• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:48
Marcel a schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:14:
[...]

Beetje late reactie, maar ik wil dat dus ook helemaal niet. Het geld kunnen uitgeven. Dat is eigenlijk een beetje het punt van aflossen. Je stopt het vrij definitief in je vermogen op de lange termijn. Overigens houd je daardoor elke maand meer geld over op je lopende rekening.

In ons vorige huis hadden we flink afgelost en de maandlasten waren ten opzichte van ons inkomen dusdanig laag geworden dat we ons over geld kunnen uitgeven echt geen zorgen hoefden te maken. De overwaarde hebben we gebruikt om ons huidige huis aan te schaffen. Ik ga niet delen hoe en waar ik woon, maar die overwaarde is goed besteed verzeker ik je.
klinkt goed. Mooi dat het voor jullie zo werkt. Ik heb dat dus wat anders. dat huis is over ~24 jaar toch helemaal afbetaald dus dat gaat vanzelf goed. Ik wil liever niet over 15 jaar al mijn geld in 1 afgelost huis hebben want dat geld kom ik nooit meer bij (ik ben van plan niet weer te verhuizen/te upgraden naar een ander huis).

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:17
Mijn praktijk ligt wel iets genuanceerder. Ik ben net verhuisd, dus op dit moment denk ik nog niet echt aan aflossen, maar als we echt over gaan hebben gaan we dat zeker weer doen. Belangrijkste doel: lage lasten tegen de tijd dat we flexibiliteit nodig hebben en/of overwaarde te creëren. . Daarnaast houd ik ook gewoon geld op de spaarrekening waar ik zonder al te veel problemen bij kan. Ik heb zelfs een beleggingsrekening geopend..... We lossen pas af als er een een substantieel bedrag op de rekening staat.

En inderdaad: over 19 jaar is de hypotheek hoe dan ook afgelost (behalve een klein deel aflossingsvrij).

[ Voor 9% gewijzigd door Marcel a op 20-09-2026 18:50 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:48
Marcel a schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:47:
Mijn praktijk ligt wel iets genuanceerder. Ik ben net verhuisd, dus op dit moment denk ik nog niet echt aan aflossen, maar als we echt over gaan hebben gaan we dat zeker weer doen. Belangrijkste doel: lage lasten tegen de tijd dat we flexibiliteit nodig hebben en/of overwaarde te creëren. . Daarnaast houd ik ook gewoon geld op de spaarrekening waar ik zonder al te veel problemen bij kan. Ik heb zelfs een beleggingsrekening geopend..... We lossen pas af als er een een substantieel bedrag op de rekening staat.

En inderdaad: over 19 jaar is de hypotheek hoe dan ook afgelost (behalve een klein deel aflossingsvrij).
ik heb denk.ik precies het andere pad bewandeld. vanaf moment 1 maandelijks belegd en daar staat nu 10 jaar later meer op dan de gehele openstaande hypotheek (meer geluk dan wijsheid hoor, sinds ~2013 ging de beurs brrrrrrrrrr als een raket).
ben nu erg tevreden over de keuze om niet met geld dat over was af te losse zoals jij beschrijft maar het maandelijks.op de beleggingsbult te gooien. Dit heeft er nu voor gezorgd dat we eventueel van een 4% dividend de hypotheek kunnen betalen maandelijks en dan blijft de hoofdsom zelfs intact.

jij ziet het volgens mij als dat beleggen pas interessant is als je een grote hoeveelheid hebt, bijv 100k, klopt dat? de manier om daar te komen is natuurlijk om zsm een beleggingspot te starten en niet per se eerst je huis aflossen om daarna nog eens te starten met beleggen. Het kan ook op die manier maar gaat dan wel veel langzamer.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:17
Nee hoor, maar ik heb (behalve de afgelopen 10 jaar) nooit zo ruim in de financiën gezeten dat het überhaupt een kwestie was. Aflossen was voor mij een logische eerste keuze toen dat wel het geval was. Wij zouden ook nooit een beleggingsrekening kunnen aanhouden die dat soort bedragen kon opbrengen. We werken beide in het onderwijs. We hebben een mooi inkomen, maar we houden geen tonnen over.

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:57
haya schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:40:
Hier ondanks lage rente toch volledig afgelost. De gemoedsrust die dat geeft is erg prettig maar een simpele deposito geeft al meer rendement. Wel heb je na volledige aflossing meer ruimte om te sparen. Of in ons geval minder te gaan werken.
Ik heb zojuist volledig aflossen aangevraagd, begonnen in 2017 met 280K, door flink tussentijds af te lossen stond er as we speak nog 48K open tegen 2,45% die nog 11 jaar vast stond. Toch doorgezet, want de gemoedsrust die dat oplevert is onbetaalbaar :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Pagina: 1 2 Laatste