• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-09 08:06
Ik stap vanwege die langdurige bruikbaarheid juist over. Mijn dochter stond erop haar Iphone 11 128 Gb te vervangen en ze krijgt altijd haar zin, dus die kwam vrij. Daar eens mee geëxperimenteerd en ik ben eerlijk gezegd verbijsterd hoe soepel die werkt ten opzichte van mijn Fairphone 5 van 2 jaar oud. Misschien heb ik een maandagochtendmodel maar ik loop toch regelmatig tegen beperkingen aan (apps worden snel afgesloten ondanks ruim intern geheugen, microfoon niet altijd even betrouwbaar). Overigens ook interessant om te zien dat ondanks dat ik een groot aantal apps op die 11 heb geïnstalleerd, het opslagverbruik van OS en apps behoorlijk verschilt:
  • Op de android 26 GB voor Android 15 + 13 GB tijdelijke systeembestanden, en dan 55 GB voor apps.
  • Op de Iphone 13 GB voor iOS + 5 GB systeemgegevens, maar 8 GB voor apps.
Ik mis nog een hoop apps op de Iphone maar ik vond het toch opvallend. Ga zien hoe het bevalt, hoop met de 18 Pro echt wel wat jaartjes te doen.

• Norbertus
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 19:12
Ik ben van plan een iPhone 18 Pro mee te nemen uit Amerika i.v.m. grotere batterij door het weglaten van de sim tray en lagere prijs. Mijn onderzoek wijst uit dat het US model ook het C2 model heeft en alleen mmWave antenne als extra waar we in Europa (nog) niets aan hebben.

Mijn conclusie is dat ik het US model zonder problemen hier kan gebruiken. Zie ik iets over het hoofd?

• mv1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:59

mv1

Norbertus schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 08:47:
Ik ben van plan een iPhone 18 Pro mee te nemen uit Amerika i.v.m. grotere batterij door het weglaten van de sim tray en lagere prijs. Mijn onderzoek wijst uit dat het US model ook het C2 model heeft en alleen mmWave antenne als extra waar we in Europa (nog) niets aan hebben.

Mijn conclusie is dat ik het US model zonder problemen hier kan gebruiken. Zie ik iets over het hoofd?
Zijn hier meerdere Tweakers die ook het US model hebben die geen problemen ervaren.

Zit je bij een van de grote providers, dan komt t met eSIM wel goed. Zit je bij een kleinere provider, dan zou ik t ff voor de zekerheid checken.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-09 09:55
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:06:
[...]

Ligt er ook wel een beetje aan hoe bruikbaar een iPhone na al die jaren nog is. De 18 Pro (Max) is toch wel echt next level duur en wat is er nog van de prestaties over na vijf jaar? Of je het kunt betalen of niet, het wordt er niet goedkoper op.
Mijn 13 pro is nog steeds hartstikke bruikbaar. Dat ik hem wellicht dit jaar of volgend jaar wil vervangen is geen noodzaak en heeft niks met de prestaties te maken.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:15
Ik twijfel nog. Ik zou €645 euro moeten bijbetalen voor een iPhone 18pro na aftrek inruilwaarde S23, werkgevers bijdrage en het stukje tot BKR in het abonnement (dat de werkgever ook vergoed). Vind het nog altijd veel geld. Maarja je kan er donder op zeggen dat de nieuwe S27 (de normale versie) die begin volgend jaar komt ook richting die bedragen gaan. En dat is dan het alternatief/concurrent.

Misschien wacht ik nog een paar maand tot ik de normale Iphone 18 en de normale S27 naast elkaar kan leggen. In principe geen haast, moet er alleen even een nieuwe batterij in de s23.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:46

vhal

ಠ_ಠ

Inmiddels heb ik de 18pro een week. Deze is merkbaar zwaarder dan de oude 12 maar voor de rest is merk ik wel een grote vooruitgang en dan met name de camera. Nou loopt mijn bejaarde Fujifilm X-T30 rondjes om de 18pro camera maar de beste camera is degene die je altijd bij je hebt dus in dat opzicht is het wel fijn dat de 18pro capabele foto's kan schieten. Wel lijkt de app een beetje buggy te zijn, al diverse keren gehad dat de app ondersteboven geladen wordt (via het lockscreen) en dat de gemaakte foto ook ondersteboven in de foto-app terecht komt. Zal wel aan iOS27 liggen en niet zo zeer aan het toestel zelf...

De accuduur is overigens wel ongekend, anderhalve dag zou ik wel kunnen redden :)

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 26-09-2026 10:16 ]

Strava

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Heb je niet per ongeluk een iPhone voor de Australische markt gekregen?

• rat_imme
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-09 20:06
Hoi! Ik heb een iPhone 14 pro 256gb en mijn batterij gaat echt snel leeg, heel hinderlijk. Ik heb niet zoveel verstand van telefoons als anderen hier, dus ik vroeg mij af of het het waard is om te upgraden naar een 18 pro? Of is het verstandiger om mijn batterij te laten vervangen en nog een jaartje wachten? Voor mij is de camera belangrijk en ik wil graag RAW foto's maken, dus de 18 is geen optie.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Inmiddels een week met iPhone 18 Pro: gisteren een 'normale' dag dus goed te vergelijken met voorganger 17 Pro. De accu is merkbaar beter, waar ik voorheen voor het slapen gaan de iPhone aan de lader hing met 25% is dat nu 45%. Geen zorgen dus als ik een dag meer energie verbruik.

De camera nog niet echt kunnen testen en het verschil is niet groot, maar ook merkbaar. De kleuren komen net iets beter over en omgeving is scherper. En dan de kleur Silver, mooier wordt het in mijn optiek niet, dat achterlijke witte vlak is verdwenen en het is nu één blok metallic. :)

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Hier ook; wat betreft de accu (gewone 18 Pro) zoals hierboven beschreven.

Echt bizar goed gewoon. Ik kan hier met gemak anderhalve dag mee vooruit zonder tussentijds opladen.

En dan heb ik 'm nog pas een paar dagen in bezit

[ Voor 25% gewijzigd door _Bailey_ op 26-09-2026 11:00 ]

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
Mijn 18 pro max gaat retour volgende week. Ik vind het gewoon echt te lomp en zwaar worden. Iedere keer ik mijn Air terug vast nam was dat zo veel aangenamer.

