad maar gaf alleen het geluid weer. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:19
HeWie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:54:
Ik heb Minidv geïnstalleerd maar die software krijgt geen contact. TLV mediaplayer heeft één keer contact gehad maar gaf alleen het geluid weer. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
TLV mediaplayer?
VLC Mediaplayer bedoel je misschien?
Voor DV digitaliseren/kopieeren lijkt mij dat helemaal niet geschikt, als het al kan daarmee?
Zelf gebruik ik altijd ScenalyzerLive!
http://www.scenalyzer.com/
Deze is nu gratis te gebruiken.
Probeer het eerst daar eens mee?

Zie ook deze wat meer recente topics:
Digital 8 cassettes naar pc overzetten
Hi8 video digitaliseren via FireWire: veel frame drops
FireWire voor oude camcorder aan de praat krijgen

• HeWie
The_Doman schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:07:
[...]

TLV mediaplayer?
VLC Mediaplayer bedoel je misschien?
Voor DV digitaliseren/kopieeren lijkt mij dat helemaal niet geschikt, als het al kan daarmee?
Zelf gebruik ik altijd ScenalyzerLive!
http://www.scenalyzer.com/
Deze is nu gratis te gebruiken.
Probeer het eerst daar eens mee?

Zie ook deze wat meer recente topics:
Digital 8 cassettes naar pc overzetten
Hi8 video digitaliseren via FireWire: veel frame drops
FireWire voor oude camcorder aan de praat krijgen
Is inderdaad VLC. Volgens mij heb ik scenalyzer al eens geprobeerd. Ik ga er straks nog eens naar kijken. Mijn Sony MiniDV camera heeft de firewireaansluiting in het docking station zitten. Het contact moet goed zijn omdat de display van de camera ilink aangeeft. Maar er wordt weleens gemeld dat het contact met de firewirekaart in de PC allen maar tot stand kan komen via een directe aansluiting op de camera. Klopt dat? Typisch is ook dat in apparaatbeheer in Windows11 de camera niet wordt weergegeven onder aangesloten apparatuur. Wel mijn Epson printer.

• HeWie
Scenalyzer geprobeerd maar hij herkent de camera niet. "Your camera seems to be not a DV-device" . Ik heb begrepen dat er vrijwel altijd problemen zijn met oude systemen in Windows 11.
Mogelijk ligt het aan oudere drivers die ik mis omdat ze niet meer in Windows11 zitten?

• The_Doman
HeWie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:25:
Maar er wordt weleens gemeld dat het contact met de firewirekaart in de PC alleen maar tot stand kan komen via een directe aansluiting op de camera. Klopt dat? Typisch is ook dat in apparaatbeheer in Windows11 de camera niet wordt weergegeven onder aangesloten apparatuur. Wel mijn Epson printer.
De Firewire/I.link aansluiting zit niet op de camera zelf maar via een verloop op het dock.
Er is geen andere optie maar dat zou ook niet uit moeten maken.
Bij een correcte verbinding/herkenning zou de camera onder apparaat beheer zichtbaar zijn als DV camera/apparaat.
Als daar niets wordt aangegeven kan andere software ook niets doen/herkennen.
Wordt er wel iets herkent/gedetecteerd (Windows verbinding geluid) als je de camera uit/aanzet terwijl deze is aangesloten?
Voorzichtig met (onnodig) in/uit pluggen zoals ik al aangaf.
Ik heb Minidv geïnstalleerd maar die software krijgt geen contact. TLV mediaplayer heeft één keer contact gehad maar gaf alleen het geluid weer.
Maar dan moet er toch een apparaat zichtbaar/gekozen zijn in VLC?
Toch niet via de USB (beperkte) streaming optie?
HeWie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:57:
Scenalyzer geprobeerd maar hij herkent de camera niet. "Your camera seems to be not a DV-device" . Ik heb begrepen dat er vrijwel altijd problemen zijn met oude systemen in Windows 11.
Mogelijk ligt het aan oudere drivers die ik mis omdat ze niet meer in Windows11 zitten?
Wat wordt er dan precies voor apparaat aangegeven/gekozen bij Scenalyzer als je die melding krijgt?
Mogelijk dat de Sony Minidv software te oud is/een conflict geeft?
Je kan deze eens verwijderen?
Bij correcte installatie/herkenning zou elke software de camera als video apparaat tenminste moeten kunnen herkennen.

Zelf gebruik ik voor het digitaliseren/overzetten van DV/D8/USB altijd liever een oudere Windows 7 Firewire laptop maar het werkte ook op Windows 11 de laatste keer dat ik dat heb getest.

• HeWie
Maar hoe kan ik Sony MiniDV software verwijderen? Die zit toch in de camera of misschien toch op de PC? Ik gebruik een 9 pins firewire kabel. Misschien moet ik nog eens een 6-pins proberen.

• The_Doman
Ik heb Minidv geïnstalleerd maar die software krijgt geen contact.
Ik dacht dat dat nog een extra software pakket was, maar je bedoelt daarmee dus de Mini DV camera.
Dan valt er niets te verwijderen.
Bij een juiste verbinding naar een ander DV apparaat zou de Sony Camera naast I.link ook DV-out in het display moeten aangeven?
Andere kabel 6 naar 4 pin kan je altijd proberen natuurlijk.
Die 4 pins FireWire stekkers zijn altijd lastig/fragiel.

