Tips voor imaging software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sumigaeshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-08 11:19
Mijn vraag
Ik wil voor een gameruimte ongeveer 20 computers op dezelfde manier installeren en configureren. Ik zoek hiervoor een makkelijke en betrouwbare manier om computers te imagen/clonen.

Mijn idee is om eerst één computer volledig perfect in te richten met Windows, drivers, instellingen, updates en de benodigde games/software. Vervolgens wil ik van deze computer een image maken en deze centraal op een server opslaan. Daarna wil ik de overige computers via het netwerk vanaf deze server installeren, zodat ik niet iedere computer handmatig hoef in te richten.
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Ongeveer 20 computers voor een gameruimte
  • Windows-pc's
  • Een server/netwerk waarop eventueel de images opgeslagen kunnen worden
  • Gigabit-netwerk
  • Games en andere software die op alle computers hetzelfde moeten zijn
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in het verleden norton ghost gebruikt. Ghost was ideaal; eenvoudig imagen, eenvoudig restoren, etc.

Ik gebruik nu een soort demo versie van acronis true image. Ik heb met easybcd een bootmenu gemaakt zodat je bij aanvang windows of true image kunt kiezen, maar ik vind dit toch echt omslachtig en vroeg me af of er een eenvoudigere manier was om dit te doen.

Bedankt voor het meedenken <3

Beste antwoord (via sumigaeshi op 26-08-2026 16:49)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
sumigaeshi schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:35:
Ik ken iventoy niet. Is het eenvoudig te installeren?
Je kan het eenvoudig (portable) proberen op een PC.
Het enige waar je even moet opletten is het gebruik/instellen van een aanwezige/eigen DHCP server (Proxy & ProxyNet Mode):
iVentoy and Third-part DHCP Server
sumigaeshi schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:51:
Ik zie dat macrium ook betaald is. dan verschilt het niet veel van acronis, toch?
Niet verder geklikt op de aangegeven link?

Er is nog steeds een volledig werkende gratis versie: Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838

SSD plaatsen en clonen oude SSD
The_Doman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:12:
Er is wel wat verwarring over de free en de trial versie van Macrium Reflect.
Daar komen geen updates meer van, maar blijft wel gewoon werken.
GratisSoftware.nl: Macrium Reflect Free
Majorgeeks: Macrium Reflect FREE Edition 8 (direct download)
Alleen heeft Microsoft recent een driver (psmounterex.sys) geblokkeerd waardoor het mounten van backup images niet meer werkt bij oudere versie van Macrium Reflect en andere imaging software.

Ugly Hedgehog: PSA for all Macrium Reflect users

Alle reacties

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 14:57
https://clonezilla.org

Gratis en goed.

• sumigaeshi
Hey Eric,

Dank voor je reactie. Moet ik niet met Clonezilla een Linux server opzetten om een image naar andere systemen te pushen?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Je kunt Clonezilla Live via USB-stick starten. Dat kan via multicast volgens mij ook allemaal tegelijk.

Na installatie van Windows en games nog wel even sysprep draaien. En denken aan de juiste licenties en accounts, natuurlijk :P

Wel: ook even nadenken over updaten van Windows en alle software.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Oh en voor de volledigheid: ja Clonezilla heeft voor zover ik weet Linux nodig als server als je multicasting gebruikt. Maar die Linux kan dus prima draaien vanaf bootable USB-stick.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• sumigaeshi
F_J_K schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:27:
Je kunt Clonezilla Live via USB-stick starten. Dat kan via multicast volgens mij ook allemaal tegelijk.

Na installatie van Windows en games nog wel even sysprep draaien. En denken aan de juiste licenties en accounts, natuurlijk :P

Wel: ook even nadenken over updaten van Windows en alle software.
Thanks, dat helpt!

Sysprep gebruik ik expres niet; anders moeten alle settings voor alle computers opnieuw gedaan worden.

Ik ga van de week even experimenteren met clonezilla!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
sumigaeshi schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:16:
Sysprep gebruik ik expres niet; anders moeten alle settings voor alle computers opnieuw gedaan worden.
Het kan wel security issues geven als ze allemaal dezelfde SID hebben.

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Alaksandus

Vae puto deus fio

https://fogproject.org/

Werkt ook prima en doet volgens mij precies wat jij wilt.