Camera’s gebruikte ik maar zeer sporadisch dus kan ik mee leven. Ik ga niet volledig akkoord met de mening dat de foto’s nu beter zijn dan een 17 pro. Ik heb er ondertussen honderd zien passeren met vergelijkingen en met een 17 pro of zelfs 16 pro ziet die foto er voor 99% zelfde uit. De variabele diafragma is voor mij ook een gimmick op een kleine sensor als deze.

De grote batterij van de pro max was wel heel goed. Ook het scherm vond ik bij mijn exemplaar goed. Was een stuk koeler afgesteld met goede kijkhoeken en geen kleurschakeringen.

Nu ja ik was toch al van plan om de Duo te proberen. Die weegt dan wel hetzelfde als een pro max maar dan heb je wel tenminste een nieuwe formfactor er voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Pufster op 26-09-2026 11:27 ]

• _Bailey_
  • Niet online
Pufster schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:23:
Mijn 18 pro max gaat retour volgende week. Ik vind het gewoon echt te lomp en zwaar worden. Iedere keer ik mijn Air terug vast nam was dat zo veel aangenamer.

Camera’s gebruikte ik maar zeer sporadisch dus kan ik mee leven. Ik ga niet volledig akkoord met de mening dat de foto’s nu beter zijn dan een 17 pro. Ik heb er ondertussen honderd zien passeren met vergelijkingen en met een 17 pro of zelfs 16 pro ziet die foto er voor 99% zelfde uit. De variabele diafragma is voor mij ook een gimmick op een kleine sensor als deze.

De grote batterij van de pro max was wel heel goed. Ook het scherm vond ik bij mijn exemplaar goed. Was een stuk koeler afgesteld met goede kijkhoeken en geen kleurschakeringen.

Nu ja ik was toch al van plan om de Duo te proberen. Die weegt dan wel hetzelfde als een pro max maar dan heb je wel tenminste een nieuwe formfactor er voor.
ik gok dat jij bij de Air blijft. Alleen al omdat de Duo bijna 100 gram zwaarder is dan de Air.

De Air is en blijft gewoon een heerlijk handzaam maar vooral super licht toestel

• Hpsmart
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 15:06
vhal schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:15:
(…) Wel lijkt de app een beetje buggy te zijn, al diverse keren gehad dat de app ondersteboven geladen wordt (via het lockscreen) en dat de gemaakte foto ook ondersteboven in de foto-app terecht komt. Zal wel aan iOS27 liggen en niet zo zeer aan het toestel zelf… (…)
Dat heb ik op mijn 16PM ook af en toe. Ik gok dat de telefoon denkt dat ik ‘m ondersteboven houd. De cameraknoppen draaien daarna ook mee :).

Daarnaast neig ik naar de upgrade naar de 18PM. Met name de batterijduur op mijn huidige telefoon valt tegen (ik kan er geen hele dag mee doen).

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09 15:14
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:06:
[...]

Ligt er ook wel een beetje aan hoe bruikbaar een iPhone na al die jaren nog is. De 18 Pro (Max) is toch wel echt next level duur en wat is er nog van de prestaties over na vijf jaar? Of je het kunt betalen of niet, het wordt er niet goedkoper op.
Wees maar niet bang voor over 5 jaar mijn iPhone 11 Pro uit 2020 draait nog als een trein alleen opslag is te weinig.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:23
_Bailey_ schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:42:
[...]

ik gok dat jij bij de Air blijft. Alleen al omdat de Duo bijna 100 gram zwaarder is dan de Air.

De Air is en blijft gewoon een heerlijk handzaam maar vooral super licht toestel
Ik zou een Air willen met telephoto en stereo speakers, net zoals dat ik een mini wou met 120hz en telephoto.

Zucht...

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-09 11:52

Waarom neem je dan ook de Max i.p.v. normale Pro.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:38

Tsja. Ik heb ook een air. En de 18PM gaat gewoon minimaal 2x zo lang mee qua batterij. De wide angle camera was ook een gemis. Verder blijft het een lomp ding, maar dat is de trade-off voor de batterij.

• mv1

mv1

Even wat foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyutC_hKV_NUwDvfpDzpQl7KZ2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ny3VfrCS7rybZ3uHKrRfDjoM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJSBriRaYvKH9IgX9VLBtFx9Iu0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nr0wCkrtsg5p0wN8m3Jcmd7W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOKXqckgG-5wOzCxvrBnFSNjS80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVb83IddXbtSaUs5uWDeXxQ5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd7X0jdO3yvcgDmeI3OCxt60O8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjw7DnjijlCtp08hJsYuLR4o.jpg?f=fotoalbum_tile

• THE_BASE
  • Niet online

Ik snap de hele gedachte niet om van een Air naar een Pro Max te gaan.

iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 16:31
Southern Sun schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:18:
Vind toch echt het scherm minder prettig dan op mijn vorige :/ . Bij kleine bewegingen zie ik de kleuren al veranderen en als ik de hoek iets vergroot een paarse shift. Aanpassingen met Truetone of Nightshift helpen ook niet. Er zit nu blijkbaar een LG scherm (GVC) en hiervoor Samsung gehad. Nog maar een nachtje over slapen, maar weet nog niet of ik hier aan ga wennen dus mogelijk toch retour.
Vandaag een vervangend toestel ontvangen. Deze heeft geen paarse kleurschifting dus dat was meteen een opluchting, maar nu lijkt het scherm niet uniform.

Viel me direct op bij scrollen op Tweakers waar het witte tekstvak voor een reply onderin iets groeniger lijkt en bij scrollen zie ik het gewoon van tint veranderen hoe hoger in het scherm het komt.

Word ik gek of ziet iemand anders ook nog verschil? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xp2kaM6X1Qq1DvC2aQOsUz1HlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jK3Ub71pyIV1kpG65ZsguPpm.jpg?f=fotoalbum_large

Vrij lastig op de camera te krijgen. Ik had me voorgenomen niet te kritisch te zijn, maar ik kan het niet niet zien 8)7 . Ik laat het nu maar weer even met rust en ga proberen de tel. gewoon te gebruiken en zien of het nog went.

Dit is overigens ook weer een GVC paneel.

• THE_BASE
  • Niet online
Southern Sun schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:02:
[...]

Vandaag een vervangend toestel ontvangen. Deze heeft geen paarse kleurschifting dus dat was meteen een opluchting, maar nu lijkt het scherm niet uniform.

Viel me direct op bij scrollen op Tweakers waar het witte tekstvak voor een reply onderin iets groeniger lijkt en bij scrollen zie ik het gewoon van tint veranderen hoe hoger in het scherm het komt.

