Clonen en shrinken?

Pagina: 1
Acties:

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:40
Momenteel ben ik bezig voor een non-profit organisatie, dus liefst gratis. In het verleden heb ik het onderstaande veel gedaan en elke keer gratis, maar dat lijkt nu niet meer te kunnen. Vandaar de hulpvraag.

De uitdaging: op een Acer XC-105 PC een W10/C:-partitie grootte 496 GB (gebruikt 100 GB) van SATA-harddisk clonen naar een voorhanden lege 256 GB Crucial SATA-SSD. Het moet dus én clonen (daarna W10 opstartbaar) én Shrinken zijn (van 496 GB naar iets van 180 GB, de rest is voor data). De AHCI-optie stond/staat al aan in de BIOS.

Wat heb ik al geprobeerd: via de standaard in W10 aanwezige "W7 backup/restore" procedure een image opslaan van de opstartbare W10 C:-schijf en via een Herstelschijf deze image restoren naar de SSD. Dit wordt telkens geweigerd. Ook heb ik al diverse Partition Managers uitgeprobeerd, maar ook dat lukt niet gratis. Ik heb tevens de beschikking over een recente van USB-stick draaiende Linux versie, maar ik weet niet of die dat standaard kan.

Weet iemand hoe dit vraagstuk op te lossen, liefst gratis?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij zijn CloneZilla en/of RescueZilla de tools die je zoekt. Beiden zijn gratis (Opensource). Heb een van de twee ook voor mijn homepage gebruikt waarbij ook moest verkleinen.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2026 19:19 ]

• Renault
Ok, thanks, ik ga ze morgen uitproberen. :o

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18
Als je een beetje zoekt kun je 'Macrium Reflect 8 Free' nog wel vinden. Deze versie van plm 2024 is nog gratis te gebruiken. Werkt naar verluid niet meer met de laatste W11 versies maar aangezien je W10 noemt voldoet deze mogelijk wel.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:09
Nielson schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:09:
Als je een beetje zoekt kun je 'Macrium Reflect Free' nog wel vinden. Deze versie van plm 2024 is nog gratis te gebruiken. Werkt naar verluid niet meer met de laatste W11 versies maar aangezien je W10 noemt voldoet deze mogelijk wel.
Macrium Reflect Free werkt in principe nog gewoon.
Alleen het mounten/koppelen van backup images werkt niet meer onder Windows 11.

Tips voor imaging software
Renault schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:13:
Ook heb ik al diverse Partition Managers uitgeprobeerd, maar ook dat lukt niet gratis. Ik heb tevens de beschikking over een recente van USB-stick draaiende Linux versie, maar ik weet niet of die dat standaard kan.

Weet iemand hoe dit vraagstuk op te lossen, liefst gratis?
Zie wat topics wat betreft (freeware) imaging/partitie tools:

C: Partitie vergroten windows 11

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Paragon Partition Manager is ook hele fijne software:

https://www.paragon-software.com/free/pm-express/

• Renault
Ik heb het geprobeerd met Clonezilla en ik heb met de online aanwijzingen de download op de FAT32 USB-stick gezet en daarna de stick volgens de aanwijzingen bootable gemaakt. Maar als ik daarna de PC opstart van de USB-stick, krijg ik de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/zSSz5cW.jpg

Het opnieuw doorlopen van het hele proces leidt tot hetzelfde resultaat. Wat doe ik fout?

Moet ik daarvoor bv. in de BIOS Secure Boot helemaal uit zetten? (Ik ben zo voorzichtig omdat deze PC dagelijks nodig is, er vertrouwelijke info op staat en de PC dan aan het internet hangt ...)

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 14-09-2026 00:51 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Renault schreef op maandag 14 september 2026 @ 00:50:
Moet ik daarvoor bv. in de BIOS Secure Boot helemaal uit zetten?
Ja.

• The_Doman
Moet ik daarvoor bv. in de BIOS Secure Boot helemaal uit zetten? (Ik ben zo voorzichtig omdat deze PC dagelijks nodig is, er vertrouwelijke info op staat en de PC dan aan het internet hangt ...)
Controleer dan wel eerst of mogelijk bitlocker/encryptie actief is op die PC en dat de herstelsleutel dan beschikbaar is?
Bij wijzigen van Secure Boot of zelfs na het opstarten vanaf een extern medium is de herstelsleutel dan nodig.
Clonen/imagen direct vanuit Windows is dan makkelijker/praktischer.
The_Doman schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:52:
Macrium Reflect is een goed tool, daarmee kan je ook "hot clonen" vanuit Windows zelf en de partities aanpassen.
Google: Clonezilla bitlocker

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 14-09-2026 13:20 ]

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Macrium Reflect Free is inderdaad veel makkelijker in gebruik en ook beter in ingewikkelde gevallen (zoals Windows/System partitie in een andere dan verwachte postitie). Maar je kan er niet alles mee wat je zou willen doen zoals resize+move. Het is vooral een backup/imaging tool.

