• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:09

iPhone 18 Pro & iPhone 18 Pro Max Ervaringen & Discussie

Welkom in het officiële iPhone 18 Pro & iPhone 18 Pro Max topic!

Apple heeft op 9 september 2026 de nieuwe iPhone 18 Pro en iPhone 18 Pro Max aangekondigd. De nieuwste Pro-modellen bouwen voort op het ontwerp van de iPhone 17 Pro-serie, maar krijgen onder de motorkap een flinke upgrade met de nieuwe A20 Pro-chip.

Daarnaast zijn de camera's verder verbeterd, is de batterijduur toegenomen en heeft Apple de achterkant opnieuw aangepakt. Ook de Dynamic Island is kleiner geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVZnE594iklzFIBKLNebZ0frb78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7vLSpC9guqW95RFkE0piatk.jpg?f=fotoalbum_large
Design en kleuren
Het algemene ontwerp van de iPhone 17 Pro blijft behouden, inclusief de aluminium behuizing en het brede camera-eiland aan de achterkant.

Apple heeft de afwerking van de achterkant wel aangepast. Het glazen gedeelte sluit qua kleur beter aan op de rest van de behuizing, waardoor het geheel uniformer oogt.

De iPhone 18 Pro en Pro Max zijn verkrijgbaar in vier kleuren:

• Deep Black
• Silver
• Glacier
• Burgundy

Ook de Dynamic Island is kleiner geworden.
A20 Pro-chip
Het hart van de iPhone 18 Pro en iPhone 18 Pro Max is de nieuwe A20 Pro-chip.

De chip wordt geproduceerd met een 2nm-proces en is gericht op hogere prestaties, betere energie-efficiëntie en krachtigere AI-verwerking.
A20 Pro specificaties
• 6-core CPU
• 7-core GPU
• Nieuwe generatie Neural Engine
• Hogere geheugenbandbreedte
• Verbeterde prestaties voor Apple Intelligence
• Verbeterde grafische prestaties
• Lager energieverbruik

Apple richt zich met de A20 Pro sterk op AI-toepassingen, gaming, fotografie en professionele workflows.
Verbeterde koeling
De iPhone 17 Pro introduceerde al een vapor chamber om warmte beter over de behuizing te verspreiden.

Bij de iPhone 18 Pro-serie heeft Apple dit koelsysteem verder verbeterd. De nieuwe vapor chamber is groter en moet ervoor zorgen dat de A20 Pro-chip langer op hoge snelheid kan blijven werken.

Dat kan vooral merkbaar zijn bij:

• Langdurig gamen
• Video-export
• Fotobewerking
• AI-taken
• Andere langdurige zware workloads
Camera
De camera blijft één van de belangrijkste onderdelen van de Pro-modellen.

De iPhone 18 Pro-serie beschikt opnieuw over een camerasysteem met drie camera's.

Een van de belangrijkste vernieuwingen is de nieuwe 48MP-hoofdcamera met variabel diafragma.
Variabel diafragma
Met een variabel diafragma kan de camera de lensopening aanpassen.

Hierdoor kan de iPhone beter bepalen hoeveel licht de camerasensor bereikt en ontstaat er meer controle over scherptediepte.

Dit kan voordelen bieden bij:

• Fotografie bij weinig licht
• Portretfotografie
• Landschapsfotografie
• Video bij wisselende lichtomstandigheden
• Meer natuurlijke achtergrondonscherpte

Daarnaast heeft Apple de professionele foto- en videomogelijkheden verder uitgebreid.
Batterijduur
Apple spreekt bij de iPhone 18 Pro-serie opnieuw over de langste batterijduur die het bedrijf tot nu toe in een iPhone heeft aangeboden.

De combinatie van de efficiëntere A20 Pro-chip, grotere accu's en verbeterde warmteafvoer moet vooral bij zwaar gebruik voor een langere gebruiksduur zorgen.