Word ik gek of ziet iemand anders ook nog verschil? [Afbeelding]

Vrij lastig op de camera te krijgen. Ik had me voorgenomen niet te kritisch te zijn, maar ik kan het niet niet zien 8)7 . Ik laat het nu maar weer even met rust en ga proberen de tel. gewoon te gebruiken en zien of het nog went.

Ik ben ook perfectionistisch, maar ben bang dat je dit beter los kunt laten. Het gaat je ook niet echt helpen een speciale app te installeren om de kwaliteit van je beeldscherm te meten…

• Southern Sun
THE_BASE schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:11:
[...]

Ik ben ook perfectionistisch, maar ben bang dat je dit beter los kunt laten. Het gaat je ook niet echt helpen een speciale app te installeren om de kwaliteit van je beeldscherm te meten…
Ja dat is even de afweging en realisatie inderdaad. Maar wat me juist triggert is dat het bij normaal gebruik, als in gewoon op tweakers kijken, meteen opviel. Ook bij een witte pagina zie je verschil in wit tussen linksonder/boven. Ben daarna pas die app gaan bekijken. Ga het sowieso nu even de tijd geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Southern Sun op 26-09-2026 17:20 ]

• SgtElPotato
[...]

Word ik gek of ziet iemand anders ook nog verschil? [Afbeelding]

Als je er op let zie je het. Net even getest op mijn LG C6 en LG monitor, als ik ga testen word ik ook niet bepaald vrolijk, maar ik merk het niet in dagelijks gebruik.

Zucht...

• glycerine00
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-09 22:56
Geswitcht van Pro 16 naar Pro 18 (absoluut onnodig maar jah..).
Ik zie supergraag Burgundy, maar was bang dat ik het na een tijdje beu zou worden (zoals met die donkerpaarse). Dus heb nu zilver met het Burgundy hoesje, tevreden :)

• THE_BASE
  • Niet online
glycerine00 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:42:
Geswitcht van Pro 16 naar Pro 18 (absoluut onnodig maar jah..).
Ik zie supergraag Burgundy, maar was bang dat ik het na een tijdje beu zou worden (zoals met die donkerpaarse). Dus heb nu zilver met het Burgundy hoesje, tevreden :)
Team Silver. :)

• Jovinho99
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:31
Heb daarnet de kleuren gezien bij mediamarkt , burgundy mwah, glacier iets TE en de zwarte ook veel vingerafdrukken.. zilver dan maar?

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:54
Voor mij blijft zilver dé tijdloze kleur voor Apple spul. Ik vind de achterkant van de 18 Pro er met het zilveren glaasje ook heel gaaf uitzien. Toch wat klassieker dan het witte glas in de 17 Pro.

• mv1

mv1

Team Glacier. :)

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 12:25
Zeer tevreden met mijn Glacier :*)

• The Dawn
  • Registratie: September 2018
  • Niet online
Team Silver! Apple, classy, timeless (y)

iPhone 18 Pro • Mac mini • Studio Display • ATV 4K • HomePods

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
Hier idem!
Met een transparant hoesje blijft het een zeer fraaie kleur.

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:35
Jovinho99 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:58:
Heb daarnet de kleuren gezien bij mediamarkt , burgundy mwah, glacier iets TE en de zwarte ook veel vingerafdrukken.. zilver dan maar?
Zonder hoesje heb ik nu 2 dagen de zwarte. Praktisch geen vinger te zien hoor. Ja moet je heel goed kijken, maar dan ben je dus ook wel echt gefocust erop. Straks met doorzichtig hoesje is het helemaal prima!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 15:27
Sleehond schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:05:
[...]

Zonder hoesje heb ik nu 2 dagen de zwarte. Praktisch geen vinger te zien hoor. Ja moet je heel goed kijken, maar dan ben je dus ook wel echt gefocust erop. Straks met doorzichtig hoesje is het helemaal prima!
ja dat en in de winkel heeft iedereen er met zn gore jatten aangezeten... netter: vingerafdruk op vingerafdruk...

no comment

• Sleehond
Vraagje, mijn Iphone 18 Pro is helemaal klaar voor gebruik.

Ik wil nu mijn Iphone 16 Pro naar fabrieksinstellingen doen. Wat moet ik als eerste stap doen? Is dat Apple account uitloggen op de oude telefoon? Zo ja, welke optie moet ik kiezen? Als ik erase all doe, werkt dat dan ook door op mijn nieuwe telefoon?

Simpelweg wil ik die 16 compleet wipen en m'n 18 Pro staat klaar voor gebruik. Ik zit zelf wat op Youtube te zoeken maar de uitleg of erase all op m'n oude telefoon ook invloed heeft op m'n nieuwe vind ik niet > en dan bedoel ik apple account / Icloud etc.

• mv1

mv1

Sleehond schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:45:
Vraagje, mijn Iphone 18 Pro is helemaal klaar voor gebruik.

Ik wil nu mijn Iphone 16 Pro naar fabrieksinstellingen doen. Wat moet ik als eerste stap doen? Is dat Apple account uitloggen op de oude telefoon? Zo ja, welke optie moet ik kiezen? Als ik erase all doe, werkt dat dan ook door op mijn nieuwe telefoon?

Simpelweg wil ik die 16 compleet wipen en m'n 18 Pro staat klaar voor gebruik. Ik zit zelf wat op Youtube te zoeken maar de uitleg of erase all op m'n oude telefoon ook invloed heeft op m'n nieuwe vind ik niet > en dan bedoel ik apple account / Icloud etc.
Kies in de instellingen voor de optie wis alle instellingen, dan zal ie je vragen om uit te loggen van je iCloud account en zal ie voor de zekerheid nog een backup draaien. Als dit is voltooid, zal de iPhone naar fabrieksinstellingen gaan. Dit heeft geen invloed op je nieuwe iPhone!

Veel plezier met je nieuwe iPhone 18 Pro en welkom bij de club!

• Southern Sun
[...]

Kon hier dus echt niet aan wennen, bij de meeste sites en apps die ik gebruik zag ik telkens een groenige gloed van linksonder in het scherm komen wat werd benadrukt als het door scrollen bovenin het scherm van kleur veranderde.

