• Unclemul
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:43
Hi,

Ik heb een groot aantal Hi-8 cassettes van mijn Sony Handicam DCR-TRV210E Pal die ik wil overzetten naar mijn pc. De Sony heeft een FireWire DV-out, ik heb ook een kabel, maar mijn pc heeft geen FireWire aansluitpunt.
Kan iemand mij aangeven wat ik het beste kan doen en met welke middelen?

Ik hoor graag terug,

Groet, Bert

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:53
Als je een PC hebt waar nog een firewire kaart in geplaatst kan worden is dat het allermakkelijkste. Gratis videocapture programma gebruiken. Ik heb een DV camera, en alleen laptops met USB of Thunderbolt. Als je al 2e hands de adapters kan kopen moeten er weer andere zaken bij, was geen doen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-03 23:28
Unclemul schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:57:
Ik heb een groot aantal Hi-8 cassettes van mijn Sony Handicam DCR-TRV210E Pal die ik wil overzetten naar mijn pc. De Sony heeft een FireWire DV-out, ik heb ook een kabel, maar mijn pc heeft geen FireWire aansluitpunt.
Kan iemand mij aangeven wat ik het beste kan doen en met welke middelen?
Voor 2 tientjes koop je een insteekkaartje en je kunt aan de gang.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:48

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb recent een StarTech firewire-kaart (op PCI-E) geinstalleerd hiervoor. Zowel externe als interne aansluitingen. Werkt perfect icm capturesoftware. Aanrader :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:32
Zie ook nog topic:
Video overzetten (capturen) met Firewire. Hoe tegenwoordig?
Michael Knight schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:28:
Ik heb recent een StarTech firewire-kaart (op PCI-E) geinstalleerd hiervoor. Zowel externe als interne aansluitingen. Werkt perfect icm capturesoftware. Aanrader :)
StarTech komt wel vaker voorbij als goede oplossing inderdaad
Bij de laatste Windows versies moet je nog wat extra drivers installeren voor Firewire:
Startech Community: Does the 1394 PCI Firewire card work OK with Win 11?
Startech: Install the Firewire 1394 Legacy Driver in Windows 10

Zie ook nog dit recente topic:
Hi8 video digitaliseren via FireWire: veel frame drops

• Unclemul
En als er geen vrij slot in mijn pc zit?

• The_Doman
Unclemul schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:17:
En als er geen vrij slot in mijn pc zit?
Ja, dan wordt het lastig natuurlijk.
USB-Firewire oplossingen werken niet.
Als je wat handig bent met PC/Laptops bent kan je mogelijk een oudere (zakelijke) laptop met Firewire bemachtigen via MP/VA?
Ik heb hier bijvoorbeeld HP 6550b/6560b Probooks met Firewire en Dell E6410's
The_Doman schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:57:
Nu gebruik ik wat oude laptops met firewire hiervoor (Dell Latitude e6410's), lekker makkelijk en het werkt perfect met Windows 7/10/11.
Toevallig had ik ook net gepost op Videohelp.com met een soortgelijk topic:
Videohelp: Can't capture DV no matter what I try.
Anders kan je ook analoog via USB capturen:

Hi8 video digitaliseren via FireWire: veel frame drops
g0tanks schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:02:
In ieder geval heb ik ondertussen een Hauppauge USB-Live-2 capture card binnen, en heb ik besloten om het daar mee te gaan doen. De kwaliteit vind ik goed genoeg. Hieronder een vergelijking.
The_Doman schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:51:
Met een goed (lossless/S-Video) capture device haal je in principe betere kwaliteit dan via DV compressie welke niet lossless is.
Of het ook echt in de praktijk zichtbaar is worden al jarenlange discussies gevoerd:
Videohelp: The old "war of opinion" - Capture 8mm tapes in DV or lossless?

