Paterpor schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:37:
Voor iedereen die een beetje aan het balen is dat die de beta niet kan spelen. Geen paniek, het is niet echt speelbaar. Heel veel latency (is US gebaseerd precies) en ik wordt er steeds na een minuut of vijf uitgegooid met een disconnect.

Vlot gaat het dus nog niet, maar daar is beta voor zeker?
Misschien het Realmless beter uitvogelen ja.
Maar denk vooral dat dit puur de hype en drukte is :P

Helaas nog geen access.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Gevalletje dj kjaled suffering from success dit :D

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:45
Ricmaniac schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:06:
[...]

Misschien het Realmless beter uitvogelen ja.
Maar denk vooral dat dit puur de hype en drukte is :P

Helaas nog geen access.
Ook geen acces helaas, maar ik zie hem wel in de launcher staan 8)7

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Oi! Als je de classic ervaring terug brengt dan ook meteen de Launch day ervaring :-D

Ik dacht; ik start een dwergje, zal het vast minder erg zijn. Nee dus. Helaas. Ik ga straks nog wel eens proberen :-D
Maar 2 namen zijn in ieder geval gereserveerd.

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:03
Croga schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:41:

Maar 2 namen zijn in ieder geval gereserveerd.
Je weet dat de beta server wordt verwijderd en je de naam op de live pas vanaf 4 november kan veilig stellen? : ;)

• Paterpor
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:37
Paterpor schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:37:
Voor iedereen die een beetje aan het balen is dat die de beta niet kan spelen. Geen paniek, het is niet echt speelbaar. Heel veel latency (is US gebaseerd precies) en ik wordt er steeds na een minuut of vijf uitgegooid met een disconnect.

Vlot gaat het dus nog niet, maar daar is beta voor zeker?
Even follow up. Blijkbaar is er een routing probleem met de US servers, je kan dit makkelijk oplossen door VPN aan te zetten. Geen DC/LAG meer wel latency van 100+.

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:25
Ben net ingelogd zonder queue. Maar de lag is nog steeds insane, onspeelbaar.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:10

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ach valt best mee, latency is niet fantastisch en de stabiliteit ook niet maar het speelt best ok verder :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:58
Exxus schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:47:
[...]

Je weet dat de beta server wordt verwijderd en je de naam op de live pas vanaf 4 november kan veilig stellen? : ;)
Je weet dat als je preordered je je naam kan reserveren?

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:22
Exxus schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:47:
[...]

vanaf 27 oktober.
  • ¹This benefit only applies to the specific WoW® account it was purchased for. WoW®: Forever Early Name Reservation will be available starting October 27 through November 3. Character names are limited to a first-come, first-serve basis, and desired names cannot be guaranteed.

• GrazendeKoe
TTLCrazy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:09:
Ach valt best mee, latency is niet fantastisch en de stabiliteit ook niet maar het speelt best ok verder :)
Tot ik een quest wil inleveren, dan blijf ik hangen en kan ik niks meer. Heb jij dat niet?

• Exxus
  • Laatst online: 12:03
Tomski1986 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:14:
[...]

Je weet dat als je preordered je je naam kan reserveren?
Ja, maar nu nog niet. Daar ging het om :)

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:17
Gister een aantal uur in queue gezeten, om 11 uur PC maar uitgezet aangezien om 6 uur toch weer de wekker ging,

Dit weekend nog maar eens proberen

• To easy
  • Registratie: Februari 2010
Begrijp ik goed dat je inname naam nu uit een voornaam en achternaam moet bestaan?

• Marascon
  • Registratie: December 2009
To easy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:32:
Begrijp ik goed dat je inname naam nu uit een voornaam en achternaam moet bestaan?
Correct Dat zet mij ook nog wel voor een paar uitdagingen

• Mr.Wolf1
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:18
To easy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:32:
Ja klopt.

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik ben al een paar keer gewisseld van realm (krijg je automatisch in beeld als popup dat je binnen 5 min wisselt of dat je direct wilt wisselen).

Ook al meerdere keren gehad dat de server vast liep maar de chat wel gewoon werkte (blijkbaar apart gemaakt dit keer).

Alles heeft veel latency want blijkbaar is het US based. 400-500ms
Gaat nog niet erg lekker dus. Maar de game zelf is wel echt weer genieten.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:03
Ryatzu schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:34:
Ik ben al een paar keer gewisseld van realm (krijg je automatisch in beeld als popup dat je binnen 5 min wisselt of dat je direct wilt wisselen).

Ook al meerdere keren gehad dat de server vast liep maar de chat wel gewoon werkte (blijkbaar apart gemaakt dit keer).