Besloten nog 1 poging te wagen en bij de Apple store een nieuw toestel opgehaald. Wat denk je? Deze is dus wel goed. Geen kleurschifting en gewoon uniform wit. 3 keer raden wat voor paneel hier in zit, ook GVC 8)7. Schiet mij maar lek, maar deze mag dus wel blijven :).

• THE_BASE
  • Niet online
Southern Sun schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:22:
[...]

Kon hier dus echt niet aan wennen, bij de meeste sites en apps die ik gebruik zag ik telkens een groenige gloed van linksonder in het scherm komen wat werd benadrukt als het door scrollen bovenin het scherm van kleur veranderde.

Besloten nog 1 poging te wagen en bij de Apple store een nieuw toestel opgehaald. Wat denk je? Deze is dus wel goed. Geen kleurschifting en gewoon uniform wit. 3 keer raden wat voor paneel hier in zit, ook GVC 8)7. Schiet mij maar lek, maar deze mag dus wel blijven :).
Blijkbaar toch geen uniformiteit tussen panelen. Misschien heb ik hier dan ook mazzel met een GVC. Fijn dat je nu een goede iPhone hebt!

• Jovinho99
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:31
Martinus schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:12:
[...]

ja dat en in de winkel heeft iedereen er met zn gore jatten aangezeten... netter: vingerafdruk op vingerafdruk...

Ja er is wel iets van aan.. ik zag de burgundy en die zag er echt niet uit..er waren bijna meer sporen dan dat je de kleur er op zag😄.

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6HFd5BP_c0Tnq0M1o9yhy91GBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5WaBnBJUgNDuWkQOQNCh0g9.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam net deze “nieuwe” 18 pro max op marktplaats tegen… die vlekken vallen behoorlijk op, en dan is deze nog nieuw ook 😉

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 15:27
Cardwizard schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:55:
[Afbeelding]

Kwam net deze “nieuwe” 18 pro max op marktplaats tegen… die vlekken vallen behoorlijk op, en dan is deze nog nieuw ook 😉
Heb je ook sjips of broodje hasret gehad. Heb nooit van die vlekken gehad…

no comment

• Jaymone
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-09 18:52
Jullie ook opgevallen dat design van simtray bij de 18 Pro anders is dan zijn voorganger?

Het is weer September 2026 :)

• z0bin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:00
z0bin schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:23:
Sinds zaterdag in bezit van een 18 pro, komend van een 14 pro.

Het installeren heb ik met mijn vorige toestel gedaan. Ging opzich goed, maar ik krijg FaceTime en iMessage niet geactiveerd. Iemand een idee hoe dit te fixen is?

Ik krijg onderstaande meldingen.

Bij m’n nummer blijft het cirkeltje maar draaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Opgelost!

Na veel meldingen op mijn telefoon voor het inschakelen van iMessage en FaceTime kreeg ik vandaag dezelfde melding op mijn MacBook.

Nadat ik daar op inschakelen klikte werken beide diensten icm mijn telefoonnummer op mijn iPhone.

• mv1

mv1

Jaymone schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:42:
Jullie ook opgevallen dat design van simtray bij de 18 Pro anders is dan zijn voorganger?
Yep, viel mij ook op

• THE_BASE
  • Niet online
Ja.

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:00
Ik ben van 14 naar 18 pro gegaan. Wat is er anders?

• THE_BASE
  • Niet online
wjvh schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:25:
[...]

Ik ben van 14 naar 18 pro gegaan. Wat is er anders?
Overdwars.

• Jaymone
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-09 18:52
Toch nog een (klein) aanpassing dus. Hebben ze niet verteld tijdens Keynote :D

Het is weer September 2026 :)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36
Jaymone schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:20:
[...]

Ja daar hadden ze toch echt wel 5 minuten aan moeten besteden

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Sleehond
winwiz schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:36:
[...]

Ja daar hadden ze toch echt wel 5 minuten aan moeten besteden
Minimaal!

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:39
'reference image' ontbreekt in de camera instellingen..
Reference image

niet beschikbaar in de EU.. maar gebruikers met iOS 27 kunnen referentieafbeeldingen ontwikkelen en bekijken.. huh?

In de EU is de referentiemodus niet beschikbaar in Camera, maar gebruikers met iOS 27, iPadOS 27 en macOS 27 kunnen referentieafbeeldingen ontwikkelen en bekijken. Op het vasteland van China kunnen gebruikers met iOS 27, iPadOS 27 en macOS 27 geen referentieafbeeldingen vastleggen of ontwikkelen, maar ze kunnen wel referentieafbeeldingen bekijken die met hen zijn gedeeld.

[ Voor 68% gewijzigd door BigF25 op 28-09-2026 13:09 ]

• mv1

mv1

BigF25 schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:01:
'reference image' ontbreekt in de camera instellingen..
Reference image

niet beschikbaar in de EU.. maar gebruikers met iOS 27 kunnen referentieafbeeldingen ontwikkelen en bekijken.. huh?

In de EU is de referentiemodus niet beschikbaar in Camera, maar gebruikers met iOS 27, iPadOS 27 en macOS 27 kunnen referentieafbeeldingen ontwikkelen en bekijken. Op het vasteland van China kunnen gebruikers met iOS 27, iPadOS 27 en macOS 27 geen referentieafbeeldingen vastleggen of ontwikkelen, maar ze kunnen wel referentieafbeeldingen bekijken die met hen zijn gedeeld.
Als ik het zo lees, zou ik denken dat het niet mogelijk is om een foto die nog gemaakt moet worden in de camera app, met referentie modus te maken.

Alle foto’s die al zijn geschoten kan je wel referentie aan toevoegen en foto’s die al een referentie hebben, zijn wel gewoon te bekijken.
edit:
Uit jouw linkje citeer ik het volgende “Apple Reference Image is een opt-in-modus in Camera. Als je de referentiemodus inschakelt en een foto maakt, legt de camera beveiligde sensorgegevens vast met tijdstempel, die je vervolgens kunt ontwikkelen en bekijken als een onveranderlijke referentieafbeelding in de Foto's-app. Je kunt referentieafbeeldingen ontwikkelen, bekijken en delen in Foto's op elke iPhone, iPad of Mac met iOS 27, iPadOS 27, macOS 27 of nieuwer.” Dus het is idd wat ik dacht.

