JinShepard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:25:
[...]
Dat is toch simpel? Je tuned de raid voor flex, je fights design je dat het werkt op alles, maar de uiteindelijk gameplay hoe men speelt blijft hetzelfde. De abilities van de bossen blijven hetzelfde tis alleen of drukker of minder druk, misschien moet je 2 puddles soaken ipv 3 of 4. Dispelling 2 debuffs ipv 4. De hoeveel whelps er komen. Enz. Gameplay, blijft hetzelfde. Ik heb het over de ''classic'' gameplay hé niet, je hebt nu 4 puddles ipv 2 dus je speelt het anders.
Mja, dat is een beetje dezelfde filosofie als level scaling (dat de mobs die je tegenkomt altijd van jouw level zijn).
Ik haat dat persoonlijk.
Laat mij af en toe lekker tegen een muur op lopen waar ik nog niet heen kan om dan later terug te moeten komen.
Nu is er gewoon een (evt. meetbare) lijn waar je overheen moet voor bijvoorbeeld dps om een fight te halen. Dit is voorspelbaar en kun je op organiseren.
Maar dit is wel precies zo'n QoL dingetje die juist niet bij classic (+) passen (imho). Dit beetje frictie zorgt er juist weer voor dat je moet organiseren, mensen moet vinden etc. ipv gewoon erin te duiken met de hoeveelheid die je toevallig hebt.
Zorgt weer voor sociale interactie wat één van de belangrijkstee pilaren is waar ze op sturen.
Juist door dit soort aanpassingen over de jaren is _voor mij_ retail zo'n contrastloze eenheidsworst geworden.
Iedere raidsize moet viable zijn, iedere mob is je eigen level, iedere class moet een vorm van dispell / heal / crowd control / battle res / bloodlust / inerrupt hebben, items zijn nauwelijks uniek en zo kan ik wel even doorgaan.
Het is duidelijk voor een ander publiek gemaakt die andere dingen zoeken in het spel. Prima, retail doet veel goed voor die mensen, maar niet voor mij.
En het lijkt erop dat het team wat nu op Forever zit de juiste mindset heeft en zuinig probeert te zijn op wat vanilla sterk maakte (voor mensen zoals ik dan).