Kun je dat forceren? Ik zit nu al 5 minuten vast en er gebeurt niks meer (andere spelers rennen op de plaats, kan niet looten etc)

• Paterpor
Ryatzu schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:34:

Er is dus een server routing probleem van EU. Vanaf ik een US gebaseerde VPN had opgezet waren al deze problemen voor mij weg.

• Jirure1984
  • Laatst online: 14:22
ewrz schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:37:
[...]

Kun je dat forceren? Ik zit nu al 5 minuten vast en er gebeurt niks meer (andere spelers rennen op de plaats, kan niet looten etc)
enige wat bij mij werkt. is spel afsluiten via taakbalk en opnieuw opstarten.dan kan je weer 5 a 10 min, spelen totdat ik er weer last van heb.

• MyKey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:55
VeeGee schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 06:44:
Vannacht om 00:03 een bèta invite gekregen! Straks de install aanzetten :)
Nee joh, dus ze versturen die wel echt? Dan ga ik toch maar gewoon wachten ipv 60 euro eraan uit geven (waar ik veel moeite mee heb :X )

Amateur racer met Trustmaster TMX + Wheelstand Pro

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:58
MyKey schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:43:
[...]

Nee joh, dus ze versturen die wel echt? Dan ga ik toch maar gewoon wachten ipv 60 euro eraan uit geven (waar ik veel moeite mee heb :X )
Vanochtend de e-mail van Blizzard met mijn slapende hoofd niet goed gelezen. Het bleek slechts een e-mail te zijn waarin staat dat de beta live is, niet dat ik daarvoor een key heb ontvangen.

• Ryatzu
  • Nu online
Oke tip!

installeer proton vpn (gratis)
en dan blijven wisselen van server totdat je US hebt

ik speel nu met 100ms en werkt prima

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:48
De voor en achternaam is niet zo moeilijk, Brute Harry is bv al goed.

HD ziet er best gelikt uit.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• MeanGreen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:27
Ook mmo-champion heeft een makkelijke sweepstake, alleen een comment achterlaten is genoeg (en anders moet je jezelf even in 1 minuut registreren): https://www.mmo-champion.com/content/14536-Warcraft-Forever-Collection-Giveaway

• Tomski1986
Exxus schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:29:
[...]

Ja, maar nu nog niet. Daar ging het om :)
Sorry, dat ik even gemist.

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:33
Heeft iemand een beta key bemachtigd door een order te plaatsen bij de mc donalds in Australië? Lijkt vrij gemakkelijk maar voelt een beetje scummy.

• GrazendeKoe
Ik zit via VPN nu in mexico, ping is nu groen.

• London
  • Niet online
Zspirit schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:25:
Heeft iemand een beta key bemachtigd door een order te plaatsen bij de mc donalds in Australië? Lijkt vrij gemakkelijk maar voelt een beetje scummy.
Jep werkte prima. Voor minder dan 10eu een key gescoord. Was wel twee dagen geleden trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door London op 18-09-2026 10:40 ]

• MyKey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:55
Zspirit schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:25:
Ik las ergens dat het al niet meer werkt, maar pin me er niet op vast.

Amateur racer met Trustmaster TMX + Wheelstand Pro

• invine
  • Laatst online: 16:45
VeeGee schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:50:
[...]

Vanochtend de e-mail van Blizzard met mijn slapende hoofd niet goed gelezen. Het bleek slechts een e-mail te zijn waarin staat dat de beta live is, niet dat ik daarvoor een key heb ontvangen.
Ik had precies hetzelfde, helemaal enthousiast! Vanmorgen inloggen en nee werkt niet :'(

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:12
Boah dit is wel vet hoor. Ja de server issues zijn irritant maar zullen natuurlijk opgelost worden uiteindelijk. Maar het speelt zo goed, overal merk je wel kleine veranderingen en verbeteringen maar toch speelt t als Classic. Verbeterde graphics en lightning zijn ook zeer nice, Undead start gebied ziet er gaaf uit.

Straks nog f de Skyborne proberen :) hier ga ik me lang mee vermaken, ook al kan ik niet zoveel spelen wekelijks.

• Tomski1986
Ik zou wel 5 en 6 november nog geen verlof nemen want het lijkt me heel sterk dat je weinig gaat kunnen spelen de eerste dagen.

• Zspirit
Tomski1986 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:26:
Ik zou wel 5 en 6 november nog geen verlof nemen want het lijkt me heel sterk dat je weinig gaat kunnen spelen de eerste dagen.
Ik heb het zelfde dilemma en overweeg een weekje te wachten. Ik ga toch niet rushen naar 60 dus ik hoef de meute niet voor te blijven ofzo. Sterker nog ik loop er liever achteraan denk ik. Ben benieuwd naar de ervaringen van eerdere classic releases. Ik weet dat ik in 2019 wow classic eerst minimaal een uur in de rij zat en daarna moest strijden om mobs te taggen.