[ Voor 20% gewijzigd door mv1 op 28-09-2026 13:16 ]

• zyzzraver777
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03:49
Goedenavond

ik heb zojuist de 18 pro Max Burgundy 256gb bij mediamarkt besteld, op hun website staat dat hij op 03-10 geleverd gaat worden, iemand enig idee of enige ervaring of deze levertijden accuraat zijn? Aangezien dit veel eerder is dan bij andere providers waar ik eerst wou bestellen

Mvg

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 12:25
Jaymone schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:20:
[...]

Heeft de Amerikaanse 18 Pro (Max) niet >:)

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-09 21:27
zyzzraver777 schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:41:
ik heb zojuist de 18 pro Max burglary 256gb bij mediamarkt besteld
Sorry, burglary?!?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:29
z0bin schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:44:
[...]

Opgelost!

Na veel meldingen op mijn telefoon voor het inschakelen van iMessage en FaceTime kreeg ik vandaag dezelfde melding op mijn MacBook.

Nadat ik daar op inschakelen klikte werken beide diensten icm mijn telefoonnummer op mijn iPhone.
Vriendelijk bedankt voor de tip!! Mijn zusje heeft exact hetzelfde probleem. Jouw oplossing gelijk doorgegeven! Dank!!

• _Bailey_
  • Niet online
Hij heeft 'm gestolen gok ik :+

• winwiz
27.0.1 is beschikbaar met de nodige bugfixes vooral voor 18 pro (max)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• zyzzraver777
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03:49
_Bailey_ schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:17:
[...]

Hij heeft 'm gestolen gok ik :+
😂😂

• z0bin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:00
turkeyhakan schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:14:
[...]

Vriendelijk bedankt voor de tip!! Mijn zusje heeft exact hetzelfde probleem. Jouw oplossing gelijk doorgegeven! Dank!!
de melding op mijn MacBook kreeg ik overigens niet meteen. Ik werk er dagelijks op en zag ‘m pas na zo’n weekje.

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 17:00
winwiz schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:22:
27.0.1 is beschikbaar met de nodige bugfixes vooral voor 18 pro (max)
Hopelijk ook een fix voor de reboot die soms optreedt bij ontgrendelen dmv Face ID.

We gaan het zien…

• Tranquility
Ik had wat issues met af en toe wegvallende WiFi. Ook op Reddit las ik deze problemen bij de 18 Pro Max. Moet zeggen dat ik daar nu geen last meer van heb. Hopelijk is dat met deze update permanent gefixt.

• Tranquility
Speciale Burglar edition. Te bevragen bij je vaste inbreker... _O-

• winwiz
cracking cloud schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 07:29:
[...]

Hopelijk ook een fix voor de reboot die soms optreedt bij ontgrendelen dmv Face ID.

We gaan het zien…
Juist dat zit er ook in.

• turkeyhakan
z0bin schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 06:43:
[...]

de melding op mijn MacBook kreeg ik overigens niet meteen. Ik werk er dagelijks op en zag ‘m pas na zo’n weekje.
Helaas werkte dit niet / hadden we geen melding.

Ik heb een soft reset geadviseerd en dat heeft geholpen!

• _Bailey_
  • Niet online
Aandacht vereist voor FaceID werkt na de laatste update nog steeds niet zoals het hoort.

Ik heb het aanstaan...ik kan gewoon totaal langs mijn 18 Pro heen kijken en ontgrendelt gewoon 10 van de 10 keer.

Inmiddels zoveelste geval van ''it just works'' en ''Apple brengt alleen een product op de markt als het echt werkt''.

Maar goed, ik snap dat deze 2 mantra's diep diep bij sommige Apple fans in het geheugen staan vastgezet :+

ik ben mijn verwachtingen bij een nieuw product van Apple steeds meer naar beneden aan het bijstellen. Wellicht verwacht ik gewoon teveel van een startup bedrijfje als Apple Inc.

Hardware is top bij Apple, software zeer ondermaats. My 2cts

[ Voor 37% gewijzigd door _Bailey_ op 29-09-2026 09:08 ]

• turkeyhakan
_Bailey_ schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:04:
Aandacht vereist voor FaceID werkt na de laatste update nog steeds niet zoals het hoort.

Ik heb het aanstaan...ik kan gewoon totaal langs mijn 18 Pro heen kijken en ontgrendelt gewoon 10 van de 10 keer.

Inmiddels zoveelste geval van ''it just works'' en ''Apple brengt alleen een product op de markt als het echt werkt''.

Maar goed, ik snap dat deze 2 mantra's diep diep bij sommige Apple fans in het geheugen staan vastgezet :+

ik ben mijn verwachtingen bij een nieuw product van Apple steeds meer naar beneden aan het bijstellen. Wellicht verwacht ik gewoon teveel van een startup bedrijfje als Apple Inc.

Ze hadden wat mij betreft de IR sensor gewoon zoals bij de 17 series moeten laten zoals het is! Jammer! Dan gaan we nu weer een traject in waarin we weer moeten wachten op allerlei updates. Heel vervelend!

• Sc0tTy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik heb juist dat hij me minder goed herkent. Moet best vaak m'n pincode alsnog invoeren. Super irritant

Lumia 800 > 820 > 950 | Surface Pro 3 | Windows 10 Mobile Insider

• _Bailey_
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:40:
[...]

Ze hadden wat mij betreft de IR sensor gewoon zoals bij de 17 series moeten laten zoals het is! Jammer!
het maakt mij niet uit waar die sensor zit, dit is gewoon een security flaw. Breng dan pas de 18 Pro uit als daadwerkelijk 1 van de core functies écht werkt.

• SgtElPotato

Misschien ben je van Aziatische afkomst en kan de iPhone je ogen niet goed zien? :+

Zonder gekheid, net even geprobeerd maar ik heb geen problemen eigenlijk. Bij mij unlocked hij niet als ik niet kijk. Nu heb ik geen idee hoe dat voorheen ging bij een 17 of 16 etc, maar heb er zelf geen last van of last van gehad.

Zucht...

• _Bailey_
  • Niet online
SgtElPotato schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:02:
[...]

Misschien ben je van Aziatische afkomst en kan de iPhone je ogen niet goed zien? :+

Zonder gekheid, net even geprobeerd maar ik heb geen problemen eigenlijk. Bij mij unlocked hij niet als ik niet kijk. Nu heb ik geen idee hoe dat voorheen ging bij een 17 of 16 etc, maar heb er zelf geen last van of last van gehad.
er lopen topics hierover op oa Reddit en macrumors.

en nee niet Aziatisch ;) haha

• THE_BASE
  • Niet online

Bij iPhone 17 Pro kon ik mijn zonnebril ophouden en aandacht vereist uitschakelen. Dat werkte dan. Nu ook niet meer, dus moet continu mijn zonnebril af doen.

