Vraag

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:03

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Ik wil Video8/Hi8 bandjes digitaliseren en loop ertegenaan dat er tijdens het capturen veel dropped frames zijn (ca. 100 per minuut - hoe later in het bandje hoe meer het er zijn). Dit levert stotterende beelden op. Echter bij het afspelen op de camcorder zelf is er niks aan de hand. Ook bij Digital8 bandjes is er geen enkel probleem met capturen.

De setup:
  • Camcorder: Sony TRV310E
  • Laptop: HP EliteBook 8540w met Windows 11
  • Verbinding: FireWire
  • Software: ScenalyzerLive (ook WinDV geprobeerd)
Wat ik al heb geprobeerd of gevonden:
  • De laptop is volgens mij geen bottleneck, want CPU en RAM usage zijn resp. <10% en <40% en wegschrijven gaat naar een moderne externe HDD verbonden via USB3
  • Ik heb een nieuwe 'cleaning tape' gebruikt om de koppen van de camcorder te reinigen. Ook las ik een tip om de tape helemaal vooruit te spoelen en dan weer terug, maar dat helpt ook niet
  • Als ik de camcorder verbind via S-Video m.b.v. een USB capture card is er ook niks aan de hand, maar de videokwaliteit is beduidend lager (omdat het een goedkope card is) dus ik gebruik liever FireWire
Wat kan ik nog meer proberen? Of is deze camcorder simpelweg niet geschikt voor het capturen van analoge video via FireWire?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar bij het afspelen op de camcorder zelf, zie je het analoge beeld, daar heb je geen problemen met timing. Het kan dus wel zo zijn dat je tape uitgerekt is, waardoor je out of sync raakt.

Zie je het ook als je via firewire terugkijkt? Zo niet, zou je, bijvoorbeeld met OBS, een screen recording kunnen doen. En klopt het dat de software die je noemt bijzonder oud is?

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:24:
Zie je het ook als je via firewire terugkijkt? Zo niet, zou je, bijvoorbeeld met OBS, een screen recording kunnen doen. En klopt het dat de software die je noemt bijzonder oud is?
Direct terugkijken via FireWire m.b.v. OBS en VLC geven hetzelfde probleem helaas.

De software is inderdaad stokoud, maar wordt nog op veel video capture fora aangeraden. Het voordeel van ScenalyzerLive is dat het bij Digital8 tapes automatisch nieuwe bestanden met de juiste tijd + datum kan aanmaken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, dan vrees ik dat een analoge opname, of mogelijk een camcorder/device met TBC (Time Base Corrector) gebruiken, zodat de DV timing stabiel blijft.

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:38
Ik heb zelf geen ervaring met Hi8 bandjes, maar heb afgelopen jaar wel pak m beet 100 SuperVHS en MiniDV banden gedigitaliseerd. Dit heb ik gedaan met een Medion pc uit datzelfde tijdperk. Waarom? Allereerst omdat ik gek ben op retro pc's, maar met name ook omdat (in ieder geval de Medion) pc's uit het Pentium 4 / Pentium D / Core2Duo tijdperk specifiek in de markt gezet waren voor home cinema en digitalisering.

Dit heb ik dan ook gedaan met een Medion MD8808 met een Pentium D 3.0Ghz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0B2wL4-m1rpoiKG7NGQlyY6I9E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FGjA30E6h0Av96sPhKp8QDFE.jpg?f=user_large

Dit met de originele Windows XP en alle originele software. Dit omdat dit precies goed aansluit op de frontpanel aansluitingen (composite, S-VHS, firewire) en de GPU. Opname van de banden vanaf enerzijds een S-VHS recorder (middels S-video aansluiting) of MiniDV middels een MiniDV camera en firewire was eigenlijk weinig/geen probleem.

Het enige extra opstakel wat je eventueel kunt hebben is dat je dan bij digitalisering vast zit aan een oudere encoding, in mijn geval was dat MPEG2. Voor verdere bewerking (video editing of kleurcorrectie) is dat dan vaak niet handig, tenzij je ook daarvoor soortgelijk oude software gebruikt. Kleurcorrectie had ik nauwelijks nodig, aangezien de met de Medion meegeleverde recording software al kleurcorrectie kon toepassen bij het opnemen/digitaliseren. Ik heb later wel (dit is nog work in progress) de MPEG2 opnames opgesplitst (een band met meerdere vakanties erop in losse stukken opgesplitst) en deze naar een nieuwer MPEG4 (meen dat t dat was) gerendered. Dit deed ik dan op een wat nieuwere retro pc met Windows 7 erop, maar dat had ook op een moderne Windows 10/11 pc gekund.