Als een god in Nijmegen.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik gebruik altijd Acronis, je kan met die software ook een bootable USB maken waarmee je naar een netwerbron kan clonen en vanaf een netwerkbron terug kan zetten.

Denk wel dat je iets moet regelen om de Windows activatie te laten werken, normaal doe je dat met Sysprep, maar je kan evt ook de key wisselen.

Invoegen doe je zo!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

https://www.macrium.com/reflectfree

Ik gebruik voor een paar laptops en prive Macrium Reflect Free 8. Wel rekening mee houden dat als Bitlocker aanstaat, je dit eerst moet suspenden voor je de image maakt. Terugzetten doe ik vanaf een externe harde schijf. Vast en zeker zal de betaalde versie meer opties hebben.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• The_Doman
  • Nu online
Diederik schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:30:
Denk wel dat je iets moet regelen om de Windows activatie te laten werken, normaal doe je dat met Sysprep, maar je kan evt ook de key wisselen.
Zolang je dezelfde Windows versie terugzet blijft de activatie gewoon actief.
[Windows 11] Ervaringen & Discussie
DukeBox schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:22:
Het kan wel security issues geven als ze allemaal dezelfde SID hebben.
Recente wijzigingen in Windows kunnen inderdaad wel netwerk problemen geven bij gebruik van zelfde SID:
Google: same SID network problems

Tools om SID te veranderen zonder volledige sysprep uit te voeren:
Stratesave: SIDCHG - SID changer utility
Change Windows SID Safely with Wittytool SID change tool

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wil je dit vaker dan 1x doen, bijv bij update van de master pc?

• Diederik
  • Niet online
The_Doman schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Zolang je dezelfde Windows versie terugzet blijft de activatie gewoon actief.
[Windows 11] Ervaringen & Discussie

[...]
TS wil met 1 image naar 20 PC's als ik het goed begrijp, kan me bijna niet voorstellen dat dat zonder activatie issues kan met 1 key.

Invoegen doe je zo!

• The_Doman
  • Nu online
Diederik schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:58:
TS wil met 1 image naar 20 PC's als ik het goed begrijp, kan me bijna niet voorstellen dat dat zonder activatie issues kan met 1 key.
Ik ga er dan natuurlijk vanuit de betreffende PC's dan al op een of andere manier zijn geactiveerd of worden geactiveerd.
Activatie staat niet op de PC zelf of in de image.

• sumigaeshi
jeroen3 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:46:
Wil je dit vaker dan 1x doen, bijv bij update van de master pc?
Diederik schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:58:
[...]

Ik doe dit eens per jaar; alles even opschonen. Ik heb enterprise licenties, dus heb in principe geen sysprep nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door sumigaeshi op 23-08-2026 15:04 ]

• sumigaeshi
Diederik schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:30:
Ik gebruik altijd Acronis, je kan met die software ook een bootable USB maken waarmee je naar een netwerbron kan clonen en vanaf een netwerkbron terug kan zetten.

Welke versie van acornis gebruik je dan?

Ik gebruik op dit moment ook acronis true image, maar vind het toch gedoe. Ik heb een bootstick gemaakt, daarvan een wim image die ik met easybsd met de computer laat booten. Dus als je de computers opstart, krijg je een metro menu waar je kunt kiezen wat je op wil starten; win of acronis.

Dat is prima, maar ik moet dan wel elke image handmatig inladen en ook dat zou geen probleem zijn als het simpelweg aanklikken van een 'new location' niet elke keer 10 min duurde.

Ik moet anders echt even naar clonezilla kijken. Ik las ook dat Rescuezilla eigenlijk gewoon clonezilla is, maar met een handigere interface.

• jeroen3
  • Nu online
Volgens mij biedt de macrium zulke opties.

https://www.macrium.com/p...deployment/deployment-kit

• The_Doman
  • Nu online
sumigaeshi schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:08:
Dat is prima, maar ik moet dan wel elke image handmatig inladen en ook dat zou geen probleem zijn als het simpelweg aanklikken van een 'new location' niet elke keer 10 min duurde.
Wat is die locatie dan en waarom duurt het "aanklikken" 10 min?
Moet het starten/restoren per se via het netwerk?
Anders kan je ook gewoon het actuele image op een USB SSD/HDD zetten en je restore programma/WInPE omgeving daar direct van starten, bijvoorbeeld met behulp van Ventoy?
Zo heb ik ook diverse Ventoy USB's met ISO's en backup tools/images in gebruik, ook nog met Ghost trouwens die ik nog wel eens gebruik voor bepaalde situaties.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 23-08-2026 21:46 ]

• Diederik
  • Niet online
sumigaeshi schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:08:
[...]