• DiscoNootje

Software, met name de versie .0 en 01 zijn inderdaad eerder beta versies dan iets anders.

Maar eh, om het ondermaats te noemen is ook weer iets. Heb je Android wel eens aangeraakt? Dan piep je wel anders.

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09 15:14
Hebben meer mensen last van dat de 18 Pro soms ineens herstart? Bij de vrouw viel haar toestel ineens uit terwijl ik met mijn 11 Pro geen last van heb met dezelfde iOS.

• SgtElPotato
Starscreamer schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:34:
Hebben meer mensen last van dat de 18 Pro soms ineens herstart? Bij de vrouw viel haar toestel ineens uit terwijl ik met mijn 11 Pro geen last van heb met dezelfde iOS.
Je vrouw moeten even iOS 27.0.1 downloaden, daar zitten wat bugfixes in specifiek voor de 18P en PM.

Zucht...

• THE_BASE
  • Niet online
Daar is die update van gisteren voor.

• _Bailey_
  • Niet online
Dit had ik tot 4x aan toe tijdens FaceTime gesprekken; spontane reboots.

Nu na 27.0.1 nog niet voorgekomen

• Juancho
DiscoNootje schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:32:
[...]

Software, met name de versie .0 en 01 zijn inderdaad eerder beta versies dan iets anders.

Maar eh, om het ondermaats te noemen is ook weer iets. Heb je Android wel eens aangeraakt? Dan piep je wel anders.
Niet om het een of ander maar mijn S23 (en daarvoor de S21) werkt al jaren echt geweldig. Beste telefoon die ik ooit heb gehad. Vingerafdrukscanner in het scherm werkt ook heel goed.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Sc0tTy
Heb nu de 18 Pro een paar dagen naked in gebruik. Screenprotector en Case zijn nog niet binnen. Maar ook op deze is FaceId een stuk minder, heel vaak dat ik pincode moet invoeren. Zelfde op m'n 18 PM met screenprotector

• THE_BASE
  • Niet online
Sc0tTy schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:42:
Heb nu de 18 Pro een paar dagen naked in gebruik. Screenprotector en Case zijn nog niet binnen. Maar ook op deze is FaceId een stuk minder, heel vaak dat ik pincode moet invoeren. Zelfde op m'n 18 PM met screenprotector
Geen last van hier, zelfs niet mét Flolab 3D Protector. Werkt niet anders dan m’n vorige 17 Pro.

• _Bailey_
  • Niet online
DiscoNootje schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:32:
[...]

Oké, ik bijt. Heb 2 weken een Pixel 11 Pro gehad. Het OS op de 11 Pro is tig keer vlotter dan iOS. Ook qua instellingen 100x prettiger dan iOS.

En dan heb ik het natuurlijk nog niet eens over de notificatie mogelijkheden/afhandeling, dat is écht lichtjaren beter dan iOS

iOS is stil blijven staan afgelopen jaren. Hardware daarentegen zit 't wel goed bij Apple

[ Voor 17% gewijzigd door _Bailey_ op 30-09-2026 08:36 ]

• DiscoNootje
_Bailey_ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:32:
[...]

Oké, ik bijt. Heb 2 weken een Pixel 11 Pro gehad. Het OS op de 11 Pro is tig keer vlotter dan iOS. Ook qua instellingen 100x prettiger dan iOS.

iOS is stil blijven staan afgelopen jaren. Hardware daarentegen zit 't wel goed bij Apple
Toch bijzonder dat mijn ervaring het tegenovergestelde was. Mijn laatste Android aanvaring was met de Samsung S23. Face ID werkt vrijwel niet, vooral niet in het donker. Betalen met NFC in de AH kon alleen als ik de telefoon in een bepaalde hoek tegen de pin terminal hield. Bloatware. Matige batterijduur. Interface stotterde. Apps die laat of geen updates meer kregen. Apps voelde sowieso kwalitatief minder. Een default camera photo app die gigantisch veel AI/filters toepast.

Het zijn allemaal geen dealbreakers maar wel een bron van irritatie.

Ik benoem deze punten vaak, en worden door de Android users zelden herkent. Dus het zal wel aan mij liggen:)

• antonyv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 08:44
Ja ik merk het ook, de faceID is niet zo goed als mijn vorige 14P. Soms wordt ik niet herkend en moet ik ook de pin ingeven. Ook de updates laden tergend langzaam. Mijn 14P deed dat ook veel sneller. Met wifi uit maakt geen verschil. Ik denk dat het misschien aan de nieuwe modem ligt?

Verder ben ik nog niet serieus overtuigd voor wat betreft de camera. Ik had meer verwacht bij het verschil van vier generaties later. Maar de 14P maakte eigenlijk al wel goede foto's. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik er ook nog niet echt voor ben gaan zittten, ik merkte het nog niet echt dat ie beter was met gewonen point en shoot foto's. Dat deed de 14 Pro al goed genoeg eigenlijk. Dus ja, het voelt alsof ik 1700 heb betaald voor een nieuwe batterij, oke niet helemaal eerlijk want hij is echt wel wat frisser dan mijn vorige. Maar ik ga denk ik met deze nog een jaartje langer doen dan mijn oude, wellicht vijf jaar. Maar het is algemeen bekend dat wij hier allemaal wel weer de nieuwste willen hebben maar ook stiekem wel weten dat de upgrades miniem zijn. Dus klein beetje teleurgesteld wel.

there's no place like cloudbase

• Hugo1529
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-09 10:50
ik heb door het forum gekeken maar zie het zo niet direct terug, ik heb nu net de 18 pro en wil hem retour doen omdat ik hem niet erg goed vind. met name de kwaliteit van het scherm vind ik niet ok. ik kom notabene van de 13 pro en dacht er een stuk op vooruit te gaan maar vind het scherm van de oude fijner, alles op de 18 lijkt blauwig! is daar al iets over gezegd hier dan svp even een aanwijzing en anders ervaringen? is er iets aan te doen? dank!!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:44
Hugo1529 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:54:
ik heb door het forum gekeken maar zie het zo niet direct terug, ik heb nu net de 18 pro en wil hem retour doen omdat ik hem niet erg goed vind. met name de kwaliteit van het scherm vind ik niet ok. ik kom notabene van de 13 pro en dacht er een stuk op vooruit te gaan maar vind het scherm van de oude fijner, alles op de 18 lijkt blauwig! is daar al iets over gezegd hier dan svp even een aanwijzing en anders ervaringen? is er iets aan te doen? dank!!
https://www.iculture.nl/uitleg/true-tone-display/ misschien?