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:44
Vanmorgen tijdje gespeeld, zonder VPN. Zat er gelijk in, beetje laggy maar geen DC's.

• Tomski1986
Zspirit schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:31:
[...]

Ik heb het zelfde dilemma en overweeg een weekje te wachten. Ik ga toch niet rushen naar 60 dus ik hoef de meute niet voor te blijven ofzo. Sterker nog ik loop er liever achteraan denk ik. Ben benieuwd naar de ervaringen van eerdere classic releases. Ik weet dat ik in 2019 wow classic eerst minimaal een uur in de rij zat en daarna moest strijden om mobs te taggen.
Vooral nu snap ik het rushen niet. Het blijft toch level 60 'Forever'

• London
  • Niet online
Tomski1986 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:40:
[...]

Vooral nu snap ik het rushen niet. Het blijft toch level 60 'Forever'
Nou dat dus. Lekker relaxed genieten van alles. Horizontale progressie ftw :D

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

SideShow

Administrator

Het ziet er naar uit dat 90% van de beta spelers warrior zijn :o

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:41
Ik heb even naar de Priest talents zitten kijken. Nou ben ik er al een tijdje uit, maar klopt het dat Binding Heal een volledige vervanging (verbetering) van Flash Heal is? Of zie ik iets over het hoofd? Zelfde mana cost, zelfde scaling, zelfde base heal, maar Binding is 2 targets ipv 1 en low threat.

Ik had dit niet helemaal verwacht.

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

superbassie schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:35:
Vanmorgen tijdje gespeeld, zonder VPN. Zat er gelijk in, beetje laggy maar geen DC's.
Waarom zou je wel een VPN gebruiken?

• Deleon78
Brummetje schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:05:
[...]

Waarom zou je wel een VPN gebruiken?
De servers staan in de US. Blijkbaar is er een routing probleem die een VPN met exitpoint in de US kan "oplossen".

• Tomski1986
Healing potions zijn verhuisd van Alchemy naar First Aid 😊

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Deleon78 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:06:
[...]

De servers staan in de US. Blijkbaar is er een routing probleem die een VPN met exitpoint in de US kan "oplossen".
Oh heb daar weinig van gemerkt toen ik aan het spelen was!

• Deleon78
Brummetje schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:07:
[...]

Oh heb daar weinig van gemerkt toen ik aan het spelen was!
Een routing probleem heeft niet op iedereen effect gelukkig :)

• KBE91
  • Laatst online: 19:28
Met een VPN werkt het ook wel beter bij mij, heb geen last meer gehad van de wereld die vast hing.
Uurtje zonder problemen gespeeld, wat ervoor echt niet lukte.

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:20

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
Even belangrijk tip, WoW Forever Beta is echt traag. Maar als je inlogt met een vpn via USA en Canada is het echt veel sneller!

Beroeps brabander

• Tomski1986
Iemand een gratis VPN app die 100% werkt?

• ewrz
Ik heb een gratis protonvpn account aangemaakt en zit nu al een uur zonder problemen te spelen, daarvoor was het max 5-10 minuten voordat alles vastliep en niet meer reageerde

• Deleon78
Exitlag (3d gratis) en ProtonVPN zijn prima gratis opties.

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
Ik gebruik zelf nordvpn

Referrals zijn niet toegestaan.

[ Voor 50% gewijzigd door Bart ® op 18-09-2026 18:06 ]

Beroeps brabander

• Zspirit
De helft van de Tweakers in dit topic momenteel:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/me-currently-v0-6fstfc23m4qh1.png?width=640&crop=smart&auto=webp&s=2a0f80c4bc14f4ba64d3da63364bf4a8e2e9685c

De andere helft is aan het spelen.

Ik lees dat Druid op lagere levels generfd is heeft iemand ervaring hiermee in de beta? Ik twijfel nog over welke class ik wil spelen.

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:14
Ik speel al heel mijn volwassen level WoW, vanaf de closed US Beta. Ik heb heel even classic gespeeld maar ik kwam er al gouw achter dat het werd verkloot door de mindset van nu. En dan doel ik meer op, je MOET alle buffs hebben, je MOET alle dit en dat, en dan denk ik jongens.. zo moeilijk is het spel van 2004 niet.

Terug naar Retail.

En nu komt forever. Ik ga het wel spelen maar ik ben wederom bang voor hoe men het gaat spelen. Ook de 10/20/40 man raids vind ik een vreemde keuze. Maak het 1 size, zodat je niet bv een 40 man die 10 man gaat doen, moet plotseling meer tanks hebben, meer healers, dus meer offspec mensen die dan ook gear nemen van main spec etc etc.. maak gewoon 20 man flex ! Jobs done! Je behoud nog steeds de classic vibe want die komt van de content die je speelt, de gameplay!

