Vrije ruimte toevoegen aan Windows partitie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbeetje
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01:29
Ik wilde hetzelfde, 60gb ssd als systeem schijf werd te klein, aangezien ik nog een 128 had liggen, ben ik hem gaan klonen van de 60 gb naar de 128. Met het programma AOMEi Partition Manager. Werkt perfect, want 128 gb geplaatst in betreffende pc waar eerst de 60gb in zat, startte prima op.

Maar de overgebleven ruimte van dus ongeveer 68 gb ging ik dan "mergen" naar de partitie waar Windows op gezet is. Alles lijkt goed te gaan, ook met AOMEi, op een gegeven moment start de pc automatisch opnieuw op, in een soort van dos-window, hij 'doet' dan van alles (wat precies weet ik niet, teveel leek 🫣 voor). Dan lijkt ie klaar en start ie schijnbaar weer op om Windows (11 pro trouwens) te gaan starten, 'pats' , een blauw scherm. Alles geprobeerd, repareren etc. , maar helaas geen resultaat.

Daarna nogmaals geprobeerd, ook het 'mergen' met de andere pc gedaan, helaas weer het blauwe scherm.

Iemand nog een idee hoe ik die vrije ruimte kan toevoegen aan mijn windows partitie, zodat het wel blijft werken?

Alvast bedankt,

gr. Bart ( wbeetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Hiervoor een oud topic pakken is niet de bedoeling. Afgesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:36
Zo uit mijn hoofd:

Ga naar Disk Management (rechtermuis knop op de start menu knop en dan Disk Management kiezen).

Waarschijnlijk dat je C: op Disk 0 zit. Klik met rechtermuisknop op de C: en kies voor Extend Volume.
Daarna is het next klikken tot je finish ziet. Hij zou automatisch de waarde moeten invullen dat over gebleven is (de 68gb in jouw geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:55
Wat er in dat DOS window gebeurt is de daadwerkelijke actie die je hebt aangevraagd. De partition manager kan de actieve partitie niet zomaar aanpassen en dus wordt dat na een reboot in een apart proces gedaan. Dus jouw 'alles lijkt goed te gaan' is wat voorbarig, er is dan nog niets gebeurt.

Als je nu niet kan opstarten dan zou ik terug gaan naar je oude schijf en deze opnieuw op de nieuwe disk klonen (de huidige indeling dus overschrijven). Kan je tijdens dat kloonproces niet meteen aangeven dat dit een grotere partitie moet worden? Lees er even de handleiding van je partition manager op na voordat je dit weer opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:46
Duke of Savage schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:27:
Zo uit mijn hoofd:

Ga naar Disk Management (rechtermuis knop op de start menu knop en dan Disk Management kiezen).

Waarschijnlijk dat je C: op Disk 0 zit. Klik met rechtermuisknop op de C: en kies voor Extend Volume.
Daarna is het next klikken tot je finish ziet. Hij zou automatisch de waarde moeten invullen dat over gebleven is (de 68gb in jouw geval).
Helaas werkt dat in deze situatie(s) niet omdat de recovery/herstel partitie in de weg zit, die moet dus eerst verplaatst worden waarna de systeempartitie wel kan worden vergroot.
Dat gaat dus blijkbaar niet goed bij de Aomei procedure.
Als je (denkt) de recovery/herstel partitie niet nodig te hebben kan je deze ook nog verwijderen en/of later weer aanmaken.
Maar dat is niet echt aan te raden voor de meeste gebruikers natuurlijk.

Zie ook topics:
Partities samenvoegen
Hulp bij het verwijderen van een partitie

Zelf doe ik daarom dat soort handelingen met partities, verplaatsen/vergroten, ook liever vanaf een aparte, veilige, WinPE USB omgeving.

Nieuwe pc, ssd c: met partities moet 1 c: worden
The_Doman schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:05:
Gebruik dan eventueel de versies die op Hiren’s BootCD PE staan.
DiskGenius en EaseUS Partition Master daarvan werken in ieder geval volledig.
Archer_VC10 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:20:
Als je nu niet kan opstarten dan zou ik terug gaan naar je oude schijf en deze opnieuw op de nieuwe disk klonen (de huidige indeling dus overschrijven). Kan je tijdens dat kloonproces niet meteen aangeven dat dit een grotere partitie moet worden? Lees er even de handleiding van je partition manager op na voordat je dit weer opstart.
Met de meeste/goede image/clone tooltje kan je inderdaad de partitieindeling bij het clonene/terugzetten aanpassen.
Macrium Reflect bijvoorbeeld kan dat in ieder geval:

SSD plaatsen en clonen oude SSD
The_Doman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:12:
Je zou het eens met Macrium Reflect Free 8 kunnen proberen?
Die heeft wel een eenvoudige "gui/gids" en kan vanuit je bestaande Windows systeem direct clonen/copieeren naar je 2e nieuwe ingebouwde SSD.
Daarbij kan je dan meteen je Windows systeem partitie vergroten.