En retouneren even via de site van Apple zelf denk ik?

• THE_BASE
  • Niet online
Hugo1529 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:54:
Gebruik de zoekfunctie, het zal je verbazen. ;)

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:53

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

[...]

En dan heb ik het natuurlijk nog niet eens over de notificatie mogelijkheden/afhandeling, dat is écht lichtjaren beter dan iOS

Ik ben ook even over op de Pixel 11 Pro en ben het helemaal met je eens! Waarom heb jij deze na 2 weken niet meer?

Ik wissel overigens af en toe, mijn 17 Pro is ook nog gebruiksklaar. Ook getwijfeld om de 18 Pro te halen, maar vind het op dit moment geen aankoop die ik voor mezelf kan goedkeuren :). Al kan dat in de loop van het jaar altijd nog veranderen.

Battle.net || Strava

• Hugo1529
carpebios schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:56:
[...]

nee helaas valt daar niets in te stellen wat bijdraagt aan het witter maken. dan terug en maar een 17 pro bestellen

• Juancho
DiscoNootje schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:44:
[...]

Toch bijzonder dat mijn ervaring het tegenovergestelde was. Mijn laatste Android aanvaring was met de Samsung S23. Face ID werkt vrijwel niet, vooral niet in het donker. Betalen met NFC in de AH kon alleen als ik de telefoon in een bepaalde hoek tegen de pin terminal hield. Bloatware. Matige batterijduur. Interface stotterde. Apps die laat of geen updates meer kregen. Apps voelde sowieso kwalitatief minder. Een default camera photo app die gigantisch veel AI/filters toepast.

Ik benoem deze punten vaak, en worden door de Android users zelden herkent. Dus het zal wel aan mij liggen:)
Dat denk ik ja als ik je punten zo lees :)

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 18:52
[...]

Maar toch elk jaar iPhone kopen 🫨 ik vond pixel buiten de UI merkbaar trager op veel vlakken trouwens.

• _Bailey_
  • Niet online
WouterL schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:02:
[...]

Maar toch elk jaar iPhone kopen 🫨 ik vond pixel buiten de UI merkbaar trager op veel vlakken trouwens.
de reden dat ik telkens terugkom bij een iPhone zijn oa alle diensten die ik gebruik bij Apple, zoals iCal FaceTime en iCloud mail. Ik kan ook beeldbellen via WhatsApp maar FaceTime is zoveel beter.

Plus uiteraard alle andere Apple devices hier thuis, het ecosysteem van Apple heeft mij bij m'n ballen! :+

@retlaw hierboven is ook eigenlijk het antwoord op jouw vraag

[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 30-09-2026 10:05 ]

• Hugo1529
carpebios schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:56:
[...]

ik zit toch wat te tweaken met die true tone op mijn 13 pro, als ik het vinkje weghaal bij deze instelling dan verandert de kleur en wordt exact zo als op de 18 pro, maar daar staat het vinkje wel aan, dus lijkt alsof truetone daar zijn ding dan niet doet of zo.

• Juancho
_Bailey_ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:05:
[...]

de reden dat ik telkens terugkom bij een iPhone zijn oa alle diensten die ik gebruik bij Apple, zoals iCal FaceTime en iCloud mail. Ik kan ook beeldbellen via WhatsApp maar FaceTime is zoveel beter.

Plus uiteraard alle andere Apple devices hier thuis, het ecosysteem van Apple heeft mij bij m'n ballen! :+

@retlaw hierboven is ook eigenlijk het antwoord op jouw vraag
Is die weg naar Android dan zoveel lastiger dan andersom? Ik zit zoals eerder gepost te twijfelen tussen of straks de nieuwe S27 of toch eens de Iphone 17/18 Pro. Ik heb sinds een maand of 2 een eerst Macbook gekocht, werkt top. Maar ik gebruik ook nog altijd veel cloud opslag van zowel Google als Microsoft. Ook dat is prima te integreren op een Macbook of welk Apple device dan ook lijkt me. Ja Facetime zou voor jou bekend zijn, ik gebruik het eigenlijk nooit. Mijn meeste videocalls zijn via Google Meet, of zakelijk via Teams/Slack. Maar ook al eens een keer Facetime via de Macbook gebruikt. Alles werkt gewoon prima, het 1 sluit het ander niet uit. Al is het natuurlijk wel zo dat je geen facetime op een Android telefoon kan installeren maarja, dan heb je toch nog altijd je macbook/ipad indien echt nodig? En via iCloud kan toch ook heel veel op een ander device dan een Apple?

Ik wil je niet naar Android halen hoor, totaal niet mijn insteek :). Maar ik vroeg het me gewoon af, waarom eens van Apple afstappen naar bijv. Samsung zo lastig is terwijl het andersom gewoon prima kan. Bevalt het niet, ga je later weer terug. Die telefoons doen tegenwoordig toch zo'n beetje allemaal hetzelfde? Met heel weinig verschil in kwaliteit/snelheid/power/batterij etc.

• _Bailey_
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:02:
[...]

Is die weg naar Android dan zoveel lastiger dan andersom? Ik zit zoals eerder gepost te twijfelen tussen of straks de nieuwe S27 of toch eens de Iphone 17/18 Pro. Ik heb sinds een maand of 2 een eerst Macbook gekocht, werkt top. Maar ik gebruik ook nog altijd veel cloud opslag van zowel Google als Microsoft. Ook dat is prima te integreren op een Macbook of welk Apple device dan ook lijkt me. Ja Facetime zou voor jou bekend zijn, ik gebruik het eigenlijk nooit. Mijn meeste videocalls zijn via Google Meet, of zakelijk via Teams/Slack. Maar ook al eens een keer Facetime via de Macbook gebruikt. Alles werkt gewoon prima, het 1 sluit het ander niet uit. Al is het natuurlijk wel zo dat je geen facetime op een Android telefoon kan installeren maarja, dan heb je toch nog altijd je macbook/ipad indien echt nodig? En via iCloud kan toch ook heel veel op een ander device dan een Apple?