Ik verwacht een hoop problemen..

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

• Deleon78
JinShepard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:08:
Ik speel al heel mijn volwassen level WoW, vanaf de closed US Beta. Ik heb heel even classic gespeeld maar ik kwam er al gouw achter dat het werd verkloot door de mindset van nu. En dan doel ik meer op, je MOET alle buffs hebben, je MOET alle dit en dat, en dan denk ik jongens.. zo moeilijk is het spel van 2004 niet.

Terug naar Retail.

En nu komt forever. Ik ga het wel spelen maar ik ben wederom bang voor hoe men het gaat spelen. Ook de 10/20/40 man raids vind ik een vreemde keuze. Maak het 1 size, zodat je niet bv een 40 man die 10 man gaat doen, moet plotseling meer tanks hebben, meer healers, dus meer offspec mensen die dan ook gear nemen van main spec etc etc.. maak gewoon 20 man flex ! Jobs done! Je behoud nog steeds de classic vibe want die komt van de content die je speelt, de gameplay!

Ik verwacht een hoop problemen..
1) Je kan gewoon spelen zoals je zelf wilt, je moet helemaal niks.

2) Nee dank je. Niet alles hoeft voor iedereen te zijn, zo was het in Vanilla ook.

• JinShepard
Deleon78 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:11:
[...]

1) Je kan gewoon spelen zoals je zelf wilt, je moet helemaal niks.

2) Nee dank je. Niet alles hoeft voor iedereen te zijn, zo was het in Vanilla ook.
Dit is classic PLUS niet vanilla/classic. Je kan veranderingen aanbrengen die geen negatief effect heeft op de gameplay. Als je een 40 man guild wilt, prima toch, go for it, Positief!
Maar als je maar 14 mensen hebt of 22, die mogen dan niet spelen met elkaar? En moeten mensen buiten hun community inviten om de content te doen? Dat is negatief.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

• Deleon78
JinShepard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:18:
[...]

Dit is classic PLUS niet vanilla/classic. Je kan veranderingen aanbrengen die geen negatief effect heeft op de gameplay. Als je en 40 man guild wilt, prima toch, go for it, Positief!
Maar als je maar 14 mensen hebt of 22, die mogen dan niet spelen met elkaar? En moeten mensen buiten hun community inviten om de content te doen? Dat is negatief.
Ik snap niet hoe je kan zeggen dat flexraiden geen invloed heeft op de gameplay. Als je je eigen laatste paar regels leest, zie je toch gelijk dat het impact heeft op interacties en hoe de game speelt?

[ Voor 10% gewijzigd door Deleon78 op 18-09-2026 13:21 ]

• JinShepard
Deleon78 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:20:
[...]

Ik snap niet hoe je kan zeggen dat flexraiden geen invloed heeft op de gameplay.
Dat is toch simpel? Je tuned de raid voor flex, je fights design je dat het werkt op alles, maar de uiteindelijk gameplay hoe men speelt blijft hetzelfde. De abilities van de bossen blijven hetzelfde tis alleen of drukker of minder druk, misschien moet je 2 puddles soaken ipv 3 of 4. Dispelling 2 debuffs ipv 4. De hoeveel whelps er komen. Enz. Gameplay, blijft hetzelfde. Ik heb het over de ''classic'' gameplay hé niet, je hebt nu 4 puddles ipv 2 dus je speelt het anders.

[ Voor 8% gewijzigd door JinShepard op 18-09-2026 13:26 ]

• Deleon78
JinShepard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:25:
[...]

Dat is toch simpel? Je tuned de raid voor flex, je fights design je dat het werkt op alles, maar de uiteindelijk gameplay hoe men speelt blijft hetzelfde. De abilities van de bossen blijven hetzelfde tis alleen of drukker of minder druk, misschien moet je 2 puddles soaken ipv 3 of 4. Dispelling 2 debuffs ipv 4. De hoeveel whelps er komen. Enz. Gameplay, blijft hetzelfde.
Probeer iets uit te zoomen en niet alleen naar het gevecht te kijken. Lees de design filosofie er ook nog even op na.

(overigens is volgens mij het tunen tussen 10m en 40m niet goed mogelijk. Los van alle obvious zaken, zit ook hier weer een element van de interactie tussen de spelers die echt niet hetzelfde te krijgen is tussen 10m en 40m)

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.simform.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2FLines-of-Communication-at-Different-Team-Sizes.png&f=1&nofb=1&ipt=ce8c80eec33d0af6b7bd850b7eafe3c8b8f3a8b0de8a1f2a4d3c491fc03cedbc

[ Voor 29% gewijzigd door Deleon78 op 18-09-2026 13:35 ]

• Nibbz
  • Registratie: September 2001

Nibbz

Postmaster General

Ik hoef geen flex. Mooi dat het kan, maar het is zo unbalanced als de pest. Een raid die makkelijker word als je 12 man hebt ipv 10. Dat slaat toch nergens op.

