Partities samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tjapie1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 19:47
Als primaire opslag (met Windows-installatie) had ik een NVME van 2TB. Ik heb nu een NVME van 4TB gekocht die ik als primaire opslag wil gebruiken en de NVME van 2TB als secundaire opslag.

Om een volledig nieuwe installatie te voorkomen heb ik met een externe HDD een reservekopie van mijn Windows-installatie gemaakt en deze overgezet naar de NVME van 4TB. Dit is goed gegaan, alleen is letterlijk de originele installatie van 1,9TB overgezet en is de overige 1,8TB vrije ruimte van de schijf ‘niet-toegewezen’. Ik wil deze 2 partities samenvoegen, maar als ik met de rechtermuisknop op de Windows-partitie klik is de optie ‘samenvoegen’ niet te selecteren.

Is er een andere manier waarop ik dit voor elkaar kan krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Emd8ZXQ_t1B_Xc9HGMxzcWKLfQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WOIxax3qjvhocAuPhHwe4u7.jpg?f=fotoalbum_large

PC: RTX 3080ti - Ryzen 5 3600 Corsair: MP600 4TB - LPX 16GB - H100i - RM750x - 500D – K100 - Dark Core Pro – MM700 Randapparatuur: C49RG90 - Z906 - T300

Beste antwoord (via Tjapie1 op 10-08-2023 22:02)

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-04 08:57
Het samen voegen is niet mogelijk omdat er een partitie tussen zit.
Weet je wat exact deze partitie is? Vaak gerelateerd aan recovery of iets dergelijks. Wellicht kan je deze gewoon verwijderen als je er zeker van bent hem niet nodig te hoeven hebben.

Er zijn wel tools, die die partitie kunnen verschuiven tot het eind, waardoor je de 1.8TB wel kan samen voegen met de rest, maar het is allemaal een beetje 'sketchy'. Het was ook lastig om een tool te vinden die dit kon, en gewoon gratis was.

Wellicht zijn er betere methodes.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-04 08:57
Weet je wat exact deze partitie is? Vaak gerelateerd aan recovery of iets dergelijks. Wellicht kan je deze gewoon verwijderen als je er zeker van bent hem niet nodig te hoeven hebben.

Er zijn wel tools, die die partitie kunnen verschuiven tot het eind, waardoor je de 1.8TB wel kan samen voegen met de rest, maar het is allemaal een beetje 'sketchy'. Het was ook lastig om een tool te vinden die dit kon, en gewoon gratis was.

T.Net Creality 3D Printer Discord

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Je gedachte was goed, maar het gaat niet werken als je de oude schijf gewoon kopieert naar de niewue schijf.
Om dit succesvol te doen zal je de oude schijf moeten klonen.
Dit kan bijvoorbeeld met (de gratis) macrium reflect software.
Directe link naar de laatste versie van macrium free (executable!): https://download.macrium....eflect_setup_free_x64.exe
Dit maakt een 1:1 kopie van je nvme schijf maar dan wel zodanig dat je de volledige ruimte van de nieuwe schijf gebruikt.
Als je succesvol van de gekloonde schijf kan booten, kan je de oude schijf formatteren en als extra (data) schijf gebruiken.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:32
Je kunt met EASEUS Partition Master dit doen (die tussenpartitie voor C plaatsen), en anders een ubuntu live cd/usb en dan gparted. Kan zijn dat je je herstelpartitie zelf bootable zult moeten maken maar die gebruik je _als het goed is_ toch nooit, en als je een Windows installatie DVD of USB hebt dan ben je ook voorzien en heb je die herstelpartitie niet echt nodig..

[ Voor 12% gewijzigd door grasmanek94 op 10-08-2023 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjapie1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 19:47
Christoxz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:19:

Het was inderdaad een herstelpartitie. Voelde een beetje tegenstrijdig om die te verwijderen, maar onnodig als die is te vervangen door een USB-stick met herstelmedia. Ik wou programma's van derden ook voorkomen, maar na het verwijderen van de herstelpartitie kon ik de betreffende partities samenvoegen! _/-\o_
michielRB schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:44:
Je gedachte was goed, maar het gaat niet werken als je de oude schijf gewoon kopieert naar de niewue schijf.
Om dit succesvol te doen zal je de oude schijf moeten klonen.
Dit kan bijvoorbeeld met (de gratis) macrium reflect software.
Directe link naar de laatste versie van macrium free (executable!): https://download.macrium....eflect_setup_free_x64.exe
Dit maakt een 1:1 kopie van je nvme schijf maar dan wel zodanig dat je de volledige ruimte van de nieuwe schijf gebruikt.
Als je succesvol van de gekloonde schijf kan booten, kan je de oude schijf formatteren en als extra (data) schijf gebruiken.
Ik was te snel en had de originele schijf van 2TB reeds geformatteerd, maar uiteraard nog wel de reservekopie op de externe HDD staan. Dan had ik die terug moeten zetten en dan moeten klonen, maar gelukkig is bovenstaande oplossing al gelukt.
grasmanek94 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:09:
Je kunt met EASEUS Partition Master dit doen (die tussenpartitie voor C plaatsen), en anders een ubuntu live cd/usb en dan gparted. Kan zijn dat je je herstelpartitie zelf bootable zult moeten maken maar die gebruik je _als het goed is_ toch nooit, en als je een Windows installatie DVD of USB hebt dan ben je ook voorzien en heb je die herstelpartitie niet echt nodig..
Ik heb nog even zitten stoeien met EASEUS, opzich een keurig softwareprogramma, maar toen ik de optie tot samenvoegen gevonden had moest ik €40 betalen. Ik snap dat die ontwikkelaars ook hun brood moeten verdienen, maar dat was toch niet helemaal de bedoeling haha.

Dank allen voor de antwoorden, nu kan ik eindelijk gebruik maken van alle extra ruimte! :*)

PC: RTX 3080ti - Ryzen 5 3600 Corsair: MP600 4TB - LPX 16GB - H100i - RM750x - 500D – K100 - Dark Core Pro – MM700 Randapparatuur: C49RG90 - Z906 - T300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:30

sus

is druk :+

Opstarten van een linux mint live bootstickje, gparted starten uit het menu. Die kleine partitie naar het einde slepen (of verwijderen, maar voor die 600mb zou ik hem lekker laten doen) en dan je partitie vergroten.

Kost een paar minuten tijd, maar is verder volledig gratis :)
Pagina: 1