Tips voor imaging software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sumigaeshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:03
Mijn vraag
Ik wil voor een gameruimte ongeveer 20 computers op dezelfde manier installeren en configureren. Ik zoek hiervoor een makkelijke en betrouwbare manier om computers te imagen/clonen.

Mijn idee is om eerst één computer volledig perfect in te richten met Windows, drivers, instellingen, updates en de benodigde games/software. Vervolgens wil ik van deze computer een image maken en deze centraal op een server opslaan. Daarna wil ik de overige computers via het netwerk vanaf deze server installeren, zodat ik niet iedere computer handmatig hoef in te richten.
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Ongeveer 20 computers voor een gameruimte
  • Windows-pc's
  • Een server/netwerk waarop eventueel de images opgeslagen kunnen worden
  • Gigabit-netwerk
  • Games en andere software die op alle computers hetzelfde moeten zijn
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in het verleden norton ghost gebruikt. Ghost was ideaal; eenvoudig imagen, eenvoudig restoren, etc.

Ik gebruik nu een soort demo versie van acronis true image. Ik heb met easybcd een bootmenu gemaakt zodat je bij aanvang windows of true image kunt kiezen, maar ik vind dit toch echt omslachtig en vroeg me af of er een eenvoudigere manier was om dit te doen.

Bedankt voor het meedenken <3

Alle reacties

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:24
https://clonezilla.org

Gratis en goed.

• sumigaeshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:03
Hey Eric,

Dank voor je reactie. Moet ik niet met Clonezilla een Linux server opzetten om een image naar andere systemen te pushen?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Je kunt Clonezilla Live via USB-stick starten. Dat kan via multicast volgens mij ook allemaal tegelijk.

Na installatie van Windows en games nog wel even sysprep draaien. En denken aan de juiste licenties en accounts, natuurlijk :P

Wel: ook even nadenken over updaten van Windows en alle software.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Oh en voor de volledigheid: ja Clonezilla heeft voor zover ik weet Linux nodig als server als je multicasting gebruikt. Maar die Linux kan dus prima draaien vanaf bootable USB-stick.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)