Nee ik ben wel bij met vaste raid grootes

(wat voor playstyle speel je dan op classic btw. Ik herken jou verhaal absoluut niet op een normal realm).

13:37

• KBE91
  • Laatst online: 19:28
Keep calm and play pvp.

• MeanGreen
Volgens mij praten classes in een 40 man met hun classleader en raidleader, niet met alle 39 anderen :p

• Deleon78
MeanGreen schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:43:
Volgens mij praten classes in een 40 man met hun classleader en raidleader, niet met alle 39 anderen :p
Mooi voorbeeld om het verschil aan te geven d:)b

• ShadowBumble
  • Laatst online: 17:24

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Bring back massive PVP bij Raids entrance voordat je gaat raiden :D

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:05

Felyrion

goodgoan!

JinShepard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:25:
[...]

Dat is toch simpel? Je tuned de raid voor flex, je fights design je dat het werkt op alles, maar de uiteindelijk gameplay hoe men speelt blijft hetzelfde. De abilities van de bossen blijven hetzelfde tis alleen of drukker of minder druk, misschien moet je 2 puddles soaken ipv 3 of 4. Dispelling 2 debuffs ipv 4. De hoeveel whelps er komen. Enz. Gameplay, blijft hetzelfde. Ik heb het over de ''classic'' gameplay hé niet, je hebt nu 4 puddles ipv 2 dus je speelt het anders.
Mja, dat is een beetje dezelfde filosofie als level scaling (dat de mobs die je tegenkomt altijd van jouw level zijn).

Ik haat dat persoonlijk.
Laat mij af en toe lekker tegen een muur op lopen waar ik nog niet heen kan om dan later terug te moeten komen.

Nu is er gewoon een (evt. meetbare) lijn waar je overheen moet voor bijvoorbeeld dps om een fight te halen. Dit is voorspelbaar en kun je op organiseren.

Maar dit is wel precies zo'n QoL dingetje die juist niet bij classic (+) passen (imho). Dit beetje frictie zorgt er juist weer voor dat je moet organiseren, mensen moet vinden etc. ipv gewoon erin te duiken met de hoeveelheid die je toevallig hebt.
Zorgt weer voor sociale interactie wat één van de belangrijkstee pilaren is waar ze op sturen.

Juist door dit soort aanpassingen over de jaren is _voor mij_ retail zo'n contrastloze eenheidsworst geworden.
Iedere raidsize moet viable zijn, iedere mob is je eigen level, iedere class moet een vorm van dispell / heal / crowd control / battle res / bloodlust / inerrupt hebben, items zijn nauwelijks uniek en zo kan ik wel even doorgaan.

Het is duidelijk voor een ander publiek gemaakt die andere dingen zoeken in het spel. Prima, retail doet veel goed voor die mensen, maar niet voor mij.

En het lijkt erop dat het team wat nu op Forever zit de juiste mindset heeft en zuinig probeert te zijn op wat vanilla sterk maakte (voor mensen zoals ik dan).

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• JinShepard
Felyrion schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:01:
[...]

Mja, dat is een beetje dezelfde filosofie als level scaling (dat de mobs die je tegenkomt altijd van jouw level zijn).

Ik haat dat persoonlijk.
Laat mij af en toe lekker tegen een muur op lopen waar ik nog niet heen kan om dan later terug te moeten komen.

Nu is er gewoon een (evt. meetbare) lijn waar je overheen moet voor bijvoorbeeld dps om een fight te halen. Dit is voorspelbaar en kun je op organiseren.

Maar dit is wel precies zo'n QoL dingetje die juist niet bij classic (+) passen (imho). Dit beetje frictie zorgt er juist weer voor dat je moet organiseren, mensen moet vinden etc. ipv gewoon erin te duiken met de hoeveelheid die je toevallig hebt.
Zorgt weer voor sociale interactie wat één van de belangrijkstee pilaren is waar ze op sturen.

Juist door dit soort aanpassingen over de jaren is _voor mij_ retail zo'n contrastloze eenheidsworst geworden.
Iedere raidsize moet viable zijn, iedere mob is je eigen level, iedere class moet een vorm van dispell / heal / crowd control / battle res / bloodlust / inerrupt hebben, items zijn nauwelijks uniek en zo kan ik wel even doorgaan.

Het is duidelijk voor een ander publiek gemaakt die andere dingen zoeken in het spel. Prima, retail doet veel goed voor die mensen, maar niet voor mij.