Ik wil je niet naar Android halen hoor, totaal niet mijn insteek :). Maar ik vroeg het me gewoon af, waarom eens van Apple afstappen naar bijv. Samsung zo lastig is terwijl het andersom gewoon prima kan. Bevalt het niet, ga je later weer terug. Die telefoons doen tegenwoordig toch zo'n beetje allemaal hetzelfde? Met heel weinig verschil in kwaliteit/snelheid/power/batterij etc.
Zullen we het hierbij laten wat betreft iOS vs Android of andere OS-en?

Wellicht interessant voor een eigen topic.

• LarryD
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:24
antonyv schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:44:
Ja ik merk het ook, de faceID is niet zo goed als mijn vorige 14P. Soms wordt ik niet herkend en moet ik ook de pin ingeven. Ook de updates laden tergend langzaam. Mijn 14P deed dat ook veel sneller. Met wifi uit maakt geen verschil. Ik denk dat het misschien aan de nieuwe modem ligt?

Verder ben ik nog niet serieus overtuigd voor wat betreft de camera. Ik had meer verwacht bij het verschil van vier generaties later. Maar de 14P maakte eigenlijk al wel goede foto's. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik er ook nog niet echt voor ben gaan zittten, ik merkte het nog niet echt dat ie beter was met gewonen point en shoot foto's. Dat deed de 14 Pro al goed genoeg eigenlijk. Dus ja, het voelt alsof ik 1700 heb betaald voor een nieuwe batterij, oke niet helemaal eerlijk want hij is echt wel wat frisser dan mijn vorige. Maar ik ga denk ik met deze nog een jaartje langer doen dan mijn oude, wellicht vijf jaar. Maar het is algemeen bekend dat wij hier allemaal wel weer de nieuwste willen hebben maar ook stiekem wel weten dat de upgrades miniem zijn. Dus klein beetje teleurgesteld wel.
Grappig, totaal niet mijn ervaring van 14P naar 18PM. Sowieso veel sneller in opstarten van apps, camera x4 en x8 zijn echt nice. Verder vind ik die camera button heel fijn en mijn faceID werkt eigenlijk wel top.

• GandoPrime
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 00:11
Heb zelf nu ook een paar dagen de 18 Pro Max in het zwart met 512GB opslag.

Face ID problemen en sudden restarts had ik ook, tot ik uiteraard de update had geïnstalleerd en nu is alles prima.

Batterij is hemels. A20 Pro is rete snel ondanks de Tweakers review aangeeft dat hij zou throttlen. Ik zie dat ze allemaal continuous benchmarks runde maar ik heb flink lopen gamen er op met maximale settings en maximale framerate en het ding was niet heet te krijgen.

COD Mobile, Warframe, Aniimo en Fortnite geprobeerd. Gewoon super!

Ik vind de prijs ook niet zo erg als andere in de nieuws artikel comments het vinden. Tegenwoordig gebruiken we onze telefoons voor veel meer dan vroeger en ik zelf als “minimalist” gebruik de Pro Max zelfs als vrijwel mijn enige computer. Ik heb ook nog een iMac M4 op mijn kantoortje staan maar daar zit ik misschien 1x per week? Vrijwel alles kan via de telefoon tegenwoordig ( afhangend van je baan ).

En wat betreft laden, lekker vol naar de 100% snelladen en volgend jaar weer naar de nieuwe Pro Max.

Veel plezier mannen

• Sc0tTy
Bij mij werkt reachability niet meer, andere mensen hier ook last van?

Ook auto lock van scherm werkt niet

[ Voor 20% gewijzigd door Sc0tTy op 30-09-2026 19:37 ]

• Brennanzatox
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:03
Helaas heb ik ook issues met het überhaupt instellen van faceID, ik kreeg bij het instellen van faceID de melding dat het Face ID niet beschikbaar was en dat ik het later even opnieuw moest proberen. Uiteindelijk mijn gezicht kunnen instellen. Ik heb nog een 16 Pro Max en merkte toch wat issues met ontgrendelen. Toestel ge-update naar iOS 27.0.1. Helaas bleven de issues met het ontgrendelen aan. Besloten om de iPhone volledig te resetten naar fabrieksinstellingen. Bij het opnieuw instellen kreeg ik gelijk weer de pop-up dat faceID niet beschikbaar was. Apple gebeld die hebben een test via afstand gaan maar daar kwam ook niks uit. Er is geen schade te zien en het toestel kwam letterlijk nieuw uit de doos. Morgen maar even na de AMAC…

TLDR: FaceID sensor lijkt op een hardware defect.

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:41
DiscoNootje schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:44:
[...]

Ook alleen maar positieve ervaringen met Android hoor, waarvan de laatste 1,5 jaar de S25 Ultra. Nooit crashes meegemaakt of hele gekke dingen.

Nu wel voor een iPhone 18 Pro gekozen omdat ik ook een MacBook en iPad heb, en het eco systeem wel eens wil ervaren. Mijn verwachtingen zijn echter wel hoog, betaal 2x zoveel voor deze iPhone dan ik ooit voor een van mijn Samsung S-serie telefoons heb betaald. Dan mag je best kritisch zijn? Laat het weten als ie binnen is en een tijdje in gebruik heb.

[ Voor 7% gewijzigd door bsmpower op 30-09-2026 22:46 ]

• Juancho
bsmpower schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:02:
[...]

Ook alleen maar positieve ervaringen met Android hoor, waarvan de laatste 1,5 jaar de S25 Ultra. Nooit crashes meegemaakt of hele gekke dingen.

Nu wel voor een iPhone 18 Pro gekozen omdat ik ook een MacBook en iPad heb, en het eco systeem wel eens wil ervaren. Mijn verwachtingen zijn echter wel hoog, betaal 2x zoveel voor deze iPhone dan ik ooit voor een van mijn Samsung S-serie telefoons heb betaald. Dan mag je best kritisch zijn? Laat het weten als ie binnen is en een tijdje in gebruik heb.
Graag want ik zit in dezelfde situatie. Ben erg benieuwd naar je mening en ervaringen op zowel korte als iets langere termijn.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
bsmpower schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:02:

Wie zoekt, zal altijd vinden. :)

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Let op:
Voor levertijden en beschikbaarheid is er:
[iPhone] Levertijd & Beschikbaarheid – Deel 6
Voor importeren en losse koop is er:
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
Discussies over providers en abonnementen mogen in:
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11

Als je wilt babbelen, gezellig kletsen, of slowchatten kom dan naar #apple-talk op de officiële Tweakers Discord.