Vooral de iPhone 18 Pro Max profiteert hiervan.
Apple Intelligence en Siri
De iPhone 18 Pro en Pro Max zijn sterk gericht op de nieuwste generatie Apple Intelligence.

Dankzij de krachtigere Neural Engine en A20 Pro-chip kunnen meer AI-taken rechtstreeks op het toestel worden uitgevoerd.

Denk hierbij onder andere aan:

• Nieuwe Siri-functies
• Betere verwerking van persoonlijke context
• AI-functies binnen apps
• Slimmere zoekmogelijkheden
• Foto- en beeldbewerking
• Image Playground
• Schrijfhulp
• Samenvattingen en intelligente suggesties

Waar mogelijk worden deze taken lokaal op de iPhone uitgevoerd.
Opvallende verschillen met iPhone 17 Pro en Pro Max
Hoewel het uiterlijk sterk lijkt op de vorige generatie, zijn er meerdere duidelijke veranderingen.
A20 Pro in plaats van A19 Pro
De nieuwe A20 Pro-chip maakt gebruik van een 2nm-proces.

De nieuwe chip is gericht op hogere CPU-, GPU- en AI-prestaties, terwijl tegelijkertijd het energieverbruik wordt verlaagd.
7-core GPU
De A20 Pro beschikt over een vernieuwde 7-core GPU.

Apple claimt een duidelijke verbetering van de grafische prestaties, wat vooral interessant is voor gaming, videobewerking en andere grafisch zware toepassingen.
Variabel diafragma
De nieuwe hoofdcamera kan het diafragma aanpassen.

Dat geeft de camera meer controle over lichtinval en scherptediepte en vormt een van de grootste cameravernieuwingen ten opzichte van de iPhone 17 Pro.
Kleinere Dynamic Island
De Dynamic Island neemt bij de iPhone 18 Pro minder ruimte op het scherm in.

Hierdoor blijft er meer bruikbaar schermoppervlak over.
Verbeterde vapor chamber
Het koelsysteem is verder vergroot en verbeterd.

Hierdoor moet de A20 Pro zijn maximale prestaties langer kunnen vasthouden tijdens zware belasting.
Langere batterijduur
De iPhone 18 Pro-serie krijgt opnieuw een langere batterijduur.

Vooral de Pro Max maakt hierin een duidelijke stap ten opzichte van zijn voorganger.
Uniformere achterkant
Bij de iPhone 17 Pro was er duidelijk verschil zichtbaar tussen het aluminium en het glazen gedeelte van de achterkant.

Bij de iPhone 18 Pro sluit de kleur van het glas beter aan op de rest van de behuizing.
Nieuwe kleuren
De iPhone 18 Pro-serie verschijnt in:

• Deep Black
• Silver
• Glacier
• Burgundy

Met name Glacier en Burgundy geven de nieuwe generatie een duidelijk ander uiterlijk.
iPhone 18 Pro of iPhone 18 Pro Max?
Net als bij eerdere generaties draait de keuze vooral om formaat en batterijduur.
iPhone 18 Pro
• Compacter formaat
• Makkelijker met één hand te gebruiken
• Lager gewicht
• Dezelfde A20 Pro-chip
• Dezelfde belangrijkste Pro-functies
iPhone 18 Pro Max
• Groter scherm
• Langere batterijduur
• Meer geschikt voor video, gaming en productiviteit
• Grotere behuizing en hoger gewicht
Prijs en beschikbaarheid
Apple heeft de iPhone 18 Pro en iPhone 18 Pro Max op 9 september 2026 officieel aangekondigd.