En het lijkt erop dat het team wat nu op Forever zit de juiste mindset heeft en zuinig probeert te zijn op wat vanilla sterk maakte (voor mensen zoals ik dan).
Ik heb het puur en alleen over raid size, verder niks. Je kan namelijk juist zeggen dat er frictie ontstaat als je met jou community niet groot genoeg bent om content te doen. Dat men juist niet met andere wilt spelen door (whatever reason, zijn er genoeg) en dus maar het niet mogen doen? Dat gaat toch tegen die mindset om te focussen op mensen, community. Je kan het op allebij de manieren bekijken. Als men dat wilt inzien...

• ShadowBumble
  • Laatst online: 17:24

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Felyrion schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:01:
[...]

Wat ik hekelde en wat niet alleen voor mij maar voor de meeste van Inner Sanctum die er na het completen van alles Raids in Cataclysm mee zijn gestopt, is het constant down tunen van Raids omdat het voor ieder niveau toegankelijk moest zijn.

Dat was echt onzin het deed het hele principe van progressie en reward van raiding teniet.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:08

Asphyxion

I am, therefor I think

Dus niemand die hier speelt op een Mac?

Bij mij crasht het spel na het inloggen. Je ziet de loader en zodra ie klaar is crasht mijn hele Mac Mini M4. Zoals op het Blizzard forum is te lezen (https://us.forums.blizzar.../mac-technical-support/16) ben ik niet de enige. Het schijnt als je 2 bepaalde settings aanpast dat het dan wel werkt.

Maar niet echt een positieve launch dus voor Mac gebruikers.

• Deleon78
JinShepard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:10:
[...]

Ik heb het puur en alleen over raid size, verder niks. Je kan namelijk juist zeggen dat er frictie ontstaat als je met jou community niet groot genoeg bent om content te doen. Dat men juist niet met andere wilt spelen door (whatever reason, zijn er genoeg) en dus maar het niet mogen doen? Dat gaat toch tegen die mindset om te focussen op mensen, community. Je kan het op allebij de manieren bekijken. Als men dat wilt inzien...
Je kan het niet alleen over raid size in isolatie hebben, omdat het niet in isolatie bestaat.

• Deleon78
Asphyxion schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:25:

Beta launch*

Maar ik kan helaas niet helpen, geen mac :(

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter

Bij mij crasht het spel na het inloggen. Je ziet de loader en zodra ie klaar is crasht mijn hele Mac Mini M4. Zoals op het Blizzard forum is te lezen (https://us.forums.blizzar.../mac-technical-support/16) ben ik niet de enige. Het schijnt als je 2 bepaalde settings aanpast dat het dan wel werkt.

Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik heb ook niet zo'n positieve ervaring op mijn Macbook Air M5.
Uiteindelijk kwam ik ingelogd, maar het was niet echt speelbaar

Beroeps brabander

• Jooz
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:38
JinShepard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:10:
[...]

NIet "mogen" doen is waar retail aan "kapot" is gegaan in mijn ogen. Kopers van het spel WoW "moesten" alle content kunnen zien omdat ze geld hadden gegeven aan Blizzard, echter vind ik het persoonlijk juist mooi om tegen een muur aan te lopen en ooit eens de mogelijkheid krijgen om die content ook te zien..

"The true sign of intelligence is not knowledge but imagination."

• Zspirit

Oei, ik heb geen beta acces maar wel speciaal een M4 mac gekocht om dit te kunnen draaien. Hoop dat ze het fixen voor de release maar daar is een ook beta voor toch?

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:54
Voor mensen met veel lag:

EU Players Lag Fix: Disable "Optimize Network for Speed"

Also disabled the VPN as it no longer required and now I'm playing on stable 135~ ms compared to the 2300~ ms I had.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:10
Jooz schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:47:
[...]

NIet "mogen" doen is waar retail aan "kapot" is gegaan in mijn ogen. Kopers van het spel WoW "moesten" alle content kunnen zien omdat ze geld hadden gegeven aan Blizzard, echter vind ik het persoonlijk juist mooi om tegen een muur aan te lopen en ooit eens de mogelijkheid krijgen om die content ook te zien..
+10, je moet iets verdienen ipv dingen krijgen in ruil voor alleen je tijd.
Zonder wrijving geen glas hoor ik wel eens.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• JinShepard
Tja. We zullen zien. We hebben forever de tijd om te zien wie er gelijk zal krijgen :P

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mxmemx schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:54:

Also disabled the VPN as it no longer required and now I'm playing on stable 135~ ms compared to the 2300~ ms I had.
In de reddit thread waar je quote vandaan komt melden mensen dat het inmiddels (ook zonder die setting aan te passen) stabiel laag is. Dus ze zijn wel met dingen bezig.