Welke versie van acornis gebruik je dan?

Ik gebruik op dit moment ook acronis true image, maar vind het toch gedoe. Ik heb een bootstick gemaakt, daarvan een wim image die ik met easybsd met de computer laat booten. Dus als je de computers opstart, krijg je een metro menu waar je kunt kiezen wat je op wil starten; win of acronis.

Die ervaring heb ik niet, ik gebruik de laatste versie, want heb een abonnement, ik gebruik altijd een USB SSD als doel en bron. Je kan 2 types boot sick maken, Linux (redelijk vlot) en Windows PE (behoorlijk traag). Jouw use case is wel heel anders ik gebruik het incidenteel en voornamelijk voor backup doeleinden.

Invoegen doe je zo!

• sumigaeshi
The_Doman schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:44:
[...]

Wat is die locatie dan en waarom duurt het "aanklikken" 10 min?
Moet het starten/restoren per se via het netwerk?
Anders kan je ook gewoon het actuele image op een USB SSD/HDD zetten en je restore programma/WInPE omgeving daar direct van starten, bijvoorbeeld met behulp van Ventoy?
Zo heb ik ook diverse Ventoy USB's met ISO's en backup tools/images in gebruik, ook nog met Ghost trouwens die ik nog wel eens gebruik voor bepaalde situaties.
Dat vraag ik me ook af.

Ik wil natuurlijk niet 1 voor 1 20 pc's gaan imagen, of elke keer een nieuwe image op een partitie plaatsen.

Ik zet nu EEN perfecte image op een NAS, start op elke computer Acronis True image op en deploy de partitie vanaf de NAS. Dit zou in principe prima moeten werken, alleen wil ik van Acronis af, omdat het soms echt 20 min kan duren voor ik verder kan klikken.

Rescuezilla zou goed moeten werken, alleen moet ik even uitvogelen hoe ik dit in een bootmenu kan verwerken zodat ik niet langs elke PC met een USB stick hoef te gaan

• The_Doman
  • Nu online
sumigaeshi schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:05:
Ik zet nu EEN perfecte image op een NAS, start op elke computer Acronis True image op en deploy de partitie vanaf de NAS. Dit zou in principe prima moeten werken, alleen wil ik van Acronis af, omdat het soms echt 20 min kan duren voor ik verder kan klikken.
OK duidelijk.

Bij Acronis True image lees je wel meer berichten dat toegang via netwerk langzaam kan zijn.
Het direct gebruiken van een UNC-IP of -naam zou misschien kunnen helpen?
Google: Acronis True image slow network access
Acronis Forum: Trueimage slow open of backup
sumigaeshi schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:05:
Rescuezilla zou goed moeten werken, alleen moet ik even uitvogelen hoe ik dit in een bootmenu kan verwerken zodat ik niet langs elke PC met een USB stick hoef te gaan
Waarom dan ook niet meteen je restore/WinPE omgeving starten via je netwerk?

Google: PXE Server

Als voorbeeld: met iVentoy kan ik direct een Macrium Reflect herstelomgeving/ISO- starten en de back-up terugzetten via een netwerkshare.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 24-08-2026 19:12 ]

• sumigaeshi
The_Doman schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:01:
[...]

OK duidelijk.

Bij Acronis True image lees je wel meer berichten dat toegang via netwerk langzaam kan zijn.
Het direct gebruiken van een UNC-IP of -naam zou misschien kunnen helpen?
Google: Acronis True image slow network access
Acronis Forum: Trueimage slow open of backup

[...]

Waarom dan ook niet meteen je restore/WinPE omgeving starten via je netwerk?

Google: PXE Server

Als voorbeeld: met iVentoy kan ik direct een Macrium Reflect herstelomgeving/ISO- starten en de back-up terugzetten via een netwerkshare.

Wat ik nu overweeg is of met grubn rescuezilla in de bootmenu's plaatsen, of rescuezilla (en dus ubuntu) op een kleine partitie installeren. Ik voorspel dat de eenvoudigste route, de laatste is.

Morgen even uitproberen; dit zou het probleem in principe kunnen oplossen.