Kort samengevat zou ik adviseren, mochten andere suggesties niet werken, om op Marktplaats of waar dan ook te kijken maar een Windows XP gebaseerde Medion pc met de juiste frontpanel aansluitingen. Die machines zijn meer dan capabel genoeg voor het opnemen/digitaliseren van dergelijk videomateriaal en het spul was er destijds voor gemaakt c.q. op afgestemd (hardware en software). Sla de bestanden idealiter direct op op een externe HDD of zoals ik deed op een NAS en je kunt de output direct vanaf een andere, modernere, pc benaderen en eventueel bewerken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57
g0tanks schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:29:
De software is inderdaad stokoud, maar wordt nog op veel video capture fora aangeraden. Het voordeel van ScenalyzerLive is dat het bij Digital8 tapes automatisch nieuwe bestanden met de juiste tijd + datum kan aanmaken.
Yup, Ik gebruik hier ook sinds het eerste begin ScenalyzerLive met mijn D8 DCR-TRV120E voor zowel Video8/Hi8/D8 en ook TV/VHS via de analoge input functie (Digital8 DV passthrough)
Ik gebruik er meestal een Dell Latitude E6410 met firewire voor met Windows 7.
Ik heb eigenlijk nooit framedrop problemen meegemaakt juist omdat die D8 camcorders een soort TBC hebben ingebouwd voor de analoge Video8/Hi playback.
Gaat het wel goed als je het live camera beeld opneemt met ScenalyzerLive?
Of via de analoge input functie als je een analoge bron beschikbaar hebt?

Capture kaart vs TV kaart
The_Doman schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:37:
Lang niet alle camcorders hebben deze analoog in mogelijkheid maar de Sony Digital 8 series is hier bekend om. :)
Vooral dankzij de TBC functie van de camcorderingang krijg je bij het digitaliseren van VHS materiaal zeer goede resultaten.
Bij de meeste (Europese) camcorders met analoog in kan je niet direct opnemen, deze functie moet vaak eerst apart "vrijgeschakeld" worden net zoals de DV-IN mogenlijkheid.
Probeer ook eens te capturen naar de interne HDD/SSD in plaats van de externe HDD.
Ik heb wel eens situaties gehad dat de USB overdracht interfereerde met de capture.

En dit kan ik niet vaak genoeg herhalen!
The_Doman schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:37:
Nog een tip wat betreft het aansluiten van DV/firewire apparatuur op de PC:
Het is ten zeerste aan te raden om alle apparatuur uit te zetten voordat je een camcorder op de PC aansluit.
De electronica voor de firewire/dv communicatie blijkt zeer gevoelig te zijn, ik lees en ken diverse mensen in mijn omgeving waarbij de firewire/DV aansluiting van hun camcorder op deze wijze kapot is gegaan. :(

[ Voor 13% gewijzigd door The_Doman op 11-02-2026 23:16 ]

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Moi_in_actie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:53:
Kort samengevat zou ik adviseren, mochten andere suggesties niet werken, om op Marktplaats of waar dan ook te kijken maar een Windows XP gebaseerde Medion pc met de juiste frontpanel aansluitingen.
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken of er iets in de buurt is. Hoewel ik bang ben dat het misschien niet aan de computer ligt.

Als alternatief overweeg ik ook de banden op te sturen naar een professionele service, want in mijn geval gaat het slechts om 10-15 stuks.
The_Doman schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:08:
[...]
Gaat het wel goed als je het live camera beeld opneemt met ScenalyzerLive?

Of via de analoge input functie als je een analoge bron beschikbaar hebt?

Probeer ook eens te capturen naar de interne HDD/SSD in plaats van de externe HDD.
Ja live opnemen in ScenalyzerLive gaat uitstekend, alsmede het capturen van Digital8 tapes, dus met de FireWire-verbinding an sich is niks mis denk ik.

Mijn model heeft helaas geen analog passthrough, aldus dit forum en de handleiding.

Capturen naar de interne SSD maakt geen verschil uit. Verder hangen er ook geen andere apparaten aan de laptop.

Pagina: 1