Clonen en shrinken?

Pagina: 1
Acties:

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:38
Momenteel ben ik bezig voor een non-profit organisatie, dus liefst gratis. In het verleden heb ik het onderstaande veel gedaan en elke keer gratis, maar dat lijkt nu niet meer te kunnen. Vandaar de hulpvraag.

De uitdaging: op een Acer XC-105 PC een W10/C:-partitie grootte 496 GB (gebruikt 100 GB) van SATA-harddisk clonen naar een voorhanden lege 256 GB Crucial SATA-SSD. Het moet dus én clonen (daarna W10 opstartbaar) én Shrinken zijn (van 496 GB naar iets van 180 GB, de rest is voor data). De AHCI-optie stond/staat al aan in de BIOS.

Wat heb ik al geprobeerd: via de standaard in W10 aanwezige "W7 backup/restore" procedure een image opslaan van de opstartbare W10 C:-schijf en via een Herstelschijf deze image restoren naar de SSD. Dit wordt telkens geweigerd. Ook heb ik al diverse Partition Managers uitgeprobeerd, maar ook dat lukt niet gratis. Ik heb tevens de beschikking over een recente van USB-stick draaiende Linux versie, maar ik weet niet of die dat standaard kan.

Weet iemand hoe dit vraagstuk op te lossen, liefst gratis?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij zijn CloneZilla en/of RescueZilla de tools die je zoekt. Beiden zijn gratis (Opensource). Heb een van de twee ook voor mijn homepage gebruikt waarbij ook moest verkleinen.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2026 19:19 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:38
Ok, thanks, ik ga ze morgen uitproberen. :o

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als je een beetje zoekt kun je 'Macrium Reflect 8 Free' nog wel vinden. Deze versie van plm 2024 is nog gratis te gebruiken. Werkt naar verluid niet meer met de laatste W11 versies maar aangezien je W10 noemt voldoet deze mogelijk wel.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:21
Nielson schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:09:
Als je een beetje zoekt kun je 'Macrium Reflect Free' nog wel vinden. Deze versie van plm 2024 is nog gratis te gebruiken. Werkt naar verluid niet meer met de laatste W11 versies maar aangezien je W10 noemt voldoet deze mogelijk wel.
Macrium Reflect Free werkt in principe nog gewoon.
Alleen het mounten/koppelen van backup images werkt niet meer onder Windows 11.

Tips voor imaging software
Renault schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:13:
Ook heb ik al diverse Partition Managers uitgeprobeerd, maar ook dat lukt niet gratis. Ik heb tevens de beschikking over een recente van USB-stick draaiende Linux versie, maar ik weet niet of die dat standaard kan.

Weet iemand hoe dit vraagstuk op te lossen, liefst gratis?
Zie wat topics wat betreft (freeware) imaging/partitie tools:

C: Partitie vergroten windows 11