Game: 7800X3D, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

Oei, ik heb geen beta acces maar wel speciaal een M4 mac gekocht om dit te kunnen draaien. Hoop dat ze het fixen voor de release maar daar is een ook beta voor toch?
Ja, daar is een beta voor. Maar ik had eigenlijk wel verwacht dat voor een beta launch de client wel enigszins zou werken in plaats van helemaal niet. Zal vast allemaal wel goed komen voor de echte launch. :)

Meer problemen zoals dit: https://us.forums.blizzar...tting-a-green-hue/2352945

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:50
Zijn er mensen die dit op Linux spelen?
Ik gebruik zelf Bazzite en draai Battle.net via Faugus.
Ben benieuwd hoe je mods kan installeren.

• Deleon78
So_Surreal schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:53:
Zijn er mensen die dit op Linux spelen?
Ik gebruik zelf Bazzite en draai Battle.net via Faugus.
Ben benieuwd hoe je mods kan installeren.
Mods kan je zoals altijd gewoon downloaden en op de juiste plek zetten lijkt me? Of weet je niet waar de "virtuele" directory staat?

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:50
Deleon78 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:55:
[...]

Mods kan je zoals altijd gewoon downloaden en op de juiste plek zetten lijkt me? Of weet je niet waar de "virtuele" directory staat?
Ik ben echt een Linux noob, dus weet dat inderdaad helaas nog niet.
Volgens mij draait Faugus de Battle.net applicatie in een soort container/docker.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:14

ja3

Ik heb hetzelfde probleem. De hele macbook pro (M4 Max) zegt doei. Welke 2 settings heb je het hier over?

• Deleon78
Never mind, ik zou het chatgpt gewoon even vragen ;)

[ Voor 109% gewijzigd door Deleon78 op 18-09-2026 16:02 ]

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:19
inderdaad, het is wachten op een fix voor de MAC denk ik, op windows doet hij het prima.

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

ja3 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:58:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. De hele macbook pro (M4 Max) zegt doei. Welke 2 settings heb je het hier over?
Ik kan het niet meer vinden op het Blizzard forum, maar deze Reddit post is hetzelfde:

https://old.reddit.com/r/...a_crashesissues_on_macos/
TL;DR: Fix is to set Secondary Lighting to Fair to be able to play. Also set Shadow Quality to Low to avoid black rendering and green tint. Otherwise the game is playable.
Ik ben niet thuis dus kan het niet proberen. Garantie tot aan de stoeprand ;-)

• Soulizer
  • Laatst online: 19:21
Is het qua lag en latency een beetje te doen om normaal te spelen? Ik zie online berichten dat de startingzones vol gespammed zijn met spelers en 10man voor 1 mob vechten.

• Ryatzu
  • Nu online
Soulizer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:59:
Is het qua lag en latency een beetje te doen om normaal te spelen? Ik zie online berichten dat de startingzones vol gespammed zijn met spelers en 10man voor 1 mob vechten.
dit was in het begin, het is nu prima speelbaar, speel al de gehele dag
je moet wel in settings bij network de optie optimized uitzetten, dat veroorzaakt dus de lag
dan heb je geen vpn meer nodig, speel nu met 100ms en dat is prima

• Deleon78
Ryatzu schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:11:
[...]

dit was in het begin, het is nu prima speelbaar, speel al de gehele dag
je moet wel in settings bij network de optie optimized uitzetten, dat veroorzaakt dus de lag
dan heb je geen vpn meer nodig, speel nu met 100ms en dat is prima
Die optie zou ik alleen proberen als je daadwerkelijk problemen hebt, niet bij voorbaat.

• Ryatzu
  • Nu online
Deleon78 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:13:
[...]

Die optie zou ik alleen proberen als je daadwerkelijk problemen hebt, niet bij voorbaat.
Ik voorheen ook continue de melding dat ik automatisch ging switchen naar andere servers.
Dus ik vind het voorlopig wel goed zo als hij uit staat. Zie met de release wel weer verder.

• Tomski1986
mxmemx schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:54:

Net thuisgekomen, opgestart, dit uitgevinkt en works like a charm.

• MeanGreen
Op Reddit wordt gezegd dat het levelen te snel gaat en dat het momenteel te makkelijk is. Dat is hopelijk feedback waar Blizzard naar op zoek is en gaat tweaken binnenkort.

Wat mij betreft was het tempo van classic wel ok, iets traag misschien. De moeilijkheid van het levelen solo best hoog soms.

Hoe vinden jullie dat in de beta?

• London
  • Niet online
Hoef helemaal niets uit te zetten :) Gewoon ingelogd net, gelijk gephased (dus niet vechten om de mobs) en rond de 100ms dus prima allemaal! Have fun mensen (y)

• ewrz
Gaat iets sneller dan gewone classic maar niet echt supersnel of zo. Ben nu level 11, ongeveer 6 uur effectief gespeeld inclusief na gedoe met verbindingen vanmorgen.