Informatie over de Nederlandse prijzen, opslagcapaciteiten, pre-orders en leverdatum wordt hier toegevoegd zodra Apple Nederland deze definitief heeft gepubliceerd.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:55
Zeker interesse in de pro versie als vervanging van mn huidige Samsung s23. Zal mn eerste iphone na de 4 worden, dus dat zal ff wennen worden. Twijfel nog wel of de 18 pro echt een meerwaarde is op de 17 pro en/of dat een normale 17/18 ook niet prima is. Ik doe verder weinig heel specifiek le dingen met de camera en video en daar ligt volgens mij het grote verschil.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Vanduul42
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23:13
Juancho schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:01:
Zeker interesse in de pro versie als vervanging van mn huidige Samsung s23. Zal mn eerste iphone na de 4 worden, dus dat zal ff wennen worden. Twijfel nog wel of de 18 pro echt een meerwaarde is op de 17 pro en/of dat een normale 17/18 ook niet prima is. Ik doe verder weinig heel specifiek le dingen met de camera en video en daar ligt volgens mij het grote verschil.
Ik heb een 17 Pro zo'n 3 maanden nu. Zelf was ik sowieso niet van plan om voor de 18 te gaan, maar als ik de specs zien, dan is er over het algemeen totaal geen meerwaarde tegenover de 17 Pro.

De iPhone Duo is wel echt ontzettend vet, maar dat voor in een dedicated topic (al ga ik deze eerste generatie ook niet nemen).

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:59
18 Pro kost 1479!

• TNSN
Duo 2339!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:54

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Benieuwd naar de prijzen van KPN. In de race voor 2x een iPhone 18 Pro (max)

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
xven0mxz schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:32:
Benieuwd naar de prijzen van KPN. In de race voor 2x een iPhone 18 Pro (max)
Meestal €120, komt op €1.350 uit in dat geval.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:30

KarlHungus

I fix the cable.

Mijn ervaring is dat ik hem voor deze prijs lekker laat liggen. 2TB Pro Max voor 3129 EUR.

Ik huiver nu al voor de prijs van de Duo met 2TB.

My name is Karl. Ich bin expert.

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:10
KarlHungus schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:34:
Mijn ervaring is dat ik hem voor deze prijs lekker laat liggen. 2TB Pro Max voor 3129 EUR.

Ik huiver nu al voor de prijs van de Duo met 2TB.
3839,- :+

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:24
Zijn er al foto's gepubliceerd waarbij diafragma f1,48 wordt vergeleken met f4?

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20
Zaterdag 18 Pro Burgundy bestellen.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:09
Misschien lees ik eroverheen, maar de 18 Pro heeft de C2 chip, en de 18 Pro Max niet. Dus Qualcomm?

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:49
Als er iemand duidelijke videos vind van de kleuren mag je deze posten.

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb jarenlang Black gehad, dus die valt af. Ben wel gecharmeerd van mijn huidige 17 Pro Silver, dus de kans is groot dat het die weer wordt.

Burgundy vind ik persoonlijk een saaie sombere herfstkleur. Lichtblauw wel gezien, dat stoppen ze al jaren in MacBooks en iPad Air.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:29
Mensen hier al een idee wat ze voor hun 17 pro gaan vragen? :P

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:55
THE_BASE schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:49:
Ik heb jarenlang Black gehad, dus die valt af. Ben wel gecharmeerd van mijn huidige 17 Pro Silver, dus de kans is groot dat het die weer wordt.

Burgundy vind ik persoonlijk een saaie sombere herfstkleur. Lichtblauw wel gezien, dat stoppen ze al jaren in MacBooks en iPad Air.
Ik heb net een MacBook Air hemelsblauw gekocht. Lijkt de kleur daarop? Of nog meer blauw dan de mac? Liefst zou ik een meer donkerblauwe Iphone willen. De 17 had die toch? Anderzijds, er komt toch een cover op als het de iphone wordt en niet de s27.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• THE_BASE
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:09:
[...]

Ik heb net een MacBook Air hemelsblauw gekocht. Lijkt de kleur daarop? Of nog meer blauw dan de mac? Liefst zou ik een meer donkerblauwe Iphone willen. De 17 had die toch? Anderzijds, er komt toch een cover op als het de iphone wordt en niet de s27.
Geen idee, denk feller lichtblauw dan de MBA. iPhone 17 Pro is mooi donkerblauw.