Bitlocker moet inderdaad worden uitgeschakeld als die aan staat zodra je partities gaat manipuleren. Voor de meelezers, TS heeft weet het: altijd eerst een goede image backup maken van de hele disk.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:44
Heeft Crucial hier geen tools voor? Ik heb dit 'Vroeger' (Denk aan Probooks uit de Sandy / Ivy / Haswell generaties) veel gedaan met Samsung gedaan en die had daar gewoon een tool voor (Samsung Data Migration Tool of iets in die strekking).

Veel gebruikt om HP laptops met 2.5" HDD's van 500GB of 1TB te clonen naar 256GB SSD's van Samsung en ging altijd zonder problemen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb het geprobeerd met Clonezilla en ik heb met de online aanwijzingen de download op de FAT32 USB-stick gezet en daarna de stick volgens de aanwijzingen bootable gemaakt. Maar als ik daarna de PC opstart van de USB-stick, krijg ik de volgende foutmelding:

[Afbeelding]

Het opnieuw doorlopen van het hele proces leidt tot hetzelfde resultaat. Wat doe ik fout?

De key van Clonezilla zit niet in de lokale certificate store op jouw moederbord. Snelste weg is dan Secure Boot even uitschakelen, inschakelen wanneer eea voltooid is.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nou ja moeten, je kunt ook gewoon het certificaat toevoegen aan de certificate store op het moederbord.

• Renault
Toen ik weer bij de PC kon Secure Boot uitgezet.

Nu wordt wel opgestart van USB-stick, maar met een voor mij onverwacht resultaat: er komt snel een foutmelding voorbij en dan verschijnt bij het drukken op de Tab-toets het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFGnnz92OOE2EEXSlOmlWCdwXII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRORMlkpDpMtU46gI91pRyVr.jpg?f=fotoalbum_largeIs er iets niet goed gegaan bij het aanmaken van de Clonezilla USB-opstartdisk?

(Ik heb hier geen ervaring mee.)

[ Voor 8% gewijzigd door Renault op 15-09-2026 17:58 ]

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Kijk even wat de foutmelding tijdens booten was.

https://askubuntu.com/que...og-to-find-a-boot-problem

• Renault
Dennism schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:15:
Heeft Crucial hier geen tools voor? Ik heb dit 'Vroeger' (Denk aan Probooks uit de Sandy / Ivy / Haswell generaties) veel gedaan met Samsung gedaan en die had daar gewoon een tool voor (Samsung Data Migration Tool of iets in die strekking).

Veel gebruikt om HP laptops met 2.5" HDD's van 500GB of 1TB te clonen naar 256GB SSD's van Samsung en ging altijd zonder problemen.
Zowel bij Samsung als Crucial zijn die (links naar de) gratis tools verdwenen van hun websites.

• The_Doman
Renault schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:55:
Nu wordt wel opgestart van USB-stick, maar met een voor mij onverwacht resultaat: er komt snel een foutmelding voorbij en dan verschijnt bij het drukken op de Tab-toets het volgende resultaat:
Bij mij werkt een test USB met Clonezilla wel maar ik gebruik het verder eigenlijk nooit want niet erg gebruikersvriendelijk en je kan niet veel aanpassen tijdens clonen.
Renault schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:04:
Zowel bij Samsung als Crucial zijn die (links naar de) gratis tools verdwenen van hun websites.
Er zijn al diverse goede gratis/freeware opties/links/topics aangegeven zoals de oudere Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838 en DiskGenius
Macrium Reflect is meer geënt op backuppen en clonen.
Met DiskGenius heb je meer mogelijkheden voor partitiemanipulaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDpJlOU3o9ulBLsNcFkkgrvmTWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6tX44iDeqDbz69O6Cvk6Nq4m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsJ5qMI1zaYzVSrZguLKlbZpKyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PgFQHpm5Kz0VVszqtWTRdgxl.png?f=fotoalbum_large

• Renault
Thanks! Dan is de volgende stap dat ik diskgenius uitprobeer. Wordt vervolgd.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

"DiskGenius" is een van de vele Chinese producten in deze categorie, verwacht niet dat ze de EU regels (privacy, veiligheid) volgen.

Kenmerkt zich door veel claims, weinig inhoud en lage kwaliteit.

Ik heb een van die Chinese bedrijven wel eens betrapt op het doen van volstrekt onjuiste claims in een reclamepost onder een blogpost van mij (over Windows partities).

Vermoedelijk werkt het net zoals in India: tools die onder verschillende namen worden verkocht door resellers. Labelplakkers met weinig inhoudelijke kennis.

Ik heb vertrouwen in CloneZilla, maar de interface is inderdaad niet zo makkelijk. Linux boot disks hebben soms grafische interfaces voor de onderliggende tools aan boord.

• The_Doman
Ik heb die laatste "Community Edition" ook nog eens even geprobeerd.
Je kan er wel wat partitie handelingen mee doen maar is toch wel veel beperkter als freeware editie.
Zeker vergeleken met de genoemde alternatieven.
Renault schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:45:
Thanks! Dan is de volgende stap dat ik diskgenius uitprobeer. Wordt vervolgd.
Hoewel het hotclonen/imagen wel goed werkt geef ik er vaak toch de voorkeur aan om dat te doen vanaf een WinPE USB omgeving.
Je kan een WinPE herstel USB van bijvoorbeeld DiskGenius/Macrium Refect ook op een andere systeem maken.
Normaal gesproken werkt dat gewoon als er geen afwijkende HDD/SSD drivers nodig zijn.
Vooral bij systemen waarop je niets kan/wil/mag installeren kan dat handig zijn.

Ook zijn er diverse "bekende" WinPe USB's met vele backup/image tools om te "proberen". O-)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 00:53
Shrinken kan normaliter vanuit Windows zelf en dat zou je dus vooraf kunnen doen.

Verder eens met eerder genoemde suggestie; Crucial levert normaliter software mee. Volgens google en branded versie van Acronis True Image.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Renault
Sinds mijn laatste post heb ik niet meer gekeken hier. Daarom:
- @mrmrmr : aangezien Clonezilla (serieus geprobeerd) bij mij op diverse problemen stuitte, heb ik het advies voor Diskgenius uitgeprobeerd
- @The_Doman : het intact houden van de originele disk heeft bij mij absolute prioriteit: deze weord dagelijks gebruikt en ik wil daar (ondanks een actuele backup) niet teveel aan veranderen, daarom resize ik de partities daarop liever niet. Ik vond het advies van Diskgenius (alles ineens doen naar een verder lege SSD) mede daarom daarom wel aantrekkelijk.
- @sdk1985 : ik heb gezocht naar Acronis op de site van Crucial: de ervaring gebied mij te zeggen dat ik dit al diverse malen eerder heb gebruikt voor het clonen van harddisks naar Samsung en Crucial SSD's (dan telkens van die sites gedownload en als een SSD van eigen merk wordt gedetecteerd werkt de software). Héél vaak zat ik daarna opgescheept met een om mij onbekende reden na het clonen niet bootable SSD. Daarom ben ik in pricipe wel bereid om nu iets anders te proberen.

Daarom heb ik inmiddels het volgende gedaan:
- Diskgenius gedownload en geinstalleerd
- in één keer een "hot" (dus direct, zonder opstartmedium te maken en gebruiken) clone gedaan van de harddisk met al zijn partities naar de SSD, met daarbij inbegrepen een shrink van alle partities, zodanig dat het goed past op de kleinere SSD (1/4 van de grootte van de harddisk) die ik nog had liggen
- het resultaat is dat het in één keer is gelukt, met als resultaat een bootable SSD waarop alles werkt :+
- mijn enige (kleine) probleem is dat overal de Recently used file lists niet meer werken omdat ik de datapartitie een andere letter heb gegeven. Dat heb ik "opgelost" door het aantal herinnerde recently used files even op 0 te zetten en daarna weer op de originele waarde. Dan bouw ik die wel weer opnieuw op (ik gebruik in de praktijk niet veel verschillende bestanden).

Hierdoor heb ik mij "tijd gekocht" om deze W10 PC met legale licenties nog even in bedrijf te houden, terwijl ik een beschikbare W11 laptop inricht met legale licenties om zijn taak over te nemen. Aan die migratie zitten in de praktijk nogal wat haken en ogen, méér dan een overstap ineens mogelijk maakt.

Maar ik dank ieder weer voor hun bijdragen, met Diskgenius heb ik een zeer gebruikersvriendelijke grafische tool leren kennen die in mijn geval in één keer alles goed deed met uitstekend resultaat.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:44
Renault schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:04:
[...]

Voor Samsung klopt dit in ieder geval niet, daar zit het tegenwoordig in de Magician software, in plaats van in een losse tool zag ik net toevallig toen ik deze opende op mijn systeem.
Pagina: 1