• The_Doman
error

[ Voor 98% gewijzigd door The_Doman op 30-09-2026 17:14 ]

• HeWie
De Sony DCR-HC44E camera geeft ook DV-out aan op het display.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:10

franssie

Save the albatross

@HeWie ik gebruik en linux laptop met firewire poort om te digitaliseren (oude Apple). Met een command line tooltje genaamd dvgrab
Dat werkt uitstekend.

https://github.com/ddennedy/dvgrab

edit: en die wordt nog onderhouden.

[ Voor 41% gewijzigd door franssie op 30-09-2026 17:28 ]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• The_Doman
HeWie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:17:
De Sony DCR-HC44E camera geeft ook DV-out aan op het display.
Misschien nog wat andere (DV) capture tools proberen?
Videohelp: WinDV
Ziet de Windows Camera app je camcorder?

• HeWie
WinDV werkt ook niet. Ik denk dat er een fundamenteel probleem zit tussen de capture software en de PCIe kaart en tussen de camera en Windows want de camera wordt niet herkend in apparaatbeheer.

• franssie

franssie

Save the albatross

HeWie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:29:
WinDV werkt ook niet. Ik denk dat er een fundamenteel probleem zit tussen de capture software en de PCIe kaart en tussen de camera en Windows want de camera wordt niet herkend in apparaatbeheer.
Klopt, windows herkent firewire niet meer (en nieuwe apples ook niet) dus je kan het beste linux gebruiken, desnoods van een USB stick.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb even wat gezocht (omdat ik zelf ook een DV camcorder aan mijn Win11 heb hangen). Als het goed is zou je de camcorder rechtsreeks via de i.link aan je pc moeten kunnen hangen. Installatie van firewire op Win11 is nog steeds mogelijk, maar je moet er wat voor knutselen. In principe zou die combi moeten werken. Wellicht kan je eens wat screenshots tonen van je apparaatbeheer en hoe het nu is aangesloten enz?

Firewire legacy install: https://community.startec...ork-ok-with-win-11/1831/2

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 30-09-2026 17:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• HeWie
De Sony DCR-HC44E geeft op het display zowel Ilink aan als DVout.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja dat werkt dus, het zit aan de software kant.
Heb je iets gedaan met de tip van @Microkid of de optie van mij?
Dat het niet werkt is ondertussen wel duidelijk.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

En welke Delock PCIe kaart heb je precies?
De kabel zit dus goed in het docking station.
Ik neem aan dat je bedoelt in je camcorder? Zie plaatje uit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be7QLlrXUFxOkrOx9kvcskuCYx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5qcNEjYWccMlGrnc34fNtJZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Microkid op 30-09-2026 21:15 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Deze even afgesplitst van de vorige discussie. Oud topic hiervoor kapen is niet de bedoeling. Hier kan rustiger verder gediscussieerd worden.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• HeWie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4LhmDIgwtZto4FYF0y752hXzrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pVkemZXT2Fl8ZJizYNdGMjr7.png?f=fotoalbum_large De enige camera die herkend wordt is mijn smartphone. De 6-pins firewire kabel biedt geen soelaas

• HeWie
Ik heb de Delock Firewire PCI Express X1 Card. 2 X Firewire A / 1 X Firewire B. Het nummer naast de barcode = 89153 en op de achterzijde staat ook nog C54-04-03. De datum = 2026-09-08. Hij heeft een Texas Instruments Chipset en wordt aan alle kanten geroemd als één van de beste kaarten.

• HeWie
Ik moet Linux nog proberen. Heb ik al op mijn PC staan.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

En de gevraagde info van Apparaatbeheer?

• HeWie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3cnOn8F1XGfGaUfh9lMPsIRVog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YO7S1PuyEmPW3iPtC02QG6KB.png?f=fotoalbum_large

• HeWie
Microkid schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:00:
En welke Delock PCIe kaart heb je precies?

[...]

Ik neem aan dat je bedoelt in je camcorder? Zie plaatje uit de handleiding:

[Afbeelding]
Nee. In de camera zelf zit geen firewire-aansluiting maar wel in het docking station zoals ook aangegeven in het overzicht uit de handleiding.

• fleu
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:19
Marcheren beide. Maar ik heb het via dockinstation moeten doen omdat de batterijen allemaal kapot waren enzo geen stroom meer nr de camera liep zonder dockin station.Helaas digitaliseren niet kunnen afmaken want de camera heeft het begeven

• HeWie
fleu schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:57:
Marcheren beide. Maar ik heb het via dockinstation moeten doen omdat de batterijen allemaal kapot waren enzo geen stroom meer nr de camera liep zonder dockin station.Helaas digitaliseren niet kunnen afmaken want de camera heeft het begeven
Kan je iets meer vertellen over de componenten die je gebruikte? Type camera, type kabel, pci-kaart, drivers en capture-software?
Pagina: 1