Zou chill zijn als Synology gewoon imaging software zou meeleveren met hun NAS aparaten! :D

• jeroen3
  • Nu online
FYI: Macrium kan zijn winpe omgeving ook in de recovery partitie installeren.
Ik heb ook ooit acronis gekocht, maar dat was echt geldklopperij.

• sumigaeshi
jeroen3 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:40:
FYI: Macrium kan zijn winpe omgeving ook in de recovery partitie installeren.
Ik heb ook ooit acronis gekocht, maar dat was echt geldklopperij.
Ik zie dat macrium ook betaald is. dan verschilt het niet veel van acronis, toch?

Acties:
  • Beste antwoord

• The_Doman
  • Nu online
sumigaeshi schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:35:
Je kan het eenvoudig (portable) proberen op een PC.
Het enige waar je even moet opletten is het gebruik/instellen van een aanwezige/eigen DHCP server (Proxy & ProxyNet Mode):
iVentoy and Third-part DHCP Server
Niet verder geklikt op de aangegeven link?

Er is nog steeds een volledig werkende gratis versie: Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838

SSD plaatsen en clonen oude SSD
The_Doman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:12:
Er is wel wat verwarring over de free en de trial versie van Macrium Reflect.
Daar komen geen updates meer van, maar blijft wel gewoon werken.
GratisSoftware.nl: Macrium Reflect Free
Majorgeeks: Macrium Reflect FREE Edition 8 (direct download)
Alleen heeft Microsoft recent een driver (psmounterex.sys) geblokkeerd waardoor het mounten van backup images niet meer werkt bij oudere versie van Macrium Reflect en andere imaging software.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

PXE → imaging environment → local SSD -> Reboot.

Dan kun je ook eenvoudig Steam OS uitrollen :)

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 24-08-2026 23:41 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The_Doman schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:05:

Ik heb Macrium Reflect Free recent gebruikt, maar niet onder Windows, gewoon van een USB stick. Ik heb niets gemerkt, dit zal iets zijn als het in Windows runt?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• The_Doman
  • Nu online
gambieter schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:50:
Ik heb Macrium Reflect Free recent gebruikt, maar niet onder Windows, gewoon van een USB stick. Ik heb niets gemerkt, dit zal iets zijn als het in Windows runt?
Inderdaad, vanuit een USB/WinPE omgeving verandert er niets aan de functionaliteit.
Het betreft ook alleen het mounten van backup images als virtuele disk.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The_Doman schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:55:
Inderdaad, vanuit een USB/WinPE omgeving verandert er niets aan de functionaliteit.
Duidelijk :)

• jeroen3
  • Nu online
[...]

Behave dan dat macrium wel doet wat het beloofd en je niet elk jaar een nieuwe versie moet kopen.
Er is nu idd wel dat driver probleem ij v6 (die ik heb) maar je kunt ook restoren naar vhd indien nodig. Dus voorlopig nog geen investering waard.

Maar als je dit met open source software kan oplossen is het net zo mooi natuurlijk.

• sumigaeshi
Ik ga macrium dan ook proberen. Als ik van de usb stick een winpe bestand kan maken, kan ik er een mooi menuutje van maken in EasyBCD.

Ik heb nu met een scriptje ervoor gezorgd dat rescuezilla op een partitie van 10gb wordt gezet en in de bootmenu terecht komt. Dit werkt, het backupen werkt ook, hoewel dit best omslachtig is omdat Windows 4 partities maakt die je handmatig moet selecteren bij het restoren, maar het zou moeten werken.

De eerste restore is nu bezig; ben benieuwd of het werkt.

Het was wel een stuk gemakkelijker geweest als deze pc's allemaal twee fysieke schijven hadden; dan had ik niet hoeven kutten met partities. Gewoon de hele schijf clonen en dumpen.

[ Voor 15% gewijzigd door sumigaeshi op 25-08-2026 15:48 ]

• sumigaeshi
The_Doman schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:55:
[...]

Alright, het is absoluut Macrium; het doet PRECIES wat ik wil.

Ik maak één perfecte installatie, Macrium maakt vanzelf een nieuwe boot-optie en ik kan images van hele schijven, vanaf de NAS'en pushen naar alle overige computers; zelfs naar de computers die ietwat andere hardware hebben.

Fantastisch! Dank voor alle hulp!

[ Voor 53% gewijzigd door sumigaeshi op 26-08-2026 16:52 ]

Pagina: 1