Video overzetten (capturen) met Firewire. Hoe tegenwoordig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Mijn vraag:
Ik ben op zoek naar een effectieve manier om mijn oude tapes over te zetten via Firewire verbinding.
Vroeger deed ik dat met mijn Windows XP computer met Firewire kaart, maar tegenwoordig is het wat lastiger.
Naast mijn huidige Windows 11 PC heb ik nog wel een Windows 7 PC en een Macbook Pro. Nu ben ik op zoek naar een Apple Thunderbolt Firewire adapter, maar nog zonder succes.
Zou het makkelijker gaan met een oudere PC met Windows 7?

Hoe ga ik nu te werk? Wat heb ik nodig?
Het Firewire protocol werkt beter op oude Windows. Verder las ik over USB>Firewire kabels, maar die werken bijna nooit.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- PC met Windows 11
- PC met Windows 7
- Macbook Pro 2013
- Firewire kabels/adapters
- DVD speler met Firewire, echter capture ik liever direct van de camera voor originele kwaliteit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
1. Firewire PCIe kaart gekocht van Amazon. Geïnstalleerd en gedetecteerd, maar camera werd niet herkend of het beeld sloeg vast. Werkte niet, dus teruggestuurd. Ik heb geen vertrouwen meer dat een ander PCIe kaartje werkt
2. Zoeken naar Apple Thunderbolt Firewire adapter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:39
Ik heb wel goede ervaringen met PCI-E kaarten van StarTech, zie https://www.startech.com/nl-nl/technologie/firewire :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Interessant weer dit topic opeens. :)
Ik ben na jaren ook weer eens aan de gang gegaan met firewire om tapes (DV/Hi8/Digital8/VHS) te converteren.
Ik gebruikte daar vroeger ook mijn XP/W7 PC en firewirekaart voor met ScenalyzerLive!
Deze software is nu trouwens freeware geworden.

Nu gebruik ik wat oude laptops met firewire hiervoor (Dell Latitude e6410's), lekker makkelijk en het werkt perfect met Windows 7/10/11.
F T schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:55:
Zou het makkelijker gaan met een oudere PC met Windows 7?

Het Firewire protocol werkt beter op oude Windows. Verder las ik over USB>Firewire kabels, maar die werken bijna nooit.

Firewire PCIe kaart gekocht van Amazon. Geïnstalleerd en gedetecteerd, maar camera werd niet herkend of het beeld sloeg vast. Werkte niet, dus teruggestuurd. Ik heb geen vertrouwen meer dat een ander PCIe kaartje werkt
Toevallig had ik ook net gepost op Videohelp.com met een soortgelijk topic:
Videohelp: Can't capture DV no matter what I try.

Belangrijkste issue lijkt gewoon het type chipset te zijn van de gebruikte firewire kaart.
Met bepaalde types hebben de latere Windows versies problemen lees ik.
De firewire van mijn oude Dell's (Ricoh OHCI 1394) werkt gewoon direct zonder aanpassingen ook onder Windows 11 met het genoemde Scenalyzer! als ik mijn camera/DV capture unit gebruik.

Als je Windows 7 PC een (oude?) firewire adapter heeft, zou je die eens kunnen proberen?

Nog wel een waarschuwing als je werkt met firewire
Vermijd het zogenaamde "hot pluggen":
The_Doman schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:28:
Wees trouwens altijd voorzichtig met het aansluiten van apparaten op de firewire poort als deze aan staan.
Beter is om alles uit te schakelen.
Vooral met de oudere apparatuur wil je geen risico lopen op eventuele beschadigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Ik heb kort na jouw bericht een kaart van StarTech online besteld, hij is binnen alleen moet ik heb nog inbouwen. Hoop dat het werkt.
The_Doman schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:57:
Interessant weer dit topic opeens. :)
Ik ben na jaren ook weer eens aan de gang gegaan met firewire om tapes (DV/Hi8/Digital8/VHS) te converteren.
Ik gebruikte daar vroeger ook mijn XP/W7 PC en firewirekaart voor met ScenalyzerLive!
Deze software is nu trouwens freeware geworden.

Nu gebruik ik wat oude laptops met firewire hiervoor (Dell Latitude e6410's), lekker makkelijk en het werkt perfect met Windows 7/10/11.

[...]

Toevallig had ik ook net gepost op Videohelp.com met een soortgelijk topic:
Videohelp: Can't capture DV no matter what I try.

Belangrijkste issue lijkt gewoon het type chipset te zijn van de gebruikte firewire kaart.
Met bepaalde types hebben de latere Windows versies problemen lees ik.
De firewire van mijn oude Dell's (Ricoh OHCI 1394) werkt gewoon direct zonder aanpassingen ook onder Windows 11 met het genoemde Scenalyzer! als ik mijn camera/DV capture unit gebruik.

Als je Windows 7 PC een (oude?) firewire adapter heeft, zou je die eens kunnen proberen?

Nog wel een waarschuwing als je werkt met firewire
Vermijd het zogenaamde "hot pluggen":

[...]
Mede door jouw link zie ik nu zelf dat ik een topic had gepost in mei 2022. Sindsdien heb ik het dus al laten liggen, terwijl toen de Apple Firewire adapter nog gewoon te koop was.

Scenalyzer ben ik bekend mee, alleen nog nooit gebruikt. Vroeger gebruikte ik Windows Movie Maker of Sony Vegas om te capturen.

Ik heb ergens wel 1 of 2 oude laptops met Firewire, maar die zijn te traag voor mij om die nu nog te willen gebruiken (geen ssd, minder dan 1gb ram, kleine hdd, enz).
Dank voor de goede tips, ik ga dat gebruiken/onthouden.

Ik denk dat de firewire kaart die ik eerst had gekocht gewoon zo'n generieke was met "foute" chipset. Na het installeren van de driver werkte het wel, maar het beeld deed het gewoon amper (lag) en hij viel uiteindelijk helemaal weg.
Dat van het hot pluggen zal ik goed op letten.

Mijn W7 PC heeft geen firewire, maar zou de kans groter zijn dat mijn nieuwe firewire kaart daar beter op werkt? Ik heb nu de keuze om hem op een W7, 10 of 11 PC te installeren. Welke raden jullie aan?