• The_Doman
Unclemul schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:57:
Ik heb een groot aantal Hi-8 cassettes van mijn Sony Handicam DCR-TRV210E Pal die ik wil overzetten naar mijn pc
Zijn de opnames eigenlijk HI8 of Digital8?
Voor Digital8 kon je namelijk ook HI8 bandjes gebruiken, dat deed ik zelf ook vaak met mijn D8 camcorder.

• Unclemul
Ik gebruik beide!

• Unclemul
Het probleem is dat ik maar 1 PCI-slot heb en daar zit de videokaart op.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Unclemul schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:20:
Het probleem is dat ik maar 1 PCI-slot heb en daar zit de videokaart op.
Heb je een processor met interne GPU? Dan kan je tijdelijk je videokaart er even uithalen.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Unclemul
Zoveel weet ik er niet van. Ik heb een HP Desktop Pavillion 595.
Geen idee of dat kan.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:18
@Unclemul Voor zover ik zie, heeft die pc ook een geintegreerde GPU op de processor zitten, maar heb je ook een HDMI (of andere video) aansluiting aan de achterkant zitten?
Kun je vinden welke processor er in je pc zit? (in je bios kijken bijvoorbeeld, of in WIndows zelf kijken welke processor er daar aangegeven wordt).
Die Windows optie, rechtermuis op de het startmenu knopje en dan kiezen voor "Systeem".
Dan zou je in Systeem > Info terecht moeten komen. Als het goed is staan daar meteen 4 vierkantjes welke aangeven:
Opslag, Grafische kaart, Geinstalleerd RAM-geheugen, Processor.
Aan de hand van die laatste kunnen we wel even met je meekijken of deze een geintegreerde grafische chip heeft. Zo ja, dan kun je de kaart eruit halen en de kabel op je moederbord aansluiten.

Net even foto's van de kast bekeken en daar zit een HDMI aansluiting op. Dus dat is 1. Als het goed is, zit er een Intel I5-8400 processor in. Die heeft een eigen grafische chip. Dus dat is al 2, maar er zijn verschillende modellen van je opgegeven pc met andere hardware configuraties.
Als ik het zo zie, is deze pc met 3 soorten processoren geleverd. i3 8100, i5 8400 en de i7 8700. Deze hebben allemaal een interne grafische chip.

Maar mijn gok is dat als je de hdmi kabel aansluit op je moederbord zelf, dat je dan prima de grafische kaart eruit kunt halen en dat je dan beeld hebt. Zo ja, dan kun je kijken naar de genoemde oplossing.
Als je klaar bent natuurlijk wel alles weer terugzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 03-03-2026 09:25 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Unclemul schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:14:
Zoveel weet ik er niet van. Ik heb een HP Desktop Pavillion 595.
Geen idee of dat kan.
Dit lijkt te kunnen. Als je de videokaart er uit haalt wordt er overgeschakeld naar video op het moederbord. Dus blijf je beeld houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5G7f-0mjpSS5N1tkQ9nnXILNd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FUjbZFybhGLcJloqCzDTYIYf.png?f=fotoalbum_large

https://support.hp.com/nl-nl/document/c06418743

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:36
Kijken in je omgeving of iemand nog een wat oudere Mac heeft? Er kan altijd iemand zijn met eentje ergens in een la.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:39
Stukje daaronder staat dat er ook een PCIe x1 slot aanwezig is:
Uitbreidingsslots
1 PCIe x1; 1 PCIe x16; 1 M.2
Misschien betzet door de wifi/bt kaart? Of je kijkt er overheen, zit soms ook aan de andere kant van de videokaart. Of hij is zo onlogisch geplaatst dat 'ie net onder de videokaart valt :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:48

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Nielson schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:39:
Stukje daaronder staat dat er ook een PCIe x1 slot aanwezig is:

[...]

Misschien betzet door de wifi/bt kaart? Of je kijkt er overheen, zit soms ook aan de andere kant van de videokaart. Of hij is zo onlogisch geplaatst dat 'ie net onder de videokaart valt :)
Zo kwam ik er bij het opruimen achter dat een oude pc van mij pci-e had.. nooit gezien dat die aansluiting onderin helemaal verstopt zat.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1