• hentvdb
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:32
Kan iemand mij helpen? Ik heb een nieuwe telefoon nodig (ik heb nu de 14 pro max en die is aan z'n einde), maar ben aan het twijfelen of ik een 17 Pro max of een 18 Pro max moet halen. Ik zou nu de 17 Pro max voor ongeveer 800 excl. btw (zakelijk icm. een abonnement) kunnen halen. Persoonlijk ben ik bang dat de kosten voor een 18 Pro max veel hoger uitkomen. Wie o wie heeft hier een beetje verstand van en kan mij zeggen wat het handigst is?

• TNSN
iPhone 18 Pro 211gram t.o.v. 204gram 17 Pro.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42

Maximus

PhD i.o.

Komende vanaf een iPhone 15 Pro ga ik nu voor de iPhone 18 Pro Max in zilver. Gaat via t werk, dus netto kost het 1.100. Ben vooral benieuwd naar het snelheidsverschil en de langere batterijduur kijk ik enorm naar uit. De 15 is nu niet meer een hele dag. Na 925 ladingen in minder dan drie jaar…

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:40
Ik zat al even te wachten, maar heb zojuist de 17pro besteld. Het verschil in prijs vind ik te groot voor wat je er meer voor krijgt.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• svenn15
  • Laatst online: 21:49
YouTube: iPhone 18 Pro Max Hands-on

Hier zie je de nieuwe kleur op heel mooi !

• THE_BASE
  • Niet online
Smaken verschillen gelukkig. :)

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
Nog geen gewone 18, wel jammer. Maar aan de andere kant, met die prijsverhogingen misschien ook maar goed. Mijn 13 pro zou ook nog best een jaartje extra mee kunnen. Ik zie wel wat Apple in de lente doet. Wie weet besluit ik dan wel op de gewone 19 te wachten.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
Mooie kleur.

Ben trouwens zelf niet helemaal fan van de vormfactor van de 17 en 18 pro. Zou mooi zijn als Apple ooit af kan van dat gigantische camera eiland.

• Fractalised
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:12
Ik ben benieuwd naar het verschil tussen het modem in de iPhone 18 pro vs de 18 pro max. De pro max krijgt niet het apple c2 modem.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50
Roy Tollenaar schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:01:
Mensen hier al een idee wat ze voor hun 17 pro gaan vragen? :P
Ik heb een hekel aan leuren. Ik heb nog de 16 pro Max dus die wordt ingeruild of er moet spontaan een liefhebber komen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Maar het is gewoon bordeauxrood en echt geen paars.

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
Hebben de 18pro series nu dezelfde afmetingen als de 17pro modellen?

edit;

Identiek

[ Voor 11% gewijzigd door BigF25 op 09-09-2026 22:54 ]

• THE_BASE
  • Niet online
BigF25 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:21:

edit;

Identiek
Wel zwaarder.

• levi1700
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:04
Fractalised schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:49:
Ik ben benieuwd naar het verschil tussen het modem in de iPhone 18 pro vs de 18 pro max. De pro max krijgt niet het apple c2 modem.
Geloof ik nooit

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Dit jaar weer lekker full black, 18 Pro in het zwart en een Ultra 4 in het zwart!

Zucht...

• Azmodann
  • Nu online
BigF25 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:21:

edit;

Identiek
Is de dikte van het camera eiland ook juist hetzelfde?

• lorenzopot
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online

lorenzopot

fenomenaal

Zijn de pre-orders hier in NL wel vrijdag of ook zaterdag deze keer?

• Azmodann
  • Nu online
Deze kleur gaat het worden voor mij. Persoonlijk veel mooier dan de orange 17

• Azmodann
  • Nu online
lorenzopot schreef op woensdag 9 september 2026 @ 23:19:
Zijn de pre-orders hier in NL wel vrijdag of ook zaterdag deze keer?
zaterdag om 14u
Pagina: 1