FireWire voor oude camcorder aan de praat krijgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-03 07:55
Beste Tweakervrienden,

Kunnen jullie mij adviseren over het volgende? Ik heb een oude camcorder liggen (Samsung VP-D351) en in het kader van digitaliseren van oude DV-tapes, heb ik een Firewirekaart gekocht en in mijn PC gezet.
De kaart wordt herkend, drivers zijn te downloaden, maar ik krijg met geen mogelijkheid software als DVgrab aan de praat.

Dingen die ik heb geprobeerd:
1. Eerst de kabel in het apparaat en pc, dan het apparaat opstarten en dan pc, en VV.
2. Firewire 400 naar 600 en Firewire 400 naar 400.
3. Windows 10, 11 en Linux.
4. XP heb ik niet aan de praat gekregen.
5. Er was ook een Firewire naar USB-kabel in een oude doos, die werkt uiteraard ook niet.
6. Nieuwe kabel gekocht, werkte ook niet.

In geen geval komt er in de camerainterface te staan dat hij verbonden is met de computer.
Wat kan ik nog proberen buiten een andere camcorder aan te schaffen? Op zich kan ik het natuurlijk ook wel analoog doen, maar dat is zo zonde. Debuggen lukt me ook niet zo goed.

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:08
Is die firewire card wel helemaal in orde? Misschien een andere proberen?

Ik heb een paar jaar geleden al het oude spul "gedigitaliseerd" met een hdd-dvd recorder: camera -> mini DV -> hdd op de dvd recorder en vervolgens op dvd gebrand

Die dvds heb ik daarna dan weer geript. Misschien kan je een dvd recorder met mini DV in bij de kringloop vinden?

[ Voor 11% gewijzigd door kwibox op 17-03-2026 14:35 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:12

franssie

Save the albatross

Ik heb dat opgelost met Linux. Video 8 digitaal maar dat zal niet uitmaken.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:40
Majora schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:11:
Ik heb een oude camcorder liggen (Samsung VP-D351) en in het kader van digitaliseren van oude DV-tapes, heb ik een Firewirekaart gekocht en in mijn PC gezet.
De kaart wordt herkend, drivers zijn te downloaden, maar ik krijg met geen mogelijkheid software als DVgrab aan de praat.
Met DVgrab heb ik geen ervaringen.
Zelf gebruik ik altijd ScenalyzerLive!
http://www.scenalyzer.com/
Probeer het eerst daar eens mee?

Verder waren er recent nog wat topics over DV/D8 digitaliseren met firewire:
Digital 8 cassettes naar pc overzetten

Het kan ook zijn dat de firewire interface defect is geraakt.
The_Doman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:04:
En nogmaals voor alle gebruikers met hun nu zeldzame/kostbare Firewire camcorders of andere appraten:

Google: Sony Firewire hot-plugging
Firewire – how to - WikiEducator
Sony (and now everyone else) advise NOT to do any "hot-plugging" of Firewire cables
into powered equipment. (Even this is contrary to the theoretical capabilities of Firewire
- It is just too easy to misalign the cable with the MoBo-head and again you have +12V
running through your camera.)

DO NOT CONNECT A CAMERA TO A COMPUTER WHILE EVERYTHING
IS SWITCHED ON.
The computer is earthed, the camera is not, this can cause an arc
which will fry the firewire pcb. Also DO NOT CONNECT the firewire cable to the
computer first since it can then hold a static charge that will fry the pcb of the camera.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:40
Majora schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:11:
In geen geval komt er in de camerainterface te staan dat hij verbonden is met de computer.
Ook niet onder apparaatbeheer (configuratiescherm) neem ik aan?
Als de camera daar niet bij staat als DV camera kunnen de capture programma's er ook niets mee aanvangen.
Bij de recente Windows versies moet je mogelijk nog wel extra drivers gebruiken:

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-03 07:55
kwibox schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:34:
Is die firewire card wel helemaal in orde? Misschien een andere proberen?
En dit debuggen vind ik dus retemoeilijk, met name ook omdat ik niet zomaar makkelijk een andere op de kop kan tikken.
kwibox schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:34:
Ik heb een paar jaar geleden al het oude spul "gedigitaliseerd" met een hdd-dvd recorder: camera -> mini DV -> hdd op de dvd recorder en vervolgens op dvd gebrand
Die dvds heb ik daarna dan weer geript. Misschien kan je een dvd recorder met mini DV in bij de kringloop vinden?
Zou kunnen, maar is weer zo omslachtig :(
franssie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:37:
Ik heb dat opgelost met Linux. Video 8 digitaal maar dat zal niet uitmaken.
Helaas, onder Linux werkte het niet.
The_Doman schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:57:
[...]

Met DVgrab heb ik geen ervaringen.
Zelf gebruik ik altijd ScenalyzerLive!
http://www.scenalyzer.com/
Probeer het eerst daar eens mee?

Verder waren er recent nog wat topics over DV/D8 digitaliseren met firewire:
Digital 8 cassettes naar pc overzetten

Het kan ook zijn dat de firewire interface defect is geraakt.

[...]
[...]
Scenalyzer zelfde probleem. De interface is de kaart? Dat zou ook wel zonde zijn, ik had hem nog nooit gebruikt...
The_Doman schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:56:
[...]

Ook niet onder apparaatbeheer (configuratiescherm) neem ik aan?
Als de camera daar niet bij staat als DV camera kunnen de capture programma's er ook niets mee aanvangen.
Bij de recente Windows versies moet je mogelijk nog wel extra drivers gebruiken:

[...]
Ook met die drivers kreeg ik het niet aan de praat. De kaart zelf wordt wel helemaal goed herkend... Er is inderdaad geen camera in apparaatbeheer. Of toch windows 7 gebruiken?
Pagina: 1