op welke hardware home assistent

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• glda29
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:44
Ik ben nog een totale beginner in home assistent.

Zou het interessant zijn voor onderstaand ha te gaan gebruiken?

Alles heeft een app

Om home assistent te gaan gebruiken. De 2 plafond lampen eens die ingesteld zijn en ik die uit doe via de klassieke schakelaar dan komen ze bij terug aanzetten terug in de laatste stand.

Denk het zelfde voor de 3 lampen boven de tafel.

Ik heb nu een daikin warmtepomp lucht lucht?

Mijn solis omvormer en zonnepanelen.

Zou ik starten op een oudere pc? indien interessant zo ja op welke hardware later?

Zou

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Allereerst grappig dat je consequent Home Assistent schrijft, in plaats van Assistant. :+
Het lijkt alsof je nog niet helemaal klaar was met je post? Ik zou je allereerst adviseren eens in het gigantische Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5-topic te kijken. :o Daar zul je zien dat veel van jouw vragen al tig keer besproken en beantwoord zijn.

In generaal advies zou ik inderdaad lekker klein beginnen en kijken hoe het zich ontwikkeld. Home Assistant is een leerweg, waarin je door te doen steeds weer meer leert ervaren hoe jij/jullie de home automation het prettigst vinden.

Koop al mijn ads!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik draai HA op een 10 jaar oude laptop. dus voor een begin is bijna elk apparaat wel bruikbaar.
pi HAyellow nuc laptop etc

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:25
Ik heb eerst en virtuele machine opgezet op mijn laptop en daarin homeassistant geinstalleerd. Dit heb ik gedaan om te kijken of het me überhaupt beviel.

Daarna heb ik via vraag en aanbod een intel nuc gekocht en daar homeassistant OS er op gezet.

Je zou ook een raspberry pi kunnen gebruiken ipv een nuc, alleen hoorde ik toen ik begon allemaal horror verhalen over sd kaarten die in eens stuk waren en voor het geld van een Pi had ik een nuc die veel krachtiger is.

Wees gewaarschuwd, homeassistant is net crack, als je er aan begint kan je niet meer stoppen. :P

Kijk ook even op deze site van HA, daar word elke installatie manier uitgelegd. Kan je een inschatting maken wat je aan durft.

https://www.home-assistant.io/installation/

[ Voor 13% gewijzigd door TheUnknowny op 16-08-2026 18:47 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:00
Op de PC of NAS in Docker is voor een beginner ingewikkeld.
Goedkoop en eenvoudig is een 2de hands Thin Client oid.met HAOS er op.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:03:
Op de PC of NAS in Docker is voor een beginner ingewikkeld.
Goedkoop en eenvoudig is een 2dehands Thin Client, oid., met HAOS er op.
TS geeft aan dat hij/zij beginner in HA is, dat wilt niet zeggen dat de andere relevante technieken onbekend zijn. Daarnaast geeft TS al aan dat er hardware aanwezig is.

Koop al mijn ads!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:09
Ik was hier ook aan het kijken voor iets om HA op te draaien en de 3, 4 losse rpi's die hier en daar in huis hangen eruit te doen. Uiteindelijk heb ik een no-name mini pc bij ome Ali besteld met een intel N150, 16GB RAM en 512GB SSD. Kwam uiteindelijk nog goedkoper uit dan een HA green bordje.
Nu maar hopen dat het ook wat is als het met een week of 2 geleverd wordt...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Iets dat weinig stroom verbruikt, want het staat 24x7 aan. En niet al te veel geld kost.

Mijn keuze was daarom Odroid. Ze verkopen zelfs complete setjes met HA al voorgeïnstalleerd, meen ik.

[ Voor 23% gewijzigd door Wilke op 17-08-2026 22:20 ]

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:42
Home Assistant Green? Werkt bij mij out of the box al een jaar zonder problemen en gebruikt nagenoeg 0 stroom. Iets van 6 watt geloof ik. Inpluggen en gaan.
Pagina: 1