Inmiddels werkt het ook zonder VPN goed

• Deleon78
MeanGreen schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:27:
Op Reddit wordt gezegd dat het levelen te snel gaat en dat het momenteel te makkelijk is. Dat is hopelijk feedback waar Blizzard naar op zoek is en gaat tweaken binnenkort.

Wat mij betreft was het tempo van classic wel ok, iets traag misschien. De moeilijkheid van het levelen solo best hoog soms.

Ik heb geen key, dus ik kan alleen uitgaan van wat ik in streams zie, maar ik denk dat een 10% meer HP voor mobs geen kwaad kan. Te veel omhoog, dan word je bijna gedwongen te groupen. Zoals het nu is, is geen drama. De vele goede gear en extra quests maken het levelen iets sneller.

Edit: misschien is alleen HP omhoog niet de beste oplossing. Maar het mag van mij iets moeilijker.
Edit2: waarschijnlijk krijg ik als holy priest spijt van bovenstaande suggesties :+

[ Voor 10% gewijzigd door Deleon78 op 18-09-2026 17:37 ]

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:48
Het lijkt iets makkelijker dan in Classic maar in bv Grizzled Den en Frostmane Hold vind ik dat de respawn snelheid te hoog is en vooral die wendigo's zijn met teveel en respawnen erg snel. Niet te doen als je alleen bent.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• Paterpor
MeanGreen schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:27:

Ik vind het goed zoals het is. Ik heb best wel wat hardcore gespeeld voorbije maanden dus ik weet wel ongeveer waar ik over spreek ter vergelijking met classic.

Ik smijt het voor de zekerheid toch even in een spoiler.
spoiler:
Algemeen denk ik dat het iets sneller is maar niet enorm veel. Dit komt vooral door de snellere regen, je hoeft minder te drinken, en door het groene gear dat je kan craften voor redelijk weinig materialen. Rond level 10 ben je dus redelijk sterk door het groene gear, en kan je zelfs al een blauw stukje maken. De betere talents maken je ook sterker.

De extra quests zijn voor mij een welkome aanvulling. In classic was het, zeker in hardcore, niet mogelijk om van bv. Mulgore naar Barrens te gaan zonder extra grind. Je ging van Mulgore naar stukje Brill naar Silverspine en dan pas naar Barrens. Dit is nu gestroomlijnder en volgens mij kan je vlot naar Mulgore --> Barrens doen nu.

MAAR

Ik heb een tauren druid gespeeld tot level 13 vandaag en dat was traaaaaag. Ik heb een druid op level 60 in hardcore dus ik weet wat traag is. Wrath heeft een enorme damage nerf gekregen waardoor het eigenlijk niet meer de moeite is om het te casten. Je doet dus auto attack en vanaf level 6 moonfire - auto attack. Traag maar gestaag naar level 10 geleveld en op level 10 dacht ik oef eindelijk bear form, maar ... blijkt dat je feral weapon skill moet levellen die start vanaf nul dus mag je eerst nog 10 minuten op laag level mobs meppen om skill te levellen (want dat gaat daarvoor uiteraard niet) en blijkt dat je attack damage afhangt van je wapen. Dat laatste zal ik me volgende keer niet aan laten vangen maar ik had dus een slecht wapen omdat ik dacht dat dit niet meer nodig was vanaf level 10.

Daar komt dan nog eens bij dat alle goeie groene leather gear agility is waar ik als bear druid niks aan heb en dus ook geen power spike op level 10. Het blauwe stukje dat je kan maken heeft murloc scales nodig, maar waar vind je als horde druid murlocs op level 10? Als Alliance loopt Darkshore vol natuurlijk ... Je merkt dat er wel wat frustratie was bij mij vandaag :D.
Als besluit wou ik nog zeggen dat de grafische aanpassingen heel goed gedaan zijn. Alleen de SD opties voor karakters is een beetje mislukt. De HD opties zien er beter uit vind ik. De UI was even wennen maar dat komt wel goed.

• Paterpor
Oja nog dit, gear is veel belangrijker geworden. Spells, skills zijn allemaal minder krachtig op zichzelf geworden maar afhankelijker van gear. Daarom denk ik dat die powerspike op level 10 het doet lijken dat het zo makkelijk is. Je hebt dan ook nog eens 3 dungeons en dus ga je van geen gear naar redelijk goed gear in paar levels.

Van wat ik heb kunnen rondneuzen zal dit later in de levels stil vallen. Professions zijn vooral de eerste levels sterk maar normaliseren wat later. Komt goed volgens mij.

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Eigenlijk wel even wennen hoe sterk racials nu zijn.

Die van de Trolls is echt bizar goed imo

FUMES et CARNES

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste