C: Partitie vergroten windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
Voor mijn C: partitie heb ik 380 MB niet toegewezen ruimte.

Met disk management en disk part lukt het mij niet om die 380 MB toe te voegen aan C:.

Vroegha had ik partition magic, kon ik mee lezen en schrijven en Norton Ghost.

Gelukkig is er Macrium als vervanger voor Ghost. Als vervanger van partition magic heb je dan Gparted. Daar heb ik niet zo'n success mee gehad. (gelukkig had ik een Macrium image)

Weet iemand een gratis oplossing voor dit "probleem". 380 MB op 4 TB maakt weinig uit, echter het is het principe.

Alle reacties


  • Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Dit is vaak een herstelpartitie of EFI partitie.

Ik zou een linux usb bootable proberen, de gehele disk wipen en dan heb je 1 grote partitie. Het is tenslote principe. :+

  • PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je die kleine partitie toevoegd aan je C:\ partitie kun je problemen verwachten.

Zit deze partitie aan het begin van je disk? Hier zit je bootloader in, zonder kan Windows niet starten.
Zit deze partitie aan het einde van je disk? Dan heb je geen Windows herstelmogelijkheden meer.

Toen waren beige computers heel gewoon.


  • Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
Cardinal schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:45:
Dit is vaak een herstelpartitie of EFI partitie.

Ik zou een linux usb bootable proberen, de gehele disk wipen en dan heb je 1 grote partitie. Het is tenslote principe. :+
Dank voor je antwoord. Daar kan ik echt wat mee...

  • chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:29
@Speedster

Niemand zal bij de installatie deze 380 MB hebben aangemaakt, dus het zal een standaard optie zijn die windows bij installatie aanmaakt.
Dus lekker zo laten.

  • Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
PD2JK schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:00:
Als je die kleine partitie toevoegd aan je C:\ partitie kun je problemen verwachten.

Zit deze partitie aan het begin van je disk? Hier zit je bootloader in, zonder kan Windows niet starten.
Zit deze partitie aan het einde van je disk? Dan heb je geen Windows herstelmogelijkheden meer.
Ja nou alle partities ( EFI, Boot, C:, Recovery ) zaten door elkaar. Met de gratis partitie manager van AOMEI kom je een heel eind. Hasleo Easy UEFI ook erg handig.

  • sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
Als het goed is ziet het er ongeveer zo uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Die recovery partitie kun je verwijderen en opnieuw maken zodat je vrije ruimte vervolgens wél aan de C parititie kunt toevoegen. Kan wel lastig zijn, zelf een aantal keer gedaan. Betaalde tool is makkelijker.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.


  • Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk eens naar Minitool Partition Wizard. Gratis en werkt voor de meeste van dit soort klusjes prima.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.


  • Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
Microkid schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:08:
Kijk eens naar Minitool Partition Wizard. Gratis en werkt voor de meeste van dit soort klusjes prima.
Ja gratis voor standaard Disk managment klusjes.

  • Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
Voor

315 MB Unallocated | 100 MB Healthy (EFI System Partition) | 30 MB Unallocated | Windows (C:) 199.21 GB NTFS Healthy (Boot, Page File, Crash Dump, Basic Data Partition) | Files (D:) 3614.75 GB NTFS Healthy (Basic Data Partition) | 1.00 GB Healthy (Recovery Partition)

Na een paar dagen kloten

100 MB Healthy (EFI System Partition) | 380 MB Unallocated | Windows (C:) 199.21 GB NTFS Healthy (Boot, Page File, Crash Dump, Basic Data Partition) | Files (D:) 3614.75 GB NTFS Healthy (Basic Data Partition) | 1.00 GB Healthy (Recovery Partition)

Nu alleen die partitie voor C: nog.

  • Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar waarom? Het gaat om 380MB, ongeformateerd, op een harde schijf van 4TB. Dat is minder dan 1% aan ruimte. Als je krap denkt te zitten is dat echt niet de oplossing.

En neen, er is een reden dat partities niet naar voren kunnen uitgebreid worden. Heel de primaire kopie van je master file table staat vooraan je partitie. Die zou dan niet alleen verplaatst moeten worden, maar mogelijks ook helemaal herberekend moeten worden als deze rekent met offsets van het begin vanaf de partitie. Geen idee of NTFS dat doet. Je loopt dan letterlijk een niet functionele C: schijf te hebben op je computer. Maar die 380 past niet eens je MFT. Windows rekent standaard 12,5% van je totale schijfruimte voor de MFT, al wordt deze dynamisch opgeschaald en staat je MFT dubbel op de partite. 1x vooraan en 1x in het midden als backup. Maar zelfs met 6% van 200GB heb je nog altijd 12GB nodig om in de basis gewoon al maar die MFT te verplaatsen. En die heb je dus niet.

Zijn er tools die het kunnen? Mogelijks. Maar zoals anderen al suggereerden, als je echt die ruimte wenst? En je wil het op een veilige manier? Herinstalleer je Windows.

No keyboard detected. Press F1 to continue.


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:56
imho zonde van je tijd.
Omgerekend verdien je in Nederland ongeveer 200GB hardeschijfruimte per uur met het minimumloon.
Voor 380MB betekent dat het al na 7 seconden loont om tegen een het minimumloon werk te verrichten ipv tijd te steken in het bruikbaar maken van die schijfruimte.

Spel en typfouten voorbehouden


  • The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:08
Speedster schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:38:
Vroegha had ik partition magic, kon ik mee lezen en schrijven en Norton Ghost.
Ha!, inderdaad waren dat DE tools die je altijd bij je had. _/-\o_
Nu zijn er hier niet veel Tweakers meer (over) die deze tools nog kennen/gebruikt hebben denk ik zo.?
Ghost(DOS/W32) gebruik ik trouwens nog wel eens voor specifieke legacy situaties.
Speedster schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:38:
Ja gratis voor standaard Disk management klusjes.
Speedster schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:38:
Na een paar dagen kloten

100 MB Healthy (EFI System Partition) | 380 MB Unallocated | Windows (C:) 199.21 GB NTFS Healthy (Boot, Page File, Crash Dump, Basic Data Partition) | Files (D:) 3614.75 GB NTFS Healthy (Basic Data Partition) | 1.00 GB Healthy (Recovery Partition)

Nu alleen die partitie voor C: nog.
Bij een standaard (UEFI/GPT) installatie is er ook nog een Microsoft Reserved Partition aanwezig maar deze is niet essentieel.
Ook de EFI partitie moet niet te klein zijn om mogelijke update problemen te voorkomen:
Google: Windows update EFI System Partition

Er zijn natuurlijk diverse bekende WinPe USB's waarop goede partitie tools aanwezig zijn zoals Hiren’s BootCD PE of de veel uitgebreidere/geavanceerde maar niet zo "nette" Sergei Strelec WinPE. O-)

Voor een echte freeware oplossing vind ik zelf DiskGenius wel goed:

Vrije ruimte toevoegen aan Windows partitie
The_Doman schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:05:
Gebruik dan eventueel de versies die op Hiren’s BootCD PE staan.
DiskGenius en EaseUS Partition Master daarvan werken in ieder geval volledig.
Windows partitie vergroten
The_Doman schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:17:
Met de gratis versie van disk genius kan je dat als het goed is vrij eenvoudig voor elkaar krijgen.
Alleen bij het vergroten van de Systeem C: partitie moet Diskgenius dat doen via een reboot vanuit een tijdelijke WinPE omgeving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyULJ_A823D80e0iTJ0wifenVCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7EET3i1y4bz0dRG6jSVas1AU.png?f=fotoalbum_large

  • eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Das een hoop gehannes voor 380MB extra. Denk niet dat je daar de oorlog mee gaat winnen... ;)

Wie du mir, so ich dir.


  • sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
Speedster schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:11:
Voor

315 MB Unallocated | 100 MB Healthy (EFI System Partition) | 30 MB Unallocated | Windows (C:) 199.21 GB NTFS Healthy (Boot, Page File, Crash Dump, Basic Data Partition) | Files (D:) 3614.75 GB NTFS Healthy (Basic Data Partition) | 1.00 GB Healthy (Recovery Partition)

Na een paar dagen kloten

100 MB Healthy (EFI System Partition) | 380 MB Unallocated | Windows (C:) 199.21 GB NTFS Healthy (Boot, Page File, Crash Dump, Basic Data Partition) | Files (D:) 3614.75 GB NTFS Healthy (Basic Data Partition) | 1.00 GB Healthy (Recovery Partition)

Nu alleen die partitie voor C: nog.
Het zit nu voor je C dus dan kun je met de standaard schijfbeheer tools van Windows toch prima extenden?

Pro tip; wil je je SSD snel houden, laat dan een paar honderd GB op niet gealloceerd staan of zet hem zelf niet helemaal vol.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.


  • Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
sdk1985 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:39:
[...]

Het zit nu voor je C dus dan kun je met de standaard schijfbeheer tools van Windows toch prima extenden?

Pro tip; wil je je SSD snel houden, laat dan een paar honderd GB op niet gealloceerd staan of zet hem zelf niet helemaal vol.
Die kende ik nog niet. Heb je daar wat documentatie bij?

380 MB is vandaag de dag niet meer relevant. MAAR als je ooit met een harde schijf van 400 MB begonnen bent (gekocht op de HCC dagen samen met een SCSI CD brander) dan kijk je toch anders aan tegen schijfruimte.

"Tweaken" verwijst naar het maken van kleine, specifieke aanpassingen om de prestaties, instellingen of het uiterlijk van iets—zoals software, een apparaat of een muziekmix—te optimaliseren.

" Partitioneren van je HDD of SDD is niet meer van deze tijd".
Microsoft denkt daar heel anders over. Een frisse windows 11 installatie heeft diverse partities.

  • Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
Blokker_1999 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:17:
Maar waarom? Het gaat om 380MB, ongeformateerd, op een harde schijf van 4TB. Dat is minder dan 1% aan ruimte. Als je krap denkt te zitten is dat echt niet de oplossing.

En neen, er is een reden dat partities niet naar voren kunnen uitgebreid worden. Heel de primaire kopie van je master file table staat vooraan je partitie. Die zou dan niet alleen verplaatst moeten worden, maar mogelijks ook helemaal herberekend moeten worden als deze rekent met offsets van het begin vanaf de partitie. Geen idee of NTFS dat doet. Je loopt dan letterlijk een niet functionele C: schijf te hebben op je computer. Maar die 380 past niet eens je MFT. Windows rekent standaard 12,5% van je totale schijfruimte voor de MFT, al wordt deze dynamisch opgeschaald en staat je MFT dubbel op de partite. 1x vooraan en 1x in het midden als backup. Maar zelfs met 6% van 200GB heb je nog altijd 12GB nodig om in de basis gewoon al maar die MFT te verplaatsen. En die heb je dus niet.

Zijn er tools die het kunnen? Mogelijks. Maar zoals anderen al suggereerden, als je echt die ruimte wenst? En je wil het op een veilige manier? Herinstalleer je Windows.
Kijk weer wat geleerd. MFT daar had ik nog niet van gehoord.

De laatste zin doet me denken aan de Chello helpdesk.
Zei het dat Chello dat adviseerde om tijd te rekken zodat ze hun brakke netwerk weer konden oplappen. :)

  • The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:08
sdk1985 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:39:
Het zit nu voor je C dus dan kun je met de standaard schijfbeheer tools van Windows toch prima extenden?
Dat kan niet, manipulaties van partities zijn via standaard Windows schijfbeheer beperkt.
Google: Windows Disk Management extend begin of partition

Hulp bij het verwijderen van een partitie
Renault schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 00:35:
Onthoud dat Windows zoiets niet zelf kan omdat de betreffende partitie "niet achteraan staat maar vooraan".
Third party tools kunnen dat wel, die zijn daarin gespecialiseerd.

  • Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:25

Nielless

Born at a very young age.

Met Free Partition Manager Software Download Windows PC Server zou het moeten kunnen. Daarmee kun je ook partities naar links/rechts verplaatsen in de balk.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™


  • Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
sdk1985 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:39:
[...]

Het zit nu voor je C dus dan kun je met de standaard schijfbeheer tools van Windows toch prima extenden?

Pro tip; wil je je SSD snel houden, laat dan een paar honderd GB op niet gealloceerd staan of zet hem zelf niet helemaal vol.
https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/ssd.html
Unnecessary: overprovisioning
14.2. Over-provisioning (with or without a dash) is an outdated technique that was widely used to improve the performance and life span of an SSD. I won't explain it here, but it boils down to not formatting a considerable part of the SSD, which then remains unallocated space (unused capacity).

That outdated method took a sizeable slice out of the total storage capacity, which made nobody happy....

However, in the newer generations of SSDs (let's say since about 2014) the technology and firmware have improved so much, that such huge losses of storage capacity aren't needed any longer. Modern SSDs usually have some built-in unallocated space for overprovisioning anyway, which isn't accessible to the user.

So overprovisioning shouldn't be necessary anymore.

  • sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
Speedster schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:11:
[...]

https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/ssd.html
Unnecessary: overprovisioning
14.2. Over-provisioning (with or without a dash) is an outdated technique that was widely used to improve the performance and life span of an SSD. I won't explain it here, but it boils down to not formatting a considerable part of the SSD, which then remains unallocated space (unused capacity).

That outdated method took a sizeable slice out of the total storage capacity, which made nobody happy....

However, in the newer generations of SSDs (let's say since about 2014) the technology and firmware have improved so much, that such huge losses of storage capacity aren't needed any longer. Modern SSDs usually have some built-in unallocated space for overprovisioning anyway, which isn't accessible to the user.

So overprovisioning shouldn't be necessary anymore.
Oef :X .

Het snelheidsverschil heeft te maken met hoe SSD's tegenwoordig in elkaar zitten. Met de komst van TLC (3) en QLC (4) bits per cel werd het achterliggende NAND steeds trager en is dat opgelost door cache technieken. Veel SSD's hebben een dynamische SLC cache (1), die kleiner wordt naar mate je SSD voller staat. Ga je buiten de cache dan zijn er veel modellen waarbij de snelheid instorten. Voller zetten betekent kleinere cache en tragere snelheden buiten de cache. Een SSD die bezig is met garbage collection heeft vaak ook een flinke performance hit, zie de steady state performance. Zie bijvoorbeeld de populaire lexar; review: Lexar NM790 Quicktest - Hoge snelheid, lage prijs. Tijdens garbage collection zie je steady state write performance latency met 800%+ stijgen, de cache zakt in van 500+ GB naar 61GB en de snelheid stort in; van 2.2 Gb/s naar 0.8 tussen leeg en drie kwart vol. Daarbij is drie kwart vol cruciaal om te vermelden. Want als je hem écht vol zet wordt het allemaal nog veel dramatischer.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.


  • Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
sdk1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:45:
[...]

Oef :X .

Het snelheidsverschil heeft te maken met hoe SSD's tegenwoordig in elkaar zitten. Met de komst van TLC (3) en QLC (4) bits per cel werd het achterliggende NAND steeds trager en is dat opgelost door cache technieken. Veel SSD's hebben een dynamische SLC cache (1), die kleiner wordt naar mate je SSD voller staat. Ga je buiten de cache dan zijn er veel modellen waarbij de snelheid instorten. Voller zetten betekent kleinere cache en tragere snelheden buiten de cache. Een SSD die bezig is met garbage collection heeft vaak ook een flinke performance hit, zie de steady state performance. Zie bijvoorbeeld de populaire lexar; review: Lexar NM790 Quicktest - Hoge snelheid, lage prijs. Tijdens garbage collection zie je steady state write performance latency met 800%+ stijgen, de cache zakt in van 500+ GB naar 61GB en de snelheid stort in; van 2.2 Gb/s naar 0.8 tussen leeg en drie kwart vol. Daarbij is drie kwart vol cruciaal om te vermelden. Want als je hem écht vol zet wordt het allemaal nog veel dramatischer.
Toevallig heb ik een Lexar 4TB ssd. Die nog lang niet volstaat. (deja vu na aankoop van 400 MB HDD) :)
Of er nu wel of niet unallocated ruimte moet zijn op de SSD daar zijn de meningen over verdeeld.

Het is mij gelukt om de unallocated ruimte toe te kennen aan C: met Acronis. :)

  • sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
Speedster schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Toevallig heb ik een Lexar 4TB ssd. Die nog lang niet volstaat. (deja vu na aankoop van 400 MB HDD) :)
Of er nu wel of niet unallocated ruimte moet zijn op de SSD daar zijn de meningen over verdeeld.

Het is mij gelukt om de unallocated ruimte toe te kennen aan C: met Acronis. :)
Helemaal top. Het hoeft ook niet persé niet unallocated te zijn, je kunt hem ook zelf simpelweg niet tot de laatste GB vol schrijven en door niet te alloceren verzeker je jezelf daarvan. Voor een OS kan dat weleens gebeuren aangezien bij een memory leak je swap file vele GB's groot kan worden. Zelf gebruik ik daarom een aparte C partitie voor het OS en een D partitie voor 'de rest'. Op C staat alleen Windows, drivers en software. Op d staan de data (google drive, onedrive, etc ) en de games. Maakt een eventuele OS install in theorie ook makkelijker. Vrije ruimte voor de levensduur die o.a. Samsung magician aanbieden is tegenwoordig inderdaad een non-issue.

Alleen op de Samsung QVO 4TB heb ik 120GB unallocated omdat het ding vreselijk traag wordt als je die vol propt en die schijf wil per ongeluk nog weleens volledig